Xboard.dk / Kitesurfing - Kitesurf nyheder, SMS og MMS, spots, forum, brugtmarked, video og billeder
  Forside
skate wake surf wind kite
Kitesurferen.dk / Xboard.dk Forum Indeks Kitesurferen.dk / Xboard.dk
Kitesurferen.dk

FAQFAQ   S�gS�g   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper  Kite BetsKiteBets  TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Lidt meget om sikkerheds leash !
G� til side 1, 2  N�ste

Skriv nyt emne   Besvar indl�gget    Kitesurferen.dk / Xboard.dk Forum Indeks -> Sp�rgsm�l og svar
Vis foreg�ende emne :: Vis n�ste emne  
Forfatter Besked
Peter_Frank

Indmeldt: 31. mar 2002
Indl�g: 2587
Geografisk sted: Risskov

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 12:33 am    Emne: Lidt meget om sikkerheds leash !
Besvar, med citat

Det lyder til at mange ikke er ret meget inde i hvad hele problematikken drejer sig om, b�de for dem der ikke bruger sikkerhedsleash, og for dem der g�r.

En sikkerhedsleash er en mulighed for at man kan slippe sin kite helt, eller udl�se sin Quick Release p� depoweren, s� kiten falder sikkert ned i een line uden at tr�kke, og uden at nogen kommer alvorligt til skade.

Hvis en kite slippes eller smutter fra een, uden en sikkerhedsleash - er den d�dsenfarlig for alle den kunne ramme p� sin vej - det v�re sig andre kitere ude p� vandet, eller tilskuere p� land.

Sikkerhedsleashen bruges osse ofte til at redde sig i land, hvis vinden tager fuldst�ndigt sygeligt til, mens man er ude.
S� er den eneste sikre m�de at klare det p�, uden at s�tte andres liv over styr, og uden at �del�gge sin kite - at flyve den ned over vandet, og slippe den s� sikkerhedsleashen vil flade den ud og man kan komme sikkert i land, uden at miste kiten.

Det kan osse v�re den eneste mulige m�de at lande din kite p�, hvis du er ude alene - eller skal ind alene, is�r i meget vind.

Og alle begyndere bruger den selvf�lgelig - fordi det nemt kan ske at kiten smutter fra een, eller det hele bliver for voldsomt s� man vil "af".

Hvorfor bruger alle ikke s�dan een s� ???

1. Fordi - mange har v�nnet sig til at spinne bar'en rundt efter et spring, for at dreje linerne fri igen.
Det er meget praktisk, fordi man s� kan lave lige s� mange spring man vil, i alle retninger man vil - og uden at linerne bliver "stramme" i styringen.

2. Fordi - nogen er bange for at de ikke virker 100% altid, og t�r ikke bruge dem. Problemet er bare at man s� s�tter alle andres liv p� spil !

3. Nogen t�nker: Hvad g�r en sikkerhedsleash for MIG ?

Dertil kan man sige:
Sejler du konkurrence - s� er det ganske rigtigt en stor fordel at kunne spinne bar'en frit. Det er der slet ingen tvivl om overhovedet.
Giver meget st�rre frihed fordi du kan lave alle de moves du vil, hvor du vil, og hvorn�r du vil - selv i et presset tidsskema som et heat er.

Hvis du derimod ikke sejler st�vner - s� er der overhovedet ingen grund til at sejle uden sikkerhedsleash, fordi du beh�ver ikke at spinne bar'en - men kan lave et eller flere spring den anden vej - eller vende og lave et eller flere spring mage til det f�rste (hvis man nu tr�ner et s�rligt spring).
Det er KUN en vanesag at g�re det s�dan, ikke andet.
Selv i en tre eller firdobbelt rotation vil sikkerhedsleashen stadig virke - og man kan osse styre kiten stadigv�k. Medmindre man bruger "gammeldags" lange leaderlines... Men det er nok der f�rreste af dem der laver 3 eller 4 dobbelte spring.

