Re: Complaint by Mark Logie (ref: 24/09/2021)

Date of complaint: 24 Auqust 2021

Article complained of: (1) “How false claims about 5G health risks spread
into the mainstream”; (2) “Facebook acts to halt far-right groups linking
Covid — 19 to 5G” (online only)

Date of publication: (1) 7 April 2020; (2) 12 April 2020

Decision

Introduction

1. Throughout this decision, Mr Logie will be referred to as “the complainant” and
the above-mentioned articles as “Article 17 and “Article 2" respectively.
Guardian News & Media will be referred to as “GNM”, the former Press
Complaints Commission Code as “the Code”, the readers’ editor as RE and

review panel as “the panel”.
The Articles

Article 1

2. The article appeared in the online edition of the newspaper in April 2020. It is a
report about the various theories that 5G technology was directly linked to
Covid-19 and the concerns that such theories had now spread into mainstream
discourse via social media. Article 1 includes a quote from The International
Commission of Non-lonizing Radiation Protection, which sets guidelines on the
output of mobile masts and which has concluded that there are “no scientifically
Substantiated adverse health effect that can be attributed to a normal 5G
installation” and notes that while there are concerns about safety held by parts
of the community “The guidelines have been developed after a thorough review
of all relevant scientific literature, scientific workshops and an extensive public
consultation process.” The focus of the Article 1 — which was written early on
during the first lock-down - is the potential for mistrust and the spread of
misinformation about 5G and how government and social media platforms can

address the issue.

The Scott Trust Ltd
Registered in England No. 6706464
Registered office: Kings Place, 90 York Way, London N1 9AG



Article 2

3. Atrticle 2 was published online shortly after Article 1 on 12 April 2020. Its subject
matter is very similar to the first, but reports the findings of the campaign group
Hope Not Hate that groups on Facebook “promoting the conspiracy theory” that
5G was linked to Covid-19 were “often linking it to explicitly anti-Semitic messages”
and that there was evidence of a “toxic cocktail of influence from far-right activists
and others”.

Complaint to the RE

4. The complainant is a member of one of the Facebook groups referred to in the
Articles. He sent a number of emails to the RE complaining about the Articles
on the grounds that they were inaccurate and had caused him to receive abuse
on Twitter as a result of the claim that such groups were “far right”. The RE did
not initially respond to these emails, as she deemed them not to raise any prima
facie breach of the Code. Following further contact from the Complainant, the
RE replied on 10 June 2021, rejecting his complaints. The RE pointed out that:

(1) Article 1 was highlighting that the claims about 5G and its direct
link to Covid-19 were being stated as fact, which was in direct
contradiction to a significant body of scientific evidence, including
evidence from the WHO;

(2) The RE did not look into Article 2, which the RE concluded
accurately reported the findings of Hope Not Hate that there were
far-right influences within anti 5G groups on Facebook, including
the posting of anti-Semitic comments.

5. The Complainant was dissatisfied with this response, and in a further email to
the RE drew attention to what he said was evidence of a possibility that “56G
could worsen and bacterial, viral or fungal infection (including, but not limited
to, Covid)”. The RE responded pointing out that Article 1 was published on a
matter of significant public interest in the context of vandalism and attacks on
5G sites. The RE again emphasised that the overwhelming body of scientific
opinion, including the World Health Organisation roundly rejected any causal
link between adverse health conditions and exposure to wireless technology,
including 5G. As to Article 2, the RE reiterated her original conclusions that
GNM was merely reporting the findings of Hope Not Hate —an advocacy group
which campaigns against racism and fascism, with a particular focus on far-
right activities - and provided a link to the evidence it had relied upon in its
report. She drew attention to the possibility of readers writing a letter to the
editor in the event that they held a different opinion to that reported upon.

The Scott Trust Ltd
Registered in England No. 6706464
Registered office: Kings Place, 90 York Way, London N1 9AG



The Complaint to the panel

6. The complainant complained to the Panel on 24 October 2021. The Complaint
is in broadly the same terms as to the RE, namely that:
(a) Both articles are inaccurate;
(b) The inaccurate reporting in the articles had been at least partly
responsible for the abuse suffered by the Complainant on Twitter.

7. The complainant seeks an apology, correction and for it to be “made clear that
the Guardian has had money from Bill Gates who has invested in 5G
‘infrastructure equipment’, since that could clearly affect the content of these
and future articles”.

