broadcasting
standards

COMMISSION

the bulletin

No/0

Embargoed until
0001 Thursday 4 December 2003




Broadcasting Standards Commission

As an independent organisation, the Broadcasting Standards Commission
considers the portrayal of violence, sexual conduct and matters of taste and
decency in television and radio programmes and advertisements. It also provides
redress for people who believe they have been unfairly treated or subjected to an
unwarranted infringement of privacy.

Complaints about standards and fairness

To consider and adjudicate on complaints the Commission has the power to:
= require recordings of broadcast material,

« call for written statements;

< hold hearings about the detail of what has been broadcast.

All the Commission’s findings are reported in this regular bulletin. An on-line
version is available on www.bsc.org.uk

The Commission can also require broadcasters to publish summaries of its
decisions either on-air or in a newspaper or magazine and report on any action
they might have taken as a result.

Fairness Complaints  Page 1-6

Standards Complaints Page 7-36

The Commissioners

The Lord Dubs of Battersea (Chairman)

The Lady Warner (Deputy Chairman)

David Boulton

Uday Dholakia

Geoff Elliott

Strachan Heppell CB

Rt. Rev. Richard Holloway

Rev. Rose Hudson-Wilkin

Sally O’Sullivan

Maggie Redfern

Kath Worrall For information contact:
Lucinda Johnston 020 7808 1028

Norman McLean Director Web site: www.bsc.org.uk



Complaints concerning fairness

falrness

Complaints about unjust or unfair treatment can only be made by participants in programmes who were the subject

of the treatment or by those who had a direct interest in the treatment’s subject matter. Complaints of unwarranted

infringement can only be made by those whose privacy was infringed. In considering the facts of the case, the

Commission always studies written exchanges of evidence and sometimes holds a hearing with both the complainant

and the broadcasters present.

Copies of full adjudications on all the following complaints - whether upheld or not - are
available from The Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3JS.
Please enclose a stamped addressed envelope. Alternatively you can email your request

to adj@bsc.org.uk

Upheld complaint

Discussion Programme

Radio XL 21 November 2002, oo
The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment and unwarranted
infringement of privacy from Mr Harmesh Manghra
about Discussion Programme, broadcast by Radio XL on
21 November 2002. The programme discussed the
circumstances of a woman who was allegedly stranded in
India after her husband stole her passport and returned
to the UK.

The Commission took the view that the allegations made
against Mr Manghra were very serious and therefore
considered that the programme-makers should have
afforded him an opportunity to respond to them. The
Commission found that the failure to give Mr Manghra
such an opportunity resulted in unfairness to him.

The Commission noted that Mr Manghra was not named
in the programme, but considered that it contained
sufficient personal information about him and his family
circumstances to have enabled those in his community
familiar with the details of the story to identify him. It
considered that although there had been legitimate public
interest in discussing the issue in general terms, there had
been no overriding public interest in identifying Mr
Manghra in such a manner. In the circumstances, the
Commission found that Mr Manghra’s privacy had been
unwarrantably infringed in the programme as broadcast.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

Good Morning Scotland

BBC Radio Scotland, 14 May2003
The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment by Mrs Geva
Blackett on behalf of The Scottish Gamekeepers
Association (SGA) about Good Morning Scotland,
broadcast by BBC Radio Scotland on 14 May 2003.

Good Morning Scotland included an item about a
campaign in the north east of Scotland to protect birds of
prey. Some contributors to the item suggested that danger
to birds came from gamekeepers. The Commission found
unfairness to SGA, as an appropriate representative body,
in the programme’s failure to offer it an opportunity to
respond to the contributors’ criticisms in the programme.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

Broadcasting Standards Commission 1



Complaints concerning fairness

Today

BBCRadio 4, 14May2003 e
The Broadcasting Standards Commission has upheld

in part a complaint of unjust or unfair treatment by

Mrs Geva Blackett on behalf of The Scottish
Gamekeepers Association (SGA) about Today, broadcast
by BBC Radio 4 on 14 May 2003.

Today included an item about a campaign in the north
east of Scotland to protect birds of prey. Some
contributors suggested that danger to birds came in
part from gamekeepers.

The Commission found unfairness to SGA, as an
appropriate representative body, in the programme’s
failure to include its response to contributors’ criticisms.

The Commission found no unfairness in respect

of a complaint by SGA that an SGA spokesman had
been misled regarding the terms of an interview given
to the programme-makers, which, in the event, had not
been used.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part

2 Broadcasting Standards Commission

Sequinned Daughter

BBC Radio 4 between 29 July and 2 August 2003 "
The Broadcasting Standards Commission has upheld in
part a complaint of unjust or unfair treatment

and unwarranted infringement of privacy from Miss
Sandra Caron on her own behalf and on behalf of

Mr Alan Carr about Stage Mother, Sequinned Daughter,
broadcast by BBC Radio 4 between 29 July and 2 August
2002. The programmes dramatised Alma Cogan’s life
and the parts of Alma Cogan and her parents were
played by actors. Miss Caron and Mr Carr were not
referred to in the programmes.

The Commission acknowledged that dramatisations
enjoyed some latitude in recreating past events, but took
the view that the greatest care was always needed to
avoid unnecessary misrepresentation of named
individuals and distress to surviving relatives.

The Commission noted the BBC’s apology and
acknowledgement, in dealing with a complaint from

Mr Carr to them, that the element of invention in the
serial had gone beyond what was compatible with what
was generally known, and their acknowledgement

that, in its portrayal of Alma Cogan’s family, the serial
had merged two generations into one. The Commission
considered that as a result the serialisation was unfair

in the dramatisation and characterisation of Miss Caron’s
parents and sister and failed to have regard for the
feelings of surviving family members. In these
circumstances, the Commission was not persuaded by the
BBC'’s argument that misrepresentation of the lives and
character of Alma Cogan and her parents was not unfair
treatment of the complainants. It therefore found
unfairness to Miss Caron and Mr Carr in this respect.

However, the Commission considers that the story of
Alma Cogan’s life and information about her family was
already in the public domain, and would inevitably
attract the media spotlight from time to time. In the
circumstances, while the Commission finds that the
treatment of the family was unfair to the complainants,
it did not consider that their privacy had been infringed
in the programmes as broadcast.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

The Commission directed the BBC to broadcast an
approved summary of the Commission’s findings on BBC
Radio 4 on 5 December 2003. It also directed that it be

published in The Times newspaper.

Upheld in part



Meridian Tonight

Meridian, 13 & 15 December 2002 ..
The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment by The Blue
Cross about editions of Meridian Tonight, broadcast by
Meridian on 13 & 15 December 2002.

Meridian Tonight reported evidence that a top animal
welfare worker had mistreated animals in her care at a
Blue Cross centre in Northiam, East Sussex. The Blue
Cross complained to the Broadcasting Standards
Commission that it had been treated unjustly or unfairly
in the programmes.

The Commission found no unfairness regarding statements
in the reports that the programme-makers had been
“effectively banned” from approaching the animal welfare
worker at the centre of the allegations in Northiam, and
that The Blue Cross had refused interviews with its chief
executive and the animal welfare worker.

The Commission found unfairness in the manner in
which The Blue Cross had been invited to respond to an
incident involving a man with a knife at a Blue Cross
centre in Southampton. Although referred to in pre-
transmission communications in general terms, the
Commission found unfairness in Meridian’s failure to put
a former Blue Cross employee’s allegation of attempted
suicide and a further specific allegation of bullying to The
Blue Cross in an interview included in the programmes.
The Commission also found unfairness in an incorrect
suggestion and, in relation to the 15 December
programme, a clear indication that there were “similar
problems”, allegations and claims relating to Blue Cross
centres other than Northiam.

The Commission found no unfairness either in the use of
a brief graphic regarding the outcome of a Blue Cross
investigation at Northiam or what The Blue Cross had
said was the programme-makers’ failure to approach
independent witnesses to balance unsubstantiated
criticisms. However, the Commission did find unfairness
in the programme-makers’ failure clearly to identify to
The Blue Cross written material containing specific
allegations against the charity.

In respect of allegations which The Blue Cross

had investigated, the Commission found no unfairness
in Meridian’s representation of the charity’s responses
as stating that the Northiam animal welfare worker
had been “cleared” and that The Blue Cross had said
that the allegations against the Northiam worker had
had “no substance”.

Complaints concerning fairness

The Commission attached significant importance, in
terms of the balance of the complaint as a whole, to the
parts of the complaint that were upheld and, accordingly,
upheld the complaint overall.

The Commission directed Meridian to publish the
summary on air on Meridian on 5 and 7 December in
the Maidstone and Portsmouth sub-regions respectively.
It also directed Meridian to publish the summary in
Southern Daily Echo and Kent and Sussex Courier on
8 and 11 December respectively.

Upheld

Broadcasting Standards Commission 3



Complaints concerning fairness

Comet Cover-Up

Channel 4,133une 2002
The Broadcasting Standards Commission has upheld
overall a complaint of unjust or unfair treatment from
Mr lan F Burns, Mr Anthony John Heath, Mr John
Loader on behalf of Hatfield Aviation Association,

Mr John Martin, Mr Mervyn Nixon and Mr John
Michael Ramsden, about Comet Cover-Up, broadcast
by Channel 4 on 13 June 2002. The programme
concerned the development of the Comet jet aircraft and
the reasons for the Comet 1 crashes.

The Commission considered that, on the evidence

before it, the impression given by the programme that
The de Havilland Aircraft Company (“‘de Havilland™)
had defied warnings and postponed recommended tests
to the fuselage which would have saved passenger

lives, was misleading. The Commission was also not
persuaded, on the evidence before it, that considerations
of speedy production or commercial advantage had

led to de Havilland acting culpably in the manner alleged
in the programme.

In the light of Channel 4’s acknowledgement that
relatives were paid compensation in accordance with
the requirements of the Warsaw Convention, the
Commission considered that it was misleading for the
programme to state that relatives had never been
compensated for the loss of life.

The Commission considered that the programme

treated the subject unfairly in these respects. Taking into
account the negative impact of this on the individual
complainants and members of the Hatfield Aviation
Association, who were involved in the design or production
of Comet 1 or de Havilland’s management at the time, the
Commission found this was unfair to the complainants.

The Commission did not find unfairness to any of the
complainants in respect of omission to mention the Air
Registration Board in the programme, representations
made about the nature of the programme or editing of
the interview with Mr Ramsden. However, it considered
that the aspects on which it did find unfairness
represented the major issue in contention and,
accordingly, upheld the complaint overall.

The Commission directed Channel 4 to broadcast an
approved summary of the Commission’s findings on
Channel 4 on 11 December 2003. It also directed that it
be published in The Daily Telegraph newspaper.

