Taylor & Francis Group

JOURNAL OF HUMAN RIGHTS, VOL. 1, NO. | (MARCH 2002), 1-33 ﬁIF arfax Publishing

N

Atrocity, memory, photography: imaging the
concentration camps of Bosnia — the case of I'TN
versus Liwving Marxism, Part 1

DAVID CAMPBELL

Among the many images of atrocity that emerged from the Bosnian War, the picture of Fikret Ali¢
and others imprisoned at the Trnopolje camp in the Prijedor region stands out. Taken from a 1992
British television report that detailed the role of camps such as Omarska and Trnopolje in the ethnic
cleansing strategy of the Bosnian Serb authorities, the image of Ali¢ has become the focal point of
a controversy about how the Bosnian camps were represented, and the political impact and purpose
of those representations. Resulting in a legal clash between Independent Television News (ITN) and
Living Marxism (LM) magazine, this controversy is the subject of this two-part article. In Part 1, the
allegations concerning the filming of the Trnopolje inmates is considered in detail. In Part 2 (forth-
coming), the argument moves beyond the specifics of the case and the camp to an exploration of the
historical, political and visual context in which those specificities are located. This involves under-
standing the significance of the camps in terms of the Bosnian War and the history of the concen-
tration camps, as well as discussing the question of photography and the Holocaust to question how
particular atrocities are represented. The articles conclude with the issue of intellectual responsibility
and the politics of critique in cases such as these.

A story breaks

On the morning of 7 August 1992, a number of British newspapers carried a disturbing
image, in which male prisoners at a camp in Bosnia were pictured behind a fence topped
with barbed wire. For the Daily Mal (Figure 1) it was “The Proof” which substantiated the
ongoing stories of ethnic cleansing in the Bosnian war. For other papers, including the Daily
Marror (Figure 2), it was as a sign of ‘the new Holocaust’, with prisoners detained at ‘Belsen
1992°. This photograph of the distressed prisoner, later named as Fikret Ali¢, became an
instant icon of the Bosnian war. It was featured in news broadcasts worldwide, made the
cover of both Newsweek and Time magazine 10 days later, and has been endlessly replicated
in a variety of media ever since.!

Stories about Bosnian Serb-run camps in which the victims of ethnic cleansing were
being interred began emerging as early as May 1992, when the Bosnian government dis-
tributed documents that claimed to offer details. The nature and intensity of the conflict
in northern Bosnia meant independent verification of these claims was difficult. However,
beginning in July 1992, journalists such as Roy Gutman of New York’s Newsday and Maggie
O’Kane of the Guardian in Britain were reporting on the testimony of civilians who had
either been in or seen these facilities.?

In early August 1992, another round of international negotiations designed to bring
the Bosnian war under control brought politicians from the former Yugoslavia to London.
Radovan Karadzi¢, the Bosnian Serb leader, was amongst them. During an interview for

Journal of Human Rights
ISSN 1475-4835 print/ISSN 1475-4843 online © 2002 Taylor & Francis Ltd
http://www.tandf.co.uk/journals
DOI: 10.1080/1475483011011154 4



2 DAVID CAMPBELL

COONRVANNING OLVNMBICIGOLD =

OUR GREAT GAME CONTINUES FOR TWO MORE WEEKS: SEE PAGE 36

Dailyy e

THE PROOF

Behind the barbed wire, the brutal
truth about the suffering in Bosnia

THE ribs stand out so far you [ Why the West must act, by Lady Thatcher - Page SIK |  Roi their hatea Mosiein enemmies i Bosnis.

can almost see the bare bone inquiry from behind strands of barbed ";"‘h §h§’,{;‘“"§, sf“’:’m‘r‘"; ‘e‘xg“;ﬂ“‘g“}’{m"’srt‘rb'i"‘ Ts?u?‘

cannot explain why the guards and the official
strainin g aga inst the wire by their “eader Radovan Karadsc look. well-fed
4 plump.
emaciated flesh. They are the sort of scenes that flicker in bI&CK e men who crowd to the wire to see if the observers

. . and white images from 50-year-old films of Nazi might be from the Red Cross or United Nations on &
The sunken eyes stare with & mix- concentration camps.
ture of bewilderment and beseeching  But this picture and those overleaf were taken this Tum to Page 2, Col. 1

INSIDE: Weather 2, Andrew Alexander 8, World Wide 10, Femail 13, Diary 23, Friday's People 25-32, TV 34-36, Coffee Break 38, City 46-48, Sport 49-56

Figure 1. Daily Mail front cover 7 August 1992

Britain’s Channel 4, Karadzi¢ was questioned about the camp stories, the substance of
which he denied. In support of his claims, Karadzi¢ expressed a willingness to permit
some journalists to travel to the camps in question.? It was an opening that Independent
Television News (ITN) — the makers of news broadcasts for both the Independent Tele-
vision network (ITV) and Channel 4 in Britain — took up.



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 3

THE PICTURE
THAT SHAMES
THE WORLD

HOLLOW-EYED and hag-
gard, row upon row of men
without hope stare out from
a barbed wire cage.

The haunting picture of
these skeletal captives
evokes the ghosts of the
Nazis' Belsen concentration
camp during the Second
World War.

But this is European bar-

By MARK DOWDNEY
Forelign Editor

barism in 1992, filmed
at one of the Serbian “deten-
tion”’ centres in northern
Bosnia.

The picture was part of a
harrowing ITN report by
newsgirl Penny Marshall,
screened last night. Many

prisoners at the Omarska
camp are thought to have
futures no brighter than an
executioner’s bullet.

Others face the agony of
slow death by starvation.

And as the men die, world
leaders dither about what - it
anything - they will do to halt
the unspeakable atrocities
which shame humanity.

192

LU

1 [

JKKOX U

Figure 2. Daily Mirror front cover 7 August 1992

ITN dispatched two film crews to Belgrade, led by the journalists Penny Marshall for
ITV and Ian Williams for Channel 4. Although Karadzi¢ and his staff promised assistance,
it was slow in coming and given begrudgingly. Nonetheless, once provided, the crews
travelled by aircraft with Bosnian Serb assistance to Pale, the Bosnian Serb ‘capital’ not far
from Sarajevo, and then by road to Banja Luka in the Prijedor region. On 5 August 1992,



4 DAVID CAMPBELL

after three days of constant haggling with their minders, they were taken to Omarska
before moving on to Trnopolje. In each place they filmed under restrictions, and were
shadowed by uniformed soldiers who were themselves taping the journalists’ progress.
After an hour in each location, the journalists were driven back to Belgrade, from where
they travelled the next day to Budapest to edit and file their stories.* Both reports were
broadcast on their respective channels on the evening of 6 August 1992. Being the first
visual evidence of the camps’ place in the Bosnian Serbs’ ethnic cleansing strategy, and
the first accounts by outsiders of the conditions in these camps, the ITN reports caused a
considerable stir.

It was from Penny Marshall’s and Ian Williams’s video reports that the newspapers took
(‘frame-grabbed’) the image of Fikret Ali¢ to produce what would become an iconic photo-
graph. Despite its subsequent prominence, the image of prisoners at Trnopolje’s wire fence,
and the image of Ali¢ in particular, comprised but a fraction of the television stories.
Marshall’s ITV report ran for six minutes, in which the opening two minutes and 35
seconds dealt with Omarska, with the balance (three minutes 25 seconds) covering
Trnopolje. In that portion of Marshall’s story, the images of Ali¢ and others at the fence
run for twenty seconds (from 2:40 to 3:00). In William’s report, which ran for just over six
and a half minutes, Omarska took up the first two and a half minutes. When the report
shifted to Trnopolje, footage of various prisoners, many of them very thin, behind a variety
of fences, ran for one and a half minutes. During this sequence, the image of Ali¢ at was
on screen for only a few seconds (4:51-4:56).

The Holocaust photograph

In the press coverage that followed the ITN television reports, when the link to the Holo-
caust was invoked, historical photographs were sometimes employed. In the Daily Mirror,
for example, a shot of Ali¢ at the wire was paired with a grainy image (untitled and unat-
tributed) from 1945, showing what the paper called ‘pathetic victims of the Nazi Holocaust
caged by barbed wire’.% This picture recalled one of the most famous photographs from
World War II. In Margaret Bourke-White’s image, captioned “The Living Dead at Buchen-
wald, April 1945’ (Figure 3), a group of some 20 men in prison camp garb gaze queru-
lously at the camera from behind barbed wire. According to one account, Bourke-White’s
photograph:

... Is surely the best of the thousands of Goyaesque images made of death camps.
Stitched across the picture surface, the menacing barbed wire establishes a distinct
separation of viewer and prisoners. Figures in a macabre frieze, the emaciated men
beyond hope, despair or even life itself; indeed they seem unaware of the camera’s
presence and of the fact that they are free. The picture remains a lasting testimony
to the kind of hell-on-earth that only humans can create.’

Bourke-White’s Buchenwald photograph has become an iconic image, one that stands
out in our collective memory of the Holocaust. However, it was not published anywhere
in 1945, appearing first in the 1950s, which means it has ‘come to represent the Holo-
caust even though it was not tied to the initial revelation’.® This has enabled hagio-
graphic renderings, like the one quoted above, which obscure the way in which the
iconic image does not represent the circumstances to which it as been linked. As a result,
a number of important dimensions are overlooked by the photograph’s status as icon.



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 5

Figure 3. Margaret Bourke White, ‘The Living Dead at Buchenwald,
April 1945’

Most obviously, although a concentration camp with appalling conditions, Buchenwald
was not a death camp along the lines of the Nazi’s extermination centres located in
Poland.

Likewise, the subjects of the photo do not appear to be ‘emaciated men beyond hope,
despair or even life itself’. Inmates of the camps whose condition was so poor that they
were understood to be the ‘living dead’, who had entered a stage of existence in which they
were little more than cadavers that were yet to finally expire, were often named by other
inmates the Muselménner Musilmen, or Muslims). Whether because these purposeless, silent
non-humans were thought to have imbibed the fatalism of Muslims, the swaying body
motion of Islamic prayer rituals, or because they resembled the famine victims of the
Middle East observed in pre-war newsreels, they were often shunned by other better-off
prisoners.” Bourke-White’s subjects resemble those better-off prisoners in being well
clothed and not obviously malnourished.

Nor could her subjects be ‘unaware of the camera’s presence and of the fact that they
are free’. Like other photographers accompanying Allied forces, she had entered the
concentration camps in Germany after their liberation as part of an organized strategy to
document the atrocities of the Nazis, designed to persuade a sceptical public at home that
the stories of mass death were not merely propaganda, and hold the German population
accountable for their leader’s crimes.!? Although this documentation came to provide the
basis for the later rendering of the Holocaust as an almost exclusively Jewish experience,
Bourke-White’s account of photographing the camp did not specifically include any overt
reference to Jews, focusing instead on the multinational character of what the American
military authorities understood to be political prisoners. In large part, this was because the



6 DAVID CAMPBELL

majority of prisoners — at Buchenwald it was something like four-fifths — the Americans
liberated were not Jews.!!

Even more importantly, Bourke-White’s Buchenwald photograph was in all likelihood
posed. Although Bourke-White was regarded as a fine photographer, she had a reputation
for being an ‘uneven documentarist’. In some case she was ‘notorious for arranging and
rearranging her victim-subjects, even when her relentless search for the “great” picture
would cause them severe distress’. Given this background, and the particular depiction of
the Buchenwald photograph, Dagmar Barnouw argues that it was ‘clearly staged’.!?

To observe as much, however, is not to argue that — as was often the case with the photo-
graphs of the consequences of the Holocaust, particularly by disbelieving citizens on the
home front — Bourke-White’s photograph was faked or forged.!3 Even if posed, the Buchen-
wald photograph can credibly be described, as it has been by Brown, ‘a lasting testimony
to the kind of hell-on-earth that only humans can create’. As Barnouw contends, ‘in the
picture of the camp inmates the staging arguably helped to illuminate the painful, alienat-
ing “truth” of the results of inhuman treatment — a truth the inmates would presumably
have wished to make clearly visible so that it would not be forgotten. If the picture was
staged without their explicit and fully comprehending consent, it was still done in the spirit
of their own, if dim, perception of their situation.’'* As a result, calling attention to the
problems of referentiality in Holocaust photographs offers no comfort to revisionists who
might want to use specific discrepancies to delegitimize larger claims.

