Xboard.dk / Kitesurfing - Kitesurf nyheder, SMS og MMS, spots, forum, brugtmarked, video og billeder
  Forside
skate wake surf wind kite
Kitesurferen.dk / Xboard.dk Forum Indeks Kitesurferen.dk / Xboard.dk
Kitesurferen.dk

FAQFAQ   S�gS�g   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper  Kite BetsKiteBets  TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Flyv aldrig kiten oppe over dig !

Skriv nyt emne   Besvar indl�gget    Kitesurferen.dk / Xboard.dk Forum Indeks -> Sp�rgsm�l og svar
Vis foreg�ende emne :: Vis n�ste emne  
Forfatter Besked
Peter_Frank

Indmeldt: 31. mar 2002
Indl�g: 2587
Geografisk sted: Risskov

Indl�gSkrevet: Fre feb 28, 2003 10:30 am    Emne: Flyv aldrig kiten oppe over dig !
Besvar, med citat

Caroline Diaz's ulykke er endnu en anledning til at gentage det element�re sikkerhedsr�d som mange glemmer (mig selv inkluderet af og til...) :

Flyv aldrig med kiten oppe i kl. 12 position !!!

Og det er set i mange andre tilf�lde, selv her i Danmark p� stille sommerdage kan du pludselig blive l�ftet h�jt op inde p� land, hvis du har kiten lige over dig.

Flyv den altid ned i 45 grader eller l�ngere ned, n�r du er p� land.
S� vil den kun tr�kke dig vandret - eller m�ske skal du l�be lidt efter den.

Det er jo let at ha' den lige over dig, fordi du ikke skal t�nke p� at styre den - den st�r n�rmest selv stille deroppe.
S� det er der rigtig mange der g�r - og s� st�r man og slapper af imens.
Det betyder at man er ofte helt afslappet, og uopm�rksom !
For det er netop kun i den position, at det kan g� helt galt - og du kan ikke reddes af selv den bedste/hurtigste sikkerhedsudl�ser hvis det sker !

Hvis du flyver kiten lidt l�ngere ned, kan der ikke ske noget (som din udl�ser ikke kan klare i allerv�rste fald) - og du er en del mere opm�rksom hele tiden, s� du ikke bliver overrasket.

Det l�rer man (forh�bentlig) osse p� alle surfskoler.
G�st

Indl�gSkrevet: Fre feb 28, 2003 12:10 pm    Emne:
Besvar, med citat

Er der nogen, der har oversigt over de ulykker, der er sket - s� vi kan l�re af dem ...?

Til tider bliver historierne fortalts om om de altid er begyndere, der s�tter dragen op i powerzonen, til andre tider, at det er folk, der ikke har sikkerhedsudstyret p� plads og derfor skader andre, eller som her, at dragen er i zenith.

M�ske er det blandet, men det ville v�re helt rart at vide hvad der er de v�rste "syndere", s� det er muligt at holde sig fra dem (ikke, at jeg r�der folk til at s�tte dragen op i powerzonen selvom det m�tte vise sig, at der ikke er nogen, der er kommet til skade ved det )

Rex
Tilbage til toppen
Honslow

Indmeldt: 28. maj 2002
Indl�g: 101
Geografisk sted: Lyngby

Indl�gSkrevet: Fre feb 28, 2003 1:17 pm    Emne:
Besvar, med citat

Jeg mener helt klart at Peter Franks r�d specielt skal f�lges ved ustabil vind. Det ene �jeblik st�r man med dragen over hovedet og kan sagtens holde den, det n�ste l�fter den en som var man en fjerbold.

Dog vil jeg foretr�kke at holde kiten over hovedet hvis vinden er sl�v og stabil. Det er nok meget afh�ngigt af hvor overpowered man er.

Daniel Holsko

-------------------------------------------
Surf's Up Ace!
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Bes�g brugerens webside
Peter_Frank

Indmeldt: 31. mar 2002
Indl�g: 2587
Geografisk sted: Risskov

Indl�gSkrevet: Fre feb 28, 2003 3:55 pm    Emne:
Besvar, med citat

Det troede jeg osse engang Daniel...

S� en sommerdag engang, uden ret meget power, og hvor vinden var taget af - stod jeg selv med kiten i zenith, og fuldt depoweret, og snakkede med Jan H�rning der stod ved siden af mig.

Og lige med �t var jeg 3 meter oppe, og landede heldigvis lige ved siden af en skrotbunke af en gammel fiskerb�d med s�m og andet godt...

Jan sagde bagefter at han var blevet meget mere forskr�kket end mig (jeg kunne ikke n� det overhovedet - det var mere bare en overraskelse jo ), fordi jeg bare forsvandt s� hurtigt op at du tror det er l�gn.
Han vidste ikke hvor jeg blev af simpelthen, da han lige havde drejet hovedet lidt.

