Home » Thailand » Thaiblog » De Stad der Engelen: Bangkok

De Stad der Engelen: Bangkok

Vrijdag 23 april 2010

Zondag 18 april was het wederom vroeg opstaan, want om 08:35 uur vertrok onze vlucht met AirAsia vanaf Udon Thani naar Bangkok. Dit is slechts een kort vluchtje van ongeveer 50 minuten, dus rond 09:30 landden we alweer in Bangkok. Ondanks de rellen op Black Saturday (10 april) maakten we ons geen zorgen. Ons vaste hotel, Royal Benja Hotel, zit in Soi 5 van Sukhumvit Road, ver weg van de plaats waar de week ervoor de rellen waren geweest. Bangkok is natuurlijk een gigantisch grote stad en het is natuurlijk niet zo dat de rellen door de hele stad hebben plaatsgevonden. Sommige mensen hadden misschien het idee dat heel Bangkok een groot slagveld is geweest, maar dit is absoluut niet het geval. Rondom Sukhumvit Road was dan ook helemaal niks te merken en het was 'life as usual'. Wel merkte je dat er minder toeristen waren. Natuurlijk, het is nu ook laagseizoen, maar dan nog was het rustig. Ook op de wegen in de stad vielen de traffic jams dit keer mee in vergelijking met andere jaren en 's avonds was het ook rustiger bij de stalletjes op Sukhumvit Road.

Maar er is, zoals altijd in Bangkok, geen enkel moment geweest dat we ons ook maar even onveilig hebben gevoeld. Sowieso voel ik me in Bangkok altijd veiliger dan in Amsterdam. De laatste avond ben ik wezen stappen en liep rond 05:30 uur in de ochtend in m'n eentje door verschillende soi's (zijstraten) en over Sukhumvit Road terug naar het hotel. Zelfs rond deze tijd is het nog steeds (of: alweer) druk op straat. Het gedeelte van Sukhumvit Road dichtbij ons hotel staat 's nachts vol met kleine straatbarretjes waar mensen nog zitten te drinken en in de soi's (zijstraten) wordt rond dit tijdstip alweer het eerste eten bereidt. Altijd zijn er wel mensen op straat. Het enige dat kan gebeuren is dat een katoey (ladyboy dus omgebouwde) je aanspreekt of iets met je wil drinken, maar ach, dan loop je gewoon door (tenzij je interesse hebt natuurlijk) en laten ze je verder met rust....

In Bangkok hebben we vrij weinig gedaan.... Arie, Annelies en Wasana zijn zondagmiddag nog naar Chatuchak weekendmarkt geweest, maar ik had daar deze keer weinig zin in en ben lekker in een van mijn 'vaste' barretjes gaan zitten met een koude Singha.

Zondagavond hebben we met z'n 4-en de Loy Nava dinnercruise gedaan, een cruise over de Chao Phraya rivier langs schitterend verlichte tempels zoals de Wat Phra Kaew en de Wat Po. Wasana en ik hadden dit al eerder gedaan, maar wilden dit nu nog een keer met Arie en Annelies doen. Het was zeker weer erg leuk, prima service en het eten is uitstekend.

Wachten op de dinnercruise Loy Nava

Loy Nava dinnercruise

Maandag 19 april zijn Arie, Annelies en ik weer erg vroeg opgestaan en hebben de taxi genomen naar Recreational Bangkok Biking. Een bedrijf van een Nederlander (Andre Breuer) die al een aantal jaren fietstochten organiseert door Bangkok. Ik ben zelf niet gaan fietsen, maar zou eens kennismaken met Andre die ik al een tijdje ken via een Thailand-forum. Helaas kon Andre vanwege prive-omstandigheden niet aanwezig zijn, dus deze kennismaking hebben we moeten uitstellen tot de volgende keer. De fietstocht van Arie en Annelies door kleine, smalle straatjes in Bangkok is in ieder geval zeer goed bevallen. Iedereen is zeer lovend over deze fietstochten en dit is dan ook zeker een aanrader als je in Bangkok bent.

