Text size:

  • Small
  • Normal
  • Large
David Hearst, Middle East Eye editor. YouTube video grab
David Hearst, Middle East Eye editor. YouTube video grab
Jonathan Powell, an Al Jazeera employee and former Middle East Eye launch consultant. YouTube video grab
Jonathan Powell, an Al Jazeera employee and former Middle East Eye launch consultant. YouTube video grab

Al Jazeera executive helped to launch controversial UK website

A senior executive with Qatar’s TV network Al Jazeera was closely involved with setting up the London news website Middle East Eye, some of whose staff have links to organisations sympathetic to the Muslim Brotherhood.

A senior executive with Qatar’s TV network Al Jazeera was closely involved with setting up the London news website Middle East Eye, some of whose staff have links to organisations sympathetic to the Muslim Brotherhood.

Jonathan Powell, an Al Jazeera employee since 2009, spent several months in the UK working on Middle East Eye, which promised “independently produced news, analysis and opinion” at its launch in April. MEE claims to have “no political master, movement or country”.

David Hearst, editor of Middle East Eye and a former foreign correspondent for The Guardian, last week refused to give details about the site’s funding, saying only that his backers were “individual private donors” who were “interested in democracy in the Middle East”.

He also refused to provide any information about the nationalities of those behind Middle East Eye but confirmed he was headhunted for the post of editor.

The questions were put to him as part of an investigation by The National that revealed connections between the Muslim Brotherhood and media coverage in the UK critical of the UAE.

Mr Powell is understood to have spent up to six months in London between September last year and February 13 as a launch consultant for Middle East Eye.

The news organisation was created as a company in early December last year, registered to an address in North London.

Its website was registered by Adlin Adnan, a Middle East Eye employee, to a different address in Central London at the end of that month.

Mr Powell has since returned to Doha, assigned to special projects for Al Jazeera’s chairman’s office.

The chairman of Al Jazeera is Hamad bin Thamer Al Thani, a cousin of the previous emir of Qatar, Hamad bin Khalifa Al Thani.

Mr Powell also registered separate websites for themiddleeasteye.com and themiddleeasteye.net in January this year. Both were registered to a Doha address but are not active.

Al Jazeera did not respond to several requests for comment about the extent of its involvement in Middle East Eye.

The Qatari broadcaster’s connection to Middle East Eye also includes Jamal Bassasso, a former director of planning and human resources at Al Jazeera.

Mr Bassasso, a Palestinian born in Kuwait and now living in London, is sole director of MEE Ltd, the company that owns Middle East Eye.

He is also a former director for Samalink TV in Lebanon, the registered agent for the website of the Hamas-controlled Al Quds TV.

Mr Hearst has denied that Mr Bassasso is the real owner of Middle East Eye, describing him only as “a colleague and the head of human resources and the legal director”.

Mr Bassasso had also worked for a Dubai property company with Anas Mekdad, another Palestinian with connections to Al Islah, the UAE wing of the Muslim Brotherhood, several of whose members are serving prison sentences for trying to overthrow the Government.

Now living in the UK, Mr Mekdad is the founder of the Islamist web forum AlMakeem Network, which has praised Hamas suicide bombers, and continues to use his Twitter stream in support of convicted UAE members of Al Islah.

Mr Bassasso has also contributed to AlMakeem Network.

A day after the publication of The National’s investigation, Mr Hearst posted an interview from the offices of Middle East Eye on YouTube, repeating that the company was not linked to any government or movement. Saying his staff came from varied backgrounds and that “some are activists”, he added: “The moment they come through this door they become journalists.”

The company employs about 20 full-time staff in its London offices and has a network of freelancers.

Mr Hearst said it was created with “start-up money” but that “the business plan was to become a provider of news”.

Among those employed by Middle East Eye is Rori Donaghy, former director of the Emirates Centre For Human Rights, based in London, which has attacked the UAE’s human rights record on the BBC and other leading news organisations.

It also offered to pay demonstrators to protest outside the UAE Embassy in London. The ECHR was set up with the assistance of Anas Altikriti, the founder of the Cordoba Foundation.

Cordoba this month placed an advertisement in a London newspaper claiming that the UAE was trying to pressure the UK government into banning Muslim Brotherhood activities there.

Mr Altikriti employed Mr Donaghy as the director of ECHR. After his departure to Middle East Eye, he was replaced by Mr Mekdad of the AlMakeem Network. Last week the website for ECHR was taken down, apparently by Mr Donaghy.

* After the publication of this story, Al Jazeera contacted The National with the following statements:

Jonathan Powell said: “I left Al Jazeera last year to pursue a new opportunity but later returned after being offered a new role. I have a lot of experience in launching media organisations and was brought on as a consultant by Middle East Eye. This was entirely separate to my work with Al Jazeera.”

An Al Jazeera spokesperson said: “Al Jazeera has no relationship with the Middle East Eye.”

jlangton@thenational.ae

Back to the top

More articles


Editor's Picks

 Downtown Dubai apartments: Q2 up 4%. Studio: Dh75-90,000. 1BR: Dh100-125,000. 2BR: Dh150-190,000. 3BR: Dh200-300,000. Q2 2013-Q2 2014 up 24%.  Sarah Dea / The National

In pictures: Where Dubai rents have risen and fallen, Q2 2014

Find out how rental prices in the prime locations in Dubai have altered during the second three months of the year and the current rates you will pay according to data provided by Asteco.

 Uruguay's Luis Suarez  has courted trouble again. Clive Rose / Getty Images

Luis Suarez has poured cold water on World Cup

As soon as everyone was preparing to free the doves of peace and declare this the finest yet, Brazil 2014 took a turn for the curmudgeonly. And it is all Luis Suarez’s fault, writes Paul Radley

Mall of the World: Largest shopping centre on the planet unveiled in Dubai

One of the most ambitious projects ever planned in the emirate will see the mall under a huge glass dome in a "temperature controlled city".

 Supporters of Kuwaiti opposition leader and former MP Mussallam Al Barrak wave flags during a demonstration to ask for his release on July 7, 2014 in Kuwait City. Yasser Al Zayyat/ AFP Photo

In pictures: Kuwait quells street protests

Hundreds of protesters in Kuwait were forced to scatter on Sunday night when police fired tear gas and stun guns at crowds gathered to demand for the release of Musallam Al Barrak - a detained opposition leader.

 Courtesy The Noun Project

Ramadan day nine of giving: The Family Village

For every day of Ramadan we will suggest a charity that you can help and the different ways you can do it. Please click into our interactive to see the other charities featured. Ramadan Kareem.

 Day 8 - 'After Prayer we sit and ask Allah for help and perform Doaa. These days during Ramadan it's recommended for Muslims to increase their times in Doaa in this holy month.' Ammar Al Attar for The National

My Ramadan: a daily photo diary by Ammar Al Attar

During the holy month of Ramadan the Emirati photographer Ammar al Attar will add one photograph to this gallery each day allowing you to experience Ramadan 1435 through his eyes as a kind of visual diary.

Events

To add your event to The National listings, click here

Get the most from The National