SAUDI ARABIA

Media Market Description

General economic situation

This is an oil-based economy with strong government
controls over major economic activities. The petroleum
sector accounts for roughly 75% of budget revenues,
45% of GDP, and 90% of export earnings. About 40%
of GDP comes from the private sector. The government
is promoting private sector and foreign participation in
the power generation, telecom, natural gas, and
petrochemical industries. The inflation rate was
estimated at 1.9% in 20006.

Performance of newspapers vs. other media

The government owned and operated most domestic
television and radio companies. Government censors
removed any reference in foreign programs and songs to
politics, religions other than Islam, pork or pigs, alcohol,
and sex.

Although technically illegal, there were several million
satellite-receiving dishes in the country, which provided
citizens with foreign television programming. Access to
outside sources of information, such as Arabic and
Western satellite television channels and the Internet was
widespread.

Performance of different types of newspapers

There is a dozen daily newspapers. Two London-based
Arabic dailies, Al-Sharq Al-Awsat and Al-Hayat,
continued to be owned by members of the royal family
and were widely distributed and read in the country.

Advertising

All newspapers in the country must be licensed by the
government. With a license, newspapers are allowed to
carry government advertisements which accounted for
the largest sources of revenue for the newspapers.

Online / Digital Publishing

The government restricted access to the Internet, and
there were reports that the government monitored e-
mail and Internet chat rooms.

The government blocked access to Internet Web sites
deemed sexual, pornographic, politically offensive, “un-
Islamic”, or disruptive because of controversial religious
and political content.

Access to the Internet was available through local
government-monitored servers. There were as many as
one million Internet subscribers.

In October 2006, the Consultative Council approved
the country’s first law to combat electronic crimes such
as defamation on the Internet, hacking, unauthorized
access to government Web sites, and stealing
information related to national security.

WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS —WORLD PRESS TRENDS 2007

Ownership

The Saudi Research and Marketing Group, publishers of
Asharq Al Awsat, Al Eqitsadiah and Arab News among
ten other publications, went public in April 2006
through an initial public offering of 4.8 million shares,
which represents 30 per cent of the total stock. The
Saudi Research and Marketing Group is the first Arab

media company to go public in the Saudi stock market.

Media / Press Laws

The Basic Law does not provide for freedom of speech or
the press, and the government generally did not respect
these rights in practice. According to the Basic Law, the
medias role is to educate the masses and promote
national unity. Media outlets can be banned if they
promote mischief and discord, compromise the security
of the state and its public image, or offend man’s dignity
and rights.

The Print and Publishing Regulation of 1963 comprises
49 articles that deal with three categories: establishing
media organizations, rights and responsibilities of
journalists, and penalties.

Market entry appears to be governed by a group’s ability
to put together adequate capital. Licensing fees are
negligible — anywhere from USD267 to USD535 — and
do not constitute a hurdle. But starting a newspaper, for
example, requires initial capital of at least USD350,000
by some accounts. According to the law, an applicant
must apply for a license from the Ministry of Culture
and Information, be a Saudi older than age 25, have
a good reputation, and hold an adequate degree. The
Minister of Culture and Information has the right to
suspend any of the requirements as he sees fit.
Regulations can be accommodated for foreign
organizations. However, in reality, starting a major
newspaper would not be a feasible prospect without
a protective connection to a person of importance and
significant financial resources, generally a member of the
royal family. The last significant newspaper to start up
was Al-Watan, founded in 2000 with the involvement of
two prominent princes, which is considered to be the
boldest among Saudi Arabia’s dailies.

The Ministry of Information must approve the
appointment of, and may remove, all senior editors.

The government continued to restrict freedom of speech
and press and censored articles critical of the royal family
or Islam. The authorities routinely censored foreign
print sources.

The government enforced existing laws based on Article
12 of the Basic Law that provides the state with the
authority to “prevent anything that may lead to disunity,
sedition, and separation.” Accordingly, all public

621



SAUDI ARABIA

employees are enjoined from “participating, directly or
indirectly, in the preparation of any document, speech
or petition, engaging in dialogue with local and foreign
media, or participating in any meetings intended to
oppose the state’s policies.”

The government banned books, magazines, and other
materials that it considered sexual or pornographic.
The Ministry of Information compiled and updated
a list of publications prohibited from being sold in the
country.

4

Other Factors

Media pay scales in Saudi Arabia start anywhere from
USD24,000 to USD36,000 annually for reporters to
USD180,000 for managing editors. This would appear
to be high enough to prevent corruption. Nonetheless,
it is common for reporters to receive gifts after covering
a press conference and getting their piece into print.
Gifts can range from pens to cell phones to checks for
2000 Saudi riyals, or about USD530. But usually they
have an average worth of about USD50. Most of the
time the gifts are “re-gifted.” Gifts also are sent after
a story on the event has been published.

