
                                 News Media Chronicle 139Australian Studies in Journalism 9: 2000, pp.139-175

News media chronicle, July 
1999 to June 2000

Rod Kirkpatrick

The Australian Broadcasting Authority’s cash-for-comment 
inquiry into endorsement deals done between major institutions 
and talkback radio comperes grabbed centre stage during the 

year under review. The deals negotiated with Sydney radio talkback 
comperes John Laws and Alan Jones were central to the inquiry. The 
cross-media ownership laws continued to engage media proprietors 
and politicians in debate, especially when a forum such as the 
Productivity Commission inquiry into broadcasting was available. 
There was a changing of  the guard at the Australian Broadcasting 
Corporation, with the departure of  one managing director, Brian 
Johns, and the arrival of  another, Jonathan Shier. The federal 
government stuck to the straight and narrow with its digital 
broadcasting legislation, passed at year’s end. The established 
commercial networks were given the go-ahead to move into high-
definition digital TV from 1 January, 2001. Would-be competitors 
had the door slammed in their faces. On the newspaper scene, it 
seems to be only a matter of  time until Sydney and Melbourne have 
free commuter newspapers inspired by the success of  Metro, a similar 
paper in London. The John Fairfax group was as close as a touch to 
launching one in May and held back only when News Ltd threatened 
to launch another in opposition.

Cross-media laws

Communications Minister Richard Alston declared in October 
that the government had gone through too much “pain and grief ” 
the last time it had tried to change the laws relating to cross-media 
ownership to make another attempt without the support of  Labor. 
The Hawke-Keating Labor government had introduced the rules in 
1987. They forbid any one proprietor from owning more than 15 



140                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 141

percent of  both a newspaper and television station within any one 
metropolitan market. As Paul Keating put it, “You can either be a 
prince of  print or a queen of  the screen.” The laws kept bobbing up 
in debate during the year, because of  the Productivity Commission’s 
inquiry into broadcasting – examining whether the current laws 
restricted competition – and because of  an impending government 
decision on digital television. In November Rupert Murdoch warned 
that News Corporation had “more important and bigger priorities 
elsewhere in the world” if  the Howard government continued to lock 
it out of  the digital television revolution.

The Productivity Commission presented a draft report in October 
and its final report in April. The commission said the cross-media 
laws were becoming increasingly irrelevant and should be abolished 
but any merger between radio, television or newspaper groups must 
be weighed up in the public interest. The Australian Competition and 
Consumer Commission, not the Australian Broadcasting Authority 
as at present, should be the body to make such decisions. The 
Productivity Commission also recommended:

• Removing country residents’ period of  grace in switching 
over to digital television.

• Relaxing the government’s planned restrictions on datacasting.
• Lifting restrictions on foreign investment and ending the ban 

on new commercial television stations before allowing open 
slather on ownership.

A Senate select committee recommended in April that a statutory 
authority be established to oversee the handling of  public complaints 
against the print, radio, television and electronic media. Coalition 
members of  the committee called on the government to support 
their recommendation, with committee chair Jeannie Ferris, a 
former country newspaper editor, saying the commission could act 
as a “one-stop shop” to help people complain about intrusive or 
unethical practices by newspaper, television or radio journalists. 
Labor committee members did not support the proposal, which the 
Australian Press Council described as “very silly”.



140                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 141

ABC

Brian Johns’s five-year tenure as managing director of  the ABC 
ceased on 16 March, and Jonathan Shier’s appointment began the next 
day. Johns, a former Sydney Morning Herald political correspondent 
who later became a book publisher and chief  executive of  SBS, 
accused both Coalition and Labor governments of  failing to support 
the ABC. He nominated his proudest achievement at the ABC as 
having defeated the Keating government’s attempt to demand a 
$12 million annual efficiency payment. Another highlight had been 
the $67.5 million deal he had negotiated with Telstra for it to buy 
ABC content for Telstra’s online and broadband services. [This deal 
collapsed in June when new chief  Jonathan Shier tried to renegotiate 
key terms.] In the final weeks of  his administration, Johns was 
confronted with a request from the government for the ABC to 
enter an unprecedented programming and performance-related 
“agreement” as part of  the independent national broadcaster’s new 
triennial funding arrangements. Within days Johns released a public 
opinion survey that he said demonstrated overwhelmingly the ABC’s 
quality and impartiality, and justified its argument for increased 
funding. “The most important arbiters − the Australian public − are 
satisfied with the ABC’s performance,” Johns said.

Shier, “an unknown Australian expatriate with little public 
broadcasting experience”, was chosen to replace Johns in what the 
Australian called “a bold effort to propel the broadcaster into the 
digital media age”. His experience in England and Scandinavia in the 
new frontier of  digital technology is understood to have been the 
key to his winning the position. Before his appointment, he was head 
of  Europe’s TV3. ABC chair Donald McDonald said Shier, aged 52, 
would bring “new ideas, different energies, different perspectives” 
to what had always been considered one of  the toughest jobs in the 
country. ABC TV journalist-producer and whistleblower John Millard 
noted that the three-page announcement about Shier’s appointment, 
issued by McDonald, made no mention of  “public broadcasting”, 
“independence” or “editorial integrity”.

In May Shier told a Senate Budget estimates committee that the 



142                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 143

ABC would aggressively seek new commercial opportunities similar 
to the [doomed] $67.5 million Telstra deal and could not rely solely on 
government funding. He criticised a range of  government decisions 
on the ABC, including the Budget’s rejection of  new digital TV 
funding and its digital TV legislation. He categorically ruled out 
advertising on the ABC’s “core services” of  radio and TV and said 
he did not believe the ABC should sell advertising on its Internet 
site. The sale of  content for TV, the Internet and other media, as well 
as e-commerce and other retailing activities, would be increasingly 
important during his term as managing director, Shier said.

In June Shier, after refusing media interviews for three months, 
presented his so-called grand plan for the ABC. Addressing staff, he 
described the ABC as “the most undermarketed organisation” that 
he knew and set it on a course to improve dramatically its ratings. He 
foreshadowed an overhaul of  the news line-up, which was expected 
to mean the demise of  The 7.30 Report. The ABC needed to increase 
its audience and attract more “light” viewers before it could expect 
to win more funding from Canberra. He floated the possibility 
of  a return to licence fees as one solution to the ABC’s financial 
problems.

Within six weeks of  Shier’s arrival, an exodus of  senior executives 
had begun. Hugh McGowan, who had been the fourth-ranking ABC 
executive for five years, resigned on 29 April, offended at being 
subjected to a five-hour psychological test if  he were to be promoted 
from programmer to head of  television. McGowan had worked 
in senior positions at Nine, Ten and Seven and was regarded as a 
creative genius. At the end of  May, it was announced that Andrew 
Lloyd James, a former acting managing director of  the ABC and one 
of  the most respected public-broadcasting executives in Australia, 
would be made redundant in five weeks. In June Shier removed 
director of  news and current affairs Paul Williams, director of  
corporate strategy Julianne Schultz, transmission head Ian McGarrity, 
TV head Ron Saunders, marketing head Pat Heaslip and audience 
research head Sandra Hart. Current affairs head Lindy Magoffin found 
her position abolished. Shier announced the following appointments: 
Gail Jarvis, 46, the series producer of  a commercial infotainment 



142                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 143

program, The Great Outdoors, became head of  television; Sue Howard, 
head of  regional radio, became director of  radio; Lynley Marshall, a 
New Zealand-based e-commerce and new media executive, became 
director of  the ABC online unit; and Max Uechtritz, the ABC 
News’s European correspondent, became director of  news and 
current affairs.

In August three new members were appointed to the ABC’s board: 
Professor Judith Sloan, an economist and the chair of  labour studies 
at Flinders University, Adelaide; Ross McLean, former Liberal MP, 
an economist and the West Australian Chamber of  Commerce and 
Industry deputy chief  executive; and John Gallagher, a Brisbane 
barrister and former director of  Mackay Television. In May Ian 
Henschke, a rural TV reporter, replaced Kirsten Garrett as the elected 
staff  representative on the board.

The ABC was told in June by Australia Television, the satellite 
service it once owned, that it no longer wanted the ABC’s news 
and current affairs line-up. As a result, the ABC nightly news, Four 
Corners, Australian Story and Foreign Correspondent will disappear from 
the Asia-Pacific region. The decision came weeks after the federal 
government announced the sale to a Christian group of  the ABC’s 
former shortwave radio transmitter at Cox Peninsula, near Darwin. 
The sale, resulting from a 1997 decision by the government and 
the ABC to wind back Radio Australia on cost grounds, left the 
ABC struggling to ensure that its service could be heard in East 
Timor and Indonesia.

Lateline, the late-night ABC current affairs program with an 
extended interview format − described by former host, Maxine 
McKew, as the “caviar of  television” − was axed by the ABC at 
the end of  1999. Well, the format was. Replacing it in March was 
a new mid-evening news service, carrying the Lateline name, but 
hosted by three former foreign correspondents, Sally Neighbour, 
Chris Clark and Tony Jones.

