
News media chronicle,
July 1995 to June 1996

Geoff Turner

A
T 30 June, 1996, it appeared that the most significant me-

dia event of the preceding 12 months was likely to be the

election on 2 March of a Liberal-National coalition fed-

eral government, the first for 13 years. Coalition policy promised

a review of cross-media and foreign-ownership rules for the me-

dia, which most commentators expected would lead to a loosen-

ing of these restrictions. The new Communications Minister,

Richard Alston, promised an inquiry to report by the end of cal-

endar 1996 and possibly headed by an “eminent citizen”. Coali-

tion policy also promised to retain existing levels of funding for

the Australian Broadcasting Corporation, but this promise

looked less likely to be kept. While most of the detail was un-

likely to emerge before the August 20 Budget, it was already

clear that the Australian news media would be significantly dif-

ferent under the new government. In other significant develop-

ments during the year the Media, Entertainment and Arts

Alliance released its long-awaited draft new code of ethics; the

coverage of a Tasmanian massacre in which 35 people were

killed raised several important questions about journalistic prac-

tice; Kerry Packer started devolving power to son James at Pub-

lishing and Broadcasting Ltd; there was turmoil at the top at

Fairfax, which had three chief executive officers within 12

months; the major pay TV operators, Foxtel and Optus Vision,

started their services; Australian Information Media, a joint pay

TV venture of the ABC, Fairfax and a United States company,

collapsed ignominiously; and the sudden death of Andrew Olle

Australian Studies in Journalism 5: 1996: 265-311 265



stunned the journalistic community and brought extraordinary

outpourings of public grief for the death of a journalist.

Code of Ethics review

In August, the Media, Entertainment and Arts Alliance re-

leased its draft new code of ethics after more than two years of

deliberations by the committee set up to review the code and the

Alliance’s disciplinary procedures. The main criticisms from me-

dia commentators of the proposed 20-point code were mainly on

the grounds of its length (twice that of the existing code) and that

it was too vague.

The most contentious clause in the new code for journalists

and the wider community was clause 19, which allows that jour-

nalists need keep only those confidences “given in good faith”.

This was seen by some as a sensible compromise in the journal-

ists’ fight for shield laws, which would allow them to decline to

divulge their sources’ names at other times. It was also true that

journalists had been given a clear indication from politicians that

shield laws would not come without compromises. But other

journalists were troubled by the “good faith” component of the

clause, believing that a confidence once given remained invio-

late. This was the attitude taken by Sydney journalist Deborah

Cornwall in her dispute with the New South Wales Independent

Commission Against Corruption — a stand which brought her a

suspended two-month jail sentence in 1993. It would have taken

a great deal of persuasion to convince Cornwall, an original

member of the review committee, of this new proposal. She re-

signed from the committee before the draft code was released for

comment.

In other areas, the proposed new code seemed to contain con-

siderable improvements on the code that has guided journalists

since 1984, when the original 1944 code was revised for the first

time. The clear statements that “plagiarism is stealing” (Clause 6)

and “only quote directly what is actually said or written”

(Clause 7) would formalise elements of good practice that have

266 Australian Studies in Journalism



been taught in the better journalism schools and enforced in the

better newsrooms for some time. But there were also some odd

wordings, such as “accept the right to privacy of every person”

(Clause 13) and “never knowingly endanger the life or safety of a

person without informed consent” (Clause 16). And the exhorta-

tion to “respect every person’s right to a fair trial” (Clause 18)

seemed unnecessary when this was already enshrined in law.

Proposed new clauses would cover specific incidents that

were seen not to have been covered by the existing code, such as

the Cangai farmhouse siege, in which children were interviewed

while they were being held hostage. But this highlighted one of

the basic problems of a “red-light” approach to media ethics. For

each new incident of this nature, a new clause is needed, making

a code that is probably already too long even longer. The draft

code did take some steps towards “green-light” ethics, in which

positive values are emphasised, with a series of opening defini-

tional statements such as “journalists ... seek truth”. But just how

easily some of these statements would sit with Media Alliance

members employed in public relations and political positions is

open to question. In fact, the proposed new code might provide a

welcome boost to the continuing push within parts of the union

to have these journalists adopt a separate code of practice.

The Alliance’s Federal Council meeting in November 1996

was expected to decide the fate of the draft new code. It was also

expected to look at other aspects of the committee’s work, in-

cluding the question of enforcement of any new code. In a

speech that some commentators saw as having more to do with

underlining concerns about regulation of lawyers than with gen-

uine proposals to regulate journalists, Law Institute of Victoria

president Mark Woods told the Melbourne Press Club that jour-

nalists, like lawyers, should be fined, remanded or suspended by

a statutory authority for breaching a code of conduct. Publishers

who forced staff to violate the code should be subject to the crim-

inal code, he said. Woods also called for a tribunal, headed by a

retired judge and including a journalist and a community repre-

sentative, to ensure accountability in the media. He said such a

tribunal had become vital because in the past 40 years people

News media chronicle: July 1995 to June 1996 267



had lost faith in the media; because attempts to make the media

more accountable had failed miserably; and because complaints

procedures were too complex and difficult to enforce.

Source confidentiality

The Media Alliance’s draft new Code of Ethics was released

at a time that the issue of source confidentiality was back on the

agenda because of raids on journalists including the Cou-

rier-Mail‘s Paul Whittaker, the ABC’s Quentin Dempster and the

Sydney Morning Herald‘s Colleen Ryan. There were threats to jail

Whittaker over his refusal to answer more than 400 questions

about his sources at a Queensland Criminal Justice Commission

inquiry into leaking of details of Operation Wallah, which linked

former Federal Cabinet Minister Graham Richardson with alle-

gations of corruption and vice. The CJC decided not to prosecute

Whittaker for contempt of the inquiry against the advice of its

commissioner, Russell Hanson QC. In Western Australia, jour-

nalists Geof Parry and Martin Saxon and State MP David Smith

were charged in the Supreme Court in June with contempt of the

Easton Royal Commission the previous year. No trial date was

set. At the Easton commission, Parry and Saxon had declined to

identify sources and Smith had declined to answer questions

about federal Labor frontbencher and former WA Premier

Carmen Lawrence.

Internationally, the right of journalists to protect their sources

received a boost when the International Court of Human Rights

ruled that the British 1981 Contempt of Court Act, under which

journalists are forced to reveal sources if it is seen as necessary in

the interests of justice, was a breach of the European Convention

on Human Rights. British journalist Bill Goodwin had been fined

$10,000 and threatened with jail in 1990 for not disclosing the

source of financial information about a computer company. The

Media Alliance said it would test the principle of source confi-

dentiality for Australian journalists in the international court. On

the domestic front, NSW Attorney-General Jeff Shaw led the

charge on defamation law reform, proposing an amendment to

268 Australian Studies in Journalism



the Evidence Act which would strengthen judges’ and magis-

trates’ discretion to allow journalists, among others, to decline to

reveal a source. The Australian Press Council chair, David Flint,

hailed the proposals, based on a NSW Law Reform Commission

report released in October, as “something of an improvement”, if

not a final solution to the problem of source confidentiality. The

new law would also change the focus of defamation actions from

large damages payments to speedy and comprehensive correc-

tion of errors and restoration of reputation. Flint was less enthu-

siastic about this feature of the proposals.

Legal

The coverage of a massacre at the historic Port Arthur site in

Tasmania on April 28, in which 35 people were killed, raised sev-

eral important questions about journalistic practice. Of particular

concern was the use by the Murdoch media and others of pic-

tures of the accused, Martin Bryant. In one newspaper, the Aus-

tralian, manipulation of the picture to lighten the eye area left

Bryant looking quite deranged, which the paper said was not in-

tentional. However, given that the picture took up a sizeable part

of the paper’s front page under the heading “Face of a killer”,

with the drop-head “Violent loner spooked locals”, this was un-

fortunate at the very least, and the newspaper apologised to its

readers on the front page next day. How the picture was ob-

tained in the first place — whether a journalist broke into

Bryant’s home, or was let in by police — also remained in doubt.

After warning the media that sensational reporting, speculation

about Bryant’s mental health and the use of pictures could com-

promise a fair trial, the Tasmanian Director of Public Prosecu-

tions, Damian Bugg, issued writs against the Hobart Mercury

(which used Bryant’s picture under the headline “This is the

man”), the Australian, the Age and the ABC over their coverage,

and warned that action against other news organisations could

follow. However, several commentators pointed to the fact that

in previous circumstances such actions were rarely pursued, and

the Australian Press Council chair, David Flint, argued that be-

News media chronicle: July 1995 to June 1996 269



cause Australian newspapers regularly ignored con-

tempt-of-court provisions, this showed that the law, not the

newspapers, needed to change. He said this would not necessar-

ily lead to trial by media. Other matters of concern raised by the

Port Arthur coverage included one woman’s allegations that, af-

ter being hounded by photographers as she and her daughter left

Port Arthur after surviving the massacre, she had been woken at

2am by reporters. A survey of 40 calls to talkback radio about

coverage of the massacre found only two were positive.

In Queensland, a defamation case started which was in some

ways reminiscent of the suit by Andrew Ettingshausen, an Aus-

tralian rugby league player who was awarded $350,000 (later re-

duced on appeal to $100,000) after HQ magazine published a

picture of him in the showers with his penis visible. In the north

Queensland case, a player with the Hinchinbrook Crushers, Si-

mon James McDonald, of Ingham, complained about a

full-sized, page 12 picture in the Herbert River Express in March

1995 in which part of his penis was visible outside the right leg of

his shorts. Part of the offending picture was also used as a small

“teaser” in the front-page plug box, with part of the penis again

on display. In May 1996 the Queensland Court of Appeal ruled

against the newspaper’s publisher, the North Queensland News-

paper Company, which had sought leave to have the defamation

action ended on the grounds that the pictures were not defama-

tory. The case was continuing.

A young Courier-Mail journalist, Ella Riggert, was remanded

to appear again in court in August after pleading not guilty in

June to three counts of fraudulently obtaining authority to enter

a Brisbane jail and one count of interviewing a prisoner without

authority. Riggert entered Brisbane Women’s Prison to interview

Tracey Wiggington, dubbed the “lesbian vampire killer”. A law-

yer who accompanied Riggert into the jail was fined $5000 for

having claimed Riggert was with him “for legal purposes”. A

journalist more acquainted with courts, Derryn Hinch, was fined

$2000 in April for allowing identification of an eight-year-old sex

abuse victim on his Channel 10 television program in 1992.

