Uitzending 9: De Rotterdamse Vrije School

abonneer op deze thread

Search Reply
Sorteren Posts:    
  Pagina 2 van 2 (30) « 1 2
   01-06-2008, 23:07
JohnGoalie is niet online. Laatst actief: 1/13/2008 8:30:14 PM JohnGoalie
Betreft: Reageer hier op..
Beste kijkers,

Je ziet gewoon hoe die Roelof er nog moeite mee heeft.
Het viel me mee dat ze geen ruzie kregen.
Een slechte zaak vind ik dat pesters over het algemeen bagatelliseren wat ze gedaan hebben.
Zo ook hier met de uitspraak van Hans "ze gooiden mij ook het raam uit".... dus dan mag ik het bij jou ook !?
Ik heb zelf niet in die klas gezeten maar bovenstaand geld eigenlijk veelal ook in het algemeen.

Verder over die taxichauffeur; kei-meid dat ze het allemaal zo gedaan heeft. Beter kan je het niet doen mijns insziens.

De vlieginstructeur vertelt dat iedereen wel eens iemand in z'n leven een hand geeft die een misdaad pleegt. Ik weet niet wie hij allemaal tegenkomt maar praat alleen over jezelf en niet voor een ander.
Hij hoeft zichzelf niet schuldig te voelen want zelfs de grote leiders zijn er ingestonken. Achteraf is het altijd makkelijk praten.

Kortom een intrigerende aflevering.
Paul de Leeuw mag z'n commentaar op Reünie in ieder geval inslikken

01-06-2008, 23:07
mieneke71 is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 8:31:35 PM mieneke71
Sterk.

Ik heb door de jaren heen gemerkt dat ik me ook in mijn relatie in een ondergeschikte rol had laten stoppen. Ik heb hier zelf natuurlijk ook wel de hand in gehad, want je zit met zijn tweeen in een relatie.

Toen ik er 5 jaar geleden voor koos om een eind aan mijn relatie van 12 jaar te maken, heeft dat me alleen maar sterker gemaakt.

Het klopt dat er tijd voor nodig is om sterker te worden, ik tenminste wel. Ik heb mezelf moeten leren om op mijn eigen gevoel af te gaan, zo is je eerste gevoel/neiging vaak de beste. Dingen te doen die je eigenlijk niet durft. Op mensen af stappen en leren een praatje te maken. Je moet leren vertrouwen op jezelf.

Ik was vroeger ook het dutsje van de klas en ben nu nog steeds niet de meest sociale persoon die er bestaat, maar ik kom elke dag een stapje verder.

Ik heb sinds kort spraaklessen bij een logopediste, om mijn stemgebruik te verbeteren, waardoor ik me zekerder voel en beter overkom. Deze lessen worden gewoon vergoed door de ziektekostenverzekering en ik kan het iedereen aanraden. Zoek een leuke logopedist(e), waarmee het goed klikt en doe er je voordeel mee.

01-06-2008, 23:09
Buitenstad is niet online. Laatst actief: 1/19/2008 7:39:38 PM Buitenstad
Aan Amber-Isabelle:

Het enige wat helpt is het kind adviseren (en leren) onmiddelijk hard van zich af te bijten.

01-06-2008, 23:13
Simonee is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 8:30:51 PM Simonee
Wat mij vaak opvalt (ik ben zelf gepest), is dat leraren zelden wat aan het gepest doen.
En naar mijn mening zijn het ook de leraren die het pesten beïnvloeden!
Grijpen ze in op het moment dat er gepest word? Doen ze zelf ook mee? of houden ze hun oogkleppen op, en doen ze alsof ze niets zien? Ik denk dat het belangijk is goed contact te blijven houden met de school, en de leraren. en zit ze hierbij maar flink op de huid!

Zelf heb ik nog erg veel last van mijn pestverleden, maar het pesten heeft mij ook goed gedaan. ik heb meer respect voor de mensen om mij heen, en ben er op een bepaalde manier ook sterker door geworden. Het ligt maar net aan je persoonlijkheid hoe je erop reageerd. Voor mij de stap om te gaan sporten erg belangrijk, ik werd weer wat vrijer, waardoor ik meer ondernam, en uit mijn isolement kwam.
Sterkte ermee!

