'
"Genom apoteksomregleringen får vi alltså fler apotek med bättre öppettider för samma, eller till och med lägre, kostnad. Bara den som är helt förblindad av socialistisk ideologi väljer att inte välkomna denna utveckling utan föredrar färre apotek med sämre öppettider."
Ren är skär lögn Mr. Hägglund! Du vet tydligen inte hur det ser ut i Sverige idag sedan du införde apotektsprivatiseringen! Jag som bor i en midre ort i Västergötland kan inte få tag i den medicin jag önskar, den finns på ett apotek på en ort minst 5 mil från där jag bor. Att det skulle ha blivit billigare är också en ren och skär lögn. Jag kollade vad den vanligaste värktabletten kostade före avregleringen och den har ökat med 1,50 per förpackning. Inte mycket kanske du tycker, men är det lika på alla produkter blir det en hel del. Nya produkter på marknaden kan jag inte köpa på orten där jag bor utan hänvisas 5,5 mil bort för att kunna köpa detta preparat. Sen tycker jag inte att värktabletter ska saluföras i livsmedelshandeln till extrapris, som vilken barnunge som helst kan lägga beslag på! Så kom inte och påstå att det har blivit bättre, mycket sämre för flertalet om man inte bor i Stockholm, Göteborg och Malmö!
Permalänk | Anmäl
Gun Svahn, 2010-06-03, 19:09
Håller med Gun Svahn. De som tjänat på den här reformen är de som bor i storstäderna, och den förtjänst de gjort är ytterst marginell.
Förlorarna är resten av Sverige, speciellt Sveriges pensionärer och de som håller inlandet vid liv.
Inlandet har det redan kämpigt nog, att driva bort pensionärerna därifrån gör det inte bättre Herr Hägglund.
Permalänk | Anmäl
Per Holmgren, 2010-06-03, 19:15
Då frågar jag Gun Svahn om det fanns ett apotek närmare före privatiseringen eller var det fem mil då också?
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2010-06-03, 19:42
Ja, Sune!
Vi hade ett normalt vanligt apotek i Karlsborg där vi bor!
Permalänk | Anmäl
Gun Svahn, 2010-06-03, 21:25
Du skriver att ni hade ett normalt vanligt apotek i Karlsborg. Skall det förstås som att ni har ett onormalt ovanligt apotek nu? Redan här visar du din inställning. Naturligtvis går det att beställa läkemedel till Kronans Droghandel Karlsborg - varför skulle det inte gå?
I grunden handlar detta om utveckling, ingenting annat. Antingen står man still eller så utvecklas man. Att stå still är inte alltid det bästa och apoteksutbudet är i Sverige skrämmande dåligt. Och att införa privata apotek innebär utveckling. Förändring sker dock inte över en natt.
Vad gäller kommentaren om att värktabletter inte ska kunna saluföras i livsmedelshandeln till extrapris har jag svårt att ta på allvar. Är det extrapriset som är stötande och i så fall varför? Du gör ju en poäng av att det är dyrt. Och påståendet om att vilken barnunge som helst kan lägga beslag på värktabletter är ju direkt korkat. Bara för att det finns idioter innebär det inte att alla skall lida. Tillgängligheten måste öka. Utbudet måste öka. Valfriheten måste öka. Jämför med systembolaget där vi (äntligen) fått förtroende att plocka våra flaskor själva. Borta är handeln över disk där vi behandlades som småbarn i godisaffären. Monopol hör hemma i det gamla folkhemmet som vi - tack gode Gud - håller på att lämna bakom oss.
Jag har bott i Storbritannien och USA, och det har utan problem gått att knalla ner till den lokala livsmedelsbutiken - när som helst - för att handla huvudverkstabletter. Varför det inte har gått att göra i Sverige är en gåta. Eller kanske inte. Socialdemokratins monopolistiska tankesätt har hämmat och monopoliserat folks initiativförmåga. Som tur är utvecklas människor och samhällen.
Permalänk | Anmäl
Carl A Larsson, 2010-06-03, 22:46
Jag är en stark anhängare av marknadsekonomi. Men jag är inte en stark anhängare av att ett fåtal företag ska dela upp sin bransch mellan sig. Och jag är inte en stark anhängare av att höra någon politiker på högerkanten tala vitt och brett om hur bra det blir med privat verksamhet som alla vet egentligen är ett oligopol.
