
 

-1- 

Ofcom Content Sanctions Committee 

 
 
Consideration of sanction  Channel 5 Broadcasting Ltd (“Channel 5”) in 
against  respect of its service Channel 5 (“Five”). 
 
For  Breaches of Ofcom’s Broadcasting Code: 

(“the Code”) of: 
 
 Rule 2.11: “Competitions should be 

conducted fairly, prizes should be described 
accurately, and rules should be clear and 
appropriately made known.”  

 
in the transmission of the programme 
Brainteaser on Five 

     
On 25 January, 15 February (two occasions), 

20 February and 6 March 2007;  
 
 taking into account the very serious nature 

of the breaches themselves and 
longstanding failures in compliance of  
Brainteaser and Memory Bank since 2003. 

 
Decision  To impose a financial penalty (payable to 

HM Paymaster General) of £300,000 and, in 
addition, to require Channel 5 to broadcast 
a statement of Ofcom’s findings on its 
service Five in a form to be determined by 
Ofcom on two occasions, once at 12:30 (the 
time Brainteaser was transmitted) and once 
in peak-time.  

 
 
Summary  
 
For the reasons set out in full in the Decision, under powers delegated from the 
Ofcom Board to Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the Committee”), Ofcom 
has decided: 
 
1.1 Channel 5 Broadcasting Ltd (“Channel 5”) is a public service broadcaster 

and its service, Channel 5 (“Five”), is available to a very substantial audience 
on analogue, Freeview and cable and satellite platforms. 

 
1.2 Brainteaser was a live daytime game show, broadcast on Five, and based 

around a panel of contestants who compete to solve word games and 
puzzles. The programme included an invitation to viewers to enter a series of 
instant anagram competitions by calling premium rate phone lines. Winners 
were awarded immediate cash prizes, announced by the presenter. The 
programme was made for Channel 5 by Cheetah Productions, a subsidiary 
of an independent production company, Endemol UK (“Cheetah/Endemol”).  

 



 

-2- 

1.3 On 8 March 2007, Channel 5 announced the suspension of all its 
programmes involving premium rate services, following evidence that 
between January and March 2007, Brainteaser had on three occasions 
entered fake names as competition winners and on two occasions production 
staff posed, on air, as ‘winners’. Channel 5 explained that on these 
occasions the production team had failed to find a winner within the time 
available and therefore wanted to bring the competition to a close.  

 
1.4 The use of production staff posing as ‘winners’ and the entry of fake names 

was in breach of Rule 2.11 of the Code which states: “Competitions should 
be conducted fairly…”. Viewers were misled into believing that genuine 
winners had been awarded a prize when in some cases no-one had actually 
won the competition in accordance with the programme’s rules.  

 
1.5 During its investigation, Ofcom was also informed by Channel 5 that further 

similar or identical instances of unfair conduct of competitions had occurred 
in Brainteaser going back to 2003. This had happened on seven separate 
occasions between January 2003 and November 2006. Further, another four 
similar or identical instances of unfair conduct had occurred in the 
programme Memory Bank (a spin-off of Brainteaser) during 2004. The 
programme was also produced by the same Endemol production team. 
Despite the fact that recordings of these programmes were no longer 
available, Ofcom nevertheless considers that these instances were 
illustrative of longstanding compliance failures and a clear established 
procedure. As such, Ofcom therefore considers they were relevant when 
deciding whether or not to impose a sanction in this case, but it was not 
necessary to record them as formal breaches. 

 
1.6 The instances of unfair conduct first occurred in January 2003, when there 

were technical problems in getting entrants on air. Where this happened, it 
was decided to put a member of the production staff on air instead - to 
answer the question and bring the competition to an end. The production 
team’s intention was that a real winner would subsequently be found off-air 
from among the genuine entrants, and a prize awarded in the normal way. 
However, no prize was, in fact, awarded (except on one occasion in 2007). 

 
1.7 According to Channel 5, over time the practice of substituting production staff 

for genuine entrants, became a “more formalised” system. The usual 
procedure was for telephone operators to ascertain whether an entrant had 
the correct or incorrect answer before they were put on air. Entrants with the 
correct answer were coded ‘blue’ and those with incorrect answers coded 
‘red’. However, on the occasions where no winner had been found, a further 
category – ‘green’ – was created to identify a member of the production team 
being put on air in order to resolve the competition within time. Channel 5 
stated that there was no evidence that the system had been motivated by 
dishonesty for either personal or financial gain or to prevent prizes being 
given away. It appears that the production team did not question or challenge 
the process. However, Channel 5 said that it did not believe that the 
production team was being cynical or lazy in their approach to viewer 
competitions, but that it was “a rare expediency undertaken in good faith to 
deal with the significant pressures of a live programme”. Channel 5 stated 
that “Endemol should never have permitted it to have happened in the first 
place, or allowed it to have continued”. There was also reference to the 
‘green caller’ system in the current telephone operator’s notes which, 
Channel 5 stated, were posted on the wall in the telephone room as well as a 



 

-3- 

part of an informal set of notes given to producers and researchers (though 
Channel 5 states that it had not seen these documents).    

 
1.8 Channel 5 accepted that the breaches were serious and the practices that it 

had uncovered were “wholly unacceptable”. However, Channel 5 submitted 
that it had done all it could to check that the mechanisms of the programme 
met the appropriate editorial standards and at no time, Channel 5 stated, 
were any issues concerning the faking of ‘winners’ raised. Further, given that 
the instances of unfair conduct had occurred on 16 occasions, it was 
Channel 5’s belief that the problem would not have come to light “…unless 
by sheer coincidence one of these instances had been witnessed. However, 
this possibility is simply too remote.” 

 
1.9 Channel 5 has since contacted all those entrants whose details were sent to 

the studio during unfair competitions, and offered them the prize for that 
competition. Where no data was available (two cases), the phone company 
has gone back to original contact information to form a list of potential 
winners. In one case, 20 people have been selected at random and the first 
five will be offered the prize. One further competition could not be resolved in 
this manner because the telephone data was no longer accessible, so 
instead, winners have been selected from all entries made through the 
website. 

 
1.10 In conclusion Channel 5 said that, “It is clear that on a number of occasions 

Endemol failed to meet its obligations and the standards required of a 
production company making this kind of programming.”   

 
1.11 The Committee did not agree that the breaches could be described as 

isolated, occurring as they did on five occasions in 2007. They were 
therefore not one-off breaches nor did they arise by accident but had 
occurred as a result of a decision by the production company to fake 
‘winners’ on air, when it considered that it was expedient to do so.      

 
1.12 Moreover, this had become an established part of the procedures in place for 

the conduct of these competitions over a period of years dating back to 2003.  
The details of this formalised procedure also appeared in two separate 
documents. In light of this and the length of time during which the unfair 
procedures which led to the current breaches had been in operation, the 
Committee considered that the current breaches should be seen against a 
background of serious and longstanding compliance failures, which 
nonetheless remained undetected by the broadcaster over a number of 
years. This was a matter of particular concern to the Committee and added 
to the seriousness of the case.   

