‘;w fhrﬂi-‘

RESEARCH INFORMATION SERVICES

EAST-WEST CENTER

1601 EAST-WEST ROAD
HONOLULU, HAWAII -96848 1601

]

Pacific Islands News Association
East-West Communication Institute

Suva, Fiji

Honolulu, Hawaii

HE ISLANDS

Communication Newsletter

February 1975

Vol. 5 No. 1

PINA Gains Members, Expands Activities

The Pacific Islands News
Association (PINA) has a tempo-
rary home in the Media Centre
of the University of the South
Pacific, Suva.

The association's postal
address is Private Bag, Raiwaga
Post Office, Suva, Fiji. The cable
address is PACINA, Suva.

Membership applications came
in slowly for a while but have
now built up to an encouraging
number. A Tist of members at
the beginning of 1975 1is published
below in this bulletin.

The PEACESAT satellite net-
work has been used for discussion
by members of the organising
committee who are within reach
of PEACESAT terminals.

The chairman of the committee,
Leota Pita Alailima, visited Suva
in July 1974, before going to
Bucharest as a Western Samoa -
representative at the United
Nations conference on world pop-
ulation.

He prolonged his journey
home to visit centres in Europe,
Great Britain, the United States
and Canada and the West Indies to
talk to potential donors of funds
for PINA and to tell them about the
new organisation.

(See page 2 for details of
the trip)

He was much heartened by the
response in practically every case.
As a result of his tour, an appli-
cation for assistance has gone to
the Lilly Foundation in the United
States.

While Leota Pita was on tour,
the organising director, Len Usher,
was in contact by letter, and in
some cases through visitors to

- PINA Organizing Committee members held one of their
first meetings in the Association's first office at

the University of the South Pacific in Suva.

From

the left, Falenaoti Malietao, L. G. Usher, Leota
Pita Alai11ma_and Geraldine Truscott, secretary.

Suva, with other possible sources
of help.

Formal requests, for contribu-
tions to an endowment fund, for help
with specific projects, will be made
in the next few months.

Contributions of manuals and
style books by newspapers and asso-
ciations, and of reports anc surveys
by UNESCO have made possible a start
on establishing a PINA Tibrary.

Mr. Usher visited Apia in
December to see Leota Pita on
association matters and to see
members and potential members.

(Continued page 19)

In This Issue

I
N

News Exchange............. . 3-5
COnfarances  covis vasve siiins 20
TT Newspapers........coveuue.. 7
PNG Radio................ 16-17
Samoa TV..... TR 10




EDITOR'S NOTES....

This is the second issue of
the Pacific Islands Communication
Newsletter published jointly by
the Pacific Islands New Associ-
ation in Suva and the East-

West Communication Institute

in Honolulu. And the many
articles and items submitted by
members of PINA make it truly

a mutual effort.

PINA itself, six months
after the founding meeting, is
still heavily into the organi-
zational stage. Leota Pita
Alailima's long trip on behalf
of PINA is bearing some fruit,
and many more developments are
expected. Len Usher's efforts
in Suva are building the base
for a vital organization.

This issue contains a list
of PINA members, and it should
remind all readers that more
members are needed. Those
interested in joining should
write directly to PINA, Private
Bag, Raiwaga, Suva, Fiji.

At the Communication Institute,
we are planning a "double con-
ference" for late April and early
May, detailed in other articles.
One deals with what the Peacesat
experience means to the Pacific
Islands, and what satellites
could do to meet communication
needs. The other meeting is to
explore the need for a compre-
hensive survey of Communication
and Change in the Pacific Islands.

Editorial assistance for
this issue came from Sandi Carney
Rowan and Michael Anderson. Kay
Garrett did the final layout and
pasteup and Susan Yoshioka the
typing. Hideo Kon is the printer.

What really is most impres-
sive with the publication of this
jssue is the wide representation
from various parts of the
Pacific Islands--the response
to my request for news items has
been tremendous. Thank you.

Several major articles came
in, and should be of interest to
most readers--the two PINA arti-
cles, one on the general organi-
zation and the other on Leota Pita's
trip; the review of the satellite
news exchange experiment; and the
account of the National Broadcasting
Commission's first year in Papua
New Guinea. And there are many
other useful and interesting
items about communication in the
Pacific.

This issue also carries an
article describing a controversy

2

over an American television net-
works program on American Samoa.
In December, the National News
Council agreed to take up a
complaint on the matter by former
Governor John Hayden. Hayden
charged that a segment of the NBC
show was inaccurate and unfair.

A strike at the Fiji Times
occurred late last year, but we
weren't able to get enough details
for a story. We'll try next issue
for a full account.--Jis-Richstad

CHAIRMAN OUTLINES PINA NEEDS
IN EUROPE AND NORTH AMERICA

The word about the formation
and needs of the Pacific Islands News
Association was carried half-way
around the world by Leota Pita
Alailima, chairman of the organizing
committee, from August to October
last year.

Opportunity for the trip came
with an invitation from Unesco to
attend the World Population Con-
ference in Bucharest, Romania
in August. Leota Pita took full
advantage of the opportunity, and
visited on his way back to Western
Samoa many places in Europe and
North America.

Just a listing of the people
and organizations he visited on
behalf of PINA would more than
fill this space, so instead
highlights will be featured.

Leota Pita's main mission
was to let international and
national organizations know of
the formation of PINA, which took
place last summer, and to see if
cooperative arrangements could
be worked out for training
assistance and other support.
Although it is still too early
to see many concrete results,
the response to his visits
was overwhelming, and PINA is
busy following up.

Many people in the
Pacific Islands and outside
helped with the trip, and Leota
Pita extended his thanks to them
upon his return.

Briefly, here's an account
of the trip highlights.

In Bucharest, Leota Pita
spoke with Rafael Salas, director
of the U.N. Population Fund, and
some of his associates. There
seemed to be a possibility of
cooperative programs between the
Fund and PINA, in the training
field. Contact was also made with
a Canadian official, which proved
most helpful later in the trip.

In Zurich, Leota Pita had a
five-hour talk with Ernest Meyer,
director of the International Press
Institute. Meyer offered his support
to PINA in securing funding, and
suggested PINA draw up its program
and send it to him. He noted IPI
had an interest in the Pacific Islands
press, and had proposed an Editors
Meeting in 1972, but was unable to
get funding for it.

In Geneva, contacts were made
with the YWCA and the World Council
of Churches.

In Paris, Leota Pita discussed
PINA needs with Unesco officials,
including Lloyd Sommerlad and
Frank Goodship. They explained
how Unesco operates in the training
of journalists, and offered
guidance on how an application
might be made. Unesco offered
books for the PINA 1ibrary, and
some are on the way to Suva. It
was noted that Unesco recently
helped with broadcast training
facilities in Western Samoa, as an
indication of its interest in
Pacific Islands journalism.

Unesco provided means for
Leota Pita to visit Kingston,
Jamaica, where a news association
was just beginning. Leota Pita
noted the news association couldn't
agree whether to include govern-

" ment information units.

In England, talks were held
with the overseas development
agencies, and again some suggestions
on how to obtain training assistance
were made, and will be followed up
by PINA.

In the United States, Leota
Pita visited New York, Washington,
Minneapolis, Indianapolis and
several other cities. He spoke
with foundation and government
officials and mass media executives.
An application has already been
submitted to one foundation on the
basis of the visit. The U.S.
State Department provided the
means for Leota Pita to extend
his trip to the Middle West of the
United States. The Foundation for
Peoples of the South Pacific pro-
vided a headquarters for the visit.

In Canada, Leota Pita received
encouragement and advice from the
Canadian International Development
Agency on training and on equipment
for the PINA library. He was also
hopeful that there might be some
support from the private media.

In ano1ulu, a visit was made
to a leading corporation.

The trip in all took 77 days
and covered half of the world.



Satellite News Exchange Report

One of the more imaginative
and productive uses for the ATS-1
radio system is the exchange of
news among the countries of the
Pacific Islands. Under the
direction of Ian Johnstone,
Education Broadcast Officer of
the South Pacific Commission,

a three-month experiment was
conducted in 1974 on what such
exchanges could do. He also is
proposing an experiment in early
1975, of longer duration.

As the report by Johnstone,
carried below, indicates there
was a good deal of searching
for the right ways at the
beginning, but gradually a good
system developed, and there
was wide and useful partici-
pation from many areas.

The entire report by
Johnstone, dated December 31,
1974, is reprinted below
because of the importance of
such a use of the ATS-1 system
and because of need among the
Pacific Islands, expressed
over and over again, for news
of other areas in the Pacific.

The Pacific Islands News
Association is examining ways
it can provide a regional
news/feature exchange based
primarily on the printed
media, and the SPC initiative
has shown how the broadcast
media, particularly can be
served by the satellite system.
0f course, the broadcast

capabilities of various
communication media,
and the ways in which
they may complement
each other;

c. Provide training
opportunities for
media personnel.

Because some information

is still to be received from
participants, it is not yet
clear how fully these aims
were achieved, but the present
position is summarized in the
remainder of this report.

DURATION

It was originally intended
that the experiment should be
for the three months July 24 to
September 18, but in the event
the Experiment did not fully
begin until August 7, as it
took a couple of weeks for some
participants to organize
their offices for participa-
tion by detailing journalists,
gathering copy, preparing
tapes, etc. The experiment
also continued somewhat longer
than anticipated, principally
because participants found the
news they received very useful
for national newspapers and
broadcasting stations, and
were anxious to extend the
experimental period. This
meant that the weekly exchanges
continued until Tate November,
when the 'official' USP/SPC

a number of bulletins of news
about South Pacific countries

. for use in national newspapers,

newscasts, and school pubii-
cations. Content of bulletins
was governed by the 'Suggestions
for content of Programming on
PEACESAT' drawn up by

Dr. John Bystrom; these
suggestions were found com-
pletely satisfactory, and

were never questioned by any
participant throughout the
experiment.

Here are some informal
observations about the -
experience gained in bulletin
compilation and presentation:

a. Some of the smaller

countries partici-
pating found some
difficulty in classi-
fying material of
regional interest'.
In the first few
exchanges, bulletin
content tended towards
the parochial on
occasions, but it was
noticeable that
stories gained a

more regional charac-
ter as the experiment
progressed, and news
editors and reporters
were able to learn
from the exchanges
the news areas which
were of interest to
their neighbors.

This whole editorial

exchange and the printed media
exchange can each be utilized
by the other medium. Here is
Johnstone's full interim report:

experiment was terminated.
However, I understand that
some Terminal Managers are

area is worthy of
further study, and is
proposed for inclusion

AIMS OF EXPERIMENT

The experiment was mounted
to allow countries in and around
the South Pacific Commission
area to try to exchange news
and information on a co-operative
basis, using one hour a week
of ATS-1 time allocated by the
University of the South Pacific
as part of its normal schedule.
It was hoped that the experi-
ment would help to:

a. Identify present and
probable future patterns
of need for news and
information exchange
in the region;

b. Provide data on the

continuing exchanges on an
informal basis - which may be
taken as an indication that
the need for news exchanges
still exists.

