DossIER
Le Monde qui tombe?

LA FIN bu MoNDE?

Tradition and Change in the French Press

Rodney Benson
New York University

Le Monde, or rather its current management team of publisher and editor Jean-
Marie Colombani, managing editor Edwy Plenel, and director-of-the-board
Alain Minc, has been the critical target over the past year of several best-selling
books, accompanied by scores of articles in the rest of the French press. This
avalanche of unwelcome attention for the newspaper was launched with the
630-page, exhaustively documented La Face cachée du Monde (The Hidden Face
of Le Monde), by Pierre Péan, perhaps France’s most highly-regarded investiga-
tive journalist,! and Philippe Cohen, economics editor for the newsweekly Mar-
ianne. Other critical books that appeared during 2003 included Ma part du
Monde by former Le Monde journalist Alain Rollat; Le Pouvoir du Monde by
Bernard Poulet, an assistant managing editor at business magazine L’Expansion;
Bien entendu ... c’est off by former Le Monde political reporter Daniel Carton and
Le Cauchemar médiatique by former Le Monde television chronicler Daniel
Schneidermann.? These authors present a sometimes contradictory array of
criticisms; what they almost all seem to agree is that over the past decade, Le
Monde has amassed and misused its increasing power for largely selfish pur-
poses; that Colombani, Plenel and Minc have bullied both would-be allies and
enemies in the process committing serious ethical or even legal misdeeds, all
while espousing a holier-than-thou moral code; and that as a result, the news-
paper has “brought about a veritable degradation in democratic life”® in France.

French Politics, Culture & Society, Vol. 22, No. 1, Spring 2004



La Fin du Monde 109

Speaking at a seminar sponsored by the Fondation Nationale des Sciences
Politiques shortly after the publication of La Face cachée du Monde, French
sociologist Jean Padioleau remarked that such journalist-authored books about
Le Monde, despite the failings that inevitably arise from the social conditions
of their production (deadline pressure, moralistic narratives designed to gain
a wide audience, and so on), provide an important “opportunity” for the social
sciences. Such closely-guarded information about the inner workings of media
power is difficult to come by. But once in the public domain, the power rela-
tions revealed by the exposés—as well as the public reactions from the
accused—provide fertile material for sociological analysis.* Taking up the spirit
of Padioleau’s challenge, if not all of his specific stimulating suggestions, this
essay seeks less to review or critique the recent spate of Le Monde books than
to situate them in a broader historical and cross-national comparative context.
In so doing, | will attempt to provide at least preliminary answers to the fol-
lowing questions: To what extent has Le Monde actually changed in recent
years, and in what ways? How can we explain the virulence of the public
debate? And what do the criticisms, as well as Le Monde’s responses, tell us
about the current state of the French press and polity?

Les Vieux Mondes

Tradition: The word is often used in reference to Le Monde. But the newspaper,
strictly speaking, dates back only to the period immediately following World War
I1. In such a short time period, traditions have been as much contested as cele-
brated, and they have clearly taken different forms in the 1950s through 60s, 70s,
and 80s. Nevertheless, we can identify at least four distinctive traits of Le Monde’s
professional identity: journalistic control, political engagement, in-depth infor-
mation, and a certain stylistic austerity. Let us examine each of these in turn, in
order to establish more clearly what is new, and not so new, at today’s Le Monde.

If Le Monde is widely known for being owned by the journalists who work
for it, the newspaper did not start out that way. It was the brainchild of General
de Gaulle, who felt that a post-war France needed a newspaper of record
untainted by any wartime collaboration; with the exception of the Communist
L'Humanité, the Catholic La Croix, and Le Figaro (whose ownership was trans-
ferred to a new publisher), no prewar national dailies were permitted to re-open.
To accomplish this task, the General sought out Hubert Beuve-Méry®, a respected
if not widely known former journalist for Le Temps, the most influential and
respected newspaper of the Third Republic.® Le Monde took over Le Temps’ print-
ing press and office facilities, and virtually all of the original journalists hired by
Beuve-Méry had also been formerly employed by the prewar journal.

Le Monde’s first move toward journalistic control was thus initially syn-
onymous with Beuve-Méry’s own struggle for autonomy. During the late
1940s and early 50s when Beuve-Méry took a “neutralist” position vis-a-vis the



110 Rodney Benson

Atlantic Alliance increasingly at odds with the governments of the Fourth
Republic, he came under siege. In 1951, after being publicly condemned by
the other two de Gaulle-appointed owners of Le Monde for the newspaper’s
failure to warmly embrace the Atlantic Alliance, Beuve-Méry tendered his res-
ignation. Readers and journalists raised such an outcry that Beuve-Méry
returned to take effective sole control of the newspaper. Shortly thereafter, he
modified the newspaper’s statutes to provide journalists with a 28 percent
ownership share, enough to block any outside attempt to impose a new pub-
lisher. But until 1969, when Beuve-Méry retired, the only journalist with any
real control over Le Monde was the publisher himself.

Shortly before his retirement, Beuve-Méry revised the corporate charter to
shift effective majority ownership to the journalists (40 percent), other employ-
ees (9 percent), and news management (11 percent).” While Jacques Fauvet, a
long-time top editor, was easily approved to be Beuve-Méry’s successor and
served for fourteen years, the three editors who followed him during the subse-
quent thirteen years had a much harder time gaining and keeping the support
of the newspaper’s journalists. It was during this period that so much of the
effective daily control of the newspaper was ceded to editors of the specialized
news sections, especially international and domestic political affairs. Each tran-
sition to a new publisher was marked by intense infighting among various fac-
tions, driven by a variety of personal, political and professional motivations. For
this very reason, some now suggest, Beuve-Méry himself had never intended
journalistic ownership to become a form of internal direct democracy.

To say that Le Monde, from the beginning, sought to establish its “inde-
pendence” is not to say that it was politically disengaged, as one might char-
acterize the American ideal. During the 1950s and 60s, Le Monde’s political
positions were certainly less predictable than other French dailies more closely
linked to parties or trade unions. But Beuve-Méry and many of the newspaper’s
leading editors did have their own brand of ideological attachment: to the “left
Christian” movement of prewar France.? The Catholic spirit of the newspaper
was assured by outside members appointed to the newspaper’s administrative
council, such as the philosopher Paul Ricceur and Michel Houssin, general
director of La Vie Catholique illustrée,® and this influence was visible in a con-
sistently anticommunist, non-socialist, but socially progressive editorial policy.

Fauvet, while also a practicing and progressive Catholic, moved the news-
paper closer to the causes and ideals of the Socialist party.'® During the late
1960s and early 70s, a new generation of journalists came to work at Le Monde,
many of them active in or supportive of the student protests of 1968, which
the newspaper (over Beuve-Méry’s objections) had covered relatively posi-
tively.** Le Monde endorsed Francois Mitterrand in the presidential election of
1974, and when he failed to win, openly maintained a critical position vis-a-
vis right-centrist president Valéry Giscard d’Estaing during his septennat of
1974 to 1981. Fauvet was known to want to do everything within his power to
prevent the re-election of Giscard.*?



