
Belarus
 Capital: Minsk
 Population: 9.7 million
 GNI/capita, PPP: US$12,740

Source: The data above was provided by The World Bank, World Development Indicators 2011.

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

 20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

 

20
08

 

20
09

 

20
10

20
11

Electoral Process 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 7.00

Civil Society 6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00 6.00

Independent Media 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50 6.75

Governance* 6.50 6.50 6.50 n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a

National Democratic 
Governance n/a n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 6.75

Local Democratic 
Governance n/a n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75

Judicial Framework 
and Independence 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Corruption 5.25 5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00 6.00

Democracy Score 6.38 6.46 6.54 6.64 6.71 6.68 6.71 6.57 6.50 6.57

* Starting with the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic 
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these 
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author(s) of this 
report. The opinions expressed in this report are those of the author(s). The ratings are based on a scale of 1 to 
7, with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an 
average of ratings for the categories tracked in a given year.

by Vitali Silitski and Alexei Pikulik



 Nations in Transit 2011104

Executive Summary

Belarus has long been called “Europe’s last dictatorship” because of the 
lack of democracy and respect for human rights evident under the rule of 
Alyaksandr Lukashenka, who assumed the presidency in 1994. In January 

2007, Russia, a longtime sponsor of the Lukashenka regime, began to withdraw the 
massive energy subsidies upon which Lukashenka’s personalistic rule and Belarus’s 
“socially oriented” model of unreformed, command-style economy were largely 
built. The removal of this stabilizing factor forced the state to embark on a partial 
transformation of its socioeconomic model. Initially, Lukashenka envisaged a mere 
shift of geopolitical loyalty to the West in exchange for financial support. However, 
the pressure of the worldwide financial crisis, Western sanctions, Russia’s war with 
Georgia, and energy conflicts with Moscow forced the government to free political 
prisoners, relax repression on democratic activists, and initiate liberalization of the 
business climate, along with some unpopular reforms in the social sphere. Minor 
progress in market reforms and human rights was enough to renew hopes of a 
thaw in Belarus’s relations with the West, bring Belarus to the European Union’s 
Eastern Partnership Program, and secure stabilization loans from the International 
Monetary Fund.

Lukashenka’s strategic, “liberalizing” agenda—which had been invisible during 
the first months of the year—briefly gained momentum in the run-up to the 2010 
presidential election. Unable to depend on Moscow’s support, and with a potential 
€3 billion in European Union (EU) aid money at stake, Lukashenka courted the 
EU’s recognition of his reelection by marginally increasing the freedom of media, 
political, and civil society actors in the months preceding the December 19 vote. As 
in previous years, opposition campaigns suffered from disunity and self-defeating 
political tactics; nevertheless, an unprecedented nine candidates were allowed to 
collect signatures, campaign via state-owned media, and appear on the ballot next 
to the incumbent president.

Any pretense of democratization was dropped abruptly in the aftermath of 
the polling on December 19. Election observers noted that voting was orderly, but 
pointed to the lack of transparency and called the vote count “a farce.” Following 
the Electoral Commission’s announcement of an imminent landslide victory for 
President Lukashenka (nearly 80 percent of the vote, with 90 percent voter turnout), 
opposition candidates and 10–15,000 of their supporters marched through the 
center of the capital in protest, demanding a new election. The peaceful protesters 
were attacked by secret police. Later that night, when protesters tried to force their 
way into the parliament, they were beaten back by riot police. Seven out of nine 
opposition candidates were arrested, and more than 700 peaceful protesters were 



  Belarus 105

jailed. In the week following the election and protests, Belarus’s secret police cracked 
down on all forms of potential opposition activity, particularly in the media.

The year ended contrary to Lukashenka’s apparent calculations, with neither 
the EU nor the United States validating his reelection. Russia did recognize the 
results of the elections (which it called “an internal affair”) but continued to put 
pressure on Lukashenka. As the pendulum of Lukashenka’s rule swings back toward 
repressive autocracy, Belarus is once again isolated from the West, and trapped in a 
dependent relationship with Russia. 

National Democratic Governance. Intense political repression in the first 
half of 2010 was followed by a softening of the political climate in the run-up 
to the presidential election, and then a jarring return to repression in the last 
two weeks of December. Throughout these modulations, the defining features of 
President Lukashenka’s consolidated autocratic regime remained constant, and no 
breakthrough in political democratization occurred during either the local or the 
presidential election campaigns. Belarus’s rating for national democratic governance 
remains unchanged at 6.75.

Electoral Process. EU-supported amendments to the electoral code somewhat 
improved opportunities for the opposition to register for elections and campaign, 
yet meaningful electoral competition remains absent in Belarus. Realignments 
within the democratic opposition and the emergence of new players and donors 
on the opposition field energized campaigning in the run-up to the presidential 
election, but they also contributed to disunity and incoherence among President 
Lukashenka’s opponents. Singularly brutal crackdowns on the opposition in the 
last weeks of 2010 demonstrated that all of Lukashenka’s electoral reforms were 
cosmetic and calculated to pacify Western powers. Belarus’s electoral process rating 
worsens from 6.75 to 7.00.

Civil Society. Promises to rescind Article 193-1 of the criminal code, which penalizes 
the activities of unregistered nongovernmental organizations, did not materialize in 
2010. Attacks on the Union of Poles and the violent dispersal of demonstrations 
staged by youth groups in February 2010 recalled the worst periods of dictatorial 
rule in Belarus. At the same time, the resumption of the work of the Public Advisory 
Council of the Presidential Administration, and the active engagement of private 
entrepreneurs in drafting the economic liberalization agenda, represented a modest 
advancement in the dialogue between state and society. Belarus’s civil society rating 
remains unchanged at 6.00.

Independent Media. A number of troubling media developments took place 
in Belarus in 2010. In July, a presidential decree mandated a number of far-
reaching internet censorship measures. Aleh Biabenin, one of the founders and 
leaders of the civil campaign Charter’97, was found dead, and while authorities 
pointed to a suicide, journalists who sought to investigate his death received death 



 Nations in Transit 2011106

threats themselves. On the day of the presidential election and in its aftermath, 
the government brutally cracked down on opposition media by blocking access to 
websites, arresting and beating journalists, and raiding the offices of a number of 
independent publications. Consequently, Belarus’s independent media rating worsens 
from 6.50 to 6.75.

Local Democratic Governance. Local elections held on April 25, 2010, did 
not result in an increased voice for the opposition or civil society in local affairs. 
Local officials have extensive responsibilities in carrying out government programs, 
especially in the areas of health, administration, and infrastructure. However, they 
were often underfunded due to the lack of local revenue sources. Local democratic 
activists often faced discrimination and harassment at their places of employment, 
as this brings less public attention than high-profile arrests and political trials in the 
capital city. Belarus’s local democratic governance rating remains unchanged at 6.75.

