Ga direct naar de content

algemene beschouwingen
16 september 2009
Van onze redactie politiek

Wilders wil 'kopvoddentaks'

Geert Wilders bereidt zich voor op het tv-debat na afloop van de Europese verkiezingen© EPA

PVV-leider Wilders wil een belasting invoeren op hoofddoekjes. Voor 1000 euro per jaar kunnen moslima’s een vergunning krijgen, zo luidt zijn voorstel.

Wilders vouwde zijn plannen voor zijn ‘kopvoddentaks’ uiteen tijdens zijn inbreng bij de algemene beschouwingen woensdagmiddag. Volgens de PVV-voorman is het tijd voor ‘een grote schoonmaak van onze straten’. „Een beter milieu begint bij jezelf, dit is vervuiling van de publieke ruimte”, stelde hij. „Laten we eens wat gaan doen aan dit symbool van onderdrukking.”

Wilders wil de hoofddoek niet verbieden, maar wel het gebruik ervan ontmoedigen. „De vervuiler betaalt”, stelt hij voor. Moslima’s kunnen voor duizend euro per jaar een vergunning krijgen. De opbrengst daarvan wil hij in onder meer blijf-van-m’n-lijf huizen steken „We zijn die hoofddoekjes spuug en spuugzat.”

Fractieleider Van Geel (CDA) merkte op dat de PVV-leider „zijn principes wil verkopen voor 1000 euro”, maar volgens Wilders is hij alleen bezig „een drempel op te werpen”.

D66’er Pechtold vroeg zich af of het een serieus voorstel is of dat hij getuige was van een Leids cabaretfestival. „Valt de hoed van minister Plasterk ook onder de taks of is dat een apart tarief?”

Fractievoorzitter Kant (SP) wilde weten of Wilders ook joodse keppeltjes wil belasten. „Of de hoofddoekjes op het platteland die gedragen worden door niet-moslims?” Kant was ook benieuwd hoe de de hoofddoekpolitie ‘dit belachelijke voorstel’ moet gaan controleren.

GroenLinkser Halsema vergeleek Wilders met een Iraanse heerser. „In Iran worden vrouwen gedwongen een hoofddoek op te zetten, u dwingt hen hun hoofddoek af te zetten. Hoe gaat u dat doen? Door vrouwen in te sluiten?”

Halsema noemde het betoog van de PVV-leider ‘van treurige armoede’. „En wat ordinair vind ik het ook. Als u zegt het volk te kennen en vertegenwoordigen; waarom doet u dan niet met de lokale verkiezingen mee?” Wilders liet zich niet uit het veld slaan. „We doen niet mee omdat we geen GroenLinks of LPF-perikelen willen”, kaatste hij terug, doelend op onder meer de GroenLinksers Tara Singh Varma, die een dodelijke ziekte veinste, en Sam Pormes, die door het partijbestuur van GroenLinks werd geroyeerd, nadat hij in opspraak was gekomen door het verzwijgen van bepaalde zaken uit zijn verleden.

© Trouw 2009, op dit artikel rust copyright.

Reacties (151)

Top idee! Ook makkelijk te controleren. Om te beginnen plaatsen we al deze mensen bij elkaar in een woonomgeving. Laten we het voor het gemak een getto noemen. Vervolgens krijg iedereen die de belasting betaald een gele lap die duidelijk zichtbaar op de jas moet worden genaaid. Ik geloof dat er daar nog een heleboel van zouden moeten zijn in de Tweede Wereldoorlog 's musea! Vervolgens richten we de Gestapo (Geerts staats politie) op die vervolgens onaangekondigde controles uitvoeren! Niet betaald betekend dan harde maatregelen. Ik denk dat we daar wel iets van een deportatie voor kunnen bedenken. Dit pakte in het verleden ook al zo goed uit!

M. Zonneveld, Castricum op 21-09-2009, 22:19

Hmm.. ik lach me dood bij dit artikel :) gevaarlijke gek, Wilders. Jammer dat alle andere fractievoorzitters nu met hele pakkende one-linerachtige grapjes moeten komen om een tegenargument te geven. Dit omdat Wilders altijd met drogredenen argumenteert. Het gaat er nu een beetje om wie zijn boodschap het mooist kan overbrengen, terwijl het om de inhoud zou moeten gaan. Or am I wrong?

Jelmer, Nederland op 21-09-2009, 08:43

Vanmorgen vroeg met onze predikant naar de plaatselijke moskee
gegaan bij afsluiting van Ramadan.
Onze Predikant mocht de niqaab op om zijn groet uit te spreken.
Hij kreeg een daverend applaus.
Na afloop alleen maar veel positieve reacties gehad,blij dat jullie komen.
Bij t weggaan kreeg ik een spontane uitnodiging om mee te gaan eten
bij een gezin,iets wat ik heb gedaan, indrukwekkend.
De vrouw droeg een hoofddoek,maar daar kijk ik niet naar!!
Ik kijk naar de mens daarachter

patrick, Oss op 20-09-2009, 21:49

Door al dat gezeur over hoofddoekjes zou ik er bijna een gaan dragen. Geweldig idee dus een nationale hoofdoekjesdag, laten we vooral ons gevoel van humor niet verliezen.

J.R. Vingerling, Amstelveen op 20-09-2009, 21:49

GOOGLE DIT EENS:

JIZYA



LORRIE, ergens op 19-09-2009, 20:22

@Peace

Ik word beledigd door al die moslims die in Nederland de sharia willen invoeren, en gelooft u me (natuurlijk doet u dat niet) dat zijn er heel wat. Verder zou ik u aan willen raden de reactie van M. Kloek uit Almere te lezen door te klikken op de link boven dit artikel("premier wijst taks af".)

L, Ergens op 18-09-2009, 15:14

Geert en wij hebben het gehad hebben met dit beleid. Zijn voorstel is niet belachelijker dan de ergste vorm van lijkenpikkerij, de successierechten. En de graaiers kleden ons steeds verder uit zoals met de vliegtax die werd afgeschaft toen die bleek te werken maar meer geld dreigde te kosten dan het opleverde alsook de kulbekeuringen en het parkeerbeleid dat gemeentes gebruiken om hun begrotingen te dichten terwijl die zelfde overheden van gekkigheid niet meer weten waar ze hun door graaibeleid verkregen geld nu weer moeten oppotten en zodoende ook een deel daarvan al weer hebben vergokt bij Icesave. Zoals gezegd: Niet meer uit te leggen!!

Fransdo, Den Haag op 18-09-2009, 15:14

En voor Wilders zelf een toupettentax? Of een 'ik-ben-een-indonesier-maar-verf-mn-haar-blond'-tax? Een 'als-ik-ooit-verstand-heb'-'hoera'-tax?

Sarah, Woerden op 18-09-2009, 15:14

Geert Wilders? Mooi pak, mooie stropdas. Verder vind ik hem steeds meer om te lachen. Jammer dat er mensen zijn die hem nog wel serieus nemen.

Harry, Holten op 18-09-2009, 12:51

Google voor de grap eens 'kopvod' en zie waar Wilders zijn wijsheid haalt: Stormfront, white power. Eindelijk met de billen bloot onze Geert.

Gerard, Leiden op 18-09-2009, 12:46

@L
Niemand heeft het recht om wie dan ook te beledigen. Hoe kom je daarbij? Ik ben nog nooit beledigd door een moslim. Jij wel dan?
Ja, je moet niet kijken naar de radicalen. Daarvan zijn er elke religie, ook in de christelijke kerk, enkelen te vinden (bijv. die mafkees die zijn kinderen slaat 'tot de dwaasheid eruit geramd is').
Ik ben het wel met je eens dat de moslims een koekje van eigen deeg mogen krijgen. De moslims die ik ken, zijn namelijk heel vriendelijk, gul en behulpzaam. Dus als wij ons ook zo (gaan of blijven) gedragen, dan leven we straks in een leuk land! Het begint allemaal bij wederzijds respect.

Peace, in Nederland op 18-09-2009, 12:46

Je kunt aan een vrouw met hoofddoek niet zien of zij deze gedwongen draagt of vrijwillig. Dus noem het niet per definitie onderdrukking. Uit onderzoek is al gebleken dat onkerkelijking ook onder moslims is ingezet. 'Ze' worden dus niet radicaler, maar juist gematigder.
En ik vind hoofddoekjes géén vervuiling van het straatbeeld. De meeste vrouwen met hoofddoekjes zien er netjes uit, spreken Nederlands (moet je ze wél aanspreken!) en doen actief mee aan de samenleving. Kortom: wend je niet af, maar sluit vriendschap met je moslimburen. Dat bevordert integratie + het is veel leuker dan al dat ergeren, haten en afkraken.

Fred, Leiden op 18-09-2009, 12:46

Hij heeft deels gelijk, maar hij wilt gewoon moslims geheel uit de maatschappij laten verdwijnen, onmogelijk, maar zo denk hij niet. En sowieso, er zijn ook joden met keppeltjes, en dat mag wel. Maar die prijs klopt ook niet, je kan geen te hoge prijzen opleggen. Want de prijs die je betaalt voor "kopvodden" ligt beduidend hoger dan bijv. de verblijfsvergunning. Maar binnenkort heeft hij volgens mij de meeste zetels... Dus GL. En GF theedoeken.