Med hensyn til punkt nr. 3 - tjaee, beh�ver man kommentere det ?
Andet end at sige, at det vil ikke v�re rart at v�re ude sammen med, eller kende, nogen der t�nker s�dan

------------

Hvad nu HVIS det sker, at min sikkerhedsleash ikke depower'er min kite 100%, og den stadig tr�kker en lille smule, eller endog meget ???
Ja - s� har man jo en sikkerhedsudl�ser, s� man kan komme helt fri at kiten ifald man skulle komme i fare. L�ngere er den ikke.

Det sker s� sj�ldent at sikkerhedsleashen ikke virker n�r man udl�ser sin Quick Release, at det er ikke noget at v�re bange for.
Jeg har aldrig set det ske - men klart - det KAN selvf�lgelig g� galt (liges�vel som dine bremser i bilen kan svigte).
Men man har en backup p� den med sikkerhedsleash-udl�seren, s� det kan aldrig g� galt medmindre man ikke t�nker sig om overhovedet.

Endelig, hvis man er totalt paranoia - s� kan man montere en udl�ser der fjerner kiten HELT i et ryk, samtidig med at man har sin Quick Release der vil f� kiten ned sikkert og uden at skade nogen.
S� kan man selv v�lge om man vil udl�se den ene eller den anden - hvis man synes man er for t�t p� land eller andet.

--------------

Okay - til st�vner er det ikke rart at man ikke kan spinne baren rundt - hva' g�r man s�, n�r man samtidig ikke vil risikere andres liv ? (og sikkert osse gerne ha' sin dyre kite ned uden at den bliver totalsmadret i v�rste fald)

Det man �nsker, er en sikkerhedsleash der stadig g�r det muligt at spinne baren rundt.

Der er en h�ndfuld serieproducerede systemer lige til at k�be, der kan klare dette - og en masse der arbejder med at lave nye goe systemer til det.
Og rigtig mange go'e hjemmelavede systemer osse.

Det sv�re er bare, at der er endnu ikke ET system, der bare er langt bedre end alle andre.
Og det skal jo helst v�re simpelt og enkelt hvis muligt.

S� der er ikke en 100% perfekt l�sning endnu, ser det ud til.

Til geng�ld er det jo netop til st�vnerne, at der er masser af tilskuere og andre p� stranden, og ofte i p�landsvind - og hvor mange m�ske satser ekstra meget og med hovedet under armen.
Dvs. det er faktisk s� farligt som man overhovedet kan forestille sig det, netop under st�vnerne.
Og t�nk hvad medierne ikke ville f� ud af, hvis "uskyldige" (ikke deltagere - tilskuere) kom til skade under et st�vne Uha uha...

------------

Det skal osse siges, at selvom nogen sejler rundt uden sikkerhedsleash - s� er det sj�ldent at det g�r galt !
Fordi kiten heldigvis for det meste har ramt ved siden af mennesker omkring dem.
I et tilf�lde r�g en kite ned i en barnevogn her i DK - men der var heldigvis ingen I !!!!
Nogen mennesker rundt omkring i verden, b�de kitere og tilskuere, har til geng�ld m�ttet lade livet pga. manglende sikkerhedsleashes hos andre kitere.
Det er heldigvis ikke sket i Danmark endnu, og jeg h�ber at alle er blevet s� bevidste nu, at det undg�s.

------------

Hvorfor er der s� stor "fejde" mellem leash og ikke-leash brugere s� ?

I nogle tilf�lde beh�ver man ikke at bruge sikkerhedsleash, for andres skyld - hvis nu man er alene ude, og der ikke er nogen p� stranden - eller vinden kommer helt fra siden.
S� er det kun sin kite man mister - men ingen kan komme til skade.
Problemet er bare, at hvis man sejler uden leash mange gange under disse forhold - s� "glemmer" man at bruge den, hvor det er strengt n�dvendigt - f.eks i p�landsvind ved en badestrand ! (uanset hvor langt ude man er - det er ligemeget da kiten kan forts�tte poweret p� vandoverfladen, eller endog oppe i luften, helt ind til kysten, og hvis bar eller liner f�r fat i nogen, s�....)

