11/01/07 19:16

We invite you to take part in our interactive survey and to state your opinion on the subject:

WHAT DO YOU THINK ABOUT THE IDEA TO TAKE THE RUNET UNDER GOVERNMENTAL CONTROL?


If you speak for the AFFIRMATIVE, please click on the reference yes@gdf.ru.

If you answer in the NEGATIVE, please click on the reference no@gdf.ru
Фонд защиты гласности - Дайджест




If you want to receive the latest issues of GDF digest by e-mail click on fond@gdf.ru

To unsubscribe from the Glasnot ' Defense Foundation listserve, please send a notice to the following address no@gdf.ru.


Фонд Евразия
TopList
Rambler's Top100
Яндекс цитирования

GLASNOST DEFENSE FOUNDATION'S DIGEST No. 312 (January 9, 2007)


GLASNOST DEFENSE FOUNDATION'S DIGEST

Editor-in-chief: Alexei Simonov.

Editorial board: Boris Timoshenko - Monitoring Service chief, Pyotr Polonitsky - Regional Network coordinator, Vsevolod Shelkhovskoy - translator, Alexander Efremov - website administrator in charge of Digest distribution.

We appreciate the support of the John D. & Catherine T. MacArthur Foundation.

Digest released once a week, on Mondays, since August 11, 2000.
Distributed by e-mail to 1,600 subscribers in Russia and abroad.


GLASNOST DEFENSE FOUNDATION

Conflicts registered by GDF Monitoring Service on Russian Federation's territory in 2006.


Registered conflicts, TOTAL: 1,345 (versus 1,322 in 2005 and 1,236 in 2004),

including:

Deaths of journalists:

Vaghif Kochetkov, newspaper Trud, Tula; Ilya Zimin, NTV television channel, Moscow; Vyacheslav Akatov, special reporter, Delovaya Moskva TV show, Moscow - in Moscow Region; Anton Kretenchuk, cameraman, 38th TV Channel, Rostov-on-Don; Yevgeny Gerasimenko, newspaper Saratovsky Rasklad, Saratov; Vlad Kidanov, freelance journalist, Cheboksary; Alexander Petrov, editor-in-chief, Pravo Na Vybor magazine, Omsk - in Altai Republic; Vyacheslav Plotnikov, reporter, 41st TV Channel, Voronezh; Anna Politkovskaya, observer, newspaper Novaya Gazeta, Moscow.

Journalists' deaths, TOTAL: 9 (versus 7 in 2005 and 14 in 2004).


Assaults on journalists:

