
	 1	

	
	

	 										EU Grant Agreement number: 290529  
Project acronym: ANTICORRP 

Project title: Anti-Corruption Policies Revisited 
 

Work Package: WP 6 Media and corruption 
 

Title of deliverable: D 6.2 Case studies on corruption involving journalists 
 

Case studies on corruption involving journalists: Latvia 
 

Due date of deliverable: 31 August, 2016 
           Actual submission date: 31 August, 2016  

 
Author: Iveta Kazoka (PROVIDUS) 

 
Organization name of lead beneficiary for this deliverable: UNIPG, UNIVERSITÀ DEGLI STUDI 
DI PERUGIA 
 
 

 
 
 
 
The information and views set out in this publication are those of the author(s) only and do not reflect 
any collective opinion of the ANTICORRP consortium, nor do they reflect the official opinion of 
the European Commission. Neither the European Commission nor any person acting on behalf of 
the European Commission is responsible for the use which might be made of the following 
information. 

Project co-funded by the European Commission within the Seventh Framework Programme 

Dissemination level 
PU Public X 
PP Restricted to other programme participants (including the Commission Services)  
RE Restricted to a group specified by the consortium (including the Commission Services)  

  Co   Confidential, only for members of the consortium (including the Commission Services)  



	 2	

CONTENTS 

 

 

 

1. Introduction p. 3 

2. Investigative journalism of magazine IR on corruption in context of insolvency 

proceedings 

p. 8 

3. Media reporting on Jurmalgate p. 22 

4. Kompromat internet portals p. 36 

5. Wiretrapping and leaking journalist’s phone conversations p. 48 

6. Conclusions p. 60 

References p. 63 

 



	 3	

Introduction 

 

 

 

 

This report has been written as a part of case study reports within work package 6 (media and 

corruption) of the large-scale research project ANTCORRP funded by the European Commission’s 

Seventh Framework Programme1. By focusing on Latvia, it provides an in-depth insight into cases 

of corruption involving journalists and media outlets. 

 

1. Latvia’s media landscape 

 

Latvia’s media landscape can be characterized as being diverse, plural and split along language 

lines into Latvian-language and Russian-language media outlets (Skudra et al. 2014). A variety of 

political views are represented in media both generally and during elections (OSCE 2011). 

During the last decade, media in Latvia have generally enjoyed a relatively high degree of public 

trust – trust in media reporting has been consistently higher than the European Union average for 

TV and internet media outlets and around average for radio and written press (see Table 1). 

Nevertheless, as shown in Table 1, the overall trust in media has declined since Latvia joined EU in 

2004. For instance, 69% of population trusted TV reporting in 2004, while only 58% trusted TV in 

2015. 

																																																													
1 In order to learn more about other research conducted within ANTICORRP Project visit the website anticorrp.eu 



	 4	

Table 1: Public trust in media2 

 TV Press Radio Internet 
2004 69% 50% 65% - 
2005 66% 54% 66% - 
2006 65% (above EU average) 50% (above) 61% (below) 39% (above) 
2007 66%(above) 50% (above) 63% (above) 37% (above) 
2008 - - - - 
2009 59%(above) 40% (below) 58% (average) 40% (above) 
2010 62%(above) 42% (above) 58% (above) 44% (above) 
2011 59%(above) 40% (below) 58% (above) 42% (above) 
2012 58%(above) 41% (below) 56% (above) 42% (above) 
2013 60%(above) 46% (above) 61% (above) 46% (above) 
2014 62%(above) 41% (below) 61% (above) 42% (above) 
2015 58%(above) 36% (below) 57% (above) 35% (above) 

 

Media in Latvia were hit hard by economic crisis that started in 2007 and reached its highest point 

for media in form of lost advertising income in 2009. It coincided with the general decline of press 

readership and rise of internet media. (Rudusa 2009; Spakovska et al. 2014) 

Among other problems that have plagued the media in Latvia, the previously conducted research3 

has highlighted the following: 

• Lack of transparency on the owners (true beneficiaries) of various media outlets, especially 

the written press 

• Media corruption – content in the form of paid news stories or interviews that are not 

disclosed to the audience as advertising. Instead they are presented as fair (good faith) 

journalism. The so-called ‘hidden advertising’ is a concern not just in context of 

commercial, but also in context of political coverage 

• Large influence of advertisers, including state and municipal institutions, on the editorial 

choices of the media 

• General weakness of media registration system in Latvia. Several important internet portals 

are not registered as media, while some of the portals and newspapers are produced as part 

																																																													
2 Data: Standard Eurobarometer survey, fall sessions.  Combined answers – „tend to trust”. Where possible, it is 
indicated in brackets whether the result in Latvia is above or below EU average.  
3On hidden advertising, influence of advertisers on editorial decisions, etc. see, for example, Baerug R. (2005) Hidden 
Advertising and TV Journalism in the Baltic Countries and Norway. In The Baltic Media World, 2005;  Skudra O, 
Sulmane I., Dreijere V. (2014). Plašsaziņas līdzekļi demokrātiskā sabiedrībā. In Cik demokrātiska ir Latvija? 
Demokrātijas audits 2005-2015. Rīga: LU Sociālo un politisko pētījumu institūts, 2014. Available at: 
http://www.szf.lu.lv/fileadmin/user_upload/szf_faili/Petnieciba/Demokratijas_audits_2014_kopaa.pdf; Šulmane, I. 
(2011). Latvian daily press journalists: Between or together with commercialisation and partisanship? In: Media 
Transformations. Kaunas: Vytautas Magnus University, Vol. 5, pp. 24–43; Rožukalne, Anda. (2011) Slēptā reklāma 
Latvijas mediju saturā: cēloņi, redakciju stratēģijas un reklāmdevēju prakse. Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS. 
Retrieved from: http://providus.lv/article_files/2117/original/slepta_reklama_mediju_prakse.pdf?1343212009 Latvijas 
mediju politikas pamatnostādnes 2016.-2020.gadam. Pielikums. (2015). Latvijas Republikas Kultūras ministrija. 
Available: http://www.km.gov.lv/lv/doc/nozaru/mediji/KMPamnp_061115_mediju_politika.docx ;  Sulmane I.  (2011). 
Neatrastās identitātes? Latvijas dienas laikrakstu žurnālisti politikas, ekonomikas un kultūras lauku ietekmē. LU SPPI 



	 5	

of one-off PR campaigns (for example, a brochure that has been registered as a newspaper 

might only be published during election campaign). 

• Lax standards on the distinction between journalism and PR, both in Latvian and in Russian 

language media 

• Weak system of media self-regulation – relatively little per pressure that would lead to 

improvement of quality reporting 

• Weak control over the observance of standards of responsible journalism - no credible 

complaints system for the concerned public. 
 

2. Media and corruption coverage in Latvia 
 

In 2015-2016 an extensive analysis of corruption coverage of four Latvian newspapers (Diena, 

Neatkarīgā Rīta Avīze Latvijai, Latvijas Avīze and Dienas Bizness) was conducted under 

ANTICORRP project4. It covered 1678 articles that were published from 2004-2013.  A steep 

decline of corruption coverage during this time period was exposed by this analysis. In other 

countries that were analysed by the same methodology (UK, France, Italy, Romania, Slovakia, 

Hungary) no decline of such a scale was registered.  

The four Latvian newspapers seemed to have a similar approach to corruption coverage. In contrast 

to other countries covered by the research, the Latvian newspapers were reporting more widely on 

political party funding stories, on anticorruption agency and anticorruption legislation. The concept 

of corruption in Latvian newspapers was linked almost exclusively with public sector and it was 

driven by national legislation and institutional structure. In a similar manner to newspapers in 

several other EU member states, the corruption coverage in Latvia showed little interest in foreign 

or international corruption, focusing instead on national and local level. 

There are several media outlets/journalist teems in Latvia that have sufficient capacity to 

produce/investigate their own corruption related stories. Currently the most prominent in terms of 

their coverage and/or influence are the following: 

• A weekly analytical TV program ‘De Facto’. It is broadcasted on Sunday evenings by public 

television LTV1 

• A weekly analytical TV program ‘Nekā Personīga’. It is broadcasted on Sunday evenings by 

commercial TV channel TV3 

																																																													
4 Kazoka, I. (2016) Human Assisted Content Analysis of the print press coverage of corruption in Latvia. 30 June, 2016. 
Deliverable for project Anti-Corruption Policies Revisited (ANTICORRP) 



	 6	

• A weekly magazine IR which specializes on quality journalism, including on 

investigating/analysing complex corruption cases 

• An organisation for investigative journalism Re:Baltica that conducts its own journalistic 

investigations. 

In addition, Latvian daily newspapers and the public broadcasting radio channel LR1 have some 

limited capacity to investigate corruption stories. 

An important part of corruption coverage in Latvia are kompromat internet portals (see Case Study 

3 below) and kompromat books and brochures on concrete politicians and/or top officials. 

 

3. Methodology for this report 
 

The four case studies for in-depth analysis on media’s interaction with corruption in Latvia were 

chosen on the basis of four criteria: 

1) VARIETY – four case studies as a whole should be illustrative of a variety of possible 

interactions between media/journalists and corruption (for example, reporting on corruption 

and being part of corrupt networks) 

2) COMPLEXITY - each case study should provide an example of at least two diverse roles 

played by journalists 

3) NOVELTY - none of the case studies should have been previously subject to an in-depth 

analysis (in the context of corruption)  

4) COMPREHENSIVENESS – the four case studies as a whole should allow to ascertain the 

main issues of corruption coverage in Latvia.   

 
Case study Rationale for choosing this case for analysis 
Case study 1 
Investigative journalism of 
magazine IR on corruption in 
context of insolvency proceedings 

• A case of a thorough and in-depth investigation on 
corruption 

• High impact case in terms of political repercussions and 
legislation 

• A case where quality reporting gained almost no coverage in 
other media outlets 

• Slander lawsuits against the journal and journalist 
Case study 2 
Media reporting on Jurmalgate 

• The most widely covered corruption scandal in Latvia 
• Coverage extends over timeframe of more than 10 years 
• Different framing of the scandal by journalists – attempts to 

kill the story 
• Information leaks as a problematic issue 

Case study 3 
Kompromat internet portals 

• Kompromat: an important part of corruption coverage in 
Latvia – intersection between PR, journalism and civic 
activism 



	 7	

• A symptom of vague borderline between public relation 
attack campaigns and responsible journalism 

• A symptom of lacking quality/responsible journalism self-
control system for media in Latvia 

Case study 4 
Illegal wiretapping and leaking of 
journalist’s conversations 

• Retaliation against an investigative journalist who works on 
corruption stories 

• Different approaches by media in their choice whether to 
publish leaked phone conversations of an investigative 
journalist 

• Visibility of the problem of lacking quality/responsible 
journalism control system for media in Latvia   

 

 



	 8	

Investigative journalism of magazine IR on corruption in context of 

insolvency proceedings 

 

 

 

 
Starting from 2012, the weekly magazine IR has been publishing investigative articles on corruption 

in context of insolvency proceedings. These articles are some of the most impressive corruption-

related journalistic investigative research in the recent history of Latvia. 

This particular case study was selected for further analysis, because it covers three typologies of the 

common research framework pertaining to the interaction between media and corruption (that was 

conducted under ANTICORRP research project): 

1) Media as an enforcer/initiator of a corruption story 

2) Media as a reporter/facilitator of a corruption story 

3) Media as being inactive/lazy in context of a corruption story 

Two main methods were used for analysis. Firstly, content analysis of reporting on insolvency 

proceedings. Secondly, anonymous interviews with leading Latvian investigative journalists and 

editors of media outlets5. 

 

1. Context 

 

During the first years of the 21st century, the integrity of insolvency proceedings was not a subject 

matter that had substantial visibility in the public agenda of Latvia. Comparatively, corruption of 

judges or involvement of advocates in corrupt transactions gained more coverage. This state of 

affairs started to change when Latvia was hit by a deep economic recession and the number of 

bankrupt enterprises increased. 

Even though insolvency regulation in Latvia was considered to be modern, the designated 

administrators of insolvency proceedings learned to tweak the system in their own interests. For 

example, administrators were able to move the valuable assets of an insolvent enterprise away from 

																																																													
5 According to the prior agreement of ANTICORRP research team of work package 6 on media and corruption, due to 
the sensitivity of the subject matter all persons interviewed for this research were promised anonymity.  Therefore, this 
report does not disclose the names of interviewees except in cases where disclosure of the identity of the source is 
indispensible and where the source has not objected to disclosure. 



	 9	

the enterprise (in the interests of the administrator himself, or former owner of the enterprise, or 

some other party), thus defrauding the creditors who had invested in the enterprise and who, 

accordingly, could not get any compensation for their investments. Administrators were also able to 

cancel debts of insolvent companies in the interests of their owners – there was very little control 

over whether such decisions had been made fairly. Administrators could also cooperate with 

fictitious creditors, thereby in the interests of some companies paralyzing work of their closest 

competitors (during insolvency proceedings for companies that, in fact, were solvent) or even by 

taking over the control over competing companies. Administrators of insolvency procedures started 

to form informal groups among themselves (the so-called ‘cooperatives’) which allowed them to 

coordinate their actions, thus gaining control over all parties that were involved in insolvency 

proceedings. ‘Cooperatives’ were sometimes working together with judges who, according to the 

law, were supposed to control insolvency transactions. 

Such cases were notoriously complicated, and police was not prioritising insolvency cases for 

investigation. Nevertheless, the number of problems was accumulating and the issue of integrity of 

insolvency proceedings gradually entered the public domain. 

Figure 1 shows the number of texts (news stories, media articles) which mention administrators of 

insolvency proceedings from 2006-2015 that can be found in LETA archive6. As illustrated by this 

figure, the number of texts that mention administrators of insolvency proceedings starts from a low 

point in 2007 and rises steeply, until reaching its peak in 2013-2014. The same trend is visible when 

one looks at Figure 2 which illustrates the number of articles that mention administrators of 

insolvency proceedings in three main daily newspapers – Diena, NRA and Latvijas Avīze.  

 

																																																													
6 LETA is the largest news agency in Latvia – its archive contains news stories produced by LETA and also archived 
articles of some of the major Latvian language newspapers. 



	 10	

Figure 1: LETA archive. Number of texts (news stories, media articles) where insolvency 

administrators are mentioned, 2006-2015 

 

 

Figure 2: Number of articles in Diena, Latvijas Avīze, NRA where insolvency administrators 

are mentioned, 2006-2015 

 

 

In autumn of 2012, the weekly magazine IR started to publish in-depth journalistic investigations on 

various schemes used by administrators of insolvency proceedings, their links with judges and 

political elite. There were three such articles in 2012, and four more during 2013-2014 (Table 2). 



	 11	

They were all written by journalist Indra Sprance, and accompanied by follow-up reporting in IR 

magazine and website (see next section). 

