
The 2011 
Reporters 
Without Borders 
Le Monde 
PrizeP

re
ss

 k
it

With the support of 

AFP



REPORTERS WITHOUT BORDERS - LE MONDE PRIZE
FOR PRESS FREEDOM

Reporters Without Borders created the Reporters Without Borders Prize for Press Freedom in 1992 in 
order to encourage and above all draw attention to journalists and news media all over the world that 
wage a daily struggle to defend press freedom.

News and information are fundamental rights that are still flouted by many governments. The imposition 
of silence permits appalling atrocities and the oppression of entire peoples. Courageous men and women 
strive every day to make the truth known, but too many of them die, or are imprisoned or, together with 
their families, are subjected to terrible forms of harassment.

Wherever disasters of natural or human origin occur, wherever human rights are violated, the media 
are there, playing a key role by their ability to bear witness and to galvanize governments, international 
bodies and public opinion. Their presence supports the development of democracy.

Nearly 40 men, women, news media and NGOs have received this prize since 1992. Some, after being 
prevented from working, have resumed their activities. Others have gone into exile after being released 
from prison. But all have a common desire to pursue their commitment to a society that is freer, a society 
with ever more independent media.

Le Monde decided to become a partner in the prize this year. The newspaper’s publisher, Erik Izraelewicz, 
explains : “From Sidi Bouzid to Sanaa, from Rangoon to Benghazi, from Damascus to Cairo, there has 
been no shortage of major developments in 2011. The international media have covered them without 
forgetting that local journalists, often at risk to their lives, have for years been combating the constant 
violations of media freedom in these places. For 20 years, the Reporters Without Borders Prize for Press 
Freedom has been reminding the public that their struggle is also our struggle. Le Monde is pleased to 
join Reporters Without Borders in this undertaking.”

TV5MONDE, partner in the 2011 Reporters Without Borders Prize
“This prestigious prize which Reporters Without Borders is awarding for the 20th year running, pays 
tribute to the work and commitment of journalists who are the architects of freedom. TV5MONDE has 
decided to participate in this prize and thereby join with those who constantly strive to bear witness, often 
at the cost of their freedom or their lives, to this world in rebellion, to this world at war. This is a logical 
involvement for TV5MONDE, a French-language TV station whose universal values are transmitted 
every day in the 200 countries where we are present.”
Marie-Christine SARAGOSSE, TV5MONDE director general

With the support of 



Born in Hama in 1951, Ali Ferzat took a keen 
interest in drawing in his youth and was 14 when 
he began working as a cartoonist for the daily  
Al-Ayyam. He joined the government daily Al-
Thawra as a cartoonist in 1969 and the following 
year began attending the Damascus faculty of fine 
arts, where he studied until 1973.

During the second half of the 1970s, he worked 
for the pro-government daily Tishreen, where his 
cartoons about the Israeli-Palestinian conflict 
made him famous throughout the Arab world 
and brought him international stature. He won 
first prize at the Berlin International Intergraphic 
Festival in 1979 and his work has appeared in 
international newspapers including Le Monde 
since 1980.

Original and rebellious, his non-conformist views 
and creative sarcasm won him leading enemies. 
An exhibition of hundreds of his cartoons at the 
Arab World Institute in Paris in 1989 elicited a 
death threat from Sadam Hussein. For years he was 
banned from visiting countries such as Jordan, Iraq 
and Libya. One of his most controversial cartoons 

showed a high-ranking army officer handing out 
military decorations instead of food to hungry 
citizens.

Taking advantage of a slightly more permissive 
atmosphere after Bashar Al-Assad became pre-
sident, Ferzat began publishing Al-Doumari in 
2000. The first independent publication since 
the Baath Party took over Syria, it was a satirical 
review that reflected his provocative character and 
the authorities forced it to close 3 years later. In 
the course of his career, Ferzat has published more 
than 15,000 cartoons, which have won many prizes 
and have been exhibited many times in Europe.