ABC broadcasters face tougher disclosure rules after an internal 
inquiry found radio presenter Paul Thompson breached editorial 



144                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 145

policy by interviewing a mining executive whom he had trained 
in media skills.

The ABC has discontinued multi-casting news bulletins in 
RealAudio format because it cannot afford to buy a licence to 
serve the content.

Paul Barry, a former host of  Seven’s failed current affairs program, 
Witness, replaced Richard Ackland as host of  ABC TV’s Media Watch 
from February. Ackland had served as host for two years. After 
allegations of  a conflict of  interest, Barry disclosed that he is paid 
$100,000 a year by Fairfax newspapers to write investigative articles 
for them. He denied he would treat Fairfax newspapers leniently in 
Media Watch because of  his contract with the papers. Ackland himself  
had written a column for the Sydney Morning Herald throughout his 
Media Watch tenure.

Fairfax

In June John Fairfax Holdings redesigned the higher tiers of  its 
Sydney editorial executive staff  as it prepared for a redesign of  its 
flagship newspaper, the Sydney Morning Herald. It appointed separate 
managing editors for the weekday and Saturday issues of  the Herald: 
former national affairs editor Marian Wilkinson, who had been 
covering the coup in Fiji, became managing editor of  the weekday 
paper; and Mark Scott, former deputy editor (news), was appointed 
to the Saturday managing editorship. Max Prisk, a former editor, 
became deputy editor (news). Philip McLean, deputy editor of  the 
Sun-Herald since April 1999, became the editor. Alan Revell, former 
editor-in-chief  of  the Sun-Herald, shifted to Fairfax’s rapidly expanding 
online division, F2. At The Age, John Allan, advertising director, and 
Michael Gawenda, editor, had associate publisher duties added to 
their roles from April. Malcolm Schmidtke, a former editor of  the 
Australian, was appointed managing editor of  The Age.

Since September Fairfax has significantly reduced the cost of  
distributing the interstate editions of  its Sydney and Melbourne 
Sunday papers. Instead of  air-freighting the papers from Sydney and 
Melbourne, Fairfax prints editions of  the Sunday Age at its Chullora 



144                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 145

plant in Sydney (for NSW, ACT and Queensland), and the Sun-Herald 
at the Spencer Street plant in Melbourne (for Victoria, Tasmania and 
South Australia). The Sun-Herald continues to print a Queensland 
edition at Rural Press Ltd’s Ormiston plant in Brisbane.

In September Fairfax decided not to float off  its Internet 
operations, grouped under F2. CEO Fred Hilmer said the company 
would maintain 100 percent ownership of  F2, but would create a 
separate legal structure and had agreed to spend between $100 million 
and $150 million on developing it. Fairfax appointed its general 
manager of  business development and online services, Nigel Dews, 
as chief  executive officer of  F2. At the time Fairfax was reporting 
180,000 visits to its Websites daily. In January F2 forged an alliance 
with Amazon.com, the world’s largest electronic retailer. Fairfax 
decided in May against proceeding with a $40 million stake in eisa’s 
$325 million purchase of  Ozemail’s retail Internet business.

Fairfax CEO Fred Hilmer campaigned throughout the year for 
access to the digital broadcast spectrum. He wanted Australia’s 
cross-media ownership rules changed so that Fairfax could consider 
buying a television network.

In March Fairfax announced it would spend $70 million on 
expanding plant and printing operations at its already-stretched plant 
at Chullora in Sydney’s south-west. It would take up to two years to 
add a new printing press, but it would add 15 percent to the plant’s 
capacity. Commissioned in 1995, Chullora was forced consistently 
to operate beyond design capacity to produce Saturday editions 
of  the Sydney Morning Herald and Australian Financial Review. The 
large production run had led Fairfax to print the main section of  
Saturday’s edition of  the Illawarra Mercury at Condell Park on the 
Fairfax Community Newspapers press and the Weekender section 
on the Bankstown Torch press.

For the full financial year, Fairfax reported a net profit of  $185.75 
million, up 3 percent. Stripped of  the abnormal items, net profit rose 
25 percent to $168.7 million, even though tax rose 65 percent to $92 
million as Fairfax started paying at the full corporate rate. The result 
included a $40.7 million loss from Internet subsidiary f2.



146                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 147

Murdoch

News Corporation chair and chief  executive Rupert Murdoch was 
diagnosed with prostate cancer in April, but his doctors expected him 
to make a full recovery after radiotherapy. Murdoch had no intention 
of  changing his work schedule, but he did sell, around that time, 1.97 
million ordinary shares in News Corp for $49 million. By December 
booming sharemarkets had added $5 billion to the Murdoch family’s 
wealth, taking it to $17.5 billion. In July, Murdoch anointed his 
successor, and his name was not Murdoch. His son, first Lachlan, is 
the frontrunner amongst his children, but is more likely to be chair 
in the short term, with News Corp president and Twentieth Century 
Fox CEO Peter Chernin running News Corp on a day to day basis 
in the event of  Rupert Murdoch’s death. All three children “have 
to prove themselves first”, Murdoch said. He finished the year 
under review by launching the world’s biggest media float, with the 
much-touted global satellite operation, Sky Global Networks, to go 
to the market by December 2000. News Corp reported a 77 percent 
jump in bottom-line profit to $1.9 billion for the financial year, 
buoyed by an abnormal gain of  $662 million mainly from the sale 
of  its shares in Echostar and Ansett Australia. The profit was struck 
on sales revenue of  $22.4 billion. The newspaper division generated 
record revenues, up 8 percent to $1.45 billion.

In a speech at the National Press Club in Washington in September, 
Lachlan Murdoch criticised the handling of  Australia’s republic 
referendum, and, indirectly, the Prime Minister John Howard, and 
praised the leadership of  the pro-republic Peter Costello, Howard’s 
Treasurer. In November, Rupert Murdoch said Australia would lose 
international “self-respect” if  it rejected the republic proposal.

Secret papers, released in Britain showed that Rupert Murdoch 
was “firmly in the saddle” at The News in Adelaide when the paper 
agreed to help keep the lid on a spy scandal involving a major security 
lapse at the Woomera rocket base. The scandal involved an RAF 
trainee selling secrets to the communists in 1958 about guided missile 
trials being jointly conducted at the South Australian base. The papers 
show that both the Australian and British Prime Ministers of  the 



146                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 147

time, Robert Menzies and Harold Macmillan, had been terrified that 
the Americans would learn of  the breach, and wanted the matter 
hushed up. The News got hold of  the story when the suspected spy 
escaped from military custody. Menzies intervened by approaching the 
editor with “an appeal to his patriotism”. The editor was the left-wing 
Rohan Rivett, and various sources indicate that Murdoch, rather than 
Rivett, would have had the final say on whether to publish.

In November, chief  operating officer Peter Chernin said News 
Corp would focus on developing its Australian newspapers and 
expanding them on to the Internet. He ruled out a switch into 
television in Australia at the expense of  print. Speaking in November 
at the annual meeting of  News Corp in Adelaide, Rupert Murdoch 
said Internet services were “the absolute key” to the future of  the 
company. The media group was developing a range of  strategies 
to “leverage our strengths” in the media to Internet delivery. He 
foreshadowed some “limited” floats of  online businesses over the 
next two years. News Ltd will realise $700 million from the sale of  its 
stake in Ansett Australia airlines to Air New Zealand.

Packer

In a year when rubies − said to have a potential value of  up to 
$460 million − were found on Kerry Packer’s Hunter Valley property, 
the media magnate and business billionaire again topped Business 
Review Weekly’s annual Top 200 Rich List. Packer’s fortune rose by 
$1.8 billion to $8.2 billion. Second on the list was property and 
shopping-centre investor Frank Lowy ($2.8 billion).

Publishing & Broadcasting Ltd paid $70 million to acquire a half  
share of  pay TV sports channel, Fox Sports, from News Ltd.

James Packer, 32, married Jodie Meares, 27, a model, on 23 
October 1999 at a private ceremony held within the Packer compound 
at Bellevue Hill, Sydney. The reception was reported to have cost $10 
million, but even this amount did not buy good weather.

Kerry Packer’s private company, Consolidated Press Holdings, 



148                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 149

bought $20 million worth of  prime biotechnology scrip in various 
companies.

Kerry Packer had surgery in July to clear major arteries to his 
heart. He is reported to have had three stents implanted to prevent 
the arteries narrowing.

