
ALBANIA

Television across
Europe:

Follow-up Reports 2008

NETWORK MEDIA PROGRAM

OPEN SOCIETY INSTITUTE

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM



Published by

OPEN SOCIETY INSTITUTE

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

400 West 59th Street
New York, NY 10019

USA

© OSI/EU Monitoring and Advocacy Program, 2008
All rights reserved.

TM and Copyright © 2008 Open Society Institute

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

Website
<www.eumap.org>

<www.mediapolicy.org>

Design & Layout by Q.E.D. Publishing

http://www.eumap.org


A C K N O W L E D G E M E N T S  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
3

Acknowledgements 
This country report was prepared as part of a series of monitoring reports titled 
‘Television across Europe: Follow-up Reports 2008’. The series presents an update of 
the situation in nine of the original twenty countries covered in the 2005 reports series 
“Television across Europe: regulation, policy and independence”. The countries 
included in the 2008 series are: Albania, Bulgaria, Czech Republic, Italy, Lithuania, 
Macedonia, Poland, Romania and Slovakia. 

Both series of reports have been prepared by the EU Monitoring and Advocacy 
Program (EUMAP) of the Open Society Institute and by the Network Media Program 
(NMP) of the Open Society Foundation, in cooperation with local experts. EUMAP 
and NMP would like to acknowledge the primary role of the following individuals in 
researching and drafting this country report. 

Final responsibility for the content of the reports rests with the Programs. 

“Television across Europe – Follow-up Reports 2008, Albania” 

Editors 

Marius Dragomir (NMP) Project Manager and Editor 

Mark Thompson (NMP) Editor 

Country reporter 

Ilda Londo Albanian Media Institute 

OSI Team 

Gordana Janković (NMP) Program Director 

Biljana Tatomir (NMP) Deputy Director 

Miriam Anati (EUMAP) Advocacy and Communications 

Andrea Gurubi Watterson (EUMAP) Program Coordinator 

Csilla Tóth (EUMAP) Program Assistant 

Joost van Beek (EUMAP) Website Manager 

Sergey Shabanov (EUMAP) Website Developer 



 



P R E F A C E  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
5

Preface 
Television across Europe: Follow-up Reports 2008 is a monitoring project of EUMAP 
(EU Monitoring and Advocacy Program) at the Open Society Institute and of the 
Network Media Program at the Open Society Foundation. The project updates and 
builds on the outcome of the original Television across Europe: regulation, policy and 
independence monitoring reports released in October 2005, which covered 20 
countries. 

The 2005 reports concluded that the pivotal role of television in supporting democracy 
in Europe was under threat. It showed that public service broadcasters were being 
forced to compromise quality to compete with commercial channels, and that many of 
them depended on Governments or political parties. Moreover, ever-larger 
concentrations were developing in the commercial sector, often with clear political 
affiliations. These developments jeopardised broadcasting pluralism and diversity, with 
the new democracies of Central and Eastern Europe most acutely at risk. 

The original Television across Europe project and its linked advocacy activities ended in 
June 2006. Since then, the Network Media Program has funded a number of follow-
up projects, carried out by partner organisations in selected countries, aimed at 
promoting and building on the reports’ findings and conclusions. 

There have been significant developments in many of the countries covered in the 
2005 reports, with respect to many of the areas monitored. Launched in London in 
March 2008, Television across Europe: Follow-up Reports 2008 monitors these 
developments in nine of the twenty countries that were originally monitored: Albania; 
Bulgaria; the Czech Republic; Italy; Lithuania; Poland; the Republic of Macedonia; 
Romania and Slovakia. These countries were selected because of the continuing 
significant changes in their broadcasting landscape. 

Television across Europe: Follow-up Reports 2008 maps the main changes in broadcasting 
legislation, policy and market over the past three years and assesses the progress – or 
lack of – that these countries have made in improving the independence and pluralism 
of their broadcasting. 

As with the original 2005 reports, these updates are addressed to policy makers, civil 
society activists and academics alike, as a contribution to bringing about change where 
it is needed.  

The nine country reports were drafted by local experts with the support of partner 
NGOs. All country reports are based on the same methodology, thus allowing for a 
comparative analysis. OSI and OSF assume final responsibility for their content. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8  
6 

About EUMAP 

EUMAP, the EU Monitoring and Advocacy Program of the Open Society Institute, 
monitors the development of selected human rights and rule of law issues in both the 
European Union and in its candidate and potential candidate countries. 

EUMAP works with national experts and nongovernmental organizations (NGOs) to 
compile reports that are distributed widely throughout Europe and internationally. 
The reports are designed to encourage broader participation in the process of 
articulating the EU’s common democratic values as well as in ongoing monitoring of 
compliance with human rights standards throughout the Union. 

In addition to these monitoring reports on Television across Europe, EUMAP is 
currently focusing on access to Education for Roma and on the situation of Muslims in 
selected EU Cities. 

Previous EUMAP reports include the 2005 Television across Europe series as well as 
reports on minority protection, the rights of people with intellectual disabilities, 
judicial independence, judicial capacity, corruption and anticorruption policy and 
equal opportunities for women and men.  

All EUMAP reports as well as further information on the program are available at 
www.eumap.org. 

About NMP 

The Network Media Program seeks to promote independent, professional, and viable 
media and quality journalism, primarily in countries undergoing a process of 
democratization and building functioning media markets. 

The Media Program supports initiatives aimed at helping media-related legislation 
conform to international democratic standards, increasing professionalism of 
journalists and media managers, strengthening associations of media professionals, and 
establishing mechanisms of media self-regulation. The Media Program also supports 
media outlets that stand for the values of open society, as well as efforts aimed at 
monitoring and countering infringements on press freedom, and promoting changes in 
media policy that ensure pluralism in media ownership and diversity of opinion in 
media. 

Although traditionally the Media Program has focused on Central, Eastern, and South 
Eastern Europe, CIS, and Mongolia, during the past several years it has expanded to 
Western and Southern Africa, Southeast Asia, and Latin America. 

http://www.eumap.org


 

 

Television across Europe: 

Follow-up Reports 2008 

Albania 
By Ilda Londo 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
8 

Table of Contents 

 A. Executive Summary  ..............................................................  10 

 B. Recommendations  ................................................................  11 

 1. Original recommendations from the 2005 report  ............  11 

 1.1 Policy  .......................................................................  12 

 1.2 The regulatory authorities (KKRT) ...........................  14 

 1.3 Public and private broadcasters  .................................  15 

 1.4 The public broadcaster (RTSH)  ...............................  17 

 1.5 Civil society  ..............................................................  18 

 2. New recommendation based on the 2008 report  .............  18 

 2.1 Legislation  ................................................................  18 

 C. Main Findings of the Follow-up Monitoring  ........................  19 

 1. General broadcasting environment  ..................................  19 

 1.1 Key developments in legislation and policy  ...............  19 

 1.2 EU legal provisions  ...................................................  19 

 1.3 Broadcasting market  .................................................  21 

 2. Regulation and licensing of the television sector  ..............  21 

 2.1 Regulatory authorities and framework  ......................  21 

 2.2 Licensing system  .......................................................  24 

 3. Regulation and management of public service 
television broadcasting (PSB)  ..........................................  29 

 3.1 PSB legislation and policy  .........................................  29 

 3.2 PSB governance structure  .........................................  29 

 3.3 PSB funding  .............................................................  33 

 3.4 Editorial standards  ....................................................  34 

 4. Commercial broadcasting  ................................................  35 

 4.1 Regulation and management  ....................................  35 

 4.2 Ownership and cross-ownership  ...............................  36 

 4.3 The advertising market  .............................................  36 

 4.4 Editorial standards and independence  .......................  39 

 4.5 Regional and local broadcasting  ................................  41 

 5. Programming  ..................................................................  41 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
9 

 5.1 Output  .....................................................................  41 

 5.2 General provisions on news  .......................................  43 

 5.3 General programme production guidelines  ................  44 

 5.4 Quotas  ......................................................................  44 

 5.5 Obligations on PSB  ..................................................  45 

 5.6 Obligations on commercial broadcasters  ...................  46 

 6. Conclusions  .....................................................................  46 

  ANNEX 1. Legislation cited in this report  .............................  48 

  ANNEX 2. Bibliography  .......................................................  49 

 

 

List of Abbreviations 
EBU European Broadcasting Union 

KESH Albanian Power Corporation, Korporata Elektroenergjitike Shqiptare 

KKRT National Council of Radio Television, Këshilli Kombëtar i Radios dhe 
Televizionit 

KLSH Supreme State Audit, Kontrolli i Lartë i Shtetit 

OSCE Organisation for Security and Co-operation in Europe 

RRC-06 Geneva Regional Radio-communications Conference in 2006 

RT Radio Tirana 

RTSH Radio-Television of Albania, Radio Televizioni Shqiptar 

TVSH Albanian Television, Televizioni Shqiptar 

WAZ Westdeutsche Allgemeine Zeitung 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
10

A. Executive Summary 
The electronic media form the most important sector in the Albanian media market. 
Despite their continuing professional development, electronic media are still subject to 
suspicions about the sources of their funding and their economic performance. They 
continue to be economically unstable and depend largely on revenue from their 
owners’ other interests. This situation casts serious doubt over their editorial 
independence and the quality of the information they offer to the public. The 
Government has tried to solve the controversial issue of the allocation of State 
advertising, but it has not yet made a clear break with past practices. The Government 
decided to place State advertising only in the official bulletin to relieve the media from 
its dependence on the Government. But the law does not clearly define State 
advertising, leaving room for arbitrary patronage. 

The Government has also initiated several controversial legal amendments concerning 
regulators and digital broadcasting. They claimed that these efforts were aimed at 
improving the independence of the media, but critics alleged that the real motive was 
to gain more control over the regulators and to silence independent media. The lack of 
public debate and consultation with stakeholders during the preparation of legal 
changes made suspicions even stronger. 

Despite undergoing substantial reform, the National Council of Radio Television 
(KKRT, Këshilli Kombëtar i Radio dhe Televizionit) has failed to make progress in 
fulfilling its mission. Its decisions on granting broadcast licences and removing 
antennas have been contested. The granting of digital licences in the near future will be 
the ultimate test of the KKRT’s authority and independence. Digital television has 
made significant progress since its emergence, in a legal vacuum, three years ago. Its 
popularity is on the rise. 

Proper implementation of the law is especially needed for strengthening the role of the 
public service broadcaster, the Radio-Television of Albania (RTSH, Radio Televizioni 
Shqiptar), and enabling it to fulfil its mission. The role of the public service broadcaster 
has steadily faded, as private television stations have been continuously investing in 
their operations. The reform of RTSH has stagnated; accusations that it favours the 
Government have continued. The current management has finally drafted a strategy to 
transform the institution into an efficient public service broadcaster. However, funding 
is still a conundrum that must find a solution, especially as digitalisation looms. 

An efficient self-regulation system has not yet taken root despite some attempts in that 
direction. Given the lack of employment contracts for journalists and the extremely 
unstable labour market, self-censorship rather than self-regulation is the norm among 
journalists. Moreover, the lack of reliable research, monitoring, surveys and other ways 
of collecting solid data on electronic media continues to prevent better analysis of the 
Albanian media market. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
11

B. Recommendations 
1. ORIGINAL RECOMMENDATIONS FROM THE 2005 

REPORT1 

Many of the recommendations from the original report have been fulfilled, mostly in 
the area of legislation and distribution of State advertisements and funds. International 
organisations have continued their support in research, monitoring and assistance on 
legislation. Although the public service broadcaster has embarked on a serious reform, 
it is too early to assess how the recommendations on public service broadcasters are 
fulfilled. There was no progress made in making the ownership of broadcasters more 
transparent and in enforcing the Labour Code in the media sector. 

