
St. Cloud State University
theRepository at St. Cloud State

Mass Communication Faculty Publications Department of Mass Communications

12-2004

Mass Media Reform in China: Toward a New
Analytical Framework
Roya Akhavan-Majid
St. Cloud State University, rakhavan@stcloudstate.edu

Follow this and additional works at: https://repository.stcloudstate.edu/comm_facpubs

Part of the Mass Communication Commons

This Peer Reviewed Article is brought to you for free and open access by the Department of Mass Communications at theRepository at St. Cloud State.
It has been accepted for inclusion in Mass Communication Faculty Publications by an authorized administrator of theRepository at St. Cloud State. For
more information, please contact rswexelbaum@stcloudstate.edu.

Recommended Citation
Akhavan-Majid, Roya, "Mass Media Reform in China: Toward a New Analytical Framework" (2004). Mass Communication Faculty
Publications. 2.
https://repository.stcloudstate.edu/comm_facpubs/2

https://repository.stcloudstate.edu?utm_source=repository.stcloudstate.edu%2Fcomm_facpubs%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.stcloudstate.edu/comm_facpubs?utm_source=repository.stcloudstate.edu%2Fcomm_facpubs%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.stcloudstate.edu/comm?utm_source=repository.stcloudstate.edu%2Fcomm_facpubs%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.stcloudstate.edu/comm_facpubs?utm_source=repository.stcloudstate.edu%2Fcomm_facpubs%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/334?utm_source=repository.stcloudstate.edu%2Fcomm_facpubs%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.stcloudstate.edu/comm_facpubs/2?utm_source=repository.stcloudstate.edu%2Fcomm_facpubs%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:rswexelbaum@stcloudstate.edu


MASS MEDIA REFORM IN CHINA 
Toward a New Analytical Framework 

 

Roya Akhavan-Majid 

 
Historically, analyses of change in mass media systems have tended to draw 

upon a ‘dissident vs state’ framework, derived largely from the western historical 

experience. In the case of China, a ‘state vs market’ scenario has been 

superimposed on this basic framework, in the context of which the Chinese 

Communist party-state is often portrayed as a monolithic entity intent on 

promoting market-oriented reform in China’s economic base, while keeping a 

tight grip on the country’s mass media system and political superstructure. These 

dominant analytical frameworks tend to mask a number of important dynamics 

unique to Chinese history and society, that have played a significant role in the 

mass media transformation process. The purpose of this article is to outline a new 

conceptual framework incorporating these unique dynamics. In particular, it is 

the contention of this article that many of the changes in China’s mass media 

system during the post-Mao period have been achieved by non-state actors, not in 

an adversarial process vis-à-vis the state, but through what may be called 

‘creative renegotiation and expansion’ of new policy openings initiated by the 

state. The success of these non-state actors, furthermore, has been due to three 

major systemic factors: (1) the increasing ‘deideologization’ of the Chinese 

society set in motion by Deng’s pragmatic policies; (2) the gradual functional 

shift on the part of the local party cadres and bureaucratic authorities from 

ideological supervision to entrepreneurial collaboration with private investors; 

and (3) the increasingly common core of interest created by the media’s 

commercialization among the party cadres, bureaucratic bodies and media 

entrepreneurs and managers in extracting profits from the media. 

 

During the last 25 years, China has been engaged in a process of rapid transition 

from a centrally planned to a market-based capitalist economic system. The economic 

reform process, first initiated in 1978 by Deng Xiaoping in the aftermath of the Cultural 

Revolution, has since transformed China into one of the world’s largest economies, 

poised for full integration into the international capitalist market. It has also brought 

about vast changes in China’s publicly owned mass media system, including extensive 

commercialization. Among some of the interesting features of this new commercial 

system are the rise of semi-independent newspapers and broadcasting stations, the 

proliferation of private Internet content providers and unlicensed cable networks and 

increasing cross-investment by the media into other commercial enterprises, including 

joint ventures with international media giants. 

The dynamics of change in China’s mass media system have been multifaceted 

and complex, and display characteristics unique to Chinese society and history. Yet, 

often, analyses of change in the Chinese media industry tend to draw upon conceptual 

frameworks derived largely from the western historical experiences of moving from 

authoritarian to libertarian press systems, which typically view mass media reform in 

terms of an ongoing adversarial struggle between freedom-seeking dissidents and 



authoritarian governments. In the case of China, a ‘state vs market’ scenario has been 

superimposed on this basic ‘dissident vs state’ framework, in the context of which the 

Chinese Communist party-state is often portrayed as a monolithic entity intent on 

promoting market-oriented reform in China’s economic base, while keeping a tight grip 

on the country’s mass media system and political superstructure. While some authors 

view the party-state as having been successful in keeping the commercialized media 

within its ‘orbit’ (Zhao, 2000: 3–25; see also Gordon, 1997: 32), others emphasize the 

ongoing ‘tug of war’ between the party-state and the liberating forces of the market, and 

contend that these forces are causing the state to experience a certain level of ‘loss of 

control’ over the mass media system (Chu, 1994: 12; Hao et al., 1998: 35–8; Huang, Y., 

1994: 217–41; Huang and Yu, 1997: 17–22; Lynch, 1999). 

