
ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  1 

Falun Gong in the media: What can we believe? 
 

Heather Kavan 

Massey University 

 

Dr. Heather Kavan researches ‘cults’, extreme religion and altered states. She is a lecturer 
in the Department of Communication, Journalism and Marketing at Massey University, 
New Zealand, where her specialist area is speech writing. Contact: 
H.Kavan@massey.ac.nz   
 

Abstract 

This paper explores the accuracy of Western and Chinese media reports about Falun 
Gong, a religious movement that has been locked in a propaganda war with the Chinese 
government since 1999.  The study is based on a year’s ethnographic research with 
Falun Gong, analysis of Falun Gong leader Li Hongzhi’s speeches and writings, and a 
discussion of external sources.  
 
I discuss the competing versions of the facts about who Li Hongzhi is, why Falun Gong 
was banned, and human rights violations. I conclude that, although the Western media is 
more accurate than the Chinese media on the critical issue of human rights violations, 
much of the material about Falun Gong in the Western news misleads the public.  
 

Introduction 

 

Falun Gong, literally law wheel practice, is a new religious movement that is now illegal 

in China.  Of all religious adherents, Falun Gong members are perhaps the most media 

savvy.  They have despatched thousands of press releases, staged headline-generating 

events, maintained a strong Internet presence, and brought defamation suits against 

anyone who publishes unfavourable material.  Consequently, Falun Gong adherents have 

been treated relatively kindly by the Western press, who have sometimes supported their 

religious and political agendas (Kavan, 2005).  

 

While several studies have examined how Falun Gong, the Chinese media, and the 

Western media have framed and presented their material (for example Chen, 2005; 

Powers & Lee, 2001), from a practical perspective the issue of the material’s accuracy is 

more important.  Western governments’ policies regarding human rights issues in China 

are often largely based on media reports (or on the reports of agencies, such as Amnesty 

International, who use the media as a source), so the information’s credibility is vital.  



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  2

Accuracy is also a critical issue in the numerous law suits Falun Gong have brought.  In 

this light, specialist in Chinese studies Patsy Rahn’s (2000) suggestion to go beyond the 

headlines and investigate what is really happening in Falun Gong is apposite.    

 

My study is based on a year’s ethnographic research with Falun Gong.  In this paper I 

will interweave findings from my fieldwork with the different media accounts.  I cover 

the news items from 1999 – when Falun Gong first burst into the international news – to 

the present.  However, most of my discussion focuses on the early period because this is 

when the key issues about Falun Gong were raised.  

 

I will begin by outlining the background to Falun Gong and its relationship with the 

media.  Next I describe my fieldwork, followed by a discussion of sources.  Then I will 

discuss the main issues in the media.  I conclude by observing that while the Western 

media is more accurate than the Chinese media on the critical issue of human rights 

violations, much of the material about Falun Gong in the Western news misleads the 

public.   

 

Background 

 

Falun Gong origins 

Falun Gong, also known as Falun Dafa, emerged in China in 1992 as a spiritual 

movement that was an offshoot of Qi Gong (sometimes called Chinese yoga).  The 

movement’s leader is Li Hongzhi.  Qi Gong is mainly comprised of breathing exercises, 

but Li added teachings of a world full of demons, aliens and apocalyptic adventures.  His 

books Zhuan Falun and Falun Gong read like an Asian version of the X Files and were 

instant best sellers.  In 1998 Li reached celebrity status, and he shifted to the United 

States.  

 

Falun Gong and the media 

Conflict with the media has been central to Falun Gong almost since its inception, for it 

was not the Chinese government, but journalists, writers, scientists and ex-members who 

first criticised Falun Gong.  Li’s unscientific claims and professions of divine status 

invited scepticism, and by mid 1996 Chinese journalists began to publish critical articles 

about Falun Gong’s supernatural beliefs and Li’s egoism.  In response, Li directed 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  3

members to defend the fa (his spiritual law) whenever it was attacked (Deng & Fang, 

2000; Li, 1998a, 1998b).  The protests were large and relentless.  

 

Between 1996 and mid-1999, practitioners initiated over 300 protests against negative 

media reports, forcing dismissals of reporters and receiving public apologies (Zhao, 

2003).  In China the media are free only as far as they facilitate social stability (Chan, 

2002), so when Falun Gong threatened civil unrest, media managers were quick to 

capitulate to their demands.  For example, when 2,000 protestors surrounded Beijing 

Television after the station broadcast a segment about a doctoral candidate who became 

psychotic while practising Falun Gong, the station fired the reporter, aired an immediate 

sympathetic portrayal, and – to show extra goodwill – handed out 2,000 boxed lunches to 

the protestors. 

 

Having learnt that such protests were fruitful, Falun Gong members were unstoppable.  

To prevent social unrest, Beijing authorities introduced a blackout against any negative 

media reports on the movement (Zhao, 2003).  However, not everyone was aware of the 

blackout, and an obscure academic magazine in Tianjin published a critique of Falun 

Gong by renowned physicist He Zuoxin.  The article might have gone unnoticed, except 

that six thousand Falun Gong protestors occupied the University over three days, 

demanding a retraction.  The editors refused, responding that scientific publications do 

not print retractions.  The protest developed into a riot – although this appears to have 

happened after the riot police arrived – and up to 45 people were arrested (the numbers 

vary in different accounts). 

 

To appeal their alleged vilification and the arrests, Falun Gong made the tactical mistake 

for which they are most remembered.  On 25 April 1999 over 10,000 members silently 

converged on the sidewalks of Zhongnanhai and surrounded Communist party 

headquarters for twelve hours.  It is at this point that the story is taken up by Xinhua 

(China’s news agency) and the Western media.  Before discussing these reports I will 

describe my fieldwork and sources.   

