
From the September / October 2002 issue of the Columbia Journalism Review 
 
Donald Graham's Washington Post 
 
BY SCOTT SHERMAN 
 
On October 1, 1975, at approximately 4:50 a.m., Donald Graham, heir apparent to 
The Washington Post, received a disturbing telephone call. Union members had just 
beaten a foreman, started a fire, and ransacked the presses at the Post. 
 
Thus commenced a lengthy ordeal, during which helicopters landed on the roof of 
the Post to ferry pages to nonunion printing plants; waiters in tuxedos served 
snacks to workers inside the building; and some reporters who chose to work were 
harassed and beaten. One despairing pressman even committed suicide. 
 
For Graham, who was thirty years old, the pressmen’s strike was a baptism by fire. 
As assistant general manager during the strike, his job was to get the newspaper out 
each day without the craft unions, a task he performed with skill, brio, and humility: 
With a skeleton crew running the paper, the scion of a newspaper fortune was 
forced to load trucks and push rolls of newsprint. Toby Thompson, who went to 
prep school with Graham and wrote a searching profile of him in Esquire in 1985, 
quoted a colleague who recalled how, during the strike, Graham, who served in 
Vietnam, “just glowed — it was like combat duty and he was a commander in 
battle.” 
 
To his mother, Katharine Graham — who became known for her toughness during 
the strike — it was his moment of truth. “He was so helpful to me and so 
instrumental to the paper. I knew then that he was more than ready to take over as 
publisher,” Mrs. Graham said in her 1997 memoir, Personal History. 
 
In the years after the strike, Graham inherited The Washington Post and left a 
distinct imprint on it. By the time he relinquished the publisher’s job in 2000, the 
Post was extraordinarily successful, both journalistically and financially, and Don 
Graham had begun to emerge from the long shadow of his mother. These days, as 
the cheerfully confident CEO of The Washington Post Company, Graham spends 
much of his time on matters pertaining to other parts of the company [see The Post 
Company's New Profile]. The Post is still very close to his heart, but the daily 
administration of it is now in the hands of one of his oldest friends, Bo Jones. Still, 
Graham remains deeply involved in the enterprise. For instance, Fred Hiatt, the 
editorial page editor, reports directly to Graham (and not to Jones, the publisher). 
 
Not everyone, however, is enamored of the paper Graham fashioned in his own 
image. Even some people who know and admire him — almost all of whom insisted 
on anonymity — yearn for the scrappy, swashbuckling, incandescent Post of the 
1970s, the Post that printed the Pentagon Papers and toppled Richard Nixon, the 



Post that James Fallows — in an Esquire profile of Ben Bradlee in 1976 — hailed as 
“the most exciting paper to work on, the most interesting one to read, and the one 
from which wrongdoers had most to fear.” Kevin Phillips, the author and 
commentator, points out that both the Post and the rest of the world have changed. 
“The late sixties and early seventies was a period of political and institutional 
combat,” he says. “The Washington Post was part of that combat. I don’t think they’re 
part of any combat any more.” 
 
Others point to a subtle transformation. Says the former Post reporter and editor 
Haynes Johnson: “It is a better overall paper today, though in my view not as 
brilliant or as exciting as the older model.” Listening to Post veterans analyze and 
assess the newspaper, one senses that something was irretrievably lost in the 
transition from Katharine Graham to Don Graham. “I look at those pictures of Ben 
and Mrs. Graham coming out of the courthouse, celebrating the news that they won 
the Pentagon Papers,” says Johnson. “Ben has his fist raised in exultation, and Kay is 
laughing like hell. That captured the spirit of the times better than anything.” And 
the single image that captures the Post now? Replies Johnson: “There isn’t one.” 
 
If something was lost in the transition, perhaps something was gained, too. At a time 
when some large newspaper corporations have sacrificed journalistic quality for 
quarterly profits, the Post, under Don Graham, has maintained a rock‐hard stability 
and a commitment to — and investment in — newsroom excellence. That his 
company, which went public in 1971, has delivered impressive financial results — 
particularly in the years after the pressmen’s strike — makes that independence 
and its outstanding journalism possible. 
 
In 1972, Roger Wilkins went to work for The Washington Post. He was the first black 
editorial writer on the staff, and he would go on to write most of the Post’s editorials 
on Watergate. “One day,” Wilkins said recently, “this guy shows up at my door. He’s 
a big friendly guy with a big smile and he says” — Wilkins’s voice rises to a perfect 
imitation of Graham’s all‐American cadence — “‘Hi, I’m Don Graham and I just want 
to welcome you to the paper and I just hope that you just have the best time here.’ 
Later I figured out who he was. But that was really nice, you know? Nice things like 
that do not normally happen in newspapers.” 
 