The Packers and current and politicians became embroiled in 
slanging matches after the Nine Network’s 60 Minutes had run a 
segment, presented by Paul Lyneham, on a former Prime Minister, 
Paul Keating, and his piggeries. The climax of  the verbal duel came in 
November when Mark Latham told the House of  Representatives:

The 60 Minutes program has once again shown itself  unfit to broadcast 
current affairs in this country. It is unable to separate its editorial policy 
from the commercial interests of  its owner. Its segment three Sundays 
ago covering digital TV was a disgrace to the notion of  journalistic 
independence … Channel 9 is a shameless mouthpiece for the pecuniary 
views of  the Packer organization and, in particular, for its vendetta 
against Mr Paul Keating. This was evident once again early last month. 
On October 4 James Packer said Mr Keating should either sue the Packer 
family or put their feud aside. The next night, in a loaded segment on 
the Nightline program, Paul Lyneham, as is his style, parroted the Packer 
view, arguing that Keating has not sued. It is absurd for Channel 9 to 
argue Mr Keating needs to take the civil remedy of  defamation to prove 
the point. This has never been a standard the Packer family applies to 
itself. The next time James Packer and his parrot, Paul Lyneham, engage 
in such an argument, they might like to think of  this: if  defamation 
proceedings are needed to prove one’s innocence, then Frank Packer 
[James Packer’s grandfather] would have been guilty of  tax fraud in the 
matters raised in Newton’s case in 1957; or, by such a standard, Clyde 
[James’s uncle] and Kerry Packer [his father] would have been guilty of  
break and enter in their notorious occupation of  the Anglican Press 
building in June 1960; or, by such a standard, Kerry Packer would have 
been guilty of  tax fraud numerous times in the 1980s … He has had 
more tax schemes than I have had hot lunches. Then again, the Packers 
have never been keen on paying their fair share of  tax, any more than 
they have been keen on facing up to their share of  market competition 
in the TV industry.

Two books on aspects of  the Packer family’s media interests were 



148                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 149

published during the year: one historical, Bridget Griffen-Foley’s The 
House of  Packer: The Making of  a Media Empire (Allen & Unwin), and 
one anecdotal, Gerald Stone’s Compulsive Viewing: The Inside Story of  
Packer’s Nine Network (Viking). Griffen-Foley’s is a painstaking 
effort, produced despite denial of  access to internal and corporate 
Packer company records. Stone’s book arises from his 15 years 
of  working for Nine as a journalist and, ultimately, as executive 
producer of  60 Minutes.

Kerry Packer’s private companies continued to battle with the 
Australian Taxation Office in the courts. The Tax Office had a victory 
in September when the full bench of  the federal Court ruled that 
one of  the companies had engaged in a tax avoidance scheme. But in 
May the High Court gave leave to both parties to appeal parts of  the 
Federal Court decision, related to 1988-1992 tax assessments.

Strong performances by the Nine Network and Melbourne’s 
Crown Casino underpinned a record profit for Kerry Packer’s public 
company, Publishing & Broadcasting Ltd. PBL delivered an 86 percent 
jump in full-year net profit to 30 June to $324 million.

Newspapers

It is only a matter of  time, it seems, until Sydney and Melbourne 
have free commuter newspapers inspired by the success of  Metro, a 
similar paper in London. The John Fairfax group was as close as a 
touch to launching one, the Express, on 15 May. Deborah Light, a 
former Fairfax journalist, broke the story in The Bulletin on 3 May (in 
its issue dated 9 May). When News Ltd learned of  the Fairfax plans, 
it geared up to launch a competitor. Next thing Fairfax suggested a 
joint venture. And then Fairfax abandoned its plans for the Express 
because “competitive reaction” made such a product unviable. News 
Ltd responded by “shelving its product, killing of  what loomed as 
a revolution in newspaper publishing”. A day later businessman 
Dick Smith pledged $2 million of  his own money to help launch 
an afternoon newspaper for Sydney commuters. He hoped to raise 
between $10 million and $20 million to launch the paper. The 
undeclared war is summarised chronologically as follows:



150                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 151

3 May – John Fairfax is planning its first assault on the afternoon newspaper 
market in a decade with the launch of  a free tabloid or the Sydney and 
Melbourne commuter markets.

4 May – News Limited is gearing up to launch a free tabloid daily in the 
Sydney and Melbourne commuter markets should rival John Fairfax proceed 
with plans for a similar newspaper.

9 May – A compromise may be near in the undeclared “commuter 
newspaper” war between John Fairfax and News Ltd, with Fairfax suggesting 
a joint venture between the two companies may be possible.

11 May – A launch of  free commuter newspapers is abandoned. John Fairfax 
concedes “competitive reaction” makes its product not viable.

12 May – Dick Smith pledges $2 million to help launch a Sydney afternoon 
commuter newspaper.

Newspapers, joining the multitude of  people and organisations 
that regarded 1 January 2000 as the beginning of  the third millennium 
and the 21st century, published special millennial or century issues 
leading up to or on the date of  the change. For example, Queensland 
Newspapers published a 12-part magazine, “Century”, in the Sunday 
Mail and Courier-Mail on successive days. They traversed “all that 
has made people laugh, cry and gasp in disbelief ” during the 20th 
century, with 208 pages, 100,000 words, 950 pictures and 1,750 
timeline entries.

News Ltd., John Fairfax Holdings and West Australian Newspapers 
entered into an alliance with Australian Associated Press to set up 
NewsCast, a single online service for business users. NewsCast 
combined the agency’s 24-hour news wire with content from 
mastheads of  the three newspaper groups. The mastheads included 
Fairfax’s Australian Financial Review, Sydney Morning Herald and Age; 
News Ltd’s flagship the Australian, Daily Telegraph, and Courier-Mail; 
and WAN’s West Australian. This meant that, as well as receiving 
up-to-the-minute coverage of  breaking news, corporate affairs and 
other issues, senior managers could assess how Australia’s main media 
were projecting the news and interpreting events.

Alan Oakley, a former editor of  Melbourne’s Herald Sun and 



150                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 151

Sydney’s Sunday Telegraph, was appointed editor of  Fairfax’s Newcastle 
Herald after the abrupt departure of  John McCluskey at the end 
of  1999.

Cratis Hippocrates, the former head of  journalism at the 
Queensland University of  technology, Brisbane, was appointed group 
editorial training manager at John Fairfax Publications.

The Sunday edition of  the Canberra Times presented itself  as a 
tabloid with a new masthead, Canberra Sunday Times, with a heavy 
typographic emphasis on Sunday Times, on 7 May. The paper has its 
own editor, Michael Stevens, formerly of  the Examiner, Launceston, 
part of  the Rural Press Ltd chain. The weekday Canberra Times 
remained a broadsheet.

The Australian Financial Review, both weekday and weekend, 
continued to outperform other major newspapers in circulation. For 
the six months to 30 June, weekday circulation was up 6.04 percent 
(5,556 copies) on the same period in 1999 and weekend, up 15.69 
percent (13,338). No other national or metropolitan daily or Sunday 
paper could claim an increase of  more than 2 percent. The next 
best were The Age, weekday edition, up 1.8 percent, and the Northern 
Territory News, Saturday edition, 1.7 percent. Significant falls were the 
Saturday editions on the Sydney Morning Herald (2.9 percent) and 
The Age (3.0 percent) and the weekday edition of  the Daily Telegraph 
(4.1 percent). Among the regional dailies, steady declines were the 
feature, but the Newcastle Herald, a tabloid since July 1998, continued 
its impressive reversal of  form. After increasing its circulation by 
5,912 (13.3 percent) in 1998-99, it jumped another 2,400 (4.8 percent) 
in 1999-2000. The circulation of  another recently tabloided paper, the 
Bendigo Advertiser, flattened out − an increase of  only 88 sales − after 
jumping by 333 the previous year. The Gold Coast Bulletin increased 
by 1,537 (3.6 percent) after a moderate gain of  365 the previous 
year. Albury-Wodonga’s Border Mail jumped 613 (2.3 percent) to 
26,790 after falling by 205 the previous year. The smallest circulation 
of  the audited dailies is the North-West Star, Mount Isa, with 4,019 
(down 149).