                                                 
 1 “Albania” in Open Society Institute, Television across Europe: regulation, policy and independence, 

Budapest, 2005 (hereafter OSI/Albania), pp. 247–250. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
12

1.1 Policy 

Legislation 

1. The Government should take steps to fill 
the gaps in media legislation, especially 
those relating to new broadcasting 
technologies and services, with reference to 
international instruments on digital 
broadcasting and competition. 
2. International and intergovernmental 
organisations should continue assistance to 
the Government and Parliament, and to the 
regulator – the National Council of Radio 
and Television (KKRT) – for the drafting of 
media legislation. They should urge 
consultation with Albanian media freedom 
NGOs, and associations of media 
professionals, as part of the drafting process. 
3. International and intergovernmental 
organisations should continue giving their 
assistance to law enforcement agencies on 
improving the implementation of media 
legislation. 

These recommendations have been adopted. 
The Law on Radio and Television was 
amended to accommodate digitalisation and 
is now continuously revisited to keep it in 
line with EU legislation. International 
organisations were prompt in supporting the 
reform of the regulatory authorities and the 
public service broadcaster, and in advising 
on legislation. This assistance should 
continue. 

Public debate 

4. Local NGOs working on freedom of 
expression and access to information, as well 
as organisations dealing with civil rights 
more widely, should generate a public 
debate on important issues related to media 
development in an informed and impartial 
spirit, raising awareness of how the media 
affect citizens. Such an initiative should be 
strongly supported by international and 
European institutions, such as the European 
Union, the OSCE and the Council of 
Europe. 

The media themselves have brought media-
related issues to the heart of public debate. 
But there is still a need for richer public 
debate on important issues related to media 
development. Local NGOs are best placed 
to bring this about. 

 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
13

Research 

5. The Government should encourage the 
in-depth analysis of the media sector, with 
particular attention to audience research. To 
guarantee the independence of such 
research, the Government might function 
solely as (co-)financer of work conducted by 
academic institutions, local or foreign 
NGOs or other non-State establishments. 
6. Civil society organisations should urge 
the Government to support such 
independent research in the media sector. 

This recommendation has not been fulfilled. 
There is still no audience research being 
done, so the recommendation remains. 

Consultation

7. The Government should consult the 
media owners, media freedom NGOs, 
associations of media professionals, and the 
international community – especially the 
Council of Europe – when taking steps that 
affect the media, and take their responses 
into account. 

This recommendation has more or less been 
fulfilled. The Government consulted with 
the main stakeholders when taking steps 
affecting the media. Unfortunately, this 
debate and consultation with stakeholders 
took place after repeated calls from various 
interest groups. 

New technologies 

8. The Government should prepare a long-
term strategy for media development that 
would anticipate the evolution of new 
technologies, including digital broadcasting 
and the Internet. 
9. The Government should, as a priority, 
propose to Parliament amendments to the 
Law on Radio and Television aimed at 
regulating digital broadcasting, in 
conformity with international and European 
standards. 

The first recommendation has yet to be 
fulfilled. The KKRT is drafting a strategy 
for digitalisation. 
 
The second recommendation has been 
fulfilled. Parliament amended the Law on 
Radio and Television to accommodate 
provisions on digital broadcasting, in line 
with international standards. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
14

1.2 The regulatory authorities (KKRT) 

Independence 

10. The Government and Parliament should 
ensure the full implementation of existing 
legislation, in order to respect and reinforce 
the independence of the regulatory 
authority, the KKRT, in particular with 
respect to the nomination of KRRT 
members and the preparation of the 
KKRT’s annual report. 

The recommendation has been addressed. 
Although it stirred much controversy, the 
formula of nominating the KKRT’s 
members was changed. Despite sustained 
reform over the past years, the Government 
and Parliament should still adopt changes in 
legislation to buttress the independence of 
the regulator. 

 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
15

1.3 Public and private broadcasters 

Media diversity 

11. The Government and Parliament should 
enforce media transparency through the full 
implementation of media legislation, and by 
regular reviews of media ownership and 
funding. 

There has not been much progress in 
shedding light on the ownership of 
broadcasters. The Government and 
Parliament should do more to achieve this. 
Reviews of media ownership and funding 
should be carried out by stronger, more 
efficient and independent enforcement 
agencies, such as the KKRT or the Tax 
Police. 

Journalists’ rights 

12. The Government should take specific 
steps to enforce the Labour Code in media 
organisations and regularly monitor its 
implementation. 
13. Journalists’ associations, with the 
assistance of other civil society actors, should 
demand the enforcement of the Labour 
Code in media companies, and eventually 
collective bargaining. 
14. Civil society organisations should 
support individual journalists whose rights 
are violated by media owners, State 
authorities or other parties. 

These recommendations have not been 
fulfilled. The Government has not taken 
steps to enforce implementation of the 
Labour Code. (These steps would include 
enhancing the capacity of law enforcement 
agencies such as the Supreme Inspectorate of 
Labour, and the Tax Police to regularly 
monitor the implementation of the Labour 
Code in all media outlets.) 
At the same time, civil society and 
journalists’ associations have been slow in 
demanding the enforcement of the Code in 
media organisations. 

Funding 

15. The Government should establish an 
independent body to be responsible for the 
allocation of all Government subsidies to 
media outlets, in accordance with the 
principles and procedures set forth in the 
relevant recommendations of the Council of 
Europe. This allocation process should be 
clear and transparent. 

This recommendation has been fulfilled. 
The Government has set up the Agency of 
Public Procurements that publishes a weekly 
bulletin of official notifications, including 
state advertisements and notifications 
previously published in newspapers. 
However, the law is not entirely clear in 
defining State advertisements and therefore 
needs further clarification. 

State advertising 

16. The Government should take immediate 
steps to ensure the unbiased and apolitical 
allocation of State advertising and to 
increase the transparency of the allocation of 
such advertising. 

The Government has taken steps to ensure 
an objective distribution of State advertising 
distribution. However, the system of State 
advertising distribution still needs 
improvement. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
16

Independence 

17. The Government should regularly 
investigate allegations of violations of media 
freedom and independence. 

The Government has not shown much 
willingness to investigate violations of media 
freedom on a regular basis. Hence this 
recommendation remains pertinent. 

Research and monitoring 

18. International and intergovernmental 
organisations should monitor and report 
publicly on violations of media 
independence. 
19. International and intergovernmental 
organisations should assist with research and 
monitoring of particular areas of media 
activity, such as its independence, law 
enforcement, and media ethics. 

International and intergovernmental 
organisations have continued to fulfil their 
monitoring role. Their monitoring and 
research work is essential and should 
continue. 

 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
17

1.4 The public broadcaster (RTSH) 

Reform of RTSH 

20. The Government should support the 
transformation of Radio-Television of 
Albania (RTSH) into a genuine public 
service broadcaster, by clarifying roles and 
responsibilities and guaranteeing the 
transparency of management. 
21. Journalists’ associations and 
intergovernmental organisations should take 
appropriate steps of their own to support the 
transformation of RTSH. 
22. The Government and relevant NGOs 
should seek to engage all involved actors in a 
public debate on the future of RTSH. This 
should include RTSH journalists, past and 
present directors, the regulatory authority 
(KKRT), NGOs and the journalism 
community in general. 
23. Civil society organisations should bring 
concerns over RTSH to public attention and 
request solutions from the competent 
authorities. Regarding TVSH, these 
concerns include, but are not limited to, 
programme quality, transparency of 
administration, effectiveness of 
management, and independence from 
government and political factions. 

The new management of RTSH seems to 
have embarked on serious reform. It is too 
soon to draw conclusions about its strategy, 
but it is safe to say that they will need 
financial and technical assistance and will 
have to put in place wise and efficient 
management of resources. 
 
Therefore, the recommendations from the 
initial report are still valid. The Government 
should support the reform of RTSH, and 
journalists’ associations should organise 
public debates and offer their expertise to 
help this reform. Programme quality, 
transparency of administration, and 
management efficiency should continue to 
feature among the topics that civil society 
brings to wider attention. 

Funding 

24. The Government should ascertain and 
publish the revenue levied through the 
licence fee. When this has been done, 
thought should be given to ways of 
improving the rate of payment of this fee. 

This recommendation has not been fulfilled. 
The Government still has to make the use of 
licence fee income more transparent. 

Programming 

25. The management and staff of TVSH 
should improve the quality of programming 
output and define a programme framework 
that would increase the public interest and 
appeal of the station. 

Despite the recent changes at RTSH, the 
station’s management and staff should 
improve programming. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
18

1.5 Civil society 

Codes of ethics

26. Journalists’ associations should draft 
codes of ethics or amend the existing one, 
raise awareness of these codes, and promote 
compliance with them. 

In September 2006, journalism associations 
approved a code of ethics for all media in 
the country. However, the code has not 
been “officially” adopted by any media 
outlet and there is no mechanism for 
implementing it. Journalists are free to 
decide whether they want to observe it or 
not. An efficient self-regulatory system and a 
safe environment for journalists are still 
distant goals. 

Media associations 

27. Journalists’ associations should 
significantly strengthen the capacities for 
public debate and awareness of media 
organisations and associations, particularly 
through improved cooperation and by 
promoting journalists’ rights vis-à-vis media 
owners and the Government. 
28. International and intergovernmental 
organisations should provide experience and 
assistance for strengthening media 
associations. 

There has not been much progress in this 
respect. Journalists’ associations should 
continue to improve their capacities. 
International and intergovernmental 
organisations, which have assisted this 
process to date, should continue their 
support. 

2. NEW RECOMMENDATION BASED ON THE 2008 
REPORT 

2.1 Legislation 

Digital television 
1. The KKRT should draft a Strategy for Digital Switch-over and then start the 

digital licensing process. 

2. The drafting of the Strategy should be approved after public debate with 
relevant stakeholders. It should take into account issues such as consumer 
protection, investments in digital platforms already done in the country, and 
media pluralism and competition. 

 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
19

C. Main Findings of the Follow-up Monitoring 

1. GENERAL BROADCASTING ENVIRONMENT 

1.1 Key developments in legislation and policy 

Since the “TV Across Europe” reports were published in 2005, Albania’s experience 
has been quite eventful in terms of media legislation and policy, with heated debates on 
the future of the regulatory authorities, the transparency of media funding, and digital 
broadcasting. The composition of the regulatory authorities has been changed by law. 
Other legal amendments seek to reduce the economic dependence of electronic media 
on State advertising and hence potential abuse. 

After lengthy and spirited debates among broadcast owners, members of parliament, 
regulators, RTSH and industry associations, Albania is primed to legalise its digital 
platform, as required by the Law on Digital Broadcasting.2 Digital broadcasting, via 
satellite and terrestrial platforms, has developed rapidly over the past three years, 
reaching a significant penetration. After almost four years in operation, the digital TV 
platform DigitAlb boasted 120,000 subscribers in early 2006 in Albania and among 
Albanians abroad.3 Assessing the law’s impact on DigitAlb and its subscribers will be a 
further test for the regulatory authority. On the other hand, it remains to be seen 
whether the other broadcasters, especially TVSH, will be able to invest in digitalisation 
and compete with DigitAlb. 

TVSH continues to fail in fulfilling its mission. The management appointed in late 
2006 faces the formidable task of making the station a truly public service operator 
despite suffering a continuous decline in popularity while the commercial stations 
gained loyal viewers. A long overdue step in this regard was taken in August 2007 with 
the joint drafting of a development strategy for RTSH in the digital era by TVSH and 
the European Broadcasting Union (EBU), with the benefit of advice from the Council 
of Europe’s Media Division. 

1.2 EU legal provisions 

Albania has partly incorporated European media legislation and standards. In 1999, 
the country signed and ratified the Council of Europe’s Convention on Transfrontier 
Television and its Additional Protocol. Many provisions of the Law on Radio and 

                                                 
 2 Law no. 9742 of 28 May 2007 on Digital Broadcasting in the Republic of Albania (hereafter Law 

on Digital Broadcasting). 

 3 According to data from DigitAlb (available at http://www.digitalb.tv/kompania/, accessed 31 
July 2007). 

http://www.digitalb.tv/kompania


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
20

Television4 derive from this agreement and in a way also fulfil some requirements of 
the Television Without Frontiers (TVWF) Directive,5 such as provisions on 
sponsorship, advertising, the right to reply, and the protection of minors. 

