Fjellforum :: Vis Temaet - Finnmarks høyeste fjelltopp

Fjellforum HovedsideFramside
HjelpHjelp
SøkSøk
MedlemslisteMedlemsliste
GrupperGrupper
Bli MedlemBli Medlem
ProfilProfil
Sjekk private meldingerSjekk private meldinger
Logg InnLogg Inn



Vis:
-Ubesvarte innlegg
-Innlegg siste døgn
-Innlegg siste 3 dager
-Innlegg siste uke









Fjellforum er et samarbeid mellom:
friluftsliv.no
Adrenaline.no
Breogfjellsport.no
Distantpeak.com
Fjelletibilder.no
Fjellsport.net
Glittertindforlag.no
Kjiver.no
Nfo2000m.no

Fjellforum Hovedside -> Alt som ikke passer inn i kategoriene ovenfor
Finnmarks høyeste fjelltopp

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema Temaforum -> Områder -> Finnmark

Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
kjiver



Ble Medlem: 02 Sep 2004
Innlegg: 2518
Bosted: Sør-Helgeland

InnleggSkrevet: Tor Des 08, 2005 08:51    Tittel: Finnmarks høyeste fjelltopp Svar med Sitat

Så tilfeldigvis på TV i går at Finnmarks høyeste fjelltopp ikke har noe navn. De har oppdaget en gammel og stor målefeil.

Sitat
Svartfjell har hittil hatt æren av å rage høyest i Finnmark, men den æren skyldes en gammel målefeil. Nye målinger viser nemlig at det er nabofjellet som er det høyeste fjellet. Problemet er at det mangler navn.
Slutt

Så nå er det mulighet for å sende inn forslag på nytt navn.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/5298503.html

Hva med "Fjellforumtoppen". Hadde ikke det vært noe? Razz

_________________
************
http://kjiver.no/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
jarle



Ble Medlem: 09 Feb 2004
Innlegg: 978
Bosted: Trondheim, Arna

InnleggSkrevet: Tor Des 08, 2005 15:45    Tittel: Svar med Sitat

tror fjellforumtoppen bør spares til det dukker opp et nytt fjell i jotunheimen Wink
_________________
----------------------------------------------------
Jarle

www.flickr.com/photos/jarle_ekanger/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Erling



Ble Medlem: 10 Mai 2003
Innlegg: 726
Bosted: Drammen

InnleggSkrevet: Tor Des 08, 2005 15:54    Tittel: Re: Finnmarks høyeste fjelltopp Svar med Sitat

kjiver skrev:
Sitat Svartfjell har hittil hatt æren av å rage høyest i Finnmark, men den æren skyldes en gammel målefeil. Nye målinger viser nemlig at det er nabofjellet som er det høyeste fjellet. Problemet er at det mangler navn.

Det er feil Exclamation

Øksfjordjøkulen har lenge vært ansett for å være Finnmarks høyeste fjell. Jeg tror kanskje Svartfjell var høyest før når breene var større for mange år siden. Den knausen som er avbildet på NRK sin hjemmeside er Finnmarks høyeste faste fjell antagelig. Det høyeste punktet i Finnmark er noen kilometer lenger vest inne på Øksfjordjøkulen.

Selv om NRK rapporterer om slikt trenger det ikke være riktig Exclamation

Øksfjordtoppen (1175) er nok et bedre navn på knausen kanskje ?

For sikkerhets skyld gikk jeg oppom både Øksfjordjøkulen og Øksfjordtoppen når jeg var der Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gjestegringo
Gjest





InnleggSkrevet: Tor Des 08, 2005 16:27    Tittel: Svar med Sitat

Jeg óg er en sånn en som samler på fylkestopper, så jeg må vel opp dit en eller annen gang.
Er det fint der? Fin tur? Er det vanskeligheter?
Til Toppen
TrondE



Ble Medlem: 08 Des 2004
Innlegg: 113
Bosted: Hønefoss

InnleggSkrevet: Tor Des 08, 2005 17:42    Tittel: Feil at det er feil! Svar med Sitat

Erling skrev:
Jeg tror kanskje Svartfjell var høyest før når breene var større for mange år siden. Den knausen som er avbildet på NRK sin hjemmeside er Finnmarks høyeste faste fjell antagelig.