01-06-2008, 23:17
knijtert is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 9:07:20 PM knijtert
Zoals iedereen hier heb ik veel respect voor Roeland. Tegelijkertijd heb ik ook respect voor Hans. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor hem een heel vreemde ervaring was om te zien wat hij met Roelof gedaan heeft. Als je dat niet heb meegemaakt en misschien zelf alles makkelijk kan relativeren en loslaten, dan kan ik mij voorstellen dat het even moeite kost om het tot je te laten doordringen dat je er iemand anders zo diep mee heb geraakt. De reactie van Hans word hem kwalijk genomen door veel mensen. Ik niet, niet vanaf de bank thuis, ik weet niet wat er precies is gebeurd vroeger en wat er buiten het zicht van de camera is gebeurd. Makkelijke aanname om ervan uit te gaan dat er geen excuses zijn gemaakt.

01-06-2008, 23:57
gepest is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 8:59:03 PM gepest
Belangrijk vindt ik dat er heel goed opgelet wordt waar het misgaat.
Heel veel wordt er gepraat maar niets opgelost.
 Waar in mijn ogen aan voorbij word gegaan is dat een maatschappij waar ieder zijn gang kan gaan zonder normen en waarden er een situatie ontstaat dat het recht van de sterkste geld.
Zonder regels kan er geen democratie zijn voor de mensen die zich niet kunnen of willen meten met de zogenaamde alfa mannen en vrouwen.
Regels brengen rust en  geven gelijke kansen voor een ieder, waak u voor de mensen met die alles willen oplossen met de zogenaamde knuffel  techniek.

01-07-2008, 0:05
marg is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 10:12:09 PM marg
Crying [:'(] Betreft: Reageer hier op..

Net de reunie gezien. Ik kreeg weer buikpijn onderin mijn maag en het gevoel van jaren terug was weer terug. Na jarenlang stelselmatig te zijn gepest, kan ik er niet bij als mensen denken dat je met een gesprek wel over het gepest zijn heen bent. je zelfvertrouwen ben je kwijt, je bent niet goed in contacten maken of houden en voelt je zelden serieus genomen en durft jezelf niet serieus te nemen. Als mensen namelijk niet meer kunnen herinneren dat ze je gepest hebben, hoe goed je je dat ook zelf nog kunt herinneren, is het dan wel echt gebeurd?????!!!! 

Roeland werd enorm gepest, regelmatig uit het raam gegooid en uit de manier waarop hij op een gegeven moment zei dat hij er niet meer over wilde praten en bang was voor de confrontatie, kon je zo zien wat het met hem had gedaan.

En wat is dan het erge: de hoofdpester kan het zich niet meer herinneren en eigenlijk later bijna niemand uit de klas ook. Goed voor je zelfvertrouwen. Bijna geen excuus, ja helemaal aan het eind nog een beetje, maar de man wil vooral relativeren en alles krijgt de schuld, van de school, hij werd zelf ook gepest (al weet hij niet meer door wie) enz. enz.

En dan het filmpje vooraf waarin mensen lachend vertellen dat hij altijd uit het raam gegooid werd en uiteindelijk zelf maar ging, maar ach ze zijn ook weleens uit het raam gegooid. Voelt niemand wat er achter het: "uiteindelijk zelf maar ging" schuilt voor gevoel (je voelt je niets meer waard en uit angst doe je maar wat anders door anderen wordt gedaan) In die klas is iemand door een ruit geduwd, maar degene die dat heeft gedaan heeft er nog jaren mee gelopen, maar hij gaat er wel van uit dat degene die het overkwam wel begreep dat het niet zo was bedoeld. Goed hier is in ieder geval iemand die ermee heeft gezeten. Maar wat is de bedoeling als je iemand door een ruit duwt. Geintje???? 