Albanian media legislation did not incorporate the TVWF Directive’s requirements on 
teleshopping and broadcasting European works. The Law on Digital Broadcasting 
introduced the requirement that European works should account for 50 per cent of a 
station’s programming, stipulating that this proportion could be achieved progressively. 
However, compliance with these standards has yet to be monitored, as this law is still 
very young. There was an idea of setting up a working group comprising three 
independent media experts who would review the Law on Radio and Television and 
propose changes to bring it in line with EU law. This never materialised. The 
Parliamentary Standing Commission on the Means of Public Information (hereafter, 
the Parliamentary Media Commission) does this work instead, but its pace is slow, due 
to Parliament’s absorption by other matters – currently, judicial reform. However, 
there are efforts to reform media legislation. The regulators and experts in the 
Parliamentary Media Commission submitted their proposals for legal amendments, but 
it is not clear yet what the next steps will be.6 

Although there has been no continual monitoring of how these provisions have been 
implemented, no problems have yet emerged.7 On the other hand, implementation of 
other provisions inspired by EU legislation affecting media has been sloppy. As in 
many other sectors in Albania, the media industry lacks transparency and the 
provisions guaranteeing transparency of ownership and funding remain difficult to 
implement. This is due to the overall lack of transparency in the market. A step 
forward was an amendment in July 2006 to the Law on Radio and Television, 
prohibiting media owners from participating in public tenders.8 However, again, 

                                                 
 4 Law no. 8410 of 30 September 1998 on the Public and Private Radio and Television in the 

Republic of Albania, as amended by Law no. 8657 of 31 July 2000; Law no. 8794 of 10 May 
2001; Law no. 9016 of 20 February 2003; Law no. 9124 of 29 July 2003, and Law no. 9677 of 
13 January 2007 (hereafter, Law on Radio and Television). 

 5 Directive 97/36/EC of the European Parliament and of the Council of 30 June 1997 amending 
Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain provisions laid down by law, 
regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television 
broadcasting activities, Official Journal, L 202, 30 July 1997, P. 0060 – 0070. (The directive was 
amended last year: Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 
December 2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain 
provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the 
pursuit of television broadcasting activities, Official Journal of the European Union, 18 December 
2007, L 332/27.) 

 6 Interview with Vjollca Meçe, advisor to the Speaker of the Parliament, Tirana, 17 January 2008. 

 7 Interview with Andrea Nathanaili, Director of Programming at the KKRT, Tirana, 6 July 2007. 

 8 Law on Radio and Television, Art. 20. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
21

because of the general lack of transparency and low accountability on the part of both 
the media and the Government, this provision is easily circumvented. 

1.3 Broadcasting market 

TV stations keep growing in number and arguably in quality, but without systematic 
and credible audience research, the real market share of each station is not known. The 
Institute of Surveys and Opinions, which earlier attempted to measure audience 
ratings, launched a new venture in audience research in 2007. However, it is still too 
early to have clear results. For example, Top Channel, a station that did not have a 
nationwide licence until January 2008, is reckoned to enjoy an average audience share 
of 70 per cent.9 Although the station is indisputably popular, this figure is just a loose 
estimate by local experts and observers, with no official data behind it. The other most-
watched TV stations are believed to be TV Klan, Vizion+, TV Koha, and the all-news 
channels News24 and Alsat. Although TVSH still has the largest coverage of territory, 
its “decreasing programming quality”10 has led to a loss of competitive edge. 

2. REGULATION AND LICENSING OF THE TELEVISION 
SECTOR 

2.1 Regulatory authorities and framework 

Until 2006, the Law on Radio and Television stated that the KKRT was an 
independent body, consisting of a Chair, a deputy Chair and five other members, 
elected on the basis of experience and qualifications in social, judicial, economic, 
educational, and media fields. The President of the Republic proposed one candidate, 
while the other six were proposed by the Parliamentary Media Commission. 
Parliament then selected the members and the Chair by simple majority voting.11 

In February 2006, the Government proposed a legal amendment to cut the KKRT to 
five members, and to change the nomination formula. Claiming that the formula of 
balanced representation of parliamentary parties in the regulatory body had clearly not 
worked, the Government proposed a greater involvement of civil society, media 
associations, academia, and other similar organisations in the nomination process. The 
proposal sparked an intense debate, creating a climate of suspicion among stakeholders, 

                                                 
 9 A. Stefani, “‘Të pavarurit’, kali i Trojës në media” (“The independent”, the Trojan horse in the 

media) Panorama, 16 February 2006, p. 17. 

 10 IREX, Media Sustainability Index 2006 – Albania, IREX, Washington D.C., 2007, p. 6, 
available on the IREX website at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2006/albania.asp 
(accessed 1 August 2007) (hereafter IREX, MSI 2006 – Albania). 

 11 OSI/Albania, chapter on regulatory authority, pp. 194–199. 

http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2006/albania.asp


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
22

most of whom believed that the Government wanted to bring the KKRT under 
control. While everybody agreed there was a strong need for reform, many voiced the 
concern that this proposal did not guarantee any improvement: “As a member of the 
Parliamentary Media Commission I believe that changes need to be made in this area, 
but sneaking in this proposal, especially from the Government, and particularly when 
we are talking about the fourth estate that is the media, leaves a bad taste.”12 

In addition to concerns over the content of the draft amendments, many TV stations, 
journalists’ associations, civil society representatives and media experts objected to the 
lack of debate and consultation prior to the amendments’ submission to Parliament. As 
a result, the Parliamentary Media Commission invited the most important media 
owners and directors along with heads of journalism associations, lawyers, and civil 
society representatives to present their proposals. 

The current law was approved by Parliament in May 2006, after heated debate. Vetoed 
by the President, the law was approved again in June 2006 and became statutory. The 
Government’s idea of cutting the KKRT’s membership to five was accepted, with the 
proviso that the following associations and groups may propose at least four candidates 
for each seat:13 

• electronic media associations and groupings, 

• print media associations, 

• universities and associations of electric and electronic engineering, 

• lawyers’ associations, faculties of law, and the National Chamber of Lawyers, 

• parliamentary parties. 

From these candidates, the Media Commission shortlists no more than two candidates 
for each seat, and proposes them to Parliament for the final vote.14 The amended law 
also states that candidates with doctoral degrees are preferred and that such a degree is 
mandatory for candidates nominated by universities and associations of electric and 
electronic engineering.15 

The amended Law on Radio and Television also narrowed the eligibility criteria for the 
KKRT’s members. For example, members of parties or political associations, or persons 

                                                 
 12 N. Lesi, “A duhet të merremi me ligjin për mediat elektronike?” (Should we deal with the law on 

broadcasting?), Koha Jonë, 10 February 2007, p. 3. (Nikollë Lesi is an MP and former media 
owner.) 

 13 Law no. 9531 amending the Law on Radio and Television with the chapter “On Public and 
Commercial Radio and Television”, 11 May 2006, Official Gazette, no. 65, 2006, Art. 2, 
paragraph 1. 

 14 Ibid., paragraph 2. 

 15 Ibid., paragraphs 3 and 4. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
23

who have served or run for the mayor’s office and/or Parliament, or who have been 
members in the Council of Ministers or prefects over the last two governing terms are 
not eligible.16 This change was part of the general ethos of making the KKRT into a 
more professional body. 

The debate that followed the election of the KKRT’s members according to the new 
formula was even more heated. They were appointed on 29 July 2006 during the final 
session of Parliament before the summer break. Opposition MPs declined to vote. The 
appointment of the KKRT’s members, along with that of the TVSH Steering Council 
members, came at a time when a crisis between the majority and the opposition 
politicians had reached its peak. The reason behind the clash was disagreement over the 
amendments to the legislation on broadcasting and electoral reform, which is ongoing 
in Albania. But in summer 2006, all these issues were especially controversial in view of 
the upcoming (February 2007) local elections. When the parties in Parliament reached 
agreement on 30 July 2006, it included a commitment to restore the number of the 
KKRT members to seven, with the two extra members appointed by opposition MPs 
from civil society candidates.17 

However, instead of increasing, the KKRT’s membership sank to four after the June 
2007 resignation of its chairman Ledi Bianku. Until the vacancy was filled in 
September 2007, the KKRT only made decisions that did not require a quorum. This 
impeded its work. 

In the meantime, amid a climate of suspicion and general criticism from opposition 
politicians and some TV stations that claimed the KKRT was still a politicised body, 
the regulator has been carrying on with internal reform. In December 2006, 
Parliament approved a revision of the administration scheme, which increased the 
KKRT’s staff from 32 to 48,18 and restructured its departments with a view to 
improving its monitoring of both airwave piracy and territorial coverage by electronic 
media. It also proposed to establish a public relations unit to improve the regulator’s 
transparency. The most significant reform involved increasing the programming unit 
from six to 15 employees, to improve the monitoring of electronic media content. As 
and when these changes are put in place, the unit is expected to be able to monitor 
news programmes on a daily basis, as well as advertising, ethical problems and other 
issues which the KKRT has not covered before.19 

The plan also proposed changes to the KKRT’s complaints council, an advisory body 
responsible for dealing with moral and ethical aspects of programming. Its decisions 

                                                 
 16 Ibid., Art. 4. 

 17 Agreement of 30 July 2006, cited in D. Ndrenika, “Arrihet marrëveshja PD–PS; plotësohen 
kërkesat e opozitës” (PD–PS agreement is reached; opposition’s demands are satisfied), Shekulli, 
31 August 2006, p. 3. 

 18 KKRT, Explanatory Report to Parliament, received from the KKRT. 

 19 Ibid. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
24

lack, however, any legal binding force.20 Under the reform plans, the body has been 
renamed the Council of Ethics. Comprising three members as before, who are three 
media experts appointed by the regulator, the Council of Ethics is responsible for 
raising public awareness of ethical norms and violations in programming: “This vision 
stems from the concept that institutions should not only follow public preferences 
regarding ethical aspects in the media; with professionalism and specialised judgment 
they should guide society to higher standards.”21 

The Council of Ethics is thus expected to assume a more active role than just accepting 
complaints from the public. However, it is too early to assess the impact of these 
changes as the Council was constituted in June 2007 and has just started its activity. 
The reform plan is in its final stage of implementation.22 

2.2 Licensing system 

The reform of the KKRT had no effect on the system of awarding broadcast licences. 
The only change pertains to the power to grant licences for digital broadcasting, a law 
which passed in June 2007 but has yet to be implemented.23 

As far as licensing is concerned, two of the KKRT’s decisions have been controversial 
in the past three years: one regarded the awarding of a broadcast licence to a local TV 
station; and the second was about the removal of broadcasting antennas of some TV 
stations. 

In mid April 2007, the KKRT announced an inspection of the frequency spectrum 
across the country. Electronic media outlets operating without licences were told to 
cease broadcasting.24 According to the then-KKRT Chair, Ledi Bianku, this spectrum 
clean-up was meant to enable the implementation of the Frequency Plan, so 
strengthening competition among existing operators before the introduction of digital 
broadcasting.25 On 9 May 2007, the KKRT decided to remove unauthorised 
broadcasting antennas in several cities. These antennas belonged to Top Channel TV, 
Vizion Plus TV, Telesport and TV Koha, which accused the regulator of playing 
                                                 
 20 OSI/Albania, chapter on regulatory authority, pp. 194–199. 

 21 KKRT, 2006 Raport Vjetor në Kuvendin e Shqipërisë (2006 Annual Report to Parliament), 
available at http://www.kkrt.gov.al/images/stories/kkrt/files/Raporti-Perfundimtar-2006.zip 
(accessed 15 June 2007) (hereafter KKRT, 2006 Annual Report). 

 22 Interview with Elona Kana, Director of the Department of Jurisdiction and Licences at the 
KKRT, Tirana, 18 January 2008. 