Kevie, Venlo op 18-09-2009, 12:46

Vraagje: waarom hebben gelovigen het recht om ongelovigen te beledigen, terwijl ongelovigen dat recht omgekeerd niet hebben? Heerlijk dat er een politicus als Wilders in de kamer zit, die moslims gewoon een koekje van eigen deeg geeft.

L, Ergens op 18-09-2009, 10:58

Ik vraag me af of de heer Wilders al eens de moeite heeft genomen om het eerste artikel van onze grondwet te lezen...

K., Groningen op 18-09-2009, 10:08

... wat moet die zielige Geert gefrustreerd geraakt zijn toen-ie nog op Kanaleneiland woonde. Krijg haast met hem te doen...

dick, kaag & braassem op 18-09-2009, 10:02

Ik moet het nu eindelijk toegeven. Tot nu toe dacht ik dat Wilders gewoon een of ander gefrustreed kind was die in de 2e kamer mocht spelen... Nu begrijp ik eindelijk hoe geniaal hij is!!! Petje euh vodje af! Hij is dus helemaal niet tegen de Islam!! Hij is juist een voorstander van vrijheid en dus natuurlijk ook geloofsvrijheid. Door zichzelf zo belachelijk te maken kan niemand hem meer serieus nemen en moeten we wel denken... "Het maakt toch niet uit hoe we er uit zien, en hoe we ons gedragen. Als het maar MET respect is voor onze medemens" Reverse psychology, BRILJANT!!!!

Miriam, Brabant op 18-09-2009, 09:59

helemaal met geert wilders eens! wat een fantastische gast.

hoe verzint het het kopvoddantax hahaha geweldig!!!

GEERT 4 PRESIDENT

johan, rotterdam op 18-09-2009, 09:25

v Doorne uit Spijkenisse, zouden de juiste spreekwoorden niet zijn: wie kwaad smeden komen naar het westen, wie goed doen worden uitgekleed, voor wie geen verstand heeft is de sociale dienst een uitkomst, de juiste weg is gevuld met struikrovers, wie zijn tong gebruikt wordt verketterd, vervolgd of gedood en de vruchten worden steeds zuurder.

Thomas, Rotterdam op 18-09-2009, 09:25

Na de neerbuigende 'kopvoddentaks' een suggestie voor Wilders om tijdens de volgende Algemene Beschouwingen een nog verpletterender indruk te maken:
-Om de herkenbaarheid van moslims te vergroten kunnen zij worden verplicht om een gele halve maan op hun kleding te naaien. In het verleden is dit al eens buitengewoon effectief gebleken voor een andere bevolkingsgroep.
Wilders een ongevaarlijke gek? Welterusten Nederland

Erik, Rijswijk op 18-09-2009, 00:06

FANTASTISCH gevonden!
helemaal mee eens... wil je hier wonen, dan je ook gedragen naar de
westerse normen en waarden!

angel, randstad op 18-09-2009, 00:04

En al deze onzin moet betaald worden van mijn belastinggeld en de uwe. Waar blijven de oplossingen voor de crisis en de oplopende werkloosheid?

Rob, Amsterdam op 17-09-2009, 21:39

Ik vind het op zich een slechte maatregel omdat ik de hoofddoek als een gewoon kledingstuk beschouw, en vrijheid om je te kleden zoals je wilt hoort m.i. bij de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam, zoals gegarandeerd door artikel 11 van de grondwet, en de mensenrechten. Maar als het kabinet zo stelselmatig weigert om ook maar iets aan maatregelen tegen de islamisering te nemen gaat dit onvermijdelijk worden. Dit extreme cultuurrelativisme is uitlokken van zulk dagelijks racisme. De apathie van deze club is grenzeloos, en dan lopen de feiten op een gegeven moment averechts met je weg.

s.b, Zwolle op 17-09-2009, 21:39

Dit is voor iedereen die Wilders nog steeds niet begrijpt.Hij is geen moslim hater .Hij wil dat Nederland Nederland blijft.Met de Nederlandse normen en waarden en niet met de islamitische normen en waarden.
Hoofddoekjes prima maar binnen je eigen 4 muren daar mag je dragen wat je wilt op straat, scholen en in openbare gelegenheden moet je je aanpassen en gedragen dat moet iedere Nederlander.
Ik ben trots op ons land .Nederland valt niet onder de islamitische landen maar is ons land wees daar zuinig op.Straks wordt de rest van Nederland wakker en is het misschien te laat.
NEDERLAND WORDT WAKKER

ikke, groningen op 17-09-2009, 21:39

In Amsterdam Slotermeer/Geuzenveld wonen eigenlijk geen ras Nederlanders meer. Ik kom er dagelijks en zie heel sporadisch een blanke. Op straat zie je enkelt vrouwen met een hoofddoek en burka kledij. Veel Hadji pyamalopers met lange baarden. Bijna niemand werkt. Ik ben er altijd rond 0800 uur en overal zijn de gordijnen dicht en is het donker. Het straatbeeld ziet er inderdaad zwaar verpaupert uit door mede de hoofddoekjes en kledij. En dan nog de Satteliet schotels. Vele hebben er 2. Wel 50 aan 1 flatje. Zionist Wilders heeft gelijk. Het past niet in het Nederlandse straatbeeld. In Turkije zelf is de hoofddoek niet zo extreem als hier.

Kooijman, Amsterdam op 17-09-2009, 18:52

Ik ben het helemaal met Wilders eens. De vervuiler betaalt. Laten we dan ook gelijk een geblondeerdekopbelasting invoeren. Blonderen gebeurt nl. met waterstofperoxide dat na uitspoelen gewoon in ons riool verdwijnt, waardoor het water ernstig vervuilt. Dit brengt veel extra kosten voor het milieu met zich mee. Aangezien Wilders zijn hoofd waarschijnlijk wekelijks bijwerkt, zou ik hem aanslaan voor 50euro per keer, dus afgerond 2500 euro. Dan heb ik het nog niet gehad over de vervuiling van het straatbeeld door nepblond......

Maria, Den Haag op 17-09-2009, 18:50

Het enige dat Wilders wil tonen met zulke bijdragen is zijn enorme dédain, zelfs haat, tegenover de in zijn ogen krachteloze parlementaire democratie. Zijn 'voorstellen' zijn bewust zinloos en slechts bedoeld als projectiel om het stelsel te ondermijnen door het consequent belachelijk te maken en zodoende uit te hollen. Alles van waarde is weerloos en tegen zoveel nihilisme is uiteindelijk niets bestand. De geesten onder de rancuneuze burgerij worden hiermee rijp gemaakt om het stelsel de nek om te draaien en te vervangen voor een soort Revolutionaire Raad van Hoeders.
Partij van de Vrijheid, laat me niet lachen.

H, Zwolle op 17-09-2009, 18:44

- En zijn eigen kopvod dan?
- Een staat heeft niets te zeggen over hoe mensen zich kleden of niet.
- Er stond ook niemand te brullen dat er een geen-hoofddoek belasting ingevoerd moest worden toen de aantallen hooddoeken rap naar beneden gingen tussen 1960 en 1980.
- Dat zou een heffing op alle Nederlandse klederdracht betekenen.
- Beide bovenstaanden is vanwege de amerikanisering van nederland, niet te preferen boven elke andere "-isering."
- Een staat in India had ooit een belasting voor boven-deel kleding voor vrouwen, misschien een _nog_ populistischere inbreng?
- Met zo'n waardeloze miljoenen nota met dit aankomen? Loser...

Ender mBind, Delft op 17-09-2009, 18:44

Door zowel in het parlement als in de media breed aandacht te geven aan de steeds verdergaande pogingen van Wilders om met puberaal gedrag de aandacht te trekken, bevestig je hem in zijn idee dat dergelijk gedrag lonend is. Laat hem zijn onzin verkopen maar ga allemaal twitteren in de Tweede Kamer op de momenten dat hij zijn kolder uitkraamt. Negeer hem als een klein kind dat met een driftbui denkt de aandacht te trekken. Geef hem pas aandacht als hij met serieuze voorstellen komt. Geloof me, dan is de lol er voor hem in een ommezien van af. Maar dat is moeilijk voor de andere politici en de media. Dat levert minder vuurwerk voor eigen gewin.