Upheld

4 Broadcasting Standards Commission

The Stephen Rhodes Consumer Programme

BBC Three Counties Radio, 24 September,
2880CIODEI2002 e "
The Broadcasting Standards Commission has upheld

in part a complaint of unjust or unfair treatment by

Mr Kevin Connolly on behalf of Beehire (Dunstable)
Limited about The Stephen Rhodes Consumer
Programme, broadcast by BBC Three Counties Radio on
24 September, 2 & 8 October 2002.

The programme featured a listener’s complaint about
Beehire, a removal company.

The Commission considered that a request by Mr
Connolly for a researcher from the programme to verify
that he was from the BBC was not in the circumstances
unreasonable. In this respect, it found unfairness to
Beehire in the portrayal of Mr Connolly’s responses to
the programme regarding the complaint as being
deliberately unhelpful.

The Commission also found unfairness to Beehire,

in the absence of an overriding public interest, in
eavesdropping on a telephone conversation live on air
between the researcher and Mr Connolly and subjecting
it to running commentary without Mr Connolly’s
knowledge. It found unfairness in an inadequate
opportunity to respond in this regard and that such
unfairness had been compounded by questioning
whether Mr Connolly would respond in person on

the programme of 8 October.

The Commission found no unfairness to Beehire
regarding alleged incorrect details of the subject-matter
of the complaint, as Mr Connolly had had sufficient
opportunities to inform the BBC of any inaccuracies
during telephone conversations with the researcher. It
also found no unfairness concerning a complaint of
opportunity to respond in the 8 October programme.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part



Good Morning Ulster

BBCRadio Uister 14May 2003 ..
The Broadcasting Standards Commission has upheld in
part a complaint of unjust or unfair treatment from

P J McGrory & Co, on behalf of Mr Martin
McGuinness, MP MLA, about Good Morning Ulster,
broadcast by BBC Radio Ulster on 14 May 2003.

The programme included an interview with Mr Nigel
West in which he referred to evidence ““of “Infliction” “,
that he had heard Mr McGuinness “boasting about
what took place during Bloody Sunday”.

The Commission took the view that the evidence given
to the Bloody Sunday Inquiry regarding an informer
code-named “Infliction” would have been familiar to
many listeners. It considered that the words used did not
imply “Infliction” had himself given evidence and were
not therefore unfair to Mr McGuinness in this respect.
However, it considered the presenter should have made
it clear that Mr McGuinness had frequently denied the
allegations that he had fired the first shot on Bloody
Sunday. It was unfair to Mr McGuinness not to have
done so.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part

Complaints concerning fairness

Sonia Deol

BBC Asian Network, 19 May2003 .. :
The Broadcasting Standards Commission has upheld in
part a complaint of unjust or unfair treatment by

Dr Imran Waheed, on behalf of Hizb-ut-Tahrir, about
Sonia Deol, broadcast by BBC Asian Network on

19 May 2003.

Dr Waheed, a representative of Hizb-ut-Tahrir,
participated in a discussion on suicide bombers.

The Commission considered that the introduction in
the programme of Mr Hagai Segai, another participant,
as “an expert on Middle Eastern affairs” had given

his views greater credibility than if listeners had been
given an accurate account of the position: Mr Segai had
been connected with the Hagshama, World Zionist
organisation. It found unfairness to Hizb-ut-Tahrir in
this respect.

The Commission found no unfairness to Hizb-ut-Tahrir
in the conduct of the discussion. It found unfairness,
however, in a misleading and wrong impression that
Dr Waheed had walked away from the discussion in
circumstances in which he had been “stood down”

by the programme-makers from his location in another
studio and in his consequent inability to respond to
serious claims made in his absence.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part

Broadcasting Standards Commission 5



Complaints concerning fairness

Statement

Ek Sawaal

RAOIO XL, 5 UM 2008, e eeee e ee e see e eee et st e e er e e e et er e et e et et et et et
The Commission received a complaint from Mr Harmesh Manghra about the above broadcast. The complaint was
entertained and a transcript and a statement in response was requested from Radio XL. However, the broadcaster failed
to comply with its statutory obligation to provide the Commission with a statement and a transcript under section 115(4)
of the Broadcasting Act 1996. In these circumstances, the Commission has been unable to adjudicate on the complaint.

In a recent complaint about a different programme, Radio XL failed to provide the Commission with a full transcript.
The transcript submitted omitted significant material that was relevant to the complaint.

The Commission takes a very serious view of Radio XL’s failure to comply with its duties under the Broadcasting Act
1996 and has referred these matters to the Radio Authority, who may consider imposing sanctions for Radio XL’s failures.

Not upheld complaints

Broadcast Programme Date of complaint/Complainant Nature of complaint

HTV Wales The Ferret 06.02.03 and 12.02.03 Unjust or unfair treatment and

5.12.02, Ms Susan Jones unwarranted infringement of privacy

12.12.02 &

11.02.03

Teletext ITV Teletext News ltems 28.04.03 Unjust or unfair treatment

10.03.03 Ms X

LWT Essex Wives 06.02.03 Unjust or unfair treatment and

22.01.03 Mrs Amanda Bailey on behalf of unwarranted infringement of privacy
Shaunna Bailey (a minor)

Anglia Crime Fighters 05.03.03 Unjust or unfair treatment

Television Mr Lawrence Deegan on behalf of

21.02.03 the National Taxi Association

HTV Diary of an Inn Keeper 23.06.03 Unwarranted infringement of privacy

23.03.03 Mrs Amy Cullimore

HTV Diary of an Inn Keeper 23.06.03 Unwarranted infringement of privacy

27.03.03 Ms A Heneberry

Spectrum Dawn Traders 13.03.03 Unjust or unfair treatment

Radio Mr Navanit Patel

14.01.03 -

16.01.03

6 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

standards

Complaints about standards (violence, sex, or issues of taste and decency such as bad language or the treatment of
disasters) can be made by anyone who has seen or heard the broadcast. In reaching a decision to uphold or not
uphold a complaint, the code and research into public attitudes are considered alongside the material and its context.
Standards complaints are considered by a Standards Panel in the first instance, and can be referred to the Standards
Committee and/or the full Commission.

Resolved complaints

London Today

ITV1, 17 July 2003, 1500

The Complaint

A viewer complained about distressing and violent content which she felt was inappropriate for the time of transmission.

London News Network said that the images shown from CCTV footage of violent attacks had been brief and taken from a
medium to long distance. The pictures had been justified by the nature of the story being covered and had not shown extreme
violence as suggested by the complainant. However, London News Network said that it had reminded producers to exercise
due care in the choice of material for end of bulletin recaps, where it was not customary or practical to give warnings.

Outcome
A Standards Panel watched the item. In view of the steps taken by the broadcaster it decided that it would be
inappropriate to proceed with further consideration of the complaint. CN 11792

Trailer for What Not to Wear

UKSle, 5SePIember 2003, 1130 e
The Complaint

A viewer complained about an offensive phrase used to describe disability.

The BBC said that it agreed with the complainant that the comment was inappropriate for inclusion in a trail.

The producer responsible for the promotion and the compliance team had been made aware of the offensive nature of
the comment and action had been taken to ensure that such comments were not used again. The BBC added that it
wholeheartedly apologised for any offence caused.

Outcome
A Standards Panel watched the trailer. It considered that, in view of the broadcaster’s apology and subsequent action,
it was inappropriate to proceed with further consideration of the complaint. CN 12093

Broadcasting Standards Commission 7



Complaints concerning standards

RI:SE

Channel 4, 25 July 2003, 0655-0900

The Complaint

Two viewers complained about swearing in this programme. One of these also objected to sexual innuendo.

Channel 4 said that a reference to the newsreader’s cleavage would have been recognised by regular viewers of RI:SE
as a regular jocular introduction to Zora but they were always light-hearted, affectionate and Zora herself did not mind.

Earlier in the show, at just after 7:30am, the show’s presenters interviewed comedian Jason Byrne, in advance of his
appearing at the Edinburgh Festival. During the interview, he was referred to as being an “energetic” performer and asked
whether he had “...ever taken it too far”. In response, in the context of a joke, he referred to an “elephant’s arse”. Because
the word “arse” was deemed to be a relatively inoffensive word (confirmed through broadcasting research), the presenters
did not react immediately, deciding rather to let it go. However, it was decided that the comedian should be reminded not
to swear, in case he repeated the word or used a stronger one. Accordingly, lan was directed to caution him and, very
shortly after, he said: “Just to say we can’t have any more of your swear words like we just had then but carry on we love
you”. Given the word used was a relatively inoffensive one, it believed this caution was pitched just about right.
Unfortunately, this well-intentioned attempt to advise him not to use any potentially inappropriate language backfired.
Not accepting that the word “arse” might be inappropriate, he proceeded to repeat the word a number of times. The
presenters did their best to control him and stop him but there was little they could do. lan was saying, ““...yes, don’t say
that, we get in trouble, we’ve got to apologise for that, don’t ... no, you can’t say it ...”.

In accordance with the show’s compliance procedures, prior to appearing, Jason Byrne had been fully briefed by a senior
member of the production team about the family viewing policy and of the need not to use strong language. He
acknowledged that he understood what was required of him and that he was happy to comply. Channel 4 was, therefore,
surprised when he deliberately chose to disobey the instructions that he had been given. Jason Byrne had been booked to
be on RI:SE all morning and to feature later on in the show in a number of items. However, given his failure to heed the
instructions of the producers and the presenters, he was asked to leave the studio after the item.

Jason Byrne’s antics were unfortunate but it was clear that the show was not endorsing his behaviour. Even though the
word he was using was not a particularly strong one, the reaction of the presenters would have left viewers in no doubt
that Channel 4 considered him to be acting inappropriately.

Outcome

A Standards Panel watched this edition of the series. The Panel considered that the innuendo in the programme

had not exceeded that acceptable. However it agreed that the repeated use of a swearword had been unacceptable

for the time of transmission. Given the broadcaster’s apology and subsequent action, it agreed that it would be
inappropriate to proceed with further consideration of the complaints. CN 11840.2

The Story Makers

Cheebies, 19 AUGUSK 2003, 0836:0900 e
The Complaint

A viewer complained about the use of ‘magic’ beans which looked like prescription medicine in a children’s programme.

The BBC said that the BBC children’s programmes went to great lengths to avoid anything which might conceivably
endanger viewers, and in light of what older members of the audience had told them, this episode of The Story Makers
had been withdrawn. The sequence had been re-shot with the ‘beans’ replaced by magic stars. The BBC believed that this
had produced an episode which was not only safer for young viewers but also more visually attractive.

Outcome

A Standards Panel watched the programme and noted the incident in question. It considered that, in view of the
broadcaster’s subsequent action, it was inappropriate to proceed with further consideration of the complaint. CN 11980

8 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

It'll Be Alright on the Night 16

R e s s
The Complaint

Four viewers complained about a clip which showed a bull somersault whilst in a bullfighting ring.

