
“Вісник СумДУ. Серія Філологія”, №2' 2007  55 

КРИМСЬКОТАТАРСЬКЕ ПИТАННЯ У САМОВИДАВНИЧІЙ  
ПЕРІОДИЧНІЙ ПРЕСІ 

Н.В. Яблоновська  
 

У статті досліджується звернення радянських самвидавчих періодичних друкованих 
видань до кримськотатарського питання: окреслене коло видань, що висвітлювали дану 
проблему, визначений їхній внесок у її вирішення. Особлива увага приділяється самвидавові 
безпосередньо кримських татар. 

 
Постановка проблеми. До середини ХХ століття Крим підійшов скаліченим зовні і 

внутрішньо: за трагедією окупації прийшла нова – депортація його споконвічних 
жителів за національною ознакою. 18 травня 1944 р. було розпочато депортацію 
корінного народу півострова - кримських татар. Усього їх було виселено 187859 осіб 
[3, с. 54].  
Однак якою б руйнівною для кримськотатарського народу не була трагедія 

депортації, навіть вона не змогла позбавити його права голосу. Зрозуміло, що у 
радянський час не тільки вирішення проблем депортованих, але і саме їхнє 
обговорення було неможливим на сторінках офіційної преси. Ситуації не змінило 
навіть відкриття радянських кримськотатарських друкованих органів: газети «Ленін 
байрагъы» у 1957 р. і журналу «Йылдыз» у 1976 р., які не відображали і не могли 
відобразити головного прагнення свого народу – повернення на історичну 
батьківщину.  
Проте «кримськотатарське питання» стало темою численних нелегальних видань 

(самвидаву), дослідження яких і становить мету нашої статті. Завдання цієї праці 
описати коло самвидавчих видань, які відображали “кримськотатарське питання”, та 
з’ясувати їх внесок у його вирішення. 
Щирі національні прагнення і надії кримських татар розкривала на території 

СРСР тільки самвидавча преса. Постійно матеріали про становище в СРСР 
кримських татар публікував і самвидавчий московський журнал «Хроника текущих 
событий» («Хроніка поточних подій»), який виходив друком з весни 1968 р. 
(Перевидано: Амстердам, Фонд імені Герцена, 1979; видавництво «Хроника»,  
1974-1983 р. (Нью-Йорк)). На думку М. Губогло і С. Червонної, цей журнал і 
кримськотатарський національно-визвольний рух мали один для одного «взаємне, 
винятково велике значення»: ««Хроніка» генетично була пов'язана з першими 
«Інформаціями» кримськотатарських ініціативних груп <…> Разом з тим і «Хроніка 
поточних подій» відіграла в історії кримськотатарського руху неординарну роль, 
будучи не просто дзеркалом і відображенням його історії, а стимулятором 
розширення фронту боротьби. Вона фокусувала інтернаціональну громадську увагу 
на кримськотатарському русі, вводила цей рух у контекст загального опору 
режимові» [4, с. 25-26]. 
З 1 серпня 1987 року в Москві за редакцією Олександра Подрабінека щотижня 

виходив машинописний інформаційний бюлетень «Экспресс-Хроника», що містив 
короткі повідомлення про події суспільно-політичного життя країни, становище 
політв'язнів у в'язницях, таборах і спецпсихлікарнях. Примірники «Экспресс-
Хроники» для подальшого розмноження розсилалися приблизно в 80 міст і 
населених пунктів СРСР, видавалися в газетному форматі в Парижі. Майже в кожнім 
номері «Экспресс-Хроники», звичайно в розділі "Події тижня", публікувалася й 
інформація про Національний рух кримських татар. 
Особливу увагу кримськотатарській проблемі приділив і самвидавчий журнал 

Української Гельсінської групи "Український вісник". Наприклад, у розділі 
"Редакційна пошта" (№№ 11-12 січень-березень 1988 р.) повідомлялося про 
надходження з Узбекистану на ім'я редактора журналу тексту звернення кримських 
татар до Всесоюзної Конференції КПРС і "усього складу партії Леніна". 



“Вісник СумДУ. Серія Філологія”, №2' 2007 56 

Редакція журналу, коментуючи це звернення, писала, що український 
національно-демократичний рух завжди солідаризувався зі справедливими вимогами 
репресованого кримськотатарського народу і нагадала, що одним із найактивніших 
захисників кримських татар ще в 60-ті роки був українець Петро Григоренко, який 
став пізніше членом Української Гельсінської групи. Разом з тим, редакція звернула 
увагу на кілька пропозицій у "Зверненні", що, на думку "Українського вісника", не 
відповідали істині і давали перекручене уявлення про реальне становище речей. 
По-перше, редакція "Українського вісника" заперечила тезу "Звернення" про 

"слов'янізацію Криму" і "250-мільйонний слов'янський народ", тому що, на думку 
"Українського вісника", насправді в Криму відбувалася не "слов'янізація", а 
безсоромна русифікація, якій нітрохи не заважало формальне введення Криму до 
складу УРСР. Щодо терміна "слов'янський народ", що неодноразово зустрічався в 
"Зверненні", редакція "Українського вісника" пояснила, що такого народу не було 
навіть у часи Київської Русі, а говорити сьогодні про єдиний слов'янський народ – це 
все одне, що говорити про єдиний романський або італо-франко-іспано-португало-
руминський народ. 
Коментувалася також наступна пропозиція зі "Звернення" кримських татар: 