 

Table 2: Main investigative articles on corruption during insolvency proceedings by Indra 

Sprance, magazine IR 

Date Title Main discoveries 

12/09/2012 Viltus nabagi/ 
Fraudulent poor 

• First article that mentions ‘cooperatives’ (corrupt networks) 
of administrators of insolvency administrators 

• An investigation of a suspicious case (DK Holding) - a variety 
of strange coincidences which seem to indicate that 
administrators and judges in Latvian courts coordinate their 
activities for corrupt purposes 

19/09/2012 
Maksātnespējas 
ķēķis/ Kitchen of 

insolvency 

• In-depth analysis of one ‘cooperative’ of administrators of 
insolvency proceedings that includes nine administrators 

• First mention of the fact that creditor banks (that had provided 
loans to some enterprises that later went insolvent) secretly 
remunerate insolvency administrators in order to ensure that 
the banks will get their loaned money back during insolvency 
proceedings (administrators are only able to guarantee such a 
result if they illegally coordinate their actions with judges) 

• It is mentioned in the article that all proposals for reforming 
the system tend to get stuck in the Ministry of Justice, and 
that the parliamentary secretary of the Ministry is linked with 
insolvency administrators’ interests 

• It includes an analysis on the political donations by 
administrators of insolvency proceedings that indicates that 
they mostly sponsor National Alliance, the party in charge of 
Ministry of Justice (which is in charge of formulating state 
policy on insolvency) 

• It includes an analysis of the main problems of existing 
insolvency regimes that allow the occurrence of corrupt 
schemes 

10/10/2012 

Miljonu 
žonglieri/ 

Jugglers of 
millions 

• Analysis of a case where an administrator of insolvency 
proceedings Māris Sprūds helped the family of the head of 
anti-corruption agency KNAB to get rid of the debts of its 
business company 

• Analysis of a case where the company of the son of Imants 
Parādnieks, an influential politician of National Alliance, is 
saved from its debts by an insolvency administrator 

• Detailed explanation on how a company can be ‘emptied’ of 
its assets during insolvency proceedings so that the owner of 
the company eventually keeps those assets (by forming 
fictitious creditors whose claims are approved by the 
administrator – in this way the real creditors of the company 
are defrauded) 

• Journalist makes an observation on how the state institution 
that is supposed to control the work of administrators is 
staffed by people who are relatives and spouses of 
administrators 

03/04/2013 Ceļojošais cirks/ 
Travelling circus 

• An article that concentrates on suspicious links between 
administrators of insolvency proceedings and judges 

•  Journalistic investigation on: 
o enterprises that suddenly change their address before 

insolvency proceedings in the court (so that the case 
ends up in a court of their choosing)  



	 12	

o judges who regularly end up working with 
insolvency proceedings of those companies that had 
suddenly changed their address. 

12/12/2013 
Tiesa kā veikals? 
/ The court as a 

shop? 

• An article that focuses on: 
o interactions between banks and ‘cooperatives’ of 

administrators of insolvency proceedings 
o suspicious networks among administrators and 

judges. Journalist had discovered that not only there 
is a pattern of judges who work on a suspicious 
insolvency case during the first instance of court 
deliberation, but also during appeal proceedings 

o necessity to reform the insolvency system. 

22/10/2014 

Shēma pie 
Ķīšezera / A 

scheme by lake 
Kiseszers 

• An investigation on a concrete ‘scheme’ of insolvency 
procedures where Aigars Lūsis, the secretary-general of 
National Alliance (one of the governing parties of Latvia), 
and parliamentary secretary of Ministry of Justice, was 
involved. This case contained blatant conflicts of interests by 
insolvency administrator. In addition, Aigars Lūsis as a state 
official had not declared several million euros that were used 
in this transaction 

• Journalist observed that the system of control over the 
insolvency process was weak– besides political oversight over 
insolvency was in hands of political party whose secretary-
general is the aforementioned Aigars Lūsis. 

26/11/2014 

Tiesu korupcijas 
aisbergs / Iceberg 

of court 
corruption 

This investigative article focused on suspicious decisions by 
several judges and on their various links with ‘cooperatives’ of 
administrators of insolvency proceedings. 

 

2. Description of the role of journalist/media in corruption case 

 

There are three main roles of media that are relevant in context of this case study: 1) initiator; 2) 

reporter; 3) inactive. 

 

Magazine IR as an enforcer/initiator of the corruption story 

In autumn 2009 several journalists, including editor in chief, left the influential daily newspaper 

Diena. There were two reasons cited for leaving Diena: 1) Lack of clarity on the new owners of 

Diena, 2) proposed new business model would threaten the quality of Diena’s editorial work.  

Former Diena journalists and editors launched a weekly magazine IR in April, 2010.Indra Sprance, 

the author of investigative articles explored in this case study, was part of the new team – by then, 

she was an experienced journalist who had been reporting on politics since 2001. 

Several factors were crucial in the process of conducting journalistic investigation of the schemes of 

administrators of insolvency proceedings: 

 
ü Editorial independence, prioritisation of issues and work culture within the media 

outlet. Magazine IR prioritises quality investigative research, that is why the journalist’s 



	 13	

interest in pursuing corruption stories in insolvency sector was approved by the editor-in-

chief. Even though the financial resources of magazine IR do not allow to ‘free’ the 

schedule of a journalist for prolonged time, Indra Sprance was encouraged to focus on her 

investigations by lightening her overall workload. IR’s editorial culture encourages 

journalistic exploration of leads that might turn into stories in a distant future: even a year 

later. Following the first articles, an editorial decision was made to focus not so much on 

exposing an increasing number of corruption ‘schemes’ but rather to focus on the root of the 

problem – namely, on the corruption in the courts (corrupt judges as the key precondition for 

corrupt insolvency schemes being successful).  

ü Experience. Indra Sprance’s interest in issues of insolvency administration grew out of two 

observations that were not mutually linked: 1) one particular insolvency case where a person 

who had been associated with organized crime had managed to get rid of his debts, 2) rise in 

prominence of political party National Alliance that was part of the governing coalition 

since 2011, and one of its ‘shadow’ leaders Aigars Lūsis, an administrator of insolvency 

proceedings.  When exploring those issues, she encountered reluctance of people involved in 

insolvency procedures to openly discuss their experience; off-the-record, though, they 

disclosed plenty of information that helped to make sense of corruption in insolvency sector. 

Following the first article in September 12, 2011, an increasing number of people agreed to 

openly talk on the subject matter. 

ü Support.  Two forms of support to the journalist were especially important: 

o Help from the editorial team – editor, visualisation expert – in making a difficult 

story more comprehensible to the general audience. For example, the second 

investigative article (of September 19, 2011) included several examples of the 

corruption schemes in insolvency sector boiled down to their very essence; it also 

included a list of six principal problems in the sector that makes the soil ripe for 

corruption. 

o Legal advice on whether the articles might cause unjustified injury to someone’s 

dignity and reputation or contain slander (journalists of IR could consult with a 

lawyer who specialized in these subject matters). Careful checking of the stories 

proved crucial because two lawsuits were brought against IR and Indra Sprance as a 

result of the investigative articles on insolvency procedures (for more information on 

the lawsuits, see below the ‘discussion’ subchapter).  
 



	 14	

Media as a reporter/facilitator of a corruption story 

Continuing the editorial work culture of the former Diena newspaper, the magazine IR prioritised 

not only the investigation of corruption as a topic, but a careful integration of investigative 

discoveries with the follow-up reporting of the media outlet – both the magazine IR and its website 

– across a variety of formats, for example, news reporting, editorials, interviews. 

 

News reporting 

Each investigative article in magazine IR was digested into a news story for the website – each 

news story was deliberately focused on the principal discovery of the investigation. For example, 

the investigative article ‘Travelling circus’ of April 3, 2013 was published as a news story 

‘Research indicates that businessmen change courts in order to solve their problems’ on April 4, 

2013.  Investigative article ‘A scheme by lake Kisezers’ was published next day as a news story 

‘Lūsis takes part in a transaction worth millions, but his public officials’ declaration on financial 

status tells nothing on this.’ 

News reporting of IR website also focused on: 

ü Collecting reactions from state institutions that were in charge of controlling the legality of 

insolvency sector and checking state officials’ declarations on their financial status. For 

example, the State Revenue Service - following several weeks’ correspondence with IR -

admitted that a certain financial transaction of parliamentary secretary Aigars Lūsis that had 

been exposed as non-disclosed by magazine IR in 2014, should had been disclosed in his 

public officials’ declaration on financial status. Subsequent developments (investigation, 

fines, etc.) were also reported. 

ü Follow-up reporting on political and legislative developments that reacted to problems 

investigated by the magazine. For example, news reporting of IR website followed closely 

all happenings in the parliament relating to new legislative proposals on insolvency 

procedure. IR magazine and website also reported on internal developments in National 

Alliance, the political party that was most closely linked with administrators of insolvency 

proceedings – for example, the general secretary of this political party stepped down from 

this office shortly after an investigative article on his suspicious transactions appeared in IR 

magazine. 

ü Disclosure of new facts, data and research that exposed problems in insolvency sector. For 

example, on March 19, 2015 there was a news report on an audit report by the State Audit 

Office of Latvia. That investigation had concluded that Latvia loses hundreds of millions of 

euros annually in insolvency proceedings. As a result of this audit report, State Audit Office 



	 15	

asked the prosecutor’s office to investigate the work of 13 administrators of insolvency 

procedures. 

 

Interviews 

Part of IR’s mission is consistent with a new, emerging paradigm in journalism – constructive 

journalism. Constructive journalism focuses not just on exposing problems, but also on proposing 

solutions (Haagerup 2014)7. Magazine IR made an editorial choice to ask reactions/possible 

solutions to the problem of corruption in insolvency sectors to all high-profile representatives of 

judicial sector who were interviewed by the magazine. Table 3 provides a summary of such 

interviews. 

 

Table 3: IR’s interviews with representatives of judicial sectors 

Date of interview Interviewee Insolvency related questions 
(summary of context) 

08/11/2012 Jānis Bordāns, Minister of Justice Problems and reforms of insolvency 
sector 

04/04/2013 Jānis Bordāns, Minister of Justice Problems and reforms of insolvency 
sector 

08/05/2013 
Dāvis Stalts, the head of parliamentary 

investigation committee on Ķemeri 
sanatorium 

Reforms of insolvency sector; 
Political aspects of the reform 

07/11/2013 Janis Bordāns, Minister of Justice Political pressure in context of 
reforming insolvency system 

04/12/2013 – 
06/12/2013 

Interviews with three candidates for the 
office of head of Riga District Court 

Corrupt interactions between 
insolvency administrators and judges, 

reform proposals 

18/12/2013 Interview with the former president of 
Latvia Vaira Vīķe-Freiberga 

Corruption in insolvency sector and 
political backing for corruption 

mentioned as one of the causes of 
change in government 

09/01/2014 Interview with the new Prime Minister 
Laimdota Straujuma 

A question on political backing for 
insolvency system reform 

22/01/2014 Interview with the prosecutor general 
Ēriks Kalnmeiers 

A question on the links between 
administrators of insolvency 

procedures and judges 

07/02/2014 Interview with the new Minister of 
Justice Baiba Broka 

Problems and reforms of insolvency 
sector 

21/05/2014 Interview with the new head of 
Constitutional Court Aldis Laviņš 

A question on corruption in 
insolvency sector 

24/08/2014 Interview with the leader of the Prime 
Minister’s party Solvita Āboltiņa 

A question on political oversight over 
insolvency policy 

31/10/2014 Interview with the Minister of Justice, 
Dzintars Rasnačs 

Problems and reforms of insolvency 
sector 

15/04/2015 
Interview with the main candidates for 
the office of the head of Supreme Court 

of Latvia 

Questions on interactions between 
administrators of insolvency 

procedures and judges 

13/01/2016 Interview with the new Prime Minister 
Māris Kučinskis 

A question on political oversight over 
insolvency policy 

																																																													
7In order to learn more about constructive journalism, see http://constructivenews.eu/ 



	 16	

Editorials, comments, opinions 

In order to highlight the problems of insolvency sector that were illuminated by IR’s investigative 

articles and to find their solutions, IR used not only the interview format, but also the 

comment/opinion section of the magazine and website. 

For example, IR published several editorials (by Nellija Ločmele, Aivars Ozoliņš, Pauls Raudseps, 

Indra Sprance) on the following subject matters: 1) editorial decision to cover corruption in 

insolvency sector; 2) influence of administrators of insolvency procedures on politics in Latvia, 3) 

retribution against IR magazine for its investigative work on insolvency procedures (when a court 

decided to freeze the assets of the magazine, for additional information see the discussion 

subchapter); 4) the rise in prominence of the issue of insolvency sector corruption in the political 

agenda. 

Additionally, IR website published opinions/comments by investors, lawyers, auditors on the 

problems in insolvency sector and on their possible solutions/ 

 

In-depth articles (features) 

In addition to investigative articles that uncovered new facts and to regular news reporting, IR 

magazine published several in-depth follow-up articles to the issues that were previously covered 

by the magazine (Table 4). The author of those articles was Indra Sprance. 

 

Table 4: IR features on corruption in insolvency sector 

Date Title Subject matter 

06/11/2013 Nevēlamais/ The One 
Unwanted 

Jānis Bordāns, Minister of Justice who had become 
‘unwanted’ in his own political party following his 

proposals regarding insolvency system reform 

01/10/2014 Cīņa ar pūķi/ Fighting the 
dragon 

New amendments to insolvency procedure that 
introduced several solutions to problems that were 

previously identified by IR 

21/01/2015 Izspruks vai nē? / Will he 
manage to escape or not? 

Investigations of state institutions over transactions of 
Aigars Lūsis, the former parliamentary secretary of 

Ministry of Justice and secretary general of National 
Alliance 

25/02/2015 
Lūsis slazdā/ Lusis in the 
cage (wordplay: lūsis is a 

lynx in Latvian) 

Investigations of state institutions over transactions of 
Aigars Lūsis 

25/10/2015 Miljardi izkūp/ Billions are 
vanishing 

Report on the investigation of the auditor company 
Deloitte that indicated that Latvia loses around 1 

billion euros a year due to faulty insolvency 
procedures 

18/05/2016 Gali ūdenī? / No proof? 
Follow-up article to the investigative article of 

22/10/2014 ‘A scheme by lake Kisezers’ – some 
additional facts, report on the status of investigation. 

 



	 17	

Reporting by other media 

There were very few other media outlets that reported on the findings of IR magazine to their own 

audiences, - reasons for this oversight are explored in more detail below. Some of the episodic 

coverage that did appear was focused not so much on the facts uncovered by the magazine, but 

rather used the expertise of the investigative journalist Indra Sprance in order to make sense of the 

more general issues that related to corruption in insolvency sector.   

ü Investigative program De Facto on public television LTV1 (20/10/2013) focused on a by-

decision by Constitutional Court where the court had asked the Office of the Public 

Prosecutor to investigate suspicious actions of an administrator of insolvency proceedings 

and a judge. Indra Sprance, IR journalist, was introduced in this report as a journalist who 

has been a long-time researcher of insolvency sector; she was asked to comment on the 

story. Report by De Facto was later turned into a news story for the website of public 

broadcaster lsm.lv. 

ü Discussion program Tiešā Runa (Direct Speech) on Public Television LTV1 that was 

dedicated to corruption in insolvency proceedings (01/06/2016). Journalist Indra Sprance 

was invited as one of discussants due to her investigative articles on the subject matter. 

ü Discussion on integrity issues in insolvency proceedings on public radio Latvijas Radio 1 

(03/06/2016). Journalist Indra Sprance was asked to comment on this issue as an expert on 

the subject matter. 

 

Media as being inactive/lazy in context of a corruption story 

There are very few references to Indra Sprance’s investigative work on insolvency sector in the 

archives of the press in Latvia8. The few existing references produce only two contexts where some 

limited reporting appears: 

ü Litigation between administrators of insolvency procedures and magazine IR 

ü Nominations for media excellency awards for Indra Sprance. 

Such an inaction on the part of other media outlets seem surprising, taking into account the ‘pack 

journalism’ culture of Latvian media: where almost all the principal media report on the same 

stories and where even the corruption stories appearing in kompromat portals are often cited in daily 

newspapers (see Case Study 3). 

