
New Media and the Information Revolution in the Arab World: An Assessment
Author(s): Edmund Ghareeb
Reviewed work(s):
Source: Middle East Journal, Vol. 54, No. 3, The Information Revolution (Summer, 2000), pp.
395-418
Published by: Middle East Institute
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/4329508 .
Accessed: 13/10/2012 18:50

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at .
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

 .
JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide range of
content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and facilitate new forms
of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

 .

Middle East Institute is collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access to Middle East
Journal.

http://www.jstor.org 

http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=mei
http://www.jstor.org/stable/4329508?origin=JSTOR-pdf
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


NEW MEDIA AND THE INFORMATION 
REVOLUTION IN THE ARAB WORLD: 

AN ASSESSMENT 

Edmund Ghareeb 

The information revolution in the Arab world, while initially limited to the elites, has 
transformed political discourse in the region in the space of a few years. Beginning 
with the spread of pan-Arab newspapers published simultaenously in several cities, 
and continuing with the growth of satellite television networks (particularly the 
controversial Al-Jazeera based in Qatar), new technologies have created a new type 
of political debate that transcends national boundaries. The Internet, while just 
beginning to have an impact in the Arab world, also has great potential, though it 
too is likely to influence primarily the elites, because of high access costs and its 
largely English-language content. The article surveys the Arab world's experience 
so far with each of these technologies. 

In 1834 mathematician Charles Babbage, the father of the computer invented an 
"analytical engine" which could perform calculations and store the results and several 
decades later Gugliermo Marconi invented the wireless telegraph. The revolutions 
launched by these two inventions traveled along different paths until about four decades 
ago, when they converged and computers and telecommunications joined. This merging 
of instant communications and rapid data processing is speedily changing the world 

Edmund Ghareeb is an Adjunct Professor at the American University and a specialist on media issues and 
Middle Eastern affairs. He is the author or editor of a number of books including Split Vision: The Portrayal of 
Arabs in the US Media. He has been a frequent commentator on Arab, American and International Affairs for 
Al-Jazeera, the Arabic BBC Radio and TV, Radio Monte Carlo, Abu Dhabi TV and Dubai TV, ANN, VOA, Nile 
Sat, MBC, Al-Mustaqbal TV, ANA Radio and TV. He is a former journalist and has been widely interviewed by 
American and European media. 

MIDDLE EAST JOURNAL * VOLUME 54, NO. 3, SUMMER 2000 



396 U MIDDLE EAST JOURNAL 

economy, national and international politics, military strategy and tactics, as well as 
personal lives.1 

The technological information revolution is creating new opportunities and new 
realities. It is also offering access with little or no filter for the exchange of information 
and opinions. And it is contributing to the creation of increasingly interlocking interna- 
tional industries. 

But this revolution is also an elitist one. It aims primarily at the well-to-do and the 
well educated, and is accessed mainly by these groups. Industries target the young English 
speaker, the computer literate, and those who can afford a computer and the high price of 
connections. We are, however, seeing dramatic change as competition declines, computer 
prices go down, and children learn much more rapidly to use the technology. Nevertheless, 
the poor and the uneducated worldwide are likely to be left by the wayside, as the gap 
widens between the haves and the have-nots. As Ismael Serageldin, Vice President of the 
World Bank has recently stated, "inequality is on the rise": those in the upper income 
bracket receive 83 percent of the world's income while those in the bottom 20 percent 
receive 1.4 percent of the world's income.2 George Gage, director of Microsoft's Science 
Office says that one half of the world's population will never make a phone call.3 

Over the coming decade, the continuing transformation of technology is likely to 
have continuing and profound political implications for the Middle East and the world. 
Governments and businesses will face choices and dilemmas, created by the increasing 
interconnectedness of world markets and the decreasing ability of the nation state to 
control the information flow within its borders, without affecting its ability to effectively 
compete in the global market. 

Historically, new technologies have led to major political, social and or economic 
transformations: The printing press is widely believed to have contributed to the success 
of the Protestant Reformation. President Jamal 'Abd al-Nasir's skilled use of radio helped 
him to strengthen his popular base in Egypt and in the Arab world, and created a huge 
market for Japanese transistor radios throughout the region. 

The new technologies offer communication capabilities to a much larger base of 
people. Many see this trend as contributing to increased political democratization. 
Countries which seek to block the pace of change are likely to face unprecedented 
challenges. 

The so-called communications revolution embraces a variety of new and evolving 
technologies, many of which have political implications. The Iranian revolutionaries in the 
1970s effectively used the cassette tape to spread their message, while the Chinese 
Tienanmen Square demonstrators and the opponents of the Russian coup of 1991 used the 
fax to mobilize support. The use of videocasettes in Poland and of television images from 
neighboring states in Romania contributed to the success of revolutionary movements in 

1. Harlan Cleveland, "The Information Imperative Embraces Liberte, Egalite, and Access", The World 
Paper, Summer, 1997. p.1. 

2. Cited in a summary of a conference organized by the US Institute of Peace, "Diplomacy and Conflict 
Resolution in the Information Age" Peace Watch, June 1997, p. 3. 

3. US Institute of Peace, "Diplomacy and Conflict Resolution". 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 397 

both countries. E-mail was effectively used by student and other opposition protesters in 
Indonesia to bring down the Suharto government. E-mail and fax contacts are believed to 
have been instrumental in organizing, in 22 different European cities, dramatic Kurdish 
demonstrations protesting the kidnapping of Kurdistan Worker's Party (PKK) leader 
Abdullah Ocalan, within hours of the news of the event. NGOs, including organizers 
working to ban land mines, have effectively used the Internet as well as traditional 
lobbying methods to get their message out 

Modem technology is revolutionizing how people receive information. Satellite 
technology, to be discussed further below, is doing to television what the short-wave did 
to radio. The trans-national media is helping to shape public opinion and is influencing the 
decision-making of political, business, and military leaders in an unprecedented fashion. 
During the 1998-1999 American and British attacks against Iraq, President Saddam 
Husayn chose two relatively new but influential pan-Arab satellite television networks- 
the Qatar based al-Jazeera and the London based Arab News Network-to broadcast 
messages to the outside world. During Operation Desert Fox, American, Japanese, and 
other television networks transmitted some of al-Jazeera's feed from Baghdad to their 
audiences. 

The information revolution is in part a product of the phenomenon of economic 
globalization, and is also the agent for its spread. Today we are witnessing the impact of 
the explosion of the new media: Internet and intranet services, voice mail, e-mail, fax 
machines, satellite television, cell phones, photos, audio, and video recording. Films and 
text have the capacity to move across borders through the use of telephone lines, 
overcoming time zone restraints. 

The significance of these developments becomes apparent when one realizes how 
difficult it was only a few years ago to make an international call from or to the Middle 
East, or to transmit data in any form other than in a Western alphabet. Today one may send 
anything virtually via E-mail, including videos and documents. 

The impact on the Arab world of this new phenomenon, which has been dubbed the 
third great revolution in world history after the agricultural and the industrial revolutions, 
has not yet received the attention it deserves. In the Arab world there has been a great deal 
of heated debate and discussion over the influence of globalization and the new 
information technologies and their by-products. Some have argued that the information 
revolution poses certain dangers of Western domination. This is believed to be a result of 
the preponderance of Western input, and of cultural homogenization. Local languages, 
culture, religious beliefs and values are threatened by the increased monopolization and 
conglomerization of the global media, and by the homogenizing nature of its instruments.4 

4. Edmund Ghareeb and Khaled Mansour, "Al-I'lam al- 'Arabi 'ala Masharif al-Qarn al-'Ishrin Bayn 
Mitraqat al-Dawla wa Sindan al- 'Awlama" (The Arab Media at the End of the Twenteith Century: Between the 
Hammer of the State and the Anvil of Globalization), a forthcoming article to be published in Bahithat, Beirut, 
2000. See also al-Sharq al-Awsat, (London) 6 March 2000. Dr. 'Awatif Abd al-Rahman, a media specialist at 
Cairo University, argues that satellites and the Internet are penetrating Arab culture and aiming at domesticating 
Arab minds. She states that the Internet is not, in itself, dangerous but there is a danger in how it is used, and 
since there is no neutral information every idea is influenced by its source of origin. She points out that the three 
major news wires are Western and that 88 percent of the Internet is in English and 9 percent is in German and 



398 * MIDDLE EAST JOURNAL 

This situation requires the preservation of the diversity of communication sources, in 
substance as well as style, especially as Internet standardization increases. A recent article 
in the pan-Arab al-Quds al-'Arabi newspaper argued that the new international order 
requires its own intellectual informational institution to propagate and manipulate mass 
consciousness to justify its legal, behavioral, and ethical rules. The article goes on to say 
that if "monopolizing the right to use force, and to punish and deter (through unilateral or 
collective military attacks, economic sanctions, international boycotts, and long term 
starvation), are the characteristics of the New World Order, then monopolizing informa- 
tion and controlling its sources and the right to monopolize the truth is the basic visible 
characteristic of the dictatorial new information system."'5 

Others, however, believe that this phenomenon is here to stay, and unless the Arabs 
master the new technologies and become full participants, not merely consumers, they are 
likely to be left by the wayside. 