Vi har ett svagt konkurrensverk, oligopol inom bank, bygg, energi och många andra branscher.
Apoteksoligopolet kommer leda till kraftigt höjda priser. Ska staten betala för dessa prisökningar eller ska konsumenterna få bära dessa själva?
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-03, 23:54
#5
Där värktabletterna såldes till extrapris låg de ute i butiken och inte inlåsta som de ska vara!
Sen har värktablettsförsäljningen ökat sedan de blev mer tillgängliga, och detta ses av läkare som ett stort problem för folkhälsan!
Vad gäller att de apotek som inte för ett visst läkemedel tar hem det på beställning, så stämmer det inte med verkligheten!
Jämförelsen med Systembolaget är ju ganska dålig; vill du att vi ska kunna köpa vin och sprit i livsmedelsaffärer också?
Hägglunds argument för att privatisera apoteken har varit att det skulle bli billigare för konsumenterna; det har blivit DYRARE!
Permalänk | Anmäl
Gun Svahn, 2010-06-04, 00:00
Det är Hägglunds och andras privatiseringsiver som är det verkliga hotet.
-
Tanken med statligt ägda företag är att de ska ge bästa möjliga samhällsservice åt medborgarna till lägsta möjliga pris. Tanken är också att medborgarna ska ha full insyn i verksamheten och kunna utkräva ansvar av de offentliga ägarna om dessa missköter sig.
-
Tanken med privatiseringar är att privata ägare ska kunna göra största möjliga vinst på verksamheten, gärna genom att ta ut ett högt pris för sina tjänster. Tanken med privat verksamhet är också att allmänheten inte ska ha insyn i verksamheten, och framför allt att allmänheten inte ska kunna ställa de privata ägarna till svars.
-
Kort och gott: Offentligt ägd verksamhet är till för medborgarnas bästa. Privat verksamhet är till för ägarnas bästa.
-
Det är inte Ohly utan Hägglund som är ett hot mot de vanliga människorna.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2010-06-04, 03:32
Jag kan meddela Gun Svahn att det är inte bara ute i landet som det har blivit sämre utan även i storstäderna.
För den som själv är svårt sjuk eller har svårt sjuka barn är tillgången på medicin ofta livsviktig. Tidigare fanns det en möjlighet för apotekspersonalen att söka i andra apotekts lagersaldon om den receptbelagda medicin man behövde var slut på det lokala apoteket och därefter hänvisa vidare till de apotek som hade medicinen. Den möjligheten är nu av förklarliga skäl borta och patienter hänvisas i stället att åka runt till apotek efter apotek för att hitta det man behöver.
När Göran Hägglund tror att vi, som har sjuka barn hemma och sitter i bilen och kör från ett apotek till ett annat, ska tröstas av att det minsann finns nässpray på macken ja då visar han på allvar vilken liten kontakt han egentligen har med "verklighetens folk". Eller kanske är han bara förblindad av ideologi?