Controversy around an image of contemporary atrocity

Nearly 50 years after Bourke-White’s photograph of so-called Muselmdnner at the fence of
Buchenwald, the image of Fikret Ali¢ and other Muslims behind a barbed-wire fence at
Trnopolje developed into an icon of contemporary atrocity. This prominence attracted
some criticism. Four and a half years after the original broadcast of the ITN reports — from
which others produced the photograph of Ali¢ — the television reports were publicly ques-
tioned for their veracity. However, whereas the documentary problems with Bourke-White’s
Buchenwald photograph are accepted by knowledgeable commentators, the questioning of
the I'TN reports was pursued by writers who had a particular agenda to follow.

Both Penny Marshall’s and Tan Williams’s reports — which had been recognized with
industry awards in Britain — were said to have ‘fooled the world’ through their focus on this
single image of Ali¢ at the fence. An article by Thomas Deichmann, “The Picture That Fooled
the World’, published in the February 1997 issue of LM magazine (formerly Lwing Marxism,
and edited by Michael Hume), charged that Marshall and Williams had constructed mis-
leading reports centred on the image of Ali¢ by virtue of camera angles and editing'?

In January 1997, after Deichmann and Hume had promoted the article to London-
based media, lawyers acting on behalf of I'TN, Marshall and Williams demanded that LM
retract its suggestion that the ITIN journalists acted improperly, and cease publication and
distribution of the issue containing Deichmann’s report. Deichmann, Hume and LM
refused, and I'TN began legal proceedings for libel. Three years passed before the case came
to trial in February 2000, during which time Deichmann and LM continued to promote
and publicize their claims. After a trial lasting three weeks, a jury of the High Court in
London determined that Deichmann and LM had not proved their case and were there-
fore guilty of libelling ITN and the two television journalists. The jury awarded ITN,
Marshall and Williams the maximum amount of damages previously indicated by the pre-
siding judge as appropriate for a malicious libel.



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 7

At the time of its original publication, largely thanks to LALs lobbying and publicity
efforts, Deichmann’s claims had a considerable effect within selected circles. For example,
on hearing of the allegations, CNN’s London Bureau chief contacted a senior ITN execu-
tive to express his organization’s serious concern about having broadcast misleading images.
The claims also spread to Bosnia itself, where an official from Human Rights Watch, on
presenting her credentials at the United Nations office in Banja Luka 1999, was given a
copy of Deichmann’s article told and that she ‘would find it very interesting’.'®

Despite their legal loss, LM magazine and like-minded supporters throughout the world
have not let the issue rest. Hume denounced the court verdict in an unapologetic statement
that restated his faith in Deichmann’s claims, the key element of which he maintained was
never seriously challenged in court.!” Nick Higham, the BBC’s media correspondent, who
had told various journalists after the publication of Deichmann’s article he believed ITN’s
pictures were misleading, reported the trial’s outcome for the Six O°Clock News on BBC1.18
In his report, Higham noted that ‘the judge, Mr Justice Morland, told the jury LAs facts
might have been right, but he asked, did that matter?’. This summary was subsequently
deemed by the Broadcasting Standards Commission to be misleading and thus unfair to
ITN and its journalists.!® Despite the censure, subsequent postings on Internet discussion
groups dealing with war crimes and Bosnia show clearly that many have seized upon
Higham’s statement and believe strongly that Deichmann was correct regardless of the
court verdict.?? And a community of ‘cyber-revisionists’, whose aim is to revise the history
of the Bosnian war by denying the violence of the Bosnian Serbs’ ethnic cleansing strat-
egy, have widely advertised for sale a video purporting to show how Penny Marshall ‘lied’
in her ‘faked’ and ‘fabricated’ report of Omarska and Trnopolje.?!

It would be possible to discount at the outset much of the Deichmann argument on the
grounds that, in their supposedly comprehensive pursuit of the truth, neither he nor anyone
else at LM interviewed the journalists involved.?? Equally, much of the argument could be
dismissed on the grounds that Deichmann failed to interview any of the camp inmates
present in Omarska or Trnopolje at the time I'TN filmed, despite the fact that many of
them were subsequently refugees in Germany and thus easily traceable.”> Among those
ignored was Fikret Ali¢, whom Deichmann did see at a meeting in Germany after the
original LM article was published.?*

Nonetheless, the case of the controversy surrounding the television images of Omarska
and Trnopolje raises a number of significant issues, not least because the persistence of the
revisionist claims, despite the verdict in the libel trail, means there is more to this story than
first meets the eye. Although LM, Deichmann and Hume have attempted to argue that they
are interested only in the truth or otherwise of a few very specific details about a single
Bosnian Serb camp — namely, whether Trnopolje was ringed by barbed wire as they allege
the I'TN reports claim — there s little doubt that there is more to this controversy than ques-
tions about the material existence of a particular kind of fence. At stake is how we under-
stand the nature of the war in Bosnia, the specific Bosnian Serb war aims in the Prijedor
region, and the place of the camps in the fulfilment of those aims. Furthermore, there are
issues which can be located in but exceed the war in Bosnia: among them, questions about
how specific images of atrocity are interpreted, the way in which the Holocaust has become
the benchmark for evil in the modern world, and the relationship between pictures, moral
indignation and the course of international policy.

I have been following this case since the first publication of the LA article in February
1997, collecting documentary evidence throughout the last three years. This archive of
material includes all the relevant articles in LA, including the contents of their website (LM
On-line, with its special ‘TT'N-vs.-LM’ section), which were downloaded before the site was



8 DAVID CAMPBELL

suspended during the libel trial and closed thereafter; the complete transcript of the libel
trial held at the High Court in London between 28 February and 14 March 2000; the video
footage taken by the ITN crews at Omarska and Trnopolje on 5 August 1992 — that is, the
rushes that were shown repeatedly as evidence to the court in the libel trial — as well as
video copies of the broadcasts ITN aired between 6 August and 12 August 1992 which
dealt with the Bosnian Serb-run camps and their reporting; 2> the Radio Television Serbia
(RTS) video footage from Trnopolje which claims to prove how Penny Marshall ‘lied’; as
well as all academic and media commentary on the case.

Because of the length and breadth of this investigation, the argument is presented in
two parts. In this paper, Part I, the focus is on the allegations made by LM, and the specific
issues involving the prisoners at Trnopolje at the time I'TN filmed there in 1992. I detail
the case Deichmann makes through the various documents and reports LA has published.
I consider the video footage from I'TN and RT'S, and I draw upon the transcript of the
High Court trial so as to understand the detailed arguments of all the protagonists.

In Part II, I move beyond the specifics of the case and the camp to an exploration of
the historical, political and visual context in which those specificities are located. I bring to
bear some of the documentary evidence about the war in Bosnia in order to understand
the significance of Omarska and Trnopolje in their wider context, and use some of the
literature dealing with photography and the Holocaust to illuminate the larger questions of
how particular atrocities are represented. I conclude by examining the difficult issue of
intellectual responsibility and the politics of critique, when, as in this case, the defence of
LATs allegations in terms of the defence of ‘free speech’ obscured the ways in which an
argument, presented in terms of the legitimate process of historical revision, slid into the
dubious domain of historical denial.

Thomas Deichmann

As a freelance journalist based in Germany, and editor of a small left-wing journal called
Novo, Thomas Deichmann was particularly concerned with what he saw as anti-Serb bias
in the German media. For example, in a review written in Frankfurt in September 1994,
he praised a collection of essays, published with the ironic title Serbia Must Die, for their
efforts to illustrate and overcome this perceived bias he saw in, for example, the reporting
of Roy Gutman.?® LM shared this concern. While maintaining that it took no sides in the
Yugoslav ‘civil war’, its preoccupation was with what it saw as the West’s unfair demoniza-
tion of the Serbs. Among its earliest efforts to redress this bias, and overcome instances such
as the 1992 ‘reporting of non-existent Serbian “death camps” in Bosnia’, LM published
and distributed exhibits from a photographic exhibition staged in Belgrade entitled ‘Geno-
cide Against the Serbs’.?’

Deichmann’s views were the probable reason that led him to be hired as a media expert
by the legal team defending Dusko Tadi¢ at the International Criminal Tribunal for the
Former Yugoslavia (ICTY) in the Hague. Tadi¢ had been arrested in Germany and charged
with a series of crimes against humanity for his role in the ethnic cleansing of Bosnian
Muslims from parts of the Prijedor region in northern Bosnia, including his activities at the
Keraterm, Omarska and Trnopolje camps. At Tadi¢’s trial, which began in 1996, the pros-
ecution called a range of witnesses to his activities. Nearly half those witnesses were them-
selves refugees in Germany, and Tadi¢’s legal team sought to discredit their identifications
of Tadi¢ by suggesting that the extensive media coverage in Germany, rather than first-
hand experience in Bosnia, was the source of their knowledge of the defendant.



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 9

Deichmann’s content analysis of the German media provided the empirical basis for this
part of the defence strategy; his report demonstrated that between February 1994 and
October 1996 there were 82 articles that mentioned Tadi¢.?® Although the judges were
reportedly impressed by Deichmann’s testimony, the defence’s argument failed and Tadi¢
was convicted and sentenced to 20 years in prison.?

Deichmann’s role as author of the media report for Tadi¢’s legal team gave him access
to the ITN television reports of 1992. I'TN had supplied all the available rushes from which
the August 1992 reports were compiled in response to a request from the ICTY in The
Hague. Tadi¢’s legal team then handed the rushes over to Deichmann — who copied them,
albeit without the knowledge or the express permission of the legal team — as part of a
series of videotapes dealing with the coverage of the war in Bosnia.*?

Deichmann’s role as a consultant to Tadi¢’s legal team also enabled him to claim credi-
bility and legitimacy for his subsequent allegations. Indeed, Deichmann and LM made
some play of his role at the ICTY in this regard, despite the fact that in other articles LA
viewed the ICTY as a politically inspired kangaroo court designed largely to serve US inter-
ests.3! In the press release accompanying the article prior to publication, Hume declared
that the ITN reports had been ‘condemned by an expert witness to the UN War Crimes

Tribunal at the Hague’.3? As Deichmann himself wrote:

It was through my role as an expert witness to the War Crimes Tribunal that I first
realized that something was wrong with the famous pictures from Trnopolje. As a jour-
nalist with a track record of reporting on Bosnia, I was asked to present the tribunal
with a report on German media coverage of Dusko Tadi¢, a Bosnian Serb accused of
war crimes. Reviewing press articles and videotapes that had been shown on German
TV, I became aware of the major importance of the Trnopolje pictures.

These statements claim the mantle of independent and impartial authority for Deich-
mann’s arguments through the erroneous suggestion that it was the ICTY itself, rather than
Tadi¢’s legal team, that had commissioned Deichmann’s report. When this issue kept being
raised, Deichmann stubbornly declared: ‘to set the record straight, I gave evidence at the

International War Crimes Tribunal at the Hague as an expert witness’.3*

Deichmann’s allegations

What, then, were the specifics of Deichmann’s allegations about the reports of Marshall
and Williams from 6 August 1992? Although Penny Marshall’s report for I'TV and Ian
Williams’s report for Channel 4 covered both the Omarska and Trnopolje camps, Deich-
mann’s concern is restricted to the portrayal of Fikret Ali¢, the emaciated man pictured
behind a fence topped with barbed wire, at Trnopolje. In Marshall’s report, Ali¢ and others
appear nearly halfway into the account, in a scene which shows Marshall walking to a wire
fence and shaking hands with him (Figure 4). The camera lingers on Ali¢ and his com-
patriots, some of who are bare chested and emaciated, some of whom are clothed and look
better off, for 20 seconds, before other scenes from Trnopolje are shown. Two subsequent
segments, of approximately 15 seconds each, show other prisoners behind the fence (Figure
5) as does Williams’s report (Figure 6). Some prisoners are interviewed, though their reluc-
tance to speak openly is obvious. (That they are reticent is not surprising, given that the
ITN crews were accompanied by uniformed Bosnian Serb soldiers who remained in the
background while the journalists questioned the men [Figure 7].)% In Williams’s report,



DAVID CAMPBELL

Figure 5. Penny Marshall, ITN, 6 August 1992




IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 11

h;
,,., !s.t

Figure 7. Journalists’ convoy, with armed escort, at gates to Omarska.
Penny Marshall, ITN, 6 August 1992



12 DAVID CAMPBELL

the image of Ali¢ comprises approximately five seconds of airtime. However, for both
reports the figure of an emaciated man behind barbed wire was described by the news-
reader in London who introduced the stories. Equally, for each, the still image of an
emaciated man behind barbed wire appeared behind the newsreader, though in the case
of I'T'V’s News at Ten it is not Ali¢ who was shown. All of which questions Deichmann’s con-
tention that ‘the broadcast centred on shots of the journalists talking to Fikret Ali¢ and the
group of Bosnian Muslims through the barbed wire’.%

According to Deichmann, the specific problem with the portrayal of Ali¢ relates to the

existence and nature of the fence. Deichmann claims that:

The fact is that Fikret Ali¢ and his fellow Bosnian Muslims were not imprisoned

behind a barbed wire fence. There was no barbed wire fence surrounding Trnopolje
37

camp.

