
99Hungary

The Business of Ethics, the Ethics of Business
Hungary

Péter Bajomi-Lázár 



100 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

	 Table of contents

I.	 Executive summary..................................................................................................... 101

II.	 Context......................................................................................................................... 103

III.	 Competition framework............................................................................................... 109

IV.	 Ownership and its impact on media professionalism and independence.................... 110

V.	 The funding of the media business.............................................................................. 114

VI.	 Separation of editorial and business departments........................................................ 115

VII.	 Individual rights and editorial freedom....................................................................... 117

VIII.	 Media – a profit-oriented business with a responsibility to the public........................ 120

IX.	 Conclusions................................................................................................................. 121

X.	 Recommendations....................................................................................................... 122

Appendix: List of sources.................................................................................................... 123

Index of tables

Table 1. 	 Audience share of the leading television channels for the 18- to 49-year-old             
                demographic 2003-2004
Table 2. 	 Audience share of the leading radio stations in 2003
Table 3. 	 Average print copies of the major daily newspapers in 2002 and 2003
Table 4. 	 Average print copies of the county daily newspapers in 2002 and 2003
Table 5. 	 Average print copies of the major political weeklies in 2002 and 2003
Table 6. 	 Estimated net advertising expenditure in 2004
Table 7. 	 Satisfaction with working conditions among journalists 1992-2000
Table 8. 	 Normative standards and practices of journalism in Hungary

List of acronyms

APEH	 State Tax Authority
Fidesz	 Fidesz-Hungarian Civic Association
KSH	 	 Central Statistical Office
MAKUSZ	 Hungarian Catholic Journalists Association
MDF	 	 Hungarian Democratic Forum
MSZP	 Hungarian Socialist Party
MTV	 	 Hungarian Television
MUK		 Hungarian Journalists’ Community
MUOSZ	 Hungarian Journalists’ Association
ORTT		 National Radio and Television Board
SZDSZ	 Free Democrats Association-Hungarian Liberal Party 



101Hungary

I. Executive summary

After its political transformation, Hungary’s print press and broadcasting media 
developed in fundamentally different ways. The privatisation of the newspaper industry 
began as early as 1989 when the licensing procedure imposed upon print publications 
was abolished, and thousands of new titles entered the market in just a few years. 
The privatisation of the broadcasting industry, however, was delayed by a “frequency 
moratorium” that maintained the state monopoly in broadcasting until 1996, when the 
Broadcasting Act was passed. The nationwide commercial television channels went on 
air in late 1997 and the nationwide commercial radio stations in early 1989.

During the 1990s and early 2000s, the Hungarian media landscape was subject to 
a “media war”, a conflict over control of the news media that divided both the political 
elite and the journalistic community. As a result, the NGO Freedom House described the 
status of the Hungarian media as only “partly free” for some of the 1990s.

Hungary currently has three nationwide terrestrial television channels, including 
the public service broadcaster Magyar Televízió (Hungarian Television, MTV) and the 
private commercial channels RTL Klub and TV2. There are two satellite broadcasters, 
the public channels m2 and Duna Televízió (Danube Television). In the radio market, the 
public service broadcaster Magyar Rádió (Hungarian Radio) has three stations, Kossuth, 
Petőfi and Bartók, and there are two nationwide commercial stations, Sláger Rádió 
(Hit Radio) and Danubius Rádió. The Broadcasting Act obliges broadcasters to provide 
impartial news programming. However public broadcasters’ news coverage has been 
biased in favour of the ruling party for most of the past 15 years. Private broadcasters are 
largely objective in their news coverage.

In the newspaper market, there are four nationwide broadsheets, Magyar Hírlap, 
Magyar Nemzet, Népszabadság and Népszava, which tend to be partisan. The newspaper 
market has undergone a process of “tabloidisation”, and currently tabloid newspapers, 
especially Metro and Blikk, dominate the market in terms of circulation. At the local 
level for dailies, a system of “one county, one title” prevails; unlike the nationwide 
broadsheets, the county papers cannot be associated with any of the political parties. 
In fact, they have turned increasingly apolitical since their privatisation. The market 
of political weeklies is dominated by titles launched during or after the political 
transformation, most of which display clear-cut ideological preferences. The market 
of online political publications is now dominated by Index.hu, a continuously updated 
political website established in 1999.

Despite legislative efforts to prevent concentration, the media markets are highly 
concentrated in terms of audience and advertising share. The biggest obstacle to the true 
plurality of the media is the small size of the Hungarian market: the relatively small 
population and its limited purchasing power are insufficient to sustain enough television 
channels, radio stations and newspapers. Hungary has no press subsidies system to 
support financially unviable newspapers.

To ensure the transparency of ownership, all business entities must register at one of 
the courts of registers, where ownership data are accessible for the public at no charge. 
In addition, broadcasters are obliged to notify the National Radio and Television Board 
(ORTT) of changes in their ownership structure. However, no legal provision stipulates 
that media outlets display their ownership structure on their pages or websites. 

Hungarian journalism is only halfway to true professionalism. “Lazy journalism” 



102 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

prevails. Reporters tend to rely on official sources, and independent investigative 
journalism is rare. As a general rule, journalists are overburdened with work. Freelance 
journalism is widespread; freelancers are paid by the page, which enhances quantity 
rather than quality. There is a tradition of partisan journalism. Many reporters and editors 
consider their work a means of political mobilisation rather than public information. 
Few media outlets have codes of ethics, and even fewer make their codes accessible to 
the public. Recently, however, journalists’ associations have made efforts to improve 
professional standards and build public trust. Such efforts include the adoption of joint 
codes of ethics, the establishment of awards for quality journalism and of in-house 
ethics committe and Ombudsmen. Since the mid-1990s, journalism education has been 
launched on a massive scale.

All media outlets must submit an annual income report to the State Tax Authority 
(APEH) on a yearly basis; this data is accessible to the public. However, few media 
outlets display such data on their websites. The transparency of funding is hindered by 
the government practice of providing financial support only to loyal news outlets. 

The law stipulates that advertisements should be separated from editorial content 
in newspapers, and clearly indicated as such in broadcast programmes. However, 
“advertorials” are not unknown in Hungary. The law is enforced by the Consumer 
Protection Agency, the Economic Competition Agency and the ORTT.

Data on the relationship between media owners and journalists are quite fragmentary. 
As a general rule, however, big companies owned by multinational enterprises tend to 
respect their employees’ rights, whereas minor ones owned by Hungarian investors more 
frequently fail to formalise this relationship or meet their payment obligations. Because 
of the Hungarian tax system, many journalists are freelancers, which means they are not 
protected by collective contracts.

The interests of journalists are represented by two major organisations, the 
Hungarian Journalists Association (MUOSZ) and the Press Union (Sajtószakszervezet), 
which, according to their representatives, mediate quite successfully between journalists 
and their employers. The mediators’ jobs are complicated, however, by political divisions 
among journalists themselves, who are unable to unite in the face of outside pressure.

A relatively recent representative opinion poll indicates that many journalists 
are unhappy with their working conditions. The same study reveals that journalists 
occasionally encounter political or business pressure.

The most frequently discussed ethical issues include violations of personal rights, 
representation of ethnic and national minorities, conflict of interest rules and depictions 
of violence and pornography. The most salient issue, however, is bias in the news. 
Existing codes of ethics, as well as the Broadcasting Act, are a reflection of the ideal of 
neutral, objective journalism. Most Hungarian journalists, however, engage in partisan 
journalism. Rather than being independent watchdogs of democracy, journalists tend to 
consider themselves intellectuals entitled to promote a cause or an ideology. They do not 
mean to inform but to convince and mobilise voters.

Many representatives of media companies were reluctant to answer questions for this 
research. The reasons, while unexplained, appear to indicate that they do not recognise 
the importance of transparency in the industry. Even those outlets which agreed to 
answer questions limited their responses. In most cases, their codes of ethics are 
inaccessible to the general public. Moreover, even various journalists’ organisations fail 
to ensure the visibility of their activities.



103Hungary

II. Context

Hungary is a consolidating post-communist democracy that joined the North Atlantic 
Treaty Organisation in 1997 and the European Union in 2004. Since the political transformation 
in 1989–90, the economy has been largely privatised, and foreign, mostly Western European, 
investors now have interests in Hungary.

According to the latest census conducted by the Central Statistical Office (KSH) in 
2001, Hungary has a population of 10.198 million.� In 2003, the per capita GDP was HUF 
1,833,599,� and the average gross income was HUF 1,646,244.�

Since 1990, Hungary has had four democratically elected coalition governments, 
including the right/conservative Antall–Boross government (1990–94), the left/liberal 
Horn one (1994–98), the right/conservative Orbán regime (1998–2002) and the left/liberal 
Medgyessy–Gyurcsány government (2002–). Currently, there are four parties in Parliament, 
including the current coalition of the Hungarian Socialist Party (MSZP, 178 mandates) and 
Free Democrats Association–Hungarian Liberal Party (SZDSZ, 20 mandates), as well as 
the opposition parties Fidesz–Hungarian Civic Association (Fidesz, 169 mandates) and 
Hungarian Democratic Forum (MDF, eight mandates); there are 11 independent MPs as 
well.�

After the political transformation in 1989–90, the print press and the broadcast media 
pursued fundamentally different development paths. The privatisation of the newspaper 
industry began as early as 1989. On 15 June, 1989, the last communist government issued 
a decree abolishing the licensing procedure imposed upon print publications.� As a result, 
thousands of new titles entered the market in just a few years. They include political as 
well as entertainment newspapers. In 1989 alone, 1,118 new publications were registered.� 
For broadcasters, however, the same government issued a “frequency moratorium” on 3 
July 1989 that froze the licensing of radio and television frequencies, and maintained the 
monopoly of state broadcasters.� The moratorium was to remain in effect until passage 
of a broadcasting act. However, no such law came into force until early 1996, and the 
privatisation of nationwide broadcasters began only in 1997 (by contrast, the first local 
television channels had been launched as early as 1986, and the first local radio stations 
were licensed in 1994).