While both the ‘dissident vs state’ and the ‘state vs market’ conceptual models 

continue to hold validity at certain levels of analysis in explaining the current 

transformation of the mass media in China, they tend to mask a number of important 

dynamics unique to Chinese history and society, that have played a significant role in this 

transformation process. 

Against this backdrop, the purpose of this article is to outline a new conceptual 

framework incorporating these unique characteristics. In particular, it is the contention of 

this article that many of the changes in China’s mass media system during the post-Mao 

period have been achieved by spontaneous action on the part of non-state actors (e.g. 

citizens, journalists, entrepreneurs), not in an adversarial process vis-à-vis the state, but 

through what may be called ‘creative renegotiation and expansion’ of new policy 

openings initiated by the state. These non-state actors, furthermore, have been successful 

in their efforts to push the boundaries of reform beyond those initially envisioned by the 

state due to three major systemic factors: 

 

1. The increasing ‘deideologization’ of the Chinese society set in motion by Deng’s 

pragmatic policies, which has come to make the economic imperative the only 

remaining basis of the Communist Party’s power and legitimacy; 

2. The gradual functional shift on the part of the local party cadres and bureaucratic 

authorities from ideological supervision to entrepreneurial collaboration with private 

investors; and 

3. The increasingly common core of interest created by the media’s 

commercialization among the party cadres, bureaucratic bodies and media 

entrepreneurs and managers in extracting profits from the media. 

 

These factors have increasingly blurred the lines of separation of interests between the 

representatives of the Chinese party-state and the country’s rising capitalist class. This 

gradual convergence in interests has, in turn, elicited growing responsiveness on the part 

of the party-state to the enterprising initiatives of non-state actors. 

 

Economic Reform in China: A Brief Overview 

 



It may be argued that the emergence of market-oriented reform as China’s primary 

economic ideology was itself a product of interaction between official party-state policy 

and creative renegotiation of policy by non-state actors. In order to explicate this 

historical pattern of interaction between the state and non-state actors and establish a 

context for the analysis of the dynamics of mass media reform in post-Mao China, it is 

important to first provide a brief overview of the operation of these forces during the 

early stages of Dengist economic reforms. 

Economic reform in China began shortly after the death of Mao Zedong and the 

rise of Deng Xiaoping to China’s presidency in 1978. At the time Deng took over the 

leadership of the country, China was on the verge of famine, and faced not only a severe 

economic crisis, but also a high level of social and political instability in the devastating 

aftermath of the Cultural Revolution. In the face of this crisis, Deng launched a series of 

reforms aimed at economic reconstruction as the primary means of restoring the faith of 

the Chinese people in socialism and the Chinese Communist Party (CCP). As Gordon has 

stated: 

 
Deng’s rise to power led to the development of a new basis of legitimacy. Socialism was 

redefined to mean raised living standards, with the regime overtly appealing to the individualist 

desire to ‘get rich quick’. (Gordon, 1997: 30) 

 

Thus, under Deng the CCP abandoned its ideological orthodoxy in favor of a 

pragmatic approach to economic growth. 

As the first step in economic reconstruction in the aftermath of the devastation caused 

by the Cultural Revolution, Deng Xiaoping launched a new round of rural reform. Under 

Mao, the Chinese peasants were organized into collective agricultural production 

brigades called the People’s Communes. They worked on the land, gave the fruit of their 

labor to the state, and in return received a guaranteed subsistence wage from the state. 

Deng’s initiative aimed at increasing the efficiency of agricultural production by dividing 

the so-called production brigades into smaller ‘groups’, and stimulating greater 

productivity by linking the group’s income with their output. 

In one of their first acts of creatively renegotiating reform, the peasants in one of 

China’s provinces responded to Deng’s initiative by starting to organize their production 

units along ‘household’ rather than ‘group’ lines. In other words, they interpreted a 

communal production group to mean their own household. This spontaneous act set off a 

massive process of rural decollectivization throughout China, leading to the dismantling 

of 97 percent of all communes within the short span of four years (Pei, 1994: 96). Deng’s 

proposed ‘group responsibility system’ was thus eventually replaced by a ‘household 

contract system’, in which each family became entitled to keep the income and profits 

from the land contracted to them in exchange for the payment of a commission to the 

local authorities. 