Judicial Framework and Independence. The legal system in Belarus continues 
to be subordinated to the president, with courts acting as punitive bodies and 
executing the president’s will against political opponents. A decline in occurrences 
of political repression was notable before the December 19 election day, but such 
incidents increased dramatically in the last weeks of the year. Attorneys were at least 
partially able to prove the innocence of regime opponents in some high-profile 
cases. Belarus’s judicial framework and independence rating remains 6.75.

Corruption. The country’s continuous push for liberalization of the business 
climate was offset by the strengthening position of the Belarusian KGB. The 
latter has emerged as a top patronage network in the system of power, capable 
of eliminating bureaucratic competitors for the distribution of rents, as well as 
obstructing the prosecution of those suspected of graft. Belarus’s corruption rating 
remains unchanged at 6.00.

Outlook for 2011. Belarus largely survived the economic and financial crisis of 
2008–09, but it paid for its stability by accumulating foreign debt that reached 50 
percent of gross domestic product by the end of 2010 (four years ago, it was close to 
zero). Increased Russian oil prices reduced Belarusian revenue from oil processing 
and the sale of oil products to the West, which broadened the gap in the balance of 
payments and made devaluation of the national currency a prospect for the coming 
year. The regime’s decision to significantly increase wages ahead of the December 
2010 elections will also have serious repercussions for Belarus’s economy in 2011.

The Lukashenka regime’s survival will depend upon its ability to generate a 
new, economically viable sociopolitical model—different from both Western-style 
democracy and the unreformed market socialism of Lukashenka’s early rule. In the 
short term, the Lukashenka government’s survival strategy is to find an alternative 
partner to both the EU and Russia to support its modernization projects. Options 



  Belarus 107

include China, whose investment has been actively wooed, and Venezuela, whose 
oil supplies in 2010 broke Russia’s monopoly on the supply of raw materials. 

As Lukashenka’s electoral support declines, the regime will transition from 
popular autocracy to an elitist regime, with presidential power relying increasingly 
on the support of political cronies acquired through selective distribution of 
property rights. The partial reform agenda that Lukashenka is likely to pursue in the 
coming year will undoubtedly contribute to the internal incoherence of Europe’s 
last dictatorship. However, even in the context of Lukashenka’s potential downfall, 
democratic transition in Belarus remains a very remote possibility. 



 Nations in Transit 2011108

Main Report

National Democratic Governance
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

n/a n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 6.75

The Constitution of the Republic of Belarus, amended in a controversial 
referendum in 1996, established a system of unlimited presidential authority over 
the executive branch, local administrations, and the security apparatus. Presidential 
decrees overrule laws adopted by the parliament and regulate the activities of the 
Constitutional Court. The president appoints and removes regional and local 
governors, all judges (except for the chairman of the Supreme Court), half of the 
Constitutional Court, half of the Central Election Commission (CEC), and 8 out 
of 64 members of the Council of the Republic (the parliamentary upper house). A 
constitutional referendum in 2004 removed the last check on presidential powers 
by waiving presidential term limits.

The most recent elections to the parliament took place on September 29, 2008. 
International observers from the Organization for Security and Cooperation in 
Europe (OSCE) Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) 
noted that voting failed to comply either with OSCE criteria for free and democratic 
elections or with Belarus’s international commitments. In all 110 constituencies, 
elections ended after one round, and all the resulting members of parliament (MPs) 
were government supporters. Most international observers, however, noticed some 
improvements in the electoral process, including decreased repression of opposition 
activists and better campaign opportunities for the opposition.

The stability of President Alyaksandr Lukashenka’s authority has been eroded in 
recent years by his deteriorating relations with Russia and the consequent reduction 
of Russian energy subsidies. Beginning in 2008, Lukashenka attempted to secure 
political and economic support in the West and balance relations with a hostile 
Kremlin through the introduction of half-hearted liberalization measures. However, 
the political thaw came to a halt in the first half of 2010 and was reversed with a new 
wave of repression against political opponents, civil society, and the independent 
press. In the space of just a few months, the government renewed harassment of the 
independent Union of Poles in Belarus and initiated criminal proceedings against 
its activists; it attacked opposition websites and leading independent newspapers 
that investigated corruption inside the government; it violently dispersed several 
peaceful demonstrations; it adopted regulations to control the internet; it shut 
down the headquarters of the Speak the Truth political campaign and briefly 
arrested three of its leaders; and it reestablished the death penalty. Such decisions on 
the part of the administration represent a pointed defiance of priorities emphasized 
by the European Union (EU), the United States, and the OSCE. In particular, they 



  Belarus 109

suggest a loss of interest in engaging with the EU, which has, in Lukashenka’s view, 
inadequately rewarded his previous shows of disloyalty to Russia.

Lukashenka’s relations with Moscow deteriorated throughout 2010, increasing 
fears that the Kremlin might take measures similar to those that contributed to 
violent regime change in Kyrgyzstan. The friction escalated in June, when Russia 
briefly interrupted the supply of natural gas to Belarus, citing claims of unpaid debt 
arrears that later proved to be unfounded. In reality, the growing hostility between 
Moscow and Minsk is rooted in Lukashenka’s reluctance to join the customs union 
with Russia and Kazakhstan on the Kremlin’s terms, his public attacks against 
Russia’s top leadership, and his ongoing failure to recognize Abkhazia and South 
Ossetia as independent states. These acts of rebellion have brought Moscow to the 
conclusion that it may no longer be able to deal with the Belarusian leader.

The information attack against Lukashenka unleashed by the Russian media 
in the latter half of 2010 was reminiscent of the character assassination of Kyrgyz 
president Kurmanbek Bakiyev ahead of his April 2010 ouster, or of Russian regional 
leaders who defied the Kremlin. On October 3, Russian president Dmitry Medvedev 
posted a video in which he called President Lukashenka’s campaign against Russia 
“dishonest” and urged the Belarusian leader to focus less on the internal affairs of 
Russia and more on “multiple disappearances by Belarusian citizens.”1 Although 
Medvedev ended by reminding viewers that “our nations will always see each other 
as brothers, no matter who is in office,” the address led many to wonder whether 
the Kremlin would interfere in the December 2010 presidential election—either 
by supporting an opposition candidate or by refusing to recognize Lukashenka’s 
victory.

