
Research report # ???? 

Subject: Israeli Journalists as an Interpretive Community: A Case Study of 1950s Mainstream 

Journalistic Attitudes towards Haolam  Hazeh 

Researcher: Oren Meyers 

Academic Institution: University of Haifa 

Address: Department of Communication, University of Haifa. Haifa, 31905. Israel 

Email: omeyers@com.haifa.ac.il 

 

Israeli Journalists as an Interpretive Community: 

A Case Study of 1950s Mainstream Journalistic Attitudes towards Haolam  Hazeh1 

 

In May 1954, Amos Elon, a prominent Ha'aretz journalist published a review of the major 

weeklies that appeared in Israel at the time. When dealing with Haolam Hazeh Elon wrote: 

Haolam Hazeh has a unique writing style that is enforced upon all of its sections, 

in an almost totalitarian manner… this style appears to be [written] in one octave 

above normal prose, a trick that keeps the reader in a state of constant tension, and 

induces him to share the editors' hysteria… This style brings us every week 

articles that increase [the weekly's] circulation through well-known methods such 

as fanning ethnic, party and cultural differences, combined with large doses of 

pornography and coffee shop gossip…. Letters written by minors are published 

alongside propaganda campaigns that serve only to undermine morale in high 

schools, and increase the tension between teachers and pupils.2 

Most leading Israeli journalists of the 1950s and 1960s who publicly discussed Haolam Hazeh 

on the pages of mainstream newspapers were appalled, to say the least by the weekly. Haolam 

Hazeh was established in 1937 by the journalist Ouri Kessary and was first called Tesha Baerev 



 2

(Nine O’Clock in the Evening). It changed its name to Haolam Hazeh (This World) in 1946 and 

four years later it was bought by Uri Avnery, Shalom Cohen and two other investors.3 Avnery 

became the editor of the weekly, and Cohen became the chief of the editorial staff. Following the 

buy-out, Avnery and Cohen recreated Haolam Hazeh as a newsweekly, different from most other 

Israeli newspapers of that time in terms of content, style and journalistic objectives. The new  

Haolam Hazeh developed a journalistic formula that was non-traditional yet attentive to the 

existing realities of the Israeli journalistic scene of the 1950s. This formula had several aspects, 

the most salient of them being the combination between Haolam Hazeh’s "harder" and "softer" 

contents. The ultimate expression of this unique mixture could be found in the 1959 initiation of 

the two covers system, by which Haolam Hazeh’s front cover referred to hard news topics, 

mainly of a political nature, while the back covers dealt with sensationalist issues, usually of a 

sexual nature.4 

 The public journalistic disdain for Haolam Hazeh was so prevalent that on several 

occasions journalists who wrote about the weekly in mainstream newspapers argued that the only 

effective way to combat Haolam Hazeh weekly would be to ignore it altogether.5 Ironically, in 

some cases writers addressed this proposed "policy" of ignoring the magazine as if it had already 

been voluntarily adopted by major newspapers.6 Then, they went on explaining why this policy 

was misguided and elaborated, at length, on the great damage that Haolam Hazeh had caused 

Israeli journalism and Israeli society. The mere discussion of Haolam Hazeh and its contents 

seemed to require an apologetic justification. Hence, for example Davar's columnist Shlomo 

Grodzensky, explained that he dedicated a whole article to an analysis of Haolam Hazeh - a 

publication he did not regularly read - and its perils just because he happened to glance through 

an issue of the weekly while he was waiting his turn at the barbershop.7 

 But the sensationalist and radical Haolam Hazeh was not ignored by Israeli journalists of 

the 1950s and 1960s. Mostly, it was fiercely attacked and in some cases it was defended due to a 



 3

belief that freedom of the press should protect even a publication such as Haolam Hazeh. In 

other cases, the overall rejection of the weekly's style was accompanied by the notion that 

Haolam Hazeh was attacking the right political targets, even if it was doing so by using 

unacceptable journalistic methods. But, whatever the journalistic reaction was, the weekly was 

not ignored both in the public arena of journalistic writing and in the informal settings of the 

Israeli journalistic community. All of this brings us to the question that stands at the core of this 

paper - why was Haolam Hazeh impossible to ignore in the eyes of the Israeli journalistic 

mainstream of the 1950s and 1960s? 

 My argument is that the unique nature of Haolam Hazeh's constructed journalistic 

outsiderness could best be explained through the analysis of the Israeli journalistic 

community of that era as an interpretive community. The strategic positioning of Haolam 

Hazeh as the designated "other" of Israeli journalism during the formative era8  (1950-

1965) was articulated in order to define the boundaries of the journalistic community, 

enforce normative standards, and establish what was considered good and bad journalism. 

At the same time, however, that Haolam Hazeh was used as a means of defining everything 

that legitimate Israeli journalism opposed, it was also utilized as a source of professional 

inspiration (or even straight-forward replication), a de-facto journalism school, and as an 

unofficial exposure channel for exploring topics and approaches that were unacceptable  to 

the  mainstream Israeli media. Moreover, Haolam Hazeh's existence as such a paradoxical 

phenomenon points to the major inner-contradictions that characterized the Israeli 

journalistic community during the formative era, and the ways by which such 

contradictions were appeased. Haolam Hazeh's criticism of the mainstream journalistic 

community that was accompanied by the mainstream's fierce public denunciation of 

Haolam Hazeh appeared to reflect a struggle between two clear alternatives. In parallel, the 

more complex picture illustrated in this paper, pointing at ways in which those two arch-



 4

rivals utilized one another, and even carried on a dialogue in overt and covert ways 

suggests that under some circumstances journalistic communities need to construct their 

own in/outsiders. Moreover, and as seen in other sections of this project, once those 

circumstance changed (through the influence of Haolam Hazeh itself, among many other 

factors), the need for such a contrasting, yet mediating entity declined. 

 

Establishing a theoretical framework: journalists as an interpretive community 

The academic study of journalism aims to explore journalistic practices, norms, routines and 

values while situating them within larger social frameworks. That is, scholars of journalism do 

not only investigate the way in which journalists conduct their work, but they also offer insights 

regarding the complex relations between how journalists think about their work and how they 

actually execute it. Moreover, most journalism studies aspire to frame journalistic work as 

derivative of the norms, values and institutions of the society in which journalists work. 

 Journalism studies can be categorized according to their choice of four possible contexts 

through which they explore journalistic work: individual, organizational, institutional and 

cultural. These categories are not mutually exclusive, but rather complementary: each level of 

analysis offers a point of view that situates journalism differently, and thus leads to different 

research foci. The earliest approach to journalism research addresses news as the product of the 

individual journalist. And so, various Gatekeeper studies have focused on the way individual 

editors manage to regulate the stream of information they receive.9 The second approach to 

journalism research investigates journalism through a focus on the social organization of news 

work.10 Three trajectories characterize workplace research: first, there is an emphasis on the 

similarities between news production and other types of production. Thus organizational research 

analyzes journalistic work as the outcome of the need to allocate scarce resources and routinze 

the unexpected.11 Second, organizational research focuses on how news organizations define 



 5

their policies and disseminate them through the organization.12 A third trajectory of workplace 

research focuses on the way in which journalistic values of professionalism are translated into 

the concrete language of routines, norms and conventions. Such research does not only aim to 

trace those routines, norms and conventions, but also to understand their functionality for 

journalists and the ways in which journalistic practices help fortify the professional and social 

status of journalists.13 

 The third approach in journalism research aims to explain journalistic work through the 

interrelations between the journalistic institution and other social institutions. Studies of this sort 

situate journalists, mainly in Western-democratic societies, as mediators between the political 

system and the public.14 According to this perception, journalists are responsible for 

disseminating information and symbols through different sections (or sub-systems) of society, 

while monitoring the activities of the establishment.15 A radically different view of the 

interrelations between journalism and other social institutions is offered by advocates of the 

critical school. They contend that the main goal of the news media in capitalistic societies is to 

maintain the existing social status quo. Moreover, news-producing organizations take part in the 

large-scale hegemonic project by creating the impression that the current social condition is the 

best possible one.16 The claim that the hegemonic effect of news media is such that they tell the 

public what not to think about17 contradicts how journalists perceive themselves, and the way in 

which they are depicted by many journalism researchers. Thus, researchers who present a 

hegemonic analysis of news work have to resolve a number of fundamental tensions such as: 

what is the role of journalistic values, such as objectivity and fairness, if journalists cater to the 

needs of the ruling elites? How do journalists learn to serve those elites when research shows that 

they mainly consult one another? How do journalists manage to fortify the status quo while 

aspiring to expose scandals and criticize the establishment? 



