Ofcom Broadcast Bulletin

Issue number 217
5 November 2012




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Contents

Introduction

Standards cases

In Breach

Love Shaft
Channel 4, 2 and 9 June, 10:35 and 23 June, 09:50

The Only Way is Essex
ITV2, 12 August 2012, 13:30

News
Russia Today, 12 July 2012, 10:00

Channel 4 Racing: The Morning Line
Channel 4, 15 September 2012, 08:00

Not in Breach

Sri Lanka’s Killing Fields: War Crimes Unpunished
Channel 4, 14 March 2012, 23:05

Broadcast Licence Condition cases

Broadcasting licensees’ Relevant Turnover returns

Other Programmes Not in Breach
Complaints Assessed, Not Investigated

Investigations List

10

15

28

32

46

48

49

56



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Introduction

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives?,
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below.

The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/.

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA") which contains
rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken.
COSTA can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising,
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains
regulatory responsibility. These include:

¢ the prohibition on ‘political’ advertising;

e sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);

o ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated
on premium rate telephone services — most notably chat (including ‘adult’
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services).
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message
board’ material where these are broadcast as advertising®.

The BCAP Code is at:
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television and radio programmes
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions
used in Ofcom’s Broadcast Bulletin may therefore cause offence.

! The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.

2 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory
sanctions in all advertising cases


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Standards cases
In Breach

Love Shaft
Channel 4, 2 and 9 June, 10:35 and 23 June, 09:50

Introduction

Love Shaft is a ‘speed dating’ series which was broadcast as part of T4, the weekend
youth-oriented morning segment on Channel 4 aimed at 16-34 year olds. The
programme is largely set in a lift where a young male or female contestant seeking a
date is presented with a series of potential dating partners as the lift stops at different
floors. The contestant can only choose one potential partner to be with them in the lift
at any time. The aim of the programme is for the contestant to find a partner to take
on a date by the time the lift reaches the penthouse floor. During the course of the
programme, the voice of the lift (called “Lift” in the programme and in this Decision)
discusses events in the lift with the contestants and their potential dating partners,
and makes comments about the participants. Meanwhile from the penthouse the
family and friends of the contestants monitor the progress of the contestants in the
lift, consult with the contestant in the lift about their potential partners, and discuss
the events taking place with the programme presenter in the penthouse bar.

Ofcom was alerted by a complainant to these three episodes of the programme
because they included adult themes throughout, sexual references and innuendo.
They were broadcast at a time when young children were available to view on a
Saturday morning. Ofcom reviewed the material and noted, for example:
2 June 2012
In this episode, contestant Joel was asked about his ideal girl. Joel replied:
“I really love massive tits, a lovely arse...”
The voiceover explained the premise of the programme:
IWi]hen the lift stops he [the contestant] will meet some hot to trot totty all
desperate for a date in the lift with him but there is no room for a
threesome...he will have a chance of a dream date with whoever is in the lift
with him whether they are a stunner or a bummer.”
Joel was featured lying back naked on a couch in the lift holding only a pineapple to
cover his genitals. His “date” in the lift, Alana, was dressed as an artist and was
painting a picture of him on an easel.

Lift asked: “Is that a big enough pineapple for you?”

Alana: “If you keep talking about the pineapple Lift I'll look even more —
oops! I've just painted it and it looks really wrong.”

Lift comments: “It’s harder than it looks!”



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Next, contestant Joel was shown holding Alana close and dancing with her in the lift
and Lift made a sexual innuendo about the potential for Joel to get an erection:

“Before you [Joel] start, try not to get mahogany...it’s wood darling.”
Joel was then joined in the lift by his next date, Lolly, in the lift. They were presented

with various options of possible items to take with them on holiday and had to choose
between them.

Lift asked: “Condoms or shoes?”

Lolly: “Instead of a condom you could use a plastic bag or something?”

Joel replied: “That’s a bit dangerous, babe, we don’t want to have a baby...not
yet anyway.”

9 June 2012

In the next episode, the contestant, Chris, was asked by Lift what he “goes for”in a
girl.

Chris: “Varies really. If it’s just a Saturday night thing or I'm bringing her
home to my mum.”

Lift: “What you mean — if it’s a one night stand?”

Chris was then joined by his next date, Jess, in the lift. Jess asked Chris what he
does for a living. He explained he has a spray tan business and if Jess wanted to
give it a go she would have to “wap her baps out”. In another ‘test’ for compatibility,
Chris had to guess the dress size of Jess, how many men Jess has kissed in one
night and how many serious relationships she has had. After hearing Chris’s
responses, the presenter summarised:

“[Hle is saying she [Jess] is a larger lady and a part-time slut.”

Together with another potential new date, Gemma, Chris was asked to make a small
clay sculpture of a male life model in the lift. The genitals of the naked life model
were covered with a graphic overlay and Chris commented that he was “a bit taken
aback”and the Lift asked why:

‘H]e’s [the male life model] just whacked his sausage out in front of me...1
just want to have a play with it.”

The presenter in the penthouse suite asked Chris’s friend if he considered this: “/
wish there was a penis | could play with”, was a strange thing to ask on a date:
The life model reviewed the clay sculpture and it was shown on-screen with the
caption: “Morph - the porn years”.

Chris commented on Destiny, a glamour model, who joined Chris in the lift. He
looked down at and stared at Destiny’s breasts for an extended time while
commenting:

“Look at the size of them — absolute rack.”



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

At the end of the programme Destiny and Chris were shown on a date and filmed
separately. Destiny commented:

“If he thinks he is getting lucky tonight in the next hour he better make me
feel like the woman of his dreams.”

Chris commented:

“Yeah, I'm going to go back in there and see what happens and — fingers
crossed — get a feel of that rack.”

23 June 2012

In this episode, Lift asked contestant Seb to guess how many body piercings his lift
‘date’ Leila has. Seb guessed it is higher than three. Leila revealed to Seb she has
eight piercings and Lift asked her to identify where they are on her body. Leila
pointed to the places on her body which included her nipple and genital area. Seb
commented:

“You have one there, one on your [whistles]?”

A graphic accompanied this discussion which pointed out to the audience the
location of the piercings with the genital piercing location referred to on the graphic
as the “lady garden”.

Later in this episode, a 12 year old boy, dressed as a headmaster, asked Seb and
another female contestant (who are dressed as school children and sitting at desks in
the lift) the following question:

“Be honest how old were you when you popped your cherry?”

The contestants both replied the question was “bad” and “quite personal” but went on
to write their ages on chalkboards and show one another.

Ofcom sought information from Channel 4 about the participation of the 12 year old
boy in this programme. Having carefully considered this information, Ofcom was
satisfied that Channel 4 had taken due care over the physical and emotional welfare
and the dignity of the child actor in the programme. Ofcom therefore concluded that
the programme did not breach the relevant Code rule*.

However, Ofcom considered the three episodes summarised above raised potential
issues under the Code because it was broadcast before the watershed and on a
Saturday morning, when children were available to view. It therefore warranted
investigation under Rule 1.3 of the Code, which states:

“Children must ... be protected by appropriate scheduling from material that is
unsuitable for them.”

We therefore sought the Licensee’s comments as to how the material complied with
this rule.

! Rule 1.28 of the Ofcom Broadcasting Code: “Due care must be taken over the physical and
emotional welfare and the dignity of people under eighteen who take part or are otherwise
involved in programmes. This is irrespective of any consent given by the participant or by a
parent, guardian or other person over the age of eighteen in loco parentis.”



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Response

Channel 4 stated that the tone of this programme was “cheeky, witty and full of
entendre and risqué banter, especially from the voice in the lift” who makes “sassy
and humorous remarks and asks probing questions to the contestant and potential
date”. The broadcaster considered the programme was appropriate for a pre-
watershed transmission and “the content would not have gone beyond the generally
accepted standards” of the T4 audience and a T4 show.

The T4 slot runs for the most part of a Saturday morning and is targeted at the 16-34
age group. Channel 4 stated that the series of Love Shaft was originally broadcast on
E4 in May 2012 at 19:30.

2 June 2012

Channel 4 argued that the language used in this episode was not inherently sexual in
nature. Joel's description of what he looked for in a woman (“massive tits” and “lovely
arse”) were descriptions of “physical attributes” and any sexual meaning taken from
these words “would be entirely the interpretation of the viewer”. The words were not
“overtly offensive” and Ofcom’s research stated that “tits” and “arse” were considered
acceptable for broadcast pre-watershed because they are used frequently in
everyday language.

Further, Channel 4 said the term “hot to trot totty” was “entirely suitable” and would
not have exceeded the generally accepted standards for a T4 audience. The
reference to “try not to get mahogany — wood” was not sexually explicit language but
an euphemism which would not generally be understood by children and there was
no subsequent comment to explain what this reference actually meant.

9 June 2012

Channel 4 stated that the comment “wap your baps out”, while it was “possibly
unsophisticated in delivery”, was “not expressly sexual in nature or tone” and “would
have similar levels of acceptability of the word ‘tits’ if not higher”.

Channel 4 considered Chris’s comment “whacked his sausage out in front of me” to
be “a little crude, but not sexual in nature or tone”, and the word “sausage” to be “a
very mild euphemism for penis, neither of which are prohibited from broadcast pre-
watershed”. With regard to the comment that Chris makes, “I want to have a play with
it”, Channel 4 interpreted this comment to be made in the spirit of the task “rather
than anything more salacious”.

Channel 4 considered that the presenter referring to Jess as “a larger lady and part-
time slut” was not directed towards someone but was an interpretation of Chris’s
comments. Further, Channel 4 stated: “[T]he inclusion of the word ‘slut’, while not
seriously offensive language, was perhaps not the most ideal for the broadcast at
10.35, generally it would not go beyond generally accepted standards for a T4
audience when used in this context.”

Finally, with regard to the comment “look at the size of them - absolute rack”,
Channel 4 did not consider this line to be sexual in tone or nature rather “a comment
of Destiny’s physical attributes”. The broadcaster stated that any sexual interpretation
of this line was in the mind of the viewer. The comments, while crude, were not the
sort of language that are precluded from pre-watershed transmission and nor “do
they go beyond the generally accepted standards for a T4 audience”.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

23 June 2012

Channel 4 did not consider that the discussion on body piercings or the term “lady
garden” was sexual in tone or nature and nor was it a subject precluded from pre-
watershed. The term “lady garden” is “highly euphemistic and not overtly descriptive
and Channel 4 believes that children would not generally understand what the phrase
meant”.

In conclusion, Channel 4 stated that it did not consider any of the content “in isolation
is sexual in tone, or that the language goes beyond what is generally accepted by the
T4 audience and on a T4 show” and therefore the episodes were “appropriate for a
pre-watershed transmission during the T4 scheduling slot on Channel 4”. The
language was “relatively low level” and spread over three separate programmes. In
terms of scheduling, Channel 4 stated that “the episodes were preceded by
programmes which are not specifically aimed at children and were within the
expectations of viewers during this scheduling slot.”

However, on balance, Channel 4 was mindful “of the cumulative, bawdy and
irreverent nature of the series and that this leaned toward a more provocative tone”.
The broadcaster accepted that: “ [W]ith the benefit of hindsight, and taking into
account the complaint made to Ofcom, Channel 4 will be considering whether it
would be appropriate to edit some of the material for any future early morning or
afternoon broadcast to avoid any cumulatively offensive effect.”

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives,
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective
is reflected in Section One of the Code.

Rule 1.3 requires that children must be protected by appropriate scheduling from
material that is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged by a number of
factors including: the nature of the content; the likely number and age range of the
audience; the start and finish time of the programme; and likely audience
expectations.

In September 2011, Ofcom gave guidance? to all broadcasters that they should “take
care to ensure that adult themes of a more sexualised nature are suitable for
broadcast pre-watershed”.

Ofcom noted this series was originally broadcast at 19:30 on E4, which is aimed at
16-34 year olds. It was also considered by Channel 4 to be suitable to be shown
during the T4 slot, which is targeted at the same demographic, but broadcast on a
Saturday morning on Channel 4, the main public service channel.

Ofcom examined whether the episodes shown at 10:35 (2 and 9 June) and 09:50 (23
June) on Saturday mornings contained material that was unsuitable for children; and
— if so — whether children were protected from it by appropriate scheduling. We
therefore considered first whether the material broadcast was suitable for children.

In Ofcom’s view, overall these episodes clearly included a tone and content aimed at
an adult audience, as might be expected for a dating series aimed at 16 to 34 year

2 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/831193/watershed-on-tv.pdf



http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/watershed-on-tv.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

olds. The editorial premise of the programme was speed dating, in this case meeting
potential dating partners after a brief experience of one another in a lift. Given this,
the programme included a number of flirtatious sexual references and innuendoes
which were not necessarily sexually explicit when considered individually and in
isolation. For example, Ofcom did not consider the words “sausage” and “baps” per
se to be problematic.

However, in Ofcom’s view, there were references and language used in the
programmes, including words such as “massive tits” and “slut” which were plainly
sexual even when considered in isolation. Ofcom did not accept that children would
not have understood the use of this type of language.

Further, all of the language, including the inexplicit terminology, was presented in a
way that conveyed a continuing sexual theme. For example:

“..he’s [the male life model] just whacked his sausage out in front of me...|
just want to have a play with it”,

and
“Look at the size of them — absolute rack.”

“Yeah, I'm going to go back in there and see what happens and — fingers
crossed — get a feel of that rack.”

In Ofcom’s view, the cumulative effect of all such references (see Introduction above
for further examples) throughout the episodes was to heighten the adult nature and
sexual theme. As such, Ofcom considered the material was unsuitable for children.

We therefore went on to consider whether this material was appropriately scheduled.

Ofcom considered Channel 4’s view that as this programme was broadcast in the
well established T4 slot, which is aimed at 16-34 year olds, the more irreverent
nature of the content would not have exceeded the expectations of the target T4
audience. However, we noted the BARB viewing data for these programmes which
showed that a significant number of children were viewing. There were 11,000
children aged 4-15 (9.2% of the total audience) watching the episode on 2 June;
14,000 children (11.8% of the total audience) watching the episode on 9 June; and,
6,000 children (8.2% of the total audience) watching the episode on 23 June. Ofcom
therefore noted that, while the material was aimed at a more adult audience, it was
broadcast on a Saturday morning when children were watching, some possibly
unaccompanied.

Each decision under Rule 1.3 depends on the individual circumstances and whether
the context in each case is sufficient to justify the inclusion of more adult content at a
time when children are available to view unaccompanied. In this case, Ofcom
considered the content, featuring a continuing sexualised theme, was not suitable for
broadcast at 10:35 and 09:50 respectively, on a Saturday morning. Therefore it was
not appropriately scheduled so as to protect children and breached Rule 1.3.

Breach of Rule 1.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

In Breach

The Only Way is Essex
ITV2, 12 August 2012, 13:30

Introduction

The Only Way Is Essex is a popular ‘constructed reality’ programme broadcast on
ITV2. It features scenes from the daily lives of a group of young people in Essex. The
structure of each scene is predetermined but the dialogue between participants, who
appear as themselves, is unscripted.

