
70

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers

ISSN 2029-865X 
doi://10.7220/2029-865X.07.04

TRANSFORMATION OF BUSINESS 
PRACTICES IN NEWS ORGANIZATIONS 
OF EMERGING DEMOCRACIES: A CASE 
STUDY OF EGYPTIAN NEWSPAPERS

Angela POWERS
apowers@k-state.edu 
Professor, Ph.D.
A.Q. Miller School of Journalism and Mass Communications
Kansas State University
Manhattan, KS, USA

ABSTRACT: This study analyzed journalistic standards and management styles at two 
major government-owned newspapers in Egypt, al-Ahram and al-Gomhuria, as the country 
transforms from an autocracy to a more liberalized democracy. Findings indicated if the 
goal of Egypt media is to become professionally and economically stable, a need exists 
for privatization, as well as the use of more news sources, and coverage of more local and 
human interest stories. Such changes would serve to broaden the definition of news in Egypt, 
thereby appealing to a more diverse audience interested in health, culture, or labor issues in 
addition to stories on government, business, and politics. While the use of unofficial sources 
in 2011 stories increased, the majority of stories used only one or two sources. The study also 
indicated management and leadership training of professionals would result in commitment 
and understanding of organizational and management theory with the potential of increasing 
profits. 
KEYWORDS: Egypt media, newspapers, management, news sources



Media Transformations 71

INTRODUCTION

Since the 2011 Arab Spring, a number of dramatic changes in Egyptian me-
dia organizations have occurred, including staff changeover and an increase 
in freedom of expression. However, some say most managers of major news 
organizations in Egypt continue to be comfortable with the traditional ways of 
conducting business (Beeman, 2011). Furthermore, those replaced are often 
hired as consultants to promote business as usual. For example, in 2010, al-
Ahram altered a photo of Hosni Mubarak in peace talks with world leaders. The 
original photo showed U.S. President Barack Obama walking in front, while 
the doctored photo showed Mubarak in the lead. The newspaper defended the 
photo as being an expression of Egypt’s leading role in the peace process. How-
ever, Egyptian critics said the picture was an example of the regime’s use of the 
media to deceive citizens (Mackell, 2011).

With the world’s eye on Egypt, questions arise as to whether or not such prac-
tices will continue or whether a different level of professionalism will take hold 
in Egyptian media. In the fall of 2010, analysis of journalistic standards and 
management styles was conducted at al-Ahram and al-Gomhuria. These news-
papers were chosen for analysis because they are the preeminent sources of 
news in Egypt and because of their influence on Egyptian society (Ghoraba, 
2012; Ismail, 2010). 

BACKGROUND

Some predict the upheaval in Egyptian media will be similar to the media revo-
lution that occurred in Eastern Europe in the 1990s as democracy took root 
(Brown, 2010). According to Hallin and Mancini (2004), there is a tendency for 
countries to borrow and benefit from practices of other countries. This would 
likely hold true as Egyptian media strive to reform their news operations. Ta-
ble 1 indicates Hallin and Mancini’s Polarized Pluralist Model prevails in the 
Mediterranean countries of southern Europe, northern Africa, and some for-
mer Soviet-block nations and is characterized by the integration of the media 
into party politics, weaker historical development of commercial media, and a 
strong role of the state. Their Liberal Model prevails across North America and 
is characterized by a relative dominance of market mechanisms and of com-
mercial media. Their Democratic Corporatist Model prevails across northern 
continental Europe and is characterized by a historical coexistence of commer-
cial and government-sponsored media and ties into organized social and politi-
cal groups. While it is not totally clear that the Polarized Pluralist Model can be 



72 Angela POWERS

transferred to countries outside of Europe, a cursory look indicates Egypt may 
fall into this category as it moves toward transformation.

