
    

                                                                                              

                                                                                                                                             

__________________________________________________________________ 

January  June 2010 

Arab Media Review 
ANTI-SEMITISM AND OTHER TRENDS

 



ARAB MEDIA REVIEW 2    

Robert S. Sugarman, National Chair 

 
Abraham H. Foxman, National Director  

Kenneth Jacobson, Deputy National Director  

Michael Salberg, Associate National Director 
Director, International Affairs  

David Millstone, Chair, International Affairs  

Jay Ruderman, Vice-Chair, International Affairs  

Susan Heller Pinto, Director 
Middle Eastern Affairs and International Analysis   

Judith Sabba, Analyst 
Middle Eastern Affairs and International Analysis  

Carole Nuriel 
Senior Middle Eastern Affairs Analyst  

Ari Bell 
Middle Eastern Affairs Analyst  

Copies of this publication are in the 
Rita and Leo Greenland Human Relations Library 

And Research Center  

©2010 Anti-Defamation League 
Printed in the United States of America 

All rights reserved  

Web site: www.adl.org  

http://www.adl.org


ARAB MEDIA REVIEW 3 

Index  

Introduction                    4  

Egypt                  5 

Gaza  Hamas      6      

Jordan                  9  

Kuwait                                                                        12 

Lebanon                 13  

Oman       14 

Qatar       15 

Saudi Arabia      20 

Syria       24 

United Arab Emirates     26 

United Kingdom                                                         27 

Jewish Heritage Sites                                                  28   

Gaza Flotilla                                                                36 

Articles       45  

Select List of Arab Media Outlets   47 



ARAB MEDIA REVIEW 4 

Introduction 
Anti-Semitism is widespread throughout the Arab and Muslim world, manifested in many 
segments of society. The Anti-Defamation League monitors and documents anti-Semitic 
cartoons and articles which appear daily in the Arab media. This publication is the latest 
compilation of select anti-Semitic and thematic caricatures and articles in the Arab and 
Muslim media.   

This report includes examples of hateful expression in the Arab Media in both cartoon 
and written form from January-July 2010. During this period there were several events in 
the Israeli and international arena that served to increase both the quantity as well the 
intensity of these anti-Semitic and extreme anti-Israel expressions, including:  

 

Israel s decision to designate the Cave of the Patriarchs and Rachel s Tomb in 
Bethlehem a Jewish Heritage Sites caused an outpouring of hateful reactions in 
the Arab media. Jews and Israelis were portrayed as thieves attempting to steal 
the al-Aqsa mosque in Jerusalem from the Palestinian and Muslim communities 
and Judaizing other holy sites. 

 

In the aftermath of the Gaza Flotilla incident anti-Semitic expressions once again 
spiked. Jews\Israelis were depicted as pirates, who violently attacked human 
rights activists on their way to bring humanitarian aid to Gaza. Some of the 
cartoons also continued the disturbing trend of using Nazi imagery to depict 
Jews/Israelis.   

All material in this compilation was translated by ADL from the original Arabic or is 
from other English language sources in the Middle East.   

On the cover:  
Left:  Ad-Dustur, March 20, 2010 (Jordan)     

Headline: Israel's hand is extended in peace.

  

Right:   Ar-Raya, May 8, 2010 (Qatar)   
The book s title: War against Islam

  

Bottom: Al-Iqtisadiyya, June 2, 2010 (Saudi Arabia)   
In Arabic: Gaza.

        



ARAB MEDIA REVIEW 5  

Egypt

   

Al-Yaum As-Sabi , April 27, 2010  
The water is labeled Nile Water.

    

Al-Ahram, March 12, 2010  
The American is saying to Netanyahu: Oh my dear, you are a master in wasting time 
After we eat all of Jerusalem you can start the negotiations. On the paper it says 
Indirect Negotiations.

  



ARAB MEDIA REVIEW 6 

 

Ruz al-Yusuf, March 9, 2010  
Headline: The US is Issuing a Press Release Criticizing the Tension in Jerusalem.

 

The American, on his hands and knees in front of the Jew/Israeli is saying: I m sorry, 
I m sorry ..

   

Gaza - Hamas

   

Filastin, May 23, 2010  
The man on the right is labeled: The donor states.

  



ARAB MEDIA REVIEW 7 

 

Filastin, May 16, 2010  
Headline: Egypt and Sudan are rejecting the agreement regarding the source of the 
Nile.