  

Fieldwork 

Several years ago, Falun Gong practitioners sent hundreds of letters to academic 

institutions requesting that unbiased research be done on them, so, when a group 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  4

advertised in New Zealand, I approached them.  Practitioners expect researchers to 

experience their spiritual path before they make judgement on it; therefore I used a 

methodology drawn from Robert Bellah’s (1970) ideas about symbolic realism, of 

shifting into the person’s religious reality for fieldwork purposes.   

 

For over a year I met with Falun Gong members in New Zealand, outdoors between 6 

and 7.30 am every morning to do Falun Gong exercises.  I also attended weekly 

demonstration meetings to which the public were invited.  The participants – all Chinese 

– welcomed and encouraged me: they told me that they were used to outsiders because 

before the Government crackdown in China, undercover spies sometimes attended 

meetings – often for several years.   

 

Initially I did not intend to focus my research on the media, but I soon discovered that 

this was highly important to members, as they expressed disappointment that the Western 

media had not been uniformly supportive of them.  From their conversations and 

literature I got the impression that Falun Gong had high expectations of the Western 

media, anticipating that the press would take a stance and assume a moral role in 

restoring members’ religious rights in China.  This view is highlighted by one of Li’s 

speeches in which he rails against the media for “keeping silent while crimes and sins are 

committed” (Li, 2005a, p. 2).   

 

At the morning meetings nobody spoke, we took a place in a circle, closed our eyes, did 

the exercises, and usually left without saying goodbye to each other.  There was slightly 

more interaction at other meetings, and I was careful not to direct the conversation as I 

wanted to see what issues were important to the participants.  I did not ask set questions 

as I was aware that practitioners had standard answers to particular lines of enquiry 

(Frank, 2004), and I focused on ensuring that I understood their perspectives correctly.    

 

However, as I do not speak Chinese and could not claim any experience of being 

persecuted or tortured, I was never fully part of the group.  Also, many of the members 

were biologically related to each other (most came to the movement through a family 

member).  With the exception of two spokespeople, I do not know the names of the 

participants.   Once, when I asked the name of a woman with whom I had met every day 

for over a year, I was told to call her “the woman”.  



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  5

 

The cultural barrier also meant that I sometimes did not fully understand how participants 

interpreted events.  For example, on one occasion a practitioner had been practising alone 

in her front yard when – according to her account – she saw me standing next to her 

doing the exercises, although I was, in fact, over two kilometres away at the time.  Over 

the next week members looked in my direction, whispered in Chinese and giggled.  I am 

not sure how they interpreted the event, although the incident did not impede our 

relationship.   

 

Over the year, I immersed myself in Falun Gong material – Li’s speeches, videos, books, 

and Falun Gong publications.  Li’s coercive and inflated style (which Dean Peerman 

describes as “gaseous-cosmic” [2004, p. 30]) contrasted with the polite and humble 

nature of the participants.   More significantly, Li’s speeches repeatedly contradicted both 

what Falun Gong members were telling me and what they were telling the media.  I had 

hoped that my research would help Falun Gong, but I became increasingly aware that this 

would be unlikely.  

 

While my fieldwork was in New Zealand, this paper focuses more broadly on the 

international media.  Although my location is a limitation (especially as there are only 

approximately 100 Falun Gong members in New Zealand), Falun Gong practices are the 

same throughout the world.  There are no variations of the teachings because Li threatens 

that if anyone inadvertently alters the teachings when speaking to outsiders, they will be 

attacked by demons and die (Li, 1998b).  Therefore my general experiences tally with 

overseas accounts of Falun Gong practice (for example, Burgdoff, 2003; Frank, 2004; 

Porter, 2003).  However, my conclusions are less favourable to Falun Gong than previous 

researchers, who were writing at a time when some of Falun Gong’s more extreme 

political writings had not been published.  

 

Sources 

For both the Chinese and Western media, I retrieved articles from Factiva database by 

typing Falun Gong and its alternative name Falun Dafa into the search engine.   For the 

Chinese press reports I read all accounts disseminated by Xinhua.  Xinhua is China’s 

principal news agency, controlled by the state-run Department of Propaganda.  Their 

material is difficult to verify as original sources are usually inaccessible to Westerners.   



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  6

The Western media get most of their information about Falun Gong from press releases 

disseminated by the Rachlin media group.  This group is essentially a Public Relations 

firm for Falun Gong, managed by Gail Rachlin, who is one of Li’s inner circle.   

 

Journalists also get their stories from interviewing participants.  However, Li forbids 

practitioners from talking about what he calls “high level things” to ordinary people, and 

instructs them to lie to those uninterested in spiritual matters (“tell them that we’re just 

doing exercises” [Li, 2002, p. 21]).  Therefore spokespeople tend to be evasive about 

their beliefs, and resort to formulaic principles and repetitions of their slogan 

‘truthfulness, compassion, forbearance’.   Moreover, Li sets the terms of the debate by 

directing members to get sympathy by telling listeners about the persecution, with the 

hidden intention of later turning them into converts (Li cited in Rahn, 2005; see also Li, 

2002, 2003a).  Members do not see this strategy as deceptive: a Falun Gong 

spokesperson told me that by focusing on the persecution and not pushing their religion 

or leader, members were being inoffensive.   

 

Generally, practitioners do not know if the information in the media is accurate.  They 

themselves get most of their information from reading press releases, and usually if I 

asked them if something was true they replied, “Yes – I read it in the newspaper”.  Falun 

Gong also have their own media (Li, 2005b), and are heavily involved in the Epoch 

Times, a free newspaper that is most well known for its polemic Nine commentaries on 

the Chinese Communist Party, which Li promotes (Li, 2005c).  