Pluralist Model Liberal Model Democratic Corporatist 
Model

Newspaper 
Industry

Low circulation, elite 
politically oriented 

press, advocacy 
journalism

Medium newspaper 
circulation

High newspaper 
circulation, mass 

circulation

Political 
Parallelism

High, commentary-
oriented journalism, 

broadcast 
governance, politics-

over-broadcasting 
system

Neutral commercial 
press, information-
oriented journalism

External pluralism, strong 
party press, shift toward 

neutral commercial press, 
politics-in broadcasting 

with substantial 
autonomy

Professionalization Weaker

Strong 
professionalization, 

non-institutionalized 
self-regulation

Stronger, 
institutionalized, self-

regulation

Role of the State
Strong state 
intervention, 
censorship

Market dominated

State intervention but 
with protection for 

press freedom, press 
subsidies, public-service 

broadcasting

Electronic Media 
Industry

Advocacy journalism, 
government 

controlled

Commercial and 
public

Public broadcasting 
centered on 

government/ business, 
commercial centered on 

society

As countries such as Egypt strive to evolve from a Pluralist Model to a Demo-
cratic Corporatist Model with a shift toward a neutral commercial press with 
state intervention but press freedom, research indicates such change will be in-
cremental and occur as a result of economic or political pressures, as well as the 
mindset of the people.

Brikse (2009) outlined different economic stages of transition that have oc-
curred in Lithuanian media since 1989. In the first stage (1989-1995), Lithuania 
established privately owned media enterprises, the birth of advertisements, and 
the commercialization of government channels. The second stage (1995-1998) 
involved tough competition among media and the formation of media corpo-
rations. In the third period (1998-2000), the media experienced huge losses, 
economic crises, as well as continued foreign investments from countries such 

Table 1.

Media System 
Characteristics 
(adapted from 

Hallin & Mancini, 
2004).

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers



Media Transformations 73

as Sweden. Since 2000, the media has been experiencing convergence and 
growth in advertising revenues; however, growth has been slow.  During each 
of these stages of democracy, media played a role of “watchdog” and functioned 
as the “public eye” by actively participating in the political discourse, which 
helped move the country forward (Harro-Loit, 2005). The “velvet revolutions” 
that took place in Lithuania and the larger Central and Eastern Europe (CEE) 
region were dominated by anti-government demonstrations by students and 
citizens (Beitz, 1994). Similar demonstrations are now occurring in the Middle 
East and Egypt.

Economic theory also points to market structure variables that may impact 
change in Egyptian media (Busterna, 1988). According to the Industrial Or-
ganizational Model (I/O Model), firms perform well when they are able to 
effectively study the external environment as the foundation for identifying 
appropriate strategies. Companies that develop or acquire the internal skills 
needed to implement strategies required by the external environment are likely 
to succeed, while those that do not are likely to fail. The I/O model is composed 
of five elements: external environment, attractiveness of the industry, strategy 
formulation, assets and skills, and strategy implementation (Hill, Ireland & 
Hoskisson, 2011). The model is useful in evaluating the market forces affecting 
how firms and entire markets function. Market structure determines market 
conduct, thereby affecting market performance (Busterna, 1988).

Using the I/O model, Powers, Krisjansdottier and Sutton (1994) looked at in-
creases in competition in a study of Danish media. Denmark offered a unique 
opportunity to study the effects of increased competition and commercialism 
on broadcasting. Broadcasting in Denmark had traditionally been a govern-
ment entity. Danish society thought broadcast communication was too expen-
sive and could not be developed to its potential by private industry. In addition, 
government officials believed it would have been improper to allow private 
companies to benefit from revenues created from public property – the air-
waves (Dahl, 1977). Only public broadcasting was available until 1986 when the 
first commercial station, TV2, was allowed. 

TV2 differentiated its product by aggressively reporting stories about the people of 
Denmark, rather than on government and business. In fact, the commercial televi-
sion network located its operations in Odense, away from the capital of Copen-
hagen. In a content analysis of news coverage five years after the introduction of 
commercial television, there were significant differences in coverage that benefit-
ted Danish television audiences. The commercial station differentiated its product 



74 Angela POWERS

by providing lengthier news stories and using more sources and soundbites than 
the public station. It also presented more feature and human-interest stories. The 
traditional, government-funded network followed suit and expanded news cover-
age in order to compete. This competition was a positive influence on broadcasting 
content in Denmark at the time. With two stations vying for audiences, both had to 
produce better news. It raised the level of reporting by broadening coverage from 
business and government to coverage of education, arts, international affairs, sports, 
and health, as well as crime and disaster (Powers, Krisjansdottier & Sutton, 1994).