LWT said that the clip did not portray contact with the bullfighter or any injury to the bull arising from the somersault.
It was not intended that any offence should be caused by this clip or that it should be taken as condoning bullfighting.
However, having reviewed the complaints, which show that viewers were genuinely upset by the footage, the broadcaster
said that it had decided to edit the clip from the programme before any repeat transmission.

Outcome
A Standards Panel watched the programme and noted the clip in question. It considered that, in view of the action taken
by the broadcaster, it was inappropriate to proceed with further consideration of the complaints. CN 12081.4

U’re Music - ‘Smack Ma Bitch Up’ video

Channel U, 27 April and 27 May 2003, 1700

The Complaint

Two viewers complained about violence, sexual content and swearing in music videos inappropriate for the time
of transmission.

Video Interactive Television said that the problem had occurred due to a combination of human and technical error.
Modifications had been put in place, which should prevent the repeat of any problems.

Outcome
A Standards Panel took into account the broadcaster’s recognition of error and subsequent action and considered
that it was inappropriate to proceed further with consideration of the complaints. CN 11390/11580

Match of the Day Live

BEBCL 20MAICN 2003, 17451935 oo
The Complaint

Nine viewers complained about the inclusion of swearing which had been inappropriate for broadcast at that time.

The BBC apologised for offence caused to viewers. It explained that microphones at this international football match
had picked up some severe swearing from the crowd. The broadcaster explained that it had looked into the use of a time
delayed broadcast of live events to avoid such language being broadcast but had found that this was impractical. Instead
efforts were made to ensure microphones picking up crowd noises were positioned in a way which minimised the
possibility of offensive chants being heard. Unfortunately, due to the relatively small size of the stadium the host
broadcaster’s microphones were able to pick up material which would not normally have been audible.

Outcome

A Standards Panel viewed this programme, noting a single use of swearing. It considered that, in light of the broadcaster’s
apology and recognition of error and also the action taken in good faith by the broadcaster to avoid such incidents, it was
inappropriate to proceed with further consideration of the complaints. CN 11209.9

Broadcasting Standards Commission 9



Complaints concerning standards

Bad Penny
CBBC, 28 March 2003, 1700-1725

The Complaint
A viewer complained about swearing.

The BBC said that CBBC was only available in multi-channel homes and the programme had therefore been made for
an audience familiar with television and its conventions. The bleeping in question was used, as a media-savvy joke,

to disguise words that were in fact inoffensive. The BBC accepted with hindsight that this had been a mistake and, as

bleeping implied strong language, it suggested there was strong language in the programme. A decision had been taken
at a senior editorial level that there would be a presumption against using bleeping in children’s programmes in future
unless there was a justifiable editorial reason for doing so.

Outcome
The Standards Panel decided that, in view of the steps taken by the broadcaster, it would be inappropriate to
proceed with further consideration of the complaint. CN 11231

Weekend with Rod Liddle and Kate Silverton

BBC2, 14 JUne 2003, 0900-1000 oo
The Complaint

Two viewers complained about obscene language.

The BBC said that this series was intended to offer an alternative to children’s programming on other channels on

a Saturday morning. Its edgy satire was intended to appeal to a mainly young adult audience. The comments were
intended to be mischievous, and to be amusing to a knowing adult audience. But in the light of complaints that had been
received, the programme-makers accepted that the use of language didn’t take into proper account that some children
might have been watching. The BBC apologised to the complainants and stressed that the lessons learned from this series
would be taken into account.

Outcome

A Standards Panel watched this edition of the series. It noted the content in question, in which the presenters were
comparing the shape of Europe, as depicted on a Euro coin, with male genitalia. The Panel agreed that the language

had been unacceptable for the time of transmission but, given the broadcaster’s apology and subsequent action,

agreed that it would be inappropriate to proceed with further consideration of the complaints. CN 11661.2

10 Broadcasting Standards Commission



Upheld complaints

Trailer for BBC News 24

BBC News 24, 12 July 2003, 0800

The Complaint

A viewer complained about an over-emphasis on
tragic deaths.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that brief trails for the twenty-four hour
news services were intended to remind viewers that the
service provided coverage of ““breaking stories”.

The clips in question had been chosen as reminders of
stories which had been the subject of prominent recent
coverage at that time.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the trailer, which included
images of twins who had died in an operation to separate
them, a multiple death pile-up and a toddler who had
been shot. It considered the cumulative effect of such
footage at a time when children were likely to have been
watching could have been distressing. The complaint

was upheld.

Upheld CN 11801

It Shouldn’t Happen to a... TV Presenter

1TV, 15 July 2008, 2000-2100 ..o
The Complaint

Four viewers complained about the use of the ‘f* word
pre-Watershed, and one also complained about nudity.

The Broadcaster’s Statement

LWT said that although the presenter used the word

at the time of the original recording, the sound of a very
loud horn was laid on the programme soundtrack in
order to obscure or obliterate the word. The production
team used a different approach to the customary ‘bleep’,
after being instructed by compliance staff that the

word had to be obliterated for the clip to be acceptable
at this time

In part one of the programme there was some brief
nudity in that a female protester standing behind a news
reporter removed her clothing and moved forward to
reveal to the camera her painted body. It was considered
that the body paint sufficiently reduced the impact of
her naked breasts to the extent that the brief clip was
suitable for inclusion in the programme.

Complaints concerning standards

Freeview - Sex Text

Tantalise TV, 12 June 2003, 2100

The Complaint

A viewer complained about explicit sexual content.

The Broadcaster’s Statement

Tantalise Television said that the nudity was not as
explicit as on some other channels. However it said
that the programme would be moderated in future
and that the presenters would respond in a more
moderate manner.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the content, which consisted
of two female presenters asking viewers to text in on a
premium rate number. The messages were then displayed
on screen and the presenters acted out the suggestions
they contained. The Panel considered that both the
language of the text messages displayed and the reactions
of the presenters were inappropriate for broadcast at that
time. The complaint was upheld.

Upheld CN 11670

The Commission’s Findings

A Standards Panel watched this compilation programme
which contained clips of mistakes and mishaps of
television presenters. The Panel noted the clip in which a
female protester removed her clothing but took the view
that the brief and inexplicit shot of her painted torso had
not exceeded acceptable boundaries for broadcast at this
time. This aspect of the complaint was not upheld.

However the Panel noted that the ‘f” word had not been
entirely obliterated. Although not clearly audible, the
Panel concluded that the swear word was intelligible and
had exceeded acceptable boundaries for broadcast. This
aspect of the complaints was upheld.

Upheld in part CN 11781.3

Broadcasting Standards Commission 11



Complaints concerning standards

The Sketch Show

ITV1, 9 August 2003, 1725-1750 )
The Complaint

Two viewers complained about swearing and sexual
content inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement

Channel Television said that the sketch on a tennis court,
where two women were playing tennis for a sum of
money, showed one being distracted by a man making
grunting noises on a neighbouring court. She berated him
with typical Antipodean frankness saying “You sound like
you’re shagging a hippo’. It later transpired that the man
had been paid by the woman’s opponent to grunt as a
distraction, meaning she could win the match and claim
the associated winnings.

The broadcaster said that the overall tone of the sketch
was humourous rather than salacious and that the quick-
fire chat (interspersed with tennis balls being violently
delivered) negated any potential for offence.

Although ‘shagging’ was used in a literal sense, the
conceit presented was essentially ludicrous and the
phrase was used simply to express the frustration
experienced by the character as she saw her chance of
winning the match evaporate.

Channel Television said that the humour in the sketch
was perhaps a little cheeky, but was essentially of a mild
nature and was not informed by crudity or
lasciviousness.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this episode of the comedy
sketch show, noting the sketch in question. The Panel
took the view that the language used had exceeded
acceptable limits for the time of transmission. The
complaints were upheld.

The Panel also noted the use of a scatalogical phrase, but
took the view that the comment was unlikely to have
caused widespread offence to the majority of the
audience. This aspect of the complaint was not upheld.

Upheld in part CN 11949.2

12 Broadcasting Standards Commission

GMTV
ITV1, 19 May 2003, 0600-0925

The Complaint

Three viewers complained about this programme. Two
complained about sexual content inappropriate for the
time of transmission and one complained about a
comment about a famous footballer.

The Broadcaster’s Statement

GMTV said that the item featured was a serious piece
about sex and sexual problems for the housewife
audience, and was deliberately scheduled for 09.14am,
well after school children had left the house.

Dr Hilary Jones was on hand to provide specific help to
women having sexual problems and the main interviewee
was a psychotherapist who worked for Cosmopolitan
magazine advising on sex issues.

The broadcaster said that the sex toys were not being
‘promoted’, but were featured as part of the way in
which people could deal with sexual problems.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the long
running breakfast programme, noting an item about sex
toys. The Panel took the view that the content was
unsuitably explicit and had exceeded acceptable
boundaries for the time of broadcast. The complaints
were upheld.

The Panel also noted a remark about a famous
footballer but took the view that a reference to his latest
hairstyle was unlikely to have caused offence to the
majority of the audience. This aspect of the complaint
was not upheld.

Upheld in part CN 11543



Complaints concerning standards

Not upheld complaints

BBC News

BBCL, 10 May 2008, 2205-2225 .o
The Complaint

A viewer complained about the juxtaposition of a report
about the death of two policemen and a trailer for a later
item about the film ‘Matrix Reloaded’, which included

a sequence showing a character jumping on a speeding
car’s bonnet. The complainant’s concern about the
rationale for the inclusion of the second item was a
matter outside the Commission’s remit.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that there was little similarity between the
two sequences. The full item about the film had been
shown later in the programme, distanced from the
report about the sentencing of a man for killing two
policemen when his van collided with their stationary
car. The trailer had been a flight of fantasy.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the News and
noted the items in question. Whilst acknowledging the
problems that can be caused by unfortunate juxtapositions,
the Panel took the view that these items had been
sufficiently dissimilar to avoid causing offence to the
majority of viewers. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11596

Sooty Heights

VL, 3130y 2008,1550
The Complaint

A viewer complained about language inappropriate for a
children’s programme.

The Broadcaster’s Statement

Granada Television said that with children’s programmes
especially, it was mindful to stay within the boundaries of
acceptability for the time of transmission.

Granada said that it believed that the series had a clear
moral message ‘Be good and you’ll be rewarded but be
naughty and you’ll be punished’. It felt the message was
undeniably shown in the episode complained about. The
mischievous behaviour of one of the characters was
revealed in a series of incidents, including one where she
re-worded a sign to read ‘Smelly Cow’. The character was
clearly reprimanded and at the end of the episode was
punished while the well-behaved character was rewarded.

News

Sky News, 23 March 2003, 1530

The Complaint

A viewer complained about distressing images of a
wounded American soldier.