 

As practitioners do not teach Falun Gong beliefs, I found more information from Li’s 

books and speeches.  Copies are available on the Internet, but they are not necessarily the 

same as the originals.  For example, disciples removed a chapter of Li’s improbable 

autobiographical claims of supernatural exploits from Zhuan Falun, as well as from the 

Internet (see Penny, 2003 for a discussion on the content).  They also removed English 

translations of Zhuan Falun 11, a book in which Li makes several scientific slip-ups 

(such as mistaking a light year for a measurement of time) and offends potential 

supporters by condemning homosexuality and Buddhism.  Curiously, when I asked a 

research assistant to translate parts of Zhuan Falun 11 for me, his car was broken into 

after he left my office, and my instructions on what to translate were stolen.  Although I 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  7

am sure this event was a coincidence, it helped me to appreciate the wariness Falun Gong 

and the Chinese government have of each other.  

 

Further, as Deng and Fang (2000) observe, English translations of Li’s speeches have a 

less strident tone, they sometimes differ from the original Chinese in critical parts, and 

the most anti-gay, racist and anti-human scriptures have never been translated into 

English.  Also, Li has instructed followers to destroy any unauthorised versions of his 

speeches (1998b). 

 

While these sources shed some light on Falun Gong beliefs, an equally critical issue in 

relation to Falun Gong is the torture and persecution of members.  The press often quote 

Amnesty International, but Amnesty’s reports are not independently verified, and mainly 

come from Falun Gong sources (for example, Amnesty, 2000).  The Hong Kong Centre 

for Human Rights is the only independent source of information, although the Centre is 

actually not an organisation, but one man – Lu Si Qing.  However, statistics of arrests 

from both Amnesty and the Hong Kong Centre are often much higher than those reported 

by Western journalists who were present in China when the arrests were made (Rahn, 

2000), which suggests that other information may be similarly exaggerated.   

 

The media stories 

  

The news items generally begin at the time of the Zhongnanhai protest.  To resume the 

story, China’s Premier Zhu Rongji told the protestors that their grievances would be 

addressed within three days.  One participant told me that he “was very nice” and the 

crowd went home delighted.  However, on July 22 1999 the government did an about-

turn: Falun Gong was declared an ‘evil cult’, the religion was outlawed, and members 

were arrested.  The Western and Chinese media give contradictory accounts.   

 

Li Hongzhi 

The first issue was Li’s role in the protest.  The Western press quoted Li and his 

spokespeople who said that the protest was spontaneous, that Li was on his way to a 

conference in Australia at the time, and had no knowledge of it.  This seems unlikely 

because all Falun Gong decisions have to be pre-approved by Li, no matter where he is 

(Li, 1995).  In contrast, Xinhua claimed that Li was on Northwest Airline Flight 087 to 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  8

China on April 22 and stayed for two days.  Xinhua (1999c) also presented evidence that 

Li ordered disciples to protest.  Over a month after his initial denials, Li changed his 

story, and admitted to journalist Paul Flatin (1999b) what Xinhua had been reporting 

from the outset: that he was in China on the eve of the protest.  Xinhua’s reports therefore 

seem more plausible than the initial Western ones, although we may be question how the 

Chinese government gained their information (apparently Li’s co-conspirators 

‘confessed’).     

 

The descriptions of Li also vary between China and the West.  The Western media, 

taking their initial stories from interviews with Li, describe him as a bright, baby-faced 

man who looks more like a businessman than a guru, and who “may be wacky, but he’s 

no counterrevolutionary” (Liu, 1999, para. 2).   Flatin writes that “with his round, soft, 

Buddha-like features and smiling brown eyes, the cheerful Li hardly seemed like the 

illustrious spiritual leader of millions of Chinese” (1999a, para. 19).  Numerous media 

quote Li’s story that he was spiritually cultivating at the age of four, and at twelve years 

of age was discovered by a Taoist immortal from the mountains.  Reportedly, having 

founded Falun Gong, he now leads a simple life from his New York apartment, and is a 

“family-values nostalgist” (Rosin, 1999, para. 11).  With some exceptions (especially 

Hitchens, 2000), Li is portrayed as a hero, a man who, like Gandhi, mobilised millions of 

disciples to non-violently resist an oppressive regime.  In 1999 he was nominated by six 

countries for the Nobel peace prize, and in 2001 Asia Week named Li the most powerful 

communicator in Asia (Number 1, 2001).   

 

Not surprisingly, the Chinese media have a different view of Li.  According to Xinhua, 

far from being a child spiritual protégé, he only began practising Qi Gong a year before 

he started Falun Gong, and when he began Falun Gong he copied the physical exercises 

from Qi Gong and hand movements from Thai dances.  Once in power, Li enticed, 

brainwashed and intimidated followers.  He forbade members to take medicines and go to 

hospitals (while doing so himself), leaving practitioners to die in agony while he did 

nothing to help them, aside from boasting that he could heal by simply waving his hand.  

While “hooting” that only he could save the world (Xinhua, 2001a, para.1), he amassed a 

fortune for himself, living in his luxury home off the profits from his propaganda, and 

visiting brothels (Xinhua, 1999a, 1999d).  He is now in the USA enjoying the good life.   

 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  9

In some respects, Western and Chinese accounts are not as polarised as one would 

expect.  Like Xinhua, the Western press also publicised some of Li’s unusual beliefs.  For 

example, in an interview with Van Biema (1999) of Time magazine, Li talked of his 

apocalyptic visions, and warned that ghostly-looking aliens are infiltrating human minds 

to corrupt and ultimately replace humans.  However, later, when Hanna Rosin (1999) of 

the Washington Post questioned Li about these beliefs, he responded that he merely 

meant them as Buddhist metaphors.  As Li no longer gives interviews, and more recent 

accounts come largely from the Rachlin media group, his unusual ideas are less reported 

today.   

 

Regarding his spiritual status, Li was ambiguous when speaking to the Western media.  