Amynta van Maasland, Limburg op 17-09-2009, 18:40

Ik vond het beneden alle peil en erg beledigend. Een woordkeuze die gewoon echt schofferend is.
En een voorstel wat gewoon kolder is!
Kritiek op o.a islam; best, maar wel op normale toon en op feiten.
Wilders verliest hierdoor stedds meer geloofwaardigheid en vervreemd zich steeds meer.

arthur, amsterdam op 17-09-2009, 18:36

Wilders,GENIAAL. voeg toe de volgende belasting op:dopen,doopwater,suikerfeest,paasfeest,pinksteren,kerst,sinterklaas,tolpoorten gebedshuizen en haarbleekmiddelen.(er dom uit willen zien moet zwaar worden belast)Uiteraard is deze lijst niet compleet,maar Nederland is uit de zorgen.STEM OP HEM MIJN HEER

H Beijert, Hoogeveen op 17-09-2009, 18:35

Tja, totaal niet haalbaar zo'n tax. Aan de andere kant waarom niet?! Alles wordt al belast (let ff niet op de namen, gaat om het idee):
- vliegtax (afgeschaft...)
- milieutax
- verpakkingstax
- b.t.w.
- w.o.z.
- hondenbelasting
- visvergunning
- vaarvergunning
- rioolbelasting
- accijnzen op drank, tabak benzine
- precario (bordje voor de deur)
- parkeergeld
- wegenbelasting
- omzetbelasting
- vennootschapsbelasting
- erfenisbelasting
- verwijderingsbijdrage
- dividenbelasting
- kansspeelbelasting
- overdrachtbelasting
- loonbelasting
- bouwvergunning
- toeristenbelasting
etc. (geen tekens meer)

-
-
-

Thea, Hilversum op 17-09-2009, 18:35

heey ik was vroeger de vriend vam wilders toen hij nog in IndiE was en op school zat wee tje waarom hij een probleem met marokkanen en turken heeft omdat hij werdt gepest door marokkanen en turken en ander emensen om dat hij vroeger op een kabouter leek. en niet goed kon gymen en hij was bijna overal slecht in. hij werd zelfs geklapt door mieds :Z:Z

Tim, amsterdam-zuid op 17-09-2009, 18:32

De heer Wilders maakt een statement en dat kan de heer Wilders in absurdum stellen maar denk eens na over het volgende:
Juist doordat de media hier bovenop springen en dit nogal populistische taalgebruik ons burgers het meest nablijft:
Wat als de PVV straks de grootste partij in het land wordt ? Als Wilders het voor elkaar krijgt om te regeren en zijn standpunten erdoorheen krijgt, dan staan wij bekend als land als "de bestrijders van de Islam"...Een land als Iran dat aan een Atoombom werkt(voor vredelievende doeleinden uiteraard) en Wilders aan de macht in 2011...en het wapenschild wat er voor 2012 moest komen voor Bush...maak de link!!

Mario, Groningen op 17-09-2009, 18:29

Geert heeft zijn doel weer eens een keer bereikt. Iedereen praat weer over...............juist, over Geert.

Kees van Bol, drunen op 17-09-2009, 14:30

ik ben het helemaal met hem eens!!!

mark, almere op 17-09-2009, 14:30

Mensen mensen mensen,,natuurlijk meent geert dit niet seieus hij
weet zelf ook wel dat dit nooit geaccepteerd wordt hij wil alleen
duidelijk maken dat dit net zo onzinnig is al de vliegtax en de
verpakkingstax die we inmiddels al een poosje betalen of betaald
hebben,verder wil hij op deze manier het vodkoppen-probleem bij
het kabinet aankaarten,ik heb in iran gewerkt het straatbeeld
begint hier in nl, er erg veel op te lijken,,,,

ducaton, utrecht op 17-09-2009, 14:30

Dit voorstel is uiteraard te zot voor woorden. Jammer van de vergadertijd dat kamerleden van andere fracties er tijdens de Algemene Beschouwingen nog woorden aan vuil hebben gemaakt.

Maar opnieuw zien we dat de media een belangrijk detail "vergeten" te vermelden. Uit betrouwbare bron weet ik dat de denigrerende benaming "kopvod" al jaren in gebruik is op neo-nazistische fora als Stormfront en dergelijke. Daar is de benaming ook ontstaan en die wordt daar nog regelmatig gebruikt. De media willen blijkbaar niet vertellen dat Geert Wilders kennelijk dat soort websites meeleest en daar zijn inspiratie vandaan haalt.

Peter Vos, Rijswijk op 17-09-2009, 14:30

Indotaks????

Gekleurde Nder, Almelo op 17-09-2009, 13:08

volgende idee wellicht meneer Wilders: een mooie gele halve maan op onze kleren. Die je overigens dan nog zelf moet kopen en zo kan je ons herkennen zonder hoofddoek, lange baard en jurk en zo krijg je meer inkomsten... de geschiedenis herhaald zich blijkbaar....

Hudhayfa, amsterdam op 17-09-2009, 13:08

Deze clown van de PVV moet hard worden aangepakt. In de kamer hem met gelijke munt terugbetalen. Daar moet je niet M.Hamer voor nemen,
die bakt daar niks van. Laat de echte debaters nu op staan. Pechthold doet het aardig, nu nog de anderen. Keihard op Wilders reageren en hij is zo weg net als Fortuyn die niet tegen kritiek kon.
Dit zijn mensen met super-ego's. Daar moet je ze pakken!
En aangifte doen wegens racistische uitlatingen en haatzaaien!!DOEN!!

BRULAAP, Groningen op 17-09-2009, 13:07

Er zijn 3 manieren om beleid te voeren: verbieden/gebieden (wetten en handhaving), vrijwillig en met financiële prikkels, eventueel in combinatie. Wij betalen ca. 20 mld milieu gerelateerde belastingen per jaar, accijnsen op tabak, alcohol. Allemaal bedoeld als negatieve prikkel om iets te bereiken waarvoor een meerderheid kiest. Liberalen zijn in het algemeen voorstander van dergelijke heffingen, maar ook sociaal- en christen democraten. Vanuit dat perspectief bezien, en de meerderheid die van hoofddoekjes afwil in het straatbeeld, is die belasting zo gek nog niet. Over effectiviteit en uitvoerbaarheid hebben we het maar liever niet!

jojan, den haag op 17-09-2009, 13:07

En toch blijf ik me afvragen waarom hij iets heeft tegen moslims er moet iets heel erg gebeurd met hem zijn.

A, gelderland op 17-09-2009, 13:07

Waar ik mij aan stoor is het kopvodden noemen. Schelden is intellectueel onvermogen. Maak gebruik van oa. Franse voorbeelden. Dan is Miga ook tevreden.

ndv, amsterdam op 17-09-2009, 13:05

Moeten mensen dan gaan betalen voor hun indentiteit?

Marieke, Varsseveld op 17-09-2009, 13:05

Jammer dat de moeite niet genomen wordt om de rest van zijn betoog na te lezen.

Zou de heer Wilders het niet sarcastisch hebben bedoeld met het oog op alle taxen in dit land?

N. Kalisvaart, Schagen op 17-09-2009, 13:02

Tja, die kopvoddentax lijkt een tamelijk ongenuanceerde inbreng van Wilders.
Een voorstel dat wat mij betreft niet in werkelijkheid hoeft te worden doorgevoerd, maar dat voor hém wel als uitstekend middel dient zijn punt neer te zetten.

Wat ik vervolgens zie gebeuren, zijn allerlei partijen, zowel uit oppositie als coalitie, van links en rechts, die vol in de aanval gaan.
Verder dan de 'buitenkant' komen zij echter niet. Ze gaan enkel in de aanval op het voorstel, de werkelijke boodschap snappen zij blijkbaar nog steeds niet. Ons land verloedert!

A.K., Uithoorn op 17-09-2009, 13:02

Nu nog een uitbreiding van de Kopvoddentax inzake het dragen van
baseballcaps met of zonder capuchon eroverheen dan loopt de staat
binnen , het zou toch een stuk minder bedreigend over komen als de streetgangsterlook verboden werd , midden in de zomer tijdens hete dagen werden de capuchons met daaronder baseballcaps gedragen , bij toeval door bepaalde schimmige groeperingen. Verbieden of zwaar belasten, de kabouterlook ook belasten of verbieden !!, now we,re talking. E.E.A niet TE serieus nemen . Maar geeft wel te denken , alles draait nu alleen nog om minderheden en de gigantische overlast en dreiging die dit meebrengt plus de kosten.

John Paul, Den Haag op 17-09-2009, 13:02

Zoals velen nam ik de opmerking van Wilders in eerste instantie niet serieus. Bij een nadere beschouwing is het voor Moslims die zich af willen zonderen van de Nederlandse samenleving met onze wetten en normen en een leven willen voeren conform de Sharia, wellicht een aantrekkelijk idee dat zij de deelname aan die samenleving geheel of gedeeltelijk kunnen afkopen. Dat zou er uiteindelijk toe kunnen leiden dat zij de Nederlandse staat niet meer kosten dan zij door arbeid opbrengen. Ik vrees echter dat een dergelijke afspraak voor het overgrote deel financieel niet aantrekkelijk is.

Tossana, Duiven op 17-09-2009, 13:02

kopvoddentax. het idee is abject, het woord een juweeltje...

michiel , den haag op 17-09-2009, 12:57

Wilders is geniaal in het bespelen van de pers. Dit proefballonnetje zorgt weer voor enorm veel aandacht. Ik vind zijn voorstel niet minder triest dan de mensen die serieus nemen. Dit geldt voor zowel de voor- en tegenstanders overigens.
Vervolgens wordt er nog tijd aan besteed ook in de Tweede Kamer. Pechthold had gewoon moeten roepen :"Voorzitter de heer Wilders is knettergek".

Op basis van strategie : Wilders +1 Trouw -1

Patrick, Utrecht op 17-09-2009, 12:57

De 'kopvoddentax' is natuurlijk geen serieus voorstel, maar een directe verwijzing naar de jizya, de extra belasting voor christenen en joden die in de koran wordt voorgeschreven.