Det andet problem er, at alle de helt store hotshots - som bare f�r en ny kite hvis den mistes og g�r til - de bruger sj�ldent leash pga. det, og fordi de sejler konkurrence.
Det betyder at alle "idolerne" er simpelthen de v�rste forbilleder man kan forestille sig - og det som mange kopierer.
En meget skidt udvikling m� man sige

Det er m�ske f�rst hvis de selv har sl�et een ihjel ved et tilf�lde, at de vil bruge dem ?
Det modsatte er derimod set - at en Pro er sl�et ihjel fordi en anden ikke havde sikkerhedsleash p� sin kite.

Erfarne kitere taber heller ikke deres kites ret tit, det er rigtigt.
Problemet er bare at N�R det sker (og det vil osse ske hvis en line springer eller andet...), s� er det EKSTREMT farligt for omgivelserne, fordi de har MEGET store kites p�, og altid kiter helt t�t p� fotografer og tilskuere.

Jeg forst�r det godt - at man ikke vil sejle st�vner med sikkerhedsleash, fordi det begr�nser medmindre man bruger et rigtigt system der kan spinne med rundt.

Og omvendt - alle der ikke sejler st�vner, vil sige at de er da totalt idioter ikke at bruge sikkerhedsleash n�r nu der er risiko for andres ulykke !
Men det er osse lidt unfair overfor st�vnedeltagerne - fordi mange ikke er klar over hvordan en almindelig sikkerhedsleash (der ikke spinner med rundt) virkelig kan �ndre friheden og mulighederne under et st�vne.

Derfor ser vi s� meget "r�re" netop nu, vedr�rende sikkerhedsleash - fordi det ses fra to sider.

Jeg h�ber at ha' belyst lidt af begge sider her, for dem der ikke vidste det hele i forvejen, s� der er lidt mere forst�else hos alle.

-----------------

En praktisk ting -

Mange har ikke engang pr�vet at udl�se deres kite i sikkerhedsleashen - selvom de bruger den !
Det er meget dumt ikke at g�re - fordi det kan jo v�re der er noget galt med l�ngderne og den m�de det er sat op p�, is�r hvis man bruger en anden bar end den der f�lger med kiten, eller selv har monteret sikkerhedsleashen.
G� ud en dag p� lavt vand og test at den virker korrekt. Kan osse testes p� land selvf�lgelig - men g�r det i let vind s�...
Lad v�re med at flyve den helt oppe n�r du pr�ver - hold den i 45 grader eller endnu t�ttere p� jorden/vandet.
Husk at du skal pr�ve med din st�rste kite, du bruger til en bestemt bar.

------------

Jeg sejler selv med diverse sikkerhedssystemer der kan spinne rundt netop nu - men det er kun for at finde det (de) bedste system til det, fordi andre har brug for det.
Selv har jeg ikke det fjerneste brug for det - og det sikkerhedssystem der f�lger med alle kites n�r man k�ber dem, er glimrende til alle behov (n�r det ikke er st�vner vi snakker om), og helt klart det jeg ville bruge normalt, og nok osse g�r igen snart.

Jeg har brugt sikkerhedsleash de sidste 1� �r nu, hver gang.

Den fylder eller generer i hvert fald ingenting, det er helt sikkert !