 23 OSI/Albania, chapter on regulatory authority, pp. 194–199. 

 24 KKRT, Press Release “Inspection of All Frequency Spectrum in Albania,” available at  
http://www.kkrt.gov.al/content/view/26/1/ (accessed 15 June 2007). 

 25 The KKRT’s 2002 study on the frequency plan for analogue television was updated in 2007 in 
line with the redistribution of frequencies as decided by the Regional Radiocommunications 
Conference in 2006 (RRC-06). 

http://www.kkrt.gov.al/images/stories/kkrt/files/Raporti-Perfundimtar-2006.zip
http://www.kkrt.gov.al/content/view/26/1


A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
25

politics, and shutting them down because of their critical stance towards the 
Government. 

The KKRT argued that the inspection had been announced seven months in advance, 
in accordance with the legal licensing criteria.26 Bianku reiterated that the regulator was 
obliged to overhaul the national frequency plan in order to make room for a new 
nationwide broadcaster and the launch of digital licensing.27 Indeed, one month after 
this decision, the KKRT announced a tender for a fourth nationwide TV station.28 
Top Channel and Vizion Plus applied for the new national licence, and on 21 January 
2008, by a unanimous decision, Top Channel became the fourth nationwide 
commercial TV station. 

In parallel with this tender, the KKRT resumed its campaign to remove illegal 
antennas in October 2007 in Elbasan, central Albania, and Korca, in South East 
Albania. In Gjirokastra, the KKRT also confiscated the antennas and equipment of 
several Greek TV channels that were broadcasting without licences in the southern part 
of the country.29 

The TV antenna saga was preceded by another controversy, involving the award of a 
broadcast licence to a Tirana-based all-news TV station. The KKRT, with its old 
membership, froze the licensing process for Tirana and the town of Durrës in Central 
Albania in May 2003.30 On 17 July 2006, the KKRT decided to freeze the licensing 
process across the whole country.31 Both decisions were prompted by the chaos 
marring the frequency spectrum, especially around the capital, and by the lack of a 
national frequency plan.32 The KKRT now says that neither of these decisions had any 
legal basis;33 on the contrary, they were “absurd” and “discriminatory”, as the former 
KKRT team had already granted licences in the areas where they then prohibited 

                                                 
 26 KKRT Press release, “KKRT will complete the Spectrum Inspection Plan,” 10 May 2007, 

available at http://www.kkrt.gov.al/content/view/33/ (accessed 10 June 2007); see also: 
Unpublished interview with Ledi Bianku, KKRT chairman, available at  
http://www.kkrt.gov.al/content/view/33/1/ (accessed on 10 June 2007). (It was an interview that 
an Albanian newspaper carried with the Chair of the KKRT, but which then was never published. 
The KKRT published it on its own website). 

 27 Ibid. 

 28 KKRT Press Release, available at http://www.kkrt.gov.al/content/view/31/1/ (accessed 10 June 
2007). 

 29 KKRT Press Releases, October 2007, available at  
http://www.kkrt.gov.al/content/archivecategory/2007/10/1/ (accessed 24 January 2008). 

 30 KKRT Decision no. 143, cited in KKRT Annual Report 2006, op. cit., p.6. 

 31 KKRT Decision no. 501, cited in KKRT Annual Report 2006, op. cit., p.6. 

 32 Interview with the ex-Chair of the KKRT, Sefedin Cela, “Të gjitha gabimet e Biankus dhe Dodës 
për licensën e re”, (All the mistakes of Bianku and Doda on the new licence), Gazeta Shqiptare, 
25 December 2006, p. 7. 

 33 KKRT Annual Report 2006, op. cit., p. 7. 

http://www.kkrt.gov.al/content/view/33
http://www.kkrt.gov.al/content/view/33/1
http://www.kkrt.gov.al/content/view/31/1
http://www.kkrt.gov.al/content/archivecategory/2007/10/1


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
26

licensing of TV stations.34 Therefore, the KKRT ended the licensing freeze and gave a 
green light for broadcasting to 21 new operators, seven local TV stations, 12 cable TV 
providers and two local radios, in 2006 and early 2007.35 

The most controversial of these decisions concerned Ora TV, an all-news channel. 
Several parties, including other TV stations, journalists and opposition politicians, said 
that Ora TV should not have been given a licence. The most critical was the most-
watched news channel, News24 TV, which claimed that the KKRT had broken the 
law by licensing a company that lacked the necessary capital required by law to start a 
station. For Ora sh.p.k., the company behind Ora TV, admitted to possessing capital 
of ALL 100,000 (€816), whereas the minimum required by the regulator was a 
guarantee of ALL 25 million (€204,000).36 

Moreover, News24 TV alleged that Ora TV was caught in a conflict of interests as Ilda 
Prifti, the owner of Ora sh.p.k.,37 is the cousin of Alba Gina, who owns 40 per cent of 
the company that owns the nationwide TV Klan, according to press reports.38 The law 
prohibits the owners of one nationwide broadcaster from directly or indirectly owning 
shares in another.39 In this case, there is no strict breach of the law, since the owners 
are different individuals. However, critics pointed to the fact that Prifti, who was 18 
when Ora TV received the licence, lacks the professional experience and capital to start 
a TV channel, being merely a pawn for the real owners.40 Following News24 TV’s 
complaints, the General Prosecutor’s Office started an investigation into this matter in 
December 2006. Insisting that its decision was in full accordance with the law, the 
KKRT claimed that it had even consulted the Competition Authority (Autoriteti i 
Konkurrencës) and the Office of the Commercial Register.41 

Under the broadcasting law, the KKRT is responsible for granting licences for digital 
broadcasting. The law distinguishes between three sorts of licences: for service 
providers, network operators and content providers. 

The licences for terrestrial digital networks are divided as follows: 

                                                 
 34 Ibid., p.8. 

 35 Ibid., p.15. 

 36 Ibid. 

 37 Information obtained by the author from the KKRT, Department of Jurisdiction and Licences, 
13 July 2007. 

 38 Ibid. 

 39 OSI/Albania, section on commercial broadcasters, p. 226. 

 40 Gazmend Janku, “Prokuroria nis hetimin për skandalin e licensës në KKRT (The Prosecutor’s 
office starts investigating the scandal of KKRT licensing), Gazeta Shqiptare, 24 December 2006, 
p. 10. 

 41 KKRT Annual Report 2006, p. 18. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
27

• nationwide (valid for ten years) when they cover not less than 80 per cent of the 
country, 

• regional (valid for eight years) when they reach up to four geographically 
adjacent administrative units, 

• local (valid for eight years) when they cover only one administrative unit.42 

The KKRT has to allocate the licences in full agreement with the Plan of Frequencies 
adopted by the RRC-06. If a digital operator plans to build a network using a 
frequency that is occupied by an analogue operator, then the KKRT has to grant a 
different frequency to the analogue operator and cover any expenses incurred by the 
transfer. If the regulator cannot meet such expenses, the digital operator has to share 
the costs.43 

The law obliges analogue operators to simulcast until the percentage of households 
receiving analogue broadcasting sinks below 10 per cent of the total area where they 
air. On the other hand, RTSH has the right to use two of the seven nationwide 
frequencies assigned by the RRC-06 to Albania for digital use. 

The KKRT is also responsible for licensing content providers.44 Licences can be 
granted to broadcasters who broadcast either one TV or radio programme or a 
“bouquet” of programmes. Each programme service also has to be licensed by the 
KKRT, which defines the criteria and conditions for the programmes as well as the 
rights and obligations of the licensee. In this framework, the existing analogue 
broadcasters can be considered already licensed as content providers until the analogue 
signal is switched off. 

The law also imposes some obligations on digital network operators. They must offer 
at least 50 per cent of their services free-to-air, while the public service broadcaster may 
not charge for any of its programmes. 

Although the KKRT has not yet started to grant digital licences, it has defined the 
criteria for granting licences to network operators.45 They require a minimum capital 
of ALL 1 billion (Lek), or €8.17 million, for a nationwide licence, ALL 400 million 
(€3.27 million) for a regional licence, and ALL 100 million (€817,000) for a local 
licence. In addition, the digital broadcasters should comply with several other 
requirements, including fairness and editorial independence in their news and 
information services. 

                                                 
 42 Law on Digital Broadcasting, Art. 3. 

 43 Ibid., Art. 3. 

 44 Ibid., Art.5. 

 45 KKRT Criteria for digital licensing. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
28

At first sight, the licensing criteria seem fair and public-oriented, especially with regard 
to the emphasis on choosing non-proprietary standards, transparency of costs and 
broad choice on content. The regulator is vested with power to scrutinise the licensing 
criteria and choose the licensees. Normally, this would call for an independent, strong, 
and professional authority. Unfortunately, despite the progress it has made, the KKRT 
has yet to show that it fully merits these epithets. 

Although the digital licensing process has yet to start, digital television arrived in 
Albania when DigitAlb started broadcasting on 15 July 2004, despite strong opposition 
from both the regulatory authority and other TV stations. DigitAlb has aired for 
almost four years now, boasting an increasingly high number of subscribers: 120,000 
by early 2006, according to the latest figures available.46 The company has said that the 
numbers of subscribers has increased since then. DigitAlb covered Western Albania, 
from Shkodra in the north to Vlora in the south until 2006.47 Presently, the company 
claims that it covers the entire country.48 Under the digital law, however, its operations 
could become problematic, for the company’s footprint would require four nationwide 
licences while the law states that no operator can own more than one nationwide 
licence. DigitAlb offers a terrestrial bouquet of 38 thematic and generalist TV 
channels, and two radio stations. To be in line with the law, the station would have to 
drastically cut the number of channels offered. This will be even more complicated as 
DigitAlb already has a significant number of clients and only a few companies seem 
interested in entering this new and rather costly sector. 

In fact, the debates preceding the adoption of the law focused on its impact on the 
existing market, where DigitAlb has become a successful player. DigitAlb’s 
representatives insisted that they asked for nothing more than legalisation of their 
activity, without having to start from scratch.49 The Government submitted the law to 
Parliament in February 2007, at a time when Parliament had already adopted – in co-
operation with the Council of Europe – an action plan to review the media legislation 
and draft a law on digital broadcasting by the end of the year. Media owners and 
directors protested that they were not consulted on such an important law. Moreover, 
after several hearings with the stakeholders and receiving comments and suggestions 
from the Organisation for Security and Co-operation in Europe (OSCE), the Council 
of Europe, and European Commission, the ruling majority passed the law without the 
consent of the minority, which refused to vote. The debates on the amendments to the 
law rarely focused on their purpose and effects, which raises questions about how 
efficiently this law will be implemented. 

                                                 
 46 DigitAlb website, available at http://www.digitalb.tv/kompania/ (accessed 12 March 2008). 

 47 Interview with Altin Petre, IT Manager with DigitAlb, Tirana, 16 May 2006. 

 48 DigitAlb website, http://www.digitalb.al/kompania.php (accessed 17 March 2008). 

 49 Minutes of Meeting of Parliamentary Media Commission, 20 April 2007, available at  
http://www.parlament.al/dokumenti.asp?id=2351&kujam=Komisioni (accessed 18 October 
2007). 

http://www.digitalb.tv/kompania
http://www.digitalb.al/kompania.php
http://www.parlament.al/dokumenti.asp?id=2351&kujam=Komisioni


A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
29

The law does not specify an analogue switch-off date, although it obliges broadcasters 
to make their programme available both in analogue and digital signals until their 
digital signal reaches more than 90 per cent of the licensed area. This provision might 
prompt the service providers and network operators to speed up the digitalisation 
process, but on the other hand, broadcasters will incur higher costs during the 
simulcast period. Moreover, it will be difficult to speed up the digitalisation process 
without subsidies for set-top boxes. 

Since approving the law, the KKRT has been consulting with DigitAlb on the licensing 
criteria. The KKRT has received assistance from the OSCE in drafting a Strategy for 
Digital Switch-over. The digital licensing process is frozen until the Strategy has been 
approved. The Strategy has yet to be completed and published. It will have to take into 
account the role of DigitAlb. 