Another important response by the Chinese farmers to Deng’s policy opening was 

their initiative to begin to elect village commissions to coordinate the administrative 

needs of their village. These village elections have since grown, though raggedly and 



unevenly, to become an increasingly important foundation for the expansion of 

democratic elections in China (Thurston, 1998). 

Both of these developments were at first carefully watched, then tacitly approved by 

the state. Eventually, as they took deeper root, they were codified formally into Chinese 

law (Rowen, 1996). 

In another instance of creative renegotiation of policy, as the rural reform process 

advanced the Chinese farmers began to engage in business activities in cooperation with 

the township and village bureaucratic authorities in semiprivate arrangements known as 

township and village enterprises (TVEs). The spontaneous emergence of these private 

initiatives in collaboration with local officials in rural China was an extremely significant 

event, not only because of its beneficial impact on rural economic growth, but also 

because it began a gradual shift in the functions of the local CCP authorities and set into 

motion a process of increasing integration of the local party cadres with China’s rising 

entrepreneurial class. 

The rapid growth in the number of TVEs, followed by the gradual emergence of 

private enterprises and the phenomenal success of Deng’s first major experiment in 

introducing foreign investment and market mechanisms into China through the 

establishment of Special Economic Zones (SEZs) created an irreversible momentum 

toward the expansion of market reform throughout China by the mid-1980s. These 

developments ultimately required that a new social and political discourse be created 

within which market-oriented reform, heretofore considered antithetical to Communism 

and socialism, and shunned as a ‘patent of capitalism’, could be legitimized as an 

appropriate economic policy by the state (Wang, 1995: 16). Once again, it was China’s 

scholars and economists who, taking advantage of the ideological ferment, supplied the 

arguments needed to legitimize market-oriented reforms in the context of socialist 

ideology (Wang, 1995). 

Although the pro-democracy student movement and the Tiananmen Square event of 4 

June 1989 brought the engines of market-oriented reform to a halt for nearly three years, 

the backlash ended dramatically in 1992, when following his tour of SEZs in south 

China, Deng made the historical pronouncement that market is not incompatible with 

socialism (Wang, 1995: 13). Shortly thereafter, in March 1993, the Communist Party 

declared the achievement of a ‘socialist market economy’ as the object model of China’s 

reforms. The Chinese Constitution was subsequently modified to accommodate the new 

policy, thus eliminating a major part of the constitutional language that heretofore had 

defined China as a Communist state. 

As may be gleaned from this brief overview, historically, the Chinese citizenry has 

been a dynamic participant in pushing the state’s policy openings far beyond those 

initially envisioned by the state through creative renegotiation and expansion. This 

pattern has continued throughout the course of the mass media reforms in China. 

 

Mass Media Reform in China: The Role of Non-state Actors 

 



Prior to the initiation of Dengist economic reforms, all media in China were 

subsidized by the party-state. The press consisted of two types of papers: first, the party 

organs, which were officially the mouth-pieces of the CCP and operated under the 

supervision of its propaganda departments; and second, a variety of non-party 

publications that operated under the umbrella of China’s various mass organizations, 

government entities and social and scientific associations that were licensed to publish 

their own ‘specialized’ papers. 

The first significant media policy opening in China was the authorization given to 

the media in 1979 to begin to accept advertising. This policy was intended to strengthen 

the media as the primary means of party-state communication with the masses and 

stimulate the country’s modernization and economic growth without the need for 

increasing media subsidies (Lynch, 1999). 

Following this policy opening, the number of non-party papers published by 

various social and scientific institutions and mass organizations began to multiply 

rapidly, leading to the rise of non-party papers as the dominant media in China during the 

1990s. Due largely to the initiative of Chinese entrepreneurs, the rapid growth of these 

non-party papers has led to a new stage of transformation in China’s mass media 

structure, i.e. the rise of de facto privately run newspapers. In response to requests by 

private investors, since the mid-1990s a growing number of mass and government entities 

and social and scientific organizations in China have begun to ‘contract out’ their 

publishing licenses to independent business investors for a fee or a share of the profits 

(Huang, 2000: 650; He, 2000: 147; Zhao, 2000: 8). Legally, these papers are ‘owned’ by 

the license holder and are subject to its editorial supervision. In practice, however, full 

operational, editorial and financial responsibility for the paper is assumed by the private 

investor. 