The reason for the late passage of the Broadcasting Act was the so-called ‘media war,’ a 
conflict dividing both the political elite and the journalistic community along political lines. 
At stake was control of the media or, more precisely, what societal and political values the 
media, especially public service broadcasters, should adhere to. Even though the media war 
did not involve any physical force, political pressure, especially on public service television, 
was so intense that for some years of the 1990s, the NGO Freedom House described the 

� Data provided by the Central Statistical Office (KSH), <http://www.nepszamlalas.hu/hun/kotetek/10/10_
osszef.pdf> (accessed 2 July 2005).

� The exchange rate in 2003 was about EUR 1 = HUF 254, but fluctuating.
� Magyar statisztika zsebkönyv 2003 (A statistical manual of Hungary 2003), issued by the Central Statistical 

Office, Budapest, 2004.
� This paper was completed in August 2005.
� Government decree 58/1989. (VI. 15.). 
� Seregélyesi, János, “A nyomtatott sajtó helyzete” (“The status of the print press”), in Gabriella Cseh & Mihály 

Enyedi Nagy & Tibor Solténszky (eds) Médiakönyv 1998 (Annual of the Hungarian media 1998). Budapest: 
ENAMIKÉ, 1998, p. 194.

� Government decree no. 1008/10/89/VII. 3.



104 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Hungarian media landscape as only “partly free”.� By virtue of a 1989 amendment to the 
Hungarian Constitution, passage of the Broadcasting Act required a two-thirds majority 
in Parliament,� and since the major political forces could not reach compromise over 
broadcasting regulations, several attempts failed in the heated atmosphere of the media war 
before the law was finally passed. At the end of long and bitter debates, the Broadcasting 
Act was passed with a 90 percent majority on 21 December 1996, and came into effect 
on February 1 1996. The 1996 Broadcasting Act was amended in 2002 to meet European 
standards, especially the 97/36/EC (Television Without Frontiers) guideline.10

Following the launch of nationwide commercial television channels in October 1997, 
Hungary currently has three nationwide terrestrial television channels, including the public 
broadcaster Magyar Televízió (Hungarian Television, MTV) and the private channels RTL 
Klub and TV2, as well as two satellite broadcasters: the public channels m2 and Duna 
Televízió (Danube Television). RTL Klub is run by M-RTL Rt., and owned by Bertelsmann 
A.G.’s CLT-UFA S.A. (49 percent), the telephone company MATÁV Rt., a part of the 
Deutche Telecom group (25 percent), Pearson Netherlands B.V. (20 percent), and IKO Group 
(6 percent). TV2 is run by MTM-SBS Rt., and owned by SBS Broadcasting S.A. (81.51 
percent), MTM-TV2 Befektetési Kft. (16 percent) and Tele-München Ferns. GmbH (2.49 
percent). In addition, there are 38 Hungarian-language cable channels, most of which are run 
by Hungarian enterprises, as well as several channels in foreign languages. Currently, the 
overwhelming majority of the population watches the non-satellite nationwide commercial 
broadcasters (see Table 1).

Table 1. Audience share of the leading television channels 
for the 18- to 49-year-old demographic 2003–2004

Audience share (percent)
Prime time hours 0–24 hours
2003 2004 2003 2004

RTL Klub 39.7 37.5 33.1 33.0
TV2 30.5 30.8 31.4 29.4
MTV 11.8 11.8 11.0 10.5

Viasat3 2.5 3.1 2.6 3.5

Source: AGB Hungary, TV2, RTL Klub

In the radio market, there are two nationwide commercial stations: Sláger Rádió (Hit 
Radio) and Danubius Rádió, launched in January and February 1998. Danubius is owned 
by Advent International (100 percent), while Sláger is owned by Emmis Broadcasting 

� See <http://www.freedomhouse.org/research/pfsratings.xls> (accessed 22 June 2005).
� Constitution of 1949 as amended in 1989, art. 61(4).
10 I. Law of 1996 on Radio and Television; the changes were implemented by Act XX of 2002. The full text 

of the law can be downloaded in English from the website of the (Hungarian) National Radio and Television 
Board at <http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=99600001.tv&dbnum=62> (accessed 22 June 2005). On 
the Broadcasting Act, see Sükösd, Miklós and Gabriella Cseh, “A törvény ereje” (“The force of the law”), in 
Médiakutató, spring 2001 (vol. II. no. 1.), pp. 75–94. On the harmonisation of the 1996 Broadcasting Act with 
European standards, see Kertész, Krisztina, “Jogharmonizáció az audiovizuális szektorban” (“Legal harmonisation 
in the audiovisual sector”), in Médiakutató, winter 2003 (vol. IV. no. 4.), pp. 85–96.



105Hungary

International Corp. (54 percent), Credit Suisse First Boston Radio Operating B.V. (20 
percent), Szuper Express Kft. (15 percent), Magyar Kommunikációs Befektetési Kft. (5.5 
percent) and CSFB Hungary Befektetési Kft. (5.5 percent). Since their launch, nationwide 
commercial broadcasters have taken a market-leading position, while the three channels of 
the public service broadcaster Magyar Rádió (Hungarian Radio), namely Kossuth, Petőfi, 
and Bartók, have been losing listeners (see Table 2). In addition to nationwide radio stations, 
there are 141 local radio stations, most of which are run on a commercial basis.

Table 2. Audience share of the leading radio stations in 2003

Audience share 
(percent)

DanubiusRádió (nationwide commercial) 28.1
Sláger Rádió (nationwide commercial) 27.8
Kossuth (nationwde public service) 20.6
Petőfi (nationwide public service) 11.1
Juventus (networked commercial)	 7.8
Rádió 1 (networked commercial) 2.6
Bartók (nationwide public service 1.2

Source: Szonda Ipsos

The Broadcasting Act obliges broadcasters to provide impartial news programming.11 
However, as previously stated, the public broadcasters’ news coverage has been biased in 
favour of the government of the day for most of the past 15 years.12 Private broadcasters 
are largely neutral in their news coverage. They have respected the legal requirement of 
impartiality by de-politicising their news bulletins.

The Hungarian newspaper market is regulated by the 1986 Press Act, modified in January 
1990.13 In Hungary, the majority of nationwide and county daily newspapers were privatised in 
the early 1990s, and have changed owners several times since then. There are four nationwide 
broadsheets, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet, Népszabadság, and Népszava, all established 
long before the political transformation. Magyar Hírlap is owned by the majority shareholders 
AdocSemic Kft., Adoc-Interprint Kft., as well as editor-in-chief Szombathy Pál, and a private 
individual. Magyar Nemzet is owned by editor-in-chief Gábor Liszkay (80 percent) and Pro-
Aurum Rt. (20 percent). Népszabadság is owned by B.V. Tabora (60 percent), Szabad Sajtó 
Alapítvány (26 percent) as well as Népszabadság Egyesület and the editorial board. Népszava 

11 I. Law of 1996 on Radio and Television, art. 4. (1): “Information on domestic and foreign events of public 
interest, facts and controversial issues shall be multi-faced, objective, topical and balanced.

12 Cf. Argejó Éva et al, “Jelentések az MR és az MTV hírműsorairól”(“Reports on the news programmes of 
Hungarian Radio and Hungarian Television”), in Sándor Kurtán, Péter Sándor and László Vass (eds), Magyarország 
politikai évkönyve 1994 (Political annual of Hungary 1994), Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 
Budapest, 1994, pp. 588–592; Beck László, “Kormánytúlsúly a hírműsorokban” (“Pro-government bias in news 
programmes”), in Éva Argejó (ed.), Jelentések könyve (Book of reports), Új Mandátum, Budapest, 1998, pp. 24–25; 
Baranyai Eszter and András Plauschin, “A politikai hírműsorok tájékoztatási gyakorlata 2001-ben” (“Political news 
programmes in 2001”), in Jel-Kép, 1/2002, p. 31; Nyilas György, “Összehasonlító elemzés az MTV1 és a tv2 esti, 
főműsoridős híradóiról” (“A comparative analysis of the prime-time news programmes of MTV1 and tv2”), in Jel-Kép, 
4/2000, p. 70.

13 II. Law of 1986 on the Press; the changes were implemented by Act XI of 1990.



106 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

is owned by VH Kiadó Kft. (74 percent) and Békés Project Kft (26 percent). The circulation 
of these titles has declined in recent years, as a result of which they have adopted a trend 
toward moderate tabloid formats. A single exception is Magyar Nemzet.

