
 
 
 
 
January 27, 2009 
 
 
 
 

Review by the Ombudsman, French Services  
 
Complaint filed by the Falun Dafa Association of Canada 
regarding the investigative report entitled Malaise dans le 
Chinatown, broadcast on October 30, 2008, on Télévision de 
Radio-Canada 
 
 
 

SUMMARY 
 
The complainants believe that the investigative report Malaise dans le 
Chinatown is erroneous, manipulative and propagandistic, and has unjustly 
misrepresented, demeaned, maligned and discriminated against the spiritual 
practice of Falun Gong. 
 
The report would have been more balanced had it contained an interview with 
Falun Gong spokespeople. However, the spokespeople refused to grant an on-
camera interview. 
 
I have expressed reservations about the selection of two interview clips and the 
formulation of one question, but the report is otherwise based on serious 
research, journalistic observations in the field, and analysis by recognized 
experts. 
 
The complaints are unfounded. 
 

1400 René-Lévesque boulevard East, room 2315 1 
Montreal, Quebec, Canada, H2L 2M2 
Email: ombudsman@radio-Canada.ca 
Web site: http:/www.radio-canada.ca/ombudsman 
Telephone: (514) 597-4757 – Fax: (514) 597-5253 



2 

Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
 
COMPLAINTS 
 
On October 30, 2008, the program Enquête broadcast an investigative report 
entitled Malaise dans le Chinatown, probing the Falun Gong movement’s 
organization outside China and its impact on Chinese communities, particularly 
the Chinese community in Montreal. Falun Gong is a religious movement whose 
practitioners are persecuted by the Chinese authorities. The story can be viewed 
at the link below: 

http://www.radio-canada.ca/emissions/enquete/2008-
2009/Reportage.asp?idDoc=67209 
 
The Ombudsman’s office has received some twenty complaints about the report. 
The Falun Dafa Association of Canada, which represents Falun Gong members, 
has submitted a 28-page complaint signed by its president, Xun Li, to the 
Ombudsman. Below is a brief excerpt: 

“[…] their program unjustly misrepresented, demeaned, 
maligned and discriminated against the spiritual practice of 
Falun Gong, which is currently suffering a brutal and 
internationally recognized persecution at the hands of China’s 
Communist regime. Their program also fabricated a deceptive 
impression of suspicion about Falun Gong, thus undermining 
Falun Gong’s efforts to raise awareness of the brutal 
persecution at the hands of the Chinese regime….” 

 
The full text of the complaint is available at the link below: 
http://xiuxian.no-
ip.info/rescue/upload_images/Submission_CBC_Ombudsman_FDAC-final.pdf  
 
Radio-Canada management responded to the complaint as follows: 

“[…] The feature does not deny that Falun Gong members living 
in China are experiencing serious difficulties with the authorities. 
On the contrary, it clearly stated this [that these difficulties 
exist]…. We felt that the numerous legal proceedings involving 
the Falun Gong in Canada, along with the many calls to the 
police concerning the group’s actions in Montreal, fully justified 
our interest in the issue and our attempts to understand what 
was going on...1 ” 

                                                 
1 Appendix II : The full text of the response  

http://www.radio-canada.ca/emissions/enquete/2008-2009/Reportage.asp?idDoc=67209
http://www.radio-canada.ca/emissions/enquete/2008-2009/Reportage.asp?idDoc=67209
http://xiuxian.no-ip.info/rescue/upload_images/Submission_CBC_Ombudsman_FDAC-final.pdf
http://xiuxian.no-ip.info/rescue/upload_images/Submission_CBC_Ombudsman_FDAC-final.pdf


Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
One of the people interviewed, former Member of Parliament David Kilgour, also 
filed a complaint with my office, in conjunction with David Matas, a lawyer. Mr. 
Kilgour and Mr. Matas wrote a report on the allegations of organ harvesting 
among Falun Gong practitioners: 

“[…] The show “Enquête” episode titled “Malaise in 
Chinatown” was inaccurate, manipulative, propagandistic and 
spiteful in a myriad of ways…” 

 
Management defended the story, but Mr. Kilgour and Mr. Matas were not 
satisfied with the explanations they have received. The full text of their complaint 
can be viewed at the link below: 
http://ahdu88.blogspot.com/2008/12/david-matas-letter-to-ombudsman-on-
cbc.html 
 
 
REVIEW 
 
I met with the journalists involved and two representatives from the Falun Dafa 
Association of Canada, Lucy Zhou and Michael Mahonen, viewed unaired 
segments of the interviews in question, and read the hundreds of pages of 
relevant documents provided by the two parties.  
 

