Uitzending 9: De Rotterdamse Vrije School

abonneer op deze thread

Search Reply
Sorteren Posts:    
   01-06-2008, 22:39
spekkies is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 8:25:53 PM spekkies
Crying [:'(] uitzending 6 januari 2008

geachte redactie,

normaal gesproken kijken we met heel veel plezier naar de reunie, waarin klassen en personen met respect voor persoon en omstandigheden voor het voetlicht worden gebracht.

Dit keer echter, heeft voor mijn gevoel het programma bij het thema pesten volledig de plank misgeslagen. De manier waarop de "gepeste" en de de "pester" met elkaar werden geconfronteerd is wat ons betreft stuitend. De begeleiding schoot volgens ons tekort. De manier waarop de "begeleidend" psycholoog getriggerd werd door "de processen" en geen oog had voor de gevoelens van m.n. de gepeste man vonden we triest. Wij werden stil van het verhaal, en de hele klas volgens ons ook. Jammer was dat de pester het blijkbaar niet over zijn lippen kon krijgen excuus namens zichzelf aan te bieden, maar dat is eigenlijk niet eens het belangrijkste. Wij zijn bang dat de man die altijd gepest werd, met een behoorlijke kater naar huis is gegaan. Als dat zo is, dan is dat in onze visie in belangrijke mate veroorzaakt door de wijze waarop een en ander door de KRO is begeleid.

Hoewel niet gepest op school, gaan wij vanavond met een behoorlijke kater naar bed.

Ooverigens wensen we jullie verder veel succes met het programma en meer wijsheid met het benaderen van dit soort "kleine" tragedies.

01-06-2008, 23:49
marg is niet online. Laatst actief: 1/6/2008 10:12:09 PM marg
Tongue Tied [:S] Betreft: uitzending 6 januari 2008

Net de reunie gezien. Ik kreeg weer buikpijn onderin mijn maag en het gevoel van jaren terug was weer terug. Na jarenlang stelselmatig te zijn gepest, kan ik er niet bij als mensen denken dat je met een gesprek wel over het gepest zijn heen bent. je zelfvertrouwen ben je kwijt, je bent niet goed in contacten maken of houden en voelt je zelden serieus genomen en durft jezelf niet serieus te nemen. Als mensen namelijk niet meer kunnen herinneren dat ze je gepest hebben, hoe goed je je dat ook zelf nog kunt herinneren, is het dan wel echt gebeurd?????!!!! 

Roeland werd enorm gepest, regelmatig uit het raam gegooid en uit de manier waarop hij op een gegeven moment zei dat hij er niet meer over wilde praten en bang was voor de confrontatie, kon je zo zien wat het met hem had gedaan.

En wat is dan het erge: de hoofdpester kan het zich niet meer herinneren en eigenlijk later bijna niemand uit de klas ook. Goed voor je zelfvertrouwen. Bijna geen excuus, ja helemaal aan het eind nog een beetje, maar de man wil vooral relativeren en alles krijgt de schuld, van de school, hij werd zelf ook gepest (al weet hij niet meer door wie) enz. enz.

En dan het filmpje vooraf waarin mensen lachend vertellen dat hij altijd uit het raam gegooid werd en uiteindelijk zelf maar ging, maar ach ze zijn ook weleens uit het raam gegooid. Voelt niemand wat er achter het: "uiteindelijk zelf maar ging" schuilt voor gevoel (je voelt je niets meer waard en uit angst doe je maar wat anders door anderen wordt gedaan) In die klas is iemand door een ruit geduwd, maar degene die dat heeft gedaan heeft er nog jaren mee gelopen, maar hij gaat er wel van uit dat degene die het overkwam wel begreep dat het niet zo was bedoeld. Goed hier is in ieder geval iemand die ermee heeft gezeten. Maar wat is de bedoeling als je iemand door een ruit duwt. Geintje???? 