The new technologies, which are crucial for international business' ability to remain 
competitive in the international markets, are ideally suited for the spread of political and 
social ideas. They provide easy access to information and deliver it rapidly. Consequently 
they may also be changing the nature of the decision-making process in each country, 
weakening hierarchical systems, reducing the power of the state, and redistributing power 
downward. 

In August, 1998, the questions of globalization, media, culture, and security facing 
the Middle East were discussed at a symposium organized by al-Moutamid ibn 'Abbad 
Summer University in Asilah, Morocco, attended by prominent journalists, academics, 
and officials from the Arab world, Europe, and the United States. One of the points raised 
in the seminar, by this writer and others, focused on the transforming impact of the 
information revolution, particularly the impact new pan-Arab radio, press and satellite 
television, is having on the region and how they are forming a new pan-Arab public 
opinion from the bottom up and not from the top down, as was the case in the past. 

These new media have transformed the way many Arabs receive their news as well 
as their entertainment programs and have, at least for now, reduced the ability of 
governments to control the flow of information. 

What are these new media and how do they function? The new Arab mass media 
which reach across state boundaries include satellite television, pan-Arab newspapers, and 
magazines, most of which are published outside the Arab world, and the Internet. They are 
transforming the way many Arabs , in different countries and among different generations, 
know about and interact with each other. One of their main characteristics is that they are 
not limited to addressing only a local or regional audience, but are reaching out to a wider 
audience in the Arab world and among the Arab immigrant communities in Europe, the 
Americas, and Australia. The new media may be creating a new, Arab, public opinion, not 

2 percent is in French. She calls for new satellite programming because 80 percent of it is entertainment oriented 
and 9 percent is sports. 

5. Salam 'Abboud, "Jihaz al-I'lam al-'Arabi al-Dawli Sagh wa 'ala Muridihi wa Taghalghal Fi 
Qana'at Khusumihi", (The International Information System Shaped The Conciousness of its Devotees and 
Penetrated Deeply into the Convictions of its Opponents) Al-Quds al-'Arabi, London, 27 March 1998. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 399 

necessarily based on ideology, but which has manifested itself, for example, in the 
opposition to sanctions and US strikes on Iraq. These new media are providing increasing 
numbers of average Arabs greater and greater amounts of information about each other, 
about their countries, and about the world. 

Another feature of this new media, especially satellite TV, is the ease with which 
they are able to transcend geographical boundaries and time barriers. In the view of some 
critics, this phenomenon may also be opening the door for greater domination by Western 
media, as a result of the fierce competition over revenue dollars and of the increasing 
reliance on a small number of Western news agencies such as Reuters, The Associated 
Press, and Agence France-Presse. Some Arab scholars and politicians have warned that 
reliance only on these sources is driving the process of globalization, and leading to 
homogenization of news and of culture, with the increasing reliance on Western standards 
of newsworthiness such as speed, newness, crises sensationlism, and seeing news 
primarily as a commodity. For others, however, the new media appear to be offering 
greater liberalization, more information, and a diversity of news sources. 

As an example of this, a senior Yemeni official involved in leading his country's 
recent election campaign spoke of his surprise when he went to the countryside to hear 
local villagers speaking of issues such as privatization and globalization. And when he 
asked about their source of information, he was told it was from watching satellite TV. 
particularly al-Jazeera, Abu Dhabi, and The Middle East Broadcasting Centre (MBC).6 

These satellite channels are also being used as a conduit for public diplomacy by 
various regional and international players, who are using their appearances on them to get 
their messages across to regional governments as well as to the Arab public. The 
effectiveness of the media is being recognized by regional experts and, significantly, by 
US officials who are seeking to grant interviews to these channels to present US views 
about regional and international affairs. 

A recent study on the new Arab media by Jon Alterman of the US Institute of Peace 
goes beyond analyzing the media, drawing conclusions, and offering policy recommen- 
dations to US decision-makers on how better to deal with these ongoing changes and how 
to confront the re-emergence of an "Arabism", which Alterman believes "could pose 
significant challenges for US interests in the Middle East, especially if anti-Americanism 
becomes a central component of that movement".7 Alterman cites the role of the pan-Arab 
media in "stirring up anger against US sanctions on Iraq" The study's recommendations 
include: 

* Engaging the emerging class of well-educated and well-traveled Arabs; 
* Seeking to win support among the Arab middle classes; 
. Increasing understanding of the nature of Arab public opinion in order to help 

shape it; 

6. Conversation with a senior Yemeni official, March, 2000. 
7. Jon Alterman, New Media, New Politics: From Satellite Television to the Internet in the Arab World, 

(Washington: Washington Institute for Near East Policy, Policy Paper No 48, 1998), pp. 77-79. 



400 * MIDDLE EAST JOURNAL 

* Encouraging public diplomacy by providing greater access to the Arab media by 
US officials; 

* Devising strategies that actively promote US policy and acknowledge the 
importance of television images. 

Important as these points may be, however, the real problem facing US policy is that 
Arab public opinion is becoming increasingly disillusioned with, and dismayed by, US 
policies towards the region, particularly on issues related to Iraq, Libya, Islam, and the 
Palestinian question. No cosmetic or public relations strategies are likely to succeed as 
long as US policies are perceived to be hostile to Arab progress and interests and are 
wedded to a policy of double standards. In fact, the popularity of the new media, 
particularly al-Jazeera, the Arab News Network (ANN), and Abu Dhabi television is, in 
part, a reflection of Arab dissatisfaction with both Western and governmental media 
coverage of the region and its issues. 

Prior to the satellite era, most of the media in the Arab world were considered 
mouthpieces for governments in power, and most of the daily news bulletins were devoted 
to the activities of the leaders. Consequently many Arabs turned to outside media outlets, 
such as the BBC, Radio Monte Carlo, and the Voice of America, among others. Many 
Arabs are thirsty for objective information and diverse analyses and viewpoints on the 
issues facing their societies, and if the new media outlets fail to deliver they are likely to 
be ignored. Their popularity, in fact, came about not only because they offered more 
authoritative news, largely free of governmental control, but more importantly because 
they were reflecting views and opinions held by many in the area and which are not 
reflected in the mainstream media. 

The years 1998 and 1999 have clearly shown that governments which chose to 
challenge their US ally, by opposing strikes on Iraq and by not attending the Doha Middle 
East and North Africa economic summit conference, improved their popularity in the eyes 
of their own people. Some journalists have argued that the coverage of the Iraq crisis 
inflamed the public to such an extent that it may have pressured some Arab governments 
friendly to the US to allow anti-Coalition demonstrations and pressured them to distance 
themselves from their American ally.8 

Today, international TV broadcasts which are received through cable or satellite are 
changing the way information and entertainment are being received in the Middle East. 
The success of CNN's all news format in attracting a wide regional audience, particularly 
during the Gulf War, contributed to the rise of the Arabic language networks, such as the 
Saudi-owned Middle East Broadcasting Centre (MBC). Several of CNN's programs were 
aired live during the war by Saudi and Egyptian TV stations. 

MBC was the first satellite network to offer professional news programs and 
entertainment to its audience. It was also the first to break the taboo on interviewing Israeli 

8. David Hirst, "Qatari Station has Arab World Agog", The Washington Times, 19 April 2000. See also 
al-Kasim, Faisal (al-Qasim, Faysal), "Crossfire: The Arab Version" Harvard International Journal of Press 
Politics, 3 April 1999. pp 93-97. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 401 

guests. Al-Hayat, a pan-Arab daily newspaper, was the first newspaper to do so among the 
major pan-Arab newspapers. 

One may also point to the reorganization of the French media in the late 1980s and 
the drive to ensure that French programming is available through France Telecom to North 
African countries. Some feel that these French channels coincided with, and contributed 
to, the early stages of building a civic society and political liberalization in Algeria.9 
Satellite channel access was boosted by community cable networks, with Algerian citizens 
taking the initiative in gaining access to satellite programs through these community 
networks. And before that, Saudi officials had recognized the potential power of satellite 
TV when they used Arabsat (launched in 1985) to send satellite coverage of the Mecca 
pilgrimage to various audiences in the region. But Arabsat remained underused. In 1990, 
Egypt, which was previously excluded from Arabsat because of its treaty with Israel, 
resumed its membership, leased a transponder, and launched 24-hour TV programs in 
December 1990 to present its point of view to its soldiers stationed in the Gulf during the 
crisis. 

But it was the Gulf War, and particularly the way it was covered by both the Western 
and Arab media-the Arab media on both sides of the conflict-which became an 
important catalyst for the rise and success of new satellite channels, especially Al-Jazeera. 
During the crisis, some Western media outlets, such as Radio Monte Carlo, the BBC, and 
the VOA along with CNN, made their presence felt. Western reporting was seen as having 
more impact and credibility than Iraqi or other Arab accounts. 