Indmeldt: 01. feb 2003
Indl�g: 6

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 9:18 am    Emne:
Besvar, med citat

Fedt nok Peter. Og ja jeg er enig leashen er en god ide.
Forleden dag l�ste jeg her i forumet om de nye krav til konkurrencer vedr. sikkerhedsleash. Jeg tolkede det som om at man til st�vner i dk. nu skal sejle med fast monteret depowerloop. Kan det passe? eller mener Thomas at hvis man benytter sig af fastmonteret depower skal der v�re en velfungerende udl�snings mekanisme. Jeg mener jo stadig at det m� v�re farligere (i hvert tilf�lde for dig selv) at bruge en fastmonteret chicken loop, Ogs� selv om den har en god udl�ser. Min opfattelse er at mange mennesker l�ser dette forum. Jeg mener at det er en god ide hvis man som nybegynder ikke benytter sig af fastmonterede depower loops ogs� selv om de har en god udl�ser. Sikkerhedsleashen er derimod et must i alle tilf�lde. Peter giv mig lige et input p� den her.
Hvis dette ellers er tilf�ldet kan vi jo sige farv�l til alle foildrager eller to linede drager til st�vner, og det kan jo bare ikke passe vel?

Hilsen Thor Bramsen
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
peterjul

Indmeldt: 07. okt 2002
Indl�g: 718
Geografisk sted: �rhus

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 9:45 am    Emne:
Besvar, med citat

Nu har PF gjot det igen. 1683 ord/7296 tegn (uden mellemrum).
Jeg er hermed overbevist. Tak for god l�sning til min morgenmad.
Peter_Frank

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 11:15 am    Emne:
Besvar, med citat

Thor Bramsen skrev:
Fedt nok Peter. Og ja jeg er enig leashen er en god ide.
Forleden dag l�ste jeg her i forumet om de nye krav til konkurrencer vedr. sikkerhedsleash. Jeg tolkede det som om at man til st�vner i dk. nu skal sejle med fast monteret depowerloop. Kan det passe? eller mener Thomas at hvis man benytter sig af fastmonteret depower skal der v�re en velfungerende udl�snings mekanisme. Jeg mener jo stadig at det m� v�re farligere (i hvert tilf�lde for dig selv) at bruge en fastmonteret chicken loop, Ogs� selv om den har en god udl�ser. Min opfattelse er at mange mennesker l�ser dette forum. Jeg mener at det er en god ide hvis man som nybegynder ikke benytter sig af fastmonterede depower loops ogs� selv om de har en god udl�ser. Sikkerhedsleashen er derimod et must i alle tilf�lde. Peter giv mig lige et input p� den her.
Hvis dette ellers er tilf�ldet kan vi jo sige farv�l til alle foildrager eller to linede drager til st�vner, og det kan jo bare ikke passe vel?

Hilsen Thor Bramsen

Nu har jeg som n�vnt f�r ikke haft med det f�rste st�vnekoncept at g�re (men det er da helt igennem bare suver�nt godt !).

Men ideen og meningen er selvf�lgelig:

1. Hvis du sejler med sikkerhedsleash, m� du sejle med eller uden depower loop, med eller uden l�s og udl�ser - lige som du har lyst til.

2. Hvis du ikke sejler med sikkerhedsleash (og dvs. det ikke er kr�vet p� st�vnedagen pga. forholdene), SKAL du sejle med fastl�st depower (med udl�ser) !

Det giver mening s�, for alles sikkerhed - og jeg er sikker p� at det er n�jagtigt s�dan det er !

Med andre ord:
Kiten m� aldrig kunne flyve helt v�k fra dig (med risiko for at ramme andre), med mindre du aktivt udl�ser den p� den ene eller anden m�de - det v�re sig vha. udl�ser til depower l�s eller til sikkerhedsleash.

Er sikkerhedsleash kr�vet p� den p�g�ldende st�vnedag, s� m� du bruge lige det system du selv har lyst til, med eller uden l�s og loop (s�l�nge du bruger sikkerhedsleash).

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 11:50 am    Emne:
Besvar, med citat

jeps, det er ligepr�cis ment...man skal alts� v�re sp�ndt fast til sin kite p� en eller anden m�de (med udl�ser) hvis man vil v�re med...slut med fritflyvende kites, de er farlige for deltagere s�vel som forbipasserende og tilskuere

mvh Thomas Alsbirk
Tilbage til toppen
AxelBoysen
G�st

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 3:25 pm    Emne:
Besvar, med citat

Jeg har fundet en l�sning p� problemet med sikkerhedsleashen. Denne l�sning g�r den nemlig un�dvendig....