The Broadcaster’s Statement

Sky said that the item showed a wounded American
soldier being lifted from his vehicle and laid on a
stretcher. He was visibly uncomfortable but not
distressed. His fellow soldiers were shown to treat the
incident fairly lightly and suggested that he should be
given a cigar. Sky said that the inclusion of the footage
was justified and was not inappropriate for broadcast
prior to the Watershed.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this news item, noting the
footage of a wounded American soldier. The soldier
appeared composed and calm throughout the item which
did not include footage of any visible wound or blood.

In the Panel’s view the item had sought to portray the
realities of war and had not exceeded acceptable
boundaries for broadcast. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11228

Granada said that throughout discussions during
production, it was agreed that the language used within
the programme would not be considered offensive to the
intended audience. However it believed that those
children who could read it would understand it was
naughty and would clearly see this naughtiness being
punished.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the programme,
noting the language used. It took the view that, within
the context of a children’s show aiming to convey a
moral message, the mild language used had not exceeded
acceptable boundaries. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11928

Broadcasting Standards Commission 13



Complaints concerning standards

CD:UK

ITVL, 14 June 2003, 1180-1230 oo
The Complaint

A viewer complained about inappropriate competition
prizes offered in a programme aimed at children.

The Broadcaster’s Statement

Granada Television said that much of the audience to
the programme were in the over 16 age group,

but that nevertheless it took very seriously its
responsibility to ensure that all its material was also
suitable for younger viewers.

Granada said that Eminem was one of the leading pop
icons of his generation and that his main fan base was
thought to be aged between 13 and 17. His videos
regularly featured on CD:UK and he had achieved huge
album sales. They also said that the artist’s CDs were
readily available on music store shelves and that there
was no age restriction on purchase although they did
contain a sticker advertising parental guidance.

Tickets for Eminem’s UK concerts were in huge demand
and sold out quickly. Tickets went on sale over the
counter at ticket agencies, record stores and on the web.
They understood there was no minimum age limit on
purchase of tickets for the concerts.

The broadcaster said that, given the demand for tickets
for Eminem’s concerts, and his popularity among the
programme’s audience, the prize of tickets and CDs was
an obvious and natural prize for a music show of this
kind. The competition had huge appeal to Eminem’s
fan base in the programme’s audience - and viewers
would have been able to buy the tickets and CDs that
comprised the prize in record stores. When the phone
competition was announced, the usual advice to seek
permission to use the phone was given.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It took the
view that, within the context of a pop music show aimed
at older children, the prizes offered in a competition,
which could be bought by children of any age, had not
been unacceptable. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11722

14 Broadcasting Standards Commission

Bernard’s Bombay Dream

Channel 4, 26 June 2003, 2100-2200

The Complaint

Two viewers complained about swearing.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that Bernard’s Bombay Dream followed
Bernard Manning on a visit to India and two
performances he gave in Bombay. Bernard Manning was
a household name and widely known for his politically
incorrect, often racist and foul-mouthed stand-up
routine. The programme looked at how his particular
brand of comedy would be received in India and tested
his assertion that anything could be excused, however
politically incorrect, if it was funny.

The broadcaster added that the comedian was well
known for his strong language and that it was an integral
part of his speech and stand-up routine. To have edited
or obscured it would have completely destroyed any real
sense of his particular brand of humour and, in fact,
would have given a misleading impression of the nature
of his performance and character. Given the nature of
Bernard Manning’s humour and the use of strong
language, the programme was preceded by a clear and
unambiguous warning.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this one-off documentary
about the controversial comedian and noted the language
used throughout the programme. It considered that given
the pre-transmission publicity, the warning issued before
the programme coupled with the comedian’s reputation,
the language used was unlikely to have caused offence to
the majority of the audience of this programme broadcast
after the Watershed on a minority channel. The
complaints were not upheld.

Not upheld CN 11724.2



Coronation Street

ITV1, 20 July 2003, 1980-2035 oo
The Complaint

Ten viewers complained about the trivialisation of date
rape and questioned the appropriateness of showing such
a storyline before the Watershed.

The Broadcaster’s Statement

Granada Television said that unfortunately date rape
drugs had become a part of society and the producers
felt that it was necessary to highlight this menace.

To accentuate the inherent dangers of inflicting these
drugs on people, it felt that Roy, as a well loved and
sympathetic character, would show the real and
devastating consequences that occur when they are
used. To complete this story and make it unique to the
series, it was agreed that a woman should be the
instigator and administer the drugs.

Although the story started as a light-hearted bet

between two thoughtless characters, viewers would see
that it rapidly descended into something far more serious.
The story had a clear moral theme in that those who

set out to cause harm would, ultimately, cause more
harm to themselves.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this episode of the well-
known soap opera. It noted scenes in which a character,
known to be an amoral schemer, put a date rape drug
into the drink of a vulnerable, though staunch character,
merely to win a bet with her friend. She was then shown
taking the man home, allegedly to sleep with him.

The Panel considered that the story had highlighted the
dangers of leaving drinks unattended and had in no way
trivialised or promoted such behaviour. The woman’s
actions were clearly shown to be wrong and subsequent
developments had demonstrated the community’s wrath
at her actions - although it did not fully know the
extent of them. Nothing shown in the episode was
explicit and the Panel considered that the content

had not exceeded that acceptable for broadcast
pre-Watershed. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 11798.10

Complaints concerning standards

James Hewitt: Confessions of a Cad

Channel 4, 24 July 2003, 2100-2200

The Complaint

Four viewers complained about distasteful comments
concerning the late Diana Princess of Wales.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that the programme had featured James
Hewitt in his bid to find a buyer for the love-letters
which he received from Princess Diana. During the
course of the programme he answered allegations that his
proposed sale of the letters was insensitive to the memory
of Princess Diana and her sons. He spoke revealingly
about his relationship with Princess Diana and his life
since the end of their affair and her death.

Channel 4 said that one scene shows one of James
Hewitt’s friends doing an impression of him and mocks
his attempts to sell the love-letters. The friend then
commented on Princess Diana’s alleged sexual prowess.

Channel 4 said that the inclusion of this exchange was
justified by the importance of showing James Hewitt’s
true colours in his flippant attitude to Princess Diana.
It also undermined the way he spoke about Princess
Diana in more guarded moments.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this observational
documentary focusing on James Hewitt’s controversial
plans to sell love-letters from Princess Diana. It
recognised that such insensitive remarks about Princess
Diana’s sexual prowess were likely to evoke strong
emotions in viewers, but took the view that they had not
exceeded acceptable boundaries for broadcast in a frank
assessment of an individual whose relationship with
Princess Diana had already been the subject of significant
publicity. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 11843.4

Broadcasting Standards Commission 15



Complaints concerning standards

Magnolia

BBC2, 29 March 2003, 2115-0010 )
The Complaint

A viewer complained about swearing.

The Broadcaster’s Statement.

The BBC said that this film told the story of the
interconnected lives of nine people during one day in the
San Fernando Valley, California. The desperate, crisis-
ridden individuals were linked in various ways by a game
show called “What Do Kids Know?”’, and had to find
means of dealing with anger, guilt, loneliness and other
negative and powerful feelings. The film was emotionally
very intense, with its characters often involved in sexual
situations and drug abuse, and the frequent use of strong
language reflected that.

Magnolia was a dark, sometimes funny, occasionally
disturbing work which was always serious in purpose.
The film’s transmission took place in a post-Watershed
slot preceded by a clear warning about the very strong
language and adult content.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this film which centred around
the lives of nine individuals in different stages of life. It
took the view that the language used, which included some
of the most severe words, was included to demonstrate the
experiences and to highlight the emotional stress that they
encountered. The Panel concluded that, in the context of a
film that explored the intensity of human emotions and
relationships, and the individuals escape and defense
mechanisms to deal with these emotions, the language did
not go beyond acceptable boundaries of broadcast. The
complaint was not upheld.

Not upheld CN 11233

16 Broadcasting Standards Commission

The Royal: One of Those Days

1TV, 22 June 2003, 2000-2100 .o .
The Complaint

A viewer complained about a distressing scene in

the programme.

The Broadcaster’s Statement

Yorkshire Television said that the story in the episode
about the revival of an apparently stillborn baby had
been related to it by a retired nurse and it had happened
to her as shown. Nowadays the baby would probably be
assessed as not actually stillborn. Yorkshire Television
felt that the filming had been discreet. To show any less
would have taken away from the drama of the moment.
It was unrealistic to avoid tackling subjects which might
be upsetting to particular individuals.

The Commission’s Finding

The Committee watched the programme, an episode
in this well-established series, and noted a scene in
which a nurse revives an apparently stillborn child by
immersing it alternately in hot and cold water.

It considered that, given the historical setting, the fact
that the nurse involved was a nun and that no
explanation had been offered, the sense of a miracle
was conveyed rather than accepted medical practice.
The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11741



Jam

Channel 4, 30 April 2003, 2340-0010 )
The Complaint

A viewer complained about swearing and tasteless content.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that that the programme’s unsettling
black humour was derived from its uncompromising and
scathing commentary on society’s cruelties and
absurdities. The sketch set in the doctor’s surgery
represented the detached, almost dehumanised nature of
the doctor/patient relationship and satirised the dilemma
modern doctors faced and the choices they were
confronted with given the lack of public funding. The
dialogue was intended to exaggerate the circumstances of
the health system, the doctor/patient relationship and the
length they must go in order to raise funds. Placed in this
context, the language used and the sexual references
employed were both appropriate and necessary.

Channel 4 said that the sketch involving a child disposing
of a corpse satirised the extent to which viewers have
become accustomed to seeing children playing pivotal
roles in adult films and dramas. The six-year old
character in the sketch was played by an experienced
nine-year old actor who was chaperoned by a family
member at all times. The script was approved by the
child’s mother, the child clearly understood the fictitious
nature of the sketch and was untroubled by the scene.
The child’s voice was dubbed with an adult actor’s voice
in the programme broadcast.

Channel 4 said that the humour of sketch involving a
child’s coffin derived not from the fact of the abortion,
nor the inappropriateness of the friend’s gift of a coffin,
but rather from the darker complexities of the
relationship between the couple and the friend. In the
context of the objectives and intention of the
programme’s creator, and his public notoriety, Channel 4
believed that the majority of the audience would not
have been offended by the content

The Commission’s Finding

The Standards Committee watched the programme,
noting the pre-transmission warning. Whilst it recognised
the serious issues raised by the complainants, the
Committee took the view that the programme’s creator
had by now attracted such notoriety that the repeat of
this early example of his work was unlikely to have
caused offence to the majority of the audience when well-
signposted and broadcast well after the Watershed on a
minority channel. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 11404

Complaints concerning standards

The 2003 Teen Choice Awards

Channel 4, 10 August 2003, 1220-1410
The Complaint

A viewer complained that scenes of a performer eating
cockroaches live on stage were unsuitable for small
children watching at that time.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that the Teen Choice awards were an
annual awards ceremony, which celebrated popular
youth culture. Whilst the sketches were light humoured
and brazen they were also carefully co-ordinated and
highly scripted live skits. The intended audience of the
Teen Choice Awards programme was young people in
their teens. However at this transmission time there
would undoubtedly have been some younger children in
the audience and the channel had judged the programme
as suitable for a family audience.

