65993 annonser!
Lokus.se

Annons:

Bloggar
lunchguiden Hitta rätt lunch
Politikbloggar
VK-bloggar
Applåden

Till applåden
Skicka din applåd

e-tidning


Senaste blogg

Fotobloggen: "Wonderland"

Till bloggen

Nyhetsdygnet

Nyhetsflödet på ett nytt sätt.
Läs mer

Annons:

Dagens bioprogram

Klicka här

Cookies

Läs här om VKs hantering av cookies.
Läs mer

Mobil

Mobil och platta med LTE hos Telia och Tele2

Läs mer

Ny tid, ny stad

VK har spanat mot Umeås framtid.
Läs alla artiklar
- klicka här!

bildspel

Nu finns massor av bildspel på vk.se samlade.
Till bildspelen - Klicka här!

Konsument Testfakta

Bästa köp av led-tv

Läs mer

Jaktbilder

Skicka in dina bästa jaktbilder till VK.
Läs mer

Kamera

Retromoderna Fujifilm X100 får bättre autofokus

Läs mer

Umeåbloggare

K-G (Kalle) Sjöströms blogg: "Axlagården"

Till bloggen

motor

De senaste modellerna, tester
Till Motor

Nöje - Artiklar

Så blir din hund Butler

Läs mer

Christoffer

"Mest läst på vk.se, vecka 39"

Till bloggen

bostäder

Kolla in de senaste fastighetsaffärerna.
Läs mer

Lokalt

Tunnelalternativet

Se klippet

Näslund

"Satsar mer på näringslivet"

Till bloggen

Arga Lappen

"Eld i baken"

Till bloggen

Prylar

Thunderbolt och Full HD i kommande Ultrabooks

Läs mer

Familjesajten

19 000 BB-bilder och mycket mer
Till Familjesajten
Förlovade
Bebisar
Dig ska vi Fira

Utrikes

Jacksons läkare dömd till fängelse

Se klippet

Djurpark

Följ björnar och vargar direkt.
Läs mer

väder

Se hur vädret blir hos dig
Till Vädersajten

Nöje

Klart för start i melodifestivalen

Se klippet

Etik

Här hittar du VK:s etiska regler
Läs mer

Sport

Björn Ferry taggad på premiär

Se klippet

Bostadslös?

Kolla in annonserna.
Till Bostad

Läsarnas

Morgondimma i fjällen

Se klippet

Ladda upp ditt klipp!

Övrig Sport

Ferry långt efter i premiären

Läs mer

Sportdokument

Västerbottens 100 största sportögonblick .
Läs mer

bildspel

Se Torbjörn Jakobssons bildspel från parkinsonsgymnastiken.
Se bildspel

bildspel

Bildspel av VK:s fotograf Torbjörn Jakobsson.
Se bildspelet


Foto: Abebe Asres


"Folk har ledsnat på makthavarna"

Det började för en månad sen i New York med "Ockupera Wall Street". I dag hade den världsomfattande demonstrationen nått Rådhustorget i Umeå.

"Ät de rika" stod det på ett av plakaten under "Occupy Umeå" där cirka 200 demonstranter mött upp för att på ett fredligt sätt manifestera med både gratis kaffe och kaka samt nollkronorsloppis.
- Det finns ett utbrett missnöje över hela världen och den här globala Occypy-rörelsen visar allvaret. Folk har ledsnat på de internationella makthavarna, säger Emma Mattsson, en av initiativtagarna.

JERRY LINDKVIST

Publicerad: 15 oktober 2011 kl 17.42

Annons:

Kommentarer

Det finns totalt (104) kommentarer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 10:30, 16..
Föregående inlägg var riktat till "jim". Ursäkta, det blir lite rörigt ibland!
Anmäl inlägg Besvara Demonstrationsfrihet 17/10 17:22
Detta är stort nu
Man är less på pajastyper som bygger palats där de träffas och svamlar med 100-dubbel lön på folks bekostnad.

..Och gör tvärt om mot vad folk vill.

Världen har lessnat. Senaste storfilmen "INSIDE JOB" visar detta mycket tydligt. Den är väldigt sevärd!

.
Anmäl inlägg Besvara Christer 17/10 00:41
Bra initiativ!
Bra initiativ. Hoppas det nu kan utvecklas något mer ur detta!
Anmäl inlägg Besvara David S 17/10 00:32
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: F�??�?�¶rvirrat, 15/10 18:37, 15/..
Hur kan man säga att ett system som låter personer och stater konsumera/förbruka mer än de har råd med "fungerar". Uppenbarligen måste något vara fel då många inte kan betala tillbaka.

Se på Grekland - avskrivningar och efterskänkningar. samma sak banker. samma sak för massor av personer, även om de oftast tvingas till personlig konkurs.

Fungerar? Knappast!
Anmäl inlägg Besvara B Good 16/10 21:32
Re: Kul, 16/10 14:45
Jag tror bara en politiker kan gå och tro att folk inte är less och har tappat förtroendet.

Om man sedan stöder enskilda åsikter och manifestationer är väl olika, men den som inte inser at folk är less lever i en boll.
Anmäl inlägg Besvara Roy 16/10 21:28
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 10:30, 16/10 ..
En svaghet med så här geografiskt vittomfattande aktioner tror jag är att det förekommer så många vitt skilda uppfattningar om både problemet och hur det skall lösas.
"asta" har en poäng i att någon måste starta en rörelse, men kalla inte mig generellt initiativlös för att jag inte gjort det.
Jag kan inte heller erkänna mig som "gnällig", jag ifrågasätter gärna och ställer frågor för att föra debatten framåt. Det betyder inte att jag nödvändigtvis är emot det jag ifrågasätter.
Vad kan man t.ex. göra på det lokala planet, något som skulle förankra aktionens grundidé hos en bred allmänhet?
Anmäl inlägg Besvara Apan 16/10 21:04
Helt riktigt -Nu är vi less!
Folk är less på:

* Politiker & Makthavare som säger åt oss vad vi skall göra och betala ..Men som inte gör så själva!

* Politiker & Makthavare som effektiviserar och kräver ständig tillväxt, flyttar ut jobb mm i jakt på detta orimliga.

*Politiker & Makthavare som inte förstår att man inte KAN göra det när vi blir 85 Milj fler på jorden varje år -Som skall in på arbetsmarknaden.