Vsevolod Kukushkin, newspaper Sport-Express, in St. Petersburg; Abdel Munem, Al-Jazirah reporter, Moscow; Yuri Smirnov, cameraman, TVC Channel, Saratov; Olga Kiriy, Channel One reporter, Vladikavkaz; crew of reporters for Equipage TV show, Nizhny Novgorod; Sergey Davydov, editor of crime news division, newspaper Togliattinskoye Obozreniye, Samara Region; Andrei Yundin, editor-in-chief, ATV Company, Stavropol; Malika Gortikova, reporter, newspaper Serdalo, Ingushetia; Yulia Vassilyeva, reporter, Rossiya TV Channel, St. Petersburg; Valery Ustinov, reporter, ITAR-TASS Ural news agency, Yekaterinburg; Roman Kulguskin, freelance reporter from St. Petersburg - in Moscow; Yuri Padalko, reporter, Pravda-Info web portal, Moscow; Dmitry Borko, photo reporter, Grani.ru and Alexei Savelyev, photo reporter, Stringer magazine, both from Moscow; Boris Kosarev, reporter, Regnum news agency, Moscow; Vladimir Voronov, correspondent, Novoye Vremya magazine, Moscow; Viktor Volkov, freelance reporter, Moscow Region; Rustam Fakhretdinov, newspaper Vechernyaya Tyumen, Tyumen; Marina Litvinovich, editor-in-chief, website Pravdabeslana.ru, Moscow; Boris Pashkov, cameraman, and Yulia Vassilyeva, reporter, Vesti TV show, both from St. Petersburg; Vladimir Pozharsky, reporter, Express-Gazeta, Moscow; Vladimir Rakhmankov, editor, web newspaper Kursiv, Ivanovo; crew of reporters for TNT Channel, Moscow; Elkhan Mirzoyev, reporter, NTV Channel, Moscow; Natalya Gorchakova, correspondent, newspaper Taghilsky Rabochiy, Sverdlovsk Region; Roman Super, correspondent, RTVi Company, Moscow; Sergey Surazakov, freelance reporter, Tyumen; Sofia Nikitina, correspondent, newspaper Zdravstvuite!, and Yuri Permenko, Orthodox Eparchy press service member, both from Petropavlovsk-Kamchatsky; Andrei Stenin, reporter, Gazeta.ru, Moscow; Alexander Yegortsev, journalist, Russkiy Vzglyad TV show, Yekaterinburg; Marina Obrazkova, reporter, and Alexander Yakov, photo correspondent, both from newspaper Noviye Izvestia, Moscow; Natalya Aristova, editor-in-chief, Avtomatizatsiya v Promyshlennosti magazine, Moscow; Irina Gureyeva, editor, newspaper Nevskaya Zarya, Leningrad Region; Boris Reitschuster, reporter, German magazine Focus, Moscow; Alexei Konovalov, reporter, Vologda Regional TV Company, Vologda Region; Ivan Kudryavtsev, reporter, newspaper Listok, Altai Republic; Evelina Gigul, photo correspondent, newspaper Vzglyad, Moscow; Maria Baklanova and Konstantin Yenin, both of Gubernia TV Company, Khabarovsk; Vladlen Volkov, editor-in-chief, newspaper Don, Voronezh; Dmitry Yermolayev, editor, CIS and Eastern Europe division, Rossiyskiye Vesti weekly, Moscow; Yekaterina Archikova, reporter, City-FM radio station, Moscow; Tatyana Stepanova, reporter, newspaper Studencheskaya Pravda, Samara; Natalya Vladimirskaya, editor, district newspaper Prizyv, Karelia Republic; Natalya Gornakova, reporter, newspaper Taghilsky Rabochiy, Sverdlovsk Region; Anna Zorina, correspondent, newspaper Studencheskaya Pravda, Moscow Region; Alexander Boychenko, reporter, newspaper Studencheskaya Pravda, Moscow; Ilya Azovsky, former editor-in-chief, newspaper Pravda Severo-Zapada, Arkhangelsk; Vassily Melnichenko, reporter, newspaper Territoriya Narodnoy Vlasti, Sverdlovsk Region; Ivan Vassilyev, reporter, newspaper Studencheskaya Pravda, Yakutsk; Alexander Panov, editor, newspaper Kultura, Moscow - twice; Vladimir Samborsky, reporter, and Alexei Zubov, cameraman, both of Channel Four, Sverdlovsk Region; Mikhail Zubov, editor-in-chief, newspaper Pushkinsky Vestnik, Moscow Region; Leonid Yakimov, reporter, newspaper Gazeta Na Dom, Jewish Autonomous Region; Andrei Sharonov, cameraman, Vesti TV show, Chita; Diana Artyomova, reporter, Fifth Summit radio station, Yulia Bychkova, reporter, and Roman Agayev, cameraman, Pyatigorsk TV/Radio Company, all of Stavropol Region; Maria Runova, reporter, newspaper Mir Novostei, Moscow; Yevgeny Asmolov, photo correspondent, InterPress news agency, St. Petersburg; Alexei Druzhinin, photo correspondent, Politichesky Zhurnal, Moscow; Yegor Sorokin, photo correspondent, newspaper Chernovik, Makhachkala; Fyodor Bykhanov, freelance reporter, Altai Region; Eduard Kitashov, reporter, Chelovek I Zakon magazine, Moscow; Anna Absalyamova, editor, Sobytia news show, Regional TV Company, Yekaterinburg; Natalya Polyakova, reporter, Municipal TV Company, and Andrei Bogachov, MTV cameraman, both from Volgograd; Elena Milashina, division editor, newspaper Novaya Gazeta - assaulted in Beslan, North Ossetia, in February 2006.

Assaults on journalists, TOTAL:69 (versus 63 in 2005 and 68 in 2004).