Wilkins is not alone in his admiration for Graham. Gary Pruitt, CEO of The McClatchy 
Company, calls him “the class act of the newspaper industry.” Ralph Nader insists 
that he is “very congenial — a great person to have lunch with.” The veteran Post 
columnist Mary McGrory refers to him as “improbably virtuous and improbably 
humble — as decent a man as I’ve ever met in my life.” 
 
McGrory recalls the illness and subsequent death of Meg Greenfield, the paper’s 
influential editorial page editor and an intimate friend of Katharine Graham. “When 
it was discovered that the cancer had spread to the brain,” McGrory relates, “she 



happened to be in the West, and Don flew right out to see her. And he went to Johns 
Hopkins during her last illness and just sat in the room.” 
 
Some Post reporters appreciate Graham’s handwritten notes about their stories, and 
his accessibility. Last year, Linda Perlstein, who covers education from one of the 
paper’s suburban bureaus, heard that Graham would be attending a public function 
near her office, so she invited him to stop by; he had never seen the bureau’s new 
offices. He replied instantly and affirmatively. Notes Perlstein: “How many Fortune 
500 CEOs can you e‐mail and have them reply in five minutes?” Longtime Post 
watchers praise Graham for his lack of pretense and pomposity. “He pays no 
attention to the starfucking culture that Katharine Graham was enamored of,” says 
the Slate columnist Jack Shafer. “I mean, imagine Truman Capote throwing a party 
for Donald Graham!” 
 
His modesty can be disarming. Graham has a deep interest in eighteenth‐ and 
nineteenth‐century English literature, and in 1995 he gave the keynote address to 
the Trollope Society, which he did with grace and style. “Trollope’s ghost has had an 
awful year,” he began. “First, the House of Commons voted to outlaw fox hunting. 
Now this Society, in which the ghost must take great pride, gets lectured to by a 
figure who represents an unspeakable combination — an American, journalist and 
businessman — me.” 
 
Yet Graham can be rather feisty as well. In 1995, The New Republic ran a thirteen‐
thousand‐word article by Ruth Shalit about alleged racial tension in the Post 
newsroom, which prompted an acidic letter from Graham himself. “Since she works 
at The New Republic,” Graham’s letter stated, “the last practitioner of de facto 
segregation since Mississippi changed, Ms. Shalit has little or no experience in 
working with black colleagues.” (Graham noted that the magazine, founded in the 
early part of the century, has “never had a full‐time black staffer” and quipped: 
“Motto: Looking for a qualified black since 1914.”) 
 
Graham, however, plays most of his hardball as a businessman. In the early 1990s 
The Washington Post Company competed for cellular phone licenses through one of 
its subsidiaries [for all Washington Post Company holdings, see CJR's Who Owns 
What]. The FCC had promised that the licenses would be free, but subsequent 
political wrangling overturned that ruling. Graham is still furious: “We thought this 
was a simple outrage,” he says today. On September 29, 1994, the Post editorialized 
in favor of the General Agreement on Tariffs and Trade treaty (GATT), and noted 
that the bill contained “no surprises.” But there was a surprise: deep in the GATT 
legislation was a provision that, competitors complained, would guarantee lucrative 
licenses to the Post company. Rival companies blasted the Post in full‐page 
advertisements, and it was soon revealed that Donald Graham himself had lobbied 
at least one senator, along with the Clinton administration, for the GATT provision 
involving his company. 
 



Mea culpas soon appeared in the newspaper, and the Post’s ombudsman wrote on 
October 9, 1994, that the controversy was “a heavy blow to the newspaper’s 
credibility.” Shortly thereafter, the Post relinquished its cell‐phone holdings. The 
contours of this affair remain opaque even today — although Graham does admit 
now, “I undoubtedly asked Senator John Danforth to include this provision in the 
bill.” Graham continues: “In hindsight, there should have been an editorial that 
mentioned this provision in the GATT treaty. We clearly should have done that.” But 
he also says, “We run a business and make no apologies for the fact that we try to 
run it well.” 
 
His father, Philip Graham, was a man who relished the corridors and cloakrooms of 
power. A graduate of Harvard Law School, Graham came to Washington in the early 
1940s, one of the brilliant young New Dealers who surrounded Supreme Court 
Justice Felix Frankfurter. He married Katharine and inherited The Washington Post 
from her father, Eugene Meyer, who bought it in a 1933 bankruptcy sale. Philip 
transformed the paper into a solid — if hardly superlative — daily. Perhaps his 
greatest achievement was the 1954 purchase of the only remaining morning 
competitor, the Times‐Herald, which gave the Post a near a.m. monopoly. By 1960 it 
was the top paper in Washington. 
 