CNN' s coverage of the Gulf War strengthened the idea of 24 hour news coverage and 
helped the network to cement its role as a global actor. For many Arabs, however, 
including media people, the war accentuated the frustration at the state of affairs in which 
most of the reporting was done by reporters from a small number of Western countries, 
themselves a party to the conflict. Many were turned off by the gloating about the 
superiority of Western technology and weaponry and the lack of interest in Iraqi civilian 
casualties. Some were disappointed by the unquestioning or cheerleading attitude of many 
Western journalists during the war. Some saw the Western media playing the role of the 
lap-dog instead of that of the watch-dog. Some reporters took advantage of the situation 
and began to call for the strengthening of the local and pan-Arab media.'0 One of the 
consequences of the war was that it seemed to de-mystify Western media and to give some 
Arab journalists more self-confidence. They discovered that Western journalists are not 
free of bias nor of the need to make compromises with the powers that be. A powerful 
column written by Jamal al-Din Karmawi in the Tunisian al-Hurriya declared: "There was 
a time when we avoided looking Western reporters in the eye. They created many a 
complex in us, made us feel like dwarfs and convinced us that we are incompetent... But 
we saw them in action and we could not believe it. We saw them committing perjury. We 

9. Naomi Sakr, "Satellite Broadcasting in the Middle East and North Africa: Regulations, Access and 
Impact", an unpublished paper delivered at the Article 19 International Seminar, Cairo, February 1998, p.3. 

10. Oussama Romdhani,"The American Image in Tunisia: The viewpoint of a Tunisian Reporter," 
Washington, 12 March 1991, a talk given as part of a panel analyzing the media performance during the Gulf 
War. 



402 * MIDDLE EAST JOURNAL 

saw them displaying hypocrisy and animosity. We saw them shaping public opinion in 
their hands like clay... We saw them romanticizing smart bombs and the so-called 
bloodless surgical technology. We have seen them weep for an oil-soaked bird and 
describe the torn limbs of Iraqi victims as pro-Saddam propaganda. There was a time 
when we thought they were from another planet where regimes, peoples, plants, and trees 
breathe democracy. And we almost believed that. The recent events have opened our 
eyes". " 

It was such sentiments, as well as the loss of faith in the governmental news agencies 
and other media outlets, which helped to pave the way for the rise and, more importantly, 
the popularity of al-Jazeera and other pan-Arab media outlets which operated in 
accordance with Western standards of journalism and which were relatively free. 

THE EMERGENCE OF SATELLITE NETWORKS 

Satellites began to have their major impact for the first time in the Arab media world 
when they were used to transmit satellite-printed daily papers such as the Saudi-owned 
al-Sharq al-Awsat and later al-Hayat, both edited in London but printed in Arab cities 
such as Casablanca, Riyadh and Cairo. 

A number of new satellite television channels emerged in the early 1990s. The Saudi- 
owned MBC, the leader in news programs until the emergence of al-Jazeera, was launched 
in 1991, with an estimated 3 billion pounds in capital from London by Shaykh Salih Kamil 
and Shaykh Walid bin Ibrahim al-Ibrahin, who had close ties to the Saudi Royal Family. 
It was part of the effort by Saudi Arabia to present its views to the Arab world, which had 
begun with the launching of Al-Sharq al-Awsat in 1978, and other newspapers and 
magazines in the 1980s. MBC carried credible news and current affairs programs with 
Western-style reporting, and became one of the leaders in news and entertainment 
programs. It dealt with some topics which were previously considered taboo. But it 
avoided sensitive issues, especially those dealing with Saudi Arabia and the Gulf. It also 
offered sports, fashion programs, and movies. MBC, which saw itself as "a pioneering 
news provider ... and as number 1" when it comes to providing popular programming for 
all the family "whether they are nine or 90'.12 The channel also enjoyed considerable 
advertising and was a leader in advertising revenues. MBC, however, despite the private 
nature of its ownership, was unable to make a profit and was forced to let hundreds of its 
employees go. It is currently considering moving to Dubai.'3 It has also begun to make 
dramatic changes in its programming and style to meet the challenges of its competitors. 
A new current affairs program hosted by veteran Egyptian journalist 'Abbas Mutawalli has 
been launched from the US. 

Shaykh Salih Kamil pulled out of MBC in 1993 and launched his own Arab Radio 
and Television network (ART). It operates out of Rome, as well as other locales, and is 

11. Jamal al-Din Karmawi, al Hurriya, (Tunis), 26 January 1991. 
12. "Welcome to MBC", http//www.mbctvsat.co/english/abot-frm/intr-bdy.html. 
13. Al-Hayat, (London) 8 March 2000. p. 8. see also Khaled Hroub, "Repatriating the Offshore Arab 

Media", Middle East International, 7 April 2000, pp.22-23. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 403 

jointly owned by Kamil and Prince al-Walid bin Talal. It is mainly an entertainment 
channel, but has some political discussion and interview programs which broke some 
taboos. ART is one of the largest of these networks in terms of reach. It has pioneered 
specialized broadcasting and has a number of channels offering movies, children's 
programs, and the Islamic cultural channel Iqra'. Jordan followed by launching its sat- 
ellite channel in 1993. The Moroccan TV channel RTM began broadcasting by satellite 
in 1994. 

Orbit, another Saudi channel, owned by the Al-Mawarid Group, began operating a 

pay-TV service out of Italy in 1994. It later went into an unsuccessful joint all-news and 
documentary TV venture with the BBC to launch an Arabic news channel in 1994. The 
BBC Arabic TV's decision to air a voice-over BBC Panorama program, with Saudi 
opposition guests denigrating Saudi Arabia's judicial system and accusing it of violating 
human rights, led Orbit to withdraw its support. Orbit, as a result of its special 
arrangements with Rupert Murdoch's Star TV, now offers customers a number of 
channels, including MSNBC and Sky News. It is mainly an entertainment and variety 
channel. But Orbit, along with the Lebanese Broadcasting Corporation (LBC), may be 
credited with launching political discussion programs with call-in lines. In 1996, Orbit 
started a lively political discussion and debate show hosted by a prominent Egyptian 
journalist, 'Imad al-Din Adib, which aired political debates and calls by the audience. Like 
most TV satellite channels, Orbit has suffered financial losses and has reportedly 
announced plans to move to Bahrain, where it would enjoy cheaper costs and a more 
beneficial tax environment.14 

LBC was initially launched on 23 August 1985 as a terrestrial channel by the 
Lebanese Forces militia during the Lebanese civil war, at a time when the country was 
going through political turmoil. It faced numerous difficulties during its early years, and 
staying on the air was a constant struggle. There were times when its offices in the city of 
Junieh were bombed; its employees and technicians would move the equipment to 
shelters. When it was forced to move its offices to the town of Adma in one day, it 
continued to broadcast its news bulletins from its mobile studio on the road and quickly 
drew a large audience. 15 With the end of the war, LBC began to broadcast via satellite. In 
1997 LBC International, which unlike LBC is partly owned by Saudi Shaykh Sabih 
Kamil, and which was well known for its entertainment (comedy, drama, sports, 
children's music, and cultural programs), began a number of lively and distinctive 
political and cultural discussions and news programs. It also pioneered the first dubbed 
Mexican soap operas which quickly became overnight successes. The station also 
broadcasts hundreds of hours of American comedy and drama. It employs about 450 
people, including a large professional news staff. In 1996, the station faced a threat to its 
news programs when the government warned that its programs were negatively affecting 

14. Khaled Hroub, "Repatriating the Offshore Arab Media". 
15. Al-Majalla, (London) 21-27 December 1997, p. 64. 



404 U MIDDLE EAST JOURNAL 

Lebanon's relations with its neighbors.16 LBC challenged the government in the courts 
and continued to broadcast its satellite news program. In 1996, the government decided to 
censor all news programs, as well as direct and indirect political programs, and establish 
a censorship board. LBC went to court and won. Nevertheless, LBC news programs are 
not now its strongest area, although Lebanese and regional news are dealt with in a 
professional and comprehensive way. Some believe LBC, like other Lebanese and 
non-Lebanese satellite channels, exercises self-censorship. It quickly acquired a wide 
audience and came to play a dominant role on the satellite scene, in terms of audience (60 
percent), and gained a large share of the advertising market revenues in Lebanon and in 
the Gulf, because of its popular entertainment and cultural programs.'7 It also has lively 
programs and interviews. One of these programs, Hawar al-'Umr (Dialogue of Life) 
features interviews with prominent cultural and political luminaries from Lebanon as well 
as the Arab world. Earlier this year, LBCI carried a wide-ranging interview with Iraqi 
Deputy Prime Minister Tariq 'Aziz. Among previous guests were Ahmad Sa'id of Sawt 
al-'Arab (Voice of the Arabs) fame and prominent Egyptian writer and confidant of 
President Jamal 'Abd al-Nasir, Muhammad Hassanayn Haykal, among many others. 
Kalam al-Nas (People's Talk) hosted by Marcel Ghamem was the first Arab political talk 
show but it focused mainly on Lebanese politics. 