Utilizing the I/O Model, Powers (2006) analyzed news content after the introduc-
tion of commercial broadcasting in Lithuania as well following the revolution. Dur-
ing the years of Lithuania’s dependence on the Soviet Union, only one Lithuanian 
national broadcaster (LR) existed, which was used to spread propaganda. In 1989, 
the first Lithuanian commercial radio station came into existence. M1 (Music First) 
was initiated by the Communist Youth Organization in order to form a station 
geared toward young people (Starkeviciute & Tabor, 1999). This commercialization 
of media brought about open-market forces and new forms of ownership. For the 
first time, media was shaped by factors other than dependence on the political re-
gime. According to Balcytiene and Lauk (2005), this was an important prerequisite 
to an emerging democracy and expanded news coverage in Lithuania.

Table 2 indicates differences between government and commercial radio news 
coverage in 2001 Lithuania. These figures indicate that the traditional public 
station was covering stories similar to the types of stories that the public sta-
tions in other parts of Europe covered in the 1980s, with a focus on the city 
center, business and politics. In order to compete and draw listeners, the newer, 
commercial station, M1, expanded the definition of news by covering more lo-
cal issues on labor and other human-interest stories. Looking at the category of 
“Labor” for example, the public station LR1, provided only 11.5 percent of its 
coverage on labor issues, while M1 provided nearly double the coverage, devot-
ing 20.5 percent to labor issues. The category of “Spot News” included stories 
on crime and accidents. These stories tended to be more sensational, and the 
commercial station devoted 6.1 percent of its coverage to spot news, while the 
public station devoted only 1.9 percent of its coverage to this type of news.

The public station, on the other hand, continued to prominently cover interna-
tional news and governmental stories. Nearly 44% of LR1’s coverage focused on 
international issues, while only 8.2% of M1’s coverage focused on this. The com-
mercial station was much more focused on local issues and on issues pertaining 
to local citizens. This was the largest category difference between the two stations.  

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers



Media Transformations 75

Issue LR1 M1

Lithuanian–Russia Relations 6% 2.0%

NATO 1.9% 1.0%

EU 1.3% 2.0%

Labor 11.5% 20.5%

Culture 3.2% 4.1%

Economy 1.3% 2.0%

Government 20.6% 37.8%

Foreign Investment 10.3% 13.3%

Spot News 1.9% 6.1%

Health 0.6% 0%

International 43.6% 8.2%

War Crimes 1.3% 1.0%

Other 1.9% 2.0%

Total: 100% 100%

* Chi-Square Tests Value 157.090; df 32; Asymp. Sig. (2-sided) .000

Although some differences in coverage were evolving, there was a need for further 
expanding the definition of news to cover more stories on issues such as health and 
education. Mintchev (1999) found that while an institutional framework was put in 
place to ensure political stability through political parties and regular elections in 
the early stages of a post-Communist region, the hopes for a quick transition to a 
democratic society diminished, partially due to the mindset of the people. Never-
theless, media’s influence on the social consciousness of the people played a major 
role in the development of attitudes, acceptance of new lifestyles, and the ability to 
cope with the challenges of a post-modern society. According to Balcytiene and 
Lauk (2005), the media was critical as a socializing agent, fulfilling different expec-
tations, and playing different roles at various stages of transition.

Such studies provide a path of discovery for Egyptian media. These studies in-
dicate that the traditional public stations in countries such as Lithuania and 
Denmark prior to dramatic changes, such as revolution or commercialization, 
focused on the city center, business and politics. It was not until commercial-

Table 2.

Issues Covered 
in Public (LR1) 
and Commercial 
Radio (M1).



76 Angela POWERS

ism in media increased that consumers were able to more frequently access 
stories on everyday citizens, culture, labor, and issues common to everyday life. 
The traditional newspapers of Egypt may similarly focus largely today on issues 
similar to those of pre-commercial Denmark and Lithuania broadcast media–
mainly the operations of the government. Furthermore, Egyptian newspapers 
have traditionally served as mouthpieces of the ruling party. 

