
Frederick 1 

 

 

 

 

 

 

Genocide v. Civil Conflict:  

Comparing Coverage of the Darfur Crisis in the New York Times  

and the People’s Daily 

 

 

Brian Frederick 

 
 
 
 
 
 
 
 

Global Media  
Prof. Bella Mody 

May 9, 2005 



Frederick 2 

Abstract 
 

The human rights crisis in Darfur, in Western Sudan, grows worse with every passing 
day.  At least 300,000 are believed dead at this point, with over two million displaced.   
Some have called the situation genocide.  This paper examines how to different major 

newspapers have framed the conflict—the New York Times and the People’s Daily, 
China’s official newspaper.   The Times has tended to consider the crisis to be genocide, 

while the People’s Daily has framed the situation as an internal conflict.  Using 
quantitative and qualitative methods, these frames were uncovered by examining the 

types of stories in each paper, the emotional intensity of the stories, who the newspaper 
blames for the conflict, and what sources are used in each article.  The two general 

positions on the crisis by each newspaper reflect the larger foreign policy interests of 
their respective governments.    

 
 

 

 

 



Frederick 3 

Introduction 

The situation in Darfur grows worse by the day.  And with this sort of crisis, 

almost everyone agrees that the most important part of remedying the situation is through 

increased media coverage.  Media coverage can have a vital and immediate impact on the 

situation.  Romeo Dallaire, the Canadian major general who led U.N. peacekeeping 

forces in Rwanda, proclaimed that a “reporter with a line to the West was worth a 

battalion on the ground” (Power, 2002, p. 355).    

Our primary research question is this: How do various media outlets frame the 

situation in Darfur? This is a difficult question to answer because the situation itself is 

complex.   Can we consider the situation to be genocide? The United Nations has 

investigated and said that what is occurring does not rise to the level of genocide.  Still, 

others argue that it is genocide and the U.N. is reticent to label the situation genocide 

because then it will be compelled to stop the genocide.  Should we just consider the 

atrocities to be mass killings? Crimes against humanity? Ethnic cleansing? Or are all the 

atrocities just part of civil war? 

I do not wish to argue that one particular view of the situation is correct.  Rather, I 

wish to examine what frames are available to the media, which ones the media used—in 

particular, the New York Times and the People’s Daily—as well as the influences behind 

those decisions to frame the situation a certain way and the potential impacts of the 

frames.   

 



Frederick 4 

The Reality of the Darfur Crisis 

For more than two years, what has been called the world’s worst humanitarian 

crisis has been worsening in the Darfur region of Sudan.  This is not the first 

humanitarian crisis to occur in the Sudan.  A similar situation has accompanied the 

decades-long civil war in southern Sudan between the Arab-led government of Khartoum 

and the Sudan People’s Liberation Army/Movement (SPLM).  That civil war has led to 

some 2 million deaths and 4.5 million displaced persons (“Report of the International 

Commission,” 2005, p. 19). The catastrophe in Darfur has received international 

attention, however, because of the rapidity of the deteriorating conditions.  In just two 

years, as of January 2005, estimates have put the total number of deaths from 

malnutrition, disease and violence at 207,288, though the number might well exceed 

300,000 (“Darfur: The failure,” 2005).   

Sudan has been mired in civil conflict since it became independent of Britain in 

1956.  In fact, much of Sudan’s political instability can be traced to British-Egyptian 

colonial rule.  The British kept the north and the south of Sudan separate until 1947, 

before eventually ceding authority to the northern Arab elite in 1956.  Since that time, the 

government has fluctuated between democracies and military rule.  The current military 

government acquired power in a bloodless coup in 1989.  Since the country gained 

independence, the south has revolted against the north.  The most recent civil war 

between the north and south began in 1983 when southern troops attacked government 

troops as a reaction to the north’s attempts to control newly discovered oil in the south 

(“Conflict history,” 2004).   



Frederick 5 

Peace talks, which regained momentum in 2002, between the SPLM and the 

Sudanese government had the indirect effect of instigating the Darfurian rebel 

movements, made up primarily of African tribes, such as Fur, Zaghawa and Massleit 

(“Conflict history,” 2004).  These tribes had long complained of governmental inequity in 

resolving conflicts between the African farming communities of the Darfur region and 

migrating Arab nomads (“Targeting the Fur,” 2005, p. 6).  These primarily land-based 

conflicts had worsened in recent years because of drought.  The fact that the government 

was addressing southern demands, while ignoring the problems in Darfur led to the first 

large-scale revolts by Dafurian rebels in 2003.  The rebels launched a “spectacular” 

attack on a military airfield, destroying several aircraft and kidnapping an air force 

general, which prompted the government’s first major counteroffensive in April, 2003 

(Straus, 2005).   

The Islamist, Khartoum-based government’s response to the rebels was to 

mobilize militias to combat the rebels—government troops were limited given the large 

area of the country, as well as the need for troops in the south.  These militias were 

recruited along ethnic lines.  According to Human Rights Watch and the U.N., the 

government issued a public call to arms to defend against the rebels, but refused to arm 

the Fur and other tribes who had volunteered.  This may have been because the 

government feared arming those who might be sympathetic to the rebels.  Rather, the 

government armed Arab recruits and held secret meetings with key leaders of Arab tribes 

in the region (“Targeting the Fur”, 2005, p. 7).  As HRW points out, not all Arab ethnic 

groups joined the cause, and some Arabs have fought on the side of the rebels.  Still, “for 

some of the smaller nomadic tribes…particularly those without a dar, including those 



Frederick 6 

groups who recently migrated to Darfur from neighboring Chad, joining the militias 

provided an opportunity to gain loot and access to fertile land and water resources” (ibid).  

These militias have become known as the Janjaweed, local slang for outlaws.   

The mass killings and forced displacement in the Darfur region have primarily 

been attributed to the Janjaweed, though rebel groups have also been accused of 

atrocities, though to a lesser degree.  The Sudanese government has denied arming the 

Janjaweed, instead shifting the focus to the armed rebels and vowing to disarm citizens 

following the “annihilation” of the rebellion.  In December 2003, Sudanese president 

Omar el Bashir implied that Eritrea, Sudan’s neighbor was responsible for arming the 

rebels, whom he called “hirelings, traitors, agents and renegades whom the enemies of 

the Sudan employed for carrying out their plots against the country” (“Sudanese 

president,” 2003).   

Meanwhile, Janjaweed leaders have admitted that the militia forces and Sudanese 

army forces often attack together (Straus, 2005).  These attacks often fall under what 

could be considered a “scorched-earth” policy.  First, government aircraft bomb villages 

before the militia attack.  There is no evidence that any warnings have been issued prior 

to these attacks, which destroy villages and displace civilians.  As of September 2004, a 

U.S. official reported that 574 villages had been destroyed and another 157 damaged 

since mid-2003 (ibid).  And while, for instance, in the Shattya area of Darfur, most of the 

Fur villages were destroyed and depopulated, the U.N. Commission passed through 

several “Arab” villages still standing and “well functioning” (“Darfur: The Failure,” 

2005, p. 17).   



Frederick 7 

The primary victims of the scorched-earth campaign are civilians.  “The majority 

of the attacks have occurred in villages where the rebels did not have an armed presence; 

Khartoum’s strategy seems to be to punish the rebels’ presumed base of support—

civilians—so as to prevent future rebel recruitment” (Straus, 2005).  Civilians in these 

villages are forced to flee to other parts of Sudan and into Chad.  Even then, internally 

displaced persons (IDPs) can fall victim to violence, as was the case within the (now-

abandoned) U.N. “safe areas”  (“Darfur: The failure,” 2005).  So far, nearly 2 million 

people have been displaced (Straus, 2005).  The U.N. considers the large numbers of 

destroyed villages and displaced facts as “irrefutable facts.” 

