12/01/06 14:11

We invite you to take part in our interactive survey and to state your opinion on the subject:

WHAT DO YOU THINK ABOUT THE IDEA TO TAKE THE RUNET UNDER GOVERNMENTAL CONTROL?


If you speak for the AFFIRMATIVE, please click on the reference yes@gdf.ru.

If you answer in the NEGATIVE, please click on the reference no@gdf.ru
Фонд защиты гласности - Дайджест




If you want to receive the latest issues of GDF digest by e-mail click on fond@gdf.ru

To unsubscribe from the Glasnot ' Defense Foundation listserve, please send a notice to the following address no@gdf.ru.


Фонд Евразия
TopList
Rambler's Top100
Яндекс цитирования

GLASNOST DEFENSE FOUNDATION'S DIGEST No. 261 (January 10, 2006)


Editor-in-chief: Alexei Simonov.

Editorial board: Boris Timoshenko - Monitoring Service chief, Pyotr Polonitsky - Regional Network coordinator, Vsevolod Shelkhovskoy - translator, Vladimir Efremov - website administrator in charge of Digest distribution.

We appreciate the support of the John D. & Catherine T. MacArthur Foundation.

Digest released once a week, on Mondays, since August 11, 2000.
Distributed by e-mail to 1,600 subscribers in Russia and abroad.


GLASNOST DEFENSE FOUNDATION

Conflicts registered by GDF Monitoring Service on Russian Federation's territory in 2005.

Registered conflicts, TOTAL: 1,322 (versus 1,236 in 2004 and 1,119 in 2003),

including:

Deaths of journalists - 6 (Pavel Makeyev, reporter for TNT-Pulse Company, Rostov-on-Don; Magomedzaghid Varisov, Makhachkala; Alexander Pitersky, Baltika Radio reporter, St. Petersburg; Vladimir Pashutin, newspaper Smolensky Literator, Smolensk; Tamirlan Kazikhanov, press service head, Anti-Terrorist Center of RF Interior Ministry's Main Department for the Southern Federal District, Nalchik; Kira Lezhneva, reporter, newspaper Kamensky Rabochiy, Sverdlovsk Region).

Journalists' deaths in auto or airplane crashes while fulfilling professional duty - 1 (Oksana Zelenko, TV show "Legislative Power", Krasnoyarsk Territory - died in a car crash).

Journalists' deaths, TOTAL: 7 (versus 14 in 2004 and 20 in 2003).