..De bygger det perfekta receptet för en "Fransk revolution". -Precis som Marie Antoniette gjorde när hon ropade högdraget om de svältande som ville ha bröd; "Men kan de inte äta kaaakorr då?!"
Anmäl inlägg Besvara Christer 16/10 18:45
Re: Re: Re: Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 10:30, 16/10 11:3..
Ja, exakt. Att gå ut på gatan och demonstrera kräver avsevärt mer energi och engagemang än att bara sitta hemma framför datorn och gnälla, det är sannolikt långt mer effektivt också. Det känns som en kvalificerad gissning att det är en större andel av de som deltog i aktionen som också engagerar sig i dessa frågor på annat sätt än vad som återfinns bland soffliggarna. Grejen är att såna som du har funnits i alla tider, och det är en j-vla tur att det också funnits människor som inte lyssnar på allt småsint gnäll och vågar visa vad de står för offentligt. Vem är det som är tragisk?
Anmäl inlägg Besvara Demonstrationsfrihet 16/10 18:20
Re: suck, 15/10 18:49
Jag är en vuxen yrkesarbetande kvinna som snällt betalat min skatt. För att jag och andra ska få vård när vi behöver det. När vi blir gamla skulle vi få pension så vi klarar oss. Så var upplägget. Men nu vet ingen av oss inte ens dagens pensionärer hur länge det finns några pensionspengar. Eller om de är bortspekulerade. Dvs borta. Vi kan snällt fortsätta att betala vår skatt och våra privata pensionpremier och se om det blir kvar nåt åt oss den dagen vi behöver dem. Eller så reser vi oss upp och ifrågasätter vilka makthavare vi har. Och vilken makt vi ger dem. Och tar tillbaka makten!
Anmäl inlägg Besvara Asta 16/10 17:12
Re: Re: Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 10:30, 16/10 11:39, 1..
Bättre att gör något än att inte göra något alls.
Ja det är ju oxså svårt att lära en gammal hund att sitta. Känns som det är okey att bara göra något, fan vad tragiskt det låter. En förändring kräver energi och ett fullt engagemang. Sluta gnälla vi har det för bra i sverige helt enkelt.
Anmäl inlägg Besvara jim 16/10 16:20
Re: Kul, 16/10 14:45
OWS är i grund och botten inte alls anti-kapitalistiskt (hade den varit det hade den aldrig fått det folkliga stöd rörelsen har i USA, både bland unga och gamla, demokrater och republikaner, från de flesta samhällsskikt).

Idén är väl snarare att återställa en fungerande kapitalism, och att komma bort från en ekonomi som domineras av oligopol som har osunda maktförhållanden jämtemot regeringen.
Anmäl inlägg Besvara JohnL 16/10 16:20
Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 09:32
Håller med dig på alla punkter!
Anmäl inlägg Besvara Thor 16/10 15:28
Kul
Det roligaste med sådana manifestationer är ju att deltagarna tror de har så stort stöd. "Folk har ledsnat på makthavarna" är ju lätt att uttala men följdfrågan måste vara: Vadå folk? Hur många är detta folk? Det var 200 personer som demonstrerade i en stad på över 110 000. Vilket stöd!

Och visst, det har varit demonstrationer runt om i världen men samma fråga måste ställas överallt. Hur många stödjer egentligen "kampen mot kapitalismen"? Historiskt har vi sett sett större rörelser utan att de för den skull lett någonstans.
Anmäl inlägg Besvara Krister 16/10 14:45
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: F�???�??�?�¶rvirrat, 15/10 1..
Instämmer verkligen. Ett system som ser till att en övervägande del av världens befolkning föds till fattigdom, och samtidigt hävdar de privilegierade att systemet är rättvist. Magstarkt är ordet!
Anmäl inlägg Besvara Working Class Hero 16/10 14:38
Re: Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 09:39, 16/10 11:50
Såklart det inte finns en rejäl organisation innan den är startad. Några måste starta den. Alla kan inte åka snålskjuts på andras initiativförmåga!
Anmäl inlägg Besvara asta 16/10 14:25
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: F�???�??�?�¶rvirrat, 15/10 18:37..
Till dig som skrev: "Gnäll inte på systemet. Det fungerar"
Hur kan du säga så när:

-Miljontals runt om i världen blir hemlösa pga systemet.

-Staten (dvs folket) betalar bankernas misslyckade spekulationer.

-I Sverige, ett av få länder med allmän sjukvård så kan du få vänta månader på en diagnos.

-Militärbudgeten världen över skulle räcka till att utrota fattigdom och nöd en gång för alla. Så har det sett ut i hundratals år, ändå fortsätter vansinnet.

-Beroende på vars man föds (slumpen) så har man helt olika chanser att överleva barndomen, få utbildning och förverkliga sig själva.
Anmäl inlägg Besvara Mikael 16/10 13:25
Re: Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 10:30, 16/10 11:39
Är det verkligen så svårt att greppa att det ena inte utesluter det andra? Tvärtom är ju syftet med demonstrationerna att sprida ett budskap till en större massa och på så sätt påverka opinionsläget i landet. Det är en grundlagsskyddad rättighet och en grundpelare i ett demokratiskt samhälle. Du gör misstaget att betrakta aktionen som en isolerad händelse på ett torg i Umeå, då har du missat poängen. Oavsett vilket så är det bättre att göra lite än att inte göra något alls.
Anmäl inlägg Besvara Demonstrationsfrihet 16/10 13:25
Kul att det går bra för folk.
En åsikt som återkommer bland kommentarerna "jag har ju det så bra, då borde alla kunna få det".
Men är det verkligen så. Ni som älskar kapitalismen och hatar protester mot den verkar, baserat på signaturer och språk vara en ganska homogen grupp: 25-65åriga vita män med jobb.
I samhället och världen finns många sorters människor och vissa kategorier (tex er) har mycket bättre förutsättningar för att klara sig bra i kapitalismen. Andra sorters människor har det mycket svårare.
Oavsett hur bra det går för några så kan det här systemet inte räknas som bra när så många lider av det.
Anmäl inlägg Besvara Tyra Sten 16/10 13:14
Re: Lagstadgad maxlön, och minimilön!?, 16/10 12:15
TC, det är inte längre politikerna som styr. De sitter i knät på näringslivet.

F.ö. förespråkar ingen byteshandel. Det som efterfrågas är ett sunt ekonomiskt system som gynnar alla och inte enbart en mikroskopisk elit.
Anmäl inlägg Besvara Stefan 16/10 12:53
Re: Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 10:30, 16/10 11:39
Apan: Det är en solidarisk handling och ju fler som sluter upp världen över desto större genomslagskraft.

Det politiska systemet är delvis satt ur spel (framförallt i USA men även i Europa). Politikerna har för starka kopplingar till näringslivet och lobbygrupper (där banker ingår). Därför har partipolitik som instrument blivit en väldigt ineffektivt metod att påverka genom.
Anmäl inlägg Besvara Stefan 16/10 12:49
Re: Re: Re: Re: Re: Re: F�??�?�¶rvirrat, 15/10 18:37, 15/10 1..
Nej, Anna, m fl. Framtiden tillhör de som ser till att ordna det för sig. Dvs skaffar sig ett jobb. bidrar till samhället genom skatter och på så sätt skaffar sig inflytande politiskt. Money talks, vet du.

När folken i Nordafrika gör sig av med sina diktaturer kommer de i bästa fall att välja västerländsk demokrati och kapitalistisk frihandel.

Kriserna i Europa beror på att man konsumerat mer pengar än man har. Nu får man betala tillbaka. Jag har gjort samma sak (tagit lån) och det får jag också betala. Gnäll inte på systemet. Det fungerar.
Anmäl inlägg Besvara Äger min egen soffa 16/10 12:43
Till er som "argumenterar"
Varför skriver ni här ö h t när ni aldrig bemöter fakta.