Those who remain in villages, are not swift/strong enough to elude attackers, or 

are caught in sweeps, are often killed, including women and children.  Human Rights 

Watch interviews with victims repeatedly describe mass executions, torture, children 

being murdered, and young girls and women being raped.  One survivor described one of 

these mass executions.  He was among a group of arrested men taken in army trucks to a 

valley a few miles from Deleig.  “Then they lined us up, made us kneel down and bend 

our heads—and shot us from behind.  I was left for dead…The executioners were army 

soldiers and Janjaweed, operating together” (“Darfur: The failure,” 2005, p. 12).  It 

should also be noted that the U.N. Commission has found the military to be responsible 

for a large number of civilian deaths from “indiscriminate air attacks” (“Report of the 

International Commission,” 2005, p. 77).   

For its part, the government has argued numerous positions since the crisis began.  

It has argued that the conflicts are primarily tribal and thus, any solution should involve a 

tribal reconciliation process (“Darfur: The failure,” 2005).  It has argued that it has not 



Frederick 8 

armed the Janjaweed and that disarmament of the Janjaweed can only occur with similar 

disarmament of rebels.   It has argued that the problem is the result of foreign influences, 

including the United States.  It has even denied the problem exists.  A (Sudanese) 

presidential commission of inquiry concluded that “incidents of rape and sexual abuses 

took place in the various states of Darfur but it has not been proven to the commission 

that there was systematic and widespread abuse that would constitute a crime against 

humanity” (“Targeting the Fur,” 2005, p. 14).  The government has even condoned the 

actions of the militias.  On April 24, 2004, the Sudanese Foreign Minister stated: “The 

government may have turned a blind eye toward the militias…This is true. Because those 

militias are targeting the rebellion” (“Sudan minister,” 2004). 

The Sudanese government appears to be intentionally offering mixed messages, 

as the International Crisis Group explains:  

Khartoum’s strategy in Darfur is one of organised chaos. It has played a game of cat 
and mouse with the UN and the international community at large, promising much but 
delivering little, while attempting to conceal that it was its own counter-insurgency 
strategy that exacerbated the tribal elements and polarised the ethnic divide in the 
region. (“Darfur: The failure,” 2005) 
 
While the number of atrocities and humanitarian crimes committed by the 

Janjaweed and Sudanese government far outweighs those committed by the rebels, the 

U.N. Commission has found evidence of the latter.  Further, like the Sudanese 

government, the rebels have denied any responsibility for such crimes.  To compare, the 

Commission identified fourteen (14) members of the Janjaweed “suspected of having 

committed an international crime under the notion of joint criminal enterprise,” while 

also identifying six (6) members of the Sudanese central government, eight (8) members 



Frederick 9 

of local governments, and three (3) rebels, suspected of similar crimes (“Report of the 

International Commission,” 2005, p. 138).   

Whether these suspected criminals will ever face justice remains to be seen.  So 

far, the response of the international community has been mixed.  President Bush and the 

United States have called the situation “genocide” while countries like China have denied 

the problem is anything more than a “civil conflict.” The U.N. Commission of Inquiry on 

Darfur (2005) found that genocide had not occurred.   

Generally speaking the policy of attacking, killing and forcibly displacing 
members of some tribes does not evince a specific intent to annihilate, in whole or 
in part, a group distinguished on racial, ethnic, national or religious grounds. 
Rather, it would seem that those who planned and organized attacks on villages 
pursued the intent to drive the victims from their homes, primarily for purposes of 
counter-insurgency warfare. (p. 4) 

 

The commission also noted that some individuals might have acted with 

genocidal intent and that though the crimes aren’t necessarily genocide, the crimes may 

be just as serious as genocide.  Still, no outside action has been taken to prevent such 

crimes from occurring and the situation shows no signs of improving.  The UN 

Commission’s failure to find genocide seemed to stall the momentum toward ending the 

crisis.  Meanwhile, new rebel groups are starting to emerge, which is complicating peace 

talks between the two main rebel groups—the Sudanese Liberation Army (SLA) and the 

Justice and Equality Movement (JEM)—and the government.  For instance, the National 

Movement for Reconstruction/Reform and Development (NMRD) emerged in 2004 and 

on June 6 of that year, “issued a manifesto stating that it was not party to the ceasefire 

agreement concluded between the government and the SLM/A and the JEM in April, and 



Frederick 10 

that it was going to fight against the government” (“Report of the International 

Commission,” p. 40).   

 

Framing 

 Given the reality on the ground in Darfur as presented by human rights 

monitoring groups, the U.N. Commission, and other observers, the media have to make 

decisions about how to present that reality—what to include and what not to include, 

what to emphasize and what not to emphasize.  This is known as framing.  Gitlin (1980) 

describes frames as “principles of selection, emphasis, and presentation composed of 

little tacit theories about what exists, what happens, and what matters” (p. 6).  According 

to Gitlin, these principles determine how the journalists produce news and how media 

audiences consume news.   

Iyengar (1991) distinguishes between episodic frames and thematic frames.  

Episodic frames refer to “only a passing parade of specific events” without reference to a 

broader context (p. 140).  Thematic frames rely on the broader context, as opposed to just 

isolated events.  Episodic frames focus on the actions and actors in specific situations, 

while thematic frames focus on larger societal, political or cultural forces.  Neuman, Just 

and Crigler (as cited in Dimitrova, Kaid, Williams, and Trammell, 2005) argue that 

episodic frames are less meaningful to the reader.   

It would be interesting to examine whether the media in different parts of the 

world adopted the framing of the Darfur crisis as “genocide.”  Further, we can examine 

whether the media use primarily episodic frames, thematic frames or a mix of both.  

Episodic frames in coverage of the Darfur crisis would focus on the conduct of the 



Frederick 11 

conflict or the latest news from peace talks.  Thematic frames would tend to focus on the 

causes of the crisis, assigning responsibility for the crisis, determining who should act to 

remedy the crisis or urging action, and might situate the conflict within larger geopolitical 

analysis.  Framing the crisis as genocide is a type of thematic framing, as genocide is a 

complex issue that demands a discussion of the aforementioned issues and demands 

collective action.  Framing the crisis as civil war or a civil conflict would allow the media 

to use more episodic frames, as civil war does not always demand in-depth analysis or a 

sense of collective responsibility/action.   

 

Genocide Frame 

 Before we can examine how the media frames genocide, we need to understand 

what genocide is.  The word genocide was actually created during World War II by 

Raphael Lemkin, a Polish Jew who made international acceptance of the word (and thus, 

eradication of the act) his life work.  In one of his first published definitions of the word, 

he wrote that genocide meant “a coordinated plan of different actions aiming at the 

destruction of essential foundations of the life of national groups, with the aim of 

annihilating the groups themselves” (as cited in Power, 2002).  Lemkin’s word was not 

readily adopted.   

From the start, although Lemkin did not intend for genocide to encapsulate 

Hitler’s Final Solution, “the link between Hitler’s Final Solution and Lemkin’s hybrid 

term would cause endless confusion for policymakers and ordinary people who assumed 

that genocide occurred only where the perpetrator of atrocity could be shown, like Hitler, 

to possess an intent to exterminate every last member of an ethnic, national, or religious 



Frederick 12 

group” (Power, 2003, p. 43).  Others argued that Lemkin’s definition wouldn’t have 

made a difference to Hitler or his victims (p. 44).  Still, Lemkin lobbied hard for a treaty 

banning the crime, which eventually resulted in the 1948 Convention on the Prevention 

and Punishment of the Crime of Genocide, which defined genocide as  

Any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a 
national, ethnical, racial, or religious group, as such:  

A. Killing members of the group 
B. Causing serious bodily or mental harm to members of the group; 
C. Deliberately inflicting on the group the conditions of life calculated to bring 

about its physical destruction in whole or in part;  
D. Imposing measures intended to prevent births within the group; 
E. Forcibly transferring children of the group to another group. (As cited in 

Power, 2002.)  
 