En dat de meesten in de klas het niet echt hadden gezien, ja wel dat hij gepest werd, maar verbaasd waren de naam te horen van de "hoofd" pester. Ik kan me voorstellen dat Roeland aan het geheel een slecht gevoel heeft overgehouden. Zelf heb ik ook eens gedacht dat een confrontatie vooraf aan een reunie (op een nette manier wat vragen stellend aan degene die mij gepest had) misschien mijn gevoel zouden veranderen, maar ook diegene kon zich er niets meer van herinneren. Het pesten is verschrikkelijk, maar als niemand zich het meer kan herinneren, voel je je heel erg eenzaam. En iedereen wil over tot de orde van de dag, gezelligheid kent geen tijd en vooral relativeren. Jammer genoeg snappen weinigen wat het met je doet en dat je er nog jaren mee moet dealen. Van de 2e klas basisschool tot de 4 klas huishoudschool ben ik zo gepest dat ik er op de volgende school jaren niet in heb geloofd dat mensen mij niet pesten. Bij ieder lachje dat ik al dat ik weer uitgelachen/uitgejouwd zou worden. Ook ik merk in mijn eigen relatie nog steeds dat ik al snel twijfel als mijn man iets zeer stellig brengt ookal weet ik bijna zeker dat ik gelijk heb en neem dan toch sneller van hem iets aan.

Als laatste vind ik het op zich goed dat de KRO het onderwerp aansnijdt, maar stuitend dat de psychotherapeut of wie het ook zijn mocht het wel een boeiend project of proces vond. Wat zal Roeland blij zijn geweest dat hij onderdeel was van een boeiend project/proces

01-07-2008, 0:13
spekkies is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 8:25:53 PM spekkies
Angry [:@] Betreft: Reageer hier op..
KRO, ik vind dat je het onderwerp pesten in deze uitzending heel slecht hebt behandeld!! Geen enkel gevoel voor wat het voor de gepeste Roeland voor consequenties heeft gehad én nu mogelijk door de uitzending extra heeft gekregen en ook totale onderschatting van de consequenties voor Hans, de pester.

Jammer, dit was de eerste keer dat ik na het kijken van de reunie dacht van: broddelwerk.

01-07-2008, 0:32
Gouda is niet online. Laatst actief: 5/18/2008 6:44:18 PM Gouda
 spekkies wrote:
KRO, ik vind dat je het onderwerp pesten in deze uitzending heel slecht hebt behandeld!! ..........................: broddelwerk.

O? 

Beste Spekkies, ik denk juist wél dat het een goede uitzending was.
Het heeft de kern wél bovengebracht, maar de oorzaak is véél complexer. 
Dit is dagelijkse kost en komt zeer breed en overal in alle geledingen, in alle lagen van de maatschappij en binnen alle leeftijdsgroepen voor.
Het is een 'leermoment' voor de kijker. Dat is volgens mij de boodschap.

01-07-2008, 3:00
muurbloem is niet online. Laatst actief: 1/9/2008 1:44:13 PM muurbloem

Eindelijk een aflevering waar pesten centraal in staat!! Het maakt niet uit of het nu een vrije school, een openbare of een katholieke etc. school is. Pesten wordt nog steeds gedaan en ik vind dat het het wettelijk geregeld moet worden om op de scholen  " pesten " als een verplicht lesuur ( in of buiten de scholen) bespreekbaar gemaakt moet worden. Een paar jaar geleden is er een campagne op touw gezet met als logo: pesten is zo dom. Zelf ben ik op de lagere school door de nonnen op school, de klasgenoten en buurtkinderen gepest. Vanwege mijn, nu erg trots op mijn unieke naam, mijn vooruitstekende tanden, mijn rode haren etc. etc etc.  Uit rancune ging ik ook pesten........................ Kreeg toch overal de schuld van, dus kun je het maar beter doen (geintje). Jarenlang heb ik met een trauma over mijn jeugd rondgelopen, totdat de ommekeer kwam op een reunie, ik zag daar de pestkoppen weer, beetje zielig dat wel, de een zat in een rolstoel, de andere had dit. En ik, die al veel meegemaakt heeft in dit leven loop nog als een vlotte , gezonde (nog wel)levenslustige, krachtige dame rond op deze aardbol. Eigenlijk zou ik alle pestkoppen willen bedanken voor de waardevolle en strijdlustige mens die ik nu ben geworden. Het enige wat ik nog steeds niet kan opbrengen is het gevoel om onrechtvaardig behandeld te worden. 

