STAT
3

ARTICLE AP
ON PAGE__~

PRIVATE CENSORSHIP

KILLING
‘KATHARINE -
THE GREAT".

EVE PELL

On October 22, writers won a rare victory. A
publisher that had in effect killed a book agreed to
pay the author $100,000 to settle a breach of con-
tract lawsuit she had filed against it. In early
1980, just two months after the publication of
Katharine the Great, Deborah Davis's much-
touted work about Katharine Graham and 7The
Washington Post, Harcourt Brace Jovanovich
withdrew as the book’s publisher because, Davis
charged, of complaints about it from Graham
and Post editor Ben Bradlee. Davis claimed her
book had been suppressed, and sued H.B.J. for
$6 million in damages. The publisher countered
that its withdrawal was “‘responsible pub-
lishing®* because the book had many errors.

* Davis had proposed the book in 1978. Her
outline promised a full account of Graham’s
life and the inside scoop on The Post’s ties

- with the Central Intelligence Agency. It also

said the book would reveal the identity of Deep

. Throat, the mysterious informant who had been

Bob Woodward and Carl Bernstein’s primary

source on the Watergate break-in. In June 1978,

she signed a contract with H.B.J. and received
an advance of- 535 000, a sizabie sum for a
first book. :

In July of the following year, Davis submitted
her completed manuscript, which was accepted
after she had made some revisions and.an out-
side lawyer, a specialist on libel, had vetted it.
‘Publication day was scheduled for November 6,
and a first printing of 25,000 copies was ordered.

A vigorous advertising and publicity campaign’
was planned; the Literary Guild chose Karharine

the Great as an alternate selection and con-

NATION
12 November 1983

\
— Sanitized Copy Approved for Release 2010/06/23 : CIA-RDP90-00845R000201250018-9

tracted to begin distributing a book-club edition that winter;
and thousands of copies were shipped to bookstores. In
.other words, all the initial signs were favorabie.

Then the trouble started. As promised, Davis had named
Deep Throat in the book. He was, she claimed, Richard
Ober, a counterintelligence expert with the C.I.A. and
former head of* Operation Chaos, a campaign to disrupt
-antiwar and antidraft groups during the Vietnam conflict.
In a letter written on publication day, a lawyer represent- |
ing Ober charged that certain references to his client wcrc
‘““‘defamatory and libelous.’ He demanded that all copies |
of the book be recalled xmmedxatcly. and that the errors be | '
corrected.

The letter called’ 'Dav:s s thcory that Ober had becn in-
volved in Watergate dirty tricks a “‘complete fabrication.”
Specifically, it branded as false Davis’s assertion that Ober
had been involved with the “‘Plumbers,” the group of
clandestine operatives headed by former C.I.A. agents
E. Howard Hunt and G. Gordon Liddy. It also denied he
had helped plan the break-in a1 the office of the psychiatrist
of Daniel Elisberg, the former Defense Department employee
who had leaked the Pentagon papers to the press. Davis
agreed to delete all allegations about Ober’s involvement in

Watergate; however, since the lawyer did not deny her claim
that Ober was Deep Throat, she let that stand. A second
printing of 1,500 books containing the corrections was
ordered by the publisher.

A couple of weeks after Davis received the letter from
Ober’s lawyer, there was more trouble. Ben Bradlee sent an
angry letter, dated November 20, to Gene Stone, Davis’s
editor at H.B.J., claiming that Davis had made thirty-nine
‘errors in the thirty-nine pages where his name appeared; he
listed twenty-six of them. Most were minor, but several (if
indeed they were errors) were crucial to Davis’s thesis that
The Post and the C.I.A. had secretly collaborated. Bradlee
wrote, “‘I am told I could sue you, although, as an editor,
libel suits are an anathema to me.” He threatened to *‘tell
author friends to steer clear of you as though you had the
plague, to brand Davis as a fool, and to put your company
in that special little group of publishers who don’t give a shit
for the truth.”

About a week after Bradlee had dispatched his blistering
letter, a reporter from The Post called Stone and asked if it
was true he had been fired because of the Graham book. In
a memorandum to William Jovanovich, chairman and chief
executive editor of H.B.J., Stone said he.believed that the
false rumor he had been fired was started because of Brad-
lee’s unhappiness with Davis’s book. Two weeks later Stone

& (RONIINUED

Sanitized Copy Approved for Release 2010/06/23 : CIA-RDP90-00845R000201250018-9