His cartoons have portrayed many aspects of Syria’s 
reality, ranging from nepotism to torture. Since the 
spring of 2011, Syria’s anti-government protests 
and the ensuing crackdown have been at the centre 
of his work. This resulted in his being attacked and 
beaten on 25 August by members of the security 
forces, who broke both of his hands. He fled from 
Damascus in October and is currently living in 
Kuwait.
www.ali-ferzat.com

2011 JOURNALIST OF THE YEAR 
A journalist who has demonstrated a commitment to press freedom 
in his work, actions or publicly-expressed views.

Ali Ferzat - Syria 

Syria : 173rd out of 178 countries 
in the latest press freedom index

Syrians have been daring to express their desire for democracy since March 2011. The response from 
President Bashar Al-Assad’s government has been violent. More than 15,000 people have been arrested 
including many journalists and bloggers. Torture is used systematically. The government has tightened 
its control of the communications media, rationed visas for the foreign media and given its cyber-army 
an increasingly central role in monitoring the Internet, circulating pro-regime propaganda and lies, and 
hacking into email and social network accounts. The authorities are waging an all-out disinformation 
war. Read the Arab Revolutions report on rsf.org

http://www.ali-ferzat.com
http://en.rsf.org/bahrain-media-in-the-eye-of-the-storm-as-01-12-2011,41492.html


THE 2011 NOMINEES 
IN THE JOURNALIST CATEGORY

Mary Luz Avendaño - Colombia
Brought up in the suburbs of Medellín, Colombia’s second-biggest city, Mary Luz Avendaño, 37, has 
been committed to the defence of human rights since the start of her career as a journalist. After working 
for several broadcast media such as Caracol Radio and the regional TV station Teleantioquia, she was 
kidnapped by the FARC guerrilla group while covering the presidential campaign in 1998. Miraculously, 
she was freed within a week after being forced to record a FARC communiqué for various radio stations.
She went on to become the Medellín correspondent of the daily El Espectador, for which she recently 
dared to cover the war between the drug cartels in the department of Antioquia. This gave rise to death 
threats, which intensified in June 2011 after she wrote about collusion between organized crime, the 
paramilitaries and certain sectors of the police. 
Various organizations including Reporters Without Borders provided her with logistic support when she 
finally decided she had to flee the country because of the mounting danger. She has been living in Peru 
since August 2011.

Manolis Kypraios - Greece
Aged 43, Manolis Kypraios has been a journalist for more than 20 years. The holder of a masters degree 
in Strategic Sciences and Ethnic Studies, he has been the editor of the daily Hora and several weeklies 
specialized in geostrategy, including Strategy Magazine and War and History. He is also one of the leading 
Greek press photographers, covering fighting in Iraq, Iran, Israel, Georgia, Abkhazia and Nigeria. He has 
worked for newspapers such as Eleftheros Typos and Express and the radio stations Flash and Skai. Until 
recently, he was international affairs analyst for the news website Newscode.gr. 
Although he showed his press card, riot police fired a stun grenade at him at close range while he was 
covering an anti-austerity demonstration in Athens on 15 June 2011. It caused permanent loss of much 
of his hearing and left him unable to walk without a stick. He has undergone a first operation to prepare 
for an implant that may improve his hearing. Despite being handicapped, he continues to work and to 
denounce violence against journalists during demonstrations and he is the first journalist to bring a 
lawsuit against the Greek state in an attempt to get it to recognize its responsibility for the attack and pay 
him compensation. Although he did not seek this status, he has come to symbolize the heavy price paid 
by news photographers in Greece in recent months.
He was nominated for the Reporters Without Borders Prize in the journalist category on behalf of all of 
Greece’s press photographers and cameramen.