Assaults on journalists: Elena Rogachova, Radio Liberty reporter, Republic of Mariy El; Tatyana Soloveychik, St. Petersburg; Kirill Pishchalnikov, Channel Five reporter, St. Petersburg; Malika Suleimanova, website Kavkazskiy Uzel, and Ruslan Zhadayev, newspaper Chechenskoye Obshchestvo, both from Nazran; Vladimir Kozlov, editor-in-chief, newspaper Kudo+Kodu, Republic of Mariy El; Vadim Vinnik, Na Boyevom Postu magazine, Moscow; Irina Tikhonova, regional TV company's reporter, Krasnoyarsk Region; Yuri Soloponov, editor, TV show Gorod I My, Smolensk; Sergey Lyubimov, reporter for newspaper Bogatey, Saratov; Dmitry Noskov, photo correspondent, newspaper Volgodonskaya Pravda, Rostov Region; Oleg Kashin, reporter for Kommersant Daily, Moscow Region; Alexander Boyko, reporter for Komsomolskaya Pravda, Moscow; Vladimir Shalygin, editor-in-chief, independent newspaper Vasha Alternativa, Volgograd Region; Viktor Naikhin, Politichesky Zhurnal reporter, Voronezh; Alexander Volozhanin, photo correspondent, newspaper Nizhegorodsky Rabochiy, Nizhny Novgorod; Nikolai Andrushchenko, newspaper Novy Peterburg, St. Petersburg; Maxim Leonov, newspaper Delo Nomer…, St. Petersburg; Vladimir Lavrov, photo correspondent, newspaper Moyo!, Voronezh; Olga Kiriy, ORT correspondent in the Caucasus, Pyatigorsk; Andrei Dneprovsky, Radio-SV, Petropavlosky-Kamchatsky; Ilya Zimin, NTV, Moscow; Vladimir Shakhov, editor-in-chief, newspaper Avtorynok, Kaliningrad; Sergey Udaltsov, newspaper Glasnost, Moscow; Elmira Abdulmanova, Kazan; Igor Purik, editor of newspaper Kalininsky Rodnik, Novosibirsk; Alexei Lyubimov, Vesta Radio reporter, Penza Region; Dmitry Suryaninov, general director of Media Samara Ltd., Samara; Anatoly Tishin, editor of newspaper Limonka, Moscow; Andrei Demidov, editor-in-chief, newspaper Tochka Otschota, Khanty-Mansi Autonomous District; Shaghen Oganjanian, Noviye Izvestia reporter, Moscow; Aidar Buribayev, Gazeta reporter, Moscow; Kirill Sinkovsky, Kaliningradskaya Pravda reporter, Kaliningrad; Arthur Vaiders, newspaper Diena, Riga - in St. Petersburg; Bajo Parejo Eduardo, correspondent for Onda Sero radio station, Spain - in St. Petersburg; Mikhail Padrukhin, editor, newspaper Rubezh, Arkhangelsk Region; Andrei Zakharov, editor, independent investigations division, newspaper Pravda Severa, Arkhangelsk; Dmitry Troshin, NTV reporter, North Ossetia; Nikolai Kochurov, editor-in-chief, newspaper Severny Rabochiy, Arkhangelsk Region; Timur Khabibov, editor-in-chief, newspaper Otkrytyi Vzglyad, Republic of Mariy El; Andrei Sadov, newspaper Zavtra, Moscow; A. Lashmankin, Samara; Alexei Essikov, cameraman, Achinsk TV television company - in Krasnoyarsk; Igor Kuznetsov, reporter, independent studio RiT, Tver Region; Larissa Bozina, Samara Region; Arseny Mazurenko, photo correspondent, newspaper Gorodskiye Kuranty, Yekaterinburg; Pawel Reszka, reporter for Polish newspaper Rzeczpospolita - in Moscow; Natalya Khomenko, reporter for newspaper Zolotoy Rog, Maritime Territory; Anatoly Malkin, president, TV company "Avtorskoye Televideniye", Moscow; Borislav Mikhailichenko, reporter for newspaper Znamya Zenita, St. Petersburg; crew of TV reporters for STS Channel, Chelyabinsk; Raphael Daminov and Igor Romanov, Rossiya Channel, Kazan; Vladimir Burtovoy, editor-in-chief, newspaper Vostochno-Sibirskaya Gazeta, Irkutsk Region; Nikolai Moisseyev, head of independent newspaper Courier-Plus and host of TeleCourier TV show, Syktyvkar; Alexander Labykin and Igor Kalinovsky, reporters for Biznes-Kurs magazine, Omsk; Mikhail Yeliseyev, Samara, on Moscow-Samara train; Konstantin Krasnopolsky, editor-in-chief, Gorod Geroyev news website, Volgograd - in Moscow; TVC and Dorozhny Patrul crews of reporters, Moscow; cameraman Andrei Kovando, weather report presenter Victoria Kozorez, and editor Danil Surikov, all from Channel Four, Yekaterinburg; Alexei Ponomaryov, Stanislav Romanovich, both from VGTRK, in Yekaterinburg; Andrei Zhirnov, Novosibirsk; Yevgeny Veshenkov, deputy director, Journalistic Investigations Agency, St. Petersburg; Alexander Tutov, editor, newspaper Veterany Severnogo Kraya, Arkhangelsk; Valery Ptashkin, Kriminalny Saratov TV show, Saratov.

Assaults on journalists, TOTAL: 63 (versus 68 in 2004).