The barbed wire in the picture is not around the Bosnian Muslims; it is around the
cameraman and the journalists. It formed part of a broken-down barbed wire fence
encircling a small compound that was next to Trnopolje camp. The British news team
filmed from inside this compound, shooting pictures of the refugees and the camp

through the compound fence.3

In the eyes of many who saw them, the resulting pictures left the false impression that

the Bosnian Muslims were caged behind barbed wire.??

Deichmann’s allegations go beyond the question of the fence, however. Doubts about the
fence lead him to question the nature of the facility at Trnopolje and the way others have
interpreted it. He argues that:

Whatever the British news team’s intentions may have been, their pictures were seen
around the world as the first hard evidence of concentration camps in Bosnia.*?

It was not a prison, and certainly not a ‘concentration camp’, but a collection centre
for refugees, many of whom went there seeking safety and could leave again if they
wished.*!

According to Deichmann, while the ITN journalists are not wholly responsible for the sub-
sequent interpretations, they have contributed to the problem he sees because they have
failed to correct them:

Penny Marshall, Ian Williams and Ed Vulliamy [a journalist for The Guardian who
accompanied Marshall and Williams and wrote about the camps] have never called
Trnopolje a concentration camp. They have criticized the way that others tried to
use their reports and pictures as ‘proof” of a Nazi-style Holocaust in Bosnia. Yet over
the past four and a half years, none of them has told the full story about that barbed

wire fence which made such an impact on world opinion.*?

Deichmann’s evidence

In many ways, to follow Deichmann’s argument to the letter, and concern ourselves with
the nature of a specific fence, is to become entangled in a questionable logic that obscures



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 13

the larger and more important issue of who was imprisoned at Trnopolje and how they
came to be there. This issue will be addressed in some detail at the end of Part I. In the
meantime, while being cognizant of the problems associated with this potential entangle-
ment, this section will sort through the details of Deichmann’s argument to show that, even
in its own limited terms, it is seriously flawed.

How did Deichmann arrive at these conclusions about the fence at Trnopolje? There
a three sources for his argument. The first involves his ‘gardener’s knowledge’:

One night, while I was going through the pictures again at home, my wife pointed
out an odd little detail. If Fikret Ali¢ and the other Bosnian Muslims were impris-
oned inside a barbed wire fence, why was this wire fixed to poles on the side of the
fence where they were standing? As any gardener knows, fences are, as a rule, fixed
to the poles from outside, so that the area to be enclosed is fenced in. It occurred to
me then that perhaps it was not the people in the camp who were fenced in behind
the barbed wire, but the team of British journalists.*3

The second source was the tip-off provided by Tadi¢’s lawyer Wladimiroff. According to
Deichmann’s account of an interview he conducted with Wladimiroff at the Hague in
November 1996, the question of the barbed-wire fence had come up in the testimony of
witness ‘L during Tadi¢’s trial. This witness, whose identity was first concealed for security
reasons but who was later identified as Dragan Opaci¢, was a Bosnian Serb who had
allegedly been a guard at Trnopolje. Opaci¢ had drawn a map of Trnopolje on which he
had indicated a barbed-wire fence encircling the entire facility. However, Opaci¢ recanted
his testimony for the prosecution, and alleged that he had been pressured by the Bosnian
security service in Sarajevo into testifying against Tadi¢. Opaci¢ told Wladimiroff after his
change of testimony that he had been shown a series of videotapes in Sarajevo, amongst
them Penny Marshall’s report. Wladimiroff thus offered the conjecture that it was from
that report that Opaci¢ had derived the image of emaciated men standing behind barbed
wire.**

The third source for Deichmann’s argument came from a trip to the site of the
Trnopolje camp, and interviews with local residents around Trnopolje, in late 1996. The
testimony of a member of the Serbian Red Cross who was involved with the camp four
years previously, as well as a former guard at the camp, convinced Deichmann that no
barbed-wire fences were constructed around the camp. His own observations in 1996 led
him to conclude that ‘the only fences around parts of the camp were little more than a
metre high’. Moreover, ‘everybody I spoke to confirmed that that the refugees could leave
the camp area at almost any time’.*3

None of these sources is compelling. Leaving aside, for the moment, the larger issue of
whether the material specifics of a single fence can determine our understanding of a
political conflict, even the basis for knowledge about the specifics of the fence can be
queried. Most easily questioned is the first source, because the folk logic of the gardener
and his fences has no bearing on how the fence in Trnopolje was or was not constructed.
The facilities used as camps in Bosnia were not purpose built as detention centres. Instead,
existing buildings — a mining complex, as in the case of Omarska, or former community
buildings and a school as in the case of Trnopolje — were redeployed as part of the ethnic
cleansing campaigns. This means that while the fence at Trnopolje was originally built in
a particular way for agricultural use, it was, in August 1992, being used for something com-
pletely different.

The second source for Deichmann’s argument depends on a number of associations



14 DAVID CAMPBELL

and assumptions that do not offer the proof claimed. Deichmann argues that ‘the story of
the barbed wire fence at Trnopolje featured prominently’ in Tadi¢’s trial, but this is not the
case.*® The trial was dominated by witnesses testifying to Tadi¢’s presence and activities in
the Prijedor region, none of whom had much if anything to say about a fence at Trnopolje.
Michael Scharf’s detailed account of the trial proceedings makes no mention of the
Trnopolje fence, let alone suggests it was prominent in the case.

The fence can only be construed as an issue in the Tadi¢ trial by supposing a series of
connections involving a witness for the prosecution who was later discredited and with-
drawn by the prosecution. Witness L was to have been a key witness for the prosecution.
As a Bosnian Serb who was said to be a guard at Trnopolje, Opaci¢ originally testified that
he had seen Tadi¢ commit atrocities at the camp in the fall of 1992.47 As part of his overall
testimony — but incidental to the central allegations against Tadi¢ — Opaci¢ drew a map of
Trnopolje which included a fence surrounding much of the camp.*® However, the prose-
cution, who had called Opaci¢, began to have doubts about his testimony, and investigated
him further. In the course of the prosecution’s investigation, Opaci¢ claimed that he had
been trained by the Bosnian authorities in Sarajevo, and threatened with murder if he did
not testify against Tadi¢. Part of that training apparently involved Opaci¢ being shown
videos of Trnopolje.*

According to Tadi¢’s lawyer, the videos used in training included Penny Marshall’s ITIN
report, which, says Wladimiroff, is how Opaci¢ got the idea of men imprisoned behind
barbed wire.’® This makes it appear that Opaci¢’s alleged perjury is based on the sup-
posedly false nature of the I'TN report, which, in turn, makes it appear that it was the nature
of the fence conveyed in that report which is false. However, any challenge to the veracity
of the I'TN report, and the suggestion that the nature of the fence was central to Opaci¢’s
perjury, and thus central to the Tadi¢ case, is a reversal of logic based only on guilt by
association.

The prosecution clearly doubted Opaci¢’s testimony sufficiently to withdraw it from
the case. Tadi¢’s defence team played no part in the investigation of Opaci¢, and only
interviewed him with regard to these issues after he had changed his testimony. The only
evidence that supported the prosecution’s doubts about Opaci¢ came from Opaci¢
himself. Was he lying in his original testimony, or lying when he said his original testi-
mony was coerced? To be sure, as Scharf observes, whichever of Opaci¢’s statements was
true, the impact was equally negative for the prosecution.’! To question Marshall’s report
and the status of the fence on the basis of the controversy surrounding Witness L in the
Tadic¢ case requires us to accept the logical associations proposed by Tadi¢’s lawyer based,
in the absence of corroborating or independent evidence, on interviews done with a
witness whom that same lawyer discounts as a perjurer whose testimony is otherwise to
be ignored.

In their efforts to discredit the ITN reports of Trnopolje, and to employ the specifics
of that case to make a larger political point, LA used the verdict of the ICTY against Tadi¢
in a very selective manner. In a statement issued on 7 May 1997, entitled “The Truth Behind
the Tadi¢ Trial and the Trnopolje Camp’, LM noted but passed over the fact Tadi¢ was
convicted of 11 counts of persecution and beatings.”? Instead, they focused on the one
element related to Opaci¢, in order to claim that the stories about Trnopolje and conditions
depended on Opaci¢, that Opacic’s stories were a ‘pack of lies’, and that because the source
of those lies was the ITN report, their own position in the libel case against ITN had thus
been supported.’® In addition to the fact that the association between Opaci¢’s perjury and
the ITN report depends upon highlighting but a fraction of Opaci¢’s testimony, and
using the subsequent doubt about his credibility to claim that all the issues that could be



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 15

associated with his testimony were thus false, this claim also overplays the significance of
Opaci¢’s testimony to the Tadi¢ case and the general understanding of Trnopolje.
In finding Tadi¢ guilty of count 1 (persecution), the Trail Chamber of the ICTY

concluded:

The accused’s role in, wter alia, the attack on Kozarac and the surrounding areas, as
well as the seizure, collection, segregation and forced transfer of civilians to camps,
calling-out civilians, beatings and killings described above clearly constituted an
infringement of the victims’ enjoyment of their fundamental rights and these acts
were taken against non-Serbs on the basis of religious and political discrimination.
Further these acts occurred during an armed conflict, were taken against civilians as
part of a widespread or systematic attack on the civilian population in furtherance
of a policy to commit these acts, and the accused had knowledge of the wider context
in which his acts occurred.*

The acts committed by Tadi¢, which were named as part of the systematic campaign of
ethnic cleansing by the ICTY, took place in Kozarac, and the camps at Omarska and
Keraterm. And when it came to Trnopolje, the ICTY’s verdict was not as clear cut as LM
maintained.

The Trial Chamber found ‘beyond reasonable doubt that the accused [Tadi¢] partici-
pated in the transfer to and in the initial confinement of non-Serbs in camps generally, and
in the Trnopolje camp in particular’. That finding was made possible because witnesses
other than Opaci¢ placed Tadi¢ at Trnopolje; the prosecution had called 48 witnesses who
testified to seeing Tadi¢ at the site of war crimes (of which Trnopolje was one) or actually
committing those crimes.? However, none of those witnesses gave evidence that substan-
tiated the charges which suggested that Tadi¢ engaged in the same acts of persecution at
Trnopolje as he had perpetrated at Omarska and Keraterm. The only witness that the pros-
ecution had offered to substantiate those specific acts against inmates at Trnopolje was
Opaci¢. Therefore, although significant for one aspect of one count of the 34-count indict-
ment against Tadi¢, ‘from a legal point of view, Opaci¢’s admission had little effect on the
outcome of the trial since his testimony was used only to support count 1 — the general
persecution count — rather than any of the specific charges of rape and murder contained
in the indictment, and there was plenty of other evidence on the persecution count’.5

Accordingly, the controversy surrounding Opacic¢ led the court to note in its judgment
— this being the sole point from the lengthy judgment that LA chose to quote in their press
release — that when it came to the events alleged to have involved Tadi¢ at Trnopolje, ‘most
of the allegations were supported only by the testimony of Dragan Opaci¢, whose testi-
mony under the pseudonym Witness L was later withdrawn’. This led the court to conclude
that, although Tadi¢ had played a role in the ethnic cleansing of non-Serbs in the Prijedor
region, and in the internment and initial confinement of non-Serbs in Trnopolje (amongst
other camps), ‘the Trial Chamber finds that the accused did not take an active role in the con-
tinued confinement of non-Serbs in the Trnopolje camp’.%’

All of which casts a rather different light on the Tadi¢ case and Opaci¢’s significance
from that painted by LM in its efforts to question the ITN report. Opaci¢’s map with the
fence was not in any way central to his testimony about Tadi¢, and his testimony was not
central to the case against Tadi¢ for war crimes committed at the camps. The evidence per-
taining to the camps goes well beyond Opaci¢ and Tadi¢: witnesses other than Opaci¢
placed Tadi¢ at the camps, including Trnopolje, and perpetrators other than Tadi¢ were
involved in the abuses at Keraterm, Omarska and Trnopolje.