The complained of images were shown when two
presenters and a performer followed a scripted
introduction for the award category ‘Reality TV’s
Grossest Moment’. The skit was a parodied re-enactment
of a scene from “Survivor-The Amazon” where
contestants were asked to consume worms, cockroaches,
and caterpillars for bonus points on that programme.

The body language of the presenters coupled with
their facial expressions (which could only be described
as conveying utter repulsion) distanced themselves
from “Captain Cockroach’s” behaviour. Rather than
encouraging or glamorising eating cockroaches,

the skit in fact had the opposite effect. Captain
Cockroach undoubtedly had cockroaches in his mouth
but no cockroaches were in fact eaten. It was no more
than a carefully orchestrated illusion, similar to a
magician swallowing swords. The issue of actual cruelty
did not arise.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the ceremony and noted
scenes in which a performer pretended to eat cockroaches
as well as letting them crawl around his face and head.
The Panel noted that the stunt was a carefully prepared
illusion and that no cockroaches had been harmed. The
reaction of the presenters conveyed their fascinated
revulsion and the Panel considered that this would have
been shared by the majority of viewers. The complaint
was not upheld.

Not upheld CN 11979

Broadcasting Standards Commission 17



Complaints concerning standards

A Touch of Frost: Dead Male One

ITVL, 8 August 2003, 20302230 oo
The Complaint

A viewer complained about nudity inappropriate for the
time of transmission.

The Broadcaster’s Statement

Yorkshire Television said that edition typified the series’
usual complex, intertwined format. The murder of a local
maverick football star meant delving into the world of
that sport and included the scene of the post-match
communal bath. It was a sporting ritual and for the
drama, a perfect back drop for the rowdy antics
necessary to reveal the key player’s character.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the well-
established crime series and noted the scene complained
of. The Panel took the view that the scene was extremely
brief and, in the context of a long-running drama, had
not gone beyond acceptable boundaries for broadcast at
this time. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11946

Breakfast Show

Metro Radio, 18 June 2003, 1000

The Complaint

A listener complained about distressing content.

The Broadcaster’s Statement

Metro Radio said that every “wind-up” call was pre-
recorded and edited and permission to air the final
version was always sought. In this instance, the lady’s
son had provided the detail and was consulted
throughout the call as to how far the broadcaster should
go. Metro Radio observed appropriate boundaries when
building features such as wind-ups.

18 Broadcasting Standards Commission

Trailer for Casualty

BBCL, 10 September 2003 1755 oo .
The Complaint

A viewer complained about the inappropriate and
excessive depiction of serious injuries for the time of
transmission.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the trailer had captured the tension
and drama of the programme without being too
graphic. Although it included brief shots of injured
people, it did not show the moment of the crash or
injuries being sustained, nor did it dwell unduly on the
gravity of the consequences.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the trailer, noting that it had
not been shown before or after children’s programmes. It
considered that the depiction of injuries had been brief
and that the trailer had not gone beyond acceptable
boundaries for the time of broadcast. The complaint was
not upheld

Not upheld CN 12078

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme, in which
a lady was purportedly accused in a “wind-up”

call of letting her dog foul footpaths. The Panel noted
that permission had been sought to broadcast the

call and considered that it had not exceeded acceptable
boundaries for a humorous item in a magazine
programme of this nature. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11671



Celebrity Most Haunted

Living TV, 30 September 2003, 2100-2200
The Complaint

A viewer complained about the swearing.

The Broadcaster’s Statement

Living TV said that the premise of the series was to
spend 24 hours at a location that had reported some
kind of paranormal activity. The programme host,
psychic medium, paranormal investigator and production
team usually covered the stories.

The episode in question was originally commissioned for
Living TV’s “paranormal weekend” in August and differed
slightly from other episodes in-as-much as celebrity Vic
Reeves and his wife Nancy Sorrell joined the team.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It noted
the use of some strong language but considered that its
use, in moments of intense emotion, was unlikely to
have caused widespread offence amongst the post-
Watershed audience of this minority channel.

The complaint was not upheld.

Not upheld CN 12186

Regional Television News

ITV1 Tyne Tees, 21 July 2003, 1800-1830

The Complaint

A viewer complained about sexual content.

The Broadcaster’s Statement

Tyne Tees Television said that the item concerned an
increase in stag parties visiting Whitley Bay. The shot
complained of featured a woman dancer removing her
skirt as part of a routine, but she was wearing a bikini
and boots underneath. The sequence was not sexually
explicit and it would have been difficult to illustrate the
issue of stag nights without showing typical participants
and entertainment involved.

Complaints concerning standards

Trailer for Pop Idol

ITV1, various dates and times

The Complaint

Four viewers complained about the depiction of
animal cruelty.

The Broadcaster’s Statement

Channel Television said that the trailers for Pop Idol
used mechanical representations of animals singing
popular songs and as such it did not expect many
complaints. The trailers did not advocate or endorse
cruelty to animals.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the trailers. It noted that no
real animals were used in the trailers, that the animals
featured were mechanical and that these complaints did
not concern the trailer’s broadcast immediately after
programmes for very young children. The Panel
considered that the depiction of a well-known Pop Idol
judge blowing up singing mechanical animals due to their
perceived inability to sing was light-hearted in nature and
unlikely to encourage imitative behaviour. The
complaints were not upheld,

Not upheld CN 11889.4

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme and noted
that the woman was shown with clothes under her skirt.
It considered that the item had not exceeded acceptable
boundaries for a news report on a matter of concern to
the local community. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11832

Broadcasting Standards Commission 19



Complaints concerning standards

Derren Brown plays Russian Roulette Live

and associated trailers

Channel 4 and £4, 5 October 2003 & various dates July 2003 _
The Complaint

Eight viewers complained about trailers for this
programme which they considered to be distasteful, to
make light of suicide, likely to encourage copycat
incidents and to promote gun culture. Eight viewers
complained in similar terms about the programme itself,
two also objecting to the juxtaposition of this
programme and that about the suicide of a public figure.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that it considered the proposal for this
programme from first principles and at a very early stage
before the commission had been confirmed. The elements
of the proposed programme which were carefully
analysed were: the exact nature of the programme
material, and how it related to magic and illusion;

the real risk to Derren Brown or his accomplice as a
result of the performance; the risk of offence to the taste
and sense of decency of viewers, including scheduling
and delay issues; the implications in terms of glamorising
guns and the danger of imitative behaviour; the
implications, given the context of the programme as

an integral part of a season of magic programmes,

on misleading the audience and previous television
programmes featuring the use of guns. It was concluded
that it was acceptable, performed by a skilled illusionist
as part of Magic Month on Channel 4. Indeed, the
presentation announcer referred to it as “quite possibly
the greatest television magic trick ever....next, Derren
Brown Plays Russian Roulette”

From very early in this project, there was full discussion
between the production company, the commissioning
editor at Channel 4 responsible for the programme and
senior executives at the channel. The programme
featured the psychological illusionist using his skills and
abilities to correctly predict the chamber in which a
carefully selected member of the public had placed a
bullet. The structure of the programme was such that,
even for viewers who had not previously known of
Derren Brown, it would have been clear to them, before
guns were seen to be handled or used, that he was an
illusionist. It was important to do this, so that anyone
watching the programme who had not previously
encountered his performances would nevertheless have
had a clear understanding of the underlying premise of
this programme and his unique abilities.

The final part of the programme, which was transmitted
live but with a short delay of fifteen minutes, showed the
final selection of the person who would load the bullet

into the chamber of the gun, prior to the sequence where

20 Broadcasting Standards Commission

Derren played Russian Roulette. This last part shows the
gun being prepared in a way which precluded Derren
seeing which chamber is loaded by the chosen person;
and finally Derren choosing which chambers to fire at
himself and which to fire at a sandbag. As viewers
discovered, Derren’s mind and body language reading of
his carefully selected member of the public enabled him
to work out correctly with which chamber to point the
gun at the sandbag, and Derren was unharmed. It was a
magician’s job to suspend the viewer’s disbelief while he
performed his illusions and this was also true of Derren
Brown’s Russian Roulette.

He had consistently said in his public appearances
and press statements that unless he was one hundred
percent certain that he would be safe, he would

not pull the trigger. Channel 4 and the production
company, Objective Productions, also took steps to
establish to their satisfaction that there would be

no risk at all to anyone involved or those in attendance.
There was also discussion with the police in Jersey
prior to the filming taking place, as they wished to be
satisfied that no criminal offences were going to be
committed and that there was no danger of harm
resulting. It was also believed important for there

to be a short compliance delay in the live part of

the programme, as has previously been done for
other live programmes. This clearly meant that there
was no chance whatsoever of viewers seeing Derren
harmed in any way.

The other scheduling issue raised by viewers was the fact
that this programme followed an earlier documentary
about Dr David Kelly. This juxtaposition was given
consideration and the conclusion reached that that there
were sufficient distinctions in terms of subject matter to
justify the scheduling.

During the initial discussions about the programme, the
view was taken that as part of an overall need to ensure
that the project did not in any way glamorise or fetishize
guns, the solicits for participants, trailers for the
programme and off-air poster campaigns would not
feature images of real guns. Similarly, there was no gun
imagery at all in the title sequence or stings within the
programme. Instead, wide use was made of graphics
relating to the overall theme of the programme. The
position was also adopted that in terms of on-air solicits
and trailers, there would be no promotion of the
programme at all before the 9.00 pm Watershed. The
programme was promoted in the context of Magic
Month and the tradition of magic.



The fact that the criminal use of guns in Britain has

been growing over many years does, of course, mean that
broadcasters need to be mindful of their responsibilities
when using guns in any form of entertainment. However,
the manner in which the programme dealt with the gun
used by Derren was very far removed from glamour;

it emphasised the dangers posed by the use of guns; and
the broadcast carried five separate warnings explaining
the dangers, the context and the need not to copy
anything seen.

The risk of copycat incidents was a primary concern of
the Channel. In addition to the warnings, there is also
the context of very tight gun licensing laws and
enforcement in Britain, meaning that the stunt was not,
as for example with knife throwing, being performed
with readily available domestic items. A further
important background consideration that was part of the
early process of research and discussion during the
production was the fact that there are many previous
instances over the last twenty years of either Russian
Roulette or ‘bullet catching’ being played in magic
entertainment shows on terrestrial television, some of
which were shown pre-Watershed.

