
20th December 2007 
 
 
 
 
 

Press ReleaseChannel 4 accepts Ofcom’s 
premium rate rulings and sanctions  
 
• Broadcaster to donate further £600k to charity     
• Channel to start legal proceedings to recover costs from Richard & 

Judy service provider  
 
Channel 4 will donate an additional £600,000 to charity after being found in breach of 
the Ofcom Broadcasting Code in its conduct of viewer competitions in Richard & Judy 
and Deal or No Deal.  
 
The donation, to the Great Ormond Street Hospital Children’s Charity, is in addition to 
£300,000 already pledged by Channel 4 to the same cause, which represents the profit 
the channel made on calls received but not entered into the You Say We Pay 
competition on Richard & Judy between September 2004 and February 2007.  
 
In August, an investigation by Channel 4 in association with external law firm, Wiggin 
LLP, discovered that some 2.9 million calls to You Say We Pay were not properly 
entered during that period as a result of the winners’ shortlist being sent by the phone 
service provider, Eckoh, to the production company, Cactus TV, before the phone lines 
had closed. As a result of this investigation, Channel 4 announced its intention to 
withdraw from the use of premium rate competitions for the purposes of profit making.  
 
Channel 4 has been advertising a full refund to all viewers affected since February and 
has paid out £82,000. It will keep this offer open indefinitely.   
 
The second donation, announced today, is intended to make reparation for the use of 
staggered winner selection procedures on the two competitions, which Ofcom has now 
ruled unfair. The use of staggered winner selection on You Say We Pay between 2001 
and 2007 and on Deal or No Deal between August 2006 and May 2007 meant earlier 
entrants to the two competitions had a higher chance of being selected for the winners’ 
shortlist, although all calls were entered.  
 
Eckoh was fined £150,000 by premium rate phone regulator, PhonepayPlus (formerly 
ICSTIS), in July for the failure to enter all calls to the You Say We Pay competition 
correctly. The telephone service provider for Deal or No Deal, i-Touch, was fined 
£30,000 by PhonepayPlus in August for the use of the staggered selection procedure.  
 
As a result of today’s ruling by Ofcom that both competitions were in breach of its 
Broadcasting Code, Channel 4 has now been fined £1 million in relation to You Say We 
Pay and £500,000 in relation to Deal or No Deal. The channel has also been instructed 
to broadcast a summary of Ofcom’s separate findings against the two competitions.  
 
The channel will now instigate legal proceedings against Eckoh in order to recover 
costs incurred as a result of the You Say We Pay competition being operated in non-
compliance with the relevant regulatory codes. 
 
Anne Bulford, Channel 4’s Group Finance Director, said: “As the broadcaster of these 
competitions we recognise that it was ultimately our responsibility to ensure they were 



run fairly and transparently and in compliance with the regulatory codes. We accept 
Ofcom’s view that Channel 4’s reliance on separately regulated third parties to ensure 
compliance was misplaced, which is why we also accept today’s ruling and the 
sanctions against us.  
 
“There was absolutely no intention on Channel 4’s part to mislead our viewers and we 
are pleased that the regulator has acknowledged our extensive efforts to make 
reparations since the problems came to light.  
 
“Channel 4’s own investigation, the results of which were advised to Ofcom, found no 
evidence that anyone at Channel 4 had any knowledge of or involvement in the 
improper handling of calls to You Say We Pay. It was also as a result of Channel 4’s 
own monitoring and investigations that problems with the selection process on Deal or 
No Deal came to light and it was Channel 4 itself which brought this problem to the 
attention of the regulators while taking steps to rectify it.  
 
“In the case of Deal or No Deal, we recognise that the phone service provider acted in 
good faith, believing the staggered selection procedure that it introduced was compliant 
with the regulatory codes. In the case of You Say We Pay, however, Eckoh has 
admitted in its evidence to the PhonepayPlus inquiry that it knew that the competition 
was being run in a non-compliant fashion but it took no steps to rectify the problems it 
had identified or to bring them to Channel 4’s attention. Their failure to act promptly 
aggravated the harm caused to Channel 4 viewers, which is why we believe it is 
appropriate to initiate legal proceedings to recover the costs we have incurred.  
 
“Channel 4 is no longer running any premium rate competitions and so we believe 
today’s ruling brings this particular chapter to a close. We would like to apologise once 
again to those affected and to assure all our viewers that Channel 4 is committed to 
applying the lessons learned across all its activities and to doing everything in its power 
to regain and maintain their trust.” 
 
Both You Say We Pay and the Deal or No Deal viewer competition are no longer on air, 
in line with Channel 4’s current policy of not running premium rate competitions. The 
channel will continue using phone voting in Big Brother but will only charge viewers 
sufficient to cover the cost of the call and any charitable donation. Premium rate voting 
will be subject to the stringent new monitoring regime introduced by Channel 4 in 
March, which includes independent live audits of the operation of each service.  
 
Notes to editors  
 
• In order to claim a refund in respect of calls not properly entered into the 

competition, viewers are invited to send a copy of any telephone bill to FREEPOST 
YOU SAY WE PAY, with nothing else written on the envelope and no stamp. 
Viewers can also ring the You Say We Pay refund information line on 0800 666 805 
for further details. Calls from a landline will be free of charge.  

• The charity donation of £600,000 in relation to the use of staggered selection on 
You Say We Pay and Deal or No Deal is in lieu of a viewer refund offer.  

  