FORM AND SYSTEM OF EXCHANGE

Because many sarticipants
in the experiment were small
Departments of Information or
Broadcasting with limited staff
numbers, the form of exchange
contributions was kept as
simple as possible. Partici-
pants were asked to provide a
weekly three to four minute
voice bulletin of local news
of regional interest; each
participant could record all
contributions, and thus had

by discussion sessions
in the Experiment
contemplated during
1975.

b. Voiced inserts were
tried on occasions.
These added to the
interest of the
bulletins, but were
sometimes difficult
to replay or trans-
cribe clearly. However,
much was learned about
the clarity, pace and
content needed to make
inserts suitable for
inclusion.

(Continued page 4)



Satellite Report
(cont from page 3)

c. Some contributors had
difficulty sub-editing
or re-writing their
bulletins so that
references, proper
names and so on which
were perfectly under-
standable to their
home audience were
also made clear to
the regional audience.
Ideally, all bulletins
should have been re-
written for regional
use before the exchange,
but this was not always
possible, given small
and relatively inex-
perienced staffs in
some places. This is
another area of
expertise which should
be further explored
during 1975.

d. Most contributors
found it best to use
professional broad-
caster readers when
possible. Although
there is no final
information on the
question, it is
suspected that 'live’
reading of the bulletins
was more satisfactory
than pre-recorded
material. This may
change as facilities
at Satellite termi-
nals become more
sophisticated.

RECEPTION AND PARTICIPANTS

The experiment was, of
course, subject to normal recep-
tion conditions affecting ATS-1,
details of which will have
been supplied by Terminal
Managers and the USP Project
Managers. From information
received so far from parti-
cipants, it appears that
bulletins--or parts of them--
were only rarely (e.g. to
evidence the start of the experi-
ment) used for re-broadcast by
participating broadcast stations.
Most participants preferred to
transcribe and voice or print
material as necessary.

Regular participants in the
experiment were:

Suva -Fiji Broadcasting
" Commission;

Honolulu -5. Cheifet;

Lae -National Broadcasting
Commission of Papua
New Guinea;

Niue -Information Officer,

Government of Niue.
Nuku'alofa-Tonga Broadcasting
Commission;
Rarotonga -Curriculum Develop-
ment Unit, Depart-
ment of Education;
-Micronesia Broad-
casting Service;
Wellington-NZBC and Terminal
Manager, PEACESAT
Project.

Occasional participants were:

Saipan

Noumea -S.P.C. Headquarters.

Suva -Fiji Times.

Vila -Information Service,
British Residency.

Honiara -S.I. Information and

Broadcasting Service.

Note: Vila, and, for the greater
part of the experiment,
Honiara, did not have
direct access to the
Satellite network, but
participated by contri-
buting occasional taped
voice bulletins, and
receiving transcripts
of the other contribu-
tions from this office.

USES FOR NEWS RECEIVED
VIA THE EXCHANGE

There is sti11 no compre-
hensive data available on this
(indeed, it is probable that
there never will be) but the
statements received can be
summarized thus -

Rarotonga -Almost every exchange
fully transcribed and
printed in 'Pacific
Roundup' a weekly

publication for schools

and the general public
(See sample enclosed).
Lae -Occasional items used
in NBC Papua New
Guinea newscasts (See
copy of report
enclosed).
Fiji -Very occasional items
used in Radio Fiji
and Fiji Times news.
Wellington-Occasional items
used in NZBC news.
Items used more fre-
quently as background

for research and so on.

Information supplied ver-
bally during a Satellite dis-
cussion amongst other partici-
pants can be summarized thus -

Hawaii -Considerable use made
of bulletins. Keen
interest in a further
experiment.

Saipan -Regular use made of
items. Keen interest
in a further ex-
periment.

Tonga -Regular use made of
items.

S.P.C., -Some items found

Noumea somewhat parochial.

Little contact with
local news media.
Niue -Regular use made
of items received,
but preparation of
Niue bulletins a
considerable strain
on local resources.

Two further points should
be made -

a. Some two-thirds of
the way through the
experiment, the Exchange
had to be shifted from
a Fiji Wednesday to a
Fiji Monday time slot.
This disrupted arrange-
ments already made,
and meant that countries
East of the IDL had to
operate the exchange
on a Sunday, so causing
roster and assembly
problems.

b. A1l participants
commented that they
found the Exchange
valuable in other ways
than simply making
news items available
for local publication.
The exchange offered
opportunities for -

Checking Tocal news
content against that
being published in
other countries;

Developing themes for
Tocal investigation
and comment;

Checking the accuracy
of items recejved from
other sources;
Familiarizing new
staff with overseas
approaches;

Suggesting topics and
stories for local follow
up;

Training staff in pre-
paration of news for
other audiences.

(Continued page 5)



Satellite Report
(cont from page 4)

SPECIAL APPLICATIONS

As had been originally
intended, the Experiment also
explored other news applica-
tions on four occasions.
During the Rarotonga meetings
of the South Pacific Forum
and the South Pacific Con-
ference, the time allocated
(plus periods made specially
available) were used for
transmission of news and
comment on the proceedings
of these meetings of vital
regional significance.

These exchanges were extremely
well received by most parti-
cipants, since they offered
‘closer'and more immediate
reports than were available
by any other system. Of
particular interest were
reports made in vernacular
languages for home audiences.
Also, the Exchange was used
on two occasions to explore
question and answer sessions
with regional personalities.
Sir Albert Henry, Premier of
the Cook Islands, answered
questions from journalists on
his return from the UN Law of
the Sea Conference in Caracas,
while the retiring Resident
Commissioner in Niue answered
questions about the country's
self-government immediately
following the celebrations of
that event on Niue. Appli-
cations such as those are well
worth further exploration.

CONCLUSION

Although final reports on
this first Regional News and
Information Exchange experiment
by satellite are not yet possible,
it is apparent from partici-
pants' reactions thus far that
the satellite offers an incom-
parable system for regional
news exchange, and that even
the limited exchanges possible
through the first experiment
went a considerable way towards
reducing the prevailing ignorance
about events in neighbor
countries within the region.

I hope shortly to discuss with
‘the U.S.P. Satellite Project
Manager a proposal for an ex-
tended (four to five month)
experiment to begin in February
1975, in which the areas opened
up by the 1974 experiment will
be further explored.

Niue Information Office
Covers a Referendum

By Sandra Carney Rowan
E-W Communication Institute

Covering political change is a
challenge to any journalism opera-
tion, and an item of increasing
importance to local news-gathering
staffs in the Pacific, as island
nation after island nation ventures
out from under the colonial wing.

The Niue Island Information
O0ffice, formed in 1972, was the
major source of political education
and information for that island
during the months preceding Niue's
constitutional referendum on

Sandra Carney Rowan is a )
graduate student ir. Pacific Islands
Studies at the University of
Hawaii and a degree scholar with
the Communication Institute of
the East-West Center. She spent
summer 1974 on Niue on an intern-
ship in the Information Office.

internal self-government in
September 1974, when voters
endorsed the decision of "pule
fakamotu" or self-determination.

The stance of the Niue
Information Office--which publishes
the weekly newsletcer Tohi Tala
Niue and operates radio station
2Z-2IN--was one of stated objecti-
vity. The question of whether to
go self-governing was a heated one
on Niue, an island of 5,000 people
with 74 years of close political,
cultural and economic ties to
New Zealand.

Operating with a news and
programming sta ff of five,
Director Hima Douglas initiated
a political coverage plan that
included: broadcasting and
replaying tapes of island-wide
village meetings held by members
of the Niue Assembly Executive
committee and the visiting New
Zealand Parliamentary Select
Committee; hand-delivery of the
proposed Constitution to every
household on the 100-square mile

island; inclusion in the news-

paper of every "letter to the
editor" on the topic of ;g]fw

government; and a new radio
“talk back" show featuring guest

speakers such as the Hiue Leader
of Government. -

The most intensive coverage
was of the series of round-the-
island meetings with villages
held by Niue's executive committee,
and later by the visiting New
Zealand Parliamentary committee.
The meetings were designed to
give citizens an opportunity to
air their views of the proposed
Constitution and the issue of
self-government in general, as
well as reply to speeches given
by the politicians. The Informa-
tion.Office provided 1ive coverage
of the meetings, and followed-up
with selected excerpts during
scheduled news programs. With
an eye to future research and
reference, the Information
Office compiled copies of the
tapes for the Niue Assembly
archives. : .

The "letters to the editor"
section of Tohi Tala Niue in
recent years has provided a forum
for public opinion, averaging
about 20% of the newsletter
space. In the months preceding
the referendum, letters to the
editor increased. In Tohi Tala
Niue Vol. 9, No. 25, 28 June 1974,
letters to the editor occupied
60% of the paper--in response
to charges of a "secret deal" on
self-government.

Since 1870, Niue has had
one of the highest--if not the
highest--rates of literacy in
the Pacific: a factor which
contributes significantly to
the island's avid readership.

One of the most popular of
the political education programs
(and expanded to general interest
programming as well) was the
radio talk-back system. Each of
the 14 villages maintains at
least one public telephone at the
village police station, with
several private phones as well.
During the talkback program
debut, police stations in some
villages reported lines of over
20 people waiting their turn
to "talk back" on issues.



News from Micronesia

STUDY TO EXAMINE TV'S EFFECTS
ON MICRONESIAN CHILDREN

From 1973-74 Annual Report
Markle Foundation

In the past 25 years, tele-
vision has become commonplace
throughout the industrialized
nations of the world. There
has been a great deal of
discussion during this first
quarter century of television
about the influence of this
widespread medium. Lately,
many have been studying whether
aggression depicted on tele-
vision actually results in
aggressive behavior on the
part of the viewers. If this
happens, could television
presentation of constructive
social behavior bring about
similar positive behavior
on the part of the viewers?

Such an idea‘is very"
difficult to test in the
United States or in other
nations, for that matter, where
television has been a part of
daily life for many years. It
would be next to impossible
to separate the impact of
television viewing on a child's
behavior from other influences
common to most nations. It
would also be extremely
difficult to control the
television diet of any test
group in such a country as
ours. As a result, researchers
interested in following this
matter look for places where
television is presently
unavailable. Three such
areas are South Africa,
parts of Australia, and
Micronesia (a group of small
Pacific islands).

Micronesia is already
planning for the installa-
tion of television. Officials
there are most anxious to
know as much as they can
about potential long-term
effects. A $112,000 Foundation
grant to the Department of
Psychiatry at the University
of California in San Francisco
is financing research on the
effects of television on the
behavior of a group of
Micronesian children.

This particular study will
use television in a residential

6

high school in three different
ways. Adolescent students will

be exposed to one of three
television diets: programs
showing constructive social
behavior, programs featuring
aggressive behavior, or pro-
grams of neutral content. The
students will view their
particular television diet
for three hours each day over
a four-week stretch. During
this period, behavior will be
careful ly observed. It is
hoped that the effects of
these different prcgrams on
behavior can be measured.

The study is being
conducted with the cooperation
of government and educational
personnel. These three
different television approaches
will use material similar to
either commercial or educa-
tional television programs
in the United States.

The study should be help-
ful to Micronesian officials
in their effort to determine
the probable effects tele-
vision may have on the islands'
population. The study should
also produce information for
officials in South Africa
and Australia to use before
introducing the medium to
their peoples. Finally, this
study should shed some light
on the effects of television
on viewer behavior.

Given some concrete data
on the relation between
television viewing and viewer
behavior, those interested
in improving television may
be able to offer sound
recommendations.