Such an unusual silence around IR’s reporting prompted Anda Rožukalne, one of the most 

prominent media analysts in Latvia, to publish an article on the public broadcasters’ website lsm.lv 

																																																													
8In Latvia there are two main internet sources that have a functionality which enables searching through the archives of 
the majority of press outlets – leta.lv and news.lv  



	 18	

where she characterizes the investigative article of 22/10/2014 as being of the highest standard. 

Then the media expert inquires9: 
“There is a deadening silence around this article. Why are other media silent on this? … Indra 
Sprance’s article is so full of information that every section would allow for a number of news 
stories, for opportunities to ask questions to those involved, to communicate with state officials, 
to start new discussions. This is the way how contemporary investigative journalism develops – 
other media outlets continue and develop the stories that were asked by some author or some 
team. The previous media competition paradigm - where discoveries of others’ are ignored – is 
no longer workable, because it is important to combine all available resources for investigation 
and to unite the audiences of different media. And it does happen like this. Just not this time.” 
 

Research on this case study included a question to editors and investigative journalists on the 

editorial criteria for choosing to report and follow up to stories that originated in other media. The 

following reasons were cited as probable explanations on why media in Latvia were largely 

ignoring investigations of IR on insolvency proceedings for a number of years: 

• Complexity of the subject matter. Even the editors of some influential media in Latvia did 

not feel that they have a good grasp on the subject matters dealing with insolvency 

procedures, so they could not ask their journalists to do some targeted follow-up work on 

those. 

• Difficulties in explaining the subject matter in a short (video) format. The corruption 

schemes unmasked by IR magazine were relatively complicated and required attentive 

concentration on the part of their audience – such content was particularly difficult to 

translate for television. 

• Personal attitudes towards magazine IR. Some of the respondents hinted that one of the 

reasons for not reporting the findings of IR investigative reports to their own audience were 

strained personal relations between editors/journalists representing IR and most of media 

community in Latvia, especially during the first years of IR’s existence. If the investigation 

had been conducted by, for example, some investigative TV program, it might have been 

covered more widely across other media outlets. 

• Fear of retaliation and media corruption. Even though no respondent produced clear 

proof of the allegation, several respondents did mention influence of insolvency 

administrators over some media, thus preventing them reporting on the sector. Several 

respondents also mentioned fear of retribution coming from the public relation smear 

campaigns that were led against politicians and lawyers who had tried to change the 

insolvency system. For example, in 2011 such a campaign, linked with kompromat portal 

																																																													
9http://www.lsm.lv/lv/raksts/arpus-etera/anda-rozhukalne-klusuma-spirale-petnieciskas-zhurnalistikas-dzil.a104316/ 



	 19	

pietiek.com (see Case Study 3), was led against the Minister of Justice Aigars Štokenbergs 

and, in 2015, against lawyer Indulis Balmaks. 
 

3. Discussion 
 

Investigative journalism of magazine IR on corruption in insolvency proceedings had a high impact 

on three different levels: 1) raising the prominence of the topic; 2) adoption of legislative 

amendments by the parliament; 3) political prominence. 

Even though few media referred directly to Indra Sprance’s investigative articles, those articles 

contributed to the surge of interest in the issue in 2012-2014 (see Figure 1) and they were 

fundamental factor that encouraged a variety of organisations to talk openly on the subject matter. 

They also had a high impact on legislation. Both the Minister of Justice Jānis Bordāns and the head 

of parliamentary Legal Affairs Committee Ilma Čepāne had read the articles and the information 

contained in those articles had been helpful in elucidating clearly the problems of the insolvency 

regulation10. IR’s insistent and long-term follow-up to investigative articles via, for example, 

interviews with top politicians helped to raise their awareness on the subject matter, to prepare 

reform proposals and to push them through the parliament in 2014.  In a small country, such as in 

Latvia, insistent investigative activities by journalists might have a large impact: another similar 

case was mentioned by respondents for this research - mastering of the political will for 

reorganisation of State Revenue Service in spring 2016 had arisen as a consequence of investigative 

reporting by LTV1 journalists on the wealth of the employees of this Service in the beginning of the 

year. 

IR’s articles also had a political impact: shortly after the investigative article on Aigars Lūsis 

appeared in October 2014, he resigned from the office of Secretary General of National Alliance – 

even though Aigars Lūsis denied the link between the events, the timing does not seem likely to 

have been a pure coincidence. Part of the reason why former Minister of Justice Jānis Bordāns and 

an MP Dāvis Stalts decided to form a new political party can be explained as a consequence of them 

learning about the links between insolvency administrators and political party National Alliance. 

Journalistic merits of the work of Indra Sprance in context of corruption investigation in insolvency 

sector were recognized twice by journalistic community: in 2013 Latvian Journalist Association 

nominated three of her articles for journalistic excellence award (category: investigations/analysis) 

and in 2015 she won the award for the article ‘A scheme by lake Kisezers’. 

																																																													
10E-mail correspondence with both former politicians in May 2016 



	 20	

There were three main factors which explain why investigative reporting by IR magazine was 

possible: 1) experience of the investigative journalist; 2) editorial prioritisation of corruption-related 

issues; 3) support system to the journalist. 

In order to ascertain, whether similar conditions exist in other media in Latvia, editors, other 

investigative journalists and media experts were asked a set of questions on investigative journalism 

in context of corruption. 

Responses indicated that both the conditions and general views on the state of investigative 

journalism in Latvia vary substantially. Opinions fluctuate from highly pessimistic (‘There’s no true 

investigative journalism in Latvia – at best, there is only an in-depth analysis of certain problems’) 

to optimistic (‘Things have never been better – there are more investigative/analytic journalists than 

ever before working across the media spectrum, on TV, radio, writing for written press and 

internet’). Almost all respondents state that they or their editors would prioritise corruption stories if 

they had credible leads. 

Nevertheless, there are certain problems common to the state of Latvian investigative journalism 

than in one way or another are common across the media outlets: 

ü Relatively few experienced journalists are capable of investigating a highly complex corruption 

story, and there are relatively few editors who not only in words, but also in real life would 

prioritise the necessity of an in-depth investigative reporting. Additionally, few editors have 

capacity/interest to formulate a longer-term editorial vision and implement it across the variety 

of products (discussions, interviews, news reporting) within their media outlet. 

ü Few media have any scope to lighten their journalists’ daily workload for in-depth 

investigations. Only some had any capacity to think on potential stories beyond a time-frame of 

several weeks and flexibility to wait before publishing/reporting a story in order to do some 

additional investigation/ fact-checking. 

ü Only some investigative journalists work in a context of a team – for example, they have a 

colleague who could double-check the information provided by a source among his/her own 

informers or do some other additional investigation. 

ü Even though investigative journalists in Latvia do tend to have access to quality legal advice, 

the slander, misinformation court proceedings are sometimes time consuming and stressful. 

They can also ruin a media outlet financially. Such was almost the case when in summer 2014 a 

court decided to freeze the assets of magazine IR as a collateral for a case that was initiated by 

insolvency administrator Māris Sprūds for injury to his reputation and dignity in articles 

described in this case study.  This decision was condemned by the board of Latvian Journalist 

Association and by OSCE Representative on the Freedom of the Media Dunja Mijatovic. The 



	 21	

editor in chief of IR magazine wrote a letter to the Parliament of Latvia stating the need to 

change the law in order to prevent such decisions that endanger media freedom – the parliament 

of Latvia did change the Civil Procedure Law on September 11, 2014 and the regulation entered 

into force on November 1, 2014. Until now IR has won all the court proceedings that were 

brought against the magazine for its reporting on insolvency administrators. 

ü Difficulties in reaching the audience of those media that for a variety of reasons (for example, 

interests of owners, unprofessional editors, direct media corruption, fears of retribution from 

people involved in the story) are either apathetic or hostile to some corruption-related 

investigative research. Several respondents cited the advertising contracts that are distributed by 

municipal companies of the city of Riga to various media outlets as an important reason why 

media that receive such contracts avoid publishing compromising information on corruption in 

Riga. 

 

Nevertheless, there are some encouraging trends appearing regarding media work in Latvia on 

corruption-related issues: firstly, investigative journalists are more and more frequently asked to 

comment on some story or take part in a discussion that is organized by some other media outlet, 

thus sharing their findings with an audience that might be different from that of the media outlet 

where the investigative findings were first published.  Secondly, a non-governmental organisation 

Re:Baltica (founded in 2011 and uniting several investigative journalists) is experimenting with 

publishing its findings simultaneously across various media outlets: such an arrangement allows the 

organisation to make partnership agreements with, for example, an internet news portal, a written 

press outlet and a TV station that do not compete among themselves and that are guaranteed to 

publish Re:Baltica’s new investigations, and to do some follow-up reporting on those. Additionally, 

this method permits to use the potential of quality freelance investigative journalists who are not 

employees of a particular media outlet. When resources are pooled together in such a manner, an in-

depth investigation on some subject matters that seemed prohibitive some time ago (because of the 

influence of wealthy advertisers on editorial policy in some key media) may turn out to be possible. 



	 22	

Media reporting on Jurmalgate 

 

 

 

 

The in-depth content analysis of the 2004-2013 corruption coverage of four Latvian newspapers – 

Diena, NRA, Latvijas Avīze, Dienas Bizness – through Human-Assisted Content Analysis (HACA) 

conducted under ANTICORRP research project indicated that Jurmalgate was by far the most 

covered corruption story in this timeframe (Table 5). Random article selection produced a sample of 

1148 articles where corruption was a prominent (non-marginal) topic, - 46 out of 1148 articles 

covered the Jurmalgate scandal.  It was the most covered corruption story in three out of four 

newspapers. 

 

Table 5: Number of articles in HACA sample of 4 Latvian newspapers dealing with corruption stories 

Corruption story Diena Dienas 
Bizness LA NRA Total 

Jurmalgate corruption story 17 5 14 10 46 
Investigation and trial of the mayor of Ventspils Aivars 
Lembergs 10 6 2 9 27 

Lost money of anti-corruption agency KNAB 8 1 5 4 18 
Scandal in Development Department of Riga  3 9 2 4 18 
Struggle between head of anti-corruption agency Aleksejs 
Loskutovs and Prime Minister Aigars Kalvītis 3 1 5 5 14 

Latvenergo corruption case 4 4 3 2 13 
Proposals to regulate bribes/gratitudes to doctors 5 - 6 1 12 
Choosing the head of anti-corruption agency in 204 4 2 1 4 11 
Vaškevičs case 6 1 2 2 11 
Munkevics case 4 2 1 4 11 
Riga Free Port scandal 3 1 3 3 10 
“Positivism campaign” (violations of campaign finance 
restrictions in 2006) 3 3 4 - 10 

 

This case study was selected for further analysis not only for its prominence, but also because it 

reveals the hidden complexities behind three of typologies of the common research framework on 

the interaction between media and corruption. As will be seen in the further analysis it is not always 

easy to tell in which of the following three categories the media reporting on Jurmalgate falls: 

• Media as a reporter/facilitator of a corruption story 



	 23	

• Media as actively corrupted/collaborator 

• Media as being inactive/lazy in context of a corruption story 

Two main methods were used for the analysis. Firstly, content analysis of Jurmalgate coverage in 

Latvian newspapers, particularly during the first weeks after the scandal had broken out. Secondly, 

an interview with the investigative journalist who had broken out the scandal. 
 

1. Context 

 

Jurmalgate (Latvian: Jūrmalgeita) is a label that combines two words: Jurmala and -gate (following 

Watergate). This label has been given to the attempt to corrupt the process of selecting the mayor of 

Jurmala, a wealthy sea-side resort in Latvia. As the scandal spans a number of years and includes 

many actors, it makes sense to organize the basic facts in chronologic order (Table 6). 

 

Table 6: Chronology of Jurmalgate, main events 

Date Events 

(until) 18.03.2005  

Following the municipal elections in Latvia, the newly elected municipal assembly 
of Jurmala needs to elect a new mayor of Jurmala. 
 
One of the members of newly elected assembly Ilmārs Ančāns is offered a bribe of 
20 000 euro so that he votes for Juris Hlevickis, representative of Latvia’s First 
Party (at that time a party represented in the national government).  
 
Ilmārs Ančāns informs the anti-corruption agency KNAB about this offer – 
KNAB’s investigators wiretap conversations of the suspects and are present when 
the bribe is being transferred. The direct briber is another member of Jurmala 
municipal assembly Gvido Harijs Volburgs (political party Jaunais Centrs). 
Money to Volburgs is given by Leonīds Lasmanis who is Volburg’s party member 
and another member of Jurmala municipal assembly. Money originates from 
Germans Milušs, a local millionaire. 
 
KNAB informs the public that it has detained two persons in connection to bribery 
in Jurmala mayor elections. In subsequent days some information is released on 
the nature of the crime. 
 

23.02.2006 
Investigation on the corruption case is finished, the public prosecutor sends the 
case to the court. 
 

12.03.2006 

Almost a year following the scandal, De Facto, an investigative program on public 
television LTV1, broadcasts phone conversations of the people involved in the 
bribery scandal that were tapped by KNAB in 2005. Those phone conversations 
were part of an investigation file sent to the court. 
 
It turns out that two prominent national level politicians have taken part in the 
conversations with the suspects. It is, firstly, Ainārs Šlesers, the leader of the First 
Party and the Minister of Transport. Secondly, it is Andris Šķēle, the former Prime 
Minister and one of the most influential persons in the politics of Latvia of 2006 
(People’s Party). The content of the phone conversations seems to suggest that 
they knew about the attempt to bribe Ilmārs Ančāns, but the evidence is 



	 24	

inconclusive 
 

15.03.2006 
Prime Minister Aigars Kalvītis (People’s Party) asks Minister of Transport Ainārs 
Šlesers to resign due to loss of public confidence 
 

15.05.2006   Start of court proceedings 
 

2007- 

First court rulings: 
• Juris Hlevickis is sentenced to 5 years in prison and loses his office of the 

member of Jurmala municipal assembly 
• Gvido Harijs Volburgs is sentenced to two years on probation – the 

sentence is lenient, because Volburgs had admitted his crime 
 
Germans Milušs and Leonīds Lasmanis have ran away from Latvia and they are 
still being searched for by police 
 
The main topic of the public discussion around Jurmalgate was the involvement of 
high profile politicians who used highly cynical language during their phone 
conversations, for example, on necessity to appoint the ‘biggest cretin’ as the 
deputy to the mayor of Jurmala. Although there were several attempts during 
investigation/court proceedings to ascertain the true nature of the role that Ainārs 
Šlesers and Andris Šķēle had played regarding the bribery, there was not sufficient 
evidence to bring charges. 

 

2. Description of the role of journalist/media in corruption case 
 

Ilze Jaunalksne, journalist of De Facto, is the enforced/initiator of the story. Discernment between 

roles played by other media in covering Jurmalgate is more problematic. 

 

De Facto as an enforcer/initiator of the corruption story 

According to Ilze Jaunalksne, she knew that there was something potentially explosive in the 

investigative documents of Jurmala bribery case that had been sent to the court, but she did not 

know any specifics on their contents. Therefore, she sought access to those documents through 

people who were accused for the crime and who, therefore, had access to all the investigative 

documents of anti-corruption agency KNAB. One of them allowed her to have a look and to later 

copy the documents – including the transcripts of the wiretapped phone conversations. 

At this point she needed to balance two imperatives: 

1) Imperative to publish the phone conversation in her TV program De Facto as soon as 

possible, taking into account that soon, when the public court deliberations start, all 

journalists will be able to access those conversations, and De Facto will not have an 

exclusive scoop. 