Among its more famous programs is 'Al-Layla Laylatak (The Night is Yours). This 
program offers interviews with prominent political or social personalities. The interviews 
are conducted by young women interviewers who "roast" the guest. This, and some of the 
other LBC programs, have led to accusations that its female presenters wear revealing 
clothes and that the programs have sexual overtones. The clothes of presenters are, 
however, no more revealing than those of their Western counterparts. The only program 
which might deserve the accusation, at least in a Middle Eastern context, is the Ma ilak 
illa Hayfa (No One for You but Hayfa) which is similar to exercise programs offered on 
American TV, with attractive women wearing leotards and dancing to Western music. 

LBCI has wide appeal, particularly to youth, to women, and to the Lebanese 
expatriate community all over the world, including the Gulf and other parts of the Arab 
world, Europe, the Americas and Australlia. Last year, LBCI had over 40.000 subscribers 
in the US alone, and is widely believed to be the only satellite channel not losing money.'8 

Another major channel popular among Lebanese and Arab expatriates and in the Gulf 
and other areas is Future TV, which was given a license to broadcast in 1996 with lively 
entertainment programs, interviews, and professional news, and current affairs programs. 
It is owned by Lebanese billionaire and former Prime Minister Rafiq al-Hariri. Future and 
LBCI, as well as some of the other entertainment oriented satellite channels, provide soap 
operas, local and foreign news programs, talk, fashion, nature, and children's shows 
(mostly American), interviews, concerts, and game shows where prizes are donated to 
winners by the advertisers. The Egyptian Satellite Channel (ESC) is the second or third 

16. Nabil Dajani, "Lebanese Broadcasting Scene and Regulation", an unpublished paper delivered on 25 
April 2000 at Georgetown University, pp. 17-18. 

17. Al-Majalla 21-27 December 1997. 
18. Interview with an LBC staffer, April 1999. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 405 

most popular satellite channel. It offers news and entertainment programs. Its repertoire of 
old movies and entertainment shows are its main attractions. It is popular among Egyptian 
expatriates for news and its Egyptian programs and is popular on the Arab scene for its 
movies. 

AL-JAZEERA 

But while LBC may be the queen of entertainment satellite channels, it is the 
Qatari-owned and based Al-Jazeera, the first specialized Arab news channel, which has 
been making waves in the region in the area of news and debate programs. 

Al-Jazeera, which started on 1 November 1996, has become the most widely viewed 
news network in the Arab world because of its independence and willingness to break 
taboos imposed by governments. It also offers daring news programs and political debates 
between guests with widely divergent views. In addition. it offers some viewer call-in 
programs. Al-Jazeera hired many of the staff of the Arabic news channel jointly launched 
by the BBC and the Saudi-owned Orbit when disagreements between the two media 
corporations over financing and agenda led to that venture's failure. 

In 1995, a new and youthful Amir with untraditional views, Shaykh Hamad bin 
Khalifa, came to power by deposing his father. He has sought to liberalize and open up 
Qatari politics by increasing political transparency and public participation. Women have 
been given the right to vote, a first in the Gulf, and he has told visitors that he plans to have 
a constituent assembly, to draw up a Constitution providing for an elected Majlis 
(Parliament), and support a free press. 

Among his government's initiatives was the launching of Al-Jazeera's satellite news 
channel. The decree to establish it was issued in February 1996, and it began operations 
in November of the same year. Initially, the idea was to modernize Qatari TV and 
broadcast it via satellite. However, it was later decided to launch an all-news channel 
which would compete with the Arabic BBC TV. A Committee of three members was 
appointed to explore the idea. It was composed of 'Adnan al-Sharif, a prominent 
journalist, Mahmud al-Sahlawi, a financial advisor from the Foreign Ministry who has 
close ties to Qatari Foreign Minister Shaykh Hamad bin Jasim al-Thani, and Shaykh 
Hamad bin Thamir al-Thani, Qatar's Undersecretary of the Ministry of Information, with 
close ties to the Amir. They went to London, and prepared a six hour pilot program which 
was later shown to the Amir, who liked it. The Amir initially wanted an entertainment and 
news channel but was convinced to go ahead with the all-news format. Contacts were also 
made with some Arabic BBC personnel to join the new channel, including prominent BBC 
joumalists Sami Haddad and Jamil Azar. The collapse of the BBC Arabic TV program 
was a boon to Al-Jazeera, which then hired several of its staffers. A suggestion was made 
to bring a British media specialist to become its director, but the idea was rejected because 
the committee and the Amir wanted an Arab station with Arab talent and expertise. Hamad 
bin Thamir became the Chairman of the Board, and Muhammad Jasim al-'Ali was chosen 



406 * MIDDLE EAST JOURNAL 

director general and was appointed as a delegate member to the Board. Financial 
responsibility ultimately rests with the accounting section of the Amiri Diwan.19 

In its first year, Al-Jazeera went on ku-band on Arabsat, which limited its audience 
in the region. In 1997, it began to broadcast on a C-band transponder following the ouster 
of a French channel which aired a pornographic film to the Arab world and increased its 
programming from six to eight, then to 17 hours a a day. On 1 February 1998, the channel 
began to broadcast 24 hours a day. 

Al-Jazeera has revolutionized coverage in the Middle East by providing professional 
and credible news coverage of regional and international issues and by offering heated and 
sometimes sensationalized debates in the manner of the US program Crossfire, on its 
discussion and call-in programs, such as the famed al-Ittijah al-Mu'akis (The Opposite 
Direction) hosted by Faysal al-Qasim, al-Rayy al-Akhar (The Other Opinion) hosted by 
Sami Haddad and the popular al-Shari'a wa al-Hayat (The Shari'a and Life) a popular 
religious program with prominent scholar and Mufti of Qatar Shaykh Yusuf al-Qaradhawi. 
By doing so it has raised the level of debate and opened the door for freer and more 
accurate news in the Arab world, and does so from Qatar, a small and traditionally 
conservative Gulf state, with an Arab staff. These programs, breaking political taboos, at 
times have succeeded in reaching large numbers of viewers in the Middle East and in the 
US and Europe, with planned expansion to other parts of the world. 

Al-Jazeera has helped satisfy a hunger in the Arab world. Its debate and discussion 
programs are tumultuous even by Western standards. They cover Arab issues in depth and 
with passion, by offering guests who include government and opposition figures, and who 
debate taboo issues such as secularism and religion. Feminists and traditionalists, Arab 
nationalists and local or regional nationalists, Kurdish nationalists and their opponents, 
and human rights issues have been among the many guests and topics. The channel even 
raised some eyebrows when the sensitive question of sex was discussed, although it was 
done from an Islamic perspective during one of Shaykh al-Qaradawi's shows. One 
al-Ittijah al-Mu'akis program between Egyptian Islamist and former Marxist Safinaz 
Kazim and Toujan Faysal, a former member of the Jordanian Parliament and a committed 
secularist and feminist, ended with Kazim walking off the set. Another heated encounter., 
between prominent religious scholar Yusuf al-Badri and Egyptian feminist and writer 
Nawal al-Sa'dawi made waves in the region. A tape of the debate between Shaykh 
al-Qaradawi and Professor Sadiq Al-'Azm, an avowed secularist who had been declared 
an apostate for his 1969 book Critique of Religious Thought, sold for $100 or more in 
Saudi Arabia.20 

According to Shaykh Hamad bin Thamir al-Thani, Al-Jazeera has had problems in 
certain countries, because of the nature of some of its programs. It has run into difficulty 
in opening up a bureau or maintaining a full-time correspondent able to transmit live, 
because its programs had angered these governments. He pointed out, however that the 
channel's position is gradually becoming accepted as time passes. Recent governmental 

19. Interview with a member of Al-Jazeera's Board of Directors, April, 2000. 
20. See Hirst "Qatari Station" and al-Kasim "Crossfire". 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 407 

criticisms however show that Al-Jazeera still has a way to go before this becomes the case. 

Major expansions into new areas is planned and new bureaus will open in Kuwait, Kabul, 
Paris, Rabat, and Beirut. Recently the channel established a major presence by opening a 
large office in Cairo's Information City, with a large production center. Al-Jazeera is 

expanding its London Office, where it plans to produce programs. More than 25 journalists 
and technicians work in the office, which produces four daily economic bulletins, has a 

satellite line open 24 hours a day, and hosts some discussion and debate programs, 
including Sirri 1i al-ghaya (Top Secret).21 The government of Qatar gave $150 million 
(others believe the true figure is about $175 million to subsidize the channel for five years 
in the hope that it would begin to pay for itself during subsequent years, but only about 
$24 million remain of the initial loan offered by the government for this year and 
Al-Jazeera will require about $6 million in loans from the government.22 A member of 

Al-Jazeera's Board has also told this author that the network has begun to pay some of its 

expenses. This year it has earned about 15 percent of its expenses from advertising, the 
sale of news programs, documentaries and exclusive pictures, as well as hiring out 
eqipment to other networks. Shaikh Hamad bin Thamir Al-Thani told this writer that he 

hopes Al-Jazeera will be able to recover 40-60 percent of its costs next year, and that the 
hope is to go ahead with plans to privatise the channel.23 An initial feasibility study 
predicted that Al-Jazeera would be able to begin to cover its cost after five years. But 
opposition from some Arab governments and their pressure on some advertisers has left 
its impact. 

