
INSTYTUT KULTURY FIZYCZNEJ 
W GORZOWIE WLKR

ŚWIATOWA RADA BADAŃ NAD POLONIĄ

STOW ARZYSZENIE “W SPÓLNOTA POLSKA” 
ODDZIAŁ W GORZOW IE WLKP.

Z DZIEJÓW POLSKIEJ PRASY 
NA OBCZYŹNIE

(od września 1939 roku do współczesności)

Nł
Gorzów Wlkp. 2002



INSTYTUT KULTURY FIZYCZNEJ W  GORZOWIE WLKP. 

ŚWIATOWA RADA BADAŃ NAD POLONIĄ 

STOWARZYSZENIE “WSPÓLNOTA POLSKA” ODDZIAŁ W GORZOWIE WLKP.

Z DZIEJÓW POLSKIEJ PRASY 
NA OBCZYŹNIE

(od września 1939 roku do współczesności)

Pod redakcją 
Marka Szczerbińskiego

Gorzów Wlkp. 2002



SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE

Marek Szczerbiński
Prasoznawstwo na kongresach kultury polskiej na obczyźnie 
.................................................................................................................................9

Andrzej Chodubski
Bariery i możliwości cywilizacyjne współczesnej emigracji polskiej
...............................................................................................................................23

Roman Nir
Emigracja polska we Francji na łamach serwisu prasowego 
Światowego Związku Polaków z Zagranicy w 1942 roku
...............................................................................................................................37

Antoni Herkulan Wróbel
Prasa polska w Ameryce Łacińskiej
...............................................................................................................................49

Krzysztof Rowiński
Prasa polska i wydawcy w Wielkiej Brytanii podczas wojny 
i po jej zakończeniu
...............................................................................................................................65

Edmond Gogolewski
Prasa polska we Francji w okresie II wojny światowej 
i w pierwszych latach po jej zakończeniu
...............................................................................................................................69

Iwona Drag Korga
Miesięcznik „New Europę” instrumentem propagandowym 
rządu polskiego na uchodźstwie
...............................................................................................................................81

Daniel Boćkowski
Działalność informacyjna i wydawnicza Ambasady RP w ZSRR 
w latach 1941-1943

95



Tadeusz Wolsza
Polityka informacyjna władz RP na obczyźnie w latach 1945-1954 
............................................................................................................................ 103

Andrzej Zaćmiński
Zagrożenie III wojną światową na łamach „niezależnej” prasy emigracyjnej 
(1945-1954)
.............................................................................................................................117

Tadeusz Kondracki
Prasa polskich organizacji kombatanckich w Wielkiej Brytanii 
w latach 1945-1950
.............................................................................................................................143

Przemysław Wojtowicz
Biuletyn Związków Ziem Wschodnich RP 
.............................................................................................................................161

Kazimierz Łastawski
Udział paryskiej „Kultury” w eksponowaniu polskiej racji stanu 
po II wojnie światowej
.............................................................................................................................169

Wiesław Kukla
Z dziejów prasy harcerskiej na obczyźnie
.............................................................................................................................189

Krystyna Junosza Woysław
„Głos Polski” w Argentynie w latach 1950-1970
.............................................................................................................................213

Józef Szostakowski
Powojenne wydawnictwa polskiego ruchu oporu na Wileńszczyźnie 
w latach 1944-1951
.............................................................................................................................229

Aleksander Srebrakowski
Rozwój polskojęzycznej prasy na terenie Litwy po 1944 roku 
.............................................................................................................................243

Maria Polkowska, Zuzanna Nawalicka
„Panorama Polska-Nottingham”
.............................................................................................................................271



Maria Kalczyńska
Prasa polska i jej twórcy w zjednoczonych Niemczech 
.............................................................................................................................277

Elżbieta Michalik
Prasa i wydawnictwa polskie w Szwecji
.............................................................................................................................287

Jacek Knopek
Geneza prasy polonijnej w Grecji w końcu XX wieku 
.............................................................................................................................299

Tatiana Gusarska
Współczesna prasa polskojęzyczna na Ukrainie
.............................................................................................................................305

Maria Jolanta Zmichrowska
Polska w oczach Polonii australijskiej na łamach „Tygodnika Polskiego” 
w latach 1949-1989
.............................................................................................................................313

Aleksandra Ziółkowska-Boehm
Benedykt Heydenkorn - dziennikarz i działacz polonijny 
.............................................................................................................................319

Joanna Ochocka
Z dziejów polonijnej prasy w Kanadzie: sylwetka polonijnego publicysty
.............................................................................................................................339

Jarosław Staszewski
Zbiory czasopism polonijnych w Bibliotece Towarzystwa Chrystusowego 
dla Polonii Zagranicznej im. ks. Jana Jabłońskiego w Poznaniu
.............................................................................................................................355

Agata Kalinowska-Bouvy
Działalność Polskiego Stowarzyszenia Autorów, Dziennikarzy 
i Tłumaczy w Europie
.............................................................................................................................367

Edmond Gogolewski
Przeszłość i teraźniejszość prasy polonijnej we Francji
.............................................................................................................................371



Aleksander Srebrakowski, Wrocław

ROZWÓJ POLSKOJĘZYCZNEJ PRASY 
NA TERENIE LITWY PO 1944 ROKU

Po II wojnie światowej Polska straciła terytoria położone na wschód od Niemna 
i Bugu. Obszary te już w 1939 r. zostały wcielone do radzieckiej Białorusi i Ukrainy 
oraz Litwy, będącej wtedy jeszcze niepodległym państwem. Kiedy zakończyły się 
działania wojenne tereny te, w ramach umowy o ewakuacji ludności opuściła znacz­
na część mieszkających tam Polaków1. Mimo to, gdy w 1959 r. w ZSRR przeprowa­
dzono powszechny spis ludności okazało się, że na Litwie mieszkało wtedy 230,1 
tys., na Białorusi 538,8 tys., a na Ukrainie 363,2 tys. Polaków, którzy razem stano­
wili 82% osób tej narodowości w całym ZSRR. Spośród trzech wymienionych repu­
blik polska diaspora na Litwie była najmniej liczna, natomiast wykazywała się naj­
większym dynamizmem w działaniach na rzecz zachowania tożsamości narodowej. 
Zasadniczo na taki stan rzeczy miały wpływ dwa elementy. Po pierwsze, decydo­
wało rozmieszczenie tej ludności wewnątrz republiki. Generalnie Polacy na Litwie 
stanowili mniejszość narodową, jednak na południu kraju, na terenach wcielonych 
do tej republiki w 1939-1940 r. byli już większością, natomiast Litwini stanowili tam 
zdecydowaną mniejszość. Co więcej, nawet w Wilnie, do którego od 1939 r. napły­
nęła ogromna rzesza Litwinów, pierwszy powojenny spis ludności wykazał ich tylko 
33,6%2. Taka sytuacja powodowała to, że Polacy żyjąc nie z własnej woli w innym 
kraju, mogli po części czuć się tutaj jak u siebie. Oczywiście miejscowe władze 
robiły wszystko aby zmienić taki stan rzeczy, jednak mimo to Polacy do dzisiaj sta­
nowią większość ludności wokół Wilna i na całym obszarze na południe od niego. 
Ważne jest też to, że zamieszkują oni to terytorium w sposób zwarty, a nie wyspo­
wo, tak jak ma to miejsce na Ukrainie.

Drugim czynnikiem wpływającym na możliwości Polaków z Litwy była polity­
ka władz centralnych w Moskwie, które starały się wygrywać dla siebie zadawnio­
ny antagonizm litewsko-polski, będący pochodną sporu o przynależność państwo­
wą Wilna i Wileńszczyzny. Stąd w interesie władz centralnych ZSRR były różne kon­
cesje na rzecz Polaków, aby w ten sposób wzmocnić potencjalnych antagonistów 
wobec litewskiej większości, z którą miano znaczne kłopoty. Chodzi tu oczywiście
o antykomunistyczną partyzantkę działającą tam jeszcze kilka lat po wojnie. Jak się 
później okazało polityka ta przyniosła spodziewane efekty, jednak najbardziej nieko­
rzystnie odbiło się to na Polakach, bo aż do upadku Związku Radzieckiego Polacy 
byli jedynie przedmiotem prowadzonej polityki, a Litwini w wielu przypadkach byli 
jej podmiotem.



W pierwszym okresie po zakończeniu działań wojennych Polacy mieszkający 
w Litewskiej SRR dysponowali jedynie tym, co udało się zachować w czasie wojny 
oraz tym, co uzyskano wykorzystując początkowy bezwład instytucji radzieckich 
powracających na te tereny Ponieważ do 1947 r. trwał transfer ludności polskiej na 
zachód, wiele instytucji im służących działało na Litwie tymczasowo. Dopiero po 
tym jak republikę opuścili wszyscy Polacy chcący i mogący z niej wyjechać, poja­
wił się właściwy problem z polską mniejszością narodową w Litewskiej SRR3. Po 
okresie pewnego zawieszenia w latach 1947-1950, kiedy dochodziło do nadużyć 
wobec Polaków ze strony urzędników narodowości litewskiej, wreszcie 1 paździer­
nika 1950 r. Biuro KC Komunistycznej Partii Litwy (bolszewików) [KPL(b)] podję­
ło uchwałę „O środkach poprawy pracy wśród ludności polskiej Litewskiej SRR”4. 
Dokument ten dawał podstawę istnienia wszystkich polskich instytucji na Litwie. 
Dopiero od tego momentu oficjalnie zaczęła istnieć szeroka sieć szkół z polskim 
językiem wykładowym, zaczęto wydawać polskie podręczniki na potrzeby wymie­
nionych szkół i inne publikacje książkowe, w tym polską beletrystykę. W tym 
czasie pojawiły się także nowe tytuły prasowe w języku polskim.

Zanim wprowadzono w życie uchwały Biura KC KPL(b), na terytorium Litew­
skiej SRR od 16 lipca 1944 r. do 31 marca 1948 r. wydawano tylko jedną gazetę w ję­
zyku polskim. Była nią „Prawda Wileńska”, która ukazywała się już wcześniej, bo od 
21 sierpnia 1940 r. do 22 czerwca 1941 r., gdy wymuszono na Litwie zmianę rządu 
na komunistyczny i wcielono ją do Związku Radzieckiego5. Później, ze względu na 
wybuch wojny niemiecko-radzieckiej gazeta przestała się ukazywać. Po wyzwole­
niu Wilna spod okupacji hitlerowskiej 16 lipca 1944 r. tytuł reaktywowano. W 1940 
r. gazeta była sygnowana w podtytule jako Organ Wileńskiego Miejskiego i Powia­
towego Komitetów KP(b) Litwy oraz Wileńskiego Miejskiego i Powiatowego Komi­
tetów Wykonawczych, natomiast w 1944 r. był to już organ Komitetu Wykonawcze­
go Rady Delegatów Ludu Pracującego miasta Wilnius i Miejskiego Komitetu Wileń­
skiego KP(b) Litwy. Jak widać z podtytułu trudno jest w tym wypadku nazywać cza­
sopismo gazetą polską. Właściwszym dla niego, jak i wszystkich następnych wycho­
dzących przed 1989 r. będzie określenie gazeta polskojęzyczna. Co więcej, język 
polski był administracyjnie zniekształcany w nazewnictwie geograficznym: przez 
długie lata można było pisać tylko Wilnius, a nie Wilno, Trakai, a nie Troki, Szal- 
czininkai, a nie Soleczniki itd. Konsekwencją było powstawanie potworków języko­
wych typu: „...przyjechali do Wilniusu” czy wręcz „...przyjechali do Wilnius” lub 
podobnych, jeszcze gorzej brzmiących dla polskiego czytelnika zwrotów.

Mimo, że z przyzwyczajenia jesteśmy gotowi uznawać wszystkie czasopi­
sma z czasów komunizmu za wydawnictwa jedynie propagandowe, to w wypadku 
„Prawdy Wileńskiej” było nieco inaczej. Oczywiście, język i tematyka wielu artyku­
łów współgrała z wytycznymi ówczesnych propagandzistów, jednak czas transfe­
ru ludności polskiej na zachód był okresem specyficznym w historii Litwy. Władze 
zakładały, że Polacy w miarę szybko opuszczą terytorium republiki, więc dopiero po 
ich wyjeździe trzeba będzie dokładniej się zająć urabianiem społeczności, która osta­

244



tecznie pozostanie na obszarze uzyskanym w 1939 r. kosztem Polski. W danej sytu­
acji niezbędne było natomiast narzędzie, dzięki któremu można było dotrzeć do lud­
ności polskiej z odpowiednimi zarządzeniami regulującymi przebieg ewakuacji lud­
ności6. Propaganda pozostawała w tym momencie na drugim planie. Była to różnica 
subtelna, jednak w badaniach nad historią państw komunistycznych należy zwracać 
uwagę na czynniki pozornie błahe, gdyż z tamtej perspektywy znaczyły one bardzo 
wiele.