Assaults on editorial offices: newspaper Vozrozhdeniye Kraya, Tver Region; BankFax news agency, Barnaul; newspaper Rossiyskaya Gazeta, Yekaterinburg; newspaper Za Narodnuyu Vlast, Novosibirsk: newspaper Zavety Lenina, Maritime Territory; newspaper Liberalnaya Udmurtia, Izhevsk; newspaper Rzhevskaya Pravda, Tver Region; newspaper Courier Plus and TV program "Telecourier", Syktyvkar; newspaper Zhizn, Krasnoyarsk; Interfax news agency's office in Yaroslavl; newspaper LIK-Courier, Volgograd Region; newspaper ussiy Sever, Vologda.

Assaults on editorial offices, TOTAL: 12 (versus 15 in 2004).


Facts of censorship: Tatarstan media; Moscow Region media; Maritime Territory media; Penza State TV/Radio Company; TV show Moment Istiny, TVC; newspaper Literaturnaya Gazeta; NTV channel; newspapers Zvezda Altaya and Altaidyn Cholmony, Republic of Altai; newspaper Gorod VO!, Vologda; newspaper Polyus, Kaliningrad Region; media in Krasnodar Territory; newspaper Vecherny Omsk, Omsk; TV/radio company "Mariy El", Republic of Mariy El; Severskaya TV Company, Tomsk Region; newspaper Moskovsky Komsomolets, Moscow newspaper Moskovsky Komsomolets, Moscow; federal TV channels, Moscow - twice; newspaper Novosti Yugry, Khanty-Mansi Autonomous District; newspaper Izvestia, Moscow; newspaper Kaliningradskaya Pravda, Kaliningrad; Ren-TV channel, Moscow; all media, Chechen Republic.

Facts of censorship, TOTAL: 23 (versus 29 in 2004 and 12 in 2003).


Lawsuits filed against journalists and media outlets: Mikhail Konyukhov, editor-in-chief, newspaper Lyuberetskaya Pravda, Moscow Region; Sergey Arkhiereiysky and Marina Nefyodova, newspaper Sovershenno Nesekretno, Orenburg Region; newspaper Pravozashchita, Nizhny Novgorod; Eduard Abrosimov, Saratov; Pavel Lyuzakov, editor-in-chief, newspaper Svobodnoye Slovo, Moscow; Nikolai Shevchenko, editor, newspaper Alexandrovsk-Grushevskiye Vesti, Rostov Region; Samarskaya Gazeta, Samara; newspaper Promyshlenny Vestnik, Voronezh; Konstantin Dukhonin, editor-in-chief, newspaper Permskiye Sosedi, Perm; newspaper Ozyorskaya Pravda, Chelyabinsk Region; newspaper Novy Peterburg, St. Petersburg; Stanislav Grinker and Vitaly Leonov, newspaper Obzor Andreya Stolnika, Chelyabinsk Region; newspaper Visti Digorii, North Ossetia; Yekaterina Chemezova, Ekho Stolitsy reporter, Yakutsk; Mikhail Afanasyev, Abakan; newspaper Puls Osetii, North Ossetia; Nikolai Goshko, Vesna radio station, Smolensk; Antonina Trubina, editor-in-chief, newspaper Polyus, Kaliningrad Region; Pavel Rushev, Oleg Bratishko, both from newspaper Versiya, Nizhny Novgorod; newspaper Ivanovo-Press, Ivanovo - twice; newspaper Trudovaya Tyumen, Tyumen; journalist Alexei Cherepanov, Krasnodar; Elena Maslovskaya, editor-in-chief, newspaper Bashantinka, Republic of Kalmykia; Lyudmilla Leontyeva, editor-in-chief, newspaper Otkrytaya Dlya Vsekh I Kazhdogo, Stavropol Territory; website Kompromat.ru; Natalya Ilyushenkova, reporter for newspapers Zolotoye Koltso and Rybinskiye Izvestia, Yaroslavl Region; Diana Vishnevskaya, newspaper Moskovsky Komsomolets v Samare, Samara; Grigory Pirogov, ex-Chairman of Mariy El Republic's Union of Journalists; Viktor Barinov, editor-in-chief, weekly Legendarnaya Smena Plus, Nizhny Novgorod; Sergey Khomutov, Oren-TV Company, Orenburg; Anatoly Sardayev, editor-in-chief, independent newspaper Mordovia Segodnya, Saransk; Alik Allayarov, news programs director, State TV/Radio Company "Bashkortostan"; Alexander Meshkov, cameraman, State TV/Radio Company "Bashkortostan"; Natalya Ivanova, editor-in-chief, newspaper Golos Chitatelya, Leningrad Region; Leonid Tsvetkov, editor, newspaper Yuzhnouralsky Kolokol, Chelyabinsk Region; Alexander Tutov, editor, newspaper Veterany Severnogo Kraya, Arkhangelsk Region; Alexander Bezdelov, newspaper Volny Gorod, Khanty-Mansi Autonomous District; Arseny Makhlov, newspaper Dvornik, Kaliningrad.