平 

Chang Ping - China
Aged 42, Chang Ping (         ) is a journalist with an uncompromising attitude to censorship who has never 
stopped fighting for his dream of complete press freedom. His libertarian views and his firm stance on 
a number of very sensitive political issues, including democratic freedoms and China’s policy towards 
Tibet, have resulted in constant government harassment. He was fired as editor of the daily Nanfang 
Dushi Bao in May 2008 after publishing editorials on the unrest in Tibet.
In August 2010, Chang was banned from being published in Southern Weekend and in January 2011 he 
was suspended from his post at the Guangzhou-based Southern Metropolis Daily. He continues to write 
in his blog, changp.com, but is constantly harassed by the Propaganda Department. All online references 
to Chang were recently censored and his name was blocked on one of the main Chinese search engines, 
Sina.com. In March, he was offered a job with Hong Kong-based Sun TV but is still waiting to learn 
whether he will be granted a work visa, a procedure that usually takes no more than 4 weeks.

Jean-Claude Kavumbagu - Burundi
The editor of the online newspaper Net Press, Jean-Claude Kavumbagu recently spent 10 months in 
Bujumbura’s Mpimba prison. Arrested on 17 July 2010, he was freed on 16 May 2011 after a major 
campaign for his release in Burundi and abroad. Accused of treason, he came close to being sentenced 
to life imprisonment, the punishment requested by the public prosecutor’s office. In the end, he was 
convicted for a lesser media offence. The reason for Kavumbagu’s arrest was an article published 
immediately after a double bombing in the Ugandan capital of Kampala that left 76 dead and was claimed 
by the Somali Islamist group Al-Shabaab. His column wondered whether Burundi might be the next 
target of Al-Shabaab’s terrorism and, if so, whether the Burundian armed forces would be able to deal 
with. A well-known government critic, Kavumbagu has long been harassed by the authorities and has 
been jailed 5 times in the course of his 14 years as a journalist.

Bahman Ahmadi Amouee - Iran
Aged 43, Bahman Ahmadi Amouee has been a journalist since 1996, writing articles on Iranian economic 
policy for both government publications such as Mihan and the daily Hamshahri and for reformist 
newspapers that are now banned such as Jame’e, Tous, Sobhe Emrooz, Khordad, Norooz, Shargh, Vaghaye 
Etefaghieh and Sarmayeh. He was the editor of the business pages of Sarmayeh, a daily, until the latter 
part of 2008. Amouee has also written two books - Iran’s Economic Policies and How the Islamic Republic 
of Iran’s Men Became Technocrats - and has written a great deal about human rights and women’s rights in 
online publications. He was arrested on 20 June 2009, a week after President Mahmoud Ahmadinejad’s 
disputed reelection, and was sentenced to 5 years in prison for articles critical of the government that had 
been published in government newspapers and on various websites.

http://www.changp.com/


MEDIA OF THE YEAR
A news media that embodies the struggle for the right to inform 
and be informed.

Weekly Eleven News - Burma
 One of 5 publications owned by the Ele-

ven Media Group and edited by Wai Phyo, 
Weekly Eleven News often publishes stories 
on subjects that are regarded as sensitive by 
other media and likely to be censored by 
the government. Its journalists risk prison 
for publishing this kind of report. The most 
recent example was its decision to cover the  
flooding in the northern city of Mandalay in  
August 2011 despite government orders to the  
privately-owned press to ignore the story. The 
price of this determination was high : several 
of its journalists were arrested and the weekly 
was forbidden to publish for several weeks.

During the parliamentary elections in No-
vember 2010, the newspaper tried to publish 
articles about polling irregularities but the 
government censors banned them. Instead, 
Weekly Eleven Journal posted the articles on 
its website, thereby violating the Electronics 
Act and exposing itself to grave consequences. 
Several of its journalists were again arrested, 
some received threats and the website was 
blocked.

Burma is one of the world’s most repressive countries for the media. More than 25 journalists are cur-
rently jailed. The main sources of independent news and information are exile media such as Democratic 
Voice of Burma, Irrawaddy and Mizzima News which use networks of local correspondents working with 
the utmost secrecy. The government has made a few conciliatory gestures towards the opposition since 
April 2011, but has so far balked at any significant concessions on media freedom.