Faced with this possibility, Belarus’s leader made some efforts in the second half 
of 2010 to keep his options open in the West; for example, opposition members 
collecting signatures for the nomination of presidential candidates met with very 
little harassment from the authorities. In other respects, Minsk continued to 
resist calls for democratization from Brussels as a matter of principle. Throughout 
November, the EU tried to nudge Lukashenka toward some political liberalization 
with several visits from high-ranking officials of member states. In response, the 
National Security Concept approved by the president on November 11 cited 
“external interference” of actors seeking to “impos[e] a political course that does not 
meet Belarus’s national interests” as one of the principle threats to national security 
that all state bodies are obliged to confront.2 

The façade of liberalization during the presidential campaign was abruptly 
dropped on election day, December 19, when secret services attacked a peaceful 
public gathering in Minsk headed by presidential candidate Uladzimir Niakliaev, 
the leader of the Speak the Truth campaign. Niakliaev, a well-known poet and 
former dissident in exile, was seriously injured and forcibly taken to a hospital, from 
which he was then kidnapped during the night. The demonstration continued, 
moving from Oktyabrskaya Square to Nezavisimosti Square. Andrei Sannikau, 
another presidential contender, and his journalist wife, Iryna Khalip, were also 
beaten and arrested that evening. Later that night, a group of men stormed the 



 Nations in Transit 2011110

government building, which was filled with military personnel. It was unclear who 
broke the first window (independent accounts suggest that the initial violence was 
staged by security forces), but the event provided a pretext for a harsh crackdown 
by the police. Protesters were dispersed and beaten, with more than 600 people 
incarcerated for 15 days. Of these, 32 representatives of the opposition, including 
7 presidential candidates, were charged with organizing mass protests and public 
disorder, which according to Belarusian law may carry sentences of 5 to 15 years 
in prison.

Electoral Process
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

6.75 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 7.00

Although the political opposition has typically been given some room to organize, 
elections in Belarus are largely an administrative formality, conducted to validate 
the selection of progovernment candidates. Legislation fails to protect such basic 
tenets of free and fair elections as equal campaigning opportunities, representation 
of all political parties in the country’s electoral commission, and transparent vote 
counting. The threat of losing jobs is often used to force public employees to 
take membership in progovernment organizations that may later turn into pro-
Lukashenka political parties, such as the Belaya Rus movement. In January 2010, 
six teachers in the Minsk region were forced to suspend their membership in 
opposition parties or face dismissal.3

EU-supported amendments to the electoral code in December 2009 introduced 
guarantees for participation of political parties in territorial electoral commissions, 
simplified procedures for registration of candidates, and allowed private campaign 
funding. However, the local elections held on April 25, 2010, offered voters 
no meaningful choice between representatives, as just 25,305 candidates were 
registered to contest 21,303 seats in regional, district, town, and rural councils, 
for an average of 1.18 candidates per constituency. The only elections featuring 
significant competition were those for the Minsk city council, with 3.8 candidates 
per constituency.

Independent observers of the April elections noted improvement in certain 
practices, including increased diversity of election commissions and the registration 
of more candidates. The Viasna Human Rights Centre reported fewer rejections 
of opposition party nominations to the regional and constituency-level election 
commissions than in previous years, although their final representation did not 
exceed 25 percent.4 Nevertheless, candidates experienced occasional harassment 
and violence that forced some to withdraw from campaigning and cost others their 
state jobs.

The electoral practices most frequently criticized by domestic and international 
observers remained in evidence throughout 2010. Early voting was once again 



  Belarus 111

imposed by the authorities through a series of administrative measures that forced 
state employees to cast their ballots ahead of voting days. In April, a record-breaking 
29.3 percent of those who cast their votes did so ahead of time.5 Observers assert 
that early voting—a procedure technically reserved for those who will be traveling 
on voting day—provides ample opportunities for fraud, as independent observers 
are unable to supervise ballot boxes between voting hours. Observers were effectively 
denied access to the vote count on the voting day as well, with most being forced 
to stay 3 to 10 meters away from tabulation areas. Only six opposition candidates, 
including three members of the unregistered Belarusian Christian Democracy 
party, one member of the Belarusian Social Democratic Party, and two members 
of the Belarusian Left Party (the successor to the Communist Party), won seats in 
local assemblies.

The opposition went through a major realignment in 2010, prompted by 
the demise of “traditional” opposition structures such as the United Democratic 
Forces and the For Freedom movement of former presidential candidate 
Alyaksandr Milinkevich. Older political parties and coalitions began to disintegrate 
after traditional donors withdrew their support. In their place, more informal 
configurations of activists gained momentum through effective public-relations 
campaigns and donor commitments. The most notable political projects of 2010 
were the Speak the Truth campaign led by presidential candidate and poet Uladzimir 
Niakliaev, and the campaign led by Andrei Sannikau, another presidential contender 
and a long-term leader of the human rights group Charter’97. Both campaigns were 
promoted by independent online media and effectively lured grassroots support 
away from traditional opposition parties such as the United Civic Party and the 
Belarusian Popular Front.

An apparent resurgence in the authorities’ desire to convince the West that 
democratization is underway in Belarus brought some short-term gains for the 
political opposition in the run-up to the presidential election. Eleven candidates 
were able to collect the number of signatures required for nomination, up from four 
in both 2001 and 2006. The composition of election commissions improved only 
slightly, with the authorities rejecting 83 percent of candidates nominated by the 
opposition. During campaigning, authorities ignored minor violations of certain 
formalities, and allowed opposition politicians to make public speeches. Niakliaev 
and Sannikau were considered the most appealing opposition candidates, followed 
by Vitaly Rymashevski. In the last weeks before the election, Niakliaev and Sannikau 
coordinated their activities, organizing a series of political demonstrations.

Increased space for campaigning bolstered confidence among the opposition, 
and lessened the general public’s fear of speaking out, as evidenced by the large 
crowds that gathered to protest the election results on December 19. However, 
both the results of the election and the subsequent crackdown on protests sent a 
clear signal to the country, and to those observing from abroad, that reforms in 
the electoral campaign process had been superficial and temporary. According to 
the Central Electoral Commission, Lukashenka received 79.65 percent of the vote, 
while all opposition candidates combined took 12.89 percent. Official figures also 



 Nations in Transit 2011112

put voter turnout at 90.65 percent, with 23 percent of the ballots cast before election 
day.6 When opposition protesters gathered in Oktyabrskaya Square to “defend 
their vote” on the night after the election, they were met with “indiscriminate use 
of disproportionate force,” according to the OSCE observation mission.7 Many 
protesters were severely beaten by Belarus’s Special Purpose Police Unit (OMON), 
and some 700 people in total were arrested, including journalists and presidential 
candidates from the opposition. At year’s end, more than 30 opposition members 
remained in detention under interrogation by the KGB.8

Civil Society
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00 6.00

Repression of the independent civic sector became less acute as a result of the 2008 
“liberalization,” but freedom of expression and assembly remained tightly monitored 
and subject to regular crackdowns by the government. The state treats civil society 
as a subset of the political opposition; accordingly, it bans unauthorized civic 
activities, refuses to offer nongovernmental organizations (NGOs) tax exemptions 
for charitable projects, and encourages legal harassment of NGOs. In the weeks 
following the December 19 election and protests, Belarus’s secret police cracked 
down on all forms of potential or perceived opposition activity by civil society.