 6

 The fourth approach to journalism research stands at the core of his study. The cultural 

approach addresses news as the product of broader cultural conventions and journalists as 

cultural interpreters. The conventional understanding of communication as a form of 

transportation is replaced here by a perception of communication as a social ritual.18 Instead of 

thinking of communication as a process in which information is transmitted from point A to 

point B, we are asked to think about communication as a process, in which communities share 

and negotiate information, values and beliefs. Such a perception tends to replace the prevalent 

perception of communication as a uni-directional linear process with a more circular one. It is 

not only the journalists who communicate to their audiences, but rather the culture of the 

audiences and the reporters that shapes a common understanding of events and their meaning.19 

This perception emphasizes that journalists do not work in a cultural vacuum. They are a part of 

a culture that has common biases, preferences, memories and narratives. And so whenever a 

community is dealing with a news event through its members who are reporters, those reporters 

are bound, at least to some extent, to communicate this new event through existing cultural 

frames. It is important to note that this point of view does not suggest that journalists have no 

power or authority. Instead, the cultural perception aims to place journalists within a broader 

context: the image of the journalist as a quasi-scientist who explores events from the outside is 

replaced by one of a journalist who is an interpreter and representative of the society in which 

she lives.20  

 Following this line of thought, the cultural-interpretive perception of communication can 

be implemented “inwards,” towards the journalistic community itself. According to Barbie 

Zelizer, journalists are not only members of a professional group but also members of an 

interpretive community, “united through its shared discourse and collective interpretations of key 

public events.” 21 Zelizer’s approach implements the interpretive community concept, first used 

in anthropological and literary studies, to establish the notion that journalistic work is embedded 



 7

in both a broad cultural context as well as in the narrower context of social interaction among 

journalists. Despite the fact that journalists tend to reject the institutionalization of their 

occupation and underplay the communal aspects of their work, they share a common discourse 

and varied common experiences. While journalists tend to portray their work as objective, 

individualistic, immediate and informative, the interpretive community frame depicts that work 

as value-laden, communal, continuous and narrativistic. Such a concept focuses on the existence 

of an inner-journalistic discourse that is created while and after journalists conduct their work. 

Through this inner-discourse journalists learn how to do their work, and interpret the meaning of 

the events they encounter as a collective. This collective shares a common heritage of memories 

and lessons that are cultivated in ways that constitute journalistic authority and fortify the status 

of the journalistic community. The interpretive community approach also stresses the existence 

and centrality of a collective journalistic memory. Although journalists tend to highlight the 

timeliness of their work, journalistic reporting is also nourished by a body of knowledge that has 

been accumulated by journalists through the years. Hence, the existence of a journalistic 

interpretive community is especially evident when journalists are involved in narrating the past. 

Their struggle over time to constitute their authority as narrators of past events points at the 

collective and longitudinal traits of their work.  

 Although the interpretive community frame seems to contrast the dominant frame of 

understanding journalists as professionals, it also builds upon previous ethnographic studies of 

news work and the analysis of journalistic values.22 Thus, for instance, earlier works concluded 

that journalists do not work directly for the public.23 That is, they usually do not have a clear 

image of their “clients” - their needs, interests and preferences. Furthermore, this tendency is 

reinforced by the journalists' professional values that encourage them to renounce the 

commercial aspects of the trade. Journalists, according to this system of values, are in the 

business of presenting facts, exposing truths and giving the public what it needs and not 



 8

necessarily what it wants. In contrast journalists are highly influenced by their peers and 

superiors.24 They decide what events to cover and how to cover them through ongoing 

interaction among themselves, and the day after a story is published they are not concerned with 

the reactions of some abstract “public” but rather with those of their colleagues and usual 

sources. The interpretive community frame does not only acknowledge the fact that journalists 

learn how to report through and with their colleagues but also argues that this ongoing 

socialization process creates a community whose members share values and perceptions. All of 

this becomes evident from the fact that journalists seldom cover stories exclusively. Mostly they 

work on stories in parallel with their peers from competing organizations. Later the story is 

discussed in the organization, edited and debated and so on. But even though most journalists 

would admit to this collective aspect of their work it is hardly imaginable that they would 

embrace this perception in its entirety, since this analysis undermines the ethos of the 

independent reporter. Moreover, it challenges journalists with the notion that what they share 

with their peers is not a set of common professional guidelines but rather a system of value 

judgments. 

 In sum, this study of the ways in which Haolam Hazeh provided a setting against which 

the mainstream Israeli journalistic community could articulate and negotiate its professional 

ethos utilizes the cultural approach towards the study of journalism. The study focuses on two 

areas that heretofore have been relatively neglected, especially when it comes to the investigation 

of Israeli journalism. First, the notion that Israeli journalists are the storytellers of Israeli society 

and that their tales are shaped via large-scale cultural frameworks is used in this project as a 

springboard for discussing the tales Israeli journalists tell about their own work. Along these 

same lines, this project also probes the ways in which the narratives that are told and interpreted 

by Israeli journalists are used to fortify their own status and authority. Second, my research 

complements the existing body of Israeli journalism scholarship through its focus on the 



 9

longitudinal development of the Israeli journalistic community as a memory community. While 

previous research has offered a cultural analysis of journalistic themes at specific points of time, 

my research focuses on the retrospective view of Israeli journalism, looking at how Haolam 

Hazeh was conceptualized at different stages, for different purposes. By doing so, my study 

stresses both the communal aspects of the work of Israeli journalists and the effect of 

accumulated journalistic heritage on the current work of practitioners. 

 

Mainstream Journalistic Perception of Haolam Hazeh 

In order to explore the complex relations between 1950s and 1960s mainstream Israeli 

journalistic community and Haolam Hazeh it is first essential do define the tenets of the criticism 

against Haolam Hazeh. Basically, there were three interconnected arguments: 

    The political argument: the political complaints regarding Haolam Hazeh had two 

main components that ought to be viewed through the prism of the political characteristics of 

mainstream Israeli journalism during the formative era. The first fundamental compliant was that 

Haolam Hazeh's politics and journalistic practices were damaging the Zionist endeavor. Thus, 

for instance, Davar dedicated a first page news item to a report that "the latest issue of Haolam 

Hazeh provided most of the material for the 'know your enemy' program that was aired on 

Damascus Radio, yesterday."25 Time and again, it was argued that Haolam Hazeh holds no 

respect to the great efforts that were invested in establishing the state, absorbing the mass 

migration waves and defending the country's borders.26 Following that line, whenever Avnery 

was involved in political activities, even before the 1965 establishment of the Haolam Hazeh – 

Koach Hadash party, the weekly's journalistic opponents would stress the assumed anti-Israeli 

nature of those activities, such as Avnery's meetings with a "pro-Arab" Jewish-American 

Rabbi.27 A complementary aspect of the anti-Zionist accusation were the claims that Haolam 

Hazeh's political criticism was not constructive, anti-democratic, or even Fascist in its totality: 



 10

instead of offering productive solutions, Haolam Hazeh promoted the notion that the whole 

political system was corrupted and beyond repair.28 

 The second political complaint involved Haolam Hazeh's claim of being unaffiliated with 

any political party or movement. Israeli journalists of the 1950s did not accept Haolam Hazeh's 

hegemonic analysis of the relations between the Israeli press and the Israeli political system (an 

analysis discussed in detail elsewhere in this dissertation). Instead, Israeli journalists - especially 

those who wrote for party-affiliated newspapers - aspired to reveal the "true" nature of Haolam 

Hazeh's political leanings, that is, the party that was behind the weekly. The suspects came, of 

course, from the opposition side, and the most salient among them were the Communist party29  

and the General Zionist party.30 Other private newspapers such as Ma'ariv and Ha'aretz were 

also often accused of serving political goals, but in Haolam Hazeh's case this criticism seemed to 

be more consistent: while the more established private Ma'ariv and Ha'aretz played an agreed 

upon, or even scripted role (in the eyes of the party-affiliated newspapers) within the journalistic 

scene of the 1950s, Haolam Hazeh aimed to redefine the scene and thus earned harsher rivals. 

The weekly's fundamental charge that there was basically little difference between private and 

party-affiliated newspapers - since they all served the political-economic establishment - was 

answered by an attempt to position Haolam Hazeh within the context of 1950s Israeli journalism. 

That is, the effort to reveal Haolam Hazeh's true political loyalty aimed to deprive the weekly of 

its outsider status and point-of-view. 

 The professional argument: according to a majority of the journalistic references 

regarding Haolam Hazeh that appeared in Israeli newspapers during the formative era the weekly 

was practicing bad journalism. Mainstream Israeli newspapers were quick to spot mistakes and 

inaccuracies that appeared in Haolam Hazeh, and on several cases they argued that Haolam 

Hazeh's journalists reported on events that did not happen31 or claimed to have witnessed events 

in which they did not participate.32 Following that line, the mainstream newspapers argued that 



 11

Haolam Hazeh's editorial policies were opportunistic and self-serving. Hence, for example, 

Ha'aretz's reporter compared the Hebrew and the (short lived) Arabic editions of Haolam 

Hazeh33 and concluded that the two publications reflected different, if not contrasting, images 

that catered to the preferences of each of the two ethnic audiences.34 

 Additional professional criticism was aimed at Haolam Hazeh's extensive focus on gossip 

stories, its sensationalist tone35 and its ongoing tendency to invade the privacy of the people it 

reported upon: conducting interviews with children;36 publishing photographs of people who did 

not wish to be photographed, such as a prostitute who was attacked by ultra-Orthodox 

protestors37 and more. The overall attack against Haolam Hazeh's selection of topics and its 

reporting style should be understood within the context of the self-imposed restrictions followed 

by mainstream Israeli newspapers during that era. For instance, in 1960 the Editors' Committee 

instructed newspapers to substitute the term "committed suicide" with "died in tragic 

circumstances" and to use the term "attacked" instead of "raped."38 The Editors' Committee even 

sent a written request to Haolam Hazeh asking it to adopt this terminology.39 The weekly refused 

to do so, explaining that it would not submit to the decisions of a body that "judges Israeli 

journalism without even bothering to include Haolam Hazeh in its discussions."40 

 Perhaps the most common tactic of discrediting Haolam Hazeh's journalistic 

professionalism was to address its extensive dealing with sexual themes, even before the weekly 

actually started to feature photographs of naked women.41 When the Mapai-affiliated Hador 

wanted to define Haolam Hazeh's essence it did so by linking Haolam Hazeh's politics, 

journalistic practices and interest in sexual topics: "[Haolam Hazeh represents] hypocritical, 

reckless, cynical and rude journalism that is covering over the stinking nest of This Underground 