En Roeland als introverte man heeft zich als kunstenaar toch het aanzien gekregen wat hij verdient. Het lijkt mij niet dat hij in zijn jeugd extravert was......... gewoon een man van weinig woorden, zoals er meer bestaan.

Ach en Hans, ik geloof niet dat hij zich bewust was van het trauma en de gekwetsheid wat Roeland heeft opgelopen.Onder het genot van een goed glas wijn moet het verleden toch uitgesproken zijn?

Misschien is Hans nu wel trots op zijn klasgenoot die het toch maar voor elkaar kreeg om te exposeren?

Maar pesten is in de loop van de eeuwen altijd gebleven, op school, in de buurt en op de werkvloer.
En laten we daar met zijn allen nu eens bij stilstaan, en elkaar het leven niet zo zuur maken!!!

En alert blijven en actie ondernemen tegen de pestkoppen.

Groetjes muurbloempje

01-07-2008, 8:49
NMB is niet online. Laatst actief: 1/7/2008 6:40:27 AM NMB

beste programma-makers,
Ik heb er gewoon van wakker gelegen. Het idee van de confrontatie in het bos was goed, maar Hans en Roeland modderden veel te lang door in een pijnlijk gesprek dat niet "liep". Hier had beter een tafelgesprek met goede begeleiding kunnen plaatsvinden. En Hans was het nou zo moeilijk om te zeggen "het spijt me verschrikkelijk maar geloof alsjeblieft dat ik me nooit heb gerealiseerd wat ik (we) je aandeden", in plaats van dat gedraal en verschuil achter anderen. Ook tijdens de opnamen in de klas had de presentator in mijn ogen veel krachtiger de regie moeten nemen met als beoogd eindresultaat een Roeland die zich serieus genomen voelt in zijn gevoelens en een klas die zich de ogen uit de kop schaamt voor het resultaat van hun gedrag (en ik geloof heus wel niemand zich gerealiseerd heeft wat hij precies deed, maar zorg nu dat Roeland zich goed gaat voelen!) Roeland ik vond het superdapper dat je er was en je hebt heel wat losgemaakt bij heeeeeeeeeeeel veel mensen. het gaat je goed.

01-07-2008, 11:32
Arno is niet online. Laatst actief: 1/7/2008 9:27:39 AM Arno

Lieve mensen,

Ook ik voel voor het eerst in mijn leven de behoefte om te reageren op een uitzending op de televisie. Ik was behoorlijk in de war door het pest verhaal in ‘de reunie’ van gisteren. Het wierp me bijna dertig jaar in de tijd terug naar de periode dat ik erg gepest werd op de basisschool en later op het voortgezet onderwijs, al had ik tegen die tijd (het einde van de havo) meer handvatten om me ertegen teweer te stellen. En deed het me toen ook minder.

Ik moet zeggen dat die periode mijn leven heeft gevormd en tot op de dag van vandaag zijn invloed laat gelden in mijn leven. Ik heb nu een geweldige vrouw en twee lieve kinderen, maar kan nog altijd twijfelen en me onzeker voelen over die relatie, gewoon omdat ik maar niet kan geloven dat iemand me zo aardig vind dat ze ervoor kiest om haar leven met me te delen.

Iets anders wat ik eraan over heb gehouden is het gevoel nooit goed genoeg te zijn, steeds een stapje extra te moeten doen om vooral maar aardig gevonden te worden. Ook al is daar waarschijnlijk geen enkele reden voor.

Hoe erg ik het ook vind voor Roeland en met hem voor alle gepeste kinderen, inclusief mezelf, ik kan het niet helpen dat ik ook moest denken: wat erg voor Hans om er nu mee geconfronteerd te worden dat je als kind iemands verdere leven verziekt hebt. Jammer genoeg zijn er alleen verliezers als het over pesten gaat.