Nationwide broadsheets tend to engage in partisan journalism. Even though they claim 
political independence, their sympathies with the various political parties are an open 
secret. Since the political transformation, several attempts have been made to introduce new 
broadsheets onto the market. However, these attempts have all failed.14

The political transformation in 1989–1990 has also given rise to the tabloid press, with 
the first such title, Mai Nap, emerging as early as February 1989.15 Today, tabloid titles lead 
the market of nationwide daily publications. The highest circulation daily newspaper is Metro, 
a tabloid distributed free of charge (see Table 3). Metro is owned by Metro International (90 
percent) and a private individual (10 percent). It is followed, in terms of circulation figures, 
by Blikk, a part of the Ringier Group.

Table 3. Average print copies of the major daily newspapers in 2002 and 2003

Title Average number of print 
copies (thousands)
2002 2003

Metro (tabloid) 320 317
Blikk (tabloid) 257 290
Népszabadság (broadsheet) 221 207
Nemzeti Sport (sports) 117 116
Magyar Nemzet (broadsheet) 116 102
Mai Nap (tabloid) – 66
Expressz (classified ads) 58 48
Népszava (broadsheet) 47 37
Világgazdaság (economist) 16 14

Source: Central Statistical Office (KSH)

Among the county daily newspapers, a system of “one county, one title” prevailed before 
the political transformation. The county dailies, issued by local party bureaus before the 
changes, were privatised in 1990, yet most of them have preserved a de facto monopoly in their 
respective markets. Of the 24 papers in Hungary’s 19 counties, 22 are now owned by Western 
European media enterprises (including Westdeutche Allgemeine Zeitung, Axel Springer, Funk 
Verlag und Druckerei and Associated Newspapers), and only two by Hungarian investors.

Unlike the nationwide broadsheets, the county papers cannot be associated with any of the 
political parties; in fact, they have turned increasingly apolitical since their privatisation. Most 
of the county papers have preserved their readers, and some of them have even expanded their 
market share (see Table 4).16

14 Juhász, Gábor, “Az országos minőségi napilapok piaca 1990–2002” (“The market of nationwide broadsheets 
1990–2002”), in Médiakutató, spring 2003 (vol. IV. no. 1.), pp. 85–102.

15 Gulyás, Ágnes, “The Development of the Tabloid Press in Hungary”, in Colin Sparks and John Tulloch (eds), 
Tabloid Tales. Global debates over Media Standards, London & Boulder & New York & Oxford: Rowman & 
Littlefield Publishers, Inc., 2000, p. 117.

16 Zöldi, László, “A glokális sajtó. A külföldi tulajdonban lévő helyi újságok Magyarországon” (“The glocal 



107Hungary

Table 4. Average print copies of the county daily newspapers in 2002 and 2003

Title
Average number of 

print copies (thousands)

2002 2003
Kisalföld 81 82
Zalai Hírlap 61 61
Vas Népe 61 61
Kelet-Magyarország 58 59
Napló 56 56
Fejér Megyei Hírlap 53 53
Hajdú-Bihar Megyei Napló 52 52
Észak-Magyarország 51 55
Új Dunántúli Napló 49 49
Dél-Magyarország 44 36
Petőfi Népe 43 41
Somogyi Hírlap 38 35
Békés Megyei Hírlap 33 36
Új Néplap 32 28
Heves Megyei Hírlap 24 23
24 Óra 23 23
Tolnai Népújság 21 20
Délvilág 16 22
Déli Hírlap 12 10
Nógrád Megyei Hírlap 12 11
Komárom-Esztergom Megyei Hírlap 12 12
Békés Megyei Napló 11 –
Dunaújvárosi Hírlap 10 10

Source: KSH

Political weeklies are dominated by titles launched during or after the political 
transformation. These newspapers either have clear-cut ideological preferences 
(such as Magyar Narancs, 168 Óra, Hetek, Nemzetőr), are more or less openly 
allied with a political party (Magyar Demokrata, Heti Válasz, Kis Újság, Magyar 
Fórum), or are politically neutral but focus on the economy (HVG, Figyelő).17 
The circulation of most of the political weeklies has gone down in recent years 
(see Table 5).

press. Foreign-owned county dailies in Hungary”), in Médiakutató, winter 2001 (vol. II. no. 4.), pp. 149–160.
17 Juhász, Gábor, “A jobboldali hetilapok piaca 1989–2003” (“The market of right-wing weeklies 1989–2003”), 

in Médiakutató, spring 2004 (vol. V. no. 1.), pp. 61–72.



108 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

Table 5. Average print copies of the major political weeklies in 2002 and 2003

Title
Average number of print 

copies (thousands)
2002 2003

Szabad Föld 184 168
Heti Világazdaság 132 128
168 Óra 58 53
Heti Válasz 39 36
Magyar Narancs 18 18
Új Ember 17 40

Source: Central Statistical Office

The market for online political publications is dominated by Index.hu (owned by 
Sydinvest Rt.), a continuously updated political website established in 1999. Even though 
many of the print daily and weekly publications have an online version offering news 
and comment, Index.hu is the most frequently accessed website with 174,000 readers a 
day. Lately, Index.hu has pursued the tabloid trend targeting young adult audiences.18 It is 
followed, in terms of readership, by [origo], run by T-Online Magyarország Rt. Recently 
established competitors to Index.hu and [origo] include hirszerzo.hu, an online publication 
run by Hírszerző Kft. and offering, in addition to news, comment and detailed background 
information, as well as Stop.hu, another online news outlet owned by a Swiss company and 
a Hungarian individual. In recent years, online publications have improved both their market 
and audience share.

This study aims to reveal the relationship between owners and editors within the 
major Hungarian media outlets. It is based on a secondary analysis of data available in the 
literature as well as oral or written interviews with the representatives of selected media 
companies. The sample of the selected companies is by no means representative. When 
making a selection, we first contacted the largest media outlets in terms of audience share in 
their respective fields (i.e. the biggest television channel, the biggest nationwide broadsheet, 
etc.). However, many spokespeople for these outlets failed to respond to questions. In such 
cases, attempts were made to contact the second- or the third-biggest company.

Of the media outlets selected in the first and second rounds, the online news outlet 
Index.hu, the online news outlet [origo], the publisher of several county dailies Axel 
Springer, the private news agency Havaria Press and the news radio Inforadio were unwilling 
to answer questions. The regional news and talk radio Klubrádió, the local news radio 
Gazdasági Rádió, the tabloid Blikk and the publisher of several county dailies Pannon Lapok 
(Westdeutche Allgemeine ZeitunG) also declined to respond despite repeated efforts. The 
nationwide commercial television channel TV2, the nationwide radio station Sláger Rádió, 
the nationwide broadsheet Népszabadság, the political-economic weekly HVG and the on-
line news magazine Stop.hu cooperated with the survey.19 

The objective of this paper is to identify “good practices” in the media business in order 

18 Bodoky, Tamás and Endre Dányi, “Új média” (“New media”), in Péter Bajomi-Lázár (ed.), A magyarországi 
média a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig (The Hungarian media from the late Kádár-era to the Millenium), 
Budapest: Akadémiai Kiadó, forthcoming in 2005.

19 I wish to thank Áron Monori for his great help in conducting the interviews.



109Hungary

to point out the responsibility of media owners and managers for increasing the quality 
of their products. It must be noted, however, that the identification of “good” and “bad” 
practices may run into methodological differences. A strictly consistent approach would 
raise the question of whose perspective is considered, especially in such a diverse field as the 
news media. In this field, at least five major entities must be considered: the public, owners, 
journalists, advertisers and the political elites. These interests may differ significantly. For 
example, the greatest possible transparency of the activities of the political and business 
elites is in the public interest, while the political and business elites may want to keep their 
secrets. Journalists are in the most troublesome position in this respect: they are supposed 
to be loyal both to the public and their employers while, at the same time, maintaining good 
connections with the political elites and advertisers as well. From the possible approaches, 
this paper adopts the “social responsibility” model,20 i.e. the view that the media are more 
than a business or a tool of political communication; they are, first and foremost, supposed to 
serve the public interest. Yet, even within this approach the question of what serves the public 
best might be raised. In other words, the best alternatives in media policy and journalistic 
self-regulation are best suited for academic discussion,21 as the impact and efficiency of 
various practices is difficult to assess. For this reason, the findings of this paper need to be 
treated accordingly.

III. Competition framework

The political transformation in 1989–90 put an end to the monopoly of the state in 
both printing and broadcasting. The launch of newspapers no longer required permission, 
but simple registration. The first local private broadcasters were licensed. The information 
monopoly of the Hungarian Wireless Agency (MTI), the distribution monopoly of Hungarian 
Post and the supply monopoly of the Paper Production Company were abolished.

At the same time, however, new regulation was needed to ensure the plurality of the 
printing and broadcasting markets. The Competition Act, passed in 1996,22 has no special 
provisions regarding the press and the media. However, the law stipulates that in some well-
defined cases concentration of undertakings must be authorised by the Office of Economic 
Competition.23 The Broadcasting Act forbids vertical concentration: no one can own or have 
a controlling interest in both a nationwide newspaper and a nationwide television channel 
or radio station. Similarly, no one can own both a county newspaper with a circulation of 
more than 10,000 copies and a broadcaster in that paper’s circulation area.24

Furthermore, the ownership rules of the Broadcasting Act stipulate that one person 
or organisation may have no more licences than for (1) one nationwide broadcaster or 
(2) two regional and four local broadcasters or (3) 12 local broadcasters.25 However, the 
Broadcasting Act does not limit horizontal concentration. In recent years, several local 

20 Cf. Siebert, Fredrick S., Theodore Peterson, and Wilbur Schramm: Four Theories of the Press. University of 
Illinois Press, 1956.