While he said modestly to ABC news, “Don’t make me into a God” (implanting the idea 

that one could easily make this mistake when encountering him), to Time magazine, 

“You can think of me as a human being”, and to The Times “I’m not saying I’m higher 

than Jesus Christ,” he is more forthright with disciples (Dowell, 1999, answer 30; 

Greenberg, 1999, p. 2; Kirsta, 1999, para. 34).  At conventions he claims not just to be a 

God, but the best God, superior to Buddha and Jesus whom he dismisses as merely 

teaching 16 carat gold paths compared with his 24 carat gold path (Li, 1998c, 2003a).  He 

also encourages veneration, telling disciples that his spiritual body is so large that, if he 

appeared in it, disciples would be looking upward from under his big toe (Li, 1999).

  

Why Falun Gong was banned 

When the story of Falun Gong broke in the West, commentators ridiculed Communist 

leaders for launching the equivalent of a counter-terrorist attack on a group of “exercising 

grannies” (Mosher, 1999, para. 1).  Referring to the fact that Falun Gong mainly 

comprises breathing exercises, Time Asia opened its story by announcing that it had now 

become illegal to breathe in China (Spaeth, 1999).  To explain Falun Gong’s illegal 

status, the Western media repeatedly quote members’ claim that the Chinese government 

outlawed Falun Gong because Li had more followers than the Communist party (100 

million compared with 60-70 million).  This assertion seems unlikely for two reasons.  

First, scholars agree that the number of Falun Gong adherents was between two to ten 

million, not 100 million (see Bruseker, 2000, p. 52; Major religions, n.d, p. 24 ).  Second, 

there were equally popular Qi Gong groups in China which were not banned.   

 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  10

Countering the Western reports, Xinhua (1999b) claims that the Western media portray 

Falun Gong as a harmless meditation group to make China look ridiculous.  The agency 

produced a stream of articles explaining that the Chinese government banned Falun Gong 

because Li had broken numerous laws, threatened public safety, was responsible for over 

1,000 deaths (mainly from members committing suicide or not seeking medical 

treatment), and because members had infiltrated the Communist party to overthrow the 

government.   

 

On the issue of Falun Gong’s responsibility for numerous deaths, practitioners told me 

that they did not know whether the incidents occurred, but they were sure that the deaths 

did not stem from Falun Gong beliefs.  Members also said that Li does not discourage 

people from getting medical assistance.  However, this claim does not tally with Li’s 

writings.  He teaches that illnesses are caused by karma, and that by taking medicines or 

getting medical help one presses the karma back into the body.  The sign of a true 

practitioner is to refuse medicine or medical care (Li, 1998b; 1998c; 1999; 2001a; 

2003b).   

 

The second issue – that Falun Gong infiltrated the Communist party – is not disputed.  

Falun Gong had permeated the state’s military, security, media and educational 

establishments.  Also, in Falun Gong Li writes about his focus on gaining support from 

state government leaders, and these statements have suspiciously been omitted from the 

English and French translations (Deng & Fang, 2000).  Even so, there is no evidence that 

in the early stages Li planned to topple the Communist party.  To be sure, members today 

are political.  They yearn for the demise of the party - parading down streets singing “no 

more Communist party, no more torture”, surrounding Chinese embassies silently 

chanting “all evil be destroyed”, and triumphantly share any news suggesting that the 

Communist party is collapsing.  However, their opposition to the Party seems to be the 

result of being persecuted, rather than the cause of the ban.   

 

Human rights abuses 

Nowhere do Chinese and American accounts differ more than on the issue of human 

rights.  After the ban, tens of thousands of practitioners were arrested and sent to labour 

camps without trial, and many claim to have been tortured.  While the numbers may be 

exaggerated, the evidence is compelling.  There are photographs of police brutality and 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  11

mutilated torture victims, and – although it is unclear whether these photos were taken 

independently – they are not usually disputed.  There are also eye witness testimonies, 

and first hand accounts (for example, Zeng, 2005).  Additionally, Ian Johnson of the Wall 

Street Journal documented his investigative research on the repression in a poignant 

series of articles, for which he received a Pulitzer prize (Johnson, 2004).    

 

The Chinese media do more than issue blanket denials of human rights abuses; Xinhua 

paints an enchanted picture of Falun Gong members in air conditioned re-education 

centres, regaining their energy and vigour by eating ravishing meals and being showered 

by kindness from the guards.  Members are depicted playing basketball, dancing, and 

attending to rabbits, deer, and birds (Xinhua, 2001c; 2001d).  Even police stations are 

portrayed as veritable counselling services where police patiently educate Falun Gong 

members and try their best to save their lives (Xinhua, 2001b).  Such stories would strain 

credibility even if they were referring to Western law enforcement.   

 

Practitioners talk about the persecution a lot.  They describe members being hung from 

shackles on the wrists for prolonged periods, shot with electric stun guns, pierced with 

sharp bamboo sticks, beaten, raped, confined to tiny spaces where they are unable to 

move their body, and prohibited from using a toilet for several days.  They display 

banners with photographs of police brutality, and often re-enact torture scenes in public 

demonstrations.  An undercurrent of sadness pervaded the meetings, as members were 

cut off from loved ones in China.   

   

At the same time, practitioners did not perceive themselves as victims, and were adamant 

that they did not want to be portrayed this way.  I understood this more fully when one 

day a practitioner looked at me with pity and exclaimed that she felt sorry for me because 

I worked so hard at doing the exercises but had never experienced the persecution.  She 

then began quoting from one of Li’s speeches on ‘stepping forward’.  Stepping forward 

means activism and refers to a series of tests members have to pass to gain entry into Li’s 

heaven.  These tests have arisen because Li has only planned enlightenment for a limited 

number of Falun Gong members, but with increasing numbers and the imminent end of 

the world, he has to quickly weed people out (Li, 2000a; 2001c).  By defending the fa 

and being imprisoned and tortured, practitioners’ karma is burnt off, thus assuring them a 

place in Li’s paradise.  It follows that when enduring severe torture, practitioners must 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  12

not recant their faith, even if their retraction is insincere.  This is a serious disgrace (Li, 

2001c), and those who recant are “malignant tumours” whom Li purposely orchestrated 

the torture to expose (Li, 2000b, sec. 18, para. 1).   