Although the U.N. proposed this treaty in 1948, it was not ratified by the United 

States until October of 1988.  One of the primary objections to the treaty was the 

potential application of the international treaty to American citizens.  This has always 

been a fear of the U.S. government and was the main reason why the Bush administration 

opposed sending Sudanese war crimes suspects to the International Criminal Court in the 

Hague.  In this case, administration officials worried that American soldiers guilty of 

human rights abuses in Iraqi prisons might be tried in the Hague.  However, in a 

somewhat stunning change of policy, the U.S. removed its objections.  On March 31, 

2005, the U.N. Security Council voted to send suspects to the ICC, while the U.S., China, 

Brazil and Algeria abstained.   

 Still, there were other problems with the genocide treaty that have endured.  As 

Power (2002) points out, the definition suffers from a “numbers problem.” How many 

people have to be killed or displaced in order to constitute genocide? If there is a 

designated number, perpetrators could kill up until one shy of that number.  If there is not 



Frederick 13 

designated number, could someone be accused of genocide because they had the 

intention of killing all the members of one group, even if they only managed to kill a 

few? Opponents of U.S. action in Iraq, Cambodia, and Bosnia, have used the numbers 

problem to deny genocide was under way (p. 66). Also, this definition does not include 

political groups.  The Khmer Rouge, for instance, killed millions for political reasons, but 

does this mean they didn’t commit genocide? Finally, the definition does not seem to take 

into account whether the victims were complicit in their demise, turned away, or took up 

arms against their perpetrators.   

 The situation in Darfur appears to illustrate the inherent definitional problems of 

genocide.  On a legal level, it should first be noted that the International Commission of 

Inquiry on Darfur to the United Nations Secretary-General (2005) examined the evidence 

and found that the situation did not amount to genocide.   The Commission determined 

that the various tribes that have been the object of attacks and killings “do not appear to 

make up ethnic groups distinct from the ethnic group to which persons or militias that 

attack them belong” (p. 129). This is because they speak the same language (Arabic) and 

practice the same religion (Muslim), in addition to the “high measure of intermarriage” 

that makes them physically indistinguishable (ibid).  However, because the participants 

themselves, in many cases, perceive an ethnic distinction, the Commission agrees that 

“the tribes who were victims of attacks and killing subjectively make up a protected 

group” (p. 130).   

The primary reason for the Commission’s determination that the crisis does not 

amount to genocide is the apparent lack of “genocidal intent.”  

Generally speaking the policy of attacking, killing and forcibly displacing 
members of some tribes does not evince a specific intent to annihiliate, in whole 



Frederick 14 

or in part, a group distinguished on racial, ethnic, national or religious grounds.  
Rather it would seem that those who planned and organized attacks on villages 
pursued the intent to drive the victims from their homes, primarily for purposes of 
counter-insurgency warfare. (p. 132)  
 
The Commission did not rule out the possibility that certain members of the 

militia or government officials may have genocidal intent.  Further, the Commission said 

that crimes against humanity or large-scale war crimes “may be no less serious and 

heinous than genocide” and have so far gone unpunished (p. 132).  Thus, it would appear 

that nations and international organizations can put too much emphasis on the strict 

definition of genocide.  Because the U.N. Commission did not declare the Darfur 

situation to be genocide, the U.N. is not obligated to intervene in the situation.  China, in 

particular, has used this finding as an excuse to ignore the crisis.   

Even putting the legal definitions of genocide aside, there are still problems with 

using the word to refer to the Darfur situation.  Referring to the situation as genocide in 

popular discourse tends to oversimplify the situation.  All sides are committing crimes 

against humanity, albeit to a much lesser extent by the rebels.  Second, genocide seems to 

connote the Holocaust to most people.  And the situation in Darfur is far different from 

the Holocaust.  Third, the word genocide has been overextended in its application to 

issues such as “abortion, interracial adoption, and lack of government funding for AIDS 

treatment and research” (Valentino, 2004, p. 10).  Finally, the word itself may have 

cultural limitations, as it was created in English only 60 years ago.  This is an issue that 

warrants further examination.   

Given these problems with the (legal, as well as popular) definition of genocide, 

Valentino (2004) argues that “mass killing” is a better term to address crises such as 

Darfur.  He defines mass killing as “the intentional killing of a massive number of 



Frederick 15 

noncombatants” and defines “massive number” as “50,000 intentional deaths over the 

course of five or fewer years” (p. 10).  We may never be able to definitively establish 

whether the situation in Darfur amounts to genocide, but we can certainly agree that there 

is evidence of mass killing.  (This term does not appear in the coverage of Darfur by the 

New York Times or the People’s Daily.)  

Still, despite these problems, the word genocide and the Genocide Convention are 

of great significance in the geopolitical arena.  For the first time since the Genocide 

Convention passed, a U.S. president has labeled a current situation as genocide.  In the 

past, U.S. leaders have been careful not to label such situations as genocide.  Labeling a 

situation as genocide would compel the U.S. to do something.  A secret discussion paper 

on the Rwanda crisis, prepared by an official in the Office of the Secretary of Defense 

and dated May 1, 1994, illustrates the Clinton administration’s awareness of the 

implications—and drawbacks—of labeling the Rwanda crisis as genocide. 

 
1. Genocide Investigation: Language that calls for an international investigation 
of human rights abuses and possible violations of the genocide convention.  Be 
Careful.  Legal at State was worried about this yesterday—Genocide finding 
could commit [the U.S. government] to actually ‘do something.’ (as cited in 
Power, 2002, p. 359).   

 
 Power (2002) argues that there is no political risk to not labeling such crises as 

genocide.  No political leader has ever suffered from not doing anything about genocide.  

(The international community has also consistently looked away.) In the cases of 

Cambodia, Rwanda, Bosnia, etc., Power argues that U.S. leaders had two goals: to avoid 

engagement in conflicts that posed little threat to American interests, and to contain the 

political costs associated with allowing genocide (p. 508).  In order to achieve the second 

goal, they consistently avoided the use of the term genocide, while playing up the 



Frederick 16 

ambiguity of the situation and the jeopardy of U.S. action.  However, the Bush 

administration has chosen to label the situation as genocide.   

Is Bush taking a political risk? Power (2002) argues that the U.S. record on 

genocide “is not one of failure,” but rather one of “success.” In other words, U.S. leaders 

have been successful at working the system—“an illusion of continual deliberation, 

complex activity, and intense concern”–to maximize political gains while avoiding the 

political fallout (p. 508).  Bush appears to be even more adept at working this system.  By 

following the lead of Congress, he appears to be pleasing his Christian conservative base 

by labeling the situation as genocide, while apparently doing very little about the 

situation.  Bush reaped the political points from initially addressing the crisis and then 

hedged his political risks by continuing to not address the crisis.    

Let us review how the U.S. government came to determine the crisis was 

genocide.  First, on July 22, 2004, the U.S. Congress passed resolutions calling the Darfur 

crisis and urging President Bush to call the situation “by its rightful name” and work 

within the international community to end the crisis (“Congress declares,” 2004).  Next, 

following a State Department investigation into the crisis, on September 9, 2004, 

Secretary of State Colin Powell declared the situation was genocide and urged the U.N. to 

take action.  “When we reviewed the evidence compiled by our team,” Powell told the 

Senate Foreign Relations Committee, “we concluded—I concluded—that genocide has 

been committed in Darfur and that the government of Sudan and the Janjaweed bear 

responsibility, and that genocide may still be occurring” (“Powell says”, 2004).  The 

White House followed Powell’s testimony with a statement from President Bush that 



Frederick 17 

urged the international community to “work with us to prevent and suppress acts of 

genocide” (ibid).   