 
1.13 The Committee considered that in these cases the audience was 

substantially misled. The formalised procedure that had been adopted by the 
programme was totally unacceptable and showed a blatant disregard for not 
only the audience of the show, but also those participating and spending 
money by entering some competitions which were not being run fairly. What 
started as a single attempt – unacceptable in itself – to resolve production 
difficulties in finding a winner had become an established procedure. The 
editorial needs of the programme overrode the consideration of fairness to 
those participating in the competitions and to the audience overall. 

 
1.14 Overall, the Committee considered that the compliance procedures of 

Channel 5 and the production company appeared to have focused 



 

-4- 

disproportionately on the smooth continuation of Brainteaser’s production, 
and the traditional elements of live editorial compliance (e.g. ensuring that 
callers are aware not to use inappropriate language on-air) without sufficiently 
focusing on the fundamental issue of fairness at the heart of the conduct of a 
competition in which the audience participates and pays by entry through a 
premium rate service.  

 
1.15 The Committee was in no doubt that Channel 5 had acted in good faith at all 

times and had not intended its service to deceive the audience. It clearly had 
extensive compliance procedures in place through which it sought to ensure 
compliance and had regularly monitored and reviewed the procedures for 
conducting the competitions.   

 
1.16 Further, Channel 5 took comprehensive steps retrospectively to remedy harm 

caused by the unfair conduct of its competitions and fully co-operated with 
Ofcom once the unfair conduct came to light. 

 
1.17 The Committee noted that Endemol was a large and experienced production 

company and understood Channel 5’s reasons for believing it was well 
equipped to produce such a programme. However, on the evidence available 
to it, the Committee considered that this confidence had been misplaced and 
that Endemol appeared to have failed to take the necessary steps to deliver a 
compliant programme. Channel 5 had stated in its evidence that it was of the 
view that the landscape of television production and broadcasting in the UK 
had changed to such a degree that broadcasters now have to rely on 
production companies “to share responsibility for compliance”. The 
Committee noted Channel 5’s argument that it believed its duty was to comply 
with the Code “so far as…reasonably practicable”. However it was the 
Committee’s view that irrespective of the arrangements regarding a 
programme’s production, ultimately it remains the broadcaster’s responsibility, 
as the licensee, to ensure full compliance of all its broadcast content with the 
Code. Reliance on a third party does not diminish a broadcaster’s 
responsibility under its licence to comply with the Code. Therefore a 
broadcaster must have sufficient checks and balances in place to ensure that 
compliance is effective, especially given the risk that a third party might not 
(as in this case) alert the broadcaster to problems that occurred. 

 
1.18 The Committee took the view that the breaches were, as Channel 5 admitted, 

a formalised process that had existed since 2003. The fact that such 
compliance failures went undetected for such a long period of time raised 
extremely serious concerns about the effectiveness of the procedures in 
place for this programme to ensure compliance with the Code. However, the 
Committee took into account the following: that Channel 5 had not acted 
recklessly; that the fakery, in this case, was not motivated with the purpose of 
direct financial gain; that extensive (albeit not fully effective) compliance 
procedures were put in place by the broadcaster; and the subsequent 
remedial action taken by Channel 5.  

 
1.19 Ofcom considers that it is essential that the broadcast industry recognises 

and acknowledges that practices which mislead the audience are 
unacceptable in any form. These issues go to the very heart of the trust 
between the broadcaster and its audience and undermine that relationship. 

 
1.20 Having considered the relevant facts as outlined in detail in the Adjudication, 

the Committee decided to impose a financial penalty on Channel 5 of 
£300,000 (payable to HM Paymaster General) which it considers to be a 



 

-5- 

proportionate and appropriate penalty in all the circumstances of this case. In 
addition, the Committee has directed Channel 5 to broadcast a statement of 
Ofcom’s findings in a form determined by Ofcom on its service Five on two 
occasions, once at 12:30 (the time Brainteaser was transmitted) and once in 
peak-time.  

 
Background  
 
2.1 Channel 5 Broadcasting Ltd (“Channel 5”) is a public service broadcaster and 

its service, Channel 5 (“Five”), is available to a very substantial audience on 
analogue, Freeview and cable and satellite platforms. 

 
2.2 Brainteaser was a live daytime game show, broadcast on Five, and based 

around a panel of contestants who competed to solve word games and 
puzzles. The programme included an invitation to viewers to enter a series of 
instant anagram competitions by calling premium rate phone lines. Calls cost 
75 pence if a BT landline was used. Winners were awarded immediate cash 
prizes, announced by the presenter. The programme was made for Channel 5 
by Cheetah Productions, a subsidiary of an independent production company, 
Endemol UK (“Cheetah/Endemol”). A company called Intext Media was the 
telephony service provider for Brainteaser. The programme was suspended in 
March 2007 and Channel 5 has decided that it will not return. 

  
2.3 An Ofcom investigation was launched after Channel 5 issued a press release 

on 8 March 2007 admitting unfair conduct of viewer competitions in 
Brainteaser. These had initially been reported to the broadcaster by the 
programme’s independent production company, Cheetah/Endemol. Its 
investigations revealed that between January and March 2007, the 
programme makers had on three occasions entered fake names as 
competition ‘winners’ and that on two occasions production staff members 
had posed as competition ‘winners’. Channel 5 explained that on these 
occasions the programme had failed to find a winner in time and therefore 
wanted to bring the competition to a close.  

 
2.4 During Ofcom’s investigation into the conduct of competitions during 2007, 

Channel 5 informed Ofcom that further instances of unfair conduct had 
occurred in Brainteaser going back to 2003. On seven separate occasions 
between January 2003 and November 2006, production staff at Brainteaser 
posed as ‘winners’ and so competition winners were fictitious on these 
occasions.   

 
2.5 Further, Channel 5 also informed Ofcom that its own internal review had 

revealed four instances of unfair conduct in Memory Bank, a spin-off 
programme of Brainteaser in 2004. Channel 5 stated that, “in the interests of 
completeness”, during its own review of Brainteaser, it had decided to 
investigate viewer competitions in Memory Bank. This programme was 
broadcast on Five for approximately six months in 2004. It was produced by 
the same Endemol production team and featured memory word games in the 
studio. The programme included the same viewer competition element as 
Brainteaser and was subject to the same Rules and Procedures governing 
how the competitions were run and winners found.   

 
2.6 In March 2007, when these problems were discovered, Channel 5 

immediately suspended all programmes involving premium rate telephone 
services, including output on the main Five channel and on its subsidiary 
channel, Five US. These services have since returned.  



 

-6- 

 
2.7 While Brainteaser (and Memory Bank) were both produced by the 

independent production company Cheetah/Endemol, Channel 5 has the legal 
responsibility through its licence conditions to ensure that all its programming 
complies with the relevant codes. Ofcom therefore investigates Channel 5 
with respect to potential Code breaches. Ofcom does not regulate production 
companies who supply programmes to broadcasters. 