EGYPT

Egypt is likely in the first stage of transition as it moves toward a more liberalized 
society. Major electronic and print outlets are still mostly owned and controlled 
by the government. This control manifests itself in bureaucracy within govern-
ment media. One employee of the Nile Television Network (MDP, 2010) stated:

“The current organization chart for NTN doesn’t allow creativity and 
flexible decision-making because every decision needs approval from 
layers of hierarchy. There is a need to delegate more. We need to change 
the structure to permit more flexibility in decision-making. Every 
channel should be communicating with other channels, so they can 
have meetings together and change ideas and strategy. Also, there is a 
need to hire chief executives who meet the criteria for these positions 
and have a record of success, so we can depend on them and be certain 
that they will do their best. We need to make decisions more quickly”. 

Additional concerns include people entering journalism based on friendships or 
relationships (Khouri, 2011) rather than qualifications. In addition, journalists tend 
to be strongly opinionated and politically engaged and often run for political of-
fice. Khouri (2011) states normal accountability systems are lacking in Egypt. There 
is no press council at the national level because the government controls decision 
making. As such, the absence of such institutions reflects a general lack of consen-
sus on ethical standards. Weak consensus of journalistic standards up to this point 
and limited development of professional self-regulation reflect that journalism in 
Egypt has not been autonomous, but rather ruled by the government.

Egyptian newspapers have also traditionally been political instruments rooted in 
ideological divisions and tied to the government. Newspapers have often taken an 
activist role, mobilizing readers to support political causes and participate in events. 
As the 2011 revolution occurred, for example, newspapers and radio stations were 
taken over by journalists representing particular political agendas (Mackell, 2011). 
Historically, however, both print and broadcast have served the ends of the state, 

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers



Media Transformations 77

whether in the form of promoting national culture, reinforcing state authority, or 
promoting political pluralism and wielding influence (Ismail, 2010).

Hallin and Mancini (2004) assert that newspapers overall are directed to an ed-
ucated elite interested in the political world. This is particularly true for Egypt. 
According to Mackell (2011), there is a traditional exclusion of women from 
newspapers because of high illiteracy. The local press is also undeveloped; hu-
man interest stories and stories concerning everyday citizens are lacking. These 
practices, over time, have been detrimental to profitability as newspaper expen-
ditures surpass revenues. 

STRUCTURAL CHARACTERISTICS 
The newspaper al-Ahram, was established in 1875 and is considered one of the 
top newspapers in the world. It is the most widespread newspaper in the Mid-
dle East, with a circulation of about 800,000. It moved from Alexandria to Cairo 
in 1900 and then to its current address in the center of Cairo’s business district 
in 1968. Al-Ahram is funded through the al-Ahram Foundation, with the Egyp-
tian government owning a controlling share. The government appoints the edi-
tors and other major management positions. As appointees of the state, little 
censorship is officially exercised; however, it is understood that the newspaper 
is loyal to the state (Ismail, 2010; al-Ahram, 2011). Nevertheless, the credibility 
of this newspaper is among the highest in the Middle East.

In addition to six newspaper editions in Egypt, al-Ahram publishes four weekly 
magazines, along with a number of other periodicals. The organizational structure 
is extensive with multiple managers and layers at each level. The company employs 
more than 10,000 staff members. The newspaper company also owns a university 
with a Canadian affiliation, as well as a tourism company (Mackell, 2011).

The second newspaper analyzed in this paper, al-Gomhuria, is part of El Tahir 
Publishing whose editor is appointed by the Shura Assembly (upper house of 
the Egyptian Parliament). This company was established after the 1953 revolu-
tion and played a great role in ending British occupation. Four separate divi-
sions exist: advertising, printing, news, and distribution. The company produc-
es four daily newspapers and five weekly publications, as well as one periodical. 
Each publication has a separate advertising department. The circulation of al-
Gomhuria is about 200,000 with about 160,000 copies selling per day. 