The Bush administration appears to be reversing its position on the Darfur crisis, 

however.  Times editorialist Nicholas Kristof claims to have a memo from the White 

House to congressional leaders urging them to delete provisions about Darfur from the 

Darfur Accountability Act (Kristof, 2005).  Kristof claims Bush hasn’t even mentioned 

the name Dafur since January 10, 2005.  The bill in question, the Darfur Accountability 

Act, would reaffirm the view of the U.S. Congress that the crisis in Darfur amounts to 

genocide.  According to New Jersey Senator Jon Corzine, one of the bill’s two sponsors, 

“the bill calls for a battery of measures aimed at ending the Darfur genocide, restoring 

normalcy to life for hundreds of thousands of displaced Muslims, and for the criminal 

prosecution of those responsible for these crimes against humanity” (“Corzine, 

Brownback,” 2005).  Further, given that Corzine is a democrat and the bill’s other 

sponsor, Sam Brownback, is a republican senator, the bill appears to have bipartisan 

support.  The Bush administration’s latest efforts to downplay the Darfur crisis may be 

due to the administration’s interest in normalizing relations with Sudan.  Such a move 

may be oil-related (see Power, 2004).   

   

New York Times 

The New York Times is the “newspaper of record” in the United States.  It is 

widely regarded as the nation’s most influential newspaper.  Weiss (1974) studied the 

reading habits of the nation’s business and political leaders and found that the Times 

“comes closest to being the national newspaper of the elite” (p. 5).  Weiss concluded that 



Frederick 18 

the Times and other media shape public policy.  The Times also helps shape what other 

news media report (Carragee, 2003).   

The importance of an independent press in the United States has been established 

in legal and popular discourse since the nation’s inception.  To many people, the New 

York Times represents such an “independent press.” However, critics have argued that the 

Times and other media still serve the interests of corporate America, and thus, the foreign 

policy interests of the U.S. government.  (The Times does have its critics from the right, 

such as Timeswatch.org, which claims its mission is “documenting and exposing the 

liberal agenda of the New York Times.) McChesney (1999) argues that the Times is 

“stridently procapitalist” and has a “strong internal bias toward reflecting elite opinion” 

(p. 298).  Indeed, the boards of the five largest newspaper corporations—New York 

Times, Washington Post, Times-Mirror, Gannett, and Knight-Ridder—have directors who 

also serve on the boards of Fortune 1000 firms.  Further, some of these firms have 

members from different media firms, establishing a direct link between the different 

media giants (p. 29).   

Chomsky and Herman’s (1988) discussion of the role of the U.S. media in 

ignoring those matters that run counter to the interests of “established power” seems 

especially relevant in the case of the Darfur crisis.  To illustrate their point that the media 

basically serve as propagandists for the U.S. government, Chomsky and Herman use the 

example of the genocides that occurred in Cambodia and East Timor.  They claim the 

U.S. media talked “freely” about the situation in Cambodia while “suppressing” 

information on the same basic situation in East Timor.  Chomsky and Herman argue that 

the U.S. media exaggerated the actual death toll from Pol Pot’s regime in Cambodia in 



Frederick 19 

what became “a propaganda campaign at a level of deceit of astonishing proportions” (p. 

281).  The authors claim that the U.S. media ignored State Department reports that found 

that “deaths from all causes might have been in the ‘tens if not hundreds of thousands,’ 

largely from disease, malnutrition and ‘brutal, rapid change,’ not ‘mass genocide’ (p. 

283).  Their point is to argue that the U.S. media sensationalized the brutal rule of the 

Marxist Pol Pot while ignoring the secret U.S. bombing campaign (and ground invasion) 

in Cambodia in the years leading up to Pol Pot’s seizure of power.  Between March 1969 

and August 1973, the United States dropped 540,000 tons of bombs onto Cambodia, 

which killed tens of thousands of civilians and displaced many more (Power, 2002, p. 

94).  However, a review of The New York Times coverage of Cambodia seems to refute 

Chomsky and Edwards’ argument.  Coverage of Cambodia was far greater between 1970 

and 1975 than in the years following the Khmer Rouge takeover.  Between 1970 and 

1975, the Times and the Washington Post published more than 700 stories on Cambodia 

each year.  Following the KR takeover, coverage plummeted.  In 1976 and 1977, when 

the KR genocide was occurring, the two papers only published a combined 126 stories 

and 118 stories, respectively (Power, 2002, p. 110).  This is partially explained by the 

inaccessibility of western journalists during the KR’s reign.   

Chomsky and Herman (1988) point to a July 9, 1975 New York Times editorial 

that accused the KR of “genocidal policies” and “barbarous cruelty” that was comparable 

to the “Soviet extermination of the Kulaks or with the Gulag Archipelago” as evidence of 

the U.S. media exaggerating the atrocities of the KR regime, while Chomsky and 

Edwards (mistakenly) claim the death toll was only in the thousands.  Regardless of the 

number of dead at the time of the editorial, as Power (2002) points out, “the same 



Frederick 20 

editorial board that called on the United States to break the silence did not itself speak 

again on the subject for another three years” (p. 111).  The editorial boards were also 

noticeably silent during the Rwandan genocide.  “At the height of the war in Bosnia, the 

op-ed pages of America’s newspapers had roared with indignation; during the three-

month genocide in Rwanda, they were silent, ignorant, and prone fatalistically to accept 

the futility of outside intervention” (p. 374).   

Still, Power (2002) argues that the best information on genocide has often 

appeared in U.S. newspapers.   

Back in 1915, when communications were primitive, the New York Times 
managed to publish 145 stories about the Turkish massacre of Armenians.  Nearly 
eighty years later, the same paper reported just four days after the beginning of 
the Rwanda genocide that ‘tens of thousands’ of Rwandans had already been 
murdered.  It devoted more column inches to the horrors of Bosnia between 1992 
and 1995 than it did to any other single foreign story. (p. 505) 

 
Thus, it would appear that while the major U.S. newspapers such as the New York 

Times have devoted space to covering at least some of the century’s worst humanitarian 

crises, it has been inconsistent in such coverage, especially with regards to editorial 

opinion.   On some occasions, editorials have demanded immediate U.S. action to end the 

crises, while at other times they have preached international cooperation first.  And in 

some cases, they have remained silent.   

As far as the New York Times coverage of the Darfur crisis is concerned, while the 

rest of the media coverage has been “disappointingly weak,” the New York Times and the 

Washington Post have emerged as “leaders” in “persistent, on-the-ground coverage” 

(Ricchiardi, 2005, 3).  In the Times, there have been a total of 128 articles with 

“substantial coverage” in a two-year period.  This is more than what was devoted to 

Rwanda, but far less than the coverage devoted to Kosovo.  The Times’ leading 



Frederick 21 

proponent of U.S. action in Darfur has been Nicholas Kristof, an editorialist who has 

visited the region at least three times.  During the period from January 1, 2003, to 

February 28, 2005, Kristof wrote thirteen editorials specifically addressing the crisis in 

Sudan, which he has labeled “genocide” from the beginning.   

Kristof’s first editorial on March 27, 2004, begins:  

For decades, whenever the topic of genocide has come up, the refrain has been, 
‘Never again.’…Yet right now, the government of Sudan is engaging in genocide 
against three large African tribes in its Darfur region here. Some 1,000 people are 
being killed a week, tribeswomen are being systematically raped, 700,000 people 
have been driven from their homes, and Sudan’s Army is even bombing the 
survivors.  (“Will we,” 2004) 
 

Kristof often compares Darfur to the great genocides of our times.  Kristof alone 

accounts for 22% (47 out of 215) of the uses of the word genocide in the Times articles in 

our sample.  He often relies on emotionally intense descriptions of the victims in Darfur.   

Ms. Khattar's children have nightmares, their screams at night mixing with the 
yelps of jackals, and she worries that she will lose them to hunger or disease. But 
her plight pales beside that of Hatum Atraman Bashir, a 35-year-old woman who 
is pregnant with the baby of one of the 20 Janjaweed raiders who murdered her 
husband and then gang-raped her. (“Magboula’s brush,” 2004) 

 
 Finally, Kristof has been unwavering in his demand that the U.S. must take some 

sort of action to resolve the Darfur crisis, rather than relying on others.   