The Commission’s Finding

The Standards Committee watched the programme and
associated trailers. The Committee acknowledged the
concerns of the complainants, particularly in the light of
the current rise in the illegal use of guns. However, it
took the view that the programme was clearly based on,
and promoted as, an illusion, similar to others that had
been publicly performed in the past. The Committee
noted the significant level of warnings that had been
given, the careful treatment of the issues of potential
glamorisation or copycat incidents and considered that
the programme did not promote gun culture, nor make
light of suicide. Furthermore, the Committee considered
that the juxtaposition of this programme with that about
Dr Kelly was unlikely to have caused widespread offence,
given the distinct differences in content and context. It
took the view that the content of the trailers had been
carefully handled. In conclusion, the Committee
considered that, given the programme’s broadcast post-
Watershed, on a minority channel and with unambiguous
warnings, neither its content, nor that of the trails, had
exceeded acceptable boundaries. The complaints were
not upheld.

Not upheld CN 11892.5/11897.3/12176.8

Complaints concerning standards

The Dunera Boys

Five, 9 & 10 January 2003, 1540-1730 . oo .
The Complaint

A viewer complained about the scheduling of scenes of
drunkenness, lasciviousness, sexual conduct and language
and a scene showing a transvestite.

The Broadcaster’s Statement

Five said that the film, a true story, was bitter-sweet,
focusing with compassion and humour on a seldom
explored element of the Second World War of which few
people nowadays were aware. It was edited for afternoon
transmission.

It said that the film in no way glamorised drunkenness
and contained no nudity or sexual activity. A scene
involving two teenagers exploring their sexuality was
couched in innocent language and could not be described
as adult. This scene along with the rest of the film was in
no way inappropriate for the time of transmission.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this two part film drama, a
true story of a group of Jewish refugees who had fled
Nazi Germany to seek refuge in England. It noted that
the film contained no nudity or sexual activity. In its view
the brief discussion of sexuality between two teenagers
was inexplicit and treated with sensitivity. The film did
not glamorise drunkenness and a scene in which a male
prisoner of war dressed up as Marlene Dietrich as part of
a show performed by prisoners fell squarely within the
broad traditions of music hall variety shows. In the
circumstances, it considered that the film’s content had
not exceeded acceptable boundaries for broadcast in the
afternoon. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 10644/10645

Broadcasting Standards Commission 21



Complaints concerning standards

Casualty: End of the Line (Part 2)

BECL 14 September 2003, 20002100
The Complaint

A viewer complained about disturbing imagery.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that viewers would have been aware that
the drama’s reflection of life in an A&E department
regularly featured, on the medical side, images of people
who had suffered unpleasant injuries. It was true to say
that the number of casualties involved in this, second
part of a two part drama, was somewhat greater than
usual, but it did not believe the extent of the injuries
depicted was any more severe than in the past, or that it
would have exceeded the expectations of the audience.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the long
running medical drama and noted the concerns of the
complainant. It considered that, in the context of a
medical drama series that often featured physical injuries,
the content was unlikely to have caused offence to the
majority of the audience familiar with the genre.

The complaint was not upheld.

Not upheld CN 12098

22 Broadcasting Standards Commission

Waking the Dead: Multistorey (Part 1)

BBCL, 14 September 2003, 2100-2200 oo .
The Complaint

A viewer complained about violent scenes involving

a sniper.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the scenes were filmed in a
deliberately “distancing™ style, intercutting the sequences
with mocked-up grainy and indistinct black and white
security camera footage and jerky, news-style shots.

The injuries shown were confined to small amounts of
blood, and the images were brief. The scene was
constructed and edited very impressionistically - viewers
were left in no doubt as to what had happened, but the
overall effect of the sequence was to describe what
happened, not to depict the injuries.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this episode of the established
thriller series. The Panel noted that the scenes gave a
strong impression of violent behaviour but had not
actually depicted the injuries in a detailed manner. The
Panel considered that the content, broadcast after the
Watershed, was unlikely to have offended the majority of
the audience. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 12099



Terror in the Philippines

BBC2, 15 June 2003, 1915:2000 ... oo ooeeeeeesessessesessessssson
The Complaint

A viewer complained about graphic footage

of decapitation.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that Correspondent had been a leading
television foreign affairs programme for nearly a decade.
It was scheduled before the Watershed to make sure
that as many viewers as possible had the chance to
benefit from its coverage of issues. It had an established
reputation for an unsanitised approach when abroad,
does indeed, prove to be bloody, but also for taking
proper account of viewer expectations at that time in
the evening.

In this edition, the BBC believed that the reporting of

the atrocities perpetrated by the Abu Sayyaf group was
justifiable in terms of the story the programme was trying
to tell which was the threat to the Philippines from
extremist groups which claimed links with al-Qa’eda,
and the US response. The topic was referred to properly
in advance and was not itself unsuitable in terms of tone
or content.

The reporter had made clear that brutal violence was a
notable feature of the Philippine insurgency. This was
shortly before he explained Abu Sayyaf’s fundraising
activities, which consisted mainly of demanding ransom
money for kidnap victims, who were beheaded if the
demand was not met and providing video evidence of
such ‘executions’ was part of the group’s terror
campaign. The programme showed the reporter viewing
one of the tapes , but the worst of what was happening
was conveyed through his description of what he was
watching and through his own reaction as observed by
the camera.

The BBC believed that the internal warning in the
reporter’s commentary and the announcement before
transmission, took proper account of likely sensitivities.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the well-
established current affairs programme. It noted footage of a
hostage kneeling on the ground, then a distance shot after
the decapitation had taken place. The Panel took the view
that, in the context of a programme examining and
highlighting the existence of a terrorist organisation, its
possible links to terrorist action around the world, and its
methods for gaining recognition and funding , the inexplicit
content had not exceeded acceptable boundaries for
broadcast at this time. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11658

Complaints concerning standards

Worse Case Scenario

Bravo, 23 June 2003, 0000:0055 e “
The Complaint

A viewer complained that it was dangerous for the
programme to show someone siphoning petrol using
their mouth.

The Broadcaster’s Statement

Flextech Television said that the series was based on a
book that detailed the best course of action when faced
with your ‘worse case scenario’ when conventional,
sensible action would prove futile. It was an extreme
survival programme which presented many improbable
situations and explained the most suitable actions that
would need to be undertaken to escape that predicament
as safely as possible. All of the eventualities were
‘fantastic’ and certainly not the sort of situations that
you would anticipate facing on a daily basis.

The programme had a clear warning stating that the
stunts, which were highly dangerous, had been designed
and mostly performed by highly trained professionals.
The sequence in question tried to replicate what would
happen if you had been shipwrecked and were forced to
survive with spurious items recovered from your boat.
The test in which gasoline siphoning was seen was an
exercise in tenacity and clear thinking. There was a clear
on-screen warning not to ingest the gasoline which
would contribute to viewers’ awareness that what was
shown was potentially hazardous.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the series and
noted the item in question. It acknowledged that the
scenarios presented circumstances far removed from
those that viewers were likely to encounter and that the
practice had been clearly labelled as dangerous and not
one to try to replicate under normal circumstances. The
Panel took the view that, when clearly labelled and
broadcast late at night on a minority channel, the content
was not irresponsible. The complaint was not upheld.

Not upheld

Broadcasting Standards Commission 23



Complaints concerning standards

Saint Paul

BBCI, 29 June 2003, 1900-2000 . . . ..
The Complaint

Two viewers complained about this programme. One
complained about homophobic content and the other
about anti-Semitism.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that there was a well-established
hermeneutical tradition of interpreting the relevant words
of Paul as a condemnation of homosexual activity
generally. More recently it had been argued that his
meaning was obscure, but there seemed to be agreement
that Paul had been making some kind of homosexual
reference and that he regarded this type of behaviour as
perverse. The programme had used the term
“homosexual perverts” in order to avoid the implication
that Paul was necessarily intending a general
condemnation of homosexuality, but only sexual activity
between men of a type that he regarded as perverse.
There had been no intention to condemn homosexuality
per se, or suggest that Saint Paul had. Nor was the term
used now considered to be strong language.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme, which
examined the life of Saint Paul. It considered that the
language used to interpret Saint Paul’s words was
reasonable in the circumstances and had not exceeded
acceptable boundaries for a serious documentary
programme of this nature broadcast in the early evening.
It also considered that the depiction of Saint Paul was
unlikely to have encouraged anti-Semitic sentiments.
The complaints were not upheld.

Not upheld CN 11786.2

24 Broadcasting Standards Commission

Monkey Dust

BBC2, 7 August 2003, 2320-2350

The Complaint

A viewer complained that this programme mocked
serious crimes and showed sexually explicit content.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that a pre-transmission announcement

had alerted viewers to ‘strong language and scenes that
you may find distressing’. The humour was certainly
acerbic, portraying contemporary life as an urban
nightmare of abuse and exploitation in a range of forms -
of the person, of relationships, of power and position,
and of language.

It was not suffering that was the object of the
humour, but rather those that inflict it and some of its
contemporary trappings.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the series.

It acknowledged that some of the subjects explored by
the animation were unsettling and would not have been
to everyone’s taste. However, it took the view that the
cartoon format served to distance the subject matter and
lessen the possible offence. The Panel considered that,
when broadcast late at night, on a minority channel and
preceded by a clear warning, the content was unlikely to
have exceeded the expectations of the majority of
viewers. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11950



Richard and Judy

Channel 4, 23 July 2003, 1700-1800 oo
The Complaint

Three viewers complained about this programme. One
complained about a racist comment and two about
sexual content.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that Richard and Judy was its flagship
daytime chat show which had been transmitted since
November 2001. The programmes contained a variety of
items ranging from discussions on topical matters of
public interest to celebrity interviews.

The broadcaster said that the programme contained an
item about some research which had been conducted in
America which indicated that women tend to lie about
the number of sexual partners they had had. The item
discussed the implications of the research and the reasons
for the tendency which it revealed. The item was one of
legitimate public interest and, whilst treated in a
relatively light-hearted manner, it was nonetheless serious
in content. The programme genuinely explored the
question of why it seems that double standards apply to
men and women in their sexual behaviour.

Far from encouraging any form of promiscuity, the item,
and the research itself, indicated that multiple sexual
partners for women was frowned upon socially as being
an indication of unsuitablility as a partner. The reference
to the large number of partners of a male journalist
served to highlight the double standards which society
applied to men and women.

Complaints concerning standards

Channel 4 said that the comment by Paul O’Grady that
he was married to a Portuguese lesbian was a fact. It was
explained that he married her some 15 years ago as she
was a friend and she had been put under pressure from
her family to get married.

The comment about an asylum seeker from Dover was
made by Richard Madeley to a contestant on a quiz.