 
2.8 Channel 5 has admitted that the instances of unfair conduct which occurred 

between 2003 and 2006 were similar or identical to those breaches of the 
Code that occurred in Brainteaser in 2007. Ofcom considers that these 
instances were illustrative of the fact that the unfair procedures which led to 
the breaches in 2007 had been in place and acted upon for a long period of 
time. Ofcom considers it is entitled to take these matters into account when 
considering the seriousness of the breaches and whether to impose a 
statutory sanction, and if so, at what level.     

 
Legal Framework 
 
The Communications Act 2003 

3.1 Ofcom has a duty under section 319 of the Communications Act 2003 (“the 
Act”) to set standards for the content of programmes in television and radio 
services as appears to it best calculated to secure the standards objectives.   

3.2 The standards objectives are set out in section 319(2) of the Act.  They 
include:  

• That generally accepted standards are applied to the contents of 
television and radio services so as to provide adequate 
protection for members of the public from the inclusion in such 
services of offensive and harmful material (section 319(2)(f)).   

3.3 In discharging its functions, Ofcom’s principal duties are to further the 
interests of citizens in relation to communications matters and the interests of 
consumers (section 3(1)) and to secure a number of other matters including: 

• The availability throughout the UK of a wide range of television 
and radio services which (taken as a whole) are both of high 
quality and calculated to appeal to a variety of tastes and 
interests (section 3(2)(c)); 

• The maintenance of a sufficient plurality of providers of different 
television and radio services (section 3(2)(d)); 

• The application in the case of all television and radio services of 
standards that provide adequate protection to members of the 
public from the inclusion of offensive and harmful material in 
such services (section 3(2)(e)). 

3.4 In performing these duties, Ofcom is also required to have regard to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, 
accountable, proportionate, consistent and targeted only at cases in which 
action is needed, and any other principles representing best regulatory 
practice (section 3(3)); and where relevant, a number of other considerations 
including: 



 

-7- 

• The desirability of promoting the fulfilment of the purposes of 
public service television broadcasting in the United Kingdom 
(section 3(4)(a)); and 

• The need to secure that the application in the case of television 
and radio services of standards relating to harm and offence is in 
the manner that best guarantees an appropriate level of freedom 
of expression (section 3(4)(g)). 

The Human Rights Act 1998 

3.5 Under section 6 of the Human Rights Act 1998, there is a duty on Ofcom (as 
a public authority) to ensure that it does not act in a way which is incompatible 
with the European Convention of Human Rights (“the Convention”). 

3.6 Article 10 of the Convention provides for the right to freedom of expression.  It 
encompasses the broadcaster’s right to “impart information and ideas” and 
also the audience’s “right to receive information and ideas without 
interference by public authority”. Such rights may only be restricted if the 
restrictions are “prescribed in law and necessary in a democratic society, in 
the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of health and morals, for the 
protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of 
information received in confidence or for maintaining the authority and 
impartiality of the judiciary” (Article 10(2) of the Convention).   

3.7 Ofcom must exercise its duty in light of these rights and not interfere with the 
exercise of these rights in broadcast services unless it is satisfied that the 
restrictions it seeks to apply are required by law and necessary to achieve a 
legitimate aim.   

The Ofcom Broadcasting Code 

3.8 Standards set by Ofcom in accordance with section 319 of the 2003 Act are 
set out in Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which came into force on 
25 July 2005.1  

3.9 Accompanying Guidance Notes to each section of the Code are published 
and from time to time updated, on the Ofcom website.2  The Guidance Notes 
are non-binding but assist broadcasters to interpret and apply the Code.   

3.10 By virtue of section 325 of the Act, a condition is included in a broadcaster’s 
licence requiring the broadcaster to secure observance with the Ofcom Code 
in connection with the provision of their services and the programmes 
included in their services.   

3.11 Accordingly, Channel 5 is required under its licence to ensure that the 
programmes it transmits comply with the Rules of the Code.   

  
Issues and Response 
 
4.1 The faking of ‘winners’ affects the fundamental fairness of the conduct of a 

competition. As part of its investigation Ofcom asked Channel 5 to explain 
                                                 
1 The Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/ 
2 Guidance Notes can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/ 



 

-8- 

how the competitions on Brainteaser on 25 January, 15 February (two 
occasions), 20 February and 6 March 2007 complied with Rule 2.11 of the 
Code which states:  

 
“Competitions should be conducted fairly, prizes should be described 
accurately, and rules should be clear and appropriately made known”.  

 
Channel 5’s Response 
 
4.2 Channel 5 informed Ofcom of five viewer competitions between January and 

March 2007 where ‘winners’ announced on the programme were either 
fictitious names or members of the production staff. In each of the 
competitions, viewers were required to rearrange a group of letters appearing 
on screen to find the following answers: 

 
• 25 January 2007  – Answer “Saxophone”  
• 15 February 2007 – Answer “Parachute” 
• 15 February 2007 – Answer “Journalist” 
• 20 February 2007 – Answer “Lifeguard” 
• 6 March 2007       – Answer “Cranberry” 

 
4.3 Since January 2007, two viewer competitions had been resolved by 

production staff being put to air as ‘winners’ and three other competitions had 
been resolved by fictitious names being displayed on screen. However, the 
broadcaster also gave details of earlier instances of unfair conduct that had 
since been identified, relating to programmes broadcast prior to 2007.  

 
4.4 Entrants were invited to ring the premium rate line, and a proportion of callers 

were randomly selected and asked to leave their telephone contact details. 
This early selection was carried out to enable the competition to be conducted 
speedily for live transmission, without requiring a disproportionate number of 
phone lines to take details of all entrants. 

  
4.5 When each on-air competition was closed, a second random selection of 

entrants was made from among those asked to leave contact details. The first 
person selected from this new list would then be briefed about live television 
before being put through to the studio to answer the question. If they got the 
question right, they were awarded a prize. If they got the question wrong, the 
next person on the list was put through. The terms and conditions of the 
competition state that this process would continue until a winner was found.       

 
4.6 The instances of unfair conduct occurred first of all in January 2003, when 

there were technical problems in getting entrants to air. Where this happened, 
it was decided to put a member of the production staff on air instead - to 
answer the question and bring the competition to an end. The intention was 
that a real winner would subsequently be found off-air from among the 
genuine entrants, and a prize awarded in the normal way. However, no prize 
was, in fact, awarded (except on one occasion in 2007).  

 
4.7 Over time, the practice of substituting production staff for genuine entrants, 

became “more formalised”. The revised system was that telephone operators 
ascertained whether an entrant had the correct or incorrect answer before 
they were put to air. Entrants with the correct answer were coded ‘blue’ and 
those with incorrect answers coded ‘red’. However, on the occasions where 
the correct answer was not offered by the first two callers, a further category – 
‘green’ – was created to identify a member of the production team being put 



 

-9- 

on air in order to resolve the competition within the time available on air. 
Channel 5 stated that there was no evidence that the system had been 
motivated by dishonesty for either personal or financial gain or to prevent 
prizes being given away.  