Lawsuits, TOTAL: 42 (versus 35 in 2004 and 34 in 2003).


Unlawful dismissals of journalists/editors: Sergey Sedov, newspaper Ivanovskaya Zemlya, Ivanovo; Anatoly Ugdyzhekov, editor, newspaper Khakas-Chiri, Republic of Khakassia; Sergey Tselibeyev, editor-in-chief, news agency "Regional Information & Facts", Nizhny Novgorod; Alexander Tverdovsky, reporter, TeleOmskACME Channel, Omsk; Tatyana Konradi, reporter for Severskaya TV Company, Tomsk Region; Igor Lymar, editor-in-chief, newspaper Arkhangelsk, city of Arkhangelsk; Liana Kosheleva, editor-in-chief, newspaper Severnaya Zvezda, Perm Region; Mikhail Mogilyovkin, editor-in-chief, newspaper Nevelsky Vestnik, Pskov Region; Elena Grechishcheva, editor, news program Gorod Novostei, TV/Radio Company "Kungur", Perm Region; Vladimir Kem, editor, newspaper Tretya Stolitsa, Omsk; Elena Bolshakova, editor, newspaper Vestnik, Vladivostok.

Dismissals, TOTAL: 11 (versus 5 in 2004 and 14 in 2003).


Detentions by police (FSB, etc.): Eduard Abrosimov, Saratov; Pavel Lyuzakov, editor-in-chief, newspaper Svobodnoye Slovo, Moscow; Boris Nekrasov, Tomsk; Nikolai Shevchenko, editor, newspaper Alexandrovsk-Grushhevskiye Vesti, Rostov Region; Vyacheslav Markov and Dmitry Steshin, reporters for Komsomolskaya Pravda, Moscow; Elena Maslovskaya, editor-in-chief, newspaper Bashantinka, Republic of Kalmykia; Irina Petrushova, editor-in-chief, newspaper Respublika, Alma-Ata - detained in Moscow Region; Vladimir Shakhov, editor-in-chief, newspaper Avtorynok, Kaliningrad; Latvian TV crew - in Pskov Region; Alyona Gromushkona, newspaper Pervoye Sentyabrya, Georgy Ramazashvili - in Moscow; Maria Alyoshechkina, Moskovsky Komsomolets v Daghestane reporter, Makhachkala; Dmitry Zhvaniya, St. Petersburg; Nikolai Danilov, Bolshoi Gorod reporter, Moscow; Shaghen Oganjanian, Noviye Izevestia reporter, Irina Gordiyenko, Novaya Gazeta reporter, and Aidar Buribayev, Gazeta reporter - all detained in Moscow; Mariusz Pilis, Marcin Mamon, Tomasz Glowacky, all from TVP television company, Poland - in Ingushetia; Fatima Tlissova, North Caucasian editor, Regnum news agency, Kabardino-Balkaria; REN-TV film crew - in Kabardino-Balkaria; Albert Dinayev, newspaper Vesti Gor - in Kabardino-Balkaria; Finnish documentary film crew - in Karelia; Yevgeny Novozhilov, Radio Liberty freelance reporter - in Krasnodar; Irina Putilina, reporter for newspaper Vecherny Krasnodar, Krasnodar; Ruslan Zeytullayev, radio station Europe Plus Yoshkar-Ola, Republic of Mariy El; Liana Beraya and Georgy Djaparidze, Imedi TV Company, Tbilisi, Georgia - in Kazan; Natalya Ilyushenkova, reporter for newspapers Zolotoye Koltso and Rybinskiye Izvestia, Yaroslavl Region; Yuri Bagrov, Radio Liberty reporter, North Ossetia-Alania; Vassily Melnichenko, newspaper Territoriya Narodnoy Vlasti, Sverdlovsk Region; Stanislav Dmitriyevsky, editor-in-chief, newspaper Pravo-Zashchita, Nizhny Novgorod; Marina Litvinovich, Vladikavkaz; Igor Anissimov, editor-in-chief, Permsky Obozrevatel Media Group, Perm Region; members of TV crews of TV/Radio Company "Pomorye" and TV channel "STS-Arkhangelsk", news