From the very start, his first son, Donald, born in 1945, exhibited few of his father’s 
personal and political characteristics. When Philip turned thirty, Eugene Meyer sent 
a stunningly prescient letter to him: the infant Don is “calm and quiet, and seems to 
be balanced in a sort of judicial manner,” Meyer wrote. “I don’t think anybody is 
going to get him excited if he can help it . . . . If you think he is going to be a torch 
bearer for any of the isms that you want to hand him or try to instill in him, I feel it 
my duty to tell you I think you are going to be disappointed.” 
 
In the late fifties and early sixties, Phil’s mental health — he suffered from manic 
depression — began to deteriorate. In August 1963, with his wife in a nearby room, 
he shot and killed himself. In memoriam, the Washington Daily News printed the 
poem “Richard Cory” by Edwin Arlington Robinson, about a man who “was a 
gentleman from sole to crown/clean favored and imperially slim,” a man who 
“fluttered pulses when he said, ‘Good Morning,’” a man who, “one calm summer 
night/went home and put a bullet through his head.” 
 
Don Graham was eighteen. 
 
Phil’s descent left Katharine in a state of despondency, and she took refuge in 
friendships. It was James Reston, the columnist, who remarked to her, in the difficult 
months preceding Phil’s suicide, that “you and I can’t do anything about Phil, but we 
can start training Donny, and I would like to take him as my clerk this summer.” It 
was the summer of Phil’s death, when Don was a sophomore at Harvard. He would 
grow up to be a man quite unlike his father, a man who doesn’t drink, smoke, chase 
women, or advise politicians, a man who, friends say, carried a heavy emotional 



burden throughout his early career. Esquire quoted his younger brother Steve as 
saying of Don: “I don’t know why he hasn’t jumped out of a window.” 
 
At Harvard, Graham gravitated toward the Harvard Crimson, where he was elected 
president in 1965. The insurrectionary spirit of the sixties had come to Harvard, but 
Graham’s circle was, to a certain extent, immune to it. The Post reporter Jay 
Mathews, who was also at the Crimson, notes that Graham was presented with a 
“live baby hawk at the annual Crimson dinner Don’s senior year, a token of our 
affectionate recognition that he had kept the Crimson on the pro‐war side of that 
debate much longer than most of us were comfortable with.” 
 
But Graham was not an armchair warrior. In 1966 he volunteered for the draft and 
in 1967 the Army sent him to South Vietnam, where he worked as an information 
officer, a military journalist, and witnessed the end of the battle of Khe Sahn in 1968. 
 
Graham would always take enormous pride in his military service. Haynes Johnson 
has vivid memories of luncheons in Mrs. Graham’s dining room in the early 1970s, 
occasions where prominent government officials and journalists would mingle, and 
where Don would forcefully inquire about the military service of his peers. Recalls 
Johnson: “Don would always have some questions for people his age. What did they 
do at that time? Did they serve? And if they didn’t serve — why not?” 
 
In 1968, Graham returned from Southeast Asia to a nation enveloped by discord. In 
the first six months of 1969, there were three hundred major protest 
demonstrations at colleges and universities, involving a third of the nation’s 
students, along with eighty‐four bombings and arson incidents. Like many in his 
generation, Graham mounted the barricades, but not as an anti‐Vietnam protester. 
He chose order over chaos. In January 1969 he joined the Washington Metropolitan 
Police Department as a patrolman. 
 
He was sent to what was then the Ninth Precinct in Northeast Washington, a zone 
that was heavily damaged in the riots of 1968, a zone full of poverty, drugs, vice, and 
despair. “Everyone knew that he was Katharine Graham’s son,” says Ike Fulwood, 
who served in a nearby precinct and later rose to the head of the D.C. police force, 
“so that made for some interesting conversation.” Fulwood remembers him as “a 
pretty good police officer” — a “guy who talked to people, communicated with them 
very well.” Graham made some friends in the neighborhood: Many years later, the 
Post staffer Katherine Boo would report from the same precinct, and be duly 
informed by gap‐toothed old ladies: “You better get the facts right, or I’ll tell Donny!” 
 
Graham arrived at the Post in 1971, where he was a general‐assignment reporter 
and wrote some book reviews. He did a brief stint at Newsweek, and spent a blissful 
year as the Post’s sports editor. In 1974 he was elected a director of The Washington 
Post Company. Graham was not unaware of the labor trouble within the newspaper; 
it was a matter of great concern within the Graham family for years. 



 
In October 1975, after the pressroom was ransacked, the unions walked out. But the 
striking pressmen soon received an ugly surprise: Post management had prepared 
nonunion employees at special training facilities in Oklahoma, Miami, and 
Washington, and within one day, produced a paper with nonunion labor. In the end, 
management refused to buckle, permanent replacements were brought in, and most 
of the pressmen lost their jobs. The union was broken. 
 