Situation in China 
 
The complainants believe that the report “did not provide the context of the 
persecution of Falun Gong,” and made “no attempt to examine numerous other 
forms of persecution suffered by Falun Gong.”  
 
Below is a transcript of the introduction to the broadcast, by host Alain Gravel: 

“We heard a great deal about the repression of Tibetans when the 
Olympic Games were held in Beijing. But Tibetans are not the 
only group being persecuted: members of the religious movement 
Falun Gong are also a target. 
  
Falun Gong practitioners are increasingly visible in expatriate 
Chinese communities, and Montreal’s Chinatown is no exception. 
This is an investigation of the little-known face of Falun Gong, 
whose presence in our cities is making many feel uneasy. ” 

3 

http://ahdu88.blogspot.com/2008/12/david-matas-letter-to-ombudsman-on-cbc.html
http://ahdu88.blogspot.com/2008/12/david-matas-letter-to-ombudsman-on-cbc.html


Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
For about half the introduction, the host focuses on the repression of Tibetans 
and Falun Gong practitioners. At almost the very beginning of the story, here is 
was is said on the movement’s historical context and violations of Falun Gong 
practitioners’ rights: 

NARRATION: “We don’t know much about Falun Gong. Founded 
in China about fifteen years ago, it is a discipline that promises to 
heal the body and the spirit. Its practice involves stylized 
movement similar to tai chi, meditation, and the practice of the 
three virtues: truthfulness, compassion and tolerance. Within a 
very short time, the movement drew tens of millions of 
practitioners in China.” 

INTERVIEW WITH LOÏC TASSÉ, CHINA-WATCHER, 
UNIVERSITÉ DE MONTRÉAL: “The Falun Gong movement grew 
inside China, but the Chinese government did not see it happen. 
This is the central problem you see.The Chinese government is 
used to controlling any association in China that can potentially 
exercise political influence.” 

NARRATION: “So the Chinese government was amazed to see 
the size of the movement when 10,000 practitioners had the 
courage to challenge it on April 25, 1999: in silence, they ringed 
Communist Party headquarters in Beijing to protest the arrest of 
some of their number. This was ten years after the historic events 
in Tiananmen Square. The Chinese government wasted no time 
in responding. Quickly banning the practice of Falun Gong, it 
labelled the movement dangerous and antisocial, and launched a 
campaign to eradicate it. Beijing also issued an international 
warrant for the arrest of the movement’s leader, Li Hongzhi, who 
lives in exile in New York.” 

INTERVIEW WITH LOÏC TASSÉ: “The Chinese government is 
doing everything it can to break the movement and eradicate it 
from China.” 

NARRATION: “Many practitioners fled China and settled in all 
parts of the world. Some of them obtained refugee status in 
Canada.”  

The introduction takes about 1 minute and 50 seconds. It is clear, and its 
statements are presented unequivocally as facts: 

“[…] launched a campaign to eradicate [the movement]. […] The 
Chinese government is doing everything it can to break the 
movement and eradicate it from China….” 

4 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
In its complaint, Falun Gong provided many additional statistics on the extent of 
arrest and ill treatment of its practitioners, and would have liked them to feature 
in the report. That is understandable, but their absence does not mean the report 
is biased. With a free press, journalists have a great deal of leeway in their 
editorial choices, provided they comply with the three principles underpinning 
CBC/Radio-Canada’s Journalistic Standards and Practices: accuracy, fairness 
and integrity.2 
 

Freedom of the press and the public interest 
 
Falun Gong would have liked the Enquête report to focus on the persecution of 
its practitioners in China, not on the tactics by which the movement responds to 
Chinese propaganda. In a democratic society, however, editorial choices are not 
determined by religious movements, pressure groups or governments. If it were, 
the press would no longer be free. 

Freedom of the press is a cornerstone of our society, since 
freedom itself cannot flourish without the free flow and 
exchange of ideas, opinions and information. 
(Journalistic Standards and Practices [JSP], Preamble, 1) 

 
Given that the press is free, reporter Solveig Miller and producer Léon Laflamme 
had the right to examine the means Falun Gong has developed to respond to the 
repression of its movement in China. The team probed whether Falun Gong was 
actually presenting the facts, or disseminating propaganda like the Chinese 
regime. 
 
Critical reports on victim advocacy groups are extremely sensitive, and there is 
no doubt this report undermines Falun Gong’s credibility by criticizing its 
methods. Journalists should  be aware of the consequences of their revelations, 
though consequence cannot be their only criterion. For example, in exposing 
questionable accounting methods applied in charitable institutions, the media 
may do some harm to the causes those institutions support, but that is not 
sufficient reason to refrain from investigating them. 
 