"Воскресіння життя і рівноправності кримськотатарського народу в Криму не 
спрямоване на те, щоб відібрати в російсько-українського або якого-небудь іншого 
населення Криму їхнього майна, шкіл і газет, мови і гопака, радіо і телебачення, 
клубів і прав на рідну мову, на соціальні і політичні блага, не робиться замах й на 
основи і непорушність УРСР і РРФСР". 
У цьому зв'язку редакція "Українського вісника" повторно нагадала, що ніякого 

єдиного "російсько-українського народу" не було і немає, а з приводу реального 
становища українців у Криму заявила: "Що у нас в Криму відбирати, шановні 
земляки! Немає там ні українських шкіл, ні клубів, ні радіо і телебачення, ні преси, 
немає ніде й української мови поза побутом українських сіл, відкіля вона теж 
активно виганяється. А на ваше згадування про гопак у парі з такою святинею, як 
національна мова, можна було б і образитися". 
З приводу міркувань про власівців, бандерівців, мельниківців та ін., що 

наводилися у “Зверненні” для ілюстрації неоднакового ставлення радянського уряду 
до факту зрадництва під час війни представників різних народів і, відповідно, для 
доказу необґрунтованості виселення кримськотатарського народу з Криму через дії 
окремих зрадників, редакція "Українського вісника" писала: "І ще радимо нашим 
кримськотатарським друзям: у своїй історії ви маєте повне право розбиратися самі, 
без інструктажу "старших братів". Але не шукайте слідом за офіційною пропагандою 
"зрадників і негідників" в інших народів для порівняння зі своїми "відщепенцями".  
В історії не все так просто й однозначно: трапляється, що "зрадники" раптом 
виявляються справжніми патріотами... Кому як не вам знати це: адже зовсім недавно 
усьому вашому народові приліпили клеймо "зрадника". 
На ці зауваження відізвався самвидавчий “Вестник Национального движения 

крымских татар” (1988. — № 1-2. – квітень-травень): “Центральна Ініціативна група 
Національного руху кримських татар вважає критику "Українським вісником" 
"Звернення кримських татар” справедливою і конструктивною. Водночас вважає за 
необхідне довести до відома українських друзів, що згадане "Звернення" ні в якій 
мірі не є загальнонародним, а відбиває точку зору лише окремої групи в 
Національному русі кримських татар” [1]. 
З кримськотатарських рукописних «Інформацій» (які складалися з 1965 р. зі звітів 

про діяльність Ініціативних груп) у 1983 р. виріс «Інформаційний бюлетень 
Ініціативної групи кримських татар ім. Муси Мамута». В обстановці тотальних 
політичних переслідувань вийшло друком лише чотири номери «Бюлетеня» 
(останній – у грудні 1983 р.), але і вони змогли в рубриках: «На рідній землі», 
«Повідомлення з Москви», «Повідомлення з Узбекистану» — набагато повніше 



“Вісник СумДУ. Серія Філологія”, №2' 2007  57 

розкрити справжній зміст національного життя, ніж це робили офіційні радянські 
джерела. Місце видання було заявлено так: «Сімферополь-Ташкент». 
З 1984 р. у Ташкенті, а з 1988 р. у селі Родниковому Сімферопольського району за 

редакцією Шевкета Кайбуллаєва друкувався нелегальний соціально-політичний 
журнал «Къасевет» («Занепокоєння»), який вижив в умовах несвободи і став одним з 
офіційних кримськотатарських видань у 1990-і рр. (з 1995 р. – історико-
етнографічний журнал, у 1998 р. логотип було переведено на латинську графіку – 
«Qasevet»). Майже всі матеріали журналу публікуються російською мовою (в останні 
роки – з розширеними англомовними анотаціями), тематика публікацій різноманітна: 
від філології, історії й етнографії – до релігії і кримськотатарського руху. Наприкінці 
2005 року вийшов 31-й номер журналу (чудово ілюстрований, на крейдованому 
папері, із численними дизайнерськими знахідками), презентація якого відбулася у 
Києві з великим успіхом. Саме «Къасевет» став перехідним явищем між підпільною 
кримськотатарською пресою періоду застою і новими виданнями, які появилися в 
Криму після перебудови. 
Наприкінці 1980-х рр., у зв'язку з поступовим зростанням у СРСР демократичних 

процесів, кількість друкованих органів самвидаву різко зросла. У 1988 р. 
кримськотатарською і російською мовами появилося машинописне видання 
Центральної ініціативної групи Національного руху «Вестник национального 
движения крымских татар» («Вісник національного руху кримських татар») 
(відповідальний редактор – Мустафа Джемілєв). Вийшло друком три номери 
«Вестника»: № 1-2 (квітень-травень 1988 р.), № 3 (червень 1988 р.). В них 
повідомлялося про зібрання, мітинги і демонстрації кримських татар; про 
протиправні дії влади відносно учасників Національного руху; про становище 
кримськотатарських політв'язнів; проводився  огляд радянської і зарубіжної преси з 
кримськотатарського питання і огляд кримськотатарського самвидаву; містилися 
тексти найбільш важливих звернень та інших матеріалів Національного руху й ін. 
Учасниками Національного руху кримських татар (НРКТ) у Новоросійську в 