MARSHALLESE EDITION PUBLISHED

Micronitor News & Printing
is now publishing "Ennane;" a
completely Marshallese edition,
according to Joe Murphy, editor
of the Micronesian. The paper's
co-editors are Ben Jorkan of
Jaluit Atoll and Bemry Bunglick
of Ailuk. "We are planning
to put the Ennane out daily
in the near future, possibly
as a small 16-pager," Murphy
said. "We may change the name
at that time to Micronesian
Daily News."

NEW MNS CHIEF NAMED;
ANDERSON JOINS 'VOICE'

Francisco S. Rosario of
Saipan is the new Bureau Chief
of the Micronesian News Service,
replacing Jon Anderson. Anderson,
a member of the organizing
committee of the Pacific Islands
News Association, has joined
Voice of America in Washington,
D. C., as a radio broadcaster
and writer in the Africa section.

Derson Ramon of Ponape
was selected assistant editor
of the quarterly magazine,
Micronesian Reporter. Rosario
?ng Ramon took over December 2,
974,

Rosario, 24, has been
with MNS, a government service,
as a reporter since June, 1972.
Under the training and super-
vision of outgoing Bureau
Chief Anderson, he has had
increasing responsibility for
the gathering and writing of
news material for the five-
day-a-week wire service, which
is supplied to the six govern-
ment operated radio stations
in Micronesia as well as to a
variety of other media outlets
and government offices.

Ramon, 27, was formerly
with the Ponape District
Department of Education, where
he was the District Social
Studies Specialist. He
received a bachelor's degree
in education from the Univer-
sity of Guam in 1971. While
in college, Ramon was editor
of the Micronesian student
newspaper at the University
of Guam, and since then he
has been a frequent contri-
butor of the Majuro-based
newspaper "Micronesian Indepen-
dent," the "Pacific Daily News"
on Guam, and to MNS.

Anderson, 32, has been
with the Micronesian News Service
for four years. He and his
family left Saipan in mid-
December.

COLUMNIST DROWNS IN MICRONESIA

Dick Tullis, the Micro-
nesian Independent's "Peeking
Thru the Palms" columnist,
drowned recently at Majuro,
Marshall Islands, Trust Terri-
tory of the Pacific.



MICRONESIAN MEDIA
PART II - NEWSPAPERS
Over the years, there have

been a number of small, independent
newspapers in Micronesia. But sur-
vival has always been difficult.
Today, there are four such papers.
Two of them, Marianas Variety News
and Views and I Gaseta are pub-
lished weekly in Saipan. Variety,
10-12 pages and tabloid style, is
two years old. Current circulation
is 2,000 copies per issue, of which
900 are sold in the Marianas and
500 sold or distributed in other
districts. The paper relies heavily

This article is taken from a
Tonger report on "Information

and Education for Self-Govern-
ment in Micronesia," a case study
by David I. Hitchcock Jr.

Dr. Hitchcock visited Micronesia
for 17 days in March, 1974, as
part of an individual study
while he was with the U.S.

State Department's Senior Officer
Seminar in Foreign Policy. The
views in the paper are not
necessarily those of the State
Department. Part I of the
article, dealing with broadcast
media in Micronesia, appeared

in the last issue of PICN:
September 1974.

on MNS and the Congress of Micro-
nesia for releases, but also de-
velops some of its own stories and
reprints articles from other papers,
including the Wall Street Journal
("Papau-New Guinea Has Its Share

of Problems As Independence Nears")
and Majuro's Micronesian Independent
("U.S. Gaining Ground in Micronesia"--
which concludes that "exactly where
Washington's 'divide and conquer'
tactics will lead Micronesia... is
anybody's quess"). The Variety
carries a goodly number of adver-
tisements ?air conditioners, Kirin
Beer, Mazda and local businesses),

a Letters to the Editor column and

a column by MNS writer Jon Anderson.
Recently, Variety ran a series on
"Education in Our Schools" based

on interviews with eight local
school principals. One or two

pages appear in Chamorro when a

translator is available, according
to editor Abed Younis who has a
staff of three including several
part-time high school students.
Variety sells for ten cents, or
fifty issues for $15.00 by air.
Recently the paper received a loan

from the T.T. Economie Development
Loan Fund for a new printing press.
The T.T. government assists Variet
(and several other papers) with
plate work, photos and dark-room
facilities free of charge; the only
other subsidy is MNS. Younis's
biggest expense is paper (with news
print in short supply, Younis now
must buy better quality, but more
expensive paper from Guam). He
would like very much to obtain
journalism training for his budding
staff.

One year old and somewhat more
outspoken editorially than Variety,
I Gaseta is published by Victor

PangeTinan, former editor of Variety.

The first edition had a press run
of 300 copies; total circulation is
now 1,150 copies of which 850 are
sold. The editor, who has one part-
time assistant, plans to concentrate
on Marianas circulation and publish
articles in Chamorro as well as

powers, the paper seems to have
made its peace; in fact, the only
two-page advertisement in the
.February issue is from Palau
Modekngei Ltd., a local General
Store and financial outlet for
Palau's powerful religious-political
group of the same name. Somewhat
nationalistic, Tia Belau prints

some stories in Palauan, keeps an
eye on the T.T. government and states
its belief that "a free press, un-
connected with the government or
conflicting interests, is essential
to the growth of Palau." Paper and
mailing are chief costs (the editors
are attempting to obtain Fourth
Class mail rates). Ardently sup-
ported by local high school helpers,
the paper may consider training
other would-be journalists and
photographers if the T.T. would

pay their salaries. Another source
of outside help could be environ-
mental and other notices from the

English (few such translations so far). Federal Annals; "but they do not

Both Saipan papers' most
serious competition could come
from outside Micronesia. The Guam
Pacific Daily News and afternoon
Dateline combined sell about 1,000
copies a day in Saipan. PDN has
applied for permission to open an
office there; and eventually, it
would Tike to publish a Saipan
edition. While the Marianas Eco-
nomic Development Board initially
turned down the application, the
issue is apparently still undecided.
Expansion of PDN in Saipan would
certainly threaten the rather pre-
carious existence of the two weekly
papers.

Palau's Tia Belau is the
brainchild of two Palauan brothers
named Uludong who first published
the paper as a hobby when studying
at the East-West Center in Hawaii.
The paper is now about two years
old and sells about 600 of 1,500
copies printed. It now is pub-
1ished monthly, but will print
more often when it can buy a press
and print in Palau (instead of in

Saipan). There are seventy sub-
scribers outside of Palau in Micro-
nesia. Among those within the
district is the District Education
Department (60 copies, for use in
social studies courses). Tia Belau
uses fewer MNS stories than its
Saipan counterparts and publishes
more feature material and Tocal
news. Its Letters column is quite
Tively: "You don't have experts
enough to build your own roads so
what the hell do you want inde-
pendence for?" Once on uncertain
ground with local Paluan political

know we even exist,"
a staff member.

The only local newspaper which
would like to be a Micronesia-wide
Jjournal is the Micronesian Inde-
pendent, formerly known as the
Micronitor. A weekly tabloid edited
y two ricans, four full-time
Marshallese and some part-time
help, the paper prints 2,000 copies.
Store and hotel newsstands account
for most sales, but over 500 copies
are sold through subscription
(twenty-five cents per copy, $15.00
by air per year in Micronesia).
Between 40 and 150 copies are dis-
tributed weekly to each of the other
districts. Unlike the other weeklies,
the Independent uses stringers in
some districts. While making good
use of MNS copy, the Independent
digs for its own news and reports
frequently on controversial matters.
For example:

- Some people in the district
complain that the Iroij (tradition-
al chiefs) of the district are dis-
iproportionately represented in the
legislature.

- Some traditional leaders in
the Marshalls...don't Tike it when
they hear that the Constitutional
Convention...will only accept tradi-
tional leaders as observers with
no vote.

- The people of Bikini are
threatening not to return to their
now radiation-free island unless
the U.S. makes an 'ex-gratia' pay-
ment for the years they were obliged
to live elsewhere, as the U.S. paid
to the people of Eniwetok in 1970.

(Continued page 8)

complained




Newspapers
(cont from page 7)

The March 25, 1974 issue contains
a well-written article on Micro-
nesia's population explosion
(3.5%); and an editorial on the
recent opening of Micronesia to
non-U.S., foreign investment which
will only "bring foreign control
through Micronesians who are willing
to play ball with non-Micronesians."
The Iudegendent contains Letters
to the Editor providing good feed-
back; and more material is in the
vernacular than in the other papers.
Editor Joe Murphy buys his paper
from Hawaii and would print 5,000
copies if he could be sure of
having enough paper on hand at all
times. His problem is storage and
Micronesia's irregular sea trans-
portation. When sea mail is tied
up, Murphy must ship by air at $10
per ream. Murphy would like to
see a comprehensive Trust Territory-
wide newspaper develop, with one
page of local news in each local
language. He believes the Inde-
endent contributes to "keeping
ﬁns honest," by obliging them to
deal with sensitive stories once
the Independent has surfaced them,
thus substantially improving MNS's
credibility. Murphy is now paying
$75 a week for his new press, pay-
ments made possible by job printing.
Small weekly news sheets once
existed in Yap, Truk and Ponape.
The Truk paper, called Metparous
was at least partly financed by
the district legislature. The
Ponape paper called Senyavin Times
was started by high school students
(some of whom are now Ponape's
leaders) and was later financed by
the Community Action Agency, an
OEO-financed operation. But when
the CAA employee in charge was
transferred, the paper folded.
Yap, which once had a papﬁr called
Tamilang, may again soon have a
weekly; a University of Hawaii
journalism student from Yap re-
portedly has lined up a publisher
and has figured out the format he
will follow when he returns home.
A number of school papers
exist in Micronesia, one called
Scope, published by the Community
Coiiege of Micronesia in Ponape;
and another called simply The
Paper, put out by the students of
Ponape Islands Central School.
While these papers provide good
practice for future journalists,
they do not handle non-school news

as the Senyavin Times used to.
In its 1973 Report, the United

Nations Trusteeship Council Visiting
Mission stated:

The fact that there is no
territorial newspaper in
Micronesia is an obstacle to
the development of political
awareness...There is a real
need for better regular infor-
mation and opinion-forming
material in Micronesia, and
the Administration would be
well-advised to encourage the
production of more newspapers..
Unquestionably, the current

batch of local papers are playing
a useful if Timited role. In the
three districts without papers,
there is no place to write to,

no place to debate, no medium for
squelching rumors which thrive on
the islands, no feedback and no
way to vocalize complaints. The
state of Tocal newspapers on the
islands obviously relates to edu-
cation for self-government; and
the T.T. government and central
ESG Task Force should consider
the following ideas:

1. A master newsprint
contract for all local
papers, enabling them
to buy paper at a cheaper
rate than possible when
arranged individually.

2. Purchase in bulk by central
T.T. and district govern-
ment use, thus providing
an encouragement to cir-
culation and continued
solvency.

3. An MNS round-up each week
of selected "news from
Micronesia's local papers,"
for reprinting by each
paper, to promote news
from the other districts.

4. Review by the T.T. govern-
ment's Manpower Advisory
Council of Micronesia's
need for newspaper (and
radio) journalists; and
a re-ordering of priorities
so that a few scholarships
for both academic and on-
job training can be made
available each year from
the Congress of Micronesia's
$500,000 scholarship
program.

5. Review of shipping methods
and costs for Micronesia's
newspapers. Daily papers
receive a special air
freight rate; could this
be arranged for weeklies
too? Could they be con-
sidered fourth rather than
first-class mail?