En dat de meesten in de klas het niet echt hadden gezien, ja wel dat hij gepest werd, maar verbaasd waren de naam te horen van de "hoofd" pester. Ik kan me voorstellen dat Roeland aan het geheel een slecht gevoel heeft overgehouden. Zelf heb ik ook eens gedacht dat een confrontatie vooraf aan een reunie (op een nette manier wat vragen stellend aan degene die mij gepest had) misschien mijn gevoel zouden veranderen, maar ook diegene kon zich er niets meer van herinneren. Het pesten is verschrikkelijk, maar als niemand zich het meer kan herinneren, voel je je heel erg eenzaam. En iedereen wil over tot de orde van de dag, gezelligheid kent geen tijd en vooral relativeren. Jammer genoeg snappen weinigen wat het met je doet en dat je er nog jaren mee moet dealen. Van de 2e klas basisschool tot de 4 klas huishoudschool ben ik zo gepest dat ik er op de volgende school jaren niet in heb geloofd dat mensen mij niet pesten. Bij ieder lachje dat ik al dat ik weer uitgelachen/uitgejouwd zou worden. 

Als laatste vind ik het op zich goed dat de KRO het onderwerp aansnijdt, maar stuitend dat de psychotherapeut of wie het ook zijn mocht het wel een boeiend project of proces vond. Wat zal Roeland blij zijn geweest dat hij onderdeel was van een boeiend project/proces.

01-06-2008, 23:57
vanmijvoorjou is niet online. Laatst actief: 1/10/2008 8:56:33 PM vanmijvoorjou
Tongue Tied [:S] Betreft: uitzending 6 januari 2008
Geachte redactie,

Deze aflevering van de reunie was behoorlijk heftig. Ik ben zelf nooit gepest, maar dit stukje onrecht had een behoorlijke impact.

Na zoveel jaar kon je nog steeds in de lichaamstaal de rol van de pester en de gepeste zien. Jammer dat de gepeste man de gevolgen van deze passage uit zijn leven niet kon verwoorden, buiten dat  het voor hem moeilijk is mensen te vertrouwen,  is er meer.

Het trieste van dit alles is, dat de machtstrijd op vroege leeftijd de gepeste man duidelijk heeft getekend, zelfs op latere leeftijd.
De pester is nog steeds "stoer", verdiept  zich absoluut niet in de gevolgen voor diegene die gepest werd, en blijft "stoer" door niet zijn excuus aan te bieden.

Het gedeelte over het pesten, vervaagt de rest van wat er in deze aflevering is gezegd.

succes met het programma.

01-07-2008, 13:06
jantinevhd is niet online. Laatst actief: 1/7/2008 10:54:51 AM jantinevhd
Betreft: uitzending 6 januari 2008

na aanleiding van de uitzending van gisteren, kan ik het zelf toch ook niet laten om een reactie er over neer te zetten. 
Ik voel enorm mee met de man die gepest was vroeger. Ik zelf ben ook altijd enorm gepest dus weet als geen ander hoe hij zich moet voelen.maar dan ook de manier waarop die pester ( de aanstichter dus ) er mee omgaat. 
en dan wordt er aan hem gevraagd, van jij geeft aan in het filmpje dat je ook gepest werdt,dan zou ik wel eens willen weten door wie en waarom? maar die vraag wordt niet beantwoord. 

Het ergste van allemaal vind ik verder nog dat hij zelf ( incl de rest van de klas ) hun eigen gedrag goed zit te praten. Weten ze dan echt niet hoeveel schade een mens kn hebben met het pesten? Dat men voor de rest van zijn leven getekend is? Ik wilde eigenlijk gisteren op tijd naar me bed, maar omdat dit er in kwam in de vooraankondiging ben ik blijven kijken. 
Ik heb zoiets van waarom?? waarom praat de pester de hele situatie nou nog goed? terwijl door het raam gegooit worden echt niet goed gepraat KAN worden. 