Soera 9:29: "Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de jizya met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn."

Helaas weten Wilder's critici in de Tweede Kamer te weinig van de islam om deze dubbele bodem te begrijpen.

Sander P., Lisse op 17-09-2009, 12:57

Na de reacties hier te hebben gelezen valt direct op dat deze vaak van een veel lager allooi zijn dan die van de heer Wilders. Hij wordt een, beoogklepte haatzaaier, mafkees, malloot, hypocriet genoemd en ook nog vergeleken met Adolf Hitler. Hiermee wordt pijnlijk duidelijk dat er aan de Nederlandse mentaliteit ook nog wel iets te veranderen valt. Hij krijgt direct van repliek met nog groffer geschut. Dus waar hebben we het eigenlijk over. Gelukkig zijn er nog mensen, die op een heldere en concrete manier kunnen zeggen wat er aan de hand is in dit land, getuige de reactie uit Absurdistan. Willem Bosch en Duin 17-09 - 2009

Willem, Den Dolder op 17-09-2009, 12:47

Geert moet zich gek lachen als hij al deze zure reacties leest. Hij heeft in zijn duim meer gevoel voor humor. Natuurlijk beseft hij dondersgoed dat hij een belachelijk voorstel doet. Maar hij weet ook, dat hij weer alle media naar zich zal trekken. Iedereen zal weer over geert praten en schrijven. Geweldig, die Geert, hij weet hoe gemakkelijk het is de media en links Nederland te manipuleren. Keer op ker trappen ze in zijn o zo doorzichtige opzetjes. Hij beseft dat alles wat links is zich o zo graag manifesteert als bestrijder van Geert. Ach, het blijft lachen met al die zuurpruimen.

cor wijtvliet, Drunen op 17-09-2009, 12:47

Held.

Daan, Stevensbeek op 17-09-2009, 12:47

Laten we een Nationale Hoofddoekjesdag organiseren. Allemaal (m/v) met een hoofddoek op straat met de tekst "Hoofden zijn vrij". Ludieke reactie op een zot idee. Wie helpt organiseren?

Erwin Kordes, Nieuwegein op 17-09-2009, 12:47

Dit voorstel voor de kopvoddentax doet de geloofwaardigheid van Wilders geen goed. Een relatie leggen tussen islamitische kledij en milieuvervuiling en de gehanteerde terminologie in de vorm van kopvoddentax getuigt van puur disrespect voor de islam. En het is nog discriminerend ook, omdat de belasting niet ook voor anderen zou gelden. Wilders bewijst hiermee de Nederlandse politiek en samenleving geen goede dienst. De islam is een megaprobleem maar velen zullen zo toch geneigd zijn mensen die met oplossingen komen minder gemakkelijk te steunen. En het doet zijn rechtszaak straks geen goed.

J.J. van der Gulik, Andijk op 17-09-2009, 12:34

nederland is de imigrantt en de hoofdoekjes meer dan zat daar heeft wilders gelijk in , maar of hij dat kan terugdraaien ? wat er allemaal is veranderd in negatieve zin daar zijn de 650 tekens van deze rubriek niet toereikend voor iedereen die gezond verstand heeft moet toegeven dat er "teveel" is veranderd , en dat de houding van de nederlanders is veranderd, en of dat ooit nog goed kan komen, ???

a, b op 17-09-2009, 12:34

Het vervelende van Geert is, dat hij in eental zaken groot gelijk heeft en komt er weer dit: een hoofddoekenbelasting! Dit is toch iets voor cabaret of zo.

H. Jacobs, Rotterdam op 17-09-2009, 12:34

Helemaal met Wilders eens, omdat die hoofddoeken niet echt vriendelijk eruit zien.. er kan een bom onder zitten :) maar 1000 euro is wel een beetje weinig hoor. Ze betalen het nog wel van ons belastinggeld.

gr Henny.

Henny, Zwolle op 17-09-2009, 12:27

Ik en mijn vrouw zijn we allebei hoog opgeleid, niet in Nederland maar in buitenland,mijn vrouw draagt hoofddoek omdat we het beschouwen als een deel van ons geloof,wij betalen heel veel aan belasting, en hebben besloten dat als de overheid met onze belasting zulke belachelijke en fascistische besluiten neemt gewoon weggaan,maar denkt wilders dat ook tweede en derde generatie allochtonen ook NL gaan verlaten.Dit soort uitspraken en uitlatingen zullen precies tegen hun wil werken,voor dat we naar Nederland kwamen waren we niet zo gelovig maar nu zien we dat we steeds strenger en standvastiger worden in ons geloof.

Farz, A'dam op 17-09-2009, 12:27

Een fantastische grap die Wilders uithaalt en wat vallen er weer mensen op een vreselijke manier door de mand. Het verstand zegeviert nog steeds niet in de tweede kamer. Zoals Wilders het aan geeft is het precies hetzelfde als al die andere stompzinnige belasting truukjes die de huidige regering hanteert om ons de bevolking in de hand te houden. Als al die andere partijen nu eens luisterden naar ons, de bevolking, was het niet zo ver gekomen. Maar ja, in het algemeen luisteren kamerleden niet naar hun achterban.

jeangenie, almere op 17-09-2009, 12:27

Laten we het enkel houden bij het volgende.Mensen die menen dat het een goddelijk gebod is om gesluierd door het leven te gaan,zijn helaas niet gegroeid in het besef dat mannen vaak seksueel gefrustreerde mannen deze bedekking hebben bedacht.Mannen die zich maar moeilijk konden beheersen bij het zien van een vrouw.Lees het boek "achter de sluier van Fatima Mernissi en zie dat Mohammed hier de grondlegger van is gebaseerd op zijn eigen ontembare lust gevoelens."En (onze)God zag dat het goed was"Een cursus respect voor vrouwen en meisjes(aan islamitische jongetjes) zou wel een goede uitgaven zijn.Verplicht maken op school.

C Nahes, Leiden op 17-09-2009, 12:27

Eind van het verhaal is dus dat je van Wilders alles mag mits je er maar voor betaalt; dat de fielt dus voor geen stuiver te vertrouwen is wordt hiermee bevestigd: mits het maar genoeg oplevert is islamisering voor W. geen probleem.

Gelukkig maar dat die islamisering alleen in de uitgebleekte hersens van W. bestaat: hij is in staat en bereid zijn principes te verkopen, inclusief Nederland.

R. Peters, Rotterdam op 17-09-2009, 12:27

Deze uitlating van Wilders is uiteraard grote onzin.Maar misschien kan het kabinet ook deze wilderiaanse oprisping zien als een poging de schatkist te vullen.Grote onzin natuurlijk om belasting te heffen op de hoofddoek,maar even belachelijk is het feit dat mensen met een snor fiets die daar een bromfietscertificaat voor hadden,deze in moesten ruilen voor een ander papiertje,een bromfietsrijbewijs.De grap kostte ons pasfoto's en 45 euro.Tel uit je winst,en niemand mag weigeren.Uiteraard is ook deze actie enkel om de portefeuile van verkeer en waterstaat te vullen,zodat er nieuwe auto wegen kunnen komen.De brommende mens betaald.

Ghava, Amsterdam op 17-09-2009, 12:27

DOM! Met deze kul-uitspraak verliest Wilders die nederlanders die hem vooralsnog het voordeel van de twijfel gaven en zelfs overwogen hem bij de eerstvolgende gelegenheid hun (protest-)stem te geven.

j. van eijsden, NL op 17-09-2009, 12:20

Ik neem het niet zo heel serieus, maar ik ben niet tegen.
Hoe je het ook wend of keert, de hoofddoek is het teken van een horige en hoort niet in NL. Tis een beetje met grof geschut, maar ik heb er geen bezwaar tegen.
Bovendien haalt die motie het toch niet, maar geeft wel de juiste richting aan. Die kant willen we wel op.

Jan, Enschede op 17-09-2009, 12:20

alle commotie die negatieviteit wilders wil terug naar een nederlandse samenleving dat is zijn idee om terug te krijgen wat geweest ons land is niet meer te herkennen vooral voor mensen boven de 40 zolang zijn er immigranten op onze kosten in dit land aan het werk en doen ze dat niet dan leven ze net als u van een uitkering het verschil is dat ze die vrij makkelijk krijgen dat vertellen ze aan elkaar en vervolgens blijven ze stromen naar het beloofde land dat het erg uit de hand gelopen is, ik heb geen oplossing maar wilders ziet een weg en wie weet heeft hij gelijk ondanks zijn uitspraken en voor vele kan nederland weer nederland worden ..

a, b op 17-09-2009, 12:20

Voer gelijk een baardentaks, voddentaks, moskeetaks e.d. in.

Jaap Hol, Urk op 17-09-2009, 12:20

Ik heb die overigens zeer vermakelijke speech van Wilders gezien. De focus van de media op dit opzichtig belachelijke idee laat zien hoe links die media is. Want tegelijk passeerden er in het verhaal van Wilders ongeveer 10 goede ideeen, en ik begrijp dat hij die ook door heeft laten rekenen. Dat zijn dus toetsbare serieuze voorstellen van de PVV, maar daar hoor ik niemand over. Wilders confronteerd de autistische elite met kraakheldere kritiek, verpakt in een bij vlagen grappig verhaal. Dat is wat het voeren van de oppositie inhoud volgens mij.