Discussions and experience with managers indicate their strengths include 
multi-lingual publications and circulation outside of Cairo. For weaknesses, 



78 Angela POWERS

however, they point to a lack of interactivity between readers and publishers 
and a lack of synergy within the organization, as well as dated technology. Their 
goal, according to managers, is to provide readers with credible, objective news 
that is both informative and entertaining (MDP, 2010). 

Discussions on financial information indicate al-Gomhuria, al-Ahram, and the 
government-owned press operation in Egypt have struggled with profitability. 
Both net and gross profits by some estimates are in the negative range impact-
ing shareholder equity.  Numerous discussions have centered on the newspa-
pers’ needs to privatize in order to survive and that the profit orientation of 
government-owned media overall must change (MDP, 2010).

NEWS COVERAGE

Cooper (2008) conducted a content analysis of al-Ahram and two other pri-
vate newspapers that indicated different priorities in both overall coverage and 
front-page story selection, reflecting editors’ opinions, the divergent composi-
tion of the papers’ readerships and disagreements about journalism’s mission 
and Egypt’s social realities. They found al-Ahram provided less domestic news 
even though the state-run daily published more pages of news than the oth-
er newspapers. It also relied more heavily on official sources than the private 
newspapers. In al-Ahram, the most frequent subject on front pages was govern-
ment. Furthermore, no more than six percent of the front-page stories in any 
two papers matched on the same day. Cooper also expressed concern that in a 
developing country where at least 20 percent of the population is poor, none of 
the newspapers devoted much attention to poverty, illiteracy or job training. All 
three allowed the government to shape business coverage. Across the board, of-
ficials were the dominant source of news about business and the nation’s econo-
my at a time when Egypt’s economic liberalization was a major story. 

In looking at how coverage has changed since the revolution in 2011, The Egyptian 
Gazette was chosen for analysis because it is part of al-Gomhuria, and offers online 
and hard copy versions in both Arabic and English. About 10,000 copies are print-
ed, and 6000 copies are sold each day (al-Gomhuria, 2012). The Egyptian Gazette 
is�������������������������������������������������������������������������������� the Middle East’s old����������������������������������������������������������est English-language newspaper and first appeared on Janu-
ary 26, 1880. It was founded by Britons and originally set and printed in Alexandria 
as a four-page weekly tabloid. The newspaper was moved to the Egyptian capital in 
the 1930s when Cairo became more important as a news center than Alexandria.

A random sample of newspaper articles from The Egyptian Gazette was collected 
from the last week of September and the first week of October in 2010. Egyptian 

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers



Media Transformations 79

Gazette online stories from corresponding days one year later were also collected 
in 2011. The unit of analysis was the news story. For hard copies, stories on the 
front page (about six each day) were analyzed. For online content, the top 6 stories 
each day were chosen for analysis. Two coders analyzed each story. A pretest indi-
cated 60% coder reliability. After training, coder reliability was increased to 89%. 

RQ1. Is there any difference in the top stories covered before and after the revo-
lution?

Stories were categorized as Egypt Politics, Crime/Disaster, Business/Econom-
ics, Middle East Conflict, International, Regime Change, Arts/Entertainment, 
Health, and Other. As Table 3 indicates, the news coverage of the Middle East 
conflict decreased from 16.7% in 2010 to 7.5% in 2011. Other international 
news decreased as well. Instead, the focus became more local in 2011. Coverage 
of Egyptian politics increased from 27 to 35 percent, for example. Stories about 
the regime change occupied 17.5 percent of coverage in 2011 compared to 2.1 
percent in 2010. In 2011, news was also expanded to cover more stories on 
health and entertainment, indicating some change in story coverage between 
years (Chi-square: 15.032 Value; 8 df; 0.059 (>0.05).

ISSUE
YEAR

2010 2011

Egypt Politics 27.1 35.0

Crime/Disaster 20.8 10.0

Business/Economics 18.7 12.5

Middle East 16.7 7.5

International 4.2 0

Regime Change 2.1 17.5

Arts/Entertainment 0.0 5.0

Health 0.0 2.5

Other 10.4 10.0

Total:
100% 100%

N=48 N=40

RQ2. Did the quality of news coverage change after the revolution? 

Variables analyzed to answer the second research questions included “sides pre-
sented,” “number of sources,” and “type of sources” in stories. No significant 
differences were found between 2010 and 2011. The average number of sides 

Table 3.

