
was encouraged, he also came under the
wing of the maskil Peter Beer. In his
youth, Neustadt made fast friendships
with some of the outstanding personali-
ties of his generation, including the pub-
licist and political figure Ignaz Jeitteles;
the journalist, editor, member of parlia-
ment, and Viennese communal leader,
Ignaz Kuranda; and the high civil servant
Baron Karl Hock, whose conversion did
not diminish their close relationship.

Neustadt worked as a reporter for Vien-
nese and Leipzig newspapers. His circle of
acquaintances expanded to include lead-
ing figures of the local Bohemian intelli-
gentsia, as well as Samuel Holdheim, who
become the leading radical Reform rabbi
in Germany. Neustadt’s provocative writ-
ings soon came to the attention of the
censor, and he was forced to flee Prague
in 1837. After a stint in Leipzig, he settled
in Vienna, rooming with Kuranda, be-
friending the poet and journalist Ludwig
August Frankl, and forming close ties
with Moritz Gottlieb Saphir, one of the
foremost editors of the German press of
the time.

Once again, however, Neustadt was
forced to flee as the police began to close
in on him. He crossed the border into
Hungary, where he first worked for the
Pester Tagblatt, edited by Saphir’s brother,
but then moved to the Pressburger Zeitung
and its literary supplement, Pannonia. To
avoid further harassment from the Aus-
trian police, he became a naturalized
Hungarian citizen, shortening his name
to Neustadt. Under his editorship, Press-
burger Zeitung was transformed into a
mouthpiece for the increasingly militant
Magyar liberal nationalist movement, en-
joying the patronage of prominent Hun-
garian politicians. Outside Hungary, it be-
came the primary source for information
on political developments in the country.

During the 1840s, Pannonia was one of
the most important German literary peri-
odicals in the Habsburg Empire, attract-
ing such talents as Adolf Dux, the transla-
tor; Leopold Kompert, the author of
popular ghetto stories; Ignác Einhorn, the
future Reform rabbi, publicist, and politi-
cian who worked as Neustadt’s assistant
for three years; Iacob Steinhardt, later the
Reform rabbi of Arad; Philipp Korn, the
influential Pressburg book dealer; Gustav
Zerffi, radical publicist, police informer,
and English historian; and many other,
primarily Jewish, writers who came to
dominate the German press in the mon-
archy. There does not seem to have been a
Jewish journalist or writer at the time in

the Habsburg Empire who evaded the ex-
tensive network cultivated by Neustadt
from his strategically located base in
Pressburg.

Although his journal did not stress Jew-
ish issues, there were also no attempts to
play them down. It attacked the Viennese
professor Anton von Rosas (1791–1855),
who sought to exclude Jews from medi-
cine. In fact, Neustadt was the central fig-
ure among reformers who gathered
around the Pressburg Jewish casino. He
had long been a thorn in the side not
only of the conservative burghers of
Pressburg, but also of the traditional lead-
ership of the Jewish community. With
the outbreak of the 1848 Revolution, he
joined the National Guard, taking an ac-
tive role in recruiting Jews and outfitting
them with arms, to the chagrin of com-
munal elders. On 20 March, dressed in
uniform and armed with a saber, he thun-
dered at the casino that the present com-
munal leadership be made to resign, if
not peacefully than by force. He appeared
at the communal assembly the next day.

According to one account, Neustadt
called on Jews to carry out thoroughgo-
ing reforms, “to abolish the malpractices
stemming from their political and reli-
gious situation, to abolish the Talmud
and to forego the prejudices against
Christendom.” A great tumult arose, and
amid insults, Neustadt was forced to
withdraw. Not only was his communal
coup unsuccessful, but his provocative
editorial policy and writings also made
him a target for the growing anti-Jewish
sentiment that culminated in repeated ri-
ots in the city. One of the four demands
of the Pressburg mob on 21 March was
that Neustadt be dismissed. That same
day he left for Vienna.

He spent the rest of the revolution in
Prague, reporting for the Constutionellen
Blätter aus Böhmen and the weekly
Politische Briefe. In 1849, he moved back
to Vienna where he edited the Wiener
Blätter, an important albeit short-lived
Jewish weekly. Once again, he was subject
to police investigation for his political
writings and was forced to leave the city.
Still, the finance minister, Baron Karl
Ludwig Bruck, and the ministerial coun-
cilor Karl Hock entrusted him to report
on the economic situation and the pros-
pects for trade in the Levant. He spent
several months sending reports from
Egypt and Palestine, which were made
good use of by Ludwig August Frankl
when he undertook his mission to estab-
lish the Lämel school in Jerusalem.

Returning to Vienna, Neustadt reported
for various newspapers on economic and
financial matters. Later, he edited the
Österreichischen Zeitung, an important or-
gan of the Austrian liberals. In a trend
that was noticeable throughout Europe
from the decade of the 1860s on, he and
other prominent journalists and writers
(Kuranda, Kompert, Frankl) were coopted
onto the Viennese communal board.
Among Neustadt’s publications are the
popular Maiszim und Schnokes (Anecdotes
and Witticisms), Aus dem Leben eines
Honvéd (From the Life of a Hungarian
Revolutionary Soldier), and numerous
entries in Brockhaus’s Conversations-
Lexikon.

• Constantin von Wurzbach, Biographisches
Lexikon des Kaiserthums Oesterreich, vol. 20,
pp. 299–305 (Vienna, 1869); the detailed en-
try seems to have been written by Neustadt
himself.

—Michael K. Silber

NEWSPAPERS AND PERIODICALS.
Jewish newspapers and periodicals have
been published in the main three Jewish
languages (Hebrew, Yiddish, and Ladino)
and have also appeared in the primary
languages of countries in which Jews
have lived. The first Jewish newspaper,
Gazeta de Amsterdam, was published in
Ladino in Amsterdam (1674–1699). A
short-lived Yiddish newspaper, Kurant,
soon followed (1686–1687); however,
other early efforts at news reporting in
Yiddish did not succeed. In 1784, Ger-
man supporters of the Haskalah move-
ment created the Hebrew-language,
largely literary Ha-Me’asef (The Har-
vester).

The spread of Haskalah journals
throughout the Austro-Hungarian Empire
in the early nineteenth century marked
the beginning of the age of Jewish period-
ical literature in Eastern Europe. These
publications were devoted to literature,
criticism, and scholarship. Among the
earliest were Bikure ha-‘itim (First Fruits
of the Times; 1820–1831) and its succes-
sor, Kerem Õemed (The Lovely Vineyard;
1833–1856). Although Bikure ha-‘itim was
printed in Vienna, many maskilim con-
tributed to it from Galicia and Bohemia.
The editor of Kerem Õemed, Shemu’el Leib
Goldenberg (1807–1847) lived in Tarno-
pol, and from 1838 to 1843 the journal
was printed in Prague.

