[...] har Eva Lundgren skrivit i genusfrågan på Newsmill, tillsammans med Jenny Westerstrand (här). Eva Lundgren är den professor som för några år sedan blev riksbekant när hon avslöjade att [...]
Blogg:Feministisk satanist-professor attackerar patriarkatet &, 2009-10-27, 21:52
[...] Alle er ude og hyppe deres ganger: “Muslimer”, “är” , “rätt” , “fel”, “den farligaste platsen” ,”muslimerna”, “frispråkighet” , “vanliga svenskar”, ”oss” och “dom”, “Svenska”, “svenskt”, “oikofoba” ,”jämliken”, “förstå” ,”förfrämligade mannen”,Risk att Mellanösternmännen uppmuntrar svenska patriarkatet [...]
Blogg:»Den danske syge« « Snaphanen, 2009-10-27, 08:11
[...] Lungren samt jur. dr. Jenny Westerstrand just varit ute på Newsmill med en artikel med rubriken ”Risk för att mellanösternmännen uppmuntrar svenska patriarkatet”: [...]
Blogg:Välkomna till genusföredrag på Heimdal! « Tanja Be, 2009-10-26, 21:34
Det verkar typiskt för vänstern att osynliggöra sig själva i den egna världsbilden. Fraser som 'ingen talar om mäns våld mot kvinnor' avslöjar detta.
Som om inte detta ämne varit hett sedan 60 talet, och alltid fått en plats högt upp på agendan.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-10-25, 16:54
Do you make a distinction between mainstream and radical Islam?
I refuse to do that because one gives birth to the other. You are born into mainstream Islam. You are taught: Do not question the prophet; everything in the Koran is true. And then the radicals come and they expand on that, they build on that. So it is up to so-called mainstream Islam to tackle the radical element. Mainstream Muslims have to question the infallibility of the prophet Muhammad. They have to quit teaching children and young people that everything in the Koran is true and has to be taken seriously.
- Ayaan Hirsi Ali
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayan_Hirsi_Ali
Permalänk | Anmäl
HalvaFolket, 2009-10-25, 16:58
Bland de punkter granskarna kritiserade Eva Lundgren hårdast för var att hon drev en tes om "våldets allmängiltighet" utan att ta hänsyn till faktorer som födelseland, utbildningsnivå m.m.; vilket vid ett reanalyserande av statistik visade på ett tydligt samband.
Men nu är sociala faktorer plötsligt viktiga, ty "frågan är viktig därför att de utmejslat patriarkala värderingar som människor från dessa regioner kan bära med sig riskerar att falla bara i allt för god jord hos "vanliga svenskar". Change of mind? Eller en insikt om att det finns grader i helvetet? Fortsätter det som hittills kommer temperaturen stiga till kokpunkten.
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2009-10-25, 17:13
"även svenska män slår och våldtar"
Millningen "Hur känner du för Svenska män"
Det är inte ofta någon kommer undan med att öppet och fritt diskriminera människor för hur de är födda, men här har vi ett solexempel. Både epitetet "svensk" och "man" är medfödda attribut.
Permalänk | Anmäl
JemyM, 2009-10-25, 17:14
Det är just precis detta som bekymrar mig mest när det gäller invandringen. Just precis detta. Män med djupt patriarkala åsikter kommer till Sverige, och svenska myndigheter lägger sig platt för att vara så välkomnande som möjligt. Det är aldrig tal om att undervisa de nyanlända om vilka regler som gäller i Sverige, utan man hoppas att det ska lösa sig "av sig själv". Under tiden kan svenska män och inte minns unga svenska pojkar betrakta invandrarmän och -pojkar som visar upp ett stort förakt och dåligt beteende mot kvinnor och flickor. När jag var ung på 70-talet visste jag inte att det ens var möjligt att kalla en vanlig tjej för hora - jag trodde att en hora var en kvinna som gick och sålde sig för pengar på Kungsgatan. Men sen 70-talet har vi fått hit en mycket stor grupp invandrare som betraktar kvinnor och flickor som antingen horor eller madonnor, och som självklart visar sitt förakt mot "alltför utmanande tjejer" genom att kalla dem horor.
-
Jag tror att det flitiga bruket av ordet "hora" även bland svenska pojkar åtminstone delvis beror på att stora grupper invandrare har hjälpt till att etablera en ny ungdomskultur i i Sverige. Tonen har blivit råare och hårdare, och den drabbar inte minst flickorna.
-
Det görs alldeles för lite i Sverige för att försöka motverka den nya hårda sexismen i samhället, och det är alldeles fruktansvärt tabu att diskutera vilken roll invandrarna möjligen spelar.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-25, 17:17
Ja jag måste erkänna att jag har aldrig blivit slagen av män, men en och annan gång har jag slagit dom. Tänka sig! Men nu när vi är invaderade (eller vad menar skribenterna?) av en annan kultur så ska vi förskräckt se hur denna kvinnosyn som dessa förfärliga araber har (menar väl skribenterna) kommer att smitta allt av manskön i vårt land, som någon annan svininfluensa.
Jag var med i kvinnorörelsen på 70-talet, men insåg att det inte behövdes, utan att det var som att slå in öppna dörrar - redan då. Och jag måste säga att Eva Lundgrens påstående om att småbarn hade mördats i satanistiska sektmord och grävts ned inte gjorde henne mer behövlig.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-25, 17:18
Mona Sahlins gode vän som nu skall få hög post inom Maud Olofssons Centerparti visar på hur rätt sverigedemokraterna har!
Här kommer Mahmoud Aldebes kravlista.
1.En moské i varje stad eller kommun.
2. Moskébyggen borde finansieras med räntefria lån som alternativ till villkorat bidrag från utlandet.
3. Kommunerna borde ta på sig ansvaret att gå i borg för räntefria lånen eller låna ut pengar räntefritt till moskébyggen för kommunens muslimska invånare.
4. Att integrera islam i svenska skolor.
Det innebär att man lyfter hemspråket och religionen i schemat som ett vanligt ämne, där muslimska barn får möjlighet till undervisning i homogena grupper i eget hemspråk och egen religion i de kommunala skolorna.
5. Imamer och hemspråkslärare borde få status som ordinarie lärare i ämnet hemspråk och religion.
Det innebär att man lyfter hemspråket och religionen i schemat som ett vanligt ämne, där muslimska barn får möjlighet till undervisning i homogena grupper i eget hemspråk och egen religion i de kommunala skolorna.
6. Imamer och hemspråkslärare borde få status som ordinarie lärare i ämnet hemspråk och religion.
7. Alla kommuner borde ordna en kväll i veckan som ska vara en kvinnokväll respektive männens kväll i gym och simhallen.
8. Att riksdagen stiftar en lag som ger svenska muslimer rätt att vara lediga under de islamiska högtiderna Eid al fitr och Eid al Adha är krav från alla muslimer. För nuvarande är det omöjligt att ta ledigt från arbeten för att fira högtiden tillsammans med familjen.
9. Muslimer kräver att regeringen ska undersöka möjligheten till en särlagstiftning är möjlig och hur detta i fall ska motiveras utifrån existerande lagstiftning i religionsfrihetslagen.
Muslimer kräver alltså en lagstiftad positiv särbehandling av i detta fall en religiös minoritet för att befrämja dess status och skydda den mot majoritetssamhället.
10. Två timmars ledighet för fredagsbön, mellan kl.12- kl.14 under vintertiden och mellan kl.13-kl.15´sommartiden. Fredagsbönen är en obligatorisk bön som måste utföras kollektivt i moskén.
11. Att bidraga till att muslimerna och judarna får dispens eller särlagstiftning för att utföra den islamiska och judiska slakten.
12. Muslimer kräver att församlingsförbundet i svenska kyrkan i samarbete med landets kommuner ska reservera begravningsplatser i alla kommuner som har muslimska invånare.
13. Att starta Imamutbildning vid svenska universiteten och högskolor är ett krav från landets muslimer och från svenska myndigheter.
Den som vill läsa hela brevet kan göra det här:http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2113.pdf
Mahmoud Aldebes: "Muslimska minoriteten kritiserar den snäva definitionen av religion som ligger till grund för den svenska religionsfrihetslagstiftningen. Det behövs särlagstiftning när det gäller godkännande av muslimska minoriteten. Med ett sådant godkännande kan vi begära rättelse av svenska familjerätten för att anpassa den islam."
Permalänk | Anmäl
Jorma, 2009-10-25, 17:30
Milda makter sånt tjatigt matriarkatprat, igen? Åkesson känns ju riktigt sansad i jämförelse. Eva Lundgren har tydligen varit ute i skogen och grävt upp sina missfoster till forskningsresultat, avfärdade från ett antal håll! (En tidigare intervju. Reportern "Hur många (nedgrävda barnlik) rör det sig om?" Lundgren: "Ni svenskar är så fixerade vid matematik!")