Asked about the strike recently, Don Graham replied: “It never should have 
occurred.” In two long conversations with CJR, Graham was mostly cheerful and 
relaxed (and guarded) — until the matter of the strike came up, at which point a 
rough edge entered his voice: “I was told that the Harvard Business School taught a 
case on that strike for a number of years in their labor relations course,” he explains. 
“They dropped it because in a special program they conducted on labor relations 
involving management and union participants, the union people objected that the 
union behavior in The Washington Post pressmen’s strike was so bizarre, so wildly 
atypical of normal union behavior, that it would mislead business students and 
management representatives about the nature of unions.” 
 
Other people have a different view. Esquire’s Thompson quoted a former Post 
national editor, Ben Bagdikian, as saying: “The pressmen were stupid, but the paper 
was deliberately goading them. It was trying to break the union — I don’t think 
there was any question about that.” Bagdikian, who brought the Pentagon Papers to 
the Post and thereby produced the second biggest story in the paper’s history, still 
feels that way today. 
 
Twenty‐seven years later, labor trouble persists at the Post, although the remaining 
unions are weak. In June, to coincide with the paper’s 125th anniversary, reporters 
associated with The Newspaper Guild, which has eight hundred members at the 
Post, launched a byline strike to protest a breakdown in contract negotiations. 
Nearly every reporter complied. “I think Don, overall, is the best newspaper 
publisher in America, as his mother was before him,” says the Post reporter and 
union activist Peter Perl. “Unfortunately, I think they also shared a blind spot about 
labor unions following the 1975 strike and are still fighting that battle, which is 
demoralizing to those of us who love working at the Post.” 
 
What’s clear is that the newspaper, and the company, prospered in the years after 
the 1975 strike. “While the Post was hurt for a time,” Howard Bray wrote in his 1980 
book, The Pillars of the Post, “the strike in the long run was actually a bonanza for 
the company.” In her co‐authored introduction to the Post Company’s 1977 annual 
report, Katharine Graham gushed, “The return on shareholders’ equity was the best 
in our history, twenty‐five percent for the year. Our financial position has never 
been stronger.” 
 



As publisher, Graham, to an overwhelming extent, concentrated his efforts on 
building the Post’s local circulation. Not everyone welcomed that focus; some 
employees lamented his unwillingness to expand nationally. “He would not, to our 
frustration, create a daily national edition,” says Haynes Johnson. But Johnson is 
glad that “the Post is even more rooted in its local community than it was when I 
first came there” in 1969. 
 
Graham himself has no regrets. He claims the current circulation strategy goes all 
the way back to the 1950s, when Post circulation executives were, in his words, 
“aggressively looking for readers not only in the city of Washington, and not only in 
the immediately surrounding suburbs, but thirty, forty, fifty miles beyond on the 
assumption that would one day be part of the Washington area.” It’s a strategy that 
has paid off: the Post has one of the highest local penetration rates of any daily in the 
United States. Says Graham: “The Chicago Tribune and the Los Angeles Times, which 
are sensational papers, have about twenty percent penetration in their home 
counties, in L.A. county and Cook county. The Post is more than twice that in eleven 
counties and the District of Columbia.” 
 
The Post has benefited from a wide variety of geographical, historical and economic 
factors. The Washington, D.C., area, according to Graham, is “a hell of an area to 
publish a newspaper in” — especially, he might have added, in the years following 
1981, when the Washington Star, the paper’s main competitor, folded. Says 
newspaper analyst John Morton, “Washington is probably the best newspaper 
market in the country.” In an attempt to fully conquer that market, the Post now 
produces ten weekly zoned supplements (known as “extras”); and in 1992 the 
company purchased the Gazette Newspapers, a chain of free suburban weeklies. A 
lax regulatory climate made that kind of acquisition possible. Says John Morton: 
“Twenty years ago the Justice Department would never have allowed the Post to buy 
up those suburban papers.” 
 
On the editorial front, some people think that the Post’s efforts on behalf of local 
coverage have paid off handsomely. “The Post is very well manned and covers state 
politics for two states and one very enormous city,” says Slate’s Shafer. “I give them 
as good a mark or better than any metropolitan paper in the country. The paper’s 
metro section is probably stronger than it has been for a long time.” Others disagree. 
Harry Jaffe, who pens the “Post Watch” column for Washingtonian magazine and is 
the co‐author of Dream City: Race, Power, and the Decline of Washington, D.C., insists 
that the Post “is getting killed by The Washington Times on a daily basis. The Times 
covers the local politics of the District of Columbia on a day‐to‐day basis much 
better than the Post. The Post covers it when it feels like it.” Interestingly, Ben 
Bradlee himself does not entirely disagree with Jaffe’s view. Asked how serious a 
competitor The Washington Times has been on local coverage, Bradlee, who at the 
age of eighty‐one holds the title of vice president at large at the Post, replies: “I think 
it may be more serious than we think it is. I see them get some local stories that I 
think the Post doesn’t have and should have had.” 