La Fin du Monde 111

When Mitterrand won the presidential election in 1981, Le Monde had
achieved its long-standing political goal. For the newspaper, it was not simply
a triumph of the Left, but in ending the 23-year monopoly rule of the Right
under the Fifth Republic, a victory for democracy and for the alternation of
power.'3 But once the election parties were over, Le Monde found itself in a full-
scale identity crisis. Its intellectual and professional clout within the journal-
istic field was compromised by its close association with Mitterrand, and
readership began to decline.}* The newspaper’s tenuous professional and eco-
nomic position was further destabilized by the rise of Libération, whose “liber-
tarian Left” cultural politics captured the imagination of young activists and
cadres (business managers) alike. On the issues, Le Monde initially responded by
re-asserting its commitment to the humanitarian, universalist Catholic center.
Around the issue of immigration, in contrast to Libération’s celebration of the
“right to be different,” Le Monde took a leading role in re-asserting a French tra-
dition of cultural as well as political integration (in contrast to the “new” Le
Monde whose defense of a more cosmopolitan, multi-ethnic France has moti-
vated at least some of its recent critics®).

However, the newspaper’s most significant editorial response at this moment
came in the form of a more aggressive style of reporting. In contrast to the “lit-
erary/political” tradition of the French press, which emphasizes stylized com-
mentary and analysis, Le Monde had early on established an equally firm
reputation for the quality of its information, especially on international affairs.
Generally, this reporting took the form of lengthy background pieces from spe-
cialized reporters. But within the tight limits of French law and political tradi-
tion, the “old” Le Monde was not adverse to reporting of inside scoops or
corruption scandals. Sometimes the newspaper’s revelations were found to be
entirely baseless, as in the 1952 unveiling of a secret memo by the American
admiral Fechteler that the US should back off its commitment to defend Western
Europe from a Soviet attack. At other times, the newspaper seemed on relatively
sounder footing, as in its 1979 investigation (following Le Canard enchainé) of a
gift of diamonds from a central African dictator allegedly accepted by President
Giscard d’Estaing.*® During the mid-1980s, investigative reporting resurfaced
again, but this time on a more permanent basis, under the lead of then political
reporter Edwy Plenel. In the so-called “Rainbow Warrior” affair, Plenel and his
colleague Bertrand Le Gendre reported that high government officials had
planned the bombing of the Greenpeace boat of that name that had come to
New Zealand to protest French nuclear tests in the region. The story was highly
embarrassing to the Mitterrand administration and led to the dismissal of the
defense minister. For Le Monde, it was the first of many investigative articles that
demonstrated its willingness to criticize a Socialist government, thus re-estab-
lishing the newspaper’s credibility and reputation for independence. After the
intense partisan engagement of the 1970s, this emphasis on reporting could be
seen as a return to the newspaper’s roots. What seemed new in the mid-1980s
was a particularly aggressive form of investigative reporting,!” rather than back-



112 Rodney Benson

ground information and analysis, and perhaps most significantly, a more brash,
colorful style, which brings us to the fourth of Le Monde’s short-lived traditions.

“Be boring,” the legend has Beuve-Méry telling his reporters. At least
through the early 1980s, the newspaper’s look was decidedly grey, broken up
only by the discrete headline or political cartoon. The writing style was com-
plex and dry, what many journalists, at least in the United States, would dis-
miss as “academic.” And indeed, it was not at all uncommon for Le Monde
articles to include footnotes. As early as the mid-1980s, as it began to compete
more aggressively with Libération for young readers, Le Monde made the first
tentative steps away from this austere style. But it is true that a radical re-
design of the format, including a dramatic, two-tiered headline lead story in
each issue (regardless of the day’s events), did not appear until the mid-1990s.

A New World?

As this brief historical discussion shows, Le Monde has had more than one tra-
dition, and it has oscillated among these since its founding in 1944. Since the
early 1980s, however, significant change has been in the air, primarily due to
(or at least justified by) one reason: economics. Shortly after its founding, the
newspaper’s straightforward approach to information and analysis came to be
seen as indispensable, and its circulation rose steadily during the 1950s, then
much more dramatically in the 60s, from 182,000 in 1962 to 355,000 in
1969.%8 Like the rest of the French press, Le Monde also benefited from the post-
war expanding economy, and the lack of significant advertising competition
from state-run television. During the late 1960s, Le Monde earned nearly 60
percent of its revenues from advertising, approaching the American average.'®
If revenues were relatively strong, Beuve-Méry was also especially stingy on
expenses; the newspaper was notorious for its low salaries. As a result, the
newspaper was generally profitable, but hardly a profit center. Beuve-Méry is
reported to have once exclaimed: “We are poor and intend to stay that way.”

Profitable poverty, so to speak, may have worked as long as staff and
salaries were modest, and circulation and advertising were rising. All of these
elements, however, began to change almost as soon as Beuve-Méry retired.
Staff expanded, and pent-up demand for better wages was quickly met. And
since the newspaper had no significant capital reserves, precipitous drops in
circulation and advertising beginning in the early 1980s placed the newspaper
on the brink of bankruptcy. Journalistic control of the paper arguably exacer-
bated the financial problems. Publishers elected by their peers had little incen-
tive to keep a tight control on salaries or expenses; once positions were
created, they were rarely eliminated. The turning point came in 1985, when
significant capital support from outside investors (including both small
investors, grouped together into a new “Reader’s Corporation,” and institu-
tional investors) was solicited for the first time; business consultant Alain Minc



La Fin du Monde 113

facilitated this process and entered Le Monde’s inner circle at this point. Jour-
nalists’ ownership share was reduced, but they maintained effective voting
control. This re-organization plan, including some cost-cutting, worked for a
time; but when advertising again dipped sharply—down to 23 percent of total
revenues in 19942°—the newspaper once more faced a serious economic crisis.
After only two years in office, the first non-journalist publisher appointed to
head Le Monde—the economist Jacques Lesourne—failed to receive the support
of the paper’s journalists. It was at this moment that long-time politics editor
Jean-Marie Colombani won his first uncontested election as publisher; he was
re-elected in 2000 to a second six-year term.

Colombani was elected promising to reform and revive the paper, though
exactly how he would do this was not immediately transparent. After two
redesigns—in 1995 and 2002?'—Le Monde clearly looks different. In fact, it
looks much more like its chief competitor, due in no small measure to the
design advice of Jean-Francois Fogel and other former Libération editors and
advisors.?? Cultural coverage now centers around a daily cultural celebrity
“profile,” and political news also increasingly emphasizes personalities. Le
Monde Diplomatique media analyst Serge Halimi, drawing a link to America’s
most famous celebrity magazine, has dubbed this trend the “People-ization” of
Le Monde. For many critics, the tendency reached an extreme with the heavy
coverage accorded the reality-television show Loft Story.