World which combines political gangsterism and odious pornography.42 Davar's Shlomo 

Grodzensky advanced this argument by demeaning Haolam Hazeh's assumed readership: 



 12

There is one significant sector of Haolam Hazeh readers, for whom the reading [of 

the weekly] is an essential need, and no sacrifice [i.e. price] would deter them from 

satisfying their wish. Maybe out of respect to the feelings of the more fastidious 

group among Davar's readers I should have refrained myself from naming that 

need. I am sorry. But I am sure that MK Avnery, for whom honesty is such an 

important principle would not be cross at me. There are those who say that chronic 

masturbators need constant textual and visual stimulations. I assume that such 

readers are among Haolam Hazeh's hard core clients.43 

The moral argument: the cumulative effect of the previous two arguments led to a 

rejection of Haolam Hazeh that was not based on a specific detail or compliant. Rather, it 

was argued by some mainstream journalists that Haolam Hazeh is an inherently bad and 

immoral entity. This immorality was an outcome of the nature and aspirations of the 

weekly's staffers and especially its editors. The process by which Haolam Hazeh became 

tagged as inherently immoral and untrustworthy was especially apparent through the 

ongoing coverage of the attacks against Haolam Hazeh. In 1953, Avnery and Cohen were 

beaten by members of the army's 101 commando unit, following Haolam Hazeh's criticism 

of the Kibya raid. The event did not gain much coverage, with the exception of Haolam 

Hazeh itself. It was also condemned by two of the opposition parties' newspapers - Herut44 

(Herut party) and Kol Ha'am45 (the Communist party).  Two years later, after Haolam 

Hazeh published the first articles dealing with Aba Hushi, Haifa's mayor, two bombs were 

put near Haolam Hazeh's offices and the building in which the weekly was printed. The 

first bomb did not explode, while the second did. In this case, the journalistic coverage of 

the attacks was far more extensive. Several newspapers condemned the attacks46 as did the 

Federation of Israeli Journalists, which declared that although it "will not venture into 

assessing the nature of the newspaper and its editors, who do not belong to the association, 



 13

it [the association] believes that it is its duty to condemn such unacceptable phenomenon, 

and denounce all use of violence."47 

 But there were other more strident voices that went beyond the Journalists' Association’s 

half-hearted denunciation. What characterized these harsher reactions was the total disbelief in 

Haolam Hazeh 's credibility and morality. As expected, the fiercest attacks against Haolam 

Hazeh came from the Mapai-affiliated dailies. This time, those newspapers skipped even the 

formulaic condemnation of the violent attacks: first, there were justifications - even if only 

implied - of the attacks. Hador titled the Haifa investigative reports "spiritual gangsterism,"48 

and the more respected Davar attacked the decision to provide Haolam Hazeh with police 

protection after the explosion of the second bomb. Protecting Haolam Hazeh, explained the 

writer will only further legitimize "pornography that is sheltered by the police, moral gangrene 

that is sheltered by the state."49 Second, the Mapai-affiliated newspapers raised doubts regarding 

the true identity of the people who planted the bombs. Davar questioned the credibility of the 

accounts provided by Haolam Hazeh's staffers and suggested that it might have actually been 

someone related to Haolam Hazeh who planted the bombs in order to attract public support of its 

journalistic crusades and draw support from Mapai, eight weeks before the general elections.50 

Hador echoed the same sentiment.51 

 But the most significant high-status doubts were raised by Ezriel Carlebach, Ma’ariv's 

first editor and arguably the most influential Israeli journalist during the 1950s. In his column, 

entitled "Strange Bombs" Carlebach wondered: 

If indeed there is a mysterious organization that believes that out of everything that 

is published in Israel only the contents of Haolam Hazeh are the most dangerous… 

than what drives the logic of this strange terrorist organization? It makes sure that 

Haolam Hazeh, its editors and its struggles over the freedom of the press will gain 



 14

the greatest publicity possible… Is there a better way to attract public attention than 

by an explosion?52 

 

A Functional Transgressor 

The previous section of this paper portrayed the mainstream journalistic view of the challenge 

posed by Haolam Hazeh during the formative era. As shown, in most mainstream newspapers -

both private and party-affiliated - most of the time the public response rejected Haolam 

Hazeh's journalistic vision and journalistic practices. This dismissal of Haolam Hazeh's 

journalistic alternative was formulated through a discourse that incorporated the major themes 

that defined  the Israeli journalistic mainstream of the formative era: the appropriate relations 

between journalists and the political establishment; the expectation that journalists would take 

an active part in the advancement of the Zionist endeavor and provide constructive criticism, if 

at all; the kind of stories that were considered newsworthy; the manner in which information 

about such stories was supposed to be gathered and reported upon; the ethical and aesthetical 

constraints that were supposed to guide the work of Israeli journalists, and more. In other 

words, the criticism of the Israeli journalistic mainstream against Haolam Hazeh during 

the formative era was comprehensive to the extent that it defined - by default - the 

mainstream's own journalistic vision. Haolam Hazeh was positioned publicly as an 

ultimate contrast against which the community could define its positive and constructive 

professional ethos. 

In order to understand why mainstream Israeli media of that time were so heavily 

invested in the public exclusion of Haolam Hazeh it might be useful to consider the larger 

phenomenon of social construction of deviance, in which people or forms of behavior are 

condemned as immoral in order to protect the collective. As Goode and Ben-Yehuda explain, the 

definition of an act or a person as deviants should always be understood within the social context 



 15

in which they occur. There is always some larger cultural background (fears of the effects of 

rapid modernization, latent resentment of a certain social sub-group etc.) that ignites this 

vilification, and it always answers some social need. Or as Goode and Ben-Yehuda put it: “the 

important point is, to the sociologist, the characteristic of deviance as defined not by the quality 

of the act but by the nature of the reaction that the act engenders or is likely to engender.”53 

Therefore, the presentation of  Haolam Hazeh as the ultimate “other” of Israeli 

journalism during the formative era was a construction sustained both by the weekly itself 

and by members of the Israeli journalistic mainstream, each for its own needs and 

motivations. This section of the chapter tracks down the motivations for bestowing that 

transgressor status upon Haolam Hazeh by the mainstream journalistic community. During the 

1950s and 1960s the Israeli journalistic scene offered several journalistic outsiders of various 

sorts - newspapers that served the Arab and the Jewish ultra-Orthodox communities, newspapers 

in foreign languages, and the Communist Party's daily. Still, only Haolam Hazeh was positioned 

so clearly as the "designated other" of the journalistic mainstream. There were several factors 

that made Haolam Hazeh impossible to ignore and required its framing as the publicly defined 

transgressor. 

 Political initiatives: first, it is important to remember that journalistic communities do 

not exist in a vacuum. Journalistic communities are influenced and shaped by surrounding 

entities, and in the specific case discussed here it is impossible to address the mainstream 

journalistic community of the formative era without linking it to the political establishment. As 

mentioned, Israeli politicians of the formative era, and particularly Mapai's elite were among 

Haolam Hazeh's fiercest opponents. Political leaders and organizations constantly tried to 

restrain or even shut down the weekly through initiatives that had a significant influence 

on the process by which Haolam Hazeh was marked as the designated transgressor of 

Israeli journalism. The political attempts to combat Haolam Hazeh elicited the supporting 



 16

or condemning responses of the professional community and thus provided an opportunity 

for the journalistic community to define its attitudes towards Haolam Hazeh. Furthermore, 

in some salient instances the politically-initiated debates over Haolam Hazeh enabled the 

journalistic community to define its own boundaries, standards of affiliation, and relations 

with the political establishment. 

Such an opportunity to define the boundaries of the professional community occurred on 

January 1958, when Habimah, Israel’s national theater, premiered Zrok oto la-klavim (Throw 

him to the dogs). The play, written by Yigal Mossinsohn and directed by Peter Frye told the 

story of an honest building contractor who wins a large government contract. Following that, he 

is pressured to cooperate with a corrupt supplier of building materials who in turn would pay him 

kickbacks. The contractor rejects the bribe and thus is confronted with the writer and editor of a 

sensationalist weekly who threaten him that they will publish a libelous story about his past. In 

one of the key moments in the play the contractor tries to calm his worried family members by 

telling them that should the weekly actually publish the article, he would sue. His son, an IDF 

paratrooper responds: 

You make me laugh, daddy. What do you mean by saying that?... Some smart folks 

tried to sue, and what happened? More dirt and more mud…. You haven't been 

reading the newspapers lately. This country has been turned into one big stinking 

public trial. According to the newspapers, no one is plowing or sowing or doing 

anything anymore – instead, everything has turned into lies and deception… I will 

break all of his [the journalist] bones. We didn't die in Sinai [the 1956 war] so 

anyone who has a mouth and a pen could badmouth us."54 

This paragraph and several others that appeared in the screenplay made it apparent to which 

"sensationalist weekly" it was referring. It is not clear if Ben-Gurion or any other politician 

personally ordered the writing of the play, but it is important to note that Mossinsohn, the 



 17

playwright was the former press officer of the Israeli police, one of Haolam Hazeh's major 

objectives of criticism. Moreover, Habimah received financial support from the state's budget, 

and the contractor was played by Aharon Meskin, one of Israel's leading actors and a former 