In the first half of 2010, the central and local authorities registered 68 new 
public associations and 10 new foundations.9 Meanwhile, a number of organizations 
encountered routine denial of their registration, including the Association of 
Public Education, the Assembly for Pro-Democratic NGOs, the Young Front 
organization, the Bierascejskaja Viasna human rights group, and the independent 
trade union Razam (Together). Opposition political parties created during the 
period of political “freeze” in the mid-2000s, including the Belarusian Christian 
Democracy party, were also denied registration in 2010.

Independent monitors noted an increase in low-intensity harassment practices 
against NGOs, often involving financial and tax inspections.10 The government 
also rolled back some of its “liberalizing” practices of the previous year, barring 
organizations from registering as “establishments” under simplified commercial 
rules, as many NGOs had done in 2009. Registration was revoked for three 
“establishments” involved—or believed to be involved—in political activities: 
Movement Forward, the legal entity behind the Speak the Truth campaign; the 
Belarusian Association of Agencies for Regional Development (Belarda); and Right 
Alliance. Members of the Speak the Truth campaign also faced expulsion from 
universities for their activism.

As in 2009, no individuals were prosecuted under Article 193-1 of the criminal 
code, which punishes participants in unregistered NGOs with up to two years in 
jail. In September, the Ministry of Justice proposed excluding this controversial 



  Belarus 113

article from the criminal code, leading many to speculate that the government 
planned to offer the removal of Article 193-1 as a concession to the EU, if officials’ 
conduct during the presidential election failed to impress international observers.

Other repressive practices, such as taxing and fining NGOs out of existence, 
harassing NGO activists, or attacking protesters on the streets, continued in 2010, 
although before December 19 this pressure was less severe and systematic than in 
previous years. The Mahileu human rights center was ordered by a court to pay over 
US$4,000 worth of overdue utility fees in a suspected case of politically motivated 
persecution.11 The New Life Protestant church in Minsk, whose building the 
government had tried to confiscate since 2005, faced another round of harassment 
in 2010, including a fine of 250 million Belarusian rubles (about US$80,000) for 
alleged “damage to the environment.” 

The government resumed its attack on the independent Union of Poles in 
Belarus (UPB) in January 2010, accusing Teresa Sobol, head of the UPB chapter 
in Ivianiec, of embezzlement. The state also moved to transfer ownership of the 
UPB-run Polish cultural house to a progovernment group of the same name, which 
was established by the regime in 2005 to squeeze the original UPB out of existence. 
Acts of repression against the UPB have been routine for many years. Usually, 
they have occurred when the authorities wanted to send a signal of displeasure to 
the EU regarding its human rights rhetoric and democratizing agenda. This time, 
however, the attack came when the government was looking for ways to restore ties 
to the EU. The timing led many to assume the involvement of hard-line elements 
within the Lukashenka regime, who would be glad to irrevocably ruin Belarus’s 
EU relations and leave the pro-Russian course as the only alternative. This theory 
was partially confirmed by Lukashenka himself, who took an uncharacteristically 
conciliatory position and agreed on a joint Belarus-Poland commission to solve the 
issue. The charges against Sobol were dropped in March.

The Public Advisory Council of the Presidential Administration—whose 
operations were suspended by the head of the presidential administration in 
November 2009—resumed work in 2010, with the aim of participating in the 
Eastern Partnership (EaP) Civil Society Forum. Two members of the Public 
Advisory Council attempted to set up the Platform for Civil Society, a government-
organized NGO (GONGO) that would represent the NGO sector in cooperation 
and negotiations with the authorities. The proposal was met with nervousness by 
opposition-minded NGOs, who feared the loss of their privileged status in dealing 
with EU bodies; a brief war of words and some infighting ensued.

On the night of December 19, KGB officers searched the offices of Viasna 
Human Rights Centre, as well as the private homes of human rights activist Ales 
Bialiatsky. The searches were conducted under the auspices of an investigation 
that had not officially begun at the time of the first search. The broad crackdown 
on civil society activities in the aftermath of the December 19 voting resulted in 
numerous raids of NGOs, usually accompanied by confiscation of computers and 
other equipment. 



 Nations in Transit 2011114

Independent Media
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50 6.75

Belarus’s media sector is tightly controlled by the government. According to the 
Ministry of Information, there were 1,320 print outlets registered on October 1, 
2010. Of these 653 newspapers and 623 magazines, only 327 publications are 
state-owned.12 However, no more than a dozen independent newspapers present 
political views that are not tightly tethered to the government line. Those that do 
so are denied access to the state distribution and retail networks and thus remain 
inaccessible to the general public. The work of the independent press is also 
obstructed by discriminatory pricing for print and distribution, draconian libel 
laws, and repression against journalists and distributors of the independent press. 

A presidential decree signed in February 2010 and subsequent regulations 
provide a legal basis for extensive censorship and monitoring of the internet. Under 
the supervision of the presidential administration’s Operational and Analytical 
Center (OAC), Presidential Decree No. 60 “On Measures to Improve the 
Functioning of the National Segment of Internet” imposes government censorship 
of online publications and provides security agencies with a broad mandate to 
interfere in private correspondence and online content creation. Specifically, the 
decree requires internet service providers (ISPs) to trace and store the identity and 
browsing history of each user for one year. It legalizes the practice of blocking 
“extremist” or pornographic internet content, and requires ISPs to inform 
authorities about users seeking out content of this kind. In addition, the decree 
calls for mandatory identification of users at internet cafes, and requires all websites 
within the national internet domain (.by) to register with the OAC. In response to 
recommendations and criticism from the OSCE and other international observers, 
the final version of the decree did separate the liability of an author from that of 
the host site with respect to libel and incorrect information, and stipulated a short 
list of informational items that government websites must provide to the public.13 

In run-up to the presidential election the government made attempts to 
appear as though it were allowing a more open media landscape. For example, 
it did not block access to YouTube or other websites that posted or streamed 
Godfather, a series of anti-Lukashenka documentaries produced by the Russian 
television channel NTV. As a result, about 20 percent of the population reported 
viewing the documentaries, even though NTV’s broadcast of the series was 
blocked from Belarus TV.14 Whereas in the preceding months the internet was 
primarily a coordination mechanism for the political opposition subculture, during 
the 2010 election campaign web content was used to communicate with the so-
called “kitchen” opposition—the one-quarter to one-third of the population that 
consistently opposes Lukashenka but does not associate itself with opposition 
parties. Presidential candidates Sannikau and Niakliaev owed their relative success 
to effective online campaigns, and the Speak the Truth campaign achieved high 