An interesting example of private publishing under the umbrella of licensed 

authorities is the Chengdu Business News (CBN), established in 1994, based on the 

agreement by the Business, Trade and Political Office of the Party Committee of 

Chengdu, and Business and Trade Office of the Chengdu government to contract out their 

publishing license to a group of private investors (Huang, 2000: 649–64). While legally 

‘owned’ by these license-holding authorities, CBN’s editorial and financial operations are 

completely independent from them. One of the enigmas of such arrangements, of course, 

is the question of actual ownership. In the case of CBN, for example, 

 
No one, including officials from the Bureau of State Assets of Chengdu government, can give a 

definitive answer to the question of who is or should be the owner of the newspaper’s more than 

100 million RMB assets. (Huang, 2000: 661) 
 

The rise of such privately run papers in cooperative arrangements with local party 

cadres and bureaucratic authorities is clearly an important example of the role of non-

state actors, in this case China’s entrepreneurs, in pushing forward the boundaries of 

reform. It also illustrates the increasing openness on the part of the party-state 

representatives, particularly at the local and regional levels, to such enterprising 

initiatives. 



A similar trend characterizes China’s book publishing industry. For more than a 

decade, state-authorized publishing houses have been engaged in either selling a portion 

of their officially assigned ‘book numbers’ to private investors, or making arrangements 

for so-called ‘cooperative’ publishing with private interests (Lynch, 1999). The level of 

commercial savvy in China’s private book publishing industry was visibly illustrated 

when, within one week of the September 11 terrorist attacks on the US, Chinese 

publishing houses came out with four full-length illustrated books on the attacks, while in 

the US it took the first of such books several weeks to reach the market (Chang, 2001). 

Reflecting the increasing de facto privatization in the Chinese publishing industry, as of 

September 2003 private companies have been given official authorization by the State 

Press and Publication Administration (SPPA) to engage in wholesale distribution of 

publications (‘Control over Private Publication Dealers to be Eased’, 2004). 

One of the significant results of the emergence of various forms of nonparty 

commercial papers in China has been the visible drop in the readership of the party 

organs. For example, between 1980 and 1996, the circulation of the People’s Daily, 

China’s premier party organ, dropped from 8 million to 2 million (Huang, 2001: 446). 

Given the 1992 ruling that required all party organs to become financially self-sufficient 

by 1994 (Zhao, 2000: 6), the only survival strategy for the party organs has been to begin 

publishing their own profit-driven subsidiary weekend editions and mass appeal 

newspapers and magazines. The need to pursue profitable publishing on the part of the 

party papers was intensified more recently in July 2003, when the SPPA abolished the 

regulation that forced party and state entities to subscribe to the party newspapers 

(Roberts, 2003). 

The ensuing efforts by both the party and non-party publications to cater to the 

interests of the readers, fueled by the growing demand for advertising in an increasingly 

capitalist economy, has in turn led to the rise of the newspaper industry as one of the 

most lucrative businesses in China. Between 1988 and 1998, the annual rate of return for 

Chinese newspapers ranged between 17 and 50 percent, and as of 1998 taxes generated 

from the print and broadcasting media revenue in China were among the top four sources 

of revenue for the Chinese state (Kuhn, 2001: C1). Thus, what the party-state is losing in 

ideological control through the falling readership of the party organs, it is gaining in 

economic benefits through taxation of media profits. 

Beyond the incentive provided by growing media tax revenues, several trends in the 

Chinese mass media industry indicate that the party-state fully shares the motivation of 

China’s entrepreneurs to maximize media profits. In a clear pursuit of profits, for 

example, the major party-owned newspapers, including the CCP organ, People’s Daily, 

have begun to go beyond publishing mass appeal newspapers to invest in non-media 

ventures. These include investments in some of the most lucrative businesses in China, 

such as real estate, construction, hotels and apartment buildings, tourism and 

telecommunications (He, 2000: 113; Lynch, 1999: 74). In many cases, the income from 

these nonmedia ventures has begun to exceed that obtained from their press-related 

businesses (Liu, 1998: 37). 



In addition to conglomeration, the party-state has promoted extensive consolidation in 

the newspaper industry. For example, in a major consolidation and rationalization effort 

in 1998, six national and regional press groups were set up by the state (Zhao, 2000: 18). 

The rationalization process included closing down a large number of unprofitable party 

papers (Kuhn, 2001: C1). These processes of consolidation and conglomeration have 

rapidly turned the Chinese party media into highly complex commercial enterprises 

designed to maximize profits. 

The evolution of China’s broadcasting industry shares many of the same features 

visible in the country’s press system, including active involvement by Chinese 

entrepreneurs in expanding the number of broadcasting networks and stations, and 

increasing cooperation between the state and non-state actors in extracting economic 

benefits and commercial profits from the system. 

The decentralization of broadcasting in the early 1980s comprised the primary policy 

opening enabling the subsequent transformation in China’s broadcasting industry. 

