
World Wide Fund For Nature vs.
World Wrestling Entertainment

Group Attempts $90 Million Shakedown Over Logo Dispute
by John K. Carlisle

May  2003

CONTENTS

World Wide Fund For Nature vs.
World Wrestling Entertainment

page 1
Michael Rogers

page 3
Bjorn Lomborg

page 10
Philanthropy Notes

 page 12

T

Summary: A Switzerland-based envi-
ronmental group (once called the
World Wildlife Fund) shares the same
logo letters—“WWF”—as a successful
U.S. sports entertainment company
(once called the World Wrestling
Federation). It’s suing the wrestling
promoters for $360 million in dam-
ages—but has offered to settle the
dispute for $90 million. International
law or extortion? You be the judge.

Confused? The World Wide Fund for Nature claims that the World Wres-
tling Federation’s logo, on the left, was too similar to its own.

   he World Wide Fund for Nature is
the world’s largest and arguably most pres-
tigious environmental organization. With
more than four million members, hundreds
of millions of dollars in funding, and pa-
tronage by the British royal family, the
Fund has built an international presence
since its founding 40 years ago that ex-
ceeds Greenpeace, Friends of the Earth
and other multinational environmental
groups.

Most people probably recognize the
Fund as the group with the attractive panda
logo, which reflects the organization’s long-
time mission to save endangered species.
Many will have seen a recent TV commer-
cial sponsored by the Fund featuring the
“Dixie Chicks” singing the praises of land
and species conservation. Projects to save
pandas and other large mammals, like
Africa’s wild elephants and rhinos, have
generated highly successful fundraising
campaigns. In 2002, the World Wide Fund
(WWF) International headquarters in Swit-
zerland and its national affiliates raised a
combined $332 million.

But WWF’s fundraising tactics have
provoked serious ethical questions that
all its celebrity endorsements and royal
affiliations cannot obscure. Specifically,
the evidence is mounting that for many
years WWF International has been pres-
suring corporations to make philanthropic
“donations” to fend off its criticisms of
their environmental records. The corpo-
rate contributions it garners appear to be
no more than classic “shakedowns” –
when companies pay off Greens to avoid
negative publicity over allegations of eco-
logical transgression.

The latest shakedown, however, isn’t
about the environment. Of all things, it’s
about wrestling! WWF International is
demanding that World Wrestling Enter-
tainment (WWE), a professional sports

entertainment company, pay $90 million to
settle a lawsuit WWF has filed in Great
Britain over alleged misuse of the “WWF”
logo. The Fund claims it is harmed by



Foundation Watch

2 May 2003

Editor: John Carlisle

Publisher: Terrence Scanlon

Foundation Watch
is published by Capital Research
Center, a non-partisan education and
research organization, classified by
the IRS as a 501(c)(3) public charity.

Address:
1513 16th Street, N.W.
Washington, DC 20036-1480

Phone: (202) 483-6900
Long-Distance: (800) 459-3950

E-mail Address:
jcarlisle@capitalresearch.org

Web Site:
http://www.capitalresearch.org

Foundation Watch welcomes letters
to the editor.

Reprints are available for $2.50
prepaid to Capital Research Center.

public confusion caused by the wrestling
company’s two-decade-long use of a logo
containing the initials “WWF,” which
stands for its previous name, the World
Wrestling Federation. The Fund says the
confusion is worth $360 million in dam-
ages.

But the Fund has presented no evi-
dence showing how a for-profit American
sports entertainment company is finan-
cially harming a nonprofit international
environmental organization. WWE has
publicly denounced the Fund’s action as
a shakedown and is fighting it in a British
court.

The legal tactics WWF International
is using against WWE are symptomatic of
deeper problems that plague the organiza-
tion. For years, WWF International has
rejected accusations of financial misman-
agement and incompetence. Despite ex-
poses by investigative journalists and
internal reports of serious structural fail-
ings, WWF International has resisted re-
form efforts to make it more accountable.
Critics say a culture of permissiveness
that tolerates shady fundraising perme-
ates the Fund. Indeed, these tactics have
drawn the censure of other environmental

groups. In particular, critics draw atten-
tion to the Fund’s “Legal Advisor,”
Michael Rogers, who has a long history of
association with individuals, companies
and nonprofit groups implicated in unethi-
cal and even criminal activities.

Organization
The World Wide Fund for Nature was

originally called the World Wildlife Fund
when it was founded in September 1961 by
an influential group of European scien-
tists, businessmen and political leaders.
Sir Julian Huxley, a noted biologist and
African wildlife enthusiast, played a key
role in establishing the group. Based in
Switzerland, the Fund was intended to be
an international fundraising organization
that would collaborate with existing con-
servation groups to raise money for their
work. National affiliates of the Fund were
created soon afterwards. The U.S. chapter,
established in December 1961, named
former President Dwight Eisenhower as its
honorary president.

From its inception, the Fund enjoyed
the patronage of Europe’s royalty. The
Fund’s first president was Prince Bernhard
of the Netherlands. Prince Philip, husband
of Great Britain’s Queen Elizabeth II, was
president of the British WWF chapter, its
first national affiliate. These men raised
considerable money for the fledgling orga-
nization.

They also contributed to its reputa-
tion for secrecy and mismanagement.
Prince Philip attempted to suppress inde-
pendent reports of the organization’s mis-
deeds and tried to stifle negative media
coverage in the 1980s and 1990s. Prince
Bernhard, who accepted more than a mil-
lion dollars in kickbacks from Lockheed
Martin to build warplanes in the Nether-
lands, was forced to resign from the Fund
in 1976.  He attempted to justify his actions
by explaining that he planned to give the
Fund this money. A Fund board member
denied his claim.

The Fund also has accepted dona-
tions from individuals of questionable back-
ground. South African tobacco magnate
Anton Rupert conceived the idea of the
“1001 Club” to boost fundraising after he

joined the WWF board. The “one” was
Prince Bernhard, and the 1,000 were ex-
pected to be wealthy individuals who
would make substantial gifts to become
lifetime patrons. The “1001 Club” was highly
successful and has raised millions of dol-
lars. Its membership list is secret but known
donors have included August Busch of
Anheuser-Busch, Henry Ford II, former
Defense Secretary Robert McNamara, and
Thomas Watson of IBM.