2) Observance of the principles of responsible journalism. At this point it was clear to Ilze 

Jaunalksne that the taped conversations needed to be published – it was in the public interest 

to expose the methods of vote-buying. Nevertheless, there was some uncertainty on the 



	 25	

extent and manner of publishing, therefore Ilze Jaunalksne consulted with her colleagues in 

De Facto team. The principle that De Facto tried to follow when first publishing the phone 

conversations was the public interest test – specifically, the selection of the conversations: a) 

needed to be in the public interest, b) should not constitute an interference with investigation 

and c) should not be an unjustifiable violation of someone’s privacy. For this reason, De 

Facto team consulted a lawyer and also informed the public prosecutor about the 

forthcoming broadcast. 

During the subsequent broadcasts, De Facto chose to publish all the conversations that had 

been sent by the Prosecutor’s Office to the court: this was deemed necessary after the 

program had encountered allegations that the journalists had distorted the context of those 

conversations or tried to hide some conversations for political reasons. 

 

Other roles played by journalists in covering Jurmalgate: general trends 

Figure 3 and Figure 4 summarizes the trends of coverage of keyword ‘Jurmalgate’ in Latvian 

newspapers during 2006-2015. Figure 3 covers the Lursoft database of media archives (principal 

Latvian language national and local level newspapers, as well as BNS news agency news stories). 

Figure 4 focuses on three Latvian daily newspapers that were also analysed through HACA within 

the framework of ANTICORRP research (see above). The figures illustrate the same trend: a very 

high coverage in 2006, followed by substantial interest in 2007 and then by gradually dwindling 

public interest in this story. 

 
Figure 3: Media coverage of Jurmalgate 2006-2015, LURSOFT archives, keyword Jūrmalgeit* 

 



	 26	

Figure 4: Coverage of Jurmalgate in 3 newspapers 2006-2015, keyword Jurmalgeit* 

 

 

In order to ascertain whether there were editorial differences in Jurmalgate coverage/framing, the 

author of this study undertook an in-depth content analysis of 7 daily newspapers during the first 

days of the scandal. This analysis covers 4 Latvian language newspapers (Diena, Latvijas Avīze, 

NRA, Dienas Bizness) and three Russian language daily newspapers (Vesti Segodna, Cas, 

Telegraf). The phone conversations were broadcasted by De Facto late in the evening on Sunday, 

March 12, 2006 which meant that the first day when newspapers could report on the scandal was 

Tuesday, March 14. 

 

Table 7: Prioritisation of Jurmalgate stories for the first page reporting, dates of March (14-

31), 7 daily/semi-daily newspapers11 

Newspaper 14 15 16 17 18 20 21 22 23 24 25 26 28 29 30 31 
Diena X X X  X X X X      X X  
Latvijas 
Avīze   X   X   X        
NRA X X X X X X X X X X X  X  X X 
Vesti 
Segodna X X X       X       
Cas X X X   X X X         
Telegraf  X X  n/a X X X X  n/a      
Dienas 
Bizness   X  n/a      n/a      

																																																													
11 X signifies that at least one Jurmalgate related story was published on the first page of the newspapers. Blank space 
signifies that no story was published on the first page. N/a means non-applicable, the newspaper was not published on 
that date at all. 



	 27	

Table 7 indicates that two newspapers – NRA and Diena – considered Jurmalgate scandal to be so 

prominent that they made an editorial decision to keep information on the story as a first page news 

story for the major part of March. No other newspaper kept the story on its first page during the 

third week of the scandal. Nevertheless, all the daily newspapers had Jurmalgate as a front page 

news story at least once during March.  

Newspapers followed different strategies when covering Jurmalgate – this is clearly visible when 

comparing Figure 5 (combined number of articles on Jurmalgate for 7 newspapers) and table 8 

(number of articles in each of the newspapers separately).  

 

Figure 5: Combined number of articles on Jurmalgate in 7 daily newspapers during March 

2006 (except Saturdays and Sundays) 

 

 

Table 8: Number of articles on Jurmalgate in each of 7 daily newspapers during March 2006 
(except Saturdays and Sundays) 

Newspaper 14 15 16 17 20 21 22 23 24 27 28 29 30 31 Total 
Diena 8 5 5 6 3 2 3 3 4 2 2 4 4 2 53 
Latvijas 
Avīze 3 4 4 5 2 1 5 3 3 0 3 0 0 0 33 

NRA 3 6 4 2 1 1 5 5 2 5 2 2 2 0 40 
Dienas 
Bizness 1 4 3 1 1 0 2 1 0 2 1 0 0 1 17 

Cas 1 8 4 1 4 3 3 7 3 1 1 0 1 1 38 
Vesti 
Segodna 1 1 0 2 0 1 1 2 3 1 1 0 0 1 14 

Telegraf 1 4 3 1 2 3 2 1 2 0 1 0 0 0 20 
 



	 28	

Even though it prioritised Jurmalgate as a first page news story less frequently than newspaper 

NRA, newspaper Diena was the first to report massively on Jurmalgate scandal (8 articles during 

March 14), and it produced the largest number of articles overall during this time period. Among 

Russian language newspapers, Cas had the highest interest in Jurmalgate, publishing more than 

twice as many articles as compared to Vesti Segodna and Telegraf. 

 

Framing the narratives of Jurmalgate: 7 different stories 

Even though all the Latvian daily newspapers covered Jurmalgate extensively during the first few 

weeks after the scandal had broken out, the narratives varied extensively. At the one end of the 

spectrum was newspaper Diena that took a stance that the scandal was outrageous and there should 

be political consequences for politicians involved (activist position), and at the other end of the 

spectrum was NRA that initially was trying to ‘kill’ the scandal or frame it as being unimportant. 

Other newspapers were on different points across this spectrum.  

 

Coverage of Diena 

Position of Diena as evidenced by its coverage during the first few weeks after Jurmalgate story 

broke out was a follows: this is an important and shameful political scandal, therefore everybody is 

required to condemn it and politicians involved need to suffer consequences immediately. 

Additionally, political parties need to have a plan of action in order for such a scandal never to 

occur again. 

Of all the 7 newspapers, Diena dedicated the highest number of articles to Jurmalgate scandal, 

trying to frame its activist position on the scandal from the very outset. The main messages in the 

14 editorials (more than twice as many as any other newspaper published during this time period) of 

the newspaper from March 13-March 21 were the following: 

ü The scandal should have political consequences. In particular, 

o The ‘big fishes’ – former Prime Minister Andris Šķēle and Minister of Transport 

Ainārs Šlesers - should not get away easily (editorials on 14th, 16th) 

o Minister of Transport, leader of the First Party Ainārs Šlesers must resign (editorials 

on 14th, 15th, and 16th of March) 

o First Party should be thrown out of government (16th of March) 

o People’s Party must decide whether their former leader Andris Šķēle can stay in their 

party following the scandal (editorials on 14th, 16th, 18th, 21st, 28th and 31st) 

o Political party Jaunais Laiks should repay the donation that was donated to it by 

Germans Milušs, the person involved in the scandal (editorial of 15th of March) 



	 29	

o It is unacceptable that Juris Hlevickis is still a member of Jurmala municipal 

assembly (18th and 21st) 

o All political parties should state that political corruption is unacceptable (15th of 

March) 

ü This is an important scandal that shows the extent and shamelessness of political corruption 

in Latvia: 

o Corruption in Latvia is systematic (editorials of 14th, 16th, 21st, 25th and 28th of 

March) 

o This scandal will influence the results of elections (15th of March) 

ü Circumstances that led to wiretapped phone conversations being published prior to court 

deliberations is NOT an important subject matter (14th, 15th and 17th of March). 

 

Later, reacting to coverage by other media, there were two new editorial messages: 1) it is 

ridiculous to allege that publication of phone conversation was a political PR campaign (March 16th, 

17th), 2) the scandal had lifted higher the bar of ethics in Latvian politics, because almost all the 

politicians involved in Jurmalgate scandal had by then suffered some negative political 

consequences (March 24th, 28th). 

In its news coverage Diena focused on explaining the context of the leaked conversations and on 

exploring their judicial and political repercussions. In its analytical reporting Diena came up with 

four features on lesser known personalities who were part of the scandal (Milušs, Bašarins, 

Polikevičs, Lielupe port officials).  

Diena organized two expert surveys on the consequences of Jurmalgate scandal, posing the question 

as follows: What is your opinion on the news story that indicates that influential politicians were 

possibly linked to political corruption in Jurmala (March 14th)? What politicians should do in order 

to eliminate political corruption (March 18th)?    

On March 15thDiena published 18 brief readers’ comments under a title “Shame! Get away from 

politics!”. On March 18thDiena published responses of all the leaders of parliamentary factions to 

questions relating to consequences of Jurmalgate12.  

 

Coverage of NRA 

Evidenced by NRA’s coverage during the first days after Jurmalgate story broke out, the position of 

this newspaper was almost just as active, but in its content totally different to that of Diena. In its 

																																																													
12Question 1. Will your political party come up with a public statement condemning the bribery in the elections of 
Jurmala mayor? Question 2. What is your political party going to do in order to prevent political corruption in its 
attempts to gain power? 



	 30	

first news coverage NRA stressed three points: 1) the legality of tapping phone conversations is 

highly suspect; 2) Jurmalgate scandal might endanger the government; 3) Jurmalgate might be a 

political game in the interests’ of some political party. 

News coverage matched the opinions stated by the NRA columnists. Among the most prominent 

ideas were the following: 

ü Message of relativizing the scandal (‘killing the story’): 

o Politics is dirty everywhere – Latvia is not an exception (March 14th, 15th) 

o Vote buying has always been part of Latvian politics, so the story is not newsworthy 

(March 24th and 27th) 

o All the political parties are the same – no one is better or worse than the rest (March 

16th) 

o Changes in government by means of political resignations: that is only a pre-election 

populism (March 18th) 

o People are not really interested in this story (March 14th) 

o Maybe the change in electoral system might help (March 15th, 31st) 

ü  Delegitimising the story: 

o Jurmalgate conversations do not prove anything regarding Ainārs Šlesers and Andris 

Šķēle (March 15) 

o This political scandal is in the interests of political party Jaunais Laiks (18th, 22nd, 

29th) 

In contrast to other Latvian language newspapers, NRA did not specifically ask experts, political 

parties or readers to evaluate the scandal. Instead, it published three interviews with main 

personalities involved in the scandal (Germans Milušs on 16th of March, Ainārs Šlesers on 23st of 

March and with Andris Šķēle on 30th of March). 

Even though it was denying the legitimacy of Jurmalgate scandal in its opinion columns, in its news 

reporting NRA shifted its editorial line after the first days of the scandal had passed – in its news 

reporting NRA admitted that on the local (city) level Jurmalgate is a legitimate corruption scandal. 

NRA published two in-depth articles on the suspicious activities of members of Jurmala municipal 

assembly (16th of March) and followed with some additional reporting on the events in Jurmala.  

Nevertheless, in its national level reporting the newspaper continued to insist that the political party 

Jaunais Laiks were using the corruption scandal in its political interests and that this party’s role in 

the mayor of Jurmala elections was just as suspect as that of those political parties’ whose 

conversations were wiretapped by KNAB. 

 



	 31	

Coverage of Latvijas Avīze 

Coverage of Jurmalgate in Latvijas Avīze was slightly more closely linked to that of Diena rather 

than NRA. In a manner similar to Diena, Latvijas Avīze initially covered the scandal widely, 

condemning the politicians who were part of the scandal. For example, on March 16th Latvijas 

Avīze published a survey that the newspaper had conducted among seven mayors of different 

municipalities – it was titled ‘Shameful and blameworthy”. By the end of the March Latvijas Avīze 

had published three digests of its readers’ views (March 14th, 16th, 22nd) that also included very 

strong condemnations. 

Unlike Diena and in a similar way to NRA, the columnists of Latvijas Avīze framed the scandal as 

one of regularity, hinting that not much can be done in order to prevent such a scandal from ever 

happening again. The main messages that can be discerned via four opinion columns published in 

March 2006 are the following (none of those messages repeated itself): 

ü All political parties should state that political corruption is unacceptable, but at the same 

time it is clear that vote buying has been part of the ‘political system’ in Latvia (March 15) 

ü Political parties are using Jurmalgate scandal in their political games (March 17) 

ü People are not very interested in corruption stories- and that might be a good thing (March 

20) 

ü People’s trust in political parties has been damaged, but it does not mean that it is time to 

reanimate the idea of state funding to political parties (March 24th). 

 

When compared to Diena and NRA, Latvijas Avīze rarely publishes opinion columns, instead it 

chooses sarcastic texts (4 dedicated to Jurmalgate- March 15, 16, 22, 28) and cartoons (March 14, 

17, 22, 28). 

In its news reporting Latvijas Avīze diligently covered the political repercussions of Jurmalgate 

scandal, without taking sides on the subject matter. Overall its coverage of Jurmalgate might be 

characterized as passive – the newspaper informed its readers about the scandal and allowed its 

readers to express their outrage. At the same time Latvijas Avīze did not have a clear editorial 

position on the scandal that it would wish to convey to both its readers or to the political elite. 

 

Coverage of Dienas Bizness 

Compared to other Latvian language newspapers, the business newspaper Dienas Bizness paid the 

least amount of attention to Jurmalgate scandal. In its news coverage this magazine was mostly 

interested in the political repercussions of the scandal, especially the changes in government. 



	 32	

The magazine only dedicated 3 opinion columns to the scandal. In their framing of the Jurmalgate, 

the columnists of Dienas Bizness were much closer to NRA than to Diena. They focused on 

delegitimizing the corruption scandal: 

• Jurmalgate is a black PR/smear campaign - it is important to find out how private 

conversations could have been tapped and leaked (March 15) 

• Jurmalgate conversations do not prove anything regarding Ainārs Šlesers and Andris 

Šķēle (March 15 and March 16) 

• Jurmalgate as a scandal is being used in political games (March 16, March 22) 

On March 15 Dienas Bizness published a survey of entrepreneurs framing the question “Kam tas 

bija vajadzīgs?” (Who needed this?)   

During the second week of the scandal, Dienas Bizness focused more on covering the scandal at the 

local (Jurmala level) – the newspaper lost almost all interest in the story during the third week. 

 

Coverage of Cas 

Among the three daily Russian language newspapers in Latvia, Cas provided by far the most 

extensive coverage of Jurmalgate scandal during the first three weeks after it had broken out. 

During the first days of its news reporting it took a similar position to that of NRA – on March 14th 

the first page had a title ‘The big ear hears everything’, thus choosing the wiretapping aspect as a 

frame for Jurmalgate scandal. In a manner similar to Dienas Bizness, Cas in several articles was 

trying to highlight the point that someone had been trying to blackmail the Minister of Transport 

Ainārs Šlesers. 

Cas and Vesti Segodna were two of the newspapers that did not have a strong borderline between 

news stories and opinions, that’s why it is hard to compare the journalistic formats of their 

Jurmalgate coverage to that of Latvian language media. Nevertheless, the newspaper produced 6 

reports on Jurmalgate, where the editorial position is quite clear. It had the following main points 

whose content is similar to that of NRA: 

• Most alarming issue for Russian language press is not changes in politics, but rather the 

wiretapping of phone conversations (March 15) 

• There will be no positive result arising out of Jurmalgate – parties will not get cleaner due to 

the scandal (March 15, March 17, March 22) 

• All Latvian political parties are the same corruption-wise (March 15, 22) 

• Political party Jaunais Laiks is using Jurmalgate scandal for political purposes (March 23th, 

25th, 30th) 



	 33	

• Newspaper alleged that all the compromising information on Jaunais Laiks was deleted from 

the taped conversations (March 25) 

 

Coverage of Vesti Segodnja 

In a manner similar to newspaper Cas, Vesti Segodna in its first Jurmalgate-related article on March 

14, focused the title on the wiretapping aspect of the corruption story (‘Wiretapping live!’). Overall, 

it paid very little attention to the scandal, only publishing 15 articles by the end of March. Five of 

the texts were interviews with people who were either linked to the story or who chose to mention it 

during their interviews. 