After several years of aggressive acquisitions, the Le Monde “Group” now
owns, or has shares in, for example, the newsmagazines Le Nouvel Observateur
and Le Courrier international, the weekly television magazine Télérama, the spe-
cialized cultural monthly Cahiers du cinéma, and a regional press group in the
Midi. Outside business investment has increased, although journalists and
other “internal” investors (including the heirs of Hubert Beuve-Méry) together
still maintain effective majority control. And under the editorship of Edwy
Plenel, the tradition of investigative reporting he helped solidify in the 1980s
has continued, even intensified. What these changes add up to—intellectually
and politically—quickly became a topic of heated debate.

By most accounts, the first coherent criticisms originated among intel-
lectuals and left-wing activists, the two groups sometimes but not always
working in concert. Concerns about changes at Le Monde were initially over-
whelmed by even larger transformations in French television news, especially
the privatization of TF 1, the largest public channel. However, the beginnings
of a critique of Le Monde could be seen in Pierre Bourdieu’s best-selling Sur la
télévision, where he cited an increasingly trivialized, sensationalistic approach
to news at Le Monde as evidence of commercial television’s growing weight
within the “journalistic field.”?2 Emerging out of the social protests of Decem-
ber 1995, the activist media association ACRIMED (Action-Critique-Médias)
was founded in 1996 and quickly made the “new” Le Monde one of its favored
targets.?* In 2000, a special “journalism” issue of Bourdieu’s scholarly journal
Actes de la Recherche en Sciences Sociales devoted several articles to recent



114 Rodney Benson

changes at Le Monde.?> Another source of critique was the newspaper’s long-
standing monthly affiliate: Le Monde Diplomatique. When Colombani announced
his intention to sell public shares in the Le Monde Group, “Diplo” editor Igna-
cio Ramonet wrote a scathing editorial condemning the move.?® Beginning in
June 2000, the Marseille-based PLPL (Pour Lire Pas Lu)?’, edited by Halimi and
a small team of dissident journalists and activists, offered an irreverent, biting
satire of Le Monde, which it portrays as having been taken over by the power-
hungry and corrupt troika of Colombani, Plenel and Minc.

Péan and Cohen’s book marks a shift, however, in that it was the first
significant criticism of Le Monde from more “mainstream” journalists, and in a
format (a well-publicized, sensationally-written book, rather than internet web-
sites or small-circulation journals) designed to attract maximum public atten-
tion. The book itself not only became an instant best-seller, but its main
arguments were widely distributed by the rest of the press, including significant
excerpts in L'Express published just before the book appeared in bookstores.
Though their brutal broadside differs in many ways from PLPL’s, La Face cachée
du Monde begins with the same basic premise of a tripartite putsch, in which
the newspaper has shifted from being a legitimate “counter-power” to system-
atically abusing power to promote the personal interests of its top managers.

Alleged influence-peddling, involving the mixing of “journalism” and
“lobbying” as Péan put it in one post-publication interview, seems the most
serious accusation.?® One of the most disturbing cases cited, which Colombani
has yet to effectively refute, involves the director’s behind-the-scenes maneu-
vering to promote the introduction into France of the “free newspaper” 20 Min-
utes, owned by the Norwegian Schibsted corporation.?® Beginning in 2000,
Colombani offered to place at Schibsted’s service all “of the intellectual means
that [the Le Monde Group] disposes in order to facilitate the success of the pro-
ject.” In a subsequent memo listing points of accord, Le Monde agreed to “put
into action its influence to help establish a positive image for 20 Minutes France,
as much for public opinion in general as in the world of the press and advertis-
ing ....” In return, Le Monde asked for a share in the capital and a contract to
print the newspaper. But since Colombani balked at committing serious capital
to the project, Schibsted continued discussions with other potential French
partners. When negotiations finally seemed to have broken down for good, a Le
Monde business director fired off an e-mail billing Schibsted for 875,000 euros in
lobbying services. Two weeks later, the official Le Monde editorial, entitled “Le
prix de la gratuité” and signed by Colombani, waxed eloquent about the threat
to democracy posed by free newspapers: “... une question de principe est posée:
n’est-ce pas dévaloriser I'information que de la rendre gratuite? N’est-ce pas
induire que le journalisme n’apporte aucune plus-value?” Colombani contin-
ued: “.... la presse gratuite provoque une distorsion de concurrence halluci-
nante. Elle se présente comme un dépliant publicitaire pour étre distribuée dans
les gares, lieux pour nous inaccessible a la vente a la criée,” a claim that Péan
and Cohen characterize, justly it would seem, as “extraordinarily duplicitous”



La Fin du Monde 115

in light of Colombani’s own previously successful efforts to facilitate distribu-
tion for the “gratuits” in Paris-region train stations.3° Perceiving the barely con-
cealed threat in these lines, the Norwegian group quickly sought to buy a peace
with Colombani, via an agreement that continues to this day to print 20 Min-
utes one day a week at Le Monde’s printing facility.

In another case, Le Monde’s news coverage of the former media conglomer-
ate Vivendi closely correlates with the state of business relations between the
two. During 1997, when Le Monde was trying to purchase the weekly news-
magazine L'Express from Vivendi, and generally being rebuffed, coverage was
often critical. Péan and Cohen write that Colombani threatened CEO Jean-Marie
Messier with Le Monde’s journalistic opposition for twenty years.3! Three years
later, during a period when Alain Minc was leading discussions to facilitate
Vivendi investment in Le Monde, the newspaper often praised its prominent
CEO, even headlining one article “Jean ‘magic’ Messier” (28 June 2000).
Vivendi’s links to Le Monde were also smoothed via Pierre Lescure, a member of
the newspaper company’s board of directors and director of Vivendi-owned cable
television channel Canal-Plus, as well as by Vivendi’s sale of Le Courrier interna-
tional to Le Monde at an effectively undervalued price (including a quid pro quo
for Vivendi to purchase long-term advertising in Le Monde). Yet during the spring
of 2002, shortly after Messier fired Lescure, the newspaper abruptly changed its
tone, even headlining one story: “Who wants the fall of Jean-Marie Messier?”’32

To be fair, if the chronology is clear, the mechanisms and motives of all the
relevant actors (especially the various reporters writing about Vivendi or 20
Minutes) are not. Messier was undone by far more than Le Monde’s coverage;
many non-French newspapers also began to aggressively question the veracity
of Vivendi’s accounts around the same time. There is no question that Colom-
bani sometimes used the newspaper’s official editorials to send a message to his
business partners and competitors. However, there is good reason to believe
that the coordination between the business dealings of Colombani and the edi-
torial coverage managed by Plenel was often less than airtight. Péan and Cohen
even cite instances where it seems Plenel was blissfully unaware, or indifferent,
to Le Monde’s emerging business deals (as when the Le Monde-Vivendi first hon-
eymoon abruptly ended in October 2000 with a front page story wrongly
reporting that a proposed Vivendi-Seagram merger had fallen through).®® If
Colombani’s arriviste ambition makes him vulnerable to attack, it is also, iron-
ically, Le Monde’s unique and seemingly exemplary system of journalistic own-
ership that ought to share the blame; the combination of the publisher and top
editor in the single position of “director” creates especially strong temptations
to mix business and journalism. The problem is not only conflicts of interest
but the constant appearance of potential conflicts. Given Le Monde’s increas-
ingly dense network of business partners, one can certainly say if nothing else
that Colombani has not done enough to maintain the transparency that would
allay such concerns (for example, simply acknowledging during its coverage of
Vivendi that Lescure was so closely associated with Le Monde).