A contract was signed by Al-Jazeera with the Saudi Tihama advertising agency, but 
within a year Tihama told them it wanted to break the contract. A suit for $3 million 
dollars in damages has been brought against Tihama in a Qatari court.24 A new advertising 
agency, International Space, has been hired and the revenues have recently begun to 
increase. But it remains doubtful that Al-Jazeera will be able to cover fully its costs from 
revenues in the immediate future and it is likely to remain dependent on Qatari 

government largesse. 
Nevertheless it is highly unlikely that the Amir, Shaikh Hamad bin Khalifa will let 

it close for financial reasons. The channel has helped put Qatar on the map and greatly 
increased its influence on the Gulf, Arab, and regional stages, although it has also brought 
headaches for his government due to complaints from angry Arab governments. But the 
Amir believes that it is in his, and his family's and country's interest, to liberalize and 
open up the system. 

After the launching of attacks on Iraq by US and British forces on 16 December 1998 
(Operation Desert Fox), Al-Jazeera broadcast interviews with, and/or speeches by, senior 
Iraqi officials, including President Saddam Husayn, Taha Yasin Ramadan, and Tariq 

21. Al-Sharq al-Awsat, London, 31 March 2000. 
22. Personal interview with a member of Al-Jazeera's Board of Directors, April 2000. Another source 

who has worked for Al-Jazeera believes the actual amount provided by the government to be about $35 million 
annually for about $175 million total. 

23. Personal interview March 2000. 
24. Personal interview with a member of the Board of Al-Jazeera.. 



408 * MIDDLE EAST JOURNAL 

'Aziz. On 5 January 1999, it broadcast a speech by the Iraqi President, in which he called 
for the overthrow of Arab leaders if they remain allied to the US. According to Shaykh 
Hamad bin Thamir, CNN and the BBC were considered but Al-Jazeera was chosen 
because of its credibilty and wide audience. It may be also that it got these scoops because 
it has already made its reputation for independence. The Kuwaitis were furious and 
accused the channel of trying to rehabilitate the Iraqi regime. Articles in the Al-Jazeera 
newspaper in Saudi Arabia denounced its namesake channel as being more dangerous than 
its Western counterparts, because poisonous ideas through Western channels are easy to 
handle because their aim is known in advance, but spreading poisonous thoughts and a 
"different kind of porn" on an Arab channel, concealing itself behind Arab culture and 
claiming to speak for the overall Arab interest, is characterized as far more dangerous.25 

Director General al- 'Ali sees the channel as expressing the views of the Arab public, 
and feels that it has good, highly qualified staff, and that though it may dissatisfy some 
Arab governments, it satisfies the Arab viewer and saves him from having to go to 
Western channels, which controlled the Arab mind for a long time.26 He argues that the 
Arab citizen has a need to watch a daring channel, a channel whose information he can 
trust. However, the pressure on Al-Jazeera remains high. Al-Ittijah al-Mu'akis and al 
-Rayy al-Akhar programs airing in April and May 2000 managed to anger Libya and Tunis 
respectively, and Iraq criticized Al-Jazeera for its coverage of President Saddam Husayn' s 
birthday celebrations.27 Two Syrian lawyers criticized a program in which Syrian policies 
came under fire by an Egyptian proponent of normalization with Israel. On 24 April 2000 
it was reported that Libya had withdrawn its Ambassador for consultation, and that the 
Tunisian Ambassador had also left over comments made during an al-Ray al-Akhar 
program in which mainly opposition members appeared and which Tunisian officials 
considered to be unfair and unbalanced. Until now, Libyan leader Colonel Mu'ammar 
al-Qadhdhafi had been an admirer of the channel and called in on one of its programs to 
give his point of view. Al-Quds al-'Arabi has recently reported that Al-Jazeera was 
holding an internal conference in early May 2000, to assess its performance over the past 
four years in light of the tensions its coverage is continuing to generate, but its officials 
continue to insist that there will be no basic changes in the open and free policies followed 
by the channel.28 One of the participants who attended this conference told this author that 
al-Ittijah al-Muakis received the most attention and garnered mixed reviews. Some 
participants called on the managers of Al-Jazeera to lower the temperature on some of 
their programs and make them run more smoothly. Others were fearful that the pressure 
on Al-Jazeera may infringe on its margin of freedom. Still others called for raising the 
standards by which guests are selected and suggested inviting guests who are generally at 
the same level of expertise to present differing points of view. 

25. Sulayman al-Shammari, Barnamij al-Ittijah al-Mu'akis, ("The Opposite Direction Program") Dar 
al-Sharq, Qatar, pp.138-144. 

26. Mohammed Jasim al-Ali, "Al-Jazirah Director Describes Plans", al-Dustur, (Amman) 24 April 1999, 
p. 36. 

27. Al-Hayat, (London), 2 May 2000 and al-Quds al-Arabi, (London), 4 April and 2 May, 2000. 
28. Al-Quds al-Arabi, 4 April and 2 May 2000. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 409 

In addition, Al-Jazeera is now telling Arab governments that they are welcome to 
send representatives to respond to charges from the opposition, and to present their views, 
and that Al-Jazeera does not take part in disputes. A member of the Board has denied 
critics' charges that Qatar has used Al-Jazeera for its own purposes, and denied any 
governmental involvement in programming decisions. "We have not used our weapons 
against anyone, even though we have been harshly and bitterly criticized. One critic who 
appeared on Al-Jazeera said we were launched because of the country's [Qatar's] disputes 
with Bahrain and Saudi Arabia, and the channel had an illegitimate birth (because of its 
BBC links) and will fold once these disputes have been resolved. But we covered topics 
related to Bahrain and Saudi Arabia with objectivity and balance. We have our credibility 
to maintain. The Qatar government has not up to now used Al-Jazeera in its battles, 
although it could have done so, and the authorities have nothing to do with the content."29 

Still, several Arab governments view Al-Jazeera with suspicion. Some have accused 
it of being Islamist-oriented, pro-Iraqi, pro-American, and an agent for normalization with 
Israel, or have raised questions about its relationship with the BBC since it employs about 
25 former BBC staffers. Governments which have criticized Al-Jazeera or protested to the 
Qatari government once or more include Egypt, Morocco, Saudi Arabia, Kuwait, Tunisia, 
Iraq, and Jordan among others. Even the US Embassy protested when a participant urged 
retaliatory attacks on US targets in the Middle East after a US attack on Iraq.30 It has also 
been reported that US pressure helped to delay the broadcasting of an interview with 
Usama bin Ladin, but Al-Jazeera's Director denied that a US protest was made to 
Al-Jazeera and insisted that the program was delayed because of poor technical quality, 
and was later aired without any significant changes. Another interview which was not 
aired when scheduled was an interview on 19 July 1999 with Iranian opposition People's 
Mujahidin leader Mas'ud Rajavi. The Mujahidin claimed that it was because of Iranian 
pressure, but officials at Al-Jazeera said that the quality of the tape was not good and that 
the program would re-air at a later date.3' 

Another criticism against Al-Jazeera is that it is selective in its criticisms of certain 
Arab countries while not delving deeply into sensitive issues affecting Iran, the Gulf 
countries, and Qatar itself. It is often pointed out that Al-Jazeera does not interview 
opposition members from these countries. Shaykh Hamad and the Board member denied 
this and said that during the trial of accused plotters against the Qatar government, one 
defendant accused the police of torturing him, and Qatar's hosting of the Middle 
East-North Africa (MENA) economic summit was criticized in a special program on the 
channel, as was Qatari Foreign Minister Shaykh Hamad bin Jasim, who was criticized by 
name on another program. 

More recently Al-Jazeera has been widely criticized as favoring normalization with 
Israel, by inviting Israeli politicians and experts as guests, including former intelligence 
and security officers. Al-Jazeera officials have insisted that it is essential for Arab 

29. Interview with a Board member. 
30. Sakr, "Satellite Broadcasting" p 5. 
31. Jordan Times, (Amman), 28 July 1999. 



410 * MIDDLE EAST JOURNAL 

audiences to know what the Israelis are saying and thinking and that credibility requires 
hearing what the other side has to say even if one does not agree with it. They also denied 
charges that they are being used as mouthpieces for Iraq, saying that the Iraqi regime was 
criticized more than any other on Al-Jazeera's programs. Shaykh Hamad told this writer, 
"We do not have reservations on anyone, including Islamists and oppositionists. Let them 
express themselves and let the Arab viewers make up their mind". When asked if there 
were any "red lines" at Al-Jazeera, he responded that while policies and practices are not 
above criticism, attacking governments, heads of state, and religious dogmas was not 
acceptable. Salacious materials will not be shown as well. 