152                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 153

Table 1: Newspaper circulations

Newspaper Six months to Six months to Change
 30/6/2000  30/6/1999 %*

Australian (M-F) 132,595 131,097 + 1.1

Australian (Sat.) 304,038 310,394 − 2.0

AFR (M-F)  97,556   92,000 + 6.0

AFR (Sat.)  98,338   85,000 + 15.7

Daily Telegraph (M-F) 414,365 432,105 − 4.1

Daily Telegraph (Sat.) 346,887 354,219 − 2.1

SMH (M-F) 231,518 233,500 − 0.8

SMH (Sat.) 393,699 405,500 − 2.9

Sun-Herald 584,000 600,000 − 0.3

Sunday Telegraph 718,536 720,505 − 2.7

Herald-Sun (M-F) 551,350 560,887 − 1.7

Herald-Sun (Sat.) 512,318 521,417 − 1.7

Age (M-F) 199,199 195,599 + 1.8

Age (Sat.) 330,247 340,577 − 3.0

Sunday Herald-Sun 537,400 534,100 + 0.6

Sunday Age 196,234 197,175 − 0.5

Courier-Mail (M-F) 218,963 218,900 Negligible

Courier-Mail (Sat.) 341,472 342,500 − 0.3

Sunday Mail (Qld) 589,765 591,300 − 0.3

Advertiser (M-F) 206.758 209,122 − 1.1

Advertiser (Sat.) 275,861 277,448 − 0.6

Sunday Mail (SA) 347,157 348,367 − 0.3

West Australian (M-F) 217,008 221,282 − 1.9

West Australian (Sat.) 388,290 389,810  0.4

Sunday Times (WA) 344,169 344,149 Negligible



152                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 153

Mercury (M-F) 50,504 50,802 − 0.6

Mercury (Sat.) 64,919 64,572 + 0.5

Sunday Tasmanian 57,257 57,249 Negligible

Sunday Examiner 42,032 42,571 − 1.3

Canberra Times (M-F) 38,987 39,678 − 1.7

Canberra Times (Sat.) 70,558 71,254 − 1.0

Canberra Times (Sun.) 37,095 37,450 − 0.9

Northern Territory News (M-F) 23,103 23,109 Negligible

Northern Territory News (Sat.) 31,882 31,364 + 1.7

Sunday Territorian 25,459 25,967 − 2.0

In other newspaper news:
• In July, News Ltd’s new Perth printing plant was inaugurated, 

completing replacement of  the company’s printing plants in 
all State capitals; inauguration of  full colour of  Perth Sunday 
Times (25 July); inauguration of  full colour of  Perth edition of  
the Australian (completing colour printing in all editions) and 
page of  local news in Perth edition.

• In August, the printing of  the Illawarra Mercury, Wollongong, 
was transferred to Fairfax plant at Chullora, Sydney, and 
APN News & Media Ltd acquired the Gympie Times from 
Rural Press Ltd.

• In September, the Sunday Age was redesigned and a national 
edition, printed at Fairfax plant at Chullora, Sydney, was 
inaugurated.

• On 1 November, separate rural and national editions of  the 
Age began with marketing of  the national edition in Adelaide 
(sale at Victorian price of  $1, and home delivery).

• For five days in November the Sydney Daily Telegraph ran a 
circulation promotion featuring a nominal daily price of  20¢ 
and daily historic photographs supplements.



154                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 155

• At the end of  January the West Australian established an Internet 
presence (www.thewest.com.au), the last major metropolitan 
paper to do so.

• Fairfax announced a $70 million expansion for its Chullora 
printing plant in Sydney’s south-west because the plant was 
forced consistently to operate beyond design capacity to 
produce Saturday editions of  the Sydney Morning Herald and 
Australian Financial Review.

• On 7 May, the Canberra Times’s Sunday edition became the 
Sunday Times and converted from broadsheet to tabloid.

Magazines

PMP Communications Ltd announced in June its long-awaited 
Internet strategy, aimed at unlocking value in magazines such as New 
Idea, That’s Life and TV Week. PMP’s Pacific Publications struck a 
50/50 joint-venture deal with Imagination Entertainment to develop 
e-commerce businesses and new media assets. In February PMP 
announced plans to cut up to $20 million from its cost base after its 
first-half  interim net profit had dropped nearly 10 percent.

Eric Beecher launched The Eye as an intellectual fortnightly news 
magazine in October but it closed with Vol 2, No. 7 on 20 April, an 
82-page issue that carried only nine pages of  advertisements. It was 
believed to be selling fewer than 20,000 copies an issue, and possibly 
as few as 10,000, well below its target of  100,000.

The closure of  the Australian edition of  Playboy was announced in 
February, 21 years after it had begun publishing on licence from the 
American Playboy. The first Australian issue, in February 1979, sold 
nearly 200,000 copies. By 1996 circulation had fallen to 36,000.

Only six of  the magazines featuring in the top 20 circulations (for 
magazines appearing weekly or monthly) at 30 June 2000 increased 
their circulation during the year and only one, Take 5, attained a 
significant increase (30,738, or 16.3 percent). It jumped from 12th to 
ninth in the list. Two leading magazines, Woman’s Day and New Idea, 
recorded significant falls of  7.2 percent and 7.6 percent, respectively. 



154                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 155

Reader’s Digest, with circulation remaining fairly static, crept into third 
place, ahead of  New Idea. Australian Family Circle lost 17.1 percent 
and TV Hits, which fell from 14th to 20th, lost 26.8 percent. The 
Bulletin increased circulation by 3,869 to 82,484 during the year, but 
remains well outside the top 20.

Table 2: Top 20 magazines by circulation

Magazine title Six months Six months Change
 to 30/6/2000 to 30/6/1999 %

1. Australian Women’s Weekly 751,878 759,010 – 0.9

2. Woman’s Day 608,779 655,900 – 7.2

3. Reader’s Digest 470,922 471,259 – 0.1

4. New Idea 440,554 476,544 – 7.6

5. That’s Life 431,160 440,621 – 2.1

6. Better Homes and Gardens 313,214 314,021 – 0.3

7. TV Week 281,197 301,748 – 6.8

8. Cosmopolitan 228,218 223,991 + 1.9

9. Take 5 219,428 188,690 + 16.3

10. Cleo 208,690 206,427 + 1.1

11. Who Weekly 202,969 205,796 – 1.4

12. Dolly 196,820 195,578 + 0.6

13. Australian Good Taste 171,568 170,183 + 0.8

14. For Me 163,360 168,068 – 2.8

15. Australian Family Circle 155,052 187,130 – 17.1

16. NW (New Weekly) 152,972 150,656 + 1.5

17. Girlfriend 152,913 158,426 – 3.5

18. Australia’s Parents* 152,703 170,526 – 10.5

19. Time 140,867 141,266 – 0.3

20. TV Hits 136,737 186,882 – 26.8
* Not listed in the June 1999 ABC figures.



156                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 157

Other publishers

APN News & Media Ltd began moving in August to increase its 
exposure to the burgeoning Internet sector by taking a 15 percent 
stake in business-to-business company, PeakHour. APN decided 
against floating its new-media division separately. Chief  executive 
Cameron O’Reilly announced in October that he would depart the 
company on 30 June and would be replaced by finance director 
Vincent Crowley. O’Reilly became chief  executive in 1996 after four 
years as deputy to John Reynolds. He left to pursue several private 
business interests in Europe. O’Reilly, one of  the six sons of  Dr Tony 
O’Reilly, the principal of  Independent Newspapers plc of  Ireland (a 
41 percent stakeholder in APN), denied his departure was connected 
with an alleged sibling succession rift with brother Gavin. On 
his departure, Cameron O’Reilly attached Australia’s restrictions 
on foreign ownership of  media companies. He said there was 
more risk of  a local owner interfering in domestic politics than 
a foreign owner.

APN’s calendar year net profits jumped 20 percent to $42.4 million 
after the company’s outdoor advertising division had increased its 
profits by 51 percent and the newspapers and radio network had 
lifted theirs by 11 percent.

A $3.7 million abnormal gain from the sale of  the Gympie Times 
and associated publications helped Rural Press Ltd lift its interim 
net profit for the first half-year by 34.5 percent to $28.33 million. 
For the full year, Rural Press reported a net profit of  $55.7 million, 
33.6 percent higher than the previous year. The company’s Australian 
earnings before tax climbed to $89.9 million, $15 million up on 
the previous year.

Pay TV

Bob Mansfield, former chief  executive officer of  Optus, was 
appointed chair of  Telstra in August. Mansfield had taken on three 
major government assignments since the board of  John Fairfax 
Holdings asked for his resignation in April 1996 as chief  executive 



156                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 157

after only five months. He conducted an inquiry into the Australian 
Broadcasting Corporation in 1996 became major projects facilitator 
in the Prime Minister’s Office in March 1997, and was appointed the 
government’s strategic investment coordinator nine months later.

In the first official subscription television ratings, released in 
August, pay TV was shown to have captured 7.3 percent of  total 
television viewing. People with pay TV spent 46 percent of  their 
viewing time watching pay TV.

Foxtel’s bid to retain exclusive access to Telstra Corp’s extensive 
cable network suffered a major blow in May when the Federal Court 
ruled against Foxtel. The decision brought rival media groups, such as 
the Seven Network, closer to gaining access to the Telstra cable. The 
court upheld rulings by the Australian Competition and Consumer 
Commission, which had declared pay TV “carriage services” open 
to Foxtel’s rivals. Foxtel challenged the declaration and instituted the 
court action. Foxtel was expected to appeal.

Pay TV operator Austar United Communications pledged it would 
plough money into providing high-speed Internet services to the 
bush after opening on the share market in July 20 percent higher 
than its $4.70 listing price. Six weeks later Austar announced plans 
to forge closer links with Bill Gates’ Microsoft and John Malone’s 
Liberty Media.

Cable & Wireless Optus announced in May a full-year profit of  
$264.5 million following a 29 percent jump in revenue to more than 
$4 billion. Last year the company lost $9.6 million.

