EAST-WEST CENTER

Asia

Russia’s Media Revolution: From
Party Control to Money Control

GENNADI GERASIMOV

Pacific

I S S U

S

Analysis from the East-West Center
No. 37
June 1, 1998

The U.S. Congress established
the East-West Center in 1960 to
foster mutual understanding and
cooperation among the govern-
ments and peoples of the Asia
Pacific region, including the United
States. Funding for the Center
comes from the U.S. government
with additional support provided
by private agencies, individuals,
corporations, and Asian and Pacific

governments.

The AsiaPacific Issues series
contributes to the Center’s role as
a neutral forum for discussion of
issues of regional concern. The
views expressed are those of the
author and not necessarily those

of the Center.

summARY The Russian media have undergone a revolution in the last decade,
bursting free from state control and enjoying a brief, heady period of liberty.
Starting in 1986, many media voices began vying for the attention of voracious
readers, who had been deprived for generations of all but the Communist Party
line. This newfound free press, however, has now fallen prey to widespread cor-
ruption and politicization. Control by the party has been replaced with control
by those with money. But old habits die hard, and local and national politicians
are getting into the game, financing broadcast and print media with public and
private funds to advance their own causes and careers. Commercial publishers
have dramatically increased the number and variety of periodicals. Yet, para-
doxically, readership which had soared to record highs by 1991 has fallen pre-
cipitously. One reason is the new, high cost of publications which no longer
receive state subsidies. But disenchantment with content and a sense of futility

about the impact of journalism are also to blame.



The party viewed
the mass media as
its ‘transmission

belt’ to the people

The Soviet Way

From the Russian revolution of 1917 until the
reforms of Soviet leader Mikhail Gorbachev in the
mid-1980s, the Communist Party tightly controlled
the mass media of the Soviet Union. Its main
method of coercion was through personnel policy.
The gray bureaucrats in the party’s Propaganda
Department appointed all editors-in-chief, even
those of such innocent publications as Garden and
Orchard. The most important appointments
required the approval of the Secretariat or the
Politburo of the Communist Party.

The party viewed the mass media as its “trans-
mission belt” (Stalin’s metaphor) to the people. The
media’s job was to “educate” the ignorant and naive
masses and lead them to the shining communist
future, rather than inform them of what was actual-
ly going on. Although official censors existed, the
main censor sat in the minds of those editors who
were selected for their ability to follow and, even
better, to anticipate the ever-changing party line.

The official censors were mainly little old ladies
who sat in small offices reading proofs. Their
responsibility was not ideology, but “state secrets,”
and they each had a long and impressive list of such
secrets to consult. For example, for many years one
of these “state secrets” was the deteriorating ecologi-
cal situation in the country. The names of the Soviet
politicians shot by Stalin’s henchmen could not be
mentioned. The editors did not fear these censors.
They felt secure in their positions, as long as what
they published was “politically correct,” Soviet style.

Usually, the censors did not need to interfere.

Forbidden fruit. Despite the tame nature of what
was offered to them, the people of the Soviet Union
read a great deal in those days. Almost every family
subscribed to several publications, because prices
were kept low through state subsidies. But the peo-
ple also wanted more information than was rationed
to them by the party, so they bought short-wave
radios, a cheap byproduct of the Soviet military
industry.

2

Analysis from the East-West Center

Across the country, they tuned in to the British
Broadcasting Corporation, Voice of America,
Deutsche Welle and, especially, the American-spon-
sored Radio Liberty programs broadcast from
Europe in Russian and other languages of the vast
Soviet Motherland. Millions avidly absorbed every-
thing they could from foreign films, books, even
jazz. I am convinced that Western radio programs,
introducing listeners in the closed Soviet society to
Western values and ideas, played a more decisive
role in the communist defeat in the Cold War than
all the tanks and missiles combined.

Paradoxically, the attempt at party control over
the people’s hearts and minds enhanced the average
Russian’s curiosity about things foreign. Forbidden
fruit, after all, is always sweeter. Deprived of their
own real news, Russians sought out international
radio broadcasts. Along the way, they gained sub-
stantial knowledge of and interest in the rest of the
world, attributes that I find lacking among some

ordinary Americans.