Nadat ik bij het kantoor van Recreational Bangkok Biking was geweest, heb ik de taxi genomen naar het Prince Palace Hotel waar het kantoor van de reisorganisatie Green Wood Travel zich bevindt. Vlak voordat we naar Thailand vertrokken, ontving ik een e-mail waarin de manager Ernst-Otto Smit (een Nederlander) me meedeelde dat er een vacature beschikbaar was. Ik had hier maanden geleden al eens gesolliciteerd, echter was dit toen op niks uitgelopen. Het was een zeer prettig gesprek met dhr. Smit en zijn vrouw (general manager) en ze waren zeer positief. Net als ik overigens. Al jaren ben ik op zoek naar een leuke baan in de Thaise reiswereld, alleen is dit niet makkelijk voor een buitenlander. Nu krijg ik dus eindelijk de kans om mijn droom uit te laten komen.....alleen hebben we nu het probleem dat Wasana net 2 maanden geleden haar spa in Haarlem heeft geopend. We moeten dus over een oplossing gaan nadenken.....want dit is wel wat ik al heel lang wil en mocht ik het afslaan, ben ik bang dat ik niet veel kansen meer krijg op een baan in Thailand.......

Zoals ik al eerder schreef hebben we verder vrij weinig gedaan in Bangkok, omdat we deze Aziatische metropool inmiddels al vaak bezocht hebben...

Uitzicht vanuit het Royal Benja Hotel, Bangkok

Op 21 april was het helaas alweer tijd voor onze volgende bestemming. Had ik er een paar dagen terug al moeite mee om Udon te verlaten, nu vond ik het moeilijk om Bangkok te verlaten....toch mijn favoriete steden in Thailand.

***** Op donderdag 22 april 2010, een dag na ons vertrek uit Bangkok, zijn er weer rellen geweest in Bangkok. Ditmaal waren ook voorstanders van de regering Abhisit de straat opgegaan en deze kwamen tegenover de roodhemden te staan. De roodhemden zijn aanhangers van de oude premier Thaksin Shinawatra en demonstreren tegen de huidige regering die volgens hen niet democratisch gekozen is. Er zijn gisteren meerdere bommen ontploft in het Silom district waar zich veel bedrijven (zoals banken) en bekende hotels bevinden. Er zijn o.a. bommen ontploft bij het Sala Daeng skytrain station en het Dusit Thani Hotel. Afgelopen zondagavond, na de dinnercruise, reden wij zelf nog langs het Dusit Thani Hotel op de terugweg naar ons eigen hotel. Het leger zegt dat de bommen zijn afgevuurd door roodhemden, de leider van de roodhemden zegt dat dit niet het geval is. Ook gaan er geruchten dat dit is gedaan door een 3e groep, een terroristische groepering die zich onder de roodhemden bevinden en die proberen de maatschappij op deze manier te ontwrichten. Hoe goed ik het nieuws hierover ook probeer te volgen, dit blijft lastig voor een buitenlander. Het laatste nieuws staat wel in de Bangkok Post, maar het is voor ons lastig om te zeggen of het allemaal correct is wat in deze Engelstalige krant staat. Ook is het lastig om aan te geven wat de beste oplossing voor het land zou zijn. Als de roodhemden hun zin krijgen en de huidige regering ontbonden wordt, bestaat natuurlijk de kans dat de geelhemden (aanhangers van de huidige regering) weer de straat opkomen en zo kan het wel oneindig lang doorgaan. Het enige dat ik hoop is vrede in het land en dat er niet meer slachtoffers te betreuren zijn. Elke dode of gewonde is er een te veel. De Thai die ik afgelopen weken gesproken heb, ongeacht tot welke groep zij behoren, vinden het ook verschrikkelijk dat Thai tegen Thai vechten. Het leger heeft inmiddels al meerdere keren laten weten dat hun geduld opraakt en dat de roodhemden eerdaags zullen worden verdreven, maar de kans is zeer groot dat er dan wederom rellen uitbreken. Daarnaast zijn er onder de militairen ook veel personen die een 'rood' hart hebben en eigenlijk sympathie hebben voor de roodhemden. Tsja, een moeilijke situatie en zo anders dan bij ons in Nederland....*****

Foto's van de rellen van gisteravond (donderdag 22 april 2010) in Bangkok (Silom District).