Each episode is originally broadcast at 22:00 on ITV2 and repeated several times
during the following week on the same channel at various times of the day in an
edited pre-watershed version.

Ofcom was alerted by a complainant to this particular episode broadcast at lunchtime

on a Sunday. It included content with adult themes and sexual references. Ofcom
viewed the material and noted, for example:

Example 1
Characters Diags and Tom talked about their sex life:

Diags: “I've got my exercise bike, but you get all exercise from LG
[Tom’s girlfriend, Lauren] though.”

Tom: “What do you mean?”
Diags: “From [bleep to obscure offensive language]...”
Tom: “She’s ain’t like the sort of girl that would just sleep with you on

the first date. Enough about me, mate, what sort of girls have
you been [bleep to obscure offensive language]? You need to
go and get tested.”

Tom explained the procedure of a sexual health test by saying:
“T]hey stick a cotton bud up your (whistles)”.

Example 2

A scene featured a group of young male characters organising a night out where a
male character said he wanted to get drunk.

Charlie: “I just wanna good lad’s night out. | wanna get smashed.
Plenty of birds.”

Charlie also says: ‘[He’s] never really got totally smashed’.”

Mario replies: “Have you ever even had a hangover before?”

10



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Charlie: “No [the group laugh]. Maybe a bit of a headache but I've
never had that proper thing when you know like when you
have an urge for greasy food or whatever it is people say? I've
never had that.”

Another friend
responds with: “You need it mate.”

Example 3

A discussion took place between couple Tom and Lauren and their friends about
their sex life:

Diags: “Is Tom good in bed?”

Lauren: “Shut up, Diags.”

Another character,

Joey, asks: “Have you two gone with each other in bed?”
Lauren: “No.”

Joey: “What, you telling me he has gave you a little...”

Diags whistled and made a gesture with his hands representing sex.

Example 4

A conversation occurred between two male friends (Charlie and Chris) in a nightclub
about their preference in a sexual partner:

Charlie: “I like the curvaceous type, a little bit of junk in that trunk.”
Chris: “Sounds like every man likes a bit of boobage, bit of bum.”
Charlie: “It’s all about the eyes.”

Chris: “You see, | never talk to a girl with the eyes. I'm looking down,

seeing what they've got to offer...You need to show the king,
you need to be the king of the jungle. You need to just pounce
on your prey and just penetrate.”

Charlie: “Okay.”
Chris: “Penetrate.”

In addition, Ofcom noted several other examples of bleeped or partially bleeped
language throughout the programme.

Ofcom considered this material raised potential issues under the Code because it
was broadcast on a Sunday lunchtime during the summer school holidays when
children were available to view. It therefore warranted investigation under Rule 1.3 of
the Code, which states:

11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

“Children must ... be protected by appropriate scheduling from material that is
unsuitable for them.”

Ofcom sought comments from ITV2 Limited (“ITV” or “the Licensee”) as to how the
content complied with this rule.

Response

ITV said that this episode was part of the sixth series of The Only Way is Essex and
viewers would therefore be familiar with the nature of the characters and their
preoccupations. It added that much of the content centres on conversations about
their relationships and sex lives and that since they are real people, their dialogue
containing a “good deal of strong language” reflects how they speak in everyday life.

The Licensee explained that care is taken to obscure all of the strongest and most
offensive language for the pre-watershed version of the series and that content
deemed unsuitable for pre-watershed scheduling, due to its theme or explicitness, is
also edited.

The Licensee pointed out that the Code does not prohibit discussions on sexual
matters before the watershed and argued that the sexual discussions in Examples 1
and 3 were suitably inexplicit. It submitted that younger viewers would not
understand the references to the sexual health test in Example 1 and that the phrase
“good in bed” used in Example 3 was “commonplace and one that few viewers would
find offensive”.

ITV said the scene featuring Charlie planning a night out (Example 2) identified the
negative consequences of excessive alcohol consumption (e.g. headache, lethargy,
the need for greasy food) and therefore would not have encouraged viewers to drink
heavily. It added that the potential negative effects of drinking are regularly played
out in the wider series through emotional fallouts and arguments.

ITV said that to avoid any suggestion that the programme encouraged the misuse of
alcohol it omitted a longer sequence, showing characters drinking, for the pre-
watershed version. The Licensee pointed out that Charlie himself was only seen to
“sip two beers and does not appear to be drunk”. It therefore did not consider the
programme encouraged excessive consumption of alcohol.

The Licensee said that although the conversation between Charlie and Chris in
Example 4 had a sexual undercurrent, the expressions were not in its view explicit or
particularly lewd, and therefore would have exceeded audience expectations of a
typical discussion involving such characters. ITV stated that words and phrases such
as “boobage” and “junk in that trunk” would not have been generally considered
inappropriate for a pre-watershed audience.

ITV added that (although offensive language is a hormal element of everyday
conversation of characters in the series) all of the strongest language is carefully
edited for the pre-watershed version, often with visual obscuring of mouths as well as
sound editing. It argued that the 20 instances of language edits in this programme
were not excessive in the context of a programme reflecting the actual lifestyle of this
community and did not consider it would have caused widespread offence to viewers.

However, ITV said it carefully considers the overall tone of the content and the

potential for offence caused by excessive bleeped language in pre-watershed
programming. Although it did not believe the programme was unsuitable for children,

12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

the Licensee said it had it had asked the producers to edit offensive language entirely
rather than use bleeping for future pre-watershed broadcasts, where appropriate and
practical to do so. Furthermore, it had decided to no longer schedule The Only Way
Is Essex in weekend daytime or school holiday daytime slots, in view of Ofcom’s
concerns about children being more likely to view unaccompanied at such times.

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives,
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective
is reflected in Section One of the Code.

Rule 1.3 requires that children must be protected by appropriate scheduling from
material that is unsuitable for them. Appropriate scheduling is judged by a number of
factors including: the nature of the content; the likely number and age range of the
audience; the start and finish time of the programme; and likely audience
expectations.

In September 2011 Ofcom gave guidance’ to all television broadcasters that they
should “take care to ensure that adult themes of a more sexualised nature are
suitable for broadcast pre-watershed”.

Ofcom noted that The Only Way Is Essex is first broadcast at 22:00 on ITV2 and that
a pre-watershed edited version is later aired several times on the same channel
including, as was the case here, on a Sunday afternoon when children are available
to view. We therefore considered first whether the material broadcast was suitable for
children.

Lanquage editing

Ofcom recognised the various language edits (by means of bleeps) that ITV had
made for the pre-watershed version. As set out in Ofcom’s guidance on the
watershed, masking offensive language is one way in which broadcasters may edit
post-watershed material to make it suitable for broadcast pre-watershed.

In Ofcom’s view, in this case, the bleeping of the words was not always sufficient to
mask the language or its impact. In many cases, the meaning of the bleeped words
was likely to have been clear to the audience from the context and tone of the
discussion: for example, the bleeping out of words during a discussion of a clearly
sexual nature in Example 1.

Ofcom was also concerned about the frequency of bleeping in this programme. We
noted there were 20 instances in this half hour programme. As also set out in
Ofcom’s guidance, if the use of masked offensive language in a programme is
frequent, such that the programme requires multiple instances of bleeping, there can
be a cumulative effect on viewers. In programmes where there is frequent use of
offensive language, broadcasters may need either to edit the programmes more
rigorously for pre-watershed transmission to take account of this cumulative effect, or
consider whether the programme is in fact appropriate for pre-watershed broadcast
at all.

! http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/831193/watershed-on-tv.pdf

13


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/watershed-on-tv.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Adult themes

Ofcom noted that this programme contained a number of adult themes, including
references to the consumption of alcohol and, in particular, references to characters’
sex lives and their interest in each other’s sexual activity (as set out in the examples
above).

Ofcom noted ITV’s argument that the Code does not prohibit sexual discussion in
pre-watershed programmes. However, we took account of the prominence of these
adult themes throughout the programme, and the impact and frequency of the
masked language. We concluded that the programme was therefore unsuitable for
children.

Ofcom then went on to consider whether the material was appropriately scheduled.

Ofcom noted that ITV2’s target audience is 16 to 34 year olds. Ofcom therefore
understands that the channel’s programming is not aimed at children. BARB viewing
data indicated that only 4,000 out of 118,000 viewers were below the age of 15
(3.39% of the total audience).

We note that this programme was broadcast on a Sunday lunchtime during the
extended summer school holidays. Further it was broadcast on a mainstream general
entertainment channel which is likely to attract a broad audience. Both these factors,
in Ofcom’s opinion, made it more likely that children — some of them unaccompanied
— would view this material.

Each decision under Rule 1.3 depends on the individual circumstances and whether
the context in each case is sufficient to justify the inclusion of more adult content at a
time when children are available to view unaccompanied. In this case, Ofcom
considered the content, featuring continuing adult themes and frequent masked
language, was not suitable for broadcast at 13:30, on a Sunday during the school
holidays.

We noted ITV’s decision to edit offensive language entirely rather than use bleeping
for future pre-watershed broadcasts, where appropriate and practical to do so. We
also welcomed its decision to avoid scheduling future episodes of The Only Way Is
Essex in weekend daytime or school holiday daytime slots, when children are more
likely to be available to view unaccompanied.

However Ofcom concluded that on this occasion the programme was not
appropriately scheduled so as to protect children and therefore breached Rule 1.3.

Breach of Rule 1.3

14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

In Breach

News
Russia Today, 12 July 2012, 10:00

Introduction

Russia Today is a global news and current affairs channel produced in Russia, and
funded by the Russian Government®. In the UK, the channel broadcasts on the Sky
digital satellite platform. The licence for Russia Today is held by Autonomous Non-
profit Organisation TV Novosti (“TV Novosti” or “the Licensee”).

A complainant alerted Ofcom to a news report about the armed conflict in Syria
between the government of President Bashar al-Assad and opposition rebel forces.
The complainant considered the news broadcast was biased, because, in the
complainant’s view, an interviewee was crediting a “massacre [in the Syrian conflict]
to the rebels and not the government and was not challenged in any way”.

Ofcom reviewed the news item in question, which focused on developments in the
Syrian uprising. We noted that at approximately 10:10, the news presenter
introduced a clip from a pre-recorded ‘down the line’ interview with the Editor of Pan-
African News Wire, Abayomi Azikiwe. This clip lasted for about one and a half
minutes and for the duration of this content he spoke direct to camera and was
uninterrupted. Amongst other remarks Abayomi Azikiwe stated that the Syrian
opposition had rejected Kofi Annan’s “initial peace plan...that was endorsed by the
Syrian Government”. (The former UN Secretary-General, Kofi Annan had been
appointed the UN-Arab League special envoy to Syria in early 2012 but he resigned
from this post at the end of his mandate in August 2010. Kofi Annan resigned on 2
August 2012, citing the intransigence of both the Assad government and the rebels,
as well as the stalemate on the UN Security Council, as preventing any peaceful
resolution of the situation?.)

Abayomi Azikiwe added that the “backers” of the Syrian opposition:

“...have opposed any effort aimed at dialogue to bring about a political
solution to this crisis. They have refused to acknowledge any type of
ceasefire. They have continued their aggressive activities against the Syrian
Government, and as a result of that the Syrian Government has had no
choice except to engage in these military manoeuvres that we've seen over
the last couple of days. The onus for the resolution of this crisis strictly lies
with the armed opposition and also the opposition which is around the Syrian

! The Licensee informed Ofcom that Russia Today “while receiving a fixed annual subsidy
from the Russian state budget, is neither state-owned, nor state oriented in its editorial policy.
As an autonomous non-profit organisation, quite unique for a medium in Russia, it doesn’t
have any state representatives among its Board members or editorial staff, similar to the
BBC’s model in the UK".

% Press conference by Kofi Annan, Joint Special Envoy for Syria, United Nations Office at
Geneva. 2 August 2012 (see:
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=42609&Cr=Syria&Crl=.

15


http://en.wikipedia.org/wiki/Bashar_al-Assad
http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_opposition
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=42609&Cr=Syria&Cr1=

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

National Council® as well as the other Islamist groups, which have refused all
peace plans that have been put forward by the United Nations Envoy, Kofi
Annan.”

The news presenter then said that later in the programme, the Syrian conflict would
be looked at from a “different angle”.

We noted that at approximately 10:20 (i.e. approximately 10 minutes after the
above), the news presenter introduced a report about a boycott of Syrian television
and film production by certain Arab countries. The news presenter introduced the
item as follows:

“Dramatic pictures from Syria have been streaming to our TVs for 16 months
now, but there’s a different kind of drama unfolding behind the camera. Some
opposition-supporting Arab nations have banned Syrian programmes and
movies, but their producers say it has only hardened their resolve.”

The report had a duration of around three minutes and 50 seconds. In this news item,
the reporter stated that during the current Syrian conflict:

“Gulf countries, which had traditionally helped fund [Syrian productions],
withdrew from production leaving a huge financial gap, and matters were
made worse when the Arab League called for a boycott of Syrian satellite
channels...”

An actor, Mohamed Rafea then said:

‘The Arab nations opposing the Syrian Government] want to fight everything
good in Syria. They don’t want us to show our drama to the world...”

Another actor, Milad Yousef stated:

“They wanted to destroy not just our country, but all that’s good in our
country, and even every positive images of Syria in the minds of other Arab
people.”

The reporter remarked:

“Gulf countries headed by Qatar and Saudi Arabia were among the first to
condemn the Syrian regime for its crackdown on protesters. They were also
among the most active supporters of the Syrian armed opposition, sponsoring
and arming the rebels.”

Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 5.1
of the Code, which states:

Rule 5.1: “News, in whatever form, must be reported with due accuracy and
presented with due impartiality.”

We therefore sought the Licensee’s comments as to how this material complied with
this rule.

®The Syrian National Council is a coalition of Syrian groups that oppose the government of
the Syrian President, Bashar al-Assad.

16



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Response

The Licensee said that the news programme had complied with Rule 5.1 by reflecting
the viewpoint of the Syrian opposition.

TV Novosti said that prior to the brief comments made by Abayomi Azikiwe, the news
presenter stated the following (with the Licensee’s emphasis added):

“Syria’s main opposition alliance has failed to persuade Russia to help them
oust President Assad. During talks in Moscow the Syrian National Council
insisted Assad must go before there can be any transition [to a new
government in Syria]...”

According to TV Novosti this (underlined) statement chimed with what was being
“widely reported across other media (including the BBC), [namely] the Syrian
opposition had indeed rejected Kofi Annan’s peace plan and insisted that Assad must
resign”.

The Licensee said that Abayomi Azikiwe also commented on the position of the
Syrian National Council in his interview as follows:

“..the Syrian opposition had rejected Kofi Annan’s initial peace plan that was
put forward by Kofi Annan and the United Nations, that was endorsed by the
Syrian Government, by other forces throughout the region.”