On 3 December 1823, the first newspa-
per (as opposed to a scholarly journal) in
Eastern Europe specifically directed to-

1260 NEWSPAPERS AND PERIODICALS

S
R
L



ward Jewish readership appeared in War-
saw, though it was published for less than
a year. Produced weekly and apparently
aimed at the mercantile class, it was called
Der Beobakhter an der Vayksel (Observer at
the Vistula) in Yiddish and Dostrzegacz
nadwiÓlaáski z Warszawy (Observer at the
Vistula from Warsaw) in Polish; the lan-
guages were arranged in parallel columns.
The Yiddish selections were actually trans-
literations of German into Hebrew char-
acters, with the addition of some Hebrew
words and phrases. This was apparently a
condition imposed by the Polish govern-
ment for granting the paper a subsidy.

Beginning in the mid-nineteenth cen-
tury, newspapers and periodicals flour-
ished with wide-interest audiences in
Eastern Europe for nearly a century. Read-
ership depended upon a variety of publi-
cations in Yiddish, Hebrew, and the na-
tional languages of each country. In
addition, the different streams of the left-
wing political parties produced timely
materials aimed at Jewish readers in vari-
ous languages.

The Yiddish Press
Yiddish was held in low esteem by edu-

cated Jews. After the failure of the earliest
papers, a number of years passed be-
fore another Yiddish newspaper was at-
tempted; called simply Tsaytung (News-
paper), it was a short-lived weekly of
which few copies remain. Tsaytung was
published in Lwów during the revolu-
tion of 1848 by the Galician writer Avrom
Menakhem Mendl Mohr (1815–1868). In
Odessa in 1862 the veteran Hebrew editor
Aleksander Zederbaum (1816–1893) pub-
lished Kol mevaser (The Voice of the Mes-
senger), a Yiddish supplement to his He-
brew weekly Ha-Melits. Kol mevaser dealt
with social problems and was noted for
its numbers of women readers, who con-
sidered the paper as a vehicle to arouse
public interest on their behalf. Its found-
ers learned the lesson of earlier failed at-
tempts to accustom readers to German-
ized Yiddish; its language was, instead,
what Zederbaum called a simple Yiddish
(actually his own Volhynian dialect), so
that “even” women readers could be in-
formed of current affairs. The weekly
publication was discontinued in 1873
when the editor blamed financial dif-
ficulties on the fact that many people
managed to read it for free. In actuality,
the failure was probably due to Zeder-
baum’s inability to gain permission to
publish Kol mevaser in Saint Petersburg
when he transferred Ha-Melits there from
Odessa; consequently, he had to leave the

Yiddish weekly in the hands of less capa-
ble editors in Odessa.

Zederbaum did not give up his efforts
to publish in Yiddish, and in 1881 he was
granted permission to establish a new
weekly, which he called Dos yudishes folks-
blat (The Jewish People’s Paper). This news-
paper, which historian Yankev Shatzky
called the first modern European journal
in Yiddish, gave a platform to a number
of significant Yiddish writers, including
Sholem Aleichem.

In the latter half of the nineteenth cen-
tury, a Yiddish newspaper, the weekly
Varshoyer yudishe tsaytung (Warsaw Jewish
Newspaper; 1867–1868) was able to pub-
lish for less than a year. Jews in Russia
were limited, as well, in their access to
news facilities in Yiddish. However, when
the Hebrew publishing house AÕi’asaf
failed to gain permission to publish a Yid-
dish weekly in Russian, it maintained its
presses in Austrian Galicia and sent cop-
ies to Russia. Der yud (The Jew; 1899–
1902) was printed in Kraków but edited
by Yehoshu‘a Ôana Ravnitski (Rawnitzki;
1859–1944) in Odessa. Originally a bi-
weekly, it soon became a weekly newspa-
per edited by Yoysef Lurie (1871–1937),
and was replaced in 1903 by the first Yid-
dish daily in Eastern Europe, Der fraynd
(The Friend), published in Saint Peters-
burg and later in Warsaw. Der fraynd was
founded by Sha’ul Ginzburg (1866–1940),
who was also its first editor, and Shabse
Rapoport (1862?–1928); in Warsaw it was
edited by Shmuel Rosenfeld (1869–1943).
Der fraynd continued publishing until
1912, though censors suppressed it more

than once during its relatively long
existence. In 1904, the Hebrew and Yid-
dish writer Gershom Bader (1868–1953)
founded Togblat (Daily), the first Yiddish
daily paper in the Austrian empire (pub-
lished in Lemberg [Lwów] between 1904
and 1906).

Efforts were made to publish Yiddish
dailies at the beginning of the new cen-
tury in Congress Poland as well. The lead-
ing figure in Polish Zionism, NaÕum
Sokolow (1859–1936), produced a short-
lived paper called Der telegraf in 1906. The
first successful Yiddish newspaper in that
country appeared a year later; it was a
Warsaw daily called Idishes tageblat (Jew-
ish Daily; 1906–1911), published by the
enterprising journalist Shmuel Yankev
Yatskan (1874–1936); it sold for a kopek
and was said to have reached a circula-
tion of more than 70,000 at its peak. Suc-
cess in Warsaw was also achieved with
Yatskan’s founding of the daily Haynt
(Today; 1908), followed in 1910 by Tsevi
PryËucki’s (1862–1942) Der moment
(1910). Haynt reflected the left wing of
the Zionist movement, while the nonpar-
tisan Der moment leaned toward Revision-
ist Zionism in its last years. Der moment
was later edited mostly by PryËucki’s son,
Noah (1882–1941), the founder of the
Jewish People’s Party in Poland and a
noted Yiddish linguist. The two papers
competed, sometimes bitterly, until the
Holocaust, except for a short period dur-
ing World War I when Russian authorities
did not permit publication in the Hebrew
alphabet “near the front.”

In the Soviet Union, Hebrew produc-

NEWSPAPERS AND PERIODICALS 1261

S
R
L

Masthead of the Varshoyer yudishe tsaytung, Warsaw, 24 March (5 April) 1867. (YIVO)

MS4



tion was banned while the Yiddish press
was made to serve the party line. The
main newspaper was the daily Der emes
(The Truth; 1920–1938), earlier called
synonymously Di varhayt (1918) and ed-
ited by the literary critic and cultural ac-
tivist Moyshe Litvakov (1875–1937). In
Ukraine the central paper was Der shtern
(The Star; 1925–1941); and in Belorussia,
Oktyabr (October) was published dur-
ing the same period. The technical qual-
ity of the Soviet Yiddish dailies was poor,
the Jewish content weak, and the reader-
ship limited to a few thousand. Although
many political, literary, and scholarly
journals were also published, their num-
bers and frequency diminished progres-
sively in the 1930s. The best-known peri-
odicals of this sort were Di royte velt (The
Red World) in Ukraine (1924–1933) and
Der shtern in Belorussia (1925–1941). Der
shtern’s editorial board was decimated by
purges, which struck Belorussia very
hard.