Jeroen, Nederland op 17-09-2009, 12:20

Het nieuws is natuurlijk dat Wilders de Kamer voor de zoveelste keer in een krampachtige reflex krijgt. Het gaat nergens over, maar de manier waar op iemand als Femke 'Schande!' Halsema niet weet waar ze het moet zoeken als hij het spreekgestoelte bestijgt is tegelijk ontluisterend en verontrustend. Wilders legt het onvermogen van de politiek bloot en dat is, hoe je verder ook over hem denkt, een verdienste.

de witt, deventer op 17-09-2009, 12:01

Ha, ha. Absurdistan, goeie Bianca. Geert snapt heel goed waar we op uit zijn: een eigen staat op NL grondgebied. Ons landje in tweeen knippen en kan links christelijk samen met de culti's de randstad krijgen en haar eigen ideologietsjes uitvoeren. Dan blijven wij lekker Nederland.

Yorick, Amsterdam op 17-09-2009, 10:28

Als reactie op al die onzinnige voorstellen van Geert Wilders stel
ik voor een 'onzintax' in te stellen. Voor elk verder discriminerend
of haatzaaiend voorstel betaalt Geert voortaan 1000 Euro, dat gewoon
van zijn jaartoelage wordt afgetrokken. Zo komt hij nog eens tot
de bedelstaf!

Maurice.C.J.Wielenga, Joure op 17-09-2009, 09:44

Spreuken. Uit de woorden van de wijzen spreekt een overvloed aan kennis,uit de mond van dwazen komt alleen maar dwaasheid.
Wie kwaad smeden,komen zij niet op een dwaalweg?
Wie goed doen,oogsten zij geen liefde en trouw?
Voor wie geen verstand heeft,is dwaasheid een vreugde,
een mens met inzicht kiest de juiste weg.
Woorden hebben macht over leven en dood,wie zijn tong koestert,plukt daarvan de vruchten.

M v Doorne , Spijkenisse op 17-09-2009, 09:44

Inderdaad een totaal mesjoche idee. Veel kritiekpunten van Wilders deel ik, maar hij wil de autochtone NL-er nergens kritisch op aanspreken. Hij blijft daarom in financiele denkpatronen hangen (wat kost immigratie, wat kan het ons opleveren in euro's). Helaas is dit niet de echte problematiek van immigratie van moslims. Het echte probleem is ten dele te vinden bij de autochtonen, die geen enkele culturele en zingevende levensachtergrond hebben. De NL-er voelt zich niet senang met al die zelfbewuste moslims die ergens heilig in geloven om zich heen, maar weet niet hoe er op te reageren. Kosten/baten analyses houdt eigen onmacht buiten beeld..

Luli, Brussel op 17-09-2009, 09:44

Ik kan langzamerhand niet wachten tot de dag dat Wilders gaat regeren, en zichzelf vervolgens ontmaskerd als clownesk leeghoofd die probeert een MP te zijn. Om vervolgens in de schaduwen van de geschiedenis te verdwijnen...

Gertjan van Dijk, Zaandam op 17-09-2009, 09:44

Wat draagt dit excuus voor een Hollander eigenlijk bij aan dit land? Ben zelf geen fan van hoofddoekjes en al helemaal niet van enige onderdrukking van welke vrouw dan ook, maar voor deze populistische kakkerlakkerij heb ik echt geen respect. De man moet opgenomen worden, want hij vormt een gevaar voor de samenleving en is bovendien zonder enige twijfel beledigend naar andersdenkenden. Juridisch mag hij daar dan misschien wel 1000 jaar mee wegkomen, maar moreel gezien is het verwerpelijk wat hij doet. Ik hoop en denk dat welwillende moslima?s hun best blijven doen om zich zo goed mogelijk te integreren in en ten behoeve van onze samenleving.

Nista Femi, De Unie op 17-09-2009, 09:44

wat Wilders doet is uitlokken;
hopen dat een groep of individu uit de islamitische gemeenschap zijn zelfbeheersing verliest.
Dan kan hij eindelijk weer eens lekker 'zie je wel' roepen
Het valt hem duidelijk erg tegen hoe de islamitische wereld zijn uitlatingen oppakt. "Nog steeds geen terreur aanslag...zucht...nog maar iets erger schofferen...

Veel respect dus voor alle moslims die niet in deze provocaties trappen...petje af

roman, amsterdam op 17-09-2009, 09:44

Het voorstel van Wilders om de opbrengst van die taks naar de blijf-van-mijn-lijf huizen te sturen is buitengewoon slim gekozen. Het is al lang bekend dat de meeste vrouwen in die huizen islamitische allochtone vrouwen zijn. Zou het dan toch waar zijn dat er een verband bestaat tussen vrouwenmishandelijng en islam?
Het voorstel van Wilders is onhaalbaar en idioot, en dat weet Wilders zelf natuurlijk ook wel. Maar het gaat Wilders ook helemaal niet om de uitvoerbaarheid. Hij koppelt islam met vrouwenmishandeling, en daarmee legt hij wel de vinger op een gevoelige plek. Laat de media daar eens aandacht aan besteden.

Matthijs Bakker, Lelystad op 17-09-2009, 09:44

Ik begrijp ècht niet dat er kamerleden zijn die hun tijd verdoen door serieus op dit gezwets in te gaan!

Paul Graafmans, Willemstad op 17-09-2009, 09:44

Wederom een duidelijk signaal dat DE VRIJHEID bij de partij van de VRIJHEID niet in goede handen is. Je bent alleen vrij als in het potje van Wilders en zijn zwarte hand bende past.

Als hij regeringsverantwoording gaat dragen zullen we het weten.
Dat krijgen we het heil van Wilders ideeen vol over ons uitgestort.

gertjan van Dijk, Zaandam op 17-09-2009, 09:44

Geert,

Nog een idee voor je, een M van MOSLIM in het paspoort.
Kun je ook herkennen zonder hoofddoek....

Gertjan van Dijk, Zaandam op 17-09-2009, 09:44

Wordt nou eens wakker en ga niet alleen op dit stukje uit de krant af om een mening te vormen. Zijn overige plannen, Belasting voor de laagste inkomens tot modaal omlaag (dat zijn wij), Onwikkelingshulp uitgave omlaag, Minder geld voor het koninklijk huis, Grens dicht en gasten die zich crimineel gedragen het land uit dus harde aanpak criminaliteit en vooral niet bezuinigen op politie, meer werk voor Nederlanders. Kortom allemaal besparingen waar het volk om smeekt van maar liefst 7 miljard totaal. En kopvoddentax, niks mis mee.
Alsof tientallen keren belasting betalen over als je het salaris uitgeeft een goed plan is.

Daytona, Den Haag op 17-09-2009, 09:44

En dat een dag na Prinsjesdag waarbij alle aanwezige vrouwelijke politici verplicht een hoedje op moeten.

paulcjm, Eijsden op 17-09-2009, 09:44

hij wordt langzaam maar zeker gestoord. laten we 1000 euro per jaar eisen als mannen van boven de 40 hun haar platina blond willen verven. dát is pas vervuiling.

nadia lelienhof, rotterdam op 17-09-2009, 09:36

Kopvoddentaks. Mooi woord. En een goed idee van Wilders. Europa wordt overgenomen door de islam als we niet oppassen. Wilders is de kanarie in de kolenmijn. Hij en vele anderen zien in dat het de verkeerde kant opgaat in Nederland. De islam is het grote probleem. We zullen zien wat de linkse rechters in januari zullen zeggen over de uitlatingen van Wilders. Er zal zeker een opstand uitbreken als hem een strobreed in de weg wordt gelegd.

Johan, Doesburg op 17-09-2009, 09:35

Ik vind het een goed idee. Het toont ook aan (voor het eerst) dat de vrijheid van godsdienst als grondrecht zijn grenzen heeft, en wel daar waar het integratie in de weg staat.

Andere voor het kabinet verwerpelijke zaken (roken, CO2 uitstoot) worden tenslotte ook beboet.

Peter, Zaandam op 17-09-2009, 09:35

Het al dan niet dragen van een hoofddoek mag volgens de Grondwet en volgens het Europese Mensenrechtenverdrag niet het terrein zijn van overheidsbemoeienis. De griezelige manier waarop Wilders de gigantische problemen van onze samenleving probeert af te wentelen op een enkele bevolkingsgroep is doodeng. Nu gaat het nog om het niet mogen dragen van een symbool, straks wordt dat omgezet in het verplicht moeten dragen van een herkenningsteken. De recente Europese geschiedenis leert ons waar zoiets kan eindigen.

Dick Berts, Den Helder op 17-09-2009, 09:35

De Kopvodden tax of is het vodden kopfax? Humor is Geert Wilders duidelijk niet vreemd.De reacties zijn evenredig treurig.Of het moet de opmerking van Femke zijn ,die gevat was te noemen.Het lijkt me tijd om de vragen van de Pvv wat betreft het kosten aspect van de niet westerse immigranten toch nu snel en serieus te beantwoorden anders komt er straks nog een "lach verga tax" als Wilders premier wordt.

pellinkhof, genneton op 17-09-2009, 09:35

Goede idee maar het verbieden van deze lelijk dagmerrie is beter .