Another type of criticism of Al-Jazeera is that it is divisive, uses Western news 
agency standards and priorities in preparing its news bulletins without taking Arab 
priorities into account, and is offering fashion and other programs which are not part of 
Arab culture. Al-Jazeera considers itself an international channel but its success is based 
on its pan-Arab character. The sensationalist nature of some of its programs, such as 
al-Ittijah al-Mu'akis, and particularly the shouting on some programs have angered many 
viewers. But at the same time, this show and other similar shows and news programs have 
become the talk of the Arab world for their provocative content and freedom. According 
to members of its board, Al-Jazeera is considering launching a second channel special- 
izing in cultural and documentary programming. Its ultimate success will depend on its 
ability to provide news and analysis free of governmental control and which reflects 
popular sentiments and attitudes. 

Another major channel is Arab News Network (ANN) owned by Sumer al-Asad, the 
nephew of Syrian President Hafiz al-Asad (and son of his exiled brother Rif'at), launched 
in 1997. ANN has acquired a wide audience and is seeking to broaden it by appealing to 
pan-Arab public opinion. On 6 January, 1999, during the crisis between Iraq and the US, 
ANN aired a speech by the Iraqi President calling on countries which share common 
interests to enter a new social, economic, and defense alliance to promote peace and to 
oppose hegemony. Colonel Mu'ammar al-Qadhdhafi also gave an interview on 11 
December 1998 to ANN, in which he offered to surrender the two Libyans accused of the 
1988 Pan Am bombing to be tried in the Netherlands, but only if they were not extradited 
to Britain or to the US. 

Sumer al-Asad and his partners were said to have invested $100 million for five years 
and the idea, according to former manager Paul Hitti, was "to put private money together 
with media power", rather than dealing with companies linked to states.32 He added that 
the driving ideology was "the values of democracy, freedom of speech, free market and 
a revival of Arab cultural heitage". ANN initially had 10 regular advertisers. It offered 
news programs, talk shows, open debates, and in-depth news bulletins. It also had a staff 
of 75, including journalists and technicians, and for a while it was airing 24 hours a day. 

ANN's programming consists of news bulletins, political, economic, and social 
analysis. Material is gathered from a network of international correspondents to provide 

32. Mark Tungate, "Can Arab News Network Become the CNN of the Arab World?", Reed Business 
Information Ltd: Media International, Sept. 1998, p 33. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 411 

a global news service; interviews are used to present a variety of viewpoints, and opposing 
views on contemporary topics are tested through programs such as Current Affairs, 
Reportage, the talk show Qanadil fi al-Zalam, (Lights in the Darkness) and Muwajahat 
(confrontation). 

ANN, however, like other channels, has been facing serious economic problems and 
has been forced to reduce its staff by more than a third. Its officials have also complained 
about difficulties getting advertising revenues because of the sensitivity of advertisers to 
government pressures over the content of their programs.33 ANN has eliminated its five 
talk shows, and has only recently revived one talk show Qamadil fi al-Zalan al-Nadi 
al-Siyasi (The Political Club) and added a new one. 

Other channels which have also emerged, and are currently undergoing dramatic 
changes that are likely to put them among the top ranks of satellite channels, are the Abu 
Dhabi and Dubai channels from the United Arab Emirates, which are not simply voices 
for the host government, and offer excellent news and analysis programs. Since its 
re-launch on 31 January 2000, the Abu Dhabi channel has emerged as a leader in news and 
entertainment. Equipped with five studios-including a virtual reality studio-and 
state-of-the-art equipment, it is reaching a wide audience in the Middle East, North Africa, 
Europe, and North America. It conducted its own survey in the Arab world, and the initial 
results suggest that the Abu Dhabi channel enjoys a large audience, and some of its 
programs are considered among the most popular in the Middle East. Al-Madar, (Orbit), 
a news hour considered the principal news program of the channel, appears to have had 
a very high rating, so efforts were made to increase the number of such news shows, and 
now, in addition, there are three major news programs a day with analysts and reporters 
from all over the world. 

The Abu Dhabi channel, with about 650 employees, produces about 90 percent of its 
programs. This feat is unparalleled in the region, as the channel generates 37 programs and 
49 newscasts per week-some 300 hours of live or pre-recorded programs and 42 hours 
of news. (There are seven game and quiz shows, five youth programs, including one 
interactive-Internet program, four children's shows, six family and women's programs, 
including one women-only talk show, five entertainment shows, and 10 news programs.) 
and most programs are carried live and several of them receive viewers' calls.34 

The channel enjoys a reputable network of correspondents, covering events from 
Afghanistan to the UK. Many seasoned correspondents have joined it. From its London 
studio, twice a day, the channel broadcasts live segments covering European news. 

In less than four months, the Abu Dhabi satellite television service appears to be 
making a niche for itself in the overcrowded space of the Middle East news. It has 
received awards for the best interactive program for Click; best investigative reporting for 
'Ala al-Ard (On the Ground); and best innovative program idea for Censor's Scissors, a 

33. Interview with a senior ANN director, March 1999. He also said that ANN may have launched too 
early and that he sees no light at the end of the tunnel and the plan is simply to survive until circumstances 
change. 

34. Interview with a senior official, April 2000. Abu Dhabi's costs are said to be around $50 million 
annually. 



412 * MIDDLE EAST JOURNAL 

popular program featuring journalists, writers, and movie producers whose work has been 
censored in the Arab world. 

Abu Dhabi has the potential to emerge as a leader in the field of news. It has the 
necessary foundation for improvement and enjoys several unique and distinct advantages 
over other regional networks: 

1) Strong financial support; 
2) State-of-the-art technology; 
3) A sufficient degree of journalistic freedom. 
Its ultimate success, however, will depend on its management's ability to provide 

professional news with a sufficent degree of freedom, diverse opinions, and an ability to 
focus on issues of interest to the larger Arab audience. The UAE's Minister of 
Information, Shaykh 'Abdallah bin Zayid, has recently called for the elimination of 
censorship on all Arab news.35 

THE PAN-ARAB NEWSPAPERS 

The idea of cross-border media is not new. Arab newspapers and magazines, such as 
Al-Jawa'ib, Al-Huda, Al-Hilal and Al-Muqtataf, had regional audiences long before Arab 
independence. The pro-Nasir Egyptian Sawt al- 'Arab (Voice of the Arabs) radio was, until 
1967, extremely influential and was widely listened to by Arabs from Morocco to the Gulf 
and beyond. Lebanese newspapers such as al-Nahar, al-Hayat, and al-Anwar were widely 
read by officials, intellectuals and activists outside Lebanon's borders. But the phenom- 
enon of the cross-border pan-Arab newspapers and magazines really belongs to the 1970s 
and 1980s. The Lebanese civil war was the turning point for establishing transnational 
Arab media outside the Arab World. The Lebanese press, which had been the freest in the 
Arab world and one of the freest and most diverse in the world, paid a heavy price during 
the war. Some of the Lebanese papers, with an audience outside Lebanon, moved to 
London or Paris. Lebanon's leading newspaper, al-Nahar, began to publish al-Nahar 
al-'Arabi wa al-Dawali (Arab and International al-Nahar) out of Paris; the weekly 
Lebanese magazine al-Hawadith began to publish out of London. Others followed. Some 
of these publications were not financially independent and relied on Arab governments for 
support. It was during this period that we began to see the emergence of Saudi-owned or 
financed media empires, launched out of Europe, newspapers (and later, satellite 
channels), intended in part to promote the Saudi perspective in the Arab world. 

Most of the major Arab dailies which are published outside the Arab world, such as 
Al-Hayat, al-Sharq al-Awsat, al-Quds al-'Arabi, al-Zaman, and al-'Arab, are published 
out of London, although the first three are published simultaneously by satellite in a 
number of Arab countries or in the US. Most of these publications continue to be 
subsidized by their owners or backers. High cost appears to be leading some to return to 
the Arab world and find new headquarters. Some editors and journalists believe that there 
is no longer any justification for the newspapers to remain outside the Arab world. 

35. Al-Itjihad (Abu Dhabi), 19 April 2000. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 413 

Furthermore, the factors which led them to open in offices in London-such as modem 
technology, access to information, and greater freedom-are no longer as important. 
Today, physical location is not as important as it once was, and modem technology has 
made it easy to receive and publish or broadcast information from anywhere. And 
furthermore, many of these publications have not made full use of the freedom offered to 
them abroad.36 

Al-Hayat, literally Life, was originally launched by the famous Lebanese editor and 
journalist Kamil Mrowe, who was assassinated in the 1960s. His family suspended 
publication of the paper and its sister, The Daily Star, during Lebanon's civil war. It 
resumed publishing in 1990 with joint Mrowe family and Saudi financing. It was later 
bought completely by Prince Khalid bin Sultan, who led Saudi and other coalition forces 
during Desert Storm; he is a son of Saudi Defense Minister Prince Sultan. 