According to Huang (1994), the major impetus for the reform in the broadcasting system, 

 
. . . came from below (locality), not above (center). . . . In doing so, the local people actively 

lobbied the policy makers by boldly demanding Beijing’s sanction to set up and run their own 

local stations using their own funds. (Huang, 1994: 221–2) 

 

Following a landmark decision by the All China Radio and Television Conference of 

1983, the broadcasting system was decentralized according to a four level scheme – 

center, province, city and county. Based on this new scheme, only the China Central 

Television (CCTV) and its affiliated stations in the 30 major provinces of China 

remained subject to central party supervision (Huang, Y., 1994: 226), with all other 

stations relegated to lower-level authorities. Since then, a variety of cooperative 

arrangements have emerged between private investors and public entities in establishing 

and operating China’s more than 980 terrestrial broadcasting stations. 

Typically, the economic arrangements between the local broadcasting authorities and 

the broadcasting stations under their jurisdiction resemble those in the land contract 

system. Much in the same way as the Chinese farmers are obligated to pay a commission 

or ‘target responsibility’ to the local authorities, all broadcasting stations pay a ‘target 

responsibility’ to the relevant authorities in their region. For example, Beijing TV pays a 

portion of its profits to the Beijing municipal Radio-TV-Film authority, which is also 

nominally the owner of Beijing TV’s broadcasting facilities. The percentage of profits to 

be handed over to the bureaucratic authorities is negotiated annually between the two 

entities as part of the contract system (Lynch, 1999: 78). In addition to the target 

responsibility, the stations also pay a tax to the state on their income. The remaining 

profits belong to the station and can be used or reinvested as the managers see fit. 

Satellite broadcasting is another increasingly lucrative business for the local 

broadcasting authorities and public and private investors. Satellite programs are received 

via local cable networks as well as through private satellite dishes that have mushroomed 

on rooftops all over the country. In addition to receiving the local satellite programs, 



these dishes, if turned in the appropriate direction, are capable of receiving a wide range 

of programs from foreign sources. Despite the current ban on private ownership of 

satellite dishes, the local authorities rarely take the initiative to interfere with their 

operation (Huang et al., 1997: 19; Hutzler and Kahn, 2003). 

The extent of the receptiveness of local authorities to the creative initiatives of non-

state actors is further reflected in the unhindered proliferation of over 2000 unlicensed 

cable networks in China. With rare exceptions, the authorities have turned a blind eye to 

the operation of these networks (Broadcasting and Cable TV International, 1999; Huang 

et al., 1997: 19). 

With the rapid expansion of Internet usage in China, major new avenues for input by 

private investors into the Chinese mass media system have been created. The number of 

Internet users in China is growing exponentially every year, with as many as 200 million 

forecast by 2005 (Harwit and Clark, 2001: 377). In addition to opening the Chinese 

citizenry’s access to a wider range of international information resources, the Internet has 

provided a new means for the rise of fully commercial and independent Chinese content 

providers. Although the telecommunications infrastructure is still largely state-owned, the 

Internet service and content providers are comprised largely of private enterprises 

(Harwit and Clark, 2001: 389). 

The provision of privately produced content for distribution on publicly owned media 

and telecommunications infrastructures is not limited to the Internet content providers. 

Almost all of China’s television stations have established a variety of working 

arrangements with independent private producers. In a typical arrangement, the 

independent producers buy airtime from the network and generate profits through selling 

the commercial slots allocated to their program. 

Thus, largely as a result of private initiatives of non-state actors, and the growing 

motivation on the part of bureaucratic authorities to cooperate with private investors to 

extract profits and economic benefits from the media, the Chinese citizenry’s access to 

privately produced and foreign sources of information and entertainment transmitted 

through both legal and illegal channels has multiplied rapidly during the last decade. 

Furthermore, since 2001, foreign media companies have begun to enter China’s 

satellite broadcasting field with the government’s approval. Among the major examples 

of these are the approval received by AOL Time-Warner to broadcast a Mandarin-

language channel into the Guangdong province, and Rupert Murdoch’s authorization to 

broadcast Star TV programs into southern China as well as make major investments in 

China’s Phoenix Satellite Television and China Net Com (CNC), China’s newest 

telecommunications company. 

The proliferation of private/commercial sources of information on domestic channels, 

the inroads by foreign broadcasters and the expanding use of the Internet have 

dramatically liberalized the nature of information dissemination in China. This new 

environment has encouraged growing experimentation with previously taboo topics. 

Many major newspapers, including such party organs as the People’s Daily, maintain a 

web presence and use their web-based pages to introduce controversial topics not 

normally covered in the traditional media (Kalathil, 2002). In addition, live call-in radio 



and television programs have begun to introduce an unprecedented level of debate and 

commentary into broadcasting (Zhao, 1998: 156). While the CCP propaganda authorities 

continue to closely monitor, and censor, certain sensitive political issues, such as Tibet, 

Taiwan, the Falun Gong cult and matters involving fundamental party legitimacy, it is 

clear that the state’s control over information has been increasingly relaxed in recent 

years. 