16 DAVID CAMPBELL

Moreover, far from calling into question the ITN reports, the trial and conviction of
Tadi¢ has served to corroborate and legitimize their portrayal of the camps. That is because
the outcome of the Tadi¢ trial, during which the I'TN reports were screened as illustrations
and deemed ‘particularly persuasive’,® confirmed that Tadi¢ (and others) committed war
crimes at Omarska as part of an organized and over-arching strategy of ethnic cleansing
Omarska was a subject covered at length in the I'TN reports LM sought to dispute (indeed,
it was the first item dealt with by both Marshall and Williams) (Figures 8, 9), but LAL’s press
release on the Tadi¢ verdict simply overlooked the larger issue of Omarska, an act of omis-
sion it has maintained throughout the course of the dispute.>

To this point we have dealt with the problems surrounding two of the three sources of
evidence for Deichmann’s allegations: the ‘gardener’s knowledge’ claim about the how
barbed wire was attached to the poles at Trnopolje, and the guilt by association argument
which uses the problems with Witness L in the Tadi¢ case at the ICTY to discredit the ITN
footage. Now we need to consider the third source — the interviews he conducted in late
1996 with people who remained in the village of Trnopolje, one of whom was a member
of the Serbian Red Cross, and another who claimed to be a guard at the camp.

Deichmann’s visit to Trnopolje, and random interviews with participants in the ethnic
cleansing of Prijedor, four years after the event, are far from being a secure source for inde-
pendent verification given that Prijedor lies within Republika Srpska as a result of ethnic
cleansing. Moreover, the way Deichmann used even these flawed interviews is an issue.
Consider the statements attributed to the leading Serbian Red Cross official, Pero Curguz,
in Deichmann’s article. Curguz, who worked at the camp while the International Red Cross

Figure 8. Omarska prisoners at staged lunch. Penny Marshall, ITN,
6 August 1992



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 17

e
1S

o

Figure 9. Armed guards oversee staged lunch at Omarska. Ian Williams,

ITN, 6 August 1992

was barred from the facility (the Serbian Red Cross having been an instrument in the ethnic

cleansing of the region),®

is cited as saying that ‘no fence had been erected’ during the
entire operation of the camp. Even if Curguz’s quote is taken at face value, given that the
camp used fences which pre-existed its function as a detention centre, this is hardly sur-
prising.®! However, Curguz’s quote was misleadingly used by Deichmann. In a transcript
of the full interview Deichmann conducted in 1996, Curguz says ‘during the operation of
the camp no fence was built. The short fence already existed, as did the barbed wire
fence’.%? In Deichmann’s article, this quote is paraphrased to read ‘he told me that, during
the entire operation of the camp, no fence had been erected’. Although Deichmann refused
to concede that there was any significant difference between the statements, the judge pre-
siding in the libel trial referred to the paraphrasing as being ‘completely untrue’.6?

Serious problems are also evident in the case of statements attributed to Velijko
Grmusa, who is identified as a former guard at Trnopolje, and thus allegedly able to
comment authoritatively on Ali¢ and his image. Deichmann noted that Grmusa was a
guard briefly in ‘mid-August’. This time period is significant. Grmusa was a guard for a
couple of days from 15 August onwards, some 10 days affer the ITN crews had been at the
camp, and could thus not offer first-hand evidence about Alic and his situation. Moreover,
in the period after the camp was first filmed by ITN, Trnopolje was radically changed — all
traces of barbed wire were removed, the International Red Cross was granted access, and
the tension eased greatly.*



18 DAVID CAMPBELL

The enclosure and the fence

The existence and extent of the barbed wire fence at Trnopolje, and its relationship to the
inmates such as Ali¢, and the I'TN journalists, is, as we have already seen, at the centre of
LAPs argument. In Deichmann’s original article, it was argued that Ali¢ and others were
not imprisoned behind barbed wire, there was no barbed-wire fence surrounding the camp,
and the barbed wire that was evident in the ITN reports surrounded the journalists rather
than Ali¢ and his compatriots. Deichmann contended that, although it appeared Ali¢ was
penned in, it was actually the journalists who were fenced in; the two I'TN reporters, their
camera and sound crews, along with Guardian reporter Ed Vulliamy (presumably accom-
panied by the armed Bosnian Serb military escort showing the journalists around, as well
as the RT'S film crew who tagged along) were alleged to be in a compound or enclosure,
the wire of which they filmed through to get the images of Ali¢.%

According to the Oxford English Dictionary, an ‘enclosure’ is a place surrounded with a
wall or fence where one is ‘shut in on all sides’, ‘bound on all sides’, or ‘hemmed in on all
sides’, while a ‘compound’ is ‘a large enclosed space in a prison or prison camp’.5® Applied
to this case, the notion that the journalists were in an enclosure or compound conveys the
impression they were in a place where a complete fence contained them, such that they
were prevented from moving in any direction other than through designated entry and exit
points. In the site plan of Trnopolje that was part of Deichmann’s article, this sense of being
bounded on all sides is highlighted by the way that the ‘barbed wire fence’ is drawn. While
other fences are lightly shaded thin lines, the barbed wire is heavily drawn, in a series of
dashes and dots, without any gaps, thus forming a completely enclosed four-sided area, and
suggesting that the fence is whole and unable to be passed through.5” A number of phrases
in the article reinforce this sense of completeness and wholeness: reference is made to ‘the
compound surrounded with barbed wire’, ‘the area fenced in with barbed wire’, ‘the com-
pound’s barbed wire fence’, and the cameraman being ‘inside the barbed wire area’.5® In
a later piece, Deichmann maintains that ‘Marshall’s team took those pictures from inside
a small agricultural compound which was ringed by a barbed wire fence, erected long
before the war’.5?

At the same time, Deichmann’s article contains a different description of the enclosure
that goes against this sense of completeness and wholeness in the fence. The barbed wire
in the picture of Ali¢ is said to be ‘part of a broken-down barbed wire fence encircling a
small compound next to Trnopolje camp’. Similarly, Deichmann writes that when the
journalists entered the compound, ‘the barbed wire was already torn in several places. They
did not use the open gate, but entered from the south through a gap in the fence’.70

However, the idea that the fence which made up the enclosure was broken down, torn
and full of gaps is not represented on the site plan accompanying Deichmann’s article.
Indeed, the darkly drawn barbed-wire fence said to make up the compound contains no
representation of the ‘open gate’ or ‘gap’ of which Deichmann writes. This omission is
rather odd. While the site plan of the Trnopolje camp is captioned in the article as being
‘based on US satellite photo, 2 August 1992, three days before British journalists arrived’,
what is not recorded is that all the fence lines are drawn by Deichmann, based on his visit
to the site in 1996, his interviews with local residents at that time, and his interpretation of
scenes from the ITN rushes.”!

During the libel trial, the notion that the plan was based on a US satellite photo — or at
least split line drawings depicting the layout of the buildings and authenticated with a letter
from an American embassy —was not in general terms challenged.”? The accuracy of Deich-
mann’s fence drawings was, however, seriously questioned. Given the contradiction between



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 19

the map’s portrayal and some of the article’s descriptions, the jury posed a question directly
to Deichmann: ‘Did you consciously show the area on your map where Ian Williams and
Penny Marshall were as complete and the area where the prisoners were with spaces in the
fencing to strengthen your claim that Mr Williams and Miss Marshall were enclosed and
the prisoners had freedom of movement?’ Deichmann rejected this contention, and argued
that the way the fence was drawn reflected no more than mapping conventions from his
civil engineering training, and that his statements in the article about the condition of the
fence allegedly comprising the enclosure showed his understanding of the situation.” This
followed an earlier question from the jury, in which they asked of Hume: ‘Don’t you think
Mr Deichmann’s map of the camp in his article is misleading as it suggests the barbed wire
fence surrounding the barn is complete and does not show the entry point used by the news
teams?’’* Hume rejected the suggestion and maintained that in the article ‘there is no
suggestion that it [the barbed wire fence] was complete around the — impossible to get in
and out’.”

Although Hume’s statement stood in contrast with the meaning of ‘enclosure’ invoked
by many of LM’s prior descriptions, as well as the solidity portrayed by Deichmann’s line
drawing, it did reflect the sworn testimony of all members of the ITN teams filming at
Trnopolje on 6 August 1992. The teams approached the fence that Ali¢ and others were
behind without impediment, passing through a gap between a building and a fence post
that did have intact strands of barbed wire running up to it. LM argues this was part of the
southern boundary of the compound. This sequence was shown in Penny Marshall’s broad-
cast report. Taken by itself] this sequence would make Deichmann’s case plausible, if one
assumed the wire to the right of Marshall ran around the entire compound. But as Deich-
mann and Hume noted in their trial testimony, the wire around the rest of what they call
the compound was broken down, torn and full of gaps, and thus nothing like what is evident
at this point. As a result, this sequence establishes little beyond suggesting what the com-
pound once was.

The fence that Alic was behind comprised what LM argued was the northern part of
the compound containing the journalists, their crews of producers, cameramen, sound
recordists, and interpreters, as well as their Bosnian Serb military guards. In order to sustain
the idea that this large group of people was on ‘the inside’ entirely enclosed by barbed wire,
while Alic and others were on ‘the outside’, to see more of the camp the next move of the
group would have had to be back the way they came, exiting through the gap shown in
Marshall’s report. If the compound was in fact fully enclosed so that this group was on ‘the
inside’, then the journalists and their crew would have been unable to go around from
where they encountered Alic and the others to the west or east of the field containing the
prisoners. If the compound was fully enclosed, then the movement of the group to the left
or right of the point where they encountered Alic would have been barred by the barbed
wire that Deichmann’s diagram indicates would have stood in their way. But their move-
ment, in particular to the west, which is where the Channel 4 crew went to investigate the
left-hand side of the camp, was not barred.

Indeed, Tan Williams, Andy Braddel (the producer), James Nicholas (the cameraman)
and Chris Hease (the sound recordist) all testified that there was no complete fence barring
their way, that they did not have to go back the way they came in, and moved to the left
(or west) of the northern fence Ali¢ was behind with ease.”® When cross-examined by the
barrister for LM, during which details from the rushes were shown again and again (and
the witnesses regularly commented that scenes were not self-evidently clear), all these wit-
nesses accepted that there were on the western side remnants of an old fence, including
poles from which one or two strands of barbed wire were sagging down from a height of



20 DAVID CAMPBELL

more than six feet. However, they reaffirmed that they did not pay heed to these remnants
at the time of filming because the remnants did not form a barrier and thus constitute an
enclosure which prevented them from moving.”’

But if the ‘enclosure’ was anything but completely or fully enclosed, how is the con-
tention that it can be described as an enclosure — such that the journalists are said to be on
‘the inside’ and Ali¢ and the others on ‘the outside’ — maintained? In short, describing the
area from which the I'TN crews filmed as an enclosure depends on accepting that the area
once was fully enclosed by a barbed-wire fence, and should thus still be referred to an
enclosure at the time I'TN filmed, even though the fence that made it an enclosure was by then
broken down, torn and full of gaps to such an extent that it was no impediment to the free
movement of the visitors.

Deichmann’s argument that the area around the barn the I'TN crews reported from
was, prior to the war, entirely fenced in with barbed wire was not contested by members of
the I'TN crews. After all, one part of the fence — the northern side — made up part of the
enclosed area where Ali¢ and the others were being detained. Deichmann argued in his
original article (from information he obtained in his 1996 interviews) that the area had been
enclosed ‘a couple of years’ before the war so as to protect agricultural machinery and
products. LAMs barrister stated in his opening speech that their case was that ITN had
filmed Ali¢ from ‘within an old, pre-war enclosure’.”® Hume testified that it was his con-
tention that the journalists were surrounded by ‘an old, broken down in places, barbed wire
enclosure’.’? If by ‘the war’ they meant the start of the 1992 war in Bosnia, it means the
fence became dilapidated very quickly, raising the possibility that it was older than locals
maintained, or that parts of it were dismantled to be used elsewhere and for other pur-
poses. Whatever, Andy Braddel, Penny Marshall, James Nicholas and Ian Williams acknow-
ledged that, having reviewed the rushes in court, it was likely that at some stage in the past
the enclosure had been fenced in on all sides.?? All argued, however, that the past status of
the enclosure had no bearing on its condition at the time they reported from Trnopolje. As

Williams declared:

I had a reasonably clear impression of the layout of the camp. So this is an old
enclosure. It did not appear to me at the time as an enclosure. I wasn’t aware of it being
an enclosure. It was not part of the camp in the sense of it being a place where pris-
oners were being kept. Certainly part of the old barbed wire was being used to
enclose those men, but given the inhumanity I could see before me, frankly, the exist-
ence of an old barn and a transformer and a gate did not really seem very relevant.?!