Besvara detta så kan vi börja diskutera på riktigt: Kapitalismen behöver arbetslöshet för att stabilisera lönerna, därför finns något som kallas "full sysselsättning" (4 % arbetslöshet) som idealtillstånd. Hur kan arbetslöshet skyllas på individerna när det är inbyggt i systemets funktion?

Upphovet till krisen är, enligt ex IMF:s egna studier, avstannad löneutveckling, ökade lån, för stora vinster i relation till löneökningen (gapet är för stort). Samma sak under 30-talskrisen. Detta gäller även Sverige.
Anmäl inlägg Besvara Johnny 16/10 12:40
Re: Lagstadgad maxlön, och minimilön!?, 16/10 12:15
Det är pinsamt vad okunnig du är TC. Hur menar du att kapitalismen inte behöver arbetslöshet? Snälla googla människa. Utan arbetslöshet, ingen konkurrens om jobben, lönerna skenar uppåt -> inflation. Väldigt simpel nationalekonomi. Därför är också ojämlikhet en förutsättning för kapitalism. Att förespråka MER nyliberal politik i en tid då nyliberalismen fallerat fullständigt är verklighetsfrånvänt och cyniskt. T o m IMF- & riksbankscheferna beskriver krisens grund i för små löneökningar, mer lån, mer ojämlikhet. Men lev du i din fantasivärld med dina fantasilösningar.
Anmäl inlägg Besvara Johnny 16/10 12:36
Lagstadgad maxlön, och minimilön!?
Vår svenska välfärd är finansierad av "hemska" kapitalister, och alla anställda i företag... får sin lön tack vare att någon rik kapitalist investerat i företaget, och ni som förespråkar "byteshandel"... skulle ni verkligen kunna tänka er att arbeta utan lön 8 timmar per dag vid ett löpande band? De tunga låglöne/lågstatusjobben inom vården... måste utföras av någon även i icke kapitalistiska samhällen!
Ett läkarbesök i Sverige kostar 100 kronor PLUS flera tusen kronor varje månad i olika skatter, o inte heller utbildningen är "gratis"!
Dock bör dock kansken "maxlön" på 50 000 i månaden!?
Anmäl inlägg Besvara TC 16/10 12:15
Inget fel på "Kapitalismen"!
Problemet är inte "Kapitalismen", utan snarare hur folkets förtroendevalda politiker har utformat de lagar och regler som ska övervaka och kontrollera att den fria marknaden fungerar som den ska. Vi bör hitta en vettigare ägandeform än dagens aktier eftersom aktiehandeln totalt har spårat ur där aktiernas värde ofta lever ett eget liv baserat på rykten skilt frå företagets verklighet och idag så är det datorprogram som automatiskt handlar med aktier och detta måste förbjudas!
Utan rika kapitalister så finns inget tillgängligt kapital stort nog att investera i teknik- o medicinutvecklling...
Anmäl inlägg Besvara TC 16/10 12:05
Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 09:39
Putte: Jag är inte företagare utan vanlig arbetare, jag beskriver bara mitt arbete utifrån ett annat perspektiv än många. Dessutom kan jag lova att jag lever resussnålt, och tänker på mina val av varor jag köper och använder.

Att jag är nöjd med min tillvaro innebär inte att jag inte oroas av alla möjliga orättvisor, jag menar att det finns andra vägar att åstadkomma förändring än att visa upp sig på ett torg för att sedan återgå till sin vardag.
Fanns det en rejäl organisation med klara mål och medel kunde jag mycket vä överväga att ansluta mig.
Jag har i detta fall inte sett detta.
Anmäl inlägg Besvara Apan 16/10 11:50
Re: Re: Affärer, 16/10 08:29, 16/10 10:30
Stefan: På vilket sätt menar du att en aktion på ett torg i utkanten av Nordeuropa skulle leda till något av det du ger exempel på?
Jag argumenterar inte emot det du säger, bara funderar på ifall det inte vore effektivare att påverka beslutsfattare de demokratiskt beslutade vägarna.
Anmäl inlägg Besvara Apan 16/10 11:39
Intressant
Det är lite intressant att somliga uppenbarligen lever med föreställningen att det som händer på t.exden amerikanska finansmarknaden inte påverkar oss i Sverige. Jag förstår mig på människor som går ut och demonstrerar och visar sitt missnöje kring saker. Det jag inte kan förstå är de som alltid börjar gapa om att demonstranterna ska sitta hemma och hålla käften istället. Varför? Är det så att andras engagemang får er att inse att ni själva aldrig trott på något eller aktivt engagerat er för att påverka samhället i en positiv riktning? Hur f-n skulle vårt samhälle se ut om alla var soffliggare
Anmäl inlägg Besvara Demonstrationsfrihet 16/10 11:34
Vakna!
Att höja medvetenheten ang girighet i stort behövs, vi bor alla på samma planet, även vi i lilla sverige..
Anmäl inlägg Besvara Eva 16/10 11:14
Re: suck, 15/10 18:49
Men så fint sagt, vilken underbar människosyn du har Björn.
Med flera som dig i samhället vore det snart inbördeskrig.
Anmäl inlägg Besvara S-O S 16/10 10:55
Re: Affärer, 16/10 08:29
Var själv aktiv och verksam inom VPK i mina yngre dagar, men i dagsläget kan jag inte annat än ställa mig bakom nedanstående talare. Projektet känns mest som Five minutes of fame, och kanske framförallt här i lilla Sverige, som faktiskt är väldigt socialistiskt och snällt överlag. Har betydligt större förståelse för aktionen i eg. U.S.A.
Anmäl inlägg Besvara Carl & Einar 16/10 10:30
Re: Re: Patetiskt!, 15/10 19:33, 15/10 21:28
Undrar vem som är patetisk och totalt okunnig....
Du kan köpa på dig optioner på att börsen ska krascha och att oljan ska bli dyr.Blir det en krasch då har du skogen som investering vilket kommer att skjuta ihöjden.Det är den säkraste pensions försäkringen skog och mark har dock ett tag kvar till pension.Men den dagen den festen :)
Anmäl inlägg Besvara Robert 16/10 09:48
Re: Affärer, 16/10 08:29
Men hela protesten kommer ifrån ett djupt missnöje med den abnorma girighet som vi ser idag. Vart det leder återstår att se. Att avfärda nåt innan vi vet vart det leder är dumt i mina ögon. Men jag tycker att en förändring behövs nu. Sen är ju inte alla företagare som du. Vi minns ju alla Percy Barneviks fantasifallskärm. Få av oss tycker att det var rätt. Och vi vill inte betala fler.
Anmäl inlägg Besvara asta 16/10 09:44
Re: bra?, 16/10 07:55
Konstigt själv ser jag källhänvisning hela tiden. Genom att deltaga i världen. genom mina ögon genom mina öron. genom kunskap kan jag se även det jag inte vill se
Anmäl inlägg Besvara putte 16/10 09:42
Re: Affärer, 16/10 08:29
Men Apan, Deta handlar knappast om dig, utan om ALLA bra att du är nöjd. det är även jag i mot alter ego. MEN min är förtvivlad över alla nöjda personer. dermed är ditt resonemang ett stort problem för ALLA. är övertygad om att du förbrukar mer av resurserna är du ger tillbaka. fast du iten vill elelr kan se det själv. dermed behvs det medvetna aktiva människor världen över som agerar fredligt på ALLA plan. I dag vill djurindustin att vi ska bära päls ingen. Dessa industirer förbruakr enorma energier. de säljer det vi INTE vill ha. men tror vi vill ha ex. Världens maktkamper är de som bestämer
Anmäl inlägg Besvara Putte 16/10 09:39
Re: Affärer, 16/10 08:29
Till en början kommer det bara att vara en allmän protest mot det korrupta ekonomiska systemet. Därefter måste det till en konsensus kring vilka förändringar man vill se i samhället. Det finns mycket som kan göras. Några exempel:

