
1 
 

Beall's List of Predatory, Open-Access Publishers 
by Jeffrey Beall 
2012 Edition 
 
[Link to this document in PDF format] 
 
Predatory, open-access publishers are those that unprofessionally exploit 
the author-pays model of open-access publishing (Gold OA) for their own 
profit. Typically, these publishers spam professional email lists, broadly 
soliciting article submissions for the clear purpose of gaining additional 
income. Operating essentially as vanity presses, these publishers typically 
have a low article acceptance threshold, with a false-front or non-existent 
peer review process. Unlike professional publishing operations, whether 
subscription-based or ethically-sound open access, these predatory 
publishers add little value to scholarship, pay little attention to digital 
preservation, and operate using fly-by-night, unsustainable business 
models.  
 
An asterisk (*) indicates that the publisher is appearing on this list for the 
first time.  
 
Academic Journals 
 This bogus, Nigeria-based publisher has been around for years, and 
continues to increase its journal fleet of over one hundred titles from all 
areas of study. Seeking legitimacy, it falsely associates itself with authentic 
organizations and conferences.  
 
Academic Journals, Inc. 
 One of several Faisalabad, Pakistan-based publishers (likely one 
outfit with several brands), this publisher claims to be headquartered in 
New York. Its tag line is "Converting research into knowledge," but it ought 
to say, "Converting research into cash" (for the publisher). 
 
Academic Research Publishing Agency* 
 This publisher, caught here in its formative stage, only has two titles. 
The main page invites proposals for new journal titles. Full of 
contradictions, this site is confusing. Its content appears to be open access, 
but it lists a subscription fee of $400 per year. On one of its editorial board 
pages it says, "Elite panel members have a decision weight equivalent of 
two referees," so if you know one of these elite members, you're in luck.   

http://carbon.ucdenver.edu/~jbeall/Beall's%20List%20of%20Predatory,%20Open-Access%20Publishers%202012.pdf
http://www.academicjournals.org/
http://www.academicjournalsinc.com/
http://www.arpapress.com/


2 
 

 
ANSINetwork 
 Another of the Faisalabad, Pakistan-based brands of open-access 
journals, this one ironically describes itself saying "Asian Network for 
Scientific Information is a leading scientific publisher and pinior [sic] in 
electronic publication in Asia." I think they mean "pioneer." This typo is but 
one example of the errors and unprofessionalism this publisher presents to 
the world with each page view.  
 
Bentham Open 
 Among the first, large-scale gold OA publishers, Bentham Open 
continues to expand its fleet of journals, now numbering over 230. Bentham 
essentially operates as a scholarly vanity press. 
 
Center for Promoting Ideas* 
 A new publisher with a ridiculous name, this operation is known to list 
scholars on its journals' editorial boards without their knowledge or 
permission.  
 
David Publishing* 
 Although this publisher purports to be headquartered in Libertyville, 
Illinois, United States, it actually appears to operate out of China. The 
home page shows a view of the Libertyville Industrial Park, the supposed 
home of the operation, as if to prove it operates in the U.S.  
 
Dove Press 
 This New Zealand-based medical publisher boasts high-quality 
appearing journals and articles, yet it demands a very high author fee for 
publishing articles. Its fleet of journals is large, bringing into question how it 
can properly fulfill its promise to quickly deliver an acceptance decision on 
submitted articles.  
 
GlobalOpenJournals.org*  
 Late to the party, this publisher currently has nine titles, but I fully 
expect it to expand its fleet. The site says that all of its journals will publish 
their inaugural issues in July, 2011, but as of this writing (late November, 
2011) all remain devoid of content.  
  

http://www.ansinet.com/
http://www.bentham.org/open/
http://www.cpinet.info/journal.php
http://www.davidpublishing.com/
http://www.dovepress.com/
http://globalopenjournals.org/index.html


3 
 

 
 
Insight Knowledge 
 This publisher purports to be headquartered in the U.K. with offices in 
North America and Singapore, but it really is a storefront type operation 
based out of Faisalabad, Pakistan.  
 
Institute of Advanced Scientific Research* 
 This bogus publisher of 12 journal titles says it's headquartered in 
Irvine, California. Its fleet of journal titles all begin with "Journal of 
Advanced Research in ..." The domain name registration does show an 
Irvine address, but at an apartment. Only a few of the titles have any 
content, but to view what little content there is, one must register with the 
site and agree to its terms and conditions, which I refused to do. Is a 
publication still considered open access when the hosting site requires 
registration? An organization that self-identifies as an institute when it is 
really just a money-making scheme is fraudulent. 
 
InTech Open Access Publisher* 
 The subject of much recent debate, this Croatia-based publisher 
looks and acts like an innovative, scholarly publisher. However, looking 
under the clever disguise reveals only a sophisticated vanity press, an 
enterprise where anybody can, for a price, get their work published in a 
journal or as a monograph.  
 