Television

Only eight months into his three-year contract as chief  executive 
of  the Seven Network, Julian Mounter agreed to resign because of  
“irreconcilable differences” with chair Kerry Stokes. Stokes shifted 
from Perth to Sydney to become executive chair until at least after 
the Olympic Games in September 2000. The network had been 
reeling from a plunge in its share prices and dwindling profits. Stokes 
immediately announced massive cost-cutting and job losses. One of  



158                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 159

the first to go was Peter Manning, director of  corporate affairs and 
planning and a former senior current affairs executive with the ABC. 
The aim was to cut jobs by 83 – 38 in Perth, 23 in Melbourne, 
12 in Brisbane and 10 in Sydney. Voluntary redundancies were 
sought. Seven announced a full-year net profit of  $85.3 million, 
an increase of  54 percent. It delivered better earnings growth than 
the Nine Network.

At year’s end, federal Parliament cleared the way for high-definition 
digital television to begin in Australian on 1 January 2001. Digital 
television gives sharper, clearer pictures and CD-quality sound. The 
existing commercial networks will operate the services, and the ABC 
will be given an extra channel, but will be unable to run movies, 
sport, drama and national news on it. Multi-channelling will not be 
available to the commercial networks until at least 2004, and they 
have accepted strict guidelines for the so-called datacasting or web 
TV services they will be able to provide to ensure that no other 
competitor enters the public airwaves. By contrast, Australia’s pay 
TV companies – Foxtel, Optus Television and Austar – face no such 
restrictions as they move to the digital environment.

Radio

“Cash for comment” put radio squarely in the headlines during 
the year under review. The deal that captured most attention was 
one between the bankers and John Laws. The Australian Bankers’ 
Association paid Laws $1.3 million to present a favourable image of  
banks, in contrast to the decidedly negative image Laws had been 
presenting. Exposure of  the deal on ABC-TV’s Media Watch led the 
Australian Broadcasting to conduct an inquiry into allegations that 
Sydney radio personalities, John Laws and Alan Jones, both employed 
by 2UE, had accepted cash for editorial comment from a wide range 
of  sources. Other broadcasters, such as Jeremy Cordeaux of  Adelaide 
and Howard Sattler of  Perth, were also investigated as the terms 
of  reference of  the inquiry were widened. By the time it handed 
down its initial report, the ABA had held hearings on 19 days 
and heard from 21 witnesses. The cost had been $1 million. The 
ABA found that:



158                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 159

• 2UE breached the commercial radio code of  practice 90 times: 
60 for fairness and accuracy in news and current affairs, and 
30 for presenting advertisements as news.

• 2UE breached the Broadcast Services Act five times by 
broadcasting political matter at the request of  a sponsor 
without disclosure.

• 2UE’s management systems were not adequate to prevent 
breaches of  the codes or its conditions of  licence.

The ABA rejected a submission from Laws that his contracts were 
well known to the public and Jones’s assertion that his contracts did 
not affect the contents of  his program. Two new conditions on 2UE 
were proposed, requiring its presenters to disclose all commercial 
agreements and distinguish advertising from other material.

The ABA accepted as fact one of  the most damning allegations 
against Laws – that he protected Star City from a bad news story 
because the casino was paying him $250,000 a year. The inquiry heard 
that Laws had written to the Star City chief  executive, then Neil 
Gamble, to defend himself  against accusations he was not supportive 
enough on air. As an example of  his loyalty, Laws told gamble that 
when a casino patron had died after an altercation with security 
guards, he had ignored it. “At no time did I allow any comment on 
the unfortunate incident concerning the security guards even though 
I was strongly encouraged to do so,” Laws had said. The federal 
government warned 2UE to act quickly on the ABA’s findings and 
said the new conditions on the station’s licence were the “minimum” 
standard it expected of  commercial radio. In the first ratings survey 
after the ABA report was released, both Laws and Jones increased 
their audience share: Laws from 13.8 percent of  the audience to 15.4, 
and Jones from 17.5 to 18.9 percent .

When long-serving editor of  the West Australian, Paul Murray, 
switched to talkback radio at 6PR, Perth, in February, he decided 
against reading on-air advertisements, following the lead of  another 
editor-turned-radio personality Neil Mitchell, of  Melbourne’’ 3AW.

Britain’s Daily Mail group (DMG) paid a record $155 million for 
a new Sydney FM radio station licence in May. DMG Radio Australia 



160                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 161

chief  executive officer Paul Thompson was the successful bidder 
at the Australian Broadcasting Authority’s auction for the first new 
Sydney commercial licences in 20 years. Radio 2UE dropped out at 
$80 million and America’s Second Generation dropped out at $120 
million. Wollongong Radio Pty Ltd, a subsidiary of  the WIN television 
group, paid $10 million for the second FM licence auctioned, for 
Campbelltown on Sydney’s south-western outskirts. According to 
ABA figures, total revenue from Sydney’s nine metropolitan AM and 
FM stations in 1999 was $168.7 million. Profit was $27.3 million, with 
the three unprofitable stations losing a total of  $3.9 million.

The Sydney ABA auction result heightened speculation about the 
likely price to be paid when Melbourne’s first new commercial FM 
licence in 20 years is auctioned later in 2000. The ABA announced 
in June that four new commercial FM licences were planned for 
south-east Queensland. Two would cover Brisbane, one would serve 
Nambour and the other the Gold Coast. Community licences for 
non-profit organizations were planned for Brisbane, the Gold oast, 
Noosa, Gympie and Nambour.

Broadcaster Ron Casey was suspended from Radio 2GB, Sydney, 
in May after telling listeners to his Saturday morning show that 
Aborigines were “disadvantaged because they won’t get off  their black 
arses and do some work”. It is the third time 2GB has sacked Casey 
and the fourth time he has made racist comments on air.

Legal

The Marsden v Seven Network defamation case ran for much 
of  the year. In two programs, Today Tonight in 1995 and Witness in 
1996, Channel 7 labelled Marsden, a former Police Board member 
and a former president of  the New South Wales Law Society, as 
a paedophile. Marsden sued and in February 1999 a jury found 
defamatory imputations had arisen. Since then Justice David Levine 
has had the role of  determining whether those imputations are 
defensible and, if  not, what damages are due to Marsden. Seven was 
offering two defences: a truth defence, under which it was trying to 
prove its original paedophile claims; and one of  qualified privilege 



160                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 161

− essentially that it made its best efforts to report the truth. By 29 
May 2000, there had been 158 sittings days, 81 witnesses had been 
called, Justice Levine had issued 165 rulings, and finally Marsden 
was in the box.

A jury took less than 90 minutes in June to find Radio 2UE’s Alan 
Jones guilty of  defaming Aboriginal leader Patrick Dodson in 1998 by 
implying he “exploited his Aboriginality” and “grossly overcharged” 
taxpayers $81,000 to run a land rights conference. The jury also 
decided Jones implied Dodson was “such an unprincipled person” 
that he called his accusers racists to deflect attention away from his 
own activities. Damages will be decided later.

Twenty-eight former students of  a western Sydney high school 
won a defamation action against the Daily Telegraph, Sydney, over 
a front-page story and an editorial on 8 January 1997. A class 
photograph appeared beneath the headline, “Class we failed”. The 
jury rejected claims that the editorial was defamatory, but found that 
the article conveyed defamatory meanings that included:

• The students were so stupid, in the sense they lacked intelligence, 
that they failed the HSC.

• The lack of  application and academic self-discipline of  each of  
the plaintiffs contributed to their failure in the HSC.

• They had no commitment to their HSC studies.
A judge will determine the damages.

In New Zealand, a ground-breaking study found that jurors in 
criminal trials were mainly not swayed by media coverage. Detailed 
evidence in the courtroom tended to overpower the prejudicial effect 
of  dimly recalled or sketchy and slanted media reports, said the 
researcher, law professor Warren Young from Wellington’s Victoria 
University. Professor Young surveyed 312 jurors in 48 trials.

A Queensland Supreme Court judge sitting in Cairns ruled that 
the parliamentary privilege that allowed MPs to make defamatory 
statements without fear of  litigation did not extend to ordinary people 
who provide the MPs with information. Justice Stanley Jones made 
the judgment in the case of  David Armstrong, who had supplied 



162                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 163

written material about his former employer, professional fisherman 
Michael Rowley, to Bill O’Chee, then a Senator, in 1995. O’Chee had 
made the allegations in Parliament and had repeated them on radio 
and television, outside the legal protection of  the House. Rowley 
subsequently sued Armstrong, O’Chee and 11 others.

South Australia’s Premier John Olsen, lost a bid before the 
full bench of  the SA Supreme Court for a permanent stay on an 
unprecedented defamation action launched by Opposition Leader 
Mike Rann − the so-called “Liar Liar” case. The majority of  the full 
court agreed that truth could not be used as a defence by Olsen, but 
the defences of  qualified privilege and fair comment remained open. 
Three of  the five judges agreed it was inappropriate for the full court 
to grant a stay when it had to speculate on what evidence might be 
put at the trial and how, if  at all, the act could have an impact. The 
defamation case, which is unlikely to proceed to a trial, arose from 
comments made by Rann during a federal parliamentary inquiry 
in 1997 where he identified Olsen as the source of  leaks to the 
Labor Party that undermined then-Premier Dean Brown. Olsen 
rejected the allegation, calling Rann a liar. Rann sued. The case is 
unlikely ever to go to trial.