I USA måste FED stängas och staten återta kontrollen över valutatillförseln.

I övriga länder bör man implementera "kompletterande valutor" (läs Bernard Lietaer).

Därefter måste fokus ligga på hur man kan hitta en transition mot en resursbaserad ekonomi.
Anmäl inlägg Besvara Stefan 16/10 09:32
Affärer
Jag har en, ibland flera kunder. Min vara är min kunskap, erfarenhet och mitt handlag.
Mina kunder, kallade arbetsgivare i många sammanhang, är nöjda med varan och betalar det pris jag begär i form av pengar och möjligheter att ytterligare öka min förmåga. Jag är för tillfället nöjd och lever ett bra liv med närhet till familj och sanna vänner..
Jag nyttjar så lite av jordens ändliga resurser jag kan och försöker efter bästa förstånd välja produkter som inte belastar medmänniskor och miljö.

Låt oss anta att man nu lyckas "ockupera Wall street", vad är nästa steg, vad vill ni göra för att förändra situationen, vilka resurser kommer att krävas och hur ser tidsplaneringen ut?
Ifall det alls finns en plan, vem har formulerat den och vilka krafter styr den/de som ytterst ansvarar för planens genomförande?

Innan jag deltar i en aktion av något slag vill jag veta mer om vilka insatser som krävs, och vilka konsekvenser den kan komma att få för mig och mina medmänniskor.

"Five minutes of fame" lockar inte mig i alla fall.
Anmäl inlägg Besvara Apan 16/10 08:29
Re: Bra initiativ!, 15/10 22:00
Vem du nu är, HH, så har du förstått vad det handlar om. Tack! Många som kommenterat förstår tydligen inte vad dessa demonstrationer är riktade mot. Men samhället är skapat för att dölja det. Tyvärr. Jag kommer från och är uppvuxen i Umeå men bor i USA sen ett par år tillbaka. Här ser jag bevis varje dag på att världen är korrupt. "People before profit" var ett av slagorden under demonstrationen idag som 15000(!) människor deltog i. Det var inte ett gäng arbetslösa hippies med långt hår som protesterade. Det var folk av alla åldrar som representerade dig och mig. 99%. Uppskatta det.
Anmäl inlägg Besvara EE 16/10 08:18
Folk har ledsnat på makthavarna
Här i Väst där protesterar man och hittar på sånger och tror att man kan påverka något, i Arika där tar man tag i problemet. om ni tror att såna makthavare som ex juhohlt kommer att bara försvinna genom att bara protestera. Det är synd att dessa makthavare aldrig lyssnar på folket som föder dom.
Anmäl inlägg Besvara jim 16/10 08:14
Det handlar inte om höger eller vänster!
Storbankerna har nu även börjat råna medelklassen, Alex Jones är en av grundarna av rörelsen och han är allt annat än vänster.

Dom flesta skulle ansluta sig till rörelsen om dom förstod att dom står på tur att bli av med hus och hem.

Tänk efter nu, innan det är för sent.
Anmäl inlägg Besvara Gunhild 16/10 08:10
bra?
Källhänvisning saknas. Ge definition av tillgång
Anmäl inlägg Besvara bonden 16/10 07:55
Framtiden
Alla som inte har fattat vad som verkligen händer måste läsa på! Kapitalismen är slut som system vi måste diskutera fram ett nytt system. Det är det största ansvaret vi kan ta just nu!
Anmäl inlägg Besvara Erik alsrsson 16/10 04:49
Jag demonstrerar mot kommunister
Om ni kanske klipper er istället för ha dredlocks och röka braj och kanske vidga era vyer längre bort än era näsor. Sen att ni bara hakar på en sak som händer i andra länder. Men som man säger lyfter man på röva så följer huvudet med, men man tänker inte så mycket.
Anmäl inlägg Besvara Boris 16/10 04:07
Re: Re: Re: Re: Re: F�??�?�¶rvirrat, 15/10 18:37, 15/10 19:35..
Grymt jobbat alla ni som dök upp och gjorde dagen till en toppendag! Bry er inte om alla sura soffliggare, framtiden tillhör de som kämpar för den.
Anmäl inlägg Besvara Anna 16/10 03:20
Problemen beror på politikerna, valda av folket!
Kapitalismen behöver inte alls olika samhällsklasser eller ojämlikhet, faktum är att Kapitalismen fungerar allra bäst ifall alla medborgare har råd att konsumera!
Problemen med arbetslöshet, jobb flyttar till billigare länder, beror till stor del på att politikerna har för stor makt och snedvrider konkurrensen genom att bland annat manipulera valutakurser, vilket en gemensam världsvaluta skulle förhindra, och avsaknaden av världsomfattande arbetsmiljölagare och miljölagar..., och lägstalönerna skulle automatiskt höjas ifall socialbidragen och golvet, inte taket, i a-kassan höjs!
Anmäl inlägg Besvara TC 16/10 01:28
till socialdarwinisten
Och? Är du så egocentrisk att du alltid utgår från dig själv? Vad fint att det går bra för dig, jag är glad för din skull. Synd att det inte fungerar för alla, och att du inte svarade på min ställda faktum att vårt ekonomiska system BEHÖVER arbetslöshet (minst 4%) för att upprätthålla en gynnsam konkurrens, löner osv. Och faktum är att du fortfarande tycks vara arbetarklass, du säljer ju fortfarande ditt arbete på en marknad för att överleva till en kapitalist som lever på detta arbete, eller hur? Sjuka, deprimerade, folk med trauman från krig då? Ska de svälta ihjäl pga sin "lathet"?
Anmäl inlägg Besvara Johnny 16/10 01:25
Väx upp och skaffa ett jobb
Även om jag är socialdemokrat finns det inte så mycket att säga förutom väx upp, skaffa ett jobb och inse att vi lever i Sverige. Om man inte gillar det kan man ju alltid flytta till Cuba eller Nordkorea, länder där alla är precis lika mycket värda.