Hinch, who was jailed for 28 days in 1987 for a similar offence,

270 Australian Studies in Journalism



was originally acquitted in 1994 but the verdict was overturned

on appeal by the Victorian Director of Public Prosecutions.

Channel 10 was fined $1500. In October, former Sydney radio

host John Mangos had been fined $8000 for repeatedly broad-

casting the name of a schoolboy convicted of murdering a

stranger. Radio station 2KY was also fined $8000 over the inci-

dent, which occurred in October 1994.

Journalists and media organisations continued to affect judi-

cial proceedings, with the trial of businessman Laurie Connell

being delayed for two months in Western Australia because of

newspaper articles and a NSW murder trial being aborted after

comments by radio commentator John Laws. In the West Austra-

lian case, coverage of a turf club announcement that Connell

might be banned from racing led to contempt-of-court prosecu-

tions against the West Australian and Australian, and particular

journalists, alleging that the coverage would affect Connell’s

trial, due to start about seven weeks later. The Supreme Court re-

served its decision in December. In NSW in February, the trial of

a man charged over the death of a toddler was aborted five days

into the hearing when Laws suggested — incorrectly — on 2UE

that the Crown had been involved in plea-bargaining over the

death. The defendant pleaded not guilty to murder but guilty to

manslaughter, a plea the Crown obviously did not accept, since

the murder trial was continuing.

The “prior restraint” writ surfaced again in April, when

prominent Sydney lawyer and former NSW Police Board mem-

ber John Marsden won a temporary injunction preventing Chan-

nel 7’s Witness program from broadcasting allegations that

Marsden had had sex with a 15-year-old boy. Marsden, a former

NSW Law Society president, was named in Parliament as a ped-

erast in 1994. He succeeded in winning temporary orders which

prevented the fresh allegations going to air as planned, but failed

to win a permanent stay.

The largely defunct D-Notices system was set for review at a

top-level government-media meeting in December but despite

suggestions that acceptable compromises had already been ne-

News media chronicle: July 1995 to June 1996 271



gotiated, the meeting broke up without agreement. Representa-

tives of major media outlets, with the exception of the Sydney

Morning Herald, which declined to attend, told the government

team led by Defence Minister Robert Ray and the heads of the

Foreign Affairs and Prime Minister’s departments that the sug-

gested revamped voluntary D-Notice system, under which me-

dia groups agree not to publish certain state secrets, was not

acceptable, especially since the government planned to back it

up with changes to the Crimes Act that would introduce fines of

up to $12,000 for individual journalists and $1 million for media

companies. The government said it would go ahead with its

plans to revamp the D-Notices and meet the media representa-

tives again in July to discuss the other proposals, but the planned

meeting was another casualty of the change of government at the

March federal election.

In March, the High Court ordered a new trial in a defamation

action against the ABC by Cairns businessman Vince Bellino.

The action, which stemmed from the Four Corners “Moonlight

State” program which led to Queensland’s Fitzgerald corruption

inquiry, had been unsuccessful because the ABC’s defence of

qualified privilege. This had led to a Court of Criminal Appeal

ruling which the High Court overturned.

Elections

The dominant political development in 1995-96 was the fed-

eral election on March 2, and several media-related aspects of the

campaign were themselves newsworthy. One was the proposal

by the Liberal Party to use electioneering video news releases,

produced by the party on themes such as health, transport, un-

employment and housing. The Labor Party attacked the plan as

being imitative of the worst right-wing US electioneering tech-

niques. The Liberal Party said the complaints had surfaced only

because Labor had not thought of the idea first. In the end the

plan faltered because the regional television news directors at

whom the packages were directed declined to use them as pack-

272 Australian Studies in Journalism



ages, although a few said they might use elements of the pack-

ages.

Another prominent aspect of the campaign was the leaders’

debates, which were a matter of controversy from the start be-

cause of the Liberals’ flat refusal to take part if Kerry O’Brien was

the moderator, and the ABC’s equally flat refusal to nominate

another moderator. In the end A Current Affair‘s Ray Martin

hosted the debates, which were broadcast from the Channel

Nine studios in Sydney. As well as a different moderator, the

1996 debates differed from the 1993 debates in another important

respect — the absence of the marketer’s “worm” (although Imre

Salusinszky offered the opinion in the Australian Financial Review

that there was one “horrible worm present ... ‘Aussie’

smarm-meister Ray Martin”). Journalists’ assessments of who

won the debates varied widely and wildly, although there was

general consensus that win or lose, Keating had failed to score

the convincing win that he had over John Hewson before the

1993 election. On the basis of the 1996 result, Reuters found that

Sol Lebovic’s Newspoll had been significantly more accurate

than other published pollsters McNair-Anderson and Morgan.

In Victoria, Premier Jeff Kennett went to the polls four weeks

later, scoring a similar crushing victory. Before announcing the

election date he had a bit of fun at the media’s expense, leading

them on wild goose chases to Government House, calling hastily

convened media conferences to announce things that would nor-

mally be announced by press release, and so on. Eventually he

all but destroyed the Labor Party at the March 30 election, and

then declared that he now had the media in his sights, with par-

ticular emphasis on the “A team” — the Age and ABC. In a radio

interview Kennett described the Age as “crap”, and in a letter to

the AFR said: “In terms of the Age newspaper, my main objection

is to its existence.” Kennett said the Age was irrelevant, elitist,

pandered to sectional interest groups and was “an organisation

which has totally lost the plot”. Earlier, he had described the

ABC as “a leech on society” after a Four Corners program ques-

tioned aspects of the tendering process for the Crown Casino,

awarded to a consortium headed by Liberal Party treasurer and

News media chronicle: July 1995 to June 1996 273



personal friend Ron Walker. Kennett’s dislike of the media, de-

scribed by some commentators as bordering on the obsessive,

was not universal, however: in June, Channel 10 announced

Kennett’s wife, Felicity, would be joining the infotainment pro-

gram Healthy, Wealthy and Wise as a reporter.

Journalists in the news

Queensland hosted the 1995 Walkley Awards dinner and fit-

tingly, Queenslanders dominated the proceedings. David

Bentley of the Courier-Mail took the Gold Walkley and the award

for coverage of a current story for breaking the

Demidenko-Darville literary “hoax” story. Queensland nominee

John Stubbs took the award for most outstanding contribution to

journalism. Bentley’s colleague Paul Whittaker took the investi-

gative writing award for his Operation Wallah series centred on

then-senator Graham Richardson’s links with Gold Coast busi-

nessmen. Frank Robson (feature writing) also entered the

awards as a Queenslander, although his prize-winning profile of

Sydney solicitor John Marsden was published in the Sydney

Morning Herald. The SMH took Walkleys for illustration (John

Shakespeare, “Howard and Queen Elizabeth II”) and interna-

tional report (Paul McGeough, “PNG in crisis: our troubled

neighbour”). The Age scored for business report (Virginia Trioli,

“The bet Bardas lost”), while its Sunday counterpart’s Ken Haley

took the sub-editor’s headings award. Wayne Miller and the Her-

ald-Sun team took the award for the best application of the me-

dium to journalism. Other print winners were Russell

Shakespeare (Telegraph/Australian) for news photograph, Martin

Jacka (Advertiser) for newspaper feature photograph, Tony

Ashby (Bulletin/West Australian) for magazine feature photo-

graph, Bill Leak (Australian) for cartoon and Andrew Perrin

(Northern Herald) for suburban, country or rural report.

The broadcast section was dominated by the ABC, which

took all three radio awards and two of the four television

awards. Two of the radio awards went to James Schofield, for

current story (“Sudan”) and best application (“Islamic Justice”).

274 Australian Studies in Journalism



Kirsten Garrett took the investigative award for a Background

Briefing report on BHP in Papua New Guinea. The ABC’s televi-

sion awards were for best application (Mick Bunworth) and

news cinematography (Andrew Taylor). The ABC was also in-

volved in the television investigative award, although not in a

way it would have preferred. The award went to the Nine Net-

work’s Graham Davis for his Sunday report on backdoor adver-

tising on the ABC. Davis was also highly commended by the

Gold Walkley judges. The current story award went to Alan

Sunderland, of SBS.

In February Rowan Callick was named Australian Journalist

of the Year, winning the Graham Perkin Award from Terry

McCrann, Luke Slattery and David Lague. Fairfax photogra-

phers dominated the 1995 Nikon-Kodak press photography

awards. Jack Atley (Age) was named Press Photographer of the

Year. Other Fairfax winners included Andrew Meares (SMH,

news photograph); Dean Sewell (SMH, series); Craig Golding

(SMH, portrait); Tim Clayton (SMH, human interest); Palani

Mohan (SMH, photo essay); Karl Hilzinger (AFR, photo illustra-

tion) and Kirk Gilmour (Illawarra Mercury, regional-suburban).

The other major award-winner was Stuart Milligan (Sporting Pix

Australia, sports).

Several journalists were named in the Australia Day Honors

list, including: Walter Annabel (OAM, for service to the newspa-

per industry, particularly as editor of the Bega District News, and

the community); Nina Barden-Hoffman (OAM, for service to the

support and promotion of charitable organisations, particularly

as a journalist); Ken Blanch (OAM, for services to journalism);

and Hilton Redding (OAM, for service to radio broadcasting). In

the Queen’s Birthday Honors list, recognition was given to: poli-

tician-columnist Peter Walsh (AO, for services to the Parliament

of Australia, especially as finance minister, and to journalism);

Mike Raymond (OAM, for service to the media and to motor

sports as motor sport director, host and chief commentator for

the Seven Network for 36 years); and Johnny Tapp (OAM, for

service horse sports as a national and international race-caller,

News media chronicle: July 1995 to June 1996 275



and to charitable organisations as an organiser and compere of

fundraising events).

The year was also notable for the deaths of several prominent

Australian media figures and the passing of an era at several me-

dia institutions. In December, the death of ABC broadcaster An-

drew Olle, known nationally for his Four Corners anchoring role

and in Sydney for his 2BL radio program, brought outpourings

of grief so intense and widespread that they surprised many, and

led to reflective columns about the changing place of journalists

in society. Certainly the details of Olle’s death were particularly

tragic — suddenly from a brain tumor, at 47 with a young fam-

ily, and within weeks of being told he was to be moved out of his

strategic morning radio slot — and Olle was a particularly pro-

fessional and respected journalist. But even so, a memorial ser-

vice attracting more than 6000 people was a remarkable response

to the death of a journalist. One of Olle’s former ABC colleagues,

Mike Carlton, acted as family spokesperson after the death and

helped organise the memorial service. Within a few months,

Carlton also stepped into Olle’s radio shift, after an absence of al-

most 20 years from the ABC and after resigning from the

O’Reilly family’s radio stable.