 

Therefore, while practitioners abhor human rights abuses, they also find meaning in 

them.  Persecution reinforces and reinvigorates their world view, as well as providing 

their religion with a selling point to the West.   

 

Is Falun Gong a cult? 

Another issue – and one that is most important to Falun Gong members that I met - is the 

use of the word ‘cult’.  Xinhua consistently describe Falun Gong as a cult (xijiao).  In China 

any word related to religion has implications of feudal superstition, but xijiao is especially 

pejorative because it has pathological connotations that suggest evil agents of disease 

(Chen, 2003b).   

 

The Western media do not usually describe Falun Gong as a cult, because of pressure 

from Falun Gong, and members tell the media they are just an exercise group.  However, 

as Wong and Liu (1999) observe, Falun Gong seems unusually proselytising for an 

exercise group.  Also, on newcomers’ second or third visits they are given scriptures 

showing Li’s rejection of those who just do the exercises every day (usually Zhuan 

Falun, but see also Li, 1997; 1998b).  I noticed that newcomers never returned after they 

were given the reading material, except for one man who reappeared only to put the 

books on the table and rush out the door.  When – six months into the fieldwork – a 

member told me that Falun Gong was not about doing the exercises at all, I was not 

surprised.   She had already given me this information via Li’s writings.  

 

If the ambiguous – some might say deceptive – recruitment tactics make Falun Gong 

sound like a cult, we should look further at what exactly a cult is.     Characteristics 

associated with cults include: an idolised charismatic leader who exploits people by 

letting them believe he – and it usually is a ‘he’ – is God’s mouthpiece; mind control 

techniques; an apocalyptic world view used to manipulate members; exclusivity (‘only 

our religion can save people’); alienation from society; and a view of members as 

superior to the rest of humanity.    

  



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  13

If we employ these criteria, Falun Gong could be described as a cult.  By his own account 

Li is the exclusive saviour of the world.  He teaches that members are superior to 

ordinary people, and they must relinquish “affection for kinsfolk, love between a man 

and a woman, an affection for parents, feelings, [and] friendship” (Li, 2003b, lecture 4, 

para. 3).  Also, Falun Gong activities take up large amounts of practitioners’ time each 

day.  To be sure, practitioners are free to exit Falun Gong whenever they want, but this 

freedom is a physical reality, not a psychological one.  As the Chinese members I met 

had no exposure to other spiritual paths, they believed the peace they experienced in 

meditation is only available through Falun Gong.   Moreover, if they are left behind in 

the apocalypse they will suffer horribly (Li, 2000a).  (The date of this event is uncertain 

because Li can use his mystical powers to delay it, but participants were expecting it 

within the next 25 years.)    

 

Even so, as Chang remarks, ‘It takes a cult to know a cult,’ and the word cult can also be 

applied to Maoist China (Chang, 2004, p. 130).  The parallel has not been lost on Falun 

Gong members who, after I had finished the research, put articles in my letterbox 

denouncing the Communist party as an ‘evil cult’ (these articles were from the Nine 

commentaries on the Communist Party [2005]).  The comparison invites the question of 

whether Chinese abhorrence of Falun Gong may be because Li uses the same vocabulary 

and symbols that Mao Ze Dong did.  Like Mao, Li has activated millions of people with his 

rhetoric.  His ideology is similarly characterised by moral superiority, defining others as 

absolute evil, dehumanising enemies by labelling them snake spirits and possessed by 

ghosts, extolling the virtues of selflessness and sacrifice, emphasising the necessity of 

enduring physical hardship, harassing critics, and denigrating science in favour of his 

purportedly infallible truths.    

 

Addicts and Atrocities  

Having classified Falun Gong as a ‘cult’, it was only a small step for Xinhua to label 

practitioners ‘addicts’.  This characterisation could perhaps be applied to some members 

before the crackdown.  When Falun Gong was under the auspices of Qi Gong, there was 

an outbreak of Qi Gong psychosis in China, as members’ excessive spiritual activities 

brought on psychotic states (Chen, 2003a; Engardio, 2000).   

 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  14

However, I doubt that many Falun Gong members today have experienced this 

phenomenon.  The practitioners I encountered did not report vivid spiritual experiences, and 

spoke of Falun Gong activities more as a chore to be endured (“I don’t do the exercises 

because I enjoy them; I do them because they are good for me,” one participant 

commented).  In fact, in my quest for understanding, I may have been keener than the 

practitioners, and I sometimes suspected that they were only at the practice site because I – 

the outsider – was enthusiastically there each morning.  This suspicion was confirmed when 

I discovered that daily 6am meetings ceased after I finished my fieldwork.   

 

Even so, experiences and beliefs that are considered normal in a religious subculture can 

well seem psychotic and delusional to outsiders.  The previously mentioned example of a 

practitioner hallucinating that I was standing next to her is a good example.  Similarly, 

one practitioner appeared paranoid when, after the group had blocked public access, she 

claimed that pedestrians who expressed irritation had been secretly “got at” by the 

Chinese embassy.   

 

Additionally, in my experience it was difficult to keep up with the harsh physical 

demands of Falun Gong without dissociating (especially at 6am).  We stood with our 

hands in the air for interminable periods of time, and regularly sat in the lotus position for 

over an hour – throughout the Manawatu floods and sometimes in temperatures below 

zero.   Following Li’s orders to disciples, (Li, 2001a, p. 72; Li, 2003b, pp. 139-40), we 

stayed in position no matter how severe the pain.  When on one occasion I was in the 

early stages of hypothermia, I was told that if I had been meditating properly I would not 

have felt the cold.  None of us were particularly functional afterwards, we often struggled 

to walk, and our dazed appearance could well have appeared mentally unhealthy.   