Knesset candidate of Mapai.55 Ben-Gurion, who rarely attended the theater was guest of honor at 

the premiere, and alongside him sat several cabinet members, high ranking officials and the 

commander of the police. After the play ended, Ben-Gurion praised its quality and important 

message.56 

Israeli newspapers of the time, including Haolam Hazeh itself dedicated considerable 

attention to the play and its political context. Most theater critics were in agreement that "Throw 

him to the dogs" was a weak and superficial play, and that even its cast of high-caliber Habimah 

actors could not salvage it.57 But when it came to a discussion of the play's message and its 

impact on the image of Israeli journalism the views were less uniform. Fundamentally, there 

were two views that resurfaced whenever the political establishment targeted Haolam Hazeh, 

directly or indirectly. Although the upholders of both denounced Haolam Hazeh and its 

journalistic practices they were spilt in their analysis of the ramifications that such attacks might 

have on the entire journalistic community. In many ways, the two views on this specific matter 

illuminated larger debates within the Israeli journalistic community of the 1950s: 

First, there were those who viewed the play as an assault on Israeli journalism in its 

entirety. They stressed the fact that the play or at least one of its main characters supported 

violent attacks against journalists.58 Moreover, it was argued that the play strategically 

contributed to a larger political plan to legislate a new "journalism law" that would handicap the 

work of all Israeli journalists.59 Letting the political establishment hurt Haolam Hazeh, it was 

argued would eventually limit the freedom of all other Israeli journalists and newspapers. Or, as 

Haboker's columnist put it: 



 18

The playwright presents an impossible upside-down picture: with his moonstruck 

imagination he created the prototype of a journalist who does not exist, but is in 

charge of all the scandals. At the same time, he tries to convince the audience that 

all the reports [they hear] about misdeeds were born in the minds of greedy 

journalists. Moreover, the most positive characters [in the play] demand the 

enactment of laws that will restrain the freedom of the press, before they are forced 

to take the law into their own hands and break the journalists' bones, just because 

they dare to interfere with the "building of the country." Such kind of spiritual 

enslavement goes even beyond the standards of Soviet theater during Stalin's 

reign.60 

The second approach viewed such attacks on Haolam Hazeh as a necessary means of cleansing 

Israeli journalism. Several writers argued that once the mainstream journalists chose to defend 

the weekly the political establishment and the public would view all Israeli newspapers as if they 

were no different from Haolam Hazeh. Thus, limiting and isolating Haolam Hazeh would 

actually improve the image of legitimate Israeli journalism and curb any further attempts to 

regulate its work. The main problem with "Throw him to the dogs," according to this perception 

was not its encouragement of violence against journalists or its depiction of Israeli journalists as 

opportunistic liars, but rather its failure to distinguish between types of Israeli journalists. Or, as 

Dr. Hayim Gamzu, Ha'aretz's influential theater critic explained the play's main problem: "it 

does not stress the difference between journalists who tell the truth and journalists who lie."61  

David Lazar of Ma'ariv complained about the absence of a "good journalist" in the play and 

asked: 

Doesn't Mossinsohn know any journalists of that [honest] kind? Does he really need 

to stain the whole profession in order to prove that one newspaper is corrupt? This 

kind of generalization is as dangerous as the libels that Gahelet [the weekly's editor 



 19

character in the play] uses in order to "strike the government"… [The play] attacks 

yellow journalism but it does not mention the existence of another kind of 

journalism.62 

And Al Hamishmar's columnist summed up the point: 

In his latest play, Yigal Mossinsohn combats unruly journalism, but while doing so 

he contradicts his own goal: he threw all of the newspapers to the dogs, [including 

those] that are actually the best weapon against such substandard journalism.63 

Eventually, the accumulation of mainstream journalistic criticism against the play's focus on 

"one kind of journalism" achieved its goal: the director and the playwright decided to cut out of 

the play one scene and add a character of a "good journalist" that would confront the bad ones. "I 

was aiming at a certain type of journalism" Mossinsohn explained "but people got the impression 

I was talking about all [Israeli] journalism."64 Following the additions to the play, it was 

explained that journalists would be invited to comment and approve the revised portrayal of 

Israeli journalism.65 

 Finally, evidence of the influence of the political establishment on the way in which 

mainstream Israeli journalism defined itself in contrast to Haolam Hazeh could be found in the 

frequent journalistic use of the terms "certain weekly" and "certain journalism" during the debate 

over "Throw him to the dogs." One of Ben-Gurion's well-known means of demeaning his 

political opponents was to address them only by an indirect nickname. Thus, Menachem Begin 

became "The MK sitting to the right of MK Bader" and Haolam Hazeh was termed "that certain 

weekly."66 In their coverage of the debate journalists from Ma'ariv, Haboker, Ha'aretz, Davar, 

Hatzofeh, Herut, Al Hamishmar and Lamerchav - both private and party affiliated newspapers, 

from all parts of the political spectrum - recited these derogatory terms, which enabled them to 

refrain from actually mentioning Haolam Hazeh's name. 



 20

 Fear of the transgressor's attractiveness: a second explanation for why it was 

necessary for mainstream Israeli journalists to construct Haolam Hazeh's image as an ultimate 

professional "other" - or rather, why the mainstream was unable to ignore Haolam Hazeh - was 

the attractiveness of the alternative offered by Haolam Hazeh for journalists as well as 

audiences. During the formative era Israeli journalists negotiated their professional identity 

within their community and through their relations with outside institutions. Haolam Hazeh 

offered an extreme alternative that corresponded directly with the major dilemmas that troubled 

the journalistic community: it provided a hegemonic analysis of the relations between the Israeli 

press and the Israeli political system. Beyond that, Haolam Hazeh formulated a practical 

alternative to the common routines of Israeli journalism. Its focus on investigative reporting 

(instead of opinion pieces) and its innovative style addressed and violated the conventions of 

Israeli journalism of that era. My claim is that because Haolam Hazeh's alternative lured 

Israeli journalists of the formative era - or to be more precise, some of the journalists were 

lured by some parts of the weekly's proposed vision - there was a functional need to 

construct Haolam Hazeh as deviant in order to dismiss its alternative vision and clearly 

place it beyond the borders of the legitimate professional community. 

 This argument cannot, of course be sustained only through a review of the formative era's 

public mainstream journalistic discourse regarding Haolam Hazeh. As presented earlier, the 

public journalistic discourse dealing with Haolam Hazeh was the main sphere in which the 

weekly's exclusion from the professional community was manifested and argued. Thus, evidence 

of Haolam Hazeh’s assumed attractiveness could mostly be found through complementary 

methods as well, such as an assessment of Haolam Hazeh's readership, a review of the 

professional advancement of journalists who started their careers in Haolam Hazeh, interviews 

with veteran Israeli journalists, a tracking of the adoption of Haolam Hazeh's practices and 



 21

language by mainstream journalists, an archival search for materials that might reveal a more 

complex picture of the relations between Haolam Hazeh and the journalistic mainstream. 

 Haolam Hazeh's readership: mainstream Israeli journalists viewed Haolam Hazeh as a 

viable threat due to the scope and nature of its readership. Sources that estimated Haolam 

Hazeh's readership came up with numbers during the formative era that varied from 13,000 

issues per week in 195467 to 15,000-16,000 issues per week in 1957-195868 to 20,000 issues in 

196569 and 25,000 in 1966.70 These numbers positioned Haolam Hazeh as the second most 

popular weekly in Israel, following Davar Hashavua. But since many Histadrut-affiliated 

businesses and organizations subscribed all of their employees to Davar Hashavua, Haolam 

Hazeh actually might have been the most widely read (if not circulated) weekly in Israel of the 

formative era. Haolam Hazeh's circulation was also significant in comparison to the circulation 

of Israeli dailies: during the 1950s, Israeli newspapers did not readily reveal their circulation 

numbers, but a 1951 internal Ma’ariv memo written by Ezriel Carlebach reported the following 

daily average circulation numbers: Ma’ariv, 44,500; Davar, 29,100; Ha’aretz, 27,200; Yedioth 

Aharonoth, 25,300; The Jerusalem Post, 14,400.71 Even if these numbers increased 

considerably through the 1950s and 1960s with the rapid growth of the Hebrew reading 

population it still seems as though Haolam Hazeh could not be dismissed as a publication read 

only by the few. 

 Beyond Haolam Hazeh's circulation numbers extended the assumed traits of its readers. 

Haolam Hazeh published readership statistics showing that its readers were relatively younger 

and more educated than the average Israeli citizen.72 The readers usually lived in the well-to-do 

neighborhoods or suburbs of the big cities, and in general Haolam Hazeh was far less 

successful among Mizrachi and lower-class Israeli newspaper readers.73 Critics of the weekly 

were aware of the growing popularity of Haolam Hazeh among young readers74 and they were 

especially concerned by its popularity among young kibbutz members.75 But Haolam Hazeh 



 22

was not only read by younger audiences. It was read or at least noticed by prominent members 

of Israel's elites: even if they despised the weekly, politicians and high ranking officials feared 

that they might become a target of its attacks. Furthermore, some of Haolam Hazeh's stories 

were initiated by political insiders or high ranking officials who took advantage of Haolam 

Hazeh's reputation in order to attack their political rivals.76 

 The hiring of Haolam Hazeh's staffers: Haolam Hazeh's relatively small editorial staff 

produced a steady stream of young journalists who were hired by mainstream newspapers. A 

survey of the list of Israeli journalists that appeared in the 1958 yearbook of the Association of 

Tel Aviv Journalists shows that in the same year that Haolam Hazeh was harshly attacked by 

mainstream newspapers within the context of the debates over Eli Tavor's kidnapping and 

"Throw him to the dogs" 10 former staffers of the weekly were already working in Israel's main 

newspapers – Ha'aretz, Ma'ariv, Yedioth Aharonoth and even Davar. "Many great Israeli 

journalists got their professional schooling in Haolam Hazeh and then moved on to 'legitimate' 

newspapers" explained the late Hanah Zemer, Davar's former editor (1970-1990). "There was a 

social and political echelon that thought that Haolam Hazeh was not legitimate. But everyone 

agreed that people who entered Haolam Hazeh with no experience left it as great professional 

journalists. Such people had no problem getting jobs in bigger newspapers."77 This tendency 

grew stronger during the 1960s to the extent that in later years a considerable number of 

mainstream Israeli journalists were graduates of Haolam Hazeh. 