Percent of 
Issues Covered 
in The Egyptian 
Gazette.



80 Angela POWERS

presented in news stories in 2010 was 1.5, while it was 1.8 in 2011. The average 
number of sources used in stories in 2010 was 2.1, and it was 2.3 for 2011. The 
type of sources (official or unofficial) used in stories changed somewhat be-
tween the two years. In 2010, only 16.7 percent of sources used were unofficial 
sources; that increased to 37.5 percent in 2011. 

MANAGEMENT STYLE

Management variables also tend to have an impact on progress. While there is 
little research on Egyptian media management, studies of media management 
in other countries lend insights. Joseph (1983) surveyed television reporters and 
general managers and found work dissatisfaction existed because management 
made most of the decisions without consultation. Joseph found that in televi-
sion newsrooms, job satisfaction increased when journalists were involved in 
decision-making. Most TV reporters wanted to be consulted by management 
before work-related decisions were made. Adams and Fish (1987) found simi-
lar results with upper management when looking at television news directors 
and their perception of station management. They found employees were more 
satisfied in their positions when managers were concerned about the welfare of 
staff members and consulted them on decisions.

Powers (1991) identified differences in leadership behaviors in small and large 
television markets. Relationship behavior was defined as being concerned with 
friendship, mutual trust and respect, and good human relations between him/
her and subordinates.  Task oriented behavior was when the manager tended 
to organize and define relationships and concentrated on getting the job done, 
scheduling, criticizing, etc. Findings indicated that in both markets, relation-
ship behavior related to job satisfaction and to how well subordinates agreed 
with news directors on the priority of departmental goals. She also found that 
as relationship-oriented behavior increased, news staff members were more 
successful at attaining departmental goals. She further found, however, news 
subordinates who were less experienced and working in smaller markets often 
responded positively to task-oriented behavior. Less experience called for more 
directive behaviors from managers.

A cursory look and discussion of leadership at the Egyptian newspapers indi-
cated subordinates perceived their own styles as equally task and relationship 
oriented. They perceived themselves to be more “selling” in their management 
style, which is a combination of high task/high relationship. A selling style is 
indicative of the leader deciding on a course of action and selling it to sub-

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers



Media Transformations 81

ordinates. While subordinates saw themselves as selling, they perceived their 
managers, on the other hand, as more “telling” or “delegating.” A telling style is 
high task/low relationship and is indicative of leaders who make decisions on 
their own. A delegating style, on the other hand, is when a leader allows the 
subordinates to make decisions on their own. A participating style is when the 
leader involves subordinates in the decision making process and is high rela-
tionship/low task; however, this was one style that was not evident of managers 
in this study.

In prioritizing goals, discussions indicated subordinates perceived they placed 
a higher value on employee development than did upper managers. In addition, 
subordinates perceived that they placed a higher priority than their managers 
on increasing profits. Subordinates perceived, however, that their managers, on 
the other hand placed a high priory on job satisfaction when prioritizing goals.

CONCLUSIONS

Democratic societies benefit from openness in media, freedom of speech, and 
sound management and journalistic practices. The economic environment and 
Egypt’s revolution in 2011 will likely lead to positive developments for journal-
ists and news consumers across the Middle East. Based on the observations of 
this case study, the following points of discussion were identified. 

Increased professionalism for newspapers in Egypt calls for incorporating more 
objectivity through the use of a wider range of sources, as well as covering a 
wider range of issues. The definition of news in Egypt could be broadened to 
include more stories on health, culture, or local spot news. One positive finding 
in 2011 was that reporters were citing unofficial sources more often, which was 
certainly a change from Cooper’s findings in 2008. However, while use of unof-
ficial sources in 2011 stories increased, the majority of stories used only one or 
two sources. 