Er bestaat geen god die wil dat vrouwen rondlopen als clowns
Alleen mensen kunnen zoiets belachelijks als de hoofddoek
verzinnen.Het is eigelijk een beledigen van god om zulke leugens te vertellen .

mark, amsterdam op 17-09-2009, 09:24

Mensen, mensen..., kom, waar is uw gevoel voor humor??
GW toont haarscherp aan dat blijkbaar een belachelijk voorstel zoals de hoofddoekiestax... belangrijker is voor de linkse moerasbewoners dan de realistisch crisismaatregelen van de PVV!!
En nu maar weer blèren dat de PVV "'alle moslims het land uit wil sturen""....

Jan v. E., Moerkapelle op 17-09-2009, 09:24

Graag zou ik van de heer Wilders vernemen wat zijn gedachten zijn over de nonnen en "onze" oer-Hollandse Zeeuwse meisjes. Moeten ook zij gaan betalen omdat ze vodden op hun hoofd dragen?

Peter Smoor, Cuijk op 17-09-2009, 09:24

Goddank heeft Bianca geen kinderen. Een vrouw met zo'n idiote kijk op de medemens is niet in staat kinderen op te voeden. Ik zou mijn hoofd ook van haar afwenden. Overigens adviseer ik Bianca om naar Verweggistan te verhuizen.

p van dam, arnhem op 17-09-2009, 09:24

Bij het hardlopen draag ik meestal een hoofddoekje.
Reden ervoor: mijn hoofd is mooi rond en afgerond, zeker wat haar betreft.
Moet ik nu van meneer Wilders ook belasting gaan betalen?

Joop Moerkens, Tilburg op 17-09-2009, 09:24

goddank heb ik geen kinderen, aldus Bianca uit absurdistan.
Misschien mogen kinderen blij zijn geen moeder als Bianca te hebben. Wat een onzin-verhaal.
Dus volgens mevrouw moeten we de hoofddoek verbieden. Maar dat geldt dan eveneens voor orthodox joodse vrouwen die ook bedekt moeten worden. Alle vrouwen die door kanker kaal zijn geworden en ipv een pruik een hoofddoek willen dragen, enz, enz.
Idd absurdistan.

Johanna, wassenaar op 17-09-2009, 09:24

ik wou op hem ga stemen maar nu ben ik erg bang het hoefd niet meer

ron mentink, utrecht op 17-09-2009, 09:18

Super onzin hij is nergens me bezig!!Dat is van hem verwachten.
Hij moet ook een vergunning krijgen om zijn haar te blonderen,Wilders ik zou blijven herhalen doe eerst jou huiswerk?

Ashraf Radwan, Amstelveen op 17-09-2009, 09:18

Als niet-PVV-stemmer zie ik voordeel: hij gooit zo zijn eigen glazen in.

Wel vind ik dat poltiek zich eens duidelijk moet uitspreken over hoofdoekjeskwestie. Ik vind eigenlijk dat iedereen zich moet kunnen kleden zoals hij of zij wil. Maar dan ook geen onderscheid maken tussen overtuigingen. Regels gelden voor iedereen of voor niemand!

Ron, Diemen op 17-09-2009, 09:18

Wilders stelt een belasting voor op onwenselijk gedrag. Dat hoofddoeken om velerlei redenen onwenselijk zijn is evident (zelfs Halsema vindt dat). Wat is nu precies het verschil met een belasting op grote auto's, CO2, op internet, luifels, roken, gokken, suiker, vliegtickets, CD's, MP3-spelers, plezierjachten, vuurwerk, speculatie, verpakkingen, vlees, vet, hard rijden of productiever zijn dan Balkenende? Het belasting-instrument is al sinds jaar en dag het standaard-instrument om de bevolking te sturen, het enige verschil is dat het belachelijke voorstel dit keer van rechts komt en dus niet zal worden aangenomen.

Arjan Verhoeven, Utrecht op 17-09-2009, 09:18

Wilders is een van de weinigen in NL die het gevaar van de Islam onderkent. Misschien chargeert hij nu en dan, zijn analyse van de bedrijging die van de Islam uitgaat is correct. Geen speld tussen te krijgen

M. Rasoel, Frankrijk op 17-09-2009, 09:18

Normaal gesproken probeer ik mezelf niet al te superieur te voelen. In dit geval kijk ik echter zonder blikken of blozen neer op Wilders en de simpele figuren die hem achterna lopen. Zijn opmerking is een grove belediging voor een aanzienlijk deel van de bevolking. Hij, en iedereen die het wel kan waarderen, is het niveau van een stennisschoppende puber nog niet ontgroeid.

Juust, Amstelveen op 17-09-2009, 09:18

De opmerking van Wilders is een goede reflectie van de kringen waarin hij verkeert en het mentale niveau waarop men zich daar beweegt. Ziet U het al voor U, de bijeenkomsten van zijn medekamerleden, de stemming die daar heerst en het taalgebruik? Want zo'n kreet komt niet 123 uit de lucht vallen. Wanneer die in de Kamer wordt gebruikt is die in het voorafgaande fractieoverleg al voorgekauwd.

Hans, N-H op 17-09-2009, 08:37

Ik lach me kapot! Hoe komt ie erbij. Maar alle gekheid op een stokje, k kan me niet voorstellen dat ie het echt wil, maar enkel
A) om aan te geven hoe ridicuul de voorstellen van het kabinet zijn (je kan deze bezuinigingen niet meer uitleggen met verhoging van het budget voor immigratie en asielzoekers aan de andere kant)
B) om aan te geven dat 'we' de islamisering zat zijn. En ja, ik ben ook de hoofddoekjes meer dan zat, vind het een symbool van onderdrukking en ja het vervuilt het NL straatbeeld. Dat ganzen als Kant en Halsema dit willen vergelijken met het hoofddoekje op het platteland is dan de klap op de vuurpijl.

Noa, Amsterdam op 17-09-2009, 08:37

Goh Wilders, wat volgt? Vergunning om een man of vrouw te zijn, voor petten, hoeden, mutsen, zweetsokken, baarden, snorren, sikken, hangbuiken...................

Wilders, de clowneske vertoning in het bureaucratische circus, lachend als een boer met gigantische kiespijn in een te groot kunstgebit.

grenzeloos, x op 17-09-2009, 08:37

Geert, groot gelijk!!!

Luc, Roermnond op 17-09-2009, 08:36

Dit voorstel is het toppunt van de management-achtige terreur die in talloze vormen de kop opsteekt in de samenleving. Neem bijvoorbeeld het onderwijs - daar kun je niet van verlangen dat het als een machine werkt en dat kosten en baten in duidelijke tabellen kunnen worden gepresenteerd. Ik ben geen voorstander van de hoofddoek, maar op deze manier ontstaat er nooit een samenleving, alleen een verzameling individuen die elkaar voortdurend kapot proberen te maken.

Walter, Amsterdam op 17-09-2009, 08:36

Een zeer goed voorstel, moslimkledij is namelijk de vlag van een totalitair systeem, en geeft Nederlanders een gevoel van vervreemding op straat.

L, Ergens op 17-09-2009, 08:36

Wat velen niet snappen is dat het niet alleen 'kolder' is van W.
- Het willen dragen van een hoofddoek mag, mits je daarvoor 1000 euro per jaar voor betaalt
- Om bovenstaande te kunnen doen moeten moslims herkenbaar zijn als moslims in het openbaar, elders pleitte W. daar al voor

Dit lijkt op:
- joden kregen in jaren 30 overal schuld van net zoals assielzoekers en moslims bij W
- joden mochten bij Hitler geen keppel op, maar moesten davidster dragen

Jammer ook dat nazi-aanhangers als bijv. Bianca, die toch zo langzamerhand bekend zou moeten zijn hier, hier bij Trouw een podium

Frederik, Zoetermeer op 17-09-2009, 08:36

Hoor de politicus rustig aan, zwijg lang en merk dan kalm op:
Dat gebeurt NIET.
En 't kan zijn dat Wilders het Nieuwe Testament niet gelezen heeft: Daarin worden Christenen aan de hand van Paulus vermaand ook
de hoofden van hun vrouwen te bedekken.

hafid, zwaag op 17-09-2009, 08:36

Wilders'idee moet meteen vervolgd worden met een belasting van 1 Eurocent per dag voor elke geblondeerde haar, waar dan ook op het lichaam.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 17-09-2009, 08:36

Ik stel een tax voor op mallotenkapsels, zoals dat van Wilders.
Of dwingt zijn PVV hem om er zo belachelijk bij te lopen?

p hansen, groningen op 17-09-2009, 00:37

Three cheers for Geniale Geert/Walgelijke Wilders! Eindelijk iemand die als stand-up comedian de hele vertoning in de Tweede Kamer ad absurdum voert. Nauwelijks een serieus woord over de overweldigende problemen, nauwelijks een goed uitgewerkt voorstel en tegenvoorstel.
Morgen gaat hij het voorstel doen om alle moslima's kaal te scheren (tenzij ze ieder jaar 3000 euro betalen, 4000 dus als ze het kale hoofd willen bedekken met hoofddoek).
Ga zo door Geert!