 At the same time, there is some evidence to suggest that the mainstream criticism against 

Haolam Hazeh was sometimes translated into a rejection of journalists who were associated with 

the weekly. For instance Shelomo Nakdimon, a prominent veteran journalist, recalls that in the 

late 1950s when he was working as a political reporter for the right-wing Herut he was offered a 

position in the larger daily, Ma'ariv.78 Nakdimon prepared a trial article according to which he 

would be evaluated, and was informed that Maa'riv's editor was impressed by it. Soon after, he 



 23

was told by Shalom Rosenfeld of Ma'ariv that the daily's senior editorial staff had decided to 

retreat from the original job offer since Nakdimon's work was too often quoted in Haolam 

Hazeh, even though Nakdimon himself was not an employee of the weekly.79 "I certainly did 

cooperate with Haolam Hazeh" admits Nakdimon. "I did so since I published great political 

stories in Herut that got no attention. So, whenever journalists from Haolam Hazeh contacted me 

I elaborated on those stories. I knew that Haolam Hazeh operated like an amplifier. The people 

in Ma'ariv and Yedioth Aharonoth hated it but read every word."80 

 Adoption of Haolam Hazeh's journalistic formats: another effect that Haolam Hazeh had 

on the professional community was the diffusion of components of the weekly's journalistic 

formula into mainstream Israeli journalism. Its influence was evident on several levels. First, 

there was the adoption of Haolam Hazeh's language. Haolam Hazeh strived to create a 

journalistic style that was influenced by American (and to some extent, German) magazine 

journalism, but still anchored within Israeli reality.81 One way of creating such style was the 

invention and translation of words that did not yet exist in the Israeli journalistic vocabulary. 

And so, words such as iltur (improvisation), yomon (daily newspaper), Hack (abbreviation for 

Knesset member), halalit (spaceship), or macazemer (musical) that were invented by the weekly 

were gradually adopted by mainstream Israeli  newspapers, and even by Kol Israel, Israel's state-

owned radio station, known for its allegiance to formal, highbrow Hebrew.82 Similarly, regular 

Haolam Hazeh's sections such as its brief predictions regarding events that were going to take 

place in the next week, its "people" column and more were duplicated in other newspapers.83 

 Haolam Hazeh did not only influence mainstream journalism through the adoption of its 

format, but also through an adoption of its journalistic work practices. In some cases it seems as 

though mainstream journalists did not eagerly embrace the weekly's aggressive and questionable 

professional methods, but rather did so in order to keep up with the pace set by the weekly. 

Hence, in his memoir Ma'ariv's veteran political correspondent Moshe Meizels recalls that he 



 24

was the staffer in charge on the daily connections with Moshe Dayan, which meant that Meizels 

used to call Dayan every morning and "sometimes even woke him up."84 One week Haolam 

Hazeh published a story about Dayan's extramarital affair with a certain lady, claiming that 

through the course of the relationship Dayan revealed military secrets to his mistress. Shalom 

Rosenfeld, Ma'ariv's editor at the time, asked Meizels to contact Dayan and get his reaction to 

Haolam Hazeh's scandalous story. "I asked him [Rosenfeld] to relieve me from this assignment," 

writes Meizels, "since I feared it would damage the good relations I established with Dayan. 

Usually, Rosenfeld treated me with courtesy… but this time he insisted that I call Dayan. I did so 

with dire concerns but was surprised to find out that Dayan had no problem answering my 

questions. He did not deny Haolam Hazeh's story, but argued that it included several 

inaccuracies that made it not sensational at all." 

 Finally, the most comprehensive attempts to adopt Haolam Hazeh's formats and style 

occurred when new Israeli publications, mostly weeklies, imitated Haolam Hazeh's most well-

known traits and hire Haolam Hazeh's staffers.85 Perhaps the two most interesting publications of 

that sort were Panim-el-panim and Rimon. The weekly Panim-el-panim (Face to face), edited by 

Rabbi Shmuel Avidor Hakohen, appeared between 1954-1959 and featured an attempt to adopt 

some of Haolam Hazeh's formats into a moderate religious context. For instance, typical Panim-

el-panim issues included extensive photographic coverage of the wedding between the son and 

daughter of two prominent ultra-Orthodox Rabbis86 and a dramatic description of the heated 

scientific-religious debate over the right of physicians to perform autopsies.87 

 The second weekly was part of the political attempts to combat Haolam Hazeh with its 

own tools: Rimon, which first appeared in 1957 and was closed less than two years later was 

secretly financed by Israel's General Security Service.88 What made Rimon so peculiar was the 

way in which it combined two contradicting components: on the one hand, it imitated Haolam 

Hazeh's style and tone in a precise manner -- bombastic headlines, dramatic photographs 



 25

accompanied by elaborate and tendentious captions, long editorial articles justifying its stands 

and overreaching accusations against political and journalistic rivals. Moreover, even Rimon's 

decisive textual tone reflected a policy of stylistic uniformity (including, of course the 

elimination of the writers' credits) Haolam Hazeh's distinctive style. At the same time, Rimon 

dedicated considerable editorial space to head-on attacks against Haolam Hazeh, termed by 

Rimon "The venom weekly." Such articles dealt with Haolam Hazeh's alleged affiliation with the 

Communist party,89 Avnery's attempts to stop the production of "Throw him to the dogs,"90 

Haolam Hazeh's questionable practices of gathering information91 and more. 

 Social proximity: finally, the functional and constructed nature of Haolam Hazeh's 

positioning also supported its status as the ultimate transgressor of Israeli journalism during the 

formative era. My point here is that Haolam Hazeh's otherness in terms of its journalistic and 

political agendas was balanced or rather complemented through the interpersonal relations that 

existed between its staffers and members of the journalistic, political and military establishments.  

The social proximity between Haolam Hazeh's staffers and members of the journalistic 

mainstream was a determining factor in the dual positioning of the weekly inside and outside of 

the professional community. Despite or beyond the harsh rivalry, there existed strong 

biographical similarities. Although Haolam Hazeh staffers were considerably younger than many 

of the prominent Israeli journalists of the 1950s they shared many traits of the younger 

generation of journalists: most of them were born in pre-1948 Mandatory Palestine or 

immigrated at a young age from Europe lived in Tel Aviv. In most cases they became journalists 

immediately after they were discharged form the IDF or while they were studying in the 

university. This social profile was shared by the young urban staffers of Haolam Hazeh as well 

as the young staffers of mainstream newspapers, but of course did not fit the biographies of 

journalists who worked in other outsider newspapers such as the foreign language newspapers or 

the publications oriented towards the Jewish-religious and the Arab sections of Israeli society.92 



 26

Beyond biographical similarities there was also a sense of shared professional experience: in 

parallel to Haolam Hazeh's often tense relations with senior journalists and journalism's official 

institutions, there were also professional friendships forged between lower-ranking journalists of 

Haolam Hazeh and mainstream newspapers through shared routine coverage work.93 "There was 

a small group of Jerusalem journalists, and it was only natural that I became a part of it. Our 

whole social lives revolved around other journalists and photographers," recalls the photographer 

David Rubinger who worked for Haolam Hazeh between 1951-1953. "Respected journalists 

from Lamerchav or Davar despised Haolam Hazeh's, but I, personally never felt like an outcast 

[among other journalists]."94 

 Haolam Hazeh's status as a functional in/outsider within Israeli journalism became 

evident whenever mainstream journalists utilized the weekly in order to transgress from the 

ideological and professional boundaries set by the community and by the political establishment 

without labeling themselves, publicly as transgressors. One salient example for such behavior 

occurred within the context of Haolam Hazeh's relations with the military censor and the Editors' 

Committee. Haolam Hazeh was never a member of the Editors' Committee. Technically, its 

exclusion was due to the fact that Haolam Hazeh was a weekly rather than a daily like all other 

members of the committee. But beyond that, it is clear that other newspapers and the officials did 

not perceive Haolam Hazeh as a legitimate member of the journalistic establishment. 

Correspondingly, Haolam Hazeh insisted that it opposed the mere existence of such a self-

censoring institution. 

 But this is only part of the story. In his autobiography, Avner Bar-On, who was Israel’s 

military censor between the years 1952-1977,95 explained that during Israel’s first decades 

Haolam Hazeh posed the most significant challenge to the Editors’ Committee agreement: the 

newspapers that were members of the committee were, of course, bounded by its decisions. Non-

Hebrew Israeli newspapers that were not affiliated with the committee did not usually have 



 27

access to secret information, and Kol Ha’am, the Communist party’s Hebrew-language daily, 

was never highly invested in newsgathering. In contrast, Haolam Hazeh had access to some 

government sources, and it was well-connected with mainstream Israeli journalists through close 

personal relations of Avnery and other staffers. 