Press photographers from Fairfax newspapers were banned 
from the House of  Representatives for a week in April after the 
Sydney Morning Herald had published a photograph that breached 
parliamentary rules. The Speaker, Neil Andrew, imposed the ban after 
the publication of  a photograph showing four Aboriginal protesters 
in the parliamentary gallery turning their backs on the Prime Minister, 
John Howard. According to the guidelines covering access to the 
Press Gallery for still photographers, “photographs of  persons in the 
galleries are not permitted, the only exception being distinguished 
visitors being welcomed by the chair”.

A scramble for an exclusive television interview with Richard 
Pratt’s mistress and her former nanny left the Nine network with a 
large legal bill, an interview it agreed to buy but cannot air, and a 
feud between 60 Minutes and A Current Affair. The mistress, Shari-Lea 
Hitchcock, successfully sought injunctions in the Supreme Court 
to stop the screening of  the interview with her former nanny, Julie 



162                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 163

Page, claiming it was defamatory and breached confidences and an 
agreement she had with Page.

Chris Masters’ 1987 Four Corners program, “The Moonlight State”, 
is remembered as one of  the factors that triggered the Fitzgerald 
inquiry into police and political corruption in Queensland. It took 12 
years to conclude a defamation action arising from the program. 
The action was launched by Queensland businessman, Vincenzo 
Bellino, who lost his first case, and subsequent appeal, but who was 
later granted a retrial via a split High Court judgment. A second jury 
decided Bellino, linked on Four Corners to certain activities through 
police intelligence, had been defamed. However, in the absence of  
proof  of  bad faith on the broadcaster’s part, the ABC was deemed 
protected by qualified privilege. An appeal failed before, finally, in mid 
1999, the High Court declined to take the matter further.

Ethics

Most Australians are satisfied with the quality of  Australian 
journalism and believe the media use their power responsibly, 
according to a special A.C. Neilsen AgePoll taken in mid-March. 
The poll, of  1,034 people, found that 57 percent of  Australians 
were generally satisfied with the quality of  journalism they received, 
and 37 percent were not. Among young people, 75 percent are 
satisfied; 47 percent of  people aged over 55 were dissatisfied and 
45 percent satisfied.

An Australian Broadcasting Authority survey of  community 
attitudes found that nearly 60 percent of  people thought TV news 
and current affairs programs were too graphic in showing accidents 
and tragedies. Nearly 50 percent thought TV news and current affairs 
programs were too intrusive and lacked sensitivity. The ABA said 51 
percent of  the 1,203 people surveyed thought TV news programs 
put too much emphasis on personal characteristics of  subjects, such 
as ethnic background and sexuality.

The former Victorian Premier Jeff  Kennett stormed out of  
a Fairfax company dinner during the entertainment provided by 
Fairfax cartoonist Ron Tandberg who had sketched Kennett and 



164                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 165

was sketching Prime Minister John Howard as the “nowhere man”. 
Tandberg said he had planned an evening of  “bipartisan insults”.

Embattled Labor backbencher Cheryl Kernot had decided by 
June that when she made a public address she would ask journalists 
to identify themselves. She would be less candid if  any journalists 
were present, the Courier-Mail reported.

The Australian Press Council dismissed a complaint by Geoff  
Clark, chair of  the Aboriginal and Torres Strait Islander Commission, 
about two articles in the Australian. The articles were published in 
December, within days of  Clark’s election as ATSIC chair − the first 
time the organization elected its chair.

David Fidler, for 15 years a newsreader on the Northern Territory’s 
Nine Network affiliate station, NTD8, resigned in March when the 
Australian threatened to expose his false claim of  to having been an 
Olympic swimmer in the 1968 Games.

West Australian police appointed a senior officer to investigate 
a “regrettable” attack on journalists by riot police during a visit 
by the Prime Minister to a Perth function in February. Assistant 
Commissioner John Standing conceded police might have “over-
reacted” when they charged at a group of  about 20 journalists, 
cameramen and photographers who had been invited by the Prime 
Minister’s office and the West Australian Chamber of  Commerce 
and Industry to cover Mr Howard’s visit to the chamber’s Perth 
office. The media group was about 30 metres from a group of  300 
protesting construction unionists, who were being kept away from 
Mr Howard by a line of  regular police, when officers of  the tactical 
response group and other squads charged at the journalists without 
warning as Mr Howard arrived. Television footage shows the riot 
police, wearing helmets, carrying shields and with batons drawn, 
scuffling with camera crews.

The ABA decided to investigate claims that Channel 7 failed 
to reveal that Gail Austen, Liberal candidate for the Brisbane lord 
mayoralty, had paid for an on-air interview to be screened on the 
outdoors program, The Great South East.



164                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 165

The Sydney Morning Herald advertised in its suburban papers in 
Sydney’s southern suburbs that it would donate $10 to the South 
Sydney Football Fighting Fund for every new subscription to the 
Herald. This led Lachlan Murdoch, News Ltd’s chair and chief  
executive, to accuse the Herald of  running its own commercial agenda 
in the Rugby League wars.

Chair of  the Australian Press Council, Professor Dennis Pearce, 
argued that freedom of  the press should be entrenched in legislation 
in any move to extend privacy laws to cover the private sector.

The assumptions in the news media that Jeff  Kennett had crushed 
dissent in Victoria and had become a slick persuader of  voters were 
crushed when Steve Bracks’ Labor team was elected to govern after 
a brief  election campaign in September.

Australian Council of  Civil Liberties president Terry O’Gorman 
wants Victorian legislation that came into force in January – imposing 
big fines on media organisations that breach new restrictions on 
unannounced walk-ins and use of  hidden cameras – to be used as a 
model for national legislation.

The Nine Network came under police investigation after it was 
claimed the Nine television crew that found Robert Bogucki, a missing 
Alaskan fireman, wandering in desert country in the Kimberleys asked 
him to keep walking so they could film him from their helicopter. 
There were also claims that no one was told that Bogucki had been 
found for 30 to 40 minutes while he was interviewed for Nine’s A 
Current Affair and that his medical condition had not been given 
priority it should have.

In the aftermath of  the ballot of  independence in East Timor, 
60 Minutes reporter Richard Carleton and three other Nine Network 
television employees were deported from Indonesia after Carleton 
had posed as a tourist and almost caused a riot. Police detained the 
four because they lacked valid visas and accreditation from the United 
Nations. On polling day, the crew travelled to Liquisa, outside Dili 
– the scene of  a militia massacre in April that left dozens dead. 
Carleton attempted to interview people in the queue about their 
voting intentions and was upset by a militia leader who was looking 



166                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 167

over his [Carleton’s] shoulder. Carleton confronted the man and a 
disturbance broke out, requiring a rescue mission by the Indonesian 
police who discovered that the crew members did not have valid 
travel documents. Their local driver was bashed by the militia and 
his car stolen. Head of  the parliamentary observer mission, Tim 
Fischer, said the behaviour of  60 Minutes had been “unhelpful and 
unacceptable”. Carleton won headlines as the “caviar crusader” during 
the same trip because, before departing Sydney, he bought an esky full 
of  supplies from a delicatessen, including smoked salmon, seven types 
of  cheese, smoked oysters and various bottles of  win.

Olympics

If  news-media organisations were not highlighting another 
Olympics bungle or another allegation of  corruption or shoddy ethics 
by an Olympics official, then they were bickering with one another 
over sponsorship rights or how many cameras could be placed where 
at the Games. News Ltd accused SOCOG of  failing to protect its 
multi-million dollar sponsorship rights. And the “Olympics Channel”,  
Channel 7, faced clashes with every other Australian TV channel 
over limitations on cameras at and screening live from Olympic 
Park during the Games. The Daily Telegraph, Sydney, summed up the 
feelings of  many Australians when it ran on 12 May a six-line front 
page headline beginning with the initials of  the surname of  Kevan 
Gosper, the Australian Olympics official who allowed his daughter, 
Sophie, to be the first Australian runner with the Olympic torch. It 
read: Greedy Obstinate Selfish Pompous Egotistic Reptile.

Australian Associated Press normally sends a team of  20 journalists, 
photographers, editors and technicians to cover the Olympic 
Games, but with the Games being held in Australia, AAP planned 
to send 70 to Sydney. The Fairfax group linked with Australian 
Provincial Newspapers (APN) and Rural Press Ltd and other regional 
independent newspapers in The Alliance, a team of  about 350 people, 
including 200 journalists, formed specifically for the Games. Through 
The Alliance, participating media groups pooled staff  and resources 
to ensure all angles would be covered. APN planned to have a team 
of  10 journalists, photographers and a technician. The APN team 



166                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 167

had prepared detailed dossiers on all athletes, officials and volunteers 
who lived, went to school or had family in APN newspaper areas, 
covered by 14 dailies from Coffs Harbour, New South Wales, to 
Mackay, Queensland. The dossiers were being updated weekly, but 
from September they would be updated daily, said Olympics co-editor 
Dean Gould, of  the Northern Star, Lismore. News Ltd, too, planned to 
have about 350 people involved in journalistic and technical services 
related to news coverage of  the Games.