   

Filastin, May 1, 2010  
Headline: Evacuating the Palestinians from their lands. Prime Minister Netanyahu is 
depicted as a worm who has eaten part of the key to Palestinian lands.     



ARAB MEDIA REVIEW 8 

 

Filastin, March 19, 2010  
Headline: America is angry at Israel's policy.

    

Filastin, March 12, 2010  
Biden is saying: "We are committed to Israel's security.

     



ARAB MEDIA REVIEW 9 

Jordan

   

Ar-Rai, April 6, 2010  

    

Ad-Dustur, March 20, 2010  
Headline: Israel's hand is extended in Peace.

    



ARAB MEDIA REVIEW 10 

 

As-Sabil, March 11, 2010  
As the Jewish hand is pressuring Obama, the Arab man is telling him, You have to 
squeeze Israel to stop settlement activity.

      

As-Sabil, March 4, 2010  
Headline: Plan to beautify Israel s image.

  



ARAB MEDIA REVIEW 11 

 

Ad-Dustur, February 19, 2010  
The man on the right is saying: Spy;  the man on the left is saying: Traitor.

     

Ar-Rai, February 18, 2010  
Headline: The Israeli Terror.

  



ARAB MEDIA REVIEW 12 

 

Al- Arab Al-Yawm, February 16, 2010     

Kuwait

   

Al-Jarida, March 23, 2010   



ARAB MEDIA REVIEW 13    

Lebanon

   

Al-Mustaqbal, February 18, 2010  
Headline: Netanyahu - from Russia to Punishing Iran.

   

An-Nahar, January 22, 2010 

 

In Arabic: "Netanyahu the Devil" (the words Netanyahu and devil were combined to 
one word that creates the title mentioned).  



ARAB MEDIA REVIEW 14 

Oman

   

Al-Watan, March 9, 2010  
On the large sign: The Official Position  The demonstrators are holding signs that read: 
No to Israel, Gaza, Palestine 

 

we are at your service.

   

Al-Watan, February 8, 2010  
The Jewish man is saying: Shoot shoot.

     



ARAB MEDIA REVIEW 15 

Qatar

  

Al-Watan, June 5, 2010   

 

Al-Watan, May 16, 2010  
Headline: The Nakba Memory.

  



ARAB MEDIA REVIEW 16 

 

Ar-Raya, May 8, 2010  
The book s title: "War against Islam"   

 

Al-Watan, May 4, 2010  
Headline: Indirect Negotiations.

         



ARAB MEDIA REVIEW 17 

 

Ar-Raya, May 1, 2010     

 

Ash-Sharq, March 23, 2010       



ARAB MEDIA REVIEW 18  

 

Ar-Raya, February 17, 2010       

 

Al-Watan, February 7, 2010         



ARAB MEDIA REVIEW 19 

 

Ar-Raya, February 1, 2010        

 

Al-Watan, January 25, 2010  
In Arabic: Gaza.

 



ARAB MEDIA REVIEW 20 

    

Ar-Raya, January 25, 2010    

Saudi Arabia

   

Al-Iqtisadiyya, May 16, 2010  
The sword is labeled: Western Justice.

    



ARAB MEDIA REVIEW 21  

 

Al-Iqtisadiyya, May 7, 2010   

 

Al-Iqtisadiyya, April 28, 2010     



ARAB MEDIA REVIEW 22 

 

Ukaz, March 20, 2010  
In Arabic: The Congress.

   

Al-Iqtisadiyya, March 19, 2010    



ARAB MEDIA REVIEW 23 

 

Al-Watan, March 12, 2010  
The Turkish man is carrying a book entitled: Gaza Holocaust;

 

the book on the table is 
entitled: The Armenian Genocide;  the sign reads: The Congress.

   

Al-Watan, March 6, 2010    



ARAB MEDIA REVIEW 24 

 

Al-Watan, February 25, 2010  
On the right: Netanyahu is Approving the Assassination of the Martyr Mahmud al-
Mabhuh; on the left: Netanyahu is Approving the Cleansing of the Islamic Culture and 
Heritage.

  

Syria

  

Syria, April 28, 2010     



ARAB MEDIA REVIEW 25 

  

Syria news, February 27, 2010    

 

Tishrin, February 9, 2010  
In Arabic: Declarations.