…President Bush’s policy is to chide Sudan and send aid. That’s much better than 
nothing and has led Sudan to kill fewer children and to kill more humanely: 
Sudan now mostly allows kids in Darfur like Abdelrahim to die of starvation, 
instead of heaving them onto bonfires. But fundamentally, U.S. policy seems to 
be to ‘manage’ the genocide rather than to act decisively to stop it. (“He ain’t,” 
2004) 
 
While Kristof has been calling for immediate action, other editorial columns in 

the pages of the Times have stressed caution in taking action.  Sam Dealey’s August 8, 



Frederick 22 

2004 editorial argues that critics of the Sudanese government have oversimplified the 

situation and there is no easy solution. 

As despicable as Sudan’s regime is, the international community may wish to 
restrain from setting early deadlines for intervention. Such deadlines only 
encourage rebel intransigence in pursuing peace deals, as last month’s 
unsuccessful talks in Ethiopia proved. With outside action threatened, there is 
little incentive for the rebels to negotiate a lasting cease-fire. (Dealey, 2004) 
 
In some cases, the Times prints the opinions of public and political figures.  With 

regards to the Darfur crisis, one notable editorial was written by Romeo Dallaire, who 

was the Canadian general in command of the United Nations forces in Rwanda.  

Dallaire’s experiences allow him to offer an even more specific solution to the crisis.   

Sudan is a huge country with a harsh terrain and a population unlikely to welcome 
outside intervention. Still, I believe that a mixture of mobile African Union troops 
supported by NATO soldiers equipped with helicopters, remotely piloted 
vehicles, night-vision devices and long-range special forces could protect Darfur’s 
displaced people in their camps and remaining villages, and eliminate or 
incarcerate the Janjaweed. (Dallaire, 2004) 
 

 Given the differences of opinion on the best way to proceed in Darfur, it is hard to 

argue that the Times has a uniform position on the crisis, at least as compared to the 

People’s Daily.  However, it is clear that covering the crisis appears to be a priority, at 

least compared to other U.S. media, in spite of the obstacles put up by the Sudanese 

government.  Early in 2004, the Sudanese essentially quit granting visas to journalists and 

aid workers.  They later granted a few visas, but only after long and tedious processes.  

And journalists were never really allowed into the most troubled villages (Ricchiardi, 

2005).  Still, the “persistent” coverage of Darfur in the New York Times has been noticed 

by other media, as well as political leaders.  A July 3, 2004 editorial in the (Portland) 

Oregonian proclaimed that “loud, relentless barking by New York Times columnist 

Nicholas Kristof could be what saves tens of thousands, or even hundreds of thousands, 



Frederick 23 

of Sudanese lives” and that “Kristof’s work, and public reactions to it, have begun to 

galvanize diplomats and politicians” (“This watchdog,” 2004).   

It should be noted that in its coverage of the Darfur crisis, the U.S. media has 

largely ignored the 1998 launch of cruise missiles into Khartoum.  On August 20, 1998, 

in light of attacks on East African embassies, the U.S. (via cruise missiles) attacked 

targets in Sudan and Afghanistan linked to Al Qaeda, including the Al Shifa factory in 

northern Khartoum that the Clinton administration claimed was producing VX gas and 

other chemical weapons.  While the U.S. government has never admitted that it made a 

mistake, it did “unfreeze” the assets of the owner of the factory (believed to have been 

linked to Osama bin Laden), thus signaling to outsiders, including the Sudanese 

government, that the attack was a mistake.  Later New York Times coverage of the attack 

focused on the strength of the evidence and dissension within the State Department 

before the attacks over whether the attacks should be carried out (see “Question of 

evidence,” 1999).  (The attack also came three days after President Clinton’s televised 

admission that he had indeed had sexual relations with Monica Lewinksy.) In addition to 

the one watchman that was killed in the attack and the ten others who were wounded, the 

Sudanese government and critics (including Chomsky) have argued that the loss of the 

pharmaceutical factory led to numerous deaths because of the lack of drugs available to 

fight disease, specifically, malaria (Bovard, 2004).  Although the Times has been critical 

of the attack in general and has occasionally mentioned the U.S. criticism of Sudan as a 

suspected terrorist haven, it should be noted that the Times has not examined how the 

1998 attack relates to the Darfur crisis.  

 



Frederick 24 

People’s Daily 

The People’s Daily is the “mouthpiece” of the Central Committee of the Chinese 

Communist Party (CCP).  As a result, we can assume that messages contained in the 

People’s Daily generally represent the views of the Chinese government.  Guoguang 

(1994) claims that the People’s Daily “is central to understanding the Chinese 

propaganda state, as well as elite politics” (p. 195).  The newspaper, which is controlled 

by the Propaganda Department of the Central Committee, has been shown to use 

discursive strategies that frame the events to “legitimize and defend the policies 

formulated by the regimes in power” (Fang, 2001, p. 611).   

All the articles in the People’s Daily are expected to tow the party line, but 

especially the editorials.  In some cases, these editorials come directly from the CCP. 

…Editorials are the most important type of commentary in the People’s Daily.  
They necessarily present the opinions of the newspaper and the top elite.  They 
are usually produced directly on command from the top leaders, and they are 
often revised and censored by the leaders themselves. (Guoguang, 1994, p. 196) 

 
 Commentaries usually originate in the state-party Centre and eventually make 

their way to the pages of the People’s Daily via what Guoguang (1994) calls the 

“command communication” model, which stems from Leninist organizational principles 

(p. 195).  By empirically studying the way these commentaries have been formulated 

over the years, Guoguang comes to the conclusion that newspaper editors have been 

given increasing freedom over the years to “circumvent, resist and defy the system for 

drafting commentaries, that is, at the only stage when they can play an active role in the 

process” (p. 208).  He claims that the traditional “pouring” pattern of drafting 

commentaries, which describes the top-down information flow, is giving way to the 

“birdcage” method, where the cage is a “leader’s general idea, rather than a concrete 



Frederick 25 

instruction” and commentators “can select among ideas from the speeches, directives and 

documents of the central leadership, as birds flying within a cage” (p. 201).  And the 

birdcage method is even starting to give way to the “kite flying” method, where an 

“editorial topic is settled on by a commentator himself, rather than by his bosses” and “it 

can ‘fly in the sky,’ a much larger space than a cage, with just a string in the hands of the 

party” (p. 203).   

 It is unknown which method accounts for the few editorials on the Darfur crisis 

that have appeared in the People’s Daily.  All of the editorials are unsigned, which has 

always been the case in the People’s Daily.  We have no way of knowing whether the 

CCP had a direct hand in these editorials or more of an indirect one.    

Given this context, let us closely examine one of the editorials, entitled “Sudan’s 

sovereignty should be respected.” There should be no doubt about the point of the 

editorial.  Given China’s ties to the Sudanese government, it is not surprising that the 

editorial focuses on the Sudanese government, with words in quotes from the Sudanese 

government.  There is no mention of the rebels—in fact, the word rebel itself is not even 

used in the entire editorial.  The only mention of the refugees is curiously as an “army of 

refugees,” which perhaps subtly assigns responsibility to or politicizes the refugees.  To 

be fair, the editorial does mention the “Arab militias accused of slaughtering thousands of 

African farmers in a brutal campaign to drive them out.” The overall position is best laid 

out in the editorial’s conclusion:  

 
Sudan is a sovereign country.  Its demand and desire to solve its internal affairs 
should be fully respected…The Sudanese government’s ongoing efforts to rein in 
the Arab militias demonstrate its determination and ability to cope with its own 
problems…China’s abstention, which not only shows its understanding of some 
countries’ eagerness to end the violence in Sudan but also its respect for the 



Frederick 26 

African nation’s desire to be its own master, is another sign of mature diplomacy 
in the international arena. (“Sudan’s sovereignty,” 2004) 
 

 Why would the Chinese government be supportive of the Sudanese government in 

the crisis? In a word, oil.  China’s own domestic reserves are declining and given the 

enormous industrialization of the country, it needs foreign sources of oil.  (A headline 

from the People’s Daily on April 22, 2002 reads “China to Step Up Overseas Oil 

Exploitation.”) The Sudanese project, run by the China National Petroleum Company 

(CNPC) is China’s largest foreign oil project.  China claims it brought in 10,000 workers 

to finish the project by June 30, 1999, and some within the oil industry believe these 

workers may have been prisoners (“China’s involvement,” 2003).  China also claims the 

Sudanese army had to protect the Chinese workers from rebel attacks, which may serve 

as a justification for dealing arms to the Sudanese government.  China is one of, if not the 

biggest, arms dealers to Sudan and has been for a long time.  However, because of the 

civil war and the credit offered because of potential for oil revenues, Chinese weapons 

deliveries to Sudan—which have included ammunition, tanks, helicopters and fighter 

aircraft—have increased over the last fifteen years (ibid.).   