However, “1001 Club” members also
have included Mobutu Sese Seko, the dic-
tator of Zaire, a man notorious for his
corruption and brutality. And the Fund
accepted donations from many others at-
tracted to the prospect of lucrative net-
working and mingling with royalty. One
was Robert Vesco, the financier who fled
the United States in the early 1970s to
avoid prosecution for fraud, embezzlement
and obstruction of justice charges.

Vesco’s involvement is especially in-
teresting because in the 1970s he retained
Michael Rogers to help him with his busi-
ness ventures. Rogers later became the
Fund’s “Legal Advisor” and is now spear-
heading its litigation against World Wres-
tling Entertainment. In addition to Vesco,
Rogers has aided groups involved in arms
sales to Iran and has helped establish
fraudulent environmental “charities.”

Finances
WWF boasts more than 4.5 million

members worldwide linked through a net-
work of 28 affiliated national organizations
and 24 program offices. Since 1985, the
Fund has spent nearly $1.2 billion on more
than 11,000 projects in 130 nations. While
raising $332 million overall in 2002, the
network reports that it spent $342 million,
58 percent for conservation. The parent
organization, WWF International, raised
$63 million; $40.8 million of that amount
was contributed by national affiliate orga-
nizations. Individual and corporate contri-
butions totaled $3 million.

In 1986, the World Wildlife Fund
changed its name to the World Wide Fund
For Nature. The change was intended to
reflect a new environmental agenda that
moved beyond species preservation to em-



3May 2003

Foundation Watch

Who Is Michael Rogers?
A History of Shady Dealings

Since at least the early 1990s Michael
Rogers has been “Legal Advisor” to the
World Wide Fund for Nature. A British
barrister whose law office is in Geneva,
Switzerland, Rogers has conducted the
far-reaching legal campaign against
World Wrestling Entertainment. But
Rogers has had a variety of clients during
a 30-year career. He has never been
charged with a crime or wrongful con-
duct. But his association with criminals
and organizations involved in illegal ac-
tivity raise this question: Why would the
Fund, which claims to be so concerned
about its image and reputation, hire him?

Rogers first attracted notice as a
staff lawyer for Investors Overseas Fi-
nancial Holdings, an investment broker-
age organized by financier Robert Vesco.
In 1972, Vesco launched a notorious
scheme to embezzle $400 million of his
clients’ money. He planned to use a com-
pany called Global Holdings Limited to
lock-up client money for his personal
investments. The firm, based in Nassau
in the Bahamas, was an empty shell incor-
porated by Rogers. Rogers traveled so
frequently to Nassau on assignment to
Vesco that he became known as the “Fly-
ing Bishop” in tribute to what his col-
leagues described as his “pious manner
of a country clergyman.” According to
published reports, Vesco also dispatched
Rogers to Panama City with a briefcase
full of money to open secret accounts at
five Panamanian banks.

Vesco fled the U.S. to avoid pros-
ecution for embezzlement, fraud, and ob-
struction of justice when his schemes
were discovered. The speculation is that
he is in Cuba. Rogers was not charged
with complicity in Vesco’s criminal ac-
tions.

Rogers surfaces again in the 1980s.
This time he was murkily connected with

another shell company called Rutherford
Investments Limited. Rutherford was used
to transmit 5.5 million French francs from a
Lebanese businessman to Yves Chalier, a
French arms dealer. Chalier allegedly used
the money to buy arms for illegal sales to
Iran. According to the French publication
Paris Match , an April 8, 1986 letter signed
by Rutherford lawyer Suzanne Wolfe and
notarized by Rogers claimed the 5.5 million
francs were for Chalier to organize a “man-
agement training center” in Africa. But the
letter also authorized Chalier “to use this
money momentarily to other ends.” Arms
purchases? The commission on the sales
was placed in ghost companies, including
Rutherford.  Was Rogers merely a notary
for a business transaction he knew noth-
ing about?

In the mid-1980s Rogers also did legal
work to help set up an Islamic financial
services firm called Dar Al Maal Al Islam
or DMI, which is based in Geneva, Switzer-
land.  After September 11, 2001, questions
are being raised about its business activi-
ties. In August 2002, DMI was named in a
U.S. lawsuit, filed on behalf of 9/11 victims
by a private trial lawyer. It alleges that DMI
served as a major conduit to funnel Saudi
money to Al Qaeda terrorists.

In 1998, Rogers was the lawyer who
helped establish an environmental charity
called “The Gaia-Movement Trust, Living
Earth, Green World Action Association.”
Its ostensible goals include: “establishing
natural reserves;” “buying…and preserv-
ing virgin land as natural reserves;” and
“supporting sustainable forestry.”  An-
other goal is “reusing clothes.” But it ap-
pears clothing recycling has been a cover
for a more lucrative scheme.

Green World Recycling Ltd. is a com-
pany that distributed about 200 clothing
recycling bins throughout England. Each
bin carried a notice that said money raised

by selling old clothes would be used to
support the environmental objectives of
the Gaia Movement Trust: “We hire rang-
ers, install trails for eco-tourism, arrange
nature study camps for schools, conduct
scientific studies…” The bins were quite
successful.  A December 2000 article in
the Independent newspaper reports that
the bins generated nearly 500,000 British
pounds annually (more than $800,000).
But during the program’s three-year ex-
istence there is no evidence that one
penny went to its advertised environ-
mental activities or that they even exist.

Green World Recycling is run by
Torben and Birgit Soe, a Danish couple
who also ran another clothing recycling
charity called Humana UK. It fell afoul of
the British Charity Commission for finan-
cial mismanagement. The Commission
shut down Humana in 1997 after it found
that only 8 percent of its financial rev-
enue went to charitable causes. The Soes
are actually members of Tvind, a Danish-
based cult organization with a long his-
tory of making money for charity that it
keeps for itself.

The Soes asserted that Green World,
a for-profit company, passed on its rev-
enue surplus to the Gaia-Movement Trust
foundation in Switzerland. But there is no
Gaia office. Its address and phone num-
ber belong to Michael Rogers, who claims
to pass on mail to the Trust. Why has
Rogers lent his name to Gaia-Movement
Trust?