Assaults on editorial offices:

Newspaper Nasha Zhizn, Kaliningrad Region; Interaz TV Channel, Moscow; newspaper Mineralniye Vody, Stavropol Territory; newspaper Prizyv, Stavropol Territory; newspaper Uryankhai-Nedelya, Tuva Republic; Taghil-Press news agency, Sverdlovsk Region; newspaper Russkiy Vestnik, Moscow; newspaper Bezhetskaya Zhizn, Tver Region; newspaper Patriot, Moscow; NSN-Balashov TV Company, Saratov Region; REGNUM-VolgaInform news agency branch, Chuvashia; newspaper Orlovskiye Novosti, Oryol.

Assaults on editorial offices, TOTAL: 12 (versus 12 in 2005 and 15 in 2004)

Facts of censorship:

STS-Komi TV Company, Komi Republic; TV-3 Channel, St. Petersburg; Bryanskoye Vremya with Igor Sherman TV show, Bryansk; newspaper Komsomolskaya Pravda v Karelii, Karelia Republic; Gorod TV show, Bryansk; Rossiya TV Channel, Moscow; newspaper Niva, Murmansk Region; Channel One, Moscow; newspaper NEW-TON, Omsk; Region-Tyumen TV/Radio Company, Tyumen; newspaper Mirovozzreniye, Moscow; Kovrov.ru website, Vladimir Region; TeleCom television company, Pskov; RosRegistratsia agency, Moscow; Krasnodar Territory Administration's press service; Domashny TV Channel, Moscow; news media in Saratov University, Saratov; Ishchem Vykhod radio program, Kabardino-Balkaria; newspaper Berdsky Courier, Novosibirsk Region; newspaper Ulitsa Svobody, Moscow; newspaper Novy Sever, Komi Republic; TV Adzharia Channel, Moscow Region; newspaper Gorod, Khanty-Mansi Autonomous Region; Channel 31, Chelyabinsk; Saratov State TV/Radio Company, Saratov; Russian-language edition of Forbes magazine, Moscow; NTV Channel, Moscow; newspaper Parma Gor, Komi Republic.

Facts of censorship, TOTAL: 28 (versus 23 in 2005 and 29 in 2004)

Lawsuits filed against journalists and media outlets:

Newspaper Versiya, Moscow; Abdullah Ekayev, founder and editor, newspaper Tverskoy Advokat, Tver; Vyacheslav Kalinin, newspaper Gazovik, Yamalo-Nenets Autonomous Region; Vladimir Shalygin, editor, independent newspaper Vasha Alternativa, Volgograd Region; Nikolai Goshko, deputy editor, newspaper Odintsovskaya Nedelya, Moscow Region; Yuri Guzenko, founder and editor, newspaper Provintsia, Maritime Territory; Anna Smirnova, editor-in-chief, newspaper Nash Region Plus, Vologda; Igor Rudnikov, newspaper Kaliningradskiye Noviye Kolyosa, Kaliningrad; Alexander Nazarov, editor-in-chief, Political News Agency Urals, Chelyabinsk; newspaper Moskovsky Komsomolets v Karelii, Petrozavodsk; Igor Mogilyov, editor, newspaper Ya Russkiy, Astrakhan Region; Nikolai Polyakov, editor-in-chief, newspaper Vestnik, Bryansk Region; Andrei Karaulov, Moment Istiny TV show, Moscow; Ivan Gerassimov, editor-in-chief, newspaper Parabellum, Chelyabinsk; newspaper Chernovik, Makhachkala; Alexander Kalutsky, editor-in-chief, newspaper Moskovsky Komsomolets v Belgorode, Belgorod; Viktor Shmakov, founder and editor-in-chief, newspaper Provintsialniye Vesti, Ufa; newspaper Rostovskaya Nedelya, Yaroslavl Region; Vassily Mitrofanov, newspaper Listok, Altai Republic; Vladimir Rakhmankov, editor-in-chief, web newspaper Kursiv, Ivanovo; Vladimir Anikin, editor, newspaper Astrakhanskaya Derzhava, Astrakhan; Irina Tikhovova, editor-in-chief, Pskov News Bureau, Pskov - thrice; Dmitry Belov, editor, newspapers Vecherny Kurgan and Promyshlenniye Vesti Urala, Kurgan; Sergei Gromov, reporter, newspaper Vladimirsky Krai, Vladimir Region; Vyacheslav Molokoyedov, editor-in-chief, newspaper Pora, Kursk Region; newspaper Vechernyaya Perm, Perm; newspaper Spassk, Maritime Territory; Ilya Azovsky, editor-in-chief, newspaper Pravda Severo-Zapada, Arkhangelsk; Yuri Ishchenko, editor-in-chief, newspaper Novoye Delo, Nizhny Novgorod; newspaper Komsomolskaya Pravda, Nizhny Novgorod; Oleg Berezovsky, reporter, newspaper Kaliningradskiye Noviye Kolyosa, Kaliningrad; newspaper Permsky Obozrevatel, Perm; Alexander Kosvintsev, editor-in-chief, newspaper Rossiysky Reporter, Kemerovo; newspapers Risk and Ochevidets-Komok, Tuva Republic; Viktor Volkov, freelance reporter, Moscow Region; Vladimir Korolyov, photo correspondent, Permsky Obozrevatel weekly, Perm; Nikolai Sokolov, reporter, newspaper Tovarishch Ver, Maritime Territory; Irina Grebneva, editor, newspaper Arsenyevskiye Vesti, Maritime Territory; Mikhail Afanasyev, editor-in-chief, web newspaper Novy Focus, Khakassia; Anatoly Drushchenko, publisher, newspaper Zerkalo, Tomsk Region; Marina Dobrovolskaya, reporter, Budni TV show, Krasnoyarsk; Sergey Chachin, editor-in-chief, newspaper Na Doroge Zhizni, Leningrad Region; V. Kobitz, director, Pulsar-TV Company, Krasnodar Territory; Dmitry Tashlykov, observer, newspaper Vladimirsky Krai, Vladimir Region; Ayrat Dilmukhametov, reporter, newspaper Provintsialniye Vesti, Bashkiria.