During World War II, the one remain-
ing Yiddish newspaper, Eynikayt (Unity;
1942–1948), served as a link between the
Jews of the Soviet Union and those of the
West. Stalin’s suppression of Yiddish cul-
ture in 1948–1952, however, stopped the
production of Yiddish periodical litera-
ture except in the Jewish Autonomous
Region (Birobidzhan), where the news-
paper Birobidzhaner shtern (Birobidzhan
Star), which had begun publication in
1930, was able to continue. After Stalin’s

death, the Moscow literary monthly So-
vetish heymland (Soviet Homeland; 1961–
1991) was established and lasted until the
breakup of the Soviet Union. Its editor
was the Yiddish poet Arn Vergelis (1918–
1999), who briefly edited a later journal
called Di yidishe gas (The Jewish Street;
1993–1997). The post-Soviet revival of
the Jewish press is now limited largely to
the Russian language; at present the re-
maining Yiddish output in the Former
Soviet Union is the eight-page Vilna
quarterly Yerushalayim de-Lite (Jerusalem
of Lithuania), published in Yiddish as
well as Russian, Lithuanian, and English.
Birobidzhaner shtern became a Russian-
language newspaper with a few poorly
printed Yiddish pages appearing weekly.

The Yiddish press in Eastern Europe
reached its peak years in interwar Poland
with Haynt and Der moment, both claim-
ing at times circulation levels of 100,000.
At the same time, Orthodox readers be-
tween 1919 and 1939 had access to the
Agudas Yisroel dailies Der yud (The Jew)
and its successor, Dos yudishe togblat (The
Jewish Daily). Socialists read the Bund pa-
per Folks-tsaytung (The People’s Newspa-
per; 1921–1939). Out of Vilna came the
daily Der tog (The Day), begun in 1912
and edited between the wars by the Yid-
dish scholar and bibliographer Zalmen
Reyzen (1887–1941). Poland also had an
abundance of journals devoted to litera-
ture, education, and scholarship.

After World War II, the newly estab-
lished Communist regime in Poland al-
lowed one Yiddish newspaper: Folks-shtime
(People’s Voice; 1945–1991), which was
published inconsistently. Originally a
party organ, it explored a greater number
of Jewish issues after the period of liberal-
ization in 1956; and in its last years it was
bilingual (Yiddish and Polish). Its editor
for many years was the veteran Commu-
nist journalist Hersh Smolar (1905–1993)
who immigrated to Israel in 1971.

Jews of the newly independent Baltic
States, and especially those of Lithuania,
continued to speak Yiddish after World
War I, but their limited numbers made it
difficult for them to sustain a Yiddish
press. The main Jewish newspaper in
Lithuania was the Zionist-oriented daily
published in Kovno (mod. Kaunas), Di
idishe shtime (The Jewish Voice), edited at
first by Leib Garfunkel (Gorfinkel; 1896–
1976); he was succeeded, in the early
1920s, by Ruvn Rubinshteyn, who be-
came synonymous with the paper. Com-
mencing publication in 1919, it existed
until the Soviet occupation in the sum-

mer of 1940, and was thus the last inde-
pendent Jewish newspaper in Eastern Eu-
rope until post-Soviet times. In the 1930s
there were other Yiddish dailies that ap-
peared in Kovno: Hayntike nayes, the af-
ternoon edition of Di idishe shtime; Dos
vort, a Labor Zionist paper and its af-
ternoon edition Dos vort baytog; and
Folksblat, a Folkist paper and its afternoon
edition Oventblat. Less regularly, there
were the Revisionist Zionist Der moment
and a religiously oriented paper, Frimorgn
(to be distinguished from its Riga name-
sake).

In Latvia the daily Dos folk (The Peo-
ple; 1920–1927) was followed by the
higher quality Frimorgn (Early Morning)
in 1926, both of which were nonpartisan
and edited by the Zionist socialist Ya‘akov
Latzky-Bertholdi (1881–1940). Frimorgn
was published until the overturn of Lat-
vian democracy in 1934.

In Hungary, even traditional Jews
adopted the country’s language early on;
this situation prevented the establish-
ment of a serious Yiddish-language press.
Consequently, the few “Yiddish” newspa-
pers that did exist were actually in Ger-
man written with Hebrew characters. Ex-
ceptions occurred in Subcarpathian Rus’,
which was Hungarian before World War I
but joined Czechoslovakia thereafter;
its main city, Munkács (Cz., Mukaóevo;
Ukr., Mukacheve), had a lively Yiddish
press during the interwar period. A bitter
dispute between the Hasidic rabbi of
Munkács, Ôayim El‘azar Shapira (1872–
1937) and the Belz Hasidim was reported
in the pages of several papers: the Ortho-
dox weekly Di yidishe tsaytung (The Jewish
Newspaper; 1926–1938), its Zionist oppo-
nent Di yidishe shtime (The Jewish Voice;
1929–1938), and the weekly Dos yidishe
folksblat (The Jewish People’s Paper;
1924–1935?), the last of which was non-
partisan but apparently oriented toward
the Orthodox party Agudas Yisroel.

Romania, by contrast to Hungary, con-

1262 NEWSPAPERS AND PERIODICALS

S
R
L

Zajczyk, a lumber merchant, reading a copy
of the Yiddish newspaper Moment, Grodno,
Poland (now Hrodna, Bel.), 1920s. (YIVO)

Masthead of Haynt, Warsaw, 17 January 1938.
(YIVO)

MS3



tinued to see its Yiddish-speaking popula-
tion grow, a factor that led to the estab-
lishment of Yiddish journalism in the
middle of the nineteenth century. Koyroys
hoitim (Happenings of the Times; 1855–
1871?) was founded possibly to satisfy
the thirst for news during the Crimean
War. Another paper with longevity also
had a Hebraic title, Hayoets lebeys Yisroel
berumenye (The Adviser to the House of Is-
rael in Romania; Hayoets for short). It ap-
peared twice weekly in Germanized Yid-
dish, and was edited by Yekhiel-Mikhl
Aziel (1822–1896) from 1874 and after his
death by his son Yoysef Aziel (Azielescu)
under the title Der vahre hayoets (The True
Adviser; probably until 1914). Hayoets
was an early advocate of the pre-Zionist
Ôibat Tsiyon movement in Romania.
Aziel also published the short-lived daily
Yudisher telegraf (Jewish Telegraph) in
1877–1878, presumably occasioned by
the war with Turkey.