Gorbachev Lifts Controls

By the time Mikhail Gorbachev came to power in
1985, it was already clear to everybody that the
Soviet system had failed to deliver on its promise of
a “bright communist future.” Indeed, it was lagging
behind the West in many areas. Gorbachev and the
people around him wanted to give the system a sec-
ond wind. To do so, the new Soviet leader would
have to find out how things had gone wrong. The
Communist Party and even the secret police (the
KGB) proved to be of little help on this. Afraid that
their bosses would blame the messengers of bad
news, they reported mainly information they
thought would please those at the top. As a result,
in the words of Yuri Andropov, Gorbachev’s prede-
cessor and a former KGB chief, “We lived in a
country that was unknown to us.”

Hoping to use the media to help identify his
nation’s problems in order to solve them, Gorbachev
gradually lifted Communist Party control of the

mass media starting in 1985. In a matter of months,



The press opened
our closets, and
armies of skeletons

marched out

he introduced a degree of freedom unheard of
before in the Russian press, or, to use his term, glas-
nost. He viewed this opening not only as a window
on what was happening in the country, but also as a
chance to ensure feedback as he tackled economic
and political problems facing the nation.

Gorbachev’s move unleashed a media revolution.
Constrained for generations, the Russian media by
1986 had unprecedented liberty to report, discuss
issues, and comment freely on any subject. Russians,
who for years had read their censored press with an
exquisite ability to read between the lines, now
found their publications full of real news. Every
issue became an eye-opener, unveiling dreadful
truths about our past and present. The press opened
our closets, and armies of skeletons marched out.

People read it all, and the circulation of our pub-
lications reached Guinness-Book-of-Records levels.
One weekly with an unassuming name, Arguments
and Facts, published to provide party propagandists
with ammunition, had a circulation of 1.5 million
in 1985. By 1991, circulation had soared to 23.8
million. A literary magazine, Novy Mir, reached an
astonishing circulation of more than three million
by publishing previously forbidden books by
Russian and foreign authors. (A caveat may be in
order here. Russian periodicals publish their circula-
tion figures in every issue, but there is no Audit
Bureau of Circulations in the country, and some fig-
ures are certainly inflated.)

Those exhilarating years also saw the appearance
of many new publications and the complete change
of heart of many old ones. Some of the latter kept
their original names, resulting in such oddities as
Moskovsky Komsomolets, whose title means “Moscow
Young Communist League Member” but whose
content had become fiercely anti-communist.

This was the heyday of Russian journalism. Party
control had ended but state subsidies continued.
From 1986 to 1991 the Russian mass media—
although still relying on Soviet money—were free to
publish what they wanted. And they were busily
“doing in” the old system, biting the hand that fed

3

Analysis from the East-West Center

them. It was not the U.S. military build-up that
brought down the “Evil Empire,” I believe, but the
snowballing effect of truth-telling that started with
Gorbachev’s decision to open the gates for freedom
of the press. The media showed that the emperor
was naked.

Belatedly, Gorbachev tried to stop the avalanche,
to take back at least some control of the press. In
1988 he threatened to fire Vladislav Starkov, the
editor-in-chief of Arguments and Facts, for publish-
ing the results of opinion polls that showed Gorba-
chev’s decline in popularity. The press raised hell,
and Gorbachev retreated. Starkov is still the editor.

Privatization: The Ruble Rules

The golden period in the history of the Russian
mass media ended when His Majesty the Market
entered the scene. In the process of privatization,
journalists became the owners of their respective
publications. But that was their last hurrah. The
printing presses remained the property of the gov-
ernment, and they became profit oriented. The
newsprint suppliers, now private, saw a chance to
make some money, and became greedy. The only
distribution system, the postal service, raised the
price of delivery to prohibitive levels. Everybody
was after a quick ruble.

The editors-in-chief put aside their proofs, went
back to classes, and began to study the workings of
the market. Some failed, while others soon found
out that they could not survive on good stories
alone; they needed advertisements and investors. It
is still rather difficult for many Russian editors to
accept the idea that publishing a newspaper or a
magazine, or running a television show, is just
another business. It goes contrary to all their previ-

ous experience under the Soviet system.

Crony capitalism. To understand the changes that
editors were forced to introduce, a few words on the
new economic environment in Russia are in order.
The situation today is often described by the

Russian equivalents of the American expressions



Local authorities
still wield a heavy
hand over the press

today

“crony capitalism” and “robber baron capitalism.”
The country’s enormous wealth has been divided up
among several banks and financial-industrial groups.

These struggling new rulers of Russia quickly
discovered public relations and started to buy up
media. Their aim is not profit but influence. They
need instruments with which to smear opponents
and competitors. George Soros, an American banker
who supports Russian literary periodicals by giving
money to libraries for subscriptions, says that there
is no free mass media in Russia. The media, he con-
tends, are all in the hands of this or that group of
capitalists.