  Belarus 115

name recognition in a short period of time largely due to online publicity. The total 
number of internet users in Belarus exceeded one-third of the adult population in 
2010.15

Harassment of opposition journalists increased early in the year, relaxed 
slightly as the election approached, and shifted into high gear after December 19. 
Several newspapers were denied registration (for example, Nash Dom in Viciebsk 
and Silnyje Novosti Gomelya in Gomel), and no new independent publications 
with political agendas were allowed in the state distribution and retail networks. A 
series of violent raids and searches took place in February and March, starting with 
an attack on the secret office of the independent television channel BELSAT (a 
broadcaster from Poland that has repeatedly been denied accreditation in Belarus). 
A subsequent series of forced entries and searches was initiated by the Gomel KGB 
on the suspicion that journalists were preparing “slanderous” materials that accused 
former KGB head General Ivan Korzh of corruption in connection with the issuing 
of illegal hunting licenses. The journalists attacked included Maryna Koktysh, 
deputy editor of Narodnaja Volja, and the newspaper’s editor in chief, Sviatlana 
Kalinkina, whose computers were confiscated. The series of attacks in Gomel 
continued with raids on the offices of Narodnaja Volja, Charter’97, and the private 
apartment of Charter’97 journalist Natalya Radzina, who was violently abused by 
the police during the search. As no formal charges of slander were presented to the 
journalists involved, the most likely reason for the raids was to disrupt the activities 
of these leading independent publications by confiscating computers and office 
equipment.

On May 18, 2010, journalists were detained and searched in a broad attack 
on the Speak the Truth campaign, a new political formation that recruited many 
independent journalists and publications under its auspices. These included 
the editor in chief of the newspaper Tovarishch, Siarhej Vazyak, and journalists 
Alyaksandr Ulicenak, Alyaksandr Feduta, Larysa Nasanovich, and Jury Alejnik. 
Police repeatedly confiscated the campaign’s publications and arrested their 
distributors, though the materials in question required no registration under the 
law. The government also confiscated the printing press of Polski na Wschodzie, 
a journal of the independent UPB. Mikalaj Ramnev, editor of the newspapers 
Viciebski Kurjer and Nash Dom, was detained and fined for illegal distribution 
without proper provision of printing data, even though all necessary information 
about the printing was in the newspaper as required by law. Nash Dom is produced 
by an NGO of the same name in Viciebsk whose grassroots mobilization of the 
public on local issues has been troubling for local authorities.

Throughout the year, the government used official warnings as a means of 
unnerving news outlets, keeping publications in constant anticipation of closure 
(two warnings in a year constitute legitimate grounds for shutting a newspaper 
down). Between May 31 and June 2, such warnings were sent to most leading 
online independent publications, including Narodnaja Volja, Salidarnasc, and Novy 
Chas.16 Narodnaja Volja (which also has a print edition) received a total of four 
government warnings in 2010, while Nasha Niva, the leading Belarusian-language 



 Nations in Transit 2011116

publication, was warned three times during the year. The large number of warnings 
against these two papers was striking: unlike most independent newspapers with 
political views, both publications are allowed to be sold in state kiosks. In this 
way, the government effectively nudged the “approved” independent press toward 
greater self-censorship, aided by the silence of journalists and outlets that denied 
being pressured.

Komsomolskaya Pravda v Belorussii, while far from being an opposition 
publication, is the country’s top-selling nonstate paper and the Belarus edition 
of the leading Russian tabloid. The paper received its second official warning on 
March 2, resulting in the dismissal of its editor in chief.17 The paper did not reveal 
the official reason for the warning, which was widely interpreted as an attempt to 
discipline the publication in the run-up to the election campaigns. 

Journalists and civic activists were shocked by the mysterious death of journalist 
Aleh Biabenin, the founder of Charter’97 and editor of its website, who was found 
hanged in his cottage on September 2. Although Biabenin’s colleagues rejected 
the official verdict of suicide, they were not inclined to directly accuse President 
Lukashenka of ordering the murder. There seemed no motive for assassinating a 
relatively quiet journalist in the election season, with the eyes of the world upon 
the government and Russia’s references to political murders and disappearances 
already being used as fodder by the regime’s opponents. Thus the most popular 
theory in opposition circles was that Biabenin had been murdered by rogue 
elements in the regime to ensure that Lukashenka’s bridges toward the West were 
burned. The regime, while failing to act immediately to investigate the death, later 
adopted a rather uncharacteristic openness, inviting OSCE experts to take part in 
the investigation. The experts confirmed the suicide ruling, but their examination 
was apparently limited to documents produced by the Belarusian authorities. 
Journalists who questioned the official version of Biabenin’s death were threatened; 
the day after writing about Biabenin’s death, journalist Sviatlana Kalinkina received 
a death threat in which she was warned to stop publishing articles.18

In the run-up to the December presidential election, the government made 
some attempts to showcase liberalized television content. It did so not just to please 
the EU and the United States, but also as a counteroffensive to the information 
attacks coming from Russia. Because Russia had attacked Lukashenka’s character 
and drew attention to politically motivated disappearances, Belarus sought to 
stress Russia’s press freedom violations and contrast them with its own enlightened 
television programming. Thus while major television channels continued to produce 
slanderous documentaries about opposition activists that explored their “deviant” 
behavior, state television before December 19 was also increasingly open to content 
that had previously been off-limits—for example, historical accounts of Stalinist 
repression and anti-Soviet resistance in Belarus. Some independent scholars who 
were expelled from state jobs for ideological reasons were now invited to appear 
on television as experts, and Polish director Andzrej Wajda’s film Katyn, about the 
1940 massacre of Polish officers by Soviet forces, was broadcast in Belarusian on 
Lech Kaczyński Day. 



  Belarus 117

The government also announced that it would air televised debates between 
candidates and allowed some opposition newspapers to be distributed ahead of the 
elections. However, the OSCE election report predictably found that all television 
stations showed a “clear bias” in favor of Lukashenka, who received 89 percent of 
news coverage, all of which was positive or neutral, while coverage of opposition 
candidates was mostly negative and only occasionally neutral.19

The most troubling developments in the media unfolded in the last days 
of 2010, in what the Council of Europe Parliamentary Assembly called an 
“unprecedented wave of violence, intimidation, mass arrests, and prosecution” 
following the December 19 presidential election.20 The Foreign Ministry had already 
denied foreign press accreditation to a number of journalists who had been critical 
of Lukashenka in the past, and it was reported that access to major opposition 
websites, including Charter’97, was blocked on election day. Also blocked were 
news websites like Radio Free Europe/Radio Liberty, social-networking sites such as 
Facebook and Twitter, and the e-mail platform Gmail.21 Reports emerged that the 
government had also set up websites that mirrored opposition sites and provided 
visitors with disinformation.