6. Use the T.T. government's
inter-district teletype
channel for transmission
of MNS material to the
Jocal papers, instead of
air-mailing MNS to each
paper; this might encourage
the papers to publish more
frequently.

7. The Congress of Micronesia's
Joint Committee on Future
Status recommended that the
Congress "...give...serious
consideration to the estab-
lishment of an independent
media in the Trust Terri-
tory, or to the take-over
and ownership of the pre-
sent government-owned
facilities." Whether such
a major step is feasible
or not, in any case, con-
sideration might be given
to providing district
papers and radio stations
with an additional non-
government-operated news
service. )

8. ESG Task Forces should
make special efforts to
involve local newspapers
in ESG.

9. As the Community College
of Micronesia expands its
liberal .arts curriculum,
it could offer courses in
Jjournalism.

10. The T.T. government should
help assure active parti-
cipation by Micronesian
newspaper staffs in the
Pacific Islands Press
Association and in its
various training programs
in Suva and elsewhere.

11. Local leaders in Truk, Yap
and Ponape should cooperate
in establishing local papers
again in these districts.

MICRONESIAN "FIRST"
IN BOOK PUBLISHING

The University Press of Hawaii
has published an East-West Center
book written by Carl Heine of the
Marshalls. It is the first book
written entirely by a Micronesian
of the Trust Territory and published
by a professional publishing house.

The book is entitled, "Micronesia
at the Crossroads: A Reappraisal
of the Micronesian Political Dilemma."

Heine is a Marshallese by birth.
He was educated at a California high
school and received his undergraduate
degree in political science at Pa-
cific University in Oregon, and
Jjoined the government service in
the Trust Territory in 1965.



THE" PRESS AND BUREAUCRACY --
EDITORIAL FROM THE
MARIANAS VARIETY

Bureaucrats normally define
themselves by their actions. In case
you don't recognize them as bureau-
crats, look at their actions. Take
for example, last week our reporter
went to interview Dr. Kumangai to
have him comment on a subject which
appears in this issue. As soon as
he got to know the subject he felt
uncomfortable and nervous, not
because of the subject value, but
what surprised him was where we
got to know or be informed about
the subject.

Is Dr. Kumangai still upset
because of the reports on the
"Dispensary" project (Marianas
Variety, Dec. 6 20)? It would
be well for Dr. Kumangai to realize
that the press is responsible for
informing the public on a variety
of subjects-some of which may not
always reflect the good intentions
of the people associated with the
subject. However, it is the right
of the public to have knowledge
of these areas so they may add
their input to improve the circum-
stances as they feel inclined.

Dr. Kumangai informed the
reporter that "I have instructed all
my staff to let Isamu Abrams, (Health
Services P.R. Officer) talk to any-
one from the press." The doctor
continued "you must submit your
1ist of written questions and we
will research answers" he told the
reporter. Well, how about that!
Dr. Kumangai does not know that we
have experienced this method before.
In 1973, we submitted a 1ist of
questions to the TT Lands and
Surveys Department; up to now, we
have not received any answers.

Also the (TT Director of Heaith
Services) does not know that it
took us two days to have an inter-
view appointment with Mr. Thiessen
{ former TT Director of Transporta-
tion); at that interview, the only
answer given to the reporter was
"no comment."

We have plenty of examples of
this type of secrecy. However, the
Doctor continued to express his
mood, when he told our reporter
"if you ever come here again without
calling first, I will refuse to see
you." In addition he said, "you
waste my staff's time". "If I have
anything to announce to the public,
1 will call the Pacific Daily News
because they have TT wide coverage."
When does that happen and on what
subject? The Doctor, for sure,
knows?

Meanwhile, he continued to
support what he meant. "The only
way I see the news media as bene-
fiting the public is to, for example,
write stories about the best method
of feeding young children-breast-
feeding-and to keep their stories
brief." Well, beautiful advice?

What about the public who wants
to know what Dr. Kumangai is doing
for them? Or is the Doctor not
working for the benefit of the
public? We hope that Dr. Kumangai
has a "comment" on that! A.Y.

JAPANESE TV CREW TO MICRONESIA

A Japanese television company
has been granted permission by the
Trust Territory Government to do a
television documentary depicting
life styles in Micronesia.

The Tohoku Broadcasting Company
(TBC) four-man crew to begin filming
in January and is expected to com-
plete its work in early February.

The group will film in Yap,
Ponape, Truk, and Saipan--from MNS.

EASTER ISLAND TELEVISION

Easter Island, home for 1,200
resident Polynesians, scores of
giant stone statues and 3,000 wild
horses, now has television. The
TV service debut featured the
Lucille Ball show, the Pink
Panther, and Kung Fu.

Gen. Augusto Pinochet,
president of the military junta
which toppled Allende in a 1973
coup, flew to the island on
January 24 with a top-level
delegation to open the station.

The station, Channel 54, is
operated by Chile's state tele-
vision company from new studios
in Hanga Roa, the capital and
only town on the island.

Two hours of programs
are scheduled each day, all
taped or filmed and trans-
ported by Lan-Chile, the state
airline, on its twice-a-week
stops at Easter Island on the
flight to Tahiti. The air service,
Easter Island's main 1ink with
the Pacific Region, has been in
operation for six years.

The 15 by 7 mile island is
famous for the mystery of its
gigantic stone statues, carved
by an ancient race of sculptors.

(from HONOLULU STAR-BULLETIN)

Gilbert &
Ellice

LINKS INTO SATELLITE

The Gilbert and Ellice Islands
became the latest 1ink in the Pacific-
wide satellite communications network
of the University of the South Pacific.
The satellite ground station was
assembled at Tarawa in September by
Alan Cutting, then Director of the
Satellite Communication project at
USP, Suva. Funds for the Tarawa
transmitting and receiving station
were provided by the Carnegie
Foundation.

The Tarawa terminal is located
at the King George V-Elaine Bernacchi
School, with operators Pafini Nouata,
a teacher at KGV-EBS, and Peter
Fletcher from the Ministry of Educa-
tion, Training and Culture--

From Atoll Pioneer

NEWSLETTERS APPEARS
FOR EXECUTIVE OFFICERS

The first edition of Teitei,
a newsletter Pr Island Executive
0f ficers, has been issued by the
district office at Tabiteuea
North in the Gilbert & Ellice
Islands.

The publication is intended
to cover what is happening in the
Southern Gilberts Islands District.
Three or four issues of Teitei
are planned each year.--

From Atoll Pioneer

ELLICE GROUP MAKES
RECOMMENDATIONS

A committee on the Ellice
separation has made a number of
recommendations for an initial
administrative framework.

Under T. H. Layng, the
deputy governor, the committee
recommended that an information
and broadcasting division be
established. Staff would consist
of an information officer, a
broadcasting officer, a technician,
and two part-time program assis-
tants.

The committee met four
times in December and was comprised
of all Ellice members of the
House of Assembly.



TV Cohtroversy iIN American Samoa

CENSORSHIP ISSUE

John M, Haydon's often-
stormy term as governor of
American Samoa ended in October
several weeks after a contro-
versy over television censor-
ship in Pago Pago.

On September 24, Haydon
stopped the showing of a
television program showing
sexual assault scenes after
scaling a security fence to
enter the studio.

He ordered "Born
Innocent," a NBC film that
had previously been shown
to U.S. audiences, stopped
but station manager Roy
Clemans did not take action
and Haydon stopped the show
himself.

Viewers then saw 40
minutes of "Please Stand By"
before programming continued
with a different show.

Haydon argued that the
film included material of
sexual perversion and was
"absolutely unfit for view-
ing here in American Samoa."

Press reports said that
Clemans had not seen the film
in advance but felt program-
ming decisions should be
made by him.

After the incident, the
American Samoan Bar Associ-
ation asked the attorney
general to investigate the
question of violation of
civil rights and censorship.

Haydon's acting successor,
Frank C. Mockler, met with
the press October 17, and
the session was the first
press conference with all of
the media at the Governor's
O0ffice in more than five
years.

Acting Governor Mockler
called the meeting a "get
acquainted" session, according
to the Office of Samoan Infor-
mation, and he said, "I have
no axes to grind--and no
apologies."

"I believe in being
honest with the press," he
said, "and, in return, I
expect the press to be honest."

He said he did not know
how long he would be serving

10

in his present capacity
because he had received no
definite word from Washington
on plans for a successor to
Haydon.

In his October news
conference, the acting gover-
nor said, "I don't intend to
censor anything." However, he
said he felt the Fono should

~pass some type of obscenity

legislation because Samoans
are going through "a formative
period and are susceptible to
suggestion."

Mockler said he would
hold regular news conference
to keep the media and the
people of American Samoa informed
about the government.

Represented at the news
conference were the Samoa News,
Samoa Sun, Underground Press,
KVZK-TV, Radio Station WVUV
and the News Bulletin.

CRITICAL REACTION TO
NETWORK SAMOA REPORT

The 0ffice of Samoan
Information has reported that
it has received nearly a dozen
copies of a column carried in
TV Guide, one of the most
widely distributed magazines
in the United States. It
concerns the controversial
NBC "Weekend" premier show,
which featured a critical
look at American Samoa.

The article is the "News
Watch" column, written by
Patrick Buchanan, formerly
a special consultant to
President Nixon. In part,
it said:

"Consider, for example,
the premiere of the NBC News
Show Weekend, which ran
Saturday, October 19,

"Aired at 11:30 p.m.,
the news series made a bid
for attention and ratings “
with what purported to be a
hairy-chested expose of how
the U.S. had colonized,
exploited and misgoverned
American Samoa, ravaging
its culture, treating the
Samoans as children and using
their young men as 'cannon
fodder' for America's wars.

Ph

"The 20-minute segment
resulted from a weeks-long
visit by the NBC team led by
producer Robert Rogers. The
techniques employed are
familiar to students of the-
art form known as the 'network
hatchet job'.

"Early on, the villian
is selected and tarred with
the old McCarthyite brush of
'guilt by association.' Here
is how Lloyd Dobyns introduced
the retiring governor: 'Until
last Tuesday, the governor
was John M. Haydon, former
Seattle PR man and a magazine
publisher and friend of
John Ehrlichman.'

"The cheap shot is
calculated to leave the
impression that either Haydon
got his job through Ehrlichman's
influence, or Haydon is some-
how connected to Watergate.
Both suggestions are false.
As the ex-governor contends,
he never even met Ehrlichman
until long after his appoint-
ment, and he was 8,000 miles
away when Watergate broke.

"Continuing with the
introduction: 'Haydon ran
Samoa for five years. During
that time he was accused of
interfering with the courts
and using his control over
radio and television to
convince the Samoans that
they should not elect their
own governor."

Buchanan continued: "As
a parting shot, Mr. Rogers
related this 1ittle tale: 'While
watching a TV movie, the gover-
nor decided it wasn't suitable
for his island...so Haydon
marched down to the TV station,
burst in a back door and
ordered the Samoan technicians
to throw the switch. A1l over
American Samoa TV screens
went black for 25 minutes.

"Sounds bizarre until
one learns that half of
Samoa's population is children
under 16, that the movie cut
off was NBC's own 'Born
Innocent', which features
among other niceties the
fairly graphic gang rape of
a teen-age girl by female
companions."