116 Rodney Benson

The other major charge against Le Monde, one that originated with
ACRIMED and PLPL but is also relayed by Péan and Cohen, Rollat and Schnei-
dermann, is that Colombani et al. are irrevocably increasing the influence of
market logic inside the newspaper, in particular via the effort to list the com-
pany on the stock market. Although a 1986 French law prohibits newspaper
companies from being publicly owned, Colombani engineered a restructuring
of the company that will get around this requirement. The journalist unions
and the internal workers council (comité d’entreprise) opposed the stock mar-
ket listing. But in the crucial election, a narrow majority of Le Monde’s jour-
nalists voted to sell shares equaling 25 percent of the company’s total capital.
Originally foreseen for October 2003, Colombani announced that month that
a stock market sale of Le Monde Group shares was being postponed until the
“economic conjuncture” improved and/or additional financing could be
obtained in no other way.3* In the United States, public stock ownership is
widely seen as one of the worst things that has happened to the press; family
control of voting stock at The New York Times, the Washington Post, and the
Wall Street Journal is valued precisely to the extent that it dampens the most
intense pressures to maximize shareholder value, which elsewhere have led to
cuts in newsroom budgets and a re-orientation of news coverage to fit with
marketing needs.3®

Other criticisms leveled by Péan and Cohen, as well as Rollat, Schneider-
mann, and Poulet, seem to be less serious ethical charges than basic disagree-
ments over style or ideology, as well as a fundamental revulsion toward what
is perceived as arrogance and hypocrisy on the part of Le Monde’s manage-
ment troika.

As investigative journalists themselves, it seems surprising that Péan and
Cohen are so opposed to Le Monde’s practice of investigation. Government
officials, including Mitterrand and his chief of staff, are portrayed as helpless
in the face of Edwy Plenel’s probing. In a case where Mitterrand (illegally)
ordered the bugging of Plenel’s apartment, the president’s self-justifying claim
that he suspected the reporter of being a CIA agent is relayed by Péan and
Cohen as if it were fact. Much is also made of Le Monde’s reliance on judges
and police for most of its inside information about government corruption.
Yet in fact, investigative journalism, wherever it is practiced, cannot help but
be highly dependent on such sources, so it seems unfair to portray such a prac-
tice as somehow unethical or unprofessional. In Le Monde’s defense, it also has
to rely on inside sources to the extent that French law is particularly restrictive
in the use of government documents.3® Ironically, the kind of simplistic, good
versus evil journalism that Péan and Cohen accuse Le Monde of practicing per-
vades their own text. Is Le Monde a “modern-day Pravda?” Do all the jour-
nalists working for the newspaper live in a “climate of fear?” Can all the
newspaper’s investigative reporting be reduced to “a form of pedagogic com-
munication aimed at the powerful, with the principle message: You have noth-
ing to gain in taking on the trio Colombani-Minc-Plenel?”%” These kinds of



La Fin du Monde 117

charges say as much about their authors as about their intended targets, and
indeed, about the unique and highly-charged atmosphere of the Parisian press.

What exactly are Le Monde’s politics? Journalists at the New York Times |
spoke with during the summer of 2002 see Le Monde as clearly “left-wing.” So
do such French critics as Bernard Poulet, who also accuses the newspaper of
being “Bourdieusian,” a misleading label that assimilates the late sociologist’s
scholarly and left-activist engagements. However, from the perspective of
ACRIMED and PLPL, among others, the formerly pro-socialist Le Monde is now
seen as the leading voice for neo-liberal, laissez-faire economic policies. Since
1994, economic news has clearly increased, with regular pages devoted to busi-
ness enterprises, the automobile and communications industries, and a special
weekend “Money” supplement. As with business sections virtually every-
where, articles are more likely to report news from the perspective of investors
rather than that of citizens®® (although the Vivendi reporting at least shows
that Le Monde is capable of attacking corporate power). At the same time, as
Poulet concedes and even Diplo journalist Serge Halimi admits, Le Monde con-
tinues to accord positive news coverage to the anti-globalization movement
and other activist causes, as well as providing significant room for commen-
taries by leading intellectuals.® The paper’s “schizophrenia” reflects the split
social composition of its readership: left-leaning news at the front of the paper
for the academics, teachers and government functionaries; right-leaning, or at
least pro-market, news at the back for the business cadres. And what are we to
make of Le Monde’s recent editorial endorsements of candidates from both the
Left (Jospin) and neo-liberal Right (Balladur)? None of these books critical of
Le Monde offer any systematic content analysis. As with agenda-driven media
criticism everywhere, the use of non-randomly chosen articles allows each of
the authors to “prove” their confident characterizations of Le Monde’s “true”
political stripes.

Carton especially emphasizes the king-making efforts of Colombani along
with Le Monde-associated pollster Jerome Jaffré and commentator Alain
Duhamel (notably excusing Plenel from such campaigns).*® The evidence
seems irrefutable that these three had their favorites and did not hesitate to
use editorials or behind-the-scenes coaching to help their candidates. But if
the problem is Le Monde’s enormous influence, what are we to make of the fact
that not one of their anointed candidates—Michel Noir, Edouard Balladur,
Lionel Jospin—was ultimately successful?

Control over the newspaper has most certainly become more centralized. In
Ma part du Monde, Alain Rollat, a former avowed Colombani ally, laments the
demise of the old system in which the publisher’s power was more equally
shared with the section sub-editors and the Reporters’ Committee (Société des
Rédacteurs). But in many ways, the Colombani restructuring is a return to the
autocratic Beuve-Méry approach. Outside investment has indeed increased, and
the journalists and other internal stockholders now possess only a bare major-
ity of shares. More significantly, the power to choose the new publisher has been



118 Rodney Benson

legally shifted to the financial surveillance committee chaired by Alain Minc,
with the Reporters’ Committee retaining only a right of veto. On the other
hand, one could say that given the economic situation in which Le Monde found
itself in 1994, the outcome could have been worse. At least to some minimum
extent, Colombani has maintained journalistic self-management (unlike, for
example, at Libération, under the direction of former student rebel Serge July).