Jag kan förstå att folk demonstrerar i Amerika, men detta är ju bara löjligt.
Anmäl inlägg Besvara Petrus Forsgren 16/10 01:25
Folket är ju makthavarna!
Vi lever i en "demokrati", med yttrande- och åsiktsfrihet, så de verkliga makthavarna är faktiskt "folket" så om "folk" har ledsnat på "makthavarna" så innebär det att de ledsnat på sig själva!
Juholt har ju gett girigheten ett ansikte, han tjänar 144 000 i månaden OCH har redan en permanent bostad i Stockholm tillsammans med sin partner/sambo, men trots det så anser han att Riksdagen ska betala för "övernattningslägenhet", inklusive sambons hyreskostnader!
Anmäl inlägg Besvara TC 16/10 01:10
Ang. att växa upp
Som flertalet klarsynta personer redan har påpekat så borde demonstranterna växa upp. Detta uppnås enklast, vilket också påpekats, genom att skaffa ett jobb. Ett jobb med bra lön. Det får man per automatik om man bara vill ha det tillräckligt mycket. Fattiga människor kämpa som bekant aldrig. Kortklippt hår kan också vara fördelaktigt! När du nu har ditt välavlönade yrke är det bara att parkera din blekfeta röv i den nyköpta soffan och sedan förbli apatiskt sittande. Du är nu totalt ansvarsbefriad och behöver inte tänka på någon annan än dig själv och din familj. Välkommen till vuxenvärlden!
Anmäl inlägg Besvara Peter Pan 16/10 00:31
fy vad...
fy vad patetiskt detta är... :O
Anmäl inlägg Besvara haha123 16/10 00:07
Re: Re: Re: Re: F�??�?�¶rvirrat, 15/10 18:37, 15/10 19:35, 15..
Naturligtvis är denna minoritets existens olycklig, men poängen är att protestera under samma banderoll och med samma argument som OWS är fel och förvirrat eftersom både omständigheterna or orsakerna är väldigt olika.
Anmäl inlägg Besvara JohnL 16/10 00:06
Re: 99%
Inte många rätt där.

Själv är jag född arbetarklass, men har inte stannat kvar där. Varför skulle jag ens det?

Jag kanske inte klippt mig, men absolut skärpt mig efter att jag gick något år arbetslös efter gymnasiet. Kompleterade betygen med ämnen jag saknade och tog mig in på högskolan. Fick jobb, tröttnade på det och har nu utbildat mig till ett än bättre jobb med än mer i lön.

Jag är ett levande bevis på hur fel du har. Det finns folk som mig, som har vilja och ambitioner. Vi blir också något i livet. Andra nöjer sig med att bara klaga och plocka bidrag. Vilken sort är du?
Anmäl inlägg Besvara Socialdarwinist efter att ha insett att jag är bättre än många andra. 15/10 23:57
Re: Bra initiativ!, 15/10 22:00
HH:

Tjänar "Svensson" 30.000 i månaden från sofflocket?

Det är uppenbart att det nuvarande finanssystemet är åt helvete. Det är precis lika uppenbart att de som demonstrerade på torget idag inte har tillstymmelse till lösningar på det problemet. En konstig kombination av folkförakt, klasshat och exhibitionism, blandat med lite vänsterextremt joller.

Man behöver inte vara "trångsynt" för att tycka illa om det.
Anmäl inlägg Besvara Martin 15/10 23:49
99%
Att vara arbetarklass är att tvingas sälja sitt arbete på en marknad för att överleva. Att vara kapitalist är att leva på andras arbete. I all enkelhet. Att säga att alla kan klippa sig, plugga och skaffa ett högavlönat jobb är kvalificerat skitsnack. Folk är sjuka, handikappade, har psykiska trauman från krig, det finns sociala konstruktioner och på det fungerar inte kapitalismen så. Essensen i systemet är ju att det behövs samhällsklasser, ojämlikhet. Systemets konkurrens behöver arbetslöshet för att hålla löner nere t ex. Det är fullt legitimt att motsätta sig detta även i Sverige
Anmäl inlägg Besvara Johnny 15/10 23:41
Re: Re: Re: F�?�¶rvirrat, 15/10 18:37, 15/10 19:35, 15/10 20:3..
Är det acceptabelt att vi HAR en minoritet som befinner sig i den situationen? Solidaritet handlar inte om att majoriteten skall ha det bra, utan det handlar om att ALLA skall ha det bra!

Om det enda argument ni har mot denna typ av (högst fredliga) demonstrationer är att det "inte är lika illa i Sverige som på andra ställen", fundera på om du skulle vilja vara i samma situation som de som har det sämst hos oss - och huruvida de som har det sämst nu har det bättre eller sämre än de som hade det sämst för 30 år sedan.

Solidaritet med alla, även de svagaste!
Anmäl inlägg Besvara Åsiktsmaskinen 15/10 23:37
Jaha
200 deltagare? Ja, hur många rättvisepartister/vänsterpartister finns det i Umeå?
Anmäl inlägg Besvara Kris 15/10 23:26
Re: suck, 15/10 18:49
Men du, om du jobbar för dina pengar är du ju inte kapitalist. Att vara kapitalist är att äga, och pengarna jobbar någon annan in åt dig
Anmäl inlägg Besvara Patrik e 15/10 23:10
Nu tar vi något annat
Jag har alltid klarat mig, alltid lyckats få jobb, på Sibylla, i andra restaurangyrken, inom vården och andra jobb som är lätta att få men tunga att utföra. Särskilt inom vården är de tunga att utföra inte bara för det fysiska, utan även det psykiska. Det är helt stört att behöva hasta mellan gamlingar! Välfärden är vår ledstjärna! Gemensamt ägande också. Märker ni hur fort det går?? Hur fort de sålt ut nästan allt som en gång var vårt? Ta makten tillbaka! Är sjukt glad över att deltagit i en global manifestation för något nytt!
Anmäl inlägg Besvara Johanna 15/10 22:50
Sorgligt
Förstår egentligen inte vad det har med vilken politisk åsikt man har då det gäller detta. Jag anser mig själv vara mer höger än vänster... men anser helt klart att det är något som har gått fel om det försvinner så mycket pengar, till egentligen ingenting... Det liksom läggs pengar på lite fel saker vid fel tillfälle och så vidare. Och att man kan ha skött allt lite bättre...

Det går ju tyvärr inte att ENBART se på sin egen situation varje gång. Även fast det ofta är den lätta vägen ut. See the big picture boys and girls! We will all soon, come to an end!
Anmäl inlägg Besvara LegoFox 15/10 22:49
Re: suck, 15/10 18:49
Du sitter där upphöjd över alla dumskallar i Umeå som borde skämmas. Förstår inte hur du kan generalisera så grovt som du gör om andra människor. Vad har du "på fötterna" i ditt resonemang? - Önsketänkande och fördomar! Till och med finansminister Anders Borg har sagt att finansmarknaderna inte fungerar bra och skadar samhället.
Anmäl inlägg Besvara Emma 15/10 22:32
Re: Re: Jag förstå budskapet, men......, 15/10 20:20, 15/10 21:03
@johannes Ivarson.