Als kind hebben we niet het inlevingsvermogen en het sociaal besef wat we als volwassene hebben. Dat betekent volgens mij niet dat het is goed te praten wat er gebeurd is, maar het geeft wel een kader waarin we de dingen moeten zien. Kinderen leren sociale vaardigheden van volwassenen en we zijn het er met zijn allen over eens dat ze moeten worden opgevoed; beloond en gecorrigeerd.

Ik kan me voorstellen dat mijn pesters van vroeger in het leven wat ze nu voeren geen besef hebben van wat ze me hebben aangedaan. Hoe hun pesten mij tot op de dag van vandaag beïnvloedt. Gewoon omdat ze zich als kind op het moment van pesten niet bewust waren van dat het pesten was of in ieder geval zeker niet van de gevolgen die ik daarvan ondervond. Ik neem het wel de volwassenen van toen kwalijk dat ze er niet adequaat genoeg op gereageerd hebben, het doodgezwegen hebben, de andere kant op gekeken toen ik weer eens een week met een blauw oog liep. Aan de andere kant: Zij hebben waarschijnlijk ook naar eer en geweten gehandeld.
Zelf zit ik niet op excuses te wachten. Het is goed zo. Laat het maar rusten. Ik ben geworden wie ik ben en daar heb ik vrede mee.

Pesten en gepest worden is ook een kwestie van perceptie, van hoe je er tegenaan kijkt. Het zijn niet voor niets vaak gevoelige kinderen en mensen die pesten als pesten ervaren. Mensen die er minder gevoelig zijn stappen er misschien gemakkelijker overheen of lachen mee en ontkrachten daarmee de pesters.

Hans en Roeland, dank voor jullie verhaal. Dapper om ermee op tv te komen. Het heeft me weer aan het denken gezet.

01-07-2008, 14:37
cjb is niet online. Laatst actief: 1/7/2008 12:19:17 PM cjb

Ik ben van mening dat de pester nogsteeds niet inzag wat hij heeft aangericht, en hij kwam mij zeer arrogant over.
Dit had beter gekunt.
Ik heb zelf als enige gehandicapte tussen 30 andere,een lagere school in Tilburg doorlopen. En heb nauwelijks last van pesten gehad. Denk ook dat je zoiets kan voorkomen door respekt aftedwingen bij je klasgenoten.

Zou daarom graag eens een uitzending zien van een lagere school.
Wij hadden in 1993 een reunie toen een onderwijzer 40 jaar in het onderwijs zat.
Onze klas was zijn aller eerste les jaar.
Er waren jongen die ik 30 jaar niet gezien had.
Wat ze alle bevestigden was, dat het een voorrecht was geweest een klasgenoot met een handicap te hebben gehad.
Het heeft hun ''anders' doen opgroeien.
Kom op KRO niet alleen succes verhalen met snoepreisjes naar vere landen.

01-07-2008, 17:10
sadflower is niet online. Laatst actief: 1/10/2008 9:40:05 AM sadflower
Zoals meerdere mensen reageer ik ook voor het eerst op een onderwerp. Ik had de aankondiging van de uitzending al gezien en daarom besloten om te kijken omdat dit onderwerp wel heel dicht bij komt.
Was nieuwsgierig om te zien hoe ze het onderwerp zouden aanpakken, wie er gepest werd en wie de pester zou zijn.

Ben wel teleurgesteld in de manier hoe de redactie van dit programma en Rob dit hebben aangepakt maar vind het wel enorm goed dat het onderwerp ter sprake werd gebracht!
Ben zowiezo al geen fan van Rob K. maar deze uitzending bevestigde dat maar weer eens, hoe laconiek.
Waar hadden ze trouwens die "psycholoog" vandaan gehaald. Hoezo begeleiding bij het gesprek?