 
4.8 The broadcaster said it was unclear from the evidence how the ‘green caller’ 

system developed and why it was viewed by production staff as an 
appropriate means of completing a competition. The broadcaster stated that, 
“It was apparent from interviews with the production staff in Bristol, some of 
whom had been on the programme for a number of years, that they were all 
aware of the term “green caller” and what it meant. The term was used in 
notes for the telephone operators in the telephone room and in a production 
manual. It was also apparent that they had not seen it as something 
inappropriate. It appears that they all believed it was a system put in place 
early in the history of the programme which was acceptable practice and 
which none of them questioned or challenged“. Channel 5 said that it did not 
believe that the production team was being cynical or lazy in its approach to 
viewer competitions, but that it was “a rare expediency undertaken in good 
faith to deal with the significant pressures of a live programme”. Channel 5 
stated that “Endemol should never have permitted it to have happened in the 
first place, or allowed it to have continued”. 

 
4.9 The relatively high number of cases in 2007 had arisen, in part, because of 

changes to the programme format. The number of competitions was 
increased from around three per programme to sometimes around 11. The 
time allowed for entrants to call was often reduced, to allow for ‘Quickfire’ 
contests.  

 
4.10 Following the last instance on 6 March 2007, the executive producer was 

informed of the issues and the competition was resolved off-air the following 
day. The prize was then awarded to a genuine entrant. Later that day, the 
production company informed Channel 5 of the position. The following day, 
Channel 5 took Brainteaser off air pending an investigation and issued its 
press statement.                   
     

4.11 Channel 5 acknowledged that as the licensee, responsibility lies with it for the 
administration of on-air competitions. However, it explained that the day-to-
day running of the programme was managed by Cheetah/Endemol – a 
company with an established reputation and significant expertise. Although 
Channel 5 was actively involved in editorial and legal compliance aspects 
during the set-up and launch of the programme, it considered it was “entitled 
to rely on Endemol to deliver the programme and the viewer competitions in a 
manner which was compliant in all respects.”  

 
4.12 The practice for ‘green callers’ was established by a senior member of the 

production staff at Cheetah/Endemol without reference to Channel 5. 
Although this individual had subsequently left Endemol to join Channel 5’s 
Commercial Development team, she had not communicated details of the 
practice to her new employers as the programme was by then well 
established, so more detailed scrutiny was not deemed necessary. 
Consequently, Channel 5 stated that it had remained unaware of the 
problems.  

 
4.13 Channel 5 stated that had it been aware at any stage that production staff had 

been put to air as ‘winners’, even on one occasion, the practice would have 
been stopped immediately. However, it was not aware that Endemol was 



 

-10- 

failing to run its production team appropriately with regard to either the terms 
of the competition or the relevant Codes.  

 
4.14 While the broadcaster condemned the unfair practices of the producers as 

“wholly unacceptable”, in mitigation it stated that where technical problems 
prevented a real winner going to air, viewers were not materially misled or 
other participants disadvantaged since “this was done purely for editorial 
continuity”. Nevertheless, the practice is prohibited on Five and the 
broadcaster gave an assurance it will never be repeated. 

 
4.15 Channel 5 has since contacted all those entrants whose details were sent to 

the studio during unfair competitions, and offered them the prize for that 
competition. Where no data was available (two cases), the phone company 
has gone back to original contact information to form a list of potential 
winners. In one case, 20 people have been selected at random and the first 
five will be offered the prize. One further competition could not be resolved in 
this manner because the telephone data was no longer accessible, so 
instead, winners have been selected from all entries made through the 
website. 

 
4.16 Channel 5 maintained it had every right to expect a responsible and properly 

resourced production company such as Cheetah/Endemol to exercise proper 
editorial control in accordance with legal and contractual agreements. The 
programme was “apparently overseen by experienced and respected 
programme makers”. In addition there was regular and appropriate contact 
between Channel 5 and the programme makers, and Channel 5 was of the 
opinion that it was difficult to see how it could reasonably have been expected 
to detect these problems. 

 
4.17 In conclusion Channel 5 said that, “It is clear that on a number of occasions 

Endemol failed to meet its obligations and the standards required of a 
production company making this kind of programming.” Channel 5 also 
admitted that these competitions were not being run in accordance with either 
its own terms and conditions or the relevant Codes. However, Channel 5 
believes that it took all reasonable and appropriate steps regarding the 
management of the programme in an effort to ensure that the viewer 
competitions were handled in accordance with the terms and conditions and 
the Ofcom and ICSTIS3 Codes. 

 
 
In Breach 
 

Brainteaser, Five, 25 January, 15 February (two occasions), 20 February 
and 6 March 2007 

 
5.1       Having taking into account all relevant material, including Channel 5’s  

representations and its admission of the breaches of the Code, Ofcom 
concluded that the manner in which Channel 5 conducted the competitions in 
Brainteaser (on 25 January, 15 February (on two occasions), 20 February 
and 6 March 2007) amounted to very serious breaches of the Code. This was 
also considered against a background of evidence of a serious and 
longstanding failure in the broadcaster’s compliance procedures (see 
paragraph 5.3 below). 

                                                 
3  ICSTIS is the industry-funded regulatory body for all premium rate charged 
telecommunications services. 



 

-11- 

 
5.2 The use of production staff posing as ‘winners’ and the entry of fake names 

was in breach of Rule 2.11 of the Code which states: “Competitions should be 
conducted fairly…”.  Viewers were misled into believing that genuine winners 
had been awarded a prize when in these instances no-one had actually won 
the competition in accordance with the programme’s rules. It was likely that 
there were contestants who were shortlisted and knew the correct answers to 
the competition, but because of the unfair procedures in place (i.e. ending the 
selection process early), did not get an opportunity to win the prize. This was 
unfair. 

 
Compliance Issues 
 
5.3 That there was a longstanding and serious failure in the broadcaster’s 

compliance procedures for the fair conduct of these competitions is evidenced 
by the following earlier instances of unfair conduct in both Brainteaser and its 
spin-off programme Memory Bank, all of which have been admitted by 
Channel 5. While Ofcom has recorded breaches of 5 competitions in 4 
programmes run in 2007, the previous instances of unfair conduct had 
occurred in a further 7 competitions between January 2003 and November 
2006 in Brainteaser: 

 
• 13 January 2003 
• 12 February 2004 
• 25 April 2005 
• 10 June 2005 
• 15 July 2005 
• 16 December 2005 
• 17 November 2006 
 
Unfair conduct of competitions had also occurred on 4 separate occasions in 
Brainteaser’s spin-off programme, Memory Bank: 
 
• 20 April 2004 
• 26 July 2004 
• 13 August 2004 
• 1 September 2004 
 
Referral to Ofcom’s Content Sanctions Committee 
 
6.1 It was considered that the breaches (paragraphs 5.1 and 5.2) were very 

serious and repeated, and in the circumstances, in accordance with Ofcom’s 
published procedures (Outline procedure for the consideration of statutory 
sanctions in content cases), it was recommended that the case be referred to 
Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the Committee”) for consideration of 
the imposition of a statutory sanction.  

