Uitzending 9: De Rotterdamse Vrije School

abonneer op deze thread

Search Reply
Sorteren Posts:    
  Pagina 2 van 2 (22) « 1 2
   01-09-2008, 1:03
maeve is niet online. Laatst actief: 1/7/2008 6:23:54 AM maeve
Betreft: Reactie Rob Kamphues op deze uitzending
 h.lodder wrote:

Ik wil even reageren op de uitzending,
mijn man heeft in die klas gezeten.

Maar dat is om het even .
Vroeger werd er gewoon veel minder gedaan met pesten tegen woordig wordt er veel meer gedaan op basis scholen met pesten. Heel veel scholen hebben een pest protocol en daar horen leerlingen zich aan te houden. En zo niet dan wordt er een hartig woordje met je gesproken. 
Vroeger een jaar of dertig geleden was dat niet zo moest je het zelf maar zien te rooien en dachten de leraren dat het je er harder van zou worden. zodat je meer voor je zelf op zou komen.
Pesten kwam niet alleen op de vrijeschool voor kwam en komt  op alle soorten scholen voor.
Ook weet ik dat het niet alleen Hans zijn schuld is en dat er altijd meerdere in een klas zijn die pesten zo ook in deze klas.
Ik vindt dat de vrije school nu afgeschilderd wordt als een school waar pesten 
 veel meer voor kwam.

Het neemt niet weg dat het voor roeland niet minder erg is.

Het was een leuke uitzending en we hebben met zijn alle niet alles gezien en gehoord wat er gezegt is.
Veel hebben dan ook hun mening klaar. Mijn man heeft veel verteld over de vrijeschool hij heeft het er altijd ontzettend naar zijn zin gehad de werkweken alle buiten schoolse activiteiten die er georganiseerd werden.

Groetjes Hendrika lodder & michiel lodder

ik wil hier graag even op reageren.

het is idd zo dat veel scholen een pest protocol hebben, maar het is bij lange na niet zo dat die ook echt helpen. misschien voor sommige scholen maar zeker niet alle scholen.
nu ben ik zelf nog 'jong' in uw ogen (26 jaar) maar van die 26 jaar ben ik er toch maar 8 gepest. dit was op de basisschool en op de middelbare school. Ik zal de gruwelijke details achterwege laten maar laat ik zeggen dat het voor de meeste mensen die, of nu nog worden gepest, of zijn gepest vroeger, een ramp is. Ik kan nu alleen maar voor mijzelf praten, maar ik heb door het gepest een persoonlijkheidsstoornis, een dysthyme stoornis en een eetstoornis opgelopen. met veel veel therapie kan ik redelijk voor mijzelf zorgen, maar dat is niet altijd zo geweest. en ja het is een probleem van verschillende soorten scholen, maar mensen weten niet wat zij de ander aan doen...

toch hoop ik dat u samen met uw man een leuke tijd heeft gehad door het te kijken en ik wens u nog een prettige dag.

01-09-2008, 8:04
Abdulwadud.nl is niet online. Laatst actief: 1/2/2008 3:48:04 PM Abdulwadud.nl
 janzeist wrote:

Hallo Coenh [...]

Nog even voor de duidelijkheid. Die ramen waren toch betrekkelijk laag? Het was op warme zomerdagen toch de “gebruikelijke uitgang naar het zonnige schoolplein” voor het grootste deel van de klas? Ik meen mij te herinneren dat velen graag direct om half een uit het raam sprongen. De grap was dan om na de pauze niet meer naar binnen te kunnen omdat snelle inklimmers de ramen sloten. Je moest dan omlopen en merkte dat de concierge de schooldeur al gesloten had. Kwam Roeland toen niet met de concierge, van Ree, de klas in. Was dat niet de mop? [...]

O ja, Wilco ADHD (Alle Dagen Heel Druk, ook in deze uitzending ) een voorbeeld van gedisciplineerde zelfeducatie. Je ook kon zien dat hij zoals destijds in de klas, ook nu nog de producers van het programma ( leraren) beminnelijk op sleeptouw nam.

Janm.