2AP PREPARES FOR
2ND CHANNEL

A missing "bridge" was causing
concern in Western Samoa at the
beginning of the year. The "bridge"
is an apparatus to 1ink the broad-
casting station (2AP) with its
transmitter. The apparatus is
necessary for the starting of
the station's second channel.

At present, programs in
Samoan and English are given
over the same channel. Jim Moore,
director of broadcasting, was
hopeful before Christmas to have
the second channel in operation
soon after the first of the year.

During meetings of the
House of Representatives, only
Samoan is Broadcast -even though
the debates are simultaneously
translated for these in the
House. The Samoa Times protested
against this policy, arguing
that it was a deliberate depri-
vation of English users right
to be informed.

SAMOA NEWS HIRES EDITOR

John Northrup is the new
editor of the Samoa News in
Pago Pago, according to J. P.
(Jake) King of Samoa News, Ltd.
King said Northrup is from
Birmingham, Alabama, on the U. S.
Mainland, where he worked for
the Birmingham News. He joined
the Pago paper in January.

King said the Times is
"enjoying unlimited and unparallel
business growth," and that the
newspaper has moved into their
new building. The print shop
remains in the old building. The
publishing firm has ordered two
new machines, a Solna 25 and a
Hamada, making a total of four
for the company.

King also reports that he
has a staff of 12 on the news-
paper, and that they are going
to have color for the advertise-
ments.

Another veteran newsman
from Birmingham is due to join
the staff in February, King said.
He also said the firm is considering
publication of a beach press.

On a personal note, King
was hospitalized for most of
December.

He said he received
"hundreds of fan-mail letters"
after the October showing of a
program by the American television
network, NBC (see separate story
in this newsletter on the reaction

to the television show).

King said his relations
with the government of American
Samoa, often stormy in the past
are "excellent now that (former
Governor John) Haydon's gone.
Seems strange after five tur-
bulent years."

SUN SUSPENDED

The Samoan Sun has been
temporarily suspended for one
month, until February 14, to
allow "time for reorganiza-
tion" for the newspaper,
according to the Editor, Jack
Gallien. The Samoan Sun is
one of the two weekly news-
papers in American Samoa.

ALL ABOUT PAGO PAGO'S EVE

American Samoa's Depart-
ment of Education observed its
tenth anniversary of educational
television September 27 but
someone who played a major
part in its development was
not in Pago Pago for the
celebration.

According to the News
Bulletin, Eve Edmonds retired
in mid-September and left for
the U.S. after serving KVZK
as an English teacher for
more than nine years.

Ms. Edmonds arrived in
Pago Pago at an age when any
average person would be
thinking about retirement
and was put to work as a
television teacher required
to turn out 10 telecasts a
week.

Director of Education
Mere Betham described
Ms. Edmonds. "In her first
two years alone, Eve made
more than 800 telecasts.
Probably more than 8,000
students in American Samoa
have been instructed in
Texas English. Although
some of Eve's tapes are
simply wearing out because
they've been played too many
times, there are still four
series of tapes made by Eve
that will continue playing
even after her retirement."

SAMOANA-HERALD APPEARS,
TIMES READY FOR NEW EDITION

A new weekly, the Samoana-
Herald, appeared November 1 in

Western Samoa. The paper was
started in part by former members
of the staff of the South Sea Star.

In other newspaper activity,
the Samoa Times is preparing for
a second issue, probably on
Tuesdays, each week. It was
uncertain at Newsletter press
time how soon this could be put
into operation. Equipment has
been ordered from Honolulu, and
the new schedule will depend on
when it arrives.

Tonga

Siosiva Fonua is on six
months' leave as editor of
Ko e Kalonikali Tonga and the
Tonga Chronicle in Nufu'alofa
and since November has been
getting experience on the
New Zealand Herald.

Neville Peat is on a
year's VSA assignment as edi-
torial adviser with the papers.
He was formerly news editor
with the daily Evening Star,
Dunedin, New Zealand.

Hopoate Moengangongo,
one of the Chronicle's three
editorial staff members,
begins an agricultural
scholarship in Queensland
in February after three
years on the paper. The
Chronicle was considering
Ani Fotu, who has returned
from a year's study with the
Wellington Polytechnic School
of Journalism.

British expatriate
David Porter has become manager
of radio station A3Z. Formerly
with the BBC and Radio Singapore,
Porter has been commissioned
to set A3Z on an independent,
commercial basis.

WORK BEGINS ON FIJI
EARTH STATION

Work has begun on the new
Satellite Communication Station
at Wailoku near Suva. The first
stage of the project is expected
to be completed early this year.
When operational, the station
will be linked to the Cable
and Wireless COMPAC Telephone
Switching Centre at the Coaxial
Cable Terminal in Suva and will
signal a new dimension in
international communications
for Fiji.

1



News from Fiji

MELBOURNE HERALD PUBLISHERS
BUYS FIJI TIMES,
ASSOCIATED PAPERS

The publishers of the
Melbourne Herald have bought the
Fiji Times and associated news-
papers published by the Fiji
Times & Herald Ltd.

A controlling interest in
“the Fiji company was sold to
the Herald and Weekly Times Ltd.
by the Wilke group, also of
Melbourne, in October 1974.

The sale included Pacific
Publications Pty Ltd, which was
formed by Mr. R. W. Robson in
1930 to publish the Pacific
Islands Monthly.

Following the Melbourne
Herald purchase, Mr. Robson,
now 89, has resigned from the
Fiji Times board and has ended
a long and eventful association
with Pacific journalism.

The new chairman of the
Fiji Times and Herald Ltd. is
Mr. E. J. Lyle Turnbull.

Mr. Richard H. Sampson has
also joined the board from
the Melbourne Hearld.

Mr. Len Usher, Suva, and
Mr. Stuart Inder, Sydney,
remain directors, and they
have been joined by two new
board members from Fiji,
Senator Ratu Livai Volavola
and Mr. Mahendra Patel.

Mr. Jim Murrant, head of
the Melbourne Herald's book
and magazine division, is to
be general manager of the
Fiji Times & Herald Ltd.

Mr. John Moses, who has
been managing editor, will
concentrate on the editorial

side of the company's activities.

A representative of the
Melbcurne Herald has confirmed
an earlier announcement by the
Wilke group that shares in the
Fiji company are to be offered
to Fiji residents.

In addition to the Fiji
Times and an impressive range
of Australian newspapers and
other publications, the
Herald and Weekly Times Ltd.
owns the only daily newspaper
in Papua New Guinea, the
Papua New Guinea Post-Courier.

The company is also a
partner in publishing the
New Natjon in Singapore.

12

FIJI DAILY, SUNDAY, WEEKLY
PAPERS START:
PACIFIC REVIEW SUSPENDED

Fiji has a new daily and a new
Sunday newspaper, and a new weekly.
On the other side of the
ledger, the weekly Pacific Review,
which speaks for some of the more
prominent supporters of the Oppo-
sition National Federation Party,

has suspended publication.

The new daily is the Fiji Sun,
an afternoon tabloid produced in
Suva by Mewspapers of Fiji Ltd, a
company headed by Miss Sally Aw Sian,
of Hong Kong, and Philip Harkness,
who was long associated with the
Waikato Times and other newspapers
in New Zealand.

U.S. television personality
Raymond Burr is also a director of
the company.

The Sunday Sun is from the
same stable. It has the same
editor, Gordon Chesterman, formerly
of the New Zealand Sunday News,
and the same journalistic staff.

Like Fiji's other daily, the
105-year ol1d Fiji Times, the two
Suns are photo set and offset
printed.

The new weekly, the Western
Herald, is the latest member of
the Fiji Times group.

It is a give-away, with a
guaranteed circulation of 10,000
in north-western Viti Levu - an
area that includes Nadi Airport
and the towns of Lautoka, Ba,

Nadi and Tavua.

Information about the three
new papers, to add to the Pacific
Island Press directory, is given
below:

Fiji Times & Herald Ltd.
P. 0. Box 1167, Suva, Fiji.
1974

Weekly

GOVERNMENT BACKS
BROADCASTING LOAN

The Fiji Government has
guaranteed a $50,000 loan to be
raised by the Fiji Broadcasting
Commission. The Prime Minister,
Ratu Sir Kamisese Mara, told the
House of Representatives that the
commission would spend $33,000
of the money on a new trans-
mitting station at Drasa,
Lautoka. The rest of the money
would go toward replacing
essential equipment.

In another FBC matter, the
Minister without Portfolio,
Ratu David Toganivalu, said
that despite the reorganization
of its programmes there was
still a lot more it could do.
He was speaking in Suva at the
opening of a course, which
was attended by broadcasters
from Fiji, the British Solomons
and the Gilbert and Ellice
Islands. Ratu David said the
FBC's main problem was not a
shortage of money but a lack
of good broadcasting talent.
But the FBC should be praised
for outside broadcasts, such
as those during the recent
Royal visit.

O R T W T N WP

FIJI POLICE USE TV

Sony (South Pacific) Ltd.
has presented a $3,000 video-

tape recorder, camera, and monitor

to the Royal Fiji Police Force.
Tom Handford, the police commis-
sioner, said the force would use
the equipment for training
recruits and police already on
the job.

"It will be a tremendous
help in allowing policemen to
evaluate their performance
during their training," he said.

WESTERN HERALD

Guaranteed 10,000 free circulation in Western Viti Levu.

Casual Charge: 5 cents

six 10 em x 16 cols. Average 12 pp.
Offset (Goss Community web offset 1969)

Photoset. Vidikey keyboards
Compstar 191 and 190 typesetters.
Headliner Compugraphic 7200
Publisher: Fiji Times & Herald Ltd.
Editor: Vijendra Kumar
Sub-editor: Lesley May

Advertising Manager:

Kanchan Lal



FIJI SUN

Newspapers of Fiji Ltd.
P. 0. Box 354, Suva, Fiji
Telephone 311944

1974

Daily (p.m.) ex Sunday
Circ. 20,608 (Spot audit during one week in November 1974)
English: 7 cents. Three months - $4.90

six 9 1/2 em x 40 cm cols; average 16 pp.

Offset (Goss Community web offset 1974§

Photoset. - 3 Compugraphic Universal typesetters.
) 1 Headliner 7200 Compugraphic.

89 cents p.s.c. cm:

Editor: Gordon Chesterman
Assistant Editor: Mark Ebrey
Chief Reporter: Stan Ritova
Sports Editor: Peter Lomas
Features Editor: Kim Gravelle

Reporters: Vimal Sharma, Jack Naidu, Usha Sundar,
Alfred Pandaram, Hari Gaunder, Dinesh Verma,
Alison Fong, Colin Caldwell.

Columnist: Lindsay Verrier

Advertising Manager: Matt Patterson
Production Manager: Ken Lucas

AAP-REUTER

~ SUNDAY SUN

Newspaper of Fiji Ltd.
P. 0. Box 354, Suva, Fiji
Telephone 311944

1974

Weekly. Sunday.
Circ. 18,000 (publisher's claim)
English: 15 cents. Three months - $1.76

six 9 1/2 em x 40 cm cols; average 16 pp.

Offset (Goss Community web offset 1974?

Photoset. 3 Compugraphic Universal typesetters.
1 Headliner 7200 Compugraphic.