21 Cf. Humphreys, Peter J.: Mass media and media policy in Western Europe. Manchester and New York: 
Manchester University Press, 1996; Hutchison, David: Media Policy. An Introduction. Oxford, UK and Malden, 
Massachusetts, USA: Blackwell, 1999; McQuail, Denis and Karen Siune (eds) Media Policy. Convergence, 
Concentration and Commerce. London: Sage, 1998.

22 Act LVII. of 1996 on the Prohibition of Unfair and Restrictive Market Practices.
23 Gálik, Mihály, “Hungary”, in Petković, Brankica (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media 

Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, pp. 198–199.
24 Act I. of 1996 on Radio and Television, art. 125.
25 Act I. of 1996 on Radio and Television, art. 86 (5).



110 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

radio stations have joined one of two major, quasi-nationwide networks, Juventus and 
Rádió 1.26

Despite legislative efforts to prevent concentration, the media markets are highly 
concentrated in terms of audience and advertising share. As media economist Mihály 
Gálik notes in a study published in 2004:

[anti-concentration measures] do not have too much effect in practice in the Hungarian 
broadcast market, since the two national commercial television channels … combined 
had almost a 60 percent audience market share in 2003 ... and an even higher share, 90 
percent or so, of the advertising market... The figures for the two national commercial 
radio channels broadcasting under the brand names Danubius and Sláger are somewhat 
lower (estimated at about 50 percent of audience share ... and more than 60 percent 
advertising share) so one can say that those four commercial channels dominate the 
Hungarian broadcast market.27

Moreover, experience has shown that, paradoxically, anti-concentration measures 
can actually enhance concentration, as a recent case illustrates. The multinational 
media company Bertelsmann had a controlling share in both the nationwide broadsheet 
Népszabadság and the nationwide commercial television channel RTL Klub. The 
National Radio and Television Board (ORTT) found this a violation of the Broadcasting 
Act. Upon the resolution of the regulatory body,28 Bertelsmann sold some of its shares in 
Népszabadság to Ringier AG.29 As a result, Ringier came to have a controlling interest 
in two of Hungary’s four nationwide broadsheets, namely Népszabadság and Magyar 
Hírlap. Finally, in late 2004, it closed down Magyar Hírlap, and there remained but three 
broadsheets on the market (however, Magyar Hírlap was re-launched a few weeks later 
by a new owner).

As noted previously, the biggest obstacle to the true plurality of the media is the 
small size of the Hungarian market. The relatively small population and its limited 
purchasing power are insufficient to sustain enough television channels, radio stations 
and newspapers. The major commercial broadcasters offer the same kind of entertainment 
programmes (soap operas, feature films, pop music, quiz and talk shows, etc.). While 19- 
to 49-year-old mainstream audiences are well catered for, the various minorities are rarely 
served at all, especially in rural areas. The same holds for the newspaper market. Views 
such as criticism of the prevailing liberal capitalist system are rarely given a voice in the 
daily press.

IV. Ownership and its impact on media professionalism and independence

In order to ensure the transparency of ownership, all business entities must register at 
one of the courts of registers, where ownership data are accessible to the public at no charge. 
But, no legal provision stipulates that newspapers display their ownership structure on their 
pages. This makes it difficult for the average reader to see the organisational ties of the 
publication they are reading.

In addition, broadcasters are obliged to notify the ORTT of changes in their ownership 

26 See also Bajomi-Lázár, Péter, “Status of Journalism in Hungary”, in Johannes von Dohnanyi and Christian 
Möller (eds), The Impact of Media Concentration on Professional Journalism, Vienna: OSCE, 2003, pp. 135–137.

27 Gálik, Mihály, “Hungary”, in Brankica Petković (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence 
and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, p. 194.

28 Resolution no. 1130/2001. (VIII. 28.).
29 For a detailed description of the case, see Gálik, Mihály, “Hungary”, in Petković, Brankica (ed.) Media 

Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, pp. 196–197.



111Hungary

structure. Such changes are contained in the annual reports that the board delivers to 
Parliament30 and are also accessible on the website of the regulatory authority.31

However, it is assumed that publishers and broadcasters, especially minor ones, tend to 
“forget” to report changes in their ownership structure to both the courts of registers and the 
ORTT.32

Despite these obligations, the transparency of ownership structures in the Hungarian 
print press and broadcast media is rather limited in the sense that there are few newspapers, 
broadcasters or online publications which reveal their ownership structures on their pages 
or websites. As a result, only journalists and academic researchers are aware of these 
organisational ties.

Of our respondents, the nationwide commercial television channel TV2 publishes 
ownership data on its website,33 while the nationwide commercial radio station Sláger Rádió 
does not. The biggest nationwide broadsheet Népszabadság, the political-economic weekly 
HVG and the online magazine Stop.hu also fail to publish such data in print or online. 
However, when major changes occur in its ownership, HVG issues press releases.

The lack of transparency of ownership and, consequently, of the potential political 
affiliations of the various media outlets, might be one of the reasons for the declining social 
prestige of the Hungarian media. In 1989–90, journalists scored 73–75 points on a 100-
point scale of social prestige. By the mid-1990s they scored 49–54 points, and their prestige 
rating has remained about the same since then.34 Similarly, a representative opinion survey 
conducted by the NGO Hungarian Press Freedom Centre (Sajtószabadság Központ) in the 
summer of 2001 showed that only four percent of the adult population trusted journalists 
entirely; 40 percent trusted them a little; 37 percent distrusted them a little; and 13 percent 
distrusted them entirely.35

It can be argued that journalists, publishers and the political elite consider the Hungarian 
newspaper and broadcasting industries either an additional sphere for political battles or mere 
businesses, while the above-mentioned “social responsibility” model has not taken root. In 
fact, journalism has no widely accepted standards in Hungary. This may be explained by 
the coexistence of at least three journalistic traditions. First, there is “engaged journalism”. 
Those subscribing to this model consider themselves opinion makers and use journalism as 
a means of mobilisation for various politicians and causes. Second, there is the tradition of 
“neutrally objective journalism”. Its proponents consider journalism a means of unbiased 
public information. Third, is “global tabloid journalism”, whose subscribers consider 
journalism a means of mere entertainment (see also section VIII).36

Most people agree that Hungarian journalism is only halfway to true professionalism. 
For example, investigative reporter Éva Vajda and media researcher Ildikó Kaposi describe 

30 E.g. Beszámoló az Országos Rádió és Televízió Testület 2003. évi tevékenyéségről, Budapest: ORTT, 2004.
31 Cf. http://www.ortt.hu/ogyb.htm (accessed 3 June 2005).
32 Gálik, Mihály, “Hungary”, in Brankica Petković (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence 

and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, p. 199.
33 The information can be downloaded from <http://www.tv2.hu/cikk.php?cikk=100000101940> (accessed 16 

July 2005).
34 Závecz, Tibor, “Főszerepből karakterszerep. A média presztízse a magyar lakosság körében 1988 és 1998 

között” (“The prestige of the Hungarian media with the Hungarian population 1988–1998”), in Erika Sárközy (ed.) 
Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), Budapest: Osiris, 1999, pp. 87–90.

35 Bajomi-Lázár, Péter and Bajomi-Lázár, Dávid, “Újságírók és újságolvasók. A közvélemény a magyarországi 
sajtóról” (“Public opinion about the Hungarian press”), in Médiakutató, winter 2001 (vol. II. no. 4.), p. 42.

36 On journalism traditions, see also Kunczik, Michael, “Media and Democracy: Are Western Concepts of Press 
Freedom Applicable in New Democracies?”, in Péter Bajomi-Lázár and István Hegedűs (eds) Media and Politics. 
Budapest: Új Mandátum, 2001, pp. 76–77.



112 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

the major deficiencies of journalism in Hungary as follows:
•   Journalists tend to rely on official news resources, allowing the political elite to 

manipulate information.
•  Many Hungarian journalists are freelancers working under ad hoc contracts. In legal 

terms, they are self-employed. This means that they are paid by the page, which enhances 
the quantity, rather than the quality, of their work.

•  Also, because many journalists are self-employed, the borderline between their public 
and private responsibilities is blurred. Many of them are underpaid and must do extra work, 
such as consultation for various business organisations and government agencies. This 
undermines their legitimacy as independent ‘public watchdogs’ of the business and political 
elites.

•  Another result of widespread freelancing is that journalists do not feel obliged to 
observe codes of ethics – provided, of course, that there are such codes in the newsroom.

•  Leading journalists are part of the country’s elite; they attended the same schools as 
political leaders and maintain good relations with them. As a result of this close relationship, 
the political elite can quite easily prevent the release of information that would put them in 
a bad light.

•   It is a widely shared belief, although unproven, that every journalist has a price: 
corruption seems to be widespread.

•   Journalists are overburdened with work and have no means to conduct in-depth 
background research for their articles or programmes. 37

In a similar vein, media researcher Miklós Sükösd points out that:
•  Even when corruption is revealed, there is normally no follow-up to the story to keep 

the audience informed.
•   Information on most corruption cases is unearthed by political competitors (who 

forward information to the press), rather than by independent journalists.
•  Newspapers, broadcasters and online publications cannot afford to pay investigative 

journalists, who often must spend weeks or months on a single story.
•  Journalists frequently fail to double-check information or to seek balancing views. 