Permalänk | Anmäl
Max Thorén, 2010-06-04, 08:25
Avreglering i all ära.Jag är för mångfalld inom vissa gränser såväl vad det gäller avreglering av apoteksbolaget som synpunkter på i VG.regionen genomförda vårdva hösten 2009..Båda dessa förändringar har enligt mitt förmenande genomförts alldeleles för fort.Min första fråga-var finns konsekvensanalyserna före och fortlöpande-hur det går.Detta delges då inte medborgarna i någon vidare omfattn,ing mer än hastig i nyhetsförmdling som går så fort så att inte ens den piggaste hjärna hinner med.Jag hävdar att de privata apoteken,samma personal som tidigare,fast färre har en tendensutveckling att bli ihjälstressade av en arbetsgivare som förstås 1.slimmat personalstyrkan (för egen vinning)2 de skall till 100% vara kundvänliga,snabba och informativa.Den sjuka "kunden" använder hellre patient (av eng.patience=tålamod) besöker ju apoteket inte för att man är frisk----då behöver man tid för sitt ärende,tid för adekvat information om den aktuella medicinen.Detta är samhällsekonomi.Annars,väl hemkommen och frågorna kring medicinen börjar snurra,apoteket har stängt DET FINNS FORTFARANDE BARA ETT 24-TIMMARS ÖPPET APOTEK i Göteborg-Vad blev det av med den tillgängligheten??????Då ringer många pat ienter 1177=sjukvårdsrådgivningen och snurren är igång.Att sälja receptfria mediciner på Hemköp och besinstationer är helt förödande.Akutintagen bågnar ändå utan att oförstående ungdomar belastar sjukvården då de blandar Alvedon med alkohol!!!Summa summarum, anser att apoteken är utmärkta om den "gamla personalen får en chans att ge den kompetenta service de alltid har givit och att de dessutom får hålla i informationen och tillhandahållande av rec.fri medicin.Utlandet och Farmacia har en helt annan tradition att hantera läkemedel till patient-kunden.Till sist vårdvalet anser jag som sjuksköterska anställd på VC efter 3/4 år efter införandet blev en flopp och förödande för pat i en VG region styrd av S,Fp och C.Ta bort alla politiker från sjukvården.Lägg ner de penningtuggande överbyråkratiska landstingen.Nyheterna på P1 idag 100604..Sverige är det land som har minskat antalet vårdplatser mest i EU!!Sjukvård ÄR ingen bilindustri-när skall politiker fatta detta???????Sjukvård måste få kosta.Ingen vet vem som blir allvarligtsjuk i nästa ögonblick.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2010-06-04, 09:12
Göran Hägglund brukar högtidligt tala om den kristna etiken.
Den kristna etiken verkar inte omfattar Hägglunds politiska motståndare för han kallar dem för "Vänsterkartellen", kartell betecknar olaglig prissamordning mellan företag i syfte att höja den egna vinsten. Beteckningen myntades mycket medvetet av det nyliberala centerpartiet i samband med förra valrörelsen.
Anser du Hägglund att dina politiska motståndare på något sätt är olagliga?
Att Hägglund använder ordet kartell i ett annat sammanhang än dess riktiga användning samtidigt som priskarteller faktiskt finns i Sverige inom så många branscher - i framtiden också kanske på apoteksområdet - är underhållning på rätt hög nivå.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-04, 10:56
Kristna värderingar är bra. Jesus var också för konkurrens, privatiseringar, äganderätt och rätten att ha mycket pengar. Det står tydligt i Evangelierna, Paulus brev, Apostlagärnngarna och Uppenbarelseboken.I alla fall om man är analfabet.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-06-04, 21:19
Är emot vänstern i de flesta frågor men privatiseringen av apoteken var ett stort misstag, i slutändan leder det till sämre service, eftersom det leder effektivisering och kostnadsökningar, ett annat exempel är posten, hur fungerar servicen idag? Själv får jag vänta 30 minuter varje gång jag ska hämta ut ett paket hos ombudet, en hemköpsaffär....affären vill så klart inte ha för mycket personal där eftersom det är kostsamt, då står det en stackare bakom disken med köer på upp til 50 personer före mig ibland. Så är det på fler ställen, apoteken ser nog likadana ut om 10 år, du köper medicinen i en disk med medicinen skyddad bakom glas på hemköp...ja historien upprepar sig, näste steg är väl systembolaget, och så får vi samma dåliga utbud som i Danmark.
Permalänk | Anmäl
Jonas Täljsten, 2010-06-04, 23:59
#11. PS. Vänsterkartell är ett utmärkt ord. Nästan lika bra som Tobleronepolitik. Tack ska ni ha för dessa utmärkta ord. Vänstern måste ju kunna ha lite utav glimten i ögat eller åtminstonde lite självkritik.
Permalänk | Anmäl
Jonas Täljsten, 2010-06-05, 00:02
Jag föreslår att de borgerliga partierna kan kalla sig för:
"Allians utan substans" eller:
"Allians med en hel del arrogans"
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-05, 01:28
15 kommentarer Logga in för att kommentera
'I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Genom apoteksomregleringen får vi alltså fler apotek med bättre öppettider för samma, eller till och med lägre, kostnad. Bara den som är helt förblindad av socialistisk ideologi väljer att inte välkomna denna utveckling utan föredrar färre apotek med sämre öppettider."