agency Dvina-Inform, and newspaper Arkhangelsk, all in Arkhangelsk; a group of journalists in Nalchik; Orkhan Jemal, political division head, newspaper Versiya, in Nalchik; Anton Smertin, editor-in-chief, web portal YUGA.Ru, Krasnodar; Viktor Dereshov, staff correspondent of newspaper Zabaikalsky Rabochiy, Chita Region; Vassily Shaposhnikov, photo correspondent, newspaper Kommersant, Yamalo-Nenets Autonomous District; Alexander Kosvintsev, journalist, newspaper Rossiysky Reporter, city of Kemerovo; crew of reporters for Vesti news show, St. Petersburg; Yevgeny Poddubny, reporter, and Yaroslav Borisov, cameraman, both TVC channel, Moscow; journalists Ksenya Demakova, Yuri Shuklin and Roman Yushkov, all from Perm; Alexander Goltz, Yevgenia Albatz, Alexander Ryklin, all from Moscow; Oksana Asaulenko and Andres Entaltsev, journalists, TV Company "BETTA", Perm; crew of reporters, TV company Mir I Production, Moscow; crew of reporters, Oren-TV channel, Orenburg; groups of Ukrainian journalists detained at Sheremetyevo Airport, Moscow.

Detentions, TOTAL: 47 (versus 37 in 2004 and 22 in 2003).

Legal claims to journalists and media outlets, registered, TOTAL: 382 (versus 373 in 2004 and 378 in 2003).


Access to information denials (including bans on audio/video recording and photography; denials of accreditation; restrictions on visits to or presence at events held in government agencies, at industrial enterprises, in state institutions, etc.), TOTAL: 233 (versus 213 in 2004 and 109 in 2003).


Threats to journalists and media outlets: TV/Radio Company "Alt", Nenets Autonomous District; Gennady Peregudov, editor, newspaper K Vashim Uslugam, Rostov Region; Alexander Boyko, reporter for Komsomolskaya Pravda, Moscow; Alexander Borisov, editor, newspaper Severnoye Utro, Arkhangelsk; Oksana Chelysheva, editor, news center of regional public organization "Russo-Chechen Friendship Society", Nizhny Novgorod; Natalya Makagon, newspaper Gorodskoy Obyektiv, Khanty-Mansi Autonomous District; filming crew of Gorodskoy Telekanal TV channel, Yaroslavl; newspaper Gorodskiye Kuranty, Yekaterinburg; Yelizaveta Abramova, newspaper Vremya, Samara; Mikhail Afanasyev, Republic of Khakassia; Alexei Lyubimov, Vesta Radio reporter, Penza Region; Oleg Kochkin, Lyubimaya Gazeta editor, Penza Region; Svetlana Meteleva, newspaper Moskovsky Komsomolets, Moscow; Mikhail Afanasyev, editor-in-chief, Novy Focus website, Khakassia; Leonid Parfyonov, editor, Russian Newsweek magazine, Moscow; Arseny Mazurenko, photo correspondent, newspaper Gorodskiye Kuranty, Yekaterinburg; reporters for independent weekly Gorod.hm, Khanty-Mansi Autonomous District; newspaper Kimrskaya Zhizn, Tver Region; newspaper Tomix, city of Vladimir; Anatoly Komarov, editor-in-chief, newspaper Vostochnaya Provintsiya, Sverdlovsk Region; newspaper Orlovskiye Novosti, Oryol; Igor Lymar, editor-in-chief, newspaper Arkhangelsk, Arkhangelsk; newspaper Slovo - Za Nami!, Moscow; Dennis Ichetkin, reporter, newspaper Pravda Severo-Zapada, Arkhangelsk Region; Magomed Gadzhiyev, editor, newspaper Nur Ul-Islam, Daghestan.