For example, in the summer of 1997, as a result
of behind-the-scene dealings, [zvestia, the former
government newspaper that later became a leading
independent newspaper, passed from the hands of
one banker (Boris Berezovsky) to another (Vladimir
Potanin). Potanin managed to buy a controlling
share and sacked the editor-in-chief. The losing side
decided to launch another newspaper, Novy (New)
Izvestia, with Berezovsky’s money, hiring away some
of the journalists from the first zvestia. Berezovsky
also controls one television channel and several
other publications.

Moscow Mayor Yuri Luzhkov, a leading political
figure who has his eye on the Russian presidential
election in the year 2000, provides another example
of this trend. He was in a political alliance with the
banker Vladimir Gusinsky, who controlled the
newspaper Segodnia and the so-called “Independent
Television” channel. When the two drifted apart,
Luzhkov was left without his own “propaganda
department.” He immediately used his municipal
powers to establish a new TV channel “TV-Tsentr
(Center),” owned by the Moscow city government.
Luzhkov also had the city government buy shares in
two Moscow newspapers, giving him control over
them as well. He generally runs the city with an
iron hand, and is often compared with the late
Mayor Richard J. Daley of Chicago.

4

Analysis from the East-West Center

Local control. In the Soviet era, national newspa-
pers published in Moscow dominated the media
scene across the country. Pravda, lzvestia, and other
“central” newspapers were printed simultaneously in
dozens of cities all over the country. Today they
have lost this preeminent position. In 1997, 71 per-
cent of all newspapers were local. And local authori-
ties try to use them to promote their parochial
interests. As the saying goes, “Those who pay, order
the tune.”

Used to controlling the press in the old Soviet
days, local authorities still wield a heavy hand today.
Because they control the printing plants, they can
set prices as they see fit, rewarding friends and pun-
ishing adversaries. The opposition in one central
Russian province, shut out by local authorities, has
resorted to printing its newspaper in the neighboring
province and trucking it back in across the border.

The Maritime province, in the Russian Far East,
is especially politicized as far as mass media is con-
cerned. Political life there centers on the Herculean
struggle between the governor of the province,
Evgeny Nazdratenko, and his archenemy, Vladi-
vostok Mayor Victor Cherepkov. They use the mass
media as weapons in their duel. The governor con-
trols Viadivostok daily (circulation 95,200); the
mayor controls Primorie (circulation 100,000) and
enjoys the support of Dalekaia okraina (circulation
50,000).

Other newspapers in the city are being wooed by
the two rivals. As if that weren’t enough, in 1998,
the governor found money in the province’s coffers
to start his own television channel. But the mayor,
using city funds, had already bought the necessary
technical equipment to launch his own.

Political squabbles and local pressures aside,
newspapers in Vladivostok, Khabarovsk, and other
cities of the Russian Far East do publish articles crit-
ical of the situation in their regions, including arti-
cles about crime and corruption. But they still are
very far from being the “fourth estate” there. The
main reason remains their dependence on local

bosses—economic and political.



Despite stories
about corruption,
only rarely does a
case reach the

court

More Publications, Fewer Readers

In recent years, a paradox has developed in the
Russian mass media. While the number of publica-
tions has exploded, readership has fallen dramati-
cally. Before considering why readers seem to be
giving up, let us take a look at the publishing land-
scape. Since 1991, the number of newspapers and
magazines has risen from 8,216 to 26,244 in 1997.
There are now Russian versions of American publi-
cations: Playboy, Cosmopolitan, Mans Health, and
Newsweek (Itogi). Moscow has three English-lan-
guage newspapers: Moscow Times, Moscow Herald,
and Moscow News.

Because of the inflated prices for printing at
home, and the lack of modern facilities, many
weeklies and monthlies are printed in Finland,
Austria, and other neighboring countries. There are
publications to suit every taste, including a Russian
version of The Financial Times and a newspaper
whose color is reflected in its name: Zheltaia Gazeta
(Yellow Gazette).

But with all this abundance in taste and color,
something has happened to the Russian reader. The
avid, hungry-for-the-news faithfuls simply disap-
peared in the thick air of everyday problems, the
main one being how to make ends meet. In the old
days, subsidized periodicals were a small luxury of
socialism. Now, the price of any subscription is
almost prohibitive.

