
  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         1                                     News from Helsinki Watch  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

June 18, 1991    
    
    
    FREEDOM OF EXPRESSION IN TURKEY:FREEDOM OF EXPRESSION IN TURKEY:FREEDOM OF EXPRESSION IN TURKEY:FREEDOM OF EXPRESSION IN TURKEY:    
    ABUSES CONTINUEABUSES CONTINUEABUSES CONTINUEABUSES CONTINUE    
 
 
 Contents 
 
 
Freedom of Expression Under Attack................................................................................................................................................................................................1 
The New Anti-Terror Law ..........................................................................................................................................................................................................................2 
Journalists Released From Prison ....................................................................................................................................................................................................2 
Press Freedom: 568 Charges Against Journalists in 1990 ...............................................................................................................................................2 
 The Mainstream Press.........................................................................................................................................................................................................3 
 Journals Confiscated and Banned; 
 Their Writers Detained, Beaten and Charged ......................................................................................................................................................5 
Freedom of Publishing............................................................................................................................................................................................................................16 
Freedom of the Arts ..................................................................................................................................................................................................................................20 
Freedom of Speech...................................................................................................................................................................................................................................23 
 
 
 

    Freedom of Expression Under AttackFreedom of Expression Under AttackFreedom of Expression Under AttackFreedom of Expression Under Attack 
 
 
 Helsinki Watch continues to be extremely concerned about the unrelenting restriction of freedom of 
expression in Turkey.  On April 12, 1991, the Turkish Parliament repealed Penal Code Articles 141, 142 and 163, which 
were directed at communism, separatism and attempting to establish a religious state, and which had been used 
regularly to punish expressions of opinion.  Sadly, on the same date Parliament replaced these Articles with an equally 
restrictive Anti-Terror Law. 
 
 In addition, during the past fifteen months scores of journalists and editors have been investigated, detained, 
arrested, tried and sometimes convicted for their writings.  And dozens of journals and books have been banned or 
confiscated, sometimes before reaching newsstands or bookstores. 
 
 Helsinki Watch calls on the government of Turkey to repeal the new Anti-Terror Law, to release any remaining 
prisoners sentenced for their writings, and to end its severe curtailment of freedom of expression in Turkey. 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         2                                     News from Helsinki Watch  

    The New AntiThe New AntiThe New AntiThe New Anti----Terror LawTerror LawTerror LawTerror Law 
 
 
 The definition of terrorism in the new Anti-Terror Law is so broad that almost anyone can be charged with 
terrorism.  Article 1 states: 
 
 Terrorism is any kind of action conducted by one or several persons belonging to an organization with the aim 

of changing the characteristics of the Republic as specified in the Constitution, its political, legal, social, 
secular and economic system . . . 

 
People convicted of violating the new law may be imprisoned for up to ten years and fined heavily. 
 
 The Anti-Terror Law sharply restricts freedom of the press.  The law provides heavy fines for writers or 
publishers who assist or publish propaganda for terrorist organizations, or who disclose the identity of civil servants 
charged with fighting terrorism or the identity of informants.  Editors may also receive prison terms ranging from six 
months to two years.  See "Turkey: New Restrictive Anti-Terror Law," News From Helsinki Watch, June 1991, for further 
information. 
 
 
 

    Journalists Released from PrisonJournalists Released from PrisonJournalists Released from PrisonJournalists Released from Prison 
 
 
 On the positive side, many journalists have been released from prison under the new law; some had served 
over ten years in prison.  Helsinki Watch has received from the Turkish Human Rights Foundation the names of twenty-
one released journalists.  These include: Hasan Selim Acan, Kazim Arli, Irfan Asik, Guzel Aslaner, Nail Cavus, Mete 
Dalgin, Ilker Demir, Mustafa Dum, Mustafa Eker, Bektas Erdogan, Ayhan Erkan, Mehmet Resat Guvenilir, Ahmet Kardam, 
Bayram Kazakli,  Mehmet Ozgen, Candemir Ozler, Alaattin Sahin, Abdullah Soydan, Erhan Tuskan, Hasan Fikret Ulusoydan, 
 and Veli Yilmaz. In addition, writer Ismail Besikci and publisher Recep Marasli were released.  According to the Turkish 
Human Rights Foundation, others may have been released or may shortly be released as well.  Still in prison, among 
others, is Esber Yagmurdereli, a blind lawyer/journalist imprisoned since 1978, whose sentence has been reduced to 
15 years. 
 
 Helsinki Watch continues to urge the release of all journalists and writers who have been imprisoned for 
expressing their opinions. 
 
 
 

    Press Freedom: 568 Charges Against Journalists in 1990Press Freedom: 568 Charges Against Journalists in 1990Press Freedom: 568 Charges Against Journalists in 1990Press Freedom: 568 Charges Against Journalists in 1990 
 
 
 Since the last Helsinki Watch newsletter on Freedom of Expression in Turkey (issued in February 1990), 
Helsinki Watch has received reports of hundreds of charges lodged against journalists and editors for what they have 
written or published.  In May 1991, The Turkish Daily News reported that "Members of the Turkish press faced the judge 
586 times in 1990, receiving final sentences of 126 years and five months in prison" (reported in The Anatolian, May 19-
25, 1991).  In January 1991, the Turkish Human Rights Foundation reported that 294 violations of free expression  had 
been reported in Turkish newspapers during 1990 (Dateline, January 19, 1991).  This included the confiscation, banning, 
or other censorship of 98 separate issues of newspapers and magazines.  During 1990, according to the Foundation, 
convicted journalists not only received prison sentences, but eleven other journalists were arrested and detained by 
police, journalists were beaten by police in twelve incidents, and police raided the offices of seven journals.  On 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         3                                     News from Helsinki Watch  

several occasions, police shut down newspaper printing presses as well. 
 
 
The Mainstream PressThe Mainstream PressThe Mainstream PressThe Mainstream Press 
 
 The Turkish government continues to harass the mainstream press.  According to The Turkish Daily News, 381 
cases, 173 of them criminal, were filed against 15 newspapers during 1990.  Eighty-five cases were filed against Sabah, 
75 against Tan, and 74 against Hurriyet.  The remaining cases included Milliyet (42), Gunes (32), Cumhuriyet (21), 
Tercuman (16), Milli Gazete (14),  Zaman (9), and 13 against other dailies.  The charges brought against journalists, 
columnists and editors of these newspapers include "criticizing" or "insulting" President Ozal, printing "anti-military 
propaganda," "criticizing the Turkish judicial system," "humiliating the spiritual dignity of the government via 
publication," and publishing information that should have remained secret. 
 
 In addition, an early edition of Sabah that contained a story on an alleged cover-up of a plot to assassinate 
President Ozal was confiscated from newsstands, and a later edition was censored by the Prosecutor of the Ankara 
State Security Court.  Milliyet was warned by the public prosecutor not to release a similar story. 
 
 In all cases of which Helsinki Watch is aware in which trials resulted in convictions, prison sentences were 
later commuted to fines.  So far as Helsinki Watch knows, no reporter or editor of a mainstream journal served time in 
prison in 1990.  
 
 Some of the reports Helsinki Watch has received are summarized below: 
 
    CumhuriyetCumhuriyetCumhuriyetCumhuriyet 
 !  On July 20, 1990, Ilhan Selcuk, Cumhuriyet columnist, and Professor Ali Gitmez of the Middle East Technical 

University, in Ankara, were summoned to the Prosecutor for Press Offences and interrogated about whether 
certain articles released in May constituted an insult to President Turgut Ozal.  (Turkey Briefing, 9/90)  

 
 !  On July 27, 1990, the public prosecutor of Istanbul initiated legal proceedings against  columnists Ilhan 

Selcuk, Oktay Akbal and Responsible Editor Okay Gonensin for criticizing President Ozal.  The charges, under 
Article 158, carry maximum sentences of four and one-half years. (Turkish Human Rights Foundation, 6/90) 

 
 !  Cumhuriyet columnist Oktay Akbal went on trial September 5, 1990, in an Istanbul criminal court for 

criticizing President Ozal.  (Info-Turk, 9/90) 
 
 !  Cumhuriyet's Nusaybin correspondent, Osman Yildiz, was detained from September 28-30, 1990, in Istanbul. 

 The Judicial Medical Board determined that he had been tortured while in detention. (Turkey Briefing, 11/90) 
 
 !  Responsible Editor, Okay Gonensin, columnist Ilhan Selcuk, and cartoonist Necdet Sen, were indicted in 

Istanbul in December for "insulting the President of the Republic." (Info-Turk, 12/90) 
 
 !  In December 1990,  journalists Erbil Tusalp and Okay Gonensin were each sentenced to one month 

imprisonment -- later commuted to a pecuniary fine -- for publication of documents related  



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         4                                     News from Helsinki Watch  

 to an ongoing trial in Ankara which the Istanbul State Security Court declared "were supposed to be kept 
secret according to the Press Law."  (Hurriyet, 12/29/90) 

 
    GunesGunesGunesGunes 
 !  The March 7, 1990, issue of Gunes was confiscated by order of the Istanbul State Security Court for 

revealing the minutes of a January meeting between Presidents Bush and Ozal that, according to the Court's 
prosecutor, contained "information that should remain secret in the interest of security and the state."  Uluc 
Gurkan, the author of the article, was arrested and then released on bail. Both Gurkan and Gunes Responsible 
Editor, Alev Er, face prison sentences of up to eight years.  (Diyarbakir Times, 3/10 and 3/24/90)  

 
 !  On April 4, 1990, prosecutors from the Ankara State Security Court warned Gunes editors against releasing 

a story about a cover-up of a plot to assassinate President Ozal. (Turkish Human Rights Foundation 4/90) 
 
 !  In early April 1990, Alev Er and Kutlu Ozmakinaci were indicted by the Ankara State Security Court for a 

series of articles alleged to be "anti-military propaganda."  They face possible prison sentences of up to two 
years. (Info-Turk, 4/90) 

 
 !  Journalists who attempted to cover the engagement ceremonies of President Ozal's son on January 25, 

1991, were harassed by police guarding the event.  Those harassed included Gunes correspondent Samiha 
Caglayangil and journalists Cem Bulunmaz, Merih Ak, and Nevzat Donmez. (Gunes, 1/28/91) 

 
    HurriyetHurriyetHurriyetHurriyet 
 !  Cetin Emec, columnist for Hurriyet and the newspaper's former Editor-in-Chief, was shot and killed by 

masked assailants as he left work on March 7, 1990.  Although several Islamic organizations claimed 
responsibility for the attack, the actual identity of the gunmen remains unknown.  (Turkish Human Rights 
Foundation 3/90) 

 
 !  Journalists from the Hurriyet news service were detained for 72 hours in late January 1990 for attempting to 

photograph villages near the Iraqi border subject to evacuation by local military units.  Major Mustafa Nacak, 
commander of the Cukurca border region battalion, ordered the detentions. (Hurriyet 1/29/90; reprinted in 
FBIS 2/2/90, p. 26.) 