The Falun Gong case is more complex. When Western journalists criticize one of 
the principal movements standing against the Chinese regime, their criticism 
bolsters the position of the regime, which does everything in its power to discredit 
the group and others like it. But is that reason enough to keep silent? 

                                                 
2 Appendix I: Ombudsman’s Mandate 

5 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 

• Yes, write David Kilgour and David Matas: otherwise, we confer legitimacy 
on a regime that disseminates “hate propaganda” about its victims. 

• No, says Jean Pelletier, Senior Director in charge of the program Enquête: 
Canada is a democracy, and journalists cannot start making ideological 
compromises. He adds that Radio-Canada has aired critical reports on 
many aspects of the Chinese regime before and during the Beijing 
Olympics. With Falun Gong, the investigation showed the movement was 
exaggerating some aspects of its persecution. It had to be reported, he 
pointed out, the credibility of Western journalists’ views on China is at 
stake.  

 
Freedom of the press guarantees that no issue is off limits, provided it is of public 
interest.  
 
The production team – Solveig Miller and Léon Laflamme – explained how they 
worked. When he attended the Chinese New Year Spectacular in January 2008, 
Mr. Laflamme realized that some of the choreography and songs were imbued 
with a pro-Falun Gong political message. Yet there was nothing in the program to 
indicate that Falun Gong sponsored the show. I leafed through the program for 
the 2008 show, and Mr. Laflamme is quite right. In addition, New Year goodwill 
messages by Canadian politicians printed in the program did not refer to Falun 
Gong either. That sparked the question: why not openly state the movement was 
backing the show, which had a political slant?  
 
For her part, Ms. Miller was struck by the revelations in Beyond the Red Wall (La 
persécution du Falun Gong), a documentary on the alleged harvesting of organs 
from thousands of Falun Gong practitioners, which aired on  Radio-Canada.  
 
Mr. Laflamme indicates he spent about ten days in Montreal’s Chinatown trying 
to learn more about Falun Gong and its relationship with the rest of the Chinese 
community. That is where Ms. Miller and Mr. Laflamme discerned, through 
numerous conversations, that the movement’s tactics were arousing some 
uneasiness.  
 
I believe this to be a public-interest issue, for a number of reasons. 
Understanding the tensions within the Chinese community is of interest to the 
Canadian public. It is also useful for people to understand the methods Falun 
Gong is using to draw the Canadian public’s attention to the repression it faces in 
China.  
 
I find it readily apparent that the Canadian spokespeople for Falun Dafa do not 
appreciate that aspect of the investigation. They had the right to refuse their  
 

6 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
participation, as they did after some six weeks of negotiation. There was a three-
hour meeting between Ms. Miller and Falun Dafa spokesperson Lucy Zhou, as 
well as many telephone conversations and emails. 
 
The team did not conceal the angle of its report from Ms. Zhou, indicating its 
interest in Falun Gong-controlled media, the movement’s financial means, and 
the “propaganda war” taking place in Chinatown between Falun Gong opponents 
and practitioners – a war illustrated by the lawsuit filed against Crescent Chau. 
Ms. Zhou told me she had given Ms. Miller a great deal of information on Falun 
Gong, information to some extent corresponding to the file provided to me by the 
movement, as indicated by Michael Mahonen. However, the material provided 
makes no mention of the owners, financial statements, print runs and coverage 
of the various media established by Falun Gong practitioners. Ms. Miller told me 
Ms. Zhou personally told her that La Grande Époque was an independent 
newspaper, even if Falun Gong practitioners worked on it; that the Falun Gong 
practitioners were volunteers; and that all initiatives were spontaneous and 
decentralized. However, she provided a great deal of information on the 
repression of Falun Gong in China. 
 
The complainants criticize Ms. Miller for having failed to mention the meeting with 
Ms. Zhou in her report. But a journalist is not obliged to report all meetings that 
occur before the report is shot; the journalist’s only obligation is to convey the 
views of people against whom a serious allegation has been made, even if those 
views are not provided on camera. In the report, Ms. Miller says: 

“Falun Gong states it has no organization and requires no 
financial contributions from its practitioners. Everything is done 
on a volunteer basis. 
He refused to speak to us on camera, but assured us that his 
newspaper is completely independent and objective.” 