Threats, TOTAL: 25 (versus 28 in 2004 and 24 in 2003).


Media outlets driven out of leased premises: newspaper Vestnik NP, Penza; newspaper Sedmaya Stolitsa, Rostov-on-Don; Alpha TV Company, Yaroslavl Region; newspaper Ryazanskiye Vedomosti, Ryazan; television company Kansk-5th Channel, Krasnoyarsk Territory; Nord TV company, Arkhangelsk Region; newspaper Nevskaya Zarya, Leningrad Region; newspaper Krasnoye Znamya, Syktyvkar, Komi Republic; newspaper Generalnaya Liniya, Moscow; newspaper Saratovskiye Vesti.

Media driven out, TOTAL: 10 (versus 16 in 2004 and 7 in 2003).


Printing/distribution service denials: newspaper Provintsialny Telegraph, Saratov; newspaper Nerm Yun, Nenets Autonomous District; newspaper Solnechnogorskaya Gazeta, Moscow Region; newspaper Golos Chitatelya, Leningrad Region; newspaper Zerkalo, Republic of Bashkortostan; newspaper Den, Republic of Udmurtia, twice; newspaper Rossiyskiy Reporter, Kemerovo; newspapers Komsomolskaya Pravda v Saratove and Saratov-Stolitsa Povolzhya, Saratov; newspapers Permskiye Sosedi and Permsky Obozrevatel, Perm; newspaper Arzamasskiye Vesti, Nizhny Novgorod Region; newspaper Krai Sveta, Murmansk Region; newspaper Orlovskiye Novosti, Oryol - thrice; newspaper Stolitsa S, Saransk; newspapers Elbrusskiye Novosti and Islam I Obshchestvo, Kabardino-Balkaria; newspaper Karelskaya Gubernia, Petrozavodsk; newspaper Yezhednevniye Novosti, Vladivostok; newspaper Bereg, Voronezh; newspaper Dobriye Sosedi, Republic of Mariy El; newspapers Chechenskoye Obshchestvo and Golos Chechenskoy Respubliki - in Ingushetia; newspaper Bashantinka, Republic of Kalmykia; newspaper Baikalskiye Vesti, Irkutsk; newspaper Permsky Obozrevatel, Perm; newspaper Chernovik, Makhachkala, twice; newspaper Komsomolskaya Pravda, Moscow; newspaper Mordovia Segodnya, Saransk, twice; newspaper Orlovskiye Novosti, in Bryansk; newspaper Mordovia Segodnya, Saransk; newspaper Svobodny Sakhalin, Sakhalin Region; newspaper Orlovskiye Novosti, Oryol.

Service denials, TOTAL: 38 (versus 33 in 2004 and 65 in 2003).


Media outlets switched off/suspended: TV/Radio Company "Krasivaya Mecha", Tula Region; TV Channel "STS Armavir", Russkoye Radio Armavir and Radio-7 Na Semi Kholmakh, all in Krasnodar Territory; NTV, Novgorod Region; TV company Novy Kanal, Khanty-Mansi Autonomous District; STS Channel, Kemerovo Region; TV company "Kansk-5th Channel, Krasnoyarsk Territory; Ekran TV studios, Khanty-Mansi Autonomous District; NTN-4 Channel, Novosibirsk; STS and TNT channels, Tula Region; Channel One, VGTRK Rossiya, both in Pskov Region; TV channel Naryan-Mar New Television, Nenets Autonomous District; Ren-TV Channel, Republic of Mariy El; STS and Sport television channels, Belgorod; TV/Radio Company Nash Dom, Penza; Kultura TV channel, Republic of Altai; Russia Today TV channel, Moscow.