 
 !  On August 24, 1990, a libel suit for insulting President Ozal was brought against Responsible Editor Emin 

Colasan and columnist Hasan Kilic, both of the daily Hurriyet.  They face possible prison sentences of up to 
four years.  (Turkish Human Rights Foundation, 8/25/90) 

 
 !  Hurriyet reported on December 17, 1990, that journalists Tufan Turenc, Mehmet Yasin, Gazanfer Karpat, 

Cemalettin Ozdogan and Erdal Izgi, who had been charged with insulting Turgut Ozal when he was Prime 
Minister, were acquitted. 

 
    MilliyetMilliyetMilliyetMilliyet 
 !  On April 4, 1990, prosecutors from the Ankara State Security Court warned Milliyet editors against releasing 

a story about a cover-up of a plot to assassinate President Ozal. (Turkish Human Rights Foundation 4/90) 
 
 !  Milliyet Responsible Editor, Eren Guvener, and Economic Affairs Editor, Necati Dogru, were indicted on 

August 18, 1990, for "discrediting the Turkish nation" and face prison terms of up to six months. (Info-Turk, 
9/90) 

 
    SabahSabahSabahSabah 
 !  On April 4, 1990, before the late edition of the newspaper was released, prosecutors from the Ankara State 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         5                                     News from Helsinki Watch  

Security Court forced editors of the daily Sabah to modify a story about a plot to assassinate President Ozal.  
Seventy thousand copies of an earlier edition, already on the newsstands, were confiscated.  (Turkish Human 
Rights Foundation 4/90) 

 
 !  The daily Sabah was ordered to pay a compensatory fine of U.S. $2,000 by a court in Ankara for libeling 

Turkish President Ozal in an article "Bribe Offered to Evren by Ozal" that was published in September 1990.  
(The Turkish Times, 4/15/90)   

 
 !  On November 11, 1990, Sabah Responsible Editor Nazim Ozdemir and correspondent Kenan Akcay were tried 

in an Istanbul criminal court for "criticizing the Turkish judicial system."  They face prison terms of up to six 
years. (Info-Turk, 12/90) 

 
    TercumanTercumanTercumanTercuman 
 !  Nazli Ilicek of the daily Tercuman was sentenced to pay compensatory damages to 102 deputies of the 

Motherland Party (ANAP) who filed suit against her for a November 5, 1989, article in which she compared the 
deputies to "Pavlov's dogs."  Ilicek is also being tried for insulting President Ozal.  (Human Rights Foundation, 
11/90) 

 
    OtherOtherOtherOther 
 !  Editor-in-Chief Yilmaz Bozkurt and correspondent Ozden Alpdag of the Ankara daily Ulus were acquitted by 

Ankara Heavy Penal Court No. 2 on December 19, 1990.  They had been charged with "humiliating the spiritual 
dignity of the government via publication." (Cumhuriyet, 12/20/90) 

 
 !  On June 11, 1990, the tabloid Bugun was ordered to stop printing a series of articles about Semra Ozal, the 

President's wife, entitled "Where is Semra Running?" (Turkey Briefing, 9/90) 
 
 
JourJourJourJournals Confiscated and Banned; Their Writers Detained, Beaten and Chargednals Confiscated and Banned; Their Writers Detained, Beaten and Chargednals Confiscated and Banned; Their Writers Detained, Beaten and Chargednals Confiscated and Banned; Their Writers Detained, Beaten and Charged  
 
 As in the past, the Turkish government has continued to harass a variety of small, mostly left-wing journals. 
Governmental harassment has included repeated confiscations and police raids on editorial offices.  Journalists for 
these small journals are often detained and tortured, and many have been tried and given long prison sentences.  The 
Turkish Daily News reported in May 1991 that, during 1990, 142 cases were filed against 101 journalists from 17 left-wing 
magazines, and 22 cases were filed against 30 journalists from right-wing magazines. 
 
  Many of these journals carry frequent reports on the situation in the Southeast which has made them 
particularly vulnerable to repression under the April 9, 1990, Decree 413 and its successors Decrees 424 and 430, that 
have restricted press coverage of the Kurdish struggle in the Southeast.  After the decree was passed, several printing 
houses refused to continue producing publications reporting on the Southeast.  Many issues of these journals have 
been confiscated and, in recent months, some have been forced by government harassment to shut down. 
 
 One journalist, Turan Dursun, who wrote for the weekly Yuzyil (Century), was shot and killed by unknown 
assailants on September 4, 1990.  Dursun, formerly an Islamic cleric, had written extensively on behalf of secularist 
causes, including articles criticizing Sharia (Islamic Law), fundamentalism, and various religious prohibitions.  No one 
has been charged with his murder.  (Info-Turk, 9/90) 
  



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         6                                     News from Helsinki Watch  

 Some of the reports that Helsinki Watch has received on abuses accorded to journals and journalists are 
summarized below: 
 
    2000'e Dogru (Towards 2000)2000'e Dogru (Towards 2000)2000'e Dogru (Towards 2000)2000'e Dogru (Towards 2000) 
 In the beginning of June 1990, 2000'e Dogru was closed indefinitely under Decree 424 by the Interior Ministry. 
 2000'e Dogru, founded in 1987 by Dogu and Sule Perincek, earned a reputation for hard-hitting coverage of such 
controversial issues as army abuses and the role of religion in the officially-secular Turkish state.  The magazine, 
which had grown to become an influential news weekly, regularly criticized government policy toward the Kurds. 
  
 During 1990, 2000'e Dogru was frequently harassed by government officials: 
 
 !  In January 1990, 2000'e Dogru correspondent Faysal Dagli was detained by police for two hours while 

investigating a story in the town of Bismil. (Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press 1990) 
 
 !  In March 1990, four 2000'e Dogru journalists -- M. Adnan Akfirat, Mecit Akgun, Musa Anter, and Faysal Dagli -- 

were charged under Law 2935, Section 25 (q-2) for a March 18 story that appeared in the magazine entitled 
"Intifada in Nusaybin." (Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press 1990) 

 
 !  Two 2000'e Dogru correspondents, Faysal Dagli and Ulku Demirtepe, were followed by police as they 

travelled from Cizre to Idil in March 1990.  In Midyat and Hasankeyf they were detained without explanation for 
two and four hours respectively.  (Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press 1990) 

 
 !  Tunca Arslan, Responsible Editor of 2000'e Dogru,  was arrested on March 13, 1990, detained for ten days, 

and charged under Article 142 with issuing propaganda harmful to national patriotism.  The charges resulted 
from an article in 2000'e Dogru that condemned a military solution to the Kurdish issue and advocated the 
creation of an independent Kurdish state.  The first session of this case was scheduled for November 28, 1990. 
 Arslan has at least six other court cases pending against him. (Diyarbakir Times 3/17/90; PEN update 1/91) 

 
 !  In May 1990, charges were brought against 2000'e Dogru owner and editor, Dogu Perincek, and its 

Responsible Editor, M. Adnan Akfirat, by the Istanbul State Security Court under Article 312 for "inciting unrest 
against the security forces" based on an article entitled "Kissinger's Prescription" that appeared in the April 
1, 1990, issue of the weekly.  The charge carries a sentence of up to six years in prison. (Committee to Protect 
Journalists, Attacks on the Press 1990)  Adnan and Perincek were aquitted in May 1991 when Article 142, under 
which they were being prosecuted, was lifted. (Cumhuriyet 5/30/91) 

 
 !  On May 15, 1990, 2000'e Dogru correspondents Faysal Dagli and Baki Karadeniz were detained by plain-

clothes police at the magazine's Diyarbakir office.   The men were reportedly charged under Articles 141 and 
161 for alleged ties to the Kurdish separatist movement, the PKK.  Dagli claims that psychological pressure 
was used against him while in detention.  Karadeniz was released in June, and Dagli was released in July. 
(Cumhuriyet 1/16/90;) 

 
 !  The May 23, 1990, issue of 2000'e Dogru was seized before distribution by the Istanbul State Security Court 

under Article 142 for propaganda "undermining national feelings" because of its cover story, "1925-1938-1960 
Kurdish Exiles."  (Hurriyet 5/23/90) 

 
 !  The May 28, 1990, issue of 2000'e Dogru was seized before distribution because of its lead story, "Turkish 

State is Creating Two Different Countries."  The magazine was permitted to release the issue after expunging 
the story.  (Cumhuriyet 5/28/90) 

 
 In August, 2000'e Dogru began publishing as Yuzyil (Century).  On March 5, 1991, the Ankara office of Yuzyil was 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         7                                     News from Helsinki Watch  

raided by police and 13 employees were detained.  Two employees were released on March 7, 1991, and the remainder 
were released on March 12, 1991.  Ankara State Security Court Chief Prosecutor Nusret Demiral announced that the 
detainees were being investigated for "relations with illegal organizations."   Dogu Perincek, Editor-in-Chief of Yuzyil, 
declared at a press conference held to protest the detentions that Turkish President Ozal himself had ordered the raid. 
(Cumhuriyet, 3/4,6,7/91; Hurriyet, 3/8/91)  
 
 2000'e Dogru reappeared in late December under its original name.  Its December 30, 1990, issue was 
immediately banned by the Istanbul Court of First Instance No. 2 on the basis that "bureaucratic formalities had not 
been carried out."  2000'e Dogru Editor Dogu Perincek charged that the government was trying to suppress the 
December 30, 1990, issue cover story that discussed opposition within the Turkish armed forces to Ozal's Gulf war 
policies.   
 
 The third issue of the weekly was subsequently banned by order of the Elazig Criminal Settlement Court for 
"separatist propaganda."  However, Perincek successfully appealed that decision on the basis that only Istanbul 
courts are legally empowered to exercise jurisdiction over the magazine, since that is where it is published.  The fourth 
issue of 2000'e Dogru, dated January 27, 1991, was banned before release "for creating an atmosphere of unrest among 
the people."  The issue contained articles that criticized Turgut Ozal's Gulf war policies.  In response, Perincek charged 
that the government was treating all anti-war opinion in Turkey as a crime.   
 
