Berlijn – Duitsland

Zoals je misschien al weet, hebben mijn vriend en ik er een traditie van gemaakt om oud- en nieuw te vieren met een weekendje weg. Zo zijn we al eens in Parijs en in Londen geweest en vierde we de afgelopen jaarwisseling in Berlijn. We zijn alweer volop na aan het denken waar we de jaarwisseling volgend jaar zullen gaan vieren!

De voorbereidingen

Misschien heb je op Instagram gezien dat ik een tijdje terug druk bezig was met het voorbereiden van deze stedentrip.

Ik maakte een lijst met restaurants waar ik terecht zou kunnen met het glutenvrije dieet. Bij deze lijst vermelde ik ook meteen de openingstijden – dat is namelijk iets wat ik had geleerd van de  vorige keer. Deze lijst met restaurants nam ik over in MyMaps van Google, samen met de bezienswaardigheden waar we graag naartoe wilde gaan. Hieronder zie je de kaart die ik maakte.

De stedentrip

29 december

Op vrijdag 29 december zijn we vroeg in de ochtend vertrokken naar Berlijn. Thuis had ik nog niet echt zin om te ontbijten en heb daarom het een en ander mee genomen voor onderweg. We zouden namelijk zo’n 6 uur in de auto zitten en dus zou ik zowel ontbijten als lunchen in de auto. Wat had ik dan bij:

• 2 appels
  • 2 pakjes crackers van Schär
  • 1 pakje koekjes van Schär
  • 3 oliebollen van Consenza

Ik had het geluk dat ik op de dag voor vertrek een aantal oliebollen van Consenza thuisgestuurd  had gekregen. Natuurlijk had ik deze nog niet allemaal op en daarom kon ik de overgebleven oliebollen mooi mee naar Berlijn nemen!

Voordat we naar het hotel zijn gereden, zijn we eerst naar het concentratiekamp ‘’Sachsenhausen’’ gegaan. Het was erg indrukwekkend om hier rond te lopen. Het is echt onvoorstelbaar wat voor en hoeveel ellende zich daar heeft afgespeeld.

Vervolgens zijn we naar ons hotel in Spandau gereden. We hadden gekozen voor een redelijk budget hotel, inclusief parkeren en ontbijt. Vooraf aan ons verblijf had ik natuurlijk al wel geïnformeerd of er ook glutenvrije mogelijkheden waren voor het ontbijt. Daarop kreeg ik als reactie dat het ontbijt bij een bakkerij in de straat was en dat ze dachten dat glutenvrij eten mogelijk was daar. Natuurlijk had ik daar mijn twijfels bij, maar toch hebben we voor dit hotel gekozen. Mocht blijken dat er geen glutenvrije mogelijkheden waren, dan zou ik mijn ontbijt onderweg wel ergens kopen. Die insteek heb ik eigenlijk dus ook vanaf het begin af aan al gehad.

’s Avonds wilde we eigenlijk niet veel meer doen: ergens wat eten en lekker op de hotelkamer zijn. Dan zouden we de volgende dag naar het centrum van Berlijn gaan. Ik dacht deze ronde bij de voorbereidingen aan zo goed als alles gedacht te hebben. Maar meteen de eerste avond kwam ik erachter dat ik iets vergeten was. Een restaurant zoeken in de buurt van het hotel! We hebben met 2 à 3 restaurants gebeld en telkens kregen we hetzelfde antwoord: glutenvrij eten was er niet mogelijk. Uiteindelijk kwamen we uit bij ‘’Brauhaus’’. Natuurlijk had ik daar ook mijn vraagtekens bij, maar nadat we contact met ze hadden opgenomen bleek toch dat we er konden gaan eten.

Het restaurant, ofja het was meer een vreetschuur, zag er erg leuk uit van buiten én binnen. Er werd verteld tussen welke gerechten ik kon kiezen. Bij sommige gerechten had ik toch enige twijfel en besloot daarom om voor de halve haan te kiezen.

30 december

Deze ochtend was hét moment van de waarheid. Zou ik wel of geen glutenvrije broodjes kunnen krijgen bij deze bakker. Gelukkig ben ik met de juiste instelling vertrokken, want het bleek inderdaad zo te zijn dat er  geen glutenvrije mogelijkheden waren voor mij.

Per persoon mochten we voor € 5,00 aan eten en/of drinken uitkiezen bij deze bakker. Dat er geen glutenvrije mogelijkheden waren, was dus een groot voordeel voor mijn vriend. Want ik kon voor hem gewoon voor € 5,00 aan lekkere dingen uitkiezen! Bij het station kocht ik voor mezelf 2 bakjes yoghurt als ontbijt.

We zijn deze dag eerst naar Checkpoint Charlie gegaan. Deze stad heeft zoveel geschiedenis dat bij alles wat je ziet daar vanzelf even bij stil staat. Bij Checkpoint Charlie hebben we ook een museum bezocht, waarin je kon zien hoe creatief de mensen destijds waren in het bedenken van ontsnappingspogingen.