Still, avid readers exist, though mostly in the
provinces, not the big cities. In 1997, the number
of periodicals per 1,000 people in Moscow was 161;
in St. Petersburg, 87; in the Maritime Province (the
Russian Far East), 329; in the province of Bash-
korstan, 513. Perhaps more free time in the coun-
tryside helps maintain old habits. In the war-torn
province of Chechnya, the number of periodicals

was Z€ro.

Sense of futility. Overall, interest in news is down.
Along with the economic explanations, part of the
reason is psychological. In the Soviet days, any pub-

lic criticism of things or people had a practical fol-

5

Analysis from the East-West Center

low-up. Measures were taken to address the situa-
tion. That is because the original criticism was usu-
ally already approved by the Communist Party. This
was “the power of the press,” as controlled by the
party.

Today people feel frustrated that, despite all the
good advice to improve the situation in the country
that fills the pages of Russian periodicals, things are
not getting better. They see that despite all the sto-
ries about corruption in high places, only extremely
rarely does a case reach the court. Many articles may
be simply misleading, and reflect intrigues that do
not interest the reader. So people simply stop read-
ing news.

As a result, side by side with the proliferation of
new publications of all shades and colors, the circu-
lation of all newspapers and magazines has plum-
meted. The circulation of Arguments and Facts,
whose 1991 high was 23.8 million, fell to 3.1 mil-
lion, including the edition printed in New York for
Russian émigré. Novy Mir, supported by Soros, now
has just 17,000 readers. Once-formidable Pravda,
the Communist Party flagship, is now a poor shad-
ow of itself, supported by Greek money.

At the same time, one of the most successful new
ventures is a monthly newspaper with a rather
strange name Spid-info (“Information on AIDS”).
With an impressive circulation of 3.5 million, it is
playing the role of a self-appointed instructor of
Russians in sex education, something that was pre-
viously nonexistent in the puritanical Soviet society.

Another new commercial success is a cluster of
publications by Commersant publishing house: a
newspaper, Commersant-Daily; two weeklies,
Commersant-Power and Commersant-Money; a
monthly, Autopilot; and some other periodicals. The
work of this group is closer to the Western way of
reporting than any other Russian publication and

they claim to be independent of outside influence.

Television and radio. The drop in readership can,
of course, also be explained in part by the destruc-
tive influence of television, even though here, as far

as news shows go, viewers have limited choices: they



‘Corruption in
the Russian mass
media has no
precedent in

history’

can watch news as interpreted by Vladimir Gusinsky
(owner of the “Independent” channel) or his arch-
enemy Boris Berezovsky (owner of “Public” and
Moscow channels), or by Yuri Luzhkov (“TV-
Tsentr”). Whichever show is chosen, it will reflect
excessive political influence.

Programs from abroad do offer other options. In
the news world, we have access to CNN. And enter-
tainment programming in Russia today offers wider
choices than what is available in the United States.
We have British, French, Indian, German films and
more. We have Mexican and Brazilian soap operas,
and of course we are no longer strangers to Holly-
wood productions. One of the most popular soap
operas on Russian TV is “Santa Barbara.”

Radio, once considered a crucial “transmission
belt” from the Communist Party to the masses
(nobody could escape the Voice of the Party),
remains important in Russian life. Every apartment
building and every apartment in the country is
automatically wired for three cable radio stations.
Today, these channels are the semi-official national
Radio Russia, the commercial “Majak” (music and
brief news only), and a local government station.

An excess of transmitters, used in the Soviet days
to jam foreign broadcasts, has made possible an
explosion of commercial radio stations in Russia.
Russian listeners can also now tune in to foreign
broadcasts in Russian (BBC and Radio Liberty) on
FM-—something that is unheard of in other countries.

These broadcasters rent Russian technical facilities.

Rampant Corruption

The overall economic and political situation in the
country, combined with the very low wages paid
many journalists, has led to rampant corruption.
Articles may be “made to order” and paid for by the
client. Newspapers and magazines may contain so-
called “hidden advertising,” articles that appear as
news or feature stories when in fact they are paid
advertisements. A great divide has developed
between journalists who have been “bought” and
those who have maintained their professional

integrity.

6

Analysis from the East-West Center

An Italian journalist, Giulietto Chiesa, who spent
several years in Moscow as a correspondent for La
Stampa, says, “Corruption in the Russian mass
media has no precedent in history.” I tend to agree.
Russian journalists must accept a code of ethics, and
the sooner, the better.

A “no-holds-barred” attitude is evident in the so-
called “information war” playing out in Russia.
Nothing is out of bounds in this battle: Tape
recordings of private conversations are published,
although covert taping is illegal. And who makes
the tapes? Your guess is as good as anybody’s. The
practice shows the degree of lawlessness in the country.

