Get Carter-Ruck

SUMMER 2005

Carter-fAuck

YUSUF ISLAM
VICTORIOUS IN LIBEL
COMPLAINT AGAINST
SUN AND SUNDAY TIMES
OVER FALSE TERROR
ALLEGATIONS

Yusuf Islam - the music star formerly known as
Cat Stevens - has won his libel claims against the
Sunday Times and Sun newspapers.

The complaint against the Sunday Times related to
an article which was published in the wake of the
well-publicised decision by the US authorities to
refuse Mr Islam entry into the United States in
September 2004 and to divert an aircraft in which he
was travelling. The article alleged that in fact this
decision was well-founded, on the entirely false
basis that Mr Islam had been a supporter of
Palestinian terrorism.

A matter of days later, columnist Richard Littlejohn,
writing in the Sun newspaper, picked up on the
Sunday Times' story and repeated (albeit with his
inimitable gloss) the false allegations linking Mr Islam
to terrorism.

Faced with these extremely serious, yet entirely
false, allegations, Mr Islam was left with little choice
but to bring claims against the two newspapers.

Recognising that their position was entirely
untenable, both newspapers quickly agreed to
publish fulsome and prominent apologies in which
they acknowledged that the allegations they had
published were entirely without foundation. Indeed,
both newspapers recognised that, far from being a
supporter of terrorism, Mr Islam had only recently
been given a "Man for Peace™ award by a group of
Nobel Peace laureates.

As well as apologising for the libels, paying his legal
costs and undertaking never to repeat these false
allegations, the Sun and Sunday Times
subsequently agreed to pay Mr Islam very
substantial damages, every penny of which he has
since donated to the Small Kindness charity.

This victory is the latest in a line of successful
matters in which Mr Islam has been represented by

Carter-Ruck. At present, Carter-Ruck is also
assisting him in his efforts to establish the basis
upon which the US authorities saw fit to deny him
entry into the United States and (apparently) place
him on a "No Fly" list, with a view to him then
challenging this serious and apparently baseless
restriction on his freedom of movement. To date, the
US government has failed to set out any reasoned
basis for its decision, despite the best efforts not
only of Mr Islam and his advisers, but also Jack
Straw, the Foreign Secretary.

Mr Islam continues to be advised in these matters by
Carter-Ruck partner Adam Tudor and assistant
Antonia Foster.

Get Carter-Ruck

REX FEATURES



QATAR'S SHEIKHA MOUZA
WINS £500,000 LIBEL
VICTORY

Her Highness Sheikha Mouza Al Misnad, the wife of
the Emir of Qatar, has won her long-running libel
action against the UK-based Arabic daily newspaper
Azzaman.

Azzaman published no fewer than four articles
attacking Sheikha Mouza during the summer of 2001.
These articles contained a wide array of untrue and
extremely serious allegations concerning Sheikha
Mouza, ranging from improper interference in
political, judicial and security matters in Qatar to
engagement in secret dealings with Israel.

In the defence originally mounted to Sheikha
Mouza's claim, the editor and publishers of Azzaman
did not seek to argue that a single one of the
allegations they had published was true. Instead,
they sought to persuade the court that the articles
they had published were based upon material
received from reliable sources which Azzaman, as "a
serious and independent newspaper”, had a duty to
impart to its readership and that the offending articles
were therefore protected by the "responsible
journalism™ defence known as Reynolds qualified
privilege.

However, at a preliminary hearing Sheikha Mouza's
legal team (headed by Carter-Ruck partners
Cameron Doley and Adam Tudor and consultant
Saad Djebbar - who took over from her previous
representatives early in 2004) were able to provide
the court with evidence (including letters, reports and
banking records) demonstrating that, far from being a
"serious and independent newspaper”, Azzaman
was in fact controlled by the intelligence services of
another Arab state which had used the newspaper as
its mouthpiece in a campaign of black propaganda
against Qatar and its leadership.

Mr Justice Eady ruled this evidence admissible and,
in an important judgment defining the limits that
apply to pleas of Reynolds qualified privilege, held
that the law in the United Kingdom is "primarily
directed, as a matter of public policy, to protecting
independent and serious journalism rather than those
running propaganda or political campaigns... If it be
the case that a newspaper presents itself to its
readers as independent, whereas truly it is a
propaganda tool, it is likely that it will have in some
respects at least been deceiving its readers, rather
than discharging a duty to them".

Get Carter-Ruck

Faced with the prospect of seeing their role in the
propaganda campaign being dissected at trial, the
Defendants swiftly capitulated and agreed to meet all
of Sheikha Mouza's long-standing requirements for
settlement. They published a front-page apology in
which they accepted that there was no truth
whatsoever in any of the allegations they had
published. They also apologised to Sheikha Mouza in
similarly fulsome terms by way of statement in open
court and undertook not to publish any of the
offending allegations at any time in the future. They
paid substantial damages (which were donated by
Sheikha Mouza to the charity Medical Aid for
Palestinians), together with the Sheikha's legal costs.
The total sum paid by Azzaman under the settlement
was in excess of £500,000.

CARTER-RUCK
ACHIEVES LAW SOCIETY
STANDARD OF EXCELLENCE

Carter-Ruck has been awarded the Law
Society's Lexcel Quality Mark. This means that
the firm has been independently assessed as
having achieved the Law Society's Practice
Management Standards. The Law Society
designed the Standards, introduced in 1998, to
encourage best practice in the way firms
manage themselves and serve their clients.
Carter-Ruck is one of only 6% of firms in the
country to have achieved this standard of
excellence.