The contestant, however, did not hear the comment and
Richard Madeley was forced to explain it saying he

‘was cracking a weak joke’. The broadcaster said that

it was not a racist comment and was merely, as
acknowledged, a weak joke, a play on words referring

to the fact that Dover was a principal reception point for
many asylum seekers.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the daytime
entertainment programme, noting the various comments
made throughout the show. The Panel took the view
that none of the comments, which were mild and
inexplicit, were likely to have caused widespread offence
to the majority of the audience, and had not exceeded
acceptable boundaries for the time of transmission.

The complaints were not upheld.

Not upheld CN 11838.3

Broadcasting Standards Commission 25



Complaints concerning standards

News

BBC News 24, 23 March 2003, 1530 )
The Complaint

A viewer complained about distressing images of
captured American soldiers.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the images of captured American
soldiers were first broadcast by Iraqi Television.

The decision to show them subsequently was not taken
lightly. The presenter said that Al Jazeera was showing
“interviews” with captured American soldiers and
continued “...there are just coming in to us.” In fact
senior editorial managers thought carefully before
showing these pictures. The soldier who was interviewed
was clearly uninjured and was doing well in trying

to cope with the poor English of the interrogator.

A second shot of a man lying down was so brief that it
was impossible to tell anything about him, but
examination of the untransmitted material clearly
showed that he was alive.

The BBC added that it believed that reporting how
prisoners of war were being treated was an entirely
legitimate part of war coverage. The Iraqi TV footage
was of US service personnel being questioned in front of
television cameras, the cameras were not simply
observing events but were an integral part of what
happened. What viewers saw, therefore, was an example
of the kind of brutal treatment of individuals for
propaganda purposes that the former Iraqi regime had
always been identified with.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this news item, noting the
footage of an interview with a captured American soldier,
and brief images of another lying down. The Panel
considered that the images, which were already in the
public domain, were in the public interest because they
clearly showed how the methods employed by the Iraqi
military in then treatment of their prisoners. They were
also unlikely to have exceeded the expectations of the
majority of the audience of this dedicated news channel.
The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11207

26 Broadcasting Standards Commission

Big Brother

Channel 4, 30 May 2003, 2030-2100 "
The Complaint

A viewer complained about nudity before the Watershed.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that the scene complained of occurred in
the roundup which highlighted the first week’s events.
The presenter introduced and narrated a light-hearted
summary, which included the housemates entering the
house, losing the weekly task, John watering the garden
and a game of charades. It was during the game of
charades that Ray dropped his trousers in order to give
his fellow housemates a clue about the film title he
wanted them to guess.

Channel 4 said that the presenter’s commentary

(‘Day 7, and it’s word games...that’ll be The Full Monty
then’) as well as the context of the shot within the
roundup, made it clear that it was light-hearted and
comic rather than salacious.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this item in the edition of the
‘reality’ game show. It noted a brief shot of one of the
housemates pulling his trousers down during a game of
charades and showing his bottom. The Panel took the
view that the brief and inexplicit scene was unlikely to
have caused widespread offence to the regular audience
and had not exceeded acceptable boundaries for the time
of transmission. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 11621



Servants

BBC1, 10 April 2008, 2100-2200 .. oo
The Complaint

Two viewers complained about this programme.

Both complained of sexual content, whilst one also
objected to swearing.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that this series was a post-Watershed
treatment of life and love in the servants’ quarters of

an early Victorian country house and was described in
the pre-transmission announcement as ‘racy’. Pre-
broadcast publicity and programme billings also made
clear the series frank approach to its subject matter. The
attitude of the servants towards their employers was
characterised by a marked contrast. Whilst appearing to
show respect for their ‘betters’ in their dealings with
them, behind their backs they told tales, spread scandal
and fomented intrigue.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this opening episode of the
new drama. It acknowledged that the content would not
have been to everyone’s taste but noted that much of the
sexual content had been implied, rather than explicit and
that the language used had been appropriate in the
context. The Panel took the view that, in the context of
this dramatisation of ‘life below stairs’, broadcast after
the Watershed, the content had not exceeded that
acceptable. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 11337.2

Complaints concerning standards

Velvet Soup

BBC2, 3 June 2003, 2200-2230

The Complaint

Two viewers complained about offensive content.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the sheer unlikeliness of the scenarios
presented in the programme, which had been billed as
“adult humour”, had done much to reduce their
potential to offend. In the tradition of “Monty Python”,
the element of improbability was intrinsic to the humour
and consistent with its generally surreal nature.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme and noted its
surreal flavour. It considered that the sketches in question
were unlikely to have caused offence to the majority of
the audience for this programme broadcast on a minority
channel well after the Watershed. The complaints were
not upheld.

Not upheld CN 11609.2

Broadcasting Standards Commission 27



Complaints concerning standards

Iraq: Whose Country is it Anyway?

BBC2, 22 June 2003, 1915-2000 _
The Complaint

Two viewers complained about distressing content.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the incident in question had provided

a vivid illustration of the lawlessness in Baghdad.

In neither the street nor the hospital sequences had there

been any focus on the man’s injuries or suffering; viewers
had seen blood on his clothing but the camera had pulled
back from the operating table just before it became clear

that the efforts to save him were in vain.

The BBC said that the programme showed this incident
and the effect on the man’s family in order to illustrate
the reality of daily life in Baghdad. Viewers would not
have wanted or expected to be shielded from the impact
of a programme with a reputation for pulling no punches
in a way acceptable for early evening transmission.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme, which
examined the position in post-war Iraq. It took the
view that the incident had been depicted in order to
bring home the reality of life in Baghdad and that

it had not exceeded acceptable boundaries for a serious
current affairs programme of this nature broadcast on a
minority channel in the early evening. The complaints
were not upheld.

Not upheld CN 11685.2

28 Broadcasting Standards Commission

Mike Dickin

TalkSPORT, 26 June 2003, 1000-1300
The Complaint

A listener complained about racism.

The Broadcaster’s Statement

Talk Sport said that the item was in the wake of the
deaths of 6 British Military Policemen who were sent to
liberate, but were murdered in cold blood by a 300
strong mob inside a police station in Iraq. Despite his
passionate view the presenter allowed listeners to take
opposing views. Dickin was quite within his rights to
describe the mob that killed soldiers as savages and his
rant in no way bordered on racism.

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme noting

the complaint and the broadcaster’s statement. The Panel
took the view that in the context of this well established
programme the presenter’s comments on the issue,
which had been balanced by callers, were unlikely to
have caused widespread offence. The complaint was

not upheld.

Not upheld CN 11711



I'm a Celebrity-Get Me Out of Here!

ITV1, 28, 29, 30 April & 1, 4, 5, 8, 10, 12 May 2003, 2000-
2100, 20302135 £ 21002200
The Complaint

Forty-nine viewers complained about cruelty to animals.
Eight viewers complained about strong language.

The Broadcaster’s Statement

Granada Television said that during the series the
production team was careful to ensure that any strong
language used in the pre-recorded elements was suitable
for the time of transmission. All the contestants had been
made aware that during the live broadcast sections of the
ITV1 show they should refrain from swearing, particularly
when the episode was transmitted before the Watershed.
Most episodes commenced after the Watershed. Only two
of the shows complained about were scheduled before the
Watershed. In the programme broadcast on 8 May, the use
of strong language occurred during a live interview
between the presenters and a contestant before the
Watershed. This was only minutes after the contestant had
been voted out of the camp and was taking place at just
before 6am in the morning Australian time. It was an
emotional moment for her and she was both physically
and mentally tired. The contestant had made some attempt
to voice the “fuck’ sotto voce. However, Granada, accepted
that the word was clearly audible and was not appropriate
before the Watershed and apologised for the offence
caused to viewers.

The complaints about the other programme that
commenced pre-Watershed, (10 May) related to the
announcement that preceded the programme. The
announcement was: ‘...it’s live, so there may be some
strong language’. With a live programme it is impossible to
predict with certainty whether there would be any strong
language and the announcement was clear and specific.
There was no strong language during the live broadcast
sections of the show (and the strong language was
effectively bleeped out of the pre-recorded sections). The
other complaints about language related to post-Watershed
shows. These commenced with a clear announcement that
viewers should expect strong language. A lot of strong
language was bleeped from these shows. None of the
swear words used had sexual origins.

With regards to the complaints relating to the use of
insects and animals in the ‘bush tucker trials’, the
broadcaster said that the trials were a key feature of the
series. In the trial, the nominated celebrity was required
to submit to a gruelling challenge, whereby the celebrity’s
squeamishness and endurance was tested to the extreme,
in order to win food for the group. Professional animal
handlers were on site for each trial. Every trial was
carefully tested and developed in consultation with the
Australian RSPCA.

Complaints concerning standards

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the
programme, noting the ‘bush trucker trials’ involving
insects and the use of strong language. It noted that the
‘bush trucker trials’, included foodstuffs that were readily
available in that environment and considered that the
content was unlikely to have exceeded the expectations
of the majority of viewers. Turning to the complaints
about swearing, with the exception of the edition of 8
May, the Panel considered that the language was unlikely
to have caused widespread offence as the strongest was
either bleeped or preceded by a warning and broadcast
post-Watershed. These complaints were also not upheld.

With reference to 8 May, the Panel noted the
broadcaster’s apology and subsequent action and agreed
that it was inappropriate to proceed with further
consideration of the complaints.

Not upheld CN 11385.26/11388.9/11389.10/
11405.2/ 11406/11450.2/11455/11471.2/11504.4

Broadcasting Standards Commission 29



Complaints concerning standards

The complaints summarised below were not upheld and no statement was required from the broadcaster. Complaints
may not be upheld because the content was considered likely to be within the expectations of the audience for the type
of programme; or the programme was appropriately labelled or scheduled, or the content was deemed acceptable
within the context in which it was broadcast.

CN 9796 Sara Cox BBC Radiol 20.08.02 0700
offensive content

CN 9820 Wasted: 4X4 Reports BBC1 19.08.02 1930
racist content

CN 9836 Wrestling Sky One 29.08.02 1000
inappropriate violent, sexual and offensive content )

CN 10618 Billy Sparkles Showbiz Circus BBC 10.01.03 0600
distasteful Humour Radio Trent

CN 10799 Real Sex Five 29.01.03 2315

sexual content
CN 10815 Coronation Street ITV1 03.02.03 1930

sexual content and issue of abortion )
CN 10823 Coronation Street ITV1 02.02.03 1930

sexual content

CN 10895 Living The Dream: Hotel by the Sea BBC2 11.02.03 2100
swearing
CN 11070 How to Rob a Bank Channel 4 10.03.03 2100

glamorising criminality )
CN 11086 Farscape: Bad Timing BBC2 10.03.03 1845

violent content
CN 11107 The News Quiz BBC Radio 4 14.03.03 1830

sexual innuendo .
CN 11118 DoubleTake BBC2 17.03.03 2130

offence to public figures & swearing
CN 11174 Live Floor Show BBC2 22.03.03 2355

offensive content
CN 11189 Channel 4 News Channel 4 24.03.03 1900

human suffering

CN 11204 The People’s Book of Records Channel 4 28.03.03 2145
11251 animal cruelty & bodily Functions 03.04.03 2345
CN 11213 EastEnders BBC1 28.03.03 2000

disturbing content

CN 11294 Drama on 3 - Mnemonic BBC Radio 3 13.04.03 1830

swearing )
CN 11300 Bubble Boy Sky 28.03.03 2000

sexual content Movies Max

30 Broadcasting Standards Commission



SM:TV Live

irresponsible content.