Lawsuits, TOTAL: 48 (versus 42 in 2005 and 35 in 2004)

Unlawful dismissals of journalists/editors:

Natalia Gergert, reporter, newspaper Moskovsky Komsomolets v Omske, Omsk; Tatyana Kuznetsova and Anna Palyura, both of newspaper Komsomolskaya Pravda-Sakhalin, Yuzhno-Sakhalinsk; Olga Kotovskaya, creative director, independent TV company Kaskad, Kaliningrad; Yulia Lyakhovish, director, municipal channel Soyuz-TV, Perm Region; Tatyana Kaminskaya, editor-in-chief, newspaper Gorodskiye Vesti, Volgograd; Dmitry Podgorchuk, newsroom editor, and Irina Barsukova, crime news editor, both of Kaskad TV/Radio Company, Kaliningrad; Elena Glukhova, editor-in-chief, district newspaper Berega, Yaroslavl Region; Galina Suroyeva, editor, newspaper Niva, Murmansk Region; Marina Mikhailova, editor-in-chief, newspaper Avangard, Amur Region; Galina Okuneva, editor, newspaper Bolsheselskiye Vesti, Yaroslavl Region; Irina Bannikova, editor, newspaper Selskaya Pravda, Altai Territory; Anatoly Levin, editor, district newspaper Zarya Priobya, Altai Territory; Svetlana Lobago, editor, newspaper Donetsky Rabochiy, Rostov Region; Nikolai Lyutoyev, editor, newspaper Parma Gor, Komi Republic.

Dismissals, TOTAL: 16 (versus 11 in 2005 and 5 in 2004)

Detentions by police (FSB, etc.):