/Alex
Tilbage til toppen
AxelBoysen
G�st

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 5:39 pm    Emne:
Besvar, med citat

N�... Men her er linket

http://www5.brinkster.com/birklykke/ALEX/MELSIDEA.GIF
Tilbage til toppen
Peter_Frank

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 5:53 pm    Emne:
Besvar, med citat

Der er ikke access til dit site for andre end dig selv - det er osse derfor dit f�rste billede ikke kan ses Axel !

Hvad er det for et system du vil vise ?
Jeg tror jeg har billeder af alle Mels systemer (g�r ud fra det er Mel fra Los Angeles det drejer sig om), da vi udveksler ideer/billeder dagligt.
G�st

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 6:17 pm    Emne:
Besvar, med citat

Jep.... Det er det. Genial id�.

PF du skulle ik have et link som virker?

/Alex
Tilbage til toppen
Peter_Frank

Indl�gSkrevet: L�r mar 08, 2003 6:25 pm    Emne:
Besvar, med citat

Jo da - men jeg ved ikke hvilket billede du snakker om - der er jo 117 forskellige systemer !
Mail det til mig p� Franks@post6.tele.dk

Alex's billede af Mels ide:

Jeg har aldrig set det pr�vet nogensinde - men ideen er enkel.

Indl�gSkrevet: S�n mar 09, 2003 10:56 am    Emne:
Besvar, med citat

det skulle man nok kunne lave s� det virker...men hvad med depower

ellers er det supersimpelt og smart, det er bare lige det med depoweren

thomas
Tilbage til toppen
Peter_Frank

Indl�gSkrevet: S�n mar 09, 2003 2:02 pm    Emne:
Besvar, med citat

Anonym skrev:
det skulle man nok kunne lave s� det virker...men hvad med depower

ellers er det supersimpelt og smart, det er bare lige det med depoweren

thomas

Depower ? Det er der da masser af !
Men du mener nok trim strop, ikke ?
Den m� du undv�re, og s� trimme p� bagliner istedet.
Mange bruger ikke deres trim strop alligevel, fordi du har hele vindomr�det i 20 cm p� depoweren i forvejen, og derfor har man ikke brug for at trimme noget.
Det er faktisk kun hvis man bruger et fast trapetzloop at man har brug for en trimstrop en sj�lden gang...
Men det g�r man jo i nogen spring - s� jeg kan ikke undv�re en trimstrop selv. Men mange kan.

Det jeg synes er vanskeligt ved hans ide, er at lave et �je p� bar'en s� knuderne kan tr�kkes igennem (og lave knuderne sm�...).

Indl�gSkrevet: S�n mar 09, 2003 2:24 pm    Emne:
Besvar, med citat

hmm, ja..det kan blive et problem..
Tilbage til toppen
47
G�st

Indl�gSkrevet: S�n mar 09, 2003 4:36 pm    Emne:
Besvar, med citat

Hvordan virker det??

Ved at udl�se schaklen, sker der absolut intet

Jeg m� v�re bagstiv, men det billed fatter jeg hat af..
Tilbage til toppen
47
G�st

Indl�gSkrevet: Man mar 10, 2003 2:58 am    Emne:
Besvar, med citat

Kom nu med en st�ttep�dagog....

(Jeg smutter i og hygge cs istedet)
Tilbage til toppen
Vis ikke emner �ldre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indl�gget    Kitesurferen.dk / Xboard.dk Forum Indeks -> Sp�rgsm�l og svar Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
G� til side 1, 2  N�ste
Side 1 af 2

G� til:  
Du kan skrive nye indl�g i dette forum
Du kan besvare indl�g i dette forum
Du kan ikke rette dine indl�g i dette forum
Du kan ikke slette dine indl�g i dette forum
Du kan ikke stemme p� afstemninger i dette forum