International Digital Organization for Scientific Information* 
 I only recently was alerted to this open-access publisher. Its fleet has 
82 journal titles, including -- perhaps appropriately -- the "International 
Journal of Nuts and Related Sciences." Based apparently in Dubai, the 
"instructions for authors" page warns, "After Acceptance authors have to 
pay the processing handling charges," but the charges aren't listed.  More 
information may be available from an unnamed editor at 
idosi_editor@yahoo.com. 
 
International Research Journals  
 Another Nigeria-based operation, this publisher is notable (in a 
negative way) for its interesting journal issue covers (most are created from 
pirated photographs), and for the Gmail addresses its employees all use. 
The absurd banner on its main page shows a picture of part of a duckling 
swimming in a lake.  

http://insightknowledge.co.uk/index.php
http://www.i-asr.com/journals.aspx
http://www.intechweb.org/
http://idosi.org/index.htm
http://idosi.org/ijnrs/ijnrs.htm
http://idosi.org/ijnrs/ijnrs.htm
http://www.interesjournals.org/index.htm


4 
 

 
Internet Scientific Publications 
 If you love advertising, you'll love this site, for its main purpose is to 
make money from click-through ads. A one-man operation based out of 
Texas, its journal titles all begin with the phrase, "The Internet Journal of ..." 
It claims to be the largest independent, online medical publisher, but that 
claim conveniently ignores article quality, which is quite low.  
 
Knowledgia Scientific (formerly Knowledgia Review) 
 Another Pakistan-based publisher (with some possible ties to 
Malaysia), this firm has around a dozen titles, but some have very little 
content. Also, some of its journals lack editors and list only a few people on 
their editorial boards. Currently, this publisher's website claims the firm is 
waiving all author fees, but I remain suspicious. Are there hidden charges? 
The lack of content, skipped volume numbers, and the waiving of author 
fees are indicators of a publisher that is failing.  
 
Libertas Academia 
 The tag line under the name on this publisher's page is "Freedom to 
research." It might better say "Freedom to be ripped off." Based in New 
Zealand, this medical and scientific publisher boasts about the number of 
page views and downloads the articles in its eighty journals have had. Its 
author fees are high.  
 
Medwell Journals  
 Another Pakistan-based outfit, this one makes its 34 journals open 
access but also offers print subscriptions, if you desire to pay for them. A 
slick operation with an online manuscript submission system, this publisher 
has been successful at attracting submissions. It's "contact us" page only 
yields a form, and no contact or geographical information is given. Always 
be wary of open-access publishers that give less than full contact 
information, including location, telephone numbers, email addresses, etc. 
At the same time, be aware that many publishers misrepresent their true 
business locations.  
  
OMICS Publishing Group 
 This publisher's name plays off the terms "genomics" and 
"proteomics." It hosts about 200 journal titles, many lacking any articles. As 
a side business, the publisher also organizes and hosts conferences. The 
contact page lists offices in the United States, Australia, and India. Its 

http://www.ispub.com/
http://www.knowledgia.net/
http://www.la-press.com/
http://www.medwelljournals.com/home.php
http://www.omicsonline.org/


5 
 

pages have Facebook "LIKE" buttons and its home page falsely claims an 
association with EBSCO Publishing and with other publishers and 
organizations.  
  
 
ScienceHuβ * 
 This new publisher of five journals purports to be from "P.O. Box 
3423, CT, 06460, United States of America" and cleverly uses the Greek 
letter β (beta) to indicate the English letter b in its title. A check of the 
domain name registration does indicate a Milford, Connecticut address. 
Still, the unidiomatic use of English throughout the site points to a non-U.S. 
operation: "Call for the papers," "Instructions for the authors," etc. Many of 
the papers deal with Nigeria, so it's likely this publisher is yet another 
Nigeria scam.  
 
Science Publications 
 This publisher has a fleet of 28 journals, and most of their titles begin 
with the phrase, "American Journal of ..." Its "contact us" page is merely a 
web form, and no contact or geographical information is given. The journal 
titles lead one to believe the publisher is North America-based, but it could 
be from almost anywhere, and in fact is likely not from North America.  
 
ScienceDomain International*  

This publisher's fleet of 18 journals all try to show legitimacy by 
having titles that begin with "American" or "British" or "International." Any 
journal that begins with these terms must be respected, right? The "contact 
us" page is chiefly a web form, but the site does list three offices, one in the 
U.K., one in the U.S., and one in India. The site uses the "pool reviewers" 
method of peer review. Although the journals do have nominal editorial 
boards, there is really just one big editorial board for all the publisher's 
journals and reviewers are supposedly selected from that big list to review 
each submission. Looking at individual articles, I notice that the period 
between submission and acceptance is generally two weeks, an indication 
of bogus or nonexistent peer review. 
  
Scientific Journals International 
 This Saint Cloud, Minnesota-based publisher is essentially a one-
man operation that employs many non-standard publishing practices. For 
example, the entire site has an ISSN number, and the large editorial boards 
are organized not by journal but by broad discipline. Also, individual 

http://www.scihub.org/index.html
http://www.thescipub.com/
http://www.sciencedomain.org/
http://www.scientificjournals.org/


6 
 

journals lack editors in chief. It was reported earlier this year that the entire 
operation is up for sale.  
 