Another well-known journalist to die during the year was

columnist Jim Macdougall, who after retiring from the Sydney

Mirror in 1975 continued to write a weekly “commercial” column

for an international airline in the Australian for 14 years.

Macdougall started a column in the Sydney Sun in 1946, which

became so popular it ran on the front page. Sir James Darling,

who chaired the ABC between 1961 and 1967, died leaving a rep-

utation as a teacher of tycoons: as headmaster of Geelong Gram-

mar between 1930 and 1961, he taught several Australian Prime

Ministers as well as media figures including Rupert Murdoch,

Kerry Packer, James and John Fairfax, Ranald Macdonald and

Keith Dunstan. Others to die during the year included Lyle

Tucker, who took over the Royal Melbourne Institute of Technol-

ogy journalism course in 1974 after 30 years in the industry; and

Richard Horniblow, founder of the Geelong News and later inau-

gural editor of the Geelong Independent.

276 Australian Studies in Journalism



At the Chronicle at Toowoomba, on Queensland’s Darling

Downs, the year started with the retirement of Bruce Manning as

chief executive after more than 20 years, and ended with the an-

nouncement that editor Bruce Hinchliffe would retire after al-

most 27 years at the helm.

Two journalists had at least qualified success in suing over

what they saw as reverse discrimination in employment. ABC

Perth newsreader Ken Boase alleged the corporation had dis-

criminated against him on the basis of his gender by shortlisting

two less-qualified women but not him for a promotion. The

Equal Opportunities Commission found that Boase had indeed

been the victim of sexual discrimination, but did not agree he

would have got the job had he been interviewed. The commis-

sion ordered the ABC to pay Boase $1000 and apologise to him in

writing, but dismissed his $55,000 compensation claim. The com-

mission found that Boase’s gender was “a factor, though not nec-

essarily the dominant factor, leading to the omission of his name

from the shortlist”. But it also commended the ABC for its affir-

mative action and equal employment opportunity performance.

In New South Wales, the Lismore-based national indigenous

newspaper the Koori Mail was ordered to pay $2000 to Janine

Wilson, who had been sacked as editor. Wilson argued success-

fully to the NSW Equal Opportunities Tribunal that she would

have been treated differently had she been of Aboriginal heri-

tage. The tribunal did not accept Wilson’s claim that she had not

been provided with the same facilities as Aboriginal staff, how-

ever.

Reports of allegations of sexual harassment of a rather un-

usual nature surfaced at “The Good Weekend”, the magazine in-

sert of The Age and The Sydney Morning Herald, in July. The issue

led to a falling out between Anne Summers, the magazine’s edi-

tor, and her deputy, Deborah Tarrant. After Summers sacked

Tarrant on July 7, citing lack of support and failure to keep Sum-

mers informed of rumors circulating about her, most of the mag-

azine staff signed a letter seeking Tarrant’s reinstatement and a

series of staff meetings insisted she be reinstated or offered a

comparable job within the Fairfax organisation. On July 27 Sum-

News media chronicle: July 1995 to June 1996 277



mers went public in the SMH, using her own newspaper’s edito-

rial columns in a rather questionable way to put her case against

the rumors, that she was to be the subject of a sexual harassment

case by a male photographer attached to the magazine over an

incident at a party. Tarrant eventually left the company in Au-

gust after reaching a financial settlement, reported to be more

than $100,000, that included a confidentiality clause.

In May, the Seven Network achieved a degree of exposure for

its Today Tonight current affairs program which tested the adage

that in television, any publicity is good publicity. Today Tonight‘s

Melbourne host, Jill Singer, collapsed on air after announcing

that senior management had ordered at the last moment that a

story on the shareholdings of Victorian Premier Kennett be

dropped. The story had been heavily promoted all that day.

Seven management later said the segment had been killed on le-

gal advice. The program’s deputy producer in Melbourne,

Bronwen Kiely, finished that night — 23 days into the job. Execu-

tive producer Warren Wilton immediately went on leave and, af-

ter meeting senior management, resigned “to pursue other

interests” without returning.

Someone who managed to get even more coverage than

Singer — and without the health fears — was Jana Wendt, the

queen of Australian current affairs journalism. Channel Seven

announced in December that Wendt had been lured away from

Nine to front its new Witness program, scheduled for prime-time

on Tuesday nights. The Wendt announcement followed others

from Seven, including the job of Sydney Today Tonight presenter

going to former ABC Investigators host Helen Wellings — two

weeks after incumbent Neil Mercer was told publicly that he

would stay in the job. Witness also attracted former ABC head of

TV news and current affairs Peter Manning.

Others to change employers included the ABC’s 7.30 Report

political correspondent Paul Lyneham, who signed with Nine in

November; and novelist and former SBS reporter Tony Maniaty,

who took over as 7.30 Report executive producer in May. At Ten,

Carmel Travers quit as director of news and current affairs in Oc-

278 Australian Studies in Journalism



tober. Travers’ resignation was just one of many from Ten in a

“week of the long knives” — others to jump (mainly to Seven) or

be pushed included Anne Fulwood, Juanita Phillips, David

Johnston and the network’s Victorian news director, Neil Miller.

Media wars

A quite bitter spat between A Current Affair host Ray Martin,

on the one hand, and commentators Stuart Littlemore and

Phillip Adams on the other became very public in April when

Martin used the acceptance speech for his fifth Gold Logie to at-

tack Adams and Littlemore — a largely self-defeating move

since it only drew attention to the criticisms they had been mak-

ing of him and his program. In fact, so much attention was

drawn to the dispute that the row became a cover story in the

Bulletin magazine (owned by Packer, who also owns the A Cur-

rent Affair network, Nine). The basic thrust of the argument was

that Adams and Littlemore said Martin and ACA were corrupt-

ing television current affairs by removing the real journalism

from it; and that Martin said Adams and Littlemore were just

jealous of his and his program’s success. Along the way there

was a degree of personal invective (“Ray Martin knows better

than to do what he is doing”, “This week I want to look at what

that pack of nasty bastards at A Current Affair have done to three

defenceless kids from the western suburbs of Melbourne ...”, “If

I’d been bald at 30, maybe I would have become bitter and

twisted, too”), and John Laws, never one to miss an opportunity

for self-promotion, jumped into the fray, accusing Adams of be-

ing “a microscopic polyp on the colon of Australian broadcast-

ing”.

Littlemore and his ABC Media Watch program, Australia’s

only regular television media commentary, also found them-

selves in hot water with the corporation’s Independent Com-

plaints Review Panel. The panel criticised the program for its

“unfair treatment” of Sydney Morning Herald journalist Leonie

Lamont, who had been accused on the program of plagiarism be-

cause material from the British Independent had appeared in a

News media chronicle: July 1995 to June 1996 279



story under her byline. It transpired that Lamont had put a joint

byline on the story, but that this had been changed in the sub-ed-

iting process. On another matter, Perth’s Sunday Times and its

managing editor, Don Smith, were reported to be suing the ABC

and Littlemore for defamation over comments made in an April

1995 episode. The comments related to the paper’s publication of

a story purported to have been written by an anonymous police

officer after an horrific road accident. The article, written by a

journalist, had appeared in a Melbourne newspaper 17 years ear-

lier.

Littlemore and Adams weren’t the only ones to find A Cur-

rent Affair‘s journalistic standards wanting. In December, the

chief justice of the Australian Industrial Relations Court, Justice

Murray Wilcox, said ACA had engaged in “sloppy and dishon-

est” journalism in a story on building unions. In a written judge-

ment, Justice Wilcox attacked senior Channel Nine management

and ACA reporter Mike Munro for their “lack of integrity and

professionalism”, saying the program had “debauched” the

principle of freedom of speech. Another ACA journalist, Chris

Smyth, had pleaded guilty in July to two charges of having

forged the signature of Nine’s lawyer, Jane Marquard, on a bail

form for a woman who subsequently appeared on the program.

The Burwood Local Court found the charges proved but no con-

victions were recorded.

Criticism of the ACA programs on the “three defenceless kids

from the western suburbs of Melbourne”, the Paxtons, also had

ramifications for 3AW drive-time host Paul Barber, who was

sacked within three days of starting a campaign urging listeners

to boycott ACA because of its treatment of the Paxtons. The Nine

Network withdrew advertising worth $300,000 from the station

— which led the station to axe Barber. He did concede that hav-

ing called Victorian Premier Jeff Kennett “a lunatic” and some

indifferent ratings might also have contributed to the decision.

280 Australian Studies in Journalism



ABC

The prospect of budget cuts overshadowed what was other-

wise a comparatively peaceful year for the ABC. The style of the

corporation’s new managing director, Brian Johns, was a stark

contrast to that of his predecessor, the abrasive David Hill, al-

though there were inevitably hard decisions to be made. The two

hardest decisions were announced in one week in September —

the collapse of the Sydney-based pay TV joint venture Australian

Information Media and the axing of the state-based editions of

the 7.30 Report. The decision to abandon AIM, in which the ABC

was the majority shareholder with Fairfax and Cox Communica-

tions of the United States, was forced on the ABC after it failed to

find a pay TV carrier for its state-of-the-art 24-hour news service,

The News Channel, for which 110 staff had been recruited. In-

stead, both Foxtel and Optus decided to favor a bare-bones ser-

vice to be provided by Murdoch’s BSkyB and Packer’s Nine

Network services. AIM’s deal with US children’s programmer

Nickelodeon also fell through, leaving AIM as a content provider

with little to provide and no one to whom it could provide it.

The decision of both Foxtel and Optus to favor a cheaper

Murdoch-Packer service, which promised an estimated Austra-

lian content of less than 20 per cent, was, in hindsight at least,

fairly predictable, and pointed to a fairly fundamental deficiency

in the AIM planning. But while The News Channel’s collapse

was embarrassing to the ABC and painful to the 110 dedicated

staff, many of whom had given up good jobs interstate or over-

seas, it did head off some potential problems with the proposed

new service. There were difficulties, for instance, because

free-to-air material, including programming lists and production

planning, would automatically be available to the pay service,

even though the core ABC staff were employed under a

non-commercial charter. Some ABC staff were also uneasy about

the Fairfax organisation’s access to ABC material through AIM,

fearing stories could be on pay TV or in Fairfax newspapers be-

fore they appeared on ABC-TV. The waters were further mud-

died when the AIM board was shown to include two ABC

News media chronicle: July 1995 to June 1996 281



directors and two ABC staff among the eight directors. Having

half the seats on the board might not be unusual for a corpora-

tion with a half-interest in AIM, but it appeared to some to run

counter to assurances that the pay TV project would be run inde-

pendently and would be a completely separate entity. Questions

of conflict of interest were also raised.