These associations suggest that
Michael Rogers has built a reputation in
Europe as a lawyer to do business with —
if the business is not legitimate.



Foundation Watch

4 May 2003

brace a host of other issues, from calls for
more national parks to advocating interna-
tional treaties to combat man-made climate
change. (The U.S. and Canada chapters
retain the original name. This article refers
to the Fund as the World Wide Fund for
Nature, WWF International or simply
WWF.)

WWF national chapters, including the
U.S. chapter, are legally independent of
WWF International, which is based in
Gland, Switzerland. Each national chapter
does separate fundraising and has its own
policy and legislative agenda. The U.S.-
based World Wildlife Fund is the largest
national organization in the WWF net-
work. The Washington, D.C. group has
more than one million members and in 2001
it raised $118 million. The group’s presi-
dent is Kathryn Fuller; the chairman of its
board of directors is former EPA director
William Reilly.

The Fund, acting through both its
international parent and the national affili-
ates, has helped implement controversial
treaties like the World Heritage Conven-
tion and U.S. wildlife laws like the Endan-
gered Species Act. The Convention would
expand U.N. authority over American natu-
ral and historic sites at the expense of our
national sovereignty, and the Endangered
Species Act may actually have hastened
the loss of species by undermining land-
owner property rights. However, the Fund
also has established innovative debt-for-
land swap programs that allow developing
nations to reduce their foreign debt by
establishing Fund-managed conservation
programs. In 1998, the U.S. Tropical Forest
Conservation Act specifically encouraged
this practice. The program heightened the
Fund’s reputation, giving it and other en-
vironmental groups a significant financial
boost.

National chapters are supposed to
contribute two-thirds of the money they
raise to the Swiss-based WWF Interna-
tional. However, the U.S. World Wildlife
Fund always has balked at this formula. In
part, it has legal concerns about how U.S.
tax laws apply to such an arrangement, but
it is also troubled by the lack of financial
accountability at WWF International. In

the early 1990s, the two groups almost split
over the funding dispute. Said one U.S.
World Wildlife Fund official: “In principle,
we are not opposed to giving more money
to the International. But we will not put one
dime into the International until there is a
system of financial accountability and a
control of expenditures.” The amount of
money the World Wildlife Fund currently
gives the International is not part of the
public record, but apparently a compro-
mise was reached because the U.S. group
remains a member of the international net-
work—at the risk of its own reputation.

Panda and Rhino Cover-ups
To raise money and bolster its pres-

tige WWF International touts the success
of its wildlife and conservation programs.
But WWF’s centerpiece, the species pres-
ervation program, has been plagued by
mismanagement, and many other Fund
programs have a checkered history. When
former staffers and other wildlife special-
ists present their criticisms, WWF’s lead-
ers typically attack their credibility rather
than address their concerns.

Consider WWF’s “Saving the Panda”
program, which is the symbol of its mis-
sion. In July 1990, a stinging BBC televi-
sion interview program, “the Cook Report”
(it has been likened to “60 Minutes”) re-
vealed how the program was mismanaged.
The Fund had donated more than $1 million
to establish a breeding center in China to
help save the dwindling Panda population,
then numbering about 1,000. But China’s
government didn’t spend the money to
save pandas. According to Pierre Pffeffer,
former president of WWF-France, Chinese
officials used it “to build an electric dam,”
(i.e. a power plant) which flooded part of
the Panda’s natural habitat. Pffeffer said
the WWF board was embarrassed by the
affair, but tried to cover-up the fiasco rather
than confront the Chinese over their bla-
tant misuse of funds. Then-WWF direc-
tor-general Charles de Haes admitted the
breeding center had failed, but responded
by calling Pffeffer and other critics “incom-
petent, disloyal or dishonest.”

De Haes is an interesting figure. He
was recruited to WWF International in
1971 by Anton Rupert to implement the

“1001 Club” project. In three years, de
Haes recruited the Club’s entire member-
ship—including Robert Vesco, Michael
Rogers’ previous employer—and they
have subsequently raised millions of dol-
lars for WWF.

The Panda project was not an isolated
incident. For its twenty-fifth anniversary
in 1987, WWF International decided to
review its own performance. The resulting
“Phillipson Report,” named after Oxford
University ecologist John Phillipson, of-
fered an unflattering appraisal. Phillipson
assessed the Fund’s field projects and
concluded in his original unedited 200-
page report that its “threatened species
projects have had limited success.” He
was especially critical of how projects
were managed and he found their financial
accountability “appalling.” (The Fund
eventually published a truncated nine-
age summary of the report that changed
“appalling” to “leaves much to be de-
sired.”)

Far from welcoming the Cook and
Phillipson reports, WWF tried to sup-
press their damning revelations. Prince
Philip, WWF’s president from 1981 to 1996,
told de Haes: “You may remember I was
not altogether enthusiastic about this
project, but I had no idea that it might land
us in such a pickle!! Whatever we do with
it, we are bound to get in trouble.” The
Fund edited out Phillipson’s most damag-
ing observations in the nine-page public
release. Prince Philip later filed a com-
plaint against the “Cook Report” with
Britain’s Independent Broadcasting Au-
thority, charging that the program was
biased and unfair. The complaint was re-
jected.

In his book, At The Hand of Man:
Peril and Hope for Africa’s Wildlife, au-
thor Raymond Bonner disclosed that
Phillipson reported that “a diligent audi-
tor set among the project account files in
Switzerland would surely open a cupboard
full of skeletons.” BBC interviewer Cook
asked former WWF appeals director Ian
MacPhail why the Fund didn’t publish the
full report. Said MacPhail, “Because obvi-
ously they have got something to hide,
and what they’re hiding are their failures.”



5May 2003

Foundation Watch

MacPhail said “their greatest failures”
were the Fund’s preservation projects for
major species. Besides the panda, WWF
undertook a major effort to preserve the
Black rhinoceros from poachers. Some of
its activities were clearly inappropriate.