News-media people

• John Lyons, national affairs editor for The Bulletin and a 
former editor of  the Sydney Morning Herald, won the Graham 
Perkin Award for the Australian Journalist of  the Year, 1999. 
Lyons left The Bulletin in May to join the Nine Network as an 
investigative reporter for its Sunday program.

• Founding editor of  BRW magazine, Robert Gottliebsen, 
began contributing business commentary to the columns of  
the Australian in March.

• Former Victorian Premier Jeff  Kennett made a well-received 
appearance as a reporter on 60 Minutes in February.

• After five years as the Australia’s Canberra-based economics 
correspondent, Ian Henderson became the paper’s national 
political correspondent in May.

• Ray Martin, former front man for programs such as the 
Midday Show and A Current Affair, signed a three-year contract 
with the Nine Network in February. He will report for 60 
Minutes and host special events.

• Columnist Leo Schofield, famous in part for libelling a lobster 
chef, has left the columns of  Fairfax’s Sydney Morning Herald 
after 20 years and joined News Ltd’s Sunday Telegraph.

• Political correspondent Wallace Brown wrote his farewell 
column in the Courier-Mail on 30 July after 38 years of  column 
writing, extending back to the final few years of  the Menzies 
era.



168                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 169

• Paul Murray left the West Australian after being its editor for 
10 years; he joined Radio 6PR, Perth, as a talkback compere, 
but refused to read advertisements.

• After a four-month search for a new editor, the West Australian’s 
board of  directors appointed Brian Rogers, news director of  
Channel Nine, Perth. Rogers began his career in 1970 at the 
Daily News, the now-defunct Perth afternoon paper.

• Richard Ackland, Deb Richards and Anne Connolly, of  
ABC TV’s Media Watch, won the Gold Walkley for its revelation 
of  the talkback radio “cash for comment” affair. They also won 
the award for television current affairs segments of  less than 
10 minutes. Tony Koch, chief  reporter of  the Courier-Mail, 
received the award for the most outstanding contribution to 
journalism, as well as winning the award for the best coverage 
of  indigenous affairs.

Other Walkleys went to:

Print – News report, Ian McPhedran, Daily Telegraph; investigative 
reporting Hedley Thomas and Paul Whittaker, Courier-Mail; three 
headings, Donna Maegraith, The Bulletin; best newspaper feature, Gay 
Alcorn, The Age, with Julie-Anne Davies, The Age, highly commended; 
cartoon, Jenny Coopes, Sun-Herald; artwork, Fiona Lawrence, Sunday 
Herald Sun; information graphics or digital photo illustration, Will 
Pearce, Sydney Morning Herald; news photograph, Simon Dallinger, 
Herald Sun; feature photograph, Penny Tweedie, Good Weekend, with 
Cathryn Tremain, Sunday Life, highly commended; sports photograph, 
Mark Evans, Daily Telegraph.

Radio – News report, Katy Cronin, ABC Radio; current affairs 
report, Linda Mottram, AM, ABC Radio; feature, documentary or 
broadcast special, Suzanne Smith, ABC Radio National.

Television – News report, Damian Ryan, Mark Burrows, Robert 
Hopkins and Brendan Minogue, National Nine News; current affairs 
report [less than 10 minutes] Richard Ackland, Deborah Richards and 
Anne Connolley, Media Watch, ABC; current affairs report, feature, 
documentary or special [more than 10 minutes], Mark Davis, Four 
Corners, ABC, with Paul Lyneham and Peter Wilkinson, 60 Minutes, 



168                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 169

Nine Network, highly commended; cinematography, Geoff  Clegg, 
Foreign Correspondent, ABC.

General − Business reporting, Stephen Mayne, Daily Telegraph; 
coverage of  sport, Malcolm Conn, Australian; commentary, analysis, 
opinion and critique, John Lyons, The Bulletin; coverage of  suburban 
or regional affairs, Richard Schmeiszl, Sentinel Times; coverage of  
indigenous affairs, Tony Koch, Courier-Mail; coverage of  Asia Pacific 
region, Sydney Morning Herald (Mark Dodd, David Jenkins, Hamish 
McDonald, Lindsay Murdoch, Mark Riley, Zannuba Wahid, Louise 
Williams and Jason South), with Ross Coulthart and Nick Farrow, 
Sunday, Nine Network, highly commended.

Obituaries

Following is an alphabetical list of  key news-media identities 
who died in 1999-2000:
Anderson, Ian Edwin, died 20/3, editor, science communicator; former 

editor, Australasian edition of  New Scientist; age 53.
Boland, Ronald Raymond, died 26/4, editor and managing director, 

Sunday Times, Perth, 1956-60; managing editor, The News, Adelaide, 
1960-77; age 88.

Casey, Ron, died 19/6; overcame a stutter to become of  the nation’s 
top sports broadcasters; covered Olympic Games, Davis Cup, world 
boxing title bouts and VFL matches for 25 years; general manager 
of  HSV-7, Melbourne, 1972-87; awarded MBE in 1982 for services 
to sports journalism.

Deamer, Adrian, died 16/1, aged 77; editor of  the Australian 1966-1971; had 
major impact on the modern Australian quality newspaper; encouraged 
interpretive and analytical reporting; at 51, studied law and became 
a media solicitor; was legal manager for the Fairfax newspapers for 
nine years.

Gullett, Henry (Jo) Baynton Somers, died 24/8, aged 84; journalist who 
started on Melbourne Herald in 1935 after gaining a BA at Oxford; after 
service in war, won federal seat of  Henty in 1945 and became the third 
Henry Gullet to serve in Parliament; resigned seat in 1956 and resumed 
journalism; also wrote books.

Harris, Mike, died 6/8, aged 64; London-born, worked in Fleet Street 
before coming to Australia with his Australian-born wife; worked for 
Daily Mirror, became Australian’s film critic, Bulletin’s TV critic; built up 
extensive reference library related to film, music and the written word; 



170                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 171

established in 1976 the new office of  the show-biz bible Variety; worked 
in Los Angeles in early 1980s for Australian Film Commission.

Harrison, Harry (Dooley), died 9/2, aged 70; began journalistic career in 
his native Wentworth, NSW, on the Western Evening News; moved on to 
the Sunraysia Daily, Mildura, and Sydney’s Sun and Daily Mirror; during 
overseas travels he edited a paper in rural Canada and joined the New 
York bureau of  the Daily Mirror; spent final 30 years of  his working 
life as a sub-editor on the Daily Telegraph; fine creator of  snappy and 
witty headlines.

Hughes, Jack, died 30/5, aged 87; editor who made the Australasian Post a 
national icon; lifted circulation from 100,00 to 325,000 in about seven 
years by making it appeal “to a truck driver in Wagga Wagga” and 
putting a girl on the cover.

Kable, Mike, died 30/5, aged 65; motoring writer who became one of  the 
Australian’s longest serving staff  members; became cadet on Bathurst’s 
National Advocate and later joined Lithgow Mercury; joined Sydney Morning 
Herald in 1958; edited monthly Sports Car World magazine 1961; rejoined 
herald before joining the Australian when it began publication in 1964; 
was motoring editor for both it and Daily Mirror for 23 years; resigned 
from permanent staff  in 1992, but continued covering motoring on 
freelance basis.

Lamb, Albert (Sir Larry), died 18/5, aged 70; tabloid editor; former editor of  
the Australian, editor-in-chief  of  Western Mail, Perth; editor of  London’s 
Sun and Daily Express; great tabloid journalist.

MacCallum, Mungo Ballardie, died 12/7, aged 85; third in a distinguished 
line of  similarly-named scholars, writers and academics; joined Sydney 
Morning Herald as a cadet journalist in 1933, studying simultaneously 
for BA at Sydney University; covered most areas of  reporting before 
World War II; became controversial editor of  forces’ journal, Salt; wrote 
satirical column, “National Circus” for Sun, Sydney; joined ABC in 
1952 as features editor and for rest of  life was happily occupied as 
compere, writer and critic in or of  radio and television; produced and 
stage-managed opening night of  ABC TV in 1956.

McKibbin, Brian, died 24/4, aged 69; began career on Geelong Advertiser; 
distinguished himself  as a foreign correspondent and senior journalist for 
Adelaide’s Advertiser and Melbourne’s Sun News-Pictorial; joined News and 
Information Bureau in 1969 (Herald Sun, 10 May 00).

May, Kenneth Spencer, died 21/5, aged 85; chief  executive, News Ltd., 
1969-80; general manager, The News, Adelaide, 1964-69; knighted upon 
retirement in 1980; former political reporter; spent three significant years 
at Barrier Miner, Broken Hill, as chief  reporter and leader writer.