Ren är skär lögn Mr. Hägglund! Du vet tydligen inte hur det ser ut i Sverige idag sedan du införde apotektsprivatiseringen! Jag som bor i en midre ort i Västergötland kan inte få tag i den medicin jag önskar, den finns på ett apotek på en ort minst 5 mil från där jag bor. Att det skulle ha blivit billigare är också en ren och skär lögn. Jag kollade vad den vanligaste värktabletten kostade före avregleringen och den har ökat med 1,50 per förpackning. Inte mycket kanske du tycker, men är det lika på alla produkter blir det en hel del. Nya produkter på marknaden kan jag inte köpa på orten där jag bor utan hänvisas 5,5 mil bort för att kunna köpa detta preparat. Sen tycker jag inte att värktabletter ska saluföras i livsmedelshandeln till extrapris, som vilken barnunge som helst kan lägga beslag på! Så kom inte och påstå att det har blivit bättre, mycket sämre för flertalet om man inte bor i Stockholm, Göteborg och Malmö!
Permalänk | Anmäl #1 Gun Svahn, 2010-06-03, 19:09Håller med Gun Svahn. De som tjänat på den här reformen är de som bor i storstäderna, och den förtjänst de gjort är ytterst marginell.
Förlorarna är resten av Sverige, speciellt Sveriges pensionärer och de som håller inlandet vid liv.
Inlandet har det redan kämpigt nog, att driva bort pensionärerna därifrån gör det inte bättre Herr Hägglund.
Permalänk | Anmäl #2 Per Holmgren, 2010-06-03, 19:15Då frågar jag Gun Svahn om det fanns ett apotek närmare före privatiseringen eller var det fem mil då också?
Permalänk | Anmäl #3 Sune Svensson, 2010-06-03, 19:42Ja, Sune!
Vi hade ett normalt vanligt apotek i Karlsborg där vi bor!
Permalänk | Anmäl #4 Gun Svahn, 2010-06-03, 21:25Du skriver att ni hade ett normalt vanligt apotek i Karlsborg. Skall det förstås som att ni har ett onormalt ovanligt apotek nu? Redan här visar du din inställning. Naturligtvis går det att beställa läkemedel till Kronans Droghandel Karlsborg - varför skulle det inte gå?
I grunden handlar detta om utveckling, ingenting annat. Antingen står man still eller så utvecklas man. Att stå still är inte alltid det bästa och apoteksutbudet är i Sverige skrämmande dåligt. Och att införa privata apotek innebär utveckling. Förändring sker dock inte över en natt.
Vad gäller kommentaren om att värktabletter inte ska kunna saluföras i livsmedelshandeln till extrapris har jag svårt att ta på allvar. Är det extrapriset som är stötande och i så fall varför? Du gör ju en poäng av att det är dyrt. Och påståendet om att vilken barnunge som helst kan lägga beslag på värktabletter är ju direkt korkat. Bara för att det finns idioter innebär det inte att alla skall lida. Tillgängligheten måste öka. Utbudet måste öka. Valfriheten måste öka. Jämför med systembolaget där vi (äntligen) fått förtroende att plocka våra flaskor själva. Borta är handeln över disk där vi behandlades som småbarn i godisaffären. Monopol hör hemma i det gamla folkhemmet som vi - tack gode Gud - håller på att lämna bakom oss.
Jag har bott i Storbritannien och USA, och det har utan problem gått att knalla ner till den lokala livsmedelsbutiken - när som helst - för att handla huvudverkstabletter. Varför det inte har gått att göra i Sverige är en gåta. Eller kanske inte. Socialdemokratins monopolistiska tankesätt har hämmat och monopoliserat folks initiativförmåga. Som tur är utvecklas människor och samhällen.
Permalänk | Anmäl #5 Carl A Larsson, 2010-06-03, 22:46Jag är en stark anhängare av marknadsekonomi. Men jag är inte en stark anhängare av att ett fåtal företag ska dela upp sin bransch mellan sig. Och jag är inte en stark anhängare av att höra någon politiker på högerkanten tala vitt och brett om hur bra det blir med privat verksamhet som alla vet egentligen är ett oligopol.