 
It is short, but Ms. Zhou, spokesperson of the Falun Dafa Association of Canada, 
Olivier Chartrand, Editor-in-Chief of La Grande Époque, and the organizers of the 
Chinese New Year Spectacular all refused to grant on-camera interviews. In 
those circumstances, it is difficult for me to fault Radio-Canada for failing to give 
sufficient prominence to the Falun Gong viewpoint. The team more than once 
offered Falun Gong further chances to explain its position, a process in 
compliance with CBC/Radio-Canada’s Journalistic Standards and Practices: 

[…] In investigative programming, in the interest of fairness, 
opportunity should be given for all parties directly concerned to 
state their case… 
(JSP, IV Production Standards,11) 

7 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
Falun Gong beliefs 
 
The complainants state that the program contains erroneous information on 
Falun Gong’s beliefs. I asked them for examples. Michael Mahonen did not 
provide specific examples, but maintains that the aspects selected by Ms. Miller 
contribute to caricaturizing Falun Gong and presenting its practitioners as bizarre 
and marginal people. Falun Gong would have liked Ms. Miller to focus solely on 
the movement’s general principles, which are truthfulness, compassion and 
tolerance, as well as non-violence. I read a number of articles and texts on the 
subject to determine whether the report highlighted secondary and 
sensationalistic aspect of Falun Gong’s beliefs. Nothing led me to believe that 
was true: the law wheel placed in the abdomen of practitioners seems to be a 
core element of the Falun Gong belief system, since Li Hongzhi, the movement’s 
grand master, refers to it in his book, Turning the Law Wheel. The issue of 
extraterrestrials was discussed at length by Li Hongzhi himself in a long interview 
with Time Asia (May 10, 1999, Vol. 153, No. 18). Moreover, the fact that Li 
Hongzhi believes himself to be one of the most important gods in the universe is 
undoubtedly of interest. 
 

Crescent Chau and the lawsuit 
 
According to the complainants, in the report “Crescent Chau is portrayed as a 
leader in Montreal’s Chinese community, unfairly victimized by the Falun Gong.” 
 
They also criticize the report for not revealing that the article published in Mr. 
Chau’s newspaper baldly accused Falun Gong practitioners of bestiality and 
vampirism. In fact, the report states that the article accuses the spiritual leader 
and those around him of committing “criminal and perverted acts”. Radio-
Canada’s Law Department advised that statements deemed defamatory by a 
court may not be repeated. The journalist used terms that were more general, but 
not erroneous. 
 
I believe that the complainants’ perception arises from a very simple point: 
Crescent Chau indeed has an advantage in this report. Since he granted an on-
camera interview, the audience can hear him express his own point of view, and 
that goes some way towards humanizing him. Visually, the report sets an 
apparently calm man, seated at his desk, against demonstrators chanting 
slogans.  
 
Above and beyond perception, the report clearly establishes that Crescent Chau 
sparked things off by publishing an article linking Falun Gong with criminal and 
perverted acts. In my view, Ms. Miller could at that point have drawn attention to 
 

8 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
the similarity between those serious accusations and the Chinese regime’s anti-
Falun Gong propaganda. The significant similarity is indeed pointed out, but later 
in the narration: 

“[…] his newspaper also takes the opportunity to reprint anti-Falun 
Gong articles appearing in Chinese state-controlled media.” 

Ms. Miller also points out that, even though Falun Gong lost their appeal, the 
court ruled that the article on criminal and perverted acts was defamatory. During 
our meeting, Ms. Zhou stressed the fact that Falun Gong lost the appeal for 
technical reasons: the defamation was specifically aimed at Li Hongzhi, who was 
not among the appellants. That is accurate. 
 
I find I have reservations where Radio-Canada allowed Crescent Chau to 
speculate on the advantages some countries would derive in using Falun Gong: 

“It would be good for some countries to support them for political 
reasons – the United States and Taiwan, for example.” 

Crescent Chau does not have the credibility needed to engage in political 
analysis. He is a businessman, clearly conducting a campaign to defame Falun 
Gong in his newspaper.  
 
In her decision, Justice Jeannine Rousseau of the Quebec Superior Court 
described Mr. Chau as follows: 

“As a publisher or newspaperperson, Mr. Chau is not impressive. 
The general impression the Court got from his testimony was that 
the newspaper was simply a pretext to sell advertisements: The 
content of the “articles” was of little importance.” 

The team points out that Mr. Chau’s statements were aired because he 
expressed out loud what many Canadians of Chinese origin think in silence. That 
decision is debatable, because Mr. Chau does not voice facts but speculates on 
the identities of parties potentially interested in making use of Falun Gong.  
 