  

Hypotheses and Research Questions 

Prior research on genocide, news framing, and the relationships between the New 

York Times and the U.S. government and the People’s Daily and the Chinese government 

suggested the following research questions and hypotheses: 

 
Research Question 1: What are the difference between the framing of Darfur by 

the New York Times and the People’s Daily as a whole? 
 



Frederick 27 

Research Question 2: What aspects of the reality of the Darfur conflict were not 
covered by each medium? 

  
 

Hypothesis 1: The New York Times will be more likely to refer to the crisis as 
genocide. 

 
Hypothesis 2: There will be more thematic frames present in the New York Times 

coverage of the crisis. 
 

Method 

The study utilizes a mix of quantitative content analysis and qualitative textual 

analysis to answer the above research questions and hypotheses.   

This study is part of a larger group project comparing international coverage of 

the Darfur crisis.  The project examines “substantial coverage of Darfur” in several media 

from January 1, 2003, to February 28, 2005.  First, any article with “Darfur” in the 

headline, lead sentence, or body text was retrieved.  In the case of the New York Times, 

this was done via Lexis-Nexis.  In the case of the People’s Daily, the search engine on 

the newspaper’s (English) website was used.  Second, articles that did not devote at least 

50% of paragraphs to the crisis were considered “peripheral” coverage and were not 

included in the sample.  The unit of analysis is each individual article that comprises 

“substantial coverage.”  

The New York Times and the People’s Daily were chosen because of their status 

as their respective countries’ “newspaper of record.” In the case of the People’s Daily, it 

is the official newspaper of record.  The English version of the People’s Daily was used 

for consistency with key words, such as “genocide.” Future research will examine the 

Chinese versions of the People’s Daily. 

 



Frederick 28 

Coding Categories 

Each article was coded for a number of variables.  Those variables relevant to the 

present study included the average length of articles, the frequency of different types of 

articles, the frequency of sources of news used, the average number of graphics used, the 

subjects of dominant graphics, the frequency of use of different terms, the frequency of 

focal frames, the frequency with which particular causes for the crisis are mentioned, the 

frequency with which particular groups are blamed for the crisis, the frequency with 

which particular groups are named as responsible for ending the crisis, the frequency with 

which particular players in the conflict are quoted, and the perceived emotional intensity 

of different types of articles. 

 Focal frames were determined based on the code that matches the “dominant 

focus of the majority of content” in each article.  The three frames were causes, conduct 

and remedies.  Causes referred to any historical and present-day causes of the crisis.  

Conduct referred to the nature, status, process and conduct of the crisis, in other words, 

what is happening “on the ground,” though this does not include specific efforts to end 

the crisis.  Any efforts, negotiations, peace talks, proposed changes, aid from 

governments and NGOs, or mentions of international courts were considered remedies. 

Also, articles could be coded with any combination of these three focal frames, such as 

causes and remedies.  

 Emotional intensity refers to the tone of the article.  Rather than coding for 

positive-negative-neutral, we decided to measure the emotional intensity of each article.  

This is because when covering a humanitarian crisis such as the Darfur, it is unlikely that 

the media would be “positive” or “negative” in their tone.  These terms often convey 



Frederick 29 

support/lack of support.  Such an operationalization fails because of the nature of the 

Darfur crisis.  Surely no media are supportive of the crisis.   They may (and do) differ on 

how to remedy the situation, but that is measured by the EndCrisis variable.  Instead, 

because it is assumed that everyone at least agrees that mass killings, rape and forced 

displacement are bad—whether they wish to make an effort to stop it or not—the 

emotional intensity variable measures how bad they portray the situation to be.   

 An article that was coded as high spends at least half of its length on describing 

conditions on the ground in Darfur,  including descriptions of “atrocities” committed 

against civilians; has frequent (more than 3) uses of words such as “genocide, ethnic 

cleansing, humanitarian crisis, growing disaster, rape” that indicate atrocities; has photos 

of victims/refugees that add weight to the report; quotes sources that spend time on the 

humanitarian needs of the refugees; includes quotes from refugees where they describe 

the events they witnessed. 

 An article that was coded as medium provides some description of events and 

atrocities, but few (1-3 occurrences) of words such as “genocide, ethnic cleansing, 

humanitarian crisis, rape” in the report; photos are of leaders or non-dramatic events; 

spends less than half of the article describing the situation; includes quotes that question 

the veracity of reports even if there are high intensity descriptions from survivors; refers 

to government policies rather than graphic details of local conditions. 

An article that was coded as low recites numbers with no descriptive context; 

reports on policies; discusses negotiations or peace talks with no description of conditions 

on the ground in Darfur; characterizes Darfur as an internal dispute or a regional conflict 

that the Sudanese government is moving to control; covers officials as they tour areas 



Frederick 30 

(not the conflict itself); covers a press event that discusses what is occurring or denies 

that it is as bad as media reports indicate. Describes the situation with words such as 

conflict, uprising, rebellion, not words such as “genocide, ethnic cleansing, humanitarian 

crisis, rape.”  

 

Results 

While the People’s Daily published more articles on Darfur in 26 months (141) 

than the New York Times (126), the Times devoted twice as many words to the crisis 

(Table I).  As predicted, the New York Times was more likely to frame their Darfur 

coverage thematically—specifically, as genocide.  Their coverage tended to utilize more 

news features and editorials (Table II).  Just over half of the articles in the Times were 

hard news articles (54%), while news feature and news analysis articles accounted for 

22% and 17% respectively.  News feature and news analysis articles tend to be framed 

more thematically—news features because they usually examine the causes and remedies 

of a situation, and editorials (news analysis) because they usually demand action.   

The Times was more likely to use the words genocide and ethnic cleansing, in 

headlines and in the articles themselves (Table III).  The word genocide was used an 

average of 1.71 times per article.  Ethnic cleansing was used .23 times per article.   

No one focal frame was dominant in the Times’ coverage—many of their articles 

framed the conflict in terms of conduct, many in terms of remedies, and some were 

framed as conduct and remedies or causes, conduct and remedies (Table IV). Thirty-three 

percent (33%) of the articles focused on conduct. These articles tended to be feature 

stories that focused on the plight of the refugees.  Twenty-six percent (26%) of the 



Frederick 31 

articles focused on remedies. These usually referred to peace talks or international 

intervention.  Nineteen percent (19%) of the articles referred to conduct and remedies.  

Fourteen percent (14%) of the articles combined causes, conduct and remedies.  Only 

two articles (2%) primarily focused on the causes of the conflict.   

The Times was more likely to attribute blame to the Janjaweed, the Sudanese 

government or both (Table V).  By framing the crisis as genocide, they are implying that 

only one group is to blame, as the blame variable illustrates.   Sixty-three percent (63%) 

of the Times articles blamed the Sudanese government, the Janjaweed or both.  Twenty-

two (22%) of the articles attributed no blame for the crisis and fourteen percent (14%) of 

the articles blamed all domestic groups.  No articles blamed the rebels for the crisis.   