89 cents p.s.c. cm:

Editor: Gordon Chesterman
Assistant Editor: Mark Ebrey
Cheif Reporter: Stan Ritova
Sports Editor: Peter Lomas
Features Editor: Kim Gravelle

Reporters: Vimal Sharma, Jack Naidu, Usha Sundar,
Alfred Pandaram, Hari Gaunder, Dinesh Verma,
Alison Fong, Colin Caldwell.

Columnist: Lindsay Verrier

Advertising Manager: Matt Patterson
Production Manager: Ken Lucas

AAP-REUTER

LAND TRUST POLICIES
ATTRACT ATTENTION

The policies of the Native
Land Trust Bora Board in Fiji
are attracting attention else-
where in the Pacific, partly
through the use of the Board's
newsletter "VANUA."

S. T. Railoa, public
relations officer for the
board, also reports that Steve
La Rocque of California has
joined the public relations
and information staff as a
volunteer under the Peace
Corps program. La Rocque
holds a four-year degree in
journalism from Northwestern
University. He write the NLBT
regular column in the Fiji Times
titled "Down to Earth" and is
also the editor of the monthly
VANUA.

The Native Land Trust
Board is a statutory body
established in 1940 to administer
in trust all native land for
the benefit of the Fijian
owners. It controls about 83
percent of all lands in Fiji
and acts as a leasing and
development agency of Fijian
lands. There are 10 categories
of leases that the Board
administer (Agriculture, Resi-
dential, Commercial, and
Industrial, Grazing, Garden,
Dairying, Tramway, Quarry,
Special and Agricultural-

Class J).

Special Lease includes
Tourist Leases of which con-
ditions are based on the Truk
formula. The formula emanated
from the United States Trust
Territory of Micronesia where
similar land ownership prevails
and in turn had grown out of
the old agreement formulated
for the leasing of American
Indian tribal lands in the
United States.

The Truk Formula has
been gradually refined by the
NLTB over the past five years
and is designed to give the
Fijian landowners a meaningful
interest in resort development
and operation on their land.

The NLTB has been adopting
land administration system from
other territories and in return
the NLTB has been enlightening
other territories in the
Pacific region with its land
legislation--a typical example
of this is for the New Hebrides
as reported in a recent VANUA.

13

8



GOVERNMENT, MEDIA DISPUTE FLARES

A hint that the Fiji government
might establish its own radio service
has become the subject of a political
controversy in Suva.

The prime minister, Ratu Sir
Kamisese Mara, is quoted in The Fiji
Times as saying last October that
Radio Fiji's service is a "prosti-
tution" of service to the people.

Another leading government
official, then Minister without
Portfolio Ratu David Toganivalu
(now Minister of Information), has
complained that the Fiji government
has found it difficult to get its
message across to the public.

Fiji Broadcasting Commission
(FBC) programs were monotonous,
Ratu David said, and did not do
enough to improve race relations
or inform the public about poli-
tical events and development
plans. FBC is an autonomous
radio service.

FBC general manager, Hugh
Leonard said Ratu David's remarks
implied "that the FBC does not
provide the Government with
ample opportunity" to address
Tisteners.

He said that Government
got daily FBC time free and
without restriction.

An October 17, 1974,
editorial in The Fiji Times
commented on the problems
between the Fiji government
and the media. In part, it said:

"What is alarming, in the
present context, is that a
senior Government minister is
suggesting there should be a
commercial radio station set
up so that 'the Government
can ensure its message gets
across' and that the Prime Minister
himself says the present broad-
casting situation in Fiji is
'a prostitution of services to
the people.'

"If those words and their
implications mean anything at
all (and the use of the word
‘prostitution' could easily provoke
a defamation action used outside
Parliament) they suggest that
the Government wants to run its
own totally controlled broad-
casting service."

The editorial argued that
the newspaper would be "absolutely
opposed” to such a move because
"any encroachment on an indepen@ent
and detachedly professional atti-
tude to news and its presentation
is the beginning of the slow death
of democracy."

14

Leonard said the FBC was
as eager as the Government to
improve national awareness and
he said FBC's new weekly tri-
Tingual "Crossroads Programme"
was making a significant contri-
bution to improved interracial
understanding.

The Government's concern
over the mass media is not new.
In 1971, for example, the prime
minister was quoted in the Fiji
Times that the greatest failure
of the Government in the preceding
years had been its failure to
explain its programs, policies
and activities to the people.

"And it is for this reason,"
he told the House of Represen-
tatives, "I think that the
Government should seriously
consider having its own broad-
casting station and its own
newspaper, like most of the
developing countries have done,
to explain Government policies
and activities."

RATU DAVID TOGANIVALU TO
INFORMATION MINISTRY

The Government of Fiji is
re-organizing its information
services.

The public relations depart-
ment which was established in 1945,
in succession to the information
office created during the war, is
being replaced by a full-scale
ministry.

The Prime Minister, Ratu Sir
Kamisese Mara, has named Ratu David
Toganivalu the first Minister of
Information. Delegates to the Fiji
conference at which the Pacific
Islands News Association was formed
will remember the stimulating key-
note address by Ratu David.

The post of Secretary for
Information was advertised in Fiji,
but no permanent appointment resulted.
Mr. John Manikiam is being seconded
from the Foreign Affairs Department
to act as secretary while the post
is advertised overseas and re-
advertised in Fiji.

A1l Government Ministries and
divisions of the Prime Minister's
office have nominated information
officers to arrange news services
which will be co-ordinated by the
new Ministry.

In July last year the selected
officers attended a training seminar
conducted in Suva by Robert
McClelland, formerly of the Tonga
Chronicle and a fellow of the East-
West Communication Institute, and
now with the public relations
division of Air New Zealand.

PRESS OWNERSHIP CONCENTRATION
INCREASES IN NEW ZEALAND

The concentration of press
ownership in New Zealand has "increased
considerably" since a 1967 survey.

This is the conclusion reached
by Pat 0'Malley, a former sociology
lecturer at the Victoria University in
Wellington, New Zealand, and reported
in the Summer 1974 issue of Journalism
Quarterly.

0'Malley wrote that a 1967 survey
of press ownership in 32 countries
showed that New Zealand ranked fourth
among the developed nations with
respect to press concentration. At
that time, the four largest ownership
units in the country controlled
about 59% of the total national daily
paper circulation.

Since that survey, 0'Malley
said, the concentration of press
ownership in New Zealand has increased,
"especially as a result of the merger
in 1972 of the two of the four major
press companies (Blundell Brothers
Ltd. and The Wellington Publishing
Company Ltd.) to form a new amalgam
called Independent Newspapers Ltd."

According to 0'Malley, the
three ownership units also own, or
have controlling interest in,
companies which produce "24 non-
daily newspapers with a total
circulation of over 900,000 (the
population of New Zealand is
three million persons), 13 perio-
dicals and magazines with a total
circulation of 557,229, and 25 free
suburban papers with a total cir-
culation of 418,150."

By 1972, the three largest
press ownership units controlled
about 68% of the daily newspaper
circulation, and the four largest
controlled about 75%.

In part, 0'Malley wrote: "If
the 1967 figures are constant with
respect to press ownership in other
developed nations, New Zealand would
currently rank as the developed
nation with the second highest
concentration of press ownership."

He concluded "Insofar as growing
concentration of press ownership
constitutes a threat to the freedom
of the press and implies restraints
on the flow of news, then the high
degree of such concentration of
ownership, and the fact that the

rate of concentration appears to
be accelerating in New Zealand,
is cause for considerable alarm
in a country which ardently
espouses democratic principles.”



New
Hebrides

TRAVEL MAGAZINE
KOUSURATA, FOLDS

Kousurata, the New Hebrides
travel and art magazine, has folded
after three issues. The magazine's
husband-and-wife editing team,
Jean and Penny Barbier, have
returned to France.

Before flying out from Vila,
Jean Barbier said: "It's been very
disappointing. But we just couldn't
carry on. Production costs were
enormous, and we could not attract
the advertising and readership
figures to justify continued
publication."

In a thumbnail analysis
of the publishing scene in
the Western Pacific, Barbier
added:

"There is almost no room
for a glossy magazine. Pacific
Islands Monthly is the excep-
tion--its strength is in
providing a background news
service, especially in
territories where there is
no independent newspaper.

"Our operation was
struggling from the start.

We did not have the resources
to provide a good news/feature
service and not enough people
were interested in buying a
magazine filled with travel
and custom articles.”

The Barbiers are former
editors of the weekly news-
paper Nakamal, published in
the New Hebrides by a consor-
tium of local business houses.
Though it was losing money,
several attempts have been
made to revive the newspaper--
so far, without success.

T R R PO

RADIO VILA TO EXPLAIN

POLITICAL SOCIAL CHANGES

Radio Vila, the New Hebrides
Broadcasting Service, is about
to launch a new series of poli-
tical programmes aimed at
familiarising listeners with
the constitutional and social
changes agreed between the
French and British Governments
in London last November.

Much of the effort is to
be channeled into the Pidgin-
English section of programming,
and Radio Vila staff are
preparing scripts and Tining

up interviews for the "infor-
mation job" ahead. British
Resident Commissioner,
Mr. Roger du Boulay, regards
the Radio Vila role as vital:
"We must use radio
effectively to explain, in
easy-to-understand terms,
the meaning of the changes and
and reforms which will, after
all, affect every person living
in the New Hebrides," he
commented.

Major tasks will involve
explaining the procedures
for elections for the new
municipal and community
councils, defining their
areas of operations, and
helping lay ground-work for
elections to the islands'
new Representative Assembly
which is scheduled to replace
the Advisory Council at the
end of 1975.

British Residency Senior
Information Officer Jim Hastie
said: )

"There is a lot to be
done. In 1974 we concentrated
on training local staff to be
able to cope with the produc-
tion of radio features and
documentaries, and we hope this
will pay off in 1975."

It's a significant year,
in fact, for Radio Vila. New
studios are due to be completed
about May, providing up-to-date
broadcasting and production
facilities, and as soon as the
department moves a large
increase in broadcasting hours
is planned.

R T R P A

BRIEFS FROM HAWAII

Matt Levi, news director of
Hilo Station KHLO and a news
correspondent for three Honolulu
outlets, has been elected 1975
president of the Big Island Press
Club.

The new director of the

University of Hawaii Manoa campus
journalism program is John Luter,
former coordinator of Columbia
University's program for foreign
correspondents. A former Time-
Life Magazine staff member,
Luter said he hopes for a closer
1iaison between the University's
journalism program and the East-
West Center Communication Insti-
tute and the media in Hawaii and
elsewhere.

Norris E. Archer has been
named publisher of the Sun Press
and chief executive officer for

Community Publications, Inc.
operations in Hawaii. According
to the company, the expansion

of CPI-Hawaii and the continual
increase in readership and
acceptance of the Sun Press
newspapers resulted in the need
for a fulltime, on-the-scene
publisher.

KPOI-AM and FM radio stations
in Honolulu have been sold to a
Hartford Connecticut-based firm.
Communico, Incorporated reportedly
paid about $600,000 for the two
stations.

The format and call Tetters
of the FM station were also changed
with the purchase. The new KHSS
(pronounced "kiss") now broadcasts
"good music" instead of the rock
music programmed by KPOI-FM.

PNG/
Solomons

Training a broadcaster is
one need, but training him to
teach others his broadcasting
skills is quite another. This
"training of trainers" was the
focus of a four-week course in
Papua New Guinea, held in Port
Moresby under the auspices of the
UNESCO/ABU regional project.