 Bar-On wrote that in many cases after the Prime Minister, or other high ranking officials 

met with the editors it took less than 24 hours until Haolam Hazeh would submit to the censor 

leaked reports from the meeting. Since this information was not banned for publication by the 

censor, but rather by a voluntary agreement between the editors and the officials, the censor had 

to try to convince Haolam Hazeh to join this agreement de facto and not publish the information. 

In some cases Haolam Hazeh agreed to conceal the information, but in other cases its insistence 

on publishing such stories forced the censor to inform the other newspapers that they could go on 

and print it - despite the initial concealment agreement - since Haolam Hazeh was going to do so.  

Shalom Rosenfeld, the former editor of Ma'ariv adds: "there were instances in which the 

established or respectable newspapers decided among themselves that a specific topic is taboo, 

and 24 or 48 hours later it appeared in Haolam Hazeh. And so, we learned our lesson that it is 

impossible to conceal news unless it is information that is truly sensitive due to security 

reasons."96 

 All of this is to say that in the Editors Committee case Haolam Hazeh played a typical 

dual role that characterized its overall operation: the weekly forced other newspapers to 

reconsider their policies and undermined the tight relationship between mainstream 

newspapers and the political and military elites. At the same time, the simultaneous 

positioning of Haolam Hazeh within and outside the journalistic community enabled 

mainstream journalists to reconcile opposing tendencies: Haolam Hazeh's behavior allowed 

them to maintain the impression that they were adhering to strict ideological directives (i.e. 

cooperating with security officials) while at the same time they followed their journalistic 



 28

calling and published their stories either through Haolam Hazeh or because the weekly was 

going to publish them. 

 Beyond that, the fact that even though Haolam Hazeh was not obligated to conceal the 

information (like the members of the Editors' Committee) it was still willing to negotiate its 

concealment with the censor stresses, again the fact that Haolam Hazeh was very much part of 

the journalistic community, rather than an absolute outsider. Furthermore, there are researchers 

who argue that Haolam Hazeh's constant challenging of the Editors' Committee actually evolved 

from its own covert wish to become part of it.97 Within this context it is also important to note 

that the personal relations between Avnery and the censor were influenced by their shared 

military backgrounds: both were combat veterans of Israel's 1948 war of Independence, which 

meant that beyond all their disagreements they maintained an "informal and chummy" 

relationship.98 "We were always in a state of negotiation, it was never a war," Avnery describes 

the relations between Haolam Hazeh and the military censorship. "We had good personal 

relations, and all and all, there were game rules that I followed. I never, openly broke the law. I 

found creative ways of getting around it.”99 

 The functionality of Haolam Hazeh as a channel through which other journalists could 

act upon their professional instincts while remaining loyal to the binding guidelines of the 

journalistic mainstream was also evident when mainstream journalist leaked to Haolam Hazeh 

stories that they could not publish, from various reasons in their newspapers. "It was a peculiar 

situation," explained Eli Tavor, the former chief of Haolam Hazeh's editorial staff. "Many 

professional reporters were actually [de facto] staffers of Haolam Hazeh that worked without 

pay, just because of their journalistic obligation. They had a good story, they wanted it to get 

published but they could not publish it in their newspapers. So they gave it to Haolam Hazeh.100  

Hence for instance, Yedioth Aharonoth reporters forwarded to Haolam Hazeh negative 

information about Yosef Almogi, one of Mapai's leaders at a time when Almogi was considered 



 29

untouchable in Yedioth Aharonoth.101  This kind of information leakage from mainstream 

newspapers to Haolam Hazeh became even more consistent once former Haolam Hazeh 

reporters moved on to bigger newspapers, such as in the case of Ma'ariv's Uri Dan, a former 

Haolam Hazeh staffer: "there were some cases in which I was angered when stories I wrote were 

censored by Ma'ariv. So I gave them to my buddy, Eli Tavor."102 There were also instances in 

which other members of the journalistic community leaked information to Haolam Hazeh in 

order to combat mutual rivals. For example, Haolam Hazeh's 1955 attack article attacking Ezriel 

Carlebach, Ma’ariv's founder and first editor, was based, among other sources on information 

that was supplied by members of the Moses family, the publishers of Yedioth Aharonoth.103 

 An additional aspect of the multifaceted positioning of Haolam Hazeh within and outside  

Israeli journalism during the formative era could be found in the relations between the weekly 

and the official institutions of the journalistic establishment. As mentioned earlier in this chapter, 

the Federation of Israeli Journalists was not eager to defend Haolam Hazeh once it was 

threatened and attacked. Correspondingly, Haolam Hazeh kept on stressing its contempt to the 

organization, or as Avnery puts it: "in the beginning of the 1950s the Journalists' Association was 

a despicable body… it was totally obedient to the establishment and to its parties, in the spirit of 

the pre-state 'recruited journalism' era... our staffers were not members of the association and it 

boycotted us. That was our policy till the end."104 But there is some evidence that portrays a 

more complex picture: on February 5, 1952 Avnery wrote a letter to Moshe Ron, the chairperson 

of the Federation of Israeli Journalists asking the Tel Aviv branch of the federation to admit all 

the full-time staffers of Haolam Hazeh, including Shalom Cohen and Avnery himself as 

members.105 Ron replied that all Haolam Hazeh's journalists were welcomed to apply. The only 

exceptions were Avnery and Cohen who could not apply since they were not only the editors of 

the weekly, but also its owners. And due to its being a union-like association it did not admit any 

Israeli media owners. And indeed, the association membership records indicate that during the 



 30

1950s and 1960s a number of Haolam Hazeh staffers were members of the association.106  

Additionally, on several occasions Haolam Hazeh sought the assistance and backing of the 

association: on December 1953 Avnery demanded that the association condemn the nightly 

attacks against Cohen and himself, and it indeed published a brief denunciation.107 Later, Avnery 

asked Ron, the chairman of the association to join a panel of referees who will elect the weekly's 

1954 "Sabra of the year."108 

 Finally, Haolam Hazeh's personal relations with members of Israel's elites were not  

restricted to the journalistic sphere. Some political and military officials were on good terms or at 

least working terms with the weekly's journalists for various reasons. Some were avid readers, 

others were personal friends, and there were of course those who used Haolam Hazeh in order to 

promote their own agendas and smear their rivals. Thus, for example, one of Ben-Gurion's top 

aides leaked to Shalom Cohen the information about wealthy Israeli citizens and companies that 

avoided contributing to the national Defense Fund (Keren Hamagen), or donated minimal 

amounts of money.109 Similarly, MK Shimshon Yunitzman of Herut transmitted weekly inside 

parliamentary information, Rabbi Shmuel Avidor Hakohen provided information about the 

politics of the religious parties and the rabbinical world, and Yisrael Ber, a high ranking IDF 

officer and a prominent military historian leaked information that was intended to damage Ben-

Gurion's young protégés Moshe Dayan and Shimon Peres.110 Davar's Meir Barely stressed this 

point while trying to refute Haolam Hazeh's self-presentation as an anti-establishment and 

oppressed newspaper: "In most cases, these parties of the 'old regime,' [and] all parts of the 

Israeli establishment do not persecute Haolam Hazeh  - but rather, on the contrary feed it with 

information. The items that are leaked to Avnery's and Cohen's weekly are not intended to 

glorify their submitters, but rather to slur their rivals, who are also, of course members of the 'old 

regime.'"111 



 31

 Haolam Hazeh also maintained good relations with some high ranking IDF officers such 

as General Recavam Zeevy. Thus, when Uri Dan, a Haolam Hazeh staffer decided to leave the 

academic deferment program and join another army unit he was recommended by Avnery to 

General Tzvi Tzur, the IDF's head of personnel directorate as a writer for Bamachaneh, the IDF 

weekly. Tzur who was Avnery's regiment commander during the 1948 war adopted the 

recommendation. Moreover, when Dan held his first interview with Ariel Sharon, the 

commander of the IDF's paratroopers regiment, he was surprised to find that Sharon was 

acquainted with Dan's work in Haolam Hazeh.112 All of this took place in a time when Haolam 

Hazeh was officially banned by the IDF. 

 Correspondingly, while Haolam Hazeh that was highly critical of Ben-Gurion's security 

policies it was far less critical when it came to the IDF itself, and especially to its combat units. 

This approach was reflected through many complimentary portrayals of IDF soldiers and 

commanders, a heightened interest in various aspects of military life, and ongoing attempt to 

gain legitimacy from the IDF. For instance, on November 1951 Avnery wrote a letter of 

complaint  to the spokesman of the Ministry of Defense criticizing the unwillingness of IDF 

Chief of Staff Yigal Yadin's, to internalize any form of journalistic criticism.113 Later that month, 

Avnery requested a personal appointment with Yadin so he could present to the Chief of Staff his 

vision of what the IDF's future should be.114 Similarly, in 1955 Haolam Hazeh requested another 

Chief of staff, Lieutenant General Moshe Dayan to contribute to the weekly's special issue 

dedicated to the fifth anniversary of the new editorial staff.115 Dayan refused, politely. 

 

Conclusion 

The aim of this paper was explore the reaction of the mainstream Israeli journalistic community 

of the 1950s and 1960s to the journalistic and political alternative posed by Haolam Hazeh. This 

investigation revealed a seemingly-contrasting pattern of relations. Haolam Hazeh was 



 32

constructed by others and by itself as a transgressor for whom the conventional rules and values 

did not apply. At the same time, Haolam Hazeh operated within the context of the professional 

and ideological limitations that bounded mainstream Israeli journalism of that era. This is to say, 

that Haolam Hazeh's own professional vision was designated - or, rather was channeled - to 

address most of the blind spots that remained unexplored by mainstream Israeli journalism. The 

close social similarities between Haolam Hazeh's staffers and some of the members of the 

mainstream journalistic community nourished this internal division of labor: Haolam Hazeh 

enabled the professional community to appease some of its internal tensions by providing it an 

agreed upon "other" on which the community could define its own professional ethos and project 

its own uncertainties. Simultaneously, that same "other" was socially close and informed enough 

to be utilized by members of the mainstream community as a means for ventilating their 

discomforts with the limitations of the prevailing Israeli journalistic model. 