Burma - 174th out of 178 countries
in the latest press freedom index

www.weeklyeleven.com 
www.news-eleven.com

http://www.weeklyeleven.com/
http://www.news-eleven.com/


THE 2011 NOMINEES
IN THE MEDIA CATEGORY

Uznews - Uzbekistan
In a country where censorship is ubiquitous, the Uznews website has been fighting a courageous and vital 
battle to cover Uzbekistan’s social realities and massive human rights violations since 2005. Regarded as 
an authoritative source of news and information, it employs virtual all of the country’s few independent 
journalists. Access to Uznews has been blocked within Uzbekistan since the bloody crackdown on peace-
ful demonstrations in the eastern city of Andijan in May 2005. But the quality of its reporting has earned 
it the confidence of Internet users who manage to circumvent censorship by using proxies or certain 
mobile phone operators. As it posts its reports in 3 languages (Uzbek, Russian and English), the website 
has also established itself as a reliable news outlet for foreign readers and gets 5,000 to 6,000 visitors a 
day. All sorts of stories are covered, including business news, social issues, cultural events and sports, 
and every kind of content is used including a weekly radio programme in which human rights activists, 
journalists, political analysts and public figures are interviewed.
www. uznews.net

Al-Wasat - Bahrain
Founded in 2002, the daily Al-Wasat (“The Centre”) is currently the Kingdom of Bahrain’s only opposi-
tion newspaper. Its criticism of the authorities increased after the start of the pro-democracy protests in 
January 2011 and it was banned on 3 April 2011 for “disseminating false information that undermined 
the country’s international image and reputation.” The Information Affairs Authority (IAA) lifted the ban 
the next day but 3 of its most senior journalists, including Mansour Al-Jamri, its editor, were forced to 
resign and were summoned for questioning by the IAA, while 2 Iraqi journalists employed by the news-
paper were deported. Karim Fakhrawi, a member of its board, died in detention on 12 April 2011. The 
government media meanwhile waged an all-out hate campaign against the newspaper and its journalists. 
What these journalists have suffered in terms of physical attacks, arrests, dismissals and a death in deten-
tion is indicative of the scale of the crackdown unleashed by the authorities in response to the protests.
www.alwasatnews.com

http://www.uznews.net/
http://www.alwasatnews.com/


Emeequis - Mexico
A weekly magazine with a print run of 37,500 copies and a website that has all the content from the 
print version, Emeequis started out in January 2004 as a project by journalist Ignacio Rodríguez Reyna,  
who appealed to colleagues of various generations from leading news outlets such as La Jornada,  
Reforma.com, Milenio, Proceso and W Radio. The goal was a publication that would provide thorough 
and completely independent coverage of the crucial issues confronting Mexican society, with the aim 
of challenging conventional thinking. Regarded as the definitive source of investigative reporting on 
organized crime and on the political and human cost of the fight against the drug cartels, Emeequis was 
originally called La Revista (“The Magazine”) and was attached to the daily El Universal. Political pres-
sure forced its editors to change the way it was structured in 2005 and to raise capital from a readers’ 
association. A “citizen” publication that is entirely autonomous, Emeequis refuses to identify itself with 
any political agenda or commercial interests. Its presence offers hope for the future of the press in one of 
the world’s most dangerous countries for both journalists. More than 40,000 people have been killed in 
the federal offensive against drug-trafficking that was launched in December 2006.
www.m-x.com.mx

8Sobh - Afghanistan
8Sobh (8 a.m.) is a Kabul-based daily that was founded in May 2007 by a number of well-known jour-
nalists and media freedom activists. Edited by Sanjar Sohail, who is also the owner, it publishes news  
reports and analyses on all the major topics that concern Afghans, including democracy, human rights 
and political developments. Its stories are covered objectively with the aim not only of providing  
balanced and independently reported information but also with the aim of promoting democrati-
zation and the development of a state that guarantees free speech and media freedom. It is the only 
Afghan newspaper that is distributed in 6 provinces – Kabul, the northern province of Balkh, the eastern  
province of Nangarhar, the western province of Herat, the central province of Bamyan and the southern 
province of Ghazni. As a result of being secularist and trying to provide neutral and objective coverage, 
it is harassed by both the Taliban and the authorities.
www.8am.af