The move to a national 7.30 Report, announced at the same

time as the axing of the original Australian television consumer

watch The Investigators and the finance program The Bottom Line,

brought a strong negative response, particularly in Western Aus-

tralia and other outlying, one-newspaper states wary of further

media centralisation and concentration. West Australian ABC

board member Wendy Silver was out of the country when the

decision was made. The closures were sweetened by the an-

nouncement of two new programs, Stateline, a weekly

state-based current affairs program (originally set down for

10.30pm Fridays but later scheduled for 5.30pm), and Australian

Story, a Brisbane-made national program which evolved as a hu-

man-interest, magazine-style program in some ways reminiscent

of the old Weekend Magazine which used to follow ABC-TV’s

Sunday night news (for those old enough to remember). Helen

Wellings, who for many people was synonymous with The Inves-

tigators, left the ABC to front Seven’s Today Tonight in Sydney,

and Maxine McKew took over as host of Lateline, replacing Kerry

O’Brien, who moved in to front the national 7.30 Report. Most of

the former 7.30 Report anchors became senior state reporters for

the national program. The new national line-up included Barrie

Cassidy in Canberra, hired after former political commentator

Paul Lyneham opted to move to the Nine Network rather than

play second fiddle to O’Brien, who was to do most of the politi-

cal interviews. Former Age editor Alan Kohler was signed as the

program’s business analyst.

The demise of The Investigators also highlighted the fate of one

of the program’s former journalists, John Millard, who took a

high profile as a “whistleblower” during the 1994 row over com-

mercial influence in “infotainment” programming on the ABC.

Millard, who had been working on a range of other ABC-TV pro-

282 Australian Studies in Journalism



grams, was told that he had been earmarked to return to The In-

vestigators and that therefore he no longer had a position; he was

offered a 12-month position in ABC Rural Radio, where he had

started 13 years earlier. Millard denied there had been any agree-

ment that he would return to The Investigators. In November,

Johns was forced to intervene after Millard’s colleagues threat-

ened industrial action over what they saw as his victimisation. A

report into the incident, after an inquiry by industrial law QC

Phillip Coleman, went to Johns but remained confidential.

Against the television trend, Radio National announced in

October that it was localising its news bulletins to provide the

same composite service as broadcast on its metropolitan network

instead of the predominantly national bulletin broadcast from

Sydney. Throughout 1995-96 there was continuing talk of a

merger of the radio and television news services, and although

this had not happened by June there was certainly greater coop-

eration between these once fiercely independent arms of the na-

tional broadcaster. In an interview in June, Johns suggested that

he was looking seriously at merging all aspects of news and cur-

rent affairs as part of a program to prune $50 million from the

ABC budget. He said the cuts were necessary because the ABC

funding formula had not kept pace with inflation. This was a rec-

ognition that, while the coalition government offered the great-

est threat to ABC funding, it had not been all plain sailing under

Labor. In July 1995, ABC supporters expressed outrage when the

government’s cultural policy statement Creative Nation in-

cluded a $60 million television production fund limited to com-

mercial networks. However, the Labor government was more

forthcoming in October with an $18 million allocation to Austra-

lia Television International, which the ABC board had threat-

ened to close unless the government guaranteed funding. But the

government told the ABC it expected increased sponsorship and

a reallocation of part of the Radio Australia budget to also con-

tribute to the continuation of the service, which showcases Aus-

tralia and provides the only independent regional television

news service in Asia.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 283



In December ABC board member and former Labor Party

pollster Rod Cameron resigned six months before the end of his

term. Cameron, whose company had just won a major contract

with the Seven network, said it was this, not his place near the

top of the Coalition’s hit list of people in public office with close

ties to the ALP, which had prompted his decision. Cameron was

replaced in January by multi-media businessman Russell Bate,

the managing director of Sun Microsystems, who was seen as the

first politically neutral and media-wise appointment to the board

for some time. A few days later, Opposition communications

spokesperson Richard Alston highlighted this perception of ABC

board bias when he released the coalition’s national and commu-

nity broadcasting policy. Alston said the coalition would not re-

appoint board members who were “Labor Party hacks”,

although he declined to say who, if anyone, he considered in this

category. Alston also pledged that under a coalition government,

the ABC would stay free of advertising or sponsorship and

would be urged to screen at least one prime-time state-based

current affairs program each week. Alston promised a coalition

government would maintain real levels of Commonwealth fund-

ing to the ABC and SBS, provide direct funding for transmission

costs, and extend SBS and community broadcasting coverage.

However, soon after the election of the Howard Government in

March, the assurances about ABC funding became less certain.

Alston said that despite his commitments just two months ear-

lier, ABC funding was now under review and “obviously when

the time comes we will have to make some tough decisions”.

Another change at ABC board level was the election in June

of Walkley Award winner Kirsten Garrett as the staff representa-

tive on the board, replacing Quentin Dempster. In August, the

ABC had appointed Penny Chapman as director of television,

making her arguably the second most influential person at the

broadcaster and the first woman to take the role. Her back-

ground is in drama production.

284 Australian Studies in Journalism



Murdoch

Rupert Murdoch kept up his campaign against Australia’s

cross-media and media foreign ownership laws, which he de-

scribed in August as out-of-date. He also took the opportunity at

the News Corp annual meeting in October to comment on the

Australian economy, declaring it “terrible” and “a disgrace” and

singling out youth unemployment as an area of particular con-

cern. This drew a sharp response from Prime Minister Paul

Keating, who said the Australian economy was the envy of many

other countries and that Murdoch should help the government

tackle youth employment by employing more young people. He

also called on Murdoch to tackle the problem of on-screen vio-

lence. But overall Keating’s response to Murdoch was measured

and restrained, a direct contrast to the angry, personal and in-

flammatory reply to comments made in February 1995 by Kerry

Packer that Opposition Leader John Howard would make a

good prime minister.

In December, Murdoch denied he was interested in buying

Fairfax or Channel Nine, and said News also had no intention of

selling its Sydney or Melbourne newspapers, which would be a

necessary precondition to moving into Fairfax or Nine. The spec-

ulation about Nine was based on the presumption that Packer

would be prepared to sell out of Nine to allow the purchase of

Fairfax, and also assumed no change in the media regulatory re-

gime in Australia — an assumption even less secure when the

coalition won the subsequent federal election in March.

News Corp’s record profit of $1.365 billion for the year to

June 30, 1995, disappointed most analysts, who had tipped an

even better result. The high points of the result were the expand-

ing Fox television holdings in the United States and the resur-

gent British newspaper and satellite TV interests. The

HarperCollins book publishing results were a disappointment

and Star TV in Asia and the half share in the Ansett Australia air-

line were a drain on the company. However, Murdoch’s Austra-

lian chief, Ken Cowley, assured the ABC television program

Bottom Line that News Corp was committed to its Ansett holding

News media chronicle: July 1995 to June 1996 285



for at least another five years, although he would not rule out a

reduction in the 50 per cent stake. Cowley also told Bottom Line

that Australia could not afford three pay TV companies, and that

in fact one player (presumably Foxtel) was likely to dominate.

He predicted greater synergies between the Seven Network in

Australia, in which the Murdoch company held a 15 per cent

share, and the Fox companies, including Foxtel.

Cowley was revealed in the News Corp annual report as a

million-dollar man — being paid $1.1 million in 1995. In all,

News Corp paid its directors $26.4 million, up from $16.7 million

in 1994. The highest-paid executive was Australian Sam Chis-

holm, chief executive of British satellite broadcaster BSkyB, who

was paid $9.6 million including a $5.8 million bonus. The next

highest payments were $5.5 million, presumably to Murdoch

himself, one payment of $4 million, and payments to Cowley

and three others of between $1.1 million and $1.7 million.

Murdoch spent $1.65 million of his wages in October, buying

Bloomfield, a 1136ha property adjoining Cavan, the headquar-

ters of his pastoral interests near Yass in New South Wales.

Although News Corp has become a complex, diversified me-

dia company, Murdoch showed the importance he still attached

to his journalistic roots when he told the company’s annual

meeting that the company’s first priority in the US was to im-

prove the Fox television news service. “Fox Television will not

be the number one network until we are number one in news,”

he told the meeting. As part of this agenda, Murdoch announced

a new Fox all-news channel would be headed by a former Re-

publican Party presidential adviser, Roger Ailes. The United

States’ biggest cable operator, TeleCommunications Inc, agreed

to carry the news service.

Outside the meeting, Murdoch, 64, told reporters he would

hand over reins of the company “when I die”, adding that his de-

sire to retain control of the company until he was 75 or 80 was in

the hands of the shareholders. The Murdoch family held 30.9 per

cent of the company. Murdoch’s Australian-based son Lachlan

said in an interview in January that it was his ambition to take

286 Australian Studies in Journalism



control of the company one day, but that he would defer to any

better candidate in the interests of the company. Lachlan has an

older sister, Elisabeth, and younger brother, James. He said he

was ambitious enough to want to run the company, but that he

found media interest in the Murdoch succession “uncomfort-

able”.

On the Australian publishing front, the 45 per cent-owned

Pacific Magazines & Printing launched a successful $175 million

takeover bid for multimedia group Shomega Ltd. The deal fitted

in with Murdoch’s strategy of enhancing traditional media, in

this case magazines including New Idea, with “new” media such

as CD-ROM technology.

In July Murdoch announced a deal would soon be signed

with the NSW Government to establish the biggest Eng-

lish-speaking movie studio outside Hollywood at the Sydney

Showgrounds. He said the Fox Filmed Entertainment deal

would deliver $212 million a year and create 1600 jobs. Cynics

suggested the deal was more about delivering the showgrounds

to Murdoch at less than commercial rates and over the objections

of local residents.

The ability of the Murdoch and Packer families to put rival-

ries aside where a duopoly is likely to be more profitable than

competition was seen again in August when Kerry Packer’s Pub-

lishing and Broadcasting Corporation announced Murdoch’s

News Ltd would buy a half interest in Sky Channel, which

beams horse racing into hotels, clubs and betting offices around

the country. The deal was financed by $35 million in cash and

$40 million in future profits. Murdoch, through his half share in

Foxtel, had been pressing racing clubs to back his plans for an al-

ternative service to Sky. The deal made it more likely that the

Sky service would be seen on general pay TV in Australia and

overseas. But hopes that the Sky deal would lead to a rapproche-

ment in the war between the Packer-backed Australian Rugby

League and the Murdoch-backed Super League were quickly

dashed.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 287



The editor-in-chief of Murdoch’s Australian newspaper, Paul

Kelly, provided an insight into the commercial-editorial tension

that exists in even the most prominent media when he detailed

what he said was pressure placed on him over his newspaper’s

coverage of problems in Australia’s biggest retailer, Coles Myer.