 On January 8, 1991, the editorial board of 2000'e Dogru received a warning from the Interior Ministry.  
According to the latest modification of the "Southeast Decree," Decree 430, the Interior Ministry cannot ban a 
publication without prior warning.  At the end of January 1991, the Istanbul State Security Court, citing Decree 430, 
ordered 2000'e Dogru to cease publication for two months.  In addition the magazine's printer, Serler Printing House, 
was forced to close for ten days.  The Court declared that the magazine "continued to commit crimes." (Cumhuriyet 
1/4/91, 1/8/91, 1/12/91 and 1/28/91)   
 
 In May 1991, an investigation was launched against 2000'e Dogru, based on the Anti-Terror Law, for an 
interview with PKK leader Abdullah Ocalan. (Turkish Human Rights Foundation 5/90) 
  
    Hedef (Target)Hedef (Target)Hedef (Target)Hedef (Target) 
 In April 1990, Amnesty International reported that most issues of the journal Hedef have been confiscated "for 
issuing separatist propaganda" since the journal began publication at the end of 1988.  In addition, because Hedef 
frequently includes articles about Southeastern Turkey, where the majority of the Kurdish population in Turkey is 
located, the journal has experienced difficulty finding a printing press since the April 10, 1990 government decree 
restricting coverage of the area. (Amnesty International Urgent Action 4/25/90 & 5/4/90; Gunes, 1/14/91) 
 
 !  On April 22, 1990, Ali Aslan and Mehmet Torus, co-owner and Editor-in-Chief, respectively, of the journal 

Hedef, were arrested outside Istanbul and later held incommunicado at Istanbul Police Headquarters.  Other 
detainees, later released, reported that the two men were subject to severe torture including electric shocks, 
that Torus was virtually incapacitated and bleeding from the mouth, and that both men were refused medical 
treatment.  Aslan and Torus were formally charged on May 3, 1990, with "membership in an armed gang," for 
allegedly belonging to the outlawed Turkish Communist Party. The two men were released following the first 
hearing of their case on July 24, 1990.  In addition, Torus was sentenced in absentia on another charge to six 
and one-half years' imprisonment under Article 142-3 for disseminating separatist propaganda.  Torus also 
faces a charge for a speech he gave during the Bayrampasa election. (Turkish Human Rights Foundation 7/90) 

 
 !  On February 9, 1991, three Hedef journalists were detained in Istanbul.  Editor-in-Chief Zeki Tombak, Erdogan 

Ergin, and Salih Koc, were reportedly being held incommunicado at Istanbul Police Headquarters and 
according to Amnesty International it was feared that they were being interrogated under torture. (Amnesty 
International Urgent Action, 2/12/91)               



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         8                                     News from Helsinki Watch  

 
    Deng (Voice)Deng (Voice)Deng (Voice)Deng (Voice) 
 The journal Deng, which deals primarily with Kurdish questions, was permanently banned by the Istanbul 
prosecutor in June 1990.  The magazine attempted to continue publication through January 1991 of this year, although 
each issue was confiscated "for issuing separatist propaganda" for articles written in Kurdish or about the situation of 
the Kurds in Turkey. (Turkey Briefing, 11/90; Gunes, 2/1/91)   
 
 During 1990, the journal experienced considerable harassment by Turkish authorities: 
 
 !  Kamil Ermis, former Deng Editor-in-Chief, was released from custody after the first session of his trial on 

March 8, 1990. His trial is continuing.  Ermis had been charged in January 1990 under Article 142 with 
"disseminating separatist propaganda."  (See News From Helsinki Watch, 2/90) 

 
 !  The first hearing in the case of Deng Editor-in-Chief, Sedat Karakas, and owner, Hikmet Cetin, took place on 

April 11, 1990, in Istanbul State Security Court.  Both have been charged under Article 168/2 with "membership 
in an armed gang," for their alleged membership in the illegal Kurdish resistance organization, Ozgurluk Yolo. 
 In 1987, the Military Appeal Court ruled that Ozgurluk Yolo be considered an "armed gang" even though the 
organization does not advocate violence.  Ermis and Cetin continue to deny any affiliation with the 
organization and the only evidence for the prosecution is a shipment of books addressed to Deng that 
appears to have been sent by Ozgurluk Yolu sympathizers outside the country. (Amnesty International Update 
4/90) 

 
    Yeni Cozum (New Solution)Yeni Cozum (New Solution)Yeni Cozum (New Solution)Yeni Cozum (New Solution) 
 Because it was unable to find a printer, the journal Yeni Cozum was forced to discontinue publication in April 
1990, but a new monthly, Mucadele, was created to take its place. ( Turkish Human Rights Foundation 4/90)  During the 
preceeding months, Yeni Cozum had been in difficulty with Turkish authorities: 
 
 !  Alpaslan Dibek and Ibrahim Biberoglu, journalists for Yeni Cozum, were arrested in January 1990 while 

meeting with members of the Samsun branch of the Association for Prisoners' Relatives, TAYAD, and held 
incommunicado at the Samsun police headquarters.  Dibek and Biberoglu were formally charged on January 
21, 1990, with distributing literature for the illegal group Devrimci Genclik (Revolutionary Youth).  Biberoglu 
was released pending trial, but Dibek apparently remained in detention, at least through January 1991. (PEN 
bulletin 3/90 and update 1/91; Info-Turk, 4/90) 

 
 !  Dogu Aydogmus, a correspondent for Yeni Cozum, was detained on February 24, 1990, when police raided 

the journal's offices.  She reportedly was subjected to torture. (Info-Turk, 2/90) 
 
 !  On August 31, 1990, police raided the Bursa branch of Yeni Cozum and arrested 15 people inside the office 

for "keeping unlicensed communiques and banned publications." (Turkey Briefing, 9/90; Info-Turk, 9/90) 
 
 !  Yasar Kopan, the Responsible Editor of Yeni Cozum, received a one-year-and-eight-month sentence and was 

fined $3,500 on August 31, 1990, for inciting racial enmity by "taking account of racial and regional 
differences." (Turkey Briefing 9/90; Info-Turk 9/90) 

 
 Later in the year, Kopan was sentenced to five years imprisonment as the result of two separate trials in the 
Istanbul State Security Court.  Kopan's sentence, for "issuing separatist propaganda," was commuted to a $5,600 fine. 
(Milliyet, 12/20/90) 
 
    Mucadele (Struggle)Mucadele (Struggle)Mucadele (Struggle)Mucadele (Struggle) 
 The first issue of Mucadele, Yeni Cozum's successor, was confiscated on July 24, 1990, because it allegedly 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         9                                     News from Helsinki Watch  

contained "Communist and separatist propaganda and anti-patriotic material." (Turkish Human Rights Foundation, 
7/90)  In the following months Mucadele staff members were detained and the journal confiscated: 
 
 !  Erol Sarikaya, Ankara correspondent for Mucadele, was detained by the police on September 10, 1990, and 

held incommunicado. (Turkish Human Rights Foundation, 9/90)  
 
 !  Mucadele correspondent Bulent Bagci was released on October 18, 1990, after two weeks of detention 

during which he claims to have been subjected to electric shocks and genital mutilation. (Amnesty 
International, 12/4/90) 

 
 !  Mucadele Chief Editor Cafer Darici was detained in Kars on October 27, 1990. (Info-Turk, 11/90) 
 
 !  Doruk Aydogmus, Izmir representative for Mucadele, was detained on October 31, 1990. (Info-Turk, 11/90) 
 
 !  Mucadele correspondent Bulent Bagci was detained at his home on November 28, 1990.  (Amnesty 

International, 12/4/90)   
 
 !  The December 12, 1990, issue of Mucadele was confiscated by the Istanbul State Security Court. (Info-Turk, 

12/90) 
 
 !  The February 1991 issue of Mucadele was confiscated by order of the Istanbul State Security Court for 

"issuing Communist propaganda." (Cumhuriyet, 2/6/91) 
 
 !  The owner of Mucadele, Ahmet Serdar Demirtas, closed the journal in mid-February 1991, citing the 

detention of its journalists on a number of occasions and repeated confiscations. (Turkish Human Rights 
Foundation, 2/91) 

 
 !  Former Mucadele correspondents Bayram Atsay and Burhan Kardas were detained in early March 1991 and 

held for interrogation at the Political Branch of the Ankara Police Headquarters.  Kardas was formally 
arrested on March 19, 1991, and charged with membership in an illegal organization; Atsay was released on 
March 24, 1991. (Amnesty International Urgent Action, 4/26/91) 

 
    Adimlar (Steps)Adimlar (Steps)Adimlar (Steps)Adimlar (Steps) 
 !  Adimlar journalists Mehmet Umur Coskun and Semih Gumus were arrested at the newspaper's Istanbul 

office on January 30, 1990, and held incommunicado at Ankara Police Headquarters until they were formally 
charged, on February 9, 1990, under Penal Code Articles 141 and 142.  (See News from Helsinki Watch, 2/90).  
Coskun has been transferred to Ankara Central Prison and Gumus was released pending trial.  (Amnesty 
International Urgent Action, 2/13/90; PEN update 1/91) 

 
 !  The July 1990 issue of Adimlar was confiscated for "issuing separatist propaganda." (Info-Turk, 7/90) 
 
 !  Mevlut Ilgin, reporter for Adimlar, was sentenced on October 6, 1990, by the Istanbul State Security Court to 

six years and three months in prison for an interview with a Kurdish intellectual. (Info-Turk, 10/90) 
    
    Sokak (Street)Sokak (Street)Sokak (Street)Sokak (Street) 
 !  The December 1989 through February 1990 issues of Sokak were confiscated by order of the Ankara State 

Security Court because of articles on conscription. (Turkey Briefing, 4/90) 
 
 !  Tugrul Eryilmaz, managing editor of Sokak, was acquitted of obscenity charges for several nude 

photographs of women published in a March 1990 issue of the weekly.  The charges were brought by the 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         10                                     News from Helsinki Watch  

Council to Protect Minors from Harmful Publications. (Turkey Briefing, 4/90) 
 
 !  In early April 1990 Tugrul Eryilmaz was indicted by the Ankara State Security Court for a series of articles 

published in Sokak alleged to be "anti-military propaganda."  He faces a possible prison sentence of up to two 
years. (Info-Turk, 4/90)  

 
 At the end of April 1990, Sokak announced it would cease publication citing increased governmental 
harassment including repeated confiscation for "anti-military propaganda." (Sokak fax 4/90) 
 
    Emegin BayragiEmegin BayragiEmegin BayragiEmegin Bayragi (Flag of Labor)(Flag of Labor)(Flag of Labor)(Flag of Labor) 
 !  In March 1990, the Chief Editor of Emegin Bayragi was detained by police and reportedly subjected to 

electric shocks and beating. (Amnesty International Urgent Action, 12/17/90) 
 
 !  Sukru Aksoy, the Responsible Editor of Emegin Bayragi, was sentenced on August 2, 1990, by the State 

Security Court of Istanbul, to ten months' imprisonment for "issuing Communist propaganda." (Info-Turk, 
12/90) 

 
 !  Emegin Bayragi Editor Ibrahim Cicek was detained on October 1, 1990, and then transferred to prison for 

completion of an earlier sentence. (Turkey Briefing, 11/90)  
 
 !  Emegin Bayragi correspondents Mukaddes Celik and Nazim Taban were detained on December 13, 1990, in 