Post-1918 Romania annexed the dis-
puted provinces of Bessarabia and Buco-
vina, areas with high numbers of unas-
similated Jewish populations. In Kishinev
(Bessarabia; mod. Chiãinçu, Moldova) the
daily Besaraber lebn (Bessarabian Life;
1919) did not last long, and neither did
later attempts to start publications; but in
Czernowitz (Bucovina; Rom., Chernçuíi;
mod. Chernivsti, Ukr.), the literary–polit-
ical journal Tshernovitser bleter (1928–
1938) was produced almost until the be-
ginning of World War II, when the Soviet
Union occupied and annexed the region.
Under communism, the Jewish religious
community published a trilingual journal
in Romanian, Yiddish, and Hebrew,
Revista cultului mozaic din R.P.R.

The Hebrew Press
The Hebrew press enjoyed higher pres-

tige than the Yiddish, but its audience
was much more limited and consisted
mostly of men (few women could read
modern Hebrew) who had a higher than
average level of Jewish education. Among
the journals produced were the schol-
arly periodicals Bikure ha-‘itim and Kerem
Õemed (cited above), which were popular
among Galician writers. The Haskalah
scholar Max Raisin wrote in the Jewish En-
cyclopedia that Bikure ha-‘itim was adopted
by the Galician maskilim as their organ to
foster education and culture among Jews
of that area.

The revolution of 1848 caused Galician
maskilim to found a combative journal
to attack Hasidism. The Hebrew satirist
YitsÕak Erter (1791–1851) died before
plans could be carried out, but his friend

Yehoshu‘a Heshel Schorr of Brody (1814–
1895) took on the task himself and ed-
ited the journal He-Ôaluts (The Pioneer),
which appeared irregularly from 1852 to
1889. Initially a number of notable schol-
ars contributed, but because Schorr (who
was known as the Galician Voltaire) not
only attacked Hasidism but also dispar-
aged the Talmud and contemporary rab-
bis, he wrote most of it himself in later
years.

Other, mostly short-lived, Galician
Haskalah periodicals included Ha-Mevaser
(The Messenger), a weekly that appeared

from 1861 to 1867 with news as well as
critiques about Enlightenment. Its edi-
tor, Yosef Kohen-Tsedek of Lwów (1827–
1903), edited a number of other Hebrew
periodicals and made two brief attempts
at publishing Yiddish ones. Its rival was
the weekly Ha-‘Ivri (The Hebrew), at times
called ‘Ivri anokhi (I Am a Hebrew), which
was edited initially by Barukh Werber
of Brody (d. 1876) and then by his son
Ya‘akov (1859–1890). The name was al-
tered because its founders lacked a
needed license for publishing a periodi-
cal. The weekly was issued between 1865

NEWSPAPERS AND PERIODICALS 1263

S
R
L

“Worker! Your newspaper is the Folks-tsaytung!” Polish/Yiddish poster. Artwork by H. Cyna.
Printed by Blok, Warsaw, 1936. (YIVO)



and 1890 and was the first long-lasting
Hebrew newspaper in Galicia.

Hasidic leaders generally frowned upon
newspaper reading, but the Belz Hasidim
made the decision to add journalism to
their arsenal and founded MaÕazike ha-dat
(The Supporters of the Faith) in 1879; the
weekly was produced most probably until
1914. For a time, a Belz group with a vari-
ant ideology published Kol maÕazike ha-dat
(The Voice of the Supporters of the Faith).
Hebrew journals in Galicia generally gave
way to Yiddish after 1890, but a signifi-
cant exception was the Kraków weekly

Ha-Mitspeh (1904–1921), a Zionist news-
paper with a traditionalist bent, edited by
Shim‘on MenaÕem Lazar (1864–1932).

In Russia, a pioneering journalist was
Shemu’el Yosef Fuenn (1818–1890) of
Vilna, a prolific Hebrew writer. Ha-
Karmel, the weekly that he edited from
1860 to 1880, was both didactic and in-
formational, and contained supplements
in Russian and German. However, in
1871 Ha-Karmel became a monthly, and
its value as a timely purveyor of news was
greatly diminished. Across the border in
Lyck (Pol., EËk), Prussia, Fuenn’s contem-

porary Eli‘ezer Lipman Silberman (1819–
1882) founded and edited the weekly Ha-
Magid (The Announcer) in 1856. The Ger-
man venue was intended to stave off
problems with Russian censors, for Ha-
Magid was intended primarily for the Rus-
sian market. Since Ha-Magid preceded Ha-
Karmel, Silberman is considered by some
to be the real founder of Hebrew journal-
ism. In the 1880s, Ha-Magid was edited by
his assistant David Gordon (1826–1886),
who was active in Ôibat Tsiyon and
pushed the paper in that ideological di-
rection. Ha-Magid was published in its last
years in Berlin and Kraków; it ceased pro-
duction in 1903.

More prestigious than Ha-Magid was
Ha-Melits (The Interpreter), founded in
1860 in Odessa as a weekly by Aleksander
Zederbaum, who edited it until his death
in 1893 and was succeeded by Leon
Rabinovich (1862–1938). Zederbaum,
who also established Yiddish newspapers,
intended Ha-Melits to mediate between
the different sectors of the Jewish popula-
tion and between Jews and the Russian
government. It was probably for the latter
reason that he took his paper from
Odessa to Saint Petersburg in 1871. In
1886, Ha-Melits became a daily. It suffered
from occasional repression by the cen-
sors, and had to cease publication in 1904
because the growing number of Yiddish
and Russian Jewish publications limited
the available audience for a Hebrew daily.
Ha-Melits saw itself forced to become a
daily to compete with Ha-Yom (The Day),
the world’s first Hebrew newspaper of
that type. Ha-Yom was published in Saint
Petersburg for about two years (1886–
1888); it was edited by the Hebrew and
Yiddish writer Yehudah Leib Kantor
(Yehude Leyb Kantor; 1849–1915). It is
speculated that the exigencies of going to
press nearly daily made Ha-Yom and its ri-
vals develop a simple narrative Hebrew
style to replace the rhetorical style that
many writers adopted to display their
knowledge of Hebrew classics.