Kelly said the Coles Myer chair, Solomon Lew, had by implica-

tion threatened to withdraw advertising if the Australian was not

more positive in its coverage of the company. Kelly said the “im-

proper pressure” had been resisted. Murdoch also referred to the

incidents, saying Coles Myer had engaged in “thuggish behav-

iour” by threatening his Australian newspapers.

Kelly also provided some insights into the political activities

of his boss when he released a book, November 1975, to mark the

20th anniversary of the dismissal of the Whitlam Labor Govern-

ment by the then Governor-General, John Kerr. In the book,

Kelly quoted Whitlam’s principal adviser in 1975, John

Menadue, as saying Murdoch told him four days before the No-

vember 11 dismissal that Kerr would sack the Prime Minister.

Menadue also said that Murdoch and his newspapers had been

directly and indirectly involved in the crisis and that Murdoch

had been compulsively drawn to it in both a media and personal

sense. Others quoted in the book were less convinced that

Murdoch had a direct role in the crisis, and Murdoch said he

could not recall having told Menadue that Whitlam would be

dismissed. Whitlam told a National Press Club function that

Murdoch had switched from supporting him at the 1972 election

to opposing him in 1975 after Whitlam had rejected Murdoch’s

request that he be appointed Australia’s High Commissioner to

London.

Murdoch’s business interests led to him being personally in-

volved in two quite different controversies in different parts of

the world. In July, an Indian court issued an arrest warrant for

Murdoch after derogatory remarks about Indian independence

hero Mahatma Gandhi were made on a talk show on the Star TV

network. At the time Star was 63.6% owned by News, which

moved to full 100% ownership later that month. The talk show’s

director, host, journalist and guest were also named in the com-

288 Australian Studies in Journalism



plaint, made by Gandhi’s grandson. In August, Murdoch ap-

peared before a United States House of Representatives ethics

committee closed session investigating a $6 million two-book

deal between House Speaker Newt Gingrich and Murdoch’s

HarperCollins publishing company. The deal was made at a time

when Murdoch was personally lobbying Gingrich about foreign

ownership rules for broadcast companies, although any link be-

tween the two issues was repeatedly denied.

In June, Murdoch announced a major assault on Japan, with

Star TV launching a 100-channel Japanese-language pay TV ser-

vice, JSkyB, to tap into what Murdoch dubbed “the world’s last

remaining goldmine”. A week later, Murdoch announced he had

teamed with Japan’s top computer software mogul, Masayoshi

Son, to buy more than 20 per cent of the national television net-

work Asahi Broadcasting, giving JSkyB access to a wealth of Jap-

anese-language programming. Nippon TV also agreed to

provide programming for JSkyB.

News announced it and Brazilian media group Globo would

spend $US500 million to establish a Latin American and Carib-

bean satellite TV service, NetSat, with a target of three million

homes by 1999. Murdoch was less successful in Europe, where

his $2.7 billion bid for European rights to summer and winter

Olympic Games between the years 2000 and 2008 was rejected

by the International Olympic Committee in favor of a $1.95 bil-

lion bid by the European Broadcasting Union, a consortium of 40

European public broadcasters which guaranteed free-to-air cov-

erage of the Games. In Britain, however, Murdoch scored a major

success when the Conservative Government relaxed planned

changes to broadcasting rules which could have required

Murdoch to divest either newspaper or pay TV holdings. Under

revised proposals, pay TV was exempted from the cross-media

rules, which were also relaxed in other aspects. In July, British

Labour leader Tony Blair spoke at a News Corp conference at

Hayman Island in north Queensland, leading to accusations that

he was “supping with the devil”. He defended the decision as

“competent politics”, given the Murdoch press’s traditional sup-

port of the Conservative Party in Britain.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 289



In Britain in November, Murdoch closed Today, Britain’s first

full-color national daily, after almost nine years, none of them

profitable. The paper was a loss-maker first for Eddie Shah, then

briefly Lonrho Ltd, and for Murdoch since 1987. While a finan-

cial disaster, the paper was a technological and industrial rela-

tions pacesetter, if not exactly a triumph, and was selling 570,000

copies a day. News said the paper had been closed when no

buyer could be found — a statement disputed by Harrods chair

Mohamed Al Fayed, whose 11th-hour offer for the left-leaning

paper was rejected.

The closure of newspapers was not caused by the booming

on-line services and Internet industry, according to News Corp’s

world-wide head of technology, Dr Greg Clark. During a visit to

Australia in January, Clark predicted that on-line services would

actually boost the traditional media by attracting customers,

rather than superseding the traditional media. Clark used the ex-

ample of the Times educational supplement job ads. After these

were placed on-line, the sales of the print version, which ap-

peared two days later, jumped 10 per cent. But Clark acknowl-

edged there was still confusion about whether on-line services

would be subscriber-driven or advertising-driven.

In February, former News Ltd high-flier David Smith, inti-

mately involved with the first, unsuccessful attempts to start

Super League, resigned his board seat and his position as News

Group Regionals chief executive officer. As well as editing the

News group papers in Brisbane and Adelaide, Smith had at one

stage been general manager of the Sydney newspaper division of

News Ltd. Other changes in Murdoch personnel included the

appointment of Steve Howard as editor of the Adelaide Adver-

tiser in February. Howard replaced Peter Blunden, who had

moved to the Melbourne Herald Sun, replacing Alan Oakley.

Super league

The row between the Australian Rugby League and Super

League continued, bringing to light some interesting aspects of

290 Australian Studies in Journalism



the “synergies” between ownership of football competitions and

clubs and the coverage of the matches in media owned by the

same or related companies. In an article in Communications Up-

date, Sydney Morning Herald rugby league editor Roy Masters

gave instances of Fairfax reporters and photographers being ex-

cluded from player meetings and media launches. He also

quoted a letter from the editorial staff of the News Corp papers

in Townsville to News Ltd chief operating officer Bob Muscat

complaining of managerial interference to prevent the appear-

ance of a front-page article about the North Queensland Cow-

boys “because it might reflect badly on the North Queensland

Cowboys or adversely affect ticket sales to Cowboy matches”.

News effectively had a 50 per cent interest in the Cowboys.

Packer

The Packer media group Publishing and Broadcasting Ltd,

formed in October 1994 when the Nine Network and Australian

Consolidated Press were combined, returned a strong $149.9

million profit for the year to June 30, with expectations exceeded

for both arms of the group. Packer’s local holding company,

Consolidated Press Holdings, posted a $101 million profit for

1994-95. Its highest-paid director received more than $4.1 mil-

lion. But in March, the half-year results for PBL proved to have

the greatest impact, not because of the figures contained in them

(net profit up 53.2 per cent to $107.7 million) but because of the

accompanying statement announcing that control of the com-

pany would pass to Packer’s son, Jamie. Kerry Packer, whose fa-

ther started the media empire in 1933, resigned as executive

chair but remained as director. The company’s managing direc-

tor, Brian Powers, took over as chair and James Packer became

managing director. The move left Kerry Packer free to pursue his

other interests and made his control of PBL less direct, which

some commentators thought might become important if the new

government, elected less than a week before, decided to ease the

way for Packer to make a tilt at Fairfax. Under the new arrange-

ments, the heads of the three sections of PBL — Richard Walsh

News media chronicle: July 1995 to June 1996 291



(magazines), David Leckie (television) and Nick Falloon (enter-

prises) — would report directly to James Packer. Within two

months, however, responsibility for most Australian operations

of Australian Consolidated Press had passed to Walsh’s deputy,

Colin Morrison, with Walsh given greater responsibility for

overseas expansion.

At the PBL annual meeting in October 1995, Packer attacked

the performance of the Labor Government, saying he agreed

with Murdoch that unemployment was too high for the econ-

omy to be in good shape and that the Government’s handling of

the introduction of pay television to Australia had been “appall-

ing”. The war of words between Packer and Prime Minister Paul

Keating, which had started in earnest in February 1995 with an

appearance by Packer on A Current Affair during which he said

he thought John Howard would make a good prime minister,

continued unabated. In December Keating told a business meet-

ing that all Australians were indebted to Packer for his advice:

“Someone unkindly remarked that Mr Packer had a PhD in

greed. That was untrue. He had no qualifications whatsoever.

But it does help if your dad leaves you two television stations.

It’s a helluva kick-along in life, a helluva boot-along.”

In December, the Murdoch 20th Century Fox movie studio

unexpectedly ended its exclusive programming deal with the

Seven network, in which Murdoch was a 15 per cent share-

holder, and instead said it would pass all its future movies and

TV programs to Packer’s Nine network. Seven chair Kerry

Stokes said he believed Packer had agreed to withdraw from

Optus Vision in return for the programming deal. Stokes threat-

ened to take court action over the deal. Then Murdoch revealed

that he and Packer had made a deal over the rights, in London in

November, but that the payoff was to be in rugby league, not pay

television. Murdoch said that he considered Packer had not kept

his side of the deal, so the Fox rights would revert to Seven. Nine

then announced, in May, that it would sue News Ltd, 20th Cen-

tury Fox and the Seven network over the deal.

292 Australian Studies in Journalism



At the PBL flagship magazine, the Bulletin, former Nine Net-

work current affairs boss Gerald Stone took over as edi-

tor-in-chief in September, with the position being created

especially for him. Stone, also known for his work on television

current affairs with the ABC and more lately Channel 7, started

in print journalism but had been out of the medium for 25 years.

Bulletin editor Lyndall Crisp said at the time that she was de-

lighted to have Stone share the load, but within five months she

had resigned, re-emerging on Seven’s Witness program. Stone

took the magazine’s covers downmarket, but pledged the con-

tents of the magazine would not follow.

A few days after the appointment of Stone, Packer was

rushed to hospital after suffering from chest pains at a dinner

function. Packer, 57, who “died” for six minutes after a major

heart attack in 1990, apparently was suffering from indigestion,

and left hospital a few hours later. Australia’s richest man joked

with reporters that they would have to wait a little longer to bury

him.

In June the High Court reserved its decision on an application

by Packer’s Darling Casino Ltd seeking the right to appeal

against the awarding of the New South Wales casino licence to a

rival bidder, Sydney Harbour Casino, in 1992. The decision was

expected by the end of July 1996.