Vitaly Bochkaryov, freelance reporter, and Sergey Mikhailov, newspaper Listok, both in Altai Republic; Roman Zakharov, GDF correspondent in North-Western Federal District, St. Petersburg; Vitaly Cherkasov, journalist and president of Chita Human Rights Center; Vladimir Shalygin, editor, independent newspaper Vasha Alternativa, Volgograd Region - thrice; Boris Kosarev, correspondent, Regnum news agency, Moscow; Alexei Semyonov, editor, ORTV Channel, Krasnoyarsk; Alexander Nazarov, editor-in-chief, Political News Agency Urals, Chelyabinsk; Ivan Gerassimov, editor-in-chief, newspaper Parabellum, Chelyabinsk; Vladimir Zolotukhin, editor, newspaper Vperyod, Krasnoyarsk Territory; crew of reporters for TNT-Perm, Perm; Igor Mogilyov, editor, newspaper Ya Russkiy, Astrakhan Region; Mikhail Shevchuk, reporter, newspaper Kommersant, St. Petersburg; Boris Stomakhin, editor, newspaper Radikalnaya Politika, Moscow; Yevgeny Khamaganov, reporter, newspaper Inform Polis, Ulan-Ude; Bogdan Lisovoy, staff correspondent, newspaper Studencheskaya Pravda, Moscow; Valery Gavel and Dmitry Sergeyev, both of TV-21 Company, Murmansk Region; Sergey Mikheyev, photo correspondent, newspaper Kommersant, Moscow Region; Viktor Korb, editor-in-chief, and Tatyana Ilyina, editor, both of DO-Info news agency, Omsk; group of reporters covering Greenpeace action in Moscow's Red Square; Viktor Shmakov, founder and editor-in-chief, newspaper Provintsialniye Vesti, Ufa; Yuri Kalyukov, editor-in-chief, and Alexander Semyonov, reporter, both of newspaper Ulyanovsk Segodnya, Ulyanovsk; Aydar Buribayev, reporter, Russian-language edition of Newsweek magazine, Moscow; Artyom Leonov, reporter, newspaper Prizyv, Karelia; Andrei Stenin, reporter, web portal Gazeta.ru, Moscow; Gennady Nikolayev, Yulia Yanbayeva and Elena Volkovskaya, reporters for Novy Region news agency, Volgograd; Alexander Yegortsev, reporter, Russkiy Vzglyad TV show, Yekaterinburg; Dmitry Belov, editor, newspapers Vecherny Kurgan and Promyshlenniye Vesti Urala, Kurgan; crew of reporters for Kaliningrad branch of VGTRK TV Company, Kaliningrad Region; Sergey Sverchkov, reporter, newspaper Pravda, St. Petersburg; Vladimir Brodovsky, reporter, newspaper Kommunist Petrogradskoi Storony, St. Petersburg; Pavel Sotnik and Mikhail Yudin, NTV-Peterburg, Leningrad Region; Maxim Butkevich, reporter, Ukrainian TV Company "Studio 1 + 1" - in St. Petersburg; Pavel Smolyak, reporter, Moscow Echo radio station, St. Petersburg; Ayke Korfhage and Henning Wallerius, reporters for German radio station "Hertz 97,8" - in St. Petersburg; Indrek Kijsler, Estonian Radio; Ain Toots, Radio 4, and Krister Paris, newspaper Eesti Paevaleht, all detained in Leningrad Region; Vitaly Akimov, reporter, newspaper Vecherny Peterburg, and Pavel Viktorov, reporter, web portal Kasparov.ru, both detained in St. Petersburg; Vladimir Danilin, photo correspondent, newspaper Studencheskaya Pravda, Astrakhan; Mikhail Yeliseyev, press secretary, United Civil Front, St. Petersburg; Larissa Troyegubova, editor-in-chief, newspaper Baleisky Rabochiy, Chita Region; Fatima Tlisova, editor-in-chief, Regnum news agency's North Caucasus branch, with Juliana Rufus and Nicholas Tedi, CMI Agency, Britain, all detained in Kabardino-Balkaria; Vladimir Korolyov, photo correspondent, Permsky Obozrevatel weekly, Perm; Kira Vassilyeva, reporter, newspaper Noviye Izvestia, Moscow; reporters for news agency Interfax, newspaper Moy Rayon and web portal Kasparov.ru - all detained in Moscow; Vadim Rechkalov, reporter, newspaper Moskovsky Komsomolets, Moscow; crew of reporters for Kaliningrad TV/Radio Company, Kaliningrad Region; Ali Naibov, reporter, newspaper Orlovskaya Iskra, Oryol; Vadim Shtepa, reporter, Political News Agency, Petrozavodsk; crews of reporters for five Krasnoyarsk-based TV companies - all detained in Krasnoyarsk Territory; Pavel Romanov, NTV, Moscow; Ilya Barabanov, reporter, web newspaper Gazeta.ru, Moscow - twice; crew of reporters for REN-TV, Moscow; Yevgeny Asmolov, photo correspondent, InterPress news agency, St. Petersburg; Sergey Chachin, editor-in-chief, newspaper Na Doroge Zhizni, Leningrad Region; Konstantin Kutsyllo, photo correspondent, web newspaper Gazeta.ru, Ilya Vasyunin, newspaper Novaya Gazeta, and Igor Yakovlev, web magazine Panorama Sovremennoi Politiki - all detained in Moscoe; Yegor Sorokin, photo correspondent, newspaper Chernovik, Makhachkala; Danila Shiryayev, reporter, Moscow Echo radio station, St. Petersburg; Denis Lazarev, cameraman, Ural Television Agency, Yekaterinburg; Susanne Scholl, reporter, Vladimir Yuldashev, cameraman, and Alexander Matveyev, sound engineer, all of ORF television company (Austria), detained in Chechnya; Irina Tikhonova, founder of Pskov News Bureau, Pskov; Kristof Wanner, Deutsche Welle correspondent, Grozny; Yevgeny Yepanchintsev, ITAR-TASS staff correspondent, Chita; Vassily Melnichenko, reporter, newspaper Territoriya Narodnoy Vlasti, Sverdlovsk Region.