Thus, while firm limits continue to remain in place, the boundaries of media reform 

have been pushed far beyond those initially envisioned by the state following the two 

major media policy openings in the late 1970s and early 1980s, i.e. the introduction of 

advertising and the decentralization of broadcasting. It may be argued that, at many 

levels, China’s non-state actors have not only received tacit approval, but also open 

cooperation from the party cadres and bureaucratic authorities in their efforts to 

creatively renegotiate party-state policy. 

 

Factors Influencing the Success of Non-State Actors 

 
As mentioned earlier, three factors have played a key role in the success of 

nonstate actors in pushing forward the boundaries of media reform in China. These are 

the increasing ‘deideologization’ of Chinese society set in motion by Dengist reforms, the 

gradual functional shift on the part of the local authorities from ideological supervision to 

entrepreneurial collaboration with private investors and the increasingly common core of 

interest created by the media’s commercialization among the party cadres, bureaucratic 

bodies and media entrepreneurs and managers in extracting profits from the media. These 

factors are further examined below. 

The rise of Deng Xiaoping to China’s presidency after the death of Mao Zedong 

marked a dramatic turning point in the history of Communist China. As already 

mentioned, under Deng, the CCP abandoned its ideological orthodoxy in favor of a 

pragmatic approach to economic growth. Deng’s famous utterance, ‘To get rich is 

glorious’, epitomized this decisive movement away from ideology and gave paramount 

legitimacy to whatever helped China modernize and become economically more 

prosperous. In a sense, the fundamental basis for political legitimacy and power of the 

CCP, at the central as well as the local levels, shifted from ideological indoctrination in 

the tenets of Communism to ‘delivering the goods’ and raising the people’s living 

standards. 

A clear reflection of this shift in the party-state orientation and policy may be 

found in the criteria by which the local party cadres and authorities are evaluated for 

bonuses, raises and promotions. Under the current cadre evaluation system in China, 

influenced directly by the increasing political primacy of the economic imperative, the 

local leaders’ level of remuneration, as well as their chances for political promotion, are 

determined by their ability to generate ‘disposable funds’ that would allow them to 

undertake visible infrastructure development and raise the standard of living in the area 

under their jurisdiction (Chen, 2000: 35–41). It is also these same ‘disposable funds’ that 

pay for the wide range of benefits, such as luxury housing, expense accounts and foreign 



travel, available to qualifying party cadres and bureaucratic authorities (Chen, 2000: 35–

41). Thus, increasingly, cooperation with private investors and promotion of profit-

making ventures is the key to both economic prosperity and political power for party 

cadres and bureaucratic authorities at all levels of the Chinese society. 

As already discussed in brief earlier, the origins of this functional shift on the part 

of the local party-state representatives from ideological supervision to economic 

cooperation with China’s rising capitalist class may be found in the early stages of the 

Dengist reforms. The dramatic and spontaneous decollectivization in agriculture, 

following the initial opening provided by Deng’s rural reform initiative, was not only the 

first in the long series of creative renegotiation of official policy by non-state actors in the 

post-Mao era, but also served as the springboard for a major functional shift among local 

party cadres and bureaucratic authorities previously charged with ideological and 

administrative supervision over the People’s Communes. 

As Chen and Gong have explained, prior to the reforms the CCP dominated 

political power at all administrative levels and 

 
. . . deeply penetrated society by controlling decision making down to every work unit in 

society-enterprises, universities, schools, hospitals, shops, neighborhoods, villages, and the 

like – through its primary party organizations [jiceng danzuzhi – PPOs]. (Chen and Gong, 

1997: 148) 

 

During the last 25 years, however, vast and accelerating changes have taken place in 

this arrangement as a result of the economic reforms. In particular, the rise of ‘efficiency’ 

and ‘profits’ as the primary concerns of both the enterprises and party authorities has led 

to the replacement of ideologically competent ‘reds’ with professionally competent 

‘experts’, and has ‘gradually incapacitated PPOs as it produces a socio-economic context 

which deprives PPOs of institutional purpose and authority’ (Chen and Gong, 1997: 149). 

This gradual loss of institutional purpose and political power on the part of local party 

cadres and authorities, coupled with the new opportunities provided to them by economic 

reform to replace their political power with economic power, and reinforced by the 

growing CCP emphasis on the importance of economic growth, have been major factors 

in the increasing receptiveness of the party cadres to cooperation with China’s rising 

capitalist class. 

An unexpected outcome of this loss of purpose among the party cadres, and the 

increasing opportunities for self-enrichment and prestige available to them as 

entrepreneurs, has been the phenomenon of ‘floating’ party cadres in China, i.e. party 

cadres who leave their positions to enter the business field (Chen and Gong, 1997: 148). 