Even when asking all parties for comment, they fail to contrast assertions with facts and 
therefore to offer readers or broadcast audiences a clear context for interpretation.

•  Many journalists are uninformed of their legal rights of access to public information.
These problems call for a professional discussion and the establishment of codes of 

ethics to set standards of conduct for journalists. Few media outlets have such codes, and 
the few codes that exist are hardly accessible to the public.38 An exception to this rule 
is the joint code of ethics of the country’s major journalists’ associations, including the 
Hungarian Journalists Association (MUOSZ), the Hungarian Journalists’ Community 

37 Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in Hungarian 
journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar 
médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média 
Hungária, 2001, pp. 29–39; Vajda, Éva, “Közeg és szakma” (“Context and profession”), in Miklós Sükösd and 
Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics 
and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001, pp. 155–161.

38 Szűcs, László, “Médiaetikai kódexek a mai Magyarországon” (“Codes of media ethics in present-day 
Hungary”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában 
(The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001, 
pp. 71–82.



113Hungary

(MUK), the Hungarian Catholic Journalists Association (MAKUSZ) and the Press Union 
(Sajtószakszervezet), which was passed in September 2000, albeit without binding force.39 
Online content providers have also passed a joint code that binds all those who subscribe to 
it.40 The scarcity of codes of ethics is all the more problematic as such codes would serve 
the purpose of discouraging professional misconduct, improving public trust, defending 
journalists against their employers when they cover controversial issues, increasing solidarity 
among journalists and preventing restrictive regulation by the political elite.41 However, it 
should be noted that codes of ethics may not resolve all of the problems associated with 
journalism in present-day Hungary. The efficacy of professional codes is limited to journalists 
who actually follow them.

Other means of journalistic self-regulation are not very widespread. The employment 
of in-house Ombudsmen to discuss readers’ complaints, to enhance professionalism and 
to improve contact with audiences is practically unknown in Hungary. Currently, there 
is one single outlet, Magyar Hírlap, which since March 2005 has employed an in-house 
Ombudsman. Since then, the Ombudsman has discussed several controversial cases on the 
pages of the daily; his reports are also accessible on the newspaper’s website.42

Professional awards have been established in an attempt to enhance quality journalism. 
These include the Pulitzer Memorial Award, the Quality Journalism Award and the Soma 
Award.43

To enhance professionalism, several books on the standards of neutrally objective 
journalism have been translated and published.44 However, Hungary has no journalism review 
(such at the American Journalism Review or the Columbia Journalism Review) providing 
space for informed debate on the profession.

In order to protect the independence of journalists and to enhance professionalism, 
several non-governmental organisations have been established since the political 
transformation. The first such organisation, the Openness Club (Nyilvánosság Klub) has 
distinguished itself by various forms of protest when journalists’ right to access information 
has been curtailed.45 The Hungarian Press Freedom Centre has prepared several analyses of 
journalists’ performance, also available on its website.46

Journalism education has been launched on a massive scale, with several colleges and 
universities offering journalism training from the mid-1990s. There are also independent 
organisations such as the Centre for Independent Journalism (Független Médiaközpont) that 
provide journalists with education and training. The first few generations of students have 
only recently graduated and, because few of them are in senior positions, the impact of 
journalism education on professionalism cannot be assessed as yet. Education may enhance 
professionalism in the long run. Analysts suggest that one of the major reasons for the 
deficiencies of journalism in present-day Hungary can be explained by the fact that, until the 

39 The full text of the code can be downloaded from <http://www.muosz.hu/alapszabaly.php> (accessed 5 July 
2005).

40 The code can be downloaded from <http://index.hu/mte_kodex/mte_kodex.doc> (accessed 5 July 2005).
41 For more on the benefits of codes of ethics, see Bajomi-Lázár, Péter “A politikai újságírás normái 

Magyarországon” (“Norms of political journalism in Hungary”), in Mozgó Világ, February 2002, pp. 64–65.
42 See <http://www.magyarhirlap.hu/Ombudsman_index.php> (accessed 12 August 2005).
43 See <http://www.pulitzer.hu/tort.htm>, <http://www.minosegiujsagiras.hu>, <http://www.gsoma.hu> 

(accessed 12 August, 2005).
44 E.g. Rivers, William L. and Cleve Mathews, Médiaetika (Media ethics), Budapest: Bagolyvár, 1993; Burgh, 

Hugo de (ed.) Oknyomozó újságírás (Investigative journalism), Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005.
45 <http://www.nyilvanossagklub.hu/kozjogi/kozjogi19950630.shtml> (accessed 13 August 2005).
46 <http://www.sajtoszabadsag.hu> (accessed 13 August 2005).



114 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

political transformation, there was no journalism education in the country (apart from the 
MUOSZ journalism school). Young journalists were trained by older ones in newsrooms, 
often in a less-than-professional manner. Because of their careers under state socialism when 
they served as the “party’s soldiers” with an exaggerated respect for authority, journalists have 
little experience of questioning authority. Furthermore, the lack of professional education in 
previous decades has resulted in the absence of a sense of community or solidarity among 
journalists, as a result of which they do not act together when they come into conflict with 
the political elite.47

V. The funding of the media business

All media outlets must submit an annual report of their income to the State Tax 
Authority (APEH). The data thus gathered are accessible to the public. According to a recent 
study published by the Hungarian Advertising Association (Magyar Reklámszövetség), an 
estimated HUF 154.7 billion was spent on advertising in 2004 (compared with HUF 134.9 
billion in 2003). Of this, the television industry had a share of 41 percent, the print press 39 
percent, outdoor advertising nine percent, radio eight percent, the internet two percent and 
cinema one percent. (For the actual sums, see Table 6.)48

Table 6. Estimated net advertising expenditure in 2004

Listed prices
(billion forints)

Estimated net 
expenditure

(billion forints)
Television 286.1 63.8
Print press 98.1 60.3
Outdoor 26.8 13.6
Radio 26.5 12.5
Internet no data 3.5
Cinema 1.3 1

Source: TNS Media Intelligence (Médiagnózis), Hungarian Advertising Association

It should be noted that direct and indirect subsides, especially to the print press, have 
a long tradition in Hungary. Since the political transformation, various governments have 
granted either direct support through foundations and banks or indirect support through 
advertising by state-owned companies in selected political newspapers that support their 
policies. The allocation of non-transparent subsidies is morally questionable in that it 
means that public money is spent to promote private political values.

The actual amount of these subsidies can only be estimated. As media economist 
Mihály Gálik notes in his above-mentioned study, [i]t is not easy to estimate these sums, 

47 Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in Hungarian 
journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar 
médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 
2001, pp. 32–39.

48 Data provided by the Hungarian Advertising Association at <http://www.mrsz.hu/study.php?cmssessid=Td1
82b02833c520e285918ab4e4df8561b27a81ae8490c6d0f24ebfbf2f6b4f9> (accessed 8 July 2005).



115Hungary

but most experts agree that eight to ten percent of the aggregate advertising spending 
(approximately €500 million in 2002) might be labelled as “driven by non-market forces”... 
If this estimate is correct, the grey zone of media subsidies has greater weight than the 
official, by and large transparent, state subsidies in Hungary.49

To this it must be added that, unlike in some Scandinavian and South American 
countries,50 Hungary has no press subsidies system to sustain financially unviable 
newspapers, even though the establishment of an open and neutrally run press fund would 
make it pointless to fund media outlets for political reasons in a non-transparent way. 
It is also noteworthy that, according to a recent comparative study, well-designed press 
subsidies systems in established democracies have contributed to the plurality of the 
newspaper markets and helped newspapers improve their independence from the political 
elites; arguably they would have the same impact in post-communist democracies.51

Regarding advertising regulation, the law stipulates that ads should be clearly separated 
from the editorial pages and edited programmes,52 but the practice of ‘advertorials’ is not 
unknown in Hungary. The law also prescribes, among other things, that advertisements may 
not potentially harm minors, incite violence or display pornography. Furthermore, hidden 
and subliminal advertising is banned.53 Transgressions are supervised by the Consumer 
Protection Agency and the Economic Competition Agency. Whether broadcasters respect 
the quotas for advertising (12 minutes in any one hour or 15 percent of total daily 
broadcasting time for commercial broadcasters) is regularly monitored by the Monitoring 
and Analysing Service of the ORTT.

Of our respondents, the nationwide commercial television channel TV2 publishes a 
regular financial report on its website.54 Others, including Sláger Rádió, Népszabadság, 
HVG and stop.hu, do not publish their financial reports, but they are, as ruled by law, 
accessible at a court of register.

VI. Separation of editorial and business departments

Of our respondents, TV2 claims to respect several codes formalising journalists’ 
conduct and the relationship between editors and the owners, including the Advertisers’ 
Code of Ethics, the company’s own Journalists’ Code of Conduct, and the Code of Business 
Conduct and Ethics of SBS Broadcasting. The latter stipulates respect for all laws regarding 
the operation of the company, and specifies, among other things, conflict of interest rules 
for employees (with special regard to business activities outside the company). But the 
broadcaster has neither an ethics commission nor an in-house Ombudsman to discuss 

49 Gálik, Mihály, “Hungary”, in Brankica Petković (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence 
and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, p. 200.