In the late 1980s, WWF International
generated controversy by underwriting
the purchase of a helicopter by Zimbabwe’s
Department of National Parks and Wildlife
Management. Zimbabwe’s government
used the helicopter as a “gunship” in

operations that killed 57 alleged poachers.
The Zimbabwe WWF office reported that
the helicopter “made an enormous differ-
ence to staff morale and efficiency.” But
WWF’s involvement was generally un-
known until Britain’s Guardian newspa-
per broke the story. The Fund then re-
leased a statement contending that it pro-
vided money “on the strict understanding
that the helicopter would never be used as
a gun-ship” and that it was “official WWF
policy not to use any of its funds for
purchase of arms or ammunition.” This

was not true. The Fund knew the helicopter
would be used in operations intended to
kill poachers; indeed, many WWF staff
fiercely opposed the purchase because of
Zimbabwe’s “Shoot first, ask questions
later” policy.

The Ten-Year Campaign Against
World Wrestling

Episodes like these have tarnished
WWF’s reputation in the close-knit but
jealous community of environmental activ-
ists and organization leaders.  Still, WWF

More Corporate Shakedowns:
Green Groups Criticize WWF Tactics

In 1996, WWF International joined Greenpeace and other environmental groups in attacking the Swedish-
Swiss multinational corporation ABB for proposing to build a dam and power plant in Malaysia. An ABB
official denounced WWF’s opposition as “populist and intellectually dishonorable behavior.” But later that fall
ABB made a surprising $500,000 donation to the group, and a WWF spokesman claimed “the contribution
was unsolicited.”

The following year, in February 1997, WWF-Switzerland withdrew from a Greenpeace protest against the
dam that was planned for ABB’s annual press event. At the last minute the Swiss chapter withdrew “out of
consideration for our sister organization in Malaysia.”  WWF-Swiss officials claim the Malaysian chapter was
about to enter negotiations with ABB. But environmentalists were stunned and angered when the Swiss criti-
cized the uncompromising attitude of Greenpeace, which opposed any deal-making.

Why would WWF-Switzerland appear to acquiesce to an ABB power project in Malaysia when it contin-
ued to oppose a similar ABB project in China?  Sensing that $500,000 made the difference, Alan Zucker, a
reporter with the Swiss publication “Weltwoche,” investigated the WWF-ABB connection.  In March 1997,
Zucker reported that sources told him WWF International had pressured the Swiss chapter to cease protesting
ABB’s Malaysia project.  Swiss WWF members were outraged.

This is not the only time environmentalists have directed their anger at WWF International.

In February 2003, Friends of the Earth International denounced WWF International for agreeing to a
partnership with the French cement company Lafarge. Under a five-year agreement, Lafarge will be able to
display WWF’s widely-recognized Panda logo on its products, and Lafarge will donate 3 million British
pounds to WWF. But Friends of the Earth says WWF International is letting itself be used by Lafarge. That’s
because environmentalists, including Britain’s WWF chapter, are trying to stop Lafarge from constructing a
huge “superquarry” in England. Friends of the Earth chairman Ricardo Navarro has accused WWF of “inap-
propriate behavior” and demands that it cancel its contract.

WWF International officials say they support local groups opposed to the quarry and are lobbying Lafarge
to drop the plan.  But the International apparently won’t drop the contract, claiming it can improve the com-
pany by working with it.



Foundation Watch

6 May 2003

International remains a popular favorite
with the general public, which often con-
fuses it with its affiliate, the separate U.S.-
based World Wildlife Fund. Of course, the
image of WWF is buoyed by its constant
references to big and familiar animals like
Pandas and rhinos.

Major groups like WWF have become
intensely competitive in their non-stop
pursuit of revenues, and small-dollar do-
nors are of diminishing interest. Environ-
mental nonprofits have become a big busi-
ness, and they keep a host of fundraisers,
accountants and lawyers on tap to come
up with new ideas to fill their coffers. So it
now comes as no surprise when an envi-
ronmental group seeks its fortune by filing
lawsuits. Cigarette-makers, gun-manufac-
turers, and fast food retailers already have
been targeted by nonprofits. But WWF
beggared the imagination when it chose to

Michael Rogers, the nonprofit’s integrity
was undermined whenever it was mistaken
for an entertainment profession that glori-
fies violence and hostility. In October 2002,
WWF International put a dollar amount on
its claim: The Federation’s allegedly unau-
thorized use of the “WWF” logo had cost
WWF $360 million. Rogers offered to settle
the case if the Federation would pay $90
million.

On May 6, 2002, the World Wrestling
Federation officially changed its name to
World Wrestling Entertainment (WWE). It
abandoned the “WWF” logo, introduced a
new “WW” logo and changed its website
to wwe.com. Officials estimate that these
changes will cost $40 million. However,
World Wrestling Entertainment officials
have angrily rejected the settlement de-
mand and they vow to fight back.

our business affiliates for a decade
now…We will not pay extortion or send
$90 million of our hard earned money to
Swiss bank accounts.”

The current round of litigation began
in 1999, but the dispute started a decade
earlier. Founded by Vince McMahon, Sr.
in the early 1960s, the World Wrestling
Federation adopted the “WWF” logo ini-
tials in 1979. But it wasn’t until 1989, as
wrestling grew in popularity, that the
World Wildlife Fund U.S. chapter ex-
pressed any concerns related to the logo.
Specifically, WWF-U.S. lawyers said that
the Federation’s use of the “WWF” letters
in Times Roman font might cause confu-
sion because the Fund also used Times
Roman font for its fundraising, commercial
products and events.

However, the matter was resolved
quickly and amicably. In an agreement, the
Federation simply promised not to use the
“WWF” letters in Times Roman. The Fund
continued to use its long-established
“WWF” logo, which included a Panda
emblem. It’s important to bear in mind that
the respective logos always have looked
distinctly different despite sharing similar
initials. In a 2001 legal affidavit, Linda
McMahon said “the Fund’s (WWF-U.S.)
proposal was very straightforward and
acceptable to us. There was no point in
either party spending further time or en-
ergy on a matter which appeared to us to
be of relative insignificance.”

The U.S. chapter of the World Wild-
life Fund was satisfied, but WWF Interna-
tional saw an opportunity. As noted ear-
lier, it was locked in a bitter dispute with
WWF-U.S.,  which doubted the
International’s financial accountability
and refused to pay national chapter dues.
WWF International had little incentive to
abide by the U.S. chapter’s agreement.
Consequently, in 1991 WWF International
challenged the Federation’s application
for a Canadian trademark on its logo. What
followed was a contentious three-year
struggle that culminated in a 1994 legal
agreement detailing the conditions under
which the World Wrestling Federation
could use its own logo.

rifle the deep pockets of a most unusual
corporate defendant.