Increasingly, the party is finding it difficult to recruit new members, particularly among 

those below 35 years of age (Fewsmith, 2001; Pei, 1994: 113). 

The growing integration between the CCP cadre and China’s rising capitalist class 

was demonstrated dramatically at the Communist Party Congress in November 2002 

during which, supported by the outgoing president, Jiang Zemin, and the newly elected 

president, Hu Jintao, and other fourth-generation leaders, the CCP took the 



unprecedented step of officially opening its doors to membership by capitalists (‘Jiang 

Urges Further Growth at Communist Party Congress’, 2002; Kynge, 2003). 

In conformity with this larger trend sweeping through China, the media-related party 

members have become increasingly more interested in the opportunities open to them for 

consolidating their power through economic status rather than through ideological 

control. 

The pursuit of economic prosperity through business enterprise is equally strong on 

the part of the Chinese media managers, who yield considerable discretionary power over 

the distribution and reinvestment of their paper or TV station’s profits, and thus benefit 

directly and personally from the profits generated by their organizations (Lynch, 1999: 

42). As in the case of the employees in most other Chinese enterprises, the monthly 

salary of Chinese media managers, editors and journalists is typically insufficient to 

cover their living expenses. Rather, much like the party cadres, their standard of living is 

determined largely by indirect benefits, such as bonuses, expense accounts, subsidized 

housing and use of company cars. The ability of the media managers and employees to 

partake in these economic benefits is directly related to the level of the organization’s 

profits. In most cases, therefore, media managers enforce strict performance criteria for 

renewing employment contracts and provision of bonuses and other benefits to their 

employees. Only those employees who generate significant income for their media 

organization, either by contributing to audience increases or attracting new advertisers, 

will be entitled to these benefits (Lee, 2000). 

The common core of interest between the local party-state representatives and media 

managers and employees also extends to the highest levels of the party-state in China. 

The media represent a goldmine not only for the bureaucratic license-holders and the 

managers and journalists who partake in the bonuses and profits, but also for the Chinese 

state for which media taxes represent a top source of income. As such, the economic 

imperative to improve the citizenry’s living standards inherent in the Dengist policy, 

pushed forward by the Chinese private investors and media managers, has created a 

common core of interest at all levels of Chinese society in extracting profits from the 

media. 

Together, these factors, i.e. the increasing primacy of the economic imperative over 

ideological purity in post-Mao China, the subsequent functional shift among the party 

cadres and bureaucratic authorities from ideological supervision to cooperation with 

private investors, and the common core of interest created at all levels in extracting 

profits from the media, may be considered to have contributed significantly to the 

responsiveness of the party-state to the creative expansion of policy by non-state actors in 

pushing forward the boundaries of media reform. 

 

Summary and Conclusions 

 
The purpose of this study has been to illuminate a number of unique 

characteristics in the dynamics of mass media reform in China and propose a new 

analytical framework for studying the ongoing transformation in China’s mass media 



industry. While the adversarial struggles of freedom-seekers against the state, and the role 

of the forces unleashed by market reform against centralized state control continue to 

remain relevant to the analysis of this transformation process, the ongoing non-

adversarial, and increasingly cooperative, interaction between the state and non-state 

actors, characterized by an initial policy opening by the state, creative expansion of the 

policy by non-state actors, and tacit approval by the state, may also be considered to 

comprise major dimensions in China’s economic and media transformation process. 

Due to the vast nature of the topic, the evidence provided in this article has, of 

necessity, been suggestive rather than comprehensive in scope, and intended to outline a 

new analytical framework, rather than present conclusive evidence on all aspects of the 

ongoing media transformation. Based on the evidence presented in this article, it is the 

conclusion of this study that the unique dynamics of interaction between the Chinese 

state and non-state actors, and the systemic factors that have shaped them, comprise 

important areas for future research on the process of mass media reform in China. 

 

 

References 

 
Broadcasting and Cable TV International (1999) ‘World’s Biggest Market Still Tough Nut to Crack, 

but Regional TV Gains Strength’, 1 November: 5. 

Chang, L. (2001) ‘China Speedily Prints Books about Sept. 11’, Wall Street Journal 2 November: 

B8. 

Chen, F. and T. Gong (1997) ‘Party Versus Market in Post-Mao China: The Erosion of the Leninist 

Organization from Below’, Journal of Communication Studies and Transition Politics 13(3): 

148–66. 

Chen, H. (2000) The Institutional Transition of China’s Township and Village Enterprises: Market 

Liberalization, Contractual Form Innovation and Privatization. Aldershot: Ashgate. 

Chu, L. (1994) ‘Continuity and Change in China’s Media Reform’, Journal of Communication 

44(3): 4–16. 