Zespół redakcyjny „Prawdy Wileńskiej” liczący 34 osoby był mocno zróżnicowa­
ny. Znajdowali się tu wieloletni działacze komunistyczni, a obok nich osoby bezpar­
tyjne, mające za sobą pracę w konserwatywnym „Słowie” wydawanym przed wojną 
przez Stanisława Cata Mackiewicza, a także osoby całkowicie przypadkowe, czasa­
mi związane także z podziemiem7. Redaktorem naczelnym gazety był Antoni Fie­
dorowicz, Polak, który przybył do Wilna z terenu radzieckiej Białorusi. Już przed 
wojną był on etatowym pracownikiem aparatu partyjnego, a do Wilna został przy­
słany jako zaufany człowiek partii. Z kolei sekretarzem odpowiedzialnym był Stani­
sław Brucz, przedwojenny dziennikarz z Warszawy, współpracujący m.in. ze „Ska- 
mandrem”, „Zwrotnicą”, „Expressem Porannym”, „Wiadomościami Literackimi”8. 
Wiatach 1929-1931 był nawet redaktorem i wydawcą pisma „Niedziela” przezna­
czonego dla polskich robotników we Francji. Innym współpracownikiem gazety był 
wilnianin Dawid Fajnchauz relegowany w 1938 r. ze studiów na Uniwersytecie Ste­
fana Batorego za działalność komunistyczną9. Kierownikiem wydawnictwa „Prawda 
Wileńska” był Polak z Dźwińska (Daugavpils) Juliusz Zaborowski, który przed 
wojną pracował w wileńskim archiwum miejskim i magistracie10. Reporterem-foto- 
grafem był Rosjanin Lew Gołub, przedwojenny mieszkaniec Wilna, były student 
USB. Jako obywatel polski odbył także kampanię wrześniową w 53 p.p.11. Z kolei 
we wrześniu 1944 r. została przysłana do redakcji przedstawicielka komsomołu Jali- 
szawa Kancedikas. Podjęła ona pracę w dziale życia partyjnego i do spraw młodzie­
ży, zostając zastępcą kierownika12. Korespondentem był Józef Ogrodnik, absolwent 
wileńskiego Instytutu Nauk Handlowo-Gospodarczych13. W iatach 1937-1939 pra­
cował on w oddziale PAT-a w Gdyni, w latach 1939-1941 w litewskiej agencji pra­
sowej Elta jako tłumacz i korespondent. Etat tłumaczki w „Prawdzie Wileńskiej” 
miała Alina Rebane, przed wojną aktywny członek lewicującej młodzieży wileń­
skiej skupionej wokół Henryka Dembińskiego i Stefana Jędrychowskiego14. Przed 
wybuchem wojny pracowała jako reporterka i tłumacz najpierw w „Gazecie Ludo­
wej”, a od 21 sierpnia 1940 r. w „Prawdzie Wileńskiej”. Kierownikiem działu listów 
była Jo nna Wyszkowska15, związana z prasą już przed wojną, najpierw jako korek­
tor w redakcji „Słowa” Stanisława Cata Mackiewicza (1937-1939), następnie w „Ga­
zecie Codziennej” Józefa Mackiewicza (1939-1940) i w redakcji „Prawdy Wileń­
skiej” (1940-1941). Jak więc widać był to bardzo zróżnicowany zespół16. Pracowali 
tam obok Polaków także Żydzi, Rosjanie i Litwini. Większość z tych ludzi to przed­
wojenni wilnianie, ale znajdujemy wśród nich także warszawiaków i osoby specjal­
nie delegowane z Moskwy.

245



„Prawda Wileńska” przetrwała do 1948 r. Ponieważ była to jedyna gazeta w ję­
zyku polskim jaką oficjalnie sprzedawano w radzieckiej Litwie, znajdowała wielu 
nabywców. Szukano w niej bowiem nie tylko informacji na temat wyjazdu do Polski, 
ale też anonsów istniejących jeszcze wtedy polskich teatrów, korzystano z działu 
ogłoszeń, dzięki któremu można było znaleźć pracę lub coś sprzedać, aby zdobyć 
choć trochę pieniędzy na życie. Do dzisiaj w archiwaliach po gazecie znajduje się 
kilka teczek korespondencji od czytelników17.

Według stanu na grudzień 1947 r. gazeta miała 5 182 prenumeratorów, nato­
miast całkowity nakład wahał się między 8100 a 9100 egzemplarzy18. W stosunku do 
1944 r., kiedy wydawano ją w nakładzie 12000 egzemplarzy był to wyraźny spadek. 
Taki stan rzeczy należy przypisać kończącej się ewakuacji, a co za tym idzie mniej­
szemu zainteresowaniu ogłoszeniami i komunikatami w tej sprawie. Aby zaradzić 
regresowi w czerwcu 1947 r. rozesłano 229 listów z posłaniem redaktora naczelne­
go, w którym prosił on o pomoc w organizowaniu prenumeraty. Pisma te wysłano 
do rad osiedli oraz szkół, licząc w tym ostatnim przypadku na pomoc uczniów klas 
starszych19. Dla najskuteczniejszych zbieraczy prenumerat (oprócz 3% od zebranej 
sumy) przewidziano różne dodatkowe gratyfikacje. Później nieco zmieniono zasady 
wynagradzania. Za każdy 1 egzemplarz zaprenumerowany na jeden rok płacono 1 
rubla, na pół roku 50 kopiejek, a na kwartał 25 kopiejek20. Starania te okazały się 
jednak zbędne, gdyż decyzją władz 31 marca 1948 r. gazeta została zlikwidowana.

Po zamknięciu „Prawdy Wileńskiej” przez półtora roku (między 31 marca 1948 
r. a 2 października 1949 r.) na Litwie nie ukazywała się żadna gazeta w języku pol­
skim. W tym czasie władze republikańskie kilkakrotnie dyskutowały sprawy Pola­
ków, jednak efekty narad były mało widoczne. Tymczasowo zwyciężył pogląd o roz­
wiązaniu kwestii polskiej przez zakończoną właśnie ewakuację ludności. Wielu spo­
śród komunistów litewskich wychowanych jeszcze w przedwojennej Litwie było 
zwolennikami poglądu, że na Wileńszczyźnie mieszkają nie Polacy, lecz spolonizo­
wani Litwini, którym należy umożliwić szybki powrót do języka litewskiego i kultu­
ry21. Wychodząc z takiego założenia polskie gazety, szkoły, teatry i podobne insty­
tucje były zbędne. Wśród zwolenników takich teorii wymienia się m.in. przewodni­
czącego Prezydium Rady Najwyższej Litewskiej SRR Justasa Paleckisa, przewod­
niczącego Rady Komisarzy Ludowych Mieććyslovasa Gedvilasa i ministra oświaty 
Albertasa Knyvę22.

Mimo pojawiania się takich tendencji nakazano, aby ponownie wydawać prasę 
w języku polskim. Co skłoniło komunistyczne władze Litwy do podjęcia takiej decy­
zji trudno powiedzieć23. Faktem jednak jest, że od 2 października 1949 r. zaczęła 
się ukazywać w Wilnie nowa gazeta polska nosząca tytuł „Szlakiem Lenina”. Z ko­
lei w 1950 r. pojawiło się 6 następnych tytułów. Najpierw był „Sztandar Zwycięstwa” 
wydawany w Trokach od 25 lutego oraz „Sztandar Lenina” wydawany w Szyrwin- 
tach od 25 kwietnia. Wymienione tytuły ukazały się przed przyjęciem, wspomina­
nej wyżej, uchwały Biura KC KPL(b) z 1 października 1950 r. W dokumencie tym 
członkowie Biura KC KPL(b) postanawiali zwrócić się z prośbą do KC WKP(b)

246



w Moskwie o pozwolenie wydawania w języku polskim, w nakładzie 3 tys. egz. cza­
sopisma partyjnego „Notes Agitatora”. Aby cel ten realizować, proszono o wpro­
wadzenie do redakcji sekretarza odpowiedzialnego i tłumacza polskiego wydania 
czasopisma24. W tym samym miesiącu rozpoczęto wydawanie jeszcze trzech czaso­
pism: „Człowiek Pracy” wydawany w Podbrodziu od 4 października, „Przykazania 
Lenina” wydawane w Niemenczynie od 2 listopada oraz „Iskry Leninowskie” wyda­
wane w Nowej Wilejce25 od 2 listopada. Wszystkie wymienione periodyki - oprócz 
dwutygodnika „Notes Agitatora” stanowiącego literaturę pomocniczą dla propagan­
dzistów - były gazetami rejonowymi.

Charakterystyczne dla omawianego okresu jest to, że wymienione czasopisma 
z lat 1949-1950 były jedynie polskimi tłumaczeniami gazet wydawanych równole­
gle po rosyjsku i litewsku. W latach 1951-1952 na podobnej zasadzie zaczęto przy­
gotowywać tłumaczenia następnych kilkunastu gazet rejonowych oraz czasopism 
wydawanych przez Stacje Maszynowo-Traktorowe (SMT) działające przy kołcho­
zach, w których mieszkali Polacy. Gazetami rejonowymi były: „Ojczyzna Radziec­
ka” (Soleczniki), „Czerwony Sztandar” (Ejszyszki), „Leninowiec” Qewie). Stacje 
Maszynowo Traktorowe wydawały: „Czerwony Sztandar” (Rudomino), „Praca 
Kołchozowa” (Rudziszki), „Praca Stachanowska” (Bezdany), „Praca Stachanow- 
ska” Gaszuny), „Szlakiem Kołchozowym” (Czerwonodwór), „Szlakiem Stalina” 
(Mickuny), „Szlakiem Stalina” (Ejszyszki), „Sztandar Pracy” (Dziewieniszki), 
„Iskra Kołchozowa” (Landwarów), „Życie Kołchozowe” (Podberezie), „Traktorzy­
sta Radziecki” (Podbrodzie). Poza gazetami rejonowymi i SMT rozpoczęto także 
tłumaczenie gazety obwodowej „Czerwona Gwiazda” wydawanej w Wilnie. Był to 
dziennik, który w pewnym sensie zastąpił zlikwidowaną wcześniej „Prawdę Wileń­
ską”, z tym jednak, że tym razem było to tłumaczenie, a nie czasopismo przygoto­
wywane specjalnie dla Polaków.

Wszystkie z wymienionych tytułów, poza „Czerwoną Gwiazdą”, przygotowywa­
no według jednakowego szablonu, zawierały w większości te same artykuły i zdję­
cia. Jedyna różnica polegała na tym, że artykuły wstępne pisane przez różnych 
redaktorów naczelnych były różnej długości, ale pisane na podstawie jednakowego 
konspektu26. Elementem każdej gazety, na który redakcja miała pewien wpływ były 
humory rysunkowe. Oczywiście w tamtych czasach większość z dowcipów spełnia­
ło rolę propagandową, rysunki wykorzystywano często do piętnowania jednostek 
„aspołecznych”, odstających wyraźnie od innych mieszkańców kołchozu. Redak­
cja do takich celów otrzymywała gotowy rysunek dający duże pole do interpretacji, 
który w zależności od potrzeb dostawał odpowiedni podpis.

Materiał przysyłany z zewnątrz w omawianych gazetach stanowił większość. Na 
teksty autorskie dotyczące tylko danego rejonu lub SMT pozostawało niewiele miej­
sca, tym bardziej, że były to czasopisma o małym formacie (przeciętnie 42 na 31 cm) 
i objętości (4 strony w wypadku gazety rejonowej, 2 str. w wypadku gazety wydawa­
nej przez SMT). Ze zrozumiałych względów trudno było myśleć w takich warun­
kach o specjalnym preferowaniu tematyki polskiej. Co prawda można było czasa­

247



mi przeczytać coś z tej dziedziny w specjalnej rubryce noszącej nazwę „W nowej 
Polsce”, „W Polsce Ludowej” czy „W Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej” zamieszcza­
no tam jednak tylko wyselekcjonowane tłumaczenia doniesień agencji TASS. Rze­
czywistą wiedzę na ten temat czerpano z korespondencji i relacji.

Oprócz gazet rejonowych oraz dla SMT w latach 1952-1957 zaczęto tłumaczyć 
na język polski także gazetę „Pionier Litwy” (Wilno), a w latach 1952-1955 gazetę 
przeznaczoną dla komsomolców „Młodzież Litwy” (Wilno). Ze sprawami polski­
mi miały one jeszcze mniej wspólnego niż gazety opisane wyżej, ich polska wersja 
miała jedynie ułatwić indoktrynację komunistyczną polskiej młodzieży.

Rok 1952 przyniósł pewne novum: na rynku pojawiła się kolejna polska wersja 
językowa czasopisma „Kobieta Radziecka”. Jednak w tym wypadku nie było to 
proste tłumaczenie litewskiego miesięcznika dla kobiet, lecz mutacja tego czasopi­
sma. Inaczej niż w poprzednich wypadkach polska redakcja miała tu tłumaczy oraz 
dziennikarzy. Dla nich zarezerwowano część łamów, gdzie zamieszczano autor­
skie teksty, które ukazywały się tylko w polskiej wersji gazety. Dzięki temu można 
odnaleźć więcej informacji o Polsce i jej kulturze. Ponieważ jednak było to typowe 
pismo kobiece, w którym publikowano głównie różne porady przydatne dla gospo­
dyni domowej, w sposób naturalny ograniczało to możliwość szerszego prezento­
wania tekstów o Polsce. Mimo wszystko było to jednak czasopismo o wiele ciekaw­
sze od poprzednich, w mniejszym stopniu atakujące czytelnika nachalną czy ukrytą 
propagandą.

Do 1953 r. prasa w języku polskim rozwijała się na Litwie bardzo dynamicznie. 
Po przerwie powstałej w wyniku zamknięcia „Prawdy Wileńskiej”, od 1949 r. uka­
zywał się tylko jeden polskojęzyczny tytuł prasowy. Jednak już w 1950 r. było ich 7, 
w 1951 r. -14, w 1952 r. - 25 tytułów27, a w 1953 r. - 26. Rok 1954 przyniósł załamanie, 
liczba gazet po polsku spadła do 15. Następnie, aż do 1963 r. systematycznie spada­
ła, aby ustabilizować się aż do 1988 r.28na poziomie 5 tytułów. Od 1989 r. następuje 
kolejny etap w historii polskiej prasy na Litwie.