TV Novosti said there was “no need to challenge” Abayomi Azikiwe’s viewpoint within
the bulletin in question on 12 July 2012 because the full live interview with Abayomi
Azikiwe had been broadcast in an edition of Russia Today’s News, broadcast at
17:07 the previous day (11 July 2012). By way of introduction to that full interview,
the news presenter in the news bulletin broadcast on 11 July 2012 had said the
following:

“The Syrian main opposition group is saying that the Syrian people are
suffering because Russia has used its veto on the Security Council to prevent
international action being taken against the Assad regime”; and “The
opposition has another demand as well...they are calling for a UN intervention
to resolve the conflict there.”

The Licensee said that Rule 5.1 had therefore been complied with because “Ofcom’s
Rules and Guidance maintain that Due Impartiality may be achieved within a
programme or over a series of programmes taken as a whole”.

TV Novosti also made several other points in relation to covering, of what was in its
view, an on-going news story:

e it was incorrect for the complainant to — and Ofcom should also should not —
focus on “one particular programme” i.e. the news bulletin in question,
broadcast on 12 July 2012;

e according to the Licensee “a rolling news channel will naturally be editorially
linking any continuing news ‘story’...[but] it would be impossible to predict
(and signpost) just how and in what form this would take”. Furthermore “a
rolling news channel does not have the ability to plan a ‘series’, as would be
the case for a more conventional channel where editorial and production
decisions are planned in advance”;

17



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

o TV Novosti said that: “We feel it would not be appropriate to fully reprise the
history leading up to breaking events in live news coverage of current events
— and that the summary references were consistent with our earlier coverage,
and factually correct”. In addition, “it would also made for very boring and
confusing television if news items had to be continually refer back to earlier
programmes, purely as a means of ensuring regulatory compliance”. In this
regard, the Licensee said that Russia Today complements its live news
bulletins with documentaries and special reports analysing news issues “in
more depth and from different ‘angles’, which might explore the history in
more depth, as well as other aspects of a particular situation”.

In relation to the later report in the same news bulletin about a boycott of Syrian
television and film production by certain Arab countries, TV Novosti said this item
was an example of Russia Today’s practice of “sometimes juxtapos[ing] ‘raw’ news
with documentary material which goes beyond the headlines to explore other ‘angles’
of a major issue”. Furthermore, this item was “not intended as a direct counterpoise
to the earlier news coverage. Rather, it looked into the implications and impact of the
conflict on one aspect of Syrian life (rather than bringing in the opposite standpoint)”.
In this item “a handful of actors vented their frustration over losing their jobs when the
suspended transmissions reduced the funding for the series in which they acted”.

The Licensee said that this item “contained negligible commentary from [TV Novosti]
itself, but was a factual portrayal of one aspect of the tragedy in Syria, and its effect
on ordinary citizens...[and] the statements from the actors were personal feelings
relating to their plight. We do not feel that this piece was one where issues of
impartiality arise. By analogy, the personal feelings of a Western employee who has
lost his job due to redundancies brought on by economic recession do not, we
contend, require ‘balancing’ by a further explanation of the causes of, or views on,
the recession itself”. In addition, TV Novosti said to “suggest there was no
‘counterbalance’ to the emotional outbursts of affected civilians is equivalent to
suggesting that if [TV Novosti] had broadcast a news report containing the anguished
outpourings of a mother who had lost a child in the conflict [that] would require us to
have balanced the report with a counterview from parties who felt that the death of a
child was justified”

The Licensee added: “It is true that Qatar and Saudi Arabia, both energetic
stakeholders of the Arab League, declared their support for the suspension [of the
purchase of Syrian TV programmes and films] that caused the Syrian actors to voice
their invectives”. However, the item was “an example of the complementary material
which [Russia Today] regularly brings to its coverage of world events...highlighting
the human plight of some affected by the crisis”.

In summary, in relation to the item about a boycott of Syrian television and film
production by certain Arab countries, TV Novosti said that “We accept that perhaps
there might be a need to better separate the ‘news’ from the ‘documentary’” with the
latter “analysing a particular aspect of what has become a major news item but which
would not necessarily carry the same degree of impatrtiality that the News itself would
present”. Although such a move would require a change in Russia Today’s
“scheduling format” the Licensee said that it was “discussing the technical aspect of
schedule presentation with the relevant editorial staff”.

The Licensee also made a number of points about the nature of Russia Today as an
international news channel:

18



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

e in TV Novosti’s view: “Plurality in international news coverage, particularly of
conflict situations, is surely provided by virtue of the availability to viewers of a
range of different viewpoints from different broadcasters”. In this regard, the
Licensee cited an Ofcom document* on media plurality “which we feel in
several respects reinforces our arguments”. In addition, TV Novosti said that
Russia Today’s “viewers will of course also be watching other international
news channels, from which they gain additional perspectives, often
completely opposite to what they see on [Russia Today]. That, we contend, is
the healthy plurality to which British citizens are privileged to have access”;

e on arelated point, Russia Today “reaches half a million regular UK viewers
weekly” and the fact that “only one complained about ‘bias’ does, we suggest,
illustrate that the vast majority appreciate the portrayal of Russia’s view”;

e according to the Licensee “if every international news channel had to be
obliged to give ‘due’ coverage to all viewpoints (even if ‘due’ could be
defined), all international news channels would in such case inevitably be
reflecting the views of the country in which the channel is requlated”. This, in
TV Novosti’'s view, would impinge on freedom of expression and “deprive
viewers of insights into why different countries take a different view of conflict
situations”;

¢ the Licensee stated that: “The world today provides unlimited access through
the internet to sites with all sorts of content, totally unregulated and having no
ethical constraints. Responsible and regulated media organisations like
ourselves command respect, and our integrity will be judged by viewers.
Imposing constraints on the reporting of anything that might to some be
controversial will only lead to citizens turning more and more to news sources
that carry similar information, but presented in a totally irresponsible,
unbalanced and unregulated way”;

e TV Novosti considered that “war situations, and matters of international
controversy” are not specifically dealt with by the Code “nor can they be
treated in the same way as domestic national issues.” Furthermore: “What is
controversial in one country may not be so in another...[and] [w]hat might be
regarded as ‘bias’ or ‘lack of impartiality’ is itself often a subject of
international debate”; and

o the Licensee suggested that the Code rules on impartiality in relation to
international news “perhaps need to be re-examined in the light of the current
media structure and citizens access to information”. In the meantime, TV
Novosti said that it “definitely tries to abide by the spirit” of the Code.

In conclusion, the Licensee said that it had “reemphasised the UK regulatory
requirements” to all staff.

Decision
Under the standards objectives of the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom

has a statutory duty to set standards for the content of programmes as appear to it
best calculated to secure the standards objectives, including that news included in

* Measuring media plurality: Supplementary advice to the Secretary of State for Culture,
Media and Sport and the Leveson Inquiry, 5 October 2012 (See
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/measuring-plurality/letters/advice.pdf).

19


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/measuring-plurality/letters/advice.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

television and radio services is presented with due impartiality. Broadcasters are
required to comply with the rules in Section Five to ensure that due impartiality is
preserved in news programmes.

When applying the requirement to preserve due impartiality, Ofcom must take into
account the broadcaster’s and audience’s right to freedom of expression. This is set
out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. Article 10 provides
for the right of freedom of expression, which encompasses the right to hold opinions
and to receive and impart information and ideas without interference by public
authority. The broadcaster’s right to freedom of expression is not absolute. In
carrying out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression on one
hand, with the requirement in the Code to preserve “due impartiality” on matters
relating to political or industrial controversy or matters relating to current public policy.

Ofcom recognises that Section Five of the Code, which sets out how due impartiality
must be preserved, acts to limit to some extent freedom of expression. This is
because its application necessarily requires broadcasters to ensure, for example,
that neither side of a debate relating to matters of political or industrial controversy
and matters relating to current public policy is unduly favoured. Therefore, while any
Ofcom licensee should have the freedom to discuss any controversial subject or
include particular points of view in its programming, in doing so broadcasters must
always comply with the Code.

In reaching decisions concerning due impartiality, Ofcom underlines that the
broadcasting of comments either criticising or supporting the policies and actions of
any government, state or political organisations is not, in itself, a breach of due
impartiality. Any broadcaster may do this provided it complies with the Code.
However, depending on the specific circumstances of any particular case, it may be
necessary to reflect alternative viewpoints in an appropriate way in order to ensure
that Section Five is complied with.

Rule 5.1 of the Code states that: “News, in whatever form, must be reported with due
accuracy and presented with due impartiality.”

The obligation in Rule 5.1 to present news with due impartiality applies potentially to
any issue covered in a news programme, and not just matters of political or industrial
controversy and matters relating to current public policy. In judging whether due
impartiality has been preserved in any particular case, the Code makes clear that the
term “due” means adequate or appropriate to the subject matter. Therefore “due
impartiality” does not mean an equal division of time has to be given to every view, or
that every argument and every facet of the argument has to be represented. Due
impartiality may be preserved in a number of ways and it is an editorial decision for
the broadcaster as to how it ensures due impartiality is maintained.

In assessing whether any particular news item has been reported with due
impartiality, we take into account all relevant facts in the case, including: the
substance of the story in question; the nature of the coverage; and whether there are
varying viewpoints on a news story, and if so, how a particular viewpoint or
viewpoints on a news item could be or are reflected within news programming.

In this case, by way of background, Ofcom noted since the onset of the Syrian
conflict in March 2011, the Russian Government has taken a position which has been
characterised by many commentators as being supportive of the current Syrian
Government. For example, the Russian Government has voiced its concerns in the

20



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

United Nations Security Council, that some members of the international community
might be trying to force a change of government in Syria®.

Ofcom also noted that in the news bulletin in question broadcast at 10:00 on 12 July,
there were only two news items about Syria: firstly, an excerpt from a pre-recorded
interview with Abayomi Azikiwe; and, second, ten minutes later, a pre-recorded item
about a boycott of Syrian television and film production by certain Arab countries. We
assessed these two news items together to reach a decision overall as to whether
the news in this programme was presented with due impartiality.

Abayomi Azikiwe’'s comments

We considered that taken together these two items included a number of statements
which could be reasonably characterised as being strongly critical of the Syrian
opposition movement (including the Syrian National Council) and Arab Nations
supportive of the Syrian opposition movement, and/or supportive of the Syrian
Government. For example, we noted that Abayomi Azikiwe: labelled the Syrian
opposition as having undertaken “aggressive activities against the Syrian
Government”, stated that the Syrian Government had had “no choice” but to
undertake military operations against the Syrian opposition; and that the “onus for the
resolution of this crisis strictly lies with” the Syrian opposition. We also noted that in
the second news item, there were comments critical of Arab nations who had
boycotted Syrian film and television productions, so that these Arab nations were
characterised as wanting to “fight everything good in Syria” and to “destroy not just
our country, but all that’s good in our country’.

The issue of the conflict in Syria between the Assad regime and opposition forces
was, and is, one clearly where there are differing viewpoints of importance —
principally those of the government of President Assad and of the opposition, and of
the states which express or give support in various forms to one or the other. We
therefore considered what evidence there was of alternative (i.e. Syrian opposition)
viewpoints presented in this news programme on the morning of 12 July 2012.

We took into account the following points put forward by the Licensee:

¢ the news presenter stating that: “During talks in Moscow the Syrian National
Council insisted Assad must go before there can be any transition”
(“Comment 1”); and

¢ the following comment made by Abayomi Azikiwe:

“..the Syrian opposition had rejected Kofi Annan’s initial peace plan that was
put forward by Kofi Annan and the United Nations, that was endorsed by the
Syrian Government, by other forces throughout the region” (“Comment 2”).

We acknowledge that these statements to some degree gave a factual description of
the position of the Syrian opposition.

We noted however that these statements were made in the context of comments by
Abayomi Azikiwe as a commentator that overall were critical of the Syrian opposition.
He stated for example that the opposition had undertaken “aggressive activities
against the Syrian Government”, and that the “onus for the resolution of this crisis
strictly lies with” the Syrian opposition). Before, during and after this clip of interview

° By way of example, see: http://www.un.org/News/Press/docs/2012/sc10536.doc.htm

21


http://www.un.org/News/Press/docs/2012/sc10536.doc.htm

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Abayomi Azikiwe’s critical remarks were not challenged by other content in the
programme. Further, we noted that there were no other statements included in the
news programme broadcast at 10:00 on 12 July 2012 that could be reasonably
described as reflecting or supporting the viewpoint of the Syrian opposition, the
Syrian National Council, or Arab states critical of the Syrian administration of Bashar
al-Assad, in relation to the ongoing conflict of Syria. As a result we concluded that
Comment 1 and Comment 2 did not: sufficiently articulate the viewpoint taken by the
Syrian opposition during the Syrian conflict at that time; or sufficiently counter the
criticisms being made of the Syrian opposition.

We took account of TV Novosti's representation that an alternative (i.e. the
opposition’s) viewpoint had been reflected in its news output the previous day (11
July 2012) at 17:07, when the full live interview with Abayomi Azikiwe had been
broadcast on Russia Today. According to the Licensee during that interview news
presenter said:

“The Syrian main opposition group is saying that the Syrian people are
suffering because Russia has used its veto on the Security Council to prevent
international action being taken against the Assad regime”; and “The
opposition has another demand as well...they are calling for a UN intervention
to resolve the conflict there” (“Comment 3”).

We noted the Licensee’s view that: Ofcom should not focus on “one particular
programme”; and that TV Novosti had complied with Rule 5.1 because “Ofcom’s
Rules and Guidance maintain that Due Impartiality may be achieved within a
programme or over a series of programmes taken as a whole”.

We did not agree with this argument put forward by TV Novosti. The reference to due
impartiality being achieved “over a series of programmes taken as a whole” is in Rule
5.5° of the Code and not Rule 5.1. We recognise there may be occasions when a
broadcaster may be able to comply with Rule 5.1 in one news programme by
broadcasting material in a different news programme or programmes. For example,
due impartiality in news might be achieved through broadcasting different viewpoints
on a particular issue on successive days in a series of explicitly linked ‘special’ news
reports which each separately focused on one particular viewpoint on a particular
subject. Depending on the circumstances in each case, such an editorial approach
might ensure compliance with Rule 5.1, as long as it was clearly signposted to the
audience, in line with Rule 5.6’ of the Code. In the present case, this approach was
not taken.

Second, we noted the Licensee’s representation that “a rolling news channel will
naturally be editorially linking any continuing news ‘story’...[but] it would be
impossible to predict (and signpost) just how and in what form this would take”. TV
Novosti also stated that “a rolling news channel does not have the ability to plan a
‘series’, as would be the case for a more conventional channel where editorial and
production decisions are planned in advance”. We acknowledge the challenges faced

® Rule 5.5 states: “Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters
relating to current public policy must be preserved on the part of any person providing a
service... This may be achieved within a programme or over a series of programmes taken as
a whole”.