In December 1999, WWF International
sued the World Wrestling Federation. It
sought unspecified damages for the
Federation’s use of a “WWF” logo to
market its sports entertainment business.
WWF International claimed the
Federation’s use of a logo containing the
same initials as its own logo caused it
economic harm. The environmental group
said its fundraising and product sales were
hurt when the public confused it with the
sports entertainment company. In addi-
tion, said WWF’s “Legal Advisor”

And rightly so. WWF International is
engaged in brazen extortion. It offers no
evidence for its unbelievable claim. Jerry
McDevitt, a lawyer representing WWE,
says, “In my opinion, the demand for $90
million…is nothing more than a shake-
down. The Fund has had years to prove
that WWE financially damaged the Fund
in some way.  They have never offered into
any court anywhere one iota of evidence
that my client caused them a dime’s worth
of damages.” Linda McMahon, Chief Ex-
ecutive Officer of World Wrestling Enter-
tainment, says, “Until recently, we have
never understood why this environmental
group in Switzerland has harassed us and

“In my opinion, the demand for $90
million…is nothing more than a shakedown.
The Fund has had years to prove that WWE
financially damaged the Fund in some way.
They have never offered into any court any-
where one iota of evidence that my client
caused them a dime’s worth of damages.”
                                                Jerry McDevitt -- Lawyer Representing WWE



7May 2003

Foundation Watch

The Federation needed the logo be-
cause it was rapidly expanding overseas
and selling its World Wrestling Federa-
tion magazine in Europe. But that, said
Michael Rogers, WWF’s attorney, was
upsetting to his client, which was troubled
by the increased overseas distribution of
Federation-related materials using
“WWF.” Rogers also claims WWF
International’s Panda logo was sullied by
its public association with “fictional, vio-
lent, anti-social characters – ‘Hardcore
Holly,’ ‘The Undertaker’ – which the
Federation’s fictional entertainment glam-
orizes.” Added Charles de Haes, director
general of WWF International from 1975 to
1993, “Protecting the strength and the in-
tegrity of the WWF brand worldwide is a
prerequisite for our success in achieving
our mission – to stop the degradation of
the planet’s natural environment and to
build a future in which humans live in
harmony with nature. The mission of the
World Wrestling Federation is presum-
ably rather different, and may involve un-
natural violence, human degradation and
little harmony.”

In 1992, WWF International initiated
more litigation in Switzerland by suing the
Swiss company Egmont AG, the European
distributor of the Federation’s magazine.
This suit came as a rude surprise to Federa-
tion officials and the lawyers.  The Federa-
tion was in negotiations with the Fund to
resolve the dispute, or so it was supposed.
But the Fund neve informed Federation
lawyers that it was filing suit against
Egmont AG.  The Federation was unable to
introduce the 1989 agreement with WWF-
U.S. before the Swiss court. Says Federa-
tion attorney Jerry McDevitt: “That the
Fund had entered into a prior agreement
with the Federation three years before-
hand and had not asserted broader rights
in 1989 was a critical piece of information
not provided to a court.” The judge ac-
knowledged there was no confusion: “As
far as the products of the respective par-
ties are concerned, no danger of confu-
sion is to be assumed. The overall impres-
sion created by the publications of the
Plaintiff and the Defendant is so different
that the average purchaser wishing to
buy a wrestling magazine would hardly
mistake it for the WWF News or vice versa.”

Still, the judge ruled for the Fund, citing an
“indirect risk of confusion.”

The Swiss decision struck at the very
core of the Federation’s business strat-
egy, which depends on striking deals with
U.S. and foreign licensees to market its
products.  The ruling also prompted
Michael Rogers to begin filing trademark
challenges against the Federation around
the world. At the same time the Federation
found itself under federal investigation for
what would later prove to be unfounded
allegations of illegal steroid use by its
wrestlers. As legal and financial problems
mounted, the Federation decided to work
out a deal. Said Linda McMahon, “I de-
cided to attempt to resolve the Federation’s
trademark disputes with the Fund by meet-
ing personally with the principals of the
Fund who appeared to be driving the con-
troversy.” At a January 1993 meeting, de
Haes and Rogers laid out WWF
International’s claims:

• The Fund was concerned about pub-
lic confusion (e.g., Fund offices might re-
ceive ticket requests to wrestling events).

trademark for use on firearms, ammunition,
explosives, animal skins and hides. And
it’s noteworthy that the Fund did not al-
lege actual economic loss, but only as-
serted the possibility of confusion and
resulting financial harm. It did not suggest
a dollar figure for damages.

During 1993, both sides held talks to
find an acceptable use of the logos. On
January 20, 1994, they reached an agree-
ment allowing the Federation unrestricted
use of its “WWF” initials in the United
States. WWF International dropped its
legal proceedings against Egmont AG and
other foreign licensees. In exchange, the
Federation changed its logo to make the
“WWF” logo even more distinctive.

The $90 Million Shakedown
In 1999 WWF International sued the

Federation for breaking the 1994 agree-
ment. It now contended that the agreement
had prohibited virtually all uses of the
Federation’s “WWF” logo in printed, writ-
ten, visual or other forms. What had
changed? The World Wrestling Federa-
tion was rolling in money.

• The Fund did not want the initials
“WWF” to be associated with hostility
and violence.

The former claim is ludicrous, the lat-
ter ironic. The Federation’s fictional vio-
lence hardly compares with the purchase
of a helicopter to kill poachers. Moreover,
WWF International registers its own Panda

In the early 1990s, the Federation was
still battling the federal government over
the steroid allegations and business was
hurting. In 1990, the Federation’s revenues
were almost $168 million with net profits of
$11.9 million. But 1993 revenues fell to $130
million and the Federation suffered a net
loss of $6 million. Then in July 1994 a
federal judge dismissed the steroid use

“Until recently, we have never understood
why this environmental group in Switzerland
has harassed us and our business affiliates
for a decade now…We will not pay extortion
or send $90 million of our hard earned money
to Swiss bank accounts.”
                                        Linda McMahon -- Chief Executive Officer, World
                                                                       Wrestling Entertainment



Foundation Watch

8 May 2003

charges against Vince McMahon Jr. and
the Federation “as lacking in evidence
sufficient to submit to jury.”  (Mr.
McMahon has served as Chairman of the
company since 1980.)