Jo, jag förstår ditt inlägg. Du har alldeles rätt.

Bara lite svårt i vardagslivet veta hur man ska agera.

Har inte några politiska (trött på manipulativa politiker) åsikter i ovanstående ämne.

Hoppas att jag/vi som medborgare kan skapa ett vettigare samhälle för oss alla.

Förbannat trött på den svinaktiga och utnyttjande kapitalismen.
Anmäl inlägg Besvara sobbe 15/10 22:10
Missade allt
Missade tyvärr hela tillställningen, klantigt som tusan för jag hade önskat vara där och träffa folket som tar ställning.
Men bra jobbat att åtminstone så pass många ville demonstrera som det blev!
Anmäl inlägg Besvara Chriss 15/10 22:08
99% i Sverige
Jag är 25 år. Pluggade klart på universitetet i vår. Efter det fick jag det första arbetet jag sökte. Tjänar 27,000:- i månaden. Jag har lägenhet i första hand nära centrum. Behövde söka lägenhet i 3 veckor. Besökte läkaren tidigare i år. Det kostade 200:-

Jag är del av de 99%.
Anmäl inlägg Besvara JohnL 15/10 22:07
Bra initiativ!
Det var kul att det var folk på plats. Hade hoppats på ännu fler, men det är alltid en början!
Måste också säga att den trångsynthet, inskränkta småborgerlighet och egocentrering som än så länge dominerat kommentarsfältet är skrämmande. Men jag lugnar mig med att inse att det är sofflocken Svensson och Svensson som inte har något bättre för sig en lördagskväll än att digitalt sitta och skrika "Jävla hippie!" åt allt som inte bär kostym och har en månadslön på minst 30.000.
Anmäl inlägg Besvara HH 15/10 22:00
Re: Patetiskt!, 15/10 19:33
Motfråga: Ska det vara så förbaskat svårt att inte vara så trångsynt? Hela tanken är att visa ett missnöje med det systemet som idag inte fungerar. Alla är inte intresserade av att rätta sig i ledet och bara leva för att sätta mat på bordet åt överklassen. Om du tror att allt handlar om lathet och ovilja till att jobba så borde du öppna ögonen och läsa något annat än aftonbladet och vk och lära dig om vad som pågår i den riktiga världen.
Anmäl inlägg Besvara HH 15/10 21:52
Re: suck, 15/10 18:49
Jag jobbar hårt, är inte aktivist, har inget hår att klippa, jag är inte student och jag tar inga bidrag. Men jag är missnöjd. Över småborgerlighet och naivitet bland svenskar som tror att det viktigaste är det som finns framför näsan på dom och som inte kan göra annat än att förakta människor som har förmågan att iaf försöka förändra. När gjorde du någon allmännytta senast? Jag hoppas iaf att jag och många andra världen över gjorde det idag.
Anmäl inlägg Besvara HH 15/10 21:47
Re: Re: P A, 15/10 19:41, 15/10 20:12
Om jag inte tillhör dom där 99% innebär det att jag tillhör den 1% som tycks äga världen...hmm det har jag missat. Det måste vara några som har svårt med procenträkning.
Men jag undrar hur många i denna sk. 99%-förening som inte skulle hugga av sig en arm för att få vara med i 1%-klubben
Anmäl inlägg Besvara Peter 15/10 21:30
Re: Patetiskt!, 15/10 19:33
Du är antingen packad eller puckad. Du kommer aldrig att få en pension heller, dom pengarna är nämligen placerade på börsen men börsen går åt h-vete inom nån månad och kommer aldrig att repa sig igen.
Fatta att vi har kommit till tillväxtens slut nu, den billiga oljan som drivit tillväxten i 200 år är så gott som slut, nu finns bara den dyra kvar. Det är ju därför USA är skyldiga 1300 miljarder dollar, det är därför nyfattigdomen breder ut sig. Hur tror du att spela på börsen i det läget löser nånting?
Anmäl inlägg Besvara Emil i Katthult 15/10 21:28
Öppna ögonen
Alla borde öppna ögonen och förstå sanningen om hur vår grymma värld fungerar....till en början kan man ju se "zeirgeist the movie" och ta till sig budskapet.
Sen är det rätt sjuk att ALLA på HELA vår planet har kunnat äta sig mätta VARJE DAG sedan 60-talet. Tror det måste hända något mer än att byta parti i riksdagen då det inte är särskilt mycket skillnad på dem. Alla följer det sjuka kapitalsytemet. Men skulle man starta ett eget parti och säga sanningen skulle man förmodligen bli skjuten...även här i sverige som har "yttrandefrihet".
Allt styrs av pengar oc några giriga människor
Anmäl inlägg Besvara Johanna 15/10 21:21
Re: Förvirrat, 15/10 18:37
Jag undrar jag vem som är mest förvirrad.. Vi kan snacka igen om c.a 10 år så får vi se hur "vackert" det är här. Nästan gråtfärdig över den tragiska svensken..
Anmäl inlägg Besvara johannes Ivarson 15/10 21:12
Re: Re: Förvirrat, 15/10 18:37, 15/10 18:57
Det är precis det här jag menar med förvirringen. "The 99%" i Sverige utgörs i medparten av medelklassen, med villa, jobb och årsinkomst över 300,000.

Här kostar läkarbesök någon hundralapp, vi har högkostnadsskydd för medicin och tandvård. Situationen är på inget vis jämförbar med hur det ser ut i USA.

Själva idén med "the 99%" är att det är just allmänheten, alla de som inte är den 1% som är aldra rikast. De som skriver på "viar99procent.se" är snarare "the 25%".
Anmäl inlägg Besvara JohnL 15/10 21:05
Re: Jag förstå budskapet, men......, 15/10 20:20
Sluta köp skit...!!!!! Det är där det svider mest hos kapitalisterna.. Samtidigt gör du moder jord en björntjänst.
Anmäl inlägg Besvara johannes Ivarson 15/10 21:03
Kapitalismen
Jag ser det som ett friskhetstecken att protester sker mot Wall Street och den girighet - avsaknad av ansvar detta står för. USA:s replublikaner har en snara om sin hals - total brist på social mognad. Hoppas att inte denna rörelse tillåts tappas bort i socialismens stolligheter utan ngt nytt globalt hållbart ser sin gryning.
Anmäl inlägg Besvara Moderat 15/10 20:59
Re: Juholt och siffror, 15/10 19:39
Demonstrationer helt okej! Vi lever i en värld där ingen person snart hänger med. Glömmer det största inrikeshotet Vi får nu en skugg regering led av äldre mentor. Förmyndar regeringar känner vi sedan tidigare. Administrera ett polistikt vaccum
Drottning Kristina abdikerade när hon fann rollen ohållbar.
Vad händer med Sverige om denna förmyndarunderstödja regering får makten? I kristider krävs en inre stabilitet vid utifrån kommande hot.
Anmäl inlägg Besvara medborgaren 15/10 20:52
skaffa ett jobb
skaffa ett jobb och sluta gnäll !!!
är ni missnöjd utbilda er så ni kan få ett jobb som är bra betalt alla är inte nöjda men det går alltid att göra nått åt det istället för att springa på stan och gnälla om orättvisar har man tid för det så kan man nog hitta på nått vettigt nån gång med
Anmäl inlägg Besvara stefan 15/10 20:39
fin fin
solen e på väg ti jorden !!!!!
Anmäl inlägg Besvara abbas 15/10 20:35
Re: Re: F�¶rvirrat, 15/10 18:37, 15/10 19:35
I USA leder sjukdom eller skada ofta till livslånga skulder. Högre utbildning kostar också mycket mer än den gör här.