"Rule 5.6 states: “The broadcast of editorially linked programmes dealing with the same

subject matter (as part of a series in which the broadcaster aims to achieve due impatrtiality)
should normally be made clear to the audience on air”.

22



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

by rolling news channels in ensuring compliance with the Code, especially in fast-
moving news stories. In response, we note that it is possible for a rolling news
channel to plan ahead to commission and broadcast items in a series of linked
reports (as just suggested above) to help preserve due impatrtiality on a particular
issue. In any event, it is still incumbent on all broadcasters to ensure sufficient
alternative viewpoints are broadcast within its news programming, as appropriate. In
this case, on succeeding days, the Licensee broadcast first the full interview with
Abayomi Azikiwe on 11 July 2012, and then an excerpt from that interview on 12 July
2012. However, by way of balancing alternative viewpoints, TV Novosti only
broadcast the three short Comments 1, 2 and 3 over the two days in question. In our
view, having regard to all the circumstances, Comments 1 to 3 by themselves did not
provide sufficient balance within the context of news programming to the other
statements being made by Abayomi Azikiwe, for example, criticising the Syrian
opposition, and supporting the Syrian Government.

We also took account of the Licensee’s representations that: “We feel it would not be
appropriate to fully reprise the history leading up to breaking events in live news
coverage of current events — and that the summary references were consistent with
our earlier coverage, and factually correct”; and “it would also made for very boring
and confusing television if news items had to be continually refer back to earlier
programmes, purely as a means of ensuring regulatory compliance”. In response,
depending on the circumstances in each case, Ofcom underlines that the Code does
not in any way require that: each news report includes the “history leading up to
breaking events”; or that news items “continually refer back to earlier programmes”.
However, broadcasters must ensure that alternative viewpoints are reflected in a
proportionate and appropriate way in news reports (in many cases this may need
only be very briefly) to ensure news is presented with due impatrtiality.

Report on boycott of Syrian television and film production

We went on to assess the second news item in the programme broadcast on 12 July
2012, namely a report about a boycott of Syrian television and film production by
certain Arab countries.

We noted first TV Novosti’s representations that this item: was not “intended as a
direct counterpoise” to the earlier content featuring Abayomi Azikiwe. Irrespective of
the editorial intention, we noted that following the news item featuring Abayomi
Azikiwe, the news presenter did signal to viewers that later in the same news
programme the Syrian conflict would be looked at from a “different angle”. In our view
because of this comment, and the fact that the second item (concerning a boycott of
Syrian television and film production by certain Arab countries) contained statements
that could be characterised as critical of Arab states opposed to the Syrian
Government, viewers would have been likely to have perceived the two items, to
some degree, as dealing with the same politically controversial subject matter,
namely the Syrian conflict. This news item, together with any other items dealing with
the Syrian conflict, therefore needed to be presented with due impartiality in
accordance with Rule 5.1.

We noted the Licensee’s argument that this was not a news item which needed to be
presented with due impartiality because it was a report that: “contained negligible
commentary from [TV Novosti] itself’; was a “factual portrayal of one aspect of the
tragedy in Syria”; was looking at the “impact of the [Syrian] conflict on one aspect of
Syrian life”, and included statements from the actors in the news item that were
“personal feelings relating to their plight”. However, as mentioned above, Rule 5.1
applies potentially to any issue covered in a news programme, and not just matters of

23



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

political or industrial controversy and matters relating to current public policy. In any
case, we considered that this news item touched to some degree the controversial
subject of the Syrian conflict, through certain contributors’ criticisms of opponents of
the Syrian Government.

Given the above, we considered that the overall effect of the Syrian actors’
statements critical of certain Arab states opposing the Syrian Government, was to
build on Abayomi Azikiwe’s statements made ten minutes earlier, criticising the
Syrian opposition and supporting the Syrian Government. Further, we considered
that there were not sufficient alternative viewpoints provided either in the news
programme itself broadcast on 12 July 2012, nor any editorially linked material in the
news bulletin identified by the Licensee broadcast on 11 July 2012, to ensure that
this news item was presented with due impartiality in this case.

In assessing this second news item, we had regard to TV Novosti's representation
that although “[i]t is true that Qatar and Saudi Arabia, both energetic stakeholders of
the Arab League, declared their support for the suspension [of the purchase of Syrian
made programmes] that caused the Syrian actors to voice their invectives”, the item
was “an example of the complementary material which [Russia Today] regularly
brings to its coverage of world events...highlighting the human plight of some affected
by the crisis”. In response we point out that the Code does not in any way prohibit a
news broadcaster producing programming content that complements different
aspects of its news output (indeed Ofcom wholeheartedly supports broadcasters
reporting and presenting the news from different and creative angles). However, all
news items must comply with Rule 5.1, as necessary and appropriate.

In considering the report about a boycott of Syrian television and film production by
certain Arab countries, we noted TV Novosti’s argument that to “suggest there was
no ‘counterbalance’ [a counterbalance was needed] to the emotional outbursts of
affected civilians is equivalent to suggesting that if [the Licensee] had broadcast a
news report containing the anguished outpourings of a mother who had lost a child in
the conflict [that] would require us to have balanced the report with a counterview
from parties who felt that the death of a child was justified”. In our view, TV Novosti’s
argument is based on an incorrect analogy. It does not adequately consider how or
why the due impartiality requirements in the Code applied in this case. We noted that
the item concerning a boycott of Syrian television and film production by certain Arab
countries: contained statements that could be characterised as critical of Arab states
opposed to the Syrian Government; and, followed shortly after the earlier content
featuring Abayomi Azikiwe which included views that were, for example, supportive
of the Syrian Government. The report therefore did in our view require alternative
viewpoints to be reflected as appropriate, on the Syrian conflict. The fact that this
item, in the Licensee’s words was examining the effect of the Syrian conflict on
“ordinary citizens” did not obviate the need for due impartiality to be maintained in
this case.

In reaching our overall decision, we took into account the Licensee’s various
representations relating to the nature of Russia Today as an international news
channel.

Firstly, we noted TV Novosti’'s argument in relation to plurality. For example, the
Licensee cited the recent Ofcom document® on media plurality and said that that:
“Plurality in international news coverage, particularly of conflict situations, is surely

8 See footnote 4.

24



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

provided by virtue of the availability to viewers of a range of different viewpoints from
different broadcasters.” Furthermore, TV Novosti stated its view that Russia Today’s
“viewers will of course also be watching other international news channels, from
which they gain additional perspectives, often completely opposite to what they see
on” Russia Today. Ofcom recognises the importance of media plurality, which we
have defined® as, for example, ensuring there is a diversity of viewpoints available,
and consumed, across and within media enterprises. However, this does not mean
that individual Ofcom licensees do not have to reflect alternative viewpoints in their
own news programming, as appropriate, in accordance with Rule 5.1 of the Code.
They must not and cannot rely on the output of other services and channels to help
them present their news output with due impartiality.

Second, the Licensee said that: Russia Today “reaches half a million regular UK
viewers weekly”; and the fact that “only one complained about ‘bias’ does, we
suggest, illustrate that the vast majority appreciate the portrayal of Russia’s view”. In
reply, Ofcom underlines that our investigations are not influenced by the number of
complaints received in a particular case, but the potential issues raised. The fact that
only one complaint was received by Ofcom in this case does not affect the facts and
reasoning leading Ofcom to conclude that TV Novosti did not present the news with
due impartiality.

Third, we noted the Licensee’s representation that “if every international news
channel had to be obliged to give ‘due’ coverage to all viewpoints (even if ‘due’ could
be defined), all international news channels would in such case inevitably be
reflecting the views of the country in which the channel is regulated [Licensee’s
emphasis]”. This, in TV Novosti's view, would impinge on freedom of expression and
“deprive viewers of insights into why different countries take a different view of
conflict situations [Licensee’s emphasis]’. We disagree. As mentioned above, we
recognise that Section Five of the Code acts to limit to some extent freedom of
expression. However, the requirement to ensure that news programming is
presented with due impartiality is a requirement on all Ofcom licensees and, as
mentioned above, reflects an explicit statutory requirement in the Act'®. The way due
impartiality is preserved in news is an editorial matter for each individual broadcaster.
It does not mean that news programmes on for example international news channels
cannot be supportive of certain nation-states, nor be critical of the policies of
particular governments, including the UK. However, all news stories must be
presented with due impartiality. This does not mean that international TV news
channels licensed and regulated by Ofcom must reflect the views of the UK. They
must however comply with the regulatory framework of the UK — and expressly agree
to do so by choosing to base themselves in this jurisdiction. An important part of that
framework is the rules about due impartiality put in place by UK statute and set out in
the Act.

Fourth, the Licensee also stated that the “world today provides unlimited access
through the internet to totally unregulated” websites compared with regulated entities
such as Russia Today. In TV Novosti’s view imposing “constraints on the reporting of
anything that might to some be controversial will only lead to citizens turning more
and more to news sources [on for example “unregulated” websites] that carry similar

% See paragraph 1.6, Measuring media plurality: Supplementary advice to the Secretary of
State for Culture, Media and Sport and the Leveson Inquiry (See
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/measuring-plurality/letters/advice.pdf).

1% Section 320(2)(c) states that one of the standards objectives is “that news included in
television and radio services is presented with due impartiality...”.

25


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/measuring-plurality/letters/advice.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

information, but presented in a totally irresponsible, unbalanced and unregulated
way”. Ofcom acknowledges that audiences are able to obtain news from a vast range
of media ranging from the printed press, through linear broadcasting, to various
forms of online services. However, broadcasters licensed by Ofcom must comply
with the statutory regime set down by the Act, which reflects Parliament’s desire to
require all linear TV broadcast channels to comply with certain standards, including
the preservation of due impartiality.

Fifth, the Licensee considered that “war situations, and matters of international
controversy [Licensee’s emphasis]” are not specifically dealt with by the Code “nor
can they be treated in the same way as domestic national issues”. Furthermore:
“What is controversial in one country may not be so in another...[and] [w]hat might be
regarded as ‘bias’ or ‘lack of impartiality’ is itself often a subject of international
debate”. In response, we would point to the fact that the meaning of due impartiality™*
laid out in Section Five of the Code is flexible, and makes clear that contextual
factors are important in considering the application of due impartiality. Therefore, in
reaching our decision in this case, we have given due regard to the fact that the
content was broadcast on an international news channel, broadcasting from a
Russian perspective. Furthermore, we have taken account of the fact that Ofcom’s
published Guidance' to Section Five of the Code states that Ofcom published
research “demonstrated that there are greater expectations [in relation Rule 5.1] for
news channels that are perceived to be aimed at a UK audience than there are for
channels with a global audience or for retransmitted news services made originally
for non-UK audiences”.

Ofcom emphasises that there is no requirement on broadcasters to provide an
alternative viewpoint on all news stories or issues in the news, or to do so in all
individual news items or programmes. It is also legitimate for news on a licensed
service to be presented in broad terms from the viewpoint of a particular nation-state.
However, all news must be presented with due impartiality: that is with impartiality
adequate or appropriate to the subject and nature of the programme. Presenting
news stories with due impartiality in news programmes very much depends on
editorial discretion being exercised appropriately in all the circumstances.

Given the above, we concluded that, overall and on the specific facts of this case, the
news bulletin broadcast at 10:00 on 12 July 2012 was not presented with due
impartiality in respect of its treatment of the Syrian conflict. We have therefore
recorded a breach of Rule 5.1 of the Code.

1 «pye’is an important qualification to the concept of impartiality. Impartiality itself means not
favouring one side over another. ‘Due’ means adequate or appropriate to the subject and
nature of the programme. So ‘due impartiality’ does not mean an equal division of time has to
be given to every view, or that every argument and every facet of every argument has to be
represented. The approach to due impartiality may vary according to the nature of the subject,
the type of programme and channel, the likely expectation of the audience as to content, and
the extent to which the content and approach is signalled to the audience. Context, as defined
in Section Two: Harm and Offence of the Code, is important”.

2 gee http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/quidance/831193/section5.pdf

26


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/section5.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

We noted that this breach follows other breaches of Section Five recorded against
the Licensee in Bulletin 213", Ofcom is therefore requiring the Licensee to attend a
meeting to explain its compliance procedures in this area.

Breach of Rule 5.1

'3 See Broadcast Bulletin 213, 10 September 2012
(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb213/0bb213.pdf).

27


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb213/obb213.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb213/obb213.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

In Breach

Channel 4 Racing: The Morning Line
Channel 4, 15 September 2012, 08:00

Introduction

Ofcom received nine complaints about the promotion of a Ladbrokes betting offer
during the Channel 4 racing coverage of the St Leger festival 2012 which included
live broadcasts from Doncaster race course.

Ofcom noted that the 2012 St Leger event was sponsored by gambling company
Ladbrokes PLC (“Ladbrokes”). The event included a rare contender for the
prestigious triple crown — the 2,000 Guineas and Derby winning horse, Camelot.
Approximately 36 minutes into the live broadcast of The Morning Line one of the
presenters Tanya Stevenson interviewed David Williams, a representative of
Ladbrokes. In the interview David Williams:

¢ invited viewers to take part in a special betting offer by Ladbrokes;
e described details of the betting offer, and;
¢ discussed the means by which the offer could be accessed.

In addition, the betting offer was highlighted to viewers in an on-screen caption. A
transcript of the interview follows:

TS: “..I'm joined by David Williams of Ladbrokes. You must be so pleased that
Camelot is here for the triple crown bid. How are you celebrating it?”

DW: “We’re absolutely delighted Tanya it’s a historic day. We've talked about that

and we want everybody, all Morning Line viewers...”

TS: “Goon.”

DW: “..to be part of history; we are doing an offer, available in about 30 seconds

time, from half past eight; It is the most historic, the greatest...”

TS: “Goon.”
DW: “..no lose bet. Back Camelot at two to five and if he wins you collect your
money...”

At this point in the interview an on-screen caption appeared which stated:

‘LADBROKES ST LEGER Money back from the sponsors if Camelot loses”

DW  “..If he loses we’re giving your money back; for twenty quid; it’s the
equivalent of having £8 free for every...”

TS: “Twenty pounds.”

28



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

DW: “..single punter, yeah and you don’t have to wait 'til 10 o’clock; it’s available
now in the shops, online, on your tablet, on your mobile, however you want to
do it, the best, you don’t even have to think about it, there’s no reason not to
back Camelot. That is what we’re doing.”

TS: “Phenomenal.”

Channel 4 confirmed to Ofcom that neither it, the programme producer, nor any
person connected with either received payment or other valuable consideration for
the inclusion of references to Ladbrokes or its bet offer.

Ofcom considered that the material raised issues warranting investigation under
Rules 9.4 and 9.5 of the Code which state:

9.4 “Products, services and trademarks must not be promoted in programming.”

9.5 “No undue prominence may be given in programming to a product, services
or trade mark. Undue prominence may result from:

e The presence of, or reference to, a product, service or trade mark in
programming where there is no editorial justification; or

¢ The manner in which a product, service or trade mark appears or is
referred to in programming.”