 

To further support the label ‘addicts’, the Chinese government flooded the media with 

atrocity stories about Falun Gong members.  Newspapers, magazines and broadcasting 

stations published lurid accounts of members dying from suicide, and cutting open their 

stomach to find their inner falun.  There is no way of verifying these stories.  Mysteriously 

the alleged atrocities have only occurred in China and not in the West, which suggests that 

the information may have been fabricated.   

 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  15

The most controversial of these incidents is the self-immolations of alleged Falun Gong 

members.  In January 2001, three weeks after Li issued a statement to disciples saying that 

evil could “no longer be tolerated” and they could set aside the principle of forbearance and 

“use various measures at different levels” to “eradicate it” (Li, 2001b, para. 1), a man and 

two mother-daughter pairs burnt themselves alive in Tiananmen Square.  The police rushed 

to the scene with fire extinguishers, but one of the women died at the scene.   

  

For the Chinese media this was the atrocity story par excellence.  Television stations 

broadcast footage of the women and girls staggering with their hands above their head (the 

Falun Gong pose) as flames leapt over their bodies.  Xinhua produced a torrent of stories, 

focusing especially on one of the victims - the pretty 12 year old daughter, who died later.   

 

Falun Gong spokespeople deny that the immolators were Falun Gong members, and claim 

that the Chinese government staged the whole event to smear the group – a view shared by 

journalist Danny Schetcher (2001) in his sympathetic investigation of Falun Gong.  

Members gave me a VCD that demonstrates discrepancies in the footage: the man is not 

sitting in the Lotus position correctly, and fire extinguishers are mysteriously available 

within minutes (The world, n.d).  Even so, the survivors and organisers have subsequently 

told American and Chinese journalists that they were Falun Gong members and were 

inspired by Li (for example, Page, 2002, Xinhua, 2005).  Also, there have been other Falun 

Gong self immolations, and several thwarted attempts. 

 

Final thoughts 

 

As Xinhua has a reputation for being untrustworthy, the agency is often not believed even 

when it is telling the truth (Chang, 2004).  However, my research suggests that on the issues 

of Li and his role in the Zhongnanhai protest, why Falun Gong was banned, and its cult-like 

nature, Xinhua’s accounts are (if we ignore the florid tone) generally more accurate than 

Western ones.  Nevertheless, there is more diversity in the Western reports, and on the 

critical issue of human rights abuses, the Western reports are more reliable.   

  

The Falun Gong members I met appeared to be humble and courageous people.  Their focus 

is on spiritual issues and their fellow practitioners in China.  They dismiss wholesale all 

Xinhua’s reports, and have relentlessly campaigned for the West to do the same, 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  16

influencing the media and obtaining USA censures against China.  In doing this they have 

sometimes exceeded the facts, but for them there is so much at stake – their reputation, their 

ability to see loved ones in China, and, more importantly, their eternal future with Li.   

 

Writing about Chinese history, Dun Li (1978) comments that a commitment to a single 

ideology is a type of imprisonment, and that the stronger the commitment an individual, a 

group, or a nation has, the more imprisoned and dogmatic they become. At the heart of 

the battle between the Chinese government and Falun Gong are two warring ideologies 

with highly committed protagonists.  Both use the media as pawns.  Both use the same 

rhetorical strategies: issuing blanket denials when accused, devising conspiracy stories, 

and redirecting allegations by accusing the other of the same thing.  What is being played 

out is a conflict of intransigent beliefs.  The Western media’s uncritical acceptance of 

Falun Gong’s version suggests that Li, by appealing to ideals of amelioration of suffering 

and freedom of religion, has produced a story that the West wants to believe.   

 

 

Postscript 

 

When the research was finished, I was quoted in a press release on new religious 

movements, in which I said that the FBI’s definition of a potentially violent religion was 

so broad that several groups in New Zealand would fall into it, and cited Falun Gong as 

one of several examples.  Falun Gong members monitor the media daily, and discovered 

the press release even before I did.  They were offended that they were classified with 

other religions that they perceived to be “totally evil”, and I received a phone call 

warning me that I would be deluged by a hundred callers from a Falun Gong email list.  

Several emotionally–charged phone calls followed, in which the callers demanded the 

press release be removed from the Internet.  A member contacted me at home and relayed 

accusations that I was being paid large amounts of money by the Chinese government, 

and repeatedly said that the situation was “extremely dangerous”.  Each time I asked 

exactly what the danger was, she did not explain. 

 

The response was understandable, in the sense that during the time I shared with Falun 

Gong I never disagreed with them, yet now I was speaking in an academic voice.  This 

experience nevertheless highlighted for me the similarity between Falun Gong’s view of 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  17

what constitutes fair media treatment and the Communist party’s model, which 

suppresses dissenting voices.   

 

References 

Amnesty International. (2000, March 23). People’s Republic of China: The crackdown 

on Falun Gong and other so-called “heretical organizations”. Retrieved June 30, 

2004, from http://web.amnesty.org/libraryIndex/engASA170112000  

Bellah, R. (1970). Christianity and symbolic realism. Journal for the Scientific Study of 

Religion, 9(2): 89-96. 

Bruseker, G. (2000). Falun Gong: A modern Chinese folk Buddhist movement in crisis, 

M.A. thesis, Leiden University. Retrieved Nov. 2, 2004, from   

http://www.let.leidenuniv.nl/bth/bruseker.rtf.  

 

Burgdoff, C. A. (2003). How Falun Gong practice undermines Li Hongzhi’s totalistic 

rhetoric. Nova Religio, 6(2): 332-347. 

 

Chan, A. (2002). From propaganda to hegemony: Jiaodian Fangtan and China’s media 

policy. Journal of Contemporary China, 11(30): 35-51.  