Bör man generalisera att norrmän, iaf norskor, tillåts komma hit till Sverige, och gång på gång ostraffat bedriva våld mot oss svenska män? Hela detta upprepade tjatet om "patriarkat och överordning" känns som ett orättfärdigt slag i ansiktet, varenda gång!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-25, 17:33
Sanningssägaren: Nej, det visades inte på några "tydliga samband". Däremot påstår granskarna i sina slutsatser - i motsättning till vad konstaterar i brödtexten - att man funnit samband. Det har de inte, om man läser rapporttexten, som sagt. Granskarnas rapport är mycket riktigt ett haveri. De mäktar exempelvis inte göra skillnad på perspektivet "riskgrupp" och perspektivet "vilka män som utövat en viss mängd våld". Det är ganska ordenkligt (som jag tror att granskarna skulle uttala det) konstigt att ingen sett detta genombrak i deras arbete.
Permalänk | Anmäl
Traste, 2009-10-25, 17:38
"Men även svenska män slår och våldtar, vilket man också talar alldeles för lite om." stod det i ingressen, som någon slags kvasirealitivitetsteoritisk ursäkt för annat barbari.
Nu vill jag se empiriska bevis på att man talar "alldeles för lite" om svenska mäns våld, kontra nyanlända mäns våldsutbrott i gammelmedia. I vilka Aftonbladet artiklar, eller exempelvis feministförespråkande Gudrun shyman signerade dito, kan jag läsa om muslimskt religionsideologiskt inspirerat våld mot kvinnor?
Svenska män som slår kvinnor ska fänglas. Män som slår kvinnor för att de står så i en religös instruktionsmanual bör erbjudas fri avprogramering på lämpligt dårhus.
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-10-25, 17:48
Men observera, Lundgren är inte ensam. Än värre är det att våra präktiga partiledare i decennier, gång gång, tillåtits gå ut med den förenklade lögnen om "mäns våld mot kvinnor." Fastän det redan i feminismens barndom faktiskt och genom en av dess pionjärer (Erin Pizzey) om partnervåld för 40 år sedan, framkom att det oftast var två parter bakom detta våld: Han OCH hon, ofta med henne som inledare!
Men detta har aldrig tillåtits yppas i Sverige där blott mannen har skuld, och kvinnan absolut inte ens får kritiseras som kön.
"Sanningen, hela sanningen och intet annat än sanningen" heter det. Här framgår alltså våra partiledare som populistiska och fega lögnare i sin iver att fjäska för kvinnor i allmänhet och feminister, som Eva Lundgren i synnerhet! En form av politiskt och könsrasistiskt våld mot oss män.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-25, 17:48
En fullständigt bisarr artikel som ger oss en inblick i radikalfeministernas lika bisarra världsbild. Det är kulturradikalerna, till vilka författarna utan tvekan räknas, som stöder den utomeuropeiska massinvandring som fått till uttryck att allt fler kvinnor i vårt land utsätts för sexuellt våld.
Att svenska män skulle låta sig inspireras av fullständigt främmande kulturmönster och därmed bli mer våldsamma mot kvinnor är befängt.
När svenska män slår och våldtar kvinnor är det oftast uttryck för missbruk eller psykisk sjukdom. När ickesvenska män slår och våldtar kvinnor är det inte sällan uttryck för en vidrig kvinnoosyn som frodas i deras kultur och mer än en gång har de visat sig ha hela släkten bakom sig, såväl män som kvinnor, när de begår dessa övergrepp.
Permalänk | Anmäl
dr, 2009-10-25, 18:12
*Ja jag måste erkänna att jag har aldrig blivit slagen av män, men en och annan gång har jag slagit dom. Tänka sig!*
Måste hålla med dig Ann, det har inte jag heller.
#12 du skriver *När svenska män slår och våldtar kvinnor är det oftast uttryck för missbruk eller psykisk sjukdom. När ickesvenska män slår och våldtar kvinnor är det inte sällan uttryck för en vidrig kvinnoosyn som frodas i deras kultur och mer än en gång har de visat sig ha hela släkten bakom sig, såväl män som kvinnor, när de begår dessa övergrepp.* Vi måste bekämpa detta med alla till bruks kända medel, därför att jag är KVINNA.
Permalänk | Anmäl
Katrin Andersson, 2009-10-25, 18:29
Frågan är vad som är värst för Jimmy Åkesson alla ovänner som vill få honom att framstå som lögnare eller kompisar som dessa två förvirrade damer som vill visa att han talar sanning.
Jag gissar att det är stödet från de två "forskarna" som drömt i hopp dravlet ovan som ger Åkesson sömnproblem.
Finns det inga seriösa forskare vid universitetet i Uppsala?
Är det allmänt vedertagna idéer på universitetet i Uppsala som dessa damer pressenterar?
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-10-25, 18:36
ca 40 procent av kvinnorna i en relation har blivit slagna av sina män. Det Eva Lundgren glömmer att berätta är att ca 80 procenten av männen i en relation blivit slagna av sina kvinnor.
Vi människor är helt uppenbart våldsamma, men vad hjälper det att svartmåla det ena könet? Vi män är faktiskt de som är utsatta för andra mäns våld mer än någon annan...
Permalänk | Anmäl
Martin B, 2009-10-25, 18:41
Tänk att det var så lätt för SD att lura till sig denna debatt om muslimer. Här har kultureliten och div. politiker under många år låtsas att inte SD fanns, ingen har velat ta debatt med dem utan väntade bara på att de skulle dö ut av inre motsättningar.
Redan för många år sedan så var vi några stycken vilka hävdade att det var fel politik och taktik.
Nu fanns tydligen ett uppdämt behov av att säga emot i allt de hävdar och så blir det så fel.
Allt fungerar bara som billig reklam för SD. Säkert har de dragit till sig många röster till nu!
Jag tycker nog att de flesta artiklar jag läst "skriker" för mycket , var är sans och förnuft?
Om vi tex tittar på Qx där de homosexuella skriver om sitt förtryck under århundraden så är de inne på att många andra religioner också med judendomen i spetsen pläderar för att döda gayfolket!
Jo, läs din bibel så står där "döda!" Plus en massa andra hemskheter vilka även koranen stämmer in i.
I vår tid är det dock främst muslimer som hävdar detta offentligt på ett sätt som skiljer sig från de flesta kristna kyrkor.
I Iran dödas fortfarande homosexuella då och då! Om man ber sveriges muslimer ta avstånd från detta så gör de ej det!
Lika lite som de högerkristna i USA!
Alla religiösa eller politiska reaktionärer vilka påstår sig ha "GUD" bakom sig i sin tro på att man har rätt att förfölja tex homosexuella måste fördömas.
Om jag som person inte anser att en kvinna ska tvingas genom män eller tro att beslöja sig eller bada med kläderna på så måste det vara min frihet att tycka så. Vill jag avbilda vem det månde vara så ska jag också kunna göra så liksom Rushdie måste få skriva sina böcker utan att få ett dödshot över sig.
Det är ju trist att muslimer som är fredliga ska få skit för vad div. islamister har för sig tex spränger kvinnor och barn i luften. Men de måste också lära sig inse att man måste offentligt ta avstånd från vad som händer på div. marknadsplatser runt om i världen där blodbaden försigår!
Jag tog avstånd från vad IRA ställde till med på Irland när de kämpade med våld för att få ett katolskt enat land. Ett land med reaktionär lagstiftning riktat främst mot kvinnor och homosexuella.
Div. skribenter faller i falluckan och inser inte att de tjänar rektionära åsikter och trosbegrepp.
Vidskepelse är vidskepelse och skall som sådan bekämpas vare sig de kallar sig religiösa eller politiker!
Permalänk | Anmäl
Bo Högrelius, 2009-10-25, 18:44
¨Kvinnors rätt att vara och leva i enlighet med sina egna personligheter?¨
Hur står det egentligen till med det. Tycker om formuleringen och problematiseringen. Håller helt med om att det är ett problem i Sverige idag. Någon annan som håller med?
Permalänk | Anmäl
Julia, 2009-10-25, 18:58
Nativiteten slår ut naiviteten.
Jämställdheten har en kort historia, ett fåtal decennier. När min mamma födde mig fick hon sparken.
Jämställdheten möter nu en kraftigare megatrend som påverkar i motsatt riktning, islamiseringen av Europa. Den kommer att överflygla den svagare jämställdhetstrenden.
Tidpunkten när jämställdheten slutar att öka för att istället minska är nära, kanske rör det sig om något decennium. Det är mest en fråga om att kunna räkna.
Den kultur där kvinnans underordning är störst innebär störst nativitet. Den kulturen kommer att dominera andra kulturer. Av samma skäl som de bäst anpassade djuren och växterna brer ut sig på konkurrenternas bekostnad. The survivel of the fittest. Genom globaliseringen kommer det inte längre att finnas några platser på jorden som inte berörs.
Detta betyder i Sverige en återgång till förhållanden liknande dem för flera hundra år sedan.
En del svenska män kommer inte gilla detta. Många kommer att se fram mot det. Jag har sett flera fall där svenska yngre män har gift sig med muslimska kvinnor och blivit mycket nöjda. Ständig uppassning och god tillgänglighet till sex.