Deze dag zijn we van het ene naar het andere museum gegaan, want vervolgens brachten we een bezoek aan het Judisches Museum.

’s Avonds zouden we naar The One Grand Show gaan in het Palast theater. Deze avond hebben we daarom gegeten in de buurt van het theater, namelijk bij Maredo. Ik kreeg 3 kaarten: de gewone kaart, één allergiekaart voor de saladebar en één allergiekaart voor de rest. Op deze manier kon ik zelf heel erg makkelijk bekijken wat ik wel en juist niet mocht hebben. Als voorafje koos ik voor een tomatensoep, als hoofdgerecht koos ik voor een ‘’grilpannetje’’ en als nagerecht koos ik voor 2 bollen ijs.  Mijn vriend heeft hier een steak op en vond dit de lekkerste steak die hij ooit heeft gehad!

31 december

Op oudjaarsdag is het altijd even zoeken wat open is en wat je kan doen. Vanaf 19.00 uur zou het feest beginnen bij de Brandenburger Tor en daarom wilde we hier graag op tijd aanwezig zijn. We zouden voor ’s avonds iets makkelijks in de supermarkt kopen.

Ik had deze ochtend geen ontbijt gekocht op het station, want ik had op de hotelkamer al een glutenvrije reep op. Toen ik eenmaal honger kreeg was het even kijk wat ik zou gaan lunchen. Het mocht best iets ‘’groots’’ zijn, want ’s avonds zouden we immers iets makkelijks eten. Toen ik even rondkeek in de straat zag ik iets verderop een Vapiano zitten. We besloten om daar wat te lunchen. Ik koos voor een pizza, want dat is iets wat ik niet vaak eet en toch lekker vind zo nu en dan.

Daarna zijn we naar 2 kerstmarkten geweest. Ik vond de kerstmarken persoonlijk erg tegenvallen als ik dat vergelijk met de kerstmarkten in Londen of Parijs. Verder hebben we nog wat rondgelopen door de stad en bij diverse kerken gekeken. Jammer dat deze niet open waren!

Toen we eenmaal besloten om richting Brandenburger  Tor te gaan wandelen, dachten we nog we een supermarkt tegen te komen. Die kwamen we uiteindelijk ook wel tegen, meerdere zelfs. Maar deze waren natuurlijk dicht in verband met de feestdagen. Tja, wat zou ik dan gaan eten… We keken wat de opties waren rondom de Brandenburger Tor. We wilde niet al te lang tafelen en al gauw kwamen we wederom uit bij Vapiano. Dit vond ik jammer, maar deze middag heb ik er lekker gegeten, dus waarom deze avond dan ook niet. Dit keer koos ik voor een pasta.

Vanaf 18.00 uur ongeveer stonden we tussen de flinke mensenmassa te wachten en te wachten, totdat het 00.00 uur was en 2018 werd ingeluid. Het gezellige aan het wachten was het feest dat erbij werd georganiseerd!

1 januari

Deze dag zijn we begonnen met een wandeling langs East Side Gallery. Als je hier wandelt gaat er ook weer van alles door je hoofd, over wat voor ellende dit allemaal is geweest.

In de buurt van East Side Gallery kwamen we een supermarkt tegen. Ik wilde graag iets halen voor de lunch en even kijken wat de rest van het aanbod was aan glutenvrije producten. Ik kocht verschillende producten om mee naar huis te nemen.

Verder hebben we deze dag nog wat door de stad gewandeld en nog wat mooie gebouwen gezien en bekeken. We sloten af met een bezoek aan het Reichstag. We waren hier rond 16.45 uur, dus dat leverde hele mooie foto’s op!

Daarna hebben we nog gedineerd in Berlijn en zijn we weer terug naar huis gereden.

Restaurant lijstje

Natuurlijk ben ik niet bij alle restaurants en bakkerijen geweest die wel op het lijstje stonden. Van een aantal baalde ik ook echt wel dat ze gesloten waren. Maar daar kon ik op dat moment natuurlijk niets aan veranderen. Wat stond er allemaal op mijn lijstje:

Vapiano, Simela Finest Food, Cielo Di Berlino, Il Pane E Le Rose, Crepe Suzette, Spiessburger, Feinkost Fraktion, Princess Cheesecake, No Gluten, Cupcake Berlin, Jute Bakerei, Dean & David, Goodies Berlin, Funk You, No 58 Speserei, Eis Voh, Mos Eisley, Cha Cha, El Sabor, Mojito, Curry 36, Witty’s Currywurst en Maredo.

Glutenvrije scratchmap

Met dit stedentripje heb ik thuis helaas niets weg kunnen krassen op onze scratchmap. We waren immers al ooit eens in Duitslang geweest. Maar ik heb wel mijn glutenvrije scratchmap bij kunnen werken met dit stedentripje!