Ben Zot, Zottegem op 17-09-2009, 00:37

@ r. peters, rotterdam

Er is maar een echte zuivere hypocriet en dat is onze Gristelijke angsthaas van een leider, Jan Peter Balkenende, die zo fier is op een sms-je van Jantje Smit en het in zijn broek doet voor een nietszeggend filmpje van 15 minuten.

Alsof die hypocriet met 'bloempotkapsel' ook maar een grein belangstelling heeft voor onderdrukte vrouwen en homo's anders dan uit politiek gewin: Monster zonder waarde inderdaad!

Claire, Amsterdam op 17-09-2009, 00:37

Nog een voorstel: Mensen die vaak in de zon zitten krijgen beduidend vaker huidkanker. Dit moet behandeld worden en alleen maar omdat zij een tintje willen moeten wij, de belastingbetalers en verzekerden daaraan bijdrage. Voer een vergunning in om per jaar maximaal een bepaald aantal uren in de zon te mogen zitten. O ja, een kruisje om je hals, een keppeltje, een zonnebril waarmee je de ogen van de drager niet meer ziet, kunnen ook niet meer gedragen worden zonder financiële consequenties.
ONZIN ??? Inderdaad: grote ONZIN !! In Amsterdam zeiden we: ga effe lekker fietse stele op het damrak. Tegen Wilders zeg ik: ga wat belangrijkers doen !

Gaanweweer, buitenland op 16-09-2009, 22:55

Waar slaat dit nu weer op?
Dan ook belasting heffen op haarverf en bleekmiddelen die
slecht voor het mileu zijn!
Door dit soort flaters daalt de geloofwaardigheid in PVV wel heel sterk!

Jan, zeeland op 16-09-2009, 22:54

Wat een onzin spreekt die man wel uit! Hij heeft een niveau wat lager dan de grond is.

Gertjebiss, g op 16-09-2009, 22:54

Doe dan ook gelijk een peroxide tax voor tweede kamerleden om de vervuiling in het parlement te ontmoedigen.

Olaf Vroom, Naarden op 16-09-2009, 22:54

Waarom lezen Pechtold, Kant en Halsema nu de Koran niet eens? Dan zouden ze weten, dat de islamitische religieuze hoofddoek niet te vergelijken is met de hoed van Plasterk, de keppeltjes en de sjaals op het platteland. De Koran schrijft de mannen voor de vrouwen te instrueren zich te bedekken (24:31). Zo'n hoofddoek draagt de Koran uit, waarin ondubbelzinnig staat dat moslims superieur zijn en altijd en overal op elk niveau tegen niet-moslims moeten vechten, bijvoorbeeld door bezit van hen af te nemen. Pechtold, Kant en Halsema ... lees de Koran!

Jan, Rotterdam op 16-09-2009, 22:52

Kan Wilders misschien belasting betalen, iedere keer wanneer hij op t.v. verschijnt? De vervuiler betaalt!

athy van merkerk, maarssen op 16-09-2009, 22:52

Die Geert - toch zichzelf weer overtroffen als nationale malloot. Is zijn voorstel ziek of walchelijk of allebei? Niets van mensenrechten begrepen, totaal geen benul van respect voor andersdenkenden en andere culturen. Dit soort taal zou ik maar meenemen in een nieuwe aangifte bij Justitie. Kan de rechter zijn oordeel mede op baseren. De man is even extremistisch als het extremisme dat hij zegt te bestrijden. Fijn dat Wiegel de man en zijn clubje deze week nog als "fatsoenlijk" betitelde.
Misschien wordt het tijd voor wat psychologische hulp op het Binnenhof. Is Geert zijn medicatie nog wel in orde, of moet die weer 'ns worden bijgesteld?

a.doorgeest, rotterdam op 16-09-2009, 22:52

Krankzinnig! dit is natuurlijk te idioot om over te praten.

Als hij dan zo graag belasting wil heffen doe dat dan bij de grote graaiers(zgn.top-managers),en laat dit (nietszeggende!) koningshuis ook maar een bijdrage leveren.De elite wordt niets in de weg gelegd(taboe !!) Maar daar willen/durven zij zichzelf niet aan te wagen,maar wel debateren over "hoofddoekjes" Dhr.Wilders is een provocateur en de rest loopt maar achter de feite aan hopende dat het snel 2011 is (tot die tijd zal ik de hoofddoekjes tellen deze dan x1000 euries vermenigvuldigen,dan kan daarvan weer een deel aan de banken/koningshuis worden besteed) welterusten!

peter, eindhoven op 16-09-2009, 22:51

Hoi haatzaaiende Wilders,
Dan gaan de moslimlanden ook een tax invoeren bv. op broeken, stropdassen enz. Sinds jij , Hersi Ali en LPF aan de politieke carrière begonnen zijn, is de kloof tussen moslims en niet-moslims groter geworden en niet kleiner. Doe maar je ogen open en denk een keer wat democratisch. Je kan de moslims niet meer uit NL en Europa weg vegen. Maar de oude oma uit Brabant, die nog elke zondag hoofddook draagt , gaat jou en jou PVV van de straat vegen en dan zit jij en jou PVV gemeenschap in blijf- van- m?n lijf thuis.

azimi, hengelo op 16-09-2009, 22:51

Een hoofddoek gaat nog, maar een boerka waar je alleen de ogen ziet vindt ik ook niks, ik wil zien met wie ik spreek. je zet je zonnebril toch ook af als je met iemand in gesprek gaat.het is wel zo dat in de jaren `70-`80 een enkeling er mee liep, het komy een beetje provocerend over.

pieter, leeuwarden op 16-09-2009, 22:49

Wat mij betreft mag er dan ook een TAX komen voor mensen met een belachelijk kapsel! Niet te geloven dat we belasting betalen om hierover te discussieren, te gek voor woorden!

Ank, Weert op 16-09-2009, 22:49

hij moet onderzocht woorden. er zijn nog vrije plekken
in Santpoort HA HA HA HA HA HA .

naima, amsterdam op 16-09-2009, 22:49

Houdt het nu nooit eens op? Is dit wereldnieuws? Is deze opmerking een discussie en een plaats in de media waard? Kunnen de Nederlanders alstublieft weer een normaal leven gaan leiden?

Hannah, M.O. op 16-09-2009, 22:47

jaa wat moet je hiervan zeggen..zulke plannen worden altijd fout gekeurd in een 'heilig' nederlandse politiek..wat extreem overkomt mijden ze, maar ik denk dat hij slechts zegt wat veel van de bevolking denkt, kan niet zeggen dat je af en toe er niet aan ergert zo'n groepje met hoofddoeken en dan ook nog een andere taal spreken.

Al moet ik zeggen dat wilders het wel erg op de moslims heeft, kan ik hem wel gelijk geven.
& nee joden dragen geen keppeltjes op straat.

groet

Michael, oosterhout op 16-09-2009, 22:47

Helemaal mee eens met wilders!

Ik hoop dat de rest van de partijen ook een keer hun ogen open doen.
Ze weten wat de gemiddelde nederlander wil,Geen hoofddoekjes of andere rotzooi


Ik noem halsema armoedig en vervelend en zeker geen meerwaarde voor deze maatschappij

inse, hkcity op 16-09-2009, 22:47

Geblondeerde-harentax lijkt me een beter idee.

Jan Snoek, Kropswolde op 16-09-2009, 22:47

Hallo. Het voorstel van Wilders is natuurlijk kul. Maar het staat wel in alle kranten. Alleen zaken die opvallen worden aan de orde gesteld. Wilders weet hoe de media in elkaar zit. Wil je aandacht van de pers moet je opvallen. DAT heeft wilders bereikt. Zijn vergelijking van gevangenissen met verpleegtehuizen was GEEN onzin, DAAR was ik het dus WEL volkomen mee eens. Het is een schandaal, dat gevangenen het beter hebben dan onze oudjes in verpleegtehuizen. Maar DAT wordt door de kranten niet opgepikt. Het Oranjehuis belasting te laten betalen vond ik ook een prima voorstel. De kranten bevorderen zelf onzinvoorstellen. Wilders weet dat, dus..

A.Frumau, Noordwijk op 16-09-2009, 22:45

Ik ben blij met dit voorstel van Wilders. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik mijn vertrouwen nog niet geheel verloren heb in de redelijkheid van de kiezers. Mede door dit voorstel zullen zij Wilders herkennen als de populistische, beoogklepte haatzaaier die hij uiteindelijk is. Totaal ongeschikt om mee te regeren, brengt Wilders met dit soort ridicule voorstellen een volgende coalitie zonder zijn deelname alleen maar dichterbij. Prima. Doorgaan zo, Geert!

Hannes Minkema, Amsterdam op 16-09-2009, 22:45

Halsema snapt er ook helemaal niets van: Wat er in andere landen moet en gebeurd, hebben wij niets mee te maken. Inderdaad die koppdoeken af laten bij de eerst volgende generatie ja. Al die aanpassingen en uitzonderingen voor de moslims is ook een keer genoeg geweest. Maar we zijn al veel te laat met deze regeltjes toe te gaan passen. D66 pechtold is al cabaret genoeg, hij snapt zichzelf wel in elk geval. wilders snapt het enigsinds wel alleen hij formuleert het wat cru...

tom, eindhoven op 16-09-2009, 22:45

Het is belachelijk dat Wilders iedere keer weer nieuwe onzin weet te bedenken om in het nieuws te komen. Iedereen met ook maar enig respect voor de medemens snapt dat dit echt niet kan.