50 Cf. Humphreys, Peter J., Mass media and media policy in Western Europe, Manchester and New York: 
Manchester University Press, 1996, pp. 83–93; Hutchison, David, Media Policy. An Introduction, Oxford: Blakcwell 
Publishers, pp. 173–175.

51 Cf. De Bens, Els and Helge Ostbye: The European Newspaper Market. In McQuail, Denis and Karen Siune 
(eds) Media Policy. Convergence, Concentration and Commerce, Sage, 1998, pp. 13–14; Humphreys, Peter J.: Mass 
media and media policy in Western Europe, Manchester University Press, 1996, pp. 102-107. See also Bajomi-
Lázár, Péter “Még egyszer a sajtóalapról” (“Do we need a press fund?”), in Mihály Enyedi Nagy, Gábor Polyák 
and Ildikó Sarkady (eds), Magyarország médiakönyve 2003 (Annual of the Hungarian media 2003), Budapest: 
ENAMIKÉ, 2003, pp. 365–376. 

52 Act I. of 1996 on Radio and Television, arts. 10–15.; Act LVIII. of 1997 on Commercial Advertising, art. 3 (5).
53 Act I. of 1996 on Radio and Television, arts. 10–15 .; Act LVIII. of 1997 on Commercial Advertising, arts. 4–6.
54 The information can be downloaded from <http://www.tv2.hu/cikk.php?cikk=100000102825> (accessed 16 

July 2005).



116 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

controversial cases. Alleged violations of the code must be reported to the company’s 
director of legal affairs.

The management and the editorial staff of this broadcaster are separated in the 
sense that editors have no representative on the board. Pre-agreed documents stipulate 
non-interference from the owner in editorial activity. Journalists can be dismissed only 
when they do not accomplish their tasks, which are mutually agreed upon and clearly 
documented.

The management of TV2 also provides legal support to its journalists in the event that 
investigative reports expose them to external pressure.

As regards TV2’s attitude to ethical behaviour, the company’s policy is that “credibility 
is crucial and a very sensitive point in informing the public. Once it is lost, it can take years 
to rebuild it, [it is] not worth risking.”

The station also offers information on its website on its mission and programming 
policy. Its codes, however, cannot be downloaded. Upon contacting the press officer of the 
broadcaster, some of the documents can be accessed.

Of the other respondents, Sláger Rádió has no code of ethics at all. Its editors have 
no representative in the board of the company; their working conditions and criteria are 
specified in a written contract. Asked whether the owner may interfere with editorial activity, 
a company representative responded that the question was irrelevant. Similar answers 
were given to questions on how the company encourages investigative journalism and 
whether it provides its journalists with legal support in the event they encounter pressure. 
It should be noted, however, that the radio station focuses on entertainment and music and 
provides political programmes or news only to the extent required by the Broadcasting 
Act. Journalists can be dismissed only if they fail to accomplish their tasks. As regards the 
company’s attitude to ethical behaviour and transparency, their policy reads: “We believe 
that our honest and transparent conduct improves our competitiveness.”

The nationwide broadsheet Népszabadság has a statute specifying the rules of 
journalists’ professional conduct; however, it is not accessible to the public. The 
‘philosophy’ of the newspaper is, however, accessible on its website;55 this puts forward 
Népszabadság’s general principles such as political independence, neutrality and accuracy, 
fairness, as well as respect for the basic principles of democracy.

The editors of the broadsheet (who are also minority shareholders in the company) are 
represented in both the management board and the supervisory committee. Furthermore, 
editorial independence from the owners is guaranteed by virtue of the above-mentioned 
statute. The editorial board is independent, the editor-in-chief is elected by the editors and 
they have the right of veto on the board. Whether and how a journalist can be dismissed is 
regulated by a collective contract, as well as the individual contract of the journalist. The 
conditions for dismissal are more favourable for journalists than the law stipulates, said a 
respondent who, nevertheless, refused to reveal documents showing those conditions. If 
journalists face pressure, the company provides them with legal support; in some cases, 
physical protection (i.e. bodyguards) has also been offered. The editorial board recognises 
the need for ethical behaviour, because, according to their statement, “credibility is a key 
factor in market success.”

The representative of the political-economic weekly HVG did not reveal whether the 
company has a code of ethics, yet the newspaper does have an in-house ethics committee. 
There is some overlap between the owners and the senior staff of the newsroom. Yet, 

55 It can be downloaded from <http://www.nol.hu/cikk/93> (accessed 16 July 2005).



117Hungary

according to the answers given for this survey, the management does not interfere in editorial 
policy. The newspaper does provide its journalists with a legal defence when necessary. 
Journalists can be dismissed only they fail to do their job, or by mutual agreement. The 
conditions for the dismissal of journalists are specified in written form. To a question 
regarding the attitude of the company to ethical behaviour, we received the answer that 
there is “no correlation” between ethical behaviour and profitability.

The journalists of the online news magazine stop.hu are not members of the management 
board, nor do they have the right to vote. The editorial management works on a contractual 
basis, and some of them are also stakeholders in the company. Editorial independence and 
non-interference on behalf of the owner in editorial activities are guaranteed in official 
documents. Journalists can be dismissed only if they fail to accomplish their tasks, usually 
specified in a written contract. In some cases, however, there is only a verbal agreement 
specifying the journalist’s tasks.

Stop.hu provides legal support to its journalists when necessary. The standards 
expected are specified in a statute as well as a code of ethics, based on the American 
Society of Newspaper Editors’ Statement of Principles. The code of ethics of the magazine 
is accessible on its website.56 To the question regarding the company’s attitude toward 
ethical behaviour, we received no answer.

As the low number of respondents indicates, many media entrepreneurs do not seem 
to recognise the importance of improving their transparency and accountability in the view 
of their audience in order to increase public trust, even though declining circulation figures 
and social prestige are a sign that, if they wish to preserve their market positions, they must 
do so in the future.

VII. Individual rights and editorial freedom

Collective protection of the Hungarian journalism community is largely hindered by 
the fact that journalists are extremely divided along political lines. This is demonstrated by, 
among other things, the existence of rival journalism associations, frequently associated 
with the political left (such as MUOSZ) and right (such as MUK). The political division 
of the journalism community is a major obstacle to the rise of the professional solidarity 
that would enable journalists to unite and resist political or business pressure. However, 
in addition to journalists’ associations, there is an independent Press Union that aims at 
protecting journalists’ interests, especially against their employers (see below).

MUOSZ, the biggest professional organisation, comprised of 7,000 journalists, launched 
a Code of Interest Protection in 1999.57 Since then, some 15 professional organisations 
have endorsed it. The code aims to ensure freedom of opinion; it also includes a proposed 
tariff of honoraria for the various journalistic professions, updated on an annual basis, and 
has special provisions regarding copyright issues.

It has also established an Interest Protection Committee gathering media lawyers and 
other professionals delegated by the general assembly of MUOSZ to mediate in the event 
of a conflict of interest between journalists and their employers. If the Interest Protection 
Committee of MUOSZ perceives, on the basis of written complaints, repeated violations 
of the code by a media company, it initiates consultation with that company, and proposes 
measures to correct the questioned practice.

56 <http://www.stop.hu/alapelvek.php> (accessed 16 July 2005).
57 The full text of the code can be downloaded from <http://www.muosz.hu/kodex.php?page=erdek&sub=erde

kk1> (accessed 11 July 2005).



118 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

The code also stipulates that after the publication of journalistic work that has been 
accepted by a communication or media company, the possible debates, legal consequences, 
payment of damages or other obligations are to be handled by that communication or 
media company. In practice, this responsibility means that if a lawsuit is launched against 
a journalist, the communication or media company must provide him or her with, or 
finance, legal representation, and must pay any damages awarded by the court.

Judit Acsay, head of the Interest Protection Committee, said that since its establishment 
in 1999, it has mediated in 80–100 cases; mediation by the Committee has been a success 
in some 75 percent of all cases.

Most complaints have to do with non-payment for submitted work. While multinational 
companies tend to pay their employees normally, smaller enterprises, including both 
Hungarian and foreign ones, quite frequently fail to do so. Some 20 percent of all 
complaints were submitted against the public service broadcasters Hungarian Television 
and Hungarian Radio, and the rest were against private companies. According to Acsay, 
the committee addresses but a small percentage of the actual cases, as many transgressions 
of contract are not reported. Journalists submit complaints to the committee on censorship 
issues, but in a very limited number of cases, especially in the event their publisher 
pressures them to write “advertorials”. The committee has never run into any case of 
political pressure.

The committee publishes a report of its activities in the Annual of MUOSZ (MÚOSZ 
Évkönyv) without, however, providing exact data or names of those involved in cases. The 
report is not available on the organisation’s website.58

According to Péter Ránki, a member of the executive committee of the Press Union, it 
became an independent organisation after the political transformation and has an estimated 
2,000 members working for the print press. Any journalist may join, regardless of his or 
her membership of other professional organisations or trade unions. It aims to enforce 
and protect journalists’ interests vis-à-vis their employers. It provides its members with, 
among other things, free legal advice; occasionally, it also sues employers if they fail to 
meet their contractual or legal obligations. The number of court cases is fewer than ten 
per year. Members of the union submit complaints regarding financial matters, especially 
non-payment of fees, as well as substandard working conditions and work overload. Most 
of the complaints are submitted against small companies, whereas the big – and profitable 
– firms tend to respect laws and contracts.