   



ARAB MEDIA REVIEW 26 

United Arab Emirates

   

Al-Khalij, May 22, 2010.  
The green strip of land is labeled Palestine.

   

Al-Bayan, March 4, 2010 
On the Arab man: The Historic Palestine;  on the Israeli flag: Israel.

  



ARAB MEDIA REVIEW 27  

United Kingdom

  

Al-Hayat, March 20, 2010  
Headline: The Arab Peace Initiative.

         



ARAB MEDIA REVIEW 28 

Jewish Heritage Sites

 
Israel s decision to designate the Cave of the Patriarchs and Rachel s Tomb in 
Bethlehem a Jewish Heritage Sites caused an outpouring of hateful reactions in the 
Arab media. Jews and Israelis were portrayed as thieves attempting to steal the al-
Aqsa mosque in Jerusalem from the Palestinian and Muslim communities and 
Judaizing other holy sites. 

Egypt

  

Al-Yawm As-Sabi', March 1, 2010  
The book says: Learn yoga! Do not pay attention to anyone no matter what. The Jewish 
man is carrying a bag labeled: Tomb of the Patriarchs.

  



ARAB MEDIA REVIEW 29 

Gaza/Hamas

 

Filastin, February 28, 2010 
Headline: Oh Peace! Surrender!

   

Filastin, February 27, 2010  
Headline: Judaizing the Islamic Antiquities.

    



ARAB MEDIA REVIEW 30 

Jordan

  

Al-Ghad, April 6, 2010  
Israeli Foreign Minister Avigdor Lieberman is trying to uproot the Al-Aqsa mosque. On 
the mosque: Jerusalem.

    

Ad-Dustur, February 25, 2010 
Headline: Rehearsal. The sign: Judaizing the Ibrahimi Mosque (Tomb of the 
Patriarchs). The reflection in the mirror: Judaizing Al-Aqsa Mosque.

     



ARAB MEDIA REVIEW 31 

 

Ar-Rai, February 10, 2010   

 

Al-Rai, January 10, 2010  
The first image: stealing the Palestinian lands; The second image: Stealing the 
holy places; the third image: Stealing human organs.

     



ARAB MEDIA REVIEW 32   

Excerpt from "Which Jewish Heritage? by Fu'ad Hussein, Ar-Rai, February 24, 
2010   

The Jews know before all others that they have no history and no heritage in 
Palestine Adding the Tomb of the Patriarchs in Beit Lehem is an introduction to the 
annexation of Beit Lehem to Israel, just as Jerusalem and Hebron . 
This enemy does not understand any language, except for one language 

 

the 
language of blood

      

Kuwait

   

Al-Jarida, February 28, 2010 
In Arabic: The Tomb of the Patriarchs.

  

Lebanon

 



ARAB MEDIA REVIEW 33 

 

Al-Mustaqbal, February 25, 2010 
Headline: Netanyahu and the Judaization of the Tomb of the Patriarchs.

    

Palestinian Authority

  

Al-Hayat Al-Jadida, March 2, 2010     



ARAB MEDIA REVIEW 34 

 

Al-Ayyam, February 23, 2010  
Headline: Hebron and the Match Cord.  (In Arabic the words rhyme.)     

Saudi Arabia

  

Al-Iqtisadyya, March 13, 2010 
Headline: Judaization.

  



ARAB MEDIA REVIEW 35 

Syria

  

Syria News, February 28, 2010 
On the nest: Israeli Heritage; inside the nest: The Tomb of the Patriarchs.

  

United Kingdom

  

Ash-Sharq al-Awsat, March 1, 2010  
Headline: Annexation of the Holy Sites.



ARAB MEDIA REVIEW 36 

Gaza Flotilla

 
In the aftermath of the Gaza Flotilla incident anti-Semitic expressions once again spiked. 
Jews\Israelis were depicted as pirates, who violently attacked human rights activists on 
their way to bring humanitarian aid to Gaza. Some of the cartoons also continued the 
disturbing trend of using Nazi imagery to depict Jews/Israelis.   

Egypt

   

Al-Watani Al-Yawm, June 15, 2010 
Headline: The Freedom (Flotilla) is Drowning in Israeli Water.

    

Ruz al-Yusuf, June 2, 2010 
Headline: The Israeli Attack on the Freedom Flotilla. The Israeli soldier is saying: I 
don t understand why the world is so shocked by me. I ve been killing innocent people 
all my life and no one spoke to me (about it)

 



ARAB MEDIA REVIEW 37        

 

Al-Ahram, June 1, 2010  
On the left: The Mediterranean; on the right: The Gulf.