3. REGULATION AND MANAGEMENT OF PUBLIC SERVICE 
TELEVISION BROADCASTING (PSB) 

3.1 PSB legislation and policy 

The 2006 amendments to the Law on Radio and Television, which regulates RTSH, 
affected the regulation of the public service broadcaster. However, the main provisions 
on the station’s public mission and content have remained the same. 

The new legislation on digital broadcasting preserves a special role for RTSH. Two out 
of seven nationwide frequencies assigned to Albania until 2015 are reserved for RTSH. 
The KKRT has recommended RTSH to launch a second channel directly on digital 
broadcasting.50 In fact, in July 2007, TVSH prepared a plan of reform in co-operation 
with the European Broadcasting Union (EBU), which focuses on the transition to 
digitalisation. It is too soon to predict whether this strategy will be feasible, let alone 
successful. It will certainly need substantial financial support, as well as rigorous and 
energetic implementation by TVSH. 

3.2 PSB governance structure 

The Steering Council is still the highest body in RTSH. Until July 2006, it consisted 
of 15 members, appointed by Parliament for a period of five years, with the possibility 
of re-election after a break of three years. Members had to be elected from among well-
known personalities in culture, art, cinema, journalism, law, economics, media, public 
relations, international relations, the universities and the Academy of Sciences. Under 
this formula, the members were proposed in an equal number by the ruling majority, 
political opposition and civil society. The then-opposition considered that this formula 
                                                 
 50 KKRT Annual Report 2006, p. 21. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
30

hurt the independence of the institution, arguing that in fact the civil society 
representatives supported the parliamentary majority. Whether this was actually the 
case, would be very difficult to assess. Supporters of this formula argued that, on the 
contrary, this was the only way to ensure the essential civil society element in the 
membership of the public institution. 

The current ruling majority presented an amendment to the law in February 2006 that 
aimed to change the formula and composition of both the KKRT and RTSH’s 
Steering Council so that the governing bodies of RTSH could resist politicisation. The 
former Chair of the Steering Council, Kico Blushi, explained: “It is not we who decide, 
but they, the party heads, who want the directors and members of the council to act as 
puppets without dignity of their own, who are easily and remotely controlled via 
mobile phones.”51 After extensive and heated debate, the amendments were approved 
in July 2006 despite opposition protests. 

Under the amended law, the Steering Council membership is slashed from 15 to seven. 
The logic and procedure of nomination and appointment are similar to those in place 
for the KKRT. The following associations and groups can propose at least four 
candidates for each Steering Council member:52 

• electronic and print media associations, 

• University of Tirana, 

• associations of electric and electronic engineering, 

• lawyers’ associations, legal academics, and the National Chamber of Lawyers, 

• Parliamentary groups, 

• NGOs dealing with human and children’s rights, 

• advisory boards of the National Centre of Cinematography and the League of 
Writers. 

The Parliamentary Media Commission has the task of shortlisting up to two candidates 
for each seat.53 Candidates with doctoral degrees are preferred. Such degrees are 
mandatory for candidates proposed by the university and the associations of electric 
and electronic engineering.54 In order to guarantee continuity, the Chair and three 

                                                 
 51 Kico Blushi, “Televizioni që ka mbetur peng i partive” (The television that has remained hostage 

to the parties), Standard, 17 March 2006, p. 23. 

 52 Law n. 9531, 11 May 2006, Official Gazette, 65, 2006, Art. 2, paragraph 1. 

 53 Ibid., paragraph 2. 

 54 Ibid., paragraphs 3 & 4. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
31

members are elected for a five-year period while the other three are elected for a three-
and-a-half-year term.55 

Under the old law, MPs, ministers, senior government officials, leading members of 
political parties, RTSH employees or employees and owners of private media were 
barred from membership in the Steering Council. Under the new law, more 
restrictions were added. Barred from membership are now also people who own, or are 
related to owners of shares in companies operating in audiovisual broadcasting, 
advertising, production, the press, telecommunications, and members and/or 
employees of the governance structure of these structures. Persons who have been 
removed from civil service for disciplinary reasons and current RTSH employees or 
former RTSH employees in the last three years are also ineligible. 

The opposition and some other observers argued that the new composition of the 
RTSH Steering Council offers no guarantees of editorial independence: “The so-called 
independent representatives have until today been ‘the Trojan horse’ of the politics in 
these institutions. In order to avoid the risk that ‘the independents’ would serve power 
or political parties instead of the public, it is necessary for the [representation of the] 
independents to be [politically] balanced as well.”56 

The Steering Council was elected by the ruling majority in July 2006, according to the 
new formula. However, because the opposition refused to co-operate in the reform of 
the electoral procedure preceding the 2007 local and presidential elections, the ruling 
coalition agreed to change the Council’s composition once again. According to an 
August 2006 agreement between the governing and opposition MPs, the composition 
of the Steering Council would increase from seven to 11, with the four additional 
members to be nominated from civil society by the opposition members of the 
Parliamentary Media Commission.57 However, the Council functioned with only 
seven members until September 2007 as Parliament failed to elect the additional 
members of both the KKRT and the Steering Council due to continual presidential 
crises and sustained work on the Law on Digital Broadcasting. Once again, political 
bickering and the tendency to take sides rather than unite for the common good have 
hindered the normal and independent functioning of the station’s regulatory body. 

In its 2006 Annual Report, the Steering Council highlighted the difficulties facing it 
and commended the public broadcaster’s progress in terms of editorial independence 
and programming structure. In addition, while calling for greater government 
assistance to RTSH, Parliament pledged to draft and approve the full plan for reform 

                                                 
 55 Ibid., Art. 9. 

 56 A. Stefani, “’Të pavarurit’, kali i Trojës në media,” (“The independent”, the Trojan horse in the 
media), in Panorama, 16 February 2006, p. 17. 

 57 Agreement of July 30 2006 cited in Denion Ndrenika, “Arrihet marreveshja PD–PS; plotësohen 
kërkesat e opozitës” (PD–PS agreement is reached; opposition’s demands are satisfied), Shekulli, 
31 August 2006, p. 3. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
32

of RTSH by the end of 2007. In August 2007, RTSH put together a development 
strategy for the period 2008 to 2010 and submitted it to the Government. Busy with 
other laws, Parliament has thus far failed to discuss this strategy. 

The General Director continues to wield substantial authority, reporting to the 
Steering Council but not obliged to execute its orders.58 The Steering Council is in 
charge of appointing and has the right to dismiss the General Director. The Council 
that was appointed in 2006 sacked the then-General Director, Artur Zheji, on grounds 
of mismanagement and lack of reform, which, they say, was still prone to political 
dependence. In a public letter, Mero Baze, a member of the Steering Council, said 
that, “with the full awareness of its directors, RTSH has avoided public debate for years 
and has turned into an almost banal station, which served only the limited interests of 
its directors and their political relations.”59 

Zheji rejected all the criticism and said that his dismissal was against democratic 
principles. “It is impossible to start the reform of RTSH by violating one of the 
principles of media democracy, which is the mandate of the General Director.” He 
added that his removal was a hasty decision, based more on political affiliations than 
pragmatic reasons.60 The current General Director, Petrit Beci, was elected on 10 
November 2006. Beci previously served as a Deputy Director of the public broadcaster 
and has broad experience as a manager of one of the nationwide commercial 
televisions. 

The third layer of power in the public broadcaster is the Management Council, which 
serves as a consultative organ to the General Director, advising the Director on a 
number of important financial and property-related issues. Without any role in 
programming, the Management Council’s consent is mandatory in a number of 
decisions such as property transactions, employment contracts and other negotiations 
and agreements with the staff and the unions. 

The governing structure is intended to guarantee RTSH’s balanced and impartial work 
as well as its legitimacy as a public institution. Unfortunately, this has not been 
achieved. In fact, many observers, including members of the RTSH governing 
structures, complain that the way the system is set up is the main source of the 
problem. Members of the Steering Council say that their powers in relation to the 
General Director are too limited. Some members say that the main decisions are made 
by the General Director, while their role in the decision-making process is not 
significant. For instance, the former Chair of the Steering Council, Kiço Blushi, 
claimed that “for two years the [Steering] Council did not approve adequate 

                                                 
 58 OSI/Albania, pp. 214–216. 

 59 Mero Baze, “Përse ndryshimi në RTSH duhet të nisë nga Drejtori i Pergjithshem?” (Why the 
change in RTSH should start from General Director?), Shqip, 26 October 2006, p. 11. 

 60 Artur Zheji, “Stili vrastar i një shkarkimi” (The murderous style of a dismissal), Shqip, 28 
October 2006, p. 7. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
33

programming structures due to the political submission of the General Director who is 
appointed by us, but not through our own choice”.61 

3.3 PSB funding 

The annual licence fee stands at ALL 500 (€4.1) per household. It is supposed to 
constitute one of the main sources of income for the public service broadcaster. Until 
2006, the RTSH budget did not detail the total sum collected from the licence fee. 
The station’s 2006 report indicated a 362 per cent increase in licence fee revenue in 
2006, from the planned ALL 19 million (€155,000) to ALL 68.7 million 
(€563,000).62 Despite this spectacular growth, calculations reveal that the revenues 
represent the licence fee as paid by approximately 8,600 TV households, which is 
significantly low in a country of three million with more than 500,000 TV 
households.63 Hence, more efficient collection of the licence fee is desperately needed 
as this could be central to TVSH’s independence from the State budget. 

The licence fee is collected in January, with the energy bill. Until 2006, the Electric 
Energy Corporation (KESH) remitted the licence fee money to the State budget and 
only then did Ministry of Finance channel the funds to RTSH, without revealing how 
much had been received from the energy utility. In 2006, RTSH signed an agreement 
with Albanian Power Corporation (KESH, Korporata Elektroenergjitike Shqiptare) and 
the Directorate of Taxes, securing direct payment of the licence fee revenues to RTSH. 
However, due to its recent economic difficulties, KESH is not expected to improve its 
collection of the licence fee in the near future.64 

The station’s self-generated revenue has also increased over recent years, reaching 65 
per cent of RTSH’s total budget in 2006.65 However, RTSH is still slow at pulling in 
healthy advertising cash. The station managed to collect only 44 per cent of its planned 
income from advertising in 2006. This was probably due to competition from more 
powerful commercial stations. In addition, the financing from the State budget was 
also down. In 2006, TVSH received ALL 300 million (€2.46 million) from the State 
budget, which was about half the sum it had received in previous years.66 The 
financing from the State budget started to increase modestly again. In 2007, RTSH’s 

                                                 
 61 Kiço Blushi, “Televizioni që ka mbetur peng i partive” (The television that has remained hostage 

to the parties), Standard, 17 March 2006, p. 23. 

 62 RTSH, Raporti Vjetor për Veprimtarinë e RTSH 2006, (Annual Report on the Activity of RTSH), 
RTSH Steering Council, 2007, p. 15. (hereafter RTSH Annual Report 2006). 