OWS handlar om att majoriteten i USA allt större del är arbetslös, skuldsatt, och/eller utan framtidsutsikter eller trygghet. Systemen som skulle förhindra detta har tummats på för att betala för de misstag som begåtts av de aldra rikaste (som dessutom betalar mycket mindre skatt). Detta är vad man demonstrerar mot.

I Sverige är detta en situation som enbart en minoritet befinner sig i. Det är detta som gör OWS-demonstrationer i Sverige så bizarrt.
Anmäl inlägg Besvara JohnL 15/10 20:34
Hej Ungdomar och "Ockupera Wall Street"
Jag är ingen kommunist eller vänsteranhängare men är oerhört less på den rovgiriga och sjuka kapitalismen som gång på gång ställer till det för vanliga arbetande medborgare och hela länder.Säger vi inte stopp nu, hur skall det då sluta.Vi kan inte tolerera mera rovdrift ochoch bara "titta på" hur människor och länder går under.
Anmäl inlägg Besvara "Less på girigheten" 15/10 20:27
Jag förstå budskapet, men......
Teoretiskt förstår jag budskapet. Svårare att göra något praktiskt.

Upplys mig gärna vad jag ska göra rent praktiskt.

Jag är idel öra!
Anmäl inlägg Besvara sobbe 15/10 20:20
Re: P A, 15/10 19:41
Och jag säger bara "flytta till ålderdomshemmet". Du verkar fast i hur saker var när du växte upp, men på 60-talet så hade vi en mindre brutal kapitalism i Sverige. Sedan dess har mycket försämrats, men många i den äldre generationen verkar ha missat det.
Kolla in viar99procent.se och försök sen påstå att folk protesterar för att de inte har växt upp!
Anmäl inlägg Besvara Mikael 15/10 20:12
Re: Revolution, 15/10 19:10
För att inte tala om folk som okritiskt sjunger kapitalismens lov. Det är verkligen nytt och unikt...
Anmäl inlägg Besvara José 15/10 20:09
Re: suck, 15/10 18:49
Ja kanske skulle "demonstranterna" inte protestera om de själva hade det bra ekonomiskt. Men eftersom vi lever i ett ojämställt samhälle i en ojämställd värld så finns det många som har anledning att protestera!
Och att folk "lever på CSN" är kanske eftersom det inte finns jobb åt alla. Att tvingas ta studielån och skuldsätta sig för livet är ett värdelöst alternativ, men bättre än att tvingas flytta hem till föräldrahemmet.
Anmäl inlägg Besvara Mikael 15/10 20:08
Sverige 2011???
Har folk inget att göra på fritiden så kan man tydligen hitta på allt möjligt.
Vakna upp klipp er och skaffa ett jobb går inte detta i Umeå så kan väll bondlurkarna från inlandet flytta till en attraktivare stad.
Anmäl inlägg Besvara fcb 15/10 20:03
Arbetarklassen har själva skapat problemen.
Man vill ha ett rättvisare samhälle ja.

Men då måste arbetarklassen i Sverige sluta rösta på borgarna eller som i USA, sluta rösta på republikanerna.

Som det är idag behövs det inte mer än att Rainfeldt viftar med en 500 kronors sedel till i jobbskatteavdrag för att arbetarklassen ska gå man ur huse och rösta på borgarna "miljonärs-partierna".

Orsaken är att arbetarklassen har skuldsatt sig över öronen och behöver det där jobbskatteavdraget för att amortera på lånen.