Og det var p� en letvinds stille sommerdag hvor alt s� ud som fred og ro, og vi havde kitet i helt stabil let vind.

Det er set mange gange, rundt omkring b�de f�r og senere - men f�rst efter dette blev jeg selv opm�rksom p� det, og man kan forebygge ved at fort�lle om det.

I Carolina's tilf�lde var det jo for sent !

N�r det nu er s� let at undg� - s� kan man jo lige s� godt g�re det, fordi det som n�vnt netop er n�r du f�ler dig tryg, du er uopm�rksom, og det g�r galt.

S� nej, jeg synes ikke det er rigtigt at t�nke p� det i ustabil vind kun.
Faktisk n�r vinden er st�dende s� g�r man det helt naturligt aldrig (zenith), s� det er ikke der det er farligt.
Det er n�r du ikke venter det, det er farligst.

Indmeldt: 07. okt 2002
Indl�g: 718
Geografisk sted: �rhus

Indl�gSkrevet: Fre feb 28, 2003 4:15 pm    Emne:
Besvar, med citat

Kan kun give Franken ret.

Var i Ringk�bing f�r jul. Satte min kite op inde p� en gr�smark. Der var kun lige vind nok til at den kunne st� i zenit. Da jeg skulle til at g� ned til vandet, blev jeg pludselig l�ftet h�jt op i luften. Jeg landede f�rst ca. 60 meter l�ngere nede af marken. P� det tidspunkt var kiten p� vej ned i powerzonen, hvilket bet�d at jeg fik en tur p� maven.
Sl�beturen p� maven var faktisk sjov, men absolut ikke at h�nge og dingle h�jt oppe i luften.

Vinden var efter min vurdering stabil, og jeg aner ikke hvor det vindpust kom fra. Nogle andre surfere mente at det kunne v�re en turbulent vind der kunne v�re skabt af nogle tr�er m.m. et stykke derfra.
Kiten reagerede ikke som i st�rkere vind, den l�ftede bare op...

Ved et s�dan l�ft, kunne jeg ikke n� at udl�se noget som helst.
Hvis man bliver sl�bt efter kiten, er det nemmere at udl�se. (Tror jeg...)
G�st

Indl�gSkrevet: Fre feb 28, 2003 10:03 pm    Emne:
Besvar, med citat

Jeg er glad for at jeg fik l�st jeres indl�g. Jeg har altid f�et at vide at
neutral var = kl. 12.00,... med andre ord, lige over hovedet.

Fremover vil den kun befinde sig i den position ved kursskift.
God ide med disse indl�g, hvor vi kan tage ved l�re af hinanden.

Mvh. Kim

P.s hvad mener i med Zenit
Tilbage til toppen
Ulrik.
G�st

Indl�gSkrevet: Fre feb 28, 2003 10:17 pm    Emne:
Besvar, med citat

"Zenit" og "kl 12" er det samme.

Ulrik.
Tilbage til toppen
G�st

Indl�gSkrevet: L�r mar 01, 2003 12:19 am    Emne:
Besvar, med citat

Jeg er ogs� udem�rket klar over hvad i snakker om drenge. Har pr�vet det flere gange, en gang hvor det var lige ved at v�re lidt for sp�ndende. Boselum strand 5-9 m/s ustabil sideshore. Blev suget 5 meter lige op og s� ned. Landede samme sted som jeg blev l�ftet op fra. S� pumper adrenalinen rimeligt ok, Fed kick men fuck det var scarry. Situationen opstod da jeg stod og ventede p� at Jan H. kunne hj�lpe mig ned med min drage. Det er nok ikke s� tosset at lytte til Dr. Frankie om hvad vi l�rte var neutral hvile position for Dragen...

Hilsen Thor Bramsen
Tilbage til toppen
Quicksilver

Indmeldt: 11. jul 2002
Indl�g: 83

Indl�gSkrevet: L�r mar 01, 2003 1:39 am    Emne: ...
Besvar, med citat

Hmmm....

Zenit eller ej...

Ham Jan H�rning virker lidt overrepr�senteret i forbindelse med alle de der uheld, der er blevet n�vnt her i emnet... Kan det v�re et tilf�lde eller er manden en regul�r ulykkesfugl???

Just kidding, Jan... Tak for et godt kursus og den hj�lp og vejledning jeg har f�et siden opstart i sommers... Ogs� tak til dig, Thor!

Den fede stemning blandt surfere er klart med til at g�re den nr. 1 !!!!!!
Vis ikke emner �ldre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indl�gget    Kitesurferen.dk / Xboard.dk Forum Indeks -> Sp�rgsm�l og svar Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

G� til:  
Du kan skrive nye indl�g i dette forum
Du kan besvare indl�g i dette forum
Du kan ikke rette dine indl�g i dette forum
Du kan ikke slette dine indl�g i dette forum
Du kan ikke stemme p� afstemninger i dette forum