We therefore sought formal comments from Channel 4 (or “the Licensee”) on how
this material complied with these rules.

Response

Channel 4 explained that the decision to interview the Ladbrokes representative was
taken by the production company, Highflyer Productions. The production team
considered the Ladbrokes offer to be “a significant development within the betting
market” and that there was a justified editorial reason to communicate this to The
Morning Line’s viewers.

Channel 4 said in hindsight that the “delivery of the item was not appropriate” and
that the decision to broadcast it should have been taken with “more thought being
given to the intended focus of the interview and consideration given to...issues such
as undue prominence”.

The Licensee explained that this item had not been referred to the relevant
commissioning editor at Channel 4, and as broadcast the item “went beyond what
Channel 4 would consider to be editorially justified”.

Channel 4 submitted that following this “misjudgement in editorial presentation” it has
issued guidance to the production company on the referral of significant items to the
commissioning editor and on the inclusion of references to betting offers in
programming, to ensure that no further issues of undue prominence arise. Also,
Channel 4 said that additional training has been given to the production company on
these matters, and it has ensured that presenters are specifically briefed on undue
prominence and other compliance issues in the context of live programming.

29



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for
broadcast content as appear to it best calculated to secure specific standards
objectives, one of which is “that the international obligations of the United Kingdom
with respect to advertising included in television and radio services are complied
with”.

Article 19 of the EU Audiovisual Media Services (AVMS) Directive requires, among
other things, that television advertising is kept visually and/or audibly distinct from
programming.

The purpose of this is to prevent programmes becoming vehicles for advertising and
to protect viewers from surreptitious advertising. Further, Article 23 of the Directive
requires that television advertising is limited to a maximum of 12 minutes in any clock
hour.

The above requirements are reflected in, among other rules, Rules 9.4 of the Code
which states that products, services and trade marks must not be promoted in
programming. Rule 9.5 of the code prohibits giving undue prominence to a product,
service or trade mark in programming.

It is common during racing coverage for presenters and guests to discuss gambling,
and potentially, betting prices or offers by various bookmakers on specific races or
horses. However, broadcasters are expected to ensure that any such references are
both editorially justified and presented in a way that does not raise concerns under
Section Nine of the Code.

In this case, we noted that the Ladbrokes representative was given an opportunity to
describe the Ladbrokes betting promotion in detail. He provided the Ladbroke odds
offered on Camelot to win, and explained the money back promotional offer on a £20
stake if Camelot did not win. In doing so, the Ladbrokes representative directly
invited and encouraged viewers to take part in the special offer and place a bet,
emphasising the unigueness and immediacy of the offer with a clear call to action:
“..we are doing an offer, available in about 30 seconds time, from half past eight; ...
Back Camelot at two to five and if he wins you collect your money...”

Furthermore, the Ladbrokes representative described how the Ladbrokes betting
offer could be accessed via shop, online, on tablets and mobile phones: “..and you
don’t have to wait til 10 o’clock; it’s available now in the shops, online, on your tablet,
on your mobile, however you want to do it, the best, you don’t even have to think
about it, there’s no reason not to back Camelot. That is what we’re doing.”

We took into account that the programming was broadcast live. However, given the
inclusion of the on-screen caption (“LADBROKES ST LEGER Money back from the
sponsors if Camelot loses”) during the material, it was clear that the inclusion of the
interview with the Ladbrokes representative had been planned and the production
team were therefore aware prior to the interview that the Ladbrokes representative
would be making detailed references to the exclusive betting offer on air. Further we
noted The Morning Line presenter did not attempt to limit the references to the
betting offer, and indeed went on to endorse it with the word “Phenomenal’.

Ofcom considered that the overall effect of the interview and the inclusion of the on
screen caption was to promote and endorse the Ladbrokes betting offer. Ofcom

30



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

therefore considered the material to be promotional and in breach of Rule 9.4 of the
Code.

In addition, Ofcom considered that there was insufficient editorial justification for the
inclusion of these commercial references within the programming. Ofcom therefore
found these references to be unduly prominent, in breach of Rule 9.5 of the Code.

Ofcom noted that there was no contractual relationship between Channel 4 or the
production company and Ladbrokes for the inclusion of these references. We also
noted that Channel 4 has taken steps to ensure that any future references to betting
products are compliant with the Code.

Breaches of Rules 9.4 and 9.5

31



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Not in Breach

Sri Lanka’s Killing Fields: War Crimes Unpunished
Channel 4, 14 March 2012, 23:05

Introduction

The documentary Sri Lanka’s Killing Fields: War Crimes Unpunished was a follow up
to the previous Channel 4 documentary Sri Lanka’s Killing Fields broadcast in 2011".
It highlighted further information, with regard to four specific case studies, which it
was argued, presented “new evidence” of alleged war crimes perpetrated by the Sri
Lankan government in the final stage of the Sri Lankan civil war in 2009. The
documentary generated 20 complaints which alerted Ofcom to two potential issues:
impartiality and the broadcast of misleading material.

One of the complaints, from Complainant A, was extremely detailed, amounting to a
total of 141 pages plus extensive appendices, which included evidence that allegedly
counteracted the arguments presented by Channel 4 in the documentary. A second
complaint, Complainant B, also raised a large number of issues and disputed the key
points about alleged war crimes set out in the programme, Both complainants also
raised wider issues regarding the role of the Tamil Tigers (known as the LTTE?) more
generally in the Sri Lankan civil war which they considered was underplayed by
Channel 4. As these issues had been previously considered by Ofcom at length in its
published decision on the earlier documentary broadcast by Channel 4 in June 2011,
and Ofcom found there was no breach of the Code, Ofcom considered after careful
consideration that it not necessary or proportionate to review these same or very
similar issues again concerning this later case.

Ofcom therefore focussed on the new evidence presented in Sri Lanka’s Killing
Fields: War Crimes Unpunished — the four specific case studies concerning alleged
activities undertaken by the Sri Lankan Government during the civil war:

e Case Study 1: that the Sri Lankan Government forces fired into an area within
the designated No Fire Zone 1;

e Case Study 2: that the Sri Lankan Government withheld food and medicines
from the civilian population;

e Case Study 3: that the Sri Lankan Government forces fired into the
designated No Fire Zones 2 and 3 and the Sri Lankan Government did not
adhere to their policy of “no civilian casualties”; and

e Case Study 4: the torture and execution of captured LTTE prisoners by Sri
Lankan Government forces, as evidenced by mobile telephone and video
material.

' The documentary Sri Lanka’s Killing Fields broadcast on Channel 4 on 14 June 2011 was
investigated by Ofcom and found not to be in breach of the Broadcasting Code. See
Broadcast Bulletin 192 published on 24 October 2011
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb192/.

2 The “LTTE” stands for the Liberation Tigers of Tamil Eelam, the separatist militant
organisation formerly based in northern Sri Lanka. The LTTE was defeated by Sri Lankan
Government armed forces in 2009 after a bloody conflict.

32


http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb192/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

As was the case with the previous documentary, Channel 4’s investigation drew on
evidence set out in the UN Panel of Experts on Accountability in Sri Lanka (“UN
Report”), analysis by expert contributors and a dossier of evidence including film
(such as mobile phone and video film footage), photographs and eye witness
accounts collected by Channel 4 in the previous two years.

Due impatrtiality

Regarding the issue of whether Channel 4 presented the policies, arguments and
actions of the sides involved in each of the four case studies presented in a balanced
way, Ofcom considered the rules on due impatrtiality in Section Five of the Code were
applicable.

We considered that this issue raised matters warranting investigation under Rule 5.5
of the Code, which states:

“Due impartiality on matters of political or industrial controversy and matters
relating to current public policy must be preserved on the part of any person
providing a service.”

Ofcom therefore asked the broadcaster to provide formal comments as to how the
programme complied with this rule.

Misleading material

Two issues were raised with regard to misleading material:

The first was whether the programme, in broadcasting the new evidence (primarily
photographs and video) and eyewitness accounts obtained by Channel 4 (which was
presented in the programme primarily in Case Study 4 as evidence that the war
crime of torturing and murdering captured and surrendering LTTE prisoners was
committed) may have misled viewers through the broadcast of faked or manipulated
material, or that the new evidence was presented in such a way that materially
misled the audience.

The second issue was whether the way in which Channel 4 presented the evidence
in Case Studies 1, 2 and 3 misled the audience as it focused on the alleged role of
the Sri Lankan Government in committing war crimes and underplayed the role of the
LTTE.

Ofcom therefore requested formal comments as to how the programme complied
with the following Rule:

Rule 2.2: “Factual programmes or items or portrayals of factual matters must
not materially mislead the audience.”

Response
Channel 4 provided general comments regarding the investigation of this programme

by Ofcom and more specific comments with regard to the Code rules set out above
as applied to each of the four case studies presented.

33



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

General Comments

Channel 4 stated that it “firmly believed” that the broadcast of the programme was in
compliance with the Code. Furthermore, it stated that the matters broadcast were of
“immense public interest” and therefore merited protection under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (Freedom of Expression).

With regard to the two specific complainants referred to in the Introduction above,
Channel 4 stated that both had a vested interest in this programme and could not be
considered as “neutral observers” with “genuine complaints” under the Code.
Furthermore, with regard to the complaint from Complainant A, which was particularly
lengthy and detailed, the broadcaster raised concerns regarding the cost and burden
placed upon it to respond to the complaint which posed “a serious threat to the future
of...current affairs television” and the potential to be “highly chilling of free
expression”.

Due impartiality

As with the previous documentary broadcast in 2011, and investigated by Ofcom in
Broadcast Bulletin 192 (“the Finding”), Channel 4 argued that this documentary did
not raise issues under Section Five of the Code. This was because the question of
whether the Sri Lankan Government “may” have committed war crimes, as presented
in the programme, is no longer a matter of political controversy. The UN Report and
two further reports by the UN Special Rapporteurs on Extrajudicial, Summary or
Arbitrary Executions, which covered much of the same terrain as this programme,
found cogent evidence of serious violations of international humanitarian and human
rights law by the Sri Lankan Government.

Further, the Sri Lankan Government’s own inquiry® had itself made a number of
significant admissions regarding firing into the No Fire Zones, the use of heavy
weapons, that humanitarian aid was in seriously short supply from February — May
2009 and that many civilians had been killed or injured as a result of “crossfire”
between the Government forces and civilians. Evidence of abuse, abductions and
unlawful arrests by Government soldiers was also presented as warranting further
investigation. Therefore, Channel 4 argued, by the time of the broadcast of this
second film, the question of whether the Sri Lankan Government “may” have
committed war crimes was even less capable of being “a matter of political
controversy”.

With regard to the question of whether the UK Government or international
community should pursue further action in respect of these allegations, Channel 4
argued that this was not a genuine matter of current public policy because the issue
of the Government or the international community investigating serious war crimes
was not one that could be “realistically” opposed. The broadcaster stated this was not

® The Lessons Learnt and Reconciliation Commission (“LLRC”) was appointed by Sri Lankan
President Mahinda Rajapaksa in May 2010 to investigate the facts and circumstances of the
civil war during 2002 and 2009, namely: (1) the facts and circumstances which led to the
failure of the ceasefire agreement in 2002; (2) whether any person, group or institution directly
or indirectly bear responsibility in this regard; (3) the lessons learnt from to ensure that there
will be no recurrence; (4) The methodology of restitution to those affected; and (5) the
institutional administrative and legislative measures which need to be taken in order or
prevent any recurrence of such concerns in the future and to promote further national unity
and the reconciliation among all communities.

34



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

therefore a matter of “current public policy” in the UK where the programme was
broadcast.

Nonetheless, if Ofcom decided that Rule 5.5 was applicable, the broadcaster did
address the issue of due impartiality in its response. In this case, Channel 4 stated
that the programme made clear to viewers from the outset the subject matter of the
documentary and the specific timeframe, for example:

e The presenter Jon Snow introduced the programme as a follow-up to the first
documentary: “..in this follow up film, we present new evidence of war crimes
— and investigate who was responsible. An investigation which points to the
highest levels of the Sri Lankan Government.”

Viewers were therefore immediately aware that the purpose of the
programme was to consider war crimes committed on the Sri Lankan
Government side and that the programme was not concerned with the
culpability of the LTTE;

e The specific time frame covered in the programme was also made clear:
presenter Jon Snow stated at the beginning that the footage in the first
Channel 4 documentary was “filmed in 2009 in the final stages of the civil
war...” and the four case studies placed events as taking place between
January and May 2009.

Therefore, in response to concerns that this documentary may have underplayed the
role of the LTTE and focused inappropriately on the actions of the Sri Lankan
Government, Channel 4 argued that given the clearly defined editorial context and
time frame it was entitled to focus on the Sri Lankan Government’s (and not the
LTTE’s) violations of international criminal and humanitarian law. This was because
violations by a Government were: “plainly a far more serious matter than if similar
contraventions are perpetrated by terrorist organisations such as the LTTE.” Channel
4 stated that viewers would appreciate that a government army was expected to
adhere to higher standards of conduct in this regard. This core rationale was
underlined at the start of the programme by former Foreign Secretary, David
Miliband:

“The fact the LTTE were using civilians as human shields — which in some
cases they were, which is in itself a war crime — doesn't justify the shelling of
those sites and those individuals. Democratic governments are held to higher
standards than terrorist organisations and they needed to be adhered to.”

Channel 4 concluded that there was therefore no need for the programme to provide
a full history or account of the actions of the LTTE and it was entitled to report the
war crimes committed on the part of the Government in the time frame indicated to
viewers.

Nonetheless, with regard to the programme including the views of the Sri Lankan
Government, Channel 4 provided the Government with “a full and fair opportunity” to
respond to all of the detailed allegations prior to broadcast and their response was
included in the broadcast. In addition, Channel 4 detailed a number of examples
included within the programme that reflected the Sri Lankan Government’s viewpoint
and the role of the LTTE in the conflict:

35



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

o A summary of the findings of the Sri Lankan Government’s own inquiry (the
LLRC published in December 2011) was referred to in the introduction of the
programme;

¢ News footage and other film footage which featured the Sri Lankan
Government’s official position views with regard to the four case studies was
broadcast, during the course of the programme (see below);

e The brutality of the LTTE was also reported on from the outset and “in no way
did it paint the LTTE as free of guilt, or as a civil, peaceful or benevolent
force”. For example the narration stated: “our film presented evidence of
atrocities by both sides...”; “The Tamil Tigers were a brutal but effective army”
who were fighting a war in which “they were prepared to use conscription,
child soldiers, and even — as in this attempt to kill a government minister —
suicide bombers”.

Four Case Studies

Channel 4 also addressed the issue of Section Five with regard to the four case
studies presented and highlighted that in each instance due impartiality was
maintained by referring to the Government’s position within the programme:

Case Study 1: included the viewpoint of the Sri Lankan Government at that time:

“Government spokesman Brigadier Udaya Nanayakkara denied government
responsibility — blaming Tigers who sometimes did have units adjacent to the
civilians.”