Detentions, TOTAL: 75 (versus 47 in 2005 and 37 in 2004)

Legal claims to journalists and media outlets:

2006
Legal claims, registered: 299 worth a total of RUR 884,892,287.48
Average worth per claim: RUR 2,959,505

Legal claims, satisfied: 80, with a total of RUR 33,628,000 paid in compensation
Average payment per claim: RUR 420,350

[For reference:
2005
Legal claims, registered: 382 worth a total of RUR 903,184,230
Average worth per claim: RUR 2,364,356

Legal claims, satisfied: 161, with a total of RUR 5,350,692 pain in compensation
Average payment per claim: RUR 33,234


2004
Legal claims, registered: 373 worth a total of RUR 318,747,581
Average worth per claim: RUR 854,551

Legal claims, satisfied: 115, with a total of RUR 20,784,111 paid in compensation
Average payment per claim: RUR 180,731]

Access to information denials (including bans on audio/video recording and photography; denials of accreditation; restrictions on visits to or presence at events held in government agencies, at industrial enterprises, in state institutions, etc.), TOTAL: 240 (versus 233 in 2005 and 213 in 2004)

Threats to journalists/media outlets:

Alexander Sveshnikov, deputy editor-in-chief, newspaper Bogatey, Saratov; Andrei Yundin, Андрей Юндин, editor-in-chief, ATV Company, Stavropol; Arthur Gasparyan, reporter, newspaper Moskovsky Komsomolets, Moscow; crew of reporters for Novosibirsk State TV/Radio Company, Novosibirsk; newspaper Vechernyaya Tyumen, Tyumen; TV Master Company, Krasnodar Territory; several media outlets in Lipetsk; Yevgeny Khamaganov, reporter, newspaper Inform Polis, Ulan-Ude; Yuri Guzenko, editor, independent district newspaper Provintsia, Maritime Territory; reporters for newspaper Baikal-Novosti, Irkutsk; Murat Gukemukhov, Regnum and Radio Liberty reporter in Karachaevo-Cherkessia; Sayana Mongush, reporter, web portal Tuva.online, Kyzyl; Nadezhda Popova, reporter, newspaper Komsomolskaya Pravda, Moscow; crew of reporters for Russia Today TV channel, Ulan-Ude; Yuri Utkin, reporter, Blitz TV/Radio Company, Murmansk; Dodojon Atovuloyev, editor, newspaper Charogi Ruz, Moscow; Vassily Mitrofanov, reporter, newspaper Listok, Altai Republic; reporters for newspaper Gazeta 35, Vologda; Mikhail Yeliseyev, press secretary, United Civil Front, St. Petersburg; reporters for newspaper Permsky Obozrevatel, Perm; Ruslan Gorevoy, reporter, newspaper Versiya, Moscow - twice; Viktor Volkov, freelance reporter, Moscow Region - twice; Yevgenia Albats, broadcaster, Moscow Echo radio station, Moscow; Viktor Bulavintsev, editor-in-chief, newspaper Chestny Detektiv, Vladivostok; Pavel Kononov, reporter, newspaper Severny Komsomolets, Arkhangelsk; Olga Brener, reporter, newspaper Novaya Gazeta v Voronezhe, Voronezh; reporter for ZabInfo news agency, Chita; Tatyana Monoyenko, reporter, Vesti TV show, Novosibirsk; Vladimir Posner, Alexei Simonov, Mikhail Sitnikov, all from Moscow; Boris Vishnevsky, St. Petersburg; crew of reporters for 41st Domashny TV Channel, Sverdlovsk Region; Andrei Sharonov, cameraman, Vesti TV show, Chita; Viktor Shamayev, reporter, Kasparov.ru web portal, Penza; Andrei Voronoy, reporter, newspaper Yezhednevniye Novosti, Vladivostok; newspaper Novaya Gazeta, Moscow - twice; newspaper Arkhangelsk, Arkhangelsk; Yevgeny Sholokh, reporter, newspaper Utro Rossii, Vladivostok; Nikolai Goshko, reporter, newspaper Odintsovskaya Nedelya, Moscow Region; Anatoly Vozhakov, editor-in-chief, newspaper Provintsia, Krasnodar Territory; Marina Litvinovich, editor, website Pravdabeslana.ru, Moscow.