Al-Hayat is the newspaper of the Arab elite and of Arab expatriates.The paper deals 
with Arab and world issues with greater objectivity and comprehensiveness than is 
normally the case in most Arab newspapers. But this critical approach does not apply 
when it comes to dealing with sensitive Saudi or Gulf issues. Its former editor, a 
prominent Lebanese editor and columnist, Jihad al-Khazen, said that at times he felt he 
"was not so much covering the news as covering it up" when editors brought him certain 
stories in order to avoid being banned the next day in various countries; he pointed out that 
editors know the dos and the don'ts of the trade.37 But despite this knowlege the paper was 
banned 60 times in 1994, 35 times in 1995, and 20 times in 1997. An editor can also afford 
to anger authorities in areas where the advertising revenues are small but not so when it 
might affect a larger market. Nevertheless, a newspaper such as Al-Hayat, which is not 
necessarily a strictly-for-profit operation, has a much wider margin of freedom. The paper 
also publishes a weekly news magazine, Al-Wasat. 

Al-Hayat comes closer than most such papers to Western standards of journalism. It 
is technically sophisticated and was the first to print color photos. Its staff, though a large 
percentage are Lebanese, also include a wide range of other countries of origin and 
diversity of opinon. It has, to a large extent, maintained the tradition of Lebanon's free 
press. Al-Hayat has given a voice to Islamist, pan-Arabist, and Marxist voices as well as 
to current and former US officials. The paper has also seen fierce debates over 
normalization with Israel and the Arab-Israeli peace process, although the fierceness of the 
debate does not reach the intensity of that on the satellite television channels. 

Al-Sharq al-Awsat, literally "The Middle East", was the first of the Saudi-owned, 
European-based papers to begin publishing, and to offer a pan-Arab and Islamic 
perspective. It was started by the Saudi publishers Hisham and Muhammad 'Ali Hafiz. but 
is owned by Prince Ahmad bin Salman bin 'Abd al-Aziz. Al-Sharq al-Awsat has the 
largest circulation of the pan-Arab dailies, and carries a large number of advertisements. 
The publishers, known as Saudi Research and Marketing, also publish a number of other 

36. Khaled Hroub, "Repatriating the Offshore Arab Media". 
37. Jihad al-Khazen, "Censorship and State Control of the Press in the Arab World", Harvard 

International Journal of Press Politics, v.4 no.3 (1999), pp. 87-92. 



414 * MIDDLE EAST JOURNAL 

specialized magazines, such as the weekly newsmagazine Al-Majalla, Sayyidati for 
women, al-Rajul for men, and Basim for children. 

Al-Sharq al-Awsat publishes in several Arab capitals and the US simultaneously. Yet, 
because it sells two-thirds of its publicatioons in the Saudi market it has to respect Saudi 
sensitivities. Like Al-Hayat it is technologically sophisticated and looks like a Western 
newspaper. 

The third major pan-Arab daily is al-Quds al-'Arabi, perhaps the only major 
pan-Arab paper which does not have Saudi financial backing, although it is rumored that 
it has some other Gulf support as well as some private Palestinian support. It was believed 
to have been launched by Palestinians with close ties to the Palestine Liberation 
Organization (PLO), and although the paper defends the Palestinian cause it has at times 
been critical of the Palestinian Authority's policies. The paper also publishes criticisms of 
Saudi and some Gulf states' domestic and foreign policies which do not appear in the 
Saudi-backed papers. It is probably one of the most daring in this area, and it gives greater 
attention to Arab issues particularly those of Palestine, Iraq, Egypt, and the Maghreb 
countries. Its op-ed page reflects considerable diversity, including Islamist, Arab nation- 
alist, and secularist views. Its news pages rely extensively on wire services and it has few 
correspondents. The December 1999/January 2000 incidents between Copts and Islamists 
in al-Kushih, Egypt, received a thorough discussion from varying perspectives. It has a 
much smaller circulation than al-Hayat and al-Sharq al-Awsat. 

Al-Zaman, a new, slickly produced paper edited by Iraqi opposition figure Sa'd 
al-Bazzaz, is published in London, focusing on Iraqi and Kurdish issues as well as general 
Arab and North African affairs. Another paper, al-'Arab, is owned by former Libyan 
Minister Ahmad al-Huni. 

A number of Egyptian, Kuwaiti, and Jordanian newspapers also produce interna- 
tional satellite editions, but because of their clear national or regional identity they are 
mostly read by expatriates of that nationality. However, the international edition of 
Egypt's al-Ahram, initially a voice aimed at reaching the Egyptian community abroad, is 
beginning to reach a wider Arab audience, particularly among Arab expatriates in Europe 
and the US. Several newspapers such as al-Hayat, al Quds al-Arabi as well as many of 
those printed in the Arab world have put full text on-line. This has been used to get around 
censorship. The Egyptian Islamist opposition newspaper al-Sha'b was recently banned 
after its articles provoked violent demonstrations against a novel by Syrian writer Haydar 
Haydar. They are now considering the legality of continuing to publish on-line. 

The pan-Arab newspapers remain limited in circulation and influence. Governments 
continue to ban them at the borders when they challenge the official version of events. It 
is also important to emphasize that while some of the transnational newspapers seek to 
reach a large Arab audience, they have their limitations. Some suffer from the constraints 
placed upon them by the agendas of their owners or backers. Some Arab governments also 
block the distribution of one or more of the newspapers and magazines on occasion and 
may ban them for a day or more when they publish controversial reports about the 
government. 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 415 

THE INTERNET 

As for the Internet, the Arab world is gaining greater connectivity, but has experienced 
one of the lowest rates of Internet growth in the world. Accurate numbers are hard to come 
by but recent survey indicates that the number of Arab Internet users is 1.9 million, or 0.7 
percent of total world users, and will rise to 12 million by the end of 2002.38 Industry 
analysts however, expressed concern that growth will then be hampered because of the 
inadequate technological infrastructure. The highest percentage of users in the Gulf is 15 
percent, in the UAE, 6.1 percent in Qatar, six percent in Bahrain and 5.7 percent in 
Lebanon. 

The region shows quite diverse responses to the Internet. Prior to 1990, there were 
only a small number of research institutions, mainly universities, in the Arab Middle East 
which had some connection to the Internet. The connections were limited to tele-medical 
and research networks, due to cost and lack of investment. The picture began to change 
as the Gulf countries began to invest in telecommunications, and as Egypt and some other 
governments began to stress technological development. Business also played an 
important role in its expansion. 

Arab emigres, mostly living in the US and Europe, were the first to bring their 
cultural, political, and Islamic interests and content to cyberspace and helped to define it. 
They were among the creators and first users of Internet technology. They shared with 
their counterparts from other countries the interests, values and world-view associated 
with the Internet, including open and rapid communication. They used it to project their 
ties to Arab culture and community on-line. They created mailing lists, news groups, and 
Web sites dealing with topics ranging from Arabic music to searching for cheap tickets to 
the Middle East, from looking for wives to finding halal grocers and the nearest mosque 
or church. But, as Jon Anderson rightly points out, "the Diaspora Arabs provide only a 
partial bridge to their homelands."40 

More importantly, the Internet is now being spread in the Arab world by business 
people, both through commercial enterprises and private individuals; an estimated 72 
percent of users in the region access the Internet from home while 22 percent use it at 
work, four percent at educational institutions, and two percent in Internet cafes.4' Local 
providers see "chat" as a great attraction. Governments continue to exercise controls, 
because of the presence of "objectionable" material ranging from pornography, to libelous 
and other legally objectionable material; this also allows the authorities to restrict access 
to political dissidents' messages. 

Obviously, the Internet is in some ways far more powerful than any of the other 
technologies so far discussed. While satellite TV can transcend borders, it requires major 

38. "Internet Use Skyrocketing in the Middle East". NUA Internet Surveys Ltd, 9 March 2000 
http:/lwww.nua.net/surveys/?f=VS&art-id=905355646&rel=true. 

39. "Internet Use Skyrocketing in the Middle East". 
40. Jon Anderson, Arabizing the Internet, (Abu Dhabi) 1998 p. 31. 
41. "Report Profiles usage patterns in Middle East", NUA Internet Surveys Ltd, 9 August 1999. The 

report shows that 44 percent are college graduates, 18 percent have post-graduate degrees, and 3.5 percent with 
Ph.Ds, and 69.6 percent of the users were between 21 and 35 years old. 



416 * MIDDLE EAST JOURNAL 

capital investments, a TV studio, and a satellite link to broadcast, while anyone with 
Internet access can maintain a web page, based in the US or Europe, which is accessible 
to anyone. Governments may be able to block certain sites, but bureaucrats are not always 
as versatile or as creative as computer users and those maintaining the sites, who can 
change addresses frequently or create multiple "mirror" pages. Web pages thus appeal to 
some opposition groups seeking to get their messages across. Nevertheless, cost, 
language, and literacy are problems. 