 This is not, however, where the role of Haolam Hazeh within (and outside of) Israeli 

journalism ended. As discussed in other sections of this project, through the years the interpretive 

community of Israeli journalists continued to use Haolam Hazeh in various ways as a means of 

fortifying its professional authority. This trend became especially evident throughout the 1980s 

and even more pronounced after the weekly closed in 1993. Through the shift from the 

immediate "local mode" to the retrospective "durational mode," 116 Haolam Hazeh became a 

constituting memory of the current Israeli journalistic community.    

 

 

 

   

 



 33

                                                                                                                                            
1 This paper is an abbreviated version of a chapter from my dissertation "Israeli Journalists as an 
Interpretive Community: The Case Study of Haolam Hazeh" written at the Annenberg School for 
Communication, University of Pennsylvania. Any use of this paper requires the permission of the 
author. The study was supported by a research grant awarded by the Hubert Burda Center for 
Innovative Communications at the Ben Gurion University of the Negev. 
2 Elon, A. 1954. The Weekly Meaty Portion (in Hebrew). 28 May, 5. 
3 The two investors withdrew their investments in less then one year, and Avnery and Cohen remained 
the sole publishers of Haolam Hazeh. 
4 The first two-covers issue appeared on December 30, 1959. The front cover dealt with the growing 
inner-struggles within Mapai, regarding the consequences of the Lavon affair (Esek Habish). The back 
cover dealt with a murder within the family. The large headline "A horrific murder in Haifa" was 
accompanied by large photographs of the dead couple (their three children were killed as well) and 
their burnt apartment.  
5 Carlebach, E. 1955. Freedom of the Press (in Hebrew). Ma'ariv, 7 June, 4; Shamir, M. 1957. "One has 
to Know How to Cheat" (in Hebrew). Al Hamishmar, 4 June, 4. 
6 Teveth, S. 1956. Lynch of Reputation with Coarse Sand (in Hebrew). Ha'aretz, 24 February, 2. 
7 Grodzensky, S. 1967. A Carrion in the Market (in Hebrew). Davar, 1 February, 3-4. 
8 "The formative era" (1950-1965) refers to the period between the establishment of the Avnery-Cohen 
led new Haolam Hazeh and the 1965 elections in which the Haolam Hazeh – Koach Hadash won its 
first Knesset seat. This dissertation defines the 1950-1965 era as the period in which the contrasting, 
yet dialogic relations between Haolam Hazeh and the Israeli journalistic mainstream were shaped. 
9 White, D. M. 1950, v.27. The “Gate Keeper”: A Case Study in the Selection of News. Journalism Quarterly,  
383-396; Berkowitz, D. 1990, v.34. Refining the Gatekeeping Metaphor for Local Television News. Journal of 
Broadcasting & Electronic Media, 55-68; Bleske, G. L. 1991, v.12. Ms. Gates Takes Over: An Updated 
Version of a 1949 Case Study. Newspaper Research Journal, 88-97. 
10 Schudson, M. 1997. The Sociology of News Production. In D. Berkowitz (ed.), Social Meanings of News. 
Thousand Oaks: Sage. 
11 Tuchman, G. 1972, January. Objectivity as a Strategic Ritual. American Journal of Sociology, 660-679; 
Epstein, E. 1973. News From Nowhere: Television and the News. New York: Random House; Fishman, M. 
1980. Manufacturing the News. Austin: University of Texas Press. Tuchman, G. 1973, v.79. Making News by 
Doing the Work: Routinizing the Unexpected. American Journal of Sociology, 110-131. 
12 Breed, W. 1955, v.33. Social Control in the Newsroom: A Functional Analysis. Social Forces, 326-355. 
13 Schudson, M. 1994, v.45, n.6. Inventing the Interview. American Heritage, 46-49; Schudson, M. 
2001, v.2, n.2. The Objectivity norm in American Journalism. Journalism, 149-170. 
14 Wolton, D. 1990, v.5, n.1. Political communication: The construction of a model. European Journal of 
Communication, 9-28. 
15 Deutsch, K. W. 1966. Nationalism and Social Communication: An Inquiry into the Foundations of 
Nationality. Cambridge, MA: The M.I.T Press. 
16 Hall S. 1978. Culture, the Media and the “Ideological Effect.” In J. Curran, M. Gurevitch & J. Woollacott 
(Eds.), Mass Communication and Society. Beverly Hills, CA: sage. 
17 Katz, E. 1987, v.51. Communication Research Since Lazarsfeld. Public Opinion Quarterly, S25-S45. 
18 Carey, J. W. (1988). Communication as Culture: Essays on Media and Society. London: Unwin Hyman.  
19 Schudson, M. 1989, v.18. How Culture Works: Perspectives from Media Studies on the Efficacy of 
Symbols. Theory and society, 153-180. 
20 Carey, J. W. 2000, v.1, n.1. Some Personal Notes on Journalism Education. Journalism, 12-23.  
21 Zelizer, B. 1993, September. Journalists as Interpretive Community. Critical Studies in Mass 
Communication, 219.  
22 Zelizer, B. 1993, v. 43, n. 4. Has Communication Explained Journalism? Journal of Communication, 
80-88.  
23 Darnton, R. 1975, Spring. Writing News and Telling Stories. Daedalus, 175-194;  Gans, H. J. 1979. 
Deciding What's News: A study of CBS evening news, NBC nightly news, Newsweek, and Time. New York: 
Pantheon. 
24 Carey, J. W. 1986. The Dark Continent of American Journalism. In R. Manoff & M. Schudson 
(Eds.), Reading the News. New York: Pantheon. 
25 "Haolam Hazeh" on Damascus Radio (in Hebrew). 1955. Davar, 18 May, 1. 
26 Shamir, M. 1957. "One has to Know How to Cheat" (in Hebrew). Al Hamishmar, 4 June, 4; Ya'ari, M. 
1957. What is Bothering and What is Unacceptable about Haolam Hazeh.  Al Hamishmar, 24 May, 2. 
27 Yustus, H. 1960. A. Avnery Turns to a Pro-Arab Rabbi (in Hebrew). Ma'ariv, 2.   