 
Between 1979 and 1983, Graham was forced to confront a number of newsroom 
crises as publisher. There was the Janet Cooke affair, in which a Post reporter 
concocted a tale of an eight‐year‐old heroin addict named “Jimmy”; there was the 
Tavoulareas case, in which the Post was sued by the president of Mobil after the 
paper reported that he used the company to set up his son in business; and there 
was at least one instance in which the newspaper had to publicly apologize for the 
work of a reporter. People who know Graham say that these events made a cautious 
man even more cautious. For Graham, the Janet Cooke affair was especially 
traumatic. His initial response was to defend the piece unequivocally when readers 
argued that it was surely fictional and demanded that the paper produce the child. 
On October 7, 1980, shortly after the Cooke piece ran and months before it was 
awarded the Pulitzer Prize for feature writing, Graham sent a note to Janet Cooke. It 
appears in Tom Kelly’s 1983 book The Imperial Post: 
 

With all the turmoil of the last weeks, it’s important that one say the basic 
thing: not only was that a very fine story in Sunday’s paper a week ago, it was 
only one of many you’ve done in the last year. The Post has no more 
important and tougher job than explaining life in the black community in 
Washington. A special burden gets put on black reporters doing that job and 
a double‐special burden on black reporters who try to see life with their own 
eyes instead of seeing it the way they’re told they should. The Post seems to 
have many such reporters. You belong very high up among them . . . And you 
went through your tests of last week with what seemed to me world class 
composure.   Sincerely, Don 

 
Friends say he died a thousand deaths over her subsequent exposure. “Of course he 
did,” says Ben Bradlee. “You think any of us didn’t?” 
 
In the wake of the Cooke affair, some Post staff members say, Graham took steps to 
lower the temperature of the newspaper — a process that, to a certain extent, had 
been taking place since Watergate — and top staff people expressed dissatisfaction. 
In 1985, Bob Woodward grumbled to Esquire that Graham’s efforts had served to 
“calm down the paper editorially. He’s uncomfortable with stories like Watergate.” 
When Graham became publisher in 1979, Bradlee submitted his resignation, 
arguing that the publisher should appoint his own editor. Graham kept Bradlee in 
the top job until 1991. But he also groomed Leonard Downie as Bradlee’s successor, 
even though Bradlee himself wanted a very different kind of man to follow him: the 
future Los Angeles Times editor, Shelby Coffey. Many people inside the newsroom 
felt that Coffey, who had been a top Post editor, could have brought a Bradlee‐like 
élan and panache to the newspaper. 
 
At the time, people noted a powerful chemistry between Graham and Downie. 
“There is a strange, mutual attraction between the two of them,” the late Herbert 
Denton, one of Graham’s closest friends, told the Washingtonian in 1992. “They 



communicated so well, it was almost wordless at times.” Downie, who became 
executive editor in 1991, was (and is) a steady, solid, hard‐working newspaperman 
who helped to edit the Post’s Watergate coverage, and rose through the ranks of the 
Metro section. He was always passionate about investigative reporting, and in 1976 
he published a book entitled The New Muckrakers. 
 
The book consisted of lively profiles of writers like Seymour Hersh, I.F. Stone, and 
Donald Barlett and James Steele, and it glowed with an idealism and headiness 
typical of the post‐Watergate period. In it, Downie approvingly quoted the London 
Sunday Times editor, Harold Evans: “We can create an agenda for society.” The New 
Muckrakers concluded with a ringing affirmation: “There is no reason . . . for the 
press to make any post‐Watergate reconciliation with government by abandoning 
its present adversary posture.” 
 
The man whom Don Graham chose to replace Ben Bradlee mellowed considerably 
during the Reagan years. In a 1992 column, Downie explained, in the context of the 
paper’s endorsement of Bill Clinton, that journalists are people who “cannot be 
expected to completely cleanse their professional minds of human emotions and 
opinions,” but that the Post wanted its reporters and editors to “come as close as 
possible to doing just that.” Downie added: “In the most extreme effort of this kind, I 
no longer exercise my right to vote.” 
 
It must be said that Graham and Downie have put out an excellent newspaper. Top‐
notch articles appear in the Post virtually every day, and the paper has garnered 
numerous prizes, including thirteen Pulitzers. The Post does superb investigative 
work (most notably on police misconduct), and the news pages are still infused with 
sympathy for the underdog. For instance, the paper’s front page for August 6 
contained no less than three powerful stories — on the impoverishment of 
Argentina’s working class, on the suffering of civilians in the West Bank, and on the 
displacement of immigrant workers in the U.S. — with a strong social justice angle. 
The Post was justifiably applauded (and awarded) for its sweeping, expansive 
coverage of September 11. The paper breaks important stories on a regular basis. 
The national reporting staff is first‐rate; the foreign reporting shines; the sports 
pages are strong. There is much grumbling, however, about the Style section, which 
nevertheless continues to feature much superb writing. 
 