The need for more management and leadership training is also recognized as 
younger professionals become increasingly interested in organizational and 
management theory, as well as increasing profits. As previously noted, hiring 
in the past was often based on friendships and associations rather than quali-
fications, resulting in over-employment. Management styles in this study were 
perceived as either autocratic or laissez-faire. Job satisfaction and agreement on 
group goals may suffer as a result. One important goal of younger employees, 
for example, was profitability for the newspaper. Ghozlan (2012) further pro-



82 Angela POWERS

poses that by reducing the income gap between the top and bottom levels of 
newspapers, a sense of loyalty and belonging, as well as more effort and higher 
quality would be created. Journalists would be freed from financial constraints 
and bribes. The professional standards of journalists would also be raised 
through education and training. However, such changes will call for increased 
discussions and participative leadership in order to reach agreement on goals 
and ultimately job satisfaction.

Overall findings of this study indicate that Egypt operates under a Pluralist 
Model and that it is further behind than countries such as Lithuania in estab-
lishing freedom of speech and a more liberalized system of the press. There is a 
need and a desire among young professionals to privatize government-owned 
Egyptian media to become profitable. As occurred in Lithuanian media, ad-
dressing inefficiencies such as over-employment throughout departments and 
duplication in job responsibilities would yield large savings and progress to-
ward profitability.

Recommendations for future research would include sampling more news 
stories across media to monitor source usage and agenda-setting issues. An 
in-depth study on management styles and their impact on goals would also 
be beneficial. More research is also needed on news judgment. For example, 
a content analysis of al-Ahram and the New York Times’ coverage of the 2012 
story of Egyptians holding hostage Americans who had been working with 
pro-democracy NGOs, would likely yield interesting differences in journalistic 
practices. Limitations of the current study include the sample size of newspaper 
articles analyzed, as well as the limited financial information available. While 
the differences in story coverage from 2010 to 2011 were interesting, a much 
larger sample is needed to determine whether change will hold up overall or 
over time. Differences in coverage found in this study could have been due to 
the dramatic difference in circumstances with the regime change.  In addition, 
since this was a case study, findings cannot be generalized to the population of 
newspapers in Egypt. Nevertheless, the research provides a glimpse of the state 
of two major newspapers at crossroads in Egypt.

Increased press freedom can be expected in this burgeoning democracy; how-
ever, as in Lithuania, these freedoms will come slowly. For example, reporters 
will most likely avoid direct criticism of the top officials or of the ruling system 
as long as the government controls the press. Press is not yet free; however, 
there is a feeling of increased freedom because Egypt is under scrutiny, and 
journalists are speaking more openly. Newspapers are including more opinion 

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers



Media Transformations 83

pieces and writing about change. As barriers of fear come down, Egypt and 
perhaps other countries in the Middle East will move toward democracy with 
their own unique brand of liberalization encompassing both the values of the 
East and the West.

REFERENCES

Adams, R.C.,  Fish, M. J. (1987). TV News Directors’ Perceptions of Station 
Management Style. Journalism Quarterly, Vol. 64, 154-162.

al-Ahram (2011). al-Ahram 2011 Annual Report. Retrieved September 11, 
2011, from http://weekly.ahram.org.eg/. 

al-Gomhuria (2012). al-Gomhuria 2011 Annual Report. Retrieved September 
11, 2011, from http://egyptian/index.php?action=about us.  

Balcytiene, A., Lauk, E. (2005). Media Transformations: The Post-transition 
Lessons in Lithuania and Estonia. Informacijos mokslai, Vol. 33, 96-109.

Beeman, W. (2011). Egyptian State Media Changes Structural or Cosmetic? 
Connected in Cairo. Retrieved April 2, 2012, from http://connectedincairo.com. 

Beitz, C. (1994). Cosmopolitan Liberalism and the States System. In Ch. 
Brown (ed.), Political Restructuring in Europe: Ethical Perspectives. London: 
Routledge.

Brikse, I. (2009). Changes in Journalism Versus Changes in Journalism 
Education. Journalism Research Science Journal, Vol. 2, 98-109.

Brown, N. (2012). Guide to Egypt’s Transition. Carnegie Endowment for 
International Peace Report. Retrieved March 7, 2011, from  
http://egyptelections.carnegieendowment.org. 

Busterna, J.C. (1988). Concentration and the Industrial Organization Model. 
In R. G. Picard, J. P. Winter, M. McCombs, S. Lacy (eds.), Press Concentration 
and Monopoly: New Perspectives on Newspaper Ownership and Operation. 
Norwood, NJ: Ablex.