Zonguldak, a major Turkish coal-mining region, where they were collecting information about a strike by local 
workers.  They were reportedly tortured in detention. (Amnesty International Urgent Action, 12/4/90) 

 
 !  In May 1991 the Istanbul State Security Court initiated proceedings in a trial against Emegin Bayragi, based 

on Articles 7 and 8 of the Anti-Terror Law. (Turkish Human Rights Foundation, 5/13/91) 
 
    Emek Dunyasi (Labor WorldEmek Dunyasi (Labor WorldEmek Dunyasi (Labor WorldEmek Dunyasi (Labor World))))    
 !  The February 1990 issue of Emek Dunyasi was banned by the Ankara State Security Court because of an 

article about the Kurds. (Turkey Briefing, 4/90) 
 
 !  Osman Gunes, responsible editor of Emek Dunyasi, was sentenced by Istanbul State Security Court to six 

years and three months' imprisonment for his article, "Massacre of the Kurds is a Provocation." (Cumhuriyet, 
6/4/90) 

 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         11                                     News from Helsinki Watch  

    Halk Gercegi and Yeni Halk Gercegi Halk Gercegi and Yeni Halk Gercegi Halk Gercegi and Yeni Halk Gercegi Halk Gercegi and Yeni Halk Gercegi  (Peoples' Reality and New Peoples' Reality)(Peoples' Reality and New Peoples' Reality)(Peoples' Reality and New Peoples' Reality)(Peoples' Reality and New Peoples' Reality) 
 !  In May 1990, Halk Gercegi was closed by the Interior Ministry under Decree 424. (Committee to Protect 

Journalists Attacks on the Press 1990) 
 
 !  Ismail Safter, Editor-in-Chief of the weekly Halk Gercegi, was arrested on June 22, 1990, in Istanbul, and 

charged under Article 142-3 with "disseminating separatist propaganda designed to undermine national 
pride." (Turkey Briefing, 9/90) 

 
 !  The first issue of Yeni Halk Gercegi, the successor to Halk Gercegi, was ordered confiscated by the State 

Security Court of Istanbul in June 1990 on the basis that it fostered separatist sentiment. (Turkey Briefing, 
9/90; Info-Turk, July 1990) 

 
    Zaman (Time)Zaman (Time)Zaman (Time)Zaman (Time) 
 !  Editor-in-Chief Servet Engin and correspondent Omer Okcu, of the daily Zaman, were acquitted by Ankara 

Heavy Penal Court No. 2 on December 19, 1990.  They had been charged with "insulting the Turkish armed 
forces." (Cumhuriyet, 12/20/90) 

 
 !  In December 1990, Zaman columnist Mehmet Kafkas was sentenced to three years for several articles 

which appeared in the daily paper.  The sentence was later commuted to a fine. (Zaman, 12/15/90) 
 
 !  Zaman correspondent, Yilmaz Polat, and Responsible Editor, Servet Engin, were each sentenced in late 1990 

to three years imprisonment for insulting Ataturk, the founder of the modern Turkish state. (Info-Turk, 1/91)   
 
    Yeni DemokrasiYeni DemokrasiYeni DemokrasiYeni Demokrasi (New Democracy)(New Democracy)(New Democracy)(New Democracy) 
 !  In May 1990, Yeni Demokrasi was ordered to suspend publication for four months. (Info-Turk, 6/90) 
 
 !  The first issue of Yeni Demokrasi after the four-month suspension, dated September 28, 1990, was 

confiscated for "separatist propaganda." (Info-Turk, 9/90) 
 
 !  Ankara representative Ali Ekber Kaypakkaya and correspondent Kamil Eser of the monthly Yeni Demokrasi 

were detained on October 10, 1990. (Info-Turk, 10/90) 
 
 !  Ali Ekber Kaypakkaya, Ankara representative of Yeni Demokrasi, and seven contributors were placed under 

formal arrest by the Ankara State Security Court on November 8, 1990, after twelve days of detention.  Yeni 
Demokrasi correspondent Ismail Atik was arrested in Kars on the same day. (Info-Turk, 12/90)     

 
 !  Tuncer Dilaveroglu, Yeni Demokrasi Editor-in-Chief, was arrested in late April 1991 by the Istanbul State 

Security Court for "disobeying police and membership in an illegal organization."  Dilaveroglu claims that he 
was tortured while in detention at the Istanbul Police Center before he was formally arrested. (Turkish Human 
Rights Foundation, 4/29/91) 

 
    Isci Dunyasi (Worker's World)Isci Dunyasi (Worker's World)Isci Dunyasi (Worker's World)Isci Dunyasi (Worker's World) 
 !  Isci Dunyasi journalist Geman Turan was beaten during a 42-hour detention at Kartal police station in 

Istanbul following his arrest on September 24, 1990. (Turkey Briefing, 11/90) 
 
 !  On September 27, 1990, Cemal Turan, Erdal Karahanli, and Huseyin Sengul, journalists for Isci Dunyasi, were 

detained by police and reportedly tortured. (Info-Turk, 10/90) 
 
    Ozgur Gelecek (Free Future)Ozgur Gelecek (Free Future)Ozgur Gelecek (Free Future)Ozgur Gelecek (Free Future) 
 !  Bekir Kesen, Editor-in-Chief of Ozgur Gelecek, was sentenced by the Ankara State Security Court on October 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         12                                     News from Helsinki Watch  

17, 1990, under Article 142-3, "issuing separatist propaganda," for articles that appeared in the journal.  The 
sentence of 18 years, 9 months' imprisonment, was commuted to a fine of U.S. $10,000. (Info-Turk, 10/90) Ozgur 
Gelecek commentator, Mehmet Bayrak, was also sentenced on October 17, 1990, to six years and three 
months' imprisonment for an article which appeared in the journal.  Both men were acquitted by the Appeals 
Court in February 1991. (Info-Turk, 2/91; Cumhuriyet, 2/20/91) 

 
    Yeni UlkeYeni UlkeYeni UlkeYeni Ulke (New Land)(New Land)(New Land)(New Land) 
 !  The December 1990 and January 1991 issues of Yeni Ulke were confiscated by the Istanbul State Security 

Court for "issuing separatist and Communist propaganda." (Gunes, 1/14/91) 
 
 !  Mecit Oztunc, Hakkari correspondent for the weekly Yeni Ulke, was formally charged with "membership in 

an illegal organization," in mid-February 1991, by the Diyarbakir State Security Court.  Oztunc was reportedly 
subject to severe torture, prior to indictment, while in detention in Hakkari. (Turkish Human Rights Foundation, 
2/91)  

 
 !  The second February 1991 issue of Yeni Ulke was confiscated by the Istanbul State Security Court for 

"elements that weaken the national integrity" because of an article that appeared in the newspaper entitled, 
"Grand National Assembly Recognized Kurdish Autonomy on February 10, 1922." (Gunes, 2/19/91) 

 
 !  In May 1991 the Istanbul State Security Court launched an investigation against Yeni Ulke, based on Articles 

6 and 8 of the Anti-Terror Law, for five articles in its 28th issue. (Cumhuriyet, 5/10/91) 
 
    Toplumsal KurtulusToplumsal KurtulusToplumsal KurtulusToplumsal Kurtulus (Social (Social (Social (Social Liberation)Liberation)Liberation)Liberation) 
 !  Professor Yalcin Kucuk, political commentator and editor of the journal Toplumsal Kurtulus, was sentenced 

in February 1990 by the State Security Court of Malatya to four years and two months' imprisonment for a 
declaration defending Kurdish peoples' rights. (Info-Turk, 3/90) 

 
 !  The October 1990 issue of Toplumsal Kurtulus was confiscated. (Info-Turk, 11/90) 
 
 !  The February 1991 issue of Toplumsal Kurtulus was confiscated for "separatist and Communist 

propaganda." (Milliyet, 2/19/91) 
 
    Religious JournalsReligious JournalsReligious JournalsReligious Journals 
 A number of religious publications have been confiscated by authorities since February 1990, and several 
journalists detained, tried or charged, usually for "anti-secular propaganda." 
 
 Akdogus 
 !  The January 1990 through July 1990 issues of the radical Islamic magazine Akdogus were confiscated by 

the Istanbul State Security Court for "anti-secular propaganda."  In December the magazine was ordered 
closed. (Info-Turk 7 & 8/90; Turkish Human Rights Foundation, 8/90) 

 
 !  Akdogus Editor-in-Chief Sinami Orhan was sentenced by the Istanbul State Security Court to three months' 

imprisonment for an article that appeared in the magazine before it was banned.  (Cumhuriyet, 12/28/90) 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         13                                     News from Helsinki Watch  

 Yeni Asya 
 !  On October 31, 1990, police raided the Ankara office of Yeni Asya and detained two journalists, Bedrettin 

Ergul and Ahmet Akdag.  Subsequently, Yeni Asya publisher, Mehmet Kutlular, was taken into police custody 
along with seven other of the paper's journalists.  (Turkish Human Rights Foundation, 10/90) 

 
 !  The Ankara State Security Court began an investigation of the daily Yeni Asya in late November after the 

paper organized a religious ceremony in honor of Said Nursi, founder of the Nurcu sect, with which Yeni Asya 
is closely affiliated. (Turkey Briefing, 11/90) 

 
 !  The March issue of the Istanbul publication, Girisim, was confiscated by order of the Istanbul State Security 

Court for anti-secular articles advocating establishment of an Islamic state in Turkey. An investigation was 
launched by the Court Prosecutor against Chief Editor Huseyin Okcu. (Teheran Int'l Service in Turkish 3/16/90 
in Foreign Broadcast Information Service 3/20/90)  

    Other Journals and JournalistsOther Journals and JournalistsOther Journals and JournalistsOther Journals and Journalists 
 !  Hasan Cako and Hayriye Cako, editors of the montly Kivilcim, were detained on February 11, 1990. (Info-Turk, 

3/90) 
 
 !  During the month of April 1990, the Istanbul State Security Court ordered confiscation of the following 

publications for negative commentary about the April 1990 decree restricting press coverage in the 
Southeast: Toplumsal Kurtulus, Emegin Bayragi, Iscinin Gazeti, Isciler ve Politika, Devrimci Genclik, Genc 
Sosyalistler, Ozgerluk Dunyasi, Kivilcim, Yeni Demokrasi, and Yeni Cozum.  (Info-Turk, 4/90) 

 
 !  Irfan Asik, Editor of Partizan, was arrested and convicted in May 1990, under Articles 141 and 142, for "issuing 

Communist and separatist propaganda." (Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press 1990) 
 
 !  Mehmet Ozgen, Editor-in-Chief of Bagimiz Turkiye and Devrimci Miitan, journals published by the Turkish 

Labor Party, was arrested in May 1990 and convicted under Articles 142 and 159, for "issuing separatist and 
Communist propaganda."   His sentence of 41 years in prison was reduced on appeal to 36 years. (PEN Update 
1/91)  He reportedly was released following enactment of the Anti-Terror Law in April 1991. 