Warsaw, the capital of Congress Poland,
produced the daily Hebrew Ha-Tsefirah
during the same era as Ha-Magid and Ha-
Melits. It was founded in 1862, suspended
from 1863 to 1874, revived that year in
Berlin, and returned in 1875 to Warsaw.
Like Ha-Melits, Ha-Tsefirah felt compelled
to change from a weekly to a daily paper
in 1886. Its founder and first editor,
Ôayim Zelig SËonimski (1810–1904) was
an astronomer whose first aim was to
teach science to his readers, but after
1886 the publication concentrated on

1264 NEWSPAPERS AND PERIODICALS

S
R
L

Ha-Tsefirah, 1862. An article in the paper’s first issue explaining the working of the telegraph one
year after the first transcontinental telegraph system was established in North America and
several years before the first successful transatlantic cable. (The Jewish National and University
Library, Jerusalem)



news. Its second editor, NaÕum Sokolow,
developed the Hebrew feuilleton and ex-
posed its readership to the Zionist move-
ment. After publication was suspended
during the war years, sporadic attempts
were made to revive it in independent Po-
land.

The end of Ha-Tsefirah in 1931 also
marked the end of the Hebrew daily
newspaper everywhere except in the
Land of Israel. The Hebrew–Yiddish jour-
nalist Bentsiyon Katz (1875–1958) attri-
buted the demise of the Diaspora Hebrew
press to the fact that women readers did
not know Hebrew, while men were still
able to read Yiddish. Katz noted that in
1905, when he published his own daily
Ha-Zeman (The Time) in Vilna, the three
Hebrew dailies of that time drew approxi-
mately 20,000 subscribers, considerably
less than the Yiddish Der fraynd. By then,
Ha-Melits had ceased to exist; the three
remaining dailies were Ha-Zeman, Ha-
Tsefirah, and the latter’s not particularly
successful Warsaw competitor Ha-Tsofeh
(The Observer), edited by Eli‘ezer Eliyahu
Friedman (1857–1936) from 1903 to
1906. The lifting of press and other re-
strictions after the overthrow of the tsar
in February 1917 gave renewed energy to
Hebrew publishing. In Moscow, the Zion-
ists founded a Hebrew daily, Ha-‘Am, in
the summer of 1917, but the Bolsheviks
stopped its production not long after.

In contrast to Soviet Russia, Poland’s
situation enabled Hebrew to begin to
flourish. However, various factors worked
against the success of Hebrew publica-
tion. One factor was that the new literary
center in the Land of Israel even attracted
writers who were living abroad but who
still considered it to be their spiritual
home. The fact that the 3 million Jews of
Poland could not maintain one Hebrew
daily caused much comment at the time.
New periodicals rarely produced more
than a few issues. The most successful of
these was Ba-Derekh, a Warsaw weekly
that was issued from 1932 to 1937, claim-
ing a circulation of 20,000. Its end signi-
fied the final chapter of Hebrew journal-
ism in Poland.

Jewish Print Media in Other National
Languages
Czechoslovakia. The Jews of Bohemia

and Moravia (today the Czech Republic)
dropped Yiddish early on in favor of Ger-
man (the official language of Austria-
Hungary). During the twentieth century,
growing numbers of Jews functioned in
Czech. In Slovakia, which until 1918 was
a part of Hungary, Jews spoke Hungar-

ian and German, as well as Yiddish. The
Jewish press reflected this situation, as is
illustrated by a prestigious historical year-
book that was printed in German be-
tween the wars; it was called Jahrbuch der
Gesellschaft für die Geschichte der Juden in
der òechoslovakischen Republik (Yearbook
of the Society for the History of the Jews
in the Czechoslovak Republic) and was
published in Prague from 1929 to 1938.
Another notable periodical, representing
the integrationist Czech Jewish move-
ment, was titled òeskoÝidovské listy (Czech
Jewish Leaves); after its founding in 1894,
it merged with another publication and
changed its name to Rozvoj (Progress) in
1907. The Zionist weekly Üidovské zprávy
(Jewish News), founded in 1918, fought
Rozvoj’s ideology and both papers sur-
vived until the Nazi occupation in 1939.
In German, the Zionist movement pub-
lished the weekly Selbstwehr (Self-De-
fense) from 1907 until 1938; it was edited
in the interwar period by Felix Weltsch
(1884–1964). Each of these newspapers
was published in Prague.

In the Moravian capital, Brno, the non-
partisan Jüdische Volksstime (Jewish Peo-
ple’s Voice) appeared from 1900 to 1939,
and was edited by Max Hickl (1874–1924)
and the historian Hugo Gold (1895–
1974). In the Slovakian capital of Brati-
slava the weekly Jüdische Volkszeitung was
written in German and contained a Slo-
vak supplement, edited by Oskar Neu-
mann. Many smaller groups and parties
also had newspapers written in the lan-
guages of their regions. During the post-
Holocaust period, the religious commu-
nity of the restored republic continued
the earlier established Vestník Ýidovské
nábozenské obce v Praze (Bulletin of the
Jewish Religious Community in Prague;
1934–1990), which after 1953 was titled
Vestník Ýidovských nabozenských obci v
òeskoslovensku (Bulletin of the Jewish Re-
ligious Communities in Czechoslovakia).

Hungary. The pioneer of Jewish jour-
nalism in Hungary was Leopold Löw
(1811–1875), a rabbi who was among the
founders of liberal Judaism in that coun-
try and whose scholarly German-lan-
guage monthly, Ben Chananja (named in
admiration of the tana’ Yehoshu‘a ben
Ôananyah), was published in Szeged
from 1858 to 1867 to serve that cause.
The Orthodox fought the Neologs (reli-
gious reformers) with a daily paper writ-
ten in German with Hebrew characters:
Allgemeine jüdische Zeitung (General Jew-
ish Newspaper), which appeared in Buda-
pest from 1888 until the end of the Habs-

burg Empire in 1918. In the secular field,
a literary monthly called Múlt és Jövë (Past
and Present), was published, also in Buda-
pest, from 1911 to approximately 1940,
and was edited by József Patai (1882–
1953). A Hungarian journal, Magyar Zsidó
Szemle (Hungarian Jewish Review), pub-
lished by the Budapest Rabbinical Semi-
nary, was produced from 1884 to 1948.
Finally, under the Communist regime,
Hungary saw the publication of Új Élet
(New Life; 1945–), the newspaper of the
organized Jewish community, which had
more Communist than Jewish content.

Poland (including Galicia). In the
mid-nineteenth century, Jewish periodi-
cals were produced by assimilationists
who tried to integrate Jews into the Polish
environment, usually with little success.
In the twentieth century, however, and
especially between the wars, an increas-
ing number of Polish Jews functioned in
the Polish language, and a Jewish press in
that language became a necessity.

An early example was the Warsaw
weekly Jutrzenka (The Dawn), which was
issued from 1861 to 1863 and was ed-
ited by Daniel Neufeld (1814–1874) with
some contributions from non-Jews. Re-
sponding to waves of pro-Polish senti-
ment during the Polish rebellion, its pub-
lication ended when the rebellion was
suppressed. Jutrzenka was followed by the
more successful Izraelita (1866–1913), a
weekly edited by Szmul Hirsz Peltyn
(1831–1896) and after his death briefly by
NaÕum Sokolow, at which time it tempo-
rarily took a Zionist stance.