      

Ruz al-Yusuf, June 1, 2010 
The sign on the boat reads: Aid. The Island is labeled: Gaza.

  



ARAB MEDIA REVIEW 38 

 

Al-Yaum as-Sabi , June 1, 2010 
Headline: A Zio-American-Arab Massacre.

  

The ship is labeled: Freedom Flotilla to Gaza.

  

Gaza 

 

Hamas

   

Filastin, June 8, 2010 
Headline: Israel is Refusing an International Investigation of the Massacre and is 
investigating itself.

  



ARAB MEDIA REVIEW 39 

 

Filastin, June 2, 2010 
Headline: Washington is preventing the condemnation of the Flotilla Massacre.

  

Jordan

  

Al-Ghad, June 6, 2010 
Headline: The Mediterranean s Pirates.

     



ARAB MEDIA REVIEW 40 

 

Al-Ghad, June 1, 2010 
Headline: Freedom Flotilla.

      

Kuwait

  

Al-Jarida, June 3, 2010        



ARAB MEDIA REVIEW 41 

Lebanon

  

Al-Balad, June 2, 2010  

Oman

  

Al-Watan, June 2, 2010 
The ship is labeled: The Freedom Flotilla.

 

The man on the left is labeled the West.

       



ARAB MEDIA REVIEW 42 

 

Oman, June 1, 2010 
The ship is labeled: Freedom Flotilla  the sign in the man s hand reads: Free Gaza.

  

Palestinian Authority

   

Al-Hayat Al-Jadida, June 2, 2010     



ARAB MEDIA REVIEW 43 

Qatar

   

Al-Watan, June 2, 2010 
In Arabic: Terror State.

  

Saudi Arabia

  

Al-Iqtisadiyya, June 2, 2010 
In Arabic: Gaza.

 



ARAB MEDIA REVIEW 44  

Sudan

  

Ar-Ra ed, June 3, 2010  



ARAB MEDIA REVIEW 45 

Articles

  
Pirates, killers, barbarians, violators of the international law, have nothing to 

do with humanity, possessed with forced as a response to the entire world, people 
and nations, racists, fascists and some other descriptions All of them are right, 
but they have been used for a long time already against the arrogant enemy

 
Fathi al-Bass, The Sea Battle and the Compromise, Al-Hayat al-Jadida, 
(Palestinian Authority) June 3, 2010  

 

 

The human conscience should wake up. The world should rise against this 
era s pirates, the killers of the prophets and the servants of the Satan

 

Saleh bin Afsan al-Kawari (editor in-chief), The Israeli Mask Failed, Ar-
Raya, June 3, 2010 (Qatar)  

 

..We did not need to see the Israelis murdering the peace activists in 
international waters to realize that Israel is a criminal state. This is because 
Israel can be summed up in its entirety by one word: crime . Also, the Israelis 
dominant feature is that they are thieves who have been stealing the land from its 
original owners since 1948

 

Jihad al-Khazen, The Governments Failure and Popular Ignorance Are 
Sufficient, Al-Hayat, June 2, 2010 (UK)  

 

There is no lower, no impure, no evil-smelling and no humiliating than 
someone who puts his hand in the hands of the Jews, without distinction between 
them because a non-Zionist may become Zionist one day.  There is no [one] more 
despicable than someone who extends his hand to them or does them a favor. The 
Zionists are committing the ugliest crime in the middle of the sea against the Turk 
relief group, who came to help the besieged Gaza... 

 

Muhammad al-Walidi, Jews without Conscience and Heart, Watan, June 
2, 2010 (Jordan)  

 

Israel has stripped its legitimacy with its own hands. It is an illegal settlement 
outpost in the first place, which was established on the lands of the Palestinians, 
after killing, destroying and dispossessing [the Palestinians], and after lying to 
the whole world under the guise of the Holocaust, while its government and army 
committed the same crimes against the Palestinians that the Nazis committed 
against the Jews .After decades of lies, the world no longer believes Israel s 
claims about a country under siege and a moral army, when Israel is blockading 
the Palestinians to the point where the Gaza Strip has become an open-air Nazi 
concentration camp. Israel also threatens neighboring countries and their 
peoples, and even Iran a thousand miles away. As for its army, it is devoid of 
morality and is nothing short of a neo-Nazi gang Israel has lost its legitimacy, 
and anyone who supports it is a war criminal just like its government, army, 
settlers and their myths.