After the testimony of Ian Williams and the Channel 4 producer, Andy Braddel, the judge
(in the absence of the jury) had a discussion with the barristers for ITN and LM about the
status and meaning of the enclosure. Mr Justice Morland indicated that he had come to a
conclusion about the existence of an enclosure, and suggested that both sides could and
should agree that the rushes indicated there was something of an enclosure around the area
from where the ITN crews filmed Ali¢. The judge argued the tapes showed indications of
prior fencing on at least two and perhaps three sides, but noted that ‘whether it was entirely
continuous is another matter’.?? In addition to regarding the condition of the fencing, and
whether the area could be regarded as ‘enclosed’, as matters of fact for the jury to deter-
mine, the barrister for I'TN stressed that the issue was not how the area was now to be
described, but how the ITIN crews perceived it at the time they filmed. LAL’s barrister offered
no comment or opinion on the matter, and the judge’s intervention had no effect on the
course of subsequent testimony.



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 21

The judge’s opinion did become clear during his summing up for the jury, however. Mr
Justice Morland declared: ‘It is a matter for you, but having seen the rushes and the bundle
of Mr Deichmann’s photographs, is it not clear that before the civil war there was fencing
surrounding the area containing the barn, the garage and the electricity transformer.
Clearly Ian Williams and Penny Marshall and their TV teams were mistaken in thinking
they were not enclosed by the old barbed wire fence, but does it matter?’83 The first part
of the judge’s statement — that there was fencing surrounding the area before the war —
reflected the view of the ITN crews who were at Trnopolje. However, the second part of
the statement seems not only to confirm LAfs argument, but actually to go beyond it, for
even LM argued that the pre-war fencing was broken down, torn and full of gaps. Indeed,
Hume stated in his evidence that Deichmann’s article ‘describes the barbed wire compound
as being broken down in places. There is no suggestion that it is a complete barbed wire
surround’.3*

It is not surprising, therefore, that this quote was the basis for part of Nick Higham’s
BBC report on the trial verdict (which, as was noted above, was criticized by the Broad-
casting Standards Commission), and has been singled out from the judge’s summation and
used as the basis for LM and its supporters to claim that the facts of their case remain true
despite the outcome of the libel trial.2> In the context of the overall testimony in this case,
such a conclusion seems unwarranted. Mr Justice Morland’s view that the journalists were
mistaken fails to sufficiently account for his earlier caution about the extent to which the
old fencing was continuous at the time of filming, as well as the testimony from all members
of the crew about their unhindered access to the left or west of the fence where Ali¢ was
standing (testimony the judge went on to draw to the jury’s attention).?> Which means the
logical problem about the question of the enclosure remains: how can an area be described
as being enclosed if it is surrounded by the remnants of old fencing which, first, do not
impede or prevent the movement of a large number of people, and, second, fail to impress
upon those people that they are in a location that was once enclosed? As I'TN argued at
the Broadcasting Standards Commission hearing of their complaint against Higham’s
report, ‘the “mistake” made by the journalists and referred to by the judge had been the
fact that they had been unaware that an enclosure full of holes had once been in a better

condition before the war’.87

Who was imprisoned? Conditions at Trnopolje

Of course, the issue of the fence, its condition and the meaning of ‘the enclosure’ would
be largely without interest were more significant issues not at stake. The judge’s question
that follows his own view on ‘the enclosure’ — does it matter? — moves us on to the pivotal
question of whether Ali¢ and the others were ‘imprisoned’.

Deichmann’s original article was written in a way that could give the appearance of
casting doubt on Ali¢’s status as a detainee. The idea that the picture of him behind barbed
wire fooled the world, and was not all it seemed, set the tone. The charge that it was the
camera crew rather than Ali¢ who were surrounded by barbed wire established the con-
trast between who was free and who was not, while the description of Trnopolje as a refugee
collection centre that many freely came to and remained able to leave at will diminished
the sense of malevolent purpose.?® Deichmann’s article was, however, careful to include
some precisely worded caveats to this possible interpretation. On the penultimate page, for
example, he noted that ‘most of the refugees in Trnopolje were undernourished. Civilians

were harassed in the camp, and there were reports of some rapes and murders.’®



22 DAVID CAMPBELL

In the course of the trial, the principal concern of LM’s defence was to call into ques-
tion the fact that Ali¢ was imprisoned behind a barbed-wire fence. It is perhaps somewhat
surprising, therefore, to find that LALs editor testified that Ali¢ was imprisoned. When asked
by the barrister for ITN whether it was his contention that Ali¢ and the other detainees
could leave Trnopolje on 5 August 1992, Hume answered: ‘No, it is not my case. He is in
a field surrounded on two sides by low wire fencing, outside of which there are armed
guards (Figure 10), the north side of which abuts the community building and the south
side of which abuts a barbed wire compound within which the I'TN crews were filming and
within which there are other armed guards. I think that’s abundantly obvious.”® Hume also
testified that conditions at Trnopolje were harsh, while Deichmann described Trnopolje as
‘an awful place’.!

The terrible conditions at Trnopolje were established in the libel trial by the evidence
of Dr MerdZani¢, a Bosnian medic who was detained at Trnopolje and acted as one of the
camp doctors. Merdzani¢ was interviewed by I'TN in 1992, and it was he who secretly sup-
plied the photos of badly beaten inmates to Penny Marshall, which were used in the original
broadcast (Figures 11, 12, 13). In his testimony, Merdzani¢ made it plain that he was taken
against his will from his home in Prijedor to the camp at Trnopolje and that he was not
free to leave the camp. Moreover, he testified that he heard the screams of inmates being
beaten by the guards, that he treated those inmates after they were abused (some of whom
he secretly photographed), and that he also treated women who were raped by the guards.”?
None of MerdZani¢’s testimony was challenged in court by the LA/ legal team. Hume main-
tained that the fact they did not cross-examine MerdZani¢ was because ‘there has never

Figure 10. Armed guard delivering food parcel to prisoners at Trnopolje.
Penny Marshall, ITN, 6 August 1992



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1

Figure 11. Dr Merdzanié being interviewed at Trnopolje. Penny Marshall,

ITN, 6 August 1992

Figure 12. Covert photograph of beaten inmate at Trnopolje.
Penny Marshall, ITN, 6 August 1992




24 DAVID CAMPBELL

Figure 13. Covert photograph of emaciated inmate at Trnopolje.
Penny Marshall, ITN, 6 August 1992

been any question in my opinion or in the article that I published that this camp was any-
thing other than a grim place at which there were beatings, there were killings and there
were rapes. There has never been any question of that. We have never argued contrary to
that.%3

Hume’s declaration that Ali¢ was imprisoned in harsh circumstances and unable to
leave, and that neither he nor Deichmann had described Trnopolje otherwise, stands in
marked contrast with Deichmann’s original article, where the idea that it was a spon-
taneously created refugee centre from which people were free to come and go at any time
was given greater prominence than the third-hand, passive description of ‘reports’ about
the maltreatment of the internees. Indeed, although having described Trnopolje as very
grim, Deichmann stood by the sentence in his original piece, where he wrote that ‘every-
body I spoke to confirmed that the refugees could leave the camp area at almost any time’.
However, Deichmann argued that, notwithstanding the general claim in this sentence, it
was not his case that Ali¢ and the others pictured in the I'TN reports were in fact free to go:
‘I do not say that they at the time were able to leave and there — you know, there were
fences, there were guards, which we have seen here, armed guards.”?*

Despite this confusion, the position of Hume and Deichmann at the trial was — in
contrast with Deichmann’s original article — that Ali¢ and the others were imprisoned
behind fences patrolled by armed guards, and that they were not free to leave Trnopolje,
which was an awful place in which violent crimes were committed. In most if not all
respects this understanding mirrors the original I'TN broadcasts. Those reports, even in
the portion that covered Trnopolje, clearly showed a variety of fences behind which some



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 25

people were confined, and the guards that detained them. Both reports also described
how, in a part of the camp to the rear of the area in which Alic and the others were
penned, there were refugees who had made their own way to the facility, who were told
they could leave if transport to homes beyond Serb-controlled areas could be arranged.
The fact that these ‘voluntary arrivals’ were produced by the violence of ethnic cleans-
ing in the surrounding areas, or that such transport, if it had materialized, would have
been consistent with ethnic cleansing, was noted by the I'TN stories, but it was not some-
thing LM dwelled upon.%

Given that there was something of a congruence on the broader question about
Trnopolje — certainly a far larger congruence than Deichmann’s original article allowed for
— the precise nature and significance of LM’s argument becomes indistinct as the object of
their complaint becomes clearer. To this end, we have to say they did not question that Ali¢
was imprisoned — just that he was imprisoned behind a barbed-wire fence. Even more specifically,
LAMs contention was that they were concerned only with the idea that I'TN’s reports directly
or indirectly suggested Ali¢ was imprisoned behind a barbed-wire fence that enclosed him fully (i.e.
that he was ‘caged’ by a barbed-wire fence enclosing him and the camp on all sides).”” LM’s
preoccupation with the specific nature of the wire that imprisoned Ali¢ led Penny Marshall
to tell their barrister: ‘you look at the picture and see barbed wire; I look at the picture and

see Fikret. That is the difference between us.’8

Conclusion

In this paper (part I of two) I have detailed the way in which, four and a half years after
they were broadcast in Britain and attracted worldwide attention — with much of the world’s
media interpreting those reports as portraying a contemporary example of Margaret
Bourke-White’s Buchenwald photograph — Thomas Deichmann and LM questioned the
veracity of I'TN’s reports of the Bosnian Serb camps at Omarska and Trnopolje. Deich-
mann’s specific charges, his evidence and the supporting arguments offered by LM have all
been examined. Even in their own terms — in which the material specifics of a particular
fence at one camp are the focus of attention — the claims of Deichmann and LM are
erroneous and their arguments flawed. The major reason for this is the partial, selective
and partisan manner in which they developed and presented their case. The journalists they
criticized were not interviewed, and the inmates who survived the camps in the Prijedor
region were ignored. Positive interpretations were given to isolated statements by prison-
ers, while the overwhelming number of countervailing views that emphasized the negative
were overlooked. The statements of those Deichmann did rely upon were selectively
quoted, the map of the camp showing the fence that Deichmann constructed was mis-
leadingly presented, and the summaries of supporting evidence (such as the LM account
of the Tadi¢ trial) were reported in a partial manner.

Most important of all is the fact that, during the libel trial, Deichmann and Hume con-
ceded that the central point of their case against ITIN — the nature of the fence at Trnopolje
— had nothing to do with the issue of whether Ali¢ and others were imprisoned in a camp.
Under cross-examination, Deichmann and Hume repeatedly stated that conditions at
Trnopolje were extremely harsh, killings and rapes were regularly committed, and the con-
stant presence of armed guards meant inmates were not free to leave. Accordingly, their
legal team did not challenge the first-hand testimony of the Bosnian doctor detained at
Trnopolje, Idriz Merdzani¢. In other words, LM accepted that Ali¢ and others were pris-
oners in an appalling camp at which human rights abuses were commonplace.



26 DAVID CAMPBELL

Despite the basic flaws in the LM argument and evidence against I'TN, despite the fact
that in their court testimony LM backtracked from the benign assessment of Trnopolje in
Deichmann’s original article, and despite the outcome of the libel trial in which LA failed
to make its case against ITN, many continue to promote Deichmann’s arguments as though
they were true. Faced with this determination to press on in the face of all the evidence,
we can take the judge’s summary statement and pose a question to those who continue to
push Deichmann’s argument: why does it matter?

That LM and its allies have persisted with their discredited claims demonstrates that
the issue matters to them for reasons that exceed their original focus on the specifics of the
fence at Trnopolje. Indeed, what is at stake here is how we understand the nature of the
Bosnian war. In this context, what matters to LM is severing any potential link between the
Holocaust and the war in Bosnia. Above all else, LM wanted to ensure there were no
grounds on which the comparability of the two atrocities could be considered, so that the
significance of the violence in Bosnia could be lessened, and those who were responsible
could be excused. Because of this, it is vital for the argument here to move beyond the
specifics of Ali¢, the fence and Trnopolje, to an exploration of the historical, political and
visual context in which those specificities are located.