During a postelection protest attended by 10–15,000 people, at least 21 
journalists were beaten by security forces, and another 24 journalists were arrested.22 
While journalists were typically released after 10 to 15 days, both Iryna Khalip 
of the independent Russian weekly Novaya Gazeta and editor Natalya Radzina 
of Charter’97 were still in custody at year’s end, facing between 5 and 15 years 
in prison for organizing “mass disturbances.”23 Security services raided a number 
of independent media organizations, including Belarusian PEN, Nasha Niva, 
and BELSAT, in the last days of December, seizing computers and flash drives.24 
The OSCE’s representative on freedom of the media, Dunja Mijatovic, said that 
this “brutal treatment of media representatives by law-enforcement agencies in 
the aftermath of the election shattered signs of progress” in the Belarusian media 
landscape in 2010.25

 

Local Democratic Governance
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

n/a n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75

Belarus lacks a system of local self-government. Heads of regional and district 
administrations are directly appointed by the president. Elections to local councils 
held on April 25, 2010, saw only six opposition personalities elected among the 
21,288 council members nationwide. Local officials have extensive responsibilities in 
carrying out government programs, especially in the areas of health, administration, 
and infrastructure. However, they are often underfunded due to the lack of local 
revenue sources. Moreover, their budgets may be depleted by obligations to carry 
out unfunded mandates identified by the central administration. For example, 



 Nations in Transit 2011118

under orders from President Lukashenka, many localities must at their own expense 
maintain sports infrastructure in their territories.

Local democratic activists often face discrimination and harassment at their 
places of employment, as this brings less public attention than high-profile arrests 
and political trials in the capital city. Several local political and community activists 
were punished for their political work with dismissal from state jobs in 2010. These 
included Uladzimir Shyla from Salihorsk, whose son was also expelled from high 
school for activities in the Young Front movement and then illegally drafted into 
the army; a teacher of the Belarusian language from near Viciebsk who published 
an independent news bulletin for fellow villagers; and human rights defender 
Uladzimir Celiapun from Babruisk, who ran in the local elections without the 
approval of his superiors at the Babruiskmeblia furniture plant.

It is often difficult to distinguish between civil society and the political 
opposition at the local level. The authorities generally view community organizing 
on local issues as a form of political activity. Moreover, local organizers, many 
of whom are very young, tend to develop political profiles and become active in 
NGOs and political parties at the same time; some are capable of initiating and 
maintaining scores of local initiatives and projects. While forced to respond to local 
campaigns in some manner, the authorities simply obstruct and prosecute these 
activities whenever possible. For example, Ales Zarembuk, an activist and former 
council member from the town of Masty, faced criminal proceedings on charges of 
illegal solicitation of a bank loan as he ran for the local council in April 2010. In 
another case, Nash Dom (Our House), a grassroots organization headed by former 
Viciebsk council member Volha Karach, was repeatedly raided, and the newspaper 
printed by the NGO was confiscated throughout the year.

In 2010, many local NGOs chose to pursue a conspicuously apolitical agenda 
in order to improve their chances of engaging with local authorities. This brought 
mixed results, as in the case of the Belarusian Association of Regional Development 
Agencies (Belarda), whose registration was revoked in 2010.

Judicial Framework and Independence 
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

The judicial branch in Belarus lacks independence, as it is regulated by the president, 
who controls the appointment of judges. The president also has the power to relieve 
citizens of criminal liability, and no high-ranking public official may be prosecuted 
without Lukashenka’s consent. Persecution of political opponents is often conducted 
with blatant violations of the law.

Beginning in 2008, there was a consistent decline in occurrences of political 
repression in Belarus, as measured by the number of politically motivated arrests, 
trials, fines, and sentences. Election years in Belarus usually mean a spike in 
political repression, but in 2010 the number of arrests remained comparatively low 



  Belarus 119

until December 19. In particular, the number of administrative arrests decreased 
by almost 15 times since 2007. Most legal harassment against the opposition took 
place in the first half of 2010, with a relatively calm period between May and late 
December. One notable exception was the trial of Mikhas Bashura, an activist for 
the Speak the Truth campaign, who was arrested and tried for illegal appropriation 
of a bank loan.26

 Though fewer new cases were initiated in the period before December 19, 
the trials of several government opponents who had been framed for various crimes 
were completed in 2010. The most resonant politically motivated trial in recent 
years, involving Vaukavysk entrepreneurs Mikalaj Autukhovich and Uladzimir 
Asipenka, ended on March 5, 2010. Autukhovich, the organizer of several protests 
by private businessmen against poor working conditions and arbitrariness by the 
authorities, was accused of planning terrorist attacks and charged with illegal arms 
possession. The court cleared him of the terrorism charges but found him guilty 
of illegally possessing five rounds of ammunition for a hunting rifle and sentenced 
him to five years and two months in a high-security prison. Asipenka received three 
years in jail on similar charges.27 The court based its verdict on the confession of 
Autukhovich’s former colleague, which observers said was quite possibly forced. 

A revision of the sentence against Andrei Bandarenka, an entrepreneur and 
activist of the United Civic Party from Babruisk, also concluded in 2010. In 2009 
he had been sentenced to seven years in prison for accounting fraud. Responding to 
claims that the ruling was motivated by Bandarenka’s activism and participation in 
the 2008 parliamentary elections, the Supreme Court overruled the sentence and 
ordered a review of the evidence. A new sentence issued in February 2010 reduced 
Bandarenka’s prison term to six years.28

Violence against opposition protesters and youth activists continued in 2010. 
Actions in support of Autukhovich and Asipenka on February 8 and the traditional 
St. Valentine’s Day demonstration on February 14 in Minsk were dispersed by the 
police with a level of brutality that participants said they had not seen in three to 
four years. Police also dispersed an innocent performance by youth activists—a so-
called pillow fight on July 15, to commemorate the 600th anniversary of the battle 
of Grunwald—even though the date was widely celebrated at the official level. 
Siarhej Kavalenka, an activist from Viciebsk, was sentenced for public obscenity 
in April after a months-long trial and brief imprisonment. His initial offense was a 
public display of the outlawed former national flag on a Christmas tree erected in 
Viciebsk city center.

Throughout the year, student activists found themselves arbitrarily expelled 
from universities, resulting in the loss of their waiver from otherwise compulsory 
military service. Stanislau Ramanovich, a member the Young Front movement from 
Mahileu, lost his scholarship and was forced to serve in the army in July 2010.29 An 
activist of the Belarusian Christian Democracy party, Jakau Jakavenka, was sentenced 
to one year of forced labor for draft evasion. Jakavenka had refused to respond to 
draft calls, demanding that they be issued to him in the Belarusian language, which 
the authorities refused to do.30 On a positive note, two other young people accused 



 Nations in Transit 2011120

of draft evasion were acquitted in 2010. Opposition members continued to be 
threatened with loss of employment for political activism. Uladzimir Celiapun, a 
human rights defender from Mazyr, was fired after he announced his run for the 
April local council elections, thus ending an impeccable, 34-year record of service 
to his state-owned company.