 
 !  Erhan Tuskan, Editor of Ilerici Yursever Genclik, was arrested in May 1990 and convicted under Articles 141 

and 142 for "issuing separatist and Communist propaganda."  His sentence of 48 years in prison was reduced 
on appeal to 36 years. (PEN Update 1/91)  He reportedly was released following enactment of the Anti-Terror 
Act in April 1991. 

 
 !  Hasan Fikret Ulusoydan, former Editor of Halkin Sesi, a journal with ties to the Turkish Workers and 

Peasants Party, was arrested in May 1990 on 23 charges and sentenced under Articles 142 and 159 to 75 years 
in prison. (PEN Update 1/91)  He was reportedly released under the Anti-Terror Law in April 1991. 

 
 !  The cartoon magazine Girgir was confiscated on June 9, 1990, for a cartoon which allegedly insulted 

President Ozal and Prime Minister Akbulut.  The Responsible Editor of Girgir, Ismail Pehlivan, was charged with 
insulting the president and faces a prison sentence of up to six years. (Turkey Briefing 9/90; Info-Turk, 1/90) 

 
  



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         14                                     News from Helsinki Watch  

 !  Gultan Demir, Editor of Devrimci Genclik (Revolutionary Youth), was sentenced 
by the Istanbul State Security Court on July 13, 1990, to one year in prison for issuing 
"propaganda with the intent to incite citizens to strife and enmity by taking account of 
class, race, religious, sectarian and regional differences." Her sentence was later 
commuted to a $600 fine. (Turkey Briefing, 9/90) 

 
 !  The August 1990 issue of the monthly Ozgurluk Yolo was confiscated by the State Security Court of Istanbul. 

(Info-Turk, 5/90) 
 
 !  Aslan Ari, Editor and owner of the magazine Kafdagi, and Murat Ozden, author of an article entitled, "Cultural 

Problems of the Circassians," that appeared in Kafdagi, went on trial in the Ankara State Security Court on 
August 2, 1990.  They were charged with "weakening national sentiment" and face jail sentences of up to ten 
years. (Turkey Briefing, 9/90; Info-Turk, 9/90) 

 
 !  Abuzer Kilic, Responsible Editor of the monthly Emek, received a seven-year-and-six-month sentence for 

"issuing separatist propaganda."  The sentence was later commuted to a fine of $5,000. (Turkey Briefing, 
9/90; Info-Turk, 9/90)  

 
 !  Journalist Hasan Uysal was indicted on September 12, 1990, for insulting President Ozal.  He faces a prison 

term of up to five years. (Info-Turk, 9/90)  
 
 !  The October issues of Yuzyil and Yeni Oncu were confiscated. (Info-Turk, 11/90) 
 
 !  The trial of Limon cartoonists Mustafa Bilgin and Cemal Genc began at Istanbul Heavy Penal Court on 

December 12, 1990.  They have been charged with making the judicial system a subject of humor. (Tercuman-
Gunes, 12/90) 

 
 !  December 1990 issues of Yeni Ulke, Devrimci Emeky, and Ozgur Halk were confiscated by the Istanbul State 

Security Court for "issuing separatist propaganda." (Cumhuriyet, 12/5/90; Turkish Human Rights Foundation, 
12/31/90) 

 
 !  The December 1990 issue of Atak was confiscated by the Istanbul State Security Court for "separatist 

propaganda." (Info-Turk, 12/90) 
 
 !  The January 1991 issue of Devrimci Mucadele (Revolutionary Struggle) was confiscated by the Istanbul 

DGM for "issuing separatist propaganda." (Cumhuriyet, 1/4/91) 
 
 !  The January 1991 issues of Komun and Odak were confiscated by the Istanbul State Security Court for 

"issuing separatist and Communist propaganda." (Gunes, 1/14/91) 
 
 !  The February 1991 issue of Ozgurluk Dunyasi (World of Freedom) was confiscated by order of the Istanbul 

State Security Court for "issuing separatist propaganda." (Cumhuriyet, 2/91) 
 
 !  The February 1991 issue of Odak (Focus) was confiscated for "Communist propaganda." (Cumhuriyet, 

2/6/91)  
 
 !  Seven persons who distributed a special "anti-war" issue compiled by Deng and Emegin Bayragi detained 

by police during the first week of February 1991. (Turkish Human Rights Foundation, 2/91) 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         15                                     News from Helsinki Watch  

 !  The March 1991 issues of Ozgurluk Dunyasi, Demokrat and Teori (the bulletin of the Turkish Socialist Party) 
were confiscated by the Istanbul State Security Court for "issuing separatist and Communist propaganda." 
(Milliyet, 3/4/91) 

 
 !  The March 1991 issue of Demokrat was confiscated by the Istanbul State Security Court for "undermining 

national feelings" because of the cover story "The End of Kemalism: Turkey in Search of Her Kurds'" and an 
interview with representatives of an organization affiliated with the PKK, the Kurdish resistance movement. 
(Demokrat release 3/7/91) 

 
 !  The March 1991 edition of the Socialist Party monthly Theory was confiscated by the Istanbul State Security 

Court because of an article entitled "The Kurdish Problem and the Socialists."  (Turkish Human Rights 
Foundation, 3/91) 

 
 !  On April 26, 1991, Yasathak Aslan, Chief Editor of the political magazine Devrimci Yol, and his wife, were 

taken into custody and held at Istanbul Police Headquarters for interrogation.  Devrimci Yol is published by 
the illegal Devrimci Yol movement. (PEN telex 5/2/91) 

 
 !  In May 1991 Ismail Pehlivanli, Editor-in-Chief of the humour magazine Girgir, was sentenced to one year and 

four months' imprisonment and fined 2,856,000 Turkish Lira for a cartoon in the June 10, 1990, issue of Girgir 
that allegedly insulted President Ozal and Prime Minister Akbulut. (Gunes, 5/2/91) 

 
 !  The May 1991 issue of Ozgur Halk was confiscated by the Istanbul State Security Court under Article 312-2 of 

the Turkish Penal Code because "the magazine contained articles provoking the public to commit crimes." 
(Turkish Human Rights Foundation, 5/91) 

 
    Foreign JournalistsForeign JournalistsForeign JournalistsForeign Journalists 
 During 1990, several foreign journalists were detained in Turkey while trying to cover news events in 
Southeast Turkey and in Istanbul: 
 
 !  Michael Dag, a German citizen, was indicted on February 10, 1990, by an Izmir criminal court for distributing 

a newpaper, Kurtulus, in 1979.  He faces a prison sentence of up to 15 years.  (Turkey Briefing, 3/90) 
 
 !  U.S. freelance journalist, Aliza Marcus, was detained by police on March 8, 1990, in Siirt, while attempting to 

meet with a human rights lawyer.  She was briefly detained on May 8, 1990, in a Southeastern refugee camp. 
(Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press 1990) 

 
 !  Katharina Bjarvall, correspondent for the Swedish daily Sydvenska Dagbladet, was detained for three hours 

on March 19, 1990, after photographing demonstrations in Diyarbakir. Police confiscated Bjarvall's film and 
copied names from her address book.  (Sydvenska Dagbladet, 3/90) 

 
 
 !  Le Monde correspondent, Nicole Pope, was detained by police on May 29, 1990, while interviewing hunger-

strikers at the Nusaybin headquarters of the Democratic Socialist Party.  Later that day she was forced by 
police to leave the town. (Le Monde, 5/90) 

 
 !  Josh Friedman, a member of a Committee to Protect Journalists mission to investigate press conditions in 

Turkey, was detained and questioned for an hour on July 21, 1990, in Kiziltepe. (Committee to Protect 
Journalists, Attacks on the Press 1990) 

 
 !  BBC journalist Jane Howard was detained for an hour in July 1990 while attempting to visit a well-known 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         16                                     News from Helsinki Watch  

Kurdish intellectual in the Southeast. (British Broadcasting Service, 7/90) 
 
 !  On November 28, 1990, four members of a Dutch TV team were detained in front of the Bayrampasa prison in 

Istanbul by authorities who suspected the team might attempt to shoot footage of the prison.  They were 
released the following day. (Info-Turk, 12/90)  

 
 !  On May 2, 1991, Robert Fisk, a correspondent for the Independent of London, was arrested in Diyarbakir and 

declared persona non grata by Turkish officials.  Independent correspondents Christopher Bellamy and Phil 
Reeves were also declared persona non grata and all three were expelled from the country on May 3, 1991.  
The Turkish officials apparently acted in retaliation for reports by the journalists of Turkish soldiers looting 
Iraqi refugee supplies.  The Turkish Press and Information Office also announced that it will no longer extend 
accreditation to reporters from the Independent. (Committee to Protect Journalists, Telex 5/2/91; The New 
York Times, 5/3/91; The Ankara Anatolia, 5/4/91 as reprinted by the Foreign Broadcast Information Service 
5/6/91) 

 
 
 

    Freedom of PublishingFreedom of PublishingFreedom of PublishingFreedom of Publishing 
 
 
 Publishing continues to be a hazardous profession in Turkey.  Since February 1990, Turkish authorities have 
confiscated books, raided book stores, charged, arrested and tried authors and publishers for such offenses as 
"issuing communist propaganda," "propaganda damaging to national feelings," "separatist propaganda," "inciting an 
armed uprising," and "undermining the spiritual personality of the state." 
 