 
6.2 It was also considered that the above breaches and the reasons for them 

should be considered in the context of the previous instances of unfair 
conduct in Brainteaser competitions (dating back to January 2003) and also in 
a spin-off programme Memory Bank (broadcast between March and October 
2004). Ofcom considers that these previous instances demonstrate that the 
breaches in 2007 occurred against a background of longstanding 
inadequacies in the proper compliance of these competitions.   

 



 

-12- 

Broadcaster’s Representations on Sanction 
 

7.1 Channel 5 initially stated that it believed very strongly that a sanction would 
not be appropriate or fair in all the circumstances (it should be noted, 
however, that when the licensee appeared before the Committee (see 
paragraphs 8.1 onwards), it accepted that a financial penalty was appropriate. 
In summary, its further written submissions were as follows: 

 
7.2 Whilst it accepted that the practices that had been uncovered were “wholly 

unacceptable”, it asked that Ofcom take into account the circumstances in 
which the problems had been brought to light. Channel 5 said that it was the 
production team itself that raised the problems about the newly introduced 
‘Quickfire’ format with the programme’s executive producer, and that credit 
should be given for the fact that it was brought to light notwithstanding the 
surrounding press clamour concerning the use of premium rate telephony in 
programmes.    

 
7.3 Channel 5 also submitted that in its investigations it found that the only 

references to the ‘green caller’ practice were in two documents at the studio, 
neither of which it considered Channel 5 could reasonably have been 
expected to know about:  

 
• One was a file of documents relating to the programme which had been 

prepared by the original series producer. Channel 5 stated that it was not 
a production bible or manual and “was not referred to in any formal or 
regular way”. No-one at Channel 5 was sent a copy of this or asked to 
review its content. The original series producer had claimed that where a 
member of the production team used the ‘green caller’ practice, it was 
always the intention that a winner would be found off-air after the 
competition.  

 
• The second was a note on the wall of the telephony room which listed the 

different colour-coded callers. Channel 5 submits that this note was not 
highlighted by the producers as being of particular importance and had 
not been seen by any Channel 5 representative. It stated that “in the 
circumstances, it would be unusual for someone to scrutinise the 
documents pinned up on a wall in a busy office and…Five should not be 
criticised for not discovering this note”.  

 
7.4 Channel 5 further submitted that it had done all it could before the inception of 

the programme to check that the mechanisms of the programme met the 
appropriate editorial standards, including the following:  

 
• Prior to commissioning the programme, Channel 5’s Controller of 

Daytime, Arts and Religion visited the studios in the Netherlands to see 
the show in production and to understand the mechanisms of the viewer 
competition. These were reviewed by both Endemol and Channel 5’s 
lawyers as well as a QC instructed by Endemol. 

 
• Once Brainteaser was commissioned, the programme, and in particular, 

the viewer competition was subjected to detailed review by Channel 5 
from an editorial, legal and compliance perspective. In the summer of 
2002, a Channel 5 lawyer reviewed, commented upon and approved 
“meticulous written procedures and processes which formed the basis of 
Brainteaser”, including the “Telephony Procedures”, the “Rules and 
Procedures” for the viewer competitions and a standard presenter’s script. 



 

-13- 

 
• Channel 5 submitted that it was never notified that there were any 

practical problems with the mechanic either at the outset of the 
programme or during the subsequent years or that this process was not 
being adhered to in every competition. It argued that it was inconceivable 
that anyone – particularly a company with the expertise of 
Cheetah/Endemol – would have thought that the ‘green caller’ practice 
was acceptable in the light of the Code and that it was not reasonable for 
it to be expected to “legislate for the inconceivable”. 

 
7.5 The broadcaster also gave further information on its extensive and regular 

involvement with the programme on a weekly basis, including: 
 

• The Controller responsible for the programme viewed the programme on 
a regular basis and regularly reviewed it with the producers from a 
detailed editorial perspective. Channel 5 stated that it would have 
expected any problems to have been raised with the Controller but in fact, 
she had remained unaware that production staff had been put on air as 
winners or that competitions had not been resolved.   

 
• Channel 5’s programme lawyer also had regular and ongoing contact with 

Endemol’s producers, as well as Endemol’s legal and commercial 
departments.  However, at no time was the lawyer informed that there had 
been any problems on the show. The programme lawyer had advised on, 
reviewed and approved many aspects of the show’s procedures. 

 
• Channel 5’s Commercial Development Team also oversaw the 

programme. The controller of this team had been present when the ‘green 
caller’ practice was used during the time she previously worked for 
Cheetah/Endemol, however it was her evidence that it was always 
intended that a winner would be found off-air and that she believed this 
had been undertaken so in effect, no material unfairness had occurred.   

 
• Channel 5 believed that the problem would not have come to light 

“…unless by sheer coincidence one of these instances had been 
witnessed. However, this possibility is simply too remote.” 

 
7.6 Channel 5 also submitted in mitigation that Ofcom should consider its conduct 

once these problems had come to light. It took an overnight decision to take 
the programme off air once the irregularities in the competition were 
confirmed. It also decided to suspend all premium rate telephone services 
pending an independent audit.  Further, it believed it had reported to Ofcom in 
a frank and open manner.   

 
7.7 Channel 5 also argued that it would be unfair to label the breaches as 

“repeated”. It believed that this term referred to cases where a licensee was 
aware that a certain action was in breach but nevertheless continued with the 
course of conduct. In this case, Channel 5 was unaware of the unresolved 
competitions and as soon as they became aware, stopped the inappropriate 
conduct to prevent further repetition.  

 
7.8 Channel 5 also stated that it had an excellent compliance record since the 

channel was launched in March 1997. Throughout this period, no sanction 
has been considered against it.  

 



 

-14- 

7.9 The broadcaster submitted that the problem was a “manifest failure” on the 
part of the producers and argued that Ofcom should give due weight to the 
culpability of the producers in this case as, in its view, it had not been dilatory, 
reckless or grossly negligent in its management of the production company or 
the programme. As such, while not seeking to abrogate its responsibilities as 
the licensee, Channel 5 was of the view that the landscape of television 
production and broadcasting in the UK has changed to such a degree that 
broadcasters now have to rely on production companies “to share 
responsibility for compliance”. 

 
7.10 The broadcaster argued that the seriousness of the breaches should be 

viewed in the light of the degree of viewer harm, stating that at least one 
genuine winner for each of the affected competitions had now been found and 
awarded a prize, so no financial loss had been suffered. Further, Channel 5 
or Cheetah/Endemol have not gained financially from the unfair conduct – the 
profits from the competitions that have now been resolved fairly will be 
donated to a cancer charity, together with the gross revenue from the 
competition that could not be resolved because the telephone data was no 
longer accessible.  