Finally, nearly half of the Times articles were of high emotional intensity (Table 

VII).  It is assumed that the higher the emotional intensity, the more likely readers will 

feel compelled to take action.  Forty-five percent (45%) of the articles were of high 

emotional intensity.  Twenty-six percent (26%) were of medium emotional intensity.  

Twenty-nine percent (29%) of the articles were of low emotional intensity.   

 On the other hand, the People’s Daily, as expected, framed their Darfur coverage 

episodically.  Their coverage consisted almost entirely of hard news (Table II).  Ninety-

five percent (95%) of the articles on Darfur were hard news.  Hard news articles tend to 

be more episodic because they usually focus on immediate news instead of examining the 

larger context of the story.  There were no news features and only three (2%) editorials 

on Darfur.   

The People’s Daily was less likely to use the words genocide, ethnic cleansing or 

oil (Table III).  The word genocide only appeared an average of .26 times per article.  



Frederick 32 

Ethnic cleansing only appeared .06 times per article.  And despite the fact that China’s 

largest foreign oil project is in Sudan, the word oil/petroleum only appeared .12 times per 

article.   

Nearly half the articles were framed in terms of remedies (Table IV). These 

articles usually referred to the latest peace talks, the U.N. inquiry or diplomatic efforts to 

end the crisis.  Forty-five percent (45%) of the articles were focused on remedies.  Eleven 

percent of the articles (11%) focused on the conduct of the crisis and twenty-five percent 

(25%) of the articles were focused on conduct and remedies.  Thirteen percent (13%) 

combined causes, conduct and remedies.  However, no articles focused exclusively on 

the causes of the conflict, indicating the tendency to frame the crisis episodically. 

The People’s Daily attributed blame to the Sudanese government, the Janjaweed, 

or both, but was nearly as likely to blame multiple domestic groups, including the rebels 

(Table V).  Most (46%) of the articles attributed to blame to the crisis.  Twenty-six 

percent (26%) of the articles blamed the Sudanese government, the Janjaweed, or both, 

while twenty-three percent (23%) of the articles blamed multiple domestic groups.  

Finally, eight articles (6%) of the articles blamed the rebels for the crisis.  Thus, twenty-

nine percent (29%) of the articles implied some blame on the rebels, helping to frame the 

conflict as a civil one, as opposed to one side massacring the other. 

Most of the articles in the People’s Daily were of low emotional intensity (Table 

VII), implying a detachment with the conflict.  Seventy-five percent (75%) of the articles 

were of low intensity, twenty percent (20%) were of medium intensity, and only five 

percent (5%) of the articles were of high intensity.   

 



Frederick 33 

 One area where the two newspapers seemed to frame the crisis similarly was with 

regards to the primary cause of the crisis (Table VIII).  Here primary means the first 

reason listed in any article, even if there are multiple reasons in the article.  It is assumed 

that the first cause listed connotes greater significance because of its prominence in the 

article.  Both newspapers tended not to list any cause of the crisis in their articles—sixty-

one percent (61%) of the New York Times articles and seventy percent (70%) of the 

People’s Daily articles listed no cause.  If the articles did mention a cause, they usually 

attributed it to independence—twenty-two percent (22%) of the Times articles and 

sixteen percent (16%) of the People’s Daily articles listed independence as the primary 

cause.  It seems that both papers use the point where the rebels took up arms against 

Khartoum as the moment the crisis started, and thus the primary cause.  If any articles 

looked beyond the moment of revolt, they tended to frame the cause as rooted in disputes 

over environmental resources or underlying ethnic tensions. 

 Finally, one important variable that may help explain the overall framing of the 

crisis in each individual paper is the sources variable (Table IX).  It is assumed that when 

sources are directly quoted within an article, their words carry extra weight.  By 

measuring which sources are being used and how often, we can hope to gain insight into 

whose perspectives are influencing the journalists and the media audiences.  The New 

York Times relied primarily on U.N. sources (30% of the articles had direct quotes), 

followed by U.S. sources (31%), Sudanese government sources (27%), Darfur citizens or 

refugees (23%), and human rights monitors and NGO sources (20%).  Meanwhile, the 

People’s Daily relied primarily on Sudanese government sources (38%) and to a lesser 

extent, U.N. sources (25%).  While the New York Times appears to be more balanced in 



Frederick 34 

its use of a variety of sources, what is notable with regards to the People’s Daily is whose 

voices are not heard.  The People’s Daily virtually ignores the voices of the Darfur 

citizens or refugees (only one article directly quotes a Darfur citizen) and the voices of 

human rights groups or aid organizations (only six articles).  This would seem to have the 

effect of eliminating the potential for People’s Daily audiences to gain some sort of 

emotional attachment to the reality of the situation on the ground in Darfur.  Instead, the 

People’s Daily just relies on Sudanese and U.N. sources, neither of which truly present 

the plight of the victims of the crisis.  The New York Times often quotes the victims of the 

crisis in their own words.   

 

Conclusion 

 Coverage of the Darfur crisis in the New York Times has been much more 

“sensational” because of its use of thematic framing, specifically framing the situation as 

genocide.  The Times frequently uses pictures and feature stories on the victims of the 

crisis, including graphic descriptions of their individual tales of rape and murder.   

Further, the relentless campaigning of columnist Nicholas Kristof to do something about 

the crisis has probably had an effect on Times audiences, including those in power.  

Kristof’s first description of the crisis as genocide on March 27, 2004 (“Will We Say 

‘Never Again’ Yet Again?”) and subsequent editorials may very well have influenced the 

U.S. Congress, which passed resolutions on Darfur on July 22, 2004 urging President 

Bush to call the situation genocide.  The Times coverage has also influenced the Darfur 

coverage of other U.S. media (see Oregonian, July 3, 2004, “This Watchdog Barked”).    



Frederick 35 

 On the other hand, the New York Times does not really delve into the issue of how 

oil figures into the larger geopolitics of the Darfur crisis.  Several countries have oil 

interests in Sudan, and the U.S. appears to be seeking to establish similar relations.  

Further, the Times does not really situate the Darfur crisis in the context of the history of 

U.S.-Sudanese relations.  The paper never examines whether any U.S. policies—most 

notably the 1998 cruise missile strike—have had any direct or indirect effects on the 

crisis.  If, as some critics have claimed, the U.S. actually destroyed a pharmaceutical 

factory, can any of the deaths in Darfur be attributed to the lack of adequate medicine?  

 The People’s Daily also fails to devote any substantial coverage to the issue of oil 

and how it relates to the crisis, despite (because of) the fact that China’s largest foreign 

oil project is in Sudan.   Further, the People’s Daily has never mentioned the fact that the 

Chinese government sells arms to the Sudanese government.   

As the People’s Daily is the “mouthpiece” of the Chinese government, coverage 

of the crisis directly reflects Chinese foreign interests.  Because of the established ties 

with the Sudanese government—including arms and oil trade—the Chinese government 

has been willing to ignore the Darfur crisis and to frame the crisis as one of civil conflict 

that should be solved internally.  Coverage in the People’s Daily has thus been 

“detached.” There have been no interviews with refugees or “sensational” reports of the 

death and destruction in Darfur.  Most of the interviews in news articles are with 

Sudanese government officials in Khartoum.  The only time the paper ever refers to 

genocide is to say that the U.N. Commission found no evidence of genocide.   

 

 



Frederick 36 

 

 As previously mentioned, the Bush administration has apparently been backing 

off its stance that the Darfur crisis is genocide and has been encouraging the U.S. 

Congress not to sanction the Sudanese government.  This has happened following the 

dates of the study, so it would be interesting to see if coverage in the New York Times has 

changed, as well, especially if the U.S. does end up “normalizing” relations with the 

Sudanese government.  Future research of the People’s Daily should examine the 

newspaper’s coverage of Darfur in the Chinese version.  The English version of the paper 

is obviously geared toward a Western audience, so it would be interesting to see how the 

paper frames the crisis to its own citizens.    