During the Spring Magnus Boyd represented Sacha
Baron Cohen (better known as Ali G) in his successful
complaint against a London newspaper. The
newspaper apologised and removed the offending
material from its website within 24 hours of the
complaint being brought.

REX FEATURES



ARMY OFFICER SECURES
RECORD DAMAGES OVER
FALSE IRAQI TORTURE
ALLEGATIONS

The Guardian newspaper has been ordered to
pay libel damages of £58,500 to Colonel Jonathan
Campbell-James, a distinguished British army officer
recently returned from a tour of duty in Iraqg.

In September 2004, under the headline "UK Officers
‘linked to torture jail'' the Guardian published
an article which falsely alleged that Colonel
Campbell-James was stationed at the notorious
Abu Ghraib jail in Irag and, in so doing, linked him
with the atrocities that took place there. In fact,
Col Campbell-James was not even in Iraq at the
time the abuse of prisoners took place, and as such
the allegations published against him were entirely,
and demonstrably, false. However, for three months
the Guardian failed even to provide an apology.

Eventually, the Guardian made an "Offer of Amends™
whereby it agreed to apologise for the libel and
to pay damages to Colonel Campbell-James, as well
as his legal fees. However, despite the seriousness
of the allegations the newspaper made a derisory
offer of damages, thereby leaving the Colonel with no
alternative but to ask the Court to adjudicate.

On 28 April 2005 the case came before Mr Justice
Eady, who heard evidence from the Claimant himself.
Rejecting outright the Guardian's arguments, the
Judge awarded Col Campbell-James £58,500.

In what was an unusually damning judgment, his
Lordship commented that the Guardian's failure to
make a prompt apology was a failure of "elementary
human decency". The Judge also acknowledged the
Colonel's distinguished service record and lamented
the fact that the Guardian's failure to correct its
article promptly had potentially placed the Colonel
in physical danger in view of the potential risk of
terrorist reprisals.

The damages award is the highest yet made by the
Court under the Offer of Amends procedure available
under the 1996 Defamation Act.

Colonel Campbell-James was represented by Nigel
Tait and Robert Dougans under Carter-Ruck's
Conditional Fee Agreement scheme.

CARTER-RUCK CONTINUES
TO DEVELOP TIME-TRAVEL
PRACTICE

Carter-Ruck partner Mark Thomson is representing
Doctor Who actor Christopher Eccleston in his

complaint against the BBC, concerning an
announcement which it made on 30 March 2005
relating to his departure from the series. The
announcement falsely attributed quotes to Mr
Eccleston, which in turn prompted a great deal of
negative press comment.

In a statement on 4 April 2005, the BBC apologised
to the actor for falsely attributing statements to him
and acknowledged that it had failed to consult him
before responding to press queries concerning his
departure from the series. The BBC also confirmed
that it was "delighted” by Mr Eccleston's
performance as Doctor Who, which has been a huge
ratings and commercial success.

Get Carter-Ruck

REX FEATURES



News

Gerigr-Aeni

Peter Griffin, a retired production engineer,
has accepted very substantial damages of
£50,000 and his costs from the Guardian
newspaper. Mr Griffin's claim related to a
false and highly defamatory article published
in February 2004, which suggested that he
was knowingly involved in setting up an illicit
nuclear weapons programme in Libya. Mr
Griffin was represented by Nigel Tait and
Robert Dougans under Carter-Ruck's
conditional fee scheme.

The Daily Telegraph has published a full
apology to Michael Mates MP (advised by
Alasdair Pepper) in relation to false allegations
published in July 2004. The newspaper also
agreed to join in the making of a statement in
open Court and to pay Mr Mates' legal costs.

Mark Thomson is advising actress Sienna
Miller (pictured) in various matters.

Jockeys Willie Ryan and Michael Tebbutt
(represented by Cameron Doley) have won
substantial damages from The Sun following its
publication of false allegations of race-fixing.
The newspaper also published an unequivocal
apology in its racing supplement and on its
website.

Partner Nigel Tait and assistant Robert
Dougans represented Chris Terrington, a
British Army officer who has recently returned
from duty in Iraq. The complaints arose out of
wholly false allegations in the News of the
World, Independent on Sunday, Sunday
Times and the Guardian that Colonel
Terrington was part of the command structure
at Abu Ghraib and was aware of prison
abuse. Each of the newspapers involved agreed to
apologise to Colonel Terrington and to pay him
substantial damages together with his legal costs.

The Sun newspaper has apologised and agreed to
pay substantial damages and costs to MEP Den
Dover in relation to highly defamatory and
completely false allegations that he had been
abusing his European Parliamentary allowances. Mr
Dover is represented by Alasdair Pepper.

Dr Lionel Sawkins' successful claim for copyright
infringement against the record producers,
Hyperion Records Limited, (reported in our
Summer 2004 edition) was the subject of an appeal
by Hyperion. Following a hearing earlier this year
the Court of Appeal unanimously upheld the

Get Carter-Ruck

decision of the trial judge and dismissed the

appeal. An enquiry will now follow as to the
amount of damages to which Dr Sawkins is
entitled. Dr Sawkins was represented by Ruth
Collard and Antonia Foster under the firm's
Conditional Fee Agreement scheme.

Prince Radu of Hohenzollern has instructed Ruth
Collard to pursue his claim for libel against the editor
and publishers of Royalty Monthly magazine. Prince
Radu, who is married to Crown Princess Margarita,
the eldest daughter of King Michael and Queen Anne
of Romania, is suing over allegations that he has
falsely passed himself off as a royal prince.

If you have any comments on this Newsletter, or if you
require any other information, please contact Amanda Ellinor
on: 020 7353 5005 or e-mail Amanda.Ellinor@carter-ruck.com

REX FEATURES