 
7.11 Channel 5 has also introduced further measures to ensure breaches of this 

nature do not occur again. It stated that competition winners’ names will 
always be checked against data provided by the telephony service provider, 
and the names of winners broadcast on air will be reconciled with those who 
have been sent cheques. Channel 5’s internal auditor will conduct quarterly 
audits of all its competitions with the relevant production companies and 
service providers. 

 
7.12 Channel 5 has ceased all further broadcasts of Brainteaser. It argued that the 

financial consequences of the Code breaches have already been damaging 
as it has suffered significant financial penalty by withdrawing the programme 
from the schedule and during the temporary suspension of all premium rate 
services while the independent audit was carried out.  

 
7.13 Channel 5 pointed to a number of previous cases which it considered served 

as precedents for the argument that in this case, a financial penalty of more 
than £50,000 would not be appropriate or proportionate in this case: in 
particular it referred to the five previous occasions in which Ofcom has 
deemed a breach sufficiently serious to merit the imposition of a financial 
penalty of more than £50,0004. In the broadcaster’s view, the seriousness of 
the breaches which led to a fine in those cases was much greater than those 
identified in this case.  

 
The Hearing 
 
8.1 Ofcom held an oral hearing on 22 June 2007 to give the licensee a full 

opportunity to make representations before deciding whether the breach by 
Channel 5 warranted the imposition of a statutory sanction, and if so at what 
level. Ofcom was addressed by, Jonathan Caplan QC, and Channel 5’s 
Director of Content, Lisa Opie and the Head of Legal and Regulatory 
Compliance, Paul Chinnery, amongst others gave evidence. (The production 
company was not represented at the hearing). 

 

                                                 
4 Adjudications are available at http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/ 



 

-15- 

8.2 Channel 5 accepted, quite clearly, that serious breaches of the Code 
occurred, in that there was unfair conduct in the course of the competitions.  
However, it considered that the “instances of unfair conduct…[were] isolated 
instances over nearly a five-year period”. It stated that it acted in good faith 
and was completely unaware of the occasional irregularities that occurred. It 
also stated that the fact that it was not aware of the failure of standards in 
relation to these competitions did not mean that it failed to act reasonably and 
that it did not employ, consistently, good compliance procedures.   

 
8.3 Channel 5 said that the production company Endemol is a reputable, 

experienced, and well resourced company and Channel 5 should not be 
expected to “sit on its shoulder” in the management and running of the daily 
competitions and programmes.    

 
8.4 Channel 5 stated that in Brainteaser, 12 competitions out of some 3,500 were 

identified as irregular and 4 in Memory Bank. The broadcaster argued while 
these 16 “irregularities” over four years should never have occurred, they 
were “in fact” 1 in every 300 competitions. It stated that it therefore did not 
believe it to be a systemic procedure, and over the period on average, the 
fake winners only occurred in two to three competitions per year.   

 
8.5 It said that as soon as Channel 5 did become aware of the irregularity in 

March 2007, it acted swiftly and responsibly by reporting it to Ofcom and 
cooperating fully. Channel 5 did not dispute that it was under a duty to comply 
with the Code, so far as was reasonably practicable. In the hearing, it did not 
dispute that a financial penalty of some kind was probably appropriate in this 
case. However, it believed that there was an issue as to the degree of its 
culpability and suggested that, taking previous decisions into account, an 
appropriate level of financial penalty would be in the region of £50,000.   

 
8.6 Channel 5 said it had extensive pre-broadcast discussions with the production 

company, laid down proper compliance procedures, maintained those 
compliance procedures during the history of the programme, and had 
extensive contact with the production company. It approved clear and 
unequivocal rules, approved key personnel, had regular liaison, regularly 
monitored and regularly reviewed procedures. On five separate occasions 
between 2003 and 2007, during the course of the regular contact between 
Channel 5 and the production company, the rules and procedures of the 
competition were discussed and revised. At no stage did Endemol ever say 
that there were difficulties being encountered with regard to on-air selection 
and Channel 5 never knew that a member of the production team set up the 
‘green caller’ system. This came to light only when the production company 
had problems, in March 2007, with getting winners to air in the time available, 
as a result of a new element of the programme called ‘Quickfire’, which 
created additional pressures on the live programme. That then led to the 
investigation, which Channel 5 commenced, and to the use of external 
auditors to uncover what had happened.  

 
8.7 Channel 5 said that the compliance activity carried out went to the heart of the 

Code. It did not expect to have to explain to the production company that the 
competitions must be conducted fairly or – in particular - that they should not 
fake winners. Instead its discussions with the production company had 
focused on a new element of the competition, in the way that winners were 
selected, because it was a new method and Channel 5 wanted to ensure that 
viewers understood perfectly well what was going to happen when they made 
their telephone call. Channel 5 said that it could reasonably have expected 



 

-16- 

the production company to have mentioned that it was having difficulties 
bringing viewers to air to resolve the competitions successfully. In any event it 
was inconceivable that they would not be able to resolve the competition in 
time within the programme because of the straightforward nature of the 
questions, i.e. a winner would always be found from the list of viewers who 
had called in. 

 
8.8 Channel 5 said that it did not feel it was necessary to go back to the 

production company and further discuss compliance when Ofcom’s new 
Broadcasting Code came into force5 (replacing the ITC Programme Code) as 
the Code did not contain anything that was materially different to the spirit of 
the ITC code nor was it considered to introduce anything that would require 
changes to the procedures on the programme.  

 
8.9 Channel 5 stated that it should be taken into account that it responded swiftly 

once it became aware of the issues and disclosed fully the problems it had 
uncovered to Ofcom and the public. Channel 5 has an excellent record and 
has never been in serious breach or at risk of a statutory penalty.   

 
8.10 Channel 5 wanted Ofcom to be clear that it was not complicit in the 

irregularities, or grossly negligent in failing to detect it. At worst it could be 
described as “negligent to some degree”, but it had not profited from the 
fakery and it had not sought at any time to do so. Moreover, this was not a 
case where the purpose of the deception was to encourage more viewers to 
telephone in so that the programme generated greater revenues. This was a 
case where fakery was used only as a last resort – an expediency – in order 
to allow a ‘winner’ to be  named on air to meet the demands of the on air time 
available – albeit a wholly inappropriate expedient.  

 
8.11 Finally, Channel 5 maintained that harm to viewers in this case was limited.  

There was only a small number of potential winners, the irregularities which 
occurred were occasional, and it had done all it could to address the damage. 
Channel 5 said that by reporting to the public about what had happened at the 
earliest opportunity and being seen to take appropriate steps immediately it 
knew of the problem, any understandable concern by viewers as to the 
fairness of this competition should and would have been substantially allayed. 