Fairfax

For John Fairfax Holdings, long a conservative, establishment

figure on the Australian media scene, 1995-96 was a year of great

change, not least of it at the top. When the annual results were

announced in August, Stephen Mulholland was the chief execu-

tive telling the world of Fairfax’s 28 per cent profit increase to

$216.5 million before tax and abnormals. By November, former

Optus chief Bob Mansfield was at the helm, with Mulholland re-

taining his seat on the board until the transition to a new CEO

was completed. But before the transition was complete,

Mulholland saw Mansfield forced to resign in April, eventually

News media chronicle: July 1995 to June 1996 293



to be replaced by News Ltd chief operating officer Bob Muscat.

Mansfield was reported to be viewed by some on the Fairfax

board, particularly Dan Colson, representative of 25 per cent

owner Conrad Black, as too close to Kerry Packer, long touted as

a Fairfax suitor. Mansfield’s few months at Fairfax was long

enough to see off the company’s deputy CEO and editorial direc-

tor, Michael Hoy, who resigned in December, as did finance di-

rector Doug Halley, who was replaced by a colleague of

Mansfield’s from Optus, John Greaves. In January, Stuart

Simson, the managing director of Fairfax’s Melbourne subsid-

iary, David Syme, also resigned, to be replaced by Australian

Provincial Newspapers CEO John Reynolds. Age editor Alan

Kohler resigned within days of the announcement of Mansfield’s

appointment, to be replaced by Sunday Age editor Bruce Guthrie.

In one of his final public speeches as Fairfax CEO, to investors

in New York, Mulholland set his sights on Rupert Murdoch and

his newspapers. In a no-holds-barred attack, Mulholland said

the Murdoch newspapers were “sunset organisations” and

“downmarket tabloids” which Murdoch kept for political, not

commercial, reasons. “But there’s not much difference in the two

in his life,” he said. Mulholland speculated that Murdoch might

sell publications to their managers but keep the equipment as a

means of raising barriers of entry to potential competitors (a sce-

nario which evolved with the Brisbane Sun and Adelaide News

after Murdoch took over the Herald and Weekly Times group in

1987).

In April, Conrad Black gave his first indications that he might

sell his stake in Fairfax. Black had previously indicated he might

sell if not allowed to increase his share, or that he might sell if

Australia’s cross-ownership laws were changed. But observers

noted that Black was now putting no conditions on a sale, and

also noted the extent to which his Canadian holding company,

Hollinger, was increasing its stake in the Telegraph in Britain

and the Southam group in Canada.

Fairfax’s short-lived experiment with Mansfield as CEO sig-

nalled a commitment to move beyond its traditional base into the

294 Australian Studies in Journalism



emerging fields of multimedia and pay TV. In keeping with this

thrust, it continued its push into other media, buying 50 per cent

of Steve Vizard’s TV production company Artist Services for an

estimated $7 million in July, with a view particularly to the fu-

ture pay TV potential of the company.

Sydney merchant banker Mark Burrows was appointed to the

board of Fairfax in January, a matter of months after settling liti-

gation relating to his company’s role in the sale of the company

to the Tourang consortium in 1991.

Other publishers

West Australian Newspapers’ profit performance for 1994-95

was severely affected by an adverse tax ruling, and this contin-

ued to affect the company’s performance through the first three

quarters of 1995-96. The 1994-95 result after allowing for the

$22.3 million tax expense was $47.1 million, a drop of almost 18

per cent on the previous year. While not accepting that the tax

matter (which related to claiming past losses against future in-

come) was necessarily resolved, the company continued to make

allowances for the increased tax provisions. This drove the profit

for the first three quarters of 1995-96 down from $58.1 million —

a 8.9 per cent jump on the previous corresponding period — to

$37.3 million. Commentators suggested the company’s perfor-

mance, tax issues aside, was particularly creditable given the rise

in newsprint costs. Other issues to dominate West Australian

Newspapers’ year were the announcement that the paper would

relocate from its city-centre base to a $26 million, purpose-built

facility next to its printing plant at Herdsman. The building was

expected to be operational by April 1998. West Australian News-

papers also figured in continuing speculation of a

Murdoch-Packer carve-up of the Australian media, with the

company forced to deny (after a visit from Lachlan Murdoch and

News Ltd chief operating officer Bob Muscat) that it was contem-

plating buying News mastheads in Sydney and/or Melbourne to

allow a Murdoch tilt at Fairfax titles.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 295



Of the non-metropolitan publishers Rural Press was particu-

larly prominent, following a 13.6 per cent jump in net profit to

$29.73 million in the year to June 30, 1994, with the $68.9 million

acquisition of John Armati’s Macquarie Publications, in Decem-

ber. The takeover, which added daily newspapers in Dubbo,

Bathurst, Orange and Goulburn and 60 community newspapers

to the Rural Press network, which already spanned 99 Australian

regional newspapers, 27 regional and country radio licences and

45 agricultural newspapers and magazines in Australia, New

Zealand and the US. Armati, a well-known figure in industry cir-

cles through his involvement with Regional Dailies of Australia

and the Pacific Area Newspapers Publishers Association, said he

would retire after the sale. Rural Press, majority-owned by John

B. Fairfax’s Marinya Media Pty Ltd, had been on a strong acqui-

sition drive for several years, and indicated further acquisitions

would be considered if and when they were identified.

At Australian Provincial Newspapers, the acquisitions con-

tinued without faltering despite a change at the top. After APN

chief executive John Reynolds was chosen to head Fairfax’s Mel-

bourne subsidiary, David Syme, he was replaced by his deputy,

Cameron O’Reilly. O’Reilly, 32, became the third “media son”,

joining Jamie Packer, managing director of Publishing and

Broadcasting Ltd, and Lachlan Murdoch, deputy chief executive

of News Ltd, as key figures in the family businesses. Cameron

disclosed that the three young heirs had dined together a couple

of months earlier, at which time he had realised that while APN

might be the junior of the three media empires, he was the senior

member in terms of age and family responsibilities (he is married

with two children).

APN’s reputation for cost containment appeared

well-founded when it managed to return a 24 per cent increase

in profit for 1995 (APN reports on a calendar year), despite a

25 per cent increase in newsprint costs and an extended

drought in much of the area covered by its core provincial pa-

pers. The company was also helped by its developing radio in-

terests. APN was also diversifying its print interests at home

and abroad. In Brisbane, the company’s niche publications

296 Australian Studies in Journalism



were consolidated and strengthened; in Singapore and Kuala

Lumpur, links established by recently acquired Peter Isaacson

Publications group were developed; the development of an-

other acquisition, New Hobsons Press, took APN further into

the educational publishing market, a move started with the ac-

quisition of Campus Review. The company’s acquisitions for

1995-96 included Independent Communications Australia, the

bus and billboard advertising arm of Dr O’Reilly’s INP, in a

deal which initially raised some concerns over related-party

transactions, especially given the $8.5 million “goodwill”

component of the $54.7 million price tag. It was also active in

the New Zealand newspaper and radio markets, and flagged

an interest in expanding into radio and television in several

ASEAN countries.

Foreign ownership

In September, the Federal Treasurer, Ralph Willis, finally re-

sponded to the report of the Senate inquiry into foreign owner-

ship and the print media, which featured two high-profile

antagonists, Canadian media mogul Conrad Black and former

prime minister Bob Hawke, among the witnesses and centred on

the appropriateness of Prime Minister Paul Keating’s promise to

Black that he would be allowed to increase his holding in Fairfax

provided the Fairfax papers’ election coverage was balanced.

Willis rejected the committee’s majority report, written by the co-

alition and Democrats senators, but did adopt some of the minor

changes to foreign ownership screening processes contained in

the minority (Labor) report, which cleared Keating of any

wrongdoing. The Opposition policy, announced later, commit-

ted a coalition treasurer to publishing reasons for decisions relat-

ing to foreign investment in the media, particularly where the

decisions are contrary to the Foreign Investment Review Board

recommendations.

APN became more of an O’Reilly business than ever after

changes to the foreign ownership restriction for suburban and

provincial newspapers announced as part of the Labor Govern-

News media chronicle: July 1995 to June 1996 297



ment’s response to the Senate inquiry. When the ownership limit

was almost doubled to just under 50 per cent, Dr Tony O’Reilly,

Cameron’s father, immediately announced his Irish-based Inde-

pendent Newspapers Plc would lift its direct stake in APN to

more than 49 per cent, rather than the previous arrangement in-

volving a family trust, Kelsal, which was deemed to be Austra-

lian because family members, including Cameron O’Reilly, are

Australian citizens.

Newspapers

An analysis of the circulation figures for metropolitan daily

newspapers was hampered by the Audit Bureau of Circulation’s

changes in audit periods from the traditional March-September

half-yearly reports, which had prevailed since the bureau was

set up in the 1930s, to a June-December regime, supplemented in

the case of metropolitan and regional newspapers by quarterly

publishers’ statements (later changed to half-yearly publishers’

statements ending in March and September). Therefore the fol-

lowing comments, and the data contained in Table 1 (and Table

2, for magazines) need to be treated with caution. In particular,

the comparisons in Table 1 are between half-yearly and quarterly

returns, and the 1996 figures are publishers’ estimates. However,

some observations can still be safely made.

In general, the figures show a resurgence of metropolitan

newspapers, or at the least a halt to the slide that had bedevilled

many newspapers in the preceding years. Notable exceptions to

this were: the weekday editions of Sydney’s Daily Telegraph

(down 1.6 per cent, balanced by a 6.7 per cent rise in its Saturday

edition), weekday Advertiser (down 1.7 per cent) weekday Cou-

rier-Mail (down 2.2 per cent) and the Saturday edition of the Her-

ald Sun (down 1.9 per cent). At the other end of the scale, the

Canberra Times recorded a 12.2 per cent rise in weekday sales,

and there were many rises of 2, 3 or even 4 per cent among other

papers. The 3.3 per cent rise in Sunday Herald-Sun sales took it

into the “500 Club” for the first time in a March result, joining the

Sunday papers in Sydney (two) and Brisbane (one) and its sister

298 Australian Studies in Journalism



papers (Monday-Friday and Saturday) in sales of more than

500,000 an edition.