In Le Cauchemar médiatique, Le Monde television columnist Daniel Schnei-
dermann sharply criticizes the overly defensive response of Colombani, Plenel
and Minc to their attackers, including an attempt to censor ombudsman
Robert Solé (a charge Schneidermann first made during a radio interview).
Shortly after his book containing these and other criticisms was published,
Schneidermann was brutally and publicly dismissed, with the notice of firing
printed on page one of Le Monde.** Without a doubt, Colombani, Plenel and
Minc play rough. Rollat, especially, documents well the behind-the-scenes
plotting that led to Colombani’s first election in 1994. On the other hand, for
several months following the Péan/Cohen bombshell, the director did in fact
tolerate a number of critical columns by Schneidermann and Solé, as well as
by cartoonist Plantu. Poulet compares Le Monde’s handling of its crisis with the
New York Times’ Jayson Blair affair: Heads ultimately rolled at the Times, while
the same management team is still in place at Le Monde.*? But the parallel isn’t
exact. Publisher Arthur Sulzberger, Jr. certainly wasn’t toppled, and as long as
his family owns the newspaper, he likely never will be. And it seems scarcely
imaginable that a Times columnist would ever criticize the Sulzbergers.*

Most of all, though, what really seems to anger so many about Le Monde
is its perceived arrogant moralizing. The moral posture, one could easily argue,
originated with Beuve-Méry. The difference is that Colombani and colleagues
are seen as blatant and unrepentant hypocrites, and with some reason, as the
“20 Minutes” episode illustrates especially powerfully. Pierre Péan summed it
up in an interview shortly after the book’s publication: “The driving force of
this book is the gap between the discourse and the reality.”*4

Conclusion: American Discourses in Paris

If French journalistic critics have thus focused on documenting the “reality” of
Le Monde, what can one also say about the moralizing discourse? What kinds
of ideals has Le Monde set up for itself, and for the rest of the French press and
political system? In other words, if the reality and discourse don’t fit, is it at
least in part a problem with the latter rather than former?

This discourse is, in many important respects, of American origin. “To
understand Colombani, you have to understand that his primary reference is
the Anglo-Saxon press,” says Amaury de Rochegonde, an editor at the media
industry journal Stratégies. “He has a lot of admiration for papers like the New
York Times and the Financial Times.”*®



La Fin du Monde 119

Likewise for Edwy Plenel, who offers the following articulation of press
ethics, as in this essay in the first issue of the 2002 “new formula” Le Monde:
“A journalist at Le Monde should always ask himself what happened factually
(what, who, where, when, how?) before worrying about what to think of it
intellectually. He must force himself to tell before judging, explain before com-
menting upon, demonstrate before condemning.” Such a statement rings true
with the American insistence on the need to separate “facts” and “opinions.”
For better or worse, it has not been the kind of journalistic practice that has
traditionally been emphasized in France,*¢ and Le Monde’s contemporary crit-
ics take special delight in pointing out the numerous instances of the paper’s
mixing of fact and commentary, or the selective presentation of facts, or the
use of the conditional verb tense in order to present unverified charges against
targeted politicians, which are then subsequently shown to be false (all prac-
tices one could find elsewhere in the French press).

Another striking illustration of Le Monde’s public admiration for American
journalism was its decision in 2002 to begin publishing—in English—a weekly
selection of The New York Times. Shortly after the supplement was launched, Le
Monde ombudsman Robert Solé wrote a column about the intensely negative
reaction of readers disappointed in the paper’s “fascination for America and
the English language” and its leading role in promoting “the Americanization
of France.” Solé later commented that the supplement was “one of the topics
that has provoked the largest number of letters ... and the highest level of
intensity [of reader response]” since he became ombudsman in 1998.47

Times News Service editorial director Laurence M. Paul recalled around
this time that when he first introduced the project to a panel of Times editors,
one asked him if he were “comfortable putting Times content inside a leftist
paper such as Le Monde?”” New York Times journalists at the Paris bureau also
seconded the view that Le Monde was not only left-wing, but practiced a kind
of journalism far different from their own. In contrast, Eric Le Boucher, Le
Monde’s editor in charge of the New York Times supplement, saw the Times and
Le Monde as essentially alike: “Good journalism is universal ... precise, right to
the point, well-written, not too specialized.”*®

But that is precisely the question: Is good journalism universal? And if so,
who defines this “universal” standard? More than just Americanization, the
New York Times supplement seems to be part of a larger effort to assimilate Le
Monde to what its managers perceive as a small elite of “global newspapers”
and a form of journalism that is market, rather than politically or ideologi-
cally, driven. As Jean-Francois Fogel puts it, Le Monde is a “newspaper with a
European, indeed, a global destiny.”4°

In a special supplement on the world’s press published in its 12 December
2003 issue, this effort to assimilate Le Monde to the rest of the elite world press,
and in the process place criticisms of Le Monde in a favorable context, is clearly
evident. Under the headline “Investigation of a press with ‘bad press,”” we find
this self-justifying passage: “The criticisms that affect the big titles like the New



120 Rodney Benson

York Times, Gazeta Wyborcza or Le Monde reveal a profound interrogation about
the place of daily newspapers in our modern societies and the role played by
their editors.” In the articles that follow, including a commentary by Plenel
and interviews with historian Patrick Eveno and the former director of Agence
France Presse, Henri Pigeat, as well as a collection of statistical charts compar-
ing the world’s press systems, the message is clear if not overbearing (consis-
tent with Péan and Cohen’s characterization of the paper, there is nothing
subtle in this particular “campaign”®°): The kinds of changes that Le Monde
hopes to achieve—commercial expansion, more advertising, less state inter-
ference (benevolent or otherwise)—are repeatedly portrayed as what the
French press needs in general in order to keep up with the rest of the world’s
quality press. If Beuve-Méry insisted that a poor press is an independent press,
Henri Pigeat is there to insist that “the paradox is that it is the most commer-
cially-oriented editors [such as Colombani?] who have most raised questions
about the quality of information ... There’s not one corner where you have
trivial editors, who make money, and another where you have serious editors.
It doesn’t work like that.” And he goes on to insist that the French press is
“under-concentrated” and that “French groups don’t have a European size[:]
... [Thus] we return to the question of knowing what to do so that [press]
enterprises are capable of developing their own funds and of attracting
investors to assure their independence.” Likewise, the kinds of state subsidies
that were set in place after the Liberation are portrayed as overdue for cancel-
lation: “The myth of a public service [press] is very French. Elsewhere all the
‘fortresses’ have disappeared.” Eveno, for his part, takes up the theme of the
need to increase advertising revenues, and thus end another implicitly back-
ward French “exception.”

The French backlash against Le Monde, | would suggest, is not because it
has actually become more “Anglo-Saxon.” Rather, it is in part because it has
adopted the American rhetoric and business approach, while maintaining the
French professional practice and style. The intensity, and wide scope, of the
criticisms it has received, thus reflect an ongoing debate in France over both
the principles and the practice of journalism, and their relationship to demo-
cratic life. Further, if indeed Le Monde has “behaved” badly, it is not only a
matter of personal and professional ethics. A range of structural constraints
(many of which Le Monde is consciously trying to change) have encouraged Le
Monde’s managers to act in the ways that they have.5! For example, intense
competition for sales—which provide the major source of revenues rather
than advertising— in a centralized, concentrated national journalistic field
provides a significant push for sensationalistic, scandal-driven news.5? Weak
overall revenues for the daily press (compared to the immense profits enjoyed
by advertising-rich American newspapers with local monopolies), combined
with lesser flexibility in hiring and firing, no doubt increase the desperate
attempt (which is not to excuse it) to seek cash from lobbying fees, govern-
ment aid, or wherever else it can be found. And, as Le Monde’s managers clearly



La Fin du Monde 121

recognize, state subsidies and regulations establish both formal and informal
rules of the game within which French journalism operates.