Few doubt that Don Graham’s newspaper is very different from his mother’s. “Mrs. 
Graham brought gumption and serendipity to the job with her hires and how she 
dealt with confrontation,” says Harry Jaffe of the Washingtonian, who has been 
observing the Post for twenty‐five years. “Don Graham is just more of a collected 
individual. He measures everything. And I think that really shows with the 
newspaper that he publishes. The Washington Post newsroom is kind of a deadened 
place now.” Says Henry Allen, a Style editor: “The atmosphere in the newsroom is 
the same as the atmosphere up in classified. People staring at computer screens.” 
 



Such complaints are not unique to the Post, and it has to be noted that, in certain 
respects, the newsroom culture may have changed for the better. Downie’s 
newsroom is less macho and elitist — and more egalitarian — than Bradlee’s. 
 
What does Bradlee himself think? Two years ago, in a conversation with The New 
Yorker, he let his guard down and remarked that Graham “just doesn’t like 
controversy.” In a recent chat with CJR, he was much more circumspect, but he did 
allow: “I worry about the cumulative effect of being a near‐monopoly paper. I don’t 
think people work as hard as we all used to. I really don’t. You can swing a cat 
around that place in weekends and sometimes not hit anybody.” 
 
Such is the power of Don Graham and The Washington Post that, of the sixty people 
contacted for this article, only a handful would assess the strengths and weaknesses 
of Graham’s newspaper. One who did is longtime Post‐watcher Ralph Nader, who is 
full of admiration for the Post’s long investigative features and who says that “they 
do some very good work in the ‘A’ section.” But Nader does detect a significant shift 
in the reporting in the Graham era: “When you do a feature, you turn the newspaper 
into a magazine,” says Nader. “Reporting means that you report on an evolving issue 
and all the players — like they did on auto safety when I was going after General 
Motors and there were congressional hearings and legislation. They stayed with the 
story. Therefore, they made it happen. They don’t do that anymore.” 
 
Downie takes issue with Nader. “I think the newspaper’s been full of edgy coverage 
of all different kinds in recent years — locally, nationally, internationally.” And he 
insists that the Post does stick with key stories: “David Hilzenrath is the only 
newspaper reporter in the U.S. to do a series of articles demonstrating the problems 
in the accounting industry before all hell broke loose — the only reporter. It was out 
there all by itself. No other media picked it up. It was Ralph Naderish, if you will. We 
stuck with that.” Downie continues, “What we don’t do is select particular issues, 
decide what we want the outcome to be, and then pursue that, which sometimes 
Ralph would like us to do, because that’s what he does. And I understand that.” 
Gone, for better or worse, is the fiery young man who, two years after Watergate, 
believed, along with Harold Evans, that “we can create an agenda for society.” 
 
Along with Nader, a few Post veterans did volunteer their candid opinions. Says 
Haynes Johnson: “The Post seems to me, in recent years, to have become more and 
more conservative.” 
 
The Post’s editorial pages are a source of much dissatisfaction among many Post‐
watchers. At his mother’s urging, one of Don Graham’s first and most important acts 
as publisher was to remove the longtime editorial page editor, Philip Geyelin, who 
was a solid liberal, and replace him with Meg Greenfield, a maverick with strong 
neoconservative leanings. Many observers say the pages have been drifting right 
ever since. In October 2001, the former Post editorial writer and syndicated 
columnist Colman McCarthy published a scathing article in The Progressive entitled 



“Why the Washington Post Op‐Ed Page is So Dull.” McCarthy monitored the Post op‐
ed page daily for three months, and concluded that “it is a sheet of numbing 
sameness: centrist or rightwing viewpoints, listless writing, and pro‐establishment 
megaphonics.” Friends say that Graham has grown increasingly conservative in 
recent years, and that the op‐ed page — which features Robert Novak, Charles 
Krauthammer, and George Will as regular columnists — is not inconsistent with his 
own views. What is clear is that it’s a page in which conservative voices are very 
strong and liberal voices are very weak. 
 
Asked for his opinion of the Progressive piece, Hiatt replies mildly, “I don’t 
remember the piece well enough to give you a general response.” But he does take 
the opportunity to announce the latest addition to the Post’s editorial board — the 
gifted (and conservative) writer Anne Applebaum, whose work has appeared in The 
Wall Street Journal, The Spectator, and The Daily Telegraph, and who will join the 
paper in October. Hiatt does have his fans, though. “I think Fred Hiatt will be one of 
the best appointments of Don Graham’s tenure,” says Jaffe of The Washingtonian. 
 