 
Sanctions Decision 
 
9.1 The Committee considered carefully all the oral and written submissions 

provided by Channel 5 regarding the circumstances of the breaches and, in 
particular, the points raised by the broadcaster in respect of whether to 
impose a financial penalty and if so the level of any such penalty. In 
considering the latter, it had regard, in particular, to the criteria set out in the 
Penalty Guidelines.      

 
9.2 The Committee noted that Channel 5 recognised that the instances of unfair 

conduct were “wholly unacceptable” and were in serious breach of the Code. 
It further noted that Channel 5 accepted that the breaches were sufficiently  
serious as to warrant the imposition of a financial penalty but that if the 
Committee was minded to impose a fine, this should be no more than 
£50,000. 

 

                                                 
5 Ofcom’s Broadcasting Code came into force on 25 July 2005. 



 

-17- 

9.3 The Committee acknowledged that Channel 5 had conducted a review of its 
programmes and as a result made disclosure to Ofcom of the relevant facts. 
The broadcaster has also co-operated with Ofcom’s investigation and acted 
swiftly.  

 
9.4 When assessing the seriousness of the case, the Committee first considered 

the nature of the breaches themselves. The Committee considered that the 
nature of the breaches was very serious given they involved faking winners 
on air. Breaches involving fakery of any sort are considered to be amongst 
the most serious kind involving, as they do, a deception of the audience and 
therefore a breach in the relationship of trust between an audience and the 
broadcaster. In this case, it involved a public service broadcaster whose 
service is widely available to a very substantial audience in the UK.    
 

9.5 The Committee did not agree that the breaches could be described as 
isolated, occurring as they did on five occasions in 2007 - they were therefore 
not one-off breaches nor did they arise by accident but had occurred as a 
result of a decision by the production company to fake winners on air, when it 
considered that it was expedient to do so.      
 

9.6 Moreover, this practice had become an established part of the procedures in 
place for the conduct of these competitions over a period of years dating back 
to 2003. The details of the procedure appeared not only in a written note on 
the wall of the telephone operator’s office, but also in what was originally 
described as a “production manual” by Channel 5, but later explained to be 
part of an informal set of notes given to producers and researchers. In light of 
this and the length of time during which the unfair procedures which led to the 
current breaches had been in operation, the Committee considered the 
current breaches should be seen against a background of serious and 
longstanding compliance failures which nonetheless remained undetected by 
the broadcaster over a significant number of years. This was a matter of 
particular concern to the Committee and added to the seriousness of the 
case.   

 
9.7 The Committee considered that in these cases the audience was substantially 

misled. The formalised procedure that had been adopted by the programme 
was totally unacceptable and showed a blatant disregard for not only the 
audience of the show but also those participating and spending money in 
entering some competitions which were not being run fairly. What started as a 
single attempt – unacceptable in itself – to resolve the difficulties that 
occurred in finding a winner had become a formalised procedure. The 
Committee considered that this was illustrative of the fact that the editorial 
needs of the programme overrode the consideration of fairness to those 
participating in the competitions and to the audience overall. 

 
9.8 In these circumstances and given the very serious nature of the repeated 

breaches, the Committee concluded that a financial penalty was appropriate. 
 
9.9 The Committee then went on to consider the amount of the penalty to be 

imposed having regard, in particular, to the criteria set out in Ofcom’s Penalty 
Guidelines. Under the Communications Act 2003, section 237(3), a financial 
penalty in the case of Channel 5 may not exceed the greater of £250,000 or 5 
per cent of the broadcaster’s qualifying revenue. 

 



 

-18- 

9.10 The Committee carefully considered the matters which Channel 5 had raised 
in mitigation, as outlined above, and in particular, the matters referred to 
below. 

 
9.11 The Committee was in no doubt that Channel 5 had acted in good faith at all 

times and had not intended its service to deceive the audience. It clearly had 
extensive compliance procedures in place by which it had sought to ensure 
compliance and had regularly monitored and reviewed the procedures for 
conducting the competitions.   

 
9.12 Moreover, the Committee recognised that the primary motivation behind the 

unfair conduct of these competitions was not to cause financial harm to 
viewers nor with the intention of procuring greater financial gain.  

 
9.13 Further, Channel 5 took comprehensive steps retrospectively to remedy the 

harm caused by the unfair conduct of its competitions and fully co-operated 
with Ofcom once the unfair conduct came to light.   

 
9.14 The Committee also took account of Channel 5’s overall very good 

compliance record. Further, the broadcaster has had no previous breaches of 
the Code recorded which have been serious enough to have been considered 
for statutory sanctions. This is therefore the first occasion that Ofcom has 
considered sanctions against Channel 5.   

 
9.15 Nevertheless, the Committee viewed the breaches of the Code as very 

serious involving as they did a decision not only to fake ‘winners’ but to 
establish a system for doing so. It believed the seriousness of these breaches 
was compounded by the longstanding compliance failures. 

 
9.16 While Five did not directly profit financially from the ‘green caller’ procedure, it 

was carried out in full knowledge that members of the public were paying 
money to participate in the competition having been misled into believing that 
genuine winners would be awarded a prize when, in fact it transpired, that in 
some cases no-one would actually win. It was likely that there were 
contestants who were short-listed and knew the correct answers to the 
competition, but because of the unfair procedures in place, they were not 
given an opportunity to win the prize until Channel 5 had discovered the unfair 
conduct. Whilst the unfair procedure did not appear directly to benefit 
Channel 5 and Cheetah/Endemol, the indirect effect was to ensure the 
longevity of a programme which was raising significant revenue for the 
broadcaster. Therefore, the broadcaster and its service providers did 
indirectly profit financially as a result of the failure to detect unfair conduct. 

 
9.17 The Committee noted that Endemol was a large and experienced production 

company and understood Channel 5’s reasons for believing it was well 
equipped to produce such a programme. However, on the evidence available 
to it, the Committee considered that this confidence had been misplaced and 
that Endemol appeared to have failed to take the necessary steps to deliver a 
compliant programme. Channel 5 had stated in its evidence that it was of the 
view that the landscape of television production and broadcasting in the UK 
had changed to such a degree that broadcasters now have to rely on 
production companies “to share responsibility for compliance”. The 
Committee noted Channel 5’s argument that it believed its duty was to comply 
with the Code “so far as is reasonably practicable”. However, irrespective of 
the arrangements regarding a programme’s production, ultimately it remains 
the broadcaster’s responsibility, as the licensee, to ensure full compliance of 



 

-19- 

all its broadcast content with the Code. Reliance on a third party does not 
diminish a broadcaster’s responsibility under its licence to comply with the 
Code. Therefore a broadcaster must have sufficient checks and balances in 
place to ensure that compliance is effective, especially given the risk that a 
third party might not (as in this case) alert the broadcaster to problems that 
occurred. 

 
9.18 It was clear to the Committee that Channel 5’s senior management was not 

aware of the breaches (or the previous instances of unfair conduct) at the 
time they occurred. However, despite the fact that the breaches involved an 
independent production company, it was ultimately the responsibility of 
Channel 5’s senior management to ensure that compliance processes were 
adequate to prevent such practices from going undisclosed, and for such a 
long time.  