Media switched off/suspended, TOTAL: 23 (versus 19 in 2004 and 24 in 2003).


Confiscation (buy-up, arrest) of circulation: newspaper Versiya, Krasnodar; newspaper Vladimirsky Krai, Vladimir Region; newspaper Kemerovo, city of Kemerovo; newspaper Za Doblestny Trud, Kaliningrad Region; newspaper Baikalskiye Vesti, Irkutsk; newspaper Nash Region, Vologda Region; newspaper Vesti Gor, Kabardino-Balkaria; newspaper Vechernyaya Kazan, Tatarstan; newspaper Stolitsa Yedinoy Rossii, Moscow; newspapers Pravda-Info and Izvestia Sovetor, Moscow; newspaper Amurskaya Zvezda, Amur Region; newspaper Rybinskiye Izvestia, Yaroslavl Region; newspaper Baikalskiye Vesti, Irkutsk; newspaper Gorod Oryol, Oryol; newspaper Vash Tainyi Sovetnik, St. Petersburg; newspaper Sovetskaya Kuban, Krasnodar; newspaper Nebesny Barabanshchik, Arkhangelsk Region; newspaper Moskovsky Komsomolets v Belgorode, Belgorod; newspaper Khozyaistvo Dona, Rostov Region; newspaper Chernovik, Makhachkala; newspaper Nedelya Obninska, Kaluga Region; newspaper Express-Kamchatka, Kamchatka Region; newspaper Savyolovsky Posad, Moscow; Biznes-Kurs magazine, Omsk; newspaper Ivanovo-Press, city of Ivanovo; newspaper Narodny Referendum, Novosibirsk; newspaper Kommersant, Samara.

Confiscations, TOTAL: 28 (versus 30 in 2004 and 32 in 2003).


Media outlets closed: newspapers Panorama and Novosti Pskova, Pskov; newspaper Rodnaya Zemlya, Chita Region; newspaper Saratovsky Rasklald, Saratov; newspaper Kandalaksha, Murmansk Region; newspaper Novgorodsky Courier, Veliky Novgorod; newspaper Zerkalo, Republic of Bashkiria; newspaper Zapolyarnaya Stolitsa, Nenets Autonomous District; newspaper Russky Courier, Moscow; newspaper Soldat Otechestva, Volga-Ural Military District; newspaper Sedmaya Stolitsa, Rostov-on-Don; newspaper Novaya Kazanskaya Vechorka, Kazan; newspaper Gorodok, Kabardino-Balkar Republic; newspaper Choyskaya Letopis, Altai Republic; newspaper Pervoye Chteniye, Volgograd; New Wave radio station, Maritime Territory; newspaper Novy Dzerzhinets, Nizhny Novgorod Region; newspaper Novosti Pskova, Pskov; newspaper Info-Partner, Chita; information portal Aprel, Chelyabinsk Region; newspaper Nedelya Goroda, Volgograd; Marta TV channel, Chechen Republic; newspaper Krai, Kemerovo.

Media outlets closed, TOTAL: 23 (versus 16 in 2004 and 7 in 2003).

Other forms of pressure/violations of journalists' rights - 344 (versus 269 in 2004 and 281 in 2003).


The Digest has been prepared by the Glasnost Defense Foundation (GDF).

We would appreciate reference to our organization in the event of Digest information or other materials being used.
Contact address: Glasnost Defense Foundation, 119021 Moscow, Russia, P.O.B. 536.
Phone/fax: (+7) (095) 201-4947, 201-4420.
E-mail: boris@gdf.ru
fond@gdf.ru

To be removed from the Glasnost Defense Foundation's list of subscribers, please e-mail a notice to no@gdf.ru

Copyright © Glasnost Defense Foundation
webmaster: webmaster@gdf.ru