‘Control over Private Publication Dealers to be Eased’ (2004) Asia Africa Intelligence Wire 2 

January 2004; at: 80-web2.infotrac.galegroup.com.libproxy.stcloudstate.edu/itw/infomark/393/ 

50/46562188w2/purl=rc1_GBFM_0_A111819868=4!xrn_2_0_A111819868?sw_aep=stcloud_ 

main (accessed 24 February 2004). 

Fewsmith, J. (2001) ‘Is Political Reform Ahead? Beijing Confronts Problems Facing Society – and 

the CCP’, China Leadership Monitor 1: 1–11. 

Gordon, K. (1997) ‘Government Allows a New Public Sphere to Evolve in China’, Media Development 

4: 30–4. 

Hao, X., Y. Huang and K. Zhang (1998) ‘Free Market vs Political Control in China: Convenience 

or Contradiction?’, Media Development 1: 35–8. 

Harwit, E. and D. Clark (2001) ‘Shaping the Internet in China’, Asian Survey 41: 377–409. 

He, Z. (2000) ‘Chinese Communist Party Press in a “Tug-of-War”’, pp. 112–52 in C.C. Lee (ed.) 

Power, Money, and Media. Evanston, IL: Northwestern University Press. 

Huang, C. (2000) ‘The Development of a Semi-Independent Press in Post-Mao China: An Overview 

and a Case Study of Changdu Business News’, Journalism Studies 1(4): 649–64. 

Huang, C. (2001) ‘China’s State-Run Tabloids’, Gazette 63(5): 435–50. 

Huang, Y. (1994) ‘Peaceful Evolution: The Case of Television Reform in Post-Mao China’, Media, 

Culture and Society 16: 217–41. 



Huang, Y. and X. Yu (1997) ‘Toward Media Democratization: The Chinese Experience and a 

Critique of the Neo-Authoritarian Model’, China Report 33: 313–33. 

Huang, Y., X. Hao and K. Zhang (1997) ‘Challenges to Government Control of Information in 

China’, Media Development 2: 17–22. 

Hutzler, C. and G. Kahn (2003) ‘Big Picture: For TV Giants in China, Bending Rules Can Pay 

Off’, Wall Street Journal 3 July: A1. 

‘Jiang Urges Further Growth at Communist Party Congress’ (2002) Spark 12 November; at: 

www.uygur.org/wunn02/2002_11_12.htm (accessed 15 January 2003). 

Kalathil, S. (2002) ‘Chinese Media and the Information Revolution’, Harvard Asia Quarterly 

Winter; at: www.ceip.org/files/publications/kalathil_harvardasia.asp (accessed 12 March 2003). 

Kuhn, A. (2001) ‘China Keeping a Firm Grip on its Media’, The Los Angeles Times 30 August: C1. 

Kynge, J. (2003) ‘China Ushers in Era of Political Reform’, Financial Times 4 March; at: 

news.ft.com/servlet/ContentServer?pagename=FT.com/StoryFT/FullStory=StoryFC=10455112 

98931 (accessed 6 March 2003). 

Lee, C.C. (ed.) (2000) Power, Money, and Media. Evanston, IL: Northwestern University Press. 

Liu, H. (1998) ‘Profit or Ideology? The Chinese Press Between Party and Market’, Media, Culture 

and Society 20: 31–41. 

Lynch, D. (1999) After the Propaganda State: Media, Politics, and ‘Thought Work’ in Reformed 

China. Stanford, CA: Stanford University Press. 

Pei, M. (1994) From Reform to Revolution: The Demise of Communism in China and the Soviet 

Union. Cambridge, MA: Harvard University Press. 

Roberts, D. (2003) ‘Newsstand Fever; Foreign Magazines are a Hit in China’, Business Week 10 

November: 20. 

Rowen, H. (1996) ‘The Short March: China’s Road to Democracy’, The National Interest 45: 61–71. 

Thurston, A. (1998) ‘Muddling Toward Democracy: Political Change in Grassroots China’, Peaceworks 

No. 23. Washington, DC: United States Institute of Peace. 

Wang, S. (1995) ‘Learning by Debating: The Changing Role of the State in China’s Economy and 

Economic Theories’, Policy Studies Journal 23: 11–26. 

Zhao, Y. (1998) Media, Market, and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom 

Line. Urbana: University of Illinois Press. 

Zhao, Y. (2000). ‘From Commercialization to Conglomeration: The Transformation of the Chinese 

Press within the Orbit of the Party State’, Journal of Communication 50(2): 3–25. 


	St. Cloud State University
	theRepository at St. Cloud State
	12-2004

	Mass Media Reform in China: Toward a New Analytical Framework
	Roya Akhavan-Majid
	Recommended Citation


	Microsoft Word - 384912-convertdoc.input.373131.EzG0Z.docx