There were three editorials mentioning Jurmalgate, their message was similar to that of Cas and 

NRA – political corruption is not a new thing in Latvia (March 15, 22), Jurmalgate scandal is used 

for party political purposes (March 15), nothing is going to change as a result of the scandal (March 

15, 21). 

 

Coverage of Telegraf 

Russian-language newspaper Telegraf covered Jurmalgate as one of its priority issues during the 

first two weeks since the scandal broke out – six of the articles were published on the first page of 

the newspaper. Compared to other Russian language newspapers, Telegraf had a wholly different 

editorial positioning on Jurmalgate. The four editorial opinion pieces published by Telegraf 

highlight the following points: 

• Politicians should be quicker to react to Jurmalgate corruption scandal (March 15) 

• Wiretapping/publishing of phone conversation is not an important topic in context of 

Jurmalgate (March 15) 

• Vote buying is part of system of corruption endemic to Latvia (March 20), but Jurmalgate is 

a shock to this system (March 22) 

• Latvia’s First Party is trying to turn public attention away from the scandal (March 21). 

Such an editorial position was much closer to the one of Diena, rather than Cas or Vesti Segodna. 

 

3. Discussion 

 

According to Ilze Jaunalksne, De Facto received severe backlash following the broadcast of 

Jurmalgate phone conversations on Sunday, March 12. Some people threatened lawsuits (no one 

made this threat into reality by going to court) and several other media outlets were trying to ‘kill 

the story’ by focusing it on the wiretapping aspect or by raising suspicions that the broadcast had 



	 34	

been a black PR campaign against some political party. Even the public broadcaster LTV1 was 

divided. It is likely that the story would have been killed if there would not have been a live LTV1 

discussion show ‘Kas notiek Latvijā?’ (What’s happening in Latvia) on Wednesday and follow-up 

reporting by newspaper Diena and public broadcasting radio channel Latvijas Radio 1. 

Table 8 summarizes the editorial positioning of 7 daily Latvian newspapers – four of them (NRA, 

Dienas Bizness, Cas, Vesti Segodna) initially did not frame Jurmalgate as being a legitimate 

political corruption scandal. Instead they focused on other aspects, such as suspicious wiretapping, 

lack of ‘real’ story, allegations that journalists involved had engaged in political PR. Despite 

denying the scandal’s legitimacy, two of those newspapers – NRA and Cas – gave the scandal and 

its alternative framing a high prominence in their coverage. 

This indicates that the framework for analysis that was agreed upon by ANTICORRP researchers 

needs to be applied in a careful and nuanced manner in order to cover such eventualities. High level 

of reporting on a corruption story does not necessarily mean that a media outlet tries to facilitate the 

story (role 2): it might mean just the opposite – the media is trying to marginalise or even kill the 

scandal (role 3). Nevertheless, on such occasions it is not always justifiable to state that the media 

outlet is an actively corrupt/collaborator of corruption: there might be some legitimate explanations 

for being sceptical on the subject story. Unfortunately, due to the lack of clarity on the owners of 

newspapers in Latvia (and on their influence on media content), as well as the prevalence of corrupt 

journalism during the first decade of the 21st century, especially in Russian language media, the 

good faith scepticism is not distinguishable from the conscious attempts to sabotage or divert a 

corruption story. 

The typology makes sense when one has already taken a normative position on whether the story 

being explored is or is not a legitimate corruption scandal, - that might not always be obvious. 

Claims of journalistic facilitation, laziness, sabotage are always relative to whether there is a 

legitimate corruption story in the first place (Table 9).  This issue is further explored in Case Study 

4 of this report. 



	 35	

Table 9: Editorial positioning of 7 Latvian newspapers on Jurmalgate 

Newspaper 
Is Jurmalgate a 

legitimate political 
corruption scandal? 

Should/can there be 
important political 

repercussions? 

Did the newspaper 
provide a high 

intensity/influence 
coverage of 

Jurmalgate; did it try 
to press its editorial 

position into 
public/political 

agenda? 
Diena Yes Yes Yes 
Telegraf Yes Yes No 
Latvijas Avīze Yes Unclear No 
Vesti Segodna No No No 
Dienas Bizness No No No 
Cas No No Unclear 
NRA No No Yes 

 

There are a number of further questions on typology left open by this case study. For instance, a 

clear borderline does not always exist between two typologies: enabler/facilitator (Role 2) and 

media as being inactive/lazy (Role 4). 

Should a newspaper, such as Latvijas Avīze, that provided a decent amount of coverage to a 

corruption scandal, but had an apathetic stance towards the very possibility of improving the state of 

affairs regarding corruption in Latvia, fall under typology 2 (facilitator) or typology 4 (inactive)?  

Comparatively how many articles/broadcasts are needed in order to distinguish one category from 

another? 

Can Telegraf be considered an enabler/facilitator if one takes into account that its small team tried 

to cover the story as much as I could, but its readership and influence was too low to matter to the 

story? 

Last, but not least – should media be expected to not only cover corruption events, but also to press 

for change? Diena was the only influential newspaper in 2006 that Jurmalgate as a legitimate 

corruption case and successfully focused its efforts into getting reactions/pushing for change in 

political elite.  

Is there any normative grounds to claim that active prevention of corruption should be the mission 

of all quality media? If yes, the current typologies do not cover this imperative clearly enough. If 

not, then there is a risk that investigative journalism on corruption might be counterproductive: ever 

new corruption stories might not bring social change, but would rather contribute to apathy and 

public disillusionment. 

 



	 36	

Kompromat internet portals 

 

 

 

 

One of ways how new corruption scandals emerge in Latvia is kompromat reporting – a mix of 

journalism, public relations smear campaigns and citizen journalism. Kompromat reporting does not 

fit neatly the distinction of journalistic roles that was accepted as a basis for ANTICORRP project, 

even more so – it is unclear whether kompromat should even be considered a form of journalism.  

Nevertheless, the prevalence of this phenomenon in Latvia and need to ascertain to what extent 

media uptake and/or multiply messages that were originally shared as a kompromat, was the reason 

why internet portals that are associated with kompromat reporting were selected for further study.  

Three research methods were used for this purpose: 1) content analysis of a random selection of 

kompromat portal articles (540 articles); 2) analysis of referrals to kompromat portals in Latvian 

written press; 3) interviews with editors and journalists, covering mostly those media that could not 

have been reached via content analysis (TV, internet, radio). 

 

1. Context 

 

In 2006 Alena V. Ledeneva, corruption scholar, wrote a book ‘How Russia Really Works: The 

Informal Practices That Shaped Post-Soviet Politics and Business’ on informal practices in post-

Soviet Russia. In her book, she described two practices ‘chernij piar’ (black PR) and ‘kompromat’13 

– those practices during last decades have been just as relevant in Latvia as in Russia.   After it 

regained its independence, Latvia - just as Russia - experienced corruption of the media (zakazuha 

in Russian, prepaid publications) combined with rapid development of political consulting industry. 

In a similar manner to Russia, Latvia saw the strategic collection and distribution of compromising 

materials on politicians, businessmen and journalists (for an example, see Case study 4) that 

sometimes turned into kompromat wars.  
																																																													
13 According to Alena V. Ledeneva ‘kompromat has no direct equivalent in English. Literal translation – 
„compromising material” – refers to discrediting information that can be collected, stored, traded or used strategically 
across all domains: political, legal, professional, judicial, media, and business” (Ledeneva 2006) 



	 37	

Kompromat was often distributed in a form of a leaflet, a new internet website, a book or 

transmitted via media. As the traditions of free media were new to Latvia and there was much 

corruption in many seemingly legitimate media outlet (prepaid content, influence of advertisers on 

editorial decisions, etc), kompromat reporting was frequently considered, even by journalistic 

community, as being a form of legitimate journalism.  

Fair journalism and strategic kompromat distribution is usually hard to discern, especially in those 

societies that do not have high standards of responsible journalism.  According to Alena V. 

Ledeneva, kompromat reporting does not aim ‘to discover the truth but to find a way to discredit the 

target.’ (Ledeneva 2006). 

This case study will only focus on three outlets – internet portals kompromat.lv, pietiek.com 

(‘pietiek’ in Latvian language means ‘enough), puaro.lv - which either specialize in publishing 

compromising materials or have published kompromat in the past.  

These internet portals do not refer to themselves as kompromat portals, instead they are vague on 

their status – some hint at being a mass media (journal, publication), despite not naming their 

editor-in-chief or team of journalists.  If somebody would want to press charges for slander 

regarding publications in a kompromat portal, this person would not find any notifications on the 

status or legal address of the portal on the portal’s website. 

 

PORTAL SELF-DESIGNATION IN 
THE PORTAL 

IS THERE A REFERENCE 
TO EDITOR/TEAM OF 

JOURNALISTS? 

KOMPROMAT.LV Publication of journalistic 
investigation No 

PIETIEK.COM None No 
PUARO.LV Internet journal No 

 

Each of the three portals is associated with a well-known personality in Latvia who is or has been 

involved in public relations companies or political consulting. The public ‘face’ of pietiek.com is 

Lato Lapsa, puaro.lv – Leonīds Jākobsons, kompromat.lv – Jurģis Liepnieks. As information is 

lacking on the ownership/funding models of the three portals, a standard reader has no ways of 

ascertaining whether and to what extent the content of the portals is a good faith journalism or part 

of public relations campaigns sponsored by some outside party. 

One other trait that is common to the three portals: either these portals as entities or their leading 

public personalities have been involved in controversial kompromat campaigns that are either illegal 

or border on illegality. 

For example, in 2011, some weeks before general elections, advertisements for portal puaro.lv 

appeared on television – advertisements were created in a manner that was denigrating to some 



	 38	

politicians taking part in elections, especially the newly created Zatlers’ Reform Party. Anti-

corruption agency KNAB later stated that this has been a violation of campaign finance regulation. 

In late 2011 Leonīds Jākobsons got access to e-mail correspondence of mayor of Riga Nils Ušakovs 

(political party Saskaņa), which he partly published in kompromat.lv. It is probable that Ušakovs’ e-

mails had been hacked. Police charged Leonīds Jākobsons with unjustified disclosure of personal 

correspondence – criminal procedure is still ongoing at the time of writing this report. In 2013 

Leonīds Jākobsons submitted a complaint to police against Lato Lapsa (leading personality of 

pietiek.com), alleging that he had unjustifiably disclosed Jākobsons’ hacked e-mail correspondence. 

Lato Lapsa had used this correspondence in his articles to allege that Jākobsons was cooperating 

with secret services of Latvia that were using kompromat.lv for their own purposes. 
 

Content of kompromat portals 
In order to explore and compare the content of the three portals, the following method was used: 

• Random list generator (http://www.randomlists.com/random-date) was used in order to 

generate 25 random dates  

• The selection of 25 dates was applied to most recent full four years (2012, 2013, 2014, 

2015), generating in total a list of 100 dates spanning four years 

• All the articles from the three portals that were published on those dates were selected for 

content analysis – altogether 540 articles 

• Each article was then coded according to a list of specified criteria 

Table 10 shows that the number of articles in the three portals is very different:  pietiek.com is the 

most active of the three, while puaro.lv, having been in a dormant state, saw a sudden spike in 

activity in 2015. 

 

Table 10: Number of articles in the selected sample, portals 2012-2015 

Portal 2012 2013 2014 2015 Total 
kompromat.lv 40 40 20 12 112 
pietiek.com 81 81 89 95 346 
puaro.lv 6 4 3 69 82 
Total 127 125 112 176 540 

 

Table 11 indicates clearly that pietiek.com and kompromat.lv often reports on corruption. Around 

half of their coverage either directly refers to a corruption story or frames a story in way that hints 

at corruption. Comparatively, content of puaro.lv is mostly irrelevant in the corruption context. 



	 39	

Table 11: Is the content of the article corruption related? (%) 

Portal Yes No Ambiguous Total 
kompromat.lv 26 46 29 100 
pietiek.com 10 56 34 100 
puaro.lv 4 93 4 100 

Total 12 59 28 100 
 

Pietiek.com and kompromat.lv mostly cover the national stories (Table 12), while a major part of 

the content of puaro.lv is based on curiosities (YouTube clips, reporting on lifestyle of movie 

actors) that are not linked to a specific place. A substantial part of kompromat.lv reporting is 

focused on a local level: especially cities such as Riga, Daugavpils and Jurmala.  

 

Table 12: Scene of the article: international, national, local (%) 

Portal International/foreign National Local Irrelevant 
kompromat.lv 4 63 34 0 

pietiek.com 3 84 11 2 

puaro.lv 22 34 2 41 

Total 6 72 14 8 
 

Pietiek.com mostly covers national level politics (27% of all articles) and public administration 

(16%). Among other prominent topics there are big enterprises (6%), security services (6%), courts 

and judicial system (5%). 

In contrast, kompromat.lv pays almost equal attention to national and local level politics and public 

administration.14 This portal also prioritizes reporting on crime, including organized crime (13%). 

Topics such as big enterprises, banking, security services, courts and judicial system and the 

activities of portal itself make up for 4-6% of all articles each. 

The content of puaro.lv, especially during 2015, has been mostly focused on entertainment (54%), 

nevertheless the coverage of military/war related topics (15%) and national politics (9%) is also 

prominent. 

Not all the articles in the three portals contain compromising information. During 2012-2015 

compromising information could be found in 65% of kompromat.lv articles, 63% of pietiek.com 

and 10% of puaro.lv.15 

																																																													
14 Local level politics: 13%, national level politics: 12%, local level public administration 11%, national level public 
administration 8%.  
15 Data on puaro.lv are skewed because of high number of articles specifically in 2015. In 2012 half of articles of the 
portal contained compromising information on a person, political party, institution or a business company.		



	 40	

Main ‘targets’ of the portals tend to differ.  The sample of articles indicates that pietiek.com focused 

on attacking Valdis Dombrovskis, former Prime Minister (2% of all coverage), Security Police of 

Latvia (2%), anti-corruption agency KNAB (1%), Aivars Lembergs, Mayor of Ventspils (1%), 

Ēriks Kalnmeiers, Prosecutor General (1%), Sergejs Zaharjins, businessman (1%). 

For kompromat.lv main targets of attack were Nils Ušakovs, Mayor of Riga (7%), Aivars 

Lembergs, Mayor of Ventspils (4%), Gatis Gudermanis, head of ‘Economy police’(3%), Bislans 

Abdulmuslimovs, businessman (2%), Gatis Truksnis, Mayor of Jurmala (2%), Raimonds 

Munkevics, former Mayor of Jurmala (2%), Žanna Kulakova, former Mayor of Daugavpils (2%). 

No evidence emerged that kompromat portals are being used not only for attack, but also for 

advertising purposes – fewer than 9% of all articles contained information that might have been 

construed as ‘positive publicity’. Except for positive/defensive articles on Vladimirs Vaškevičs 

(former high official in State Revenue Service) in portal pietiek.com, no other person was shown in 

a positive light in more than 1% of all coverage in any of the three portals. 