By 1999 the Federation had not only
recovered its profitability, but had routed
its competition, Ted Turner’s World Cham-
pionship Wrestling (WCW). A savvy busi-
ness plan had driven WCW to the side-
lines. (The Federation bought out WCW
in 2002.) Net profits skyrocketed from $3.2
million in 1996 to $58.9 million in 1999, and
foreign audiences grew dramatically.
World Wrestling was ripe for a shake-
down.

Michael Rogers’ Corporate
Campaign

WWF International devised the next
stage in its corporate campaign strategy:
Attorney Michael Rogers would pressure
the Federation by targeting its licensees.
In March 1999, Rogers accused the Fed-
eration of breaking the 1994 agreement by
its continued use of the “WWF” logo.
Specifically, he noted that EHAPA/
Egmont, the European distributors of
World Wrestling Federation magazine,
were using the initials.  Rogers made three
new demands:

• Change the Federation’s website
domain name—wwf.com—to remove the
initials “WWF.”

• Cease use of the initials “WWF” on
all website content.

• Cease use of the initials within the
magazine, as part of its telephone number,
and in references to the domain name.

Federation general counsel Edward
Kaufman answered that the 1994 agree-
ment let the Federation use “WWF” in the
U.S. Obviously, the website could be
viewed in other nations, but the internet
site was located in the U.S. Why had
Rogers waited more than two years after
the website launch to lodge his complaint?
And how could he deny that the
Federation’s new 1998 “WWF” logo dis-
tinguished it even more from the Fund’s

logo? Kaufman added that the website
generated 65 million hits in February 1999
alone and thus “is an important part of [the
Federation’s] entertainment business.”

Finally, in December 1999 WWF Inter-
national filed a lawsuit in Great Britain
claiming that the Federation’s use of the
wwf.com website and other uses of the
initials violated the 1994 agreement. It re-
iterated the alleged negative effects of the
Federation’s logo.

The presiding British court judge, Jus-
tice Robin Jacob, agreed with Federation
lawyers that the allegations were trivial.
He also wondered why it took WWF Inter-
national so long to file a complaint. A
British barrister representing the organi-
zation in the case answered that WWF,
“being a charity, was more reluctant than
a commercial organization might be to en-
ter into litigation.” But this argument is
laughable given WWF’s litigious history,
its strong-arm tactics against the Federa-

$60.8 million in 1993 to $118 million in 2001.
Revenue to the entire WWF network rose
from some $200 million in 1993 to $332
million in 2002. By contrast, the World
Wrestling Federation’s net profit was $42
million in the fiscal year ending in April
2002.

Still, on August 10, 2001 Justice Jacob
ruled for WWF International, citing the
remote possibility of “injurious associa-
tion.” The judge proposed that an elderly
person watching television might see
WWF in connection with wrestling and
decide to donate to another organization
instead of the Fund. However, Jacob saw
no merit in a damages claim.  Prior to his
decision, he dismissed a Fund request for
an “accounting of profits” -- a first step in
making a damages claim.  Jacob saw his
role as enforcing a binding injunction on
the Federation, not resolving a dispute
over economic damages.

Jacob issued a formal injunction bar-

tion, and its other corporate shakedowns
(See Box on page 5). Yet like the Swiss
judge, Jacob did agree that WWF had an
interest in avoiding what he called “any
insalubrious connotation when the initials
WWF are used.”

Had logo confusion after 1994 hurt
environmental fundraising? Hardly likely.
The annual budget of WWF-U.S. rose from

ring the Federation’s use of “WWF” ini-
tials. The British Court of Appeal rejected
the Federation’s request to overturn the
injunction, and on June 10, 2002, the Brit-
ish House of Lords let stand the lower
court’s decision. It ruled that the injunc-
tion would go into effect on November 10.

The Federation’s disgruntled lawyers
complain that under British jurisprudence

The presiding British court judge, Justice Robin
Jacob, agreed with Federation lawyers that the
allegations were trivial...Still, on August 10, 2001
Justice Jacob ruled for WWF International, citing
the remote possibility of “injurious association.”
The judge proposed that an elderly person watch-
ing television might see WWF in connection with
wrestling and decide to donate to another organi-
zation instead of the Fund.



9May 2003

Foundation Watch

they are not permitted to conduct discov-
ery or cross-examine WWF’s sole witness,
Michael Rogers. Jerry McDevitt says
cross-examining Rogers in a U.S. court
would have allowed him to refute WWF’s
claims. In addition, had Rogers sued in a
U.S. court, the judge would have quickly
dismissed the case for offering no evi-
dence of damages.  British courts are more
lenient.

WWF Targets WWE Business
Partners

It is instructive that the WWF shake-
down campaign against the World Wres-
tling Federation has made use of European
courts of law. Moreover, its attacks are
indirect assaults targeting the Federation’s
European business partners.

In 2001, for instance, WWF Interna-
tional sued Nintendo in Germany. Nintendo
distributes wrestling video games in Eu-
rope. While their outside packaging is
emblazoned with the new “WW” logo,
some of the games contain the now-dis-
carded “WWF” logo because they were
licensed before the Federation officially
changed its name to World Wrestling En-
tertainment in 2002. That doesn’t faze
Rogers, who has jumped at the opportu-
nity to sue first, shakedown later. He says
Nintendo can make the lawsuit go away by
becoming a worldwide sponsor of WWF
International by donating from $1 million
to $15 million to it. WWF International
doesn’t distribute videos, and it is hard to
believe Nintendo games could have any
negative impact on it. McDevitt has writ-
ten Rogers: “As I hope you would agree,
this is not a market where confusion as to
source was ever likely.” Rogers persists
with the lawsuit.

It is particularly galling that Rogers
never specified monetary damages suf-
fered by WWF International because of
the alleged logo “confusion” for nearly
three years after filing the lawsuit. World
Wrestling Entertainment (WWE) lawyers
charge Rogers with an unethical, calcu-
lated act of legal extortion when he finally
demanded $90 million in October 2002.