LIMITATIONS AND PROSPECTS 

World Wide Web access has the capability to shape and influence the Arab region in an 
unprecedented way. One, however, must be careful not to exaggerate the impact of this 
new media phenomenon. Today, technical infrastructure problems constrain the ability of 
the Internet (and even satellite TV) to reach the majority of the Arabs. The number of 
phone lines is limited and consequently the number of Internet postings is also limited. 
Though satellite television is more widely accessible, it has only a small audience in 
poorer Arab countries, and most viewers watch entertainment rather than news and public 
affairs programs. And only the well-to-do can afford the high price of the pan-Arab daily 
newspapers or satellite connections. The number of those who can afford to buy 
computers, know English, and access the Internet is still quite minuscule. 

But, even in countries where Internet access is still sharply limited, the technology 
represents an open door to the outside world. Even before the growth of the World Wide 
Web, opposition groups would sometimes fax their documents randomly in the assump- 
tion that some employee might then spread the document. Similarly, even when Internet 
access is restricted to a small elite, some may be willing to spread a message they come 
across. 

The technology of the information revolution has advanced so rapidly over the past 
few years that government regulators cannot easily keep up with it. This is true in the West 
and in the Middle East. The information revolution has given virtually everyone who can 
read and write, and particularly wealthy elites, access to much of the world. The political 
implications are still being pondered, and just as it is almost impossible to predict the 
precise course of the information revolution, it is equally difficult to predict the long-term 
political impact. 

The growth of these media and networks has broadened the cross-border discourse. 
Their programs have given Arabs all over the Arab world the opportunity not only to 
receive more authoritative news and analysis programs but more importantly to learn more 
about each others' traditions, music, arts, and even dialect. The new media are 
encouraging increasing cultural unity among the Arabs by acknowledging their diversity, 
by helping to reflect and mobilize public opinion on issues of common concern, and by 
overcoming some narrow regional loyalties. 

The proliferation of the satellite channels, of the pan-Arab press, and of the Internet 
provides a forum of free expression at a time when restrictions on such freedoms are 
prevalent. In several Arab countries, their impact has led to a reduction in the audience of 



NEW MEDIA AND THE INFORMATION REVOLUTION * 417 

the official media, which has, in turn, led to pressures on this official media to open up to 
absorb the shock created by the broad access to satellites. Human rights activists and 
non-governmental organizations have been using the Internet more effectively to over- 
come their limited resources and limited access to government media. And newspapers are 
begining to publish online as a means of getting around censorship. Nevertheless, the Arab 
media continue to face pressures from governments and their legal institutions, pressures 
from conservative states and religious status quo forces, from civic organizations and from 
new market forces which seek to minimize or avoid serious coverage or criticisms of vital 
issues in countries seeking to join market forces or which face alliances between 
businessmen and politicians. The media in the Arab world continue to suffer from 
governmental censors (opposed to anything which may be politically challenging) and 
from religious groups and organizations which seek to censor writings or art works which 
challenge religious dogma or public morality. 

Satellite channels have become competitive. Those who proved to offer genuine 
debate and a clash of ideas appear to be leading the pack. This in part explains the 
popularity of Al-Jazeera. Al-Jazeera, at times, becomes so excessive that it provides 
opportunities for its competitors to offer more positive exchanges. "Satellite culture" has 
provided a stimulus to other channels, including government-owned local media, by its 
breach of acceptable constraints, thus helping to broaden the limitations on debate and to 
enhance the level of authentic democratic exchange. Satellite channels have also provided 
Arab audiences professional newsmaking organizations, addressing their issues and in 
their language. But they appear to be taking advertising revenues from print publica- 
tions.42 

The imperviousness of satellites to censorship has led to an emboldening of popular 
expression of opinion. It has rendered political elites somewhat vulnerable, and made their 
behavior subject to scrutiny more than ever before. It has helped to pave the ground for 
change in the political culture throughout the Arab world. 

But the Arab world currently lacks the ability to deal with the consequences of this 
ferment in a consistent and organized way. This breakthrough to freedom has also been 
an invitation to confused responses, in the absence of well organized civic political 
institutions and organizations on the overall, pan-Arab level. This period is likely to be a 
transitional one, of ferment and dynamism but without an equally corresponding clarity of 
direction and purpose. But the expansion and advance of satellites and the speed with 
which this has been accomplished, along with the signs of enthusiasm with which they 
have been received, portends a definite change away from coercion. But it will require 
continuity and a measure of institutional discipline for this ferment to be transformed into 
a sustained democratic experience. 

The other positive element of satellites is that they have broken, to a limited extent, 
the monopoly of Western control over sources of information, which led to an unhealthy 

42. The competition from satellite TV is reducing the amount of money which used to be spent on print 
publications. In 1998, the GCC states spent $1.9 billion on advertising, a 21 percent increase over 1997, but 46 
percent went to pan-Arab satellite TV with 24 percent going to Egyptian media and 30 percent to media in other 
countries. Xinhua News Agency, 22 February 1999. 



418 * MIDDLE EAST JOURNAL 

polarization between those influenced by the Western systems of culture and those afraid 
of being co-opted by them. 

Some of the main players in the new media, such as Shaykh Pierre al-Dhahir of LBC, 
argue that foreign channels are already begining to invade the Arab market and are buying 
the right to air certain Arab sports events, such as the games of the Arab Football Clubs, 
and entertainment programs and are seeking rights to Arab talent (singers, actors, 
broadcasters) in order to then sell them back to the Arab audiences.43 

al-Dhahir argues that Arabs cannot retreat from globalization or allow others to 
dominate the process, but must be full partners. The future, he states, lies in contributing 
to the process of globalization by Arabizing the sources of information and producing 
their own entertainment and public affairs programs, instead of importing them from 
abroad. Now only 3000 hours of programming are produced by Arabs annually, a small 
fraction of total programming. 

The creation of greater Arab cultural unity through the broadening of cross-border 
discourse, the accessibility to more authoritative news and analysis, the exposure to other 
Arab cultural traditions, may all combine to help create a common Arab agenda, and 
perhaps more important, may plant the seeds for the growth of a more active and involved 
citizenry,which is better informed and is interested in participating in the decision-making 
process. 

43. See Ghareeb and Mansour, Al-Ilam al-'Arabi. See also the speech given by Abd al-Hafiz 
al-Hargham, the director general of the Union of Arab Broadcasters, to the Emergency Session for Coordination 
Among Satellite Channels, Beirut 14-16 May 1999. 


	Article Contents
	p. [395]
	p. 396
	p. 397
	p. 398
	p. 399
	p. 400
	p. 401
	p. 402
	p. 403
	p. 404
	p. 405
	p. 406
	p. 407
	p. 408
	p. 409
	p. 410
	p. 411
	p. 412
	p. 413
	p. 414
	p. 415
	p. 416
	p. 417
	p. 418

	Issue Table of Contents
	Middle East Journal, Vol. 54, No. 3, The Information Revolution (Summer, 2000), pp. 351-510
	Front Matter
	Editor's Note [pp. 351-354]
	Counting Nodes and Counting Noses: Understanding New Media in the Middle East [pp. 355-361]
	A "Pan-Arab Virtual Think Tank": Enriching the Arab Information Environment [pp. 362-377]
	Information Technology, Trust, and Social Change in the Arab World [pp. 378-394]
	New Media and the Information Revolution in the Arab World: An Assessment [pp. 395-418]
	Producers and Middle East Internet Technology: Getting beyond "Impacts" [pp. 419-431]
	New Media, Globalization and Kuwaiti National Identity [pp. 432-444]
	Chronology January 16, 2000-April 15, 2000 [pp. 445-464]
	Book Reviews
	Review: The Information Revolution and the Middle East: An Overview of the Early Literature [pp. 465-467]
	Iran
	Review: untitled [pp. 467-468]
	Review: untitled [pp. 468-469]
	Review: untitled [pp. 469-470]

	Iraq
	Review: untitled [pp. 470-471]

	Israel
	Review: untitled [pp. 471-472]
	Review: untitled [pp. 472-473]

	Jordan
	Review: untitled [pp. 473-475]

	Libya
	Review: untitled [pp. 475-476]

	Palestine and Palestinians
	Review: untitled [pp. 476-477]
	Review: untitled [pp. 477-479]

	Saudi Arabia
	Review: untitled [pp. 479-480]

	Syria
	Review: untitled [pp. 480-481]
	Review: untitled [pp. 481-482]
	Review: untitled [pp. 482-483]

	Tunisia
	Review: untitled [pp. 483-485]

	Biography
	Review: untitled [pp. 485-486]
	Review: untitled [pp. 486-487]

	Modern History and Politics
	Review: untitled [pp. 487-488]
	Review: untitled [pp. 488-489]
	Review: untitled [pp. 489-490]

	Philosophy, Religion, and Science
	Review: untitled [pp. 491-492]
	Review: untitled [pp. 492-494]

	Recent Publications [pp. 494-500]

	Bibliography of Periodical Literature [pp. 501-508]
	Communications [pp. 509-510]
	Back Matter