 

Jihad al-Khazen, I Condemn Myself As I Am One of Them, Al-Hayat, June 
1, 2010 (UK)   



ARAB MEDIA REVIEW 46 

 
The Israeli massacre is simply an expression of the true face of the Israeli racial 

apartheid regime; it is also the embodiment of the Nazi regime by all means. It 
does not differ from what the Nazis did to the Jews, if indeed what the Nazis did to 
the Jews is a historical fact. The Israeli massacre against unarmed civilians is 
simply a clear message to all Arabs and to the entire civilized world that (Israel) 
is over the law and that Jewish blood is sacred and that non-Jews are the Goyim, 
as alleged in the Zionist movement s racial Talmud and in the Protocols of the 
Elders of Zion

 

Statement Issued by the Jordanian United Front Regarding the Massacre 
against the Liberty Fleet , Amman News, June 1, 2010 (Jordan)                         



ARAB MEDIA REVIEW 47 

Select List of Arab Media 
Outlets 

Ad-Dustur (Jordan) 

 
a government-owned paper that expresses pro-Palestinian and 

anti-Israeli views.   

Akhbar Al-'Arab (United Arab Emirates) 

 

an independent daily published in Abu 
Dhabi.   

Akhbar al-Khalij (Bahrain)  A pro-government daily and Bahrain s oldest newspaper; 
editor-in-chief  Anwar Muhammad Abd ar-Rahman.  

Al-Ahram (Egypt) 

 

an Egyptian daily controlled by the Egyptian government: the 
president appoints the editor. The editor (and the editors of the other government owned 
dailies, Al-Gumhuriyya and Al-Akhbar) is given substantial leeway in his editorial 
practices, assuming he avoids certain taboos. Al-Ahram is the largest Arabic paper in 
the world and has established the Al-Ahram Regional Press Institute.  

Al-Ahram al- Arabi (Egypt) 

 

a weekly published by the Dar al-Ahram publishing 
house. The editor-in-chief of the newspaper is Usama Saraya, and the chairman of the 
publishing house is Ibrahim Nafi, who is Al-Ahramí s editor in chief. Although both 
newspapers are published by the same publishing house, Al-Ahram and Al-Ahram al-
Arabi are different. The editorials in Al-Ahram are always supportive of government 
positions, while the editorials in Al-Ahram al-Arabi are critical of the government and 
also other countries. The paper publishes very strong anti-Israeli views.  

Al-Ahram al-Masa i (Egypt)  also published by the Al-Aharm publishing house.  

Al- Arab al-Yawm (Jordan)  an independent daily published in Amman by the National 
Group for Media Investment; editor in-chief: Taher al- Adwan   

Al-Ayyam (Palestinian Authority)  a government daily.  

Al-Ba ath (Syria) 

 

a Ba ath party publication which is state-owned.  

Al-Balad (Lebanon)  Lebanese daily, the first edition of which was published on Dec. 
15, 2003. Head of the Board of Directors: Ahmad Ba'adrani.   

Al-Bayan (United Arab Emirates) 

 

owned by the Al-Bayan Foundation for press, 
printing and publication. The newspaper was founded in 1980 and the editor is Hasher 
Al-Mektom, one of the royal family members.  

Al-Ghad (Jordan) 

 

an independent and privately sponsored mainstream paper. Today 
the paper is less anti-Israel than it used to be. 

Al-Gumhouriyya (Egypt)  a government-controlled daily. 



ARAB MEDIA REVIEW 48   

Al-Hayat (United Kingdom) London based Saudi daily; one of the leading daily pan-
Arab newspapers, with a circulation of almost 300,000. It is the newspaper of record for 
the Arab Diaspora and the preferred tribune for left-wing or liberal intellectuals who wish 
to express themselves to a large public.  

Al-Hayat al-Jadida (Palestinian Authority)  the official Palestinian Authority daily.  

Al-Imarat al-Yawm (United Arab Emirates) - first published on September 19, 2005; 
focuses mainly on local UAE affairs. Editor in-Chief: Sami Ar-Riyami.  

Al-Iqtisadiyya (Saudi Arabia)  Editor in-Chief: Abdulwahab Al-Faiz.  