Had graag willen horen wat het Roeland persoonlijk allemaal gedaan heeft en hoe hij daar verder last van heeft gehad. Ik vond dat Hans wel laconiek reageerde en het vlgs mij ook totaal niet door had wat het Roeland allemaal gedaan heeft maar met alle respect hij kwam er wel (op zijn manier) voor uit dat hij gepest had. Dat in tegenstelling tot de klasgenoten, wat zwak!
Ten eerste lieten ze het Hans alleen opknappen en in het voorstukje moesten ze er ook nog om lachen, nou wat grappig zeg.
Je kon toch in de lichaamstaal van Roeland al zien hoe hij hier onder geleden heeft.
Hans kwam er tenminste voor uit, de rest was gewoon een stelletje domme meelopers.
Ik werd wel plaatsvervangend boos op Hans, zou hem echt even hebben willen weten wat oa zijn gedrag voor invloed heeft gehad op de rest van Roeland zijn leven. Had het idee dat hij het nog steeds niet doorhad maar misschien hebben ze het daar buiten de uitzending om nog over gehad.

Wil nog wel even reageren op reacties op het forum:

Zo wordt er door iemand gezegd dat die er sterker door is geworden. Werd ook heel laconiek gezegd. Vind ik echt heel fijn voor je maar dat geldt absoluut niet voor iedereen.

En dat de pesters het niet door hebben dat ze pesten en wat ze degene aandoen die ze pesten. Ik ben van mening dat ze dat heel goed doorhebben. Kinderen zijn wreed en slim en weten echt wel wat ze doen.
Dat ze als volwassenen niet weten wat ze iemand hebben aangedaan en hoe ze iemand voor de rest van zijn/haar leven hebben beschadigd daar kan ik in meegaan maar als kind......

Ook ik ben jaren gepest, noem het zelf geterroriseerd trouwens want zo voelde het voor mij wel. Vanaf 3e klas basisschool en vervolgens het hele voortgezet onderwijs. Nou na al die jaren ben je geknakt en van mijn zelfvertrouwen was niks over. Tot op de dag van vandaag heb ik er last van.
Weinig vertrouwen in mensen, altijd bang dat mensen mij niet aardig vinden en als mensen aardig doen kan ik het niet geloven en wacht ik bijna tot dat over gaat, moeite in werk-en sociale situaties, altijd bang er niet bij te horen, als ik willekeurige mensen zie lachen en fluisteren er bijna automatisch vanuit gaan dat het dan wel over mij moet gaan, dagelijkse onzekerheden etc etc
Persoonlijk weet ik tot op de dag van vandaag niet waarom ze juist mij moesten hebben en dat heeft het alleen maar moeilijker voor mij gemaakt. Was de reden maar een bril dan nam ik lenzen, of scheve tanden dan nam ik wel een beugel enz.
Ik laat me nog dagelijks leiden (of lijden) door mijn angsten en het zal nog lang duren voordat dat over is.

Ik weet ook niet of ik een excuus zou willen, denk dat het een leeg excuus zal zijn. Ik geloof nml niet dat het een oprecht excuus zou zijn. Als mensen jarenlang in staat zijn om van jouw leven een "living" hel te maken denk ik niet dat ze er spijt van hebben maar hebben genoten van de macht die ze hadden om mij kapot te maken.

01-09-2008, 9:59
Abdulwadud.nl is niet online. Laatst actief: 1/2/2008 3:48:04 PM Abdulwadud.nl
Correcties
Rob Kamphues spreekt over een eindexamenklas. Dat is niet correct. Destijds waren we allemaal veertien vijftien jaar en nog jaren verwijderd van examens en wat dies meer zij.

De vraag wordt gesteld wie nu vijf keer per dag richting het oosten bidt. het antwoord had moeten zijn "Niemand", want ik (en mijn geloofsgenoten) bidden niet naar een windrichting maar naar een geografische lokatie: de kaaba, dat zwarte gebouw midden in  de grote moskee van Mekka. Dat betekent dat bijvoorbeeld Indiase moslims 'naar het westen' bidden en in Nederland woonachtige moslims 'naar het ZUID-OOSTEN'.

Qiblah

Pagina 2 van 2 (30) « 1 2
Search Reply
Sorteren Posts:    
KRO Reunie » Reünie seizoen ... » Uitzending 9: D... » Correcties