In a study of Italian journalists, Paolo Mancini found that “they continu-
ously say that they act according to what is supposed to be the best model of
journalism, a journalism which is neutral, objective, and independent of other
social powers and which performs a watchdog function [yet] in reality, jour-
nalists act in a different way: they follow a different model of journalism.”>3
There is a reason for this lack of fit between professional rhetoric and actual
journalistic behavior, Mancini suggests, and it has very little to do with the
character of the journalists involved. For a variety of reasons (due to both
overt propaganda campaigns as well as diffuse processes of economic and
cultural globalization), the American model of “objective” journalism has
become hegemonic in the Western world. This American model has “come to
represent the point for measuring and judging other journalistic behaviors
and models,” even when it is not adapted to the political culture in which it
has been imported. For instance, the concept of objectivity makes some kind
of sense in a two-party system such as the United States or Britain; in these
countries, one can conceivably stake out a middle, “objective” position that is
“neither one or the other.”>* But in Italy—and one could say the same for
France— “objectivity is almost impossible within an intricate and fragmented
panorama in which a greater number of political forces act and in which even
the slightest shades of meaning in a story risk stepping on the positions of one
of the forces in the political field.”%®

Likewise, as noted, the French press has its own tradition that is quite dis-
tinct from that of the United States. Historically, journalistic professionalism
in France has been defined not as a detachment or distance from political or
ideological allegiances, but in fact as the right to hold and defend a set of
ideas. This ideal goes back at least as far as Article 11 of the 1789 Declaration
of the Rights of Man and Citizen, which states: “The free communication of
thoughts and opinions is one of the rights most precious to men. Every citizen
may thus speak, write, publish freely, except to be accountable for this liberty
in those cases determined by law.”%® This political/literary journalistic tradi-
tion developed over two centuries of heavy-handed state censorship and the
political and intellectual dominance of Paris literary culture, absorbing along
the way certain aspects of the “Anglo-American model,” while retaining its
own distinctive character.5” While American journalists are generally dis-
missive of any approach other than their own, media scholars such as Ben
Bagdikian see in the French (and other European) press a more expansive
forum for intellectual critique and contextualized reporting.58

It is precisely this tradition that a number of Le Monde editors defended in
1982 during internal battles to find a replacement for Jacques Fauvet: “... the
function of a journalist is not neutral in society, and particularly for a large
national daily newspaper, journalists have a pedagogical and democratic mis-
sion, and to cede to professionalism is to believe that one could, indifferently,



122 Rodney Benson

be the editor of Le Monde, or Le Figaro, or [the “popular” daily] Parisien libéré,
indeed even [the communist] L'Humanité or [the far right] Minute.”%® In the
event, those that defended this view did not prevail; their candidate, Claude
Julien, ultimately lost out to André Laurens, who defended precisely a more
“professional, pragmatic” form of journalism.5°

Two decades later, the struggle to redefine French journalism continues.
Colombani writes in an essay accompanying the world press supplement that
critics are wrong when they say that Le Monde wants to change France; rather,
Le Monde is “only preoccupied with changing ... Le Monde.”®! But the two can-
not be separated. Just as the American “objective” model owes much to the
consolidation of corporate power and the rise of consumer culture in the
1920s, the French political/literary journalistic model is the product of a polit-
ical system that has undergone successive ruptures, most recently in 1944
when new state regulations were initiated, in 1981 when the Left first came to
power, and in 1986 when TF 1 was privatized. Changes build upon traditions
rather than entirely supplanting them; practices and attitudes are naturalized,
their arbitrary quality concealed from those who adopt them.

In comparison to the American newspapers Colombani and Plenel so
admire, Le Monde continues to look and feel quite different. The “événement”
formula, both at Libération and Le Monde, may serve to sensationalize the news
or elevate stories beyond their “actual” importance. Yet, the approach also has
the virtue of facilitating, in principle if not nearly enough in fact, the examina-
tion of a story from a variety of angles and voices—news, features, interviews
with experts, analyses and editorials—thus approaching Herbert Gans’s ideal of
a “multi-perspectival” approach to the news (rather than the more limiting, and
unattainable, goal of “objectivity).? This is not to minimize the deep disap-
pointment and disillusionment felt by Le Monde’s audience of auto-didacts who
treasured the pre-Colombani paper,®® with its lengthy, non-“newsworthy”
investigations of obscure policy questions or regions of the world, and its
learned references to culture and history. “That” Le Monde was certainly differ-
ent enough that former Times editor-in-chief Abe Rosenthal once felt compelled
to remark: “It’s the best something in the world, but whatever it is, it’s not a real
newspaper.”’® In recent years, the distinctiveness of Le Monde has no doubt
faded, but it has not yet been eliminated entirely. For an American observer,
what continues to remain striking is the paper’s passionate concern with ideas.

In sum, French journalism is changing. From a comparative perspective,
it is still quite different from what one finds in the United States. It is only in
this context that seemingly contradictory public criticisms make sense: Le
Monde truly does “want to change France”; given the difficulty of effecting
such change, the newspaper also remains a “mirror of the faults” of the French
press,®® as well as, one should quickly add, its many remaining virtues.



La Fin du Monde 123

Notes

I am grateful for close, critical readings of an earlier version of this text by Erik Neveu,
Dominique Marchetti, Julien Duval and Julie Sedel, all of whom helped immensely in
my understanding of the contemporary French press. Of course, any remaining short-
comings are solely the responsibility of the author.

1.

10.

11.

12.
13.

Péan is the author of more than a dozen books, including Une jeunesse francaise,
Francois Mitterrand, 1934-1947 (Paris: Fayard, 1994) and, with Christophe Nick,
TF 1: Un pouvoir (Paris: Fayard, 1997).

See Pierre Péan and Philippe Cohen, La Face cachée du Monde: Du contre-pouvoir aux
abus de pouvoir (Paris: Mille et une nuits, 2003); Alain Rollat, Ma part du Monde:
Vingt-cing ans de liberté d’expression (Paris: Les Editions de Paris, 2003); Bernard
Poulet, Le Pouvoir du Monde: Quand un journal veut changer la France (Paris: Editions
La Découverte, 2003); Daniel Carton, Bien entendu ... c’est off: Ce que les journalistes
politiques ne racontent jamais (Paris: Albin Michel, 2003); Daniel Schneidermann, Le
Cauchemar médiatique (Paris: Editions Denoél, 2003).

Péan and Cohen, La Face cachée du Monde, p. 20.