Pierwsze gwałtowne zmniejszenie się liczby gazet w języku polskim, które 
nastąpiło po 1953 r. jest związane z ogólnymi wydarzeniami w ZSRR. W tym czasie 
zlikwidowano Stacje Maszynowo-Traktorowe, a wraz z tym gazety wydawane przez 
poszczególne SMT. Akcja ta dotknęła w równym stopniu Polaków, co i pozosta­
łych mieszkańców Litwy. Najlepiej to widać, kiedy porównamy odsetek, jaki sta­
nowiły polskie czasopisma w całkowitej liczbie prasy wydawanej na Litwie w roku 
1953 i 1954. W pierwszym wypadku wynosił on 9,27%, natomiast w drugim 9,92%, 
co oznacza, że więcej zlikwidowano gazet w innych językach niż w polskim. Jest to 
jednak zrozumiałe, bo SMT zlikwidowano w całej Litwie, natomiast polskie gazety 
wydawały tylko te z terenu przedwojennej Wileńszczyzny.

Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Otóż, kiedy prze­
śledzimy gdzie wydawano poszczególne tytuły okaże się, że wszystkie z tych miej­
scowości znajdują się po polskiej stronie przedwojennej granicy polsko-litewskiej. 
Jako ostatnia polska gazeta na terenach, które przed wojną znajdowały się wgra-

248



nicach Litwy ukazał się 26 lipca 1940 r., dziennik „Dzień Polski”. Na tym czasopi­
śmie zakończyło się wydawanie prasy polskiej na Litwie. Od tamtej pory wszelkie 
tytuły w języku polskim publikowano tylko na terenach zabranych Polsce29. Władze 
komunistyczne już na początku podzieliły litewskich Polaków na dwie kategorie i, 
co więcej, podział ten funkcjonuje w zasadzie do dzisiaj30.

Wracając do kwestii wydawania polskiej prasy w poszczególnych jednostkach 
administracyjnych Litwy, najbardziej charakterystyczny będzie następujący przy­
kład. W latach 1950-1957, w rejonie szyrwinckim tłumaczono na język polski gazetę 
rejonową „Sztandar Lenina”, natomiast w rejonie orańskim w 1962 r. tłumaczono 
gazetę „Czerwony Sztandar” wydawaną przez Terytorialny Kołchozowo-Sowcho- 
zowy Zarząd Produkcyjny31. W tym czasie w rejonie szyrwinckim mieszkało tylko 
3368 Polaków, natomiast w rejonie orańskim 4151 Polaków. Natomiast w mieście 
Kownie mieszkały wtedy 2933 osoby narodowości polskiej, a w rejonie kowieńskim 
2894, co razem dawało liczbę 5827 Polaków32. Mimo że w rejonie kowieńskim znaj­
dowało się znacznie więcej Polaków niż w rejonach szyrwinckim i orańskim, to tam 
jednak po wojnie nigdy nie było gazety w języku polskim. O tym czy w danej miej­
scowości ukazywało się czasopismo w języku polskim decydowały, jak widać, czyn­
niki polityczne, a nie warunki demograficzne i idące za nimi potrzeby ludności. Jest 
to jeden z dowodów, że władzom komunistycznym zależało na utrzymaniu polsko­
ści tylko na obszarze Wileńszczyzny, a nie na całej Litwie.

Jak już wspomniano 1953 r. przyniósł apogeum rozwoju ilościowego prasy w ję­
zyku polskim. Jednak jest to też data graniczna z innego powodu; 1 lipca 1953 r. 
ukazał się pierwszy numer dziennika o zasięgu republikańskim, „Czerwonego 
Sztandaru”, który był polskojęzycznym organem KC Komunistycznej Partii Litwy. 
Do tej pory KC KPL miało dwa dzienniki o zasięgu centralnym: pierwszym była 
„Tiesa” („Prawda”) wydawana po litewsku, drugim zaś „Sowietskaja Litwa” („Litwa 
Radziecka”) po rosyjsku33. Uzupełnienie o dziennik w języku polskim było krokiem 
bardzo znaczącym w ówczesnych realiach politycznych. Taką decyzją niejako nobi­
litowano Polaków - przynajmniej propagandowo - stawiając ich na równi z Litwina­
mi i Rosjanami. Tak przynajmniej odbierali to Polacy. Gazeta ta różniła się od wyda­
wanych wcześniej tym, że zespół redakcyjny w zdecydowanej większości stanowi­
li Polacy i, co najważniejsze, od początku gazeta była przygotowywana jako polska, 
a nie tłumaczona z innego języka. Oczywiście, kształt dziennika nie odbiegał od sza­
blonu stosowanego wtedy do całej prasy na Litwie, jednak z upływem czasu zmie­
niał powoli swój charakter, co było ewidentną zasługą zespołu złożonego z Pola­
ków.

W następnych latach „Czerwony Sztandar” stał się gazetą poczytną wśród Pola­
ków, mającą licznych prenumeratorów. Zanim jednak do tego doszło, musiano 
podejmować intensywne działania o charakterze administracyjnym mające zachę­
cić Polaków do kupowania gazety. Niecały miesiąc po wydaniu pierwszego numeru 
w piśmie do komitetów rejonowych partii z 6 sierpnia 1953 r., dotyczącym prenu­
meraty czasopism podano, że zamówienia na „Czerwony Sztandar” należy przyjmo­

249



wać bez ograniczeń34. Na inne czasopisma, na które był rzeczywisty popyt, przyj­
mowano prenumeratę w granicach wyznaczonych wcześniej ustalonym nakładem. 
Jego zwiększenie było nierealne. Do grupy takich czasopism należała m.in. wspo­
mniana „Kobieta Radziecka”, tygodnik dla kibiców „Sportas” oraz szereg podob­
nych tytułów.

Działania na rzecz popularyzacji nowej gazety w języku polskim podejmowa­
ło także litewskie ministerstwo kultury. Wystosowało ono pismo do rejonowych 
oddziałów kultury w 15 rejonach Wileńszczyzny zobowiązujące te placówki do 
prenumerowania gazety dla podległych im klubo-czytelni35. O wypełnieniu polece­
nia miano poinformować ministerstwo do 5 września 1953 r. Kierownicy instytucji 
lokalnych, którzy zaniedbali sprawę prenumeraty otrzymywali od władz partyjnych 
ostre reprymendy. Jak widać, na samym starcie „Czerwony Sztandar” ruszał z po­
zycji uprzywilejowanej, a to dlatego, że był organem KC KPL.

Nakazy administracyjne były tylko jednym ze sposobów popularyzacji gazety. 
Z czasem rozpoczęto także normalne działania reklamowe. Przez wiele lat przygo­
towywano specjalne plakaty zachęcające do prenumeraty dziennika. Przez pierw­
sze lata przygotowywano w tym celu nawet ogłoszenia w języku rosyjskim, póź­
niej w latach sześćdziesiątych wypuszczono nawet plakat z hasłem „Nasz dziennik 
- w każdej polskiej rodzinie” co było w ewenementem, gdyż mogło być odebrane 
jako objaw polskiego nacjonalizmu.

W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych trudno jeszcze szukać na łamach 
gazety informacji o polskich pamiątkach na Litwie, o dyskryminacji Polaków itp. 
Nie oznacza to jednak, że te problemy były obce redaktorom. Często bywało tak, 
że czytelnicy zwracali się do gazety przedstawiając jakiś problem, wtedy któryś 
z dziennikarzy odwiedzał odpowiednie instytucje aby zebrać więcej materiałów na 
ten temat. W realiach radzieckich sama wizyta dziennikarza rozpytującego o jakąś 
sprawę powodowała jej automatyczne załatwienie. Magia liter KC załatwiała bardzo 
wiele w tamtym systemie36.

Jako organ KC „Czerwony Sztandar” służył przekazywaniu informacji o dzia­
łaniach władz. Znajdziemy na jego łamach teksty wszystkich dokumentów oficjal­
nych, uchwały i ustawy, tłumaczenia najważniejszych referatów wygłaszanych na 
zjazdach partii. Przez wiele lat zamieszczano tam też przed każdym świętem listę 
haseł, które należało umieścić na transparentach niesionych podczas pochodów. 
Gdy dziennik okrzepł w miarę upływu lat, na jego łamach zaczęto poruszać także 
nowe tematy, bardziej związane z problemami miejscowej ludności polskiej. Powsta­
ły w tym celu nawet osobne kolumny. Bardzo cenna była np. „Trybuna Nauczyciel­
ska” gdzie w czasie, gdy brakowało podręczników publikowano materiały pomoc­
nicze do nauki języka polskiego i literatury. W cyklu „Szata Myśli Naszych” zajmo­
wano się problemami poprawności językowej. Pracownicy Instytutu Pedagogiczne­
go w Wilnie zwracali czytelnikom uwagę na najczęściej popełniane błędy językowe. 
Z czasem zaczęto też poruszać tematy z zakresu historii Polski. Początkowo nagi­

250
i



nano to do obowiązującej ideologii, jednak sprawny czytelnik mógł już wiele wyczy­
tać między wierszami.

Ogromne znaczenie dla zachowania kultury polskiej na Litwie miały kółka lite­
rackie powoływane przy redakcji „Czerwonego Sztandaru”37. Gazeta od lat sześć­
dziesiątych wylansowała w ten sposób grupę dobrych poetów, których utwory uka­
zywały się nawet w profesjonalnych periodykach literackich w Polsce. Dzięki moż­
liwościom gazety i jej redaktora naczelnego Stanisława Jakutisa w 1985 r. mogła się 
ukazać pierwsza książka z polskimi utworami literackimi stworzonymi przez Pola­
ków mieszkających w ZSRR. Była to antologia poezji członków kółka literackiego 
przy „Czerwonym Sztandarze”, zatytułowana „Sponad Wilii cichych fal”38. Pojawie­
nie się tego tomu zostało przyjęte wśród Polaków bardzo gorąco. Doszło nawet do 
dodruku antologii, niestety, znacznie poniżej realnego zapotrzebowania.

Istnienie gazety mającej wieloosobowy polski zespół redakcyjny stwarzało jesz­
cze inne możliwości: zespół przekształcił się w liderów polskiego odrodzenia na 
Litwie. Członkowie redakcji, w przeciwieństwie do pozostałych mieszkańców repu­
bliki, mieli większe możliwości obserwowania różnych aspektów życia w kraju, a co 
najważniejsze, dane im było kontaktować się z ludźmi z zewnątrz. „Czerwony Sztan­
dar” utrzymywał ścisłą współpracę z polskimi czasopismami, jak „Przyjaźń” (organ 
TPPR), „Trybuna Ludu”, „Ekspres Wieczorny” „Życie Warszawy”, „Perspektywy”, 
a także z agencjami PAP, CAF i Interpress39. Dzięki tym kontaktom dziennikarze 
„Czerwonego Sztandaru” zaczęli odwiedzać Polskę, gdzie uzupełniali swą wiedzę 
na temat nowych prądów w kulturze polskiej czy zachodzących tu przemian poli­
tycznych.

W dawnych latach umykał większości Polaków w kraju jeszcze jeden ważny 
aspekt działalności „Czerwonego Sztandaru”. Gazeta ta z rozdzielnika była wysyła­
na także do Polski, gdzie sprzedawano ją w salonach MPiK. Większość bywalców 
tych salonów ignorowała ten wytwór propagandy radzieckiej, jednak była całkiem 
spora grupa osób związanych z dawną Wileńszczyzną, którzy szukali choć najdrob­
niejszych informacji o tym, co dzieje się w ich rodzinnych stronach. Z czasem część 
tych czytelników pisała do redakcji z prośbą o przekazanie adresów, a ich listy 
zaczęto publikować na łamach gazety i wielu czytelników korzystało z okazji nawią­
zania kontaktu z macierzą. Ponieważ gazeta była też rozsyłana do innych republik 
ZSRR Polacy z Syberii, Kazachstanu, Ukrainy w podobny sposób uzyskiwali kon­
takt z rodakami. Niepostrzeżenie więc gazeta stała się narzędziem integrującym 
Polaków wewnątrz Związku Radzieckiego z rodakami w kraju. Baza adresowa, jaką 
tworzył „Czerwony Sztandar” stała się też świetnym narzędziem do prowadzenia 
pomocy Polakom na wschodzie. Członkowie różnych nieformalnych grup działa­
jących w kraju uzyskiwało namiary osób, do których zaczęto przesyłać literaturę 
religijną oraz inne publikacje. Nie trzeba mówić, jakie to miało znaczenie w kilka 
lat później, kiedy w ZSRR następowały zmiany polityczne. Wypada więc zaakcento­
wać, że komunistyczny dziennik w języku polskim był ważnym narzędziem umożli-

251



włającym szybkie zorganizowanie się Polaków dążących do odrodzenia narodowe­
go na wschodzie.

Kiedy w 1987 r. pojawiły się na Litwie pierwsze symptomy buntu przeciw ist­
niejącemu stanowi rzeczy, dziennikarze „Czerwonego Sztandaru” szybko wyczu­
li właściwy moment do rozpoczęcia walki o poprawę sytuacji Polaków w republi­
ce. To właśnie z ich inicjatywy powołano pierwszą w Związku Radzieckim nieza­
leżną polską organizację, którą było Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Polaków 
na Litwie (SSKPL)40. Dzięki „Czerwonemu Sztandarowi” uzyskano dostęp do sali 
widowiskowej w wileńskim Domu Prasy, gdzie można było organizować spotkania
i koncerty polskich zespołów. Notabene swoje doskonałe warunki w Domu Prasy 
w Wilnie redakcja zawdzięczała pośrednio Wojciechowi Jaruzelskiemu dzięki jego 
wizycie w Wilnie, w lutym 1986 r. Miejscowe władze partyjne wiedząc o zapowie­
dzianej wizycie i odwiedzinach w polskiej gazecie postanowiły przenieść jej redak­
cję z dotychczasowego mało reprezentacyjnego miejsca, właśnie do Domu Prasy.

W gorących latach 1988-1991 gazeta na bieżąco informowała o polskim życiu 
organizacyjnym na Litwie, działając inspirująco na rodaków w innych częściach 
ZSRR. Fakt istnienia poczytnego dziennika polskiego ułatwił też pracę Stowarzysze­
niu Społeczno-Kulturalnemu Polaków na Litwie. W momencie kiedy już zostało ono 
zarejestrowane, na łamach gazety znalazło się miejsce na specjalną rubrykę będącą 
swoistym biuletynem organizacji, dzięki czemu łatwiej było dotrzeć do wszystkich 
Polaków na Litwie.