The Polish-language Jewish press
played an important role in restored Po-
land, especially in Galicia where Jews
were more thoroughly assimilated. Edi-
tors competed successfully with the gen-
eral Polish newspapers that Jews—espe-
cially Jewish women—were accustomed
to read. Some of the more notable news-
papers included Nowy Dziennik (New
Daily), a Zionist newspaper printed in
Kraków from 1919 through 1939 (though
printed initially across the Czech border
to escape Polish censorship); Chwila (Mo-
ment), also Zionist, published in Lwów
between 1919 and 1939; and the best-
known and most successful Polish Jewish
daily, the nonpartisan Nasz PrzeglÙd (Our
Review), published in Warsaw under that
name from 1923 through 1939 as a suc-
cessor to earlier publications dating back
to 1918.

Romania. In its expanded borders be-
tween the two world wars, Romania
(which included Transylvania, Bessarabia,

NEWSPAPERS AND PERIODICALS 1265

S
R
L

MS3



and Bucovina) produced Jewish newspa-
pers and periodicals not solely in Yiddish
and Romanian but in German and Hun-
garian as well. The earliest publication
was a bilingual—Romanian and French—
weekly called Israelitul român (The Roma-
nian Israelite); established in Bucharest
around 1855, it existed for no longer than
a half year. As was true of much of the
Jewish press in that country, it promoted
the concept of Jewish emancipation.
Most other early attempts were simi-
larly unsuccessful. In 1890, however, Mo-
ses Schwarzfeld (1857–1943) founded
probably the most important Romanian-
language Jewish journal, the weekly
Egalitatea (Equality); it did not cease pub-
lication until 1940. With his brother Elias
(1855–1915), he also edited the annual
Anuar pentru Israeliíi (Annual for Israel-
ites); 19 issues appeared between 1877
and 1898.

In the pre-1919 period, the Union of
Native Jews advocated the integration of
Jews into Romania; accordingly, this asso-
ciation produced a weekly organ called
Curielul Israelit (The Israelite Courier) in

Bucharest from 1906 to 1945, with an ap-
parent interruption from some point in
1941 through September 1944. One con-
tributor was the leader of the Romanian
Jewish community, Wilhelm Filderman
(1882–1963). The Zionist movement and
its various parties promoted a number
of periodicals in the central cities of in-
terwar greater Romania; the most impor-
tant example was the Bucharest weekly
Renaãterea noastrç (Our Renaissance),
started in 1924 and lasting until 1941. Its
first editor was Samuel I. Stern, and it was
revived briefly in 1944.

In Communist Romania, the organized
religious community published a trilin-
gual periodical called Revista cultului mo-
zaic din R.P.R. (Periodical of the Mosaic
Religion in the Romanian People’s Repub-
lic; 1956–1991). In Yiddish it was named
(with varying subtitles) Tsaytshrift funem
religyezn yidntum fun der rumenisher folks-
republik, and in Hebrew it was called
Ketav-‘et shel ha-yahadut ha-datit be-
republikah ha-‘amanit ha-romanit. Its edi-
tor, the chief rabbi of Romania Mozes
Rosen (1912–1994), noted that the jour-

nal was the only Hebrew-language publi-
cation in the socialist world. In a strange
paradox, in Romania (and elsewhere), the
economic problems brought about by the
collapse of communism caused the one
Jewish periodical of the country to col-
lapse as well.

Russia and the Soviet Union. Russian-
language periodicals began early, took
different forms, and played an increas-
ingly important part in the intellectual
life of Russian-speaking Jews who were
interested in preserving at least part of
their Jewish heritage. Censorship was a
constant problem, despite the respite
granted by the revolution of 1905 and the
democratic revolution of 1917, as neither
tsarist nor Communist authorities ever
relaxed the practice. The situation since
the breakup of the Soviet Union remains
in flux.

The Russian Jewish press began in 1860
with the weekly Razsvet (Dawn), edited in
Odessa by Osip Rabinovich (1817–1869),
who was inspired by innovations emerg-
ing from the “Tsar-Liberator” Alexander
II. Rabinovich compared the political

1266 NEWSPAPERS AND PERIODICALS

S
R
L

Customers at a newsstand that displays the Jewish newspapers Haynt (Today), Vort (Word), Folks-tsaytung (People’s Newspaper), Moment, Shpilki
(Barbs), Nasz PrzeglÙd (Our Review), and Letste nayes (Latest News), Êódß, 1930s. (YIVO)

MS3



changes to the light of creation. But vari-
ous reasons—poor sales, censorship, an-
ger of readers at the exposure of Jewish
misdeeds—caused Razsvet to collapse in
less than a year. It was replaced by Sion in
1861, but the new weekly had no better
luck. In 1869, the number of people inter-
ested in a Russian Jewish newspaper had
grown sufficiently to make the third at-
tempt more of a success. This time the
sponsor was the Odessa branch of the
new Society for the Promotion of Culture
among the Jews of Russia. Titled Den’
(The Day), the format of the new weekly
was reminiscent of its two predecessors.
But Den’ was more clearly in favor of inte-
gration into the larger society even as it
attempted to preserve some of the tradi-
tions. One prominent participant, the ju-
rist and historian Il’ia Orshanskii (1846–
1875), envisioned religious communi-
ties modeled on the lifestyles of Jews in
the West. The Odessa pogrom of 1871
was one of the factors that brought an
end to Den’ that year. That same year,
Aleksander Zederbaum tried without
much success to add a Russian newspaper
to his Hebrew Ha-Melits and Yiddish Kol
mevaser. It was called Vestnik russkikh
evreev (Messenger of the Russian Jews)
and was published in Saint Petersburg
from 1871 to 1873. It failed partly be-
cause Zederbaum, an accomplished He-
brew journalist, was not taken seriously
as a Russian one.

Real success was achieved by the first
Jewish replication of what Russians call
“thick” journals (that is, with many
pages). Titled Evreiskaia biblioteka (Jewish
Library), it was edited by Adolph Landau
(1841–1902) as an irregular literary and
scholarly annual published off and on
until 1880, with additional volumes pub-
lished as late as 1902. After 1880, Landau
devoted his energies to a monthly called
Voskhod (Sunrise), which became the
leading periodical of Russian Jewry and,
despite frequent problems with censors,
closed down only in 1906; Landau had
given up the editorship in 1899. The
most notable contributor to Voskhod was
Simon Dubnow, the historian, publicist,
and literary critic. Voskhod was also pub-
lished in a weekly edition that filled the
readership gap left by several failed news-
papers, including the revived Razsvet in
Saint Petersburg and its competitor
Russkii evrei (The Russian Jew), both of
which had stopped publishing by 1885,
leaving the weekly Voskhod as Russia’s
only Jewish newspaper.