Det blir värre för kvinnor och HBT-are. Mina kvinnliga barnbarn och barnbarns barn kommer nog inte gilla det.
Men det struntar väl dagens feminister i. Bara de hinner bli inkvoterade i en företagsstyrelse.
Har feminismen rätt fokus?
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-10-25, 18:58
"Hora" är bara ett ord säger ungdomarna: -Nä det är en härskarteknik att kalla alla möjliga tjejer och en och annan kille för hora!
Men man skulle ju kunna kalla den som slänger sig med ordet hora, dennes föräldrar till "föräldramöte" i kallelsen skall det stå att vi har bett ....... ta med sin hora och sin torsk till föräldramötet!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-10-25, 18:59
Jag hade för mig att den undersökningen blev granskad för att den hade metodologiska problem med grunden i hur frågorna var formulerade, men jag kan ha fel. Förresten, var är källhänvisningarna till de studier som refereras i denna artikel?
Permalänk | Anmäl
Johan Edin, 2009-10-25, 19:26
Jag frågar mig bara vad Eva ändå måste ha rökt för att få så röda ögon som hon har på bilden? ser rätt nöjd ut..
Permalänk | Anmäl
herbert, 2009-10-25, 19:28
Ja, DET hoppas vi! Ännu ett utmärkt argument mot "Sv erigedemokraterna". Apropå kvinnlig härskarteknik. Stort grattis till den bortgjorde Jimmie Åkesson, som gott kan skriva svenskkontrakt efter sitt tramsande i sionistnazismens ledband.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-25, 19:34
Forfatterinnen og feministen Fay Weldon har ihvertfall forstått at islam og kvinnefrigjøring i går bra ihop. Det er fasinerende å se slike lynende personer elegant avkle intervjuerens repeterende forsøk på å stille dem til veggs.
Permalänk | Anmäl
seb, 2009-10-25, 19:42
Bara en fråga till "Forskarna Eva Lundgren och Jenny Westerstrand": Varför dras kvinnor så intensivt till män som misshandlar dem när det bevisligen finns massor av män som inte misshandlar kvinnor!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-25, 19:54
” intressant nog var det just uppgifterna om att våldsanvändningen i Sverige till största delen visade sig vara utförd av män födda i Sverige, som fick universitetet och dess utvalda granskare att reagera och gå på jakt efter det fusk som måste ligga bakom en sådan uppgift. För inte är väl svenska män våldsamma...?”
Redan för 20 år sedan var enligt Brottförebyggande rådet (BRÅ) invandrarna 4,5 gånger överrepresenterade när det gäller våldtäkter. På den tiden räknandes andra generationens invandrare in som ”invandare” i statistiken om minst en av föräldrarna var född utomlands.
Från och med 2002 tycks BRÅ ha ändrat definitionen av ”invandrare” så att båda föräldrarna ska vara födda utomlands för att andra generationens invandare ska räknas som ”invandrare”. En person född i Sverige, där den ena föräldern är född utomlands och den andra är andra generationens invandare kommer exempelvis nu att definieras som ”svensk” i statistiken.
När det gäller GRUPPvåldtäkter, så känner jag knappt till ett enda fall där förövarna har varit infödda svenskar.
Lika tydligt är invandrarnas val av offer. Det är till övervägande infödda svenska tjejer och kvinnor, s.k. ”svennehoror”, som man väljer ut som offer. Enligt många tolkningar av islam, så är sådana här otrogna icke-muslimer allmänt villebråd. Studier i Malmö har också visat att de här urvalsmetoderna också förekommer vid våldsgärningar och rån. Förnedring är ett viktigt inslag i muslimers ständigt pågående ockupationssträvan.
”från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.
Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.”
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-25, 19:58
Det var en rolig artikel. Bisarr, som vissa sagt - ja, och fullständigt vanvettig. Men på ett sätt som är mycket lärorikt och roande att studera.
Ett typiskt inslag är hur författarna insisterar på att deras tänkesätt fullständigt motarbetas och ignoreras, när sanningen är att den tyvärr har dominerat politiken i flera år.
Jag uppskattar dock författarnas tal om "andra kulturers kraftkarlar" vilka "ta flera kvinnor till fruar, ostraffat misshandla dem, ja utsläcka kvinnoliv de förfogar över utan nämnvärda straff".
Att de försöker beskriva den svenska mannen som besläktad med detta barbari är givetvis fullständigt nonsens av samma slag som den lögnaktiga statistik de tidigare tagit fram t ex i "Slagen Dam".
Men vad ska man vänta sig av den som anser att det mest onormala egentligen är det normaliserade, och att allt ändå - från förekomsten av satanister som äter spädbarn till våldsfrekvensen - är subjektiva uppfattningar.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-25, 19:59
Män våldtar inte, fysiskt vuxna pojkar våldtar.
Jag ser mig själv som en svensk man, jag skulle självklart aldrig våldta någon eller något (la till sista delen för att klargöra att jag inte är centerpartist). Inte heller skulle jag någonsin slå till, skaka, putta eller på annat sätt våldföra mig på en kvinna...annat än i självförsvar.
Det här "patriarket" folk (FI) alltid talar om är något jag aldrig träffat på, min far skulle aldrig någonsin skadat en kvinna och ingen av mina vänner heller. Den stora skillnaden mellan svenska män och de från vissa andra kulturer är dock inte att de flesta av oss lärt sig att man inte slår flickor utan att de få som gör det, vet att det är fel.
Det finns ingen svensk man som frivilligt berättar för arbetskamrater eller familj att han slår eller våldtar, han berättar inte för vänner och han intalar antagligen sig själv att han aldrig kommer göra om det. Detta är också anledningen till varför hela idén med "patriarket" faller, då våld mot kvinnor inte på något sätt är accepterat i det svenska samhället.
Kvinnorna bär dock en del av ansvaret, då många kvinnor som blir misshandlade stannar kvar/tillåter sig själva att bli misshandlade. Dåligt självförtroende, visst, men vem ska ta ansvar för en person om inte just den personen?
Om din man slår dig: lämna honom, polisanmäl honom och om han hotar dig så berättar du för varenda person han känner/jobbar med/är släkt med exakt vilket litet hål han är. Han kommer få så mycket skit att han inte kommer ha tid att fundera på att spöa upp dig. Och lär dig för h-ve läsa människor så du inte hänger med sådana män. Om din man inte är från vår kultur...tough shit, kanske du skulle tänkt på innan?
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-25, 20:02
Traste
Utan att lovorda någon part kan det konstateras att Lundgren förvägrade granskarna tillgång till stora delar av hennes källmaterial. Hon åberopade personlig integritet för respondenterna och preskriptionstid för sparat material, vilket omöjliggjorde den kontrollerbarhet som är viktig i all vetenskaplig forskning. Att hon sedan drog slutsatser utifrån intervjuer genomförda bland kvinnor i religiösa sekter där mannens överhöghet var religiöst sanktionerad gjorde att vissa slutledningar om "våldets allmängiltighet" inte tog hänsyn till den speciella verklighet hon vistats i.
Det finns med andra ord bättre evidensbaserad forskning att åberopa i undersökandet av de patriarkala maktstrukturerna i snart sagt alla samhällen.
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2009-10-25, 20:04
Vem har förviridit huvudet på Eva Lundgren? Det svenska pattriarkatet? Naturligtvis inte! Nej , men svenska män i maktställning, ett "pariarkat", springer sedan decennier benen av sig för att behaga extremfeminismen! Det må gälla riksdagsmän, närmre 100%, manliga journalister, säkert majoriteten, Manliga kändisar, en hel del kulturarbetare osv.
Dvs i huvudsak priviligierade män i Sverige som har både ordet och ekonomin. "Patriarkatet" i Sverige fjäskar för feminismen av diverse maktskäl. De som förvridit huvudet på Lundgren och de andra extremfeministerna är den klick priviligierade kvinnor på Berkely University, vilka kom fram till att det var DE som var förtryckta, inte alla de svarta som knappt hade rest sig från raslagarna i den tidens USA. Så skamlig egotrippad bakgrund har den moderna feminismen!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-10-25, 20:08
Undra varför Södertälje är våldtäkternas huvudstad....
Permalänk | Anmäl
Berit, 2009-10-25, 20:26
Jag glömde att posta med länken till statistiken om det jag skrev i #25, alltså:
”från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.
Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.”
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html
Permalänk | Anmäl
Lund, 2009-10-25, 20:28
"För en svensk kvinna är en man som ett fort som måste belägras. När fortet är belägrat nedbränt och öde så är det ointressant för kvinnan, då är det dags att gå vidare". Denna analys fick jag av en invandrarman vars kvinna hade lämnat honom. Tänkvärt?
Permalänk | Anmäl
Erik Blatte, 2009-10-25, 20:34
Eva Lundgren - hon som hittade på det där om omfattande satanistiska nätverk som våldtog kvinnor och barn i Sverige och publicerade dyngan som en vetenskaplig artikel??? Att hon ens har mage att uttala sig om tillståndet i kungariket Sverige... större clown får man leta efter.