Complaints concerning standards

Lenny Henry in Pieces
offensive content and swearing

Guardian
swearing

Dick and Dom in da Bungalow
exploitation of a child

Rockbitch
sexual content and language

Back to the Future Part Il

swearing

Trust Me, I'm a Teenager
swearing

Holby City: Seasons in the Sun
inappropriate scenes

Lunchtime with Degsy
racist content

Century
105.4 FM

The Bill

depiction of suicide

SPORT ONn 5
profanity

Advertisement for IPA Bitter
sexist content

Trailer for Wimbledon
Tennis Championships
sexual innuendo

EastEnders
sexual content

Jono and Harriet
racist content.

Heart

Rise
offensive content

Fortysomething
sexual content

Tony and Jo in the Morning
inappropriate swearing

Summer of Sam
swearing

EastEnders
violent content

12.04.03 0925
11.04.03 2100
01.05.03 2015
27.04.03 0900
07.05.03 2340
25.05.03 1615
27.05.03 2100
27.05.03 2000
20.06.03 1300
19.06.03 2000
13.06.03 1900
June 2003 various
16.06.03 various

26.06.03 1930
27.06.03 0600
30.06.03 0655
06.07.03 2100
16.07.03 0600
12.07.03 2215
17.07.03 1930
20.07.03 1210

Broadcasting Standards Commission 31



Complaints concerning standards

CN 11803 Juliet Morris BBC 21.07.03 0900
offensive opinion poll Radio 5 Live
CN 11810 Porn: a Family Business Channel 4 10.07.03 2315

sexual content
CN 11828 Dead Ringers BBC2 21.07.03 2100
offensive content ]
CN 11835 Bo’ Selectal! Channel 4 18.07.03 2315
offensive humour & sexual content
CN 11845 The Bill ITV1 23.07.03 2000
sexual content

CN 11852 Nobody Likes a Smartass BBC2 28.07.03 1800
offensive language )
CN 11859 Under the Knife with Miss Evans: Channel 4 14.07.03 2310
Incontinence

disturbing content

CN 11861 Sex Tips For Girls Channel 4 23.07.03 2310
encouragement of illegal behaviour
CN 11862 The Wayans Brothers Trouble TV 24.07.03 1530
racist content )
CN 11868 V Graham Norton Channel 4 25.07.03 2305
offensive content

CN 11870 Big Brother Channel 4 25.07.02 2200
11886 swearing and inappropriate content )
CN 11872 America Beyond the Colour Line: BBC2 27.07.03 1910

Black Hollywood

racist content .
CN 11873 BBC News BBC1 24.07.03 2200

disturbing images
CN 11880 They Think its All Over BBC1 13.03.03 2130
................................ SEXUBIINNUBIAO | eeeeoeesosesessesessssssseesossesessessssresossesosses s ssesosres st ssesosretosses e ssses st osrs s
CN 11882 Rogue Traders: BBC1 15.07.03 1900

Where are They Now

racist content .
CN 11885 Panorama: Asylum BBC1 23.07.03 2100

racist content
CN 11887 The Official Chart Show with Wes BBC Radio 1 27.07.03 1600

sexual content

CN 11888 Dead Ringers BBC2 28.07.03 2100
offensive content ]
CN 11893 Nobody Likes a Smartass BBC2 29.07.03 1800
swearing

32 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

CN 11904 Don McLean Says BBC Radio 2 03.08.03 0700

Good Morning Sunday

swearing )
CN 11905 Fighting the War: BBC2 27.07.03 2100

The Occupation of Iraq

swearing )
CN 11914 Home and Away Five 25.07.03 1800

sexual content
CN 11925 Asylum: You the Judge BBC1 23.07.03 2000

violent content )
CN 11936 Primary Colors BBC1 03.08.03 2215

swearing
CN 11937 That'll Teach’Em Channel 4 05.08.03 2100

exploitation of children

CN 11940 T4: Popworld Channel 4 31.07.03 0900

inappropriate sexual content )
CN 11948 The Beach BBC1 09.08.03 2100

swearing
CN 11951 River City BBC1 07.08.03 2000

homosexual content Scotland )
CN 11953 Roger Roger : BBC1 03.08.03 2100

Thank God It Wasn't Boat Race Day

swearing ]
CN 11960 The Naughtiest of ITV1 04.08.03 2310

TV’s Naughtiest Blunders

swearing )
CN 11962 Drive Time 105 Century 13.08.03 1520

offensive remarks
CN 11970 Eyes Down BBC1 15.08.03 2100

profanity & disability .
CN 11971 Trisha ITV1 15.08.03 0925

offensive content

CN 11982 The Arts Show BBC 20.08.03 1800
................................ RACISE CONENT e RO SCOUANG e
CN 11983 Gods in the Sky Channel 4 17.08.03 2000

violent content

CN 11986 The BiIll ITv1 20.08.03 2000
sexual Activity

CN 11988 SM:TV Live ITV1 23.08.03 0925
irresponsible content and sexual innuendo

CN 11992 Monkey Dust BBC2 14.08.03 2320
sexual content

Broadcasting Standards Commission 33



Complaints concerning standards

CN 11994 Trailer for Lapdance Island E4 various various
12037 sexual and offensive content Channel 4
CN 12006 100 Greatest TV Characters Channel 4 25.08.03 2100
swearing
CN 12007 The Message BBC Radio 4 22.08.03 1630

sexual content ]
CN 12019 My New Best Friend Channel 4 22.08.03 2330
inappropriate content.
CN 12020 Takeshi's Castle Challenge TV 18.08.03 1830
racist and sexist content .
CN 12021 Outside: Naked Channel 4 20.08.03 2345
nudity, swearing and simulated sex. )
CN 12024 Five News Five 26.08.03 1900
distressing content
CN 12025 P D James’s BBC1 24.08.03 2030
Death In Holy Orders
inappropriate violent content and nudity
CN 12038 My Wife and Kids Trouble 29.08.03 1630
irresponsible content )
CN 12043 The Mitchell and Web Sound BBC Radio 4 28.08.03 1830
offensive remarks
CN 12047 Breakfast BBC1 02.09.03 0600
distressing images. .
CN 12051 Trailer for The Villa Sky One 26.08.03 1724
sexual content )
CN 12067 BBC News BBC1 03.09.03 2200
disturbing Content
CN 12068 Newsnight BBC2 03.09.03 2230
disturbing Content )
CN 12071 News Sky News 11.09.03 1230
offensive content
CN 12072 Channel 4 News Channel 4 09.09.03 1900
racist reporting
CN 12082 Absolutely Fabulous: Gay BBC1 09.09.03 2100
religious offence )
CN 12084 Never Mind The Buzzcocks BBC2 08.09.03 2100
offensive remark.
CN 12086 Infamous Fives: Channel 4 04.09.03 2345
Five have an Insane Relationship
offence to a public figure
CN 12087 EastEnders BBC1 12.09.03 2000
animal cruelty

34 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

CN 12088 Porn: a Family Business Channel 4 11.09.03 2310
sexual activity
CN 12096 Morning Glory Virgin Radio 30.10.03 0600
With Pete and Geoff
offensive incitement to break David Blaine’s will
CN 12105 Jonathan Ross BBC Radio 2 13.09.03 1000
offensive humour
CN 12106 Coronation Street ITV1 14.09.03 1930
substance abuse )
CN 12107 Ql BBC2 11.09.03 2200
sexual innuendo
CN 12109 My Parents are Aliens ITV1 17.09.03 1630
inappropriate profanity ]
CN 12116 Live Football Sky Sports 21.09.03 1500
condoning violence
CN 12117 Canterbury Tales: BBC1 18.09.03 2100
The Wife of Bath
sexual content
CN 12119 Top of the Pops BBC1 12.09.03 1930
sexually explicit content .
CN 12122 Holiday - You Call the Shots BBC1 15.09.03 1900
offensive content )
CN 12123 Quo Vadis BBC2 13.09.03 1610
violence pre-Watershed
CN 12130 Breaking the Silence: ITV1 22.09.03 2245
Special Report by John Pilger
................................ sensationalist, anti AMEMCAN TEPOTING o eeeoeeroseeeossesessssesssesosesessesesmsesosessosessssesssssesomsesosesssree
CN 12136 BBC News BBC1 21.08.03 1300
offensive content and swearing

CN 12151 Trailer for Casualty BBC1 09.09.03 1900
excessive depiction of injuries

CN 12155 Return to Jamie’s Kitchen Channel 4 23.09.03 2100
swearing

CN 12164 Looney Tunes BBC1 27.09.03 0805
violent content

CN 12174 Peep Show Channel 4 19.09.03 2235
swearing

CN 12178 Kenyon Confronts: BBC1 01.10.03 1930

Shopping For Terror

irresponsible content

CN 12183 Dick and Dom in da Bungalow BBC1 04.10.03 0900
inappropriate sexual innuendo

Broadcasting Standards Commission 35



Complaints concerning standards

CN 12187 GMTV ITV1 28.09.03 0600
violent content

CN 12188 Eyes Down BBC1 03.10.03 2130
offensive content

CN 12196 Life of Grime BBC1 07.10.03 2100
disturbing content and animal cruelty

CN 12197 Infested: Under Your Skin ITv1 07.10.03 1930
frightening content

CN 12202 Patrick Kielty Almost Live BBC1 25.07.03 2235
offensive content

CN 12205 BBC News BBC1 07.10.03 2200
irreverent comments

CN 12213 Jonathan Ross BBC Radio 2 04.10. 03 1000
offensive remarks about pop artists death

CN 12215 Trailer for CBBC CBBC 29.07.03 1000
sexual innuendo

CN 12237 Trailer for Silent Witness BBC1 10.10.03 2000
inappropriate disturbing content

CN 12239 Casualty: Against Protocol BBC1 11.10.03 2015
nudity
CN 12260 Henry VIl ITV1 19.10.03 2100

violent content

CN 12261 Have | got News For You BBC2 18.10.03 2240
offensive comments

CN 12262 BBC News BBC1 15.10.03 1800
racist content

36 Broadcasting Standards Commission






Broadcasting Standards Commission
7 The Sanctuary, London SW1P 3JS

semo

020 7808 1000
020 7233 0397
bsc@bsc.org.uk

: www.bsc.org.uk