In part II, therefore, I examine a number of the presumptions of LAs arguments so
as to show how, in addition to the erroneous claims and misleading evidence, the position
of Deichmann and Hume depends upon problematic assumptions, impoverished history
and weak political analysis. Accordingly, because LM did not want Omarska and Trnopolje
to be regarded as concentration camps, I consider the historicity of the concentration camp,
the complexity of the concentration camp system during the Nazi regime, and the signifi-
cance of Omarska and Trnopolje in the context of the Bosnian Serb ethnic cleansing
strategy.” Because LM maintained that the ITN images led immediately to military
intervention, I consider the relationship between the broadcast of the ITN pictures and the
course of US policy in Bosnia. I then consider some of the literature dealing with photog-
raphy and the Holocaust to illuminate the larger questions of how particular atrocities are
represented, in order to appreciate the politics of representation implicated in the portrayal
of the Bosnian camps. Finally, because LM — by focusing on an isolated detail and persist-
ing with the argument even after it was discredited — i1s engaged in an act of historical
denial, the paper concludes with an examination of the politics of critique and intellectual
responsibility implicated in such circumstances.

Acknowledgements

This paper has benefited enormously from the critical readings of Martin Coward, Tom
Cushman, Marieke de Goede and Erna Rijsdijk, as well as an anonymous reviewer for the
Journal of Human Rights. Seminars in 2001 at the Department of Politics and International
Relations, Lancaster University; the Center for International and Security Studies, York
University, Toronto; and the Center for Law, Culture and Social Thought, Northwestern
University, Chicago, provided vital feedback. I am grateful also for the citations and
research suggestions provided by Edina Becirevic, Jasmina Husanovic and Erna Rijsdijk.
For assistance with the images, thanks are owed to Arif Butt and Karen Hill at ITN Archive,
Adrian Evans at Panos Pictures, Rona Tucillo at Timepix, and Kevin Dick at the University
of Newcastle Audio-Visual Center. Last, but not least, I am indebted to the Leverhulme
Trust for a 19992000 Research Fellowship that provided the time and space necessary for
this project.



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 27

Notes

1.

(&2

~

20.

21.

For the worldwide media reaction to this image, in which the link to the Holocaust was made by a number
of broadcasters in Europe and the US, see ITV News, World Media Reaction, videotape (London: ITN
Archive, reference t07089202.htm). However, the association with the Holocaust was not universally made.
The New York Times, for example, reported that while the abuses portrayed were serious, the images did not
constitute evidence of mass killing or genocide in Europe. See Coll (1994).

. Gutman (1993); and O’Kane (1992).
. Evidence of Susan Inglish, Independent Television News Ltd, Penny Marshall, Ian Williams and Informine (LM) Lid,

Michael Hume, Helen Goldberg, 1997 1 No. 139, High Court of Justice, Queens Bench Division [hereafter cited
as [TN and Informine Lid], Day 5 AM, 39-40.

. See Evidence of lan Williams, /TN and Informinc Ltd, Day 2 AM, 28-29, and Day 2 PM, 32-37.
. Penny Marshall, News at Ten, 6 August 1992; and Ian Williams, Channel Four News, 6 August 1992, videotape

(London: I'TN Archive reference t06089201.htm).

. Daily Mirror, 7 August 1992, 2.
. Brown (1973), p. 21. The photograph is reproduced at pp. 152-153.
. Goldberg (1991), p. 37. In 1989 Time selected the photograph as one of the ten greatest moments of photo-

journalism for the way it ‘informed the world about the true nature of the Holocaust’. See Zelizer (1998),
pp- 166, 181. On the fiftieth anniversary of the liberation of the concentration camps in Germany by British
and US forces, the US Postal Service issued a commemorative stamp based on the photograph with the
caption ‘Allies Liberate Holocaust Survivors, Early 1945°. See Novick (2000), p. 63.

. Sofsky (1997), ch. 17.

. Zelizer (1998), p. 11; Barnouw (1996), ch. 1.

. Novick (2000), pp. 64-65.

. Barnouw (1996), p. 90.

. Zelizer (1998), p. 144.

. Barnouw (1996), p. 90.

. Deichmann (1997c).

. For the CNN response, see Evidence of Stewart Purvis, /TN and Informinc Lid, Day 8AM, 3. For the UN

response, see Vulliamy (1998).

. Statement from Mick Hume, Editor of LM Magazine 14 March 2000, http://wwwinforminc.co.uk,

17/3/00, 14:57. While LM closed in the wake of the libel trial, it has been resurrected on the Internet as
Spiked [http://www.spiked-online.com]. See ‘Marx lives’, Guardian (New Media Supplement), 12 February
2001, 52. This Guardian report repeats LM’s contention that its central argument was unquestioned by the
outcome of the trial, something Hume continues to do at every opportunity. See ‘Some last words on that
libel trial’, 24 May 2001 [http://www.spiked-online.com/Printable/00000002DOE3.htm , 23/07/01].

Hume’s reaction to the verdict in the trial should be contrasted with LA’s legal documents made publicly
available on their website. (This site had to close in the wake of the libel trial, but all documents quoted here
were downloaded prior to the trial and are in my possession.) In the judge’s summing up at the trial, he posed
the question: ‘have the defendants established that Penny Marshall and Ian Willliams had compiled television
footage which deliberately misrepresented an emaciated Bosnian Muslim, Fikret Ali¢, as being caged behind
a barbed-wire fence at the Serbian-run Trnopolje camp on 5 August 1992 by the selective use of videotapes
of him?’, and repeatedly emphasized the word ‘deliberately’. Quoting this, Hume protested that ‘we were
being asked to prove what was going on inside the journalists’ heads eight years ago. The jury was only likely
to come to one verdict. In Hume’s view, ‘we could not win because the law demanded that we prove the
unprovable’. Yet all the judge was doing was reciting LM’s own legal defence as a question for the jury. It
was Deichmann’s article, and LM’s legal defence, that charged ITN with ‘deliberate misrepresentation’
and required the question of past intention to be addressed. Hume’s comments are in Hume (2000)
[http://www.informinc.co.uk/LM/LM129/LM129_Edit.html, 1/6/00, 0955]; the legal defence statements
are in “T'he defence’ [http://www.informinc.co.uk/ITN-vs-LM/legal/case/01-04-97.html, 23/9/98, 17:07].

. For a statement about Higham’s opinion, see Vulliamy (1997); and Evidence of Richard Tait (Editor-in-Chief

at I'TN), ITN and Informine Ltd, Day 8 AM, p. 7.

. Not surprisingly, Higham’s statement was embraced by LM after the verdict; see Hume (2000). ITN, Marshall

and Williams lodged a formal complaint with the Broadcasting Standards Commission (BSC) about Higham’s
report. In upholding the ITN complaint, the BSC concluded that ‘the BBC’s paraphrase of the judge’s
summing up could have left viewers with the false impression that ITN had got its facts wrong and won its
case on a technicality’. See BSC, ‘Complaint about unjust or unfair treatment by I'TN on its own behalf and
on behalf of MS Penny Marshall and Mr Ian Williams submitted on 25 April 2000 about the Six O’Clock
News on BBC1, broadcast on 14 March 2000°, 3 October 2000. The adjudication is summarized in BSC,
Bulletin, No. 36 (26 October 2000), 1.

See the Justwatch List [http://listserv.acsu.buffalo.edu/archives/justwatch-Lhtml|, where the verdict was
extensively debated on 14 March 2000 and thereafter.

Israel (2000). This 32-minute video has a complex genealogy. A Radio Television Serbia (RTS) film crew
was sent by the Bosnian Serb authorities to accompany the ITN crews during their visit to Omarska
and Trnopolje. RT'S then produced for Yugoslav consumption a documentary claiming to show how I'TN



28

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.
31.

DAVID CAMPBELL

‘fabricated’ its story. This RT'S documentary was then taken by Jared Israel and others, re-edited, and pack-
aged with a soundtrack in English to make the case. The major claims of the film that Israel produced will
be dealt with in notes below. The video has been widely promoted by Internet sites, including antiwar.com
[www.antiwar.com] and the Serbian Unity Congress [www.suc.org].

In the libel trial, both Deichmann and Hume attempted to justify their failure to interview the journalists by
arguing, first, that they knew the truth and so did not need the I'TN journalist’s reaction and, second, that to
have contacted I'TN would have led to the suppression of the story. See Evidence of Michael Hume, /TN and
Informine Lid, Day 8AM, 38-39; Cross-examination of Thomas Deichmann, /7N and Informinc Ltd, Day 9, 2—4.
Deichmann said that in December 1996 he did interview two Muslim families still resident in Prijedor, but
he could not be sure if they were inmates in the camps at, or prior to, the time I'TN filmed. Deichmann
justified his failure to record these conversations, or mention them, directly or indirectly, in his article, on the
fact that the interviewees remained too frightened of the Serbian authorities to be quoted. The significance
of this fear seems to have passed Deichmann by. See Cross Examination of Thomas Deichmann, /TN and
Informine Ltd, Day 8 PM, 88; and ITN and Informinc Ltd, Day 9, 4. Two books detail what Deichmann would
have encountered in survivor interviews: Hukanovi¢ (1996), and Pervani¢ (1999), both of which are first-hand
accounts of the camps in the Prijedor region. See also the evidence provided in the documentary film
Calling the Ghosts, which chronicles the violent experiences of two women at Omarska [summary at:
http://www.peacenet.org/Balkans/mandy.html, 4/12/00].

During one of the LM road shows in Bonn — in which Deichmann and others publicized their arguments —
Fikret Ali¢c was present, making Deichmann somewhat uncomfortable. Ali¢ confirmed that Deichmann’s
central argument was flawed: ‘we were 100% behind that barbed wire. There was wire all around us’. Quoted
in Harding (1997). For corroboration of this meeting and Alic’s statement, see Glover (1997)
[http:/ /www.informinc.co.uk/I'TN-vs-LM/ press/ coverage/may97/17-05-SP2.html, ~ 23/9/98, 16:16].
After ITN won the libel case, Ali¢ praised the ITN journalists and welcomed the verdict. See ‘Bosnian
prisoner praises I'TN crew’ BBC News, 14 March 2000 [http://news.bbc.co.uk/hi/engish/newsid_677000/
677700.stm, 21/11/00].

The rushes shown during the libel trial were not complete, as one tape covering the last part of the ITN crew’s
visit to Omarska and the first part of their visit to Trnopolje is missing from the ITN archive. Although a
significant tape, this loss is not connected to the LM allegations or the libel trial, as its absence was discovered
in 1995-96 when I'TN was asked by the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia in The
Hague to provide all their footage to the court. Moreover, while noting its loss, the barrister for LM made no
issue of the matter, and argued that the available rushes were sufficient to establish their case. See Opening
Speech by Mr Shields, /TN and Informinc Ltd, Day 1, 11-12; Cross-Examination of Penny Marshall, /7N and
Informine Ltd, Day 6 AM, 27-28.

Thomas Deichmann, Witesses — authentic or in the service of propaganda, which is available on the
Serbian Unity Congress (SUC) site at [http://suc.suc.org/~kosta/tar/ mediji/medjiji-SerbienMuss
Sterbien-5.html, 28/11/00]. Deichmann’s critique of Gutman is also on the SUC site [http://
www.suc.org/politics/media_watch/html/novo.html, 28/11/00]. For a study of the SUC’s role, see Blitz
(1996), especially pp. 204-211.

Hidden side of the Yugoslav war: the pictures they don’t want you to see, LM, 53 (March 1993)
[http:/ /www.srpska-mreza.com/library/lm53/LM53.html, 23/9/98, 14:54]. The exhibition was organized
by the Serbian Academy of Sciences as part of the Academy’s project to document the fate of the Serbs
during the Second World War. In addition to the photographic evidence — that mixed images from the 1990s
with photographs from the 1940s — it involved the exhumation of the bones of Serbs killed at the hands of
the Croatian Ustashe. What LM either did not know, or preferredto obscure, was the way in which the Serbian
Academy of Sciences functioned as an intellectual source for virulent ethno-nationalism, and the way in which
the political reclamation of dead bodies was integral to the propagation of ethno-nationalism. For discussions
of the Academy and the disinterring of victims bones, see Denich (1993).