 

Chang, M. H. (2004). The end of days: Falun Gong, New Haven: Yale University Press. 

 

Chen, C. H. (2005). Framing Falun Gong: Xinhua news agency’s coverage of the new 

religious movement in China. Asian Journal of Communication, 15(1): 16-36. 

 

Chen, N. (2003a). Breathing spaces: Qigong, psychiatry and healing in China. New 

York: Columbia University Press.  

 

Chen, N. (2003b). Healing sects and anti-cult campaigns. The China Quarterly, 174, 

June: 505-520.  

 

Deng, Z. & Fang, S.  (2000). The two tales of Falun Gong: Radicalism in a traditional 

form.  Paper presented at the Annual Conference of the American Family 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  18

Foundation. Seattle, WA, 28-29 April 2000. Retrieved April 2, 2005, from 

http://www.xys.org/netters/ Fang-Zhouzi/religion/2tales.doc  

 

Dowell, W. (1999, May 10). Interview with Li Hongzhi. Time Magazine Asia.   

 

Engardio, J. P. (2000, March 23-29). Spiritual CULTivation. New Times. Los Angeles. 

Retrieved from Factiva Database.  

 

Flatin, P. (1999a, June 21). Chinese spiritual leader cautions Beijing on crackdown. Asian 

Political News. Retrieved from Factiva database.  

 

Flatin, P. (1999b, July 23). Falun Gong leader shocked, outraged by Beijing’s ban. Japan 

Economic Newswire. Retrieved from Factiva database.  

Frank, A. (2004). Falun Gong and the threat of history.  In M. A. Tétreaulx and R. A. 

Denemark (Eds.), Gods, Guns & Globalization: Religious Radicalism and 

International Political Economy, vol. 13, International Political Economy 

Yearbook (pp. 233-265). Boulder: Lynn Rienner. 

Greenberg, J. S. (1999, Aug. 20). A passive recipient: Falun Gong leader seems modest - 

and in control. Special to ABCNEWS.com. Retrieved from Factiva database.  

 

Hitchens, C. (2000, Nov. 20). For whom the Gong tolls, Nation, 271(16). Retrieved from 

Factiva database.  

 

Johnson, I. (2004). Wild Grass: Three Stories of Change in Modern China. New York: 

Pantheon. 

 

Kavan, H. (2005). Print media coverage of Falun Gong in Australia and New Zealand.  In 

P. Horsfield (Ed.) Papers from the Trans-Tasman Research Symposium, 

'Emerging Research in Media, Religion and Culture (pp. 74-85). Melbourne: 

RMIT Publishing. 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  19

Kirsta, A. (1999, Aug. 14). This man claims to be teaching an ancient method of spiritual 

healing – Investigation. The Times. Retrieved from Factiva database.  

 

Li, D. J. (1978). The Ageless Chinese. (3rd ed.). New York: Charles Scribner’s Sons.  

 

Li, H. (1995). Comments regarding the fa-rectification made at the Falun Dafa assistants 

meeting in Beijing, January 2. Retrieved Jan. 10, 2006, from 

http://www.falundafa.org/book/eng/yj_4.htm  

Li, H. (1997). Falun Dafa: Lectures in the United States, pre-publishing version. 

Retrieved March 26, 2001, from http://falundafa.org/book/eng/mgjf.htm  

Li, H. (1998a). Assistants’ fa conference in Changchun July 26, Changchun. Retrieved 

March 13, 2006, from  http://www.falundafa.org/book/eng/changchun1998a.htm  

 

Li, H. (1998b). Essentials for further advancement: A Falun Gong practitioner’s guide. 

Retrieved Feb. 1, 2006, from http://www.falundafa.org/book/eng/jjyz.htm  

Li, H. (1998c). Falun Buddha Fa: Lecture at the first conference in North America, 

March 29-30, New York. Retrieved March 26, 2001, from 

http://falundafa.org/book/eng/north- america.htm  

Li, H. (1999). Falun Dafa lecture in Sydney. Retrieved April 7, 2005, from  

http://www.falundafa.org/book/eng/xnjf1.htm  

Li, H. (2000a). Eliminate evil, November 30. Retrieved 12 June, 2005, from 

https://dongtaiwang.com/dm/UGgC/Jjj.pyRNejvFqBz.ARg/rzu/negvpyrf/2000/12

/2/4306.html  

Li, H. (2000b). Essentials for further advancement II. Retrieved March 12, 2005, from 

http://www.falundafaorg/book/eng/jjvz2_15.htm  

Li, H. (2001a). Falun Gong: Principles and exercises for perfect health and 

enlightenment. MA: Fair Winds Press. 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  20

Li, H. (2001b). Beyond the limits of forbearance. Retrieved April 2, 2004, from 

http://clearwisdom.net/eng/2001/jan/02/jingwen010201.html  

Li, H. (2001c). Teaching the fa at the Washington D.C. International Fa conference, July 

21. Retrieved March 27, 2004, from http://www.faluncanada.net/ 

libray/english/daohang_4.htm  

Li, H. (2002). Touring North America to teach the Fa, March. Retrieved Feb. 12, 2005, 

from http://falundafa.org/book/eng/na_lecture_tour.htm  

Li, H. (2003a). Teaching the Fa during the 2003 Lantern festival, Feb. 15. Retrieved June 

3, 2005, from http://www.faluncanada.net/library/english/ la2003/la2003_e.doc  

Li, H. (2003b). Zhuan Falun: Turning the law wheel. Taiwan: Yih Chyun Corp. 

Li, H. (2005a). Teaching the Fa at the 2005 Canada Fa Conference, May 22 Toronto. 