Interviews 
 
Ms. Miller interviewed David Ownby of the Université de Montréal, a recognized 
expert on Falun Gong. I listened to Professor Ownby’s entire interview with Ms. 
Miller to determine whether he had been incorrectly quoted. The finer shades of 
meaning in Professor Ownby’s thinking do not emerge in the report, but the 
excerpts selected do reflect the content of the discussion. Here, I will include only 
 

9 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
one excerpt in which Professor Ownby explains why Falun Gong has stopped 
trusting Western journalists, and why practitioners have established their own 
media: 

“During last decade, the practitioners have become somewhat 
paranoid. They believe that they were ill-treated by journalists . It 
seems to them that all the journalists tend to adopt the same 
attitude as the Chinese Government. So the practitionners 
decided to publish a newspaper by themselves to publicize their 
beliefs. In this way, they can reach the public directly without 
resorting to the journalists and the media.” 

During the interview, Professor Ownby was critical of the way Falun Gong 
cloaks itself in secrecy, and of the methods it uses to disseminate its message. 
In his book, entitled Falun Gong and the Future of China,3 Professor Ownby 
discusses the movement’s gradual politicization. Falun Gong frequently uses 
the courts to make itself heard. It files lawsuits against Chinese leaders as soon 
as they leave China: in 2006, 54 civil and criminal lawsuits were underway in 33 
countries (page 219). According to Professor Ownby, the newspaper La Grande 
Époque, founded by Falun Gong practitioners, is so lacking in balanced 
reporting that it resembles the anti-communist propaganda from Taiwan in the 
1950s. While the movement was fairly open in the early 2000s, answers are 
now becoming difficult to obtain, he writes. Even he, who is fairly sympathetic to 
Falun Gong, was denied permission to visit the offices of La Grande Époque 
and interview the Editor-in-Chief. Lastly, he talks about the half-truths voiced by 
the movement and its lack of transparency, aspects that inevitably feed the 
suspicion Falun Gong practitioners have something to hide (pages 220 to 223). 
 

Organ harvesting 
 
Lawyer David Matas, former Minister David Kilgour and Falun Gong 
practitioners believe that the allegations of organ harvesting have been handled 
in a “biased and misleading” manner. I read the latest Kilgour-Matas4 report as 
well as United Nations documents on the subject, and watched the interviews in 
their entirety. 
In the report, a quote of a short initial statement made by Mr. Kilgour during a 
press conference is very clear: 

“If you read the report . . . you’ll be appalled, but at some point 
you better say that this is happening.” 

                                                 
3 Oxford University Press, 312 pages, March 2008 
4 Bloody Harvest, January 31, 2007, http://organharvestinvestigation.net 

10 

http://organharvestinvestigation.net/


Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
The narration that follows reveals that Falun Gong received Mr. Kilgour’s support 
for its allegations that thousands of Falun Gong practitioners in China were 
butchered and their organs sold. 
 
However, in my view, the french clip of Mr. Kilgour’s interview can be confusing 
to ordinary viewers not familiar with the issue: 

“We provided 33 means of proof. For reasons, for people who are 
independent, intelligent and understand the world as it really is, I 
think they will have no doubt about this.” 

 
What is a means of proof, for instance? 

The complainants would have liked the report to explain the content of the 
Kilgour report. It is true that only 40 seconds were allocated to coverage of the 
Kilgour report. However, the team deliberately chose experts sympathetic to the 
movement, David Ownby and Amnesty International, to assess the Kilgour 
report’s credibility. It would have been unfair of Radio-Canada to ask recognized 
Falun Gong opponents to criticize it and granted them time without giving equal 
time to its authors.  

In the Enquête report, Professor Ownby states: 

“I read [Mr. Kilgour’s] report carefully. Since it’s hard to get the 
first-hand testimony, they had to resort to third-hand sources. 
They concluded what they could. Organ harvesting is happening 
in China, but I see no evidence proving it is aimed particularly at 
Falun Gong practitioners.” 

 
Further on in the interview, Professor Ownby says he is on the side  of well-
known dissident Harry Wu on the issue. In his book Falun Gong and the Future 
of China, he voices the same thought even more clearly: 

“There appears to be little evidence that imprisoned Falun Gong 
practitioners have been a particular target of the practice or that 
concentration camps have been set up to facilitate the 
harvesting of practitioners’ organs. On the other hand, it seems 
likely that Falun Gong practitioners who are part of the prison 
population would be candidates for harvesting, in part because 
at least some practitioners are young and healthy, in part 
because the movement has been vilified within China (…) But 
Falun Gong spokespeople clearly overplayed their hand when 
they talked about concentration camps (or even a network of 
some thirty-six concentration camps) and the huge numbers of 
prisoners who have been victims of the practice (…) Sadly,  
 