Al-Ittihad (United Arab Emirates)  a government daily, which emphasizes the 
government s policy and its achievements in domestic and foreign affairs. The paper 
publishes all kinds of news related to the Arab and Muslim arena, having a wide network 
of correspondents in the Arab countries and the west. The paper is being published by 
Emirates Media (www.emi.ae); editor-in-chief  Ali Abdallah Abu ar-Rish.  

Al-Jarida (Kuwait) 

 

new daily established in coordination with the Kuwaiti Ministry 
of Information, which means that the paper is partially or fully state-controlled.   

Al-Jazira (Saudi Arabia) 

 

very conservative, pro-Islamic. The paper has a limited 
circulation and is not widespread in relation to the other Saudi papers.  

Al-Jumhuriyya (Yemen)  editor in-chief and Head of the Board of Directors: Samir 
Rashaw al-Yousefi.  

Al-Khalij (United Arab Emirates)  The country s largest Arabic language newspaper; 
it is privately-owned.   

Al-Mawqif Al- Arabi (Egypt) 

 

A nationalist Egyptian political weekly, edited by 
Abdul Azim Minaf who is considered to be a pro-Nasser supporter. Al-Mawqif Al-Arabi 
is regarded as an opposition paper dealing with the same issues as Al-Wafd. Al-Mawqif 
Al-Arabi magazine expresses extreme anti-Israeli and anti-Semitic views.  

Al-Mustaqbal (Lebanon)  a Lebanese daily, owned by the deceased Rafiq al-Hariri.  

Al-Quds (Palestinian Authority) 

 

an opposition daily, which does not contradict the 
government s policy.  

Al-Quds al- Arabi (United Kingdom) 

 

an independent pan-Arab daily newspaper 
published in London since 1989. The paper is owned by Palestinian expatriates, and 
edited by Abd al-Bari Atwan who was born in a Palestinian refugee camp in Gaza Strip 
in 1950. Due to its strong criticism of the Arab regimes and their perceived obedience to 
the U.S. & Israel, the paper has been censored and sometimes temporarily banned in 
Egypt, Jordan, Saudi Arabia, and Syria. It has a circulation of around 50,000. 

http://www.emi.ae


ARAB MEDIA REVIEW 49  

Al-Usbu (Egypt)  an Egyptian opposition weekly.  

Al-Wafd (Egypt) 

 
Al-Wafd is the main opposition paper in Egypt. The paper criticizes 

the regime on a wide range of issues 

 
from economy to internal and foreign policy. 

However, it is important to note that the criticism is only on subjects that are allowed by 
the regime. The paper is one of the most acceptable tools of opposition activism, since 
the Egyptians see themselves as supporters of freedom of the press, and the paper is 
supposed to be concrete proof to this idea. Al-Wafd expresses extreme anti-Israel and 
anti-Semitic views, in its articles and cartoons.  

Al-Watan (Oman) 

 

the only privately owned daily 

 

owned by a business group; 
established in 1971; editor-in-chief 

 

Muhammad Ibn Suleiman at-Tani; enjoys high 
popularity; has a circulation of 40,000. Although the daily is privately owned, the 
government has a right (by law) to censor materials.  

Al-Watan (Qatar) 

 

Al-Watan is one of the five Qatari dailies. Al-Watan s chairman is 
Hamad bin Sahim al Thani, a member of the royal family (all of the papers are owned by 
different branches of the royal family). The Foreign Minister, Hamed bin Jasem bin Jaber 
al Thani, owns half of the newspaper.  

Al-Watan (Saudi Arabia)  a daily owned by the governor of the Asir district.  

Al-Watani Al-Yawm (Egypt) 

 

an Egyptian daily published by the ruling National 
Democratic Party; Editor in-Chief: Muhamad Hasan Al-Alfi.  

Al-Wifaq (Iran) 

 

published by IRNA (Islamic Republic News Agency); the newspaper 
is edited by Muceeb Naami and is based in Tehran.   

Al-Yaum As-Sabi (Egypt) 

 

daily internet newspaper; Editor in-Chief is: Khaled Salah. 
The paper is published by the Egyptian Company for Press, Publishing and Advertising.   

Al-Yawm (Saudi Arabia) 

 

a state-sponsored daily; established in 1965 and printed in 
the Eastern region of Saudi Arabia and carries mainly local news covering that area. 
Head of the board  Ahmad Abdallah az-Zamel; editor in chief  Muhammad Abdallah 
al-Wail.  