Relevant aspects of the Code

8. The Panel considers the following aspect of the Code to be of most relevance
to the complaint:

“Accuracy
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or
distorted information or images, including headlines not supported by
the text.

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once
recognised must be corrected, promptly and with due prominence,
and - where appropriate - an apology published. In cases involving
the Commission, prominence should be agreed with the PCC in
advance.”

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given,
when reasonably called for”

The Scott Trust Ltd
Registered in England No. 6706464
Registered office: Kings Place, 90 York Way, London N1 9AG



Discussion

9.

The Panel does not find either of the articles to breach the Accuracy provision
in the Code. The crux of the complainant’s complaint in relation to Article 1 is
the omission of what he says is evidence that 5G technology may have an
adverse effect on health, including in relation to Covid-19. The Panel is mindful
that there is a responsibility on the part of the media to ensure the accuracy
and provenance of its sources when reporting on any matter, but particularly in
relation to issues relating to public health. In this regard, the Panel considers it
entirely reasonable to rely upon the findings of experts and institutions such as
the WHO, the European Commission, the UK Government, and independent
fact-checkers such as Full-Fact. All of these bodies have stated that there is no
evidence that there is any link between 5G technology and Covid-19 or any
other health condition. As the RE noted in her initial response to the
complainant, the WHO has concluded that:

“To date and after much research performed, no adverse health effect
has been causally linked with exposure to wireless technologies. Health-
related conclusions are drawn from studies performed across the entire
radio spectrum but, so far, only a few studies have been carried out at
the frequencies to be used by 5G...Provided that the overall exposure
remains below international guidelines, no consequences for public
health are anticipated.”

10. The complainant says there is “considerable evidence” to the contrary and that

11.

there is at least a “possibility if not a probability” that 5G can have an adverse
impact on infections, including Covid-19. This is not a view shared by the
majority of the scientific community. Article 1 reflects and reports the findings
of a reasonable body of scientific opinion. The Panel also notes that Facebook
itself decided to remove “false claims that 5G technology causes the symptoms
of or contraction of Covid-19” The fact that there are views to the contrary does
not render Article 1 inaccurate, nor was there any obligation upon GNM to
include those views. The Panel therefore finds no breach of the Code in respect
of Article 1.

To the extent the accuracy complaints in relation to Article 2 concern the link
between 5G and Covid-19, the Panel repeats its findings above in relation to
Article 1. As to the alleged inaccuracies over the reporting of “far-right”
influences within anti-5G Facebook groups, the Panel has read and considered
the evidence relied upon by Hope not Hate. It considers Article 2 accurately
and fairly reports the analysis and research carried out by Hope Not Hate, which
are supported by evidence. Indeed, as Article 2 notes, Facebook itself decided
to remove the Stop 5G group “following violations of its “promoting or

The Scott Trust Ltd
Registered in England No. 6706464
Registered office: Kings Place, 90 York Way, London N1 9AG



publicising” crime policies before it received the report from Hate not Hate and
has since removed a Destroy 5G Save Our Children group” and a number of
other posts flagged by Hope not Hate.

12. The complainant suggests that as he is a member of one of the groups named
in Article 2, the publication of that article has caused him to suffer abuse online.
The Panel does not consider that this allegation gives rise to any proper
complaint under the Code. In the circumstances, GNM cannot be held
responsible for the actions of third parties online. The Panel reiterates its finding
that Article 2 was not inaccurate or misleading and that is considers it to be a
fair and accurate report on a matter of public interest.

13.The Panel therefore finds no violation of the Code in relation to Article 2.

14.For completeness, the Panel rejects any suggestion that GNM should “make
clear” that it has “had money from Bill Gates”. This is a bare assertion but in
any event gives rise to no arguable complaint under the Code.

Conclusion

15.The Panel rejects the complaint in its entirety.

Dated: 09/12/21

Signed:

e . Mg
il
John Willis, Chair review panel.

Signed:

Elinor Goodman, panel member.

The Scott Trust Ltd
Registered in England No. 6706464
Registered office: Kings Place, 90 York Way, London N1 9AG



Signed:

WBVLT

Richard Danbury, panel member

The Scott Trust Ltd
Registered in England No. 6706464
Registered office: Kings Place, 90 York Way, London N1 9AG