 A summary of reports received by Helsinki Watch follows: 
 
January 1990January 1990January 1990January 1990 
 
 !  On January 1, police confiscated 107 books destined for sale in a bookshop in the city of Van.  (Info-Turk, 

2/90)                
 
 !  On January 12, police cited emergency powers to raid the Cumhuriyet Book Club shop in Kiziltepe, and the 

house of the shop's owner, Davut Bahadir.  Police threatened to close the shop in the future and brought Mr. 
Bahadir to the Southeastern province of Mardin for questioning. (Turkey Briefing, 1/90) 

 
 
FebruaryFebruaryFebruaryFebruary 1990199019901990 
 
 !  On February 2, Muzaffer Ilhan Erdost, writer, publisher and President of the Human Rights Association 

Ankara branch, was charged by the Istanbul State Security Court with "issuing Communist propaganda," for 
the publication of Lenin's speeches at the Third Internationale.  The indictment carries a prison term of up to 
fifteen years.  (Info-Turk, 3/90)   On February 12, Erdost was detained and taken to Ankara Police Headquarters 
for questioning in connection with a short preface he had written for Edip Polat's book about the Diyarbakir 
prison, Diyarbakir Gercegi.  Erdost was released the following day.  (Amnesty International Urgent Action, 
2/12/90) 

 
 !  Edip Polat's book about Diyarbakir Prison, Diyarbakir Gercegi, was confiscated by the Ankara State Security 

Court on February 12.  Polat was arrested on February 13 and held in Ankara Central Closed Prison until he was 
released pending trial on May 1.  Polat was acquitted and the confiscation decision reversed on August 22. 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         17                                     News from Helsinki Watch  

(Human Rights Foundation, 2,5&8/90)  
 
 
March 1990March 1990March 1990March 1990 
 
 !  Dr. Ismail Besikci was arrested on March 12 in Ankara and brought before the State Security Court of 

Istanbul to face charges for publication of his book Kurdistan: A Colony of Many Nations.  The book asserts 
that the Kurds are denied fundamental human rights by the three countries in which the majority live: Turkey, 
Iran, and Iraq.  Besikci was freed on bail in July.  His trial reopened on September 11 with many international 
observers present, and was then postponed.  A second case has been opened against Mr. Besikci for his book 
Knowledge: Official Ideology, the State, Democracy, and the Kurdish Problem.  (PEN Update, 1/91) Besikci was 
taken to the Ankara State Security Court on March 20, 1991, interrogated, served an arrest warrant, and then 
incarcerated in Ankara Central Closed Prison. (PEN Telex 3/25/91)  He was released in April 1991, following the 
enactment of the Anti-Terror Law. 

 
 Ismail Besikci's Tunceli Law and Genocide was confiscated for "separatist propaganda" by the Istanbul State 
Security Court on November 7. (Turkey Briefing, 12/90) 
 
 
AprilAprilAprilApril 1990199019901990 
 
 !  Metin Ciyayi's memoirs, A Man in the Horizon, was banned for "propaganda damaging to national feelings" 

in April by the Istanbul State Security Court.  
 
 !  In April, Akif Dalci's May Day 1989, about the May Day demonstrations that included the death of a young 

worker, was banned by the First Minor Court of Istanbul for violating Article 312 of the Turkish Penal Code.  
 
 !  1921 Kurt Ayaklanmasi, by M. A. Hasretyan and K.M. Ahmad, about the Kurdish revolt of 1925, was banned for 

"separatist propaganda" by the Istanbul State Security Court in April.  
 
 !  Uniformali Kasaplar, by Gunay Aslan, a journalist for 2000'e Dogru and Sokak, was banned for "propaganda 

with the intention to weaken national feelings" by the State Security Court of Istanbul in April.  The book 
describes abuses by military personnel against inhabitants of Southeastern Turkey.  

 
 !  On April 18, Volume No. 70 of the Encyclopedia of Socialism and Social Struggles was confiscated by the 

State Security Court of Istanbul. (Info-Turk, 5/90) 
 
 
MayMayMayMay 1990199019901990 
 
 !  Police seized four bags of books and detained 30 people during a raid at the Sisli Cultural Center in 

Istanbul on May 18. (Gunes, 5/18/90) 
 
 
 
JuJuJuJunenenene 1990199019901990 
 
 !  In mid-June, the trial began at Istanbul State Security Court of Ali Erkan Kayli, the Chief Editor of the 

Encyclopedia of Socialism and Social Struggles, on charges of "spreading Communist propaganda through 
publication." (Info-Turk, 6/90) 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         18                                     News from Helsinki Watch  

 
 !  On June 22, publisher Mehmet Ali Eser submitted an affidavit to the Prosecutor's office in Istanbul 

describing the use of torture against him following his detention on June 10.  Eser's claim was corroborated by 
a forensic expert who examined the marks on his body.  Eser requested that legal proceedings be initiated 
against police superintendent Ibrahim Aslan. (Info-Turk, 7 & 8/90) 

 
 
JulyJulyJulyJuly 1990199019901990 
 
 !  A book about the revolutionary youth organization, Dev-Genc, was banned by the Istanbul State Security 

Court on July 2.  Its author, Ali Tildirm, was accused of attempting to incite an armed uprising. (Index on 
Censorship, 10/90)  

 
 
AugustAugustAugustAugust 1990199019901990 
 
 !  General View of the Recent Past and a Draft Platform, published by Eksen Printing House, was banned by the 

Istanbul State Security Court on August 4 for "separatist propaganda." (Turkish Human Rights Foundation, 
8/90) 

 
 
September 1990September 1990September 1990September 1990 
 
 !  The Reformist Tendency in Revolutionary Movements, put out by Eksen Printing House, was confiscated by 

the Istanbul State Security Court on September 13 for "Communist propaganda and undermining the spiritual 
personality of the state." (Turkish Human Rights Foundation, 9/13/90) 

 
 !  Author/poet Seyyid Dursun Doganay was detained because he did not have an identity card during a police 

check in Izmir, in late September.  Doganay was formally arrested when police discovered a book in his bag 
that he had written but which had not yet been published.   Doganay was charged with insulting President Ozal 
for comments that appeared in the book, The Development of the Alevi and its Implications, about a Muslim 
religious sect. (Turkish Human Rights Foundation, 10/4/90) 

 
 
OctoberOctoberOctoberOctober 1990199019901990 
 
 !  Yalcin Kucuk's Thesis on Kurds was confiscated by the Istanbul DGM on October 10 and an investigation 

launched against the author. (Gunes, 10/11/90) 
 
 ! Emin Colasan, Author of Where is Turgut Running? was fined U.S. $38,000 on October 19 for "attacking Ozal's 

personal rights." (Turkey Briefing, 12/90) 
 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         19                                     News from Helsinki Watch  

November 1990November 1990November 1990November 1990    
 
 !  On November 22, the Istanbul State Security Court confiscated Leninist Party and Cadres, by Enver Hoxha, 

for "Communist propaganda" and a book of poetry by Soysal Ekinci, The Call, for "separatist propaganda." 
(Turkish Human Rights Foundation, 11/23/90) 

 
 !  In November, Dersimli Memik Aga, by Haydar Isikalan, was confiscated by the Istanbul State Security Court 

for "separatist propaganda."  An investigation was launched against Isikalan and against its publisher, Belge 
Publishing House.  (Human Rights Foundation, 11/26/90)  

 
 !  On November 27 the book Lesbian, by Ruya Eser Oguzcan, was confiscated by the Istanbul Court of First 

Instance No. 4 for "anti-ethical and obscene" sections. (Gunaydin, 11/28/90)  On February 22, the trial of 
Oguzcan and the book's publisher, Mehmet Cerci, began in the Istanbul State Security Court.  The prosecution 
demanded a two-year sentence for the defendants. (Info-Turk, 2/22/91) 

 
 !  Publisher and poet Ugur Kaynar was taken from his home to police headquarters on November 27.  

(Cumhuriyet, 12/1/90) 
 
 
DecemberDecemberDecemberDecember 1990199019901990 
 
 !  A collection of Kurdish folk tales, Siyabend and Ece, was confiscated for "separatist propaganda in its 

preface" by the Istanbul State Security Court on December 5.  An investigation was launched against the 
book's author, Huseyin Erdem. (Hurriyet, 12/6/90) 

 
 !  Memoirs by journalist and author Musa Anter was confiscated for "separatist propaganda" by the Istanbul 

State Security Court in December. (Turkish Human Rights Foundation, 12/31/90) 
 
 !  The Yaprak Publishing House received a fine of U.S. $4,000 in December for the release of Erotic Graffiti. 

(Info-Turk, 12/90)                                                   
      
 
February 1991February 1991February 1991February 1991 
 
 !  In early February, a collection of writings about the Devrimci Sol trial called Dava Dosyasi was confiscated 

for "Communist propaganda" by the Istanbul State Security Court. (Cumhuriyet, 2/6/91) 
 
 !  Two books published by Revolutionary Proletariat Publications, Last Ten Years of Surrender and On Union, 

were confiscated for "Communist propaganda" by the Istanbul State Security Court in early February. (Turkish 
Human Rights Foundation, 2/12/90) 

 
 !  Writings on the Question of Women, published by Donusum Publications, was confiscated in early February 

for "Communist and separatist propaganda" and for "weakening the national sentiments of the people." 
(Turkish Human Rights Foundation, 2/11/91) 

 
 !  The Istanbul State Security Court confiscated for "separatist propaganda" Devrimci Sol Writings by 

Oguzhan Muftuoglu and The Social Reality of Turkey and Revolutionary Strategy put out by Varyos 
Publications. (Turkish Human Rights Foundation, 2/18/91)                                         

 
 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         20                                     News from Helsinki Watch  

March 1991March 1991March 1991March 1991 
 
 !  Diyarbakir Twilight at the Darkness of September 12, by Selim Currukaya, who is in prison, was confiscated 

by the Istanbul State Security Court in March. (Turkish Human Rights Foundation, 3/5/91) 
 
 !  At the First Bursa Book Fair in May 1991, the political police confiscated Lenin's What is to be Done? and Leo 

Huberman's Initiation to Socialism.  The publisher of these editions, Erdal Baysal, pointed out that Article 142, 
under which these books have been prosecuted in the past, has now been abolished. (Cumhuriyet, 5/17/91)       
                                                                               

 
 
 

    Freedom of the ArtsFreedom of the ArtsFreedom of the ArtsFreedom of the Arts 
 
 
 Since February 1990, Turkish authorities have banned plays, films and videos for "disturbing the public 
order," offending the Iranian government and "offending and humiliating governments worldwide."  Concerts and 
recordings have been banned for being "contrary to the public interest," for "causing political incidents," for 
"engaging in Kurdish propaganda," for "separatist propaganda," and "for their ideological content."  Many of these 
concerts involved the singing of Kurdish folk songs. 
 