Vi har ett svagt konkurrensverk, oligopol inom bank, bygg, energi och många andra branscher.
Apoteksoligopolet kommer leda till kraftigt höjda priser. Ska staten betala för dessa prisökningar eller ska konsumenterna få bära dessa själva?
Permalänk | Anmäl #6 Doktor Eleph@nt, 2010-06-03, 23:54#5
Permalänk | Anmäl #7 Gun Svahn, 2010-06-04, 00:00Där värktabletterna såldes till extrapris låg de ute i butiken och inte inlåsta som de ska vara!
Sen har värktablettsförsäljningen ökat sedan de blev mer tillgängliga, och detta ses av läkare som ett stort problem för folkhälsan!
Vad gäller att de apotek som inte för ett visst läkemedel tar hem det på beställning, så stämmer det inte med verkligheten!
Jämförelsen med Systembolaget är ju ganska dålig; vill du att vi ska kunna köpa vin och sprit i livsmedelsaffärer också?
Hägglunds argument för att privatisera apoteken har varit att det skulle bli billigare för konsumenterna; det har blivit DYRARE!
Det är Hägglunds och andras privatiseringsiver som är det verkliga hotet.
Permalänk | Anmäl #8 Ann sidbrant, 2010-06-04, 03:32-
Tanken med statligt ägda företag är att de ska ge bästa möjliga samhällsservice åt medborgarna till lägsta möjliga pris. Tanken är också att medborgarna ska ha full insyn i verksamheten och kunna utkräva ansvar av de offentliga ägarna om dessa missköter sig.
-
Tanken med privatiseringar är att privata ägare ska kunna göra största möjliga vinst på verksamheten, gärna genom att ta ut ett högt pris för sina tjänster. Tanken med privat verksamhet är också att allmänheten inte ska ha insyn i verksamheten, och framför allt att allmänheten inte ska kunna ställa de privata ägarna till svars.
-
Kort och gott: Offentligt ägd verksamhet är till för medborgarnas bästa. Privat verksamhet är till för ägarnas bästa.
-
Det är inte Ohly utan Hägglund som är ett hot mot de vanliga människorna.
Jag kan meddela Gun Svahn att det är inte bara ute i landet som det har blivit sämre utan även i storstäderna.
För den som själv är svårt sjuk eller har svårt sjuka barn är tillgången på medicin ofta livsviktig. Tidigare fanns det en möjlighet för apotekspersonalen att söka i andra apotekts lagersaldon om den receptbelagda medicin man behövde var slut på det lokala apoteket och därefter hänvisa vidare till de apotek som hade medicinen. Den möjligheten är nu av förklarliga skäl borta och patienter hänvisas i stället att åka runt till apotek efter apotek för att hitta det man behöver.
När Göran Hägglund tror att vi, som har sjuka barn hemma och sitter i bilen och kör från ett apotek till ett annat, ska tröstas av att det minsann finns nässpray på macken ja då visar han på allvar vilken liten kontakt han egentligen har med "verklighetens folk". Eller kanske är han bara förblindad av ideologi?