An-Nadwa (Saudi Arabia) 

 

a daily published by the Mecca Institute for Press and 
Media; editor in-chief: Ahmad Bin Saleh Bin Yousef; Head of the Board of Directors: 
Muhammad Abdo Yammani  

An-Nahar (Lebanon) 

 

the leading Arabic-language daily newspaper in Lebanon. It was 
first published on August 4, 1933 as a four-page, hand-set paper.  

Arab News (Saudi Arabia) 

 

The first English daily newspaper in Saudi Arabia. 
Published simultaneously from Jeddah, Riyadh and Dhahran. Established in 1975 by 
Saudi Research & Publishing Co. (SRPC). It is distributed to Saudi Arabia, United Arab 
Emirates, Kuwait, Bahrain, Qatar, Oman, Near East, North Africa, Europe and the USA. 



ARAB MEDIA REVIEW 50 

ArabNews Online is published by ArabNews from its offices located in Jeddah, Saudi 
Arabia. Editor in Chief Mr. Khaled Al-Maeena.  

Ar-Ra ed (Sudan)

 
daily newspaper. First edition of which was published on August 11, 

2008.   

Ar-Rai (Jordan) 

 
a government daily which expresses the approaches of the Jordanian 

governmen.  

Ar-Rai al- Amm (Kuwait)  a Kuwaiti daily.  

Ar-Raya (Qatar) 

 

a daily government-sponsored newspaper edited by Yosif 
Mohammad Darwish and published through the Gulf Company, which belongs to the 
royal family.   

Ar-Riyadh (Saudi Arabia) 

 

A Saudi daily, one of the four principal Saudi papers (the 
three others are: Al-Madina, Al-Jazira and Al-Watan). The paper presents a relatively 
conservative attitude, while emphasizing (as most of the Saudi papers) its praise of the 
Royal family. Generally, the Saudi government lays severe limitations on the freedom of 
press and has a strict censorship, even on the foreign press that enters Saudi Arabia. Since 
the Saudi press is government-oriented, it concentrates on praising the Saudi Royal 
Family. Of course, opposition or independent newspapers do not exist in Saudi Arabia. 
However, the London based Saudi press has more independent features.  

Ash-Sharq (Qatar) 

 

a daily newspaper edited and managed by Mr. Abdul Leteif Al-
Mahmod and part of the Ash-Sharq publishing and printing house. The Ash-Sharq house 
board is headed by one of the royal family members.  

Ash-Sharq al Awsat (United Kingdom) 

 

an Arabic international newspaper, published 
by H.H. Saudi Research & Marketing (UK) Ltd. The newspaper is printed via satellite in 
London, Frankfurt, New York, Casablanca, Cairo, Riyadh, Jeddah, Dammam, Madina, 
Dubai, Baghdad, and Beirut. The paper was launched in London in 1978.  

Ash-Shems (Libya) 

 

A daily, government-sponsored, Libyan newspaper that was 
founded by Muammar Mohammad Qaddafi in 1962, it became a daily newspaper in 
1993.   

As-Safir (Lebanon) - is a leading Arabic-language daily newspaper in Lebanon. It was 
first published on March 26, 1974 as an Arabic political daily.  

Filastin (Gaza)  Affiliated with Hamas.  

Oman (Oman)  a government affiliated paper; Editor in Chief: Abdallah Bin Naser ar-
Rahabi.   

Ruz al-Yusuf (Egypt) Editor in-Chief is Abdallah Kamal.  



ARAB MEDIA REVIEW 51 

Syria News Website (Syria) 

 
Affiliated with the Syrian regime; Editor in Chief is 

Nidhal Malouf.  

Tehran Times (Iran)  Iranian Foreign Ministry organ.  

Tishrin (Syria) 

 
a state-sponsored and owned newspaper, in which the journalists are 

appointed and instructed by the government (the English-language Syria Times is 
published by Tishrin as well). 

Ukaz (Saudi Arabia) 

 

a daily published by the Ukaz Institute for Press and 
Advertisement in Jedda.  

Watan (Jordan)  from the website below: Watan is a weekly Arab American newspaper. 
http://www.watan.com/en/about-watan.html

http://www.watan.com/en/about-watan.html


                     

©2010 Anti-Defamation League 
Printed in the United States of America 

All rights reserved     