Threats, TOTAL: 43 (versus 25 in 2005 and 28 in 2004)

Attempts to drive media outlets from leased premises:

Newspaper Vecherny Karpinsk, Sverdlovsk Region; newspaper Pestovskaya Pravda, Novgorod Region; newspaper Ivanovo-Press, Ivanovo; newspapers Prizyv and Vladimirskiye Vedomosti, Vladimir; newspaper Sever, Arkhangelsk Region; Perm branch of Journalists' Union of Russia, Perm.

Attempts, TOTAL: 7 (versus 10 in 2005 and 16 in 2004).

Printing/distribution service denials:

Newspapers Krasny Put and Pravda, both in Omsk; newspapers Permsky Obozrevatel - 5 times, Vechernyaya Perm - twice, both in Perm; newspaper Orlovskaya Iskra, Oryol - thrice; newspaper Iskra, Kaliningrad - twice; newspaper Kaliningradskiye Noviye Kolyosa, Kaliningrad - twice; newspaper Nasha Gazeta, Kemerovo; newspaper Ivanovo-Press, Ivanovo - twice; Belarussian newspapers Narodnaya Volya, Tovarishch and BDG-Delovaya Gazeta, all in Smolensk; newspaper Permsky Obozrevatel, in Kirov - twice; newspaper Za!Razum, Izhevsk; newspaper Ivanovo-Voznesensk, Ivanovo Region; newspaper NEW-TON, Omsk; newspaper Provinstialniye Vesti, Ufa; newspaper Pestovskaya Pravda, Novgorod Region; newspaper Vladimirsky Krai, Vladimir Region; newspaper Nasha Gazeta-Nezavisimaya, Ulyanovsk Region; newspaper Achinskaya Gazeta, Krasnoyarsk Territory; newspaper Selskaya Tribuna, Samara Region - twice; newspaper Saratovsky Reporter - in Penza; newspaper Voronezhskoye Obozreniye, Voronezh; newspaper Rubezh, Arkhangelsk Region; newspaper Narodnoye Veche, Maritime Territory; news media in Saratov University, Saratov; newspaper Chestny Detektiv, Vladivostok; newspaper Gorodskiye Vesti, Bashkiria; newspaper Birskaya Gazeta, Bashkiria; newspaper Khronograf Togliatti, Samara Region; Alliye Parusa magazine, Vladivostok.

Denials, TOTAL: 50 (versus 38 in 2005 and 33 in 2004).