Rogers had appeared to agree when

WWE general counsel Edward Kaufman
asked that the November 10 deadline for
compliance with the injunction be extended
to give WWE more time to change its logo.
WWE wanted to inform its licensees that
it could sell existing inventory, including
video games with the old logo, during the
extension. Rogers proposed a new date—
February 10, 2003—which WWE formally
accepted. But Rogers subsequently de-
nied reaching an agreement and argued
that WWF International should receive
compensation from any sales of merchan-
dise containing the old logo during the
extension period.

The object of this game is apparent.
Rogers wrote, “We have been giving…a
great deal of thought to the quantification
of the damage suffered by the Fund as a
result of the dilution of its WWF mark and
the injurious association.” Without expla-
nation he has proposed a remedy of $360
million for the violation of the 1994 agree-
ment and is offering to settle for a “very
conservative” 15 percent of total dam-
ages—$54 million. To that he added $36
million to allow WWE and its licensees to
continue to sell videos with the discarded
“WWF” logo after November 10, 2002.
Hence, the $90 million settlement offer.
Rogers has never offered any evidence for
this preposterous claim or submitted the
figure in any court document or proceed-
ing.  For added pressure the Fund also
persuaded a British court to prevent a
WWE business licensee, the THQ/Jakks
company, from selling wrestling video
games in Europe during last year’s Christ-
mas shopping season. Said McDevitt,
“Fund representatives want to interfere
with the Christmas sales of WWE prod-
ucts to maximize their ability to extract
monies from WWE.”

WWE is fighting back. In a November
20 letter to Rogers, McDevitt wrote, “My
client has no ‘counteroffer’ to make in
response to the extortion and bad faith
evidenced by your letter of October 29,
2002.  Your recent actions…continue to
demonstrate a history of improper threats,
harassment, interference with business
relationships…and other tactics designed
to get leverage for your extortionate de-

mand of $90 million.”  McDevitt adds,
“Your actions further demonstrate that the
Swiss charity you represent is involved in
fundraising tactics going far beyond ques-
tionable and which are unprecedented.”

Conclusion
The World Wide Fund for Nature’s

campaign against World Wrestling Enter-
tainment is part of a larger pattern of dis-
reputable fundraising, strong-arm tactics,
and lack of accountability. The Fund has
ignored the demands of its own members
for transparency. After 40 years, it has
become a global shakedown artist, hiding
behind its overrated environmental record,
its slick lawyer—and its initials.

John Carlisle is the editor of Founda-
tion Watch.



Foundation Watch

10 May 2003

The Man the Greens Love to Hate
From CRC’s Green Watch Website, www.greenwatch.org

By Neil Hrab

Bjorn Lomborg is a world-fa-
mous critic of environmentalist pro-
paganda. No one should be surprised
that he’s also the man America’s
greens love to hate.

Two years ago, a book written by
Lomborg, a Danish academic, found
its way into English. Published under
the title The Skeptical Environmen-
talist, it systematically upended many
of the claims by the environmental
movement’s doomsayers. From their
dire predictions about the world’s
supplies of food and energy, to their
claims about imminent global warm-
ing, Lomborg’s book exposes the
greens’ frightening scenarios as
based on false assumptions and ex-
aggerated conclusions. The global
greens have been on a “get Lomborg”
jihad ever since.

Click here for a review of
Lomborg’s work. http://reason.com/
0202/cr.rb.debunking.shtml)

Bjorn Lomborg is not the kind of
person you’d expect environmental-
ists to hate. Lomborg describes him-
self as politically “liberal.” He’s a
self-identified vegetarian, according
to the Wall Street Journal. He comes
from Denmark, a country with a large
welfare state. Yet perhaps exactly
for these reasons, the greens have
made him Public Enemy #1.

In January Lomborg came under
attack in his own country. A gang of
Danish scientists angry with his work
as a debunker of greens found him
guilty of what they called “scientific
dishonesty.” They said that The
Skeptical Environmentalist was
bursting with inaccuracies and dis-
tortions. This “verdict” was handed
down by a kangaroo court called the
“Danish Committees on Scientific
Dishonesty [DCSD].” DCSD is part

of the Danish Research Agency, a
government-funded body.

DCSD’s “evidence” drew mainly
on 4 hostile reviews of Lomborg’s
book that appeared in the journal Sci-
entific American in 2002.  It’s not
clear why DCSD relied on these par-
ticular reviews.  None of the reviews,
DCSD itself acknowledges, can be
considered definitive refutations of
Lomborg’s work; the Committee
meekly notes that they represent
merely the “opinions” of researchers
who dispute Lomborg’s findings on
topics such as global energy use, cli-
mate change, and population growth.
DCSD also admits these were all so-
licited at “the request of the editors” of
Scientific American. Indeed, Scien-
tific American seemed so worried
about the reviews’ tenuous conclu-
sions that it refused to print a response
from Lomborg. It’s hard to think of a
more damning indication of the re-
views’ low credibility than this. What
was Scientific American afraid of —
that Lomborg would show his critics to
be wrong?

DCSD’s 14 page indictment of
Lomborg seemed more interested in
trying to pin a motive on Lomborg than
laying out an objective rebuttal of his
work. Nevertheless, environmentalist
groups on this side of the Atlantic soon
spread word of the ruling. They were
eager to capitalize on the public’s igno-
rance of how scientific evidence is
evaluated.

One of these was the World Re-
sources Institute, an “environmental
think tank” in Washington DC that
rejoiced in the Committee’s decision.
A Jan. 10, 2003 WRI press release
implied that Lomborg’s book had un-
dermined the search for “workable
global solutions” to environmental prob-

lems. WRI approvingly quoted the
DCSD’s over-the-top allegations that
Lomborg was guilty of “plagiarization
[sic]” and “fabricating data.”

Another group happy with the
DCSD verdict was the American
wing of the Union of Concerned Sci-
entists. This Cambridge, MA-based
association echoes environmentalist
doomsaying and uses the prestige of
science to promote radical political
change. It had been calling for
Lomborg’s head soon after The Skep-
tical Environmentalist’s release. In
a sly bit of self-promotion, USC noted
that the DCSD “undertook its inves-
tigation in response to three formal
complaints [against Lomborg], includ-
ing one” made by a UCS-linked
scholar.