11 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 

when the evidence is not forthcoming to substantiate the 
charges, Falun Gong inevitably loses credibility and third-party 
observers come to doubt all information provided by Falun Gong 
sources – and not just the sensational claims. This is 
unfortunate, for even if concentration camps do not exist, the 
persecution of Falun Gong has been real.” (pages 224 to 226)  

 
Amnesty International, which has frequently denounced the repression of Falun 
Gong, investigated the issue in China and was unable to confirm the 
movement’s allegations of organ harvesting. In an unaired portion of the 
interview, Amnesty International spokesperson Anne Ste. Marie even said that 
some telephone interviews in Chinese hospitals had been edited. 
 
Mr. Wu also sent teams to the hospital in Sijiatun, where 2,000 corneas were 
allegedly harvested by force from Falun Gong practitioners, and found no signs 
of mass murder. Mr. Wu believes that allegation to be a lie. In the complainants’ 
view, this does not mean Mr. Wu repudiates the entire Kilgour report. I listened 
to the interview in its entirety. Clearly, Mr. Wu does not consider anything Mr. 
Kilgour has written on the issue to be credible, and believes that if 4,500 Falun 
Gong practitioners had had their organs harvested, there would be at least one 
witness somewhere willing to talk about it. Mr. Wu was also fairly sympathetic to 
the movement until the organ harvesting allegations surfaced in 2006, and he 
can certainly never be accused of supporting the Chinese regime. 
 
The United Nations documents I consulted always used the terms “allegations” 
and “claims” in referring to organ harvesting among Falun Gong practitioners. 
And though it is quite true that the United Nations Committee Against Torture is 
pressing the Chinese government to investigate the matter in order to determine 
where the transplanted organs come from, that is no evidence Falun Gong is 
being targeted. 
 
The complainants several times returned to the fact that Professor Ownby and 
others do not deny the organs of Falun Gong practitioners have been 
harvested. 

 
That is plausible. Given of the government’s repression of the movement, Falun 
Gong practitioners are imprisoned. The government admits that inmates who 
are sentenced to death have their organs harvested for transplant; some Falun 
Gong practitioners are therefore likely to be among them. 

12 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
That is not the issue, however. Falun Gong alleges that its practitioners are 
specifically targeted for organ harvest, and that thousands of them have been 
butchered in what are nothing better than concentration camps. That is the 
issue raised in the Radio-Canada report. 
 

Chinese New Year Spectacular 
 
The complainants found that Ms. Miller’s comments on the Chinese New Year 
Spectacular also demonstrated a bias against Falun Gong. Until last year, there 
was no mention in the show’s brochures or programs to indicate it was organized 
by Falun Dafa. The production is funded by New Tang Dynasty Television 
(NTDTV), a satellite TV network based in New York and financed by Falun Gong 
practitioners. The omission led to articles in the Los Angeles Times (January 7, 
2008) and New York Times (February 6, 2008). New York Times reporter Eric 
Konigsberg questioned audience members, who did not appreciate being left 
unaware of the show’s political dimension. Radio-Canada is therefore not the 
only media entity to have noted Falun Gong’s lack of transparency. I tried to ask 
the complainants why they were not more open. Mr. Mahonen replied it was 
unnecessary. Ms. Zhou added that the show was a reflection of true Chinese 
culture, which is being crushed by the Chinese government. In an unaired portion 
of the interview, Professor Ownby explained that some members of the Chinese 
community do not like Falun Gong’s portrayal of itself as the only repository of 
true Chinese culture. 
 
The complainants criticized the report for allowing lawyer and former Bloc 
québécois candidate May Chiu to say that, in her opinion, the show is a Falun 
Gong recruitment tool. That is Ms. Chiu’s opinion, not Ms. Miller’s. The 
complainants also believe that the report should have included audience 
members’ positive comments about the show. But the question is not whether the 
show itself is a good one; it is whether the show’s organizers should have been 
more transparent. The offices of Premier Charest and the Mayor of Montreal 
believe the organizers should indeed have been more transparent. Both 
politicians supported the show without being aware of Falun Gong’s involvement. 
 