Skuldsätt er mindre så är problemet med orättvisor löst.
Anmäl inlägg Besvara Bergis 15/10 19:59
Demonstartion
I ett öppet samhälle har alla möjlighet att visa sitt missnöje eller välvilja genom en demonstration. Sedvanliga ansökningar om demonstration in till berörd myndighet.
Att demonstrera för människor i Amerika är ett tecken på att mänskligheten finner krisen otäck. Myndigheter arbetar på att lösa frågan. Globalt! Överenskommelser kommer att vara svåra, myndigheter kan ha olika syn på samma problem. Myndigheter är inriktade på att lösa problemen. Följ utvecklingen i media nära dig.
Anmäl inlägg Besvara Pålle Konstapel 15/10 19:52
Det tror fan det
Om vi väljer folk som ska föra vårtalan förväntar vi oss väl att dom ska göra det !
Dom måste hålla reda på sin ekonomi precis som vi får göra !!
Anmäl inlägg Besvara Inga - Britt Gustavssson 15/10 19:50
Demonstrationer...
är något som jag aldrig har befattat mig med.. Det enda demonstrationståg jag kan tänka mig gå i är en demonstration mot demonstration...
Anmäl inlägg Besvara jONAS 15/10 19:43
P A
Jag säger bara "Lycka till" med ert svammel.
För några år sedan Attack nu detta dravel. Väx upp!!
Anmäl inlägg Besvara Galenten 15/10 19:41
Juholt och siffror
Låter som juholts matteskola, inte så noga med siffror,
Anmäl inlägg Besvara Stina 15/10 19:39
TOPPENBRA
Vilka härliga sköna människor jag mötte idag, och vilka härliga ideér med nollkronorsloppis...att hjälpa varandra gratis gör att ingen kan profitera på oss. Om vi hjälper varandra kan vi sluta konsumera o om vi tömmer våra bankkonton så kan ingen tjäna på oss....
Anmäl inlägg Besvara makt åt folket 15/10 19:38
Re: Förvirrat, 15/10 18:37
Det finns en ekonomisk segregation i alla länder. Sverige är inget undantag. Folk svälter kanske inte i lika stor utsträckning som i andra länder. Men de som inte är rika nog att ha egen försäkring får stå månader, tom år i sjukvårdskö för att få hjälp med sina problem.
Och blir du arbetslös så är "hjälpen" du får av samhället gratisjobb på vinstdrivande företag eller värdelösa kurser i "cv-skrivning".
Så om du tror att alla i Sverige har det "bra" så beror det antingen på dumhet eller inkomstsegregering (du och din umgängeskrets har det bra och därför tror du att alla har det).
Anmäl inlägg Besvara Mikael 15/10 19:35
Patetiskt!
Ska det vara så förbaskat svårt att skaffa ett jobb där ni istället arbetar hårt och istället för att gå ut och roa er så placera pengarna i aktier,fonder,optioner, fastigheter,skog mm mm. Det kan alla göra krävs bara jobb och mycket offrande av ledigtid som får läggas på att läsa på om olika placerings alternativ för att få pengar att växa.
Anmäl inlägg Besvara Robert 15/10 19:33
...
Det är alltid underhållande när en bunt marginaliserade vänsterextremister ska prata om vad "folk" är lessna på. De har verkligen inte den blekaste om vad som verklighetens folk verkligen pratar om och bryr sig om.
Anmäl inlägg Besvara Spud 15/10 19:18
Hur räknar du?
Helt omöjligt att din uträkning stämmer. Tråkigt när dessa lögner sprids vidare. Ta bara skogen som exempel som står för 50 procent av sveriges nettoexport (källa senaste filter) i jämförelse är Volvo ( som inte är svensk ägt) Gruv industrin , läkemedelsindustrin bara myror . Men ägandet av skogen syns inte i statistiken men skogsägandet är spritt över alla samhällsklasser då skogen ofta går i arv. Skogen är bara ett exempel.
Anmäl inlägg Besvara Riesling 15/10 19:15
Revolution
Folk som protesterar mot kapitalism är ju verkligen något nytt och unikt. Väldigt kreativt tänkande.
Anmäl inlägg Besvara I. Ron. Y 15/10 19:10
Re: Förvirrat, 15/10 18:37
Vilket struntprat. Sluta ta dig rätten att berätta hur andra ha det. Gå in på viar99procent.se och titta vad folk börjar beskriva där. Vi har enorma klyftor i Sverige, och faktum är att de vidgats oavbrutet i nära 30 år. Hur ser det ut om ytterligare 30 om vi inte sätter ner foten här och nu? USA har 9 % arbetslöshet. Sverige har 8 %. Vår A-kassa är nu bland de sämre i Europa, vår sjukförsäkring är sönderslagen. Många av mina vänner är utan jobb, utan fast bostad, utan 1 kr över på kontot. Det är för mig, verkligheten i Sverige 2011. Sluta prata strunt och titta dig omkring ett slag.
Anmäl inlägg Besvara Johhny 15/10 18:57
suck
Klipp er och skaffa er ett jobb!!!! Om NI så kallade demonstranter tjänade pengar skulle ni inte bry er om detta. För att tjäna pengar,krävs det ett jobb...men ni är väl inte villiga att jobba hårt. Nu tror jag mer på vad folk säger...Umeå är Sveriges mest aktivist tätaste stad. Är det inte diskriminering mot kvinnor är det detta. Jag är stolt kapitalist och jag jobbar hårt för mina pengar. Sluta gnäll så in i H*****E!!! Börja jobba!!!! Ni är inte mer än en bunt missnöjda universitetsstudenter!!! Men att utnyttja CSN kan ni minsann!!! Skäms på er!!!!
Anmäl inlägg Besvara Björn 15/10 18:49
Förvirrat
I USA handlar demonstrationerna om ekonomisk segregation. Det finns en enorm skillnad i villkor för de 1% rikaste och de resterande 99% av befolkningen. Denna klyftan existerar inte i alls på samma sätt här. I Sverige har alla på det stora hela väldigt bra. Den här demonstrationen är således mest bara förvirrad.
Anmäl inlägg Besvara JohnL 15/10 18:37
Information?
Vart kan man hitta information om plats och tid i förväg så man kan haka på?
Anmäl inlägg Besvara Less 15/10 18:24
Flumvänstern
Flumvänster har aldrig fått något gjort och kommer aldrig att få något gjort.

Jag hoppas att dom städade bort sin skit efter sig.
Anmäl inlägg Besvara Stadsbo 15/10 18:22
bra
Bra att detta händer. Behövs att folk säger ifrån mot alla orättvisor som förringas i konsensuspolitiken.
Anmäl inlägg Besvara Johnny 15/10 18:20
Fråga....
vart är LO? Vart är ansvariga politiker?
Hemma å kollar på Canal+?
Anmäl inlägg Besvara S-O S 15/10 18:09
Vi är de 99%
En procent av världens befolkning äger 39% av tillgångarna. Skillnaden mot jämlika Sverige är att här äger den rikaste procenten 40% av tillgångarna.
Anmäl inlägg Besvara Guy Fawkes 15/10 18:07
Alternativet
Och vad vill man?
En ny vänstervåg????
Anmäl inlägg Besvara Va 15/10 17:57

Senaste Nytt

HUSPRISER Nya priser på länets hus.
Kolla in de senaste affärerna

Mest lästa just nu på vk.se

Annons:

Reseguiden

Heta städer 2012

Läs mer

Läsarbilder

Barn: Fyraårige Filip och Jocke

Till galleriet

Mest kommenterade
Sök bland 65993 annonser
Lokus.se

Annons:

Lunchguiden Var äter du lunch idag?
E-tidning


Läs dagens tidning online!


billiga resor
RSS på vk.se

Följ allt som händer på vk.se
Läs mer om RSS

mobilt


Läs mer om mobil.vk.se

Bil & Bostad

Till nya sajten

Vad händer?

Inget att göra ikväll? Kolla in kalendariet på vår nöjessida.
Till nöje

Sudoku

Du kan fördriva tiden med att lösa det populära sifferpusslet Sudoku online på vk.se. Välj mellan olika svårighetsgrader.
Spela

klimatet

VK:s prisbelönta artikelserie om klimatet i Norden.
Klimatresan

Hyresrätt, Önskas hyra, UmeåÖvrigt Bostad, Säljes, StorumanÖvrigt Bostad, Säljes, VännäsHyresrätt, Önskas hyra, UmeåBostadsrätt, Köpes, UmeåHyresrätt, Uthyres, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåÖvrigt Bostad, Köpes, VännäsHyresrätt, Uthyres, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, Umeå Sök bostad

LUCIA

Glöm inte att skicka in luciabilder.
Skicka in din luciabild - klicka här!

IDOL

De fyra deltagarna laddar med kärlek och känslor.
Se inslaget - klicka här!

LÄSARBILD

Har du tagit en bra bild? Skicka in den på vk.se.
Skicka in din egen bild!
Till bildgalleriet - klicka här!

JULKALENDER

Årets julkalender är en riktig julsaga i Charles Dickens anda.
Tjuvkik? - klicka här!
Läs mer

UTBUAD

Vladimir Putin buades ut av kampsportpubliken.
Se tv-klippet!

MUSIK

Lars Winnerbäck kommer till Stadsfesten 2012.
Läs mer

NATUR

Fjällräven har haft ett bra år och har fött många ungar.
Läs mer

GOLF

84-årige Rune Rutström slog hole in one.
Läs mer

Kalendern

Annons:



Totalt annonser

Annons:


Annons:

Kalendern idag

NÖJE

Skicka in

SPORT

Skicka in

ÖVRIGT

Skicka in