Newspapers even published confidential conver-
sations of Anatoly Chubais, then first deputy prime
minister, and he was unable to stop them. A televi-
sion station aired videotape showing the minister of
justice, Valentin Kovalev, cavorting with naked
women, and photographs taken from it appeared in
newspapers. He had to resign.

The question of media ethics is regularly if not
enthusiastically debated in Russia. One of our lead-
ing TV personalities, Vladimir Pozner, whom
Americans may remember from the Phil Donahue
Show, cites the case of Connie Chung of CBS, who
he describes as having lost her position for overstep-
ping an interviewee’s trust. No such rules exist for
the Russian screen.

“It is impossible to imagine that something like
this may happen in Russia,” he says. “Our work is
hindered by a complete lack of ethical criteria. But,
on the other hand, this is not surprising, because
our society is amoral in general.”

Even though Russia today has freedom of the
press, guaranteed by the Constitution and by the
Law on the Press, old habits die hard. The press
offices established by countless ministries and gov-
ernmental committees act more as self-appointed
censors than journalists’ helpers. Attempts to mis-
lead are common.

In his book describing his experiences as
spokesman for President Boris Yeltsin, Vacheslav
Kostikov notes that he was completely shut off from

any information on the war in Chechnya. Nobody,



Journalists are
being killed at
an alarming rate:

14 in 1997 alone

certainly not the president, kept him informed of
this vital subject, in an apparent attempt to prevent
any information from reaching the press. He writes:
“As it usually happens in similar situations, an
extremely silly attempt was made to blame every-
thing on journalists. A canard was invented that
$10 million dollars had been sent to Moscow jour-
nalists by the rebel general Dudaev to bribe them,
and Yeltsin himself said that Chechnya money helps

the Russian mass media function.”

Investigative journalists. Despite the environment
they face, many Russian journalists excel in their
work. They have individual styles and a flair that
escapes some of their colleagues elsewhere. Some
Russian journalists remain independent and aggres-
sive, but attempts to investigate corruption can be
dangerous. Journalists are being killed at an alarm-
ing rate: 19 in 1996 and 14 in 1997.

One young journalist from Moskovsky Komso-
molets, Yuri Kholodov, was killed in October 1994
by a bomb hidden in an attache case. He had been
writing about corruption in high places in the
armed forces and about other sensitive military sub-
jects, including Russian submarines that were too
noisy to be of real value in a conflict. It took the
authorities more than three years to arrest a suspect:
the former commander of the intelligence service of
the Russian Air Force, Pavel Popovsky. Many
observers believe the order to kill may have come
from a higher authority.

In 1996 alone, a correspondent for a local news-
paper in Chita, two television journalists in the
Maritime province, and a correspondent in Sakhalin
were murdered. The harassment of journalists con-
tinues. In November 1997, for instance, Grigori
Pasko, a correspondent for a military newspaper in
the Maritime province, was arrested and detained
on charges of breaching the rules of security,
although he did not even have security clearance.
The Pen Club of Russia has published an appeal to
the authorities for his release.

In the West, journalists traditionally keep news

and views in separate, watertight compartments.

7

Analysis from the East-West Center

Although “news analysis” that adds explanation and
even opinion to the events of the day has become
popular among American journalists, it is normally
labeled as such. Russian journalists blur the distinc-
tion. They find it hard to remain indifferent while
reporting. They also feel a civic duty to teach morals
to their readers. Russian newspapers are clearly
opinionated, especially these days, with diverse

political parties and many clashing economic interests.

Media Faces Crisis

According to a 1997 report of the Union of the
Russian Journalists, the situation in the Russian
mass media is “critical,” with circulation plummet-
ing and costs skyrocketing.

Meanwhile the Duma (the Russian Parliament)
plans to reintroduce censorship under another
name. The Law of the Press, adopted in December
1991, is really a very liberal one, introducing free-
dom of the press for the first time in Russian histo-
ry. Seven years later, it looks too liberal to the
Russian government. President Yeltsin has issued
several decrees that approve long lists of so-called
“executive secrets.” Officials are wary of talking to
journalists.

The Duma is discussing amendments to the Law
on the Press, aimed at curtailing the freedom to
criticize officials and at making journalists easy tar-
gets in libel suits, etc. One of the aims of these
activities is to resurrect that “inner censor,” which
Soviet editors had in the old days of the party
monopoly.