In addition the programme referred to the Government’s position during the conflict of
maintaining “zero civilian casualties”.

Case Study 2: included the Sri Lankan Government’s position at the time of the
conflict that in fact, they had underestimated the number of civilians in the area.
Firstly, reference was made to a Sri Lankan Embassy cable which stated that the
government estimates of civilians remaining in the conflict zone “were about 60,000”
and then footage was shown of President Rajapaksa’s estimate of civilians in the
area to CNN in April 2009:

“....there are only about 5,000...5,000 to say, even 10,000 as they say...”

Channel 4 also stated that the programme was “legitimately entitled” to report that
these figures were a “gross underestimate” and the numbers of civilians Channel 4
cited in the programme were supported by evidence from the UN Report, which also
found that the Sri Lankan Government’s estimates were untenable and that the
number of civilians in the area was far higher than the Government had claimed.

Case Study 3: the programme repeatedly included the Sri Lankan Government’s
stance at the time of the events, namely, that they considered this to be a
“humanitarian” or “hostage rescue” operation, that they did not deploy any heavy
artillery or weapons and that no civilians had died in the offensive. For example, the
following comments were included:

o “The Sri Lankan Government officially claimed this was a hostage rescue
operation.”

36



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

e “An official military spokesman insisted on 22" April [2009] — as the
Government did throughout the war — that no heavy weapons had been
used.”

¢ Quote from Government spokesman: “During this rescue operation, as | said
earlier, we never used any of the heavy weapons and tanks.”

o Clip of Sri Lanka TV newsreader: “Troops engaged in the Vanni Humanitarian
operations are believed to have rescued all civilians held hostage by the
LTTE from Puttumattalan to Umbala and Pokanai in the no-war zone. Troops
have refrained from attacking the areas where civilians are held hostage by
the brutal LTTE.”

e Reference to the findings of the LLRC Report that the resulting civilian deaths
were a result of “crossfire” and were “proportional and justified”.

e Statements from General Shivendra Silva, who was the Sri Lankan
Government forces commander in the area at the time, and the televised
denial at the time of events by President Rajapaksa that they did not use
heavy weapons.

Channel 4 also stated that the programme made it clear that the LTTE had been
equally guilty of war crimes using the civilians in the No Fire Zone as “human shields”
and this was commented on by David Miliband in the programme:

“The fact that the LTTE were using civilians as human shields — which in
some cases they were, which is a war crime — doesn't justify the shelling of
those sites and those individuals.”

Case Study 4: the programme made it clear to viewers that the Sri Lankan
Government had challenged the authenticity of the footage:

“The Sri Lankan Government has continued to dismiss [the videos] as fake.
And when the LLRC came to examine the videos and the allegations of extra-
judicial executions, it avoided reaching a conclusion.”

In addition, the programme included the Sri Lankan Government’s view on the use of
the footage at other points in the programme, for example:

¢ Clips were shown from the Sri Lankan Government’s documentary Lies
Agreed Upon alleging that Channel 4’s previous documentary Sri Lanka’s
Killing Fields had been “doctored” and “deliberate lies are presented as
authentic, numbers are pulled from thin air and presented as fact, sources are
not mentioned, faces hidden, voices distorted”; and

e The media advisor to Sri Lankan President Rajapaksa was shown in a clip
confronting the programme maker from Channel 4 and challenging the
authenticity of the first film.

In conclusion, Channel 4 stated that alternative viewpoints, namely those of the Sri
Lankan Government, were presented throughout the programme to ensure due
impartiality was preserved. The broadcaster stated that the audience would have
been left “under no illusion that the Government of Sri Lanka disputed much of what
was being reported” in the programme. In addition, the programme provided the
audience with clear signposts to where the Sri Lankan Government position had
been articulated, including its own LLRC Report and the highly critical film promoted
by the Sri Lankan Government called Lies Agreed Upon.

37



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Misleading material

With regard to the authenticity of the footage shown, Channel 4 “categorically”
rejected the suggestion that any of the material shown in the programme was “faked”
or “manipulated” or “misleading in any way”.

As was case with the previous documentary, the programme makers had carried out
an extensive two-year investigation in which they collated an extensive dossier of
evidence including: film footage, photographs, diplomatic cables, confidential
correspondence, forensic reports and witness statements. In addition, extensive
steps had been taken to verify the authenticity of this material and all evidence was
subject to rigorous journalistic analysis and cross checking to corroborate them. With
regard to the new photographic evidence presented, of dead and injured civilians in
No Fire Zone 1, this had been taken by UN workers and independently analysed by
forensic pathologist Professor Derrick Pounder. In addition, other evidence had been
presented to support the findings presented including expert opinions, confidential
cables, witness testimony and confidential internal reports.

In response to concerns from the complainants that Channel 4 had not revealed its
sources, the broadcaster stated it could not reveal these due to concern for the
safety of the individuals. The broadcaster offered its reassurance however that there
was “a painstaking and unparalleled journalistic investigation underlying the
programme, which has been supported by the UN Report, the UN Special
Rapporteurs as well as numerous NGOs”.

With reference to the editorial context, Channel 4 argued that the audience was
provided, throughout the course of the programme, with appropriate and
corroborated information about the nature of the evidence that was broadcast and
the Government’s view on the authenticity of the footage was explicitly presented, for
example:

Presenter

Jon Snow: “The Sri Lankan Government has continued to dismiss [the
videos] as fake. And when the LLRC came to examine the videos and
the allegations of extra-judicial executions it avoided reaching a
conclusion.”

In conclusion it was Channel 4’s opinion that “viewers could not have watched this
programme without being fully aware of the fact that the Sri Lankan Government
found both the previous programme and the allegations in this programme
tendentious. Likewise viewers would have been aware that the Sri Lankan
Government challenged the allegations as being “false and malicious” as was made
clear from the official statement which was included in the programme. In this respect
Channel 4 stated the audience was not misled.

Decision

This Decision takes into consideration Channel 4’s general comments about the
legitimacy of the complaints relating to this investigation and the more specific
comments regarding Section Five and Section Two of the Code.

Ofcom noted Channel 4’s concerns that two of the complainants (previously detailed)
had a political interest in Sri Lanka and therefore they were not “neutral observers”
nor should the complaints be considered as “genuine” viewer complaints under the
Code.

38



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

However, in considering whether a complaint relating to Rules Two and Five of the
Code requires investigation, Ofcom must follow its Procedures for investigating
breaches of content standards for television and radio.* These make it clear that it is
the issues raised by the complaint and the programme, rather than the identity of the
complainant, which are looked at when Ofcom considers whether a complaint
warrants further investigation:

“Ofcom will first consider whether, on its face, a complaint(s) raises potentially
substantive issues under the Broadcasting Code (or other Code to which
these Procedures apply) which warrant investigation by Ofcom. It will do so
by reference to the gravity and/or extent of the matter complained of,
including, for example, whether it involves ongoing harm, harm to minors
and/or financial harm.” (Paragraph 1.18)

In this case Ofcom considered that the significance of the potential issues raised in
relation to the programme, and the apparently conflicting and detailed nature of the
evidence presented to Ofcom concerning those potential issues, warranted an
investigation by Ofcom. In order for Ofcom to have the information to enable it to
reach a fair and reasonable decision in this case, it was necessary to ask Channel 4
to comment in an appropriate way on the potential issues raised and the related
evidence.

Ofcom appreciated that two of the complainants, Complainants A and B, raised
especially detailed and lengthy concerns in their complaints. It is not Ofcom’s
intention to place a disproportionate burden on broadcasters by asking them to
comment in unnecessary detail on very lengthy complaints, especially when there is
a risk that by doing so the broadcaster might be discouraged from producing
controversial programmes. It is essential that broadcasters have the editorial freedom
to make challenging programmes without undue interference with their, and the
audience’s, right to freedom of expression. Equally however Ofcom is under a
statutory duty to ensure that due impartiality is preserved within television and
national radio services on matters of political or industrial controversy and matters
relating to current public policy. Ofcom also has a duty to ensure generally accepted
standards are applied to the content of television services which provide adequate
protection for members of the public from harmful and/or offensive material. Where
Ofcom considers that a complainant raises an issue which warrants further
investigation with respect to these duties, it should investigate the matter further.

We do not consider that a disproportionate burden was placed on Channel 4 in
responding to Ofcom’s queries about this case. As well as providing copies of the
complaints, Ofcom provided a summary of the main issues raised. We did not ask
Channel 4 to comment on potential issues raised by complainants in relation to
Channel 4’s overall portrayal of alleged war crimes by Sri Lankan military forces — as
we considered that these were issues which had already been determined by Ofcom
and on which Ofcom’s decisions had been published already in Broadcast Bulletin
192°. Ofcom narrowed the focus of this investigation only to that part of the
complaints which related to due impartiality and the new evidence presented in the
programme, specifically in relation to the four case studies alleging war crimes.

In this case, the content of the Channel 4 documentary was disputed. In this case, it
is not Ofcom’s role to establish whether or not the material was faked or manipulated.

4 http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

° http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb192/

39


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb192/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Rather, Ofcom’s role is to determine whether or not the programme was compliant
with the Code. Ofcom therefore needed to have sufficient knowledge and
submissions on the material facts in order to decide in this case whether or not
Channel 4 took reasonable care to ensure that it properly considered the material
facts and presented the programme in a manner which was consistent with the
requirements of the Code, including the requirements to preserve due impartiality
and to ensure the audience was not materially misled.

Due impartiality

As noted above, under the special impatrtiality requirements of the Communications
Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that due impartiality is preserved within
television and national radio services on matters of political or industrial controversy
and matters relating to current public policy. Under the Act Ofcom also has a duty to
ensure generally accepted standards are applied to provide adequate protection for
members of the public from harmful and/or offensive material.

Rule 5.5 of the Code states: “Due impartiality on matters of political or industrial
controversy and matter relating to current public policy must be preserved on the part
of any person providing a service. This may be achieved within a programme or over
a series of programmes taken as a whole”.

When interpreting due impartiality, Ofcom must take into account the broadcaster’s
and audience’s right to freedom of expression. This is set out in Article 10 of the
European Convention on Human Rights. Article 10 provides for the right of freedom
of expression, which encompasses the right to hold opinions and to receive and
impart information and ideas without interference by public authority.

The broadcaster’s right to freedom of expression is therefore not absolute. In carrying
out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression on one hand,
with the requirement in the Code to preserve “due impartiality” on matters relating to
political or industrial controversy or matters relating to current public policy. Ofcom
recognises that this requirement acts to limit, to some extent, freedom of expression.
This is because its application necessarily requires broadcasters to ensure that
neither side of a debate relating to matters of political or industrial controversy and
matters relating to current public policy is unduly favoured. Ofcom therefore applies
the Code in a manner that fulfils its function of securing the necessary standards
objectives in a manner that best guarantees an appropriate level of freedom of
expression.

Ofcom first considered whether the requirements of Section Five of the Code should
be applied: that is, whether the subject matter of the documentary concerned matters
of political or industrial controversy or a matter relating to current public policy.

Ofcom noted Channel 4’s two key arguments as to why Section Five did not apply in
this case and that to apply it was an unnecessary infringement of freedom of
expression:

o firstly, because the alleged evidence that the Sri Lankan Government
committed war crimes was no longer a matter of political controversy; and

e secondly, because the issue of international community or UK Government
intervention to hold the Government of Sri Lanka to account for these war
crimes was not a matter of current public policy.

40



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Ofcom noted that in our decision of 24 October 2011 (on the programme broadcast
by Channel 4 on 14 June 2011) we found that “the actions and policies of the Sri
Lankan Government during its offensive against the LTTE and the appropriate
response of the international community was, and still remained a matter of political
controversy at the time of this broadcast. Further, given that the international
community, including the UN, has publicly called on the Sri Lankan Government to
investigate the atrocities committed this was also a matter relating to current public
policy”. Section Five of the Code therefore applied with respect to this programme,
broadcast on 14 March 2012.

Ofcom noted that the subject matter of this second documentary - evidence that the
Sri Lankan Government, during its offensive against the LTTE, had committed war
crimes against the civilian population in the latter stages of the civil war as contained
in the four case studies - has been continuously rejected by the Sri Lankan
Government. Indeed, whilst the Sri Lankan Government’s own inquiry findings, as
reported in the LLRC report, set out some admissions regarding its actions during the
civil war, it has not made any admission of responsibility for war crimes and has
resolutely countered allegations made by Channel 4 regarding events in the latter
stages of the civil war.

Therefore, Ofcom has concluded that the actions and policies of the Sri Lankan
Government during its offensive against the LTTE and the appropriate response of
the international community was, and still remained, a matter of political controversy
at the time of this second broadcast.

Also the international community, including the UN, continues to call on the Sri
Lankan Government to investigate the atrocities committed in Sri Lanka®. It appears
to Ofcom that there is to a great extent a consensus among a number of
governments that the Sri Lankan Government should investigate the alleged war
crimes committed in Sri Lanka. The Sri Lankan Government has not yet however
agreed to hold such an investigation. The fact that there may be a UK Government or
international community consensus on this issue however (i.e. in this case that the
Sri Lankan Government should investigate) does not prevent it being a matter of
current public policy as to whether further action might be required or appropriate by
the UK Government or international community to bring about such an investigation
(i.e. “the issue of international community or UK Government intervention to hold Sri
Lanka to account for these war crimes”). Ofcom therefore concluded that this
programme also dealt with a matter relating to current public policy.

Due impatrtiality therefore needed to be maintained in accordance with Section Five
of the Code.

For these reasons, Ofcom did not accept the argument advanced by Channel 4 that
this documentary was not subject to Rule 5.5. Further, as previously set out in the
Finding relating to the first documentary, “there is no requirement that there should
be any political controversy in the UK’s Parliament about an issue for its treatment in
a broadcast to be subject to Section Five; nor necessarily in all cases that if the UK
Parliament has a “settled policy” on the international community’s role in relation to a
particular matter that the matter is no longer a “matter of current public policy”. The
meaning of “matters of political or industrial controversy and matters relating to

® The UN’s human rights body, the Human Rights Council, called on the Government of Sri
Lanka in March 2012 to take “credible” steps to ensure accountability for alleged serious
violations committed during the final stages of the country’s civil war. See:
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=41608&Cr=sri+lanka&Crl=.

41


http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=41608&Cr=sri+lanka&Cr1=

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

current public policy” set out in the Code potentially is broad. In deciding whether
Section Five applies in any case, Ofcom will reach its decision taking account of the
individual circumstances.

Having established that Section Five of the Code applied, Ofcom then went on to
consider in this case whether due impartiality had been preserved. Section Five of
the Code distinguishes between news programmes and non-news programmes
(such as this documentary). While all subjects in news programmes must be
presented with due impartiality and reported with due accuracy, in other non-news
programmes there is no requirement in the Code for issues to be treated with due
accuracy’. However, depending on the subject matter, there may be a requirement
for issues to be presented with due impartiality.