Ajras Al-Hurriya - Sudan
The National Intelligence and Security Services (NISS) often used to seize issues of the Arabic-language 
daily Ajras Al-Hurriya at the printer’s or prevent them from being printed. Now the newspaper has been 
banned outright. The National Press and Publication Council withdrew its licence on 8 July 2011, on the 
eve of South Sudan’s independence, on the grounds that it is partly owned by South Sudanese citizens.  
It was made to pay for its links to the south, including the Sudan People’s Liberation Movement, and its 
criticism of the government in Khartoum. Sudan is ranked 172nd out of 178 countries in the Reporters 
Without Borders press freedom index and Ajras Al-Hurriya is emblematic of its independent and oppo-
sition press, which have to combat the prior censorship imposed by President Omar Al-Bashir and his 
government.
www.ajrasalhurriya.net

www.8am.af
www.ajrasalhurriya.net
http://www.m-x.com.mx/


1992-2010 WINNERS OF THE 
REPORTERS WITHOUT BORDERS PRIZE

1992  Zlatko Dizdarevic (Bosnia and Herzegovina)

1993  Wang Juntao (China)

1994  André Sibomana (Rwanda)

1995  Christina Anyanwu (Nigeria)

1996  Isik Yurtçu (Turkey)

1997  Raúl Rivero (Cuba)

1998  Nizar Nayyouf (Syria)

1999  San San Nweh (Burma)

2000  Carmen Gurruchaga (Spain)

2001  Reza Alijani (Iran)

2002  Grigory Pasko (Russia)

2003  Ali Lmrabet (Morocco)
 Media : The Daily News (Zimbabwe)
 Press freedom defender : Michèle Montas (Haiti)

2004  Hafnaoui Ghoul (Algeria)
 Media : Zeta (Mexico)
 Press freedom defender : Liu Xiaobo (China)

2005  Zhao Yan (China)
 Media : Tolo TV (Afghanistan)
 Press freedom defender : National Union of Somali Journalists (Somalia)
 Cyber-dissident : Massoud Hamid (Syria)

2006  Win Tin (Burma)
 Media : Novaya Gazeta (Russia)
 Press freedom defender : Journalist in Danger (DR of Congo)
 Cyber-dissident : Guillermo Fariñas Hernández (Cuba)

2007  Seyoum Tsehaye (Eritrea)
 Media : Democratic Voice of Burma (Burma)
 Cyber-dissident : Kareem Amer (Egypt)
 Special China Prize : Hu Jia, Zeng Jinyan (China)

2008  Ricardo Gonzales Alfonso (Cuba)
 Media : Radio Free NK (North Korea)
 Cyber-dissident : Zarganar (Burma)
 Nay Phone Latt (Burma)

2009  Amira Hass (Israel)
 Media : Dosh (Russia - Chechnya)

2010 Abdolreza Tajik (Iran)
 Media : Radio Shabelle (Somalia)



CONTACTS

Reporters Without Borders
Alexandre Jalbert
Head of communication and press relations
presse@rsf.org - 01 44 83 84 56

Delphyne de Peretti
Communication and events
delphyne@rsf.org - 01 44 83 84 74

Justine Roche
Press relations
justine@rsf.org

Reporters Without Borders
47 rue Vivienne - 75002 Paris 
Tel : 01 44 83 84 84 - Fax : 01 45 23 11 51 - www.rsf.org

Le Monde
Franck Nouchi
Director of editorial development
01 57 28 34 80 - nouchi@lemonde.fr

Anne Hartenstein
Head of communication
01 57 28 26 75 - hartenstein@lemonde.fr

TV5MONDE
Agnès Benayer
Head of communication
01 44 18 55 59 - agnes.benayer@tv5monde.org

With the support of