 
TheaterTheaterTheaterTheater 
 
 !  On March 2, 1990, the governor of Ankara banned the performance of a play entitled, Why Did We Make this 

Coup D'etat? (Info-Turk, 10/90) 
 
 !  In late August 1990, the Istanbul, Denizli, Kirklareli, Kocaeli, and Izmir Governorates banned the play Pir 

Sultan Abdal performed by the Ankara Birlik Tiyatrosu players.  In response, director Zeki Goker pointed out 
that the ban violates the right to freedom of artistic expression guaranteed in the Turkish Constitution. 
(Hurriyet, 8/27/90)  In February 1991, a court ordered that the play could be performed in Istanbul, Denizli, 
Kocaeli and Izmir. (Gunes, 2/11&13/91) The play was then banned in late February by the Ankara Governorate 
"for disturbing the public order."  (Gunes, 2/23/91) During the first weekend in March, Erol Toy, the author of Pir 
Sultan Abdal, was detained along with 18 actors from the Ankara Union Theatre who attempted to march to the 
local government assembly building to protest the ban on the play.  Toy and the actors are being prosecuted 
for violating the Law on Meetings and Demonstrations. (Cumhuriyet, 3/4/91)  On March 5, 1991, despite a 
decision by Ankara's Regional Administrative Court to allow performances of Pir Sultan Abdel, police arrived 
at the theatre and blocked performance on the grounds that the court verdict was too late to reach 
governorate officials. (Gunes, 3/6/91) 

 
 !  The Kirikkale Governorate banned the play Game of Freedom: Amnesty scheduled for performance at a 

cultural festival organized by the Hasandede municipality in February 1991. (Hurriyet, 2/22/91) 
 
 !  In early March 1991, the Istanbul governorate banned Atesin Oykusu, (The Story of Fire) that was to be 

performed by the Diyarbakir Art Theatre Company.  Cuma Boynukara, director of the play, released a 
statement listing previous productions by the company that had been banned and alleging that "even the 
name of our theatre constitutes a reason for the ban....being from Diyarbakir is like being born as a criminal." 
(Gunes, 3/11/91) 

 
 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         21                                     News from Helsinki Watch  

FilmFilmFilmFilm 
 
 !  The Board of Censorship prevented Nights of Blackout from being shown in April 1990 at the International 

Film Festival held in Istanbul.  The film, directed by Yusuf Kurcenli, details the use of torture in Turkey during 
World War II. (Info-Turk, 4/90) 

 
 !  In early June 1990, parts of Naked Gun, a film made in the United States which alluded to the Ayatollah 

Khomeini, were censored due to the Turkish government's concern about damaging relations with Iran.  After 
an official protest by the Iranian government, police barred showings of the film in theatres in Ankara and 
Istanbul.  Owners were warned by police that their cinemas would be closed down if they continued to feature 
the film because President Ozal did not wish it to be shown. (Cumhuriyet, 6/20/90)  At the end of June, the 
company distributing Naked Gun announced it would withdraw the film because "No other work received so 
much pressure.  For us no film is worth risking your life." (Gunes, 6/30/90)  On July 30, 1990, the film was 
officially banned by the Turkish government. (Index on Censorship, 10/90) 

 
 !  In July 1990, parts of a video of the Amnesty International "Human Rights Now" concert were censored by 

the Film Inspection Council of the Ministry of Culture on the grounds that they "offended and humiliated 
governments worldwide."  Censored parts of the film included remarks by tour organizer John Healy, and 
British singer Sting's comment that "governments are using torture and pressure more than ever to be able to 
stay in power."  (Cumhuriyet, 7/31/90) 

 
 !  On August 17, 1990, the governor of Istanbul banned screening of the film Ordinary Fascism. (Info-Turk, 

9/90) 
 
 
MusicMusicMusicMusic 
 
 !  Two concerts by Group Yorum, scheduled for February 1990, in Izmir, were banned by the governor. (Info-

Turk, 10/90) 
 
 !  Seven members of Group Yorum were detained in April 1990, for "giving a concert without permission."  

(Turkish Human Rights Foundation, 4/23/90) 
 
 !  On June 24, 1990, police obstructed a concert jointly organized by the Istanbul Kadikoy Municipality and the 

Cumhuriyet Book Club on the grounds that permission had not been obtained from the Security Department. 
(Hurriyet, 6/25/90) 

 
 !  In June, authorities banned a recording by singer Ozan Cagdas as contrary to the public interest and to the 

maintenance of peace and order. (Gunes, 6/26/90) 
 
 !  Group Yorum was forbidden to give a concert at a June 11 arts and environment festival organized by the 

Sariyer municipality in Istanbul.  The Istanbul Governorate announced that henceforth the group would be 
banned from giving concerts in Istanbul.   (Hurriyet, 6/11/90) 

 
 !  On July 16, 1990, folk singer Ahmet Kaya was indicted by the Istanbul State Security Court for "causing 

political incidents" during a performance he gave in Istanbul. (Tercuman, 7/16/90)  Kaya was taken into 
custody by police from his home on the night of August 5, 1990.  He was held for one day, charged with 
"separatist propaganda" and released pending trial.  The singer faces a prison sentence of up to ten years. 
(Sabah, 8/6/90; Cumhuriyet, 8/7/90) 

 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         22                                     News from Helsinki Watch  

 !  Twenty-five persons were detained and held for seven days after a concert by Group Ekin at Hacattepe 
University during the first week of August 1990. (Gunaydin, 8/7/90) 

 
 !  The Istanbul Governorate banned a concert by singer Ferhat Tunc scheduled for August 5, 1990.  Tunc was 

taken to the local police station and detained for four hours. (Milliyet, 8/6/90) 
 
 !  Singer Besir Kaya was charged with "engaging in Kurdish propaganda" for Kurdish folk songs he sang at 

the Emirgan Gazinosu nightclub, in the town of Sanliurfa, on August 6, 1990. (Turkey Briefing, 8/90) 
 
 !  On August 17, 1990, the governor of Istanbul banned a concert by the musical group Kizilirmak. (Info-Turk, 

9/90) 
 
 !  Police prevented Group Ekin from giving a concert in Mersin on August 19, 1990.  Group member Metin Turan 

was taken into custody. (Gunes, 8/20/90) 
 
 !  Singer Gulhan Tabak was detained by police for singing Kurdish folk songs at a concert in Iskenderun in 

late August 1990.  Tabak was later formally charged with "separatist propaganda." (Turkish Human Rights 
Foundation, 8/21/90) 

 
 !  On November 11, 1990, the Ankara State Security Court issued an arrest warrant for folk singer Bedri Ayseli 

who was accused of singing a Kurdish song at a marriage ceremony attended by officials from the Interior 
Ministry. (Info-Turk, 12/90)  

 
 !  In December 1990, the governorate of Siirt banned "for their ideological content" cassettes by Ali Asker, 

Bedrettin Coskun, Hasan Huseyin Demirel, Ahmet Kaya, Besir Kaya,  Mehmet Sah, and Ferhat Tunc. 
(Cumhuriyet, 12/5/91)  These cassettes were later banned in Kayseri in February 1991. (Gunes, 2/11/91) 

 
 !  On December 16, 1990, the district governor of Bismil banned the singing of Kurdish songs at marriage 

ceremonies. (Info-Turk, 12/90) 
 
 !  A concert scheduled for performance in mid-February in Kayseri, with the participation of movie actor Ilyas 

Salmon, was banned by the political police on the grounds that security measures were inadequate. 
(Cumhuriyet, 2/23/91) 

 
 !  A Group Yorum concert scheduled for March 1, 1991, was banned by the Ankara Governorate. (Cumhuriyet, 

3/2/91) 
 
 !  Folk singers Vahit Akgun, Gani Naz, Besir Bilici and Huseyin Demirel, who had sung Kurdish songs on 

several occasions, were detained on May 23, 1991, without explanation in Zeytinburnu, Istanbul. (Gunes, 
5/24/91) 

 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         23                                     News from Helsinki Watch  

DanceDanceDanceDance 
 
 !  Members of a folkdance troupe were detained by police on June 2, 1990, in Igdir, Kars, for waving 

handkerchiefs in the colors of the Kurdish national flag during their performance.  (Info-Turk, 6/90) 
 
 
Fine ArtsFine ArtsFine ArtsFine Arts 
 
 !  On August 24, 1990, three German painters, Judith Hamann, Sahin Ince, and Heiner Metzeger, were banned 

from exhibiting at the Kadikoy Festival in Istanbul. (Info-Turk, 9/90) 
 
 
 

    Freedom of SpeechFreedom of SpeechFreedom of SpeechFreedom of Speech    
 
 
 Since February 1990, many Turks have been interrogated, detained, charged, tried and convicted for offenses 
involving free speech.  Their offenses included distributing pacifist leaflets; "insulting President Ozal;" "disseminating 
separatist propaganda;" "encouraging Kurdish nationalism;" speaking Kurdish during a trial; putting up posters 
without authorization; speaking, translating and supporting the use of Kurdish; and "insulting police." 
 
 !  Two university students, Hasan Kursun and Hakan Cicekli, were arrested on January 19, 1990, for 

distributing pacifist leaflets in Sakarya. (Hurriyet, 1/21/90) 
 
 !  On February 10, 1990, Behzat Akdolun, District Mayor of Gocek, was released after serving eighteen days in 

prison for "insulting President Ozal" during a municipal council session. (Info-Turk, 3/90) 
 
 !  Mehmet Fehim Isik, the Diyarbakir correspondent for Deng magazine, was arrested on March 5, 1990, after 

participating in a press conference in Diyarbakir to commemorate International Anti-Colonial Day at which he 
read a statement from various political publications which referred to the anti-colonial struggle of the 
Kurdish people.  Isak was taken to Diyarbakir prison and charged under Article 142 of the Turkish Penal Code 
with "disseminating separatist propaganda."  The Diyarbakir State Security Court sentenced Isak to five 
years' imprisonment in July. (Amnesty International 3/9/90; PEN update 1/91)  

 
 !  Sixty-eight workers were ordered to appear before the Istanbul Criminal Court No. 4, on May 5, 1990, for a 

letter sent to President Ozal protesting the coal mine disaster in Yeni Celtek.  Each faces a prison term of up to 
six years for "insulting the President of the Republic."  (Info-Turk, 6/90) 

 
 !  Deng journalist Mazhar Kara was arrested on May 25, 1990, and charged under Article 143 for a public 

statement.  Kara claims that he was physically and verbally abused before being released later that day. 
(Committee to Protect Journalists, Attacks on the Press 1990) 

 
 !  On June 12, 1990, the Istanbul governor refused to give permission for a rally organized by editors of 

nineteen socialist-oriented publications to protest the state of emergency imposed in the Southeast.  The 
editors attempted to hold a press conference, but were detained by police.  Those taken into custody 
included: Tuncer Dilaveroglu and Mehmet Ali Eser from Yeni Demokrasi, Sirri Ozturk from Sorun, Riza Akyuz 
from Yeni Oncu, Muteber Yildirim from Isciler ve Politika, Fikret Ipek from Medya Gunesi, Kamil Ermis from 
Deng, and Halil Celik from Sosyalizm, and Saban Devres and Gurdal Cinar from Devrimci Mucadele. (Info-Turk, 
6/90) 

 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         24                                     News from Helsinki Watch  

 !  Canakkale Mayor Ismail Ozay was dismissed by the Interior Ministry in March for not standing up when 
President Ozal entered the room for ceremonies commemorating the Turkish victory at Gallipoli.  Ozay faces a 
possible sentence of between three and six years under Articles 158, 159, and 526, of the Turkish Penal Code 
for "insulting the President." (Cumhuriyet, 7/90; Turkey Briefing, 7/90) 

 
 !  On June 15, 1990, in Istanbul, police detained 22 members of political reviews as they were leaving for 

Ankara to submit a petition, with 13,000 signatures, to Prime Minister Akbulut to protest the state of 
emergency. (Info-Turk, 6/90) 