If the Post became more politically conservative under Don Graham, to a certain 
extent it also became more stylistically adventurous. The paper is extremely well 
written and edited. One morning a few weeks ago, Graham was excited about a long 
front‐page story by the Post’s China correspondent, Philip Pan, which he called 
“astonishing.” Pan’s story chronicled a group of construction workers in Shenzhen, 
who filed a lawsuit against a state‐owned employer that had robbed them of their 
pensions. In tone and texture, in the way in which the author chronicled a shift in his 
subjects’ political consciousness, Pan’s piece was closer to a magazine article than a 
newspaper story — a fact that is true for much of the best writing in the Post. On 
July 25, Philip Kennicott wrote an article entitled “A Window On the Mind of 
Moussaoui,” which argued that his legal documents constitute an “autobiographical 
tract” written in legalese. “It is a document of a mind and a man facing death and 
afraid of dishonor, sometimes rambling and discursive, yet with threads of logic and 
flashes of brilliance.” Graham cares about good writing, and his newspaper is setting 
high standards for it. 
 
Still, despite Graham and Downie’s best efforts, the long shadow of Ben Bradlee 
hangs over The Washington Post. Adds Jaffe: “It’s still a great newspaper and it still 
has great reporters. Len is a good editor and is deservedly tired of being measured 
against Ben Bradlee. But that’s like saying let’s talk about the United States and 
forget about the Civil War.” Ben Bagdikian recalls: “Bradlee wanted something lively 
every single day. He used to say at editorial meetings, ‘I want people to pick up this 
fucking paper every morning and look at it and say holy shit!’” “Downie heeds the 
Grahams very, very loyally,” says Ralph Nader. “He doesn’t stretch them. I think 
Bradlee stretched the Grahams. Leonard reflects the Grahams.” 
 
In 1970 Bradlee wrote the foreword to a collection of essays by one of his writers, 
Nicholas von Hoffman, who was an outrageous provocateur during his ten‐year stay 



at The Washington Post. Von Hoffman never went to college; he worked in the 
Chicago stockyards and later served as a political organizer for the community 
activist Saul Alinsky; Bradlee hired him from the Chicago Daily News. He was a 
brilliant reporter, and also wrote an incendiary column for the Style section. In her 
memoirs, Mrs. Graham wrote: “My life would have been a lot simpler had Nicholas 
von Hoffman not appeared in the paper.” But, to her credit, she added that “I firmly 
believed that he belonged at the Post.” In his foreword, Bradlee compared him to 
H.L. Mencken and wrote: 
 

The columns that follow first appeared in The Washington Post. They are not 
for everyone — not for those who feel that all’s right with the world, not for 
those whose cows are sacred, and surely not for those who fear the violent 
contradictions of our time. Rather they are for those who agree with Justice 
Oliver Wendell Holmes, Jr., that it is “required of a man that he should share 
the passion and action of his times at peril of being judged not to have lived.” 

 
It’s a beautiful paragraph, full of verve, adventurousness, and soul — qualities that 
many people feel were abundant in Katharine Graham’s Post, and lacking in her 
son’s. These days, there are no Menckens or von Hoffmans at the Post, and Bradlee 
himself is an ornament. Now, when people talk about innovative voices at the Post, 
they refer most frequently to the thirty‐four‐year‐old Style writer Hank Stuever — a 
significant talent, certainly, but no von Hoffman. 
 
Von Hoffman himself has a clear‐eyed sense of what happened to his old newspaper 
under Don Graham’s tenure. He lives in Maine now, and remains a journalistic 
gadfly. He writes an abrasive biweekly column for The New York Observer. Von 
Hoffman points to larger shifts in the newspaper business: “The Post can no longer 
be an instrument of a particular person’s mentality, or politics, or whatever. It has to 
keep in mind at all times those stockholders. You have to see the Post in the shape of 
the rest of the industry. It’s very difficult to deviate. 
 
“It has the problems that newspapers have, although to a lesser extent, because it 
still has this vast number of government workers who go down to the office every 
day and have nothing to do but sip coffee and read the paper. I always thought that 
gave the Post an unfair advantage over other newspapers.” 
 
In his view, the quality has held steady: “I read the Post from time to time and it’s an 
eminently respectable newspaper.” And he is not unkind toward the current editor, 
Leonard Downie. “Downie makes absolutely good sense for this era. He’s a decent 
guy — he really is a decent guy — and he is a hard worker. He has ethics; he truly 
does. He is concerned about the news business. But, to use an idiom of the moment, 
he’s ‘in the box.’ He’s definitely within the box. But all of American journalism is 
within the box.” 
 