The practice of punitive tax and financial inspections, less frequent since 2009 
due to the authorities’ attempts to liberalize the economy, nevertheless continued 
to be applied to business entities whose employees or managers engaged in political 
activities. In November 2010, the Committee for Financial Investigations imposed 
penalties of 73 million Belarusian rubles on the NoVAK sociological laboratory, 
even after a two-month-long inspection found no financial violations. The real 
reason for the inspection and penalties was, according to critics, the involvement of 
NoVAK director Andrei Vardomatski with the Speak the Truth campaign and his 
intention to carry out exit polls during the presidential vote.

Following the large-scale government crackdown on December 19, the vast 
majority of arrested protesters received administrative sentences (10-15 days) and 
were then released. The authorities also initiated serious criminal charges against 
approximately 50 people, including prominent journalists and civil activists, and 
five presidential candididates. While in detention, members of the opposition 
were denied access to lawyers or relatives (in many cases their families had no way 
of knowing if they were alive). For the rest of the year, the KGB was given an 
unprecedented mandate to collect information and intimidate civil society actors 
by means of searches, raids, and confiscation of personal property. 

Corruption
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

5.25 5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00 6.00

In the past two years, economic liberalization and de-bureaucratization initiatives 
pursued on a limited scale have allowed some improvement in Belarus’s business 
climate and the overall transparency of government. The country’s legal framework 
addresses the issue of corruption and contains laws on conflict of interest. All draft 
laws are also required to pass a so-called criminology test with the office of the 
prosecutor general, which must assess whether a given bill may encourage bribery.

Nevertheless, the discretionary power of bureaucrats to regulate economic 
activities creates ample opportunities for extortion. Trade, industry, and agriculture 
remain the sectors most prone to corruption.31 In February 2010, the office of the 
prosecutor general pointed to a precipitous increase in the occurrence of “large-
scale corruption,” including the proliferation of criminal groupings of officials who 
coordinate bribery.32 Such groups rely primarily on opportunities presented by 
nontransparent public procurement procedures, luring in foreign companies with 
attractive kickback schemes. In June 2010 a ring of 16 construction managers was 



  Belarus 121

accused of taking bribes in excess of US$1 million for distributing apartments at 
discounted prices (the difference between market and discounted prices was directly 
pocketed).33

Corruption is also widespread in public services that are nominally free, 
such as health care and education. In these cases, anticorruption initiatives by the 
government are often replaced by new bribery schemes. For example, following 
the relatively successful eradication of corruption in university entrance exams, 
professors began more actively extorting bribes from students for passing grades on 
their midterm and final exams.34

The government in 2010 continued to showcase its anticorruption agenda with 
highly publicized prosecutions of top officials. Mikhail Snegir, former prosecutor 
of the Minsk region, was sentenced in May 2010 to seven years in prison for 
taking bribes to solve certain criminal cases. However, independent investigators 
of corruption are regularly attacked and harassed, as was the case with a journalist 
for Narodnaja Volja and Charter’97 who attempted to shed light on corruption 
schemes in the Gomel police. Svetlana Baikova—an investigator at the prosecutor’s 
office who was responsible for uncovering seven cases of high-profile corruption in 
2007–10 and incriminated 112 officials in the process—was arrested by the KGB 
in February 2010 on unspecified charges and kept out of the public eye through 
the end of the year. 

As Baikova had mostly investigated cases concerning bribery by customs 
and KGB officials, her detention was widely believed to reflect an internal power 
struggle between security agencies fighting over patronage positions that enrich top 
government officials.35 The arrest of Baikova also reflected the growing strength 
and impunity of the KGB, an agency which was purged of potentially disloyal 
elements by Lukashenka in 2007. Now under the control of the president’s son, 
Viktor Lukashenka, the KGB is rapidly recovering its position as the country’s top 
security body. It has come to dominate other potential centers of power and serves 
as the main cover for the shadowy operations of the president’s inner circle. 

 Authors: Vitali Silitski and Alexei Pikulik
Vitali Silitski was a director of the Vilnius-based Belarusian Institute for Strategic 
Studies (BISS). He passed away on June 11, 2011, at the age of 38. Alexei Pikulik 
is senior analyst at BISS. He is also a professor in the IMARES program at the 
European University at St. Petersburg and and associate professor at the Europeam 
Humanities University in Vilnius. 



 Nations in Transit 2011122

1 This is presumably a reference to the disappearance of several Belarusian opposition leaders, 
including Viktar Hanchar and Yuri Zakharenka, in 1999. President Medvedev made his 
statement about Belarus via weblog. For an English-language transcript, see “Russia has been 
appointed as the enemy,” RT.com, 4 October 2010, http://rt.com/politics/blogs/kremlin-
messages/russia-has-been-appointed-as-the-enemy/. 

2 See Article 4, paragraph 27 in National Security Concept of the Republic of Belarus, approved 
9 November 2010. 

3 “У БРСМ, «Белую Русь» — заганяюць, з апазіцыйных партый — выганяюць” 
[People are forced to join BRSM and Belaya Rus, and to abandon the oppositional parties], 
Nasha Niva (Minsk), 19 January 2010, http://www.nn.by/index.php?c=ar&i=34060 (in 
Belarusian). 

4 Data available from the Spring-96 monitoring of local elections. Spring-96/Viasna Human 
Rights Centre, Права на Волю [Right to Will], 8 (269): 20 April 2010, http://www.
spring96.org/files/bull/be/2010_04_269_08.pdf (in Belarusian). 

5 Data released by the Central Electoral Commission of the Republic of Belarus, http://www.
rec.gov.by/index.html. 

6 Belarus Central Electoral Commission, “ВЫБОРЫ Президента Республики Беларусь 
в 2010 году” [ELECTIONS of the President of the Republic of Belarus in 2010] (Minsk: 
2011), http://www.rec.gov.by/pdf/prb2010/book.pdf (in Russian). 

7 Organisation for Security and Cooperation in Europe and the Office for Democratic 
Institutions and Human Rights, Republic of Belarus: Presidential Election 19 December 2010, 
OSCE/ODIHR Election Observation Mission Final Report (Warsaw: OSCE/ODIHR, 22 
February 2011): 22, http://www.osce.org/odihr/75713.

8 Ibid., 23. 
9 Of these, 56 are local NGOs, 9 are nationwide organizations, and 3 are international groups. 

See Alaksiej Pikulik et al., BISS Trends No. 3 (Vilnius: Belarusian Institute for Strategic 
Studies, April–June 2010), http://www.belinstitute.eu/images/doc-pdf/BISStrends3-2010-
en.pdf. 