Permalänk | Anmäl
Q, 2009-10-25, 20:43
@#22Peter: VAD hoppas vi? Du får väl bli lite tydligare! (Jag har ej läst artikeln i fråga - ej heller alla kommentarer - men fick plötsligt se din kommentar - och blev faktiskt inte riktigt klok på vad du menade/menar - men vid närmare eftertanke - inget kan ju förstås utan sitt sammanhang - jag har ju inte ens tagit del av sammanhanget ...)
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-25, 21:14
Huvuddelen av våldtäkterna utfördes av "män födda i Sverige"... Tja, med en sån definition på "svensk" är det omöjligt att hitta överrepresentationen. Om man skulle ändra kriteriet till att omfatta upp till andra generationens medborgare, av utländsk härkomst så skulle det vara intressant att se resultatet. Det är ju enkelt att behandla det statistiska materialet med flera sökbegrepp, men man vill ju till varje pris dölja sanningen. Tycker att Sverige som första land i världen skulle erbjuda enbart förföljda kvinnor asyl. Männen skulle inte tillåtas att komma hit. Trots allt finns det inga som är så förföljda och misshandlade som kvinnor i de patriarkala samhällen där hederskultur är den härskande formen för förtryck och manligt maktmissbruk.
Permalänk | Anmäl
Jan W, 2009-10-25, 21:17
I takt med att olika debattörer ger sig in i diskussionen om den ohämmade invandringens följder för oss svenskar ter sig Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet allt mer som ett evangelium.
Det var han som fick debatten att starta, och det blir tydligt för allt fler människor att det han var först med att säga förmodligen är allt som behöver sägas.
Alla som nu vill berätta sin vinkling - oavsett hur tokig den än är - går i slutändan hela varvet runt och befäster det Jimmie Åkesson påvisade.
Nästa steg i denna utveckling är aktion; att faktiskt förändra situationen så att vi kommer till rätta med alla de problem vi idag tvingats leva med.
Permalänk | Anmäl
Markus Valiant, 2009-10-25, 21:34
"Undersökningen" Slagen Dam har granskats och fastslagits vara falsifikat och ovetenskaplig. Det är konstigt att Eva Lundgren kan ha mage att skriva denna propagandaartikel för sin vinklade och havererade utredning. Slagen Dam har redan förpassats till kvasivetenskapens sophög.
Eva, gå och gräv upp några av dina spädbarnslik i stället för att skriva vettlösa debattartiklar. Enda möjligheten att ta dig på allvar är att du kan presentera bevis för dina tidigare vansinniga påståenden.
Att Eva Lundgren fortfarande har en professur är skandal.
Permalänk | Anmäl
Ronja Rövardotter, 2009-10-25, 21:41
Menar artikelförfattarna att det är bra att Åkesson väcker allmän debatt om faran med islam?
Föreligger det en hittills okänd fara i att muslimska män kommer till sverige därför att om dessa män tillåts finnas så inspireras svenska män till ytterligare våld mot kvinnor?
Menar artikelförfattarna att denna tes om mäns våld mot kvinnor ursäktar att Åkesson är nazist och SD är ett främlingsfientligt parti? Medlen helgar så att säga ändamålen?
Med risk för att få arga kommentarer från SD anhängare och andra så påstår jag att den fara som oroar artikelförfattarna är mindre än faran med islam och att faran med islam är mindre än faran med cigaretter, trafik och fet mat.
Dessutom tycker jag det är direkt osmakligt att ursäkta Åkesson och SD i allmänhet.
Permalänk | Anmäl
Pellefant, 2009-10-25, 22:06
Eva Lundgren borde bli av med sin professur... Hederliga svenskar ska alltså tvingas betala hennes lön så hon kan fortsätta att fabricera så kallad forskning... Fria fantasier är inte forskning...
Sedan förekommer givetvis våld i alla större grupper... Män slår kvinnor och kvinnor slår män men framförallt så slår män andra män...
Fast det är inte lika intressant att forska om för tokfeministen Lundgren...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-10-25, 22:22
# 23: Fay Weldon säger att feminism och MOTSTÅND mot islam går bra ihop! Hon säger saker om islam som är lika radikala som det Jimmy Åkesson har skrivit. Detta därför att islam betraktar kvinnor som underordnade männen, säger Fay Weldon helt öppet i en TV-intervju. Otänkbart i svensk TV??
Jag är vanligtvis ingen beundrare av Eva Lundgren, men här tar hon i alla fall upp ett problem som Gudrun Schyman och hennes Fi aldrig har vågat röra vid. Modigt!
Permalänk | Anmäl
40-talist, 2009-10-25, 22:33
Någon som kan förklara bakgrunden till att Eva Lundgren är professor?
Har hon möjligen dubbla personligheter - en som forskar och undervisar och en som skriver debattartiklar och ställer upp i intervjuer?
Permalänk | Anmäl
Hokus, 2009-10-25, 23:17
Mellanösternmännen (förutom Israelerna) är inga riktiga män.
FGö undrar jag vem som släppte in den här hjärndöda sk professorn i den akademiska världen. Maken till snurrig tant får man leta efter. Hittat nåra mördarseanser än? Hittat ritualmördade spädbarn än?
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-25, 23:19
Til #40 40-talist: Helt enig. Beklager, i min link hadde det falt ut litt tekst. Det skulle selvfølgelig stå "Fay Weldon har ihvertfall forstått at islam og kvinnefrigjøring INTE går bra ihop."
Permalänk | Anmäl
seb, 2009-10-25, 23:25
#36 Markus Valiant, Intressant vinkel i debatten:-)
Permalänk | Anmäl
Katrin Andersson, 2009-10-25, 23:41
#36 Markus Valiant
Förutom att SD vinner valet och får makt, hur skulle denna aktion utmärka sig? Vad ska ni göra?
Permalänk | Anmäl
Pellefant, 2009-10-25, 23:51
Samtidigt som "snillen spekulerar" pågick i Agenda, anmälde en kvinna att hon blivit våldtagen av tre män i närheten av Bergsjön GBG.
Permalänk | Anmäl
egon, 2009-10-25, 23:56
Vad Jimmie Åkesson har sagt är att invandrarmän är överrepresenterade som våldtäktsmän.
Han har inte sagt att alla invandrarmän är våldtäktsmän.
Han har inte sagt att de flesta våldtäkter i Sverige utförs av invandrarmän.
Han har just sagt att invandrarmän är överrepresenterade som våldtäktsmän.
Överrepresentation betyder att en fviss företeelse oftare förekommer i en grupp jämfört med en annan grupp.
Och detta är sant när det gäller invandrarmän. Procentuellt sett begår de fler våldtäkter än svenskar. Brottsförebyggande rådet har siffror på det.
Det betyder inte att de begår flest våldtäkter i Sverige, eftersom svenskarna än så länge än fler (proportionen är ca 80 % svenskar, 20 % invandrare).
MEN det betyder att antalet våldtäkter relativt sett kommer att öka om vi fortsätter att ha en invandring av den typ vi har nu.
Anta att invandrarmän genomsnittligt sett begår dubbelt så många våldtäkter än svenska män gör i genomsnitt (detta är snällt räknat eftersom siffran är mycket högre). Anta att invandrarmän begår 4 våldtäkter per 1000 män och svenskar begår 2 per 1000 män.
Om en stad innehåller 200 000 svenska män kommer det då att begås 400 våldtäkter. Om staden innehåller 100 000 svenska män och 100 000 invandramän kommer det att begås 600 våldtäkter. Om staden innehåller 200 000 invandrarmän kommer det att begås 800 våldtäkter.
Var och en som pläderar för invandring av den typ Sverige har kommer alltså att vara ansvarig för att fler kvinnor våldtas.
Permalänk | Anmäl
Räknenissen, 2009-10-26, 00:11
Räknenissen du glömmer en sak det är invandrarmän från mellanöstern och nordafrika som som står för denna överrepresentation. Invandrare från ex thaland och den delen av asien har en lite lägre frekvens av våldtäkter än svenskar.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-10-26, 00:17
Lunds Universitet håller på att falna, Uppsala Universitet är på väg åt samma håll. Varför? Jo, dessa tokar de låter bli professorer, utan minsta tanke på kvalité och trovärdighet.
Permalänk | Anmäl
Antropos, 2009-10-26, 01:37
alltså ni tjejer som vill bli EXAKT lika behandlade som killar på alla områden... jag ska prata likadant med er som med killar, förvänta mej samma saker av er osv - då får ni tåla en smäll när ni retar upp mej också! - det är nämligen SÅ jag agerar mot killar som jag är fysiskt överlägsen ifall de retar upp me! vill ni verkligen va jämställda? är ni säkra på det? isåfall börjar jag slå tjejer också nu. och att sluta vaa fysiskt agressiv när jag behöver det kommer inte på fråga, det är en del av mej, precis som kramar till de jag gillar
Permalänk | Anmäl
Marco1985, 2009-10-26, 02:50
87 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det verkar typiskt för vänstern att osynliggöra sig själva i den egna världsbilden. Fraser som 'ingen talar om mäns våld mot kvinnor' avslöjar detta.