En dan erbij, de manier zoals de pester er mee omging van ja wat wil je dat ik dan zeg, enz dan heb ik echt zoiets van sorry maar dan ben ik echt helemaal klaar met je. Ik vind het vooral zielig voor de gene die gepest is. Je kan overduidelijk zien dat hij het echt nooit echt goed heeft kunnen verwerken. 

Een sorry zou wel op z'n plaats zijn maar dan eigenlijk van iedereen uit de klas. want er werdt lachend in het filmpje gezegd van ja als wij het niet deden toen ging hij op een gegeven moment uit zich zelf maar. Die man heeft een trauma voor de rest van zijn leven op gelopen. 
Ik hoop daarom ook, dat de woorden die hier voor hem geschreven worden toch nog opbeurend kunnen zijn. en dat de klas een oprechte sorry kan geven. 

Ik wil als laatste nog zeggen dat ik het voor hem heel erg dapper vind van hem dat hij toch met zijn oude klasgenoten in contact is geweest. Ik ben er heel eerlijk in ik zou het nooit meer doen. 

Verder zou ik zeggen ga zo door met het programma

01-07-2008, 18:14
saskiav is niet online. Laatst actief: 1/7/2008 3:28:19 PM saskiav
No [N] Betreft: uitzending 6 januari 2008
Rob, ik kijk met veel plezier naar je programma, zeker ook toen ik je zag bij Irene Moors om je programma die avond aan te kondigen, had je een stipje om die avond er voor te gaan zitten.

Toch jammer dat je aangeeft dat je iemand in deze klas hebt die een trauma heeft opgelopen voor het leven en voorts hou jij tijdens de uitzending je volledig afzijdig  van dit probleem. Ik kan mij nl herinneren dat je eerder een klas hebt gehad waarin iemand werd gepest. Met deze vrouw ben je anders omgegaan. Deze vrouw kreeg haar moment om met haar trauma af te rekenen, om de klas te vertellen dat ze er onder heeft geleden. Jij was toen coach in dat gesprek. Dat deed je toen in mijn ogen goed.

Zo jammer dat er voor deze gepeste man niks is toegevoegd,dat er niemand was die een gemeend sorry kon zeggen. De pester heeft zich op geen enkele manier verontschuldigd. Jammer Rob dat je daar niet iets meer een begeleidende rol in de klas kon geven, het filmpje vond in pijnlijk  voor de gepeste.

Deze kunstzinnige man lijdt nog steeds onder het juk van afwijzing in zijn jeugdjaren. Ondertussen weet men toch wel dat dergelijke trauma's een rode draad door iemands leven is? Zoals hij al aangaf het algehele levensgevoel is beschadigd. De pester mocht nog even aangeven hoe succesvol hij is geworden.....Ik vond dat een dikke min. Ik had graag gezien dat hij terug kwam op zijn eigen filmpje en toe kon geven dat hij wellicht toch wel heel vervelend is geweest toen en hoopt dat geen van zijn kinderen ooit een pestende rol op zich zal nemen.