Source: CIA - The World Factbook; US State Department; APN; IREX - Media Sustainability Index

;l ¥ T 1{ T Vo0
] - 100 SO0 i
e N
¥ '!h'\_ " L ™ s &
b . Y\ IRAN
- . |
TR -
f -
y _ Y b o ¥ &
p. -_..__.-' . -\. f =y
=it g T
Jabik i uy
1 Ha'il Ma" 5 8l Khat)
*Dubs - Al Jubd
Bausrarycinh LDy "
. Yy Af |:I._||'||||‘:._"J||1'|'l i
Al Husi ]
Medina * gl I
LY
*Yanbu' @ RIYADH Y ]
. Bah e U
Jidoah. Mecca ;:l
-
:'lul; Té if :.
L o . MLAK
Saneid g =,
: 4 \
- ; \
g Nzan, e, L
{ . | e -
f h YEMEN
|
BN o
| b b,
Map: CIA — The World Factbook
2.a Population by age and sex (2006)
Age All individuals Male Female
000 % 000 % 000 %
0-14 10,321 38 5,262 36 5,059 41
15-64 16,055 59 9,159 62 6,896 56
65 + 644 2 342 2 302 2
Total 27,020 100 14,763 100 12,257 100

Source: CIA - The World Factbook

2.ca Households (occupancy)

(2004)

Occupancy Households
000

Total 2,976

622

3.a Number of titles
Change (%)
2002 2003 2004 2005 2006 2006/02 2006/05
Total paid-for dailies 12 12 12 13 13 8.33 0.00
National paid-for dailies 12 12 12 13 13 8.33 0.00
Source: 2002-2003 WAN assessment; 2004-2006 WAN from public sources

3.b Total average circulation per issue

(000) Change (%)
2002 2003 2004 2005 2006 2006/02 2006/05
Total paid-for dailies 1,190 1,230 1,270 1,300 1,397 17.39 7.46
Source: 2002-2005 WAN assessment; 2006 WAN from public sources
7.aa Gross domestic product
(Saudi Arabia, riyal, bln)
2002 2003 2004 2005 2006
GDP 706.0 804.0 1,079.3 1,276.9 1,402.5

Source: 2002-2003 IFS; ZenithOptimedia; 2004-2006 CIA - The World Factbook

7.ab Gross domestic product per capita

(Saudi Arabia, riyal, 000)
2002 2003 2004 2005 2006

GDP per capita 33.6 33.2 - 48.4 51.7
Source: 2002-2003 IFS; ZenithOptimedia; 2005-2006 CIA E The World Factbook

7.ac Ad spend as a % of GDP

(%)
2002 2003 2004 2005 2006
Ad expenditure 0.86 0.89 0.98 0.91 1.19

Source: IFS, ZenithOptimedia

7.ba Advertising expenditure per medium

(Saudi Arabia, riyal, min)
2002 2003 2004 2005 | 2006 2007 2008 2009

Press 20138 21863 23625 32100 = 43838 50775 59025 68775
Newspapers 13350 1493 19125 26063 | 36113 42600 50363 59588
Magazines 6788 6900 4500 6038 7125 8175 8663 9188
Television 38475 47175 64388 6,787.5 94575 10,035.0 10,650.0 11,3025
Radio 938 600 73 825 938 1088 1200 1313
Outdoor 1538 1388 2925 3713 4800 5288 5813 6413
Internet - 338 675 1350 3000 4125 5100  600.0
Total 6,108.8 17,1363 9,232.5 10,5863 ' 14,715.0 16,1625 17,763.8 19,552.5

Source: ZenithOptimedia; OANDA

WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS —WORLD PRESS TRENDS 2007



- SAUDI ARABIA

7.1 Top newspaper advertising 7.g Top newspaper advertisers 8.ba Top paid-for dailies (2006)
categories (2001) (2003) Title Language Publisher Circulation (000)
AR sescto(ri. Arabi Ex;?enldlégge SRS Saudi Arabi Ex;?enldgl(j):)e Al-Sharq Al-Awsat ' Arabic Saudi Research and Marketing Group 272
(Saudi Arabia, riyal, 000) (Saudi Arabia, riyal, 000) Al-Riyadh * Arabic Al-Yamama Press Establishment 170
Retail 31,000 Saudi Telecom 8,586 Al-Hayat * Arabic Al-Hayat Publishing Company Ltd. 167
Vehicles 28,759 National Com. Bank 5,481 (Prince Khalid bin Sultan bin Abdul
Government ads 25,673 Toyota 5,124 Aziz Al-Saud)
Financial services 22,146 Saudi American Bank 3,346 Al-Jazeerah ® Arabic Al-Jazeerah Press 155
Publishing/media 22,008 Al Rajhi 3,131 Al-Watan ° Arabic Assir Establishment 150
Community/public services 11,913 Nokia 3,034 for Press and Publishing
Entertainment 8,677 Al Bassam 2,976 Okaz’ Arabic Okaz Organization 110
Toiletries 6,739 Saudi Line 2,916 for Press and Publication
Dairy products 5,825 Nissan 2,775 Arriyadiyah Arabic - 97
Health & hygiene 1,994 Hadeed - Sabic 2,642 Al-Yaum ® Arabic Al-Yaum Organization 85
Source: PARC Source: PARC for Printing and Publishing
Al-Madina ° Arabic Al-Madina Press Est. 60
Al-Eqtisadiah Arabic Saudi Research and Publishing Co. 60
8.a Top publishing companies Arab News " English Saudi Research and Publishing Co. 56
(2001) Saudi Gazette * English Okaz Organization 15
Publisher for Press and Publication
Saudi Research & Publishing Co. Source: WAN from public sources
Tihama ! Established in 1977, published from London
Okaz Group 2 In Saudi Arabia; 89,000 in the world
Al Yamamah * Established in 1964
Source: ZenithOptimedia * Established in 1946, published from London
* Established in 1972
® Established in 2000

7 Established in 1948
® Established in 1965
° Established in 1937
" Established in 1992
"' Established in 1975
2 Established in 1976

WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS —WORLD PRESS TRENDS 2007 623