Table 1: Metropolitan dailies and Sundays

Paper Circulation

6 months to

31/3/95

Circulation

3 months to

31/3/96

Change

%*

Australian (M-F) 119,618 122,500 + +2.4

Australian (Sat) 311,559 311,000 -0.2

AFR 80,640 82,602 + +2.4

Daily Tele (M-F) 434,754 441,500 + -1.6

Daily Tele (Sat) 335,652 358,000 + +6.7

SMH (M-F) 232,822 237,757 +2.1

SMH (Sat) 392,252 400,444 +2.1

Sunday Tele 667,084 695,000 + +4.2

Sun-Herald 564,183 559,085 -0.9

Herald Sun (M-F) 563,287 558,435 -0.9

Herald Sun (Sat) 530,156 520,087 -1.9

Age (M-F) 205,239 206,000 + +0.4

Age (Sat) 349,045 356,000 + +2.0

Sunday Herald Sun 495,451 511,611 +3.3

Sunday Age 188,640 190,000 + +0.7

West Australian (M-F) 240,240 241,121 +0.4

West Australian (Sat) 379,702 384,924 +1.4

Sunday Times 350,062 350,917 +0.2

Courier-Mail (M-F) 218,924 214,000 + -2.2

Courier-Mail (Sat) 328,925 333,000 + +1.2

Sunday Mail (Qld) 581,384 590,000 + +1.5

Advertiser (M-F) 203,217 199,689 -1.7

Advertiser (Sat) 264,862 264,876 +0.0

Sunday Mail (SA) 325,369 339,063 +4.2

Mercury (M-F) 51,188 50,884 -0.6

Mercury (Sat) 63,738 64,316 +0.9

Sunday Examiner 41,784 42,699 +2.2

News media chronicle: July 1995 to June 1996 299



Sunday Tasmanian 53,912 54,313 +0.7

Canberra Times (M-F) 42,289 47,450 +12.2

Canberra Times (Sat) 69,646 71,859 +3.2

Canberra Times (Sun) 38,287 39,722 +3.7

NT News (M-F) 21,604 21,883 +1.3

NT News (Sat) 27,795 28,695 +3.2

Sunday Territorian 24,115 24,112 -0.0

*Where publishers’ statements are “more than” (indicated by a +), the size of
rises will be a minimum figure and the size of falls will be a maximum figure.

Other newspapers to make the headlines included the Cou-

rier-Mail, which won the 1996 Tony Whitlock Award for excel-

lence in broadsheet design, a fitting acknowledgment for the

efforts of editor-in-chief Chris Mitchell and deputy editor Alan

Revell (there is no editor) to take the newspaper upmarket after

taking over in April 1995. In Sydney, a 54-year tradition was qui-

etly extinguished in December when the Mirror was dropped

from the masthead of the Daily Telegraph Mirror. The Mirror,

started in May 1941 by Ezra Norton, became Rupert Murdoch’s

foothold into Sydney and beyond in 1960 when “Rags”

Henderson sold it to him without referring the deal to his boss,

Warwick Fairfax. Murdoch’s Mirror eventually won the Sydney

afternoon newspaper battle against Fairfax’s Sun in 1988. In Oc-

tober 1990 Murdoch folded the Mirror with the Daily Telegraph

(and the Herald with the Sun in Melbourne) to produce

“24-hour” newspapers. News Ltd said the decision to revert to

the Daily Telegraph masthead was part of a marketing strategy,

but that there were no plans to change the Herald Sun masthead

in Melbourne.

Among the regional dailies it was the Bendigo Advertiser‘s

year. The paper’s success in the F.J. Meacham Award ended a

three-year run by Albury’s Border Mail. The suburban newspaper

scene was shaken when the Murdoch groups (Cumberland in

Sydney, Leader in Melbourne, Quest in Brisbane and Messenger

in Adelaide) and Community Newspapers in Perth announced

they would withdraw from the Australian Suburban Newspaper

300 Australian Studies in Journalism



Association from December 31, 1995, reducing its income by

about 60 per cent. This left Fairfax Community Newspapers as

the only major publisher in the association, and led to a major ef-

fort to entice into the group various smaller publishers who had

shunned the association because of News Ltd’s domination. The

association, which traces its roots to 1941, when a group of Mel-

bourne publishers banded together to lobby over newsprint allo-

cations, looked more fragile than at any other time recently. One

suburban publisher which did look healthy was Eric Beecher’s

Text Media, publisher of the Melbourne Weekly, Sydney Weekly

and Canberra Weekly. Text reported in January that for the year to

March 1995, it had recorded a profit of $387,397 — its first in five

years.

The convergence between daily newspapers and

cyberspace accelerated during 1995-96, with the Murdoch

newspapers — metropolitan, regional and suburban — taking

their classified advertising on to the World Wide Web as

“Newsclassifieds”. Also available on the Web from the

Murdoch and Fairfax papers and the West Australian were

news summaries, including promised updates from the immi-

nent Atlanta Olympic Games, and selected editorial features

such as computers, higher education and entertainment sec-

tions. The expansion of the dailies’ Web presence comple-

mented earlier pioneers such as the Weekend Independent in

Brisbane and Campus Review nationally. Also prominent was

the Canberra Times, which announced it would join the Univer-

sity of Canberra, Telstra and about a dozen other companies in

a five-year, $30 million venture to supply a free internet con-

nection to up to 5000 homes in Gunghalin, a new Canberra sub-

urb. Homes wishing to take part in the trial would get a free

electronic copy of the newspaper and material from various gov-

ernment sources, as well as the capacity to communicate with

other residents of the suburb by a form of video phone.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 301



Magazines

Better Homes and Gardens was the standout magazine for 1995,

improving circulation by 35.9 per cent, no doubt largely because

of its spin-off television series. Its increased circulation made it

the seventh most popular Australian magazine, up from tenth

the previous year and overtaking Cleo, Australian Family Circle

and Cosmopolitan (all of which suffered circulation drops of more

than 10 per cent). Other improvers were That’s Life, which

swapped fifth and sixth positions with TV Week; Picture, which

swapped 14th and 15th positions with Time; and the two new en-

trants in the Top 20, Girlfriend (17th) and TV Hits (18th). The new

entrants overtook New Woman (down from 17th to 19th) and

Australian House and Garden (down from 19th to 20th). The maga-

zines to drop out of the list were People (18th last year) and Aus-

tralian Home Beautiful (20th last year).

Among the three biggest-selling magazines, the picture was

bleak, bleaker and bleakest. Both Woman’s Day (down 3.7 per

cent) and the Australian Women’s Weekly (down 3.1 per cent) fell

below the 1 million mark, with the monthly Weekly threatening

to reclaim its title as Australia’s highest-selling magazine from

the weekly Day not because of its good performance but because

the other magazine performed more poorly. However, it was the

third-ranked New Idea (down 13.7 per cent) that was in real

free-fall. It will be interesting to see if an aggressive promotional

campaign through supermarkets and subscription offers

through the Murdoch press will halt this slide in 1996. If not, it

could fall behind the steadily performing Readers Digest — un-

thinkable just a couple of years ago, when New Idea outsold

Readers Digest by two to one.

An interesting addition to the women’s magazine market, al-

though not an entrant into the Top 20, was Murdoch Magazines’

Australian edition of the international Marie Claire, launched in a

blaze of publicity in August. The accompanying advertising blitz

was estimated to have cost $1.2 million and the launch party

$300,000.

302 Australian Studies in Journalism



Table 2: Top 20 Magazines

Magazine Circulation

to 31/12/94

Circulation

to 31/12/95

Change

%

Woman’s Day 1,026,357 988,293 -3.7

Aust Women’s Weekly 1,016,781 985,607 -3.1

New Idea 731,521 631,507 -13.7

Readers Digest 483,491 500,769 +3.6

That’s Life 405,500+ 452,487 +11.7*

TV Week 471,491 447,226 -5.2

Better Homes & Gardens 234,927 319,191 +35.9

Cleo 328,329 290,471 -11.5

Aust Family Circle 304,987 261,387 -14.3

Cosmopolitan 279,115 251,169 -10.0

Who Weekly 230,815 229,134 -0.7

New Weekly 211,989 216,973 +2.4

Dolly 165,008 170,638 +3.4

Picture 148,767 168,960 +13.6

Time 150,301 149,679 -0.4

Aust Penthouse 130,533 130,506 -0.0

Girlfriend 108,622 121,148 +11.5

TV Hits 105,193 116,513 +10.8

New Woman 119,732 115,524 -3.5

Aust House & Garden 112,879 112,444 -0.4

* Minimum figure

The comparative circulation data for magazines were more

reliable than for newspapers, since in 1994 this became the first

category to change to June and December half-year reporting.

Newspaper data will be similarly comparable in future.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 303



Commercial television

In February, the Australian Broadcasting Authority’s annual

report revealed some interesting aspects of the commercial tele-

vision industry in Australia in the year to June 30, 1995: that of

the 15 capital city licensees, only one (in Adelaide) lost money;

that all 15 licensees in multi-station regional markets were profit-

able; and that the industry as a whole made $405.6 million, up

18.4 per cent over the previous year. In the main metropolitan

network sector, Ten recorded a significant achievement, overtak-

ing Seven to become the second-most profitable network (behind

Nine). Ten’s profit to June 1995 was $72.8 million, up 30 per cent,

compared with Seven’s $41.3 million. However, Seven’s result

was confused by changes to accounting procedures and a more

reliable figure was the profit before abnormals of $88.5 million, a

rise of 5 per cent over 1994. A major problem for Seven was the

advertising rates bungle, where Seven tried to impose a signifi-

cant rise in rates unilaterally, which new Seven chair Kerry

Stokes estimated had cost the network $30 million — and cost

the previous chair his job. Seven’s half-year profits to December

1995 were back on track, up 17.7 per cent on the previous year.

In April, Telstra sold its 10.6 per cent holding in the Seven

Network to a group of institutional investors, pocketing a $51

million profit and tidying up a pay TV anomaly whereby Telstra,

part owner of Foxtel, had a small holding in Optus Vision,

Foxtel’s main rival. As well as a 2 per cent holding in Optus Vi-

sion, Seven had programming arrangements with the pay TV

operator. However, a similar anomaly continued to exist because

the other Foxtel partner, Rupert Murdoch’s News Corp, retained

its Seven holding of about 15 per cent. Telstra had given up its

board seat at Seven the previous July while the link between

Telstra, News Corp and Stokes was under investigation by the

Australian Broadcasting Authority. Optus Vision had com-

plained that News Corp exerted a level of influence over the

Seven network that breached the cross-media ownership and

foreign-ownership provisions of the Broadcasting Act. But after

304 Australian Studies in Journalism



a 12-month investigation, the authority ruled that News was not,

and had not been, in control of Seven.