Som om inte detta ämne varit hett sedan 60 talet, och alltid fått en plats högt upp på agendan.
Permalänk | Anmäl #1 Snälla, 2009-10-25, 16:54Do you make a distinction between mainstream and radical Islam?
I refuse to do that because one gives birth to the other. You are born into mainstream Islam. You are taught: Do not question the prophet; everything in the Koran is true. And then the radicals come and they expand on that, they build on that. So it is up to so-called mainstream Islam to tackle the radical element. Mainstream Muslims have to question the infallibility of the prophet Muhammad. They have to quit teaching children and young people that everything in the Koran is true and has to be taken seriously.
- Ayaan Hirsi Ali
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayan_Hirsi_Ali
Permalänk | Anmäl #2 HalvaFolket, 2009-10-25, 16:58Bland de punkter granskarna kritiserade Eva Lundgren hårdast för var att hon drev en tes om "våldets allmängiltighet" utan att ta hänsyn till faktorer som födelseland, utbildningsnivå m.m.; vilket vid ett reanalyserande av statistik visade på ett tydligt samband.
Permalänk | Anmäl #3 Sanningssägaren, 2009-10-25, 17:13Men nu är sociala faktorer plötsligt viktiga, ty "frågan är viktig därför att de utmejslat patriarkala värderingar som människor från dessa regioner kan bära med sig riskerar att falla bara i allt för god jord hos "vanliga svenskar". Change of mind? Eller en insikt om att det finns grader i helvetet? Fortsätter det som hittills kommer temperaturen stiga till kokpunkten.
"även svenska män slår och våldtar"
Millningen "Hur känner du för Svenska män"
Det är inte ofta någon kommer undan med att öppet och fritt diskriminera människor för hur de är födda, men här har vi ett solexempel. Både epitetet "svensk" och "man" är medfödda attribut.
Permalänk | Anmäl #4 JemyM, 2009-10-25, 17:14Det är just precis detta som bekymrar mig mest när det gäller invandringen. Just precis detta. Män med djupt patriarkala åsikter kommer till Sverige, och svenska myndigheter lägger sig platt för att vara så välkomnande som möjligt. Det är aldrig tal om att undervisa de nyanlända om vilka regler som gäller i Sverige, utan man hoppas att det ska lösa sig "av sig själv". Under tiden kan svenska män och inte minns unga svenska pojkar betrakta invandrarmän och -pojkar som visar upp ett stort förakt och dåligt beteende mot kvinnor och flickor. När jag var ung på 70-talet visste jag inte att det ens var möjligt att kalla en vanlig tjej för hora - jag trodde att en hora var en kvinna som gick och sålde sig för pengar på Kungsgatan. Men sen 70-talet har vi fått hit en mycket stor grupp invandrare som betraktar kvinnor och flickor som antingen horor eller madonnor, och som självklart visar sitt förakt mot "alltför utmanande tjejer" genom att kalla dem horor.
Permalänk | Anmäl #5 Ann sidbrant, 2009-10-25, 17:17-
Jag tror att det flitiga bruket av ordet "hora" även bland svenska pojkar åtminstone delvis beror på att stora grupper invandrare har hjälpt till att etablera en ny ungdomskultur i i Sverige. Tonen har blivit råare och hårdare, och den drabbar inte minst flickorna.
-
Det görs alldeles för lite i Sverige för att försöka motverka den nya hårda sexismen i samhället, och det är alldeles fruktansvärt tabu att diskutera vilken roll invandrarna möjligen spelar.
Ja jag måste erkänna att jag har aldrig blivit slagen av män, men en och annan gång har jag slagit dom. Tänka sig! Men nu när vi är invaderade (eller vad menar skribenterna?) av en annan kultur så ska vi förskräckt se hur denna kvinnosyn som dessa förfärliga araber har (menar väl skribenterna) kommer att smitta allt av manskön i vårt land, som någon annan svininfluensa.
Jag var med i kvinnorörelsen på 70-talet, men insåg att det inte behövdes, utan att det var som att slå in öppna dörrar - redan då. Och jag måste säga att Eva Lundgrens påstående om att småbarn hade mördats i satanistiska sektmord och grävts ned inte gjorde henne mer behövlig.
Permalänk | Anmäl #6 Ann Helena Rudberg, 2009-10-25, 17:18Mona Sahlins gode vän som nu skall få hög post inom Maud Olofssons Centerparti visar på hur rätt sverigedemokraterna har!
Här kommer Mahmoud Aldebes kravlista.
1.En moské i varje stad eller kommun.
2. Moskébyggen borde finansieras med räntefria lån som alternativ till villkorat bidrag från utlandet.
3. Kommunerna borde ta på sig ansvaret att gå i borg för räntefria lånen eller låna ut pengar räntefritt till moskébyggen för kommunens muslimska invånare.
4. Att integrera islam i svenska skolor.
Det innebär att man lyfter hemspråket och religionen i schemat som ett vanligt ämne, där muslimska barn får möjlighet till undervisning i homogena grupper i eget hemspråk och egen religion i de kommunala skolorna.
5. Imamer och hemspråkslärare borde få status som ordinarie lärare i ämnet hemspråk och religion.
Det innebär att man lyfter hemspråket och religionen i schemat som ett vanligt ämne, där muslimska barn får möjlighet till undervisning i homogena grupper i eget hemspråk och egen religion i de kommunala skolorna.
6. Imamer och hemspråkslärare borde få status som ordinarie lärare i ämnet hemspråk och religion.
7. Alla kommuner borde ordna en kväll i veckan som ska vara en kvinnokväll respektive männens kväll i gym och simhallen.
8. Att riksdagen stiftar en lag som ger svenska muslimer rätt att vara lediga under de islamiska högtiderna Eid al fitr och Eid al Adha är krav från alla muslimer. För nuvarande är det omöjligt att ta ledigt från arbeten för att fira högtiden tillsammans med familjen.
9. Muslimer kräver att regeringen ska undersöka möjligheten till en särlagstiftning är möjlig och hur detta i fall ska motiveras utifrån existerande lagstiftning i religionsfrihetslagen.
Muslimer kräver alltså en lagstiftad positiv särbehandling av i detta fall en religiös minoritet för att befrämja dess status och skydda den mot majoritetssamhället.
10. Två timmars ledighet för fredagsbön, mellan kl.12- kl.14 under vintertiden och mellan kl.13-kl.15´sommartiden. Fredagsbönen är en obligatorisk bön som måste utföras kollektivt i moskén.
11. Att bidraga till att muslimerna och judarna får dispens eller särlagstiftning för att utföra den islamiska och judiska slakten.
12. Muslimer kräver att församlingsförbundet i svenska kyrkan i samarbete med landets kommuner ska reservera begravningsplatser i alla kommuner som har muslimska invånare.
13. Att starta Imamutbildning vid svenska universiteten och högskolor är ett krav från landets muslimer och från svenska myndigheter.
Den som vill läsa hela brevet kan göra det här:http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2113.pdf
Mahmoud Aldebes: "Muslimska minoriteten kritiserar den snäva definitionen av religion som ligger till grund för den svenska religionsfrihetslagstiftningen. Det behövs särlagstiftning när det gäller godkännande av muslimska minoriteten. Med ett sådant godkännande kan vi begära rättelse av svenska familjerätten för att anpassa den islam."
Permalänk | Anmäl #7 Jorma, 2009-10-25, 17:30Milda makter sånt tjatigt matriarkatprat, igen? Åkesson känns ju riktigt sansad i jämförelse. Eva Lundgren har tydligen varit ute i skogen och grävt upp sina missfoster till forskningsresultat, avfärdade från ett antal håll! (En tidigare intervju. Reportern "Hur många (nedgrävda barnlik) rör det sig om?" Lundgren: "Ni svenskar är så fixerade vid matematik!")
Permalänk | Anmäl #8 Joakim Steneberg, 2009-10-25, 17:33Bör man generalisera att norrmän, iaf norskor, tillåts komma hit till Sverige, och gång på gång ostraffat bedriva våld mot oss svenska män? Hela detta upprepade tjatet om "patriarkat och överordning" känns som ett orättfärdigt slag i ansiktet, varenda gång!
Sanningssägaren: Nej, det visades inte på några "tydliga samband". Däremot påstår granskarna i sina slutsatser - i motsättning till vad konstaterar i brödtexten - att man funnit samband. Det har de inte, om man läser rapporttexten, som sagt. Granskarnas rapport är mycket riktigt ett haveri. De mäktar exempelvis inte göra skillnad på perspektivet "riskgrupp" och perspektivet "vilka män som utövat en viss mängd våld". Det är ganska ordenkligt (som jag tror att granskarna skulle uttala det) konstigt att ingen sett detta genombrak i deras arbete.
Permalänk | Anmäl #9 Traste, 2009-10-25, 17:38"Men även svenska män slår och våldtar, vilket man också talar alldeles för lite om." stod det i ingressen, som någon slags kvasirealitivitetsteoritisk ursäkt för annat barbari.