1989-1990 рр. випускалася машинописна газета «Козьяшы», у місті Чирчику члени 
міської ради Організації кримськотатарського національного руху (ОКНР) видавали 
самвидавчу газету «Алеми гъурбет» [5]. 
Протягом 1988 (з 15 січня) -1989 рр. у м. Старий Крим Кримської області 

культурно-історичним товариством «Ватан» (Батьківщина) видавалася російською і 
кримськотатарською мовами однойменна газета за редакцією Р. Музафарова. Газета 
тиражувалася фототипним, іноді ротапринтним способом і розповсюджувалася в 
Криму, Краснодарському краї, Херсонській області, Узбекистані й інших районах 
СРСР. У вступній статті в першому номері під заголовком "Наші цілі і завдання" 
кримськотатарською мовою говорилося, що метою редакції була публікація на 
сторінках газети матеріалів з питань мови, літератури, культури, народної творчості 
кримських татар, топоніміки, демографії й етнографії Криму, досліджень про участь 
кримських татар у Вітчизняній війні, історію культурних зв'язків кримських татар з 
іншими народами, анотацій і рецензій в радянській періодичній пресі на книги і 
статті, у яких зачіпалися питання про кримських татар, цитат з публікацій періоду 
існування Кримської АРСР, а також хроніки суспільного і культурного життя 
кримськотатарського народу, репортажів, оголошень. 
Постійними рубриками газети стали "На Батьківщині – у Криму", "Топоніміка", 

"Набране, але не опубліковане...", "Інтернаціоналісти про національні права 
кримських татар", "Критика", "Що писали про нас у період Кримської АРСР" та ін. 
Майже в кожнім номері містився невеликий кримськотатарсько-російський словник. 
У розділі "На Родіні – у Криму" повідомлялося про публікації в газетах Криму 
статей, де згадувалися кримські татари, про надходження в магазини Криму книг 
кримськотатарською мовою, про чисельність кримських татар у тому або іншому 
районі Криму, про факультативне викладання кримськотатарської мови в деяких 
школах і т.п. У розділі "Топоніміка" перелічувалися колишні, тобто до виселення 



“Вісник СумДУ. Серія Філологія”, №2' 2007 58 

кримських татар, найменування населених пунктів по районах Криму. Під рубрикою 
"Що писали про нас у період Кримської АРСР" наводилися цитати з газет і брошур 
воєнного часу, де говорилося про героїчну боротьбу кримських татар з нацистськими 
окупантами і знущання окупантів над кримськими татарами. 
Багато місця і під різними рубриками відводилося в газеті анотаціям, рецензіям і 

критичним заміткам на публікації в радянській пресі, де згадувалися кримські татари. 
У деяких номерах були опубліковані вірші, які не пройшли офіційну цензуру. Обсяг 
газети становив 4 машинописні сторінки. 
Отже, незважаючи на офіційну заборону, самвидавча преса привертала увагу 

міжнародної спільноти і прогресивних кіл радянського суспільства до 
“кримськотатарського питання”, вимагаючи його вирішення. Зусиллями 
кримськотатарських журналістів, письменників, поетів, громадських діячів, 
активістів національного руху глибокі традиції кримськотатарської національної 
преси не були перервані в депортації, і це стало однією з важливих передумов того, 
що на території сучасної АР Крим найвпливовішу частину етнічних газет і журналів 
становлять саме кримськотатарські видання. 

 
SUMMARY 

The Crimean Tatars question in the illegal periodical of USSR (samizdat) is investigated in the article. 
 
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ 
1. Вестник национального движения крымских татар. – 1988. — № 1- 2. – Квітень-травень  

// http://www.cidct.org.ua/uk/studii/5-6(05)/12.html. 
2. Вестник национального движения крымских татар. – 1988. — № 3. – Червень  

// http://www.cidct.org.ua/uk/studii/5-6(05)/12.html. 
3. Габриелян О.А., Ефимов С.А., Зарубин В.Г. Крымские репатрианты: депортация, возвращение и 

обустройство. – Симферополь: Амена, 1998. – 340 с.  
4. Губогло М.Н., Червонная С.М. Крымскотатарское национальное движение.— М., 1992. – Т.1. История. 

Проблемы, перспективы. — 331 с.  
5. Сюргюнлик йылларында Самиздат газеталар чыкъарылгъан, олардан «Козьяшы» янъы саны ве 

«Алеми гъурбет» [Самвидавчі газети часу депортації] // Янъы дюнья. – 2004. – 15 травня. – С. 11. 
 
 
 

Надійшла до редакції 1 жовтня 2007 р. 
  

http://www.cidct.org.ua/uk/studii/5-6
http://www.cidct.org.ua/uk/studii/5-6

