Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Hjelp, kampfisken min lager skumrede!

Hjelp, kampfisken min lager skumrede!

Hei!
    Jeg og en venninne skaffet oss nyligkampfisk, en han og to hunner. Vi har dem i en bolle, og da vi kjøptedem sa betjeningen på butikken at det skulle gå bra og at det varliten sjanse for at de skulle legge egg. Bollen «deles» i to av enstein, nå har hannen laget et skumrede på den ene siden, og hunnenefår ikke lov å være der. Han gir mer oppmerksomhet til skumredetenn til hunnene (som ligger som slakt bak i bollen), men jeg vet ikkeom der er egg i redet. Hva skal vi gjøre nå? Kan man se om det eregg i redet?

Medlem Kampfisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bergen
    Aldri stol på det de sier i butikken. De er der for å selge, ikke for å lære folk opp i hvordan man holder fisk. (Og jo flere feil man gjør, desto mer penger tjener de ...)

En bolle er alt for lite til tre kampfisk. Anbefaler dere å skaffe et akvarium på 60 liter eller helst mer, eller selge/gi bort/returnere fiskene.
    MVH Lars S

Lever ikke disse fiskene i små søleputter der de kommer fra?

Et lite utdrag for trådstarter på engelsk dog:

Keeping Betta splendens from an Aquarist View

Housing:
    Betta splendens can be housed in pairs, species tanks, and community tanks. Pairs can be housed in a 10 gallon tank(25 liter), groups should be housed in a 30 gallon tank or larger(75 liter eller mer, som kampfisk sier). Pairs should be given cover such as caves and plants. In a pair or species situation it is possible that fry could be discovered in the tanks. For best results remove a pair to a breeding tank with little to no filtration.

Water Conditions:
    Not critical, splendens is very tolerant of water chemistry and thrives in almost any type of water as long as it is clean and well filtered. They should be kept at mid 70s to low 80s F.
    Sexing

Males are more intensely colored and might have longer fins while the females will be a browner in color however females should display an ovipositor or egg tube.
    Reproduction

Splendens is a surface bubblenester however the male may make a nest under objects on the surface of the water. Males normally initiate spawning and entice females to the nest for spawning.
    Similar Species Similar species would be all splendens complex members.
    Identification Splendens have red or yellow-red gill plates with no wild spots on the tail rays.
    Sist endret av Tor-Eriik; 08-02-2012 kl. 21:00.
    - Mine Akvarier -L-028,L-134,L-200,L-270,

Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bergen
    Ti gallons er ca. 45 liter (UK gallon) eller ca. 38 liter (US gallon). 30 gallons blir hhv 137 eller 114 liter. Hvor har du det fra at en gallon tilsvarer 2,5 liter?
    MVH Lars S

beklager, mixet med inches, sitter alt for mye på utenlandske fora Takk for korreksjon kampfisk!
    - Mine Akvarier -L-028,L-134,L-200,L-270,

Medlem De Glade Fiskene sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Klæbu, Norway
    Alder
    45
    Helt utenom det TS spør om; Vil kampfisk kunne tirives i min 750 liter hvor det er mange andre individer av ymse slag og hvor det er god strøm i vannet?
    Familien Strand

Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bergen
    Hvis kampfisken ikke har slør, og hvis akvariet har et område med mye planter i overflaten, og det ikke er noen fisk der som kan være troende til å sluke kampfisken, så går det sikkert fint.
    MVH Lars S

Lignende tråder

1. Kampfisken min har bygd skumrede :)
    By RamboBetta in forum Nybegynner
    Svar: 7
    Siste innlegg: 12-10-2009, 16:33
  2. Lager slørhaler skumrede?
    By GoldenAqua in forum Karper
    Svar: 3
    Siste innlegg: 26-07-2006, 23:29
  3. dverggurami som lager skumrede
    By Whistler in forum Oppdrett & Avl