01-07-2008, 23:18
Tally is niet online. Laatst actief: 1/7/2008 8:41:49 PM Tally
Ik heb niet echt veel toe te voegen, ben het er mee eens. Ook ik ben gepest op de lagere school, dit was niet alleen schelden, maar ook fysiek geweld. Dit zette door op de middelbare school. Niet echt lekker voor je zelfvertrouwen... je wordt er door gevormd en het bepaald je leven grotendeels. Hoewel ik het heft wel zelf in de hand heb genomen door een nieuwe "IK" te creeëren, toen ik 15 was, omdat ik wel voelde dat hoe ik me opstelde (kwetsbaar, onzeker) dit als een rode lap op een dolle stier werkt bij pesters. dus dan maar extreem (beetje punk zeg maar...). Inmiddels ben ik uitgemond in een prima rustige zelfverzekerd sterke vrouw, maar heel diep onder water, waar niemand het ziet, glimpt af en toe dat onzekere meisje.
Het enige waar ik nooit overheen gekomen ben zijn de onverwachte dingen die op me afkomen. Letterlijk. Als ik een bal of voorwerp langs mee heen krijg, duik ik ineen, een reflex overgehouden, nou ja...daar kan ik wel mee leven hoor, begrijpelijk heb ik dus nooit aan balspelen gedaan! 
 Maar als ik ooit de aanstichter zou spreken en die zou het ontkennen, of het zich "niet zo zou herinneren"...pfoei...ik denk niet echt dat ik voor mezelf insta...ik zou niet gewelddadig worden hoor, maar ik denk wel dat hij een flinke uitbrander kan krijgen. Ik kan me nog goed heugen dat er een aantal klassen in een kring om me heen stonden en ze mochten me om de beurt een trap geven, zomaar.. en de leraren? Geen idee, die moeten het gezien hebben, maar hebben nooit aktie ondernomen. (geen vrije school overigens, een openbare school)

Nu ik dit zo alles opschrijf...komt er een hoop naar boven, een hoop wat ik al een tijdje onder een flinke berg zand verstopt had.. zoals ik al zei; die rode lap, op de één of de andere manier konden ze het aan me zien, zelfs een vast groepje fietsers die mij aan zagen komen, vonden het noodzakelijk mij aan de kant te dwingen, een vuiststoot in mijn gezicht, fiets slopen, sigaretten uitdrukken op mijn hand...noem het maar op, het was bijna elke dag wel raak... aangifte? Ja, dan werd de helft opgepakt, en de andere helft was dan erg boos...met alle gevolgen van dien, dat doe je dus ook maar 1x!

Of deze keer de plank mis werd geslagen??  Ik weet het niet, ik begreep uit de uitzending dat ze na de wandeling nog een goed gesprek hebben gehad onder het genot van een glas wijn. Ik heb ook de pester in de schoolbank zijn excuses horen aanbieden, en ja, ik vond ook dat hij tijdens de wandeling erg verdedigend sprak, alsof hij voor een rechtbank stond, hij had er beter aan gedaan om meteen te zeggen hoe erg het moet zijn geweest voor de gepeste om zich zo ellendig gevoeld te hebben en dat hij daar oorzaak van was...
Maar zo was het; zo reageerde de klas, daar is de programmamaker niet schuldig aan, dat zegt gewooon iets over de mensen zelf. Dat ze lol hebben (gehad) in iemand vernederen.

Je kan altijd kiezen, maar waar kies je voor. Ik koos op de lagere school partij voor het meisje wat zo gepest werd, en werd zelf slachtoffer. Zou ik nu anders kiezen? Nee, wel anders reageren, maar dat kan ik niet over doen. Zoals ik al zei; later heb ik wel het heft in handen genomen om mezelf sterker te maken, want uiteindelijk heb je zelf in de hand wie je bent, hoe je bent!!

01-09-2008, 9:50
Abdulwadud.nl is niet online. Laatst actief: 1/2/2008 3:48:04 PM Abdulwadud.nl
 vanmijvoorjou wrote:
Geachte redactie,

Deze aflevering van de reunie was behoorlijk heftig. Ik ben zelf nooit gepest, maar dit stukje onrecht had een behoorlijke impact.

Na zoveel jaar kon je nog steeds in de lichaamstaal de rol van de pester en de gepeste zien. Jammer dat de gepeste man de gevolgen van deze passage uit zijn leven niet kon verwoorden, buiten dat  het voor hem moeilijk is mensen te vertrouwen,  is er meer.

Het trieste van dit alles is, dat de machtstrijd op vroege leeftijd de gepeste man duidelijk heeft getekend, zelfs op latere leeftijd.
De pester is nog steeds "stoer", verdiept  zich absoluut niet in de gevolgen voor diegene die gepest werd, en blijft "stoer" door niet zijn excuus aan te bieden.