The highlighted need for
"trained trainers" was also
brought out at a four-week radio
production course offered by
UNESCO/ABU in the Solomon Islands.

The training needs vary from
country to country, but assumes
high priority everywhere. In Papua
New Guinea, all 22 of those who
took part in the Port Moresby
course were chosen from 17
stations at the Assistant Station
Manager level to become future
local trainers. The main part of
their training efforts will be
directed to setting an example
in quality and standards for
their subordinates.

For smaller groups, such as
the Solomon Islands, it would
appear more feasible to share a
full-time training officer among
several organizations. The officer
would be able to provide periodic
formal training and on-the-job
supervision,

Conducting both the trainer's
course in Papua New Guinea and the
radio production course in the
Solomon Islands were: Norman
McBain, UNESCO; Ian Johnstone, SPC;
Robert Beaumont, British Council;
and Dick Hosking, PNG/BC.

15



Year of Change for PNG Broadcasting

By Ian Mackay
In the Post-Courier

On Sunday, December 1, 1974,
the National Broadcasting Commis-
sion completed its first year of
operation.

The role of the NBC is to
provide programs for people, to
entertain, to stir and to stimu-
late a large cross-section of
the audience.

This calls for an acknow-
ledgement of the rights of
dissenters, acceptance of
conflicting view-points, cool
Jjudgment in Broadcasting
House and political maturity
in the House of Assembly.

Over the years Papua

- New Guineans have been probed
and investigated by sociolo-
gists and anthropologists,
but no studies have been made
on the impact of broadcasting
on their lives. The inherent
problems are effective use
of languages and who listens
to what.

Broadcasters in the past
believed their program achieved
a reasonably high degree of
acceptance. They got through
in a general sort of a way
but were they always related
to the needs of the people?

The NBC Research Unit has
made a start on finding out.

First came a table listing
all the vernacular languages
spoken in the 20 districts, those
of more than 10,000 speakers and
their percentage of each district's
population.

Next, a detailed study of the
languages used by the NBC stations
in the Highlands and their range.

Some interesting facts emerg-
ed. One of the problems to be
faced centers around the fact that
some 450,000 people in the High-
lands communicate only in the
vernacular. There are some 59
of these, ranging from 149,000
Enga to 120 Binumarien speakers.

The research unit examined
existing data especially the
1971 census, and, although sta-
tistics did not reveal the stations
people tuned to, there is evidence
that 340,000 nationals aged 10
and over claim to listen to the
radio each day.

16

This is a significant 22%
of the available audience.

The research unit has an
impressive record in its first
year. It became a conscience in
Broadcasting House and encouragec
people to think.

It has not come up with all
the answers but, as a result of
its efforts, NBC is better inform-
ed than previously.

The NBC is in the process of
dismantling the Australian-
created regional program structure,
which has been in existence for
more than 20 years, and replacing
it with a program image more in
tune with the needs of the Papua
New Guinea people.

The district stations have
no Australian program inheritance.
The stated purpose on their incep-
tion in 1961 was to cater for
area requirements and today some
250 broadcast officers throughout
the country are currently producing
these programs.

It is more difficult to
replace material in the national
program, which was previously
produced in Australia. This
requires added writers, producers
and artists.

There is also the question of
resources. Each 15 minutes of
locally produced material require
60 minutes of studio time for
rehearsal and producing.

With only two production
studios available, saturation point
is soon reached. To expand
facilities requires a heavy finan-
cial undertaking and construction
can take years.

Meanwhile, an overall
program format is being
developed to make the best
use of available facilities.
For instance, in the Program
Division there are separate
specialized sections, active
in producing programs for
schools broadcasts, rural
and religious sessions.

The ultimate balance
between imported and local
programs is governed by
available facilities and
trained staff. Both take
time and money to create.

NBC started with 17
hours of air time devoted

to news, of which 9 1/2 hours
originated in Australia. A
self-governing country requires
a greater localisation of this
product, full editorial con-
trol of all bulletins and
internal selection of incom-
ing copy.

The first step in the
upgrading process was to
contract with an international
news agency for a 24 hour-a-
day teleprinter service,
thus giving NBC direct access
to the sources of world news.

In addition to inter-
national and Australian news,
this gives added emphasis to
South Pacific activities.

Already two of the main
daytime bulletins, previously
rebroadcast from Australia,
are compiled in the NBC
newsroom; others are in the
pipeline. '

Shortly, all bulletins
will originate from the NBC
newsroom.

NBC is currently linking
each district station to the
central newsroom with a nation-
wide teleprinter service. This
ensures a straight flow of
international, national and
regional news.

"~ NBC was dependent on the
Department of the Postmaster- .
General, the Posts and Telegraphs
Department and its own staff for
the maintenance of its technical
equipment. This was unsatisfac-
tory and expensive.

The first job of the newly-
formed technical services division
was to examine its potential and
reorganize its activities.

This resulted in the phasing
out of the Department of the
Postmaster-General, the upgrading
of technical services in the
districts,_ the gradual replacement
of P & T personnel on the stations
and their replacement with NBC
manpower.

NBC has stations in 17 dis-
tricts. These are being grouped
into four regions.

Each region will have a con-
trol centre where technical expertise
will be readily available to stations

(Continued page 17)



e

PNG Radio
(cont from page 16)

in the regional grouping. It sounds
simple but it is a first-class job
of technical planning and imple-
mentation.

The new structure will increase
efficiency, reduce breakdowns,
give job satisfaction to the staff
and provide additional career
opportunities.

External relations have been
established. NBC is a member of
the European Broadcasting Union
(EBU), Asian Broadcasting Union
(ABU), Commonwealth Broadcasting
Association (CBA) and the Inter-
national Telecommunications Union
(1TU).

When it is necessary for
broadcasters to speak with one
voice, as in copyright problems,
the NBC receives advice from
legal experts of world standing.

There is access to documents,
bulletins and monagraphs prepared
by international experts in their
respective fields. There is also
machinery for program exchanges
and for technical assistance.

The emphasis is on inter-
national co-operation, but it
is a two-way street with all
members participating. Already
an NBC voice has been heard in
Singapore and Tokyo (ABU), Malta
(CBA) and in Geneva (ITU).

Material dealing with
Papua New Guinea broadcasting
has appeared in international
journals published in Great
Britain, Switzerland, Holland
and Australia, and in the
Post-Courier in Papua New Guinea.

International co-operation
assumes various forms. There

are cadet journalists attending
the Wellington polytechnic in
New Zealand and senior staff
are participating in UNESCO/
ABU courses in Kuala Lumpur.

It is on the home front,
however, that the NBC will be
judged. The NBC is neither a
continuation of ‘the Australian
Broadcasting Commission nor of
the Government Broadcasting
Service. It is more than a
merger of these two disparate
organizations.

The NBC is restructuring the
country's broadcasting service
and is creating a Papua New
Guinea image in all its activi-
ties.

It is a total commitment and
only the surface has been scratched
to date.

MEDIA MAGAZINE

The December issue (1974)
of MEDIA magazine featured
a story by PINA Organizing
Director, Len Usher, about
PINA and Pacific Islands news-
papers. MEDIA magazine, aimed
at "Asia's communications
industry," covers countries
in Asia, Southeast Asia, as
well as Australia.

The 30-page glossy focuses
on latest developments in
advertising, public relations,
and newgathering. Published
monthly, MEDIA magazine is
available from Media Publish-
ing Ltd., 603, 6th Floor,
Kayamally Building, 22 Queen's
Road Central, Hong Kong.
Subscription rates: $US12
surface mail; $US24 airmail.

T TR Ty I

ASIA RESEARCH GUIDE

The Asian Mass Communication
Research and Information Centre
(AMIC) of Singapore has published
a 200-page guide to Asian insti-
tutions engaged in activities re-
Tated to mass communication.

The publication, titled Asian
Mass Communication Institutions, is
designed to identify those insti-
tutions engaged in mass communi-
cation research, training, and
teaching; the persons associated
with the institutions; the studies
undertaken since 1965; and the
research facilities available at
each institution.

The directory is based on
information compiled in mid-1973
and is issuedin a loose-leaf volume
to facilitate updating, which AMIC
plans to undertake at least annually.

Included in the directory are
institutions in Hong Kong, India,
Indonesia, Iran, Israel, Japan,
Korea, Lebanon, Malaysia, Pakistan,
the Philippines, Singapore, Sri
Lanka, Taiwan, Thailand, and Vietnam.

Entries include addresses of
more than 135 institutions and organ-

" jzations, statements of their ob-

jectives, sketches of their activi-
ties, and 1istings of their staffs
and research facilities. The volume
is arranged alphabetically by

country and includes indexes to the
names of the institutions and to

the individuals associated with them.

The directory may be purchased
for S$30 per copy (postpaid) from
the Asian Mass Communication Re-
search and Information Centre,

39 Newton Road, Singapore 10.

AUSTRALIAN TV GETS
COLOR IN MARCH

Sydney -- After viewing
the video world in delicate
shades of black and white for
18 years, Australia will enter
the era of 1iving color on
March 1 -- an event that many
predict will transform the
national past time into the
national addiction, the
Los Angeles Times Service
reports.

On that day -- C-day as
it is enthusiastically known
-- the nation's 63 government
television stations and 49
commercial outlets will complete
their $70 million conversion
from black and white and begin
100 per cent color transmission.

A1l indicators point to a
bonanza for the industry, just
as occurred when TV began here
in 1956, two years after NBC
introduced color transmittion
in the United States.
Australians rushed out and
purchased receivers at a world-
record rate, and their devotion
to the tube was never dimmed.

Today the nation's 3.7
million sets are turned on for
an average of 31 hours and 22
minutes a week, according to
the Federation of Australian
Commercial Television Stations.
Nearly 96 per cent of adult
Australians own a set, and
they are watching more television
than ever -~ almost three hours
a day on the average.

Despite the downturn in
the Australian economy and the
cost of a 22-inch color set
(about $1,170), industry
analysts believe 400,000 sets
could be sold next year and
expect Australians to shell
out $1.8 billion by 1980 with
color penetrating 60 per cent
of the TV market.

The introduction of color
will come at a time when local
television is taking a decidely
nationalistic turn leading to
more, if not better, Australian-
produced programs.

Nudged by the government,
which in August introduced a
point system to ensure a higher
percentage of locally produced
shows, the private production
industry has managed to place
seven Australian-made programs
on the Top 10 list.

17



PNG RADIO DEVELOPS ACTIVE FEEDBACK

Active audience feedback is the
best way of measuring the effectiveness
of radio in the villages of Papua New
Guinea, according to a paper prepared
by Martin Hadlow for the East-West
Communication Institute.

According to Hadlow, many of the
stations in Papua New Guinea's 19
districts receive more than 30,000
individual letters a year from
listeners.

"Radio stations in Papua New
Guinea owe a great deal of their
success in communicating at the
village level to their constant
monitoring of public opinion and
listener reaction," Hadlow said.

In addition to listener corres-
pondence, programming guidelines
are formed by local advisory groups,
basic audience surveys, and reports
from officers in the field. Letters
to the station are read over the
air with answers or comments.

At the time of Hadlow's research,
15 of the 19 administrative districts
in Papua New Guinea had broadcasting
capacity, with the remainder in the
planning stages. The emphasis on
district broadcasting is to provide
the greatest relevance to the local
audience, in most cases village
audiences, Hadlow said. Currently
80% of Papua New Guinea's 2 million
people 1ive in rurai villages,
fragmented into over 700 linguistic
and cultural groups.