Już wcześniej, dzięki opublikowaniu w gazecie listów czytelników zaniepoko­
jonych stanem polskiego szkolnictwa w republice, doprowadzono do gwałtowne­
go wzrostu liczby uczniów wstępujących do polskich szkół. Cykl listów w sprawie 
budowy nowej drogi w okolicy cmentarza Rossa, która miała zniszczyć polski cmen­
tarz wojskowy, doprowadził do uratowania tego miejsca. Podobnych działań można 
wymienić wiele. W większości przypadków problem zgłaszali czytelnicy i to oni na 
łamach gazety podejmowali dyskusje, dzięki którym sprawa stawała się problemem 
publicznym, do którego władze musiały się odnieść. To zaś działo się tylko dzięki 
redaktorom gazety, jak Henryk Mażul, Jerzy Surwiło, Romuald Mieczkowski, Wła­
dysław Strumiło, Jan Sienkiewicz i wielu innych.

„Czerwony Sztandar” był też pierwszą gazetą na Litwie, która w okresie trans­
formacji zmieniła dotychczasową nazwę na bardziej neutralną, już bez komuni­
stycznych akcentów. Od 1989 r. dziennik ten nosi nazwę „Kurier Wileński”. Podob­
ny zabieg gazety litewskie uczyniły dopiero po „Czerwonym Sztandarze”. Później, 
kiedy po 1989 r. powstały nowe możliwości, gazeta w sposób pośredni przyczyniła 
się do powstania nowych, już niezależnych polskich czasopism. Zakładali je dzien­
nikarze, którzy szlify zdobyli właśnie w „Czerwonym Sztandarze”. Bez istnienia tej 
gazety i jej rozbudowanej redakcji trudno sobie wyobrazić tak szybkie powstanie 
nowych gazet, redagowanych w sposób bardzo profesjonalny. Bez tego dzienni­
ka polskie odrodzenie narodowe na Litwie i w innych częściach dawnego Związku 
Radzieckiego zapewne wyglądałoby całkiem inaczej. „Czerwony Sztandar”-”Kurier

252



Wileński” doprowadził do wielkiego przełomu. Dzięki niemu Polacy mieli możli­
wość szybkiego nadrobienia braków w edukacji politycznej i historycznej. Gazeta 
stała się pierwszym czasopismem na Litwie, którą od 1940 r. można było nazwać 
polską, a nie polskojęzyczną. Po niej przyszły następne.

Należy jednak pamiętać, że od 1963 r. istniała jeszcze gazeta „Kobieta Radziec­
ka” oraz trzy gazety rejonowe: „Przyjaźń”, „Przodownik” i „Przykazania Lenina”. 
„Kobieta Radziecka” zmieniała się najmniej: w końcu lat osiemdziesiątych zaczę­
ły się ukazywać na jej łamach teksty interwencyjne w sprawach Polaków. W takim 
stanie gazeta dotrwała do roku 1989. Jeśli chodzi o gazety rejonowe, to były one 
kontynuacją gazet założonych przed, albo w 1953 r. Gazeta dla rejonu wileńskiego 
ukazywała się od 1949 r. najpierw jako „Szlakiem Lenina”, w 1962 r. jako „Przyjaźń”, 
wreszcie po zawirowaniach początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy doszło do roz­
wiązania samorządów w rejonie wileńskim i solecznickim jako „Wilnia”41. Podobnie 
było z pozostałymi gazetami rejonowymi. Na mocy uchwały rządu Republiki Litew­
skiej z 17 września 1991 r. „O przyłączeniu przedsiębiorstw, instytucji i organizacji 
do gospodarki samorządu.terenowego”, prawa założycielskie solecznickiej gazety 
rejonowej i solecznickiego oddziału Drukarni Olickiej przekazano Departamentowi 
Prasy przy Rządzie Republiki Litewskiej. Dyrektor generalny Departamentu Prasy 
W. Damjenajtis wydał rozporządzenie o reorganizacji gazety rejonu solecznickiego 
„Dzień Dobry” (wcześniej „Przykazania Lenina”) i Gazety „Szalcza”, polegające na 
połączeniu obu gazet w jedną pod tytułem „Szalcza. Gazeta Kraju Solecznickiego”42. 
W tym czasie jednak Polacy zdążyli już się usamodzielnić i mieli do własnej dyspo­
zycji kilka niezależnych tytułów.

Rewolucja na polskim rynku wydawniczym Litwy nastąpiła 22 października
1989 r., gdy ukazał się pierwszy numer biuletynu Związku Polaków na Litwie (ZPL) 
„Nasza Gazeta”. Natomiast 24 grudnia ukazała się pierwsza prywatna gazeta na 
Litwie „Znad Wilii”. Początkowo większość miejsca zajmowały w niej komunika­
ty i uchwały ZPL, z czasem jednak zaczęto zwiększać liczbę tekstów publicystycz­
nych.

Bardzo ważny w historii gazety jest jej numer nadzwyczajny z 16 stycznia 1991 
r., opublikowany po tragicznych wydarzeniach nocy 13 stycznia tegoż roku, kiedy 
w Wilnie doszło do konfrontacji między ludnością cywilną a wojskami radzieckimi, 
co pociągnęło za sobą ofiary śmiertelne. ZPL wydał wtedy oświadczenie potępia­
jące stronę radziecką oraz apel do Polaków odbywających służbę w armii radziec­
kiej, w którym wzywano: „...nie dajcie się użyć jako narzędzie do dławienia wol­
ności i demokracji. Bądźcie wierni hasłu Polaków: >Za wolność naszą i waszą<”43. 
Oprócz tego, na dwóch stronach zamieszczono komentarze na temat zajść oraz 
zdjęcia ilustrujące ich przebieg. Był to wyraźny sygnał, że mimo istniejących kon­
fliktów między litewską większością i polską mniejszością, Polacy w chwili próby 
stają razem z Litwinami. Niestety, zajęci wtedy sobą Litwini nie zauważyli tej pol­
skiej inicjatywy.

W późniejszym okresie gazeta była trybuną walki o polską autonomię na Litwie,

253



która miała zaradzić ówczesnym problemom litewskich Polaków Generalnie była 
ciągle narzędziem ZPL do prowadzenia swej polityki, stąd też dzisiaj gazeta jest 
świetnym źródłem do badania historii tej organizacji. Kiedy w 2000 r. doszło do 
rozłamu w organizacji i praktycznie istniały dwa ZPL, zmienił się w status gazety. 
Pozostając w rękach dotychczasowego prezesa, którego znaczna część organiza­
cji zaczęła bojkotować, została uznana nie za organ ZPL, lecz za gazetę prywatną. 
Następne miesiące upłynęły członkom obu części organizacji na sporach procedu­
ralnych, kto ma prawo do używania nazwy ZPL. Cały spór znalazł odbicie na łamach 
gazety, która już wtedy posiadała swą wersję internetową, przez co niepotrzebny 
konflikt można było obserwować na bieżąco daleko poza Litwą44. W konsekwencji 
doszło ostatecznie do przekształcenia gazety w czasopismo o nieco innym charak­
terze. W dniach 10-11 listopada 2001 r. spotkali się w Wilnie przedstawiciele redak­
cji trzech polskich czasopism wydawanych w republikach bałtyckich, tj. „Naszej 
Gazety” z Litwy, „Naszej Polonii” z Estonii oraz „Latgalii” z Łotwy. Zgodnie z poro­
zumieniem postanowiono wydawać wspólnymi siłami czasopismo o nazwie „Nasz 
Czas”, która nawiązywała do nazwy dodatku publikowanego na łamach „Naszej 
Gazety”. Ostatecznie 22 listopada 2001 r. przestała wychodzić „Nasza Gazeta”, a jej 
miejsce zajął „Nasz Czas”. W artykule wstępnym redaktor naczelny Ryszard Maciej- 
kaniec, tak pisał o zamianie: Z pewnym smutkiem, zresztą jak i nasi wierni Czytelni­
cy, rozstajemy się ze starym tytułem, do którego zdążyliśmy się przywiązać. Współ­
praca trzech redakcji oraz inne uwarunkowania, podyktowały takie zmiany. Miejmy 
nadzieję, że jak i dotychczas, sprostamy wyzwaniom czasu, wprowadzając wspólnie 
z Czytelnikami na łamy >Naszego Czasu< kolejne interesujące tematy i propozycje. 
Zresztą przegląd wydarzeń w tych trzech krajach i dorobku polskich społeczeństw 
będą na pewno skłaniały do przemyśleń, poszukiwań nowych rozwiązań, prowadząc 
do wzajemnego ubogacania się poprzez wymianę informacji i doświadczeń. Nazwa 
>Naszej Gazety< zostanie w podtytule oraz w nazwie spółki, wydającej >Nasz Czas<. 
Ten, kto zaprenumerował >Naszą Gazetę< do końca roku oraz na rok przyszły nie 
musi mieć obaw - otrzyma >Nasz Czasc. Zresztą tematyka wileńska będzie również 
dominowała na łamach >NCz<”45. Nowe czasopismo oprócz działań na rzecz inte­
gracji społeczności polskiej w republikach bałtyckich położyło ogromny nacisk na 
popularyzację historii. „Nasz Czas” od początku jest dostępny także w wersji elek­
tronicznej46.

Historia gazety „Znad Wilii” jest równie ciekawa. Dwutygodnik ten był pierwszą 
gazetą prywatną na Litwie. Założycielami czasopisma byli: adwokat Czesław Okiń- 
czyc oraz dziennikarz i poeta Romuald Mieczkowski. Na początku większy wpływ 
na zawartość gazety miał Okińczyc. Kiedy jednak okazało się, że „Znad Wilii” ma 
niewielu czytelników, inicjatywę przejął Mieczkowski. W pewnym momencie został 
on prawie sam i w konsekwencji większość tekstów w każdym numerze przygoto­
wywał osobiście47. Z czasem udało się zebrać skromny zespół współpracowników, 
którzy za niewielkie pieniądze przygotowywali gazetę przez następne lata.

Czasopismo miało charakter kulturalny, choć na jego łamach można zna­

254



leźć teksty traktujące o polityce. Niestety, ograniczając się do określonego kręgu 
odbiorców miało ciągle kłopoty ze zdobyciem czytelników i w konsekwencji trud­
ności finansowe. Ostatecznie gazeta licząca 8 stron druku przetrwała do jubileuszu 
swojego 10-lecia. Od początku 2000 r. zmieniono radykalnie formułę „Znad Wilii”: 
pismo stało się kwartalnikiem w formacie broszury liczącej kilkaset stron, ilustro­
wanym m.in. barwnymi reprodukcjami i zdjęciami.

Przed pojawieniem się „Znad Wilii” w formie broszury, Fundacja Kultury Pol­
skiej na Litwie zaczęła wydawać swe czasopismo kulturalne ,Ateneum Wileńskie”. 
Wiele miejsca na jego łamach zajmuje tematyka historyczna, po części korespondu­
jąca z działaniami fundacji. Niestety, sporym mankamentem wydawnictwa są częste 
braki redaktorskie, głównie korekty. Mimo to jest na pewno cennym czasopismem, 
zachowującym dla potomności pamięć o polskiej kulturze na Litwie.

Niedługo po ukazaniu się „Naszej Gazety” i „Znad Wilii”, bo w 1990 r., wyszedł 
„Magazyn Wileński” - ilustrowany miesięcznik skierowany do szerokiego kręgu 
odbiorców. Na jego łamach znajdziemy materiały o polityce, teksty historycz­
ne, porady dla gospodyń domowych, kącik dla najmłodszych. Czasopismo znala­
zło miejsce na rynku i trwa -  mimo trudnych warunków -  do dzisiaj. Ważną ini­
cjatywą redakcji było rozpoczęcie wydawania „Biblioteki Magazynu Wileńskiego”. 
W ramach tej serii opublikowano już 33 książki: pięć pierwszych pozycji, to zbior­
ki poezji polskich autorów z Litwy. W następnych latach przyszła kolej na książki 
historyczne, wspomnienia, przewodniki. Znaczenie edukacyjne tych publikacji jest 
ogromne.

Na początku lutego 1991 r. ukazał się pierwszy numer „Ojczyzny”48, sygnowa­
nej jako tygodnik społeczno-polityczny Komunistycznej Partii Litwy41-'. Każdy kolej­
ny numer tej gazety miał nad tytułem jakieś hasło propagandowe lub sentencję50. 
Gazeta była nowym tworem i to powołanym w tragicznym momencie historii Litwy, 
dlatego redakcja umieściła na pierwszej stronie tylko dwa teksty, w których anon­
sowała swoją linię programową. Ponieważ egzemplarze czasopisma są prawie nie­
dostępne w polskich bibliotekach uważam, za wskazane przytoczenie tych tekstów 
in extenso, opatrzonych moimi przypisami. Jako pierwszy, pod hasłem: „Litwo! 
Ojczyzno moja!”, umieszczono następujący artykuł:

„Do Czytelników. Trzymacie w swym ręku gazetę, która powinna była ukazać 
się znacznie wcześniej51. Wielu wyrażało się o nas, a niektórzy nawet pisali jako 
o kolejnej gazecie KC Komunistycznej Partii Litwy w języku polskim. Niemało 
też było sympatyków: gdzie to dziś widziane, do Polaków z czerwoną chorągwią. 
A w dodatku przy takim stosunku do „komuny” w sąsiedniej Polsce. Odpowiada­
liśmy po prostu: przede wszystkim będzie to polska gazeta. Gazeta, w której kore­
spondentami będą zwyczajni ludzie, nawet nie członkowie jakichkolwiek partii czy 
związków, mieszkańcy Niemenczyna, Wilejki, Solecznik czy Ęjszyszek52. Gazeta, 
oparta nie na ideologicznych teoriach i decyzjach rządu, a przede wszystkim na 
zdrowym rozsądku. I nie ma w tym ukrytego apelu do odstępstwa czy niesubordy­
nacji obywatelskiej - po prostu poszukujemy prawdy. Światłej, jasnej mądrości ludo­

255



wej, rady. Niech to będzie prawda o wszystkim: o latach trzydziestych i pięćdzie­
siątych, o Katyniu i Kazachstanie, o złym i dobrym, które wydarzyło się w życiu53, 
jednak przede wszystkim - o teraźniejszości, ponieważ od niej zaczyna się przy­
szłość. Wszyscy musimy polegać przede wszystkim na zdrowym rozsądku. W obec­
nej sytuacji politycznej jesteśmy bardziej niezależni, niż redakcja jakiejkolwiek rzą­
dowej gazety. Wobec obecnego poziomu demokracji w Litwie, która jest widocznie 
pojmowana przez kierownictwo republiki jednoznacznie - >Kto nie z nami, ten prze­
ciw nam< - mamy nadzieję, że nasz głos będzie usłyszany. Powtarzamy, przyszłość 
gazety zależy od naszego podstawowego korespondenta - czytelnika. Czekamy na 
waszą pomoc, wasz udział, wasze listy”.