On political party level, content analysis indicates very clear ‘targets’ of pietiek.com and 

kompromat.lv.  12% of all pietiek.com coverage was disadvantageous to political party Vienotība 

(2% Reform Party, 2% Greens and Farmers Union, 1% Saskaņa, 1% National Alliance, 1% Olšteins 

group).  In contrast, 14% of kompromat.lv reporting was disadvantageous to Saskaņa (2% to Greens 

and Farmers Union, others below 1%). Small sample size prevents generalizations on puaro.lv, but 

the only negative articles in the sample were on Vienotība, Reform Party and National Alliance. 
 

Methods of kompromat portals 
Majority of articles in pietiek.com and puaro.lv appear either without any indication on the author 

of the article or are published in the name of the portal itself.  If articles that do not contain any 

compromising information are discounted from the sample, then the proportion rises for pietiek.com 

and drops for puaro.lv.  

 

Table 13: Anonymous articles or articles in the name of portal 

 Pietiek.com Kompromat.lv Puaro.lv 
All articles 59% 26% 64% 
Only those articles that contain 
compromising information on someone 76% 30% 13% 

 

Even when a name of the author has been added to an article, it is not always trustworthy. For 

pietiek.com only 8% of its total corpus of articles has a name that is clearly associated with the 

public personalities of the portal (mostly Lato Lapsa) and for around 1% of all content there is a 



	 41	

reference that the text has been republished from other media. More than 30% of the content 

originates from a variety of sources that are sometimes hard to distinguish: 

• Articles that have been sent in to the portal and that have been signed by a real name 

• Articles that are anonymous (for example, Pietiek.com reader), or that are signed by 

nicknames, or that might even include a fake name 

• Texts that are answers to freedom of information requests, posts in social networks, emails, 

etc. and that pietiek.com has turned into articles where the original writer appears as the 

author of the article. 

A similar issue is characteristic of kompromat.lv–there is no list of writers/journalists for the portal,  

therefore, it is unclear whether those names that appear as the authors of the articles represent real 

people or are inventions. Leonīds Jākobsons himself only appears as an author of only around 1% 

of all articles. 

Half of all articles that appear on kompromat.lv and 63% of pietiek.com articles contain information 

that was not known before the publication (this percentage grows beyond 90% when the 

information is published in the name of the portal or without any name).  In contrast, for puaro.lv 

only 4% of all articles contain new information.  

For articles in kompromat.lv the most frequent sources of new information are court documents and 

court proceedings (17%), undisclosed ‘sources’ (14%), leaked-emails (8%).   Additionally, the 

portal does its own analysis of public official's declarations on their financial situation (4%) and 

publishes information that (allegedly) has been sent by readers. Sometimes, when new information 

has been published, there is no indication on the method of obtaining this information (7%). 

Around 25% of articles that contain new information in pietiek.com is a result of portal asking a 

question to a politician, state institution, etc. – portal creates articles out of question themselves, 

responses and lack of responses. In approximately 18% of cases the articles are based on some 

documents that have been leaked/shared with pietiek.com and in 15% of articles portal refers to 

‘sources’ (without disclosing them).  
 

2. Description of the role of journalists 
 

Influence of kompromat portals depend not on only on their direct readers, but also on whether or 

not other media multiply their messages.   

Pietiek.com is by far the most popular of the three portals. In the archives of the news agency LETA 

there are 1651 news stories/newspaper articles that refer to pietiek.com, as compared to 216 for 

kompromat.lv and 71 for puaro.lv.  



	 42	

Nevertheless, it seems that the overall coverage of pietiek.com has been declining, at least in 

newspapers (Figure 6). A similar trend may be observed by checking the number of news stories 

that had been reported by LETA, national news agency when referring to pietiek.com (from the 

highpoint of 459 news stories in 2012 to 68 in 2015). 

 

Figure 6: References to pietiek.com in newspapers 

 

In order to understand how other media works with information that either originates or is otherwise 

connected with kompromat portals, a content analysis was conducted of articles in daily newspapers 

(Diena, NRA, Latvijas Avīze, Cas, Telegraf, Vesti Segodna) that referred to pietiek.com, 

kompromat.lv and puaro.lv16. 

Table 14 indicates that Latvian newspapers refer to kompromat portals mostly in context of news 

reporting and in order to create in-depth features. 

																																																													
16	Sample	included	all	references	to	puaro.lv	(74)	and	kompromat.lv	(64),	and	articles	on	pietiek.com	that	were	
published	no	later	than	on	01.01.2015	(89)	



	 43	

Table 14: Referrals to kompromat portals in Latvian newspapers: editorial formats (%) 

Row Labels Kompromat.lv Pietiek.com Puaro.lv Total 
News 54 44 43 49 
Editorials 8 23 15 14 
Analysis/features 30 22 9 25 
Interviews 3 5 14 5 
Other  6 5 20 7 

 

Table 15 illustrates that newspapers do not have a similar approach to the three portals.  

 

Table 15: Reasons of newspapers to refer to kompromat portals (%) 

Why is there a reference to the portal? Kompromat.lv Pietiek.com Puaro.lv Total 
A. Due to content (scoop, interview) in the 

portal 33 89 75 67 

B. Some public campaign led by the portal 
(for example, on legalizing marihuana) 1 1 11 4 

C. Reporting on activities of personalities 
that are linked with the portal (for 
example, physical attacks against them 
or new books being published by them) 

47 5 14 21 

D. Article written for some newspaper by a 
representative of the portal (for example, 
pietiek.com personalities write an article 
for newspaper Diena) 

0 3 0 1 

E. Charity campaigns of the portal 0 1 0 0 
F. Newspaper publishes information that 

states/implies that  reporting of the 
kompromat portal is not credible  

11 0 0 4 

G. Allegations that portal cooperates with 
secret services 7 0 0 2 

H. Allegations that portal is corrupt – its 
reporting is dependent on bribes 1 0 0 0 

 

Only one third of all references to kompromat.lv refers to the content of the portal. Portal’s scoops 

on Mayor of Riga Nils Ušakovs and his political party Saskaņa was taken up by newspapers Diena 

(5 articles) and Latvijas Avīze (3 articles). Several newspapers (Vesti Segodna, NRA, Cas, Diena) 

relied on kompromat.lv in order to cover lesser known personalities connected to criminal scene 

and investigative institutions (9 articles).  

Almost a half of all coverage concerned the activities surrounding Leonīds Jākobsons, lead 

personality of kompromat.lv: criminal procedure and arrest of Jākobsons in connection with the 

leaked e-mails of mayor of Riga that were published on kompromat.lv, a violent attack on 

Jākobsons in 2012 and subsequent investigation, judicial proceedings against Lato Lapsa after an 

application by Jākobsons, other judicial proceedings against Jākobsons.  



	 44	

7 articles (by Diena, NRA, Latvijas Avīze) mentioned that kompromat.lv allegations against Aivars 

Lembergs as being a former KGB agent were found to be false.  Five articles (three by NRA, 1 by 

Diena, 1 by Vesti Segodna) mention kompromat.lv in context of this portal allegedly coordinating 

its activities with one of Latvian secret services – Constitutional Protection Bureau of the Republic 

of Latvia. An article appearing in Telegraf 2009 claims that the owner of the portal receives 

payment for ceasing to publish negative information on someone.  

In contrast to kompromat.lv, overwhelming majority of all newspaper references to puaro.lv is on 

the content of the portal. Newspapers were mostly interested in national politics related stories of 

the portal –NRA often referred to such stories. There was some interest on the political campaigns 

led by puaro.lv, such as attack advertisements before elections against Reform party and some other 

political players. 14% of all coverage in newspapers on puaro.lv were devoted to other activities of 

portal’s public personalities Jurģis Liepnieks and Nils Sakss. 

Due to differences in content analysis methodology, a similarly comprehensive picture cannot be 

produced for pietiek.com, because the data only covered 2015 and the start of 2016. During this 

timeframe it was NRA that most often refers to content of pietiek.com (twice as often as Vesti 

Segodna or Latvijas Avīze). Altogether, newspapers were mostly interested in the scoop that the 

portal produced on public administration related issues. There was also substantial interest 

regarding portal’s coverage of politics and business players.  

Table 16 illustrates that audience of a newspaper rarely gets any warning that the kompromat portal 

content to which a newspaper refer might not be credible.  

 

Table 16: In cases where a newspaper refers to the content of a kompromat portal – does it 
warn its readers that information might not be credible? (%) 

  Kompromat.lv Pietiek.com Puaro.lv 
Yes 20 5 8 
No 80 95 92 

 

Regarding kompromat.lv it was Diena (4 articles) and Latvijas Avīze (1 article) that included at 

least some warning in their reporting (for example, they reported that the leaked e-mails of Nils 

Ušakovs that can be found in kompromat.lv might not be authentic). Mostly newspapers used 

information published by kompromat.lv with a direct referral to the portal, not giving any context to 

indicate to audience whether this source and/or information is trustworthy. 

There were even fewer attempts to provide critical distance to reporting by pietiek.com. In the 

corpus of articles, there are just 4 articles which use some distancing language: for example, 

specifically stating that some content of the portal is a kompromat (NRA, 09.08.2015), referring to 



	 45	

denigrating texts in the portal that have been inspired by some unknown person (NRA, 28.10.2015), 

attempting to check the data published in pietiek.com (NRA, 11.01.2016), accusing pietiek.com 

reporting as part of organized attempt to prevent new legislative amendments (Diena, 21.03.2016). 

On puaro.lv there has not been much critical distancing either.  Diena remarked in 2011 that 

puaro.lv’s public personality Jurģis Liepnieks has connections to political party Saskaņa and also to 

Greens and Farmers Union.  

An overwhelming majority of investigative journalists and editors, when asked during the research 

for this report, whether they considered pietiek.com, puaro.lv, kompromat.lv as a form of 

journalism, responded negatively or considered that only a small proportion of the content of those 

portals might be considered journalism. Nevertheless, almost everyone had a look in pietiek.com 

and/or kompromat.lv from time to time, and investigative journalists used the leaked/collected 

documents to inform their own work.  

Some public benefits were mentioned that, in the minds of respondents, are associated with 

kompromat portals: 

• Information on corrupt transactions that would have otherwise remained secret (especially 

leaked documents) 

• Ability to spot corruption in complicated cases that require a good memory and information 

processing skills – if journalistic community is weak, then there is a high likelihood that no 

one else would have noticed the pattern 

• Some activities organized by Lato Lapsa (pietiek.com) have not been linked with 

kompromat and clearly had a public benefit – such as, for example, a public campaign to 

unmask those who park their cars in spots reserved for people with disabilities.  

Despite those benefits, it is objectionable that kompromat portals should be referred to as 

journalism. Respondents saw several principal differences between their own work and that of 

kompromat portals which boil down to methods that are or are not characteristic of responsible 

journalism. Among the most important characteristics of the kompromat portals, the respondents 

mentioned the following: 1) PR campaign as the main aim of publication; 2) inquiry/publishing 

methods that are not consistent with standards of responsible journalism. 

 

ü Aim of the publication – public benefit or black PR? 

Taking into account the lack of clarity on financial side of kompromat portals and close links of 

their leading personalities with PR industry, it is never certain whether an article that is published 

via kompromat portal and that contains some compromising information has appeared there because 



	 46	

of good faith public benefit considerations or because it is part of some undisclosed public relations 

smear campaign that has been paid by some outside party. 

Several examples of such campaigns are relevant in context of the other chosen case studies for this 

report (especially, case study 1 and case study 4). In 2011 pietiek.com published a series of 

compromising articles against Aigars Štokenbergs, former Minister of Justice; those articles were 

then packed together in a leaflet called “Štokenberg, pietiek!” and distributed in his electoral 

district, resulting in Štokenbergs not being re-elected. This campaign raised suspicions of 

pietiek.com (Lato Lapsa) being engaged in a PR campaign in the interests of administrators of 

insolvency procedures who had a conflict with the minister. Impression that kompromat PR 

campaigns were being led against those who had crossed the interests of insolvency administrators 

was later strengthened by pietiek.com starting a high pressure campaign against Indulis Balmaks, a 

lawyer who had helped to unmask the schemes in the insolvency sector (see Case study 1). In 

context of Case study 4, it was Lato Lapsa who had created/was behind website neliesi.info where 

audio recordings and transcripts of private phone conversations of journalist Ilze Jaunalksne were 

published (see Case study 4).  

 

ü Inquiry and publishing methods 

There are several methods that are regularly used by kompromat portals that would have been 

inconceivable in context of responsible journalism – two of the respondents used a designation 

trolling to explain the difference.    

 

A typical kompromat ‘campaign’ in Latvia’s kompromat portals is perceived to have some or all of 

the following elements: 

• An initial article with ‘loud title’ followed either by vague content or some compromising 

information. It is likely that article is anonymous 

• Asking the ‘target’ many questions and reporting on the answers.  Purposefully taking 

answers to questions out of context. Reporting that the ‘target’ has not responded to a 

question or is evading a question (even if there had not been a reasonable amount of time to 

respond) 

• Publishing personal and/or embarrassing information, including targeting family members 

• Using rude or denigrating language. Depending on the context, submitting questions and 

complaints to state institutions, heads of political parties, nongovernmental organisations. 

Reporting on each response received or not received.  



	 47	

3. Discussion 

 

Previous discussions in Latvia on kompromat portals have tended to try to put them into one of two 

boxes: journalism or public relations. This study has indicated that they should be better conceived 

as a class of their own (sui generis) where elements of traditional journalism, public relation 

campaigns and citizen journalism are mixed. For example, a kompromat portal might engage in 

good faith journalism on some issues, while being part of massive PR attack in some others, and it 

will be close to impossible from an outside observer to tell whether the reporting has been 

conducted for public benefit or because of a payment of some undisclosed sponsor. 

As such, the phenomenon of kompromat reporting is problematic in context of some common 

assumptions regarding the need to protect freedom of expression and whistleblowers. What if some 

confidential documents are leaked to kompromat distributors, and not to journalists who have their 

reputation at stake and who have been trained to discern public benefit and balance privacy 

considerations? Should such a leakage normatively be covered by whistleblower protection? Should 

subsequent publication of confidential documents be designated as journalism? 

Kompromat portals are also not easy to analyze using the framework of ANTICORRP research on 

interaction between journalists and corruption. Should they be analyzed as journalists irrespective 

of the observation that their work is more about character assassination and causing outrage rather 

than discovering the truth? Alternatively, should kompromat distributors be always seen as part of 

some undisclosed corrupt network even in cases where they themselves have exposed some 

corruption story?  Questions on how should other journalists report on the leads/stories that they 

find in kompromat portals are just as hard to answer. Is ignoring kompromat distributors the 

responsible thing to do – namely, role 4 inaction/laziness in context of kompromat portals might 

actually be a good thing? Or should one report on the findings of those portals despite the dubious 

motivation and trustworthiness behind the  corruption related information (role 2)? 

Several interviewees for this research admitted that i in many cases kompromat reporting is not 

much different from events in regular Latvia’s media teams where some journalists are engaged not 

in journalistic, but in PR work (protecting or attacking various people, companies, state officials, 

institutions, politicians if that is in the interests of advertisers or owners of the media outlet).  

Methods are also not always different.   

It may be hoped that the problem will sort itself out when the system of journalist responsibility 

gets strengthened with introduction of media ombudsman or some other method that would allow to 

discern and to protect responsible journalism while heavily sanctioning those who, under the cover 

of journalistic privilege, engage in fact in kompromat trade.     