Tension in Chinatown 
 
The complainants contest the fact that their militant activities are generating 
tension within the Chinese community. In their view, the tension is due solely to 
Crescent Chau and the anti-Falun Gong propaganda the Chinese government 
is having disseminated through the newspapers it controls outside China. That 
is not what Ms. Miller observed on speaking with local businesses. One local  
 

13 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
business owner, whose testimony I read, was very indignant because Falun 
Gong wanted her to take Crescent Chau’s newspapers off her shelves because 
they challenged the truthfulness of the organ harvest scandal. There are 
doubtless a variety of factors contributing to the unease, among others, the 
business relationships that importers want to maintain with the Chinese 
authorities. Community worker May Chiu summarized the general atmosphere: 

“There is a concern about the power of Falun Gong, and at the 
same time there is another concern about the Chinese 
government. So people might feel caught between those two 
opposing powers and not really know where to stand.” 

 
The investigation showed that Falun Gong – which is a victim advocacy 
movement – has a newspaper, radio network and television network, and even 
a New Year spectacular, to spread its message. It therefore wields a certain 
amount of power. In Montreal’s Chinatown, the movement has a very significant 
presence, too significant for some, and the police report I read reveals that 
many of its demonstrations fail to comply with the city’s by-laws. 
 
Ms. Zhou complained that her image was used in two Falun Gong 
demonstrations. The courts have indeed ruled that an ordinary citizen has the 
right to control the use of his or her own image. 
 
But according to a document on the Falun Dafa Information Center website 
(www.faluninfo.net/contact.asp), Ms. Zhou is one of Falun Gong’s two Canadian 
spokespeople. She was present at two demonstrations, the stated purpose of 
which was to attract public attention. In those circumstances, it is difficult for her 
to claim her image cannot be used and identified because she is nothing more 
than an ordinary citizen.  
 
Ms. Zhou also said that the May 2 demonstration in Ottawa was organized not 
by herself but by her husband. However, in an email sent to Parliament Hill on 
the very morning of the demonstration, the name “Lucy Zhou” and Ms. Zhou’s 
telephone number appear on Falun Gong’s notice to the press. 
 
Lastly, one might ask why the report would twice include images of Ms. Zhou 
blocking the camera lens with her hand. According to the producer, those 
images symbolize the lack of transparency Falun Gong demonstrated 
throughout the investigation. The team even said that, as soon as Ms. Zhou saw 
the Radio-Canada cameraman preparing to film the Chinatown demonstration, 
she asked demonstrators doing meditation exercises to disperse.  

14 

http://www.faluninfo.net/contact.asp


Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
The complainants criticize the fact that the report mentions the death threat Mr. 
Chau received in a letter. The reporting of such allegations is always sensitive, 
because they could simply be fabricated.  
 
Yet the death threat was in the public domain, since Mr. Chau had printed it on 
the front page of his newspaper. The Chinese community was aware of it. If Mr. 
Chau had spoken of the death threat to no one, and if there had been no police 
report on it, mentioning it on air would have been unacceptable. 
 
However, I consider that Ms. Miller’s  question to Mr. Chau on the death threat is 
not neutral:  

“What makes you think it’s from Falun Gong?” 
 
It was inappropriate to mention Falun Gong, given the lack of evidence the threat 
came from the movement. 
 

Reputation of the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) 
 
Falun Gong recalls the controversy involving the documentary on Falun Gong, 
Beyond the Red Wall, broadcast on CBC by the Corporation’s English Services; 
it states that CBC has apparently failed to be objective about Falun Gong in the 
past. I have told the complainants, and will say it again, that CBC/Radio-
Canada’s French Services and English Services make their own editorial 
choices, based on their own criteria. In any case, different versions of the 
documentary – Beyond the Red Wall and La persécution du Falun Gong – aired 
on CBC and Radio-Canada. The investigative report Malaise dans le Chinatown 
is an idea sparked in the mind of a Radio-Canada producer interested in China, 
and CBC was not involved in the project in any way. Both CBC and Radio-
Canada, however, are subject to the same Journalistic Standards and 
Practices. 
 

Conclusion  
 
With a free press, Radio-Canada has the right to investigate the organization 
and tactics of Falun Gong, as well as the truthfulness of Falun Gong’s 
statements, provided that it complies with the principles of accuracy, fairness 
and integrity. 
 
The report would have been more balanced had it contained an interview with 
Falun Gong spokespeople. However, the spokespeople refused to grant an on-
camera interview. 

15 



Review on the investigative report entitled Malaise dans le Chinatown 
 
 
I have expressed reservations about the selection of two interview clips and the 
formulation of one question, but the report is otherwise based on serious 
research, journalistic observations in the field, and analysis by recognized 
experts. 
 
The complaints that Malaise dans le Chinatown is erroneous, manipulative and 
propagandistic, and has unjustly misrepresented, demeaned, maligned and 
discriminated against the spiritual practice of Falun Gong, are unfounded. 
 