In addition, the Press Union negotiates wages and collective contracts with employers. 
It also negotiates with the government on the employment status of journalists in an 
attempt to increase the number of full-time employees since the Hungarian tax system 
prompts many journalists to work under ad hoc contracts without other legal protection. 
Paradoxically, however, full-time employment for all journalists would impose increased 
costs upon employers, and would lead to massive dismissals, as well as extra work for 
those who kept their jobs.

The union magazine,  Sajtóvilág, is delivered to its members every second month 
and discusses union activites. But such information is not always accessible on its 
webpage.59

As Péter Ránki has further noted, the circulation of the quality press has declined 
worldwide, including in Hungary, as a result of which journalists have been losing jobs on 
a massive scale. Those retaining their position, however, are required to do more work, thus 

58 Personal communication by Judit Acsay, 26 July 2005.
59 See <http://www.sajtoszakszervezet.hu> (accessed 11 July 2005).



119Hungary

decreasing the quality and performance of the press. Declining quality and performance, 
in turn, bring about a further decrease in the circulation of quality newspapers: a vicious 
circle60.

Regarding journalistic freedom, some data have been gathered as part of a representative 
opinion survey conducted by sociologist Mária Vásárhelyi and the Communication 
Theory Research Group among journalists in 2000. The study was part of longitudinal 
research also carried out in 1992 and 1997. Survey findings reveal that from 1992–2000 
journalists’ safety declined even though their revenues increased and are now higher 
than that of the average intellectual. In 2000, one journalist out of three was a freelancer 
with no regular contracted employment, and one in two was a member of a journalists’ 
association. The study also reveals that journalists were increasingly satisfied with their 
working conditions (for details see Table 7).

Table 7. Satisfaction with working condition among journalists 1992–200061

1992 1997 2000
Atmosphere in the newsroom 66 61 68
How interesting the work is 79 77 75
How much help one is provided with 49 52 56
Physical environment 62 61 62
Personal behaviour of colleagues 76 70 72
Professional level of colleagues n.d. 64 69
Payment 57 49 54
Democracy in the newsroom 67 60 63
Professional level of superiors 67 66 72
Human conduct of superiors 70 69 74
Potential for professional career 60 55 58
Potential for financial career 44 48
Social benefits 40 44
Chances to travel abroad 42 34 39
Average satisfaction 63 57 61

Source: Mária Vásárhelyi (2000)

Mária Vásárhelyi and her colleagues also asked their interviewees several questions 
regarding their professional autonomy. Their major findings are as follows:

•  40 percent of journalists felt vulnerable to their employers;
•  56 percent said that, when making decisions in the newsroom, the economic interests 

of the owners must be considered;
•  42 percent said that the interests of the major advertisers were given consideration 

in the newsroom;
•  21 percent said that the interests of the government of the day have an impact upon 

60 Personal communication by Péter Ránki, 26 July 2005.
61 1 point: not satisfied at all, 100 points: very satisfied.



120 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

the decisions made in the newsrooms;
• 49 percent have encountered political pressure (and two out of three attempts to 

influence the political elite’s media coverage was reported to have been successful);
• 49 percent have encountered pressure by business elites to prevent the release of 

information;
• 29 percent have encountered some kind of personal threat because of the planned 

release of information, and only half of them believed the media outlet they were working 
for supported them in the conflict to the full;

•  85 percent said they were completely free to select their sources of information;
• 71 percent said that they were completely or mostly free to chose the topics they 

covered;
•  64 percent said they were entirely or mostly free to comment on events;
•  73 percent entirely or partly agreed with the statement: “the overwhelming majority 

of journalists still apply self-censorship.”62

In short, the working conditions and the performance of the journalistic community in 
Hungary seems to fall short of both public expectations and the journalists’ self-imposed 
standards.

VIII. Media – a profit-oriented business with a responsibility to the public

As stated, the most frequently discussed ethical issues include the violation of personal 
rights, the representation of ethnic and national minorities and conflict of interest rules. 
“Tabloidisation”, especially the depiction of violence and pornography, has also been a 
widely discussed question.63

The most salient issue, however, is bias in the news. The existing codes of ethics, as 
well as the Broadcasting Act, are a reflection of objective journalism, whereas, as indicated 
earlier, Hungarian journalists tend to be partisan. Instead of fact-based journalism, 
opinionated journalism prevails in Hungary. Rather than independent public watchdogs of 
democracy, journalists tend to consider themselves public intellectuals promoting a cause 
or ideology. Whether they are critical to or loyal of the incumbent government depends 
on who is in office. Journalists apply double standards, and reality is covered in a largely 
selective way: they tend to use only information that fits their message and to ignore facts 
and opinions contradicting their point. They do not mean to inform but to convince and 
mobilise voters. The whole range of opinions cannot normally be learnt from one single 
media outlet, i.e., there is no internal pluralism, even though the entire spectrum of the 
print press and the broadcast media represent a fairly wide spectrum of opinions.64 The 
major contradictions between normative standards and practice can be summarised like 
this (see Table 8):

62 Vásárhelyi, Mária, “Újságírókutatás 2000” (“An opinion poll among journalists 2000”), manuscript, Budapest: 2000.
63 Cf. Fletcher, Charles and Péter Pallai, Visegrádi irányelvek. A magyar rádiós és televíziós újságírók önként vállalható 

etikai kódexe (The Visegrad guidelines. The voluntary code of ethics of Hungarian radio and television journalists). BBC World 
Service Training, 2000; Horvát, János, “Etika, jog, újságírás, média” (Ethics, law, journalism, and the media”) in Miklós Sükösd 
and Ákos Csermely Ákos (eds) A hír értékei (The values of the news), Budapest: Média Hungária Könyvek, 2001, pp. 50–55.

64 For more on this, see Bajomi-Lázár, Péter “A politikai újságírás normái Magyarországon” (“Norms of political journalism 
in Hungary”), in Mozgó Világ, February 2002, pp. 64–65.



121Hungary

Table 8. Normative standards and practice of journalism in Hungary

Standards Practice
Political orientation impartial partisan
Representated values basic democratic values one particular ideology or party
Coverage of reality representative selective
Plurality internal external
Relationship to the government critical loyal or critical
Function of journalism information mobilisation
Role of journalist public watchdog public intellectual
Major content fact opinion

Some reservations, however, must be noted regarding this model. Since the political 
transformation, there has been an increasing number of media outlets that abide by the 
norms of neutrally objective journalism, including, especially, the nationwide commercial 
television channels and radio stations, as well as the county daily papers, although arguably 
these outlets tend to be increasingly apolitical rather than politically neutral.

The fact that, unlike in most Western European countries, objective standards of journalism 
have not taken deep roots in Hungary is not easy to explain. One possible explanation is 
that the public sphere in Hungary, just as in several other post-communist democracies, is 
largely over-politicised. Unlike in many of the Western European countries where the major 
political parties are centrist, the Hungarian political elite is deeply divided ideologically. 
Only 15 years have passed since the political transformation, and no consensus has emerged 
on major social, economic and political questions. In this heated atmosphere, many people 
do not seek information but orientation: they want the print press and broadcast media to 
reinforce their pre-existing loyalties and opinions — and journalists abide by this public 
expectation by covering public events in a biased manner. Efforts to establish politically 
neutral titles have failed due to lack of public interest. Similarly, efforts to invite columnists 
with a different perspective have failed because of protest by the audience.

The tension between ideals and practices has given rise to concern among journalists, as 
indicated by the growing number of conferences and publications devoted to ethical issues 
in recent years; however, the division of the journalistic community along ideological lines 
seems to be a major obstacle to the rise of a consensus on ethical behaviour within the 
profession.

IX. Conclusions

A major finding of this paper is that many representatives of the media companies were 
reluctant to answer our questions. Whether this reluctance is explained by the fact that they 
had something to hide or were simply unwilling to take time to answer is hard to tell. It is, 
however, a sign that they are not committed to, or do not recognise the importance of, the 
transparency of the industry; nor do they value the role of ethical behaviour in enhancing 
public trust in the media. The “social responsibility” model has not taken root in Hungary.

Transparency is limited even among companies whose representatives answered our 
questions. Their codes of ethics are, in most cases, inaccessible to the general public. 
Moreover, even the various organisations that try to enhance journalists’ interests fail to 
ensure the visibility of their activities.



122 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

The few answers that we received are also a sign that some media outlets, especially 
the bigger ones owned by multinationals, specify working conditions for their employees in 
written form, either through individual or collective contracts or other documents such as 
codes of ethics and editorial statutes. The formalisation of the employer/employee relationship 
may be considered a good practice as it stabilises interaction and introduces some kind of 
a “rule of law”. At the same time, because of the Hungarian tax system, many journalists 
are freelancers whose relationship to their employers is little, if at all, formalised. Because 
many of them are not members of any of the professional organisations, their interests are 
not protected — all the more so, as, according to analysts, few of them are aware of their 
rights.

The Hungarian journalism community is arguably only halfway to professionalism. The 
press and the broadcast media have low prestige and little trust among their audience. The 
reasons for such a poor performance are multiple. One is the small size of the Hungarian 
market: few media outlets, if any, can afford to pay their journalists well, and even fewer can 
afford to employ investigative journalists. As a general rule, journalists are overburdened 
and have no time to do a thorough job. The widespread practice of freelance journalism 
does not encourage performance either, as freelance journalists are paid by the page, which 
enhances quantity rather than quality.