	 48	

Wiretapping and leaking journalist’s phone conversations 

 

 

 

 
Illegal wiretapping and leaking of journalist Ilze Jaunalksne’s (see below for more information on 

the journalist) phone conversation is one of the most well-known cases in Latvia, where a journalist 

was targeted for retribution due to her work.  

This case study was selected for further study, because it helps to elucidate the application of 

typology of journalistic roles suggested by the common research framework having to do with 

interaction between media and corruption that was conducted under ANTICORRP research project.  

Case study 2 already indicated that the application of typology is relative to whether one has a 

normative position on the story itself, namely does it or does it not constitute a legitimate corruption 

story? Case study 4 further problematizes this issue, showing how application of typology changes 

depending on the normative stance of what, among competing narratives, is the TRUE corruption 

story. 

The principal research method used for this purpose is an in-depth content analysis of the three 

newspapers that had competing narratives on this story, analysing all their articles that were devoted 

to this story. 

 

1. Context 

 

Ilze Jaunalksne is a well-known journalist who in 2006 was one of the top personalities of weekly 

investigative program De Facto on LTV1 (public broadcaster). In 2006 she was best known for her 

work on Jurmalgate (Case study 2) and her previous investigations on corruption relating to 

introduction of digital television. In September 2006 several media reported that they had received 

her phone conversations, including her conversations with sources and guests to TV programs. 

 



	 49	

Table 17: Chronology of scandal, main events (relevant in the context of the case study) 

Date Events 

September 2006 

Public reports that a journalist’s phone conversations might have been leaked to 
broader public 

 
Some fragments of the transcripts are published by media (NRA, LNT, TV5, 

Radio SWH) 
 

A website neliesi.info (translation: bastards.info) is created by Lato Lapsa (see 
Case Study 3) where more transcripts of phone conversations are published 

 
Initial investigation by State Prosecutor’s Office indicates that inspectors of 

Finance police (institution that is part of State Revenue Service) had applied for 
authorization to the court for wiretapping Jaunalksne’s conversations at the end of 

2005 (06.12.2005-06.01.2006) and in April 2006 
 

13.09.2006 the judge who had authorized the wiretapping is temporarily 
dismissed. In November she receives a reprimand by judges’ disciplinary 

committee 
 

2007 Court proceedings against 4 employees of State Revenue Service, first rulings 
 

2010 
After a prolonged litigation, the Supreme Court of Latvia rules that Ilze 

Jaunalksne should receive a compensation of 12 000 lats (around 17 000 euro) 
 

2015 

Final ruling against 4 employees of State Revenue Service – they are found guilty 
for abuse of power (illegal wiretapping) and sanctioned with monetary fines 

 
No new developments in the criminal procedure on exposure of state secrets (the 
leakage of records of phone conversations), no one has yet been accused for this 

crime 
 

2. Description of the role of journalists 

 

From the outset of a scandal (first articles in September 8 and 9), newspapers Diena and NRA had 

competing narratives on what constitutes corruption in the story. Diena considered the corruption as 

being the very fact that somebody could illegally tap and leak a journalist’s phone conversations. 

NRA framed corruption as being the disclosed content of the phone conversation which, to 

newspaper’s consideration, suggested unethical links between the journalist and representatives of 

political parties and high judicial officials. 

In the interest of clarity, the description of the role of journalists is analysed according to four 

allegations that could have been used as a focusing point in order to frame corruption in this story: 

1. Wiretapping (Illegal wiretapping of a journalist by state institutions is corruption) 

2. Leaking (Leaking of wiretapped conversations by a state institution is corruption) 

3. Publishing (Media publishing wiretapped conversations of a colleague is corruption) 

4. Content (Content of conversations signify that the journalist was corrupt) 



	 50	

Figure 7 illustrates both the overall reporting on the scandal of the three newspapers and their 

mutual differences. It is clear that Diena and Latvijas Avīze focused on wiretapping aspect of the 

story, while NRA, compared to other newspapers, was writing a lot on the content of Jaunalksne’s 

wiretapped phone conversations. 

 

Figure 7: Focus of reporting on Jaunalksne’s phone conversations scandal 

 

 

Illegal wiretapping as the focus of reporting 

The fact that a journalist’s conversation had been wiretapped were the main initial reporting 

impetus for Diena and Latvijas Avīze. 

 

Diena 

In its news reporting during 2006, Diena established that (chronologically): 
08.09.2006 A judge had permitted to wiretap journalist's conversations 
09.09.2006 Some conversations might have been tapped without authorisation 
12.09.2006 It is probable that it is the Finance police (an institution that forms part of State 

Revenue Service) that wiretapped the conversations 
13.09.2006 Judge who permitted the wiretapping is temporarily discharged 
14.09.2006 There was additional wiretapping of conversations by Finance police in August, 2006 
14.09.2006 Judges were misled by employees of Finance police 
14.09.2006 Scandal is being used by politicians so as to exert pressure on Public Prosecutor's 

Office and KNAB 
15.09.2006 Part of conversions were probably wiretapped by misleading the judge 
16.09.2016 News on International Federation of Journalists' condemnation 
21.09.2006 State institutions do not disclose which employees of Finance police are discharged 
19.10.2006 Disciplinary proceedings against the judge who permitted the wiretapping 
02.11.2006 The judge who authorized the wiretapping receives a reprimand 

 



	 51	

In its subsequent news coverage from 2007-2013 Diena closely covered the court proceedings and 

was periodically checking whether those who had wiretapped Jaunalksne’s conversations had been 

discharged from their duties. 

 

Figure 8: Number of articles on wiretapping aspect of the scandal, Diena 

 

 

During this timeframe Diena devoted 12 editorials to the story (additionally there were some 

editorials which only mentioned the case in a brief manner). Main messages on the wiretapping 

aspect were the following: 

o Wiretapping journalist's conversations is outrageous (09.09.2006; 15.09.2006) 

o It is likely that somebody had paid and 'ordered' the wiretapping as a retribution to the 

journalist: it was not the initiative of the employees of Finance police themselves. The people 

behind the scenes must be found. (26.10.2006; 09.01.2007; 25.03.2008; 18.08.2008; 

22.05.2009) 

o Politicians are using the wiretapping scandal in order to turn against anti-corruption agency 

KNAB and Public Prosecutor's Office, even though those institutions are least at fault 

(13.09.2006) 

o There must be consequences following the scandal: 

- State Revenue Service must be cleaned of corruption (09.01.2007; 13.06.2007; 08.08.2007) 

- Ilze Jaunalksne should receive a compensation (10.02.2007; 03.04.2007) 

- All state officials involved should receive appropriate punishments (10.02.2007) 

 



	 52	

Latvijas Avīze 

In covering the story, Latvijas Avīze also focused on the wiretapping aspect, but the number of 

articles dedicated to this subject was less than a third of that of Diena. In its overall approach, 

Latvijas Avīze indicated that it considers this story as being of corruption, but it was not willing to 

issue strong condemnations in its editorial reporting. 

 

Figure 9: Number of articles on wiretapping aspect of the scandal, Latvijas Avīze 

 

 

In its news reporting during 2006, Latvijas Avīze informed its readers that: 
06.09.2006  There might be a new wiretapping scandal 
14.09.2006 Conversations were also wiretapped in April, 2006 - there had been court 

authorization 
13.09.2006  Finance police might have misled the judge 
15.09.2006 President of Latvia Vaira Vīķe-Freiberga believes that wiretapping should be 

controlled better 
22.09.2006 State Prosecutor's Office will try to be comprehensive in its investigation 
19.10.2006  
 

Disciplinary proceedings against the judge who authorize wiretapping have began 

 

During the subsequent years Latvijas Avīze occasionally followed the story, informing its readers 

about court proceedings and compensation that was received by Ilze Jaunalksne. Latvijas Avīze did 

not devote any editorials to this aspect of the story. In 2006 and 2007 the newspaper did publish the 

digest of readers' views on the subject matter. 

 



	 53	

NRA 

Unlike Diena and Latvijas Avīze, for NRA the story of corruption, at least initially, was not that of 

the wiretapping of journalist’s conversations (7 articles during 2006), but rather the content of those 

conversations (14 articles during 2006). 

 

Figure 10: Number of articles on wiretapping aspect of the scandal, NRA 

 

 

Also its news reporting priorities on wiretapping aspects were clearly different from that of Diena 

and Latvijas Avīze. It wrote very little on legitimacy of wiretapping a journalist and illegalities of 

the procedure, instead the newspaper focused on defending the persons and institutions involved 

and on reframing the issue as not being about Jaunalksne, but about wiretapping in general: 

 
12.09.2006 Criminal proceedings for wiretapping Jaunalksne's conversations 
20.09.2006 Supreme Court has unjustifiably disclosed the name of the judge who authorized 

wiretappings 
25.09.2006 Prosecutor General blames the employees of Finance police although there are no 

court ruling to prove their guilt 
03.11.2006 Secret services deny that it is possible to illegally wiretap someone's conversations 
13.11.2006 Politicians promise to eliminate illegal wiretaps 
03.12.2006 Situation with secret wiretaps is out of control 

 

Newspaper dedicated one editorial to the wiretapping aspect (15.09.2006) - the message of the 

editorial was on the unfairness of punishing the judge who had authorized wiretapping of 

journalist's conversations. NRA continued this editorial line in later years, in other editorials (for 

example, 11.07.2007) and interviews (09.03.2007). 

 



	 54	

Leaking confidential information as the focus of reporting 

None of the three newspapers framed the leaking of confidential information as the main corruption 

aspect of this story. Nevertheless, all the newspapers paid some attention to this issue. 

Latvijas Avīze did not distinguish its reporting on wiretapping aspect to the subsequent leak of this 

information from Finance police to media. Diena also tended to combine those aspects, except for 

some of its reporting. For example, Diena’s editorial of 15.09.2006 states that it is highly unlikely 

that Finance police of State Revenue Service, the institution that had wiretapped journalist’s 

conversation, was not the subsequent leaker of this information. Statements to the contrary had 

appeared in other media. 

On 16.09.2006 Diena published expert views on the scandals – one of the experts pointed out that 

even if the wiretap would have been legal, the state has an obligation to keep such information 

private. This line of argumentation was continued in an editorial of 10.02.2007 (allegation that the 

head of State Revenue Service is responsible for not ensuring that confidential information does not 

leak from his institution).  Diena distinguished (editorial 10.01.2007) between this story and 

Jurmalgate (Case study 2) by noting that the circumstances of the leak were different. Jurmalgate 

phone conversations were wiretapped legitimally and the transcripts of those conversations were 

given to the journalist by one of the accused after the investigation had already been finished. In 

some of its editorials, Diena highlighted that the leakage of the illegally recorded phone 

conversations was a kompromat (see Case study 3)  in the interests of someone who was interested 

in discrediting the journalist and her colleagues (editorial 10.03.2007). Unfortunately, the 

investigation did not manage to find out who had ordered the releasing of kompromat against the 

journalist (22.05.2009). 

In its reporting, the newspaper NRA tended to distinguish between wiretapping and leaking of 

information, but not always consistently. For example, editorial of 15.09.2006 stated that 

punishment was justified for those state officials who had given away confidential information and 

not the judge who had authorized the wiretappings. The next day another editorial reproached 

investigative institutions for ‘double standards’ – newspaper alleged that previously, when there 

was a leak of some sensitive information, such cases were not investigated diligently.  
 

Publishing confidential conversations as the focus of reporting 

If some illegally obtained confidential information has been leaked to a media, should he or she 

publish such information? In what cases would it allow him/her to be an enabler of a corruption 

story and in which cases – an instrument of corruption? 



	 55	

None of the newspapers analysed for this case study, framed this issue as being the main focus of 

the story. Nevertheless, they did have different framing on the issues whether a media outlet should 

have published wiretapped conversations of an investigative journalists. 

Latvijas Avīze paid the least attention to this issue. The newspaper did not republish the transcripts, 

but it did inform its readers on the contents of the phone conversations. In 14.09.2006 the 

newspaper published a news article where it was stated that a website neliesi.info was created by 

Lato Lapsa – the article also provided an extensive quote for Lato Lapsa’s rationale (allegations that 

he needed to expose to public that Ilze Jaunalksne has double standards regarding swear words and 

drugs).  

Apart from that, LA published a news story in 16.09.2006 that Prosecutor's Office will check 

whether publishing of all previous phone conversation leaks was lawful. In 2007 and 2009 Latvijas 

Avīze briefly mentioned this issue in a context that is only marginally connected to Jaunalksne's 

story. 

NRA published some of the phone conversation transcripts already in 08.09.2006. A week later, on 

14.08.2006 newspaper started a discussion on justification for publishing conversations, that – as by 

then was starting to be clear – were based on illegal wiretapping. That article provided a digest of 

comments by Lato Lapsa where he justified his reasoning in a following manner: 1) Ilze Jaunalksne 

herself as a journalist had published information that was based on a leak of phone conversation 

transcripts; 2) 'At least a part of conversations indicate that the journalist is herself a source or 

information' to some outside parties.  A comment by Inta Brikše, media expert was added to the 

article, where she stated that Ilze Jaunalksne had been unfairly injured. 

On 16.09.2006 NRA published an editorial which reinstated the points of Lato Lapsa - that there is 

no difference between this information leak from that of Jurmalgate (Case study 2) and that it is in 

public interest to know whether a journalist exposes corruption cases not because of public benefit 

considerations, but rather due to her own and her friends' interests. There was also a news story 

16.09.2006 where the editor-in-chief of NRA was quoted - who stresses the assumed link between 

the journalist and KNAB and State Prosecutor's Office exposed by the transcripts. 

On 27.09.2006 NRA published a discussion with several people where Gunta Līdaka, head of TV5, 

again highlighted the point that, in context of a choice to publish transcripts, she saw no difference 

between circumstances of these transcripts and Jurmalgate.   NRA used the framing of 'double 

standards' in its later coverage as well (for example, 10.02.2007; 19.03.2007; 12.08.2008) 

Diena had a vague attitude towards the issue whether the publication of the transcripts is in itself a 

form of corruption. 

During 2006 Diena had two main messages: 



	 56	

1. Selection of the phone conversations transcripts targeted not just the journalist, but also anti-

corruption agency KNAB and representatives of State Prosecutor's Office. This selection was 

immediately used by some high level politicians to allege that public broadcaster LTV1 cooperates 

with investigative institutions and political party Jaunais Laiks. 

2. Comparisons of this event with Jurmalgate are deliberately misleading - Jurmalgate 

conversations exposed a crime where investigation had already been finished, while in this 

particular case the transcripts concerned a journalist's private and work-related conversations. 

Nevertheless, top politicians and journalist continued to use such arguments of 'double standards'. 

In 2007 Diena specified its attitude in two editorials, stating that legally journalists were entitled to 

publish the phone conversation transcripts of the journalist even though the society did not learn 

anything of importance (10.02.2007). This message was repeated in another editorial on 

15.05.2007. 

 

Content of wiretapped phone conversations as the focus of reporting 

Out of the three newspapers only NRA made the content of the phone conversations that main focus 

on its reporting. 

Its first three articles on the story had the following titles: 

ü It is confirmed that journalist’s conversations are genuine – now it is time to evaluate their 

contents (08.09.2006) 

ü LTV (public broadcaster) wishes to evaluate Jaunalksne’s conversations (09.09.2006) 

ü Politicians: suspicions are confirmed that public broadcaster LTV1, JL [political party], 

Public Prosecutor’s Office and KNAB cooperates. (11.09.2006) 

In its subsequent news reporting, NRA informed its readers on Lato Lapsa's attempts to have an 

official investigation regarding the content of the transcripts - in 20.09.2006 NRA wrote that Lato 

Lapsa had submitted the transcripts to State Prosecutor's Office for an investigation on whether 

their content indicates the existence of some crime. In 16.11.2006 NRA further reported that Lato 

Lapsa is outraged for there not being a response. 23.11.2007 NRA again mentioned this story. 