Zaraz pod tym artykułem umieszczono apel kolegium redakcyjnego, w któ­
rym dopełniano obrazu nowego czasopisma: „Kilka słów do dziennikarzy i dru­
karzy. Myśli i uczucia wielu spośród was zmieniły się po styczniowych wydarze­
niach w Wilnie54. Ale wzburzenie uczuć wywołało zamęt w myślach. Prorządowe 
gazety Litwy55 wylewają na czytelników tyle krwi i łez, że graniczy to z bluźnier- 
stwem. A tymczasem, jeżeli uważnie zanalizować, to się okaże, że za krwawą mgłą 
propagandową, naciągniętymi faktami i konkluzjami logicznymi, po prostu falsyfi- 
kacją kryje się kryzys polityczny i ekonomiczny. Powinni byśmy być dumni z odro­
dzenia narodowego Litwy, a my się go boimy, tak właśnie boimy się. Powinniśmy 
uczynić wszystko, co potrafimy, dla pełnowartościowego rozwijania autonomii pol­
skiej na Litwie - lecz to nie następuje. >Czerwony Sztandarc, który w ostatnich mie­
siącach swego istnienia pod tym tytułem stał się wyrazicielem nadziei i dążeń Pola­
ków nie tylko Litwy, ale też całego Związku Radzieckiego przekształcił się w >Ku- 
rier Wileńskie. W warunkach stworzenia i rozwijania mechanizmu autonomii pol­
skiej na Litwie gazeta polska mogłaby uczynić dla niej znacznie więcej. Poza tym 
organ prasowy mógłby się stać nader ważnym elementem, katalizatorem odrodze­
nia społeczno-gospodarczego i narodowego. Zastanówcie się, dlaczego to nie nastą­
piło. Nikt nie odwoływał znanej dawnej uchwały o utworzeniu gazety w języku pol­
skim, nikt nie pozbawił Komunistycznej Partii Litwy prawa wydawania jej. Przerwa 
była wymuszona i tymczasowa. Pod tym względem >Ojczyzna< jest spadkobiercą 
>Czerwonego Sztandaruc, chociaż będzie się od niego różniła nie tylko pod wzglę­
dem nazwy. Nasze siły nie bardzo są wielkie, dlatego wszelką pomoc z wdzięczno­
ścią przyjmiemy. Rozumiemy, ile wymaga to teraz śmiałości. A ludzi wszelkich prze­
konań powinien łączyć zdrowy rozsądek”.

Oba przytoczone teksty są reprezentatywne dla treści wszystkich następ­
nych numerów. Przez cały okres istnienia czasopisma większość miejsca zajmowa­
ły artykuły mające urabiać opinię społeczności polskiej na Litwie w duchu lojalno­
ści wobec ciągle istniejącego ZSRR56. Dla okrasy w każdym numerze można zna­
leźć przedruki z innych czasopism oraz własne teksty o tematyce kulturalnej, histo­
rycznej lub ciekawostki ze świata. Wyraźnie było jednak widać, że wstawiano je do 
gazety niejako na doczepkę.

Skład redakcji „Ojczyzny” był bardzo skromny, właściwie anonimowy. W pierw­

256



szy numerze znajdziemy adnotację sygnowaną faksymile podpisu informującą, że 
został on zredagowany przez Feliksa Merkułowa. W numerach 2-8 podaje się, że 
zastępcą redaktora gazety jest F. Merkułow, a od numeru 9 do końca, że czaso­
pismo redaguje kolegium. Jedynie w ostatnim, 29 numerze z 21-27 sierpnia 1991 
r., w artykule umieszczonym na pierwszej stronie znajdujemy podpis Feliks Mer­
kułow. Redaktor naczelny tygodnika >Ojczyzna< 57. W gazecie brak informacji 
o innych członkach redakcji i ich funkcjach, wiadomo jednak, że w redakcji było 
kilka stanowisk. W stopce gazety z przełomu kwietnia i maja znajdujemy informa­
cję, że znajdowały się następujące działy: społeczno-polityczny, ekonomiki58, kul­
tury i oświaty, młodzieżowy, międzynarodowy, matki i rodziny, ilustracji. Oprócz 
tego podawano jeszcze telefony do kierownika gospodarczego i działu ogłoszeń, 
do tłumaczy, maszynistek oraz do sekretariatu gazety. Należy stąd przypuszczać, 
że gazeta miała przynajmniej 12 stałych pracowników. Artykuły niektórych auto­
rów pojawiały się dość systematycznie, ale trudno powiedzieć, czy byli oni członka­
mi redakcji. Niestety, kwestię tę będzie można rozstrzygnąć dopiero po udostępnie­
niu archiwaliów redakcji. Z obserwacji, które poczyniłem w trakcie wizyty w redak­
cji wnoszę jednak, że przynajmniej w początkowym okresie działalności (luty-maj 
1991 r.), głównym twórcą i rzeczywistym redaktorem tygodnika był Merkułow59. Są 
to jedynie moje domysły.

„Ojczyzna” była ignorowana, a nawet bojkotowana przez właściwie wszystkich 
polskich dziennikarzy na Litwie. Źródła tej postawy były różnorakie. Przede wszyst­
kim była to niezgoda na dyskredytowanie Polaków wobec Litwinów. Wyraźne odwo­
ływanie się „Ojczyzny” do czasów komunistycznych i łączenie z nią polskiej mniej­
szości było niejako potwierdzeniem mocno propagowanej teorii litewskich środo­
wisk nacjonalistycznych, że Polacy na Litwie byli najbardziej skomunizowaną naro­
dowością w republice60. W wypadku redakcji „Kuriera Wileńskiego”, czyli dawne­
go „Czerwonego Sztandaru” często dochodziła dodatkowo niechęć natury osobi­
stej. Kiedy uzbrojone oddziały radzieckiego OMON-u zajęły wileński Dom Prasy61, 
redakcja „Ojczyzny” przejęła wszystkie pomieszczenia „Kuriera Wileńskiego” łącz­
nie z częścią archiwum, w którym znajdowało się szereg gromadzonych latami 
materiałów, mających służyć za podstawę do kolejnych artykułów*52.

Mimo że „Ojczyzna” jako jedna z trzech gazet wydawanych oficjalnie na Litwie 
po interwencji radzieckiej63 powinna była być monopolistą na rynku wydawniczym, 
szybko okazało się, że jest inaczej. Redakcje usunięte z Domu Prasy momentalnie 
podjęły działalność w innych, bardziej uciążliwych warunkach wydając swe gazety. 
Wszystko to wynikało z powstałej w republice dwuwładzy. Z jednej strony trwały 
jeszcze dawne instytucje ZSRR, przede wszystkim wojsko, popierane przez rząd 
ogólnozwiązkowy w Moskwie, z drugiej zaś istniały już niezależne struktury eman- 
cypującej się republiki, które dysponowały już pewnymi środkami i miały wpływ na 
funkcjonowanie Litwy. Władzom w Moskwie po styczniu 1991 r. zabrakło odwagi 
na dalszą eskalację działań, stąd też wrócono do działań o charakterze politycz­
nym. W tych warunkach pozostałe tytuły prasowe mogły być drukowane, choć nie

257



w Wilnie, ale w mniejszych drukarniach, np. w rejonie wileńskim. Ostatecznie więc 
dawne tytuły gazet w większości ukazywały się nadal. Bez problemu można było 
kupić w kioskach „Kurier Wileński”, „Naszą Gazetę” czy „Znad Wilii”. To wszyst­
ko powodowało, że „Ojczyzna” była zmuszona konkurować na rynku z wymienio­
nymi tytułami. Dzisiejsze odżegnywanie się od niej czy głosy potępienia należy trak­
tować w podobny sposób, jak wobec gazety „Nie” Jerzego Urbana w Polsce. Począt­
kowo wszyscy wypowiadali się negatywnie o tym czasopiśmie, ale okazało się, że 
ma ono ogromną rzeszę czytelników, co przyczyniło się do jej sukcesu finansowego. 
Myślę, że w wypadku „Ojczyzny” było podobnie. Z jednej strony odpychała radziec- 
ko-komunistyczna forma, przyciągała zaś bezkompromisowa postawa wobec pro­
blemów aktualnie poruszających środowisko polskie na Litwie. Notabene tygodnik 
„Nie” często był źródłem przedruków umieszczanych w „Ojczyźnie”. Co więcej, 
w numerze 9 gazety został umieszczony wywiad Feliksa Merkułowa z Jerzym Urba­
nem64, w którym omawiana była aktualna sytuacja Polaków na Litwie.

Przez cały okres gazeta liczyła 8 stron, z tym jednak, że od początku kwiet­
nia 1991 r. zwiększyła swój format. Pierwsze osiem numerów gazety miało miały 
wymiary 30 x 42 cm, od numeru 9 zaś 42 x 60 cm. Wtedy też zaczęto podawać na 
pierwszej stronie informację, która wcześniej znajdowała się w stopce gazety, że jest 
to kontynuacja „Czerwonego Sztandaru”, a także (obok kolejnego numeru wyda­
nia) numerację ciągłą odpowiadającą „Czerwonemu Sztandarowi”. W kolejnych 
numerach wprowadzono następne zmiany: pod tytułem z jednej strony umieszcza­
no znak graficzny odznaczenia „Drużba narodow SSSR” (wcześniej widniał na stro­
nie tytułowej „Czerwonego Sztandaru”), z którego zrezygnował już „Kurier Wileń­
ski”, natomiast po drugiej stronie pojawił się kontur granic Związku Radzieckie­
go, a obok nowy podtytuł: Ogólnozwiązkowy tygodnik społeczno-polityczny (przed
1990 r. - >Czerwony Sztandar<). Od maja 1991 r. szata graficzna i sposób łamania 
gazety pozostały bez zmian.

„Ojczyzna” funkcjonowała od 5 lutego do 21 sierpnia 1991 r. - łącznie ukazało 
się 29 numerów. Z lektury czasopisma wyraźnie widać, że założyciele postawili jej 
konkretne zadanie, jakim było urabianie opinii Polaków w duchu lojalności wobec 
ZSRR. W związku z powyższym, gazeta aktywnie propagowała ideę referendum 
w sprawie reformy ZSRR, który to pomysł zrodził się w Moskwie. W dniu 17 marca 
obywatele całego ZSRR mieli odpowiedzieć na pytanie: „Czy uważacie za konieczne 
zachowanie Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich jako odnowionej fede­
racji równoprawnych suwerennych republik, w których w pełnej mierze będą gwa­
rantowane prawa i wolności człowieka każdej narodowości”(’r’. Gorbaczowowi i Mo­
skwie zależało na odpowiedzi tak i w takim duchu utrzymane były publikacje „Oj­
czyzny”.

Drugim tematem pojawiającym się na łamach gazety była sprawa polskiej auto­
nomii na Wileńszczyźnie. Ciągle pojawiały się publikacje, w których przekony­
wano społeczność polską, że pomysł utworzenia na południu Litwy „Wileńskiego 
Narodowo-Terytorialnego Kraju Polskiego” jest najlepszym rozwiązaniem dającym

258



ochronę Polakom przeciwko nacjonalistycznym zapędom wielu litewskich polity­
ków6*3. Jednakże przed sierpniem 1991 r., kiedy w Moskwie doszło do puczu Jana- 
jewa, o polskiej autonomii pozytywnie pisały także inne polskojęzyczne gazety na 
Litwie, gdyż wydawało się to dobrym rozwiązaniem problemów polskiej mniejszo­
ści. Dopiero likwidacja puczu i rozpad Związku Radzieckiego spowodowały częścio­
wą zmianę postawy Polaków w tym względzie, co wynikało stąd, że po sierpniu 1991 
r. diametralnie zmieniła się sytuacja Litwy, która teraz zaczęła być uznawana w świe- 
cie za samodzielne państwo67.

Teksty interwencyjne pojawiające się na łamach „Ojczyzny” dotyczyły prawdzi­
wych a nie wymyślonych problemów, które często były efektem zachłyśnięcia się 
przez niektórych Litwinów pierwszymi symptomami wolności68. To, że przy okazji 
urabiano polską opinię w duchu proradzieckim wielu osobom umykało, inni nato­
miast widząc takie zabiegi uważali, że są już odporni na propagandę i potrafią wyło­
wić z czasopisma to, co najważniejsze, czyli czystą informację.