The political turmoil in Russia at the

beginning of the twentieth century, the
growing Zionist movement, and the con-
stantly expanding number of Jews whose
main language was Russian caused an up-
surge in the number of Russian-language
Jewish periodicals. The fact that political
parties became legal after 1905 had an in-
fluence, though many party journals ex-
isted for only brief periods. Before 1900,
the primary stress on Jewish national
awakening without a commitment to
Zionism was maintained by a successor
to Voskhod, a weekly called Novyi voskhod
(New Voskhod), which was started in
1910 but was closed by the authorities
in 1915. One of its editors was Maksim
Vinaver (1862–1926), leader of the Ev-
reiskaia Narodnaia Gruppa (Jewish Peo-
ple’s Group) that opposed the existence of
Jewish political parties. Zionists produced
the monthly Evreiskaia zhizn’ (Jewish Life)
from 1904 to 1907, adding for much of
this time a weekly supplement called
Khronika evreiskoi zhizni (Chronicle of
Jewish Life). In 1907, the Zionist move-
ment founded a militant weekly called
Razsvet, which was forced out of existence
by the Russian censor in 1915. Its editor,
Avraham Idelson (1865–1921), was also
active in the field of Jewish education.

Soviet nationality policy did not allow
Jewish periodicals to be printed in lan-
guages other than Yiddish. The only ex-
ception was the Moscow monthly Tribuna
(Tribune; 1927–1937), the organ of OZET
(Society for the Settlement of Jewish
Toilers on the Land), which in effect
served as a general Jewish newspaper for a
time. In the 1980s, the dissident publica-
tion Leningradskii evreiskii al’manakh (Le-
ningrad Jewish Almanac) appeared from
1982 to 1989 as a samizdat publication.
In post-Soviet Russia and the Former So-
viet Union, a number of not very stable
local papers have appeared, bearing some
similarity to the communal Jewish week-
lies of the West. Those which have lasted
from about 1990 include Moscow’s
Mezhdunarodnaia evreiskaia gazeta (Inter-
national Jewish Newspaper; published
with varying frequency and general and
Jewish reportage); Saint Petersburg’s
Narod moi-ami (My People; bimonthly);
Vilnius’s Litovskii Ierusalim (Lithuanian
Jerusalem; monthly, with editions in
Lithuanian, Yiddish, and English); and
Kishinev’s Nash golos (Our Voice; irregular
monthly).

Socialist and Revolutionary
Periodicals
Tsarist Russia tolerated no political par-

ties until 1905, and the unauthorized par-

ties that aimed to overthrow the regime
were particularly suspect. Socialists, anar-
chists, and those expressing similar ideas
were not only illegal (as Zionists techni-
cally were, too) but also were part of the
persecuted underground. Parties in Aus-
tria-Hungary had the freedom to organize
but were under suspicion and faced cen-
sorship.

Jews were active in the Narodnaia Volia
(People’s Will) Party in the 1870s and in
the Marxist and non-Marxist socialist par-
ties from the 1880s on. Many parties were
not concerned with the problems of Jews
or Jewish workers, but as time went on,
an increasing number regarded Jewish
workers as doubly oppressed. Conse-
quently, specifically Jewish parties gained
favor, and they created a literature to ad-
vocate their causes. The general parties,
which usually fought against what they
considered to be Jewish separatism, also
published underground literature in Yid-
dish to appeal to Jewish workers who
were literate only in that language.

While most of these publications were
in Yiddish, some were in the languages
prominent in the regions. The first two
Jewish socialist periodicals were actually
written in Hebrew so that they could in-
fluence Yeshiva students. These were Ha-
Emet (The Truth), edited by the radical
Hebrew writer Aharon Shemu’el Lieber-
man (1843–1880) and printed in Vienna
in 1877 for import into Russia. Its mes-
sage encouraged its readers to abandon
the ubiquitous national problem and
deal instead with the problem of bread
(that is, poverty in general). Only three is-
sues appeared. It was followed by Asefat
Õakhamim (The Assembly of the Wise),
edited by Morris Winchevsky (1856–
1932) and printed in Königsberg in 1877–
1878. These Hebrew-language monthlies
left little impression and, from that point
on (with the exception of the Tse‘ire Tsi-
yon party), Diaspora socialists abandoned
Hebrew. The first socialist newspaper in
Yiddish, by activists from the Narodnaia
Volia party, was the Arbayter tsaytung
(Workers’ Paper) of 1881; only one known
issue was produced.

The Bund, the Jewish socialist party
and organization, was founded in 1897
and reached its high point as a legal party
in interwar Poland. Many, if not most,
of the Jewish socialist periodicals in the
pre-1914 Russian Empire were produced
by the Bund, largely in Yiddish but also
in Russian and Polish. There existed an
informal association with the Jewish So-
cial Democratic Party of Galicia, popu-

NEWSPAPERS AND PERIODICALS 1267

S
R
L

MS3



larly called the Galician Bund; the two
groups merged when Poland was re-
united. A similar group was formed in Ro-
mania, which called itself Lumina (Light).
The main journals of the Bund were Di
arbayter shtimme (The Workers Voice), ir-
regular, 1897–1905; Der veker (The Alarm
Clock) and Folks-tsaytung (People’s Paper),
legal dailies, 1905–1907; and the Russian-
language Poslednye izvestiia (Latest News),
a weekly published abroad between 1901
and 1906. The main organ of the Jewish
Social Democratic Party of Galicia was the
Yiddish weekly Der sotsyal-demokrat, pub-
lished in Kraków and later in Lwów
(1905–1920), though not produced dur-
ing World War I). The Romanian group
published Lumina in the Romanian lan-
guage in Iaãi between 1895 and 1897.

Disappointment with the Bund and Zi-
onist sentiment caused a number of Jew-
ish socialists to found parties that com-
bined Zionism with socialism. They were
loosely called Po‘ale Tsiyon (Workers of
Zion), a name that became official for the
faction led by Ber Borokhov (1881–1917),
and the only party to survive in the long
run. Another party, called Zionist Social-
ists, were actually socialist territorialists
who emerged after the Uganda split in
the Zionist movement. The smallest party
called itself simply the Jewish Socialist
Workers Party, but were called Sejmists be-
cause they believed that major questions
should be settled by a Jewish sejm.