 
 
Julie Miville-Dechêne 
Ombudsman, French Services 
CBC/Radio-Canada 
January 27, 2009 

16 



   

APPENDIX I: Ombudsman’s Mandate 
  
The Ombudsman 
 

 . . . determines whether the journalistic process or the broadcast involved 
in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic policies 
and standards . . . 

 
also known as the Journalistic Standards and Practices (JSP, available at 
http://cbc.radio-canada.ca/accountability/journalistic/index.shtml).  
 
The journalistic policy is based on three basic principles: accuracy, fairness and 
integrity. 

Accuracy: The information conforms with reality and is not in any 
way misleading or false. This demands not only careful and 
thorough research but a disciplined use of language and 
production techniques, including visuals. 

Integrity: The information is truthful, not distorted to justify a 
conclusion. Broadcasters do not take advantage of their power 
to present a personal bias. 

Fairness: The information reports or reflects equitably the 
relevant facts and significant points of view; it deals fairly and 
ethically with persons, institutions, issues and events 
(JSP, III, 2) 

 
The Corporation’s journalistic policy consists of a body of rules that it has 
established over the years. Those rules, aimed at developing journalism founded 
on excellence, go well beyond the requirements of the Broadcasting Act. They 
set a standard that is difficult to attain, but that all journalists must strive for. 
 

A detailed description of the Ombudsman’s mandate is also available at  
http://www.cbc.ca/ombudsman/page/mandate.html.  

http://www.radio-canada.ca/ombudsman
http://www.radio-canada.ca/ombudsman
http://www.radio-canada.ca/ombudsman


APPENDIX II: Response from Radio-Canada to the complaint 

 
 
Dear Sir or Madam, 

Some of our audience members wrote in with comments about our feature report 
«Malaise dans le Chinatown», broadcast in the October 30 episode of Enquête.  

This feature report aimed to explore the importance of the organization Falun Dafa 
(Falun Gong) outside China, and its impact on Chinese communities living in the West, 
specifically in Montreal. 

The group and its activities are still relatively unknown. For instance, few Canadians 
are aware of the extent of the Falun Dafa (Falun Gong) media network highlighted in 
our report. It is completely understandable, and in the interests of the public, that a 
news network like ours explore the structures, beliefs, funding and actions of a 
movement that has gained significant momentum in such a short period throughout the 
world. 

The feature did not deny that Falun Gong members living in China are experiencing 
serious difficulties with the authorities. On the contrary, it clearly stated this, and Radio-
Canada has broadcast a number of reports on the topic in the past. 

However, the public broadcaster's mission is to present various viewpoints on major 
controversial issues. This time, we chose to look at the Falun Gong from another 
perspective. We made this decision entirely independently, for journalistic reasons. 
Some have alleged that we were seeking to curry favour with the Chinese government. 
We completely refute these baseless allegations. 

We felt that the numerous legal proceedings involving the Falun Gong in Canada, along 
with the many calls to the police concerning the group's actions in Montreal, fully 
justified our interest in the issue and our attempts to understand what was going on. 

Our investigation was conducted with the utmost care and all facts were checked 
several times. We gathered information from many reliable sources. A number of the 
personal accounts are included in our report. 

Some of our viewers complained that we did not interview Falun Gong leaders in 
Canada to get their perspectives. In fact, we made several attempts to elicit the 
viewpoints of Canadian and American leaders of Falun Dafa (Falun Gong), but were 
met with refusals. 

To conclude, we believe that we aired a feature report that was of public interest and 
factually accurate and in accordance with our standards and practices. 

We hope that you find these comments helpful. If not, and if you deem it necessary, we 
remind you that you can ask Radio-Canada's Ombudsman to review the case. 

I thank you for writing to us. 

Sincerely,  
 
Geneviève Guay 
Director, Complaints Handling 
Information, French Services 

   


	Situation in China
	INTERVIEW WITH LOÏC TASSÉ, CHINA-WATCHER, UNIVERSITÉ DE MONTRÉAL: “The Falun Gong movement grew inside China, but the Chinese government did not see it happen. This is the central problem you see.The Chinese government is used to controlling any association in China that can potentially exercise political influence.”
	Freedom of the press and the public interest
	Freedom of the press is a cornerstone of our society, since freedom itself cannot flourish without the free flow and exchange of ideas, opinions and information.
	(Journalistic Standards and Practices [JSP], Preamble, 1)
	Falun Gong beliefs
	Crescent Chau and the lawsuit
	Interviews
	Organ harvesting
	Chinese New Year Spectacular
	Tension in Chinatown
	APPENDIX I: Ombudsman’s Mandate