10 “Review-Chronicle of Human Rights Violations in Belarus in December 2010,” Spring-96/
Viasna Human Rights Centre, http://spring96.org/en/news/40637. 

11 “Правы чалавека ў Беларусі: агляд падзеяў тыдня” [Human rights in Belarus: a review 
of the events of the week], Deutsche Welle, 13 August 2010, http://www.dw-world.de/dw/
article/0,,5908045,00.html (in Belarusian). 

12 Ministry of Information of the Republic of Belarus, “Сведения о СМИ” [Information 
about the media], n.d., http://www.mininform.gov.by/rus/smi/ (in Belarusian). 

13 Belarusian Association of Journalists, “Офис Представителя по свободе СМИ ОБСЕ 
подготовил экспертизу президентского указа о регулировании Интернета” [OSCE 
Representative on Freedom of the Media has prepared a review of the presidential decree on 
the regulation of the Internet], news release, 11 March 2010, http://baj.by/m-p-viewpub-
tid-1-pid-8140.html (in Russian). 

14 “Олег Манаев: Теледебаты показали глубочайший раскол общества” [Oleg Manaev: 
Televised Debates Showed the Deepest Split in Society], Белорусский Партизан, 
12 December 2010, http://vybar.by/interview/1155-oleg-manev-teledebaty-pokazali-
glubochajshij-raskol-obshhestva.html (in Russian).

15 “Количество интернет-пользователей в Беларуси может достичь 5–6 миллионов” 
[Number of internet users in Belarus may reach 5-6 million], Tut.by, 15 September 2010, 
http://news.tut.by/197329.html. 

16 “‘Народная воля’ получила четвертое предупреждение от мининформации” 
[‘Narodnaya Volja’ gets fourth warning from the Ministry of Information], Telegraf (Minsk), 



  Belarus 123

17 September 2010, http://telegraf.by/2010/09/narodnaja-volja-poluchila-chetvertoe-
preduprezhdenie-ot-mininformacii.html (in Russian). 

17 Charter 97, “«КП в Беларуси» вынесли второе предупреждение. Уволена редактор” 
[KP in Belarus got the second warning. The editor is fired], news release, n.d. http://
charter97.org/be/news/2010/3/11/27225/ (in Russian). 

18 IFEX, “BAJ member and leading rights activist found dead,” IFEX Alert, 15 September 
2010, http://www.ifex.org/belarus/2010/09/15/prominent_hanged/. 

19 OSCE/ODIHR. Republic of Belarus: Presidential Election… Final Report, 3. 
20 Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE), “The Situation in Belarus in the 

aftermath of the presidential election,” PACE Resolution 1790 (2011), 27 January 2011, 
http://assembly.coe.int/Mainf.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta11/ERES1790.htm. 

21 Belarusian Association of Journalists, “Several Independent Websites and Social Networks 
Blocked on Election Day in Belarus,” news release, 19 December 2010, http://baj.by/m-p-
viewpub-tid-1-pid-9500.html. 

22 Belarusian Association of Journalists, “List of Journalists and BAJ members beaten and 
detained in Minsk,” news, 30 January 2011, http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-9878.
html. 

23 Ibid. 
24 Belarusian Association of Journalists, “Office of Belarusian PEN, Nasha Niva, and 

Newspaper Editor’s Flat Searched,” news, 28 December 2010, http://baj.by/m-p-viewpub-
tid-1-pid-9619.html; and Belarusian Association of Journalists, “BELSAT Office in Minsk 
Searched,” news, 26 December 2010, http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-9600.html. 

25 OSCE, “OSCE media freedom representative condemns arrests and assaults on journalists 
following Belarus election,” press release, 21 December 2010, http://www.osce.org/
fom/74671. 

26 “Расьсьледаваньне справы Башуры могуць завершыць у жніўні” [Investigation of the 
Bashura case will be completed in August], Pадыё Cвабода/Radio Free Europe Belarus, 20 
August 2010,  http://www.svaboda.org/content/article/2133169.html (in Belarusian). 

27 “Вярхоўны суд прысудзіў Аўтуховічу пяць гадоў і два месяцы турмы” [Supreme 
Court sentenced Autukhovich to five years and two months in prison], Telegraph (Minsk), 
6 May 2010, http://telegraf.by/2010/05/vjarxoni-sud-prisudz-atuxovchu-pjac--gado-dva-
mesjaci-turmi.html (in Belarusian). 

28 Charter 97, “Прысуд Андрэю Бандарэнку будуць абскарджваць” [Andrei 
Bandarenka’s verdict will be appealed], news release, 24 June 2010, http://charter97.org/be/
news/2010/6/24/30103/.

29 Galina Abakunchik,“Сёньня і заўтра палітычнага прызыву” [Today and tomorrow, the 
political appeal], Pадыё Cвабода/Radio Free Europe Belarus, 29 July 2010, http://www.
svaboda.org/content/article/2113259.html (in Belarusian). 

30 “Актывісту БХД Яўгену Якавенку далі год «хіміі» за ўхіленне ад войска” [Activist of 
the Belarusian Christian Democratic Party Iauhen Iakavenka received a criminal sentence for 
trying to avoid serving in the Army], Nasha Niva, 4 June 2010, http://nn.by/?c=ar&i=39378 
(in Belarusian). 

31 “В Беларуси за взятку врачей наказывают строже, чем за убийство” [In Belarus, 
doctors are punished more severely for taking a bribe than for murder], Naviny.by, 11 March 
2010, http://www.naviny.by/rubrics/disaster/2010/03/11/ic_articles_124_167021/ (in 
Russian). 

32 “При А.Лукашенко коррупция получила максимальное развитие?” [Corruption 
expended under the rule of Lukashenka?], News-BY.org, 9 February 2010, http://www.
newsby.org/by/2010/02/09/text13216.htm (in Russian). 



 Nations in Transit 2011124

33 “В Минске слушается дело о взятках на миллион долларов” [Minsk courts are dealing 
with cases of bribery worth a million USD], Naviny.by, 2 June 2010, http://www.naviny.by/
rubrics/society/2010/06/02/ic_articles_116_168058/ (in Russian). 

34 “Коррупция в системе образования сменила вектор” [Corruption in the system of 
education changed its direction], Naviny.by, 29 January 2010, http://www.naviny.by/rubrics/
society/2010/01/29/ic_articles_116_166430/ (in Russian). 

35 “Кого Байкова довела до суда” [Who Baikova brought to court], Naviny.by, 9 March 2010, 
http://www.naviny.by/rubrics/disaster/2010/03/09/ic_articles_124_166974/ (in Russian). 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