Permalänk | Anmäl #9 Max Thorén, 2010-06-04, 08:25Avreglering i all ära.Jag är för mångfalld inom vissa gränser såväl vad det gäller avreglering av apoteksbolaget som synpunkter på i VG.regionen genomförda vårdva hösten 2009..Båda dessa förändringar har enligt mitt förmenande genomförts alldeleles för fort.Min första fråga-var finns konsekvensanalyserna före och fortlöpande-hur det går.Detta delges då inte medborgarna i någon vidare omfattn,ing mer än hastig i nyhetsförmdling som går så fort så att inte ens den piggaste hjärna hinner med.Jag hävdar att de privata apoteken,samma personal som tidigare,fast färre har en tendensutveckling att bli ihjälstressade av en arbetsgivare som förstås 1.slimmat personalstyrkan (för egen vinning)2 de skall till 100% vara kundvänliga,snabba och informativa.Den sjuka "kunden" använder hellre patient (av eng.patience=tålamod) besöker ju apoteket inte för att man är frisk----då behöver man tid för sitt ärende,tid för adekvat information om den aktuella medicinen.Detta är samhällsekonomi.Annars,väl hemkommen och frågorna kring medicinen börjar snurra,apoteket har stängt DET FINNS FORTFARANDE BARA ETT 24-TIMMARS ÖPPET APOTEK i Göteborg-Vad blev det av med den tillgängligheten??????Då ringer många pat ienter 1177=sjukvårdsrådgivningen och snurren är igång.Att sälja receptfria mediciner på Hemköp och besinstationer är helt förödande.Akutintagen bågnar ändå utan att oförstående ungdomar belastar sjukvården då de blandar Alvedon med alkohol!!!Summa summarum, anser att apoteken är utmärkta om den "gamla personalen får en chans att ge den kompetenta service de alltid har givit och att de dessutom får hålla i informationen och tillhandahållande av rec.fri medicin.Utlandet och Farmacia har en helt annan tradition att hantera läkemedel till patient-kunden.Till sist vårdvalet anser jag som sjuksköterska anställd på VC efter 3/4 år efter införandet blev en flopp och förödande för pat i en VG region styrd av S,Fp och C.Ta bort alla politiker från sjukvården.Lägg ner de penningtuggande överbyråkratiska landstingen.Nyheterna på P1 idag 100604..Sverige är det land som har minskat antalet vårdplatser mest i EU!!Sjukvård ÄR ingen bilindustri-när skall politiker fatta detta???????Sjukvård måste få kosta.Ingen vet vem som blir allvarligtsjuk i nästa ögonblick.
Permalänk | Anmäl #10 Agneta Berglöw, 2010-06-04, 09:12Göran Hägglund brukar högtidligt tala om den kristna etiken.
Den kristna etiken verkar inte omfattar Hägglunds politiska motståndare för han kallar dem för "Vänsterkartellen", kartell betecknar olaglig prissamordning mellan företag i syfte att höja den egna vinsten. Beteckningen myntades mycket medvetet av det nyliberala centerpartiet i samband med förra valrörelsen.
Anser du Hägglund att dina politiska motståndare på något sätt är olagliga?
Att Hägglund använder ordet kartell i ett annat sammanhang än dess riktiga användning samtidigt som priskarteller faktiskt finns i Sverige inom så många branscher - i framtiden också kanske på apoteksområdet - är underhållning på rätt hög nivå.
Permalänk | Anmäl #11 Doktor Eleph@nt, 2010-06-04, 10:56Kristna värderingar är bra. Jesus var också för konkurrens, privatiseringar, äganderätt och rätten att ha mycket pengar. Det står tydligt i Evangelierna, Paulus brev, Apostlagärnngarna och Uppenbarelseboken.I alla fall om man är analfabet.
Permalänk | Anmäl #12 Charlie Darwin, 2010-06-04, 21:19Är emot vänstern i de flesta frågor men privatiseringen av apoteken var ett stort misstag, i slutändan leder det till sämre service, eftersom det leder effektivisering och kostnadsökningar, ett annat exempel är posten, hur fungerar servicen idag? Själv får jag vänta 30 minuter varje gång jag ska hämta ut ett paket hos ombudet, en hemköpsaffär....affären vill så klart inte ha för mycket personal där eftersom det är kostsamt, då står det en stackare bakom disken med köer på upp til 50 personer före mig ibland. Så är det på fler ställen, apoteken ser nog likadana ut om 10 år, du köper medicinen i en disk med medicinen skyddad bakom glas på hemköp...ja historien upprepar sig, näste steg är väl systembolaget, och så får vi samma dåliga utbud som i Danmark.
Permalänk | Anmäl #13 Jonas Täljsten, 2010-06-04, 23:59#11. PS. Vänsterkartell är ett utmärkt ord. Nästan lika bra som Tobleronepolitik. Tack ska ni ha för dessa utmärkta ord. Vänstern måste ju kunna ha lite utav glimten i ögat eller åtminstonde lite självkritik.
Permalänk | Anmäl #14 Jonas Täljsten, 2010-06-05, 00:02Jag föreslår att de borgerliga partierna kan kalla sig för:
"Allians utan substans" eller:
"Allians med en hel del arrogans"
Permalänk | Anmäl #15 Doktor Eleph@nt, 2010-06-05, 01:28