NRK har foretatt endel undersøkelser i forkant av dette innslaget. Undertegnede ble også "konsultert" i sakens anledning. Jeg kunne vel vært ennå mer omhyggelig og gått ennå lengre inn i detaljene, men stoppet da jeg fant ut at Svartfjell aldri kan ha vært høyere enn Øksfjordjøkulen Exclamation
Feilen stammer fra det etterhvert historiske gradteigskartet S4 Bergsfjord, utgitt av Norges geografiske oppmåling 1907. Her står høyden 1218 ved Svartfjellet østligst på breen. Storfjellet i nordkant av samme bre har høyden 948. På nyere kart (1735 II Øksfjordjøkelen utg. 2001) har de samme toppene høydene henholdsvis 1162 og 1066. Dermed er det helt opplagt at begge de eldre høydetall må være beheftet med feil Exclamation Det er snakk om snart 100 år gamle målinger foretatt med målebordsutrustning. Men eldre høyder er generelt ikke så unøyaktige. Derfor er det i dette tilfellet høyst sannsynlig begått utregningsfeil i tillegg. Det var vanlig å bruke stigningsmålere dengang, men var avstanden feil ble også høydene feilaktige.
Finnmarks høyeste punkt er toppen av Øksfjordjøkulen, målt fotogrammetrisk til 1204 m o.h. (fra ca. 1975). Og sannsynligvis ligger også høyeste fjell et sted under denne da breen neppe er 30 m tykk akkurat her (opp med GPS og radar folkens!). Høyeste bart fjell ligger som en nunatak 2,85 km lengre øst på breen. Her ligger også 1.ordenspunktet S04T0042 Øksfjordjøkelen med høyden 1175,375 m o.h. (toppen av senterbolten).
Dette har mange, inkludert SK, vært klar over lenge.
Men gamle "oppleste og vedtatte sannheter" kan være vanskelige å få utryddet, viser det seg Confused
Liste over fylkesfjellene, se:
http://www.statkart.no/IPS/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=928

_________________
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Klar din hjerne, stig opp i det høye
rett blikket mot det fjerne, med ditt skarpe øye
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Alek



Ble Medlem: 09 Des 2004
Innlegg: 1409
Bosted: Valdres

InnleggSkrevet: Tor Des 08, 2005 19:28    Tittel: Svar med Sitat

Flott liste TrondE. Jeg har sans for slike presise høydemålinger. Skulle ønske det fantes en like detaljert og nøyaktig liste for 2000meter toppene også, og da helst med de nyeste utførte målingene. Og med nøyaktig mener jeg med desimeterene også, da kan en rangere toppene enda mer nøyaktig. Når en hører om to eller flere topper med samme meterhøyde, så må uansett den ene toppen være høyere enn den andre på desimeternivå. Det er og interressant å lese om målemetodene som er brukt og hva som er referansepunktene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Erling



Ble Medlem: 10 Mai 2003
Innlegg: 726
Bosted: Drammen

InnleggSkrevet: Tor Des 08, 2005 22:05    Tittel: Svar med Sitat

Gjestegringo skrev:
Jeg óg er en sånn en som samler på fylkestopper, så jeg må vel opp dit en eller annen gang.
Er det fint der? Fin tur? Er det vanskeligheter?

Her finner du min korte turrapport: http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=173&highlight=finnmark

Hvis du samler på fylkestopper er den i Sogn og Fjordane vanskeligst. Resten er mye enklere. Men både for den høyeste i Finnmark og Troms er det svært bratte bakker og breer som må forseres. Det er nok disse tre fylkene hvor det kreves litt mer enn bare en spasertur samtidig som det er lange turer.

Fint med litt facts TrondE. Min antagelse om avsmelting av Svartfjell var altså feil. Men ellers har jeg visst i 15 år at Øksfjordjøkulen var høyest i Finnmark. På toppen av Kikut i Oslo fikk jeg den gang idéen til at jeg ville bestige alle fylkestoppene og trodde Kikut var Oslo sin høyeste. Og ellers er jeg ennå ikke ferdig med prosjektet Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
tf



Ble Medlem: 10 Nov 2005
Innlegg: 53
Bosted: Bergen

InnleggSkrevet: Fre Des 09, 2005 12:51    Tittel: Svar med Sitat

Yo, all;


Eit par kommentarar til TrondE si 'fylkesliste' kan kanskje vera på sin plass når det gjeld Hordaland:
TrondE skrev:
Liste over fylkesfjellene, se:
http://www.statkart.no/IPS/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=928

Denne lista kallar punkt 1815 (Norgesglasset: 1816) lengst vest på Hallingskarvet for 'Kyrkjedørsnuten', men bruken av dette namnet er nok ikkje korrekt, då den eigentlege Kyrkjedørsnuten (1790 moh) ligg ca. 1.3 km mot nord.

Vidare kan det også diskuterast om 1815 er det høgaste punktet på fast fjell i Hordaland fylke. På 1990-utgåva av 'Turkart 1:50000 Finse' er det merka av eit punkt 1839 (som ikkje er synleg på Norgesglasset - der er høgaste fjellpunkt på Jøkulen 1813, SV for Bukkeskinnshjellane) litt nord for toppen av Hardangerjøkulen, og ca. 1.3 km vest for Jøkulhytta. Etter sterk avsmelting dei siste åra, har det vore synleg ein liten 'nunatak' i omlag denne posisjonen både i 2004 og 2005. Har ikkje sjekka høgda med GPS, men eg har ein mistanke om at denne 'knausen' må vera høgare enn 1815.

GPS measurements, anyone??


Torbjørn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjellforum Hovedside -> Alt som ikke passer inn i kategoriene ovenfor Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan ikke legge ved bildefiler i dette forumet
Du kan se bildefiler i dette forumet



Fjellforum.net © 2004
Epost webmaster
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group