Ostatni, 29 numer „Ojczyzny” ukazał się 21 sierpnia, w czasie wspomnianego 
puczu Janajewa. Dzień później 22 sierpnia 1991 r. podjęto na Litwie uchwałę O dzia­
łalności struktur KPL (KPZR), na mocy której została zdelegalizowana Komuni­
styczna Partia Litwy związana z KPZR w Moskwie. Jednocześnie Zarząd Kontro­
li Prasy MSW Litwy wydał postanowienie o czasowym zakazie rozpowszechniania 
części gazet na Litwie69. Dotyczyło to między innymi „Ojczyzny”. Po wycofaniu się 
z Domu Prasy oddziałów OMON-u, do pomieszczeń zajmowanych przez redakcję 
„Ojczyzny” ponownie wróciła redakcja „Kuriera Wileńskiego”.

Działalność gazety „Ojczyzna” przyniosła Polakom na Litwie wiele szkody. 
Przede wszystkim chodzi tu o obraz tej społeczności w oczach litewskiej większo­
ści. Wielu polityków, a także bardzo wiele litewskich czasopism urabiało opinię 
społeczną w taki sposób, aby przedstawić miejscowych Polaków jako głównych 
wrogów litewskiej niepodległości. „Ojczyzna” stawała się więc dowodem na to, że 
Polacy są największymi sprzymierzeńcami dawnego reżymu. W samym społeczeń­
stwie polskim utrwalano przekonanie, że w jego sytuacji jedynym sprzymierzeń­
cem i mediatorem są władze na Kremlu. Kiedy dzisiaj czytamy artykuły zamiesz­
czone w gazecie pozostają one ciągle bardzo aktualne. To wszystko dowodzi, że na 
pełną ocenę działalności „Ojczyzny” należy jeszcze poczekać.

Niejako przeciwwagą dla „Ojczyzny” może być katolicka gazeta „Spotkania”, 
wydawana od 1992 r. przez parafię Ducha Świętego w Wilnie. Ma ona format A4 i li­
czy 16 stron. Jest to czasopismo o charakterze częściowo informacyjnym, mające 
pomóc miejscowym Polakom w lepszym zrozumieniu zasad wyznawanej wiary. 
Trzeba bowiem pamiętać, że przez lata komunizmu nauka religii odbywała się 
początkowo tylko potajemnie, a później w bardzo ograniczony sposób. Istnieje więc 
dzisiaj realna potrzeba nadrobienia braków z jednej strony oraz wzmocnienia w wie­
rze tych, którzy byli już wcześniej bliżej kościoła.

Po wydarzeniach roku 1991 sytuacja na Litwie zaczęła się stabilizować, powsta­
wały nowe możliwości na rynku wydawniczym. W 1994 r. ówczesny redaktor naczel­

259



ny gazety „Rzeczpospolita”, Dariusz Fikus, doprowadził do stworzenia zespołu zło­
żonego z młodych wilnian, którzy otrzymali w pełni skomputeryzowaną redakcję 
oraz profesjonalną pomoc ze strony dziennikarzy „Rzeczpospolitej”. Tak powstała 
kolejna gazeta polska na Litwie - tygodnik „Słowo Wileńskie”. Można zaryzykować 
twierdzenie, że była to właściwie mutacja gazety warszawskiej: podobny był sposób 
łamania, wybór materiałów, oczywiście korzystano także z serwisów „Rzeczpospo­
litej”. Dzięki temu powstało ciekawe czasopismo, w którym każdy mógł znaleźć 
coś dla siebie. Niestety założycielom gazety umknęła jedna zasadnicza kwestia, to 
znaczy kondycja finansowa społeczności polskiej na Litwie. Rzeczywistość była zaś 
taka, że ludzie wcześniej prenumerujący kilka gazet, teraz z powodu pauperyzacji 
rezygnowali z tego. Przedsięwzięcie, które musiało liczyć się z realiami ekonomicz­
nymi ostatecznie uznało swoją przegraną i zakończyło działalność.

Podobny los spotkał także następną gazetę przygotowywaną na podobnych 
zasadach, tj. „Gazetę Wileńską”, której głównym inicjatorem był Czesław Okińczyc. 
Dziennik ten był łamany w sposób nowoczesny, drukowany na dobrych maszy­
nach, jednak cena okazała się zaporowa i w roku 2000 gazetę zamknięto.

Za wydawanie obu tytułów zabrali się co prawda profesjonaliści, ale i oni popeł­
niali błędy. Polegały one albo na braku rozeznania rynku i praw nim rządzących, 
albo nowych wydawców zgubiły złe intencje. Otóż teoretycznie była taka możli­
wość, że wszyscy Polacy na Litwie zaczną czytać tylko jeden tytuł, a wtedy oczy­
wiście mógł się on utrzymać i nawet po części konkurować z gazetami litewskimi. 
Taka sytuacja musiała się jednak równać zagładzie pozostałych gazet w języku pol­
skim. Trudno powiedzieć, czy wydawcy nowych gazet mieli właśnie takie intencje, 
ale na pewno tak odbierali ich powstanie liczni Polacy z Litwy. Osobiście sądzę, że
o plajcie „Słowa Wileńskiego” oraz „Gazety Wileńskiej” zadecydował nie tyle brak 
rozeznania rynku, co brak znajomości specyfiki tego, czym jest polska prasa na 
Litwie i jaką powinna ona spełniać rolę. Jedno zaś jest pewne: jeśli ktoś myśli, że 
zarobi znaczne pieniądze wydając gazetę w języku polskim, jest w błędzie.

Nowe czasy, dzięki rozwojowi techniki komputerowej oraz zwiększeniu dostęp­
ności tanich urządzeń powielających, umożliwiły podejmowanie inicjatyw wydaw­
niczych, które wymagają znacznie mniejszych nakładów, a dzięki temu dają szansę 
dotarcia ze swoimi pomysłami do czytelników. W marcu 1991 r., czyli w czasie ist­
nienia ZSRR, którego częścią była Litwa, ukazał się pierwszy numer czasopisma 
„Włóczęga”, wydawanego przez Klub Włóczęgów Wileńskich (KWW). Była to 
gazetka w formie maszynopisu A4 powielanego, prawdopodobnie nie offsetowo, 
a jedynie na kserografie, z tekstem wydrukowanym na drukarce igłowej. Jako kole­
gium redakcyjne wymieniono Krystynę Stankiewicz i Ryszarda Skórko, odpowie­
dzialny za szatę graficzną był Zenon Kozłowski, natomiast skład komputerowy 
wykonał Władysław Dobrzyński. W stopce umieszczono hasło przewodnie redakcji: 
„Bez cenzury, lecz z humorem w świat”. Dodatkowo umieszczono tam także infor­
mację, że „Włóczęga” Pismo Klubu Włóczęgów Wileńskich ukazuje się od 1932 
roku z przerwą od 1939 do 1990 roku. Informacja ta wymaga komentarza. Otóż

260



Klub Włóczęgów Wileńskich powołany do życia 13 lutego 1990 r. z inspiracji Micha­
ła Kleczkowskiego przy współudziale Elwiry Ostrowskiej został oficjalnym spadko­
biercą i kontynuatorem, działającego przed wojną na Uniwersytecie Stefana Bato­
rego Akademickiego Klubu Włóczęgów Wileńskich (AKWW). Dzisiaj tamten klub 
jest znany głównie dzięki temu, że jego członkami byli Czesław Miłosz i Paweł Jasie­
nica, jednak przed wojną organizacja ta mocno zaznaczyła się w historii miasta.

Nowy Klub Włóczęgów Wileńskich kontynuuje tradycje organizacji studenc­
kiej, powołanej do życia 19 grudnia 1923 r. przez Teodora Nagurskiego i Wacła­
wa Korabiewicza70. Od początku klub studencki był organizacją apolityczną, której 
członkami były osoby o różnych poglądach, równolegle należące do stowarzy­
szeń ideowych. W 1929 r. kiedy pierwsze pokolenie Włóczęgów zakończyło studia, 
Nagurski powołał nową organizację nazywaną „Klubem Włóczęgów w Wilnie”, 
ewentualnie „Klubem Włóczęgów Seniorów”. Z klubem studenckim łączyło Senio­
rów to, że na początku większość z nich wywodziła się z AKWW, co więcej, grupa 
ta utrzymywała kontakty ze swoimi następcami jako tak zwani Ojcowie. Zasadnicza 
różnica polegała na tym, że Klub Włóczęgów Wileńskich był już organizacją o cha­
rakterze politycznym, skupiającą zwolenników idei krajowej. Ta nowa organizacja, 
kierowana przez Nagurskiego, pragnąc wyjść ze swoimi poglądami na zewnątrz, 
rozpoczęła wydawanie czasopisma „Włóczęga”. Czasopismo było organem Klubu 
Włóczęgów Seniorów, jednak ze względu na utrzymywanie stałego kontaktu z no­
wymi pokoleniami członków AKWW, znalazło się tam też miejsce na kolumnę klubu 
studenckiego. Pierwszy numer czasopisma ukazał się z datą 6 lipca 1932 r., ostatni 
(29) w kwietniu 1936 r., jak więc z tego widać, informacja podana w stopce „Włóczę­
gi” z roku 1991, że przerwa trwała od 1939 do 1990 jest błędna. Wacław Korabiewicz 
„Kilometr”, który oficjalnie przekazał młodym wilnianom symbole przedwojennego 
klubu zawsze traktował wszelkie daty jako rzecz drugorzędną.

Dzisiejszy KWW nie jest prostą kopią przedwojennego AKWW, tak jak czaso­
pismo „Włóczęga” nie jest tym samym periodykiem, co przed wojną. Jednak ze 
względu na kontakt z założycielem oraz członkami dawnego klubu i oficjalne prze­
jęcie tradycji tamtej organizacji, dzisiejsi wydawcy „Włóczęgi” mieli prawo sygno­
wać pierwszy numer czasopisma jako kontynuacji przedwojennego. W przeciwień­
stwie do poprzedniczki, nowy „Włóczęga” jest biuletynem informacyjnym organi­
zacji o charakterze głównie turystycznym. Mimo to na łamach periodyku znajdzie­
my nie tylko relacje z kolejnych wypraw, często w bardzo odległe strony, ale także 
próby literackie, recenzje czy krótkie eseje poświęcone kulturze. Generalnie czaso­
pismo odzwierciedla aktualną kondycję klubu. Jeżeli jego członkowie są aktywni, to
i na łamach „Włóczęgi” znajdujemy więcej ciekawych materiałów. Z czasem szata 
graficzna czasopisma znacznie się poprawiła. W biuletynie pojawiły się zdjęcia i ry­
sunki, druk zaś był już profesjonalny. Lektura kolejnych numerów „Włóczęgi” skła­
nia do wniosku, że jest to jednak czasopismo skierowane głównie do członków orga­
nizacji, wydawane przede wszystkim dla udokumentowania własnej działalności.

Na przełomie lat 2000/2001 zaczęto wydawać czasopismo „Chaos”, opatrzone

261



podtytułem „Pismo Młodej Polskiej Inteligencji Wileńskiej” i mottem: „Oto nadcho­
dzi, nadchodzi, nadpełza. Twój osobisty KONIEC ŚWIATA...”. Jest to periodyk nie­
wielkiego formatu (A4), liczący 16 offsetowych stron. Znaczną część jego łamów 
zajmują wiersze i krótkie formy literackie, wywiady, reszty zaś dopełniają ilustra­
cje zaczerpnięte głównie z internetu. W stopce znajdziemy następującą prezenta­
cję redakcji gazety (zachowano oryginalną formę tekstu): >Chaos< m. in. tworzą: 
Car Naczelny - Iwan V Tuczkowskij-Łagodnyj OrAz Paskudny Chachoł, (Nie­
prawdziwy Samiec, Wieczny Żyd, Gabriella Przedpolska i inni najlepsi przedsta­
wiciele 7 proc. ludności Litwy71. Nie wiem, czy będzie to dobre porównanie, ale 
„Chaos” należy zaliczyć do tzw. fanzinów, czyli niezależnych pism skierowanych 
głównie do określonej grupy czytelników72. Z lektury tekstów zamieszczonych na 
jego łamach wyraźnie widać, że autorzy emocjonalnie związani są ze swoimi strona­
mi rodzinnymi, jednak w przeciwieństwie do pokolenia z początku lat dziewięćdzie­
siątych są też całkowicie podatni na ogólne trendy panujące wśród ich rówieśników 
w Polsce i poza nią.

Z przedstawionej wyżej panoramy prasy polskiej na Litwie widać, że nasi rodacy 
mają się czym pochwalić. Smutne jest jednak to, że w żadnej polskiej bibliotece nie 
ma kompletu polskich czasopism z Litwy. Należałoby zatem zmikrofilmować ów 
dorobek przynajmniej na potrzeby głównych bibliotek naukowych w kraju. Bo 
nawet prymitywne gazetki SMT z czasów komunistycznych są świetnym źródłem 
do badania zmian zachodzących w języku Polaków na Litwie. Znajdziemy tam też 
znakomity materiał wyjściowy do opisu życia codziennego w radzieckich kołcho­
zach. Podobnie jest z innymi wydawnictwami z tamtego okresu.

Przypisy

1. Według aktu kończącego ewakuację z Litwy podpisanego 21 lipca 1952 r. w Mo­
skwie przez Polskę i Litewską SRR, do Polski wyjechało łącznie 61127 rodzin, 
czyli 171158 osób. Za: Lietuvos Centrinis Valstybėės Archyvas (dalej LVA), F. 
R.-841, ap. 10, b.29, k.6. Akt dotyczący zakończenia ewakuacji obywateli polskich 
z terytorium Litewskiej SRR.. Nieco większą liczbę ewakuowanych obywateli 
polskich podaje Jan Czerniakiewicz, wg którego Litwę opuściło 197156 osób. 
Patrz: J. Czerniakiewicz, Repatriacja ludności polskiej z ZSRR 1944-1948. War­
szawa 1987, s.83.