Retrieved June 5, 2005, from 

http://www.faluncanada.net/library/english/jw/jw050531_e.html  

Li, H. (2005b). Teaching the Fa in the city of Chicago, June 25. Retrieved Feb. 17, 2006, 

from http://www.pureawakening.net/pa/article/2005/7/17/46283.html  

 

Li, H. (2005c). We are not getting political, January 26. Retrieved Feb. 15, 2006, from 

http://www.falundafa.org/book/eng/jw_120.htm  

 

Liu, M. (1999, Aug 9). Mao vs. the Mystic. Why is Beijing so scared of a dumpy spiritual 

guru? The crackdown against Falun Gong goes beyond superstition. Newsweek 

International. Retrieved from Factiva database.    

 

Major religions of the world ranked by number of adherents (n.d.). Retrieved July 1, 

2005, from http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html  

 

Mosher, S. W. (1999, Aug. 13). Letters to the editor: Failed China policy. The Asian Wall 

Street Journal: 8. Retrieved from Factiva database.  



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  21

Nine commentaries on the communist party. Epoch Times Special Publication.  Retrieved 

April 23, 2008, from http://ninecommentaries.com/  

Number 1: Li Hongzhi, (2001, June 1-8). Time Asia. Retrieved 14 June, 2004, from 

http://www.asiaweek.com/asiaweek/features/power50.2001/p01.html 

Page, J. (2002, April 4). Survivors say China Falun Gong immolations real, Reuters. 

Retrieved from Factiva database.  

 

Peerman, D. (2004, Aug. 10). China Syndrome: The persecution of Falun Gong, 

Christian Century: 28-31. 

 

Penny, B. (2003). The life and times of Li Hongzhi: Falun Gong and religious biography, 

The China Quarterly, 175: 643-661. 

 

Porter, N. (2003). Falun Gong in the United States: An ethnographic study. Masters 

thesis, University of South Florida.  

 

Powers, J. & Lee, M. Y. M. (2001). Duelling media: Symbolic conflict in China’s Falun 

Gong suppression campaign.  In G. Chen and R. Ma (Eds.). Chinese Conflict 

Management and Resolution (pp. 259-273). Westport, CT: Ablex Pub. 

 

Rahn, P. (2000). The Falun Gong: Beyond the headlines. Cultic Studies Journal, 17: 168-

186.  

 

Rahn. P. (2005). Media as a means for the Falun Gong movement. Asia Media, UCLA 

Institute. Retrieved June 6, 2005, from http://www.asiamedia.ucla.edu/article. 

asp?parentid=20142  

 

Rosin, H. (1999, July 24). Falun Gong leader, called ‘evil’ by China, says he’s 

misunderstood. Washington Post. Retrieved from Factiva database.   

 

Schechter, D. (2001). Falun Gong’s Challenge to China: Spiritual Practice or Evil Cult? 

New York: Akashic Books. 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  22

 

Spaeth, A. (1999, Aug 2). No sects, please, we’re Chinese. Time 154(2).  Retrieved from 

Factiva database.  

 

Van Biema, D. (1999, May 10). The man with the Qi. His spiritual movement has 

galvanized millions in China.  But Li Hongzhi has more on his mind. Time 

153(18). Retrieved from Factiva database.  

 

Xinhua. (1999a, Sept. 12). China publishes new book exposing Falun Gong. Retrieved 

from Factiva database.  

 

Xinhua. (1999b, Aug. 18). Havard [sic.] scholar – Falun Gong cult should be combated in 

any country. Retrieved from Factiva database.  

 

Xinhua. (1999c, Aug. 12). Li Hongzhi’s role in illegal gathering at Zhongnanhai, Parts 1-

8. Retrieved from Factiva database.  

 

Xinhua. (1999d, Sept. 12). Li Hongzhi uses Falun Gong to amass dirty money. Retrieved 

from Factiva database.  

 

Xinhua. (2001a, Feb. 4). Commentary – Li Hongzhi haunted by his own guilt (2). 

Retrieved from Factiva database.  

 

 

Xinhua. (2001b, Nov. 20). Feature: Justice to defeat evil. Retrieved from Factiva 

database.  

 

Xinhua. (2001c, May 27). Former practitioner disillusioned in Falun Gong.  Retrieved 

from Factiva database.  

 

Xinhua. (2001d, June 12). Re-education camp – Cult addicts transformed heart and soul. 

Retrieved from Factiva database.  

 



ANZCA08 Conference, Power and Place, Wellington, July 2008 
 

ANZCA08: Power and Place: Refereed Proceedings: http://anzca08.massey.ac.nz  23

Xinhua. (2005, Jan. 18). Falun Gong followers repent of Tiananmen suicide attempt. 

Retrieved from Factiva database.  

 

Wong, J & Liu W. T. (1999). The mystery of China’s Falun Gong: Its rise and 

sociological implications. East Asian Institute (EAI) Contemporary China series, 

no. 22, Singapore: World Scientific. Singapore University Press.  

 

The World needs Truth – Compassion – Forbearance. (n.d.). VCD, available from Falun 

Gong practitioners. 

 

Zeng, J. (2005). Witnessing history: One woman’s fight for freedom and Falun Gong. 

NSW, Australia: Allen & Unwin. 

 

Zhao, Y. (2003). Falun Gong: Identity and struggle over meaning in China. In N. Couldry 

& J. Curran (Eds.), Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked 

World (pp. 209-224). Lanham, MD: Rowman & Littlefield.  

 

 

 
 
 
 
 
Copyright Statement: Articles submitted for ANZCA08 remain the copyright of the 
author, but authors by virtue of submission agree to grant the Department of 
Communication, Journalism & Marketing at Massey University a copyright license to 
permanently display the article online for public viewing as part of this conference 
proceedings, and to grant the National Library of Australia a copyright licence to include 
the ANZCA08 Proceedings in the PANDORA Archive for permanent public access and 
online viewing. Articles first published in this ANZCA08 proceedings may subsequently 
be published elsewhere by authors, provided the next version acknowledges this original 
publication in the ANZCA08 refereed proceedings. 
 
 