The photographs in the Serbian Academy exhibition became an important propaganda tool in British debates
about the Bosnian War. Martin Cohen, editor of The Philosopher, recalled a talk at Leeds University in the
early days of Bosnian war, when the Revolutionary Communist Party (the original sponsor of Living Marxism)
turned up and ‘distributed gory photographs of atrocities committed by “Croats and Muslims” and disputed
any strategy or pattern of the Serbian actions other than a natural defence against “fascism”. (Their evidence,
not that it made any difference to them, was some 50 years old, from the Second World War.) Their aim was
to stifle debate on the issue, to bury the criticism of what they saw as a “near-socialist” regime, in a cynically
calculated bombardment of misinformation and propaganda. For them, “truth” was a bourgeois notion,
political power was the higher cause. Such was clearly the strategy behind the LM article’. Cohen (2000).
Defence closing speech, Tadic IT-94-1, International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia, 27
November 1996 [http:/www.un.org/icty/transel/961127ED.txt], 8 May 2000, 10:30.

Scharf (1997), p. 199. For a schematic overview of the Tadi¢ case, see “Irial Information Sheet’, Tadic Case
(IT-94-1), 15 September 2000 [http://www.un.org/icty/glance/tadic.htm, 10/10/00].

Cross examination of Thomas Deichmann, /7N and Informinc Ltd, Day 9, 1.

See, for example, Phillips (1994) [http://www.informinc.co.uk/LM/LM74_Crimes.html, 1/6/00, 0959];
and Hume (1995) [http://www.informinc.co.uk/ LM/LM80/LM80_Edit.html, 1/6/00, 10:03]. There are,
of course, good critical questions that can be asked about the politics of the Hague tribunal. However, it is



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 29

32.

33.
34.

35.

hard to condemn it as a tool of Western interests when it was brought into being by a unanimous vote for
UN Security Council resolution 827 on 25 May 1993; that is, a vote of all 15 members (permanent and non-
permanent), including China and Russia, two countries that have rarely concurred with US policy concern-
ing the former Yugoslavia. Moreover, the Security Council hardly rushed to get the ICTY up and running;
it was more than a year after resolution 827 before the chief prosecutor was appointed and a modest budget
made available. Coll (1994).

The picture that fooled the world, Press Release Embargo 00:01 GMT Saturday 25 January 1997
[http://www.informinc.co.uk/LM/press-releases/ Bosnia-press-1.html, 23/9/98 15:32].

Deichmann (1997c), p. 25.

Deichmann (1997b), n.p., original emphasis. This lack of clarity about Deichmann’s expertise was raised in
the cross-examination of Mick Hume during the libel trial. See ITN and Informine Ltd, Day 8 PM, 63-64.

As Fikret Ali¢ has observed: ‘I would like to say that behind the cameramen there were Serb soldiers and they
shouted to write everybody’s names who said something in front of the camera’. See ‘Bosnian Prisoner Praises
ITN Crew’. Ian Williams noted the severe restrictions on their capacity to report freely — including the fact
the ‘guards stood over everybody we spoke to’ — in a live interview following the broadcast of his report. See
lan Williams: Live 2-Way (interview with Dermot Murnaghan), 6 August 1992, videocassette (London: I'TN
Archive, reference: t06089201.htm).

In addition, there was also a Bosnian Serb military film crew taping the ITN crew at work. This is apparent
from the RT'S video at Trnopolje, where the RT'S crew captures a uniformed cameraman filming the ITN
journalists. See Judgment at 25:20. The existence of two Serbian crews — one from RT'S and one from the
military — was noted in the libel trial. See Discussion re Video, 17N and Informinc Lid, Day 3 PM, 73.

These circumstances need to be taken into account when evaluating the central premise of Judgment, which
involves an exchange with one of the prisoners at the wire fence. This exchange was also highlighted by
Deichmann (1997a). Penny Marshall is shown asking questions of the prisoners, when Mehmet steps forward
to say that Trnopolje is a refugee camp not a prison and that conditions are fine. I'TN did not use any of this
particular exchange in their broadcast report, which the makers of Fudgment insist proves the charge of fabri-
cation. However, in addition to the intimidating circumstances in which these exchanges took place, such a
conclusion overlooks the way Mehmet, even in the exchange highlighted by RT'S, confirms that he was taken
from his home involuntarily, and that he cannot now leave the camp (at 22:20). Moreover, Marshall’s report
(at 3:32) does include a statement from Mehmet — which is absent from the RT'S video — in which he says he
is afraid. Furthermore, the RT'S film fails to include any other prisoner interviews, whereas I'TN’s diverse
range of sources demonstrates the widespread fear.

This tactic of extracting one allegedly positive assessment of the camp of Trnopolje — regardless of the
context in which the statements are made — and ignoring all other negative assessments, was a consistent
theme in the campaign against I'TN. For example, LM drew attention to an interview with a 19-year-old camp
guard called Igor, who was standing at a low fence in front of a crowd of prisoners, dressed in military fatigues
with a pistol and hand grenade strapped to his waist, accompanied by other armed guards. Prisoners who
identified themselves as past friends of Igor confirmed he was their guard, but when asked by Marshall
whether they are his prisoner, they just shrugged nervously and said I don’t know how to answer’.
See “The picture that fooled the world: an interview with Igor, one of the camp guards’
[http://www.informinc.co.uk/ITN-vs-LM/story/footage5.html, 13/11/98, 10:35], where selected video
clips and transcript were posted. LM took this scene from the ITN rushes (ITN Archive reference
r06089201.htm), but the exchange was not used in the broadcast report. However, Marshall’s report does
contain (at 4:55) pictures of Igor and a voiceover drawing attention to the ‘small touches of humanity’ that
stem from the fact many of the detainees were friends with their captors before the war.

. Deichmann (1997c), p. 27.

. Ibid,, p. 24.

. Ibid., pp. 24-25.

. Ibid,, p. 25.

. Ibid.

. Ibid,, p. 24.

. Ibid,, p. 25.

. Ibid.

. They were looking for the best picture, LM, 97 (February 1997), 27.
. Deichmann (1997c), p. 29.

. They were looking for the best picture.

. Scharf (1997), pp. 171-172.

. Opadi¢’s diagram is reproduced in Deichmann (1997c), p. 29.

. Scharf (1997), p. 199. Problems with witnesses were not confined to the prosecution in the Tadi¢ case. On

31 January 2000, the Appeals Chamber of the ICTY found unanimously that Milan Vujin — who had been
Tadi¢’s lead counsel between September 1997 and April 1998 — was in contempt of the court because of
witness manipulation and submission of information he knew to be false. See ‘Milan Vujin, former counsel
for Dusko Tadic, found in contempt of the tribunal, and fined 15,000 Dutch Guilders’, Press Release
CC/P1.S/467-E, The Hague, 31 January 2000 [available at: http://www.un.org/icty/news/Tadic/ tadic-
cp.htm, 10/10/00]. The Appeals Chamber upheld this decision on 27 February 2001, and suggested the



30

50.
. Scharf (1997), p. 200.
52.

60.

61.
62.
63.
64.

65.

DAVID CAMPBELL

Registrar ‘might consider striking Mr Vujin off or suspending him for a suitable period from the list of
assigned counsel, and also reporting his conduct to the professional body to which he belongs’. “T'he Appeals
Chamber upholds the conviction of Mr Vujin for contempt of court’, Press Release XT/P1.S./570-e, The
Hague, 2 March 2001 [available at: http://www.un.org/icty/pressreal/p570-e.htm, 31/07/01].

They were looking for the best picture.

By referring to Tadi¢’s crimes in terms of ‘beatings’ only, LA sought to minimize their significance by render-
ing them as isolated acts unrelated to the larger context of ethnic cleansing, a context which, as noted below,
the Court emphasized in its judgment. Moreover, in calling attention to the fact that Tadi¢ was convicted on
only a portion of the original indictment, LM failed to disclose the legal reason for which the Trial Chamber
found him not guilty of them. See Helen Searls, The Tadic verdict a bad day for justice
[http:/ /www.informinc.co.uk/ LM/discuss/commentary/05-08-97-TADIC.html, 01/06/00, 10:06]. Of the
31 original charges, Tadi¢ was convicted on 11 counts of persecution and beatings, and not guilty on 20
counts, nine counts because of insufficient evidence. On the remaining counts the question of guilt or inno-
cence was not determined because the counts were deemed to be inapplicable. That stems from the fact the
Trial Chamber of the Court originally ruled (2—1) that after 9 May 1992 the war in Bosnia was internal not
international, which meant that provisions for grave breaches of the Geneva Conventions of 1949 did not
legally apply. Importantly, however, this ruling was overturned after an appeal from the prosecution. On 15
July 1999, the Appeals Chamber held that Tadi¢ had acted in an international armed conflict, and that thus
victims were ‘protected persons’ under international law. As a result, Tadi¢ was guilty of those counts previ-
ously determined to be inapplicable. For a discussion of the legal issues at stake in these two different rulings,
see Meron (1998), Gray (1997), and Sassoli and Olsen (2000).

. The truth behind the Tadic trial and Trnopolje [http://www.informinc.co.uk/ITN-vs-LM/press/ coverage/

may97/07-05-PR.html, 23/9/98, 16:15].

. Scharf (1997), p. 275.

. Ibid., p. 198. For details of some of the testimony placing Tadi¢ at Trnopolje, see ibid., pp. 167-168.

. Ibid., p. 200.

. Ibid., p. 274, emphasis added.

. Ibid,, p. 209.

. In Fudgment, inaccurate statements are made about the I'TN reporting of Omarska. This video claims the ITN

crews had freedom to film whatever and wherever they liked in Omarska, when both I'TN reports include a
scene showing Marshall and Williams arguing with the camp commandant about their inability to see every-
thing. Williams noted the restrictions on their capacity to film in an interview which followed Channel 4’s
broadcast; see lan Williams: Live 2-Way (interview with Dermot Murnaghan), 6 August 1992, videocassette
(London: I'TN Archive, reference: t06089201.htm). Judgment also declares that ‘I'TN never showed the public
any of the footage shot in Omarska’ — a statement contradicted by what is evident in the opening minutes of
both Marshall’s and Williams’s reports.

Human Rights Watch (1997) [http://www.hrw.org/hrw/reports/1997 /bosnia/Bosnia.htm, 10/5/00]. The
problematic nature of the Serbian Red Cross in the Prijedor region can be appreciated by the fact that Ljiljana
Karadzi¢, wife of Radovan Karadzi¢, has been its head since 1993. Moreover, Curguz has been accused by
former inmates of Trnopolje of organizing the killing of some 100 inmates. See the posting of several
newspaper articles by Andras Riedlmayer, ICRC concerned that war crime suspect’s wife heads RS Red
Cross, International Justwatch Discussion List, message number 431, 13 April 2001 [available at: http://listserv.
acsu.buffalo.edu/archives/justwatch-1.html].

Ibid.

Evidence of Thomas Deichmann, 17N and Informinc Ltd, Day 8 PM, 86.

Cross-examination of Thomas Deichmann, /7N and Informinc Lid, Day 8 PM, 90-91.

Cross-examination of Thomas Deichmann, /7N and Informine Ltd, Day 8 PM, 88—89; Evidence of Penny Mar-
shall, /TN and Informinc Ltd, Day 6 AM, 7-9; Cross-examination of Penny Marshall, /7N and Informinc Lid,
Day 6 PM, 46—47. The improvements are the subject of a second report Marshall did at Trnopolje one week
after the first story. See Penny Marshall, News at Ten, 12 August 1992, videotape (London: ITN Archive refer-
ence t12089201.htm).

The RTS video fudgement maintains it has the clinching evidence: ‘Our crew filmed the I'TN people as they
maneuvered into this area [the alleged enclosure] through a hole in the broken-down fence, then we followed’.
Leaving aside the caveat of the fence being broken down, the curious thing is that Fudgment does not contain
this supposedly crucial footage. If they filmed this manoeuvre, as they say, where are the pictures? Their
absence testifies to the falsity of the claim.

. The Concise Oxford Dictionary of Current English (Clarendon Press: Oxford, 1990), pp. 385, 234.

. Deichmann (1997c), p. 28.

. Ibid.

. Deichmann (1997a), pp. 12-13.

. Deichmann (1997c), pp. 27, 28.