Von Hoffman notes that his Post was the product of a specific time and place, a time 
when a mass audience demanded eccentric, combative journalism; a time when 



family‐owned newspapers tolerated quirks and leaned toward the unconventional. 
And it was a time when society was in upheaval. Those days are gone. He offers a 
sobering thought: “If Ben Bradlee were forty years old today, he would not be hired 
as a major editor on any American newspaper. Period.” When that question is put to 
Bradlee himself, he replies in an instant: “It could be true. If other things were equal, 
I think I might be hired at the Post.” 
 
Yet Don Graham’s conservatism cuts in various directions. At a time when chains 
like Knight Ridder and Gannett have endeavored to squeeze every last dollar from 
their newspapers, Graham has quietly invested in the Post: building it, sustaining it, 
conserving it. The number of reporters and editors and bureaus has grown 
impressively during his tenure; despite years of unprofitability, he stuck with The 
Washington Post Magazine, and this year it finally approached profitability; despite 
continual losses, Book World, a first‐rate operation, has been allowed to remain a 
stand‐alone weekly section. Graham has been a consistent champion of the paper’s 
fine (and money‐losing) Web site. All this is in stark contrast to general trends in the 
newspaper industry. 
 
To his credit, Graham has also supported the presence of an ombudsman, who files a 
weekly report on the editorial page. No such position exists at The New York Times 
or The Wall Street Journal. 
 
Graham takes pride in his independence from Wall Street. (When the Post went 
public in 1971, the family retained the controlling votes.) “We have never done 
quarterly conference calls describing our earnings,” Graham says. “We pay no 
attention to what Wall Street analysts are estimating we’re going to make for the 
quarter. We don’t particularly care what we’re going to make for the quarter. And 
we have told them so.” And he makes no apologies about investing in the 
newspaper: “You can look at the papers that invest the most in their newsrooms in 
the United States,” says Graham, “and the business results aren’t bad.” 
 
“Don’s view is,” says Gary Pruitt of McClatchy, “you get the shareholders you 
deserve. In other words, we don’t want shareholders that are looking at quarterly 
results. We want ones that only look longer term.” Says Jay Harris, the former 
publisher of the San Jose Mercury News: “In all of the years that I have watched Don, 
he has always put the public trust first.” 
 
A crucial test for a publisher is the extent to which he’s willing to defend his own 
staff in times of distress. Patrick Tyler was the Post reporter who, in 1979, wrote the 
story about Mobil; the ensuing lawsuit dragged on for years, and ultimately cost the 
paper $1.5 million. Tyler, who now writes for The New York Times, notes that the 
Post defended the suit “tenaciously, bringing in the best legal team money could 
buy.” 
 



“The day we lost the trial,” Tyler recalls, “Don Graham met me at the elevator to the 
fifth‐floor newsroom and said, ‘I want to walk with you’ through the room to visibly 
show his support. Katharine gave me a bear hug that I will never forget. She almost 
cracked my ribs. I had thought my career was over, and so their determination to 
take the case all the way to the Supreme Court if necessary was one of the most 
singular acts of editorial courage in the face of a determined assault by a 
disingenuous corporate adversary that I had ever witnessed.” 
 
Graham is not eager to discuss the question of succession at the Post; none of his 
four children work for the newspaper at present. Yet key steps have already been 
taken concerning succession within the newsroom: In 1998 Steve Coll was 
appointed managing editor; he is now the leading contender to replace to Downie. 
Coll, who shared a Pulitzer Prize for explanatory journalism in 1990, is the author of 
four books, and in January 2000 he published a stunning ten‐thousand‐word 
dispatch from the nightmarish battleground of Sierra Leone in the paper’s Sunday 
magazine. No major newspaper editor has written a better piece in years. Many 
reporters admire him, and one suspects that Coll is a man who could, in a best‐case 
scenario, bring things full circle by combining some of Bradlee’s panache with 
Downie’s solidity and steadiness. For his part, Ralph Nader admires Coll’s skill as an 
investigative reporter, and has high hopes for him in the future. 
 
But the Post, like The New York Times, is destined to disappoint the Ralph Naders of 
the world. It is a profoundly centrist institution, given to glacial movements. In The 
Kingdom and the Power, his book on the Times, Gay Talese compared it to a “deep‐
rooted flexible tree that moved from left to right, right to left, making its quiet 
adjustments as it dropped its tired old leaves and rebloomed through a century of 
seasons.” Katharine Graham will be remembered for the Pentagon Papers and 
Watergate; one suspects that Don Graham will be remembered for preserving the 
franchise in an epoch of journalistic degradation and tawdry capitalist excess. He 
has trimmed the branches and kept the roots strong, making it possible for the tree 
to relinquish its tired old leaves and rebloom through the seasons. 
 
 
Seth Stephens contributed research to this article. 
 
 