Jean-G. Padioleau, “Résumé de la communication de J.-G. Padioleau: La Face cachée
du Monde de P. Péan et Ph. Cohen: opportunités pour la science sociale,” Seminar
entitled “Temps, Médias et Société,” at Fondation Nationale des Sciences Politiques,
Session of 14 March 2003.

Jacques Thibau, Le Monde, 1944-1996: Histoire d’un journal; un journal dans I’histoire
(Paris: Plon, 1996). Other general historical information about Le Monde in this
essay is drawn from Patrick Eveno, Le Monde 1944-1995: Histoire d’une entreprise de
presse (Paris: Le Monde-Editions, 1996); Bruno Rémond, Sirius face a I’histoire: Morale
et politique chez Hubert Beuve-Méry (Paris: Presses de la Fondation Nationale des Sci-
ences Politiques, 1990); and Clyde Thogmartin, The National Daily Press of France
(Birmingham, AL: Summa Publications, 1998).

Compared to most of its prewar competitors, with their seemingly unlimited capac-
ity for sensationalism and corruption, Le Temps had a reputation for high-quality,
serious writing, factual reliability and a certain staid, even intentionally “boring,”
tone. Nevertheless, even Le Temps shared in the corruption of its era. It was later
revealed that the newspaper had close connections to the French steel trust and
accepted direct payments for positive coverage from the Russian, Bulgarian and
Greek governments. See Thogmartin, The National Daily Press of France, pp. 112-14.
Thogmartin, The National Daily Press of France, p. 196.

J.W. Freiberg, The French Press: Class, State, and Ideology (New York: Praeger Publish-
ers, 1981), p. 85. One recent, notable Le Monde editor and practicing Catholic is
Bruno Frappat, now director of the Catholic daily La Croix.

Thibau, Le Monde 1944-1996, pp. 395-96.

More precisely, under Fauvet, Le Monde adopted an “independent” socialist posi-
tion, sympathetic to and sharing the ideals of French socialism without being
linked officially to any political party (Freiberg, The French Press, p. 284), or as
Thibau (Le Monde 1944-1996, p. 384) puts it, “incontestably, after 1968, Le Monde
moved, politically, to the Left.”

Freiberg, The French Press, pp. 89-90; Thibau, Le Monde 1944-1996, p. 384; Eveno, Le
Monde 1944-1995, pp. 188-89.

Thibau, Le Monde 1944-1996, p. 393.

As Alain Rollat recalls (interview with author, October 1998), Le Monde’s support for
the “common program” of the Socialists and Communists during the 1970s did not
reflect so much pro-leftist politics on the part of Le Monde, as support for change.



124

14.

15.
16.

17.

18.
19.

20.
21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.
29.
30.
31.
32.

Rodney Benson

For many Le Monde editors, de Gaulle had “practically committed a coup d’état” in
1958, and while grudgingly recognizing the legitimacy of the Fifth Republic, they
felt that the election of a left government was necessary to solidify the democratic
character of the postwar order. See also Thibau, Le Monde 1944-1996, p. 397.

In the same interview with the author, Rollat also reported that during the first
Socialist government of Prime Minister Pierre Mauroy from 1981 to 1983, the news-
paper had “treated the PS with some indulgence ... the feeling was that the PS did-
n’t have experience” so they should be given some slack. According to Rollat, it
thus “took some time for Le Monde to regain its ‘esprit de critique.”” See also
Philippe Juhem, “Alternances politiques et transformations du champ de I'infor-
mation en France aprés 1981,” Politix 14, 56 (2001): 185-208.

See for example Poulet, Le Pouvoir du Monde, pp. 99-100.

Concerning these two instances of pre-1980s “investigative” reporting, see Eveno,
Le Monde 1944-1995, pp. 82-84, 308; Thogmartin, The National Daily Press of France,
pp- 193-94; Thibau, Le Monde: 1944-1996, pp. 214-18, 440.

On the rise of investigative reporting at Le Monde, as well as at other national “qual-
ity” newspapers, during this period, see Dominique Marchetti, “Les révélations du
‘journalisme d’investigation,’” Actes de la recherche en sciences sociales 131-32 (March
2000): 30-40.

Eveno, Le Monde 1944-1995, p. 207.

Padioleau, “Le Monde” et le “Washington Post”: Précepteurs et mousquetaires (Paris:
Presses Universitaires de France, 1985), p. 44.

Thogmartin, The National Daily Press of France, p. 213.

On the dramatic changes in visual and stylistic format instigated by the 1995 “new
formula”, see Patrick Champagne, “Le médiateur entre deux Monde,” Actes de la
recherche en sciences sociales 131-132 (March 2000): 8-29; and Julie Sedel, “La nouvelle
formule du journal Le Monde: contribution a une étude des transformations du jour-
nalisme,” in Questions de communication (Presses Universitaires de Nancy, forthcom-
ing).

Author interview with Jean-Francois Fogel, June 2002, Paris; also see Poulet, pp.
129-32.

Pierre Bourdieu, Sur la télévision (Paris: Liber éditions, 1996), translated into English
as On Television (New York: New Press, 1999).

According to its website statement of objectives, ACRIMED is: “une association de
critique des médias qui se propose de se constituer en Observatoire des médias et
d’intervenir publiquement, par tous les moyens a sa disposition, pour mettre en
question la marchandisation de I'information, de la culture et du divertissement,
ainsi que les dérives du journalisme quand il est assujetti aux pouvoirs politiques et
financiers et quand il véhicule le prét-a-penser de la société de marché.” See
http://acrimed.samizdat.net/article.php3?id_article=205, accessed 6 December 2003.
Actes de la recherche en sciences sociales 131-32 (March 2000). See, especially, articles
by Champagne, Marchetti and Julien Duval.

Ignacio Ramonet, “Le Monde, la Bourse et nous,” Le Monde Diplomatique, December
2001.

On its website, PLPL describes itself as “Un bimestriel sardonique contre les organes
du spectacle de I'ordre mondial capitaliste.” See http://www.homme-moderne.org/
plpl/.

Laurent Valdiguié, “Les deux auteurs s’expliquent,” Le Parisien, 26 February 2003.
Péan and Cohen, La Face cachée du Monde, pp. 499-511.

Ibid., pp. 507-8.

Ibid., p. 249.

“Vivendi: Qui veut la chute de Jean-Marie Messier?” Le Monde, 17 April 2002, p. 1,
cited in Péan and Cohen, La Face cachée du Monde, pp. 428-29.



33.
34.

35.

36.
37.
38.

39.

40.
41.

42.
43.

44,
45,
46.
47.

48.

49.

50.

La Fin du Monde 125

Péan and Cohen, La Face cachée du Monde, pp. 411-12.

Interview with Jean-Marie Colombani, “L’introduction en bourse du ‘Monde’ n’est
pas a I’ordre du jour,” La Tribune, 1 October 2003, p. 22.