Borokhov’s Po‘ale Tsiyon Party pro-
duced the largest number of publications
in the Socialist Zionist camp. In Russian,
Evreiskaia rabochaia khronika (Jewish La-
bor Chronicle) was published in 1906
and included his party’s platform. It pro-
duced many periodicals in Yiddish,
though these were short-lived due to per-
secution by the authorities; however, in
the Austrian Empire its irregular Der yu-
disher arbayter (The Jewish Worker) began
publication in 1903 and persisted until
the end of 1925 in independent Poland.
Po‘ale Tsiyon had periodicals in German,
Czech, and Bulgarian as well.

The central organ of the Zionist Social-
ists was the weekly Der nayer veg (The New
Way), published in Vilna from 1906 to
1907, when it was closed despite theoreti-
cal freedom of the press. At about the
same time, also in Vilna, the Sejmists
published their organ Folks-shtime (Peo-
ple’s Voice).

In Poland during the interwar period,
Communist activity was illegal but social-
ism was tolerated, though the Bund suf-
fered from occasional harassment. In ad-

dition to the daily Folks-tsaytung, which
the Bund published from 1921 until
World War II, the Po‘ale Tsiyon published
a left-wing, Yiddish-oriented newspaper,
Arbayter-tsaytung (Workers’ Paper) from
1918 to 1939, which changed from weekly
to semiweekly and had among its partici-
pants the young historian Emanuel Rin-
gelblum.

The Jewish press in Eastern Europe
showed a progression from Hebrew to the
once-despised Yiddish, which was much
more widely known and thus had a much
greater potential readership. Growing lin-
guistic assimilation, the Holocaust, and
Stalinist repression put an end to the Yid-
dish press by the end of the twentieth
century with the exception of a few rem-
nants, leaving only the newspapers in the
local languages. The fact that most Jews
in the area except those of Hungary saw
themselves as a national minority made
their press much more political than that
of the Jews in Western countries.

[Many of the newspapers and periodicals
as well as the major figures mentioned are
the subject of independent entries.]

• Rafael Abramovitsh et al., eds., Algemeyne
entsiklopedye, “Yidn” subseries, vol. 3, cols.
199–368 (New York, 1972); MenuÕah Gilbo‘a,
Leksikon ha-‘itonut ha-‘ivrit ba-me’ot ha-
shemoneh-‘esreh veha-tesha‘-‘esreh (Jerusalem,
1992); Yehudah Gothelf, ed., ‘Itonut yehudit
she-hayetah (Tel Aviv, 1973); Avraham Green-
baum, The Periodical Publications of the Jewish
Labour and Revolutionary Movements in Eastern
and Southeastern Europe, 1877–1916 (Jerusa-
lem, 1998); Vladimir Karasik, “From Odessa to
Odessa: Russian-Jewish Periodicals of Ukraine,
1860–2000,” in Judaica in the Slavic Realm,
Slavica in the Judaic Realm: Repositories, Collec-
tions, Projects, Publications, ed. Zachary Baker,
pp. 119–150 (New York, 2003); Getzel Kressel,
Leksikon ha-sifrut ha-‘ivrit, 2 vols. (MerÕavyah,
Isr., 1965–1967); Leksikon fun der nayer yidisher
literatur, 8 vols. (New York, 1956–1981); Avra-
ham Novershtern and Vera Solomon, comps.
and eds., “Indeks tsu der yidisher periodik,”
available at jnul.huji.ac/iyp; Zalman Rejzen,
Leksikon fun der yidisher literatur, prese un filolo-
gye, 4 vols. (Vilna, 1928–1929); Shas-Roman,
“Di yidishe prese in Rumenye fun 1854 biz
1926,” Filologishe shriftn, ed. Max Weinreich
and Z. Rejzen, vol. 3, cols. 525–536 (Vilna,
1929); Chone Shmeruk and Samuel Werses,
eds., Ben shete milÕamot ‘olam: Perakim me-Õaye
ha-tarbut shel yehude Polin (Jerusalem, 1997);
Yehuda Slutsky, Ha-‘Itonut ha-yehudit-rusit ba-
me’ah ha-tesha‘-‘esreh (Jerusalem, 1970); Ye-
huda Slutsky, Ha-‘Itonut ha-yehudit-rusit ha-
me’ah ha-‘esrim, 1900–1918 (Tel Aviv, 1978).

—Avraham Greenbaum

NIEMIRÓW. See Nemyriv.

NIEMIROWER, IACOB ISAC (1872–
1939), rabbi and philosopher of Judaism.
Born in Lemberg (Lwów), Iacob Isac
(Ya‘akov YitsÕak) Niemirower received a
traditional Jewish education. His parents
moved to Iaãi, Romania, when he was a
child. Initially influenced by Hasidism,
Niemirower later followed the rationalist
current characteristic of the Haskalah. In
1890, he went to Berlin to study philoso-
phy, receiving his Ph.D. from the Univer-
sity of Bern in Switzerland in 1895. In
Berlin he also studied at the Neo-Ortho-
dox rabbinical seminary and was or-
dained by Rabbi Ernest Biberfeld. Nie-
mirower also decided to become a Reform
rabbi, and was ordained in 1896 by Rabbi
Michael Hamburger of Strolitz. Niemi-
rower was additionally influenced by the
philosophy of Moritz Lazarus.

On his return to Iaãi in 1896, Niemi-
rower became the preacher at the Bet
Ya‘akov (Neuschotz) Reform temple. Al-
though attacked by Orthodox rabbis, Nie-
mirower was nevertheless successful. He
delivered sermons and lectures, taught
lessons in Torah, participated in public
and social activities, published articles in
the Jewish and non-Jewish press, pre-
pared academic studies, and was active in
the field of education and in the Zionist
movement. In 1908, he became the chief
rabbi of Iaãi.

Beyond his rabbinic duties, Niemirower
cofounded the popular athenaeum
Toynbee Hall and delivered lectures on
iudaismul cultural (cultural Judaism), a
term he introduced in the Romanian lan-
guage, combining various religious philo-
sophical and historical aspects of Juda-
ism with secular culture. In 1911, he was
chosen to be the rabbi of the Sephardic
community of Bucharest. When the new
Ashkenazi community of that city was
founded, Niemirower became its chief
rabbi and then, as of 22 May 1921, was
chief rabbi of the Union of Jewish Com-
munities of the Old Kingdom of Roma-
nia. He also served as preacher and rabbi
in the Choral Temple until his death.

After Romania officially recognized its
Jewish population, Niemirower became
chief rabbi of the Mosaic religion and its
representative in the Romanian senate in
1926. In 1936, after the foundation of the
Federation of Jewish Communities of
Greater Romania, Niemirower became
that organization’s leading rabbi. He in-
stitutionalized Judaism in Romania into a
modern, centralized hierarchical form. In
1936, an unsuccessful attempt on his life
was organized by antisemitic members of

1268 NIEMIRÓW

S
R
L

MS3