Nu vill jag se empiriska bevis på att man talar "alldeles för lite" om svenska mäns våld, kontra nyanlända mäns våldsutbrott i gammelmedia. I vilka Aftonbladet artiklar, eller exempelvis feministförespråkande Gudrun shyman signerade dito, kan jag läsa om muslimskt religionsideologiskt inspirerat våld mot kvinnor?
Svenska män som slår kvinnor ska fänglas. Män som slår kvinnor för att de står så i en religös instruktionsmanual bör erbjudas fri avprogramering på lämpligt dårhus.
Permalänk | Anmäl #10 Dannie, 2009-10-25, 17:48Men observera, Lundgren är inte ensam. Än värre är det att våra präktiga partiledare i decennier, gång gång, tillåtits gå ut med den förenklade lögnen om "mäns våld mot kvinnor." Fastän det redan i feminismens barndom faktiskt och genom en av dess pionjärer (Erin Pizzey) om partnervåld för 40 år sedan, framkom att det oftast var två parter bakom detta våld: Han OCH hon, ofta med henne som inledare!
Permalänk | Anmäl #11 Joakim Steneberg, 2009-10-25, 17:48Men detta har aldrig tillåtits yppas i Sverige där blott mannen har skuld, och kvinnan absolut inte ens får kritiseras som kön.
"Sanningen, hela sanningen och intet annat än sanningen" heter det. Här framgår alltså våra partiledare som populistiska och fega lögnare i sin iver att fjäska för kvinnor i allmänhet och feminister, som Eva Lundgren i synnerhet! En form av politiskt och könsrasistiskt våld mot oss män.
En fullständigt bisarr artikel som ger oss en inblick i radikalfeministernas lika bisarra världsbild. Det är kulturradikalerna, till vilka författarna utan tvekan räknas, som stöder den utomeuropeiska massinvandring som fått till uttryck att allt fler kvinnor i vårt land utsätts för sexuellt våld.
Att svenska män skulle låta sig inspireras av fullständigt främmande kulturmönster och därmed bli mer våldsamma mot kvinnor är befängt.
När svenska män slår och våldtar kvinnor är det oftast uttryck för missbruk eller psykisk sjukdom. När ickesvenska män slår och våldtar kvinnor är det inte sällan uttryck för en vidrig kvinnoosyn som frodas i deras kultur och mer än en gång har de visat sig ha hela släkten bakom sig, såväl män som kvinnor, när de begår dessa övergrepp.
Permalänk | Anmäl #12 dr, 2009-10-25, 18:12*Ja jag måste erkänna att jag har aldrig blivit slagen av män, men en och annan gång har jag slagit dom. Tänka sig!*
Måste hålla med dig Ann, det har inte jag heller.
#12 du skriver *När svenska män slår och våldtar kvinnor är det oftast uttryck för missbruk eller psykisk sjukdom. När ickesvenska män slår och våldtar kvinnor är det inte sällan uttryck för en vidrig kvinnoosyn som frodas i deras kultur och mer än en gång har de visat sig ha hela släkten bakom sig, såväl män som kvinnor, när de begår dessa övergrepp.* Vi måste bekämpa detta med alla till bruks kända medel, därför att jag är KVINNA.
Permalänk | Anmäl #13 Katrin Andersson, 2009-10-25, 18:29Frågan är vad som är värst för Jimmy Åkesson alla ovänner som vill få honom att framstå som lögnare eller kompisar som dessa två förvirrade damer som vill visa att han talar sanning.
Jag gissar att det är stödet från de två "forskarna" som drömt i hopp dravlet ovan som ger Åkesson sömnproblem.
Finns det inga seriösa forskare vid universitetet i Uppsala?
Är det allmänt vedertagna idéer på universitetet i Uppsala som dessa damer pressenterar?
Permalänk | Anmäl #14 Jakobsson, 2009-10-25, 18:36ca 40 procent av kvinnorna i en relation har blivit slagna av sina män. Det Eva Lundgren glömmer att berätta är att ca 80 procenten av männen i en relation blivit slagna av sina kvinnor.
Vi människor är helt uppenbart våldsamma, men vad hjälper det att svartmåla det ena könet? Vi män är faktiskt de som är utsatta för andra mäns våld mer än någon annan...
Permalänk | Anmäl #15 Martin B, 2009-10-25, 18:41Tänk att det var så lätt för SD att lura till sig denna debatt om muslimer. Här har kultureliten och div. politiker under många år låtsas att inte SD fanns, ingen har velat ta debatt med dem utan väntade bara på att de skulle dö ut av inre motsättningar.
Redan för många år sedan så var vi några stycken vilka hävdade att det var fel politik och taktik.
Nu fanns tydligen ett uppdämt behov av att säga emot i allt de hävdar och så blir det så fel.
Allt fungerar bara som billig reklam för SD. Säkert har de dragit till sig många röster till nu!
Jag tycker nog att de flesta artiklar jag läst "skriker" för mycket , var är sans och förnuft?
Om vi tex tittar på Qx där de homosexuella skriver om sitt förtryck under århundraden så är de inne på att många andra religioner också med judendomen i spetsen pläderar för att döda gayfolket!
Jo, läs din bibel så står där "döda!" Plus en massa andra hemskheter vilka även koranen stämmer in i.
I vår tid är det dock främst muslimer som hävdar detta offentligt på ett sätt som skiljer sig från de flesta kristna kyrkor.
I Iran dödas fortfarande homosexuella då och då! Om man ber sveriges muslimer ta avstånd från detta så gör de ej det!
Lika lite som de högerkristna i USA!
Alla religiösa eller politiska reaktionärer vilka påstår sig ha "GUD" bakom sig i sin tro på att man har rätt att förfölja tex homosexuella måste fördömas.
Om jag som person inte anser att en kvinna ska tvingas genom män eller tro att beslöja sig eller bada med kläderna på så måste det vara min frihet att tycka så. Vill jag avbilda vem det månde vara så ska jag också kunna göra så liksom Rushdie måste få skriva sina böcker utan att få ett dödshot över sig.
Det är ju trist att muslimer som är fredliga ska få skit för vad div. islamister har för sig tex spränger kvinnor och barn i luften. Men de måste också lära sig inse att man måste offentligt ta avstånd från vad som händer på div. marknadsplatser runt om i världen där blodbaden försigår!
Jag tog avstånd från vad IRA ställde till med på Irland när de kämpade med våld för att få ett katolskt enat land. Ett land med reaktionär lagstiftning riktat främst mot kvinnor och homosexuella.
Div. skribenter faller i falluckan och inser inte att de tjänar rektionära åsikter och trosbegrepp.
Vidskepelse är vidskepelse och skall som sådan bekämpas vare sig de kallar sig religiösa eller politiker!
Permalänk | Anmäl #16 Bo Högrelius, 2009-10-25, 18:44¨Kvinnors rätt att vara och leva i enlighet med sina egna personligheter?¨
Hur står det egentligen till med det. Tycker om formuleringen och problematiseringen. Håller helt med om att det är ett problem i Sverige idag. Någon annan som håller med?
Permalänk | Anmäl #17 Julia, 2009-10-25, 18:58Nativiteten slår ut naiviteten.
Jämställdheten har en kort historia, ett fåtal decennier. När min mamma födde mig fick hon sparken.
Jämställdheten möter nu en kraftigare megatrend som påverkar i motsatt riktning, islamiseringen av Europa. Den kommer att överflygla den svagare jämställdhetstrenden.
Tidpunkten när jämställdheten slutar att öka för att istället minska är nära, kanske rör det sig om något decennium. Det är mest en fråga om att kunna räkna.
Den kultur där kvinnans underordning är störst innebär störst nativitet. Den kulturen kommer att dominera andra kulturer. Av samma skäl som de bäst anpassade djuren och växterna brer ut sig på konkurrenternas bekostnad. The survivel of the fittest. Genom globaliseringen kommer det inte längre att finnas några platser på jorden som inte berörs.
Detta betyder i Sverige en återgång till förhållanden liknande dem för flera hundra år sedan.
En del svenska män kommer inte gilla detta. Många kommer att se fram mot det. Jag har sett flera fall där svenska yngre män har gift sig med muslimska kvinnor och blivit mycket nöjda. Ständig uppassning och god tillgänglighet till sex.
Det blir värre för kvinnor och HBT-are. Mina kvinnliga barnbarn och barnbarns barn kommer nog inte gilla det.
Men det struntar väl dagens feminister i. Bara de hinner bli inkvoterade i en företagsstyrelse.
Har feminismen rätt fokus?
Permalänk | Anmäl #18 goran, 2009-10-25, 18:58"Hora" är bara ett ord säger ungdomarna: -Nä det är en härskarteknik att kalla alla möjliga tjejer och en och annan kille för hora!
Men man skulle ju kunna kalla den som slänger sig med ordet hora, dennes föräldrar till "föräldramöte" i kallelsen skall det stå att vi har bett ....... ta med sin hora och sin torsk till föräldramötet!