Mott, Tennyson Henry, died 22/2, aged 94; reporter on the Border Mail, and 
director of  the Mott family newspaper company, Albury.

Pringle, John Douglas, died 4/12, aged 87; editor of  the Sydney Morning 
Herald 1953-57 and 1965-70 [i.e. of  its editorial page] and Canberra 



170                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 171

Times 1964-65 when the Australian was launched in Canberra; elegant, 
lucid writer.

Ramsden, James, died November, aged 80; made name as shipping 
correspondent on Australian Financial Review; his career advanced to the 
point where he was offered the editorship of  the Australian.

Richards, Ron, died 19/5, aged 71; managing editor, Queensland 
Newspapers Pty Ltd, 1987-91; former editor-in-chief  of  Daily Sun and 
Sunday Sun, Brisbane; served cadetship at Warwick Daily News.

Roderick, Colin Arthur, died 16/6, aged 88; author, academic, publisher; 
co-editor with Lindsay Revill of  the Journalist’s Craft, the book that flowed 
from the 1968 Townsville conference on education of  journalists.

Ryan, John Philip, died 7/5, aged 79; editor of  the radical Melbourne Catholic 
Worker, 1959-71; mathematician; human rights activist; age 79.

Smark, Peter, died 22/6, aged 63; a senior writer and correspondent at 
various times for the Australian, Age, Sydney Morning Herald and Herald Sun; 
worked for ABC Radio and AAP; won Australian Journalist of  the Year 
Award in 1982; editor of  Sun-Herald, Sydney, 1986-88.

Thomson, Graeme (Bluey), died 8/7, aged 57; leading political photographer; 
had photograph on front page of  first issue of  the Australian; recorded all 
the significant Australian political events from Menzies to the late 1990s; 
won Nikon award for best news photograph of  year, 1987.

Tilley, George, died 12/12, aged 74; editor of  Sunraysia Daily, Mildura, 
Vic., 1956-1988.

Ward, Len, died in May; former editor of  the Daily Advertiser, Wagga 
Wagga, former acting editor and literary editor, Canberra Times, motoring 
writer.

Internet

By Kerry Green

Two events dominated the past 12 months as far as online news 
media are concerned: The Napster copyright issue and Poynter 
Institute’s update of  its decade-old Eyetrack study, aimed this time at 
Web users. The Napster issue, unresolved at the time of  writing, has 
implications for online news publishers. The Napster issue came to 
a head in June when the Recording Industry Association of  America 
took legal action to close down music industry company Napster’s 
web service. Essentially, the RIAA has argued that Napster’s provision 
of  a directory service that enables surfers to locate music clips on 
the web (and then to download them to their own computers as MP3 
files) constitutes copyright infringement. Napster has defended the 



172                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 173

suit by arguing that it is not responsible for the actions of  surfers 
once they have located the clips via Napster – in essence, that it 
is not responsible for the downloads. In a four-point response 
to the suit, Napster further argues that such downloading is not 
illegal anyway.

Napster initially lost the case, but then won an appeal court stay of  
execution until a further hearing some time next year. The Napster 
case is important for online publishers, because the issue of  copyright 
is proving difficult to deal with in the world of  the Web. Where online 
publishers aspire to be portals or gateways to other services, they 
are in effect providing directory services, much as Napster does. If  
the US courts ultimately hold that the directory service provider is 
responsible for the actions of  surfers once they have located other 
services, then online publishers could find themselves lining up 
with Napster to defend accusations of  copyright infringement. That 
would be cause for a delicious irony – publishers are traditionally 
strong enforcers of  the copyright law and have much to lose from 
any change.

In the end, the ruling on the Napster case may be irrelevant – the 
traditional copyright “enforcers” may already have lost the capacity 
to protect their work. A Californian politician, Brian Bilbray, says 
“technology has already evolved past the point where even if  Napster 
and MP3 are shut down permanently, there are already a number of  
next-generation programs available for free on the Internet which 
provide the same or similar services. Some of  these are completely 
independent of  any individual or company and there is no way to 
restrain or control them.” In other words, the Internet is once again 
proving that its anarchic and international character enables it to 
bypass the best efforts of  the most powerful legislators.

The second major occurrence for the year under review was the 
release of  the new Eyetrack study findings. The original Eyetrack 
study, more than a decade ago, was conducted by the Poynter Institute, 
the journalism industry organisation located at St Petersburg, Florida. 
That study examined the way readers approached news on the 
printed page, tracking eye movements to show which elements on 
a page attracted the most interest. The new study, by the institute 



172                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 173

in conjunction with Stanford University, looks at the way readers 
approach Internet news sites. The initial findings have surprised 
researchers and have generated considerable debate about their 
meaning and implications.

Most journalists are aware of  the original findings, even if  they 
are unaware of  the source: Readers notice pictures first, display type 
second and text last. The new study changes the order, finding that 
readers notice text first (heading then body text), then pictures, then 
graphic elements. Initially, the findings were interpreted as meaning 
Website designers should use fewer pictures and more text, but 
more considered review reveals other factors at work. Pictures on 
Websites, for example, are perforce small because of  their effect on 
download times; and the respondents in the study were deliberate 
information-seekers and were thus less likely to be seeking photos than 
text. (It should be noted, of  course, that the same may be said about 
the respondents in the original print version of  the study).

What can be said with some confidence is that while text may have 
primacy on news sites – an important finding for online publishers 
– the same is not necessarily true for other, non-news, sites. A 
study of  non-news sites might well have provided different results. 
Interestingly, the study found the average amount of  time spent at a 
site was 34 minutes – significantly longer than the 25-minute average 
the print news junkie spends with the paper. The study found that 
items on a page were “looked at” (not necessarily read intently) as 
follows: Article text 92 percent of  the time, news briefs 82 percent, 
photos 64 percent and graphics 22 percent. Additionally, it concluded 
that readers were willing to scroll a story – in fact, much more willing 
to scroll a story than the typical newspaper reader is willing to read 
through an article. The study showed 75 percent of  a text article 
got read on the screen, compared with 20-25 percent of  newspaper 
articles. The study team will continue to analyse its data for some years 
to come, but the initial findings contain the first hard data available on 
audience reaction to the design of  news Websites. 

Some observers noticed a slowing of  innovation during the year 
under review. Influential columnist Steve Outing, in his “Stop the 
Press” columns at the Editor & Publisher Website, noticed a significant 



174                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 175

reduction in traffic in discussion lists dealing with online publishing 
and news. He also noted claims about innovation on news sites 
typically were old ideas repackaged, observing that the innovation so 
apparent in the news industry in the early days of  the Internet had 
passed on to other applications. Outing also told the news industry 
it had to improve its employees’ research skills to take advantage of  
improved access to information sources. He quoted a number of  
industry experts to support his contention that the roles of  news 
reporter and professional researcher were becoming ever more closely 
aligned (www.editorandpublisher.com, Stop the Presses, October 4 
2000, accessed October 9 2000).

Outing’s contention is supported by moves in a small but significant 
number of  news organisations to reorganise their news operations 
into multimedia news-desks. Apart from the usual technology leaders 
that have tended to come out of  Florida (Orlando Sentinel, St Petersburg 
Times, Tampa Tribune), others who have reorganised include institutions 
as large as the Chicago Tribune group, the third-largest player in online 
journalism in the US (after New York Times and Washington Post).

The impetus for a multimedia news desk has come from a 
combination of  cross-media ownership or at least network/syndication 
arrangements, the improvement of  broadband services, and more 
widespread audience access to broadband services. The Orlando 
Sentinel, for example, may assign print, audio and video reporters 
to an assignment for output to four separate media (print, radio, 
TV and online). In a significant number of  occasions, a single 
reporter/photographer team is capable of  providing copy for all 
four outlets.

Although the multimedia news approach has yet to take hold in 
Australia, we have seen in the past year a change in the approach to 
online journalism by at least two of  the major players in this country. 
The Fairfax organisation’s online publications exhibit an attempt to 
write and produce specifically for the Web, while the ABConline site 
leads the exploration of  online interaction between audience and 
journalist with its semi-moderated forums.

If  online journalism produces a fundamental change in the 



174                    Australian Studies in Journalism                                  News Media Chronicle 175

relationship between source and audience, as many believe it will, 
then it will become apparent first in the forum sessions in ABConline 
and in the Weblogs of  journalists/writers like the Sydney Morning 
Herald’s Margo Kingston. These forms of  journalism will become 
more accessible and more widespread as broadband access gives 
publishers the capacity to deliver more enriched services. In the 
year to come, increased Internet bandwidth and third-generation 
technology promise to deliver not just enriched content, but content 
accessible anywhere on devices capable of  combining the functions 
of  mobile phone, personal organiser, MP3 player and, to some 
extent, laptop computer. Perhaps the new technology will cause 
the tide of  innovation to flow back to and through the online 
publishing industry.

Dr Kirkpatrick and Dr Green are senior lecturers in journalism at 
the University of  Queensland.