2. Dopiero w 1989 r. Litwini przekroczyli próg 50% mieszkańców tego miasta. 
Skład narodowościowy Wilna był wtedy następujący: Litwini 50,6%, Rosjanie 
20%, Polacy 18,8%, Białorusini 5,3%, Żydzi 1,6%, pozostałe narodowości 3,7%.

3. O sytuacji Polaków na Litwie w pierwszych latach po wojnie zob. A.Srebra- 
kowski, Polacy w Litewskiej SRR 1944-1989. Toruń 2000, rozdz. II. Por. też: S. 
Ciesielski, A. Srebrakowski, Przesiedlenie ludności z Litwy do Polski w latach 
1944-1947. „Wrocławskie Studia Wschodnie”, nr 4, 2000, s.227-253; Przesiedle­

262



nie ludności polskiej z kresów wschodnich do Polski 1944-1947, wybór, opracowa­
nie i redakcja dokumentów S. Ciesielski, Warszawa 1999.

4. Polskie tłumaczenie tekstu uchwały patrz: Posiedzenie biura KC KPL(b) w kwe­
stii Polaków Litwy (stenogram). „Kurier Wileński” 1992, nr 53, s.6.

5. O polskojęzycznej prasie ukazującej się na Litwie przed rokiem 1944 patrz: 
J. Myśliński, Prasa w języku polskim na Litwie Radzieckiej 1940-1966. „Rocz­
nik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego”, t.YIII, 1968, z. 2, s. 198-219; idem, 
Uwagi o prasie w języku polskim wydawanej na Litwie Radzieckiej (1940-1966). 
„Z Dziejów Stosunków Polsko-Radzieckich”, t. 4,1969, s. 128-135.

6. W tekście konsekwentnie używam słowa ewakuacja na określenie transferu lud­
ności polskiej na zachód. To, że używanie słowa repatriacja jest w tym wypad­
ku błędem zostało już omówione w literaturze przedmiotu. Termin ewaku­
acja jest określeniem urzędowym stosowanym w omawianym okresie. Umowa 
o przesiedleniu ludności, którą PKWN podpisał z władzami Litewskiej SRR 22 
września 1944 r., nosiła tytuł: „Układ pomiędzy Polskim Komitetem Wyzwole­
nia Narodowego a Rządem Litewskiej Socjalistycznej Republiki Rad, dotyczą­
cy ewakuacji obywateli polskich z terytorium Litewskiej S.R.R. i ludności litew­
skiej z terytorium Polski”.

7. LVA Zespół archiwaliów gazety „Prawda Wileńska”. Teczki osobowe, F. R-852, 
Ap. 1, B. 3, L. 89.

8. LVA, F. R.852, Ap. 1, B. 30.
9. Ibidem, B.19.
10. Ibidem, B.22.
11. Ibidem, B.25.
12. Ibidem, B.28.
13. Ibidem, B.43.
14. Ibidem, B.45. Por. także AJędrychowska, Zygzakiem i po prostu. Warszawa 

1965.
15. LVA, Zespół archiwaliów gazety „Prawda Wileńska”. Teczki osobowe, F. R.852, 

Ap. 1, B. 47.
16. W zachowanych archiwaliach wymieniani są następujący pracownicy gazety:

D.Fajnhauz, S.Michałowski, W.Lensicki, AFedorowicz, J.Zaborowski, J.Szy- 
kowska, M.Bartoszewicz, L.Gołub, AWaleszkiewicz, A.Czerniachowski,
E.Kancedikas, B.Jaszczuk, S.Brucz, T.Pizło, P.Margolis, B.Kononcew, S.Szan- 
tof, K.Werkowska, I.Sipowicz, I.Grigas, T.Harasimowicz, E.Szumowska, I.Wo- 
ronowicz, M.Wilczyński, K.Mackonis, F.Ogrodnik, H.Wasilewski, ARebane, 
T.Wołodżko, E.Wyszkowska, I.Andrejew, AJanuszko, ALisówna, W.Kowale- 
wicz.

17. Myślę, że bardzo ciekawe wyniki może dać analiza zawartości tej koresponden­
cji i porównanie z tym, co było drukowane na łamach „Prawdy Wileńskiej”.

18. LVA. F. R-852, Ap. 1, B.6, L. 11-13; Lietuvos TSR spauda. Valstybine suvestine 
bibliografija, 1940-1955. T.l, Kn.2, Vilnius 1964, s.7. W grudniu 1947 gazeta

263



miała 2864 prenumeratorów w rejonie wileńskim, 1092 w trockim, 355 w świę- 
ciańskim, 227 w kowieńskim, 165 w wiłkomierskim, 68 w koszedarskim, 77 
w jezioroskim i 99 w kiejdańskim.

19. LVA. F. R-852, Ap. 1, B. 6, L. 1.
20. Ibidem, L.8.
21. Sytuację Polaków w przedwojennej Litwie znakomicie opisuje K. Buchowski, 

Polacy w niepodległym państwie litewskim 1918-1940. Białystok 1999. Jej lekturę 
warto uzupełnić o materiał źródłowy: E. Romer, Dziennik, t.2, 1919-1923, War­
szawa 1995.

22. Por.: Posiedzenie biura KC KPL(b) w kwestii Polaków Litwy...
23. Niestety w czasie dotychczasowych kwerend w archiwach wileńskich nie udało 

mi się znaleźć odpowiednich dokumentów odnoszących się do polityki prowa­
dzonej wobec polskiej mniejszości przez komunistyczne władze na Litwie. W tej 
sytuacji pewne procesy można opisywać jedynie z perspektywy podjętych dzia­
łań. Jak wyglądał proces podejmowania decyzji w tych sprawach, można więc 
się tylko domyślać.

24. Posiedzenie biura KC KPL(b) w kwestii Polaków Litwy...
25. Dzisiaj jest to dzielnica we wschodniej części Wilna.
26. Relacja Tadeusza Krasnowskiego z Solecznik, w latach 1958-1959 redaktor 

gazety „Ojczyzna Radziecka” (Soleczniki). [nagranie w posiadaniu autora].
27. Lietuvos spaudos statistika 1919-1989, red. A.Luko šiunas, Vilnius 1990, s. 80
28. W latach 1963-1988 ukazywały się na Litwie następujące tytuły gazet w języ­

ku polskim: centralny dziennik „Czerwony Sztandar”, magazyn dla kobiet „Ko­
bieta Radziecka” oraz trzy gazety rejonowe, „Przykazania Lenina” początkowo 
wydawane w Ejszyszkach a następnie w Solecznikach, „Przodownik” wydawa­
ny w Trokach oraz „Przyjaźń” wydawana w Wilnie.

29. Przegląd przedwojennych gazet polskich wydawanych na Litwie przedstawia 
M. Jackiewicz, Polskie życie kulturalne w Republice Litewskiej 1919-1940. Olsz­
tyn 1997, s. 17-84.

30. Ciekawe jest to, że takie widzenie społeczności polskiej na Litwie funkcjonuje 
także wśród samych Polaków. Sam miałem okazję usłyszeć na początku lat 90. 
od członków kowieńskiego oddziału Związku Polaków na Litwie (ZPL) żale, że 
zdecydowana większość działań organizacji jest skierowana na tereny Wileńsz- 
czyzny, a o nich się zapomina. Podobne zdanie usłyszałem w roku 2001 od 
kowieńskich Polaków na temat polskiej służby konsularnej.

31. Lietuvos TSR spauda. Valstybine bibliografine rodykle, T.2, 1956-1965, Kn. 2. 
Periodiniai leidiniai, disertacijų autoreferatai, gaidos, vaizduojamojo meno 
spaudiniai, cžemėlapiai, Vilnius 1982, s. 10

32. 1959 metu visasąjunginio gyventoju sura šymo duomenys, Vilnius 1962, s. 98, 
104.

33. Gazeta „Tiesa” ukazywała się od 12 kwietnia 1917 r. jako wydawnictwo kon­
spiracyjne. Status centralnego dziennika republiki osiągnęła dopiero po anek-

264



sji Litwy przez Związek Radziecki. Według danych z 1986 r. jej nakład wynosił 
306 tys. egz. „Sowietskaja Litwa” ukazywała się od 1940 r., najpierw w Kownie, 
a od 1944 w Wilnie. Jej nakład w roku 1986 wynosił 77 tys. egz. Nakład dzienni­
ka „Czerwony Sztandar” w 1986 wyniósł 47,7 tys. egz. Za: Litwa. Kratkaja enci­
klopedija, Wilnius 1989, s.555, 585, 629.

34. Materiały Jerzego Surwiły z Wilna: Pismo nr OR-I-I 6/V III1953 g. Naczalnikam 
kontor swjazi Litovskoj SSR. Kopija rajkomam KP Litvy. [kserokopia w posiada­
niu autora].

35. Materiały Jerzego Surwiły z Wilna Pismo do kierowników rejonowych oddzia­
łów kultur. Bez tytułu [kserokopia w posiadaniu autora].

36. Relacja Jerzego Surwiły.
37. Szerzej na temat działalności literackiej Polaków na Litwie patrz: K. Woźnia­

kowski, Polska literatura Wileńszczyzny 1944-1984. Wrocław 1985; Współczesna 
polska poezja Wileńszczyzny. Antologia, wybór, wstęp i opracowanie J.Kajtoch, 
K.Woźniakowski, Warszawa 1986; E. Kurzawa, Słownik polskich pisarzy współ­
czesnych Wileńszczyzny. Zielona Góra 1995.

38. Sponad Wilii cichych fal. Wybór wierszy poetów polskich należących do kółka lite­
rackiego przy redakcji dziennika „Czerwony Sztandar”, opracowali S. Jakutis, J. 
Kudirko, Kaunas 1985.

39. Trzydzieści pracowitych lat. Rozmowa z Leonidem Romanowiczem naczelnym 
redaktorem „Czerwonego Sztandaru”. „Przyjaźń” 1983, nr 26, s. 7.

40. Wśród założycieli stowarzyszenia znaleźli się następujący dziennikarze i współ­
pracownicy „Czerwonego Sztandar”: Jan Ciechanowicz, Krystyna Marczyk, 
Henryk Mażul, Romuald Mieczkowski, Wojciech Piotrowicz, Jan Sienkiewicz, 
Władysław Strumiło, Jerzy Surwiło. Pozostałymi założycielami organizacji byli: 
Ryszard Maciejkaniec, Zygmunt Mackiewicz, Ludwik Młyński, Zdzisław Tuli- 
szewski. Jak widać wśród założycieli przeważali dziennikarze.

41. O co martwiła się „Przyjaźń”. „Wilnia”, 1991, nr 12, s.3. Gazeta Wilnia była wyda­
wana do roku 1994, kiedy to ponownie pojawiła się „Przyjaźń”. Od września 
2000 r. ma także swoją wersję internetową: http://www.przyjazn.lt/red.html

42. Szanowni czytelnicy. „Szalcza”, 1991, nr 41, s.l.
43. Apel do Polaków odbywających służbę w Armii Radzieckiej, poborowych i rezerwi­

stów. „Nasza Gazeta” 1991, nr 19, s. 1.
44. Elektroniczna wersja gazety z jej archiwalnymi numerami od roku 1999 jest 

dostępna pod adresem: http://nasza-gazeta.tripod.com/
45. R. Maciejkianiec, Naczelny ma głos. Mierząc siły na zamiary, „Nasz Czas” 2001, 

nr 1, wersja internetowa: http://nasz-czas.tripod.com/
46. Adres internetowy: http://nasz-czas.tripod.com/
47. Relacja udzielona autorowi przez Romualda Mieczkowskiego. Nagranie w po­

siadaniu autora.
48. Ponieważ dotychczas niewiele pisano w Polsce o wydarzeniach roku 1991 

postanowiłem poświęcić historii gazety „Ojczyzna” nieco więcej miejsca niż

265

http://www.przyjazn.lt/red.html
http://nasza-gazeta.tripod.com/
http://nasz-czas.tripod.com/
http://nasz-czas.tripod.com/


innym periodykom.
49. Chodzi tutaj o Komunistyczną Partię Litwy (KPL) na platformie Komunistycz­

nej Partii Związku Radzieckiego (KPZR), czyli pozostałość dawnej partii zależ­
nej od Moskwy. W dniach 19-20 grudnia 1989 r. odbył się w Wilnie nadzwyczaj­
ny XX Zjazd KPL, w którym uczestniczyło 1038 delegatów. Zjazd ten uchwa­
lił powołanie nowej KPL, niezależnej od Moskwy. Pierwszym sekretarzem tej 
partii został dotychczasowy jej przywódca Algirdas Brazauskas; 144 delegatów 
(głównie Rosjanie i częściowo Polacy) uczestniczących w zjeździe, postanowiło 
trwać nadal w dawnym układzie. Od tamtej pory określano pozostałość dawnej 
partii jako KPL na platformie KPZR. Szefem moskiewskiej KPL na Litwie został 
Mykolas Burokeviććius. Gazeta „Ojczyzna” mieniła się właśnie organem tej 
partii.

50. Oto przykłady haseł z kolejnych numerów gazety: „Bezużyteczną rzeczą jest 
uczyć się, lecz nie myśleć, a niebezpieczną myśleć, lecz nie uczyć się...” [nr 3]; 
„Nie każde bezprawie można naprawić, lecz każde prawo można zepsuć” [nr 4]; 
Stary Testament ma rację: niekiedy od samego krzyku padają mury. Ale samym 
krzykiem nic zbudować się nie da” [nr 6]; Kto za bardzo kocha społeczeństwo 
jako takie, ten w większości przypadków niezdolny jest do pokochania konkret­
nego człowieka” [nr 7]; „Wymagać od kogoś porzucenia złudzeń, co do jego 
sytuacji, to znaczy wymagać porzucenia sytuacji, która bez złudzeń obejść się 
nie może” [nr 23].