Laura, Roermond op 16-09-2009, 22:44

Is symboolbestrijding de oplossing? GW zou er beter aan doen om zich te richten op structurele, wettelijk en moreel acceptabele veranderingen in de instroom en integratie van zijn geliefd stokpaardje te storten door bijvoorbeeld naar het ooit goed werkende Zwitserse model te kijken. Ophouden met dit soort losse flodders loslaten dus. Wie weet krijgt hij GL, getuige Femkes bespiegelingen van de afgelopen week, zelfs op zijn hand. Dan gaat D66 ook vanzelf om en kunnen de anachronismen van PVDA,CDA en de volkomen anonieme VVD eindelijk met pensioen.

Thomas, Rotterdam op 16-09-2009, 22:44

Slaat nergens op!

posof 75, tilburg op 16-09-2009, 22:44

Met dit soort uitspraken van een politicus schaam ik me om Nederlandse te zijn. Heeft dhr. Wlders zich wel eens bedacht dat in ons wetboek staat dat we niet mogen discrimineren op geloofsovertuigingen en hij schijnt dat als afgevaardigde van ons volk zomaar te mogen. Geachte heer Wilders houdt u zich alstublieft bezig wat ons allemaal treft auto- en allochtonen en steek u energie op de crisis

jolanda, Den Haag op 16-09-2009, 22:44

Een nieuwe absurde vondst van de hoogblonde volksvertegenwoordiger uit Venlo. Als Geert nu consequent is dan komt er ook een belasting voor de orthodoxe christenen - met name de dames - die menen dat men blootshoofd niet ter kerke kan gaan.

Rob Leurs- Kout, Purmerend op 16-09-2009, 22:42

Die kerel is knetter- knettergek! Moet hij ook belasting betalen voor die bos stro op zijn kop?

Moniek, Rotterdam op 16-09-2009, 22:42

Zelfs Hitler zou zich schamen om joden op zo een denigrerende manier te ontmenselijken. Dat wij deze woorden in het parlement moeten horen is het einde van de beschaving. Vroeger dacht ik dat Wilders een racist was, nu twijfel ik ernstig of hij wel geestelijk en mentaal in orde is.

yes_democrat, Limburg op 16-09-2009, 22:42

beetje overdreven maar hij zit wel aan de goede kant

Java, hengelo op 16-09-2009, 22:42

Zijn motief voor de hoofddoeken tax klopt wel. De islamitischehoofddoek is het symbool van vrouwenonderdrukking en daar wil de PVV iets aan doen. Maar het voorstel is ronduit idioot. Wilders durft met dit idiote voorstel te komen omdat hij wel weet dat niemand dit serieus gaat nemen.
Op een vraag aan Wilders krijgen moslims met 65 jaar ook AOW? "Natuurlijk" zei Wilders. Mafkees! Misschien is een tunnelvisie op de Islam onvermijdelijk als je al vijf jaar elke dag de Jihaad ondervindt, elke dag zwaar bewaakt moet worden. Wie is er eigenlijk gestoord, de bedreigers of de bedreigde?

G.Bouwers, Emmen op 16-09-2009, 22:42

Ik wil een pruikenbelasting

Johan, Breda op 16-09-2009, 22:42

Dit is geen nieuws, niet het belangrijkste van vandaag. Breng het dan ook niet zo, waanideetjes hoeven niet in de krant.

Frank, Helsinki, Finland op 16-09-2009, 22:41

Beetje vreemd. Ik zou zeggen, geen hoofddoekjes in openbare gebouwen, net als het verbieden van het dragen van nazie symbolen als hakenkruizen. Kijk eens naar regelgeving elders.

ndv, amsterdam op 16-09-2009, 22:41

Het is "ziekte veinsde", niet veinste.
Ik ben spuug en spuugzat van Wilders: iemand die liegt over zijn afkomst (maar anderen die dat doen het land uit wil zetten) en dat probeert te verbergen door zijn haar te blekem.
Ik stel voor een hoofddoekjesgebod in te stellen voor gebleekte harendragers op straffe van 10.000 euro per overtreding in de publieke ruimte.

Alsof die gebleekte hypocriet ook maar een grein belangstelling heeft voor onderdrukte vrouwen en homo's anders dan uit politiek gewin: Monster zonder waarde.

r. peters, rotterdam op 16-09-2009, 22:41

Goed idee! Kunnen we van de opbrengst de kosten van inburgering betalen (zoals nederlandse taallessen en onderwijs voor ongeschoolde allochtonen), de kosten van de criminele zonen van moeders met hoofddoekjes en de kosten van blijf van mijn lijf huizen voor die vrouwen die door hun zo gelovige en vrome echtgenoten geslagen worden.

boris, amsterdam op 16-09-2009, 22:41

Inderdaad, de bijdrage van het PVV mannetje is armoedig. Verder is het natuurlijk typisch voor een populist: niet in gaan op de werkelijke problemen (armoede, crisis, milieu, inkomensverdeling ed) want dat is te moeilijk. En er zijn inderdaad politieke partijen in Nederland die allelei problemen met "hun" vertegenwoordigers goed kunnen oplossen, verwerken en daarna verder gaan.

R Coenen, Amsterdam/Tirgu Mures op 16-09-2009, 20:32

Die waterstofperoxide heeft niet alleen zijn haar gebleekt maar ook zijn hersens, voor zover aanwezig, aangetast. Overigens meen ik dat het tijd wordt dat vz Verbeet in gaat grijpen. Woord terugnemen of hem het woord ontnemen. Er zijn grenzen. Ook aan de vrijheid van meningsuiting.

Adriaan Rodenburg, Haringhuizen op 16-09-2009, 20:32

kopvodden? altijd gedacht dat het schaamlapjes waren

besserwessie, sneek op 16-09-2009, 20:32

hahahah succes mee!

mohamed, den haag op 16-09-2009, 20:31

De hoofddoek is inderdaad een uiting van seksisme. Als niet bedekte vrouw ben ik in wezen vogelvrij.Dit gebeurt al in de praktijk.Vaak tonen moslims hun afkeuring door de grond te spugen of wenden hysterisch hun blik af.Wilders heeft een punt.Al moet je het gewoon verbieden en niet afkoopbaar maken.Volgens de theorie van de hoofddoek hadden de slachtoffers van crimineel Saban B. een hoofddoek moeten dragen.Dan had hij hen wel met rust gelaten.Voor een vrouw zonder lap hoef je geen respect te hebben.Daar komt dit soort en andere ellende vandaan.Er staat dit land nog heel wat te wachten.Bedankt gevestigde politiek!(goddank heb ik geen kinderen)

Bianca , Randstad / absurdistan op 16-09-2009, 20:31

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
weekblog | De Mos

Zet mystery guests in taxi

Al jaren komt de taxibranche negatief in het nieuws, met als dieptepunt het overlijden afgelopen zomer van Rob Sitek na een ruzie met een taxichauffeur in Amsterdam.

Podium

Protest studenten tegen korting is misplaatst

De jonge generatie moet laten zien dat zij niet de cultuur van geldzucht achterna gaat.

Podium

De Tweede Kamer brult, van haar eigen onmacht

Premier Balkenende heeft geen gezag. Maar dat geldt evenzeer voor de Tweede Kamer die zwaar verdeeld is.

Week 39

Ondertussen deze week in Den Haag

Nog twee weken heeft de Ser om met een zodanig advies te komen, dat de coalitie wel gedwongen is de plannen om de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 jaar in de prullenmand te gooien.

weekblog | De Mos

Geef Zeeuwen bindend referendum

Wie aan Zeeland denkt, denkt aan een lappendeken van polders en dijken, aan akkerbouwgronden doorsneden met vaarten.. Als het aan de milieuclubs ligt duurt dit niet lang meer, Zeeland moet worden ontpolderd.

breedveld

Troonrede als prelude op zwart gat

Wat de natie na dit jaar te wachten staat is onzeker. De troonrede preludeerde zelfs op een enorm zwart gat.

goslinga

Wisseling MP kan niet buiten de kiezers om

Mocht Jan Peter Balkenende voortijdig het ambt van minister-president verruilen voor een hoge post in de Europese Unie, dan ontstaat een ongekende politieke en staatsrechtelijke situatie.

Quotes

'Zoals ik u heb leren kennen, vind ik dit Mark Rutte-onwaardig'

Minister van financiën Wouter Bos met de Troonrede.

Vanaf 10.15 uur stort de Kamer zich op de Algemene Bechouwingen. Een overzicht van de meest opvallende en actuele quotes.

Column

Willem Breedveld

Willem Breedveld is een bevlogen aanjager van het maatschappelijke debat. Hij geeft zijn eigen mening, en is altijd benieuwd naar die van anderen.

Trouw Video Politiek

meer video's
PvdA staat op tegen Wilders