Frederick 37 

References 
 
Bovard, J. (2004). Sudan: Don’t forget the past follies.  In LewRockwell.com.  Retrieved 

on May 5, 2005, from http://www.lewrockwell.com/orig4/bovard5.html. 
 
Carragee, K.M. (2003).  Evaluating polysemy: An analysis of The New York Times’ 

coverage of the end of the cold war.  Political Communication, 20, 287-308. 
 
China’s involvement in Sudan: Arms and oil.  (2003).  Human Rights Watch.  Retrieved 

on May 5, 2005, from http://www.hrw.org/reports/2003/sudan1103/26.htm.   
 
Chomsky, N., and Herman, E. (1988). Manufacturing consent. New York: Pantheon.   
 
Conflict history: Sudan. (2004).  International Crisis Group.  Retrieved on May 5, 2005, 

from 
http://www.crisisgroup.org/home/index.cfm?action=conflict_search&l=1&t=1&c_co
untry=101.   

 
Congress declares Sudan atrocities are ‘genocide.’ (2004, July 23). Associated Press.  

Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis Academic database. 
 
Corzine, Brownback renew call to end genocide in Darfur, introduce Darfur 

Accountability Act.  (2005, March 2).  Press Office of Senator Corzine.  Retrieved on 
May 5, 2005, from http://corzine.senate.gov. 

 
Dallaire, R. (2004, October 4). Looking at Darfur, seeing Rwanda.  The New York Times.  

Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis Academic database.   
 
Darfur: The failure to protect.  (2005).  International Crisis Group.  Nairobi/Brussels.   
 
Dealey, S. (2004, August 8). Misreading the truth in Sudan.  The New York Times.  

Retreived on May 5, 2005, from LexisNexis Academic database. 
 
Dimitrova, D., Kaid, L., Williams, A., and Trammell, K. (2005).  War on the web: The 

immediate news farming of Gulf War II.  Press/Politics, 10 (1), 22-44.   
 
Fang, Y. (2001). Reporting the same events? Discourse & Society, 12 (5), pp. 585-613.   
 
Gitlin, T. (1980).  The whole world is watching: Mass media and unmaking of the New 

Left.  Berkeley: University Press.   
 
Guoguang, W. (1994). Command communication: The politics of editorial formulation in 

the People’s Daily.  China Quarterly, 137, pp. 194-112.   
 
Iyengar, S. (1991). Is anyone responsible? Chicago: University of Chicago Press. 
 



Frederick 38 

Kristof, N. (2005, May 3). Day 113 of the president’s silence.  The New York Times.  
Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis Academic database. 

 
Kristof, N. (2004, October 20). He ain’t heavy.  The New York Times.  Retrieved on May 

5, 2005, from LexisNexis Academic database. 
 
Kristof, N. (2004, June 23). Magboula’s brush with death.  The New York Times.  

Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis Academic database. 
 
Kristof, N. (2004, March 27). Will we say ‘never again’ yet again? The New York Times. 

Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis Academic database. 
 
McChesney, R. (1999). Rich media, poor democracy.  New York: The New Press.   
 
Neuman, W., Just, M., and Crigler, A. (1992). Common knowledge: News and the 

construction of political meaning. Chicago: University of Chicago Press.  
 
Powell says rapes and killings in Sudan are genocide. (2004, September 10).  The New 

York Times.  Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis Acamemic database. 
 
Power, S. (2002).  A problem from hell.  New York: Perennial. 
 
Power, S. (2004, August 30). Dying in Darfur. The New Yorker.  Retrieved on May 5, 

2005, from LexisNexis Academic database. 
 
Question of evidence: A special report.  (1999, October 27) The New York Times.  

Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis Academic Search Premier. 
 
Report of the international commission of inquiry on Darfur to the United Nations 

Secretary-General. (2005). Geneva.   
 
Ricchiardi, S. (2005). Déjà vu.  American Journalism Review, 27 (1), pp. 34-41.  

Retrieved on May 5, 2005, from Academic Search Premier database. 
 
Straus, S. (2005). Darfur and the genocide debate.  Foreign Affairs, 84 (1).  Retrieved 

May 5, 2005, from Academic Search Premier database. 
 
Sudan minister hails U.N. rights vote.  (2004, April 24).  Associated Press. Retrieved on 

May 5, 2005, from 
http://www.globalpolicy.org/security/issues/sudan/2004/0424hails.htm.   

 
Sudanese president vows to annihiliate Darfur rebels.  (2003, December 31).  Agence 

France Presse.  Retrieved on May 5, 2005, from LexisNexis database.   
 
Sudan’s sovereignty should be respected.  (2004, August 4).  People’s Daily. Retrieved 

on May 5, 2005, from http://english.peopledaily.com.cn. 



Frederick 39 

 
Targeting the Fur: Mass killings in Darfur.  (2005). Human Rights Watch. Retrieved on 

May 5, 2005, from http://hrw.org/backgrounder/africa/darfur0105/. 
 
This watchdog barked. (2004, July 3).  The Oregonian.  Retrieved on May 5, 2005, from 

LexisNexis Academic Search Premier.   
 
Valentino, B. (2004). Final solutions: Mass killing and genocide in the twentieth century. 

Ithaca: Cornell University Press.   
 
Weiss, C. (1974). What America’s leaders read.  Public Opinion Quarterly, 38, 1-22. 
 
 
 
 
 
 



Frederick 40 

Table I: Article Lengths 

7/141= .05 
> 700 words 

134/141= .95 
< 700 words 

People’s Daily 

60/126= .48 
> 700 words 

66/126= .52 
< 700 words 

New York 
Times 



Frederick 41 

Table II: Types of Stories 

3/141= .02 21/126= .17 Analysis 

0/141 28/126= .22 News Feature 

134/141= .95 68/126= .54 Hard News 

People’s Daily New York 
Times 

 



Frederick 42 

Table III: Keywords in Text 

.12 .2 Oil/Petroleum 

.06 .23  Ethnic 
Cleansing 

.26 times per 
article 

1.71 times 
per article 

Genocide 
 

People’s Daily New York 
Times 

 



Frederick 43 

Table IV: Focal Frames 

18/141= .13 18/126= .14 All three 

35/131= .25 24/126= .19 Con+Rem 

64/141= .45 33/126= .26 Remedies 

16/141= .11 42/126= .33 Conduct 

0/141 2/126= .02 Causes 

People’s Daily New York Times  



Frederick 44 

Table V: Who’s to Blame? 

8/141= .06 0 Rebels 

32/141= .23 18/126= .14 Domestic 

35/141= .25 80/126= .63 Sudan, 
Janja or 
Sud+Janja 

65/141= .46 28/126= .22 None 

People’s Daily New York Times  



Frederick 45 

Table VI: Who’s Responsible for Ending the Crisis? 

27/141= .19 16/126= .13 Combined 

0/141 13/126= .10 Foreign 

31/141= .22 3/126= .02 Domestic 

40/141= .28 23/126= .18 Sudan govt 

40/141= .28 67/126= .53 None 

People’s Daily New York Times  



Frederick 46 

Table VII: Emotional Intensity 

7/141=     .05 57/126= .45 High 

28/141=   .20 33/126= .26 Medium 

106/141= .75 36/126= .29 Low 

People’s Daily New York Times  



Frederick 47 

Table VIII: Primary Cause of the Crisis 

9/141= .06 5/126= .04 Ethnic 

7/141= .05 9/126= .07 Environ. 
Resources 

22/141= .16 28/126= .22 Independe
nce 

99/141= .70 77/126= .61 None 

People’s Daily New York Times  



Frederick 48 

Table IX: Quoted Sources

9/141=   .06 1/126=   .01 Foreign 

12/141= .09 39/126= .31 USA 

35/141= .25 45/126= .36 UN 

6/141=   .04 25/126= .2 Monitors + 
NGOs 

1/141=   .01 29/126= .23 Darfur 

54/141= .38 34/126= .27 Sudan 

People’s Daily New York Times  


	darfurfinal-Frederick.pdf
	darfurfinal-Frederick-TABLES