NRA also reported on people who used those transcripts for their own purposes. For example, 

lawyer Viktors Tihonovs asked the Council of Sworn Attorneys to expel another attorney Romualds 

Vonsovičs, because he believed that the phone transcripts indicate that Vonsovičs was helping 

Jaunalksne in creating reports that showed Tihonovs in a negative light (11.11.2006; 19.06.2007) 

 



	 57	

Figure 11: Number of articles on content aspect of the scandal, NRA 

 

 

Starting from 2006 until 2008 NRA mentioned content of wiretapped conversations in eight 

editorials, thus clearly illustrating the importance this story had for the newspaper. The main 

editorial messages were the following: 

ü Leaked phone conversations disclosed that the journalist was not neutral - she was giving 

advice on what needs to be said in her TV program (14.09.2006; 16.09.2006; 10.02.2007; 

12.08.2008; 26.11.2008) 

ü Conversations disclosed that the journalist was using weed, using denigrating expressions, 

advising a politician to write to Public Prosecutor's Office, etc. (15.09.2006; 10.02.2007; 

09.05.2008) 

ü Conversations hinted at some ‘affront’ against Aivars Lembergs, mayor of Ventspils 

(10.02.2007, 14.03.2007) 

ü it is wrong for media not to discuss the content of journalist’s conversations – such an 

inaction might result in politicians escaping from responsibility in similar circumstances 

(16.09.2006) 
 

3. Discussion 

 

Any discussion on journalistic roles are necessarily relative to the framing of the story. Case study 4 

illustrated clearly that even the same events might be basis for different narratives on corruption.  



	 58	

Several competing narratives could be construed on the basis of Case study 4, depending on what 

sort of corruption is being seen as the core of the story. In order to illustrate how different choices 

of the core of the story would influence evaluations of journalistic roles, let us take the narrative as 

perceived by Diena and alternative narrative as perceived by NRA. 

Narrative 1 (Diena, Latvijas Avīze). The core of corruption in this story is the illegal wiretapping 

and leaking of journalist’s conversations. Wiretapping was organized with an intent to spy on an 

investigative journalist and to later use the resulting private phone conversations for intimidation 

and retribution (kompromat). 

 
 Diena Latvijas Avīze NRA 
Enforcer/initiator    
Reporter/facilitator X X  
Actively corrupt/collaborator   X 
Inactive/lazy    

 

While Diena took a more active and outspoken stance, both Diena and Latvijas Avīze acted as 

reporters/facilitators of this corruption story. The scandal arose due to appearance of kompromat on 

Ilze Jaunalksne - state institutions quickly informed the public that their investigation had resulted 

in a conclusion that wiretapping was illegal. Hence, there are no enforcers/initiators among the 

media. According to this framing, NRA was among those media that was actively helping to 

multiply the message intended by those who had organized the kompromat; NRA was also 

simultaneously trying to kill the story on illegality of wiretapping. There might have been a variety 

of reasons for such a position: for example, interests’ of the owners of NRA to discredit this 

specific journalist, KNAB and State Prosecutor’s Office.  

Narrative 2 (NRA). The core of corruption in this story is the corrupt journalist. Content of 

transcripts indicate that the journalist in some ways coordinated her behaviour with investigative 

institutions and one political party. Besides, she used denigrating language and admitted trying 

marihuana. 

 
 Diena Latvijas Avīze NRA 
Enforcer/initiator   ? 
Reporter/facilitator   X 
Actively corrupt/collaborator ?   
Inactive/lazy X X  

 

Such framing of the corruption story puts NRA in the reporter/facilitator role, while Latvijas Avīze 

and Diena look inactive/lazy because they did not uptake this frame. As the circumstances around 

leaking of phone conversations are unclear, it cannot be stated with conviction whether any media 



	 59	

served as an enforcer/initiator of the story. Taking into account the involvement of Lato Lapsa in 

the story (see Case study 3), this might have been a case where there might have been a chain of 

kompromat distribution from those who had initiate wiretapping to kompromat distributors and only 

then to journalists. 

Alternative interpretations should not necessarily compete, in some cases (illustrated in this case 

study) they can coexist (see Table 18) 

 

Table 18: Which is the main corruption story? Perception of the three newspapers 

Where is corruption story? Diena Latvijas 
Avīze NRA 

In illegal wiretapping X X ? 
In leakage of confidential information from state institutions X X ? 
In conversations appearing online/being published by media ? - - 
In content of the leaked transcripts - - X 

 

As has already been explored in Case study 3 on kompromat portals, Latvia does not yet have a 

trustworthy system that would allow to discern responsible journalism from PR and corrupt content. 

This case illustrates clearly that ambiguity regarding journalistic standards and public benefit test 

might be harmful to journalists themselves – that might even lead to other media publishing 

journalist’s private phone conversations. 

Had there been a trustworthy media responsibility system, that would have been an appropriate 

forum to discuss one of the most important issues left open by this case: in which circumstances are 

the media justified citing public benefit considerations when publishing information leaks, 

including the ones on their colleagues who works on corruption cases?  What are responsibilities of 

media in such a case – can they be punished for illegitimate invasion of privacy if those 

responsibilities are not met? 

Unless such responsibilities are clear, media, when publishing a kompromat, always run a risk of 

being used as an instrument of corruption rather than being responsible reporters on a corruption 

story. Without clarity on the standards of responsible journalism, it is almost impossible for the 

audience to ascertain whether some new corruption story has been the result of quality journalism 

or rather serves as a kompromat. 
 



	 60	

Conclusions 
	

	

	

	

Investigative journalism on corruption 

In-depth investigative reports, though rare, usually have high public visibility and political impact 

in Latvia. Case study No 1 (on successful investigative reporting on corrupt schemes of insolvency 

administrators) has demonstrated that there are some important preconditions for quality 

investigative journalism on corruption: 

• Availability of experienced journalists who can dig up and research a corruption story 

• Availability of resources to release investigative journalism from daily duties in order to 

work on a corruption story 

• Editorial team who can provide support to the journalist and review the quality of his/her 

work 

• Availability of the legal advice for the journalist/editor 

• Technical means to make comprehensible a complicated corruption scheme (in a form of an 

infographic, picture, etc). 

• Following the first publication of the story: follow-up reporting capacity/interest of the 

media (interviews, further reports, etc). 

Over the last 10 years the number of media in Latvia who have some capacity to conduct 

investigative journalism on corruption has increased.  Nevertheless, relatively few editorial teams 

have capacity to prioritize complex corruption stories where investigation could take more than 

several weeks. An important newcomer to investigative journalism scene is a non-profit 

organisation Re:Baltica which works across media spectrum (partnering with internet news portals, 

TV channels, print journals and even creating their own documentaries). 

 

Reporting on corruption 

Majority of media in Latvia that report on corruption, do not have their own in-depth investigative 

capacity. Usually they report those corruption stories that are picked up by news agencies thus 

magnifying the reach/impact of those stories.   

Some of the relevant editorial considerations when deciding whether to pick up a corruption story: 

the “scandal-potential” of the story, credibility of the source, convenience of transmitting the story 



	 61	

via particular media. That is part of the reason why many media would prioritise reporting on 

relatively uncomplicated corruption cases.   

Even though media in Latvia tend to report on similar corruption cases, Case Study 2 (on 

Jurmalgate, the most widely covered corruption story in recent history of Latvia) has demonstrated 

that the content of reporting may be very different.  For example, corruption can be framed by a 

newspaper as a problem that can and needs to be solved by politicians (paradigm of constructive 

journalism) – alternatively, media can attempt to marginalise the corruption case, even kill it.  These 

different frames are imposed not only via the opinion/editorial sections of newspapers, but also in 

their news reporting – namely, even if a quantity of a corruption story-related news reporting for 

two media outlets might be similar, they might frame the story in very distinct ways. 

 

Kompromat reporting 

An important albeit a highly problematic phenomenon linked with corruption reporting in Latvia is 

the so-called kompromat – a market of (sometimes) corruption-related information that is published 

in order to ruin someone’s reputation. There have been several internet news portals in Latvia that 

have published kompromat mostly based on leaks of confidential information, including from secret 

services, and rumours (for analysis, see Case Study 3).  Kompromat portals are a strange hybrid 

between media, public relations smear campaigns, citizen journalism and civic activism. They 

frequently publish anonymous information that has not been verified by responsible journalism 

techniques. Existence and prominence of kompromat illuminates the problems that stem from the 

lack of a clear borderline between: 

• legitimate whistle-blowing on corruption and deliberate leaks of confidential information on 

the basis of dubious purposes,    

• responsible journalism on corruption and paid smear campaigns, 

• citizen journalism and trolling (cyber-bullying) campaigns. 

One of the most prominent and controversial cases of corruption-related kompromat has been the 

publishing of phone conversations of investigative journalist Ilze Jaunalksne (Case Study 4) who 

had been working on corruption-related issues. Her phone conversations were tapped illegally by 

policemen of State Revenue service – even though they were later sanctioned to imprisonment for 

this crime, they never disclosed the reasons for tapping her phone conversations and the person who 

had ordered then to engage in this illegal activity. It is assumed that the tapping was conducted in 

order to learn the details of the journalist’s corruption related research and to use the conversations 

for retribution against her. Nevertheless, those phone conversations were later published by some 

media outlets under a pretext that they exposed unethical journalistic behaviour. 



	 62	

Case study 3 has shown that other media tend to republish information from kompromat portals 

without informing their own audience about the problems of this particular data source, thus 

magnifying the credibility and impact of those portals and devaluing the importance of responsible 

investigative journalism on corruption. 

 

Responsible journalism on corruption 

Kompromat reporting on corruption is not easy to discern from legitimate media work because 

media corruption has been a perennial problem of media landscape in Latvia.  Among symptoms for 

media corruption in Latvia the following are the most important: 

• existence of undisclosed paid content in many Latvian media outlets – including those that 

report on corruption. It is frequently very hard to tell whether some story on corruption has 

appeared because of a diligent editorial work or because there has been an undisclosed 

financial transaction to ‘convince’ the media outlet to focus on the story.  

• High degree of influence of advertisers and media owners on the editorial decisions of 

media outlets, including those decisions that affect the corruption coverage. 

• lack of clear distinction between journalism and public relations – the revolving-door policy 

is quite loose and few editorial teams check whether their journalists are/are not engaged in 

political consulting, including on issues that are linked with corruption. 

Some of the problems of Latvia’s media landscape stem from the non-existence of clear regulation 

or credible self-control system on media responsibility and ethics.  

Therefore, there is almost no common understanding on what constitutes good faith journalism and 

no common reaction from journalistic community if the principles of responsible journalism have 

been violated.   In addition to that, corruption related reporting is associated not only with outlets 

who have been registered as mass media, but also those which have not (for example, some of the 

largest Latvian internet news portals are registered only as enterprises, not mass media), therefore, it 

is unclear to what extent the privileges and responsibilities of journalists apply in such 

environments.   

In this context it is apparent that the abundance of corruption-related reporting in Latvia is not 

necessarily a positive thing. Only some part of such reporting stem from responsible good faith 

journalism techniques – although it seems that the overall share of responsible reporting has been 

increasing. An important part of Latvian corruption reporting is still based on kompromat that is 

published for purposes of character assassination rather than for public benefit. It is doubtful 

whether principles of responsible journalism have been observed in creation and distribution of 

such corruption stories.  



	 63	

References 
 

Baerug R. (2005) Hidden Advertising and TV Journalism in the Baltic Countries and Norway. In 
The Baltic Media World, 2005 
 
Haagerup, U. (2014) Constructive news (second edition). InnoVatio Publishing AG 
 
Kazoka, I. Human Assisted Content Analysis of the print press coverage of corruption in Latvia. 30 
June, 2016. Deliverable for project Anti-Corruption Policies Revisited (ANTICORRP) 
 
Ledeneva, V.L. (2006). How Russia Really Works: The Informal Practices That Shaped Post-Soviet 
Politics and Business. Cornell University Press 
 
Latvijas mediju politikas pamatnostādnes 2016.-2020.gadam. Pielikums. (2015). Latvijas 
Republikas Kultūras ministrija. Available online: 
http://www.km.gov.lv/lv/doc/nozaru/mediji/KMPamnp_061115_mediju_politika.docx 
 
Nagla I and Kehre A. (2005). Country report on Latvia. Available: http://www2.mirovni-
institut.si/media_ownership/latvia.htm 
 
Rožukalne, A. (2011) Slēptā reklāma Latvijas mediju saturā: cēloņi, redakciju stratēģijas un 
reklāmdevēju prakse. Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS. Retrieved from: 
http://providus.lv/article_files/2117/original/slepta_reklama_mediju_prakse.pdf?1343212009 
 
Rudusa, R. (2009). Footprint of Financial Crisis in the Media: Latvia country report. Compiled by 
Rita Ruduša. Commissioned by Open Society Institute, December 2009. 
 
Skudra O, Sulmane I., Dreijere V. (2014). Plašsaziņas līdzekļi demokrātiskā sabiedrībā. In Cik 
demokrātiska ir Latvija? Demokrātijas audits 2005-2015. Rīga: LU Sociālo un 
politiskopētījumuinstitūts, 2014. Available at: 
http://www.szf.lu.lv/fileadmin/user_upload/szf_faili/Petnieciba/Demokratijas_audits_2014_kopaa.p
df 
 
Spakovska R., Jemberga S., Krūtaine A., Spriņģe I. (2014) Is there life after the crisis? Analysis of 
the Baltic Media’s Finances and Audiences 2008-2014. The Centre for Media Studies at SSE Riga 
& The Baltic Center for Investigative Journalism Re:Baltica 
 
Sulmane, I. (2011). Latvian daily press journalists: Between or together with commercialisation and 
partisanship? In: Media Transformations. Kaunas: Vytautas Magnus University, Vol. 5, pp. 24–43.  
 
Sulmane I. (2011). Neatrastās identitātes? Latvijas dienas laikrakstu žurnālisti politikas, 
ekonomikas un kultūras lauku ietekmē. LU SPPI 



	 64	

OSCE, (2014). Latvia, Parliamentary Elections, 4 October 2014: Final Report, Organization for 
Security and Co-operation in Europe, 18 December 2014 
 
 



	 65	

 

Project profile 

 

ANTICORRP is a large-scale research project funded by the European Commission’s Seventh 

Framework Programme. The full name of the project is “Anti-corruption Policies Revisited: Global 

Trends and European Responses to the Challenge of Corruption”. The project started in March 2012 

and will last for five years. The research is conducted by 20 research groups in fifteen countries. 

 

The fundamental purpose of ANTICORRP is to investigate and explain the factors that promote or 

hinder the development of effective anti-corruption policies and impartial government institutions. 

A central issue is how policy responses can be tailored to deal effectively with various forms of 

corruption. Through this approach ANTICORRP seeks to advance the knowledge on how 

corruption can be curbed in Europe and elsewhere. Special emphasis is laid on the agency of 

different state and non-state actors to contribute to building good governance. 

 

 

 

 

 

Project acronym: ANTICORRP 

Project full title: Anti-corruption Policies Revisited: Global Trends and European Responses to the 

Challenge of Corruption 

Project duration: March 2012 – February 2017 

EU funding: Approx. 8 million Euros 

Theme: FP7-SSH.2011.5.1-1 

Grant agreement number: 290529 

Project website: http://anticorrp.eu/  

 