51. Kiedy przebywałem na Litwie w 1990 r., kilka osób podawało mi informację, że 
ponoć na Białorusi kompletowana jest redakcja gazety w języku polskim, którą 
ma wydawać reaktywowany „Czerwony Sztandar”. Wszyscy, którzy znali tę 
informację, traktowali ją jednak jako kaczkę dziennikarską.

52. Wymienione tu miejscowości znajdują się na terenie tak zwanej Litwy Wschod­
niej lub Kraju Wileńskiego, jak to określają Litwini, gdzie ludność polska będąc 
w skali całego kraju mniejszością, tutaj stanowi ewidentną większość aż po dziś 
dzień. I tak w Niemenczynie Polacy stanowili 57,1% mieszkańców, w Soleczni- 
kach 67,2% a w Ejszyszkach 72,56%. [Dane dla Niemenczyna i Solecznik z 1989 
r., a dla Ejszyszek z roku 1970].

53. Jest to wyraźne nawiązanie do panującej wówczas (Litwa była wtedy częścią 
Związku Radzieckiego) gorbaczowowskiej „głasnosti”, w ramach której zaczęto 
likwidować „białe plamy” w historii ZSRR. W pierwszym rzędzie zaczęto wtedy 
mówić o masowych deportacjach ludności do Kazachstanu i na Syberię, a także
o represjach politycznych z lat 30. i 50.

54. Mowa tu oczywiście o interwencji radzieckich służb specjalnych w Wilnie, 
która przyniosła ofiary śmiertelne. Symbolem tamtych wydarzeń są głównie 
zajścia w nocy z 12 na 13 stycznia 1991 r. pod wieżą telewizyjną, gdzie bezbron­
ni ludzie starli się z uzbrojonymi oddziałami OMON-u. Kronikarski zapis wyda­
rzeń w tamtym okresie przedstawio o między innymi w książce M. Pustobaiew, 
Chronika agriessii, Wilnius 1994

266



55. W tym czasie władze Litewskiej SRR stanęły po stronie społeczeństwa i zaczę­
ły się opowiadać za samodzielnością republiki, czyli za wyjściem z ZSRR. Warto 
może tu przypomnieć, że większość członków litewskiego „Sajudisu”, który stał 
się głównym motorem przemian politycznych w republice była członkami KPL. 
Siłą rzeczy, Litwini piastujący dotychczas wysokie stanowiska w partii musieli 
podjąć decyzję, czy bardziej będzie im się opłacało trwać przy Związku Radziec­
kim, czy może jednak poprzeć oddolne inicjatywy społeczne. Od tej decyzji zale­
żało czy utrzymają się oni w kręgu władzy czy nie. Ostatecznie okazało się, że 
zdecydowana większość Litwinów z ówczesnych kręgów władzy komunistycz­
nej uznała racje swojego społeczeństwa.

56. Warto przy okazji w rócić uwagę na jeden wątek natury raczej politycznej niż 
historycznej. Otóż, tak w momencie litewskiej walki o suwerenność państwo­
wą, jak też i dzisiaj jednoznacznie potępia się u nas postawę części społeczności 
polskiej na Litwie, w tym też niektórych jej ówczesnych liderów, którzy stojąc 
na gruncie legalizmu we wszystkich swoich działaniach starali się załatwiać 
sprawy dotyczące Polaków na Litwie poprzez instytucje radzieckie, które prze­
cież dzierżyły wtedy pełnię władzy w kraju. Oceniano to jako swoistą kolabora­
cję Polaków z komunistami. Wszyscy, którzy tak przedstawiają problem zapo­
minają, że do drugiej połowy roku 1991 Związek Radziecki istniał, a jego pre­
zydent Michaił Gorbaczow zbierał na całym świecie pochwały za swoje refor­
matorskie działania. Co więcej, w mediach, szczególnie tych z wolnej części 
ówczesnego świata, był przedstawiany jako partner i przyjaciel przywódców 
mocarstw zachodnich. Wszyscy, nastawiali się na zmiany w ZSRR, ale w spo­
sób ewolucyjny i to za zgodą ówczesnego kierownictwa kraju, czyli Gorbaczo­
wa i podległych mu ludzi, wśród których było jeszcze bardzo wiele tak zwane­
go „betonu partyjnego”. Czemu więc w sytuacji, kiedy cały świat uznawał istnie­
nie ZSRR i jego władzy na terytorium zakreślonym przez jego granice wyma­
gano od Polaków na Litwie działań diametralnie odbiegających od światowych 
tendencji? Zapomina się, że dostęp wolnego słowa do przeciętnego obywate­
la ZSRR był wtedy znacznie ograniczony, w związku z czym na kształt opinii 
publicznej główny wpływ miały oficjalne media państwowe.
Reasumując, ówczesna postawa Polaków litewskich, którzy byli niestety tylko 

przedmiotem a nie podmiotem prowadzonej polityki, była wypadkową ich 
potrzeb jako mniejszości narodowej, narażonej na ataki aktywizujących się wła­
śnie litewskich środowisk nacjonalistycznych i możliwości jakie dawał ówcze­
sny układ polityczno - administracyjny w państwie. Należy pamiętać, że Polacy 
na Litwie to mimo wszystko mniejszość narodowa, która miała i ma nadal ewi­
dentne prawo korzystać ze wszystkich dostępnych środków prawnych, mogą­
cych zapewnić im normalną egzystencję i zachowanie tożsamości narodowej. 
To, czemu Polacy w większości pozostali poza nurtem litewskiej rewolucji i czy 
było to z korzyścią dla nich czy nie, jest kwestią na osobny wykład. Generalnie 
z perspektywy historycznej można stwierdzić, że główną winę ponoszą tu sami

267



Litwini, którzy walkę o niepodległość prowadzili nieomal że pod hasłem „Litwa 
dla Litwinów”, stąd oczywiście zabrakło w tym ruchu miejsca dla mniejszości 
narodowych, takich jak Rosjanie, Polacy czy Białorusini.

57. F.Merkułow, Propozycja do Statutu Wileńszczyzny. Wilno - stolicą autonomii pol­
skiej. „Ojczyzna” 1991, nr 29, s. 1.

58. Nazwy działów podaję w brzmieniu takim, jak w stopce gazety.
59. Wcześniej Feliks Merkułow pracował w gazetach wydawanych przez stacjonu­

jącą w Polsce Północną Grupę Wojsk Armii Radzieckiej. Natomiast na początku 
1982 r. znalazł się w grupie osób tworzących we Wrocławiu tygodnik „Sprawy
i Ludzie”, który powstał w miejsce zlikwidowanego po 13 grudnia 1981 r. tygo­
dnika „Wiadomości”. [Informacja nie autoryzowana uzyskana w trakcie rozmo­
wy w Wilnie, w lutym 1991 r. ].

60. W rzeczywistości było odwrotnie. Odsetek Polaków należących do Komuni­
stycznej Partii Litwy był najniższy wśród 6 najliczniejszych narodowości na 
Litwie. W roku 1990 było to odpowiednio: Żydzi -14,30%, Ukraińcy -12,07%, Bia­
łorusini - 10,19%, Rosjanie - 10,08%, Litwini 4,8% i Polacy 3,45%. Polacy, którzy 
znaleźli się w partii, w minimalnym stopniu zajmowali różne stanowiska w ad­
ministracji partyjnej. W tym wypadku procent aparatczyków był wśród Pola­
ków także najniższy. Szerzej na ten temat patrz: A. Srebrakowski, Polacy litewscy 
wobec Komunistycznej Partii Litwy i komunizmu. W: Wrocławskie Studia z Hi­
storii Najnowszej, t.VII, pod red. W.Wrzesińskiego, Wrocław 1999, s. 251-270; 
idem, Polacy w Litewskiej SRR 1944-1989, Toruń 2000 [rozdz. VII].

61. Dom Prasy w Wilnie to wieżowiec, w którym znajdowały się redakcje wszyst­
kich centralnych czasopism wydawanych na Litwie. Z wieżowcem połączona 
jest potężna drukarnia, w której drukowano wymienione periodyki. Warto tu 
przy okazji zwrócić uwagę na to jak centralistyczne władze państwa totalitarne­
go, jakim był Związek Radziecki, umiejętnie sterowały unowocześnianiem pań­
stwa. Kompleks Domu Prasy teoretycznie wychodził na przeciw potrzebom śro­
dowiska dziennikarskiego, które mogło teraz korzystać z łatwej wymiany infor­
macji między dziennikarzami różnych czasopism i branż. Ze względu na bli­
skość drukarni, można było do ostatniego momentu aktualizować informacje 
w gazetach codziennych, i tak dalej. Rzeczywisty cel stworzenia Domu Prasy 
ujawnił się jednak właśnie w tragicznych dniach stycznia 1991 r. Skomasowanie 
wszystkich mediów drukowanych w jednym miejscu znacznie ułatwiało działa­
nie siłom bezpieczeństwa w czasie buntu krnąbrnej republiki. Wtedy wystar­
czyły stosunkowo niewielkie siły aby zamknąć właściwie całą prasę Litwy.

62. Relacja Jerzego Surwiły, ówczesnego dziennikarza „Kuriera Wileńskiego” 
udzielona autorowi.

63. Oficjalnymi czy, jak wtedy mówiono, reżimowymi gazetami wydawanymi na 
Litwie były: litewskojęzyczna „Tiesa”, rosyjskojęzyczna „Sowietska Litwa” i pol­
skojęzyczna „Ojczyzna”.

268



64. „Problem ogólnozwiązkowy...” Rozmowa z Jerzym Urbanem, redaktorem naczel­
nym tygodnika „Nie”, byłym rzecznikiem prasowym rządu polskiego. „Ojczyzna” 
1991, nr 9, s.l.

65. Dlaczego powinniśmy powiedzieć „Tak”. „Ojczyzna” 1991, nr 6, s.l. Patrz także: 
Projekt. Umowa o Związku Suwerennych Republik, „Ojczyzna” 1991, nr 9, s. 3.

66. Trzeba tu zaznaczyć, że był to w tamtym okresie bardzo poważny problem, na 
którego rozwiązanie zabrakło pomysłu większości polskich polityków w kra­
ju. Co gorsza od maja 1991 r. zaczęła funkcjonować oficjalnie nacjonalistyczna 
organizacja „Vilnija”, której głos w sprawie Polaków na Litwie był już bardziej 
znaczący niż pojedynczych, nawet najbardziej wpływowych polityków. Bardzo 
popularnym tłumaczenie braku reakcji na działania dyskryminujące litewskich 
Polaków było powiedzenie: „Młody nacjonalizm musi się wyszumieć”. Taka 
postawa była z jednej strony wynikiem nadrzędności celu, jakim było odzyska­
nie niepodległości przez Litwę, na rzecz której można było w danym momencie 
poświęcić wiele, z drugiej zaś strony była ona wynikiem błędnego przenoszenia 
na stosunki wewnątrz republik, stosunków sił między Polską a Litwą, w wyniku 
czego uznano Polaków z Litwy za grupę mocniejszą niż narodowość dominują­
ca w republice. W związku z powyższym, w tym konkretnym momencie polska 
mniejszość na Litwie została pozostawiona sama sobie, z wszystkimi tego kon­
sekwencjami. To oczywiście pozostawiało pole do działania dla sił dawnego 
reżymu, który dysponował wtedy jeszcze wieloma różnymi środkami. Odno­
sząc się jeszcze do pomysłu stworzenia polskiej autonomii w granicach Litwy, 
należy zwrócić uwagę na następujący fakt. Przed wojną istniało w Polsce auto­
nomiczne województwo śląskie ze swoim własnym Sejmem Śląskim. Na tere­
nie tego województwa, w momencie tworzenia autonomii mniejszość niemiec­
ka stanowiła 28,3% mieszkańców. Na obszarze, który miała obejmować polska 
autonomia na Wileńszczyźnie (rejon wileński i solecznicki, miasto Podbrodzie, 
apilinki podbrodzka i maguńska z rejonu święciańskiego, apilinki połukniań- 
ska, trocka starotrocka i karaciska z rejonu trockiego oraz apilinka jawniuńska 
w rejonie szyrwinckim) Polacy stanowili 61,7% mieszkańców, natomiast kiedy 
włączyć do tego obszaru także miasto Wilno, to odsetek Polaków stanowiłby 
29,2% mieszkańców.

67. Pierwszym krajem, który 26 sierpnia 1991 r. nawiązał oficjalne stosunki dyplo­
matyczne z trzema republikami bałtyckimi była Islandia. Następnie uczyniła to 
Dania (26 VIII), Norwegia i Szwecja (27 VIII), dalej zaś Niemcy (28 VIII), USA 
(2 IX), Polska (5 IX). W dniu 29 sierpnia zostało otwarte pierwsze oficjalne 
zagraniczne przedstawicielstwo dyplomatyczne, którym była ambasada Szwe­
cji.

68. Jako ciekawostkę można tu wspomnieć, że jeszcze w 1990 r. uznano powrót Litwy 
do jej dawnej symboliki państwowej. Na mapie administracyjnej ZSRR z tamtego 
okresu znajdziemy w legendzie obok dawnych radzieckich flag poszczególnych 
republik, jedną nową litewską w barwach żółto-zielono-czerwonej.

269



69. Kronika litewska 1988-2000, Warszawa 2001, s.112.
70. Historia AKWW została przedstawiona szczegółowo w następujących pracach: 

A.Srebrakowski, Wileńscy „Włóczędzy”. Wrocław 1997, W. Szełkowski, Klub Włó­
częgów Wileńskich, Wilno 1999.

71. Owe 7 procent nawiązuje do oficjalnego odsetka ludności polskiej na Litwie.
72. Początkowo określano tą nazwą pisemka wydawane przez fan kluby okre­

ślonych zespołów muzycznych. Teraz jest ona rozciągana na inne niezależne 
wydawnictwa, publikowane głównie w internecie i to przede wszystkim przez 
młodzież.

270