Het door-het-raam-verhaal van Roeland staat mij niet bij, evenals de door Jan Zeist geschetste situatie (zie hierboven). Bij het lezen van die "gebruikelijke" situatie denk ik "Dat zou best kunnen". Dat zaken later buitenproportioneel groter kunnen worden dan ze waren, herken ik bij mijzelf (dan heb ik het over zeer vroege jeugdherinneringen en niet de schooltijd). Dat wil niet zeggen dat ik dat Roeland ook toe schrijf (ik ben immers geen psycholoog). Eén van de vrolijke noten in de uitzending was ondergetekende, al zeg ik het zelf. Maar of dat komt door "zelfeducatie"? Het is meer een kwestie van mijzelf redden na vele reizen door diepe dalen. Die diepe dalen hadden alles te maken met mijn situatie thuis (geen ondersteuning bij nare situaties waar dan ook). Wat Wanda Kasbergen al in de uitzending aangaf, was dat de thuissituatie van Roeland ook niet helemaal 'je dat' was. Het was moeilijk om hem bij dingen te betrekken en het was altijd de vraag of hij van zijn ouders naar een schoolfeestje o.i.d. mocht. Ik kan mij voorstellen dat Roeland niet op zijn thuissituatie wilde ingaan (is zeker zijn goed recht), maar daardoor blijven er wel enkele zaken liggen. "Onze aflevering" is genoeg voor enkele uren televisie, jammer dat er niet meer tijd is geweest om alles uit te diepen.

PS : Voor de duidelijkheid, ik ben 'Wilco' zelf, mijn volledige moslimnaam is 'Abdulwadûd'.

01-09-2008, 15:57
muurbloem is niet online. Laatst actief: 1/9/2008 1:44:13 PM muurbloem
Ik lig hier als een ' buitenstaander' van die school in een deuk nu.

En de reden waarom is :  dat jullie elkaar op een reünie hebben ontmoet en alle oud hartzeer naar boven is gekomen. Op het forum gaat het lijden en verdedigen verder, alsof er geen jaren tussen liggen.

Mensen, jullie zijn een aantal jaren verder: door diepe dalen gegaan en andere paden. bewandeld.  De één heeft dit van zijn leven gemaakt en de ander dat. Zolang ieder zich er maar goed bij voelt, toch???

Ik zie met een lach en een traan het vervolg tegemoet,

Tis wel een optie voor de programmamakers om dit delicate onderwerp naar buiten te brengen.

Dan vraag ik er wel patent op aan..................

Groetjes Muurbloem
Wink [;)]  Big Smile [:D]

01-09-2008, 17:16
Gouda is niet online. Laatst actief: 5/18/2008 6:44:18 PM Gouda
Ik ga nu als 'buitenstaander' ook zo m'n twijfels krijgen over het waarheidsgehalte van de beleving....
Gek dat juist de mensen die er daadwerkelijk bij zijn geweest (en hier gereageerd hebben) collectief toch een heel andere beleving hebben gehad dan Roelof zelf.
Dat 'raamincident' is daar een sprekend voorbeeld van (je kon immers gewoon naar buiten stappen zonder al te veel moeite...)

01-10-2008, 7:44
ger79 is niet online. Laatst actief: 1/9/2008 9:21:41 AM ger79

Ik denk dat klopt wat de psycholoog zegt, dat iemand die gepest is en dat is door een hele groep gebeurd in de herinnering toch één aanstichter aanwijst terwijl hij/zij dit niet hoeft te zijn geweest. Ik merk dat ik dat ook in mijn herinneringen zo heb, terwijl ik via via hoor dat zij juist moeilijke herinneringen heeft aan een andere klasgenoot.
Zonder te kijken naar een directe dader is wat mij meer stoorde aan het programma dat er door de klas eigenlijk maar een beetje over gedaan wordt alsof er niet echt een probleem is geweest.

De opmerking van één van de vrouwen vond ik persoonlijk het ergst n.l. "ik heb niet het idee dat hij echt gemeen gepest is". Dus met andere woorden zolang iemand niet in elkaar geslagen wordt en het misschien alleen bij woorden/dreigementen blijft stelt pesten niets voor. Ik denk dat jammer is dat het met name over de schuldvraag is gegaan, want een ieder uit die klas weet zelf heel goed wat ze vroeger gedaan hebben. Ik heb meer gemist wat het pesten voor trauma voor Roeland heeft veroorzaakt zodat de oud klasgenoten duidelijk is wat zij veroorzaakt hebben.