Permalänk | Anmäl #19 Ingemar, 2009-10-25, 18:59Jag hade för mig att den undersökningen blev granskad för att den hade metodologiska problem med grunden i hur frågorna var formulerade, men jag kan ha fel. Förresten, var är källhänvisningarna till de studier som refereras i denna artikel?
Permalänk | Anmäl #20 Johan Edin, 2009-10-25, 19:26Jag frågar mig bara vad Eva ändå måste ha rökt för att få så röda ögon som hon har på bilden? ser rätt nöjd ut..
Permalänk | Anmäl #21 herbert, 2009-10-25, 19:28Ja, DET hoppas vi! Ännu ett utmärkt argument mot "Sv erigedemokraterna". Apropå kvinnlig härskarteknik. Stort grattis till den bortgjorde Jimmie Åkesson, som gott kan skriva svenskkontrakt efter sitt tramsande i sionistnazismens ledband.
Permalänk | Anmäl #22 Peter Ingestad, 2009-10-25, 19:34Forfatterinnen og feministen Fay Weldon har ihvertfall forstått at islam og kvinnefrigjøring i går bra ihop. Det er fasinerende å se slike lynende personer elegant avkle intervjuerens repeterende forsøk på å stille dem til veggs.
Permalänk | Anmäl #23 seb, 2009-10-25, 19:42Bara en fråga till "Forskarna Eva Lundgren och Jenny Westerstrand": Varför dras kvinnor så intensivt till män som misshandlar dem när det bevisligen finns massor av män som inte misshandlar kvinnor!
Permalänk | Anmäl #24 Bo T, 2009-10-25, 19:54” intressant nog var det just uppgifterna om att våldsanvändningen i Sverige till största delen visade sig vara utförd av män födda i Sverige, som fick universitetet och dess utvalda granskare att reagera och gå på jakt efter det fusk som måste ligga bakom en sådan uppgift. För inte är väl svenska män våldsamma...?”
Redan för 20 år sedan var enligt Brottförebyggande rådet (BRÅ) invandrarna 4,5 gånger överrepresenterade när det gäller våldtäkter. På den tiden räknandes andra generationens invandrare in som ”invandare” i statistiken om minst en av föräldrarna var född utomlands.
Från och med 2002 tycks BRÅ ha ändrat definitionen av ”invandrare” så att båda föräldrarna ska vara födda utomlands för att andra generationens invandare ska räknas som ”invandrare”. En person född i Sverige, där den ena föräldern är född utomlands och den andra är andra generationens invandare kommer exempelvis nu att definieras som ”svensk” i statistiken.
När det gäller GRUPPvåldtäkter, så känner jag knappt till ett enda fall där förövarna har varit infödda svenskar.
Lika tydligt är invandrarnas val av offer. Det är till övervägande infödda svenska tjejer och kvinnor, s.k. ”svennehoror”, som man väljer ut som offer. Enligt många tolkningar av islam, så är sådana här otrogna icke-muslimer allmänt villebråd. Studier i Malmö har också visat att de här urvalsmetoderna också förekommer vid våldsgärningar och rån. Förnedring är ett viktigt inslag i muslimers ständigt pågående ockupationssträvan.
”från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.
Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.”
Permalänk | Anmäl #25 Lund, 2009-10-25, 19:58Det var en rolig artikel. Bisarr, som vissa sagt - ja, och fullständigt vanvettig. Men på ett sätt som är mycket lärorikt och roande att studera.
Permalänk | Anmäl #26 Mats Forssblad, 2009-10-25, 19:59Ett typiskt inslag är hur författarna insisterar på att deras tänkesätt fullständigt motarbetas och ignoreras, när sanningen är att den tyvärr har dominerat politiken i flera år.
Jag uppskattar dock författarnas tal om "andra kulturers kraftkarlar" vilka "ta flera kvinnor till fruar, ostraffat misshandla dem, ja utsläcka kvinnoliv de förfogar över utan nämnvärda straff".
Att de försöker beskriva den svenska mannen som besläktad med detta barbari är givetvis fullständigt nonsens av samma slag som den lögnaktiga statistik de tidigare tagit fram t ex i "Slagen Dam".
Men vad ska man vänta sig av den som anser att det mest onormala egentligen är det normaliserade, och att allt ändå - från förekomsten av satanister som äter spädbarn till våldsfrekvensen - är subjektiva uppfattningar.
Män våldtar inte, fysiskt vuxna pojkar våldtar.
Jag ser mig själv som en svensk man, jag skulle självklart aldrig våldta någon eller något (la till sista delen för att klargöra att jag inte är centerpartist). Inte heller skulle jag någonsin slå till, skaka, putta eller på annat sätt våldföra mig på en kvinna...annat än i självförsvar.
Det här "patriarket" folk (FI) alltid talar om är något jag aldrig träffat på, min far skulle aldrig någonsin skadat en kvinna och ingen av mina vänner heller. Den stora skillnaden mellan svenska män och de från vissa andra kulturer är dock inte att de flesta av oss lärt sig att man inte slår flickor utan att de få som gör det, vet att det är fel.
Det finns ingen svensk man som frivilligt berättar för arbetskamrater eller familj att han slår eller våldtar, han berättar inte för vänner och han intalar antagligen sig själv att han aldrig kommer göra om det. Detta är också anledningen till varför hela idén med "patriarket" faller, då våld mot kvinnor inte på något sätt är accepterat i det svenska samhället.
Kvinnorna bär dock en del av ansvaret, då många kvinnor som blir misshandlade stannar kvar/tillåter sig själva att bli misshandlade. Dåligt självförtroende, visst, men vem ska ta ansvar för en person om inte just den personen?
Om din man slår dig: lämna honom, polisanmäl honom och om han hotar dig så berättar du för varenda person han känner/jobbar med/är släkt med exakt vilket litet hål han är. Han kommer få så mycket skit att han inte kommer ha tid att fundera på att spöa upp dig. Och lär dig för h-ve läsa människor så du inte hänger med sådana män. Om din man inte är från vår kultur...tough shit, kanske du skulle tänkt på innan?
Permalänk | Anmäl #27 Illwill, 2009-10-25, 20:02Traste
Utan att lovorda någon part kan det konstateras att Lundgren förvägrade granskarna tillgång till stora delar av hennes källmaterial. Hon åberopade personlig integritet för respondenterna och preskriptionstid för sparat material, vilket omöjliggjorde den kontrollerbarhet som är viktig i all vetenskaplig forskning. Att hon sedan drog slutsatser utifrån intervjuer genomförda bland kvinnor i religiösa sekter där mannens överhöghet var religiöst sanktionerad gjorde att vissa slutledningar om "våldets allmängiltighet" inte tog hänsyn till den speciella verklighet hon vistats i.
Det finns med andra ord bättre evidensbaserad forskning att åberopa i undersökandet av de patriarkala maktstrukturerna i snart sagt alla samhällen.
Permalänk | Anmäl #28 Sanningssägaren, 2009-10-25, 20:04Vem har förviridit huvudet på Eva Lundgren? Det svenska pattriarkatet? Naturligtvis inte! Nej , men svenska män i maktställning, ett "pariarkat", springer sedan decennier benen av sig för att behaga extremfeminismen! Det må gälla riksdagsmän, närmre 100%, manliga journalister, säkert majoriteten, Manliga kändisar, en hel del kulturarbetare osv.
Permalänk | Anmäl #29 Joakim Steneberg, 2009-10-25, 20:08Dvs i huvudsak priviligierade män i Sverige som har både ordet och ekonomin. "Patriarkatet" i Sverige fjäskar för feminismen av diverse maktskäl. De som förvridit huvudet på Lundgren och de andra extremfeministerna är den klick priviligierade kvinnor på Berkely University, vilka kom fram till att det var DE som var förtryckta, inte alla de svarta som knappt hade rest sig från raslagarna i den tidens USA. Så skamlig egotrippad bakgrund har den moderna feminismen!
Undra varför Södertälje är våldtäkternas huvudstad....
Permalänk | Anmäl #30 Berit, 2009-10-25, 20:26Jag glömde att posta med länken till statistiken om det jag skrev i #25, alltså:
”från Brottsförebyggande rådet 1996, som bygger på data från 1985–1989.
Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt:9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.”
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html
Permalänk | Anmäl #31 Lund, 2009-10-25, 20:28"För en svensk kvinna är en man som ett fort som måste belägras. När fortet är belägrat nedbränt och öde så är det ointressant för kvinnan, då är det dags att gå vidare". Denna analys fick jag av en invandrarman vars kvinna hade lämnat honom. Tänkvärt?
Permalänk | Anmäl #32 Erik Blatte, 2009-10-25, 20:34Eva Lundgren - hon som hittade på det där om omfattande satanistiska nätverk som våldtog kvinnor och barn i Sverige och publicerade dyngan som en vetenskaplig artikel??? Att hon ens har mage att uttala sig om tillståndet i kungariket Sverige... större clown får man leta efter.