 
9.19 In addition, given the show was a new format introduced to the UK for the first 

time on Five, the Committee considered that there had not been adequate or 
appropriate risk assessment or analysis undertaken, in particular about such 
a fundamental part of the programme as the selection of winners - either at 
the time of the programme’s inception or even when the ‘Quickfire’ format 
was introduced which further highlighted the need to bring a viewer to air 
quickly to resolve the competition fairly in a very short timeframe. Given that 
the introduction of the ‘Quickfire’ format dramatically increased the pressures 
on the live transmission of the programme, it was of particular concern to the 
Committee that the effects of its introduction on the programme’s compliance 
had not been properly monitored or accounted for by Channel 5. 

 
9.20 Therefore, whilst the Committee took the view that Channel 5 had indeed put 

extensive compliance procedures in place on Brainteaser, it was not satisfied 
that these were sufficiently comprehensive – failing as they did to deal 
specifically with the fundamental Code requirement of fair conduct in 
competitions. While Channel 5 argued that it should not have had to explain 
to the production team that faking winners was unacceptable, the Committee 
was concerned to note that the compliance procedures had not been 
reviewed or updated adequately (or additional compliance training provided to 
staff or producers) following the introduction of the new Code in 2005 (which 
contained for the first time for television broadcasters a requirement for the 
fair conduct of competitions, in the form of Rule 2.11) or at the time the new 
‘Quickfire’ format was introduced to the Brainteaser programme.  

 
9.21 Overall, the Committee considered that the compliance procedures of 

Channel 5 and the production company appeared to have focused 
disproportionately on the smooth continuation of Brainteaser’s production, 
and the traditional elements of live editorial compliance (e.g. ensuring that 
callers are aware not to use inappropriate language on-air) without sufficiently 
focusing on the fundamental issue of fairness at the heart of the conduct of a 
competition in which the audience participates and pays by entry through a 
premium rate service.  

 
9.22 In all the circumstances, and weighing all these matters carefully, the 

Committee considers that Channel 5 was at the very least, negligent in terms 
of its obligation to ensure compliance of its programmes with the Code. These 
were extremely serious breaches of the Code by a public service broadcaster, 
resulting, as they did, in the deception of the audience including participants 
who were paying to enter. They were also not isolated, but repeated 
breaches, occurring against a background of longstanding failures in 



 

-20- 

compliance procedures, as demonstrated by the previous instances of unfair 
conduct referred to above.  

    
9.23 However, the Committee was of the view that the breaches would have been 

significantly more serious had there been evidence of a reckless or deliberate 
disregard by the broadcaster for the need to set up and operate compliance 
procedures. The extensive (although not fully effective) nature of Channel 5’s 
compliance procedures persuaded the Committee that the broadcaster had 
not been reckless in its approach to compliance and this together with other 
mitigating factors submitted by Channel 5, contributed to the Committee’s 
decision not to impose a higher fine (see paragraph 9.30).  

 
9.24    With regard to the amount of any financial penalty which the 

Committee might be minded to impose, Channel 5 cited five previous 
occasions in which a breach had been deemed sufficiently serious to merit 
the imposition of a financial penalty of more than £50,000. These cases, it 
argued, were considerably more serious than the present case and unlike the 
present case, had involved a failure by the broadcaster to have any 
appropriate compliance procedures in place and/or a history of similar 
breaches by the broadcaster.    

  
9.25 Whilst the Committee noted these cases when considering the amount of any 

financial penalty to be imposed on Channel 5, it considered they were not 
comparable to this case since they were markedly different in nature, mainly 
involving breaches of offence rather than actual (as well as potential) 
harm, by non-public service broadcasters with much smaller audiences than 
Channel 5. A couple of the cases cited had also resulted in revocation of the 
licence (as well as a fine) and so were not comparable to the present case for 
that reason either.    

  
 9.26 This case involves a public service broadcaster whose service is available to 

a very wide audience and whose reach and impact is therefore significantly 
different from a niche satellite channel.  Consequently, the maximum potential 
fine that Ofcom may impose on a public service broadcaster, as set by 
Parliament, is capable of being far greater than other channels. Moreover, 
in the Committee's view, cases where the broadcaster misleads the audience, 
whether knowingly or not, have always been considered to be amongst the 
most serious breaches of the Code by the regulator (as well as its 
predecessors). The faking of winners was, as Channel 5 itself admitted, a 
wholly inappropriate and unacceptable practice, on any occasion - but 
particularly so where at the same time as committing the deception, the 
programmes in question were encouraging as many viewers to call in as 
possible on the basis that they would have a fair chance of winning the 
competition.    

  
9.27 In these circumstances, the Committee did not accept Channel 5's argument 

that the fact that the instances of fakery occurred only once in every 300 
competitions was in itself a mitigating factor. Fakery of a competition is 
unacceptable under any circumstances and therefore very serious. Its 
seriousness was further compounded in this case by the fact that the unfair 
practices which had resulted in the breaches in 2007, had become part of the 
formalised procedures operating not just in 2007, but over the previous four 
year period. The use of these procedures not only involved harm to those 
taking part in the competitions but also involved potential harm to the wider 
audience.  

  



 

-21- 

9.28 For all these reasons, the Committee considered that this was the most 
serious case it had dealt with, to date, with respect to a public service 
broadcaster and more serious than the cases cited by Channel 5.  This was 
not a misjudgement by the programme makers in a case which required a 
judgement to be made in an area of editorial discretion but involved a 
deliberate decision to fake winners on air - on more than one occasion as part 
of an established pre-planned procedure which was  used 
when conducting competitions on air.  For all these reasons, there were no 
direct comparables that could be cited - it was unprecedented for Ofcom in 
terms of sanctions cases, since the Committee has not had to adjudicate 
previously in respect of editorial material on a public service broadcaster’s 
channel, involving fakery.   
 

9.29 Irrespective of any remedial action taken after the event by a broadcaster, 
Ofcom considers that it is essential that the broadcast industry recognises 
and acknowledges that practices which mislead the audience are 
unacceptable in any form. These issues go to the very heart of the trust 
between the broadcaster and its audience and undermines that relationship. 
  

9.30 Having considered the relevant facts as outlined above and the 
representations made by Channel 5 and taking account of the factors listed 
above, the Committee decided to impose a financial penalty on Channel 5 of 
£300,000 (payable to HM Paymaster General) which it considers to be a 
proportionate and appropriate penalty in all the circumstances of this case. In 
addition, the Committee has directed Channel 5 to broadcast a statement of 
Ofcom’s findings in a form determined by Ofcom on its service Five on two 
occasions, once at 12:30 (the time Brainteaser was transmitted) and once in 
peak-time.  

 
 

 
Content Sanctions Committee 

Philip Graf 

Millie Banerjee 

Joyce Taylor 

 

26 June 2007  