Each of the district stations
of the Papua New Guinea Broad-
casting Commission tries to identify
with its local audience by recruit-
ing its announcing and production

staff from the region, and main-
taining frequencies and transmitter
powers adequate for clear district-
wide reception.

Each station broadcasts in
the major language--or languages--
of the region, ranging from the all-
pidgin format of Radio Bouganville
and Radio Morobe to the six-
language format of Radio Kerema
in the Gulf District of Papua.

Broadcast material is
gauged to the interest of the
village listener,
the bulk of programming. District
stations attempt to occupy 60% of
total music programming with
traditional music, which must be
gathered and taped by the district
staff. Twenty-five minutes of
news is broadcast daily (5 minutes
local, 10 minutes national, 10
minutes international), with
newswriting innovations designed
to simplify and clarify complex
international stories.

Other programs include current
affairs, human interest stories,
interviews, extension broadcasts
in health, education, and political
information, student sessions, quiz
gr?grams. and traditional folk

ales.

Titled "A Brief Review of
Broadcasting at the Village
Level in Papua New Guinea,"
Hadlow's paper is available
from the Communication Institute,
1777 East-West Road, Honolulu,
Hawaii 96822, U.S.A.

The Papua New Guinea govern-
ment has tightened its laws on
migrants, including expatriate
journalists and other people
who produce newspapers and
radio programs.

The new 1ist, which was
scheduled to become law early
in the new year, affects the
Post-Courier and the National
Broadcasting Commission. It
totally prohibits jobs such
as hand and machine bookbinders,
book embossers and related
workers. Restricted categories
include reporters and radio
journalists, hand and machine
compositors, printing maker-
up and imposer.

In the case of journalists,

"EXPAT" JOURNALISTS RESTRICTED

IN PAPUA NEW GUINEA

reporters, etc., the employer
has to provide on-the-job
training to one Papua New
Guinean for every migrant and
allow a local to fill the
migrant's position in three
years. For compositors, etc.
the period of training is four
years.

Under the new law, no
new migrants will be able to
work in prohibited jobs.
Migrants in the restricted
category need an entry permit
from the Government.

Employers who breach the
conditions can be jailed for
12 months and/or fined $1,000,
plus $50 a day penalty for
each day the breach continues.

18

NZ GIVES AID TO TRAIN
JOURNALISTS

The New Zealand Commissioner,
Mr. Brian Poananga,- has presented
$NZ60,000 from the New Zealand
Government to the University of
Papua New Guinea.

The grant is part of the
New Zealand Government's bila-
teral aid to Papua New Guinea.

The money will enable the
University to establish a one-
year Diploma in Journalism
course for the next two years
and will meet the costs of
teaching staff and equipment,

with music forming sych as typewriters and 1ibrary
books.

The course, the first of
its kind to be held at the
University, will be attended
by 30 journalists from the
Office of Information and the
National Broadcasting Commis-
sion.

The course will begin
on January 6, 1975.

He said the New Zealand
Government agreed with the
Papua New Guinea Government
that it was appropriate and
more meaningful that jour-
nalist training be held here.

The Vice-Chancellor of
the University, Dr. Ken Inglis,
said the Diploma in Journalism

‘course would be held at the

University following an
approach by the Office of
Information more than 12
months ago.

Dr. Inglis said the
University had recruited a
lecturer in journalism from
New Zealand to co-ordinate
the journalism course.

He said it was the right
aid at the right time to
meet the needs of Papua New
Guinea.

The New Zealand Govern-
ment had already trained 10
Papua New Guinean journalists
at the Wellington Polytechnic
this year.

PNG OPENS OVERSEAS
INFORMATION OFFICE

Luke Sela has been appointed
to head the first Papua New Guinea
overseas information office, which
is being established in Sydney.
Sela, a Manus Islander, was
Government Principal Information
Officer and before that news
editor of the government
broadcasting network.



L

PINA
(cont from page 1)

He was impressed by the facilities
offered for PINA courses and seminars
at the Multi-Purpose Training Centre
at Malifa, part of which is to house
broadcasting training equipment
provided by UNESCO.

Meanwhile, in Suva in
November the University of the
South Pacific held the first of
a planned series of short exten-
sion courses on aspects of news
reporting.

The course was organised by
Falenaoti Tiersa Malietoa, one of
the members of the PINA organising
committee, and lecturers included
another committee member, Ian
Johnstone, and the organising
director, Len Usher.

News of the foundation of PINA
has been warmly received by esta-
blished sister organisations such
as the Press Foundation of Asia,
the International Press Institute
and the Asian Broadcasting Union,
and indications of approval and
support have come from the South
Pacific Commission and from indi-
vidual members of the South Pacific
Forum.

A11 in all there are good
reasons to hope that foundations
laid in the first formative months
will be a practical bases for
realisation of the hopes and needs
which led to the launching of PINA
six months ago.

T i
THE EAST-WEST CENTER

The East-West Center--known
formally as the Center for Cultural
and Technical Interchange Between
East and West--was established by
the U.S. Congress in 1960. Its goal
is the promotion of better under-
standing and relations among the
pecples of Asia, the Pacific area
and the United States.

Operated in cooperation with
the University of Hawaii, the Center
each year brings about 1,500
students, Senior Fellows, Fellows
and professional study and training
program participants from more than
40 countries to Hawaii to study
under federal grants and scholarships.

The East-West Communication
Institute is one of five problem-
oriented institutes within the Center.
The-Communication Institute concen-
trates on the use of communication
in economic and social development
and in sharing knowledge across
cultural barriers.

List of Members current to November 1, 1974

FI1JI

Category A:

Category B:
Category D:

PAPUA NEW GUINEA

Category A:

MICRONESIA
Categdory A:

Category D:

NORFOLK ISLAND
ategory A:

AMERICAN SAMOA
Category A:

TAHITI .
Category A:
HAWAII
Category D:

TONGA
Category A:

NAURU
Category D:

NEW ZEALAND
Category B:
Category D:

U.S.A

éateggrz D:

AUSTRALIA
ategory D:
WESTERN SAMOA
Category A:

.

UNITED KINGDOM
Category D:

Fiji Times & Herald Ltd.
Fiji Broadcasting Commission
Newspapers of Fiji Ltd.

News South Pacific Ltd.
Indian High Commission

Matt Wilson Ltd.

Ian Johnstone

Len Usher

South Pacific Post Pty Ltd.
National Broadcasting Commission of Papua
New Guinea -

Micronesia News Service

Micronitor News & Printing Co.
Micronesian Broadcasting Service
Congress of Micronesia

Ron Ronck, Pacific Daily News, Guam

Greenways Press
The Samoan Sun
Tahiti Bulletin

Jim Richstad, East-West Communication Institute

Michael Anderson, East-West Center

Richard L. Rider, University of Hawaii

David J. Smollar, Honolulu Advertiser

Robert P. Worrall, East-West Communication
Institute

John L. Hulteng, East-West Communication
Institute

Margaret White, East-West Communication
Institute

Dick Cook, Freelance journalist, Hawaii

Tonga Broadcasting Commission
Lisle R. Newby, Secretary for Health & Education

Air New Zealand

Allan Cole, New Zealand Herald

Dr. Nancy J. Pollock, Dept. of Anthropology,
Victoria University, Wellington

Mr. R. Wilkinson, Regional Editor, N.Z.B.C.(Central)

Paul M. Grimes, New York Times
David I. Hitchcock Jr., Director, Office of
East Asian and Pacific Programs, Bureau of
Educational and Cultural Affairs, Dept. of State
Dr. Joel Shechter, Marine Transportation Consultant

Max Hollingsworth, News Editor, The Australian
Brian G. Osborne, c/- Australian Newspaper Council

The South Sea Star

The Samoa Times

A.G.M. Slatter

19



The 1974 Jefferson Fellows at the East-West Center included journalists from New

Zealand and Australia.

or through PINA.

Maxwell Hollingsworth, third from left, is news editor of

the Australian, and Bruce Crossan, fifth from left, is chief reporter, for Northern
Region, NZBC. Other Fellows, who completed a 17-week program in December are from
left Edward Wu, Baltimore Sun correspondent in Hong Kong; Sumitr Hemasathol, reporter,
Bangkok Post; Kim Young-hee, television producer, Korean Broadcasting System; Yasuo
Hanazaki, news editor, Ashahi Shimbun, Osaka, Japan; Bur Rasuanto, editor, Tempo
magazine, Jakarta, Indonesia; Partha Chatterjee, senior staff reporter, Ananda Bazar
Patrika. The next Fellowship will begin in January 1976.
are eligible, and can get more information from the East-West Communication Institute

Pacific Islands journalists

PLANNING MEETING SET FOR
COMMUNICATION SURVEY

A planning meeting for a
Pacific Islands communication
study project will be held May 1
to 6 at the East-West Center in
Honolulu.

Purpose.of the meeting is
to see if there is sufficient
interest and need for a broad
communication survey of the
Pacific Islands, and, if so, how

the survey could best be conducted.

Participants will be invited
from the Pacific Islands, Japan
Australia, New Zealand and the
United States.

Some of the questions that
will concern the planning meeting
and, if the project gets into the
next phase, the actual researchers
themselves, are: What are the
traditional "media" of the Pacific
culture? What is the impact of
modern communication technology
on the traditional cultures?

What is the effect of remoteness
on the state of knowledge and on
perceptions of need for more
communication?

What patterns of development
are foreseen in the islands, and
what part does communication play
in plans to realize them? What
uses of modern communication have

20

been made for extending educational
opportunities, and for political
participation, and what might be
done along that 1ine? How is art
used for communication in the
Pacific?

These and many other questions
will be addressed in the planning
meeting.

Project Director is Dr. Daniel
Lerner, noted American scholar on
communication and change. The
project is a joint endeavor with
the Board of Foreign Scholorship
(Fulbright) and the East-West
Communication Institute.

EWC CONFERENCE TO DISCUSS
USES OF SATELLITE COMMUNICATION

Uses of the Peacesat communi-
cation system in the Pacific
Islands will be the subject of a
week-long conference at the East-
West Center in Honolulu, April 28
to May 2.

Participants will be drawn
from Peacesat terminals and
operations throughout the Pacific,
including Papua New Guinea,

New Zealand, Fiji and Micronesia.
Others with related experience
will join them.

The conference, sponsored
jointly by the Peacesat organi-
zation and the East-West Communi-
cation Institute, will examine

the four-year history of the
educational experiment utilizing
the ATS-1 radio satellite,
hovering 22,300 miles over the
Pacific.

The conference will cover
such subjects as the uses of
communication satellites for
agricultural exchanges, public
health and medicine, news and
public affairs and education.
There will also be a look at
the future uses of the Peacesat
system in the Pacific, as well
as the potential uses of other
satellites.

For two days, the parti-
cipants will join a planning
meeting on a communication survey
of the Pacific Islands (see
adjoining story).

Persons interested in the
Peacesat conference can write to
Jim Richstad, East-West Communi-
cation Institute, 1777 East-West
Road, Honolulu, Hawaii 96822,
U.S.A.

* 3k k

The next issue of the News-
letter is scheduled for April, so
please send on in any items of
interest, or suggestions for stories.

k% 3k