After a year of turmoil in 1994-95, Seven entered 1995-96 with

a new-look team, with former Nine and Ten managing director

Gary Rice appointed in August to the equivalent post at Seven,

with Stokes’ support. While Seven’s profitability was under a

cloud, its ratings success went from strength to strength, with ev-

idence that it might soon topple Nine for dominance of the mar-

ket. But while Seven did win some ratings weeks in some

markets, overall the lead stayed with Nine. One measure tried by

Seven in a bid to boost its lead-in to the crucial prime-time pe-

riod was an extra 30-minute news bulletin at 5pm, with the main

bulletin remaining at 6pm. The early bulletin was aimed at win-

ning viewers from the 60-minute Ten bulletin, also starting at

5pm. However, in the case of Seven the two bulletins were sepa-

rated by a 30-minute game show. The experiment was

short-lived.

In December, the Australian Broadcasting Authority attacked

the regional monopolies in Griffith, Mildura and Darwin by call-

ing for applications for second licences in each area. When the

authority would not agree to issue the new licences to the exist-

ing licensees — Broadcast Media Group in Griffith, Ber-

muda-based Bruce Gordon in Mildura, and Kerry Packer’s

Territory TV in Darwin — the incumbents sought an Adminis-

trative Appeals Tribunal ruling preventing the authority’s right

to issue new licences. The issue was still undecided at year’s end.

News was also active in the regional television market, taking

its stake in Trevor Kennedy’s Sunshine Broadcasting Network

Ltd, a Seven affiliate, to 15 per cent in July, blocking a takeover

bid by Reg Grundy’s RG Broadcasting, which bought a 5 per cent

stake in Seven instead. The News purchase of a stake in Sunshine

proved to be just a preliminary to the main event, however. The

second preliminary was a move by another Seven affiliate,

Prime, which snapped up 19.9 per cent of Sunshine. Seven then

weighed in with a full takeover offer, and in the end Prime was

the only significant opponent to the Seven move. After some

News media chronicle: July 1995 to June 1996 305



frosty exchanges, Prime caved in and agreed to sell to Seven.

Seven was also active in Western Australia, where it announced

it would buy the Golden West Network from its chair, Kerry

Stokes, for $73 million. About 14 per cent of the Seven sharehold-

ers voted against the takeover, which observers said reflected in-

stitutional concern over the price and related-party nature of the

transaction. The meeting to approve the purchase was delayed

after the Australian Competition and Consumer Commission’s

announcement that it was studying exclusive programming ar-

rangements signed one day apart between GWN and the Nine

Network and between Darwin’s Territory Television and Seven.

The commission said the deals could be seen as a disincentive to

potential new entrants to the respective markets by denying

them access to programming from the leading networks. In the

end the GWN deal fell through when the ACCC ruled out both

agreements under Section 47 of the Trade Practices Act. Stokes

foreshadowed a court challenge to the ruling.

One of the corporate TV world’s oddest court cases was con-

cluded in August, when Charles Curran and a group of associ-

ates dropped a suit against the Ten Network and others,

agreeing to pay the defendants’ costs of about $1 million and to

drop all allegations. Curran and his associates had alleged that

the defendants, the Ten Group, CanWest, Kerry Stokes, Jack

Cowin, Northern Rivers TV and Telecasters North Queensland

had “combined” to deny Curran’s Capital Television group a

chance to buy NRTV. The claim was later extended to allege that

CanWest was illegally in control of Ten. One of the stranger as-

pects of the case was that the Ten Group owned 50 per cent of

Curran’s Capital Television. The wider allegations impacted on

CanWest’s bid for a share of the new British free-to-air licence,

Channel 5, and prompted an Australian Broadcasting Authority

investigation in Australia. The authority ruled in November that

CanWest was not in a position to control Ten through its 15 per

cent share of voting stock and 57.5 per cent economic interest in

the network.

306 Australian Studies in Journalism



Pay TV

Along with the collapse of the ABC-Fairfax-Cox Communica-

tions joint venture Australian Information Media (see ABC sec-

tion), the most significant pay TV development in 1995-96 was

the continuing momentum in the move from three to two pay TV

operators. In October, an effective merger between Foxtel and

Australis was foreshadowed, prompting threatened intervention

by the Australian Consumer and Competition Commission (for-

merly the Trade Practices Commission) after complaints by

Optus Vision. The commission scrutiny led the companies to

pursue a tighter programming alliance rather than full merger.

The alliance involved Foxtel paying Australis $25 a month for

every subscriber in a 25-year, $4.5 billion deal for rights to its

Galaxy service. However, the deal looked in doubt when Austra-

lis sank further into debt, and a rescue package offered by the

Murdoch camp would have involved tearing up the Foxtel

agreement. But in April Australis announced it had settled a refi-

nancing package to solve its cash-flow problems. The rescue bid

was led by Kerry Packer’s PBL and US giant Lenfest Communi-

cations. The Packer intervention meant he now had a foot in both

camps — in Optus Vision through his small but influential direct

investment, and in Foxtel through his indirect influence via Aus-

tralis. And even more importantly, perhaps, he had prevented

Murdoch from stealing a march on him by foreclosing on Aus-

tralis.

Despite this rivalry, Optus Vision (which launched its service

in September) and Foxtel (which launched its service in Octo-

ber), seemed at times to be developing almost in parallel. As well

as in many cases stringing their cables from the same power

poles past the same houses — accompanied by the same resi-

dents’ complaints — several programming decisions were re-

markably similar. Both rebuffed AIM, sending it to the wall. Both

announced they had secured non-exclusive rights to the Cable

News Network’s 24-hour global news service, its Cartoon Net-

work and the MGM movie library. One area where there was a

clear differentiation, however, was in sports programming.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 307



News announced in August that it had secured exclusive televi-

sion rights to the Australian cricket tour of South Africa, plan-

ning to show the matches on Foxtel and an “appropriate”

free-to-air network — not necessarily the traditional home of

cricket, Nine. Meanwhile, the Australian Broadcasting Authority

delivered a blow to SBS by announcing that several big interna-

tional soccer matches, including the European Champions Cup

final and the European Cup Winners Cup final, were not suffi-

ciently important to be placed on the anti-siphoning list. This

meant that pay TV could buy exclusive rights to these big

matches, denying coverage to SBS, the traditional soccer channel.

In some ways, most of the competitive heat was generated

not among the pay operators but between the pay and

free-to-air operators when Foxtel and Optus Vision an-

nounced they would retransmit all free programming over

their cable networks. In September, Federal Cabinet over-rode

the objections of the free-to-air channels to authorise the pay

operators’ use of their signals, with the proviso that they offer

subscribers all free-to-air signals or none. The three commer-

cial networks had argued their case on the grounds of in-

fringement of copyright, but their main fear was that the

retransmission would boost the marketability of pay TV and

increase the rate of erosion of their own audience share. In Oc-

tober, the three commercial networks and Amalgamated Tele-

vision Services Ltd failed in the Federal Court to obtain an

injunction against the pay operators, but vowed to fight on.

Radio

Reg Grundy was more successful in his radio moves than

his television efforts. His RG Capital Pty Ltd won its battle

against Austereo for Sea FM, based on the Gold Coast. Sea’s

assets included three regional Queensland stations bought

from Australian Radio Network, which was forced to divest it-

self of six properties after its takeover of Wesgo. Another of

the stations sold by ARN, Gold 1269 in Sydney, was bought by

former INXS rock group manager Chris Murphy. A change to

308 Australian Studies in Journalism



the Broadcasting Services Act meant that from January 1996,

up to 54 new radio licences in regional Australia would be-

come available.

Industrial

Copyright and contracts continued to be the main industrial

battlegrounds for the Media, Entertainment and Arts Alliance

and employers, with strike action at Fairfax early in the year,

particularly over CD-ROM reproduction of journalists’ work,

leading to an agreement under which journalists share an annual

payment in return for ceding secondary electronic copyright to

the company. Journalists retain secondary photocopy and book

rights. An agreement was also reached with West Australian

Newspapers. At News Ltd, however, discussions were continu-

ing after eight years and despite several court wins by the Alli-

ance when the company suddenly launched the Australian

Online on April 30, relying on columnists and other non-union

contributions.

Miscellaneous

Terry Plane, who resigned as Channel 7 news and current af-

fairs director in March in the face of declining ratings, made the

(apparently purely anecdotal) observation in the Australian in

June that women had quickly achieved dominance in news and

current affairs presentation in Australia. Perhaps Plane doesn’t

watch Channel Nine very often. His argument, however, went

on to look at the reasons for this perceived “gynaecocracy” (his

word), which he suggested were threefold: ABC equal opportu-

nity policies; state-based Today Tonight programs with female

presenters in five states; and the preponderance of women grad-

uating from university courses, which have increasingly re-

placed on-the-job training.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 309



The Australian Press Council chair, Professor David Flint,

continued to push a formula for determining media dominance

to replace existing cross-media ownership rules. Flint pre-

sented figures showing that, for instance, the Murdoch organi-

sation’s 67.20 per cent of metropolitan and national

newspaper, 7.82 per cent of regional dailies and 4.23 per cent

of national television ratings amounted to only 19.81 per cent

of national media share. He did not say what limits should be

imposed, but seemed to be suggesting that up to one-third

share should be considered acceptable. This would presum-

ably allow Murdoch to buy Channel 7, or Packer (who was cal-

culated to have 9.17 per cent national media share —

magazines not being included in the computations) to buy

Fairfax. Perhaps Flint was acting merely as a devils’ advocate

(not “devil’s advocate”, since there could be said to be more

than one media ownership “devil” in Australia).

Conclusion

Australian journalism was in a state of flux at 30 June, 1996.

On the one hand, there was a certain familiarity about the re-

lentless push by Rupert Murdoch and Kerry Packer to treat the

Australian media like a familiar board game, buying all the

properties they could and trying to bankrupt any upstart pre-

tenders. On the other hand, there was concern from some

practitioners and commentators that the constant drive to find

the lowest common denominator in the bid for cost-effective

ratings or circulation success was in the long-term interests of

neither the media nor the community in general. The MEAA

draft code of ethics release put ethics back on the agenda — al-

beit briefly — and the reaction to Andrew Olle’s death

prompted a reappraisal among some of the traditional journal-

ist-as-outcast view of the craft. Mainstream pay TV became a

reality for many, but the true significance of the medium was

still some way from being fully explored. Overall, it was a

good year for media companies, if not for journalism itself. But

310 Australian Studies in Journalism



all eyes were on Canberra, to see what effect the election of the

Howard Coalition government would have on media policy and

performance in the year ahead.

News media chronicle: July 1995 to June 1996 311