 63 Source: Instat and EBU, cited in OSI/Albania, p. 134. 

 64 Interview with Diana Kalaja, Deputy General Director of RTSH, Tirana, 21 January 2008. 

 65 RTSH Annual Report 2006, p. 15. 

 66 OSI/ Albania, pp. 208–212. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
34

subsidy from the State budget was ALL 312 million (€2.52 million).67 In 2008, the 
State allocated ALL 438 million (€3.65 million) to RTSH.68 

An important source of revenue is the rental of broadcasting antennas over which the 
station has a legal monopoly. However, in the past the collection of these fees was 
problematic. The accumulated debt of those using these antennas reached ALL 194.1 
million (€1.59 million) by the end of 2006.69 Although the law allows RTSH to cut 
off the signal of the antennas for those entities that did not pay their fees after due 
warning, the public broadcaster has never done this because it would entail a series of 
lengthy legal actions.70 Therefore, debts have accrued, creating a series of precedents 
whereby other operators use RTSH’s services for free. RTSH has now initiated legal 
action against the main debtors.71 

3.4 Editorial standards 

Like the other media, RTSH has no internal code of ethics and no body to supervise 
compliance with standards. In September 2006, journalism associations approved a code 
of ethics for all media outlets in Albania. The process was launched by a Tirana-based 
media NGO, the Albanian Media Institute, and comprised debates with journalists, 
editors, media owners, managers and others.72 However, the code has not been 
“officially” adopted by any media and there is no mechanism for its implementation. Its 
observance is thus left to the will of journalists. (See also section 4.4) 

TVSH journalists do not enjoy any greater protection in their work than their 
colleagues in commercial television. The lack of working contracts, coupled with the 
relatively low wages, do not encourage them to pursue editorial independence or 
produce quality programmes. The station has had in place special working contracts 
with arbitrary payment methods. Former General Director Artur Zheji claimed that 
these contracts were introduced to motivate journalists and improve professionalism as 
the station was paying journalists according to the amount and quality of their work. 
But the Supreme State Audit (KLSH, Kontrolli i Lartë i Shtetit) concluded that these 
contracts were not legal, and asked RTSH to correct the situation before the next 

                                                 
 67 Law no. 9645, “On State budget 2007,” of 27 November, 2006, available at  

http://www.qpz.gov.al/botime/fletore_zyrtare/2006/PDF-2006/135-2006.pdf (accessed 15 July 
2007). 

 68 Law no. 9836, “On State Budget 2008,” of 26 November, 2007, available at  
http://www.minfin.gov.al/downloads/l-9836.doc (accessed 25 January 2008). 

 69 RTSH Annual Report 2006, p.16. 

 70 Supreme State Audit Bulletin of First Quarter of 2007, available at  
http://www.klsh.org.al/doc/20070507132319_v._departamenti_i_kontrollit_te_institucioneve_fi
nanciare,_ndermarrjeve_dhe_shoqerive_publike_nr.1-2007.pdf (accessed 10 July 2007). 

 71 RTSH Annual Report 2006, p. 16. 

 72 The author of this report works with the Albanian Media Institute. 

http://www.qpz.gov.al/botime/fletore_zyrtare/2006/PDF-2006/135-2006.pdf
http://www.minfin.gov.al/downloads/l-9836.doc
http://www.klsh.org.al/doc/20070507132319_v._departamenti_i_kontrollit_te_institucioneve_fi


A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
35

audit.73 The RTSH trade unions have repeatedly alleged that these contracts reflected 
the General Director’s own preferences rather than professional motivation.74 

Unlike some commercial TV stations that seemed to have gained a greater degree of 
political independence, TVSH still faces political interference. As former Steering 
Council Chair, Kiço Blushi, put it: 

Instead of taking their hands off this institution and assisting its independence as 
guaranteed by law, through their statements, labelling, pressure, and orders that 
start from their mobile phones, both political parties and their leaders have 
forced the public screen to change from blue to pink and vice versa, in 
accordance with the taste of the heads of two main parties, who measure 
RTSH’s ‘quality’ and independence by the length of their appearances on this 
station.75 

Political interference is especially visible after changes of Government. After the 2005 
elections, the coalition of right-wing parties led by the Democratic Party that grabbed 
power after eight years in opposition, changed the Steering Council, management and 
some of TVSH’s staff. More than 80 TVSH employees were fired, including 10 
journalists known to have leftist preferences. Instead, the station hired people who were 
known not so much for their professional standards as for their closeness to the ruling 
party and Government.76 

4. COMMERCIAL BROADCASTING 

4.1 Regulation and management 

The commercial broadcasting sector in Albania is large, comprising two nationwide 
TV stations, 68 local TV stations, two satellite and 44 cable television operators. 
Nonetheless, the lack of professional research and information from the broadcasters 
themselves makes it difficult to get a detailed picture of the sector. The sources of 
financing such a small, but overcrowded market remain a mystery, which raises serious 

                                                 
 73 Supreme State Audit Bulletin of First Quarter of 2007, available at  

http://www.klsh.org.al/doc/20070507132319_v._departamenti_i_kontrollit_te_institucioneve_fi
nanciare,_ndermarrjeve_dhe_shoqerive_publike_nr.1-2007.pdf (accessed 10 July 2007). 

 74 Letter of RTSH employees, “RTSH ka nevojë për ndryshime urgjente” (RTSH needs urgent 
changes), Tema, 17 February 2006, p. 11. 

 75 Kico Blushi, “Televizioni që ka mbetur peng i partive” (The television that has remained hostage 
to the parties), Standard, 17 March 2006, p. 23. (Note: In Albanian political life, pink or red 
symbolises the Socialist Party or the leftists in general while blue is related with the Democratic 
Party, and the right-wing forces in general.) 

 76 IREX, “Albania” in Media Sustainability Index 2006, p. 5, available at  
http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2005/MSI05-Albania.pdf (accessed 20 June 2007). 

http://www.klsh.org.al/doc/20070507132319_v._departamenti_i_kontrollit_te_institucioneve_fi
http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2005/MSI05-Albania.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
36

questions about the link between these stations’ sources of capital on one hand, and 
their content and editorial independence on the other. 

4.2 Ownership and cross-ownership 

Although foreign ownership is not restricted, the presence of foreign investors has 
decreased. The media market continues to be unattractive to outside investors because 
it operates in a small economy, with poor or non-existent infrastructure, and generous 
space for unfair competition. Julien Roche, a French businessman living in Albania, 
sold his 33 per cent stake in the commercial TV station TV Klan to Albanian parties in 
2005.77 In January 2008, the German media group Westdeutsche Allgemeine Zeitung 
(WAZ) expressed interest in investing in Albanian media, but at the moment they are 
only studying the market.78 

Only the Law on Digital Broadcasting contains provisions on limiting concentration of 
ownership with the aim of achieving media pluralism.79 An entity cannot own more 
than one licence for a terrestrial digital network. The law also prohibits entities with 
economic interests or in a decision-making position in a company owning a licence for 
digital terrestrial broadcasting from having economic interests or being in a decision-
making position in another holder of a digital terrestrial broadcasting licence. 
However, a network operator may obtain a licence for broadcasting a TV programme 
and vice versa. No operator may take more than 30 per cent of national TV advertising 
revenue. In general, the legal provisions on ownership from the broadcasting law retain 
their validity for digital broadcasters as well. 

4.3 The advertising market 

Lack of transparency of ownership and of media funding remain unresolved and 
controversial problems. Sources of media funding remain unknown due to lack of 
research in this area and broadcasters’ refusal to provide such data. The only official 
source for this market continues to be the annual budget declarations that operators 
submit to the KKRT. However, only a small number of broadcasters do that. In 2006, 
only 39 out of more than 100 broadcasters submitted their annual balance. Outside 
Tirana, only 30 per cent of operators submitted their balance sheets. Two nationwide 
commercial TV stations, TV Klan and TV Arberia, also failed to do so.80 

                                                 
 77 KKRT, Department of Jurisdiction and Licences, 13 July 2007. 

 78 Aida Cama, “Koncerni gjerman i mediave, WAZ, do të hyjë në tregun shqiptar,” (WAZ, German 
media consortium, will enter Albanian market), in Tema, 16 January 2008, p. 2. 

 79 Ibid., Art. 13. 

 80 KKRT Annual Report 2006, p. 62. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
37

In general, TV operators continue to incur losses. Few of them report any profits. For 
example, after a loss of ALL 33 million (€270,000) in 2003, Top Channel TV had a 
profit of ALL 4.5 million (€37,000) and ALL 28 million (€230,000) in 2004 and 
2005, respectively.81 Similarly, after two years in the red, TV Vizion+ had a profit of 
ALL 7 million (€57,000) in 2005.82 However, the KKRT stated that an analysis of the 
financial statements over the past three years revealed significant inconsistencies, which 
made the regulator suspect some stations of faking their figures or reports.83 

The question of the transparency of the capital behind the media became even more 
controversial when Prime Minister Sali Berisha declared on 28 March 2007 that media 
in Albania were linked to mafia groups, which use the media as a tool to demonise 
Government members and actions, especially in the battle against corruption.84 
Following this declaration, media editors and owners demanded specific facts and 
names from Berisha and asked him to provide the prosecuting authorities with the 
necessary information to start lawsuits. 

The Government reacted by excluding media owners from participating in public 
tenders. The KKRT has signalled in recent years that half the revenues pulled in by the 
media operators came from “other sources”, meaning the numerous other businesses 
run by most of the media owners, including construction, which is the most lucrative 
business in Albania today, or import-export, advertising or Internet services.85 The 
current Government therefore proposed to prohibit persons or companies owning 
shares in both a media company and another company from entering any public 
tender. According to the current law, shareholders in a radio or television station 
cannot take part directly or indirectly in public tenders or privatisation of State 
property.86 

The Government also decided in 2006 to stop allocating Government advertising and 
notices to the media and publish them instead in the Bulletin of Official Notices.87 
The allocation of State advertising has never been transparent. On the contrary, 
without detailed legal provisions on the allocation of State advertising, the Government 
traded advertising against favourable coverage.88 There are no exact data on the overall 

                                                 
 81 Ibid., p. 63. 

 82 Ibid. 

 83 Ibid. 

 84 Albanian Media Institute Newsletter, available at http://www.institutemedia.org/pages/news-
2007.html#57 (accessed 17 June 2007). 

 85 OSI/Albania, pp. 225–228. 

 86 Law on broadcasting, Art 7. 

 87 Decision on Publication of Official Notices, 29 March 2006, available at  
http://www.keshilliministrave.al/shqip/qeveria/vendimet/buletini%20i%20njoftimeve.asp 
(accessed 29 July 2007) (hereafter Council of Ministers Decision on Bulletin). 

 88 OSI/Albania, pp. 225–228. 

http://www.institutemedia.org/pages/news-EU
http://www.institutemedia.org/pages/news-EU
http://www.keshilliministrave.al/shqip/qeveria/vendimet/buletini%20i%20njoftimeve.asp


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
38

spending of State companies or bodies on advertising. The only public source for such 
information was an experimental study carried out by the regulator. It revealed that the 
State-owned energy company KESH spent US$560,000 on advertising in 2004, which 
was more than three times the sum spent three years before. The same study also 
showed that Albtelekom, the State-owned fixed telephony utility, spent €320,000 on 
advertising in 2004.89 These were the only important advertisers that provided 
information on their expenditure. 

The Government’s decision to channel State advertising to the official bulletin was an 
important step towards reducing media dependence on the Government. “This is an 
important and positive act, even only in its moral aspect, although there are 
contradictions and the act does not definitely solve the problem of alienation of our 
media [from the public].”90 The distinction, for instance, between State advertisements 
and notices is not entirely clear and leaves room for interpretation. According to the 
Government’s decision, advertisements for State-owned companies and not-for-profit 
organizations established and supported by the State are not classified as public 
notices.91 This could leave room for State-owned entities to continue to place their 
adverts in the media. Without transparency, it is difficult to assess the impact of the 
Government’s decision on the television sector. 

A well-known Albanian editorialist wrote that, “most of the daily newspapers in the 
country are in a coma while television stations’ audience has polarised, pushing most of 
the peripheral stations out of the market”.92 All data on the advertising market are pure 
speculation. The only respectable effort in this direction was made by the KKRT, 
which monitored the advertising in ten TV stations in April and May 2005. According 
to this study, the amount of advertising and teleshopping accounted for 10 per cent of 
the total broadcasting time.93 The law obliges television stations to allot no more than 
15 per cent of their daily transmission time, or more than 12 minutes per hour, to 
advertising. This provision was generally respected by TV operators. Exceptions 
included TV Klan, which aired advertising for 22 per cent of its broadcasting time.94 

The study indicated that the approximate value of the entire Albanian TV advertising 
market hovers around €21 million.95 Comparing this estimation to the annual 

                                                 
 89 KKRT, Estimation of Advertising Revenue from Monitoring, April–May 2005, p. 5 (hereafter, 

KKRT Ad Study). 