Scientific Research Publishing 
 This publisher, like the Institute of Advanced Scientific Research, 
claims to be based in Irvine, California (it lists a PO box number and an 
email address, but no telephone number). It has over one hundred journal 
titles, most having started publication in 2009, and has managed to attract 
numerous article submissions. This high number may be because of the 
publisher's relatively low author fees: $300 for the first ten pages, and $50 
for each additional page, a policy that also encourages shorter papers. The 
journals each list large editorial boards, with members from all over the 
world, especially China. Indeed, the pricelist (for those desiring hardcopies 
of the journals), lists the prices in both U.S. and Chinese currency. This 
publisher also publishes books and conference proceedings. I found its 
servers to suffer from a slow response time. 
 
 
 
Recommendation: Do not do business with the above publishers, 
including submitting article manuscripts, serving on editorial boards, buying 
advertising, etc. There are numerous traditional, legitimate journals that will 
publish your quality work for free, including many legitimate, open-access 
publishers.  
 
If you are involved in any form of scholarly evaluation such as, hiring, 
tenure / promotion review, or grant funding, be skeptical of articles 
published by any of these publishers listed above. Reading a list of 
publications or a vita, it is very difficult to distinguish legitimate journals 
from the illegitimate ones. One of the tricks the sham publishers use is to 
assign authentic-sounding and appearing titles to their journals. The 
presence of these bogus publishers has changed the task of scholarly 
evaluation, which now needs a keener eye to discern articles published in 
fraudulent journals.  
 
Watchlist: We do not consider the following publishers to be predatory, 
open-access publishers, but they may show some characteristics of them, 
and we are closely monitoring them.  
  

http://www.scirp.org/


7 
 

 
Hindawi 
 Based in Cairo, Egypt, this publisher is now on its own after its 
collaboration with the publisher Sage ended in 2011. This publisher has 
way too many journals than can be properly handled by one publisher, I 
think, yet supporters like ITHAKA boast that the prevailing low wages in 
Egypt, as well as the country's large college-educated, underemployed 
workforce, allow the company to hire sufficient staff to get the job done. 
Still, this publisher continues to release new fleet startups of journals, each 
group having titles with phrases in common: Advances in ... (31 titles) and 
Case Reports in ... (32 titles). It appears that Hindawi wants to strategically 
dominate the open-access market by having the largest open-access 
journal portfolio. 
 
MedKnow Publications 
 This publisher was on the main list last year. It is the publisher for 
many well-respected Indian professional societies and is disseminating 
abundant, high-quality research. However, its business model is vague and 
unproven: it provides free HTML versions of articles but charges for the 
PDF version. Also, it needs to improve its web presence. Many of its 
journal websites referred to the publisher as a publisher of "Sports, 
technology, and medicine" (STM) journals, instead of "Science, technology, 
and medicine," the correct term.  
 
PAGEPress  
 This Italian publisher has some of the qualities of a legitimate 
publisher and some of a predatory one. It has about fifty journal titles, some 
with intriguing names like Wine Studies and Antiqua. On the other hand, 
visitors to the publisher's website will encounter sloppy housekeeping in the 
form of dead links, and a prominent link to PayPal on every journal's home 
page, supposedly for the author fees but giving the publisher's real motive 
away. The publisher claims its content is "indexed" in SherpaRomeo, but 
that isn't an indexing service. PAGEPress needs to clean up its act. 
 
Versita Open 
 Based in Poland (with a contact address in London, U.K.), this 
publisher claims to be the second-largest open-access publisher in the 
world, with over 200 open-access journals in its fleet. Versita Open 
publishes some of its titles on behalf of learned societies in Central and 
Western Europe. The frightening thing about an operation this large is the 

http://www.hindawi.com/
http://www.medknow.com/
http://www.pagepress.org/
http://versitaopen.com/


8 
 

amount of time and resources it takes to edit a single peer-reviewed journal 
is multiplied in this case by 200. Versita also has for-profit publishing 
operations, but it appears to be slowly flipping its model to gold open-
access for journals. Moreover, Versita Open also sells its open-access 
titles in print form, by paid subscription. Versita Open claims that there are 
no author fees for most of its open-access journals, so its business model 
is unclear. Are its for-profit titles subsidizing its open-access ones? Do the 
societies pay all the cost of publishing the society journals on the Versita 
Open platform? We think few in the U.S. have even heard of this firm, so it 
will be interesting to see how it progresses, and we hope it evolves into a 
respected open-access publisher.  
 
These views represent the personal opinions of the author and may not 
reflect the position of the University of Colorado Denver or the University of 
Colorado System. 
 
About the author: Jeffrey Beall is an academic librarian at the University 
of Colorado Denver, in Denver, Colorado. He is the author of numerous 
scholarly articles on library and information science. His email address is 
jeffrey.beall@ucdenver.edu. 
 
 

mailto:jeffrey.beall@ucdenver.edu