To be fair, Colombani has proposed only a partial “entrée en Bourse”; the question
remains whether such a change would lead to a full-scale public stock offering at
some later point. Concerning problems arising from public stock ownership of
American newspaper companies, see Gilbert Cranberg, Randall Bezanson and John
Soloski, Taking Stock: Journalism and the Publicly Traded Newspaper Company (Ames,
IA: lowa State Press, 2001); and Doug Underwood, When MBAs Rule the Newsroom
(New York: Columbia University Press, 1995).

Emmanuel Derieux, Droit des Médias (Paris: Dalloz, 2001).

Péan and Cohen, La Face cachée du Monde, p. 601.

Michael Schudson, The Power of News (Cambridge, MA: Harvard University Press,
1995), p. 14.

Author interviews with Serge Halimi, Paris, spring-fall 2002. Poulet actually
attempts to comprehensively categorize Le Monde’s current politics, and in the
process makes the newspaper appear either completely without an ideological
agenda or extremely fair. Le Monde is balanced, he writes, between the “CEO meet-
ing at Davos—which it more or less supports—and the activist summit at Porto
Alegre—which it doesn’t oppose” (Le Pouvoir du Monde, p. 142).

Carton, Bien entendu ... c’est off, pp. 145-57.

See “Les raisons d’un licenciement,” Le Monde, 4 October 2003, and Schneider-
mann’s last chronique, “Une chronique a la mer,” printed in the same issue.

Poulet, Le Pouvoir du Monde, pp. 230-32.

All the publicly-aired complaints about Le Monde ought to put to rest any remain-
ing idealism about journalistic ownership of the means of production. It is unruly,
unfair, and highly political. It is a wonder that the journalists manage to put out a
newspaper. But it also represents a distinct and worthy alternative to the New York
Times’ benign dictatorship, as well as the publicly-traded corporation that has
become the rule in the United States.

Valdiguié, “Les deux auteurs s’expliquent,” p. 8.

Author interview with Amaury de Rochegonde, Paris, June 2002.

See Pierre Albert, La Presse Francaise (Paris: La Documentation Francaise, 1998) and
Jean G. Padioleau, “Le journalisme politique a la francaise: Regards étrangers,”
Esprit 74 (1983):147-55.

Author interview with Robert Solé, Le Monde offices, Paris, June 2002. Of course,
this statement was made about a year before the Péan/Cohen book was published,
which undoubtedly far surpassed the negative reactions to the New York Times sup-
plement.

Author interviews with Paul (by telephone) and Le Boucher (Le Monde offices), June
2002. After working with Le Boucher, Paul insisted: “We have the same concept of
what makes good journalism. Everybody seems to be on the same wavelength.”
Since Paul also professed that neither he nor the other Times journalists working on
the project had any firsthand knowledge of France or French journalism, it would
seem that this professional harmony was primarily generated by the Le Monde jour-
nalists’ success in internalizing American press norms.

Author interview with Jean-Francois Fogel, Paris, June 2002. Indeed, one of Jean-
Marie Colombani’s first steps after becoming director of Le Monde was to develop
international economic and professional alliances. Eventually, Italy’s La Stampa
Group and Spain’s El Pais would not only share news bureaus and articles with Le
Monde, but they would become significant outside investors in the Le Monde Group.
Post- Péan and Cohen, even given the book’s inaccuracies and exaggerations, it
does seem difficult, at least for this reader, to peruse Le Monde without an additional



126

51.

52.

53.

54.
55.

56.
57.

58.

59.
60.

61.
62.
63.

64.
65.

Rodney Benson

measure of skepticism. Where are the hidden agendas, the invisible synergies with
business or political allies? And does the use of the conditional verb tense indicate
that Le Monde actually doesn’t have the facts, but is only engaging in wild specula-
tion, motivated by as yet obscure reasons? On the other hand: Wouldn't it be wise
to read all newspapers with similar caution?

For a structural analysis of these changes, see the special issue, “Le journalisme et
I’économie,” Actes de la recherches en sciences sociales 131-32 (March 2000), as well
as the forthcoming edited volume, Bourdieu and the Journalistic Field, eds. Rodney
Benson and Erik Neveu (Cambridge: Polity).

See also Rodney Benson, “The Political/Literary Model of French Journalism:
Change and Continuity in Immigration News Coverage, 1973-1991,” Journal of
European Area Studies 10, 1 (May 2002): 49-70. Comparative studies of the British
and German press have likewise tended to show that the chief reason for more sen-
sationalistic political coverage in Britain is the national, centralized character of its
press system. See Frank Esser, ‘“’Tabloidization’ of News: A Comparative Analysis of
Anglo-American and German Press Journalism,” European Journal of Communication
14, 3 (1999): 291-324.

Paolo Mancini, “Political Complexity and Alternative Models of Journalism: The
Italian Case,” in De-Westernizing Media Studies, eds. James Curran and Myung-Jin
Park (London and New York: Routledge), p. 266.

Ibid., p. 273.

Ibid. Normatively, one could go even further than this. “Objectivity” is not neces-
sarily a particularly good doctrine even in those countries where it historically orig-
inated. If such an ideal was originally driven by a perceived need to depoliticize the
news voice in order to appeal to the broadest possible spectrum of readers and
advertisers, the consequence has often been an artificial ideological narrowing of
public political debate.

Pierre Albert, La Presse Francaise (Paris: La Documentation Francaise, 1990), p. 41.
See for example Michael B. Palmer, Des petits journaux aux grandes agences: Naissance
du journalisme moderne 1863-1914 (Paris: Aubier, 1983); Thomas Ferenczi, L'Inven-
tion du journalisme en France: Naissance de la presse moderne a la fin du XIX® siécle
(Paris: Librairie Plon, 1993); and Jean K. Chalaby, “Journalism as an Anglo-Ameri-
can Invention: A Comparison of the Development of French and Anglo-American
Journalism, 1830s-1920s,” European Journal of Communication 11 (1996): 303-26.
Ben H. Bagdikian, The Media Monopoly, fourth edition (Boston: Beacon Press, 1992),
pp. 17, 204-5. See also Mark Pedelty, War Stories: The Culture of Foreign Correspon-
dents (New York and London: Routledge), pp. 9-12, for a close comparison of the
reporting styles of US and European foreign correspondents.

Eveno, Le Monde 1944-1995, pp. 331-32.

Jacques Nobecourt, “La nouvelle equippe de direction du Monde,” Universalia 1983,
pp- 313-16, cited in Eveno, Le Monde 1944-1995, p. 351, footnote 48.

Le Monde, 4 December 2003

Herbert Gans, Democracy and the News (Oxford: Oxford University Press, 2003).
Colombani has evidently determined that it is worth the economic risk of alienat-
ing such readers. Between 1994 and 2001, Le Monde reports that its paid circulation
increased by 18 percent to 406,000. The precise figures are disputed by its critics,
but no one questions that there has been some increase. Because of a decline in
advertising, however, Le Monde is not yet clearly in the black.

Padioleau, “Le Monde” et le “Washington Post,” p. 39.

Poulet, Le Pouvoir du Monde, p. 232.