Permalänk | Anmäl #33 Q, 2009-10-25, 20:43@#22Peter: VAD hoppas vi? Du får väl bli lite tydligare! (Jag har ej läst artikeln i fråga - ej heller alla kommentarer - men fick plötsligt se din kommentar - och blev faktiskt inte riktigt klok på vad du menade/menar - men vid närmare eftertanke - inget kan ju förstås utan sitt sammanhang - jag har ju inte ens tagit del av sammanhanget ...)
Permalänk | Anmäl #34 Marianne Johansson, 2009-10-25, 21:14Huvuddelen av våldtäkterna utfördes av "män födda i Sverige"... Tja, med en sån definition på "svensk" är det omöjligt att hitta överrepresentationen. Om man skulle ändra kriteriet till att omfatta upp till andra generationens medborgare, av utländsk härkomst så skulle det vara intressant att se resultatet. Det är ju enkelt att behandla det statistiska materialet med flera sökbegrepp, men man vill ju till varje pris dölja sanningen. Tycker att Sverige som första land i världen skulle erbjuda enbart förföljda kvinnor asyl. Männen skulle inte tillåtas att komma hit. Trots allt finns det inga som är så förföljda och misshandlade som kvinnor i de patriarkala samhällen där hederskultur är den härskande formen för förtryck och manligt maktmissbruk.
Permalänk | Anmäl #35 Jan W, 2009-10-25, 21:17I takt med att olika debattörer ger sig in i diskussionen om den ohämmade invandringens följder för oss svenskar ter sig Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet allt mer som ett evangelium.
Det var han som fick debatten att starta, och det blir tydligt för allt fler människor att det han var först med att säga förmodligen är allt som behöver sägas.
Alla som nu vill berätta sin vinkling - oavsett hur tokig den än är - går i slutändan hela varvet runt och befäster det Jimmie Åkesson påvisade.
Nästa steg i denna utveckling är aktion; att faktiskt förändra situationen så att vi kommer till rätta med alla de problem vi idag tvingats leva med.
Permalänk | Anmäl #36 Markus Valiant, 2009-10-25, 21:34"Undersökningen" Slagen Dam har granskats och fastslagits vara falsifikat och ovetenskaplig. Det är konstigt att Eva Lundgren kan ha mage att skriva denna propagandaartikel för sin vinklade och havererade utredning. Slagen Dam har redan förpassats till kvasivetenskapens sophög.
Eva, gå och gräv upp några av dina spädbarnslik i stället för att skriva vettlösa debattartiklar. Enda möjligheten att ta dig på allvar är att du kan presentera bevis för dina tidigare vansinniga påståenden.
Att Eva Lundgren fortfarande har en professur är skandal.
Permalänk | Anmäl #37 Ronja Rövardotter, 2009-10-25, 21:41Menar artikelförfattarna att det är bra att Åkesson väcker allmän debatt om faran med islam?
Föreligger det en hittills okänd fara i att muslimska män kommer till sverige därför att om dessa män tillåts finnas så inspireras svenska män till ytterligare våld mot kvinnor?
Menar artikelförfattarna att denna tes om mäns våld mot kvinnor ursäktar att Åkesson är nazist och SD är ett främlingsfientligt parti? Medlen helgar så att säga ändamålen?
Med risk för att få arga kommentarer från SD anhängare och andra så påstår jag att den fara som oroar artikelförfattarna är mindre än faran med islam och att faran med islam är mindre än faran med cigaretter, trafik och fet mat.
Dessutom tycker jag det är direkt osmakligt att ursäkta Åkesson och SD i allmänhet.
Permalänk | Anmäl #38 Pellefant, 2009-10-25, 22:06Eva Lundgren borde bli av med sin professur... Hederliga svenskar ska alltså tvingas betala hennes lön så hon kan fortsätta att fabricera så kallad forskning... Fria fantasier är inte forskning...
Sedan förekommer givetvis våld i alla större grupper... Män slår kvinnor och kvinnor slår män men framförallt så slår män andra män...
Fast det är inte lika intressant att forska om för tokfeministen Lundgren...
Permalänk | Anmäl #39 Jonas Melander, 2009-10-25, 22:22# 23: Fay Weldon säger att feminism och MOTSTÅND mot islam går bra ihop! Hon säger saker om islam som är lika radikala som det Jimmy Åkesson har skrivit. Detta därför att islam betraktar kvinnor som underordnade männen, säger Fay Weldon helt öppet i en TV-intervju. Otänkbart i svensk TV??
Permalänk | Anmäl #40 40-talist, 2009-10-25, 22:33Jag är vanligtvis ingen beundrare av Eva Lundgren, men här tar hon i alla fall upp ett problem som Gudrun Schyman och hennes Fi aldrig har vågat röra vid. Modigt!
Någon som kan förklara bakgrunden till att Eva Lundgren är professor?
Permalänk | Anmäl #41 Hokus, 2009-10-25, 23:17Har hon möjligen dubbla personligheter - en som forskar och undervisar och en som skriver debattartiklar och ställer upp i intervjuer?
Mellanösternmännen (förutom Israelerna) är inga riktiga män.
FGö undrar jag vem som släppte in den här hjärndöda sk professorn i den akademiska världen. Maken till snurrig tant får man leta efter. Hittat nåra mördarseanser än? Hittat ritualmördade spädbarn än?
Permalänk | Anmäl #42 BluePrint, 2009-10-25, 23:19Til #40 40-talist: Helt enig. Beklager, i min link hadde det falt ut litt tekst. Det skulle selvfølgelig stå "Fay Weldon har ihvertfall forstått at islam og kvinnefrigjøring INTE går bra ihop."
Permalänk | Anmäl #43 seb, 2009-10-25, 23:25#36 Markus Valiant, Intressant vinkel i debatten:-)
Permalänk | Anmäl #44 Katrin Andersson, 2009-10-25, 23:41#36 Markus Valiant
Förutom att SD vinner valet och får makt, hur skulle denna aktion utmärka sig? Vad ska ni göra?
Permalänk | Anmäl #45 Pellefant, 2009-10-25, 23:51Samtidigt som "snillen spekulerar" pågick i Agenda, anmälde en kvinna att hon blivit våldtagen av tre män i närheten av Bergsjön GBG.
Permalänk | Anmäl #46 egon, 2009-10-25, 23:56Vad Jimmie Åkesson har sagt är att invandrarmän är överrepresenterade som våldtäktsmän.
Han har inte sagt att alla invandrarmän är våldtäktsmän.
Han har inte sagt att de flesta våldtäkter i Sverige utförs av invandrarmän.
Han har just sagt att invandrarmän är överrepresenterade som våldtäktsmän.
Överrepresentation betyder att en fviss företeelse oftare förekommer i en grupp jämfört med en annan grupp.
Och detta är sant när det gäller invandrarmän. Procentuellt sett begår de fler våldtäkter än svenskar. Brottsförebyggande rådet har siffror på det.
Det betyder inte att de begår flest våldtäkter i Sverige, eftersom svenskarna än så länge än fler (proportionen är ca 80 % svenskar, 20 % invandrare).
MEN det betyder att antalet våldtäkter relativt sett kommer att öka om vi fortsätter att ha en invandring av den typ vi har nu.
Anta att invandrarmän genomsnittligt sett begår dubbelt så många våldtäkter än svenska män gör i genomsnitt (detta är snällt räknat eftersom siffran är mycket högre). Anta att invandrarmän begår 4 våldtäkter per 1000 män och svenskar begår 2 per 1000 män.
Om en stad innehåller 200 000 svenska män kommer det då att begås 400 våldtäkter. Om staden innehåller 100 000 svenska män och 100 000 invandramän kommer det att begås 600 våldtäkter. Om staden innehåller 200 000 invandrarmän kommer det att begås 800 våldtäkter.
Var och en som pläderar för invandring av den typ Sverige har kommer alltså att vara ansvarig för att fler kvinnor våldtas.
Permalänk | Anmäl #47 Räknenissen, 2009-10-26, 00:11Räknenissen du glömmer en sak det är invandrarmän från mellanöstern och nordafrika som som står för denna överrepresentation. Invandrare från ex thaland och den delen av asien har en lite lägre frekvens av våldtäkter än svenskar.
Permalänk | Anmäl #48 susanna svensson, 2009-10-26, 00:17Lunds Universitet håller på att falna, Uppsala Universitet är på väg åt samma håll. Varför? Jo, dessa tokar de låter bli professorer, utan minsta tanke på kvalité och trovärdighet.
Permalänk | Anmäl #49 Antropos, 2009-10-26, 01:37alltså ni tjejer som vill bli EXAKT lika behandlade som killar på alla områden... jag ska prata likadant med er som med killar, förvänta mej samma saker av er osv - då får ni tåla en smäll när ni retar upp mej också! - det är nämligen SÅ jag agerar mot killar som jag är fysiskt överlägsen ifall de retar upp me! vill ni verkligen va jämställda? är ni säkra på det? isåfall börjar jag slå tjejer också nu. och att sluta vaa fysiskt agressiv när jag behöver det kommer inte på fråga, det är en del av mej, precis som kramar till de jag gillar
Permalänk | Anmäl #50 Marco1985, 2009-10-26, 02:50