 
 !  Cumhuriyet journalist Erbil Tusalp was investigated in July 1990 for "encouraging Kurdish nationalism" 

because of remarks he made at a Human Rights Association meeting in Gaziantep on December 16, 1989.  
Tusalp stated, "I respect the fight that the Kurds have put up to maintain their cultural identity." (Turkey 
Briefing, 7/90) 

 
 !  Green Party activist Ibrahim Eren was reportedly detained by police for two months after giving a press 

conference.  Eren also claims that his New Byzantium Culture and Art Shop has been raided several times by 
police and employees beaten and detained. (Turkey Briefing, 7/90) 

 
 !  The jail sentence of Mehmet Emin Sert, Editor of Emek Dunyasi (Labor World), was upheld by the Court of 

Appeal in July 1990.  The Istanbul State Security Court sentenced Sert in October 1988 to four years and two 
months' imprisonment, for pro-Kurdish remarks Sert was alleged to have made at a press conference.  An 
additional case is pending against Sert in the Istanbul State Security Court. (Turkey Briefing 8/90)  

 
 !  Haci Bayram Yuksel was indicted on July 30, 1990, for a critical letter that he had sent to President Ozal.  He 

faces a prison sentence of up to five years. (Info-Turk, 8/90) 
 
 !  Nurettin Sirin, a writer for the Islamic newspaper Yeni Nesil, went on trial in the Izmir State Security Court 

on August 2, 1990, for a statement made in a panel discussion.  Sirin faces 17 years imprisonment for saying, 
"The Koran is gradually gaining mastery of these Islamic lands.  Those who spread the things that Allah has 
forbidden on these Islamic lands shall be driven out from them." Turkey Briefing, 7/90) 

 
 !  Political detainee Halil Celikaslan was sentenced in August 1990 to an additional prison term of nine years 

and eight months, for having used Kurdish during his trial.  He was also sentenced to an additional ten months 
in prison for writing his appeal to a higher court in Kurdish. (Info-Turk, 8/90) 

 
 !  Ismail Durna, a member of the Turkish Socialist Party Central Committee, was detained on August 11, 1990, 

during a talk with recently fired workers in Terme, Izmir. (Info-Turk, 8/90) 
 
 !  Dogu Perincek, Editor of 2000'e Dogru, was arrested on August 7, 1990, after four months in hiding, and 

charged under Article 142 (3) of the Penal Code with "issuing separatist propaganda," for speeches he gave 
on the Kurdish issue in Diyarbakir and several other cities.  He was released pending trial on September 24, 
1990.  The prosecution has requested a 25-year sentence. (Turkey Briefing 9/90)  Perincek was acquitted in 
May 1991 when Article 141 of the Turkish Penal Code was revoked. (2000'e Dogru 5/91) 

 
 !  Journalist Hasan Uysal and actor Ilyas Salman were indicted on September 12, 1990, for insulting President 

Ozal during a meeting in Akhisar.  Both face prison sentences of  up to five years. (Info-Turk, 9/90) 
 
 !  On October 10, 1990, film director Sema Poyraz was indicted under Article 140 by the Istanbul Criminal Court 

for speeches she made while in self-imposed exile abroad.  Poyraz faces a possible prison sentence of up to 
five years. (Info-Turk, 10/90) 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         25                                     News from Helsinki Watch  

 
 !  Murat Kocak, a member of the Human Rights Association of Turkey, was sentenced to one year 

imprisonment on October 12, 1990, by the Ankara State Security Court, for putting up posters without prior 
authorization. (Info-Turk, 11/1990) 

 
 !  Ali Ozler, Tunceli Chairman of the Human Rights Association of Turkey, was sentenced on October 15, 1990, 

to six years and eight months' imprisonment, for his declarations on the Kurdish issue.  He had already been 
under arrest for six months. (Info-Turk, 11/90) 

 
 !  Vedat Aydin, Ahmet Zeki Okcuoglu, and Mustafa Ozer, of the Human Rights Association of Turkey, were 

detained during a meeting of the Association on October 28, 1990.  The three were charged with "separatist 
propaganda" for "speaking, translating, and supporting the use of Kurdish."  Okcuoglu had given a speech 
which was translated by Aydin and publicly supported by Ozer.   The trial of the three Association members 
began on November 23, 1990.  (Info-Turk, 11 & 12/90; PEN Freedom-to-Write bulletin, 2/91)  

 
 !  Ibrahim Aksoy, Secretary General of the People's Labor Party and Deputy to Parliament from Malatya, was 

indicted for "separatist propaganda" on November 1, 1990, for a speech he made on July 25, 1990, in 
Diyarbakir.  The prosecutor requested that the Ministry of Justice rescind Aksoy's parliamentary immunity. 
(Info-Turk, 12/90) 

 
 !  Movie actor Ilyas Salman was indicted on November 2, 1990, for "separatist propaganda" by the State 

Security Court of Istanbul for a speech he made in Bursa on August 19, 1990.  Salman was acquitted in 
December. (Hurriyet, 5/12/90) 

 
 !  Diyarbakir Chairman Hatip Dicle and three other members of the Human Rights Association of Turkey were 

arrested on December 20, 1990, for addressing a meeting in Kurdish.  Each faces a prison sentence of up to 
ten years. (Info-Turk, 12/90) 

 
 !  Emin Deger, a lawyer and founding member of the Human Rights Association of Turkey, was sentenced in 

December 1990 to ten months' imprisonment by the Ankara State Security Court for "insulting police" during 
the defense of his client at a political trial. (Info-Turk, 12/90) 

 
 !  Lawyers Husnu Ondul, Ali Yildirim, Esin Fatma Kulac, and Aydin Erdogan, were detained on January 4, 1991, 

for issuing a protest against the arrest of striking coal-miners.  Police also raided the homes and offices of 
Ondul and Kulac and confiscated various documents.  Husnu Ondul is an active member of the Human Rights 
Association of Turkey, and also belongs to the Foundation for Human Rights and the Association of 
Contemporary Lawyers. (Info-Turk, January 1991)  The trial of the four lawyers began in early April 1991 with 
the prosecution demanding ten years' imprisonment for Ondul for "membership in an illegal organization" 
and one to three years for  



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         26                                     News from Helsinki Watch  

 the other lawyers for "staging an unauthorized demonstration."  (Turkish Human Rights Foundation 4/10/91) 
 
 !  Bekir Ozturk, an Istanbul restaurant owner, was arrested on January 12, 1991, for posting anti-war placards 

on his shop.  Ozturk, who was released later the same day, claimed that he was beaten while in detention at 
the Topselvi Police Station. (Gunes 1/14/91) 

 
 !  On January 22, 1991, five persons were detained in Igdar, Kars, for posting anti-war placards distributed by 

the Social Democratic Populist Party.  Those detained were: Yanar Yalcin, Haydar Isik, Murat Bayat, Erdem 
Ciftci, and Baris Agayar. (Hurriyet, 1/22/91) 

 
 !  Leniz Onaran, president of the Doctors' Association Against Nuclear War, was taken by police from her home 

on January 22, 1991, and interrogated for four hours at the Ankara Security Directorate and then released.  
Onaran was questioned about the activities of the Doctors' Association in protest of the Gulf war including the 
watering of a "peace tree" at a rally the previous Sunday. (Cumhuriyet, 1/23/91) 

 
 !  Socialist Party members Ali Cafer Bas and Ali Remzi Tuncel were detained in Ankara in early February 1991 

for planning to send a telex to President Bush protesting civilian deaths in the bombardment of Baghdad. 
(Cumhuriyet, 2/26/91) 

 
 !  Three Socialist Party members, Mehmet Akkoc, Belma Sabuncu, and Turan Ozlu, who planned to mail a U.S. 

flag to President Ozal to protest his Gulf crisis policies, were arrested on January 23, 1991, in Istanbul.   On the 
same day, ten other Socialist Party members were also detained by police for planning a similar activity in 
Ankara.  Known detainees included: Ilknur Kalan, Hacer Oguz, Hasan Yildiz, Haldun Solak, Ayhan Sedef, Erdogan 
Aslanoglu, and Sahin Onus.  (Hurriyet, 1/24/91)  The detainees were released the following day.  On January 25, 
1991, Ilknur Kalan, who is the Ankara Section President of the Socialist party, was ordered rearrested by 
another prosecutor for the same case.  (Cumhuriyet, 1/26/91)  Kalan was released on February 1, 1991, pending 
her trial scheduled for March 7, 1991. (Cumhuriyet, 2/2/91) 

 
 !  In late February 1991, the Izmir Security Directorate began investigating Izmir Mayor Yuksel Cakmur for the 

public placement of several placards with pacifist statements attributed to Ataturk, the founder of the modern 
Turkish state. (Cumhuriyet, 2/22/91) 

 
 !  In late February 1991, 115 inmates at the Eskisehir Prison were sentenced to an additional six years, eight 

months' imprisonment for "issuing separatist propaganda" because of a 1988 petition signed by the inmates 
protesting the use of chemical weapons on Kurds in Halabja, Iraq, by the Saddam Hussein regime.  More than 
5,000 Kurds are believed to have died in the incident.  The petition was sent to the Turkish National Assembly 
and the Iraqi Embassy in Turkey. (Human Rights Foundation 2/25/91) 

 
 !  Mehmet Karakas and Nuri Simsek, members of the Social Democratic Populist Party, were acquitted in 

March.  They had been indicted for distributing anti-war pamphlets. (Hurriyet, 3/21/91) 
 
 
 



  
 

Freedom of Expression in Turkey: Abuses Continue                         27                                     News from Helsinki Watch  

 This issue of News From Helsinki Watch was written by Mia Nitchun and Lois Whitman.  News From Helsinki Watch 

is a publication of Helsinki Watch, an independent organization created in 1978 to monitor domestic and international 

compliance with the human rights provisions of the 1975 Helsinki Accords.  The Chair is Robert L. Bernstein; Vice Chairs, 

Jonathan Fanton and Alice Henkin; Executive Director, Jeri Laber; Deputy Director, Lois Whitman; Washington 

Representative, Catherine Cosman; Staff Counsel, Holly Cartner; Staff Consultant, Ivana Nizich; Orville Schell Fellow, Robert 

Kushen; Associates, Sarai Brachman, Mia Nitchun and Elisabeth Socolow; Intern, Jemima Stratford. 

 

Helsinki Watch is a component of Human Rights Watch, which includes Americas Watch, Asia Watch, Africa Watch, and Middle 

East Watch.  The Chair is Robert L. Bernstein and the Vice Chair is Adrian W. DeWind.  Aryeh Neier is Executive Director; 

Kenneth Roth, Deputy Director; Holly J. Burkhalter, Washington Director; Susan Osnos, Press Director. 

 

Helsinki Watch is affiliated with the International Helsinki Federation for Human Rights, which is based in Vienna. 