Let’s take a step back here. Why
should self-described research groups
rely on others to do their thinking for
them?  Do UCS and WRI really
believe so-called “committees” re-
ceiving government funding should
be able to launch formal investiga-
tions of academics charged with po-
litically incorrect conclusions? Isn’t
that a bit totalitarian? What happened
to the right to free inquiry?

By persecuting Lomborg,the
greens hoped to shut him up and
shoot down his findings. Steve Hanke,
Senior Fellow at the Cato Institute,
made the following observation of
the anti-Lomborg campaign: “If noth-
ing else, this illustrates what any
fighter pilot knows: that when you
start receiving flak, you know you
are over the target.” Judging by the
flak endured by Bjorn Lomborg, his
book scored a direct hit on the envi-
ronmentalist movement’s credibility.



11May 2003

Foundation Watch

Green Watch Exposes

Environmental Movement’s

Money Trail

Since the first annual Earth Day in 1970, environmentalist organizations have become
increasingly important participants in public policy debate. Supported by wealthy foundations
and government grants, these tax-exempt groups orchestrate political, legal and public relations
campaigns to protect and improve the environment. But “green” activism, however well-inten-
tioned, is often harmful to the environment it seeks to save, and in many ways it’s needlessly
costly. Environmentalism has had a great—and adverse—impact on the economic prosperity of
American society and the rights of individual citizens.

Green Watch is a new project of Capital Research Center dedicated to monitoring the
leadership, activities and funding of the liberal environmentalist movement. It is an on-line data-
base and research apparatus that will help citizens, policymakers and the press find information
about environmental policy and activist organizations that seek to use the power of government
to achieve their objectives. Green Watch produces timely news reports and analyses that keeps
you up-to-date on the latest developments in the environmental policy debate.  Currently, CRC
monitors and conducts research on over 500 environmental organizations.

You can take an active role in the free market environmental movement by becoming a
Green Watch Watchdog.  To learn more, visit www.greenwatch.org.

Read Other Capital Research Center Publications Exposing the
Agenda of the Environmental Movement

“The Sierra Club: Crusading Against U.S. Energy Security,” John Carlisle, Organization
Trends, November 2002

“The Environmental Movement in 2002: Post Clinton, Post September 11,” Paul Georgia,
Organization Trends, July 2002

“The Green Land-Grabbers: It’s Not Just the Feds Who Are After Your Land,” Bonner
Cohen, Foundation Watch, November 2001



Foundation Watch

12 May 2003

PhilanthropyNotes
Foundations and individuals are donating millions of dollars to groups opposed to war against the regime
of Saddam Hussein. Under the umbrella of “fiscal sponsors,” many nonprofit groups receive funding to
pay for newspaper ads, hire staff, rent office space and maintain web sites. For example, Code Pink
Women for Peace, a feminist group, operates with funding from Global Exchange, a San Francisco
organization with a $4.2 million budget. Code Pink co-founder Medea Benjamin, a Global Exchange direc-
tor, says she is paying a bargain $400 month for office space in downtown Washington, DC. Code Pink
also has raised $70,000-80,000 during its four-month existence by selling T-shirts and buttons.
TrueMajority.com, an internet activist group founded by Ben Cohen, former co-owner of Ben & Jerry’s
Ice Cream, has raised money from newspaper ads. An ad appearing in The New York Times last Novem-
ber cost $40,000 but raised $80,000. TrueMajority officials say grants from Ted Turner’s foundation and
the Ploughshares Fund help pay five full-time staff and six consultants. The veteran Institute for Policy
Studies also is active in anti-war activities.  Its 2003 budget of $2.2 million comes from major liberal
foundations including Turner, Ford, MacArthur and Charles Stewart Mott.  Other major anti-war
groups, most notably International ANSWER, refuse to divulge funding sources.

The U.S. Supreme Court handed hundreds of liberal legal groups a major victory on March 26 when, by a
5-4 vote, it upheld the Interest on Lawyers Trust Account (IOLTA) program as a funding source for
legal services programs. Under IOLTA (which is used in all 50 states and the District of Columbia) law-
yers deposit tiny sums of clients’ money in special interest-bearing accounts. The principal and interest
are seldom distributed back to the clients because the sum is less than the cost of setting up the account.
Nevertheless, while insignificant to the individual client, IOLTA programs cumulatively generate millions of
dollars that state bar associations funnel to legal aid groups, the large majority of which push a liberal
policy agenda. In 2002, IOLTA produced $160 million for legal services programs. Grantees of the contro-
versial federal Legal Services Corporation are the biggest recipients of IOLTA funding. In a dissent,
Justice Anthony Kennedy said a future court should consider whether IOLTA violates the First Amendment
by compelling individuals to financially support an opposing political viewpoint.

In March, the U.S. Senate dropped a key provision in the Bush Administration’s faith-based initiative that
would have exempted faith-based charities receiving government grants from state and local anti-discrimi-
nation laws. The House of Representatives inserted the provision, but Senate Democrats objected, claim-
ing a violation of First Amendment rights in permitting government support for religious groups. Opponents
of the faith-based initiative hailed the victory.  “It’s a huge break in the battle over this,” said Joe Conn of
Americans United for Separation of Church and State.

Catholic Charities voted to accept a $35,000 donation from Voice of the Faithful, a lay reform group
critical of the church over its handling of the priest sex scandals.  Catholic Charities decision defies a
directive from Bishop Richard Lennon, interim head of the Archdiocese of Boston. Lennon succeeded
Bernard Cardinal Law, who resigned over the scandal in December. Neal Finnegan of Catholic Charities
says the money will be used to feed the poor. Bishop Lennon said he is disappointed by the decision but
will not take any action.

The Century Foundation released a report, “Media, Charity, and Philanthropy in the Aftermath of Sep-
tember 11, 2001.”  Paula DiPerna, a former president of the Joyce Foundation, argues that the media and
foundations did not convey an accurate picture of the role of philanthropic organizations in September 11
relief efforts.  She points out that the disaster presented unprecedented challenges to charities which
news coverage did not always adequately point out in covering problems with the relief effort.