. Evidence of Thomas Deichmann, /TN and Informinc Ltd, Day 8 PM, 83.

. Statement by Mr Millar, the barrister for Informinc Ltd, during Cross-examination of Ian Williams, /7N and

Informine Lid, Day 3 AM, 2; Evidence of Mick Hume, TN and Informinc Ltd, Day 8 AM, 22. The exact nature



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 31

77.

93.
94.
95.
96.

of the split line drawings and their authentication from an (unnamed) American embassy was not made clear
in the trial. Aside from the irony of LA, a magazine vehemently opposed to US foreign policy in the Balkans,
drawing sustenance from what is said to be a US satellite photo, there might be some doubt as to whether
detailed satellite photos of the Bosnian camps exist. However, the issue remains unclear.

The suggestion that they do not exist comes from George Kenny. Kenny originally resigned from his post on
the Yugoslav desk in the US State Department because the Bush administration was not doing enough to
respond to what he saw as the genocide against Bosnian Muslims. Later, however, Kenny underwent a radical
and unexplained conversion to the LM position, and joined Deichmann and Hume in the public propagation
of their arguments against ITN. On Kenny’s resignation, and the link to the Holocaust Kenny cited as the
reason for resigning — which is conveniently overlooked by LM — see Novick (2000), p. 252. The hint about
the non-existence of satellite photos is in Kenny (1997) [http://www.informinc.co.uk/LM/LM99/
LM99_ITN.html, 23/9/98, 15:36]. This article was also available on the Serbian United Congress site
[http://www.suc.org/politics/ conc_camps/html/Kenneyhtml, 10/10/00].

For an argument which suggests there were numerous satellite and spy plane photos, see Lane and Shanker
(1996). Lane and Shanker report that images of the camps taken by U-2 planes remained unanalysed until
after Roy Gutman’s Newsday articles were published in August 1992. By the end of September 1992, however,
intelligence officials ‘had a very large, comprehensive list of camps, with descriptions, places, information on
inmates, conditions, maps’. However, none of this material was publicly released, and even when it came to
giving the data to the ICRC, the USA withheld it for as long as possible. The reason for this tardiness was
that US officials were wary of entanglement in the Bosnian war (the reverse of LM’s argument). In the end,
it was not until August 1995, when the UN Security Council was presented with satellite images of graves
near Srebrenica, that the USA was prepared to change policy and become more proactive in the war.

. Cross-examination of Thomas Deichmann, /7N and Informine Ltd, Day 8 PM, 91-92; Cross-examination of

Thomas Deichmann, /7N and Informinc Ltd, Day 9, 8.

. Evidence of Mick Hume, /TN and Informinc Ltd, Day 8 AM, 21-22.
. Ibid., p. 22.
. Cross-examination of Ian Williams, /7N and Informinc Ltd, Day 3 AM, 32-34; Cross-examination of Ian

Williams, /TN and Informinc Lid, Day 3 PM, 46—47; Cross-examination of Andy Braddel, /TN and Informinc
Lid, Day 4 PM, 37; Cross-examination of Andy Braddel, /7N and Informinc Ltd, Day 4 PM, 55; Evidence of
James Nicholas, /7N and Informinc Ltd, Day 4 PM, 79; Cross-examination of James Nicholas, /7N and Informinc
Lid, Day 5 AM, 12; Evidence of Christopher Hease, /TN and Informinc Ltd, Day 5 AM, 22; Cross-examination
of Christopher Hease, ITN and Informinc Ltd, Day 5 AM, 26-27.

Cross-examination of Ian Williams, /TN and Informinc Ltd, Day 3 AM, 35; Cross-examination of Ian Williams,
ITN and Informine Ltd, Day 3 PM, 50; Cross-examination of Andy Braddel, /7N and Informinc Ltd, Day 4 AM,
44-48; Cross-examination of Andy Braddel, /TN and Informinc Ltd, Day 4 PM, 33; Cross-examination of
James Nicholas, ITN and Informinc Ltd, Day 5 AM, 7; Cross-examination of Christopher Hease, /TN and
Informine Ltd, Day 5 AM, 25.

. Mr Millar, Opening Speech, ITN and Informine Ltd, Day 8 AM, 11.

. Evidence of Michael Hume, /TN and Informinc Ltd, Day 8 AM, 19.

. Ibid.; Cross-examination of Penny Marshall, TN and Informinc Ltd, Day 7 AM, 6.

. Cross-examination of lan Williams, /TN and Informinc Ltd, Day 3 PM, 50, emphasis added.

. Mr Justice Morland, /7N and Informinc Ltd, Day 4 AM, 53.

. Summing-up of Mr Justice Morland, /TN and Informinc Ltd, Day 10 PM, 62.

. Evidence of Michael Hume, /7N and Informinc Ltd, Day 8 PM, 55.

. See, for example, the way this comment serves as the lead in articles such as the Dutch report by Brouwer

(2000).

. Ibid., pp. 64-67.
. Broadcasting Standards Commission, Complaint about unjust or unfair treatment by I'TN . . . about the Six

O°Clock News on BBC1 . . ., 3.

. Deichmann (1997c), p. 24.

. Ibid., p. 30.

. Cross-examination of Michael Hume, /TN and Informinc Ltd, Day 8 AM, 40.

. Cross-examination of Thomas Deichmann, /TN and Informinc Ltd, Day 9, 6.

. Evidence of Idriz Merdzanic, ITN and Informinc Ltd, Day 7 AM, 9-17. Another of the plainly wrong state-

ments in the RT'S video Judgment is the claim (at 15:25) that no images of ‘the Muslim doctor’ were ever
screened by ITN. The reverse is true: Marshall’s report contained an interview with the MerdZani¢ in which
he is obviously too scared to say much, while Fudgment makes no reference to the photographs of abused
inmates taken by Merdzani¢, smuggled to Marshall, and shown in the I'TN report. Moreover, the changes at
Trnopolje in the wake of ITN’s visit are evidentin the contrast between the original interview with Merdzanic,
and the follow-up Marshall did one week later, in which MerdZani¢ is clearly relieved. See Marshall, News at
Ten, 12 August 1992.

Cross-examination of Michael Hume, /7N and Informinc Ltd, Day 8 AM, 41.

Cross-examination of Thomas Deichmann, /7N and Informinc Ltd, Day 9, 5.

Evidence of Ian Williams, /7N and Informine Lid, Day 2 PM, 52.

The appalling circumstances of those making their own way to Trnopolje is vividly illustrated in the opening



32 DAVID CAMPBELL

of Penny Marshall’s second report from the camp: it shows a distressed woman and her family fleeing to the
camp because her husband has been shot, and her house torched, by the Bosnian Serb army. See Marshall,
ews at Ten, 12 August 1992.

97. Opening Speech, Mr Millar, /TN and Informine Lid, Day 8 AM, 13. While there is nothing in either Marshall’s
or William’s reports that directly or indirectly supports LM’s interpretation, Ian Williams did write a subse-
quent article for the Sunday Express in which another claim was briefly made about the fence. After detailing
the visit to Omarska, Williams wrote that upon arrival at Trnopolje ‘there was a field surrounded by barbed
wire and behind it hundreds of men’. In his testimony, Williams conceded that this part of the article was
inaccurate in so far as ‘the compound in which the men were imprisoned was surrounded by different types
of wire’, the barbed wire being only along one of the four sides. Notwithstanding the miniscule nature of the
mistake — that of barbed wire versus different types of wire, including barbed wire — Williams stated he could
have been more precise in the wording of this particular article. See Cross-examination of Ian Williams, /7N
and Informine Lid, Day 4 AM, 5-7.

98. Cross-examination of Penny Marshall, /TN and Informinc Ltd, Day 7 AM, 3.

99. Campbell (2002).

References

ANON (1993) Hidden side of the Yugoslav war: the pictures they don’t want you to see. LM, 53 (March).

ANON (1990) Concise Oxford Dictionary of Current English, (Oxford: Clarendon Press), pp. 385, 234.

BarNouw, D. (1996) Germany 1945: Views of War and Violence (Bloomington and Indianapolis: Indiana University
Press).

Britz, B. K. (1996) Serbia’s war lobby: diaspora groups and Western elites. In T. Cushman and S. G. Mestrovic
(eds) This Time We Knew: Western Responses to Genocide in Bosnia (New York: New York University Press).

BROUWER, A. (2000) Bizarre Smaad [Bizarre Slander|, De Groene Amsterdammer, 22 March.

Brown, T. M. (1973) Introduction: A legend that was largely true. In S. Callahan (ed) The Photographs of Margaret
Bourke-White (London: Martin Secker & Warburg).

CAMPBELL, D. (2002) Atrocity, memory, photography: imaging the concentration camps of Bosnia — the case of
I'TN versus Living Marxism, Part I1. Journal of Human Rights, 1(2), in press.

COHEN, M. (2000) Letter. Guardian, 17 March, 25.

CoLL, S. (1994) In the shadow of the Holocaust. Washington Post Magazine, 25 September.

DEercHMANN, T. (1997a) Exactly as it happened? LM, 100 (May).

DEercHMANN, T. (1997b) The dangerous Mr Deichmann. ZM (March).

DEercHMANN, T. (1997¢) The picture that fooled the world. LM, 97 (February), 24-31.

DENIcH, B. (1993) Unmaking multi-ethnicity in Yugoslavia. Anthropology of East Europe Review, 11, 43—53.

GLOVER, S. (1997) Media studies: never heard of Living Marvism? Thanks to ITN’s writ, you now have. The Spec-
tator, 17 May.

GOLDBERG, V. (1991) The Power of Photography: How Photographs Changed Our Lives (New York: Abbeville Publishing
Group), expanded and updated.

GRray, C. (1997) Bosnia and Herzegovina: civil war or inter-state conflict? Characterization and consequences. In
British Yearbook of International Law (Oxford: Clarendon Press), pp. 155-197.

GuTMAN, R. (1993) Witness to Genocide (New York: Macmillan).

HARDING, L. (1997) A shot that’s still ringing, Guardian (G2), 12 March, 2-3.

HukaNoviC, R. (1996) The Tenth Cirde of Hell: A Memoir of Life in the Death Camps of Bosnia (London: Little, Brown).

HuMaN RiGHTS WATCH (1997) Who’s who in Prijedor. In Bosnia and Hercegovina — The Unindicted: Reaping the Rewards
of ‘Ethnic Cleansing’ (New York: Human Rights Watch).

HumME, M. (1995) What'’s a war crime between friends? LA, 80 (June).

Hume, M. (2000) The only things this case has proved, LM, 129 (April).

ISRAEL, J. (2000) Fudgment: The Picture That Fooled the World, videotape [http://emperors-clothes.com/indexe.htm].

KENNY, G. (1997) How media misinformation led to Bosnian intervention. LM, 99 (April).

LANE, C. and SHANKER, T. (1996) Bosnia: what the CIA didn’t tell us. New York Review of Books, 9 May, 10-15.

MERON, T. (1998) Classification of armed conflict in the former Yugoslavia: Nicaragua’s fallout. American Journal of
International Law, 92, 236—242.

Novick, P. (2000) The Holocaust and Collective Memory: The American Experience (London: Bloomsbury).

O’KANE, M. (1992) Muslims’ nightmare under the long hot Yugoslav sun. Guardian, 29 July.

PERVANIC, K. (1999) The Killing Days: My FJourney Through the Bosnian War (London: Blake Publishing).

PHiLLIPS, J. (1994) The case against war crimes trials. LM, 74 (December).

SassoLl, M. and OLSEN, L. M. (2000) Prosecutor v. Tadic (judgement), Case No. IT-94-1-A, 38 ILM 1518 (1999),
International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia, Appeals Chamber, July 15, 1999. American Journal
of International Law, 94, 571-578.

ScHARF, M. P. (1997) Balkan Justice: The Story Behind the First International War Crimes Trial Since Nuremberg (Durham:
Carolina Academic Press).



IMAGING THE CONCENTRATION CAMPS OF BOSNIA, PART 1 33

Sorsky, W. (1997) The Order of Terror: The Concentration Camp, trans. William Templer (Princeton: Princeton Uni-
versity Press).

VuLLiamy, E. (1997) 1 stand by my story. Observer, 2 February, 25.

VuLLIAMY, E. (1998) Bosnia: the crime of appeasement. International Affayrs, 74 (January), 84.

ZELIZER, B. (1998) Remembering to Forget: Holocaust Memory Through the Camera’s Eye (Chicago: University of Chicago
Press).