The Union of Russian Journalists adamantly
opposes any changes in the law and has criticized
the president’s decrees on the subject. These
attempts to curtail the freedom of the press are con-
sidered by many as a violation of Article 29 of the
Constitution of the Russian Federation, which says,
in part: “Freedom of the mass media shall be guar-
anteed. Censorship shall be prohibited.”

One recent episode, which shows how pressure is
applied to “unruly” correspondents, may ultimately

have positive consequences for journalistic freedom



Mass media own-
ers are sometimes
the worst censors,

says Yeltsin

in Russia. In this case, Denis Demkin lost his
accreditation to the Administration of the Maritime
province because the provincial governor did not
like one of his articles. The correspondent went to
the court, but the local judge sided with the governor.
When the Supreme Court in Moscow recently
reviewed the case, however, it issued an important
decision that will serve as a precedent for future
cases. It ruled that the professional activities of jour-
nalists are regulated by federal laws, not by regional

governments’ (or governors’) decisions.

Continuing to Adjust

The mass media in Russia have gone through rapid

8

Analysis from the East-West Center

at a cost. Economic and political bosses exert enor-
mous control over much of the media today. Many
readers have been priced out of the publications
market. Others are put off by the content proffered
to them. While some journalists dare to write stories
about corruption and crime, they do so at great risk
to themselves. As President Boris Yeltsin conceded
in an address to the congress of the International
Press Institute in Moscow on May 25, 1998:

“There are people at the top in Russia who cannot
part with the illusion that journalists must serve the
powers-that-be.” And, he added, in today’s Russia
“Our mass media owners sometimes act as the worst

censors.”

and dramatic changes, practically overnight. The
national discourse has been opened to many con-

tending points of view. But the transition has come

About this Publication

The AsiaPacific Issues series reports on
topics of regional concern. The views
expressed are those of the author and not

necessarily those of the Center.

The contents of this paper may be repro-

duced for personal use. Copies of the

paper are available for $2.50 plus shipping.

For information or to order copies, please
contact the Publications Office, East-West
Center, 1601 East-West Road, Burns Hall
Rm. 1079, Honolulu, Hawalii 96848-1601.

Telephone: (808) 944-7145
Facsimile: (808) 944-7376
E-mail: ewcbooks@ewc.hawaii.edu

Home page: http://www.ewc.hawaii.edu

Series Editor: Elisa W. Johnston

nation.

Recent AsiaPacific Issues

No. 36 “Indonesia In Crisis” by Richard W.
Baker. May 1998. $2.50 plus shipping.

No 35 “Global Lessons of the Economic
Crisis in Asia” by Manuel F. Montes. March

1998. $2.50 plus shipping.

No. 34 “Toxic Waste: Hazardous to Asia’s
Health” by David Nelson. November 1997.
$2.50 plus shipping.

No. 33 “Will Population Change Sustain the
‘Asian Economic Miracle'?” by Andrew

Mason. October 1997. $2.50 plus shipping.

No. 32 “A New Era for Japan and the
Pacific Islands: The Tokyo Summit” by
Gerard A. Finin and Terence Wesley-Smith.
September 1997. $2.50 plus shipping.

No. 31 “China and Central Asia’s Volatile
Mix: Energy, Trade, and Ethnic Relations”
by James P. Dorian, Brett H. Wigdortz, and
Dru C. Gladney. May 1997. $2.50 plus ship-
ping.

No. 30 “The Fallacy of Global Sustainable
Development” by A. Terry Rambo. March
1997. $2.50 plus shipping.

Russia’s mass media have traveled a bumpy road
from party control to money control. We are not

quite sure that they have arrived at the right desti-

About the Author

Gennadi Gerasimov was a Visiting Fellow
in the East-West Center Media Program
from October 1997 through May 1998. He
was chief spokesman for Soviet President
Mikhail Gorbachev and Foreign Minister
Edward Shevardnaze from 1986 to 1990.
He began his career as a journalist in 1955
and has worked in print and broadcast
media, including as editor-in-chief of
Moscow News. In 1990 he was named
Communicator of the Year by the American
Association of Government Communicators,
the first non-U.S. communicator so named.
He served as Russia’s ambassador to
Portugal from 1990 to 1995 and since then
has lectured and written extensively on a
variety of international issues.

Address: 5, Rostovskaia nab., Apt. 11,
119121 Moscow, Russia

Telephone: 7-095-248-1146

Facsimile: 7-095-705-9706

E-mail: lubager@eycis.com