 90 “Përpjekja” (Endeavour), Interview with Fatos Lubonja, Standard, 27 May 2006, p. 35. (Note: 
Lubonja is a media analyst. He has signed editorials in most large newspapers in the country). 

 91 Council of Ministers Decision on Bulletin. 

 92 Mero Baze, “Përpjekja e ‘regjimit mediatik’ drejt konkurrencës” (The struggle of the “media 
regime” for competition), Tema, p. 1, 23 April 2006. 

 93 KKRT Ad Study, p. 2. 

 94 KKRT Ad Study, p. 3. 

 95 Ibid., p. 5. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
39

financial statements submitted by TV stations, the study concluded that TV operators 
reported only between 17 and 22 per cent of their advertising revenues.96 This sparked 
suspicions of tax evasion.97 The authors of this study admitted that, as they lacked 
experience in assessing the advertising market, their figures should be treated with 
caution.98 But the tax police took the study seriously and imposed a fine worth €12 
million on Top Channel TV in July 2007. The KKRT study was used as a basis for 
calculating tax evasion on advertising for the years 2002–2005. It helped assume that 
Top Channel TV had reported only 23 per cent of its revenues for those years.99 

This fine followed repeated scrutiny of Top Channel TV by the tax police during 
2007, when the station took a rather critical stance towards the Government. The 
owner said that he had expected to be fined, but the level of the fine was totally 
unreasonable and was meant to silence a critical voice.100 The tax police’s move spurred 
the media community to issue a common declaration in support of Top Channel 
TV.101 An investigation was launched by the Parliamentary Committee on the Media 
and the General Prosecutor. Following these pressures, the Government apparently 
reconsidered the fine. The station has not yet paid, and is still negotiating with the 
authorities. Top Channel TV is a clear example of how the lack of data and systematic 
monitoring and research of the advertising market, combined with lack of transparency 
on the part of advertisers, media and the Government, can be misused or abused. 

4.4 Editorial standards and independence 

In 2005, the Albanian Media Institute started to revise the Code of Ethics for 
journalists, which was drafted in 1996. The institute began this work as a reaction to 
the inefficient implementation of the Code and to the need to adjust it to the changes 
that have affected the media over the past decade. Another reason was the institute’s 
intention to introduce a system of effective self-regulation by the media. The legal 
amendments aiming to decriminalise defamation and libel are pending in Parliament, 
and likely to be adopted in the near future. 

                                                 
 96 Ibid., p. 6. 

 97 Ibid., p. 7. 

 98 The study’s methodology was based on a formula according to which the value of advertising 
revenue was calculated by multiplying the advertising time with the fixed rates as reported by TV 
stations. It did not and could not take into account discounts and barters that applied to clients 
or the length of time of a contract of a TV station with a client. (p. 1). 

 99 Press Release of Tax Police, available at  
http://www.tatime.gov.al/?fq=info&metod=shfaqart&artID=362 (accessed 25 July 2007). 

100 Dritan Hoxha, Comment at Top Channel TV Roundtable, Tirana, 14 July 2007. 
101 The Declaration is available at  

http://www.institutemedia.org/documenta/PRESS_DECLARATION_dt[1].13_korrik.doc 
(accessed 20 July 2007). 

http://www.tatime.gov.al/?fq=info&metod=shfaqart&artID=362
http://www.institutemedia.org/documenta/PRESS_DECLARATION_dt


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
40

In the revision process, the institute tried to involve all main stakeholders, including 
media owners, directors and managers, editors, journalists, civil society activists, MPs, 
media lawyers, etc. The institute completed a new Code of Ethics and a statute of a 
self-regulation body. In general, journalists, owners and managers agreed in principle 
to the need for having self-regulation in the sector. It remains to be seen whether they 
will unite to make it happen. 

Except for general editorial rules imposed by editors-in-chief, there are no internal 
codes of ethics in the television stations.102 The KKRT has constantly pointed out in 
its reports that the media must have their own codes of ethics.103 In addition, quality 
journalism is difficult to achieve as journalists are very often deprived of their rights. 
The overwhelming majority of journalists work without contracts due to weak 
implementation of the Labour Code and the lack of regular supervision of its 
implementation. A positive step in this respect was the establishment in 2005 of a trade 
union of journalists with the support of IREX. The union has set up branches in the 
main towns and negotiated better conditions for journalists with the Ministry of 
Labour. The two parties signed a memorandum that would enable introduction of a 
collective agreement in the sector. 

However, the union and the media community are aware that this process will take 
some time because of the scale of the problem. In 2005, about 95 per cent of 
journalists in Albania worked without contracts or social security.104 Other journalism 
associations did not offer any help in this campaign. They seem to exist only on paper. 
The Chair of one of these organisations stated: 

Even though we have 15 years of free press in Albania, there are only a few cases 
when colleagues of one media outlet raise their voice or protest against the fate 
of other colleagues who are unjustly fired, censored, or threatened. This is a 
topic only in the cafés where journalists gather and are never revealed to the 
public, leading to a situation where nobody talks about a phenomenon that 
affects everybody.105 

This situation renders journalists highly vulnerable to the desires and whims of their 
owners. “They are almost helpless when faced with the arbitrary decisions of owners, 

                                                 
102 OSI/Albania, pp. 238–239. 
103 KKRT Annual Report 2006, p. 55. 
104 Union of Albanian Journalists, “Mbrojtja në punë dhe sigurimi social i punonjësve të medias, një 

domosdoshmëri për shtypin e lirë” (Labour protection and social security of media employees, a 
must for a free press), p. 6. 

105 Interview with Armand Shkullaku, “Media, transparence per lajmet brenda saj” (Media, 
transparency for its own news), Shqip, 10 May 2006, p. 12. Shkullaku is the Chair of Association 
of Albanian Journalists and Editor-in-Chief for news with TV Klan. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
41

who can fire their staff without cause.”106 This situation has not changed over the past 
two years and it is unlikely to improve without shedding light on media ownership and 
their funding. The large number of newspapers and television stations in Albania owe 
their existence mainly to funding by parallel businesses and to the weak 
implementation of the law. “From the professional point of view, this parallel funding 
makes many outlets vulnerable to the pressure or censorship of the businesses that 
support them, to a greater or lesser extent.”107 

4.5 Regional and local broadcasting 

There are today 68 local television stations, of which 20 are Tirana-based. Most of the 
advertising spend is pumped into Tirana-based television stations. They have better 
economic performance and programming than local stations, which find it difficult to 
survive and produce quality programming. “The media located in the Western plain 
have had more ample opportunities to benefit from a richer advertising market, which 
is not the case for the media located in other distant areas.”108 

Due to economic restraints, local television stations in the country can hardly keep up 
with the technological development. While most TV stations in Tirana possess rather 
up-to-date equipment, local stations still operate with old equipment, which affects the 
quality of their product. 

5. PROGRAMMING 

5.1 Output 

Without independent monitoring, there are no statistics for annual output by genre, 
either for commercial or for public broadcasters. The most recent monitoring, which 
was carried out by the KKRT during one month in long-ago 2003, covered the main 
stations’ output. Although commercial stations are obliged by law to submit their 
annual output to the KKRT, they have so far failed either to comply with this 
requirement or to explain their failure. The regulator has taken no measures against 
them. 

The only data come from TVSH. Some 70 per cent of TVSH’s airtime from April to 
November 2006 was not produced in-house. The station’s programme framework 

                                                 
106 IREX, Media Sustainability Index 2005 – Albania, IREX, Washington DC, 2006, p. 14, 

available on the IREX website at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2005.asp (accessed on 
20 July 2007) (hereafter, IREX, MSI 2005 – Albania). 

107 IREX, MSI 2005 – Albania, p.12 
108 IREX, MSI 2006 – Albania, p. 5. 

http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2005.asp


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
42

could not avoid routine and monotony, which hurt its position in the market.109 With 
the change of management in the end of 2006, higher quality programmes began to 
appear. With all these changes, the ratio of self-made programmes is expected to reach 
70 per cent of the station’s total airtime in 2007.110 The RTSH Steering Council also 
promised that more programmes are under review and new programmes covering 
topics such as social issues, gender balance, culture and health will be launched.111 

However, the changes in the programme framework are rather attempts to satisfy some 
minimum requirements than to boost public service standards. The station’s annual 
report bragged about such achievements as increasing the broadcasting time from 17 to 
24 hours a day, reinstating weekly sports programmes, opening a new broadcast studio, 
usage of a mobile studio on election days, etc.112 The station’s current director, Mirela 
Oktrova, said: “The existence of public radio and television cannot be justified either 
by entertainment programmes or the free offer [of programming] from EBU, or by the 
organisation of song contests and the fuss over [Albanian winners’] participation in the 
Eurovision song contest.”113 

On a more positive note, TVSH organised televised debates with the mayoral 
candidates during the 2007 local elections, enabling the public to make a more 
informed choice. On the other hand, TVSH was not able to broadcast a major event 
like the football World Cup in 2006, whose broadcasting rights were acquired by 
DigitAlb. TVSH said at the time that it could not afford to buy the rights, but the 
KKRT replied that the station could have asked for Government aid.114 They added 
sarcastically that TVSH management did not insist on this because they were busy 
negotiating the rights for a locally produced programme, “Kafazi i Arte” (Golden 
Cage), a local replica of the “Big Brother” reality show format.115 

Despite the lack of clear data on programme output, it can safely be said that the most 
important stations, like TV Klan, Top Channel, Vizion+, TV Koha and some thematic 
news channels like News24 or Alsat have gained more or less loyal followings. They 
produce news of generally satisfactory standards and various information and 
entertainment programmes. Information and news have become priorities for both 
print and electronic media, according to various observers.116 An exception is the 
nationwide commercial station, TVA, which following numerous changes of 

                                                 
109 RTSH Annual Report 2006, p. 3. 
110 RTSH Annual Report 2006, p. 5. 
111 RTSH Annual Report 2006, p.5. 
112 RTSH Annual Report 2006, p. 4. 
113 Mirela Oktrova, “‘Lehja’ kundër demokracisë dhe interesave të publikut” (“Barking” at 

democracy and public interests), Shekulli, 4 September 2006, p. 23. 
114 KKRT Annual Report 2006, p. 52. 
115 Ibid. 
116 IREX, MSI 2006 – Albania, p. 9. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
43

ownership in 2006, could hardly fulfil its obligations as a nationwide channel. They 
stopped airing newscasts completely in March and April 2006.117 As the station could 
not fulfil for most of 2006 the programme requirements imposed by its licence 
contract, the KKRT decided to reduce TVA’s licence by one year and withdrew it in 
October 2007. The station appealed the decision. The two parties took the dispute to 
the court.118 

Some of the news and debates on relevant, often political, issues are believed to have a 
healthy audience and have become emblematic for the TV stations airing them. In 
addition to news bulletins, some of the most popular programmes are “Opinion” on 
TV Klan, “Shqip” (Albanian) on Top Channel, “Logos” and “60 minuta” (60 minutes) 
on TV Koha. They are weekly programmes featuring interviews or debates on a topical 
issue. Another surprisingly popular programme is “Fiks fare” (Just like that), a daily 
satirical magazine built on solid investigative reporting. Some entertainment 
programmes and game shows are also very popular. They include “Portokalli” 
(Orange) and “Top Show” on Top Channel, “Kutia e fundit” (Last box) on TV Klan 
and “Bypass” on Vizion+. There is a growing tendency among television stations to 
focus on programmes of a more social nature, attempting to cover more everyday life 
and human interest stories. These programmes include “Jëtë në kërkim” (In search of 
lives) on News24 TV, “Njerëz të humbur” (Missing people), “Femra” (Women) and 
“S.O.S.” on Vizion+. 

5.2 General provisions on news 

Several provisions of the Law on Radio and Television deal with programming 
content, applying to both public and private broadcasters. They concern editorial 
independence, censorship, the right to information and other human rights and 
freedoms.119 But although the fundamental principles of impartial and accurate 
information are guaranteed by law, there are no instruments or bodies to monitor their 
implementation. The KKRT monitors the main newscasts of the nationwide public 
and private TV stations, but this effort only consists of quantitative measuring of the 
percentage dedicated to coverage of political parties and figures. 