Therefore, in applying Section Five of the Code, Ofcom underlines that the
broadcasting of highly critical comments concerning the policies and actions of any
state or government (such as in this case regarding the Sri Lankan Government) is
not in itself a breach of the Code. It is Ofcom’s view that current affairs programmes
must be able to explore and examine such issues and put forward highly critical
views.

However, where the subject matter of the programme raises a matter of political
controversy, it is the responsibility of the broadcaster to ensure that “due” impartiality
is maintained. Under the Code the term “due” means adequate or appropriate to the
subject matter. It does not mean that an equal division of time has to be given to
every view nor that every argument or every facet of the argument must be
presented. Due impartiality may be preserved in a number of ways and it is an
editorial decision for the broadcaster as to how it ensures that due impatrtiality is
maintained.

In this case, Ofcom noted that:

¢ when presenting the four case studies, Channel 4 did seek to include the
viewpoints of the Sri Lankan Government and produced evidence in its
response that it had put all of the significant allegations included in the
programme to the Sri Lankan Government for comment in advance of the
programme. Whilst the Sri Lankan Government chose not to respond in full to
each of the individual allegations put to it, Channel 4 broadcast a near
verbatim version of its limited statement;

e the programme included: official statements and views contemporaneously
made by the Sri Lankan Government; statements from the official
Government report (LLRC); and, a clip from the documentary (Lies Agreed
Upon). More specifically, the Sri Lankan Government position was presented
in: the narration, such as the reference to Brigadier Udaya Nanayakkara
blaming the Tigers for having units adjacent to civilians; in Sri Lankan
television news clips featuring Government officials such as General Silva
and President Rajapaksa; and in other footage featuring for example the
President’s Media Advisor;

¢ the subject matter of this documentary was clearly presented as being about
the final stages of the Sri Lankan civil war, and in particular, the war crimes

! Although as set out in more detail below, Rule 2.2 of the Code states that: “Factual
programmes or items or portrayals of factual matters must not materially mislead the
audience.”

42



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

allegedly perpetrated by the Sri Lankan Government against the civilian
population in the LTTE-held areas of Sri Lanka. This was set out by presenter
Jon Snow and the former Foreign Secretary, David Miliband, in the
introduction. As this documentary was not intended to be an analysis of the
entire conflict or the actions of both the LTTE and Sri Lankan Government
during the duration of the civil war as a whole, the programme was only
required to maintain due impartiality of the specific subject matter presented;
and

¢ while the documentary did focus on evidence which predominantly covered
the actions of the Sri Lankan Government in its offensive against the LTTE
and the war crimes allegedly perpetrated by the Sri Lankan Government, the
documentary did include explicit references to the LTTE activities at this time
where this was relevant. For example: Jon Snow referred to the LTTE as “a
brutal but effective army” fighting a war “which they were prepared to use
conscription, child soldiers, and even...suicide bombers”; David Miliband
highlighted that the LTTE were using civilians as “human shields...which is
itself a war crime”; and, the quote from Brigadier Nanayakkara highlighted
that the LTTE had units adjacent to the civilians which resulted in the
Government shelling.

Ofcom therefore concluded that overall Channel 4 preserved due impartiality in its
examination of the Sri Lankan Government’s actions and policies during its offensive
and there was no breach of Rule 5.5.

Misleading material

Rule 2.2 states that: “Factual programmes or items or portrayals of factual matters
must not materially mislead the audience”. Guidance to this rule underlines that it is
“designed to deal with content that materially misleads the audience so as to
cause harm or offence [emphasis in original]” and not “with issues of inaccuracy in
non-news programmes’”. It is therefore designed to provide adequate protection to
the public from harmful or offensive material. Whether a programme “materially”
misleads an audience so as to cause harm or offence is a high test and depends on
a number of factors such as the editorial context, the nature of the misleading
material and, above all, either what the potential effect could be, or what actual harm
or offence has occurred.

In this case, some of the evidence set out in the complaints received and in the
programme (and in Channel 4’s representations about the programme) were to some
extent in conflict. In investigating this case it was not Ofcom’s role to establish
whether or not the material was faked or manipulated. Rather, Ofcom’s role is to
determine whether or not the programme was compliant with the Code, and to
examine the steps taken by Channel 4 to ensure that it took reasonable care to
properly consider the material facts and present them in a manner that ensured the
audience was not materially misled. Ofcom assessed the measures taken by
Channel 4 to ensure the audience was not materially misled in two ways: firstly with
regard to the alleged faking or manipulation of video and photographic evidence;
and, secondly with regard to the way in which facts were presented overall.

Video and photographic Evidence (Case Study 4)
In considering the new evidence presented in this documentary, Ofcom noted that

the broadcaster took steps before broadcast to check whether the video material
featuring the execution of the supreme leader of the LTTE and his 12-year old son

43



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

had been faked or manipulated before it was broadcast. The narration stated that the
footage had been “carefully examined for authenticity by leading independent
experts” and the execution was corroborated by a “sworn affidavit from a senior Sri
Lankan Officer”.

We went on to consider the steps taken by Channel 4 during the broadcast to ensure
the audience was not materially misled by material alleged to be faked or
manipulated. The programme featured Professor Derrick Pounder, a forensic
pathologist, reviewing the footage (and the high resolution photographic images
taken from the video) of two dead bodies, said to be the boy and his father. He
offered his professional opinion that the fatal injuries were sustained from close up
gunshot wounds which would suggest a “targeted shot”, torture and an execution
rather than combat injuries. In addition, Professor Schabas offers his expert view that
this evidence amounted to a war crime. This information provided viewers with expert
opinion and editorial context relating to the nature of the video evidence and
photographic images.

In addition, Ofcom noted that the broadcaster took steps during the programme to
ensure that viewers were made aware of the view of the Sri Lankan Government with
regard to the footage and photographs shown, which suggested the execution of
captured and bound LTTE prisoners, by including several references to their position.
For example, presenter Jon Snow commented at the start of the programme: “The
Sri Lankan Government has continued to dismiss them [the videos] as fake”.

Therefore Ofcom is of the view that taking these points into consideration the viewer
would have been aware of the Sri Lankan Government’s view of the material
presented and the debate surrounding its authenticity. Therefore the broadcaster
took reasonable care, both before and during the programme, to ensure the audience
was not materially misled with regard to the video and photographic evidence in
Case Study 4.

Misleading editorial content (Case Studies 1, 2 and 3)

As already pointed out, there is no obligation in the Code requiring broadcasters to
present non-news factual programmes with due accuracy. With regard to the
complainants’ concerns that the programme misled the audience with regard to the
way in which it presented the role of the Sri Lankan Government and underplayed
the role of the LTTE, it is Ofcom’s role, in applying Rule 2.2, to determine if the
broadcaster included sufficient context to ensure viewers were not materially misled.

We noted that the programme (as set out above in relation to Ofcom’s consideration
of due impartiality) set out: the views of the Sri Lankan Government on a number of
occasions; made reference to the actions of the LTTE; and included, a near verbatim
onscreen presentation of the official statement from the Sri Lankan Government on
the issues raised by Channel 4 in this programme (Channel 4 having offered the Sri
Lankan Government the opportunity to be interviewed about the allegedly faked
footage, which the Government declined). Taking all these factors into account, and
the factors which lead us to consider that due impartiality was preserved, it is
Ofcom’s view that the audience would not have been materially misled in this case so
as to cause harm or offence through the broadcast of allegedly faked or manipulated
footage of war crimes or misleading material, or through the way in which the
material was presented.

Therefore, it is Ofcom’s view that there was no breach of Rule 2.2 in relation to the
programme.

44



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Conclusion

Ofcom recognises that some viewers may have been offended or concerned by the
tone and content of this current affairs programme. All broadcasters must however
have the editorial freedom to investigate and report on controversial issues. In doing
so they must also have the freedom to select and present the information and facts
as they wish; and, in accordance with their right to freedom of expression, they have
the right to broadcast this material provided they comply with the Code. After careful
investigation, Ofcom was satisfied that Channel 4 in broadcasting this programme did
comply with the Code.

Not in Breach of Rules 2.2 and 5.5

45



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Broadcast Licence Condition cases
Broadcasting licensees’ Relevant Turnover returns

Ofcom is partly funded by the licence fees it charges television and radio licensees.
In setting these fees, Ofcom is under a statutory obligation to ensure that the
aggregate amount of fees that are required to be paid by licensees is sufficient to
meet the cost of Ofcom’s functions relating to the regulation of broadcasting. The
principles which Ofcom applies when determining what fees should be paid by
licensees are set out in the Statement of Charging Principles®. Chief among these
principles is that for all television and for national and local analogue radio licensees,
the fees they are required to pay are based on a percentage of their turnover from
related activities. This is known as Relevant Turnover.

In order to enable Ofcom to charge licensees the appropriate fee, each licensee is
required each year to submit to Ofcom a statement of its Relevant Turnover for the
last but one calendar year. This provision of information is a licence requirement?. As
well as enabling the charging of fees, this information is also used by Ofcom to fulfil
its obligations regarding market reporting. It can therefore be seen that submission of
Relevant Turnover is an extremely important requirement upon all relevant
broadcasting licensees. Failure by a licensee to submit an annual Relevant Turnover
return when required represents a serious and fundamental breach of a broadcast
licence, as the absence of the information contained in the return means that Ofcom
is unable properly to carry out its regulatory duties.

Ofcom recorded a breach against a number of licensees in Broadcast Bulletin 209°
which had failed to submit their Relevant Turnover returns, despite repeated requests
for this information. As a consequence of this serious and continuing licence breach,
Ofcom put these licensees on notice that their present contravention of their licences
was being considered for the imposition of a statutory sanction, including licence
revocation.

Revoked

The following licensees failed to submit their Relevant Turnover return in accordance
with the original deadline. Ofcom wrote to these licensees, stating that it was minded
to revoke the licence if the outstanding breach was not resolved. Further notice of
revocation was issued, and the following licensees have been revoked with effect
from 13 September 2012 as the Relevant Turnover information remained
outstanding.

Licensee Service Name

Daystar Television Network Limited Daystar

Electra Entertainment Limited Channel Zero
Dhammakaya International Society of Dhamma Media Channel

"http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging principles.p
df

2 Contained in Licence Condition 12 for television licensees, and Licence Condition 9 for radio
licensees.

3 http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb209/

46


http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/socp/statement/charging_principles.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb209/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

the UK

INX Media UK Limited

9XM

Resolved

The following licensees failed to submit their Relevant Turnover return in accordance

with the original deadline, but have subsequently submitted a late return. For these
licensees, we therefore consider the matter resolved and therefore no longer in

breach.
Licensee Service name
Pakistan Television Corporation Limited | PTV-Global
DM Digital TV Limited DM Digital
Miniweb Technologies Limited TV Keys
Celestial Television Networks Limited Celestial Action Movies
Greener Technology Limited BEN TV
New OBE Channel Limited OBE
Passion Broadcasting Television Passion TV
Services Limited
TV Enterprises Limited NTAI

47



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Other Programmes Not in Breach
Up to 15 October 2012

Programme Broadcaster | Transmission Date | Categories
Advertisements E! 22/07/2012 Advertising scheduling
Cornwall with Caroline ITV1 02/01/2012 Advertising/editorial
Quentin distinction

Hollyoaks Channel 4 31/07/2012 Harm

48



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217

5 November 2012

Complaints Assessed, Not Investigated
Between 2 and 15 October 2012

This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to
pursue because they did not raise issues warranting investigation.

Programme Broadcaster Transmission Categories Number of
Date complaints

5 News Channel 5 05/10/2012 Generally accepted 1
standards

60 Second News BBC 3 08/10/2012 Outside of remit / other

Advertisements Sky Sports n/a Advertising scheduling

Ageeda-e-Khatm-e- Takbeer TV 11/08/2012 Religious/Beliefs

Nabuwat discrimination/offence

All Creatures Great and | Yesterday 02/10/2012 Television Access 1

Small Services

All Star Mr and Mrs ITV1 03/10/2012 Scheduling

An Officer and a Film4 17/09/2012 Offensive language

Gentleman

Antiques Road Trip BBC 2 05/10/2012 Generally accepted 1
standards

Arrow (trailer) Sky One 03/10/2012 Scheduling

Babe: Pig in the City CITvV 28/09/2012 Scheduling

BAMMA 10: Live Mixed 5* 15/09/2012 Violence and dangerous

Martial Arts behaviour

BBC News at Ten BBC 1 27/09/2012 Race 1
discrimination/offence

Be Your Own Boss BBC 3 03/10/2012 Generally accepted 1
standards

Big Brother Channel 5 15/07/2012 Generally accepted 1
standards

Big Fat Quiz of the 00s Channel 4 30/09/2012 Race 1
discrimination/offence

Brainiac: Science Abuse | Challenge 03/10/2012 Scheduling

Brainiac: Science Abuse | Challenge 08/10/2012 Scheduling

Brainiac: Science Abuse | Challenge 09/10/2012 Gender
discrimination/offence

Bury FM (Ramadan) Bury FM 11/08/2012 Commercial 1

(Ramadan) communications on radio

Captivity STV 21/09/2012 Generally accepted 1
standards

Cat House Pick TV 07/10/2012 Gender 1
discrimination/offence

Celebrity Juice ITV2 13/09/2012 Generally accepted 1
standards

Celebrity Juice ITV2 11/10/2012 Transgender 5
discrimination/offence

Celebrity Juice (trailer) ITV2 04/10/2012 Scheduling

Channel 4 News Channel 4 04/10/2012 Generally accepted
standards

Channel 4 News Channel 4 06/10/2012 Materially misleading

Classic Car Rescue Channel 5 08/10/2012 Materially misleading

Classic Car Rescue Channel 5 08/10/2012 Materially misleading

49




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Come Dine with Me Channel 4 08/10/2012 Sexual orientation 1
discrimination/offence

Come Dine with Me Channel 4 10/10/2012 Generally accepted 1
standards

Coronation Street ITV1 28/09/2012 Outside of remit / other 1

Coronation Street ITV1 01/10/2012 Gender 1
discrimination/offence

Coronation Street ITV1 01/10/2012 Product placement 1

Coronation Street ITV1 03/10/2012 Harm 1

Coronation Street ITV1 05/10/2012 Product placement 1

Coronation Street ITV1 10/10/2012 Materially misleading 1

Countryfile BBC 1 07/10/2012 Outside of remit / other 1

Daybreak ITV1 02/10/2012 Outside of remit / other 1

Deal or No Deal Channel 4 07/10/2012 Scheduling 1

Deal or No Deal Channel 4 08/10/2012 Generally accepted 1
standards

Derren Brown Channel 4 18/09/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Dickinson's Real Deal ITV1 04/10/2012 Outside of remit / other 1