Cooper, K. (2008). Politics and Priorities: Inside the Egyptian press. Arab 
Media and Society. Retrieved on February 20, 2012, from http://www.
arabmediasociety.com/?article=689. 



84 Angela POWERS

Dahl, H. F. (1977). The Scandinavian Broadcasting Monopoly: An Economic 
Interpretation. In M. Berg, P. Hemanus, J. Ekecrantz, F. Mortensen, P. Sepstrup 
(eds.), Current Theories in Scandinavian Mass Communication Research. 
Grenna: GMT.

Ghoraba, H. (2012). Egyptian Press and Online Media Quagmire. Defender of 
Civil Society. Retrieved July 15, 2012, from www.beitelhiwar.com. 

Ghozlan, M. (2012). A Proposal for a Dialogue on Media Reform. Arab Media 
& Society. Retrieved February 20, 2012, from http://www.arabmediasociety.
com/countries/index.php?c_article=258. 

Hallin, D. C., Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of 
Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Harro-Loit, H. (2005). The Baltic and Norwegian Journalism Market. In 
R. Baerud (ed.), The Baltic and Norwegian Journalism Market. Riga: Flera 
Printing-House, pp. 90-120.

Hill, M.A., Ireland, R. D., Hoskisson, R. E. (2011). Strategic Management: 
Competitiveness and Globalization, Concepts. Mason, OH: South-Western 
Cengage Learning.

Ismail, Y. (2010). Human Rights in the Discourse of Arab Newspapers: An 
Analytical and Field Comparative Study on Samples from Arab Newspapers 
2000-2004, Doctoral Dissertation. Cairo: Cairo University. 

MDP – Media Development Program, working with participants from al-
Gomhuria, al-Ahram, Nile Television Network, and Egyptian Radio Network 
(2010). Cairo, Egypt.

Joseph, T. (1983). Television Reporters’ and Managers’ Preferences on 
Decision-making. Journalism Quarterly, Vol. 60, 476-477.

Khouri, R.G. (2011). Arab Media: Rebuilding Trust With Their Public. 
Nieman Reports, Vol. 65(3), 42-43.

Mackell, A. (2011). Egypt’s Media Must Undergo its Own Revolution. The 
Guardian. Retrieved January 13, 2012, from http://www.guardian.co.uk/
commentisfree/2011/nov/05/egypt-media-revolution.  

Transformation of business practices in news organizations of emerging democracies:  
a case study of Egyptian newspapers



Media Transformations 85

Mintchev, V. (1999). The Future of Democracy in Central and Eastern 
Europe: The Decade to Come. Proceedings from Lithuania: From Transition to 
Convergence ‘99.  Vilnius, Lithuania, pp. 482-501.

Powers, A. (1991). The Effect of Leadership Behavior on Job Satisfaction and 
Goal Agreement and Attainment in Local TV News. Journalism Quarterly, 
Vol. 68(4), 772-780.

Powers, A. (2006). Lithuanian News Broadcasting: Struggle for Free Press. 
Proceedings from World Media Economics Conference ‘06. Beijing, China.

Powers, A., Krisjansdottier, H., Sutton, H. (1994). Competition in Danish 
Television News. Journal of Media Economics, Vol. 7(4), 21-30.

Starkeviciute, M., Tabor, S. (1999). Long-term Economic Growth: Sources and 
Prospects. Proceedings from Lithuania: from Transition to Convergence ‘99. 
Vilnius, Lithuania.

ACKNOWLEDGEMENTS AND FUNDING

Graduate students from the A.Q. Miller School of Journalism and Mass Com-
munications, Zhiyang Chen, Zhou Fang, and Yi Shen, were instrumental in the 
analysis of Egyptian news articles for this paper. Egyptian media professionals 
were instrumental in collecting information on business practices of newspa-
pers. Presentation of this research was funded in part by the Graduate School at 
Kansas State University and the Media Management and Transformation Cen-
ter at Jonkoping University. Travel to Egypt and lodging was funded through 
an IREX grant.