Television stations have made significant progress in defining themselves through their 
newscasts, which have marked the greatest improvement in programming of all TV 
stations.120 Nevertheless, information is neither impartial nor fair. There is almost no 
media outlet without vested economic or political interests and therefore, professional 
standards are applied only insofar as these interests allow. The news agenda is very close 

                                                 
117 KKRT Annual Report 2006, p. 54. 
118 Decision on TVA in KKRT Annual Report 2006, p. 25. 
119 OSI/Albania, p. 234 
120 KKRT Annual Report 2006, p. 47. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
44

to the agenda of the Government or politics in general, or to that of the TV 
management and its cronies.121 Newscasts choose clips that fit the interests of the 
operator and not the public interest.122 

The Electoral Code also imposes requirements of accuracy, fairness and balance on all 
TV stations.123 The public service broadcaster has additional responsibilities, such as 
granting free time to every political party taking part in elections. The latest test for 
respecting these rules was the local elections of February 2007. The main TV stations 
passed this test rather successfully. TVSH allocated 28 per cent of the news coverage to 
the Democratic Party and 29 per cent to the Socialist Party. Similar coverage was 
found on the other large stations such as Vizion+, News24, and TVA. An exception 
was TV Klan, which devoted more time to the Government than any other station. TV 
Klan’s representatives argued that they were merely covering the work of State officials. 
However, these officials were featured during the electoral campaign. Although these 
campaigns were considered balanced and fair in terms of coverage of political parties, 
during the pre-campaign periods, all TV stations favoured one party over others.124 

5.3 General programme production guidelines 

The Law on Radio and Television sets some general obligations for all television 
stations, pertaining mainly to human dignity, respect for law, and human rights.125 
However, these provisions are rather loose and general and have not been transformed 
into more detailed rules or regulations by the KKRT. These general principles have 
been generally upheld. The only problems were related to pornography, which is 
totally banned from broadcasting. There are no pornographic programmes on 
terrestrial analogue television stations. But DigitAlb hosts one channel airing 
pornography throughout the entire day in an encrypted form, and two pornographic 
programmes starting close to midnight. 

5.4 Quotas 

There are no special quotas for languages or minority group representation. The public 
service TV station and some of the commercial channels occasionally air programmes 

                                                 
121 Research was carried out in the framework of “TV Primetime domestic news – monitoring and 

analysis of TV news programs in 10 South-Eastern European countries”, published in Media Plan 
Institute, Indicator of Public Interest, Sarajevo, 2007. 

122 KKRT Annual Report 2006, p. 54. 
123 Electoral Code, Art. 136, art. 140, available at http://www.osce.org/item/14076.html?html=1 

(accessed 10 July 2007). 
124 OSCE/ODIHR report on elections of 18 February 2007, available at  

http://www.osce.org/item/24859.html?html=1 (accessed on 12 July 2007). 
125 OSI/Albania, pp. 235–236. 

http://www.osce.org/item/14076.html?html=1
http://www.osce.org/item/24859.html?html=1


A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
45

for national minorities. In recent years, the Albanian Media Institute has engaged in 
co-ordination of projects of production of radio and TV programmes on ethnic and 
linguistic minorities in the country and articles on such issues published in the print 
media. 

Media specialising in minority issues struggle to survive. Radio Prespa, for example, set 
up in 2003 in the border area with the Republic of Macedonia and airing programmes 
in Macedonian, does not function regularly due to financial constraints. Radio stations 
for the Greek minority in the south of the country are in the same situation. All these 
outlets are individual initiatives; the State does not subsidise minority media. However, 
there are no legal obstacles to granting broadcast licences for minority radio or 
television stations. In fact, the KKRT granted a TV and a radio licence to the radio/TV 
outlet Armonia, a project for the Greek minority, the largest ethnic minority in the 
country. However, the station lacks financial power and is likely to face difficulties. 
They are not on air at the moment.126 

The only content-related quota imposed by law on local licensees is to have non-
commercial and local information programmes on at least 15 per cent of their weekly 
programming. The law does not define “non-commercial”. According to the 2003 
amendments, nationwide licensees must devote at least 15 per cent of their 
broadcasting time to their own programmes and at least 30 per cent to programmes 
produced in Albania. Television stations generally meet this quota.127 The law also 
imposes quotas on advertising, forbidding TV stations to air advertising on more than 
15 per cent of their daily transmission time, or more than 12 minutes per hour. 
Although Albania, as a non-EU member, is not obliged to comply with the European 
legislation, many of these quotas stem from the European Convention on 
Transfrontier Television (ECTT) and its Additional Protocol, which Albania ratified in 
1999. On the other hand, Albanian legislation does not require broadcasters to devote 
the majority of their airtime to European works. The law on digitalisation stated that 
TV stations should progressively comply with the obligation of broadcasting European 
programmes for 50 per cent of their airtime. 

5.5 Obligations on PSB 

Apart from the general production guidelines, the Law on Radio and Television obliges 
both public and private broadcasters to carry certain content free of charge. This 
includes programmes of high interest to the general public such as announcements on 
national health, public order or national emergencies. The law also requires RTSH to 
broadcast free of charge religious services or ceremonies held on official religious 
holidays and sessions of Parliament. The Law on Radio and Television imposes 
additional obligations on RTSH. Its programmes should be of high quality, reflect the 
                                                 
126 KKRT, Annual Report 2006, p. 25. 
127 KKRT, Annual Report 2006, p. 47. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
46

variety of Albanian life and serve all groups of society, including national minorities. 
Coverage of national and international news should be comprehensive and impartial. 
RTSH is forbidden to broadcast political or religious propaganda. 

Despite these obligations, the public service broadcaster is far from fulfilling its public 
mission. “It is paradoxical to see how the public interest is the first one to be neglected 
by a television called ‘public’. The newscasts start with news on the activities of the 
Government and political parties, neglecting the real problems that concern the 
citizens.”128 The station claims to have made significant progress, and that its alleged 
lack of competitiveness is a lie spread by commercial rivals.129 But the general opinion 
is that commercial stations are dominant. “Commercial televisions are killing the 
public television and absorbing all the audience the same way supermarkets are killing 
the grocery stores and kiosks from communism by absorbing all the buyers.”130 

5.6 Obligations on commercial broadcasters 

There are no detailed programme obligations on commercial broadcasters. The only 
legal provisions pertain to the duration of broadcasting and the frequency of newscasts. 
National television stations must broadcast at least six hours, and local stations at least 
four hours a day. Nationwide television stations must air original news programmes 
every day. Commercial television stations are required to broadcast messages and 
information of great public interest free of charge, in accordance with the relevant 
regulation drafted by the KKRT, or at the request of local Government bodies. Such 
information usually included short communications of particular interest to the public, 
especially in emergency situations, such as natural disasters, or on issues such as health 
and safety, and public order. In general, there have been no problems with the 
observation of this provision. 

6. CONCLUSIONS 

Television, still the most influential of Albanian media, has gone through an era of 
changes. Important, albeit controversial, legal amendments were introduced, changing 
the composition of the regulatory authorities. The structure, based on a formula of 
balanced political representation, was turned into one including civil society, academia 
and professionals. These moves were officially intended to reduce political influence on 
the regulator, but some of the regulator’s latest actions were seen as politically biased. 

                                                 
128 IREX, MSI 2006 – Albania, p. 10. 
129 RTSH Annual Report 2006, p. 3. 
130 IREX, MSI 2006 – Albania, p. 6. 



A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
47

Moreover, the regulator failed to achieve full membership, an indication that its 
appointment mechanism does not work smoothly. 

The regulator will soon face a difficult test: allocation of digital licences. Like other 
laws adopted over the past three years, the Law on Digital Broadcasting was prepared 
by the Government without consulting the relevant stakeholders, which casts serious 
doubt on the Government’s intentions and the consequences of this law on Albanian 
broadcasting. The implementation of this law raises serious questions about the future 
of the digital platform operator DigitAlb, which has established itself after three years 
as a strong player with a substantial customer base. The KKRT’s authority and the 
independence in the licensing process, as well as the stance of the public service 
broadcaster towards this process, will be of much importance. 

RTSH faces the formidable task of challenging the growth of DigitAlb, which will not 
be easy, especially after its own poor economic performance in recent years, reduced 
State funding and incomplete reform. RTSH’s popularity has not improved. Its poor 
management and backwardness compared with the commercial broadcasters, coupled 
with the general view that RTSH is politically controlled, are the broadcasters’ main 
problems. The station is far from fulfilling its public mission. It is hoped that the 
station’s new management will draft a coherent strategy and start a sustained reform. 
However, the reform of RTSH will be painful and therefore, the station will need 
significant assistance in managing to achieve its mission. 

Professional, good quality output is increasing. However, the market remains 
overcrowded and despite the fuss over the sources of funding the media, no concrete 
measures in this respect have been taken. Transparency over the sources of capital 
behind the media is desperately needed in a country where journalists, lacking working 
contracts and rights, often fear to risk provoking the owners by writing independently. 
Media organisations have made numerous attempts to raise awareness on the codes of 
ethics among journalists, but effective self-regulation has yet to start. The shortage of 
market research or any other data seriously impedes assessments of the condition of the 
Albanian media. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
48

ANNEX 1. LEGISLATION CITED IN THIS REPORT 

Official Gazette is the official gazette of Albania. 

Directive 97/36/EC of the European Parliament and of the Council of 30 June 1997 
amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain provisions laid 
down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the 
pursuit of television broadcasting activities, Official Journal of the European Union, L 202, 
30 July 1997. 

Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 
2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain 
provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States 
concerning the pursuit of television broadcasting activities, Official Journal of the 
European Union, L 332/27, 18 December 2007. 

Electoral Code, Art. 136, art. 140, available at  
http://www.osce.org/item/14076.html?html=1 (accessed 10 July 2007). 

Law on Digital Broadcasting, Law no. 9742 of 28 May 2007 on Digital Broadcasting in the 
Republic of Albania. 

Law on Radio and Television, Law no. 8410 of 30 September 1998 on the Public and 
Private Radio and Television in the Republic of Albania, as amended by Law no. 8657 of 
31 July 2000; Law no. 8794 of 10 May 2001; Law no. 9016 of 20 February 2003; Law 
no. 9124 of 29 July 2003, and Law no. 9677 of 13 January 2007. 

Law no. 9531 amending the Law on Radio and Television with the chapter “On Public 
and Commercial Radio and Television”, 11 May 2006, Official Gazette, 65, 2006, 

Law no. 9645, “On State budget 2007”, of 27 November, 2006. 

Law no. 9836, “On State Budget 2008”, of 26 November, 2007. 

 

http://www.osce.org/item/14076.html?html=1


A L B A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
49

ANNEX 2. BIBLIOGRAPHY 

In English 

IREX, Media Sustainability Index 2005 – Albania, IREX, Washington D.C., 2006. 

IREX, Media Sustainability Index 2006 – Albania, IREX, Washington D.C., 2007. 

In Albanian 

KKRT, Estimation of Advertising Revenue from Monitoring, April–May 2005. 

KKRT, 2006 Raport Vjetor në Kuvendin e Shqipërisë (2006 Annual Report to Parliament). 

RTSH, Raporti Vjetor për Veprimtarinë e RTSH 2006, (Annual Report on the Activity of 
RTSH), RTSH Steering Council, 2007. 

Supreme State Audit Bulletin of First Quarter of 2007. 

Union of Albanian Journalists, “Mbrojtja në punë dhe sigurimi social i punonjësve të 
medias, një domosdoshmëri për shtypin e lirë” (Labour protection and social security of 
media employees, a must for a free press). 


	cover-albania-a4_Elrendez+¬s 1
	media-f-up-publish-080407_publish.qxd
	01 Acknow_Albania_0407
	02 Preface_0407
	Albania-Telev-08-0404