Dispatches Channel 4 08/10/2012 Offensive language 1

Doctor Who BBC 1 29/09/2012 Suicide and self harm 2

Doctors BBC 1 08/10/2012 Scheduling 1

Downton Abbey ITV1 30/09/2012 Advertising minutage 1

Downton Abbey ITV1 07/10/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Downton Abbey ITV1 23/09/2012 Surreptitious advertising 1

(promotions)

EastEnders BBC 1 05/10/2012 Materially misleading 41

EastEnders BBC 1 05/10/2012 Violence and dangerous 9
behaviour

EastEnders BBC 1 04/10/2012 Scheduling 1

Scotland

Eastenders / Coronation | BBC 1/I1TV1 08/10/2012 Generally accepted 1

Street standards

EastEnders Omnibus BBC 1 06/10/2012 Materially misleading

EastEnders Omnibus BBC 1 13/10/2012 Generally accepted
standards

EastEnders Omnibus BBC 1 13/10/2012 Generally accepted 1
standards

Emmerdale ITV1 20/09/2012 Generally accepted 1
standards

Emmerdale ITV1 20/09/2012 Generally accepted 1
standards

Emmerdale ITV1 20/09/2012 Generally accepted 1
standards

Everybody Loves Channel 4 n/a Outside of remit / other 1

Raymond / According to

Jim

Exposure ITV1 26/09/2012 Generally accepted 1
standards

Exposure ITV1 03/10/2012 Fairness

Family Guy BBC 3 30/09/2012 Generally accepted
standards

50




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217

5 November 2012

FIFA World Cup ITV1 12/10/2012 Race 1

Qualifier discrimination/offence

Fifth Gear Discovery 05/10/2012 Religious/Beliefs 1

Channel discrimination/offence

Finding Financial KICC TV 02/10/2012 Outside of remit / other 1

Freedom

Fleabag Monkeyface CITv n/a Scheduling 1

Format Nation 80s n/a Format 1

Four Weddings Sky Livingit 03/09/2012 Scheduling 1

Fred Dinenage: Murder Sky News 03/10/2012 Outside of remit / other 1

Casebook (trailer)

Fresh Meat (trailer) Channel 4 14/10/2012 Scheduling 1

Friends Comedy 14/10/2012 Offensive language 1

Central

Get Well Soon CBeebies 04/10/2012 Offensive language

Global Khatm-e- Takbeer TV 09/06/2012 Religious/Beliefs

Nabuwat Movement discrimination/offence

Harveys' sponsorship of | ITV1 08/10/2012 Materially misleading 1

Coronation Street

Have | Got News for BBC 1 12/10/2012 Generally accepted 16

You standards

Have | Got News for Dave 03/10/2012 Offensive language 1

You

Hollyoaks E4 01/10/2012 Violence and dangerous 1
behaviour

Homefront ITV1 27/09/2012 Generally accepted 3
standards

Hotel GB Channel 4 01/10/2012 Generally accepted 2
standards

Hotel GB Channel 4 01/10/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Hotel GB Channel 4 01/10/2012 Sexual orientation 1
discrimination/offence

Hotel GB Channel 4 04/10/2012 Privacy

Hotel GB Channel 4 05/10/2012 Disability
discrimination/offence

Hotel GB Channel 4 05/10/2012 Generally accepted 1
standards

Hunted BBC 1 04/10/2012 Generally accepted 1
standards

ITV News and Weather ITV1 30/09/2012 Generally accepted 1
standards

ITV News and Weather ITV1 30/09/2012 Outside of remit / other 1

ITV News and Weather ITV1 30/09/2012 Surreptitious advertising 1

Jeff Randall Live Sky News 03/10/2012 Outside of remit / other 1

Jeremy Vine BBC Radio 2 02/10/2012 Outside of remit / other 1

Jewish Mum of the Year | Channel 4 09/10/2012 Outside of remit / other 2

Jewish Mum of the Year | Channel 4 09/10/2012 Religious/Beliefs 4
discrimination/offence

Jonathon Ross Show ITV1 04/10/2012 Animal welfare 1

Julia Hartley-Brewer LBC 97.3FM 06/09/2012 Violence and dangerous 1
behaviour

Jurassic Park ITV1 06/10/2012 Offensive language

Kenny Everett - Top of BBC 4 03/10/2012 Race

the Pops: 1973

discrimination/offence

51




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217

5 November 2012

Kevin Mccloud's Man Channel 4 07/10/2012 Animal welfare 1
Made Home
Kevin Mccloud's Man Channel 4 07/10/2012 Animal welfare 1
Made Home
Khatm-e-Nabuwat Takbeer TV 03/07/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence
Kuami Masle Sangat TV 29/07/2012 Generally accepted 1
standards
Live International Boxing | Channel 5 13/10/2012 Generally accepted 1
standards
Look East BBC 1 (East) 09/10/2012 Due impartiality/bias
Loose Women ITV1 27/09/2012 Race
discrimination/offence
Loose Women ITV1 01/10/2012 Nudity
Loose Women ITV1 03/10/2012 Generally accepted
standards
Lorraine ITV1 11/10/2012 Generally accepted 1
standards
Meal or No Meal Lincs FM n/a Outside of remit / other 1
competition 102.2
Michael Mcintyre's BBC 1 28/09/2012 Race 1
Comedy Roadshow discrimination/offence
Million Pound Drop Channel 4 04/10/2012 Generally accepted 1
standards
Miranda BBC 1 05/10/2012 Offensive language
Mirpuri Show Cresent Radio | 19/09/2012 Generally accepted
standards
Mistakes Girls Make Sky News 07/10/2012 Religious/Beliefs 1
New York Competition discrimination/offence
(promotion)
Mock the Week BBC 2 11/10/2012 Disability 1
discrimination/offence
Monroe ITV1 01/10/2012 Materially misleading 1
Most Haunted Living TV n/a Materially misleading 1
Mount Pleasant Sky Living 26/09/2012 Crime 1
Mrs Biggs ITV1 03/10/2012 Advertising scheduling 1
NCIS Channel 5 n/a Advertising scheduling 1
Never Mind the BBC 2 30/09/2012 Race 1
Buzzcocks discrimination/offence
Never Mind the BBC 2 01/10/2012 Generally accepted 1
Buzzcocks standards
Never Mind the BBC 2 08/10/2012 Generally accepted 1
Buzzcocks standards
News on the Hour Sky News 29/09/2012 Generally accepted 1
standards
Newsnight BBC 2 30/08/2012 Due accuracy
Newsnight BBC 2 27/09/2012 Race
discrimination/offence
Newsnight BBC 2 08/10/2012 Due accuracy 1
Nick Wallis BBC Radio 25/09/2012 Generally accepted 1
Surrey standards
No Repeat Guarantee Absolute 08/10/2012 Competitions 1
with Nick Radio
Nothing to Declare Pick TV 07/10/2012 Offensive language 1

52




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217

5 November 2012

Olympics 2012 BBC 1 09/08/2012 Race 1
discrimination/offence
Panorama: Euro 2012: BBC 1 28/05/2012 Outside of remit / other 1
Stadiums of Hate
Pay Day competition Radio Clyde n/a Competitions 2
Peter Lee Show TMCR 95.3FM | 13/09/2012 Crime 1
Phones 4U's Channel 4 07/10/2012 Generally accepted 1
sponsorship of Films on standards
4
Price v Harrison Fight Box Nation 13/10/2012 Outside of remit / other 1
Programming Dave n/a Outside of remit / other 1
Programming Various n/a Outside of remit / other 1
Programming Various radio n/a Scheduling 1
stations
Radio 1D BBC Radio 1 06/10/2012 Outside of remit / other 1
Real Life Stories (trailer) | BBC 1 08/10/2012 Generally accepted 1
standards
Real Life Stories (trailer) | BBC 2 07/10/2012 Generally accepted 1
standards
Real Radio Breakfast Real Radio 26/09/2012 Religious/Beliefs 1
Scotland discrimination/offence
Regional News and BBC 1 01/10/2012 Due accuracy 1
Weather
Robin Galloway Radio Clyde 1 | 27/09/2012 Transgender 1
discrimination/offence
Room at the Top BBC 4 27/09/2012 Offensive language
Safari BBC 2 07/10/2012 Generally accepted
standards
Scott Mills BBC Radio 1 24/09/2012 Generally accepted 1
standards
Shooting Stars Dave 25/09/2012 Offensive language
Signing BBC n/a Television Access
Services
Sky News Sky News 25/09/2012 Generally accepted 1
standards
Sky News Sky News 02/10/2012 Generally accepted 1
standards
Sky News Sky News 03/10/2012 Generally accepted 15
standards
Sky News Sky News 04/10/2012 Outside of remit / other
Sky News Sky News 08/10/2012 Outside of remit / other
Sky News at Seven with | Sky News 02/10/2012 Generally accepted
Steve Dixon standards
Sky News at Ten Sky News 01/10/2012 Generally accepted 1
standards
Sky News with Colin Sky News 13/10/2012 Generally accepted 1
Brazier standards
Sky News with Kay Sky News 03/10/2012 Outside of remit / other 1
Burley
Sky News with Kay Sky News 04/10/2012 Outside of remit / other 1
Burley
Soccer Saturday Sky Sports 29/09/2012 Due impartiality/bias 1
News
Sportscene BBC 1 26/09/2012 Generally accepted 56
Scotland standards

53




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217

5 November 2012

Strictly Come Dancing BBC 1 06/10/2012 Generally accepted 1
standards

Subtitles Various n/a Television Access 1
Services

Sunday Morning Live BBC 1 30/09/2012 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Sunday Morning Live BBC 1 07/10/2012 Generally accepted 1
standards

Switch (trailer) ITV1 29/09/2012 Scheduling

T20 Cricket ARY News 20/09/2012 Crime

The Alan Titchmarsh ITV1 28/09/2012 Animal welfare

Show

The Food Hospital Channel 4 10/10/2012 Offensive language

The Inbetweeners E4 30/09/2012 Generally accepted
standards

The Jeremy Kyle Show ITV1 03/10/2012 Generally accepted 1
standards

The Jeremy Kyle Show ITV1 11/10/2012 Outside of remit / other

The Jonathan Ross ITV1 08/09/2012 Animal welfare

Show

The Jonathan Ross ITV1 13/10/2012 Generally accepted 1

Show standards

The Million Pound Drop | Channel 4 12/10/2012 Generally accepted 1

Live standards

The Morning Line Channel 4 15/09/2012 Materially misleading 9

The One Show BBC 1 16/07/2012 Due impartiality/bias 1

The One Show BBC 1 02/10/2012 Due accuracy 1

The Thick of It BBC 2 13/10/2012 Offensive language 1

The Valleys MTV 25/09/2012 Race 11
discrimination/offence

The Valleys MTV 25/09/2012 Sexual orientation 1
discrimination/offence

The Valleys MTV 28/09/2012 Generally accepted 1
standards

The Wright Stuff Channel 5 21/09/2012 Age discrimination/offence

The Wright Stuff Channel 5 26/09/2012 Violence and dangerous
behaviour

The Wright Stuff Channel 5 27/09/2012 Generally accepted 2
standards

The Wright Stuff Channel 5 01/10/2012 Crime

The Wright Stuff Channel 5 03/10/2012 Race
discrimination/offence

The Wright Stuff Channel 5 05/10/2012 Gender 1
discrimination/offence

The X Factor ITV1 18/08/2012 Materially misleading 7

The X Factor ITV1 18/08/2012 Offensive language 1

The X Factor ITV1 18/08/2012 Scheduling 2

The X Factor ITV1 08/09/2012 Race 1
discrimination/offence

The X Factor ITV1 08/09/2012 Race 1
discrimination/offence

The X Factor ITV1 22/09/2012 Crime

The X Factor ITV1 23/09/2012 Outside of remit / other

54




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217

5 November 2012

The X Factor ITV1 30/09/2012 Generally accepted 1
standards

The X Factor ITV1 30/09/2012 Offensive language 3

The X Factor ITV1 30/09/2012 Outside of remit / other 2

The X Factor ITV1 06/10/2012 Generally accepted 5
standards

The X Factor ITV1 06/10/2012 Product placement

The X Factor ITV1 06/10/2012 Promotion of
products/services

The X Factor ITV1 06/10/2012 Violence and dangerous 1
behaviour

The X Factor ITV1 06/10/2012 Voting 1

The X Factor Results ITV1 07/10/2012 Offensive language 12

Show

The X Factor Results ITV1 14/10/2012 Generally accepted 1

Show standards

The Xtra Factor ITV2 29/09/2012 Scheduling

This Morning ITV1 26/09/2012 Race
discrimination/offence

This Morning ITV1 03/10/2012 Fairness 1

This Morning ITV1 08/10/2012 Generally accepted 1
standards

This Morning ITV1 08/10/2012 Harm 1

Top Gear BBC 2 30/09/2012 Scheduling 1

Top Gear Dave 06/10/2012 Offensive language 1

Total Wipeout BBC 1 29/09/2012 Nudity 1

Trollied Skyl 21/09/2012 Generally accepted 1
standards

True Stories: Gypsy Channel 4 n/a Race 1

Blood / Blg Fat Gypsy discrimination/offence

Wedding

Unzipped (Trailer) BBC 1 06/10/2012 Generally accepted 1
standards

Vera ITV3 06/10/2012 Generally accepted 1
standards

Victoria Derbyshire BBC Radio 5 03/10/2012 Outside of remit / other

Walk on the Wild Side BBC 1 13/10/2012 Generally accepted
standards

Watchdog BBC 1 10/10/2012 Generally accepted 1
standards

Watchdog BBC 1 10/10/2012 Materially misleading 2

Welcome to India BBC 2 03/10/2012 Generally accepted 8
standards

Welcome to India BBC 2 03/10/2012 Materially misleading

World of Bollywood Prime TV 03/09/2012 Undue prominence

World's Greatest Body E4 01/10/2012 Gender

Shockers discrimination/offence

Yorkie's sponsorship of | Channel 5 05/10/2012 Gender 1

Eddie Stobart, Trucks discrimination/offence

and Trailers

You've Been Framed! ITV1 13/10/2012 Animal welfare

Zeebox's sponsorship of | Skyl 04/10/2012 Generally accepted

The Simpsons

standards

55




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 217
5 November 2012

Investigations List

If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an

investigation.

Here is an alphabetical list of new investigations launched between 18 and 24

October 2012.

Programme

Broadcaster

Transmission Date

Anglia Mowers' sponsorship of

North Norfolk

Various

weather Radio

Animal Sanctuary Horse & 28 August 2012
Country TV

Emmerdale ITV1 17 October 2012

Fresh Meat Channel 4 16 October 2012

Studio 66 Nights

Studio 66 TV4

10 October 2012

STV News at Six

STV

13 August 2012

The X Factor

ITvV1

18 August 2012

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in

breaches of the Codes being recorded.

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts

investigations go to:

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-

sanctions/standards/.

For fairness and privacy complaints go to:

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-

sanctions/fairness/.

56


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