Media outlets switched off/suspended:

TVC Channel, Arkhangelsk Region; city radio in Krasnokamsk, Perm Region; MTK Company, Arkhangelsk Region; Plus 12 TV Company, Tula; Radio Mayak, Tyumen Region; Vek-TV Channel, Vladimir Region; Divan TV Company, Volgograd; Pulse Radio, Ulan-Ude; TV Master Company, Krasnodar Territory; TNT-Perm Company, Perm; Channel One, Rossiya, Kultura and CTC Channels, all in Far East; CTC Channel, Perm Region; CTC Channel, Novosibirsk; TeleCom Company, Pskov; CTC-Alexin Channel, Tula Region; СТС Channel, Kostroma; Pulsar-TV Company, Krasnodar Territory; Moscow Echo radio station, Yekaterinburg.

Media switched off/suspended, TOTAL:18 (versus 23 in 2005 and 19 in 2004).


Confiscation (buy-up, arrest) of circulation:

Newspaper Ivanovo-Voznesensk, Ivanovo Region; newspaper Yo, Vladimir; newspaper Angusht, Republic of Ingushetia; newspaper Listok, Altai Republic; newspaper Vremya, Kursk; newspaper Kaliningradskiye Noviye Kolyosa, Kaliningrad Region; newspaper Vechernyaya Perm, Perm - thrice; newspaper Sobytiya Donskoy Nedeli, Rostov-on-Don; Delovoy Mir Kolymy magazine, Magadan; newspaper Permsky Obozrevatel, Perm - twice; newspaper Kamskiye Izvestia, Perm; newspaper Slovo, Ulan-Ude; newspapers Volya Naroda and Provintsialniye Vesti, Ufa; Smolensk magazine, Smolensk; newspapers Shelekhovsky Rabochiy and Situatsiya, Irkutsk Region; newspaper Avangard, Amur Region; newspaper Narodnoye Veche, Maritime Territory - twice; newspaper Komsomolskaya Pravda-Chuvashia, Republic of Chuvashia; newspaper Professional, Sverdlovsk Region; newspaper Gorod, Khhanty-Mansi Autonomous Region; newspaper Obyedinyonny Grazhdansky Front - twice, in Moscow and Ulyanovsk Region.

Confiscations, TOTAL: 28 (versus 28 in 2005 and 30 in 2004).

Media outlets terminated:

Newspaper Vladimirsky Aktsent, Vladimir; Segodnya TV show, Moscow; newspaper Primorskiye Vesti, Vladivostok; newspaper Provintsia, Maritime Territory; newspaper Gorodskiye Vesti, Volgograd; newspaper Nash Region Plus, Vologda; newspaper Lyuberetskiye Vesti, Moscow Region; newspaper Novodvinsky Rabochiy, Arkhangelsk Region; Naryan-Mar TV Company, Nenets Autonomous Region; newspaper Novosti v Novosibirske, Novosibirsk; Nizny Novgorod Telegraph Agency, Nizhny Novgorod; newspaper Bryanskaya Nedelya, Bryansk; СТС-Komi Channel, Syktyvkar; newspaper Iskitimsky Rabochiy, Novosibirsk Region; website Openrussia.info; newspaper Tsaritsyn-Stalingrad-Volgograd: Den za Dnyom, Volgograd; newspaper Gazeta 35, Vologda; Obshchestvennoye Mneniye TV show, Saratov; Itogi TV show, Krasnodar Territory; newspaper Kaliningradskiye Noviye Kolyosa, Kaliningrad; newspaper Berega, Yaroslavl Region; newspaper Nedelya Goroda, Volgograd Region; Budni TV show, Krasnoyarsk; Ishchem Vykhod radio show, Kabardino-Balkaria; newspaper Chestny Detektiv, Vladivostok.

Media outlets terminated, TOTAL: 26 (versus 23 in 2005 and 16 in 2004).

Other forms of pressure/violation of journalists' rights: 300 (versus 344 in 2005 and 269 in 2004).



The Digest has been prepared by the Glasnost Defense Foundation (GDF).

We would appreciate reference to our organization in the event of Digest information or other materials being used.
Contact address: Glasnost Defense Foundation, 119021 Moscow, Russia, P.O.B. 536.
Phone/fax: (+7) (495) 637-4947, 637-4420.
E-mail: boris@gdf.ru petr@gdf.ru fond@gdf.ru

To be removed from the Glasnost Defense Foundation's list of subscribers, please e-mail a notice to no@gdf.ru

Copyright © Glasnost Defense Foundation
webmaster: webmaster@gdf.ru