Het programma heeft mij eigenlijk alleen maar gesterkt in mijn mening wanneer er bij ons een reunie zou komen. Ik zal niet gaan, je hoopt erkenning te krijgen maar komt juist van een koude kermis thuis. Als mensen wel kunnen zeggen "ja maar we waren jong en zo ging dat nou eenmaal" dat moet je ook zo sterk zijn om daar nu oprecht je excusses over te maken. En dan heb ik het in dit programma niet over Hans maar juist over de hele klas. 
Ik ben bang dat dit voor Roeland juist een extra trauma zal zijn, na al voor zijn leven getekend te zijn door het pest verleden en hopen in dit programma mensen daarmee te confronteren is er weinig erkenning gekomen. Ik hoop dat er toch nog klasgenoten zullen zijn die nu ze er over na hebben kunnen denken (en ik snap dat dat ook heel lastig om voor de camere te reageren) hier als nog bij hem op terug komen.
Wanneer de oudklasgenoten het ook werkelijk als normaal ervaren, dan zou ik mijn kind niet graag bij hun kind in de klas hebben zitten. Want hoe vaak hoor je niet dat ouders ook zeggen "ach ja maar dat kind vraagt er zelf ook eigenlijk om". Ik hoop juist dat dit programma in de hand werkt dat ouders hun eigen kind goed in de gaten houden en duidelijk maken wat ze voor de gepeste allemaal veroorzaken. 
Ik vond het zeer pijnlijk om naar dit programma te kijken en hoop dat wanneer dit onderwerp in andere afleveringen weer naar voren komt, dit (in ieder geval voor mijn gevoel) bevredigender afloopt.

01-11-2008, 8:10
 Gouda wrote:
Ik ga nu als 'buitenstaander' ook zo m'n twijfels krijgen over het waarheidsgehalte van de beleving....
Gek dat juist de mensen die er daadwerkelijk bij zijn geweest (en hier gereageerd hebben) collectief toch een heel andere beleving hebben gehad dan Roelof zelf.
Dat 'raamincident' is daar een sprekend voorbeeld van (je kon immers gewoon naar buiten stappen zonder al te veel moeite...)

Wat nu het gevaar is is dat doordat de groep het anders beleefd Roelof niet geloofd zal worden. Dat gebeurd zo gigantisch vaak, pesters (hoe ernstig ook) zijn vaak vergeten wat ze vroeger hebben uitgehaald. Dit omdat ze zelf de pijn niet hebben gevoeld van wat ze veroorzaakten. Het wordt dan meer ervaren als geintje, terwijl het alles behalve een geintje is. Dus dat ze collectief een heel andere beleving hadden zegt mij meer over het blind zijn voor wat vroeger gebeurd is. Als je alleen kijkt naar de reactie van één van de vrouwen "ik heb niet het idee dat hij gemeen gepest werd". Ik denk dat dat alles zegt.

01-11-2008, 8:32
 muurbloem wrote:
Hi hi Rob, hoe smaakt een suikerbiet nu???

Ik vind ook dat jij er als presentator je er niet mee kon bemoeien, dus eet jij nu maar lekker die suikerbiet.

Ik denk dat iedereen wel een trauma uit zijn jeugd heeft overgehouden, maar daar groei je als mens van.

Om met Paul van Vliet te spreken :  Iedereen kan een trauma hebben, als hij maar wil!!!  Een citaat waar ik achter sta
en in hoeverre laat je je pesten........

Tegenwoordig bestaan er cursussen voor assertiviteit en zo, voor de mensen die daar behoefte aan hebben, werkelijk waar, het kan helpen om aan zo een trainig  deel te nemen.

Groetjes Muurbloem ( figuurlijk dan, hi hi hi)

De reactie van NMB hierop daar ben ik het helemaal mee eens.
Je kunt inderdaad wel merken dat mensen die op een dergelijke manier reageren het zelf nooit mee hebben gemaakt.
En ik kan je zeggen een pestverleden van 8 jaar (terwijl ik daarvoor alles behalve een rustig terug getrokken kind was) wat heeft veroorzaakt een depressie, eetstoornis, sociaal fobie, daar moet je wel gigantisch hard voor knokken om dat weer als iets positiefs te kunnen zien. En dan ben ik zelf een zeer grote optimist die ook ziet dat ik er ook heel veel van geleerd heb. Het is nu 14 jaar geleden dat het pesten is gestopt (ben nu 28 jaar) en nu pas kan ik echt zeggen dat ik het pestverleden een goede plek heb kunnen geven (na vele jaren therapie). 
Ik zeg altijd:
"de open wond is nu gesloten maar er zal altijd een korstje op blijven zitten en er hoeft niet heel veel voor te gebeuren of dat wondje is weer open"
Ik ben gegroeid als mens maar ik had daar liever niet het pestverleden van 8 jaar en vervolgens 14 jaar traumaverwerking voor nodig gehad om te groeien tot wie ik nu ben.

Pagina 2 van 2 (22) « 1 2
Search Reply
Sorteren Posts:    
KRO Reunie » Reünie seizoen ... » Uitzending 9: D... » Betreft: Reactie Rob Kamphues op deze uitzending