Het gedeelte over het pesten, vervaagt de rest van wat er in deze aflevering is gezegd.

succes met het programma.

Dat de rest is vervaagd, heeft ook tot gevolg dat die andere kant van pesten is ondergesneeuwd. Dat komt dan niet door de redactie maar door de beleving van de Roeland/Hans lijn in het programma. Men vergeet dat een ander (ondergetekende, 'Wilco') op een andere manier met het pesten is omgegaan dan Roeland. Mensen zijn verschillend en dus ook de bagage die ze hebben. Vergelijkbare ervaringen kunnen verschillend beleefd/herinnerd worden. Dat ik door vele anderen werd gepest in die tijd, heb ik niet ter sprake gebracht, want voor mij is het geen issue meer. Was Arne bij de opnames geweest, dan had ik hem een stevige knuffel gegeven (zoals ik zeg in het programma) want dat heeft deze veel 'geplaagde' Arne wel verdiend. Dat hij mij heeft geduwd, waardoor ik door een ruit ben gegaan (niet de raamopening maar het glas) doet niet terzake.

01-09-2008, 23:20
Gouda is niet online. Laatst actief: 5/18/2008 6:44:18 PM Gouda
Wilco (die andere naam is wat moeilijker), ik denk dat je daar de spijker op z'n kop tikt. De beleving is altijd persoonlijk. De één gaat er anders mee om dan de ander. Zo ook het verwerkingsproces. Je kan er in blijven 'hangen' en je kan proberen er iets mee te doen (er aan te doen of laten doen). 

Het uitvergroten van de diverse problematiek in jullie klas maakt dat o.a. het pest-probleem (voor zover dat het er was vóór de uitzending) uit z'n 'belevingscontekst' is getrokken. Het is vergroot, verdramatiseerd....... 
Muziek en camerastandpunten, geselecteerde woordkeuze, gezichtsuitdrukkingen, kortom alle foefjes die een documantairemaker voor handen heeft kunnen een 'waarheid' aandikken, veranderen of bagataliseren.

Ook jouw verhaal zal anders zijn overgekomen dan je zelf in je herinnering hebt. Dat noemen ze 'journalistieke vrijheid'. Het verhaal op TV moet verkopen. Kijkcijfers zijn zeer belangrijk in deze branche. Jullie klas had leuke extremen om uit te lichten.
Neem nou de 'terrorrist-instructeur', had hij ook zo'n item gekregen als 911 niet had plaats gevonden? Misschien wel om de grote prestatie een eigen vliegschool zo van de grond te krijgen, maar nu lag de nadruk wel héél duidelijk op het 'spectaculaire gegeven'.

Als jullie klas vol had gezeten met brave modale, hardwerkende, doorsnee, allerdaagse 'huis-tuin-en-keuken'-typen, hadden de programmamakers op zeker een andere klas uitgezocht.

01-10-2008, 23:03
vanmijvoorjou is niet online. Laatst actief: 1/10/2008 8:56:33 PM vanmijvoorjou
Yes [Y] Betreft: uitzending 6 januari 2008
Geachte redactie,

zou dit niet een mooie gelegenheid zijn om dit onderwerp in een kro programma bespreekbaar te maken. Wat het pesten aanricht en wat de gevolgen hiervan zijn, ook op latere leeftijd.

De maatschappij is zo aan het verharden, op de lagere scholen en het voortgezet onderwijs is dit ook een belangrijk punt.

Zou het niet een goede manier zijn om zowel de jeugd als de ouders te laten zien wat pesten aanricht en wat de gevolgen hiervan zijn op langere duur.

Ook al zouden de ouders van pesters alleen dit programma zien en hun kind op dit gedrag aanspreken dat zou weer iets helpen.

succes

Search Reply
Sorteren Posts:    
KRO Reunie » Reünie seizoen ... » Uitzending 9: D... » Betreft: uitzending 6 januari 2008