In recent years, Hungarian journalists have made efforts to enhance professionalism and 
to regain their reputation among the public. Journalist associations have adopted codes of 
ethics specifying standards of work. One newspaper, HVG, has an in-house ethics committee. 
Another, Magyar Hírlap, has an in-house Ombudsman. Massive journalism education and 
the publication of literature on professional issues have also been launched in recent years. 
Whether these efforts will enhance professionalism and have an impact upon the reputation 
of the media is not yet apparent.

X. Recommendations

The independence of journalism and journalists is largely a question of money, as there 
is no political independence and guarantee of survival without economic independence. 
Furthermore, media outlets remain exposed to political pressure as long as audiences do 
not support them fully as an independent and reliable “fourth estate”. For this reason, the 
following recommendations can be made:

- The Hungarian government should set up a press subsidies system that supports loss-
making political newspapers on a politically neutral basis and in a transparent way and 
encourages investigative journalism. 

- The various media outlets need to improve their transparency, i.e. pass codes of ethics 
and make them accessible to the public in order to show responsibility and improve public 
trust.

- The various media outlets and journalist organisations must make sure that journalists 
observe the existing codes of ethics. Violations of the codes should be discussed publicly; in 
particular, the decisions of the ethics commissions should be given more publicity.

- The various media outlets and journalist organisations should establish in-house press 
Ombudsmen in order to discuss controversial cases of ethics in public, and to mediate public 
expectations with journalists.

- The journalists’ organisations should reveal more information on negotiations with 
media owners on their employment conditions to exert pressure on the owners to engage in 
ethical practices.



123Hungary

Appendix: List of sources 

Legislation and statistics
Act LVII. of 1996 on the Prohibition of Unfair and Restrictive Market Practices
Act I. of 1996 on Radio and Television, arts. 10–15.; Act LVIII. of 1997 on Commercial Advertising, 

art. 3 (5)
Act I. of 1996 on Radio and Television
Central Statistical Office (KSH), Magyar statisztika zsebkönyv 2003 (A statistical manual of Hungary 

2003), Budapest, 2004
Constitution of 1949 as amended in 1989
Government decree 58/1989. (VI. 15.)
Government decree no. 1008/10/89/VII. 3
Hungarian Advertising Association (statistics)
Law of 1996 on Radio and Television; the changes were implemented by Act XX of 2002 
Law of 1986 on the Press; the changes were implemented by Act XI of 1990
ORTT reports
Resolution no. 1130/2001. (VIII. 28.).

Bibliography
Bajomi-Lázár, Péter “A politikai újságírás normái Magyarországon” (“Norms of political journalism 

in Hungary”), in Mozgó Világ, February 2002.
Bajomi-Lázár, Péter “Még egyszer a sajtóalapról” (“Do we need a press fund?”), in Mihály Enyedi 

Nagy, Gábor Polyák and Ildikó Sarkady (eds), Magyarország médiakönyve 2003 (Annual of the Hungarian 
media 2003), Budapest: ENAMIKÉ, 2003.

Bajomi-Lázár, Péter, “Status of Journalism in Hungary”, in Johannes von Dohnanyi and Christian 
Möller (eds), The Impact of Media Concentration on Professional Journalism, Vienna: OSCE, 2003.

De Bens, Els and Helge Ostbye: The European Newspaper Market. In McQuail, Denis and Karen 
Siune (eds) Media Policy. Convergence, Concentration and Commerce, Sage, 1998.

Bodoky, Tamás and Endre Dányi, “Új média” (“New media”), in Péter Bajomi-Lázár (ed.), A 
magyarországi média a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig (The Hungarian media from the late Kádár-
era to the Millenium), Budapest: Akadémiai Kiadó, due in 2005.

Bajomi-Lázár, Péter and Bajomi-Lázár, Dávid, “Újságírók és újságolvasók. A közvélemény a 
magyarországi sajtóról” (“The public opinion about the Hungarian press”), in Médiakutató, winter 2001 
(vol. II. no. 4.).

Rivers, William L. and Cleve Mathews, Médiaetika (Media ethics), Budapest: Bagolyvár, 1993; 
Burgh, Hugo de (ed.) Oknyomozó újságírás (Investigative journalism), Budapest: Jószöveg Műhely 
Kiadó, 2005.

Baranyai Eszter and András Plauschin, “A politikai hírműsorok tájékoztatási gyakorlata 2001-ben” 
(“Political news programmes in 2001”), in Jel-Kép, 1/2002.

Argejó Éva et al, “Jelentések az MR és az MTV hírműsorairól”(“Reports on the news programmes 
of Hungarian Radio and Hungarian Television”), in Sándor Kurtán, Péter Sándor and László Vass (eds), 
Magyarország politikai évkönyve 1994 (Political annual of Hungary 1994), Demokrácia Kutatások 
Magyar Központja Alapítvány, Budapest, 1994.

Fletcher, Charles and Péter Pallai, Visegrádi irányelvek. A magyar rádiós és televíziós újságírók 
önként vállalható etikai kódexe (The Visegrad guidelines. The voluntary code of ethics of Hungarian 
radio and television journalists). BBC World Service Training, 2000. 

Gálik, Mihály, “Hungary”, in Brankica Petković (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media 
Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004.

Gulyás, Ágnes, “The Development of the Tabloid Press in Hungary”, in Colin Sparks and John 
Tulloch (eds), Tabloid Tales. Global debates over Media Standards, London & Boulder & New York & 
Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2000.

Nyilas György, “Összehasonlító elemzés az MTV1 és a tv2 esti, főműsoridős híradóiról” 



124 MEDIA: The Business of Ethics, The Ethics of Business

(“A comparative analysis of the prime-time news programmes of MTV1 and tv2”), in Jel-Kép, 4/2000.
Horvát, János, “Etika, jog, újságírás, média” (Ethics, law, journalism, and the media”) in Miklós 

Sükösd and Ákos Csermely Ákos (eds) A hír értékei (The values of the news), Budapest: Média Hungária 
Könyvek, 2001.

Humphreys, Peter J., Mass media and media policy in Western Europe, Manchester and New York: 
Manchester University Press, 1996.

Hutchison, David, Media Policy. An Introduction, Oxford: Blakcwell Publishers, 1996.
Juhász, Gábor, “A jobboldali hetilapok piaca 1989–2003” (“The market of right-wing weeklies 

1989–2003”), in Médiakutató, spring 2004 (vol. V. no. 1.).
Juhász, Gábor, “Az országos minőségi napilapok piaca 1990–2002” (“The market of nationwide 

broadsheets 1990–2002”), in Médiakutató, spring 2003 (vol. IV. no. 1.).
Beck László, “Kormánytúlsúly a hírműsorokban” (“Pro-government bias in news programmes”), in Éva 

Argejó (ed.), Jelentések könyve (Book of reports), Új Mandátum, Budapest, 1998.
Kunczik, Michael, “Media and Democracy: Are Western Concepts of Press Freedom Applicable in 

New Democracies?”, in Péter Bajomi-Lázár and István Hegedűs (eds) Media and Politics. Budapest: Új 
Mandátum, 2001.

Peters, Bettina, “Rights and responsibilities of media professionals – law and ethics”, in Media and 
Democracy. Council of Europe Publishing, 1998, p. 75.

Seregélyesi, János, “A nyomtatott sajtó helyzete” (“The status of the print press”), in Gabriella Cseh 
& Mihály Enyedi Nagy & Tibor Solténszky (eds) Médiakönyv 1998 (Annual of the Hungarian media 
1998). Budapest: ENAMIKÉ, 1998.

Siebert, Fredrick S., Theodore Peterson, and Wilbur Schramm: Four Theories of the Press. University 
of Illinois Press, 1956.

Sükösd, Miklós, “Tényfeltáró újságírás Magyarországon” (“Investigative journalism in Hungary”), 
in Zoltán Kovács and Gizella Tarnói (eds) Fiúk a bányában. Fidesz perek az ÉS ellen (Lawsuits launched 
by Fidesz against the weekly Élet és Irodalom), Budapest: Irodalom Kft., 2000.

Szűcs, László, “Médiaetikai kódexek a mai Magyarországon” (“Codes of media ethics in present-
day Hungary”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai 
magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: 
Média Hungária, 2001.

Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in 
Hungarian journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus 
a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), 
Budapest: Média Hungária, 2001.

Vajda, Éva, “Közeg és szakma” (“Context and profession”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: 
A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and 
professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001.

Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in 
Hungarian journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus 
a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), 
Budapest: Média Hungária, 2001.

Vásárhelyi, Mária, “Újságírókutatás 2000” (“An opinion poll among journalists 2000”), manuscript, 
Budapest: 2000.

Závecz, Tibor, “Főszerepből karakterszerep. A média presztízse a magyar lakosság körében 1988 
és 1998 között” (“The prestige of the Hungarian media with the Hungarian population 1988 – 1998”), 
in Erika Sárközy (ed.) Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), 
Budapest: Osiris, 1999.

Zöldi, László, “A glokális sajtó. A külföldi tulajdonban lévő helyi újságok Magyarországon” (“The 
glocal press. Foreign-owned county dailies in Hungary”), in Médiakutató, winter 2001 (vol. II. no. 4.).

Interviews
Judit Acsay, Hungarian Journalists’ Association, 26 July, 2005.
Péter Ránki, Press Union, 26 July, 2005.