 34

                                                                                                                                            
28 This (underground) World (in Hebrew). 1955. Hador, 2 June, 4; Ya'ari, M. 1957b. Once Again: What is Bothering 
and What is Unacceptable about Haolam Hazeh.  Al Hamishmar, 31 May, 2. 
29 Communist propaganda tool (in Hebrew). 1957. Rimon, 26 June, 3-5. 
30 [The] Haolam Hazeh Bomb. 1955. The Jerusalem Post, 2 June, 4; Don't Buy It! Get It for Free… (in Hebrew). 
1955. Hador, 25 May, 1.   
31 Ofaz, B. Z. 1958. "Haolam Hazeh Libeled us." Davar, 7 January, 3.   
32 [The] "cave" that Didn't Exist (in Hebrew). 1955. Lamerchav, 31 may, 2. 
33 At certain stages during the 1950s and 1960s Haolam Hazeh's published Arab, English, Yidish and 
Spanish editions of the weekly. None of them, except the Arab edition survived for more than a year.   
34 Mantsur, A. 1966. The Two Faces of Haolam Hazeh. Ha'aretz, 23 March, 4.    
35 Slomon, Y. 1955. Freedom of the Press (in Hebrew). Davar, 30 May, 2. 
36 Shem-Or, O. 1957. A Fearless Interview. Rimon, 10 September, 3. 
37 Grodzensky, S. 1967. A Carrion in the Market (in Hebrew). Davar, 1 February, 4. 
38 Trial by the press (in Hebrew). 1964. Sefer ha-shanah shel ha-itona'im (Yearbook of the Association of Tel Aviv 
Journalists), 26. 
39 Archives of the Tel Aviv Journalists Association. (1960a). Correspondence between the Editors' Committee and 
Haolam Hazeh. File 52, 24 January.  
40 ATAJA. (1960b). Correspondence between Haolam Hazeh and the Editors' Committee. File 52, 25 January.  
41 Mendelson, D. 1955. The Illustrated Weeklies (in Hebrew). Sefer ha-shanah shel ha-itona'im (Yearbook of the 
Association of Tel Aviv Journalists), 187; Yuran, N. 1998. Ha’Olam Hazeh (in Hebrew). In A. Ophir, Fifty to Forty-
Eight: Critical Moments in the History of the State of Israel, 137. Israel: the Van Leer Jerusalem Institute and 
Hakibbutz Hameuchad Publishing house. 
42 This (underground) World (in Hebrew). 1955. Hador, 2 June, 4. 
43 Grodzensky, S. 1967. A Carrion in the Market (in Hebrew). Davar, 1 February, 3. 
44 Thugs' attack (in Hebrew). 1953. Kol Ha'am, 1 December, 1.  
45 Hooliganism (in Hebrew). 1953. Herut, 1 December, 2.  
46 M. L. 1955. Inquiry Now! (in Hebrew). Lamerchav, 29 May, 2; Criminal act (in Hebrew). 1955. Al Hamishmar, 
30 May, 2. 
47 Council of the Journalists' Association Denounces the Attack Against Haolam Hazeh (in Hebrew). 1955. 
Ha'aretz, 6 May, 1. 
48 Warning (in Hebrew). 1955. Hador, 11 May, 4.  
49 In the Newspapers (in Hebrew). 1955. Davar, 2 June, 2. 
50 Ariela. 1955. "Haolam Hazeh" Celebrates (in Hebrew). Davar, 1 June, 2.  
51 Four Lines (in Hebrew). 1955. Hador, 1 June, 2. 
52 Carlebach, E. 1955. Strange Bombs (in Hebrew). Ma'ariv, 1 June, 4.  
53 Goode E. & Ben-Yehuda. 1994. Moral Panics: The Social Construction of Deviance. Oxford, UK: 
Blackwell, 70.  
54 Mossinsohn, Y.  1958. Mahazot me-havai yamenu (Plays of our times). Tel-Aviv, Israel: Gadish, 51.  
55 Theater (in Hebrew). 1958. Haolam Hazeh, 22 January, 17. 
56 Lamerchav's reporter. 1958. "Throw Him to the Dogs" Gains Lots of Publicity (in Hebrew). Lamerchav, 19 
January, 1.  
57 Lazar, D. 1958. Throw Him to the Dogs in Habima (in Hebrew). Ma'ariv's cultural supplement, 24 January, 1; 
Nahor, A. 1958. Throw Him to the Elections (in Hebrew). Yedioth Aharonoth, 19 January, 4; Zusman, E. 1958. 
Throw Him to the Dogs in Habima (in Hebrew). Davar, 24 January, 6. 
58 Rembah, A. 1958. He Should Have been Thrown to the Dogs (in Hebrew). Herut, 20 January, 4. 
59 B.H. 1958. All of the Country – the Helen Keller house (in Hebrew). Ma'ariv, 22 January, 2; Lazar, D. 1958. 
Throw it to the Basket (in Hebrew). Ma'ariv, 24 January, 3; Netz, Y. 1958. Throw him to the Cats! (in Hebrew). 
Yedioth Aharonoth weekend supplement, 24 January, 5. 
60 Daf. 1958. Throw Him to the Dogs (in Hebrew). Haboker, 24 January, 8. 
61 Gamzu, H. 1958. Throw Him to the Dogs in Habima (in Hebrew). Ha'aretz, 19 January, 4. 
62 Lazar, D. 1958. Throw Him to the Dogs in Habima (in Hebrew). Ma'ariv's cultural supplement, 24 
January, 1 
63 Ben-Ami, N. 1958. Reportage and an Ed itorial in Three Acts (in Hebrew). Al Hamishmar, 24 January, 6.    
64 Nakdimon, S. 1958. Changes in "Throw Him to the Dogs" (in Hebrew). Herut, 22 January, 3. 
65 Changes in "Throw Him to the Dogs" (in Hebrew). 1958. Ma'ariv, 21 January, 8. 
66 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21, 2003; Carmel, A. 2001. ha-Kol politi: leksikon ha-
politikah ha-Yi´sre'elit (It's All Politics). Lod, Israel: Dvir. 
67 Elon, A. 1954. The Weekly Meaty Portion (in Hebrew). 28 May, 5.   



 35

                                                                                                                                            
68 Teveth, S. 1956. Lynch of Reputation with Coarse Sand (in Hebrew). Ha'aretz, 24 February, 2; Amos Ben 
Gurion's Suit against Shurat hamitnadvim (in Hebrew). 1957. Ha'aretz, 28 March, 4. 
69 Cohen, S. 1972. Haolam Hazeh (in Hebrew). Tel Aviv, Israel: Tefahot, 165. 
70 Big Noise From Tel Aviv. 1966. Newsweek, 7 February, 72. 
71 Naor, M. 1998, n. 23. The Press in the Early Years of the State of Israel (in Hebrew). Kesher,  80-87.  
72 Avnery, U. 1955. Dear Reader (in Hebrew). Haolam Hazeh, 18 August, 2.   
73 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21, 2003. 
74 Grodzensky, S. 1958. A "Certain Newspaper" and Beyond it (in Hebrew). Davar, 31 January, 4. 
75 Ya'ari, M. 1957. Once Again: What is Bothering and What is Unacceptable about Haolam Hazeh.  Al Hamishmar, 
31 May, 2. 
76 Cohen, S. 1972. Haolam Hazeh (in Hebrew). Tel Aviv, Israel: Tefahot, 165; Meyers, O. 2003. Interview with Uri 
Avnery. March 21, 2003.  
77 Meyers, O. 2002. Interview with Hannah Zemer. December 26.  
78 Nakdimon joined Yedioth Aharonoth in 1966 and worked there until his retirement.  
79 Rosenfeld does not recall this event (interview, 2002). Moshe Zak, who according to Nakdimon 
initiated the Haolam Hazeh based-rejection of the job offer died in 2001. 
80 Meyers, O. 2002. Interview with Shelomo Nakdimon. December 9.    
81 Cohen, S. 1967. Dear Reader (in Hebrew). Haolam Hazeh, 8 March, 2. 
82 Roeh, I. 1994. Aheret al tikshoret: sheva petihot le-diyun ba-tikshoret uva-itonut (Seven openings for a discussion 
on communication). Even Yehuda, Israel: Reches Publishing, 30-33.  
83 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21, 2003.  
84 Meizels, M. 2000. mi-Ben Gurion le-Peres (From Ben-Gurion to Peres). Tel Aviv, Israel: Yaron Golan, 264. 
85 Avnery, U. 1960. Dear Reader (in Hebrew), Haolam Hazeh, 23 November, 2; Avnery, U. 196l. Dear Reader (in 
Hebrew), Haolam Hazeh, 7 January, 2. 
86 Yidor, A. B. 1959. In the Pious' Tents (in Hebrew). Panim el-Panim, 28 August, 10-12.  
87 Zinger, T. 1959. The Otopsy Panic (in Hebrew). Panim el-Panim, 19 September, 12-13, 16.  
88 Bar-Zohar, M. 1970. ha-Memuneh: Isar Harel ve-alilot sherute ha-bitahon (Isar Harel and Israel's Security 
Services). Jerusalem, Israel: Vaidenfeld & Nikolson; Sheleg, Y. 1996, v.3. Shimon Peres' Journalistic Biography. 
Hayin Hashvi'it (The Seventh eye), 10-13; Lev, Y. 2001. Interview with Eli Tavor for the Documentary Uri Avnery: 
Warrior for Peace.  
89 Maki's Trap (in Hebrew).1957. Rimon, 22 May, 4-5. 
90 Terror against the Freedom of Speech. 1958. Rimon, January, 3-4, 18.  
91 Shem-Or, O. 1957. A Fearless Interview. Rimon, 10 September, 3. 
92 Schnitzer, S. 1964. The Israeli Journalist and His Public Image. (in Hebrew). Sefer ha-shanah shel ha-itona'im 
(Yearbook of the Association of Tel Aviv Journalists), 39-48.  
93 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21. 
94 Meyers, O. 2002. Interview with David Rubinger. December 12. 
95 Bar-On, A. 1981. ha-Sipurim she-lo supru: Yomano shel ha-tsenzor ha-rashi (The Untold Stories: The Diary of 
the Chief Censor). Jerusalem, Israel: Edanim. 
96 Meyers, O. 2002. Interview with shalom Rosenfeld. December 25. 
97 Lavi, Z. 1987, n. 1. The Editors' Committee - Myth and Reality (in Hebrew). Kesher, 14-15. 
98 Liebes, T. 1997. Reporting the Arab-Israeli Conflict: How Hegemony Works. New York: Routledge. 
99 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21.  
100 Lev, Y. 2001. Interview with Eli Tavor for the Documentary Uri Avnery: Warrior for Peace. 
101 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21. 
102 Meyers, O. 2002. Interview with Uri Dan. December 15.  
103 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21.  
104 Avnery, U. 2002. Correspondence (via e-mail) with the author. November 27. 
105 Archives of the Tel Aviv Journalists Association. 1952. Correspondence between Uri Avnery and Moshe Ron. 
File 111, 5 February.  
106 ATAJA. 1953. Correspondence between Yehuda Gabay and the sports writers section. File 207, 13 April; 
ATAJA. 1954. Eli Tavor's Tel Aviv Journalists' Association member card. File 203, 16 February; ATAJA. 1961. 
Ya'akov Volansky's Tel Aviv Journalists' Association member card. File 200, 2 May.  
107 ATAJA. 1953. Correspondence between Uri Avnery and Moshe Ron. File 113, 6-7 December.  
108 ATAJA. 1954. Correspondence between Uri Avnery and Moshe Ron. File 111, 16 May.  
109 Cohen, S. 1972. Haolam Hazeh (in Hebrew). Tel Aviv, Israel: Tefahot, 127.  
110 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Avnery. March 21. 
111 Barely, M. 1967. Avnery's Recepies (in Hebrew). Davar, 26 February, 3, 5.   
112 Meyers, O. 2003. Interview with Uri Dan. January 8. 



 36

                                                                                                                                            
113 Israel Defense Forces Archive. 1951. Correspondence between Uri Avnery and Yitzhak Ziv-Av. 
Shipment 155, File 200. 
114 IDFA. 1951. Correspondence between Uri Avnery and Lieutenant General Yigal Yadin. Shipment 
155, File 200.  
115 IDFA. 1955. Correspondence between Uri Avnery and Lieutenant General Moshe Dayan. Shipment 
626, File 30. 
116 Zelizer, 1993, Journalists